Semua mengenai alkohol di Sri Lanka

Anda tidak boleh membeli alkohol di Sri Lanka di mana-mana, walaupun tidak ada larangan khas untuk penjualan dan penggunaan alkohol di negara ini, selain larangan penggunaan minuman beralkohol pada bulan purnama. Di mana untuk membeli alkohol di Sri Lanka? Sudah tentu, pertama sekali, ini adalah restoran, kafe, bar. Di tempat-tempat ini anda boleh memesan alkohol apa pun, tetapi pilihan ini tidak sesuai bagi mereka yang ingin membeli minuman beralkohol untuk minum di balkoni di bilik atau di tempat lain. Namun, harga alkohol di restoran, kafe dan bar terlalu tinggi.
Ke mana hendak pergi dalam kes ini? Pada dasarnya, alkohol di Sri Lanka dijual di kedai khusus. Kedai-kedai ini seperti kedai alkohol kecil yang tidak boleh anda masuki, tetapi anda boleh membeli alkohol melalui tingkap kecil. Sejujurnya, saya tidak begitu faham mengapa alkohol dijual dengan cara ini di Sri Lanka, tetapi hakikatnya adalah mencari kedai arak di bandar-bandar di negara ini kadang-kadang agak sukar. Sebaiknya minta penduduk setempat memberitahu anda di mana "Kedai Anggur" atau "Kedai Alkohol" berada. Sebagai peraturan, semua penduduk tempatan tahu di mana kedai alkohol ada di bandar mereka..
Apa minuman beralkohol di Sri Lanka yang patut dicuba? Sudah tentu, pertama-tama, ini mestilah minuman yang popular di kalangan penduduk tempatan. Terutama arak, rum dan bir popular di Sri Lanka.

Rum merah Calypso di Sri Lanka

Secara umum, terdapat beberapa jenis rum di Sri Lanka, tetapi jenis rum yang paling terkenal di luar negara ini adalah rum Calypso berwarna merah. Sebotol rum ini di kedai minuman keras berharga kira-kira Rs 1.600.
Pada awalnya, saya ragu-ragu tentang rum Sri Lanka, kerana untuk beberapa alasan saya percaya bahawa tradisi dalam membuat rum di negara ini tidak sama dengan di Cuba, Republik Dominika atau Jamaika. Tetapi, ternyata tebu tumbuh banyak di Sri Lanka..
Anehnya, saya suka rum Calypso red itu sendiri, walaupun bagi saya dari segi nilai untuk wang, tidak ada rum yang lebih baik daripada Brugal Extra Viejo. Bagaimanapun, untuk wang anda (dan pada kadar pertukaran 1600 rupee sekarang, ia hanya 630 rubel) rum Calypso merah hanyalah rum yang hebat.
Ngomong-ngomong, terdapat dua subspesies rum Calypso red di Sri Lanka: Perak dan Emas. Mereka hanya berbeza dalam daya tahan. Seperti yang telah anda fahami, rum Calypso Gold mempunyai penuaan yang lama.

Arak di Sri Lanka

Banyak jenis rum di pasaran sekarang dibezakan dengan sifatnya yang sangat pelbagai. Arak adalah sejenis rum di Sri Lanka yang berbeza dengan sifat peribadinya daripada pesaing. Rum Arak di Sri Lanka dihasilkan dalam keadaan yang teruk. Warna kuningnya menunjukkan apa yang terdapat di tengah-tengah minuman ini. Rum Arak 100% semula jadi, dan rum seperti itu sangat sukar ditemui hari ini. Komponen Arak yang paling penting adalah getah dari bunga pokok kelapa. Minuman dihasilkan dengan teliti mengikut satu resipi tradisional. Pemetik yang dilatih khas digunakan untuk mengumpulkan getah bunga kelapa.
Ciri-ciri Arak rum di Sri Lanka sangat berbeza. Rasanya kaya, dan setelah meminumnya, rasa kelapa tetap ada di mulut. Walaupun nota ini mendominasi, kayu manis juga digunakan dalam penghasilan rum, jadi notanya juga ada.
Rum Arak dihasilkan di kilang penyulingan di Rockland, yang mempunyai reputasi baik sebagai salah satu pengeluar terbaik di Sri Lanka. Penduduk tempatan minum arak di rumah mereka, menurut tradisi, dengan air kelapa. Di hotel, restoran dan kafe, anda boleh menikmati rum es tulen dan kombinasi rum dengan kelapa. Banyak koktel gourmet dan bir halia sering mengandungi sebilangan besar rum berkualiti tinggi ini..
Ceylon Arak dituangkan ke dalam botol 700 ml. Kandungan alkohol rum ini adalah 40%. Arak berumur dalam tong kayu khas, yang khas untuk pengeluaran rum di seluruh Sri Lanka.

