Memasak mead tanpa ragi dan mendidih

Mead adalah minuman rendah alkohol yang mempunyai rasa yang luar biasa dan mempunyai kesan penyembuhan pada badan. Sudah lama sangat popular dan dibuat di negara-negara di mana anggur tidak tumbuh..

Di Rusia, satu pesta pun tidak dapat dilakukan tanpa "lubang madu". Pengunjung yang berkunjung dan tetamu asing sangat menghargai makanan itu, kerana mereka tidak dapat menikmati minuman seperti itu di rumah, yang bukan hanya digunakan untuk bersorak, tetapi juga untuk memperkuat kesihatan..

Dengan persiapan yang tepat, set makanan, tidak seperti vodka, tidak dapat bermimpi dan memprovokasi alkoholisme. Ia mendapat nama ini kerana fakta bahawa ia telah matang (berdiri) di ruang bawah tanah untuk waktu yang lama (sehingga 50 tahun). Sering kali, tong kayu ek dengan selimut dikuburkan di tanah semasa kelahiran seorang anak lelaki, dan digali untuk perkahwinannya. Tempoh penuaan minimum - 5 tahun.

Secara tradisional, mead disediakan tanpa ragi atau air. Untuk penyediaannya, mereka menggunakan madu sejuk dan jus beri fermentasi (raspberry, strawberi, ceri) atau kismis. Hop ditambah sekali-sekala. Hanya pada abad ke-18 resipi ragi muncul.

Mead biasa tidak terlalu kuat: hanya 4 darjah. Untuk percutian, minuman yang lebih kuat disediakan (hingga 10 darjah). Tetapi beberapa resipi untuk mead tanpa ragi membolehkan anda memperoleh kekuatan yang lebih tinggi (hingga 21 darjah).

Bagaimana membuat mead tanpa ragi dan mendidih? Beberapa resipi diketahui, berkat penyediaan minuman lama. Sudah tentu, ia akan lebih rendah daripada rasa makanan lama Rusia, kerana tidak ada seorang pun pada masa kita yang akan meletakkan minuman itu untuk disuntik selama beberapa dekad. Tetapi, dalam kes ini, mead buatan sendiri tanpa mendidih akan sangat enak dan sihat, kerana hanya mengandungi produk organik..

Minuman itu bukan sahaja mempunyai rasa yang menyenangkan, tetapi juga meningkatkan mood, berjaya melawan selesema dan penyakit lain, menguatkan saluran darah, meningkatkan aktiviti jantung, meningkatkan imuniti, menormalkan fungsi sistem pencernaan, memulihkan tidur, mempunyai kesan antipiretik, melegakan mabuk, membuang toksin.

Mead rendah alkohol dalam jumlah yang sedikit akan memberi manfaat kepada wanita hamil.

Tetapi untuk mengekalkan ramuan yang sihat dan rasa minuman yang tiada tandingannya, perlu mengikuti teknologi penyediaannya dengan tepat.

Ciri memasak mead tanpa ragi dan mendidih

Jadi bagaimana membuat mead tanpa ragi di rumah? Pertama sekali, anda perlu mengkaji peraturan asas:

  • madu digunakan sejuk, tidak direbus atau dipanaskan - kerana kekurangan rawatan haba, semua bahan berguna tetap dalam bentuk asalnya, yang memungkinkan untuk melipatgandakan kelebihan produk;
  • anda boleh mengambil madu apa pun, walaupun banyak gula (dalam kes ini, dicairkan dengan air suam, tetapi tidak panas), tetapi lebih baik menggunakan limau - lebih lembut jika dibandingkan dengan jenis lain dan lebih mudah ditapai;
  • air harus berkualiti tinggi (jika boleh, keutamaan harus diberikan kepada mata air atau dimurnikan, tetapi tidak disuling);
  • pertama, madu dicairkan dengan air (jika perlu), dan kemudian beri dimasukkan ke dalam campuran, hop dimasukkan terakhir;
  • jangan menambah ragi dan bahan tambahan tiruan - ia merosakkan kualiti minuman dan mengubah rasa sepenuhnya, menjadikannya tidak dapat dikenali;
  • jika dikehendaki, penambah rasa semula jadi (beri, herba aromatik, rempah, perasa) dimasukkan ke dalam tempat kosong;
  • peranan sourdough dimainkan oleh beri, kismis, roti lebah, gandum bercambah (anda perlu menanamnya terlebih dahulu);
  • bekas mestilah bersih dengan sempurna;
  • secara berkala minuman masa depan dikacau sehingga memperoleh konsistensi yang sama;
  • untuk infusi, "madu pitnoy" diletakkan di tempat sejuk, lebih baik di ruang bawah tanah, atau dikebumikan di tanah.

Membuat mead tanpa ragi memang mudah. Cukup untuk mencampurkan semua bahan dan meletakkan starter di tempat yang hangat. Fermentasi (ia bermula pada hari ketiga atau keempat) akan memakan masa sekitar dua minggu. Apabila minuman berhenti ditapai, ia ditapis, dituangkan ke dalam bekas simpanan dan dibiarkan selama 4-5 bulan.

Kualiti "madu berkhasiat" bergantung pada tempoh penapaian. Oleh itu, anda tidak perlu tergesa-gesa untuk meminum minuman tersebut, lebih baik membiarkannya dibancuh dengan baik. Warna, aroma dan rasa mead bergantung pada pelbagai produk lebah lebah yang digunakan. Madu Linden akan memberikan warna dan ketelusan yang cerah, soba - warna kuning gelap, dan bunga - aroma bunga yang ketara.

Resipi dan arahan memasak

Untuk membuat mead di rumah, setiap pembuat bir kuno menggunakan ramuannya sendiri. Pertimbangkan beberapa resipi tanpa ragi.

Lebih banyak resipi, termasuk yang mempunyai ragi, disajikan di sini.

Dengan gandum bercambah

Resipi No Boil Mead mengandungi ramuan berikut:

  1. madu (lebih baik limau) - 1 kilogram;
  2. air (lebih baik air mata air) - 2-3 liter;
  3. gandum bercambah - anda memerlukan segenggam gandum per liter minuman.

Mula-mula anda perlu menanam gandum (prosesnya akan memakan masa 2-4 hari). Kemudian semua bahan dicampurkan, setelah mengisar separuh dari bijirin yang telah tumbuh. Biarkan di tempat yang hangat untuk ditapai. Semasa campuran ditapai, ia disaring, dituangkan ke dalam balang dan diletakkan di tempat yang sejuk. Semakin lama minuman disuntik, semakin aromatiknya..

Resipi lama

Untuk membuat mead mengikut resipi lama, anda perlu mengambil:

  1. madu - 1 kilogram;
  2. jus beri - 2 liter;
  3. rempah secukup rasa;
  4. hop - 50 gram.

Semua bahan dicampur dengan teliti dan dibiarkan selama 2 minggu. Daripada jus, anda boleh mengambil buah beri yang dicampurkan dalam air dengan nisbah 2: 1.

Selepas penapaian aktif, minuman disaring dan dimasukkan ke dalam bekas tertutup rapat untuk penapaian dan penapaian sisa. Anda akan dapat menikmati minuman madu dalam 4 bulan. Ia akan memuaskan dahaga anda dan memberi kesan tonik.

Anda juga boleh menggunakan resipi lain:

  1. air - 2 liter;
  2. madu - 400 gram;
  3. hop - sudu besar;
  4. buah pelaga - sudu besar.