Bir di Sri Lanka

Hampir setiap kafe dan restoran di Sri Lanka menawarkan Lion Lager Beer tempatan yang terkenal, yang mempunyai rasa ringan dan menyenangkan. Harga bir di Sri Lanka sangat berbeza. Di pedalaman, anda akan sering melihat harga Rs 270-300 untuk sebotol besar (625 ml), sementara di Mirissa botol yang sama berharga sekitar Rs 200. Di Unawatuna, julat harga bir luar biasa. Bahkan ada perasaan bahawa kos bir di sini bergantung pada musim, kerana pada bulan Februari kami membayar bir ini 1.5 kali lebih banyak daripada pada bulan Ogos, walaupun pada hakikatnya kami bercakap tentang kafe yang sama.
Hampir selalu bir di Sri Lanka ada di dalam peti sejuk, jadi meminumnya, sekurang-kurangnya dalam beberapa saat pertama, boleh menjadi keseronokan sebenarnya. Tetapi kerana kafe biasanya tidak menawarkan kotak Styrofoam untuk botol bir (seperti di Thailand, misalnya), sayangnya bir itu cepat memanas. Anda harus membiasakan diri dengan kenyataan bahawa hanya pada minuman pertama bir akan sejuk jika botol pada mulanya disejukkan dengan baik.
Sekiranya anda ingin mencuba bir yang lebih kuat, anda boleh membayar lebih banyak dan membeli Lion Strong Beer. Dalam cuaca panas, beberapa botol bir ini boleh diminum sedikit.
Bir tempatan lain di Sri Lanka termasuk Three Coins dan Kings. Bir ini adalah Lion Lager Beer yang kurang biasa, tetapi masih sukar ditemui..
Bagi pelancong yang tidak begitu menyukai bir tempatan, banyak kafe dan restoran di Sri Lanka menyimpan bir Carlsberg di dalam peti sejuk.

Wain di Sri Lanka

Terdapat arak tempatan di Sri Lanka, tetapi seperti yang anda bayangkan, ia bukan dari anggur. Anggur di Sri Lanka dibuat dari beberapa buah, termasuk buah markisa, mangga dan nanas. Hampir semua wain ini manis atau separa manis, yang umumnya tidak mengejutkan..
Kos anggur buah di Sri Lanka biasanya sekitar 700-1000 rupee setiap botol. Harga lebih tinggi di restoran dan kafe.
Sudah tentu, terdapat juga anggur yang diimport di negara ini, terutama di hotel dan restoran di kawasan peranginan yang besar. Benar, harga wain seperti itu di Sri Lanka agak tinggi.

Bolehkah saya minum alkohol di Sri Lanka

Secara umum, tidak ada larangan serius untuk meminum alkohol di Sri Lanka (bagaimanapun, ini bukan negara Muslim), tetapi pada beberapa hari anda masih tidak dapat membeli alkohol, dan jika anda meminumnya, anda boleh menghadapi masalah serius dengan polis.
Tidak seperti Thailand, di mana pesta diadakan pada setiap bulan purnama di beberapa tempat (di Koh Phangan, di beberapa pantai Phuket dan Koh Samui dan di tempat lain), di Sri Lanka, sebaliknya, alkohol tidak dibenarkan semasa bulan purnama. Penjualan alkohol selama ini juga dilarang. Walau bagaimanapun, larangan tersebut biasanya tidak berlaku untuk hotel yang ditujukan kepada pelancong asing..
Harus diingat bahawa semasa beberapa cuti keagamaan di Sri Lanka, alkohol juga tidak dijual..
Kami menambahkan bahawa di Sri Lanka ada undang-undang yang menyatakan di beberapa tempat dilarang menjual alkohol dari jam 14:00 hingga 17:00. Walaupun begitu, perkara tidak begitu ketat. Pertama, undang-undang tidak berlaku untuk semua lokasi. Kedua, tidak semua tempat penjualan mengikut undang-undang ini..

Import alkohol ke Sri Lanka

Oleh kerana pelancong sering memilih untuk mengambil alkohol dengan mereka, kadang-kadang mereka mempunyai pertanyaan tentang apakah mungkin mengimport alkohol ke Sri Lanka. Pada dasarnya, persoalan seperti itu muncul bagi orang-orang yang pernah berkunjung ke Maldives atau menyedari sepenuhnya larangan pengangkutan alkohol ke negara ini..
Apa kesepakatan dengan import alkohol di Sri Lanka? Sebenarnya, tidak dilarang membawa alkohol ke Sri Lanka, tetapi ada larangan serius. Laman web adat istiadat Sri Lanka mengatakan bahawa satu orang boleh mengimport 2 botol wain (0.7 liter) dan 1.5 liter alkohol yang kuat.
Sekiranya anda membawa alkohol ke Sri Lanka dengan anda? Secara peribadi, saya rasa pengambilan alkohol ke Sri Lanka hanya perlu jika anda ingin menikmati minuman kegemaran tertentu, dan anda tidak pasti bahawa anda boleh membelinya dengan mudah dan murah di pulau itu. Masuk akal untuk minum wain, sampanye, cognac dengan anda, tetapi jika anda merancang untuk minum bir, rum dan koktel, maka tidak ada gunanya membawa alkohol dengan anda. Bir tempatan di Sri Lanka cukup bagus, tetapi jika anda tidak menyukainya, maka anda boleh membeli bir dari jenama antarabangsa terkenal. Bagi mereka yang suka minuman yang lebih kuat, Sri Lanka mempunyai rum Arak yang sangat baik.
Secara amnya, fikirkan dengan teliti sama ada perlu minum alkohol dengan anda, walaupun secara peribadi saya hampir selalu mengambil sebotol Jägermeister dan sebotol cognac yang baik di Duty Free untuk minum di balkoni di bilik, kerana sukar untuk mencari minuman ini di Sri Lanka.

Mendis kuno

Arak (arak Inggeris atau araq) adalah minuman beralkohol dengan kekuatan 30 hingga 60 vol. tersebar luas di Timur, Asia Tengah, Eropah, India, kepulauan Sri Lanka dan Jawa.

Buat pertama kalinya, arak itu dibuat kira-kira 300 tahun yang lalu, tetapi di mana sebenarnya tidak diketahui dengan tepat. Bagaimanapun, setiap orang timur menganggap arak sebagai minuman nasional yang muncul tepat di negaranya..

Prasyarat untuk penciptaan arak adalah keperluan penggunaan produk pemprosesan anggur yang bermanfaat. Pada mulanya, dalam pembuatan arak, hanya kue anggur dan gula setelah penyulingan digunakan, yang mana zat aromatik ditambahkan ke dalamnya. Sekarang, bergantung pada wilayahnya, arak dihasilkan dari beras, anggur, buah ara, kurma, molase, plum dan buah-buahan lain..

Setiap wilayah mempunyai teknologi sendiri yang dikembangkan secara historis untuk pengeluaran arak, tetapi ada dua tahap yang tidak terpisahkan:

  1. 1 Proses penapaian bahan utama dengan gula;
  2. 2 Penyulingan tiga kali ganda dari campuran fermentasi.

Minuman yang dihasilkan dimasukkan ke dalam tong kayu oak dan kemudian dibotolkan. Di Turki, Syria dan Libya, ini adalah botol yang disediakan khas dengan leher sempit panjang. Arak berkualiti baik mempunyai warna kuning keemasan setelah penuaan.

Di Eropah Timur, Timur Tengah dan Asia Tengah, anise (anise bintang) ditambahkan ke arak sebelum proses penyulingan ketiga. Hasilnya adalah prototaip tincture anise. Semakin banyak anise dalam minuman, semakin rendah kekuatannya.

Selalunya, minuman siap dicairkan dengan sedikit air sebelum digunakan. Pada masa yang sama, minyak pati anise bertindak balas dengan air, akibatnya, arak memperoleh warna putih susu. Untuk sifat dan warnanya di Libya, arak disebut "susu singa".

Di Sri Lanka, India dan Bangladesh, arak adalah minuman tradisional. Walau bagaimanapun, ia dihasilkan dengan menyuling jus kelapa fermentasi (toddy) atau sirap sawit. Jus kelapa dikumpulkan dari bunga tertutup pokok palma. Di outlet, minuman mempunyai warna kuning muda dan kekuatan yang lebih tinggi, yang berkisar antara 60 hingga 90 vol. Rasanya juga berbeza dari aniseed dan merupakan persilangan antara rum dan wiski. Sri Lanka adalah pengeluar arak kelapa terbesar di dunia.

Pulau Jawa terkenal dengan arak berdasarkan rai wort dan tebu. Minuman yang dihasilkan oleh penyulingan mempunyai aroma yang sangat terang dan jelas..

Masyarakat Mongolia dan Turki membuat arak dari kuda atau susu lembu yang dioksidasi (kumis). Mungkin ini adalah minuman beralkohol paling terkenal yang diperbuat daripada susu dengan kekuatan paling rendah..

Arak biasanya dimakan dalam koktel. Dalam bentuknya yang murni, ia diminum sebagai minuman beralkohol sebelum makan atau sebagai digestif selepas makan, menambah sedikit kopi..

Khasiat arak

Sifat bermanfaat arak bergantung pada bahan mentah dari mana ia dihasilkan. Oleh itu, sifat perubatan arak berasaskan anise yang dihasilkan di Asia Tengah serupa dengan sifat tincture anise. Apabila ditambahkan ke dalam teh, ia membantu dengan baik penyakit saluran pernafasan atas, kekejangan perut dan gangguan. Di Timur, ada pendapat bahawa arak membantu dengan baik dengan kelemahan kekuatan lelaki..

Arak berdasarkan kumis mempunyai banyak khasiat dan bermanfaat. Sebagai hasil penyulingan, semua vitamin berguna, bahan antibiotik dan asid amino, seperti triptofan, lisin, metionin, yang terlibat dalam pembinaan molekul DNA dan RNA, tetap berada di dalamnya. Ini digunakan untuk menormalkan proses pencernaan, mengurangi proses fermentasi di perut. Juga, arak menghalang pertumbuhan bakteria putrefaktif dalam usus..

Ia ditunjukkan untuk orang dengan aterosklerosis, hipertensi, disfungsi pundi hempedu, dll. Sebilangan kecil arak (30 g) membantu pengurangan sistem saraf dan kelemahan umum badan. Ia juga digunakan untuk meningkatkan imuniti terhadap penyakit pernafasan, influenza dan bronkitis. Untuk ini, 30 g arak ditambahkan ke dalam minuman suam atau dihirup..

Arak berdasarkan jus kelapa mempunyai sejumlah khasiat yang bermanfaat. Apabila digunakan dalam dosis kecil, ini mempromosikan vasodilatasi, mengurangkan plak lemak pada mereka, meningkatkan peredaran darah dan pengisian saluran kecil, dan juga menurunkan tekanan darah. Tindakan arak jenis ini mengurangkan risiko serangan jantung dan menguatkan jantung..

Untuk meningkatkan pencernaan, metabolisme dan menghilangkan sembelit, arak minum satu sudu tiga kali sehari selepas makan selama seminggu. Topeng muka Arak mempromosikan keremajaan kulit. Untuk penyediaannya, gunakan 100 ml susu dan 50 ml arak. Larutan yang dihasilkan dibasahi dengan kain kasa dan disapukan selama 20 minit di wajah. Setelah mengeluarkan kain kasa, lap kulit dengan kain kapas kering dan pelincir dengan krim. Setelah beberapa kali, kulit wajah menjadi anjal, memperoleh warna yang sihat dan bintik-bintik usia berkurang di atasnya.