Didihkan air, masukkan hop dan biarkan di atas api selama beberapa minit. Masukkan madu dan buah pelaga ke dalam cecair yang telah disejukkan, biarkan di tempat yang hangat untuk ditapai. Kemudian, makanan yang diketuk itu dibungkus, disumbat dan dimasukkan ke dalam sejuk selama beberapa bulan..

Resepi moden

Sebagai tambahan kepada yang klasik, resipi moden juga terkenal, dicirikan oleh tempoh penuaan yang lebih pendek. Air panas, ragi, dan jus epal atau pir digunakan untuk menyediakan minuman. Dalam kes ini, ia kelihatan lebih seperti madu bulan. Walaupun minuman seperti ini mempunyai rasa yang enak, tetapi, tidak seperti mead, ia tidak akan membawa manfaat kepada tubuh..

Oleh itu, bukannya ragi, lebih baik mengambil buah beri manis (strawberi, raspberi, beri hitam, currant, ceri, ceri, anggur). Sekiranya buah beri mempunyai kulit yang terlalu lebat, maka disapu melalui ayak atau melalui penggiling daging. Resipi serupa akan membolehkan anda mendapatkan wain madu rendah alkohol (2-4 darjah).

Bagi mereka yang lebih suka minuman yang lebih kuat, kami mencadangkan menggunakan resipi berikut:

  1. madu (lebih baik soba atau lemon) - 500 gram;
  2. air (disucikan) - 2 liter;
  3. vodka (berkualiti baik) - 0.5 liter;
  4. rempah (kayu manis, cengkih, anise atau pala) - secukup rasa.

Madu dilarutkan dalam air suam dan direbus selama 10 minit, tetapi tanpa mendidih. Masukkan rempah dan biarkan hingga sejuk. Vodka dituangkan ke dalam campuran yang disejukkan yang dihasilkan. Kemudian semuanya ditapis dan diletakkan dalam keadaan sejuk selama 2-3 bulan. Mead ini mempunyai rasa manis, aroma yang tidak biasa dan warna yang indah..

Resepi perge

Resipi lain untuk mead di rumah (lebih lanjut mengenainya di sini):

  1. madu - 300 mililiter;
  2. air - 2 liter;
  3. perga - 100 gram;
  4. kismis - 100 gram;
  5. jus dari dua lemon;
  6. kayu manis (pilihan).

Kacau madu hingga bersih ke dalam air suam, masukkan bahan-bahan lain.

Resipi ceri

Untuk minuman, anda memerlukan:

  1. air - 1 liter;
  2. madu (lebih baik limau atau soba) - 2 kilogram;
  3. ceri - 4 kilogram.

Madu dilarutkan dalam air rebus yang disejukkan. Penyelesaian yang dihasilkan dicurahkan ke atas beri (tidak perlu mencucinya untuk memastikan penapaian aktif berkat "ragi liar"). Selepas penapaian berakhir, minuman disaring, dituangkan ke dalam bekas tertutup rapat dan dimasukkan ke dalam sejuk selama 3-4 bulan.

Pada kismis

Untuk menyiapkan kismis, anda perlu mengambil:

  1. air - 1 liter;
  2. madu - 50 gram;
  3. kismis atau anggur masak - 50 gram.

Airnya direbus dan dibiarkan sejuk. Kemudian madu dilarutkan di dalamnya, kismis ditambahkan dan dibiarkan diperam di dalam bilik yang hangat. Minuman yang ditapis dibiarkan untuk menyuntik selama beberapa bulan lagi dalam keadaan sejuk. Ia mempunyai aroma bunga yang kuat dan kekuatan rendah (3-4 darjah).

Anda boleh menggunakan resipi lain:

  1. air - 1 liter;
  2. madu - setengah liter;
  3. beri - 2 kilogram;
  4. kismis - 50 gram atau roti lebah (100 gram) - anda boleh mengambil kedua-dua bahan tersebut.

Resipi ini membolehkan anda mempelajari rumput yang cukup kuat (hingga 16 darjah). Sekiranya anda ingin mendapatkan minuman yang lebih lemah (hingga 10 darjah), kurangkan jumlah roti lebah atau madu.

Dengan jus epal

Untuk mead ambil:

  1. air - 2 liter;
  2. madu - 1 liter;
  3. jus epal (baru diperah) - 1.5 liter;
  4. kayu manis dan rempah lain secukupnya.

Larutkan madu dalam air suam, masukkan jus epal dan rempah. Biarkan hingga fermentasi selama 2 minggu, kemudian ditapis dan diletakkan dalam keadaan sejuk. Sekiranya anda mempunyai percutian yang besar, lebih baik menambah jumlah ramuan..

Ciri-ciri mead set

Sejak zaman kuno di Rusia madu telah digunakan untuk membuat minuman rendah alkohol. Put mead diperoleh dengan penapaian semula jadi dan infusi panjang. Hasilnya adalah minuman yang memberikan kesan hoppy, tetapi pada masa yang sama mengekalkan khasiat madu yang bermanfaat..

Terdapat banyak resipi untuk membuat mead, dan untuk memilih yang terbaik, anda harus membiasakan diri dengan ciri-ciri teknologi.

Apa yang diperingkat mead

Mead adalah produk penapaian madu. Terdapat 2 jenis utama - rebus dan masukkan. Dalam kes pertama, penapaian dipercepat dengan mendidih, dan oleh itu kesan hop dicapai dengan cepat. Penyediaan daging menunjukkan penapaian semula jadi.

Pendedahan yang panjang diperlukan untuk proses yang lengkap. Tempoh infusi boleh dari beberapa bulan hingga beberapa tahun, dan dengan peningkatan penuaan, kekuatan meningkat dan rasa minuman bertambah baik.

Pemangkin diperlukan untuk memulakan dan mengekalkan proses penapaian madu. Pada masa kini, ragi biasa digunakan seperti itu. Pada zaman dahulu, tidak ada bahan yang diketahui, dan oleh itu produk semula jadi digunakan. Dalam resipi lama, peranan pemangkin dimainkan oleh beri, kismis, ceri, roti lebah, hop.

Minuman separa kuno ini, berkat peratusan madu yang tinggi di dalamnya, telah mewarisi banyak khasiatnya yang bermanfaat..

Fermentasi berlaku dalam 2 peringkat. Tahap pertama, aktif, proses berlangsung dalam 2-10 hari setelah mencampurkan bahan dan memperkenalkan pemangkin. Dalam tempoh ini, perlu mengekalkan suhu yang hangat di luar..

Selanjutnya datang tahap infusi, ketika ada reaksi yang sangat lambat, yang memungkinkan minuman itu mendapat kekuatan. Proses ini berlaku dalam keadaan sejuk dan gelap.

Meminum minuman memerlukan perhatian khusus. Ia boleh dituangkan ke dalam botol atau tong dan dimasukkan ke dalam bilik bawah tanah untuk penyimpanan jangka panjang. Selalunya, kapal dengan mead dikuburkan di tanah. Penting untuk memastikan ia tetap sejuk dan terkena cahaya matahari.

Put mead adalah agen penghapusan terak, anti-radang, bakterisida, ekspektoran, penguat dan penenang.