Bahaya arak dan kontraindikasi

Sekiranya anda melakukan perjalanan ke Timur, anda tidak boleh mengambil arak dari penduduk tempatan dengan tangan, ini boleh mengakibatkan akibat negatif yang serius. Ini disebabkan oleh tahap kebersihan sanitasi yang rendah di negara-negara Timur, serta pemalsuan minuman ini. Untuk kekuatan, ia dapat dicairkan dengan metanol, penggunaan 10 ml yang dapat menyebabkan kebutaan, dan 100 ml - hingga mati..

Rawatan dengan arak dikontraindikasikan dalam tempoh pemburukan penyakit gastrointestinal, dengan intoleransi individu terhadap tubuh, dan juga untuk wanita semasa kehamilan dan menyusui.

Yang lebih enak, rum India, wiski Thailand atau Sri Lankan Arrak?

Saya mahu bercakap mengenai alkohol. Dengarkan blogger yang melakukan perjalanan seperti kami, sehingga semua orang menjalani gaya hidup sihat. Sama ada kita hanya menjumpai ini atau mereka hanya mahu melihat dengan betul. Mereka makan buah dan minum jus segar.

Kami juga kadang-kadang makan buah dan minum jus setiap hari, tetapi tidak ada larangan minuman beralkohol. Kami berjaya melihat beberapa syarikat dalam keadaan tidak rasmi. Tidak kira di negara mana kita berada, kita selalu mencuba, antara lain, alkohol tempatan, bir, wain, wiski, rum. Biasanya, pertama-tama kita membeli apa yang diminum oleh penduduk tempatan.

Di tempat keempat dalam ranking kami adalah wiski Thai Hong Thong

Sekiranya anda melihat dengan teliti, penduduk tempatan meminum wiski Hong Tong atau Sangsom di jalan-jalan di Thailand di mana-mana kawasan peranginan. Produk ini adalah yang paling popular bagi penduduk tempatan dan pelancong. Semasa pertama kali tinggal di Bangkok, kami membeli Hong Thong, Mekhong dan Sang Som.

Kami tidak melihat perbezaan ketara antara varieti ini. Rasanya tidak sedap, tidak terasa pahit, dan senang diminum bersama cola. Kos sebotol wiski Hong Tong 0.3 liter ialah 135 baht ($ 4.5). Sangat murah. Adalah mustahil untuk membeli wiski dengan jumlah yang begitu banyak di Rusia..

Blend wiski Thai kembali mendapat tempat ketiga

Hanya di Pattaya, saya perhatikan bahawa orang Thai sering bersantai dan minum di pantai (atau di belakang trak pikap berhampiran pantai) dan lebih suka wiski Blend ini, bukan Hong Thong. Kami memutuskan untuk mencuba.

Dijual dalam botol 0.5 liter. Sudah tentu, kami bukan pakar dalam wiski, tetapi kami membuat kesimpulan berdasarkan "suka atau tidak." Kami lebih suka wiski Blend. Cubalah sendiri. Kos sekitar 300 baht (10 $).

Di tempat kedua adalah rum Sri Arka

Anggur di Sri Lanka sangat ketat, tetapi anda boleh melupakan Martini atau sampanye, kecuali jika anda sudah tentu bersedia untuk meminum alkohol. Arrak rum sangat kuat. Tidak ada kesan sampingan daripadanya. Anda akan mengelakkan kesakitan di kepala. Jadi produknya bagus.

Kami juga menuangkannya dengan cola (sindrom pelancongan Mesir) dan meminumnya dengan sejuk. Tidak seperti wiski Thai, kita sama sekali tidak bosan dengan rum. Mereka mengambilnya dengan senang sekali lagi. Kos 1000-1500 rupee untuk sebotol 0.5 liter ($ 10).

Tikus India Old Monk mengambil tempat pertama yang terhormat di kalangan roh

Saya tidak mengenali seorang pun yang tidak peduli dengan rum yang lazat ini. Di India, pelancong membeli rum Old Monk dalam bungkusan dan membawanya pulang. Hidup di Goa serupa, kerana rum ini berharga satu sen. Kami juga tidak acuh tak acuh.

Rasanya seperti campuran gusi dan cognac, dan baunya seperti karamel. Ini memecahkan semua rekod minuman beralkohol yang kuat yang telah kami cuba sebelum dan pada masa ini. Sekiranya anda masih takut untuk pergi ke India kerana penyakit khayalan dan keadaan tidak sihat, maka pergi ke sana sekurang-kurangnya demi rum ini. Sekiranya anda meminumnya setiap hari, anda pasti tidak akan dijangkiti apa-apa))

KOMENTAR TERSEDIA DI VERSI PENUH LAMAN

Ya, ya, setiap blogger praktiknya orang suci: dia tidak minum, makan hanya haiwan mentah, mati, tidak, tidak, seperti yang anda fikirkan, tidak cukup untuk menembak anda... Dan dia tidak berbohong, semuanya begitu. Dan saya tahu mengapa)))
Ngomong-ngomong, adakah anda lebih menyukai Hong Thong daripada Sang Som? Dan saya mendapat sakit kepala darinya, dan saya tidak pernah menghampirinya..

Mungkin anda mendapat palet? Kita semua ok. Kesucian blogger juga luar biasa.

Katya, anda menghina! 7 eleven - jaminan kualiti Thai yang terkenal!

Di Pattaya, omong-omong, walaupun 7/11 tidak menjamin apa-apa. Saya baru-baru ini membeli sebungkus telur busuk di sana))

Jadi itu adalah jenaka. Bagaimanapun, kata-kata "Thai" dan "berkualiti" dalam banyak kes tidak boleh berdampingan.

"Kesucian Blogger" dapat dijelaskan sebagai mempromosikan gaya hidup sihat dan ingin tampil baik dan tepat kepada khalayak anda.

Saya rasa ini tidak sepenuhnya benar. Mereka tidak mahu hanya "kelihatan" - banyak dari mereka sebenarnya. Kenapa? Saya pasti bahawa saya tahu jawapan untuk soalan ini, dan lambat laun saya akan mengumumkannya)))

Memang banyak. Anda tidak perlu pergi jauh. Contohnya, saya tidak makan daging, tetapi saya tidak pergi, saya tidak berteriak tentangnya pada setiap langkah, saya tidak terganggu untuk makan sayur-sayuran dan buah-buahan sahaja. Perniagaan semua orang. Ketika saya baru memulakan cara untuk menolak makan haiwan, ada semangat yang lebih dari cukup. Kemudian saya menyedari bahawa seluruh dunia tidak boleh yakin, dan saya tidak memerlukannya. Itu tidak mengganggu saya untuk hidup dan di syarikat saya tidak akan melihat orang yang memakan ayam atau ikan. Perkara lain adalah apabila, di dalam syarikat orang yang tidak dikenali, anda menawarkan diri untuk pergi dan minum bir dan ada yang berpura-pura suci, sambil membuat orang lain kelihatan seperti peminum paling banyak di Bumi. Kami menawarkan satu pasangan untuk keluar dan merokok hookah pudina yang enak di kafe. Ada penolakan dengan kepala kita tinggi, kita tidak merokok. Tak guna! Kita juga tidak menghisap rokok, baik di mana hookah. Saya yakin bahawa tidak semua orang ingin menjalani gaya hidup yang terbatas dan "betul", tetapi kerana pada pandangan orang lain, anda akan menjadi lebih baik memberi orang seperti itu kekuatan untuk terus melepaskan semua kegembiraan hidup. Satu mesti, nampaknya tidak!

Apa yang anda lebih suka - Hong Thong atau Sang Som? Saya tidak tahu, tidak ada perbezaan rasa. Jadi, dalam foto pertama ke hong tong, anda boleh mengambil gambar di sebelah sebotol sang som

Tempat pertama kami ialah rum merah Calypso merah rum Sri Lanka - sangat manis, dengan rasa karamel. Bhikkhu Tua India juga tidak lain, tetapi Sri Lanka lebih baik :) Saya selalu membawa alkohol untuk bekerja dari semua perjalanan saya. Oleh itu, mereka teringat rum Sri Lanka untuk waktu yang lama dan bertanya kapan saya akan pergi ke Sri Lanka lagi)) Tetapi kami tidak menyukai Sri Lanka Arak.
Rum Filipina putih juga hebat..
Di Tae, saya sama sekali tidak suka alkohol. Mereka tersedak pada bulan pertama Sang Som)) Kemudian saya mula membeli anggur untuk diri saya di Makro - tidak murah, tetapi sekurang-kurangnya anda boleh minum)
Dan ya, kami minum alkohol :)))))

Saya juga membawa minuman ke tempat kerja)) Tequila dari Mexico, misalnya, tidak ada yang dihargai, tetapi semua orang sangat menyukai Old Monk)) Lankan Calypso tidak dicuba, jika nasib membawanya lagi ke SL, maka kita pasti akan mengambilnya sebagai sampel

Bagi saya tidak ada minuman kegemaran daripada tequila! Ia hanya wabak! Tetapi di Thailand, kami tidak pernah membelinya, kerana kami mempunyai tradisi yang baik - untuk membeli tequila di Duty Free, dan bukan di kedai dengan harga yang terlalu tinggi. Ringkasnya, mari, kawan-kawan, berjumpa, mari kita merokok hookah pudina (anda) dan makan ayam pemukul (kita))))))

Tiada masalah. Kami sentiasa bersedia!

Walaupun saya bukan peminat alkohol yang kuat, kadang-kadang saya tidak keberatan mencuba rum). Setakat ini, yang paling popular adalah "cappuccino" Indonesia, diikuti oleh rum India. Thai Hong Thong dan Sang Som rata-rata. Selebihnya adalah rum seperti rum)

Ya, saya setuju. Minuman Thai yang akan saya kategorikan sebagai "rum seperti rum".

Sial, saya sangat berminat untuk mengambil bahagian dalam perbincangan, tetapi saya belum mencuba perkara ini! )

Saya telah mencuba tequila, tetapi saya tidak dapat membandingkan! dan bagaimana anda mahukan bau karamel anda.

Cuba rum Jamaica. Anda mesti menjual. Kami meminumnya di Langkawi di Malaysia, juga dengan rasa karamel))) Kuba juga enak, tetapi saya tidak pasti adakah ia dijual di Amerika Syarikat.