Minuman lama berumur sekurang-kurangnya 6-8 tahun, dan kadang-kadang bahkan 12-15 tahun. Minuman itu dapat disuntik selama beberapa dekad, dan kualitinya hanya bertambah baik. Terdapat kes-kes apabila usia mead dianggarkan 50 tahun atau lebih. Ragi, versi moden, mempercepat memasak. Mead boleh dimakan dalam beberapa bulan.

Bergantung pada resipi dan teknologi pembuatan mead, ia boleh mempunyai kekuatan yang berbeza. Angka ini berkisar antara 2% untuk minuman ringan hingga 11-12% untuk varieti kuat. Minuman yang diperkaya dibuat secara buatan (biasanya dengan menambahkan alkohol, brendi dan alkohol lain).

Pilihan untuk mendapatkan mee berkarbonat adalah mungkin. Prinsip karbonasi berdasarkan penapaian sekunder madu.

Pengambilan minuman madu secara sederhana dalam kebanyakan kes tidak hanya dapat mempercepat rawatan sejumlah penyakit, tetapi juga berfungsi sebagai ubat pencegahan yang efektif..

Untuk melakukan ini, setelah selesai proses penapaian utama, minuman itu dibotolkan sehingga terdapat ruang kosong kecil di dekat leher.

Sedikit madu diletakkan di bahagian bawah botol (pada kadar 1 sudu teh setiap 1 liter minuman). Botol ditutup dengan hermetik dengan penyumbat.

Sifat perubatan mead

Kelebihan penting dari set mead adalah bahawa madu tidak terjejas secara termal selama keseluruhan proses teknologi (mendidih, mendidih).

Adakah anda tahu bahawa kehadiran madu yang berterusan di dalam badan menyumbang kepada peningkatan daya tarikan luaran??

Ini memastikan keselamatan vitamin dan komponen berguna lain yang terkandung dalam madu, yang memberi minuman kualiti bermanfaat kepada minuman..

Bahkan di Rusia, mead digunakan sebagai ubat rakyat. Ia mengandungi bahan berguna seperti vitamin A, B, C, E, H, natrium, kalium, kalsium, magnesium, fosfor, karbohidrat sederhana, glukosa dan fruktosa.

Set mead mempunyai sifat perubatan dan bermanfaat seperti:

  • pengukuhan umum pertahanan badan;
  • kesan antivirus dan antibakteria;
  • keupayaan untuk mempunyai kesan antipiretik;
  • keupayaan diuretik;
  • normalisasi sistem kardiovaskular;
  • kesan positif pada sistem endokrin;
  • kesan yang baik terhadap fungsi saluran pencernaan.
Penggunaan set mead secara sederhana membantu menguatkan rambut dan kuku, kulit dibersihkan dan menjadi sutera, kedutan hilang.

Minuman ini mampu melawan selesema dan jangkitan virus dengan berkesan. Ia berfungsi sebagai pencegahan penyakit arteri koronari.

Pelbagai bahan tambahan meningkatkan sifat positif. Jadi, bersama dengan pudina, mead melawan insomnia dan psikologi yang berlebihan. Anda boleh merawat usus dengan campuran mead dengan anggur merah..

Semasa menggunakan khasiat minuman, penting untuk diingat bahawa ia masih alkohol. Mead harus dimakan dalam jumlah yang terhad, dan semasa rawatan - dalam rejimen dan dos tertentu.

Cara memasak mead tanpa merebus dengan tangan anda sendiri di rumah

Versi klasik dari set makanan adalah memasak di rumah dari madu lama tanpa mendidih dan menambah ragi. Dialah yang mempunyai khasiat yang berguna, dan resipi memasak diturunkan dari generasi ke generasi. Penting untuk menggunakan air yang disucikan dengan baik.

Pada zaman dahulu ia diambil dari telaga atau mata air. Syarat utama ialah anda tidak boleh mendidih, tetapi anda perlu menggunakan pemangkin fermentasi yang berkesan.

Dengan gandum bercambah

Gandum bercambah boleh menjadi pemangkin yang sangat berkesan untuk penapaian. Pilihan ini digunakan walaupun di tempat pemakanan Old Believer, dan membolehkan anda mendapatkan minuman yang sangat baik. Tumbuh bijirin dalam 2-4 hari.

Resipi minuman: untuk 1 liter air, anda memerlukan 300 g madu dan 1 gandum. Dos gandum dibahagikan kepada 2 bahagian - setengahnya digiling, dan separuh lagi dibiarkan utuh. Sebaiknya ambil madu limau purut.

Penting untuk mengetahui! Minum mead sebelum kehamilan dapat meningkatkan potensi pembiakan wanita, tetapi minum selepas pembuahan boleh menjadi tragis.

Setelah mencampurkan semua bahan selama beberapa hari, proses penapaian aktif berlaku. Dalam tempoh ini, bekas dipasang di tempat yang hangat, dan prosesnya dipantau secara visual.

Selepas penghentian penapaian yang ganas, minuman itu dituangkan ke dalam botol (tin). Mereka dipindahkan ke tempat yang sejuk dan dibiarkan untuk penyimpanan jangka panjang. Semakin lama mead dipegang, semakin baik..

Resipi lama

Sejak zaman kuno, pelbagai buah beri digunakan untuk mengekalkan penapaian. Resipi pertama yang diketahui untuk penapaian gabungan madu dan jus beri dalam tong bermula pada tahun 880. Prosesnya memakan masa yang lama, dan minuman itu berusia lebih dari 20 tahun..

Penting! Komposisi kimia madu dapat menimbulkan peningkatan nada rahim, atau hanya - mengaktifkan pengecutan ototnya.

Dianjurkan untuk menyediakan makanan sesuai dengan perkadaran berikut: madu (2 kg) dan beri (4 kg) diambil selama 1 liter air tulen. Sebaiknya gunakan air mata air, tetapi anda juga boleh menggunakan air rebusan yang sejuk. Resipi klasik melibatkan kemasukan madu bunga, tetapi jenis lain (linden, soba, dll.).

Raspberi dan kismis, serta beri masam lain disyorkan sebagai pemangkin beri. Mereka tidak boleh dicuci untuk mengekalkan bakteria yang diperlukan untuk penapaian. Setelah mencampurkan ramuan, campuran disimpan di tempat yang hangat selama 2-3 hari. Seterusnya, minuman itu ditapis dan dituangkan ke dalam botol atau tin..

Penyimpanan jangka panjang dilakukan di bilik yang sejuk dan gelap. Infusi sekurang-kurangnya 5-6 bulan.

Resepi moden

Teknologi moden untuk menyiapkan mead selalunya berdasarkan prinsip ragi. Ragi mempercepat dan mempercepat penapaian, yang memungkinkan untuk mendapatkan minuman yang lebih kuat.

Resipi standard: air (1 l), madu (40 g), ragi kering (20 g). Pada peringkat pertama, madu dilarutkan dalam air suam. Kemudian ragi ditambah. Penapaian aktif memakan masa 2-3 hari. Selepas itu, minuman itu boleh dituangkan ke dalam gelas atau bekas kayu dan dihantar lama ke tempat yang sejuk. Mead boleh dirasakan dalam 2-3 bulan.

Resepi perge

Perga (debunga) mampu memerah madu. Anda boleh mengambil resipi ringkas: air (2 l), madu (300 g), roti lebah (100 g). Pertama, madu dicairkan dalam air suam, dan kemudian debunga ditambah dengan kacau. Proses aktif mengambil masa 4-6 hari. Setelah selesai, anda boleh membotolkan minuman dan menghantarnya ke simpanan. Tempoh infusi minimum adalah 4-5 bulan.