Saya belum merasai minuman Thai…. Arrack dan Rahib Lama…. tidak mungkin dibandingkan! apabila anda mahu lebih manis - kemudian kunyah, apabila ada yang lebih klasik, maka arak. juga araku tanda tambah bahawa setelah makan siang itu kepala...... seperti rumah nasihat: (((((setelah arak tidak ada akibat seperti itu :))))

Dan kami tidak mengalami sakit kepala dari Monk, dan kadang-kadang dari Arrak. Ini semua individu. Bergantung pada berapa banyak minum kedua-duanya)

Saya setuju: semuanya bergantung pada kuantiti :))))))))

Untuk montok atau tidak? Soalan ini hilang dengan sendirinya di Goa. Saya tidak bertemu dengan orang yang tidak minum di sana. Rum sangat sedap sehingga bahkan mereka yang tidak pernah meminumnya meminumnya. Rum dan nanas! Dan tidak ada basikal selepas itu. Baik pantai dan lautan!

Satu lagi minuman keras Thai yang sangat lazat dengan tampalan yang berbeza. Perisa madu dan pengisi buah.

MONK LAMA-YANG TERBAIK!

Yeah…. Bhikkhu Tua atau "saudaranya" Old Sayler tidak dapat dibandingkan dengan alkohol apa pun. Jumlah yang diminum tidak mempengaruhi keadaan umum dengan cara apa pun. Jangan memperbodohkan diri sendiri, seperti minuman kebangsaan kami dengan nama terkenal VODKA. Walau bagaimanapun, keadaan umum mungkin dipengaruhi oleh kehadiran peminum di lautan, di udara segar, dengan makanan ringan India yang dimasak di leher. Namun, tidak semua orang dapat mentolerir rum, kerana ada yang berat, tetapi hanya ada beberapa unit seperti itu, dan saya tahu satu "unit" tersebut. Saya juga menyukai Arak Sri Lanka kerana rasanya yang aneh, walaupun saya bukan minuman beralkohol. Lagipun, mereka tahu bagaimana membuat "syaitan"))) menambah beberapa ramuan perasa... By the way, berada di Sri Lanka di satu kios anggur dengan tidak sengaja melihat Old Monk dan oh... mata jatuh dari tempat biasa mereka…. HARGA. Saya menarik perhatian anda - 3,5 ribu rupee, yang pada harga pada Februari 2015 adalah 24 dolar, sementara di India - 2,5... Inilah keuntungan yang sangat tinggi)))

Ditulis dengan baik! Ngomong-ngomong, Rusia, Biarawan Lama juga harganya hampir sama.

730 rubel seliter Old Monk di Magnet, dilihat hari ini!

Lelaki. Yang ada di Magnet sedang dipusingkan di garaj jiran saya))) SHYUTKA)) Kemuliaan, jika anda suka, saya boleh menulis banyak tentang India, tetapi tidak. … Mengenai GOA, kemungkinan besar mengenai Lanka dan hanya positif…. baiklah, percayalah, saya tidak memenuhi semua yang anda dan keluarga anda yang lama menderita di sana)))

Ya, anda boleh berkongsi pengalaman anda. Pada mulanya saya berfikir bahawa hanya kita di Sri yang "menderita", dan kemudian, jika dilihat dari komen yang sering diterima untuk tahun ketiga, ternyata ada banyak orang seperti itu. Saya sekarang mempunyai keraguan tentang kecukupan mereka yang melukis betapa indahnya di Ceylon bahawa Sri Lanka adalah orang yang paling baik dan tidak pernah berlaku satu perceraian..

Vyacheslav! Terdapat banyak reptilia di mana-mana, bukan begitu? Apa yang ada di Lanka, apa yang ada di Rusia. Saya baru membuat kesimpulan untuk diri saya sendiri. Apa sikap anda, anda mendapat tindak balas yang sama. Ya, ada penipuan di pasar (tidak mengejutkan), tukang menaikkan harga, penjaga di pesawat yang dikira dalam mata wang asing, walaupun mereka harus menerima rubel kami, dan sebagainya. dan lain-lain. Ini adalah kehidupan dan bukan untuk kita menilai mereka. Dan hakikat bahawa kami hanya dijemput untuk dikunjungi oleh orang asing, memperkenalkan kami kepada kehidupan mereka, keluarga, memberikan beberapa hadiah, bahkan perhiasan seperti perhiasan, gelang sen dan menangis ketika berpisah dengan kami, dan kami orang bodoh, berusaha membayarnya dan tidak diterima rupee bukan penunjuk kerohanian, keterbukaan dan kebaikan? Sekiranya ini dianggap tidak mencukupi, maka siapa? Mereka atau milik kita? Adakah benar-benar buruk dengan mereka? Kemudian jawab soalan mudah. Kenapa awak ada? Apa yang anda cari? Saya rasa anda perlu melihat kebaikan di mana anda berada ketika ini. Sudah ada cukup pengkritik dan pakar dalam mengenal pasti negatif))) Terima baik dan tanpa kemarahan dan bukan sebagai moral, tetapi sebagai kedudukan hidup saya sebagai "orang yang tidak mencukupi")))

Amir, betul, di negara mana pun ada yang buruk, ada yang baik. Kami juga pergi ke Goa beberapa kali, mereka memberi kami feniches dan tidak mengharapkan balasan apa-apa. Saya hanya ingin mengatakan bahawa di Sri terdapat banyak perceraian dan penipuan, secara harfiah setiap hari orang Sri Lanka keliru untuk menipu, salah perhitungan, mengira, mencairkan anda untuk membeli sesuatu... Malah pemilik vila, yang memandu SUV dan berehat di Eropah setiap tahun, mencuba dengan segala cara yang mungkin keluarkan satu sen lagi daripada kami. Ia menjijikkan. Perkara ini tidak pernah berlaku di negara lain. Walaupun di Kemboja, tempat mereka hidup lebih miskin. Sudah tentu, ada orang baik di Sri Lanka, tetapi anda tidak pernah bersinggungan dengan mereka, mereka tidak tahu bahasa Inggeris dan tidak mempunyai hubungan dengan pelancong. Oleh itu, saya fikir bagaimana anda boleh mengabaikan semua ini dan mendakwa bahawa tidak ada yang membiakkannya di Sri.