Di rumah, anda boleh menggunakan resipi yang lebih kompleks. Kismis (100 g), lemon (2 buah), serta sedikit kayu manis atau ramuan pedas lain ditambahkan ke campuran di atas setelah pengenalan roti lebah. Thyme dan sage memberikan rasa asli.

Resipi ceri

Ceri membuat makanan buatan sendiri yang indah. Resipi yang disyorkan:

  • air (mata air, baik atau rebus) - 1 liter;
  • madu (lebih baik limau atau soba) - 2 kg;
  • ceri - 4 kg.
Pada zaman Rus Kuno, beri segar atau kering bertanggungjawab untuk proses penapaian. Selalunya mereka menggunakan ceri, kismis, kismis, kadang-kadang buah beri diganti dengan jus epal. Untuk menyiapkan padang rumput, mereka mengambil air bersih dari telaga atau mata air.

Madu dicairkan di dalam air, dan kemudian ceri dituangkan dengan cecair ini. Buah tidak boleh dibasuh. Penapaian aktif berlangsung 2–4 hari. Tempoh minimum infusi di bilik sejuk adalah 3-4 bulan.

Pada kismis

Mead pada kismis sangat popular. Dalam kes ini, penapaian madu diaktifkan oleh beri anggur, yang dianggap sebagai pemangkin yang berkesan untuk proses tersebut. Bahan dicampur dalam nisbah ini: untuk 1 liter air terdapat 50 g madu dan kismis. Teknologi ini tidak berbeza dengan pilihan sebelumnya.

Madu dilarutkan dalam air di dalam bekas, yang kemudian ditambahkan kismis. Selepas akhir fasa aktif (3-4 hari), minuman disaring, dituangkan ke dalam bekas dan dihantar untuk berdiri (sekurang-kurangnya 4-5 bulan).

Setiap suri rumah pada zaman dahulu mempunyai resipi dan rahsia sendiri untuk membuat mead. Sekarang proses penyediaannya telah banyak berubah..

Daging yang dibuat dari kismis, lemon dan roti lebah mempunyai rasa yang istimewa. Resipi bebas ragi ini digunakan: air (5 l), madu (5 kg), jus satu lemon bersaiz sederhana, roti lebah (200 g), kismis - 50 g, kerucut hop (1 genggam). Kayu manis ditambahkan secukup rasa.

Untuk penapaian aktif, disarankan untuk menjaga campuran selama 7 hari pada suhu 28-30 darjah. Anda perlu memasukkan minuman selama 3-4 bulan.

Dengan jus epal

Salah satu pilihan untuk mead buah adalah minuman jus epal. Ia boleh disediakan dengan atau tanpa ragi. Resipi untuk minuman tanpa ragi: air (4 l), jus epal (3 l), madu (2.5 kg). Pertama, madu dilarutkan dalam air, kemudian jus dituangkan.

Fermentasi di dalam bilik yang hangat berlangsung selama 11-12 hari. Berdiri sekurang-kurangnya 4 bulan. Kekuatan minuman siap adalah sekitar 6%.

Sering kali, mead disiapkan dengan ragi untuk mempercepat masa memasak, tetapi kebenarannya tetap bahawa semakin lama minumannya, semakin enak dan kuat..

Untuk ragi ragi, resipi berikut digunakan: air (200 ml), jus epal (3 l), madu - 1 kg, ragi - 50 g. Madu dilarutkan dalam jus epal yang sedikit hangat. Ragi dicairkan di dalam air. Kemudian kedua-dua cecair itu dicampurkan. Fermentasi memakan masa 1-3 hari. Boleh diminum selepas terdedah selama 20-30 hari.

Cara pengambilannya dengan betul untuk rawatan

Penggunaan mead mempunyai tradisi yang panjang. Kembali pada abad 14-15. minuman itu dituangkan ke dalam tong besar, dan dituangkan ke dalam cawan sebelum makan. Bentengnya kecil, dan oleh itu agak sukar untuk mabuk.

Hasilnya, dos tunggal berkisar antara 500 ml hingga 1 liter. Minuman itu diminum dalam teguk kecil, yang memungkinkan untuk merasakan rasa madu. Tradisi mengambil mead sebelum makan tengah hari dijaga di banyak tempat, ia meningkatkan selera makan dan membantu mencegah pelbagai penyakit.

Perkara lain adalah mead sebagai ubat. Dalam kes ini, peraturan tertentu harus dipatuhi:

  • untuk menormalkan pencernaan dan saluran pencernaan, anda boleh minum pada waktu pagi dengan perut kosong;
  • untuk insomnia dan ketegangan saraf, mead harus diambil 30-40 minit sebelum tidur;
  • dos purata minuman untuk tujuan perubatan (termasuk dalam rawatan selesema) adalah 100 ml;
  • untuk meningkatkan keberkesanan memerangi jangkitan, mead boleh dicampurkan dengan anggur merah;
  • apabila dimakan pada musim panas, minuman itu disejukkan, dan pada musim sejuk boleh sedikit panas.
Ciri utama mead adalah bahawa semasa proses penyediaan, madu tidak memberikan rawatan panas dan oleh itu memindahkan semua vitamin dan nutrien ke minuman. Sejak zaman kuno, mead telah digunakan untuk tujuan perubatan dan profilaksis..

Semasa menggunakan mead, penting untuk mengambil kira kekuatan sebenar minuman, kerana ia berubah bergantung pada resipi. Bagaimanapun, dia mempunyai kelebihan yang ketara - dia tidak mengalami mabuk pagi dan sakit kepala. Lebih-lebih lagi, mead boleh digunakan untuk mengatasi mabuk dari minuman beralkohol lain. Untuk melakukan ini, panaskan sedikit dan minum perlahan-lahan. Isipadu - hingga 0.5 l.

Mead boleh digunakan untuk mengurangkan suhu badan dengan cepat. Seorang dewasa perlu minum 250-300 ml untuk menghilangkan demam..

Kontraindikasi

Walaupun mempunyai sifat positif dari mead, seseorang tidak boleh lupa bahawa ia adalah minuman beralkohol. Oleh itu, ia dikontraindikasikan pada kanak-kanak, wanita hamil dan menyusui. Batasan lain adalah intoleransi individu. Madu menyebabkan reaksi alergi pada sesetengah orang dan tidak boleh minum madu. Alahan mungkin kepada bahan lain..

Orang yang terdedah kepada alahan harus sangat berhati-hati terhadap makanan. Ini benar terutamanya untuk minuman yis. Anda tidak boleh menggunakannya dan pemandu yang akan berada di belakang roda kereta.

Mead set mempunyai sejarah yang panjang dan telah terkenal di Rusia sejak zaman kuno. Ia boleh dibuat di rumah mengikut pelbagai resipi, termasuk ragi dan bebas ragi. Perbezaan penting antara minuman ini adalah ketiadaan mendidih, yang membolehkan anda mengekalkan khasiat madu yang bermanfaat. Digunakan dengan betul, mead boleh memberi kesan penyembuhan.

Resipi untuk membuat mead tanpa mendidih

Dahulu, mead disiapkan bukan hanya tanpa menambahkan ragi, tetapi juga tanpa mendidih. Minuman itu tidak diseduh, tetapi berkeras dalam tong kayu oak. Agar mead matang, ia berumur beberapa tahun, dan kadang-kadang tempoh ini meningkat sepanjang dekad. Lama kelamaan, ragi dan hop muncul dalam resipi mead yang tidak mendidih, yang memungkinkan untuk memendekkan masa pematangan tanpa menjejaskan kualiti.

Anda boleh membuat minuman ini walaupun hari ini, kerana semua bahan yang paling penting: madu, air dan ragi boleh didapati dengan mudah di kedai terdekat. Oleh kerana mead tidak perlu direbus, proses penyediaannya sangat dipermudahkan, dan minuman ini boleh dibuat walaupun di pangsapuri bandar..

Membuat mead tanpa mendidih

Untuk resipi ini untuk membuat mead tanpa mendidih, disarankan mengambil madu May cair - lebih aromatik dan akan menjadikan minuman lebih tepu.


Sebaiknya ambil air mata air, tetapi jika ini tidak mungkin, anda boleh lakukan dengan biasa. Tapis air, tuangkan ke dalam bekas yang sesuai dan panaskan hingga 30-32 darjah. Tuangkan madu ke dalam air suam, gaul rata dengan sudu kayu dan tambah ragi.

Sekiranya terdapat tong kayu oak, maka minuman itu sebaiknya disimpan di dalamnya..

Tetapi sekiranya tidak ada bekas seperti itu, anda boleh menggunakan botol kaca biasa.

Langkah membuat mead tanpa mendidih

Langkah pertama dalam pembuatan mead adalah mencurahkan campuran madu ke dalam balang dan meletakkannya di tempat yang hangat sehingga ia mendidih dengan baik. Tahap kedua adalah tutup dengan kain kasa atau pembalut dan biarkan selama seminggu. Tahap ketiga adalah menyaring minuman dan membiarkannya di dalam tin tertutup di tempat gelap yang sejuk..

Mead tanpa mendidih boleh disimpan selama yang anda suka, tetapi tidak kurang dari dua bulan. Minuman madu yang enak memperoleh rasa uniknya pada bulan ketiga, ketika itulah dapat dirasakan.

Untuk menyediakan mead tanpa mendidih mengikut resipi lama, anda boleh menggunakan ceri masak, anggur atau kismis, bukan ragi.

Dengan menggunakan kismis, anda memerlukan 50 gram per liter air, jika anda ingin mencuba ceri mead, maka anda perlu mengambil sedikit lebih banyak - 500-600 gram.

Peraturan untuk membuat mead tanpa mendidih

Sebelum anda boleh membuat mead tanpa mendidih, anda perlu mengetahui peraturan tertentu. Oleh kerana minuman itu disediakan tanpa mendidih, lebih banyak nutrien dan vitamin disimpan di dalamnya. Walau bagaimanapun, anda boleh meminumnya untuk tujuan perubatan hanya setelah berunding dengan doktor. Orang yang mengalami alahan tidak boleh minum mead dalam jumlah besar, dan juga tidak digalakkan untuk memberikannya kepada anak-anak. Oleh kerana minuman itu diambil alkohol, tidak digalakkan diminum semasa mengandung dan menyusui. Semakin lama mead matang, semakin kuat - untuk minuman itu 15-17 darjah, ia perlu berumur sekurang-kurangnya 3 bulan.

Rahsia membuat mead tanpa mendidih dan resipi terbaiknya

Hari ini, ramai yang berminat dengan resipi mead tanpa merebus di rumah - bagaimana menyediakan minuman lazat dan sihat ini sendiri?

Mead buatan sendiri adalah hadiah sebenar bagi para penikmat rasa, zat semula jadi dan kualiti perubatan minuman. Rasa yang enak disokong oleh banyak kualiti madu asli yang berguna dan komponen lain yang membentuk minuman. Hari ini, banyak orang menggunakan resipi berdasarkan catatan Rusia kuno - ini adalah bagaimana bukan sahaja nilai budaya dipelihara, tetapi juga rasa unik dari mead.

  • Rahsia
  • Resepi
  • Gandum bercambah
  • Mead Ringkas
  • Pada kismis
  • Perga dan lemon

Rahsia

Orang-orang yang tinggal jauh dari kebun anggur yang luas, beratus-ratus tahun yang lalu, menemui cara untuk membuat minuman kesenangan, komponen utamanya adalah madu asli. Anehnya, bukan sahaja orang Slavia menyukai padang rumput, tetapi juga ribuan orang yang tidak berkaitan dengan budaya Slavia di seluruh dunia.

Madu dianggap produk yang benar-benar suci - pengeluarannya popular di Yunani, Rom, dan negara maju lain pada tahun-tahun itu. Tetapi hanya Rusia Kuno yang terkenal dengan padang rumput yang berkualiti tinggi, dan tanpanya, tidak ada satu pun pesta yang kaya diadakan.

Resipi mead bertahun-tahun yang lalu menganggap penuaan jangka panjang - beberapa pengrajin dapat memasukkan minuman yang sihat selama beberapa dekad, dan hanya dengan cara ini ia memperoleh rasa yang istimewa dan kaya.

Mead set dianggap sebagai minuman yang paling berguna, jika hanya kerana semasa penyediaannya tidak ada rawatan panas, memusnahkan kualiti berguna, atau ragi digunakan - semuanya hanya berdasarkan kesan penapaian semula jadi, kerana manfaat minuman itu meningkat berkali-kali.

Sayangnya, hari ini hampir mustahil untuk merasakan minuman dalam bentuk aslinya - teknologi untuk membuat rasa manis asli memakan masa bertahun-tahun, dan ini adalah satu-satunya cara untuk mencapai hasil yang sedekat mungkin dengan makanan kuno. Walau bagaimanapun, hari ini resipi telah dibuat berdasarkan ramuan moden yang membolehkan semua orang membuat mead dan merasakan rasa dan faedah minuman ini..

Resepi

Cukup sederhana untuk menyiapkan makanan sendiri hari ini, dan semua orang dapat menikmati rasa minuman yang tidak dapat dijelaskan. Penting untuk mengikuti semua peraturan, tidak akan memintasnya dan mempertimbangkan semua kehalusan penciptaan.

Mead tanpa mendidih, sedekat mungkin dengan ciri-ciri yang asli, dibuat hanya dengan mempertimbangkan beberapa peraturan asas. Cadangan ini merangkumi:

  1. Madu diletakkan hanya dengan cara yang sejuk - tidak boleh minuman itu direbus dan menjalani rawatan haba yang lain, jika tidak, ia akan kehilangan semua khasiatnya yang berguna.
  2. Apa-apa bahan tambahan buatan, termasuk ragi biasa, dilarang sama sekali - ia juga mengurangkan kualiti minuman dan mengubah rasanya yang tidak dikenali.

Untuk membuat minuman sendiri, anda boleh memilih madu apa pun. Sekiranya balang sudah lama berada di rak anda, di mana madu telah digula, jangan risau, rasa manis ini juga bagus untuk membuat minuman yang enak. Sebagai tambahan kepada jus beri yang biasa, anda boleh menambahkan penambah rasa semula jadi yang lain untuk minuman, seperti beri, herba, semua jenis rempah dan juga hop..

Penapaian semula jadi madu terlarut bersama buah beri, rempah dan roti lebah boleh memakan masa yang lama. Sudah tentu, jika kita membandingkan jangka waktu proses dengan fermentasi tong kuno semula jadi, maka tempoh ini agak singkat dan hanya beberapa minggu, sementara minuman kuno dapat disuntik selama beberapa dekad.