Kami meninggalkan Sri Lanka dua bulan kemudian. Walaupun pada awalnya mereka mahu tinggal di negara ini sekurang-kurangnya enam bulan. Terdapat banyak orang baik dan terbuka. Terdapat orang seperti itu di Malaysia, Thailand, Kemboja. Tetapi, pada masa yang sama, anda tidak perlu melalui satu siri perceraian yang tidak berkesudahan, pandangan bernafsu di kalangan lelaki tempatan, dan mengharapkan setiap tipu daya) Oleh itu, walaupun terdapat banyak kekayaan semula jadi Lanka dan kelebihannya, para musim sejuk tidak berakar di dalamnya. Termasuk kami)

Sebaliknya warna cinta untuk Old Munch dengan Amir tidak dapat disepakati! Mungkin ini adalah kedudukan hidup untuk tidak menyedari negatif dan bersukacita dengan bentuk berupa perhiasan, air mata palsu dan senyuman orang asing. Sehubungan itu, menarik, selain Goa dan Sh-L, Amir dapat dibandingkan dengan negara lain sikap penduduk tempatan terhadap pelancong? Negara Arab tidak dibincangkan...

Topik hubungan antara pelancong dan penduduk tempatan dapat dibincangkan tanpa henti. Berapa banyak orang, begitu banyak pendapat, dan setiap orang akan mempertahankan pendapat mereka, berdasarkan tepat pada kesan mereka sendiri... Seperti yang kita katakan: anda perlu belajar dari kesilapan orang lain, tetapi sebahagian besarnya ternyata bahawa pengalaman itu datang dengan jumlah benjolan anda sendiri yang disumbat pada bahagian tubuh yang berlainan)). Jadi apa yang kita bincangkan. Oh ya... tentang minuman beralkohol mana yang lebih baik...)))) tentu saja rum India, seperti yang disebutkan di atas, tetapi omong-omong, saya tidak akan menolak Arak sekarang))) segera muncul kenangan hangat pada malam musim sejuk yang dihabiskan di pantai Laut Arab dan Laccadive dengan rakan-rakan)))

Saya baru sahaja mencuba Arak di Sri Lanka, saya tidak akan mengatakan bahawa ia benar-benar buruk! Sangat mudah untuk minum premium, saya meminumnya dalam bentuk tulen, dan rakan saya, seorang Lankan minum dengan soda. Pada waktu pagi saya bangun awal tanpa masalah dan fenomena sisa. Dari kenangan, dari apa yang paling saya tahu, saya suka rum Chauret, Vietnam. Sayangnya India belum mencubanya. Perbandingan dengan rum dari Thailand, Sri Lanka, Kemboja dan Vietnam.

Segala-galanya membosankan dari masa ke masa, jadi saya bosan dengan rum India... Sia-sia mereka mula menjualnya melalui Magnet, saya cepat bosan! Saya tidak mengecualikan kembalinya minat dari masa ke masa... Saya sangat menyukai brendi Franklin di Sh-L. Arak mereka, pada pendapat saya, adalah seorang amatur...

Dan berapa banyak rum India di Magnet sekarang??

Percaya atau tidak, di Zelenograd seliter Old Monk berharga 730 rubel! Dan ini bukan palsu, saya bersumpah kepada Putin! 1 $ -75 rubel.

Arak: apakah minuman ini, cara minum, faedah dan keburukan, resipi

Arak adalah minuman beralkohol dengan kandungan alkohol yang tinggi, yang mula diedarkan ke seluruh dunia 400 tahun yang lalu dari luasnya Timur Tengah dan Asia Tengah. Terdapat banyak variasi produk di dunia moden: perbezaannya bergantung pada gabungan wilayah, bahan mentah yang digunakan, tahap kekuatan dan teknologi pembuatan.

Kekuatan arak berbeza dari 40 hingga 60%. Rasa minuman dan teknik penyediaannya hampir dengan brendi Turki, tetapi sejambak itu diungkapkan bukan dengan nota buah, tetapi oleh rasa manis anise. Cecair itu biasanya berwarna emas muda..

Komposisi arak boleh merangkumi komponen yang sama sekali berbeza - semuanya bergantung pada tempat pembuatan minuman. Jadi, resipi produknya ialah: susu, kurma, buah ara, anggur, anise, plum dan nasi.

Ciri rasa

Warna cairan, biasanya, menghangatkan warna oren-kuning dan keemasan, lebih jarang anda dapat menjumpai minuman berwarna putih atau telus.

Wangian

Pangkalan di mana sejambak aromatik arak dibina adalah anise, dilengkapi dengan ciri khas komponen lain: buah, beri, produk tenusu dan bunga..

Arak mempunyai rasa pedas yang menyenangkan, menyeimbangkan rasa manis dan astringensi madu.