Minuman cair mesti dikocok dan dikacau secara berkala agar madu tidak bertakung, semua komponen dicampur bersama, dan campuran menjadi seragam.

Gandum bercambah

Untuk membuat minuman hop, setiap pembuat bir menggunakan bahan khasnya sendiri, dan hari ini beberapa resipi ini telah diawetkan dan berjaya digunakan walaupun untuk memasak di rumah. Di sebilangan alat pemakan api hari ini mereka cuba mematuhi resipi di mana terdapat komponen berikut;

  • Madu secukup rasa, tetapi keutamaan diberikan kepada madu linden - ia lebih lembut dari sifatnya, tetapi lebih baik untuk penapaian.
  • Air berkualiti tinggi - air pekat atau mata air boleh digunakan.
  • Gandum pra-bercambah, separuh daripadanya telah digiling sebelumnya.

Kaedah menyediakan minuman mengikut resipi ini sangat mudah - semua komponen dicampur satu sama lain dan dibiarkan di tempat yang hangat untuk penapaian berikutnya. Setelah selesai proses ini, minuman itu dituangkan ke dalam bekas dan dibiarkan disimpan..

Mead Ringkas

Resipi klasik adalah makanan yang disediakan dengan penambahan beri - ini adalah bagaimana penapaian berkualiti tinggi diperoleh, dan rasanya tidak dapat dikelirukan dengan yang lain. Bahan-bahan dalam minuman ini sangat mudah:

  1. Air kosong atau bersih.
  2. Sayang secukup rasa.
  3. Beri pilihan.

Madu dicairkan dengan air sejuk, selepas itu beri, dikupas dan keratan, dituangkan dengan campuran ini. Pada masa yang sama, sama sekali tidak perlu mencuci buah beri - mikroorganisma yang tinggal di atasnya hanya akan menguatkan proses penapaian dan mempercepat kesannya..

Campuran dituangkan ke dalam bekas dan dihantar ke tempat yang hangat untuk penapaian - proses ini boleh berlangsung dari dua hari hingga beberapa minggu, bergantung pada tujuan apa yang anda cari dan jenis minuman yang anda ingin dapatkan..

Setelah akhir fermentasi, cairan yang dihasilkan dituangkan ke dalam bekas yang terpisah dan dikirim ke tempat yang sejuk untuk penapaian selanjutnya. Anda harus bersabar di sini, kerana proses ini boleh memakan masa empat bulan penuh..

Pada kismis

Mead jenis ini disediakan dengan cara yang sama seperti yang sederhana. Perbezaan utama resipi ini adalah kismis, yang memulakan proses penapaian seperti buah beri. Untuk membuat ramuan preskripsi, anda memerlukan:

  • air rebus;
  • apa-apa madu secukup rasa;
  • kismis.

Madu dilarutkan dengan air yang disejukkan, diaduk dengan teliti hingga jisim homogen diperoleh, setelah itu kismis dituangkan dengan air madu. Campuran dibiarkan diperam di tempat yang hangat, kemudian dibotolkan atau di dalam tin, ditutup dan dihantar ke tempat yang sejuk selama beberapa bulan.

Video: mead tanpa ragi dan mendidih.

Perga dan lemon

Komponen tambahan dapat menjadikan minuman lebih enak, yang selain rasa enak, juga memulakan proses penapaian. Untuk menyediakan makanan seperti ini, anda memerlukan bahan-bahan ringkas berikut:

  1. Sayang.
  2. Air rebusan yang disejukkan.
  3. Perga.
  4. Jus dua lemon.
  5. Kismis.
  6. Kayu manis.

Memasak dilakukan dengan cara yang sama seperti semua resipi sebelumnya. Madu larut dalam air sejuk, setelah itu kismis dituangkan dengan komposisi ini, komponen yang tinggal ditambahkan dan dicampur dengan teliti. Proses fermentasi berlangsung selama beberapa hari di tempat yang hangat, setelah itu cairan disaring, dituangkan ke dalam bekas dan tetap di tempat yang sejuk untuk menyelesaikan proses.

Sekiranya anda bersiap-siap untuk percutian besar, maka tingkatkan jumlah minuman - pasti, tetamu dan yang lain sangat menyukai rasanya sehingga mereka tidak dapat berhenti.

Resipi mead buatan sendiri yang terbaik tanpa mendidih

Mead adalah salah satu minuman yang paling disukai oleh semua orang Slavia. Ketahui resipi terbaik untuk warna ini!

Sepanjang abad dan abad....

Kajian arkeologi di kawasan kita menunjukkan bahawa 6-7 ribu tahun SM. e. di sini orang menggemari produk lebah manis ini dan menganggapnya suci. Pada saat yang sama, kekuatan ajaib juga dikaitkan dengan minuman khas yang terbuat dari madu - mead, kerana dipercayai bahawa minuman seperti itu adalah sungai surgawi yang menghubungkan dua dunia yang berlawanan.

Kemuliaan dunia

Mead tidak hanya dikenal oleh orang Slavia kuno, tetapi juga orang Scandinavia, Yunani, Jerman, Lithuania dan orang lain. Pada masa yang sama, misalnya, orang Jerman juga menganggap minuman ini sebagai pemberian ilahi, di antara orang Scandinavia itu disebut sebagai pemberian Odin, orang Lithuania menyebutnya jus dari pohon ilahi.

Tempat lahir

Tetapi ini hanyalah legenda. Sebenarnya, mead, seperti sekarang ini, adalah minuman beralkohol yang cukup muda yang disediakan berdasarkan air dengan madu, ragi dan bahan tambahan lain. Dipercayai bahawa untuk pertama kalinya di atas meja sebagai alkohol, minuman madu muncul di Veliky Novgorod pada akhir abad ke-18. Artinya, anda dapat memahami berapa lama dahulu ia menjadi tradisional bagi banyak negara..

Varieti

Hari ini, bergantung pada kaedah penyediaan, atau lebih tepatnya, pada pensterilan madu, terdapat dua jenis mead: berkhasiat (pensterilan madu dengan mendidih) dan ditetapkan (tanpa pensterilan madu). Sekarang kita akan bercakap mengenai jenis minuman madu terakhir, kerana ia dianggap paling hampir dengan resipi asalnya..

Telah diketahui bahawa pada zaman kuno air disebut mead, di mana madu dilarutkan, dan kemudian dibiarkan untuk penapaian semula jadi. Minuman ini manis dan terasa seperti kvass, hanya dengan lebih banyak khasiat penyembuhan..

Ini berkat kaedah kedua penyediaan mead moden, iaitu, tanpa mendidih, minuman tersebut mengekalkan sebisa mungkin semua kualiti rasa madu, aroma dan vitaminnya.

Minuman seperti itu lemah - hanya 2 darjah, tetapi sangat enak dan sihat.

Resepi

Seperti yang telah kita katakan, sebelumnya orang-orang Slavia menyiapkan makanan tanpa menggunakan masakan dan ragi. Mereka membiakkan madu di mata air, menuangkannya ke tong kayu oak dan bersikeras di tanah selama 10, atau bahkan selama 15 tahun. Dikabarkan bahawa segelas minuman seperti itu dapat mengetuk boyar Rusia yang sihat dari kakinya, sementara tidak ada yang pernah mengalami mabuk.

Ya, tentu saja, hari ini sukar untuk membayangkan tong kayu oak di tanah dengan minuman madu. Oleh itu, orang di rumah telah belajar mempercepat proses penapaian dengan ragi roti biasa. Kami memberi perhatian kepada anda satu resipi sederhana, dan yang paling penting, yang mudah dibuat di rumah. Perkara utama adalah menentukan berapa banyak komponen yang diperlukan untuk # resep-1 ini.

Nombor resipi 1

Bahan-bahan

  • satu liter air bersih;
  • 50 gram cecair boleh madu;
  • 10 gram yis kering.

Penyediaan

  1. Kami mencairkan madu di dalam air, panaskan hingga 30 darjah.
  2. Kami mengisi ragi.
  3. Campurkan dan tuangkan ke dalam botol untuk penapaian seterusnya.
  4. Tutup bahagian atas botol dengan kain kasa sehingga terdapat aliran udara segar yang berterusan.
  5. Minuman harus dibiarkan di tempat yang hangat selama 10 hari.
  6. Setelah selesai proses penapaian, saring kvass madu, tuangkan ke dalam bekas yang mudah dan simpan di tempat yang sejuk sebanyak yang diperlukan.

Nombor resipi 2

Ini adalah satu lagi resipi sederhana untuk membuat madu kvass (mead) tanpa ragi dan mendidih di rumah. Ramai sekarang mungkin marah, kata mereka, bagaimana anda boleh mendapatkan kvass madu tanpa ragi? Jawapannya sangat mudah. Ceri biasa, atau lebih tepatnya buahnya, akan bertindak sebagai pencetus proses penapaian dalam resipi ini. Oleh itu, mari kita mulakan...

Bahan-bahan

  • satu liter air yang disucikan;
  • dua kilogram madu, anda boleh mengambil limau;
  • empat kilogram ceri.

Penyediaan

Kami melakukan semuanya seperti dalam resipi sebelumnya, tetapi bukannya ragi, kami memasukkan ceri ke dalam air dengan madu. Selepas penapaian selama 5 hari di tempat yang hangat, kami mengeluarkan ceri dari minuman, menyaring mead dan membiarkannya selama 10 hari lagi, tetapi sudah berada di tempat yang sejuk.

Nombor resipi 3

By the way, ini adalah resipi yang digunakan oleh nenek moyang Slavia kita. Mead Tsar, yang disiapkan berdasarkan kismis, adalah resipi yang sangat kuno. Tetapi anda boleh membuatnya dengan mudah di rumah..

Bahan-bahan

  • 1 liter air bersih, sudah masak;
  • 50 gram madu asli;
  • 50 gram kismis.

Penyediaan

  1. Seperti biasa, pertama anda perlu membuat alas - larutkan madu dalam air suam untuk mendapatkan zat manis.
  2. Kemudian masukkan kismis.
  3. Setelah dua hari menyimpan minuman di tempat yang hangat, ia boleh ditapis dan dituangkan ke dalam bekas tertutup, yang perlu disimpan dalam keadaan sejuk..
  4. Jangan lupa bahawa semasa penapaian, minuman tidak boleh ditutup rapat, cukup untuk menutup leher dengan beberapa lapisan kain kasa.

Catatan dan Cadangan

Mead lama seperti itu, diletakkan tanpa ragi dan mendidih, harus diperam sedikit lebih lama daripada yang ada dengan ragi. Anda akan dapat menikmati rasa bunga yang tidak biasa dan menyenangkan dalam 3-4 bulan. Selama ini, di tempat yang sejuk, air madu akan mencapai keadaan yang diinginkan, dan akan menjadi kvass madu berkarbonat manis. Sekiranya minuman disimpan sedikit lebih lama, lama-kelamaan rasa manis akan hilang, dan bersama dengan rasa masam yang menyenangkan, tahapnya juga akan meningkat. Kvass madu manis walaupun dalam keadaan rumah yang betul akan berubah menjadi minuman beralkohol sebenar.

Permohonan

Seperti yang telah kita sebutkan, mead set, dimasak tanpa mendidih, bukan hanya sangat enak, tetapi juga menyihatkan. Tidak hairanlah nenek moyang kita dan banyak orang kuno sangat menyayangi dan menghormati minuman mulia ini..

Tetapi sifat seperti itu hanya dimiliki oleh mead yang dibuat dengan betul, tanpa menggunakan bahan tambahan, yang standarnya adalah resipi Suzdal kuno (dengan kismis). Apa yang berguna, berapa dan bagaimana menggunakan minuman seperti itu? - soalan yang menarik minat ramai pencinta tradisi kuno.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Katakan dengan segera bahawa sifat-sifat bermanfaat minuman, pertama sekali, bergantung pada kualiti madu. Telah diketahui bahawa produk lebah ini tidak tahan pada suhu tinggi, oleh itu, semua vitamin penyembuhan unik disimpan di dalam mead tanpa mendidih..

Ramai berpendapat bahawa mead mempunyai kesan yang baik pada sistem kardiovaskular, membantu tubuh melawan virus dan selsema dengan lebih cepat, dan juga dapat menurunkan demam. Hanya satu sudu besar "ramuan" madu ini membantu menghentikan pertumbuhan mikrob patogen dalam badan.

Pada zaman kuno, minuman seperti itu, dengan paparan rendah, iaitu tidak lebih tinggi daripada 2 darjah, disyorkan untuk diminum oleh wanita hamil, sebagai tonik umum dan meningkatkan imuniti.

Pencegahan penyakit

Hari ini, penyembuh tradisional juga tidak menafikan hakikat bahawa mead berguna. Dianjurkan untuk menggabungkannya dengan pelbagai bahan untuk mencegah sejumlah penyakit. Contohnya, minuman madu ini akan menenangkan sistem jantung. Hanya 70 gram sebelum makan cukup untuk mencegah penyakit jantung koroner dan penyakit vaskular..

Normalisasi sistem saraf

Mead dalam kombinasi dengan pudina mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf, membantu mengatasi insomnia dan meningkatkan tidur. Untuk menormalkan fungsi hati, peternak lebah mengesyorkan minum koktel yang dibuat berdasarkan air mineral dan mead semasa makan. Untuk melakukan ini, ambil 70 gram minuman manis untuk 150 gram air pegun dan minum semasa makan tengah hari..

Masalah usus

Tetapi gabungan mead dan anggur merah adalah ubat yang sangat baik untuk gangguan usus dan sembelit. Benar, prosedur rawatan seperti itu harus dilakukan dengan sangat teliti. Sekiranya terdapat penyakit gastrousus, lebih baik tidak minum anggur..

Selsema

Mead hangat juga membantu mengatasi selesema saluran pernafasan atas dengan cepat, ia digunakan untuk bronkitis, radang paru-paru dan radang amandel..

Pada zaman dahulu, mead hanya dapat dibuat oleh keluarga kerajaan yang mulia dan orang-orang terdekat. Bagi petani biasa, minuman ini terlalu mahal. Tetapi sekarang, untungnya, semua orang dapat menikmati rasa dan kualiti yang berguna, hanya sedikit kesabaran dan resipi lama sudah cukup. Ngomong-ngomong, betul menyebut infusi madu asli "madu" atau "madu", begitulah cara itu disebut dengan mesra di Rusia. Kata mead hanya muncul pada abad ke-19 dan disebut minuman beralkohol tertentu yang disediakan dengan mensterilkan madu. Hari ini, minuman itu disediakan bukan sahaja di rumah, tetapi juga di kilang..

Memasak mead tanpa mendidih - adakah mungkin?

Ahli sejarah yang berpasangan dengan ahli arkeologi menemui satu fakta menarik: ternyata mead muncul pada abad keenam SM. Semasa penggalian kubur Mesir, mereka mendapati bahawa di sebelah sarkofagus firaun ada sebuah kapal di mana minuman ini pernah dituangkan, dan ketika memeriksa dinding makam itu, ada catatan yang menunjukkan bahawa orang Mesir menganggap madu sebagai hadiah para dewa, yang mereka kirimkan ke bumi supaya manusia dapat menyembuhkan badan mereka sendiri.

Menurut legenda kuno, sungai madu mengalir di dunia lain, yang memberikan keabadian kepada orang-orang yang sampai di sana, jadi tidak menghairankan bahawa setiap orang mempunyai resipi untuk membuat mead tanpa merebus dan diturunkan dari ayah ke anak. Hari ini, hanya sebilangan kecil orang yang tahu bagaimana membuat minuman ini..

Anda boleh membeli mead dari kami dengan menghubungi salah satu telefon:

Ya, banyak yang akan mengatakan bahawa, pada dasarnya, mereka tidak memerlukan resipi, kerana mead boleh dibeli di kedai, tetapi anda harus sedar bahawa produk kedai tidak mempunyai rasa atau bau yang sama dengan minuman itu selama beberapa abad yang lalu (selalunya ia adalah madu, dicairkan dengan sedikit alkohol), dan juga sifat penyembuhannya, kerana ia menjadi sangat popular.

Lawatan bersejarah yang ringkas

Sayangnya, tidak ada maklumat yang tersisa mengenai bagaimana orang Mesir menyiapkan makanan tanpa merebus, tetapi ada lebih banyak data mengenai cara pembuatannya di Rusia daripada yang diperlukan. Tentu saja, pada masa itu tidak ada masalah mendidih, kerana minuman ini disediakan secara eksklusif dalam tong kayu oak, yang dikuburkan di tanah dan berdiri di sana selama lima belas atau bahkan dua puluh tahun.

Mereka meminumnya hanya pada hari cuti besar (perkahwinan anak, kelahiran anak pertama mereka, dan sebagainya). Hari ini, hampir tidak ada yang menggunakan kaedah ini untuk menyediakan minuman, walaupun para penikmat benar menganggap rasanya sangat menarik. Ngomong-ngomong, mengenai perkahwinan, ramai yang tidak memikirkan mengapa bulan pertama selepas itu disebut "sayang." Sekiranya anda bertanya kepada seseorang mengenai hal ini, jawapannya mungkin akan terdengar seperti ini: "Kerana orang muda saling menyukai satu sama lain seperti madu." Dalam hal ini, tentu saja, ada beberapa kebenaran, tetapi pada kenyataannya, semuanya jauh lebih sederhana: pada zaman dahulu, orang muda selalu diberi tong madu untuk perkahwinan, yang harus mereka minum dalam sebulan, maka namanya.

Pelbagai penyediaan produk

Hari ini terdapat dua cara untuk menyediakan minuman ini: dengan pensterilan madu di bawah pengaruh suhu tinggi dan mendidih, dan tanpanya, iaitu mead tanpa mendidih. Kaedah terakhir sangat bernilai bagi manusia, kerana selama penyediaan tersebut, madu mengekalkan khasiatnya, aroma bunga dan ramuan, dan, tentu saja, vitamin. Lebih-lebih lagi, kekuatan minuman seperti itu biasanya tidak melebihi 2-4 darjah, sehingga boleh diberikan walaupun kepada anak-anak. Saya mesti mengatakan dengan segera bahawa tidak mungkin mengukur kubu dengan tepat.

Anda tentu saja boleh melemparkan meter alkohol ke dalamnya, tetapi kemungkinan besar ia tidak akan menunjukkannya sama sekali, jadi anda harus mengambil kata pengilangnya. Anda perlu mengambilnya dalam dosis kecil, kerana menurut legenda, satu cangkir mead seperti itu dapat "mengetuk" petani Rusia yang sihat dari kakinya, dan dalam arti harfiah kata: dia, tentu saja, jatuh dari kakinya, tetapi kepalanya tetap benar-benar jelas ( secara semula jadi, tidak ada persoalan mengenai mabuk).

Resipi daging tanpa mendidih

Resipi mead non-rebus pertama menggunakan ragi kering, yang diketahui dapat meningkatkan kekuatannya. Menurut resipi, anda perlu mengambil kira-kira lima ratus gram madu Mei, tuangkannya dengan satu liter air sejuk (musim bunga atau rebus) dan panaskan campuran ini hingga tiga puluh darjah. Untuk melakukan ini, tidak perlu meletakkan periuk di atas api, anda boleh mengisi bekas besar dengan air panas dan meletakkan periuk dengan madu di sana (iaitu membuat sejenis mandi air panas). Setelah campuran dipanaskan, tuangkan beg berisi ragi kering ke dalamnya.

Campurkan semuanya dengan baik, tutup dengan beberapa lapisan kain kasa dan biarkan suam selama 10 hari (jika penapaian tidak berakhir setelah jangka masa yang ditentukan, maka anda perlu menunggu sedikit lagi). Setelah proses penapaian selesai, minum madu dituangkan ke dalam botol yang disediakan khas untuk majlis ini dan disimpan di bilik bawah tanah sekurang-kurangnya tiga bulan (semakin lama penuaan, semakin baik rasanya akan berubah).

Ramai orang akan menyukai resipi mead kedua tanpa merebus madu lebih banyak, kerana tidak ada yang memerlukan ragi. Bagaimana proses penapaian boleh dilakukan tanpa ragi? Cukup sederhana, ceri segar biasa boleh menggantikan ragi (kaedah penyediaan minum madu ini lebih sesuai untuk musim panas). Anda perlu mengambil dua atau tiga kilogram madu (limau paling digabungkan dengan ceri), satu liter air rebus (sudah sejuk) dan kira-kira empat kilogram ceri dengan lubang. Anda perlu menuangkan air ke dalam bekas yang berada di atas api kecil dan di tempat mandi air, dan kemudian tambahkan madu ke dalamnya dalam aliran nipis.

Anda boleh memesan Minum madu (mead) melalui telefon:

Anda tidak perlu mengekalkan campuran itu dalam jangka masa yang lama, anda hanya perlu melarutkan bahan utama di dalamnya dan itu sahaja. Kemudian anda perlu mengatasi ceri, iaitu mencuci dengan baik, mengeluarkan semua tulang dan meletakkannya di bahagian bawah kuali enamel (anda tidak perlu mengeringkannya). Selepas itu, sirap dituangkan ke dalam kuali dan bekas dibiarkan di tempat yang hangat agar campuran mula menapai. Selepas lima hari, minuman itu disaring, dituangkan ke dalam tin atau botol, ditutup rapat dan dihantar ke tempat yang sejuk (anda boleh menguburkannya di tanah seperti pada zaman dahulu). Anda boleh meminumnya dengan segera (rasanya seperti sampanye sedikit berkarbonat), tetapi lebih baik menunggu beberapa bulan, jadi akan lebih berguna.

Sebelumnya, hanya orang kaya yang minum mead, kerana harganya sangat mahal. Hari ini anda boleh membuatnya sendiri, jadi setiap orang harus mengambil kesempatan ini dan merasakan minuman yang lazat ini..