Cerita Arak

Maklumat mengenai negara di mana arak pertama kali dibuat hilang dalam sejarah panjang pembangunannya. Hanya dapat diketahui bahawa produk ini pertama kali melihat cahaya hari lebih dari 4 abad yang lalu. Warga Iraq yakin bahawa negeri mereka adalah tanah air Arak.

Menurut penyelidik, ada dua versi utama asal minuman: menurut salah satunya, arak pertama kali melihat cahaya siang di Sri Lanka, menurut yang lain, di pulau Jawa, di Indonesia, tetapi untuk menegaskan dengan pasti bahawa produk itu diciptakan di sini negara tidak boleh - ia juga dihasilkan di Filipina dan India. Warga Iraq, bagaimanapun, tidak merasa malu dengan fakta-fakta ini, dan mereka terus mengembangkan versi sejarah asal-usul arak mereka.
Sebutan pertama mengenai minuman itu bermula pada tahun 1630, ketika pengembara Evidia ебelebi, menggambarkan pertemuannya dengan pengrajin dari Istanbul, menyebutkan pembuatan produk tersebut..

Asas resipi untuk arak pertama adalah kek anggur dan, di beberapa wilayah, kumis; hari ini komposisi produk adalah senarai panjang sejumlah besar komponen.

Arak adalah salah satu minuman beralkohol suling tertua, melebihi wiski, gin dan jever. Setelah penyebutan arak dalam memoar Marco Polo, pedagang Genoa membawa produk tersebut ke wilayah Rusia. Pengusaha Rusia dengan cepat menetapkan import minuman itu, dan kemudian pengeluarannya di negara itu..

Sebar

Produk telah tersebar luas di seluruh Timur. Selain daripada ini, ia juga popular di Eropah dan India. Arak, biasa di Timur Tengah dan Asia Tengah, mempunyai penunjuk benteng 30%.
Di Asia Selatan, produk dengan kekuatan 50% tersebar luas, yang asasnya adalah beras, kurma, buah ara dan minyak sawit.

Di Balkan, minuman dihasilkan berdasarkan buah-buahan yang diproses, menggunakan plum sebagai komponen utama..

India, Bangladesh dan Sri Lanka terkenal dengan arak emas mereka dengan kandungan alkohol 60-80%; asas produknya adalah sirap sawit atau santan.

Pulau Jawa membekalkan seluruh dunia minuman dengan sejambak aromatik ekspresif yang terang; produk disimpan pada rai wort.

Sebilangan besar arak juga dihasilkan di Turki, Syria dan Lebanon. Negara-negara ini membuat minuman dari kek anggur.

Teknologi pengeluaran arak

Sekiranya kita menggunakan penerangan ringkas, arak adalah cahaya bulan yang sama yang dihasilkan oleh penyulingan dan penyulingan mash. Satu-satunya perbezaan dari moonshine adalah bahan yang digunakan.

Asas pertama minuman itu adalah kek anggur dengan penambahan sejumlah besar gula. Lama kelamaan, resipi ini mengalami beberapa pengubahsuaian: mereka mula mengganti anggur dengan plum, buah ara, kurma dan bahkan beras atau susu kuda..

Setiap negara dan lebih-lebih lagi - setiap wilayah - mempunyai rahsia pengeluaran tersendiri, masing-masing merangkumi 2 peringkat utama:

  • penapaian komponen utama dengan penambahan gula;
  • penyulingan tiga peringkat produk penapaian.

Minuman yang dihasilkan disuntik lama ke dalam bekas kayu oak, dan kemudian dimasukkan ke dalam botol yang berasingan. Di Turki, Libya dan Syria, botol yang mudah dikenali dengan bahagian atas yang sempit digunakan untuk tujuan ini..
Setelah lama berehat, arak yang berkualiti mempunyai warna kuning keemasan yang cerah dan cerah.

Di negara-negara Timur dan Asia Tengah, anise ditambahkan ke arak masa depan sebelum penyulingan. Setelah menyelesaikan semua proses pengeluaran, minuman serupa dengan tincture anise diperoleh. Jumlah anise berkadar terus dengan kekuatan arak - semakin banyak, semakin rendah kandungan alkohol dalam produk siap.

Arak Mongolia

Arak Mongolia adalah minuman susu yang agak pelik, komponen utamanya adalah kumis. Produk ini dipersiapkan dalam alat penyulingan.

Bahasa Arab arak

Minuman dari Asia berbeza dengan pendahulunya terutamanya dalam ramuan yang digunakan. Jadi, asas produknya adalah santan fermentasi, molase tebu dan beras. Arak pelbagai Arab mempunyai aroma yang lebih kaya dan ketelusan yang lebih besar. Dalam proses pengembangannya, resipi telah mengalami beberapa perubahan: pada masa ini, arak dibuat dari anggur dan anise, disajikan semasa makan dengan hidangan utama. Sebilangan orang mencairkan minuman dengan air minuman sebelum minum..

Arak Lubnan

Ramai pakar mengatakan bahawa arak jenis ini adalah kualiti tertinggi. Secara tradisional dibuat bukan dalam pengeluaran automatik berskala besar, tetapi dengan tangan langsung di dapur rumah. Arak Lubnan mengalami penyulingan berganda, setelah itu cairan tersebut dibiarkan selama setahun di dalam bekas kayu untuk infusi. Setelah menyelesaikan proses teknologi, rakyat Libya menerima minuman dengan kekuatan 53%.

Varieti arak

Sebilangan besar jenis minuman itu tertumpu di negara-negara Timur, dan jenis yang tidak begitu popular jarang sampai di ruang pasca-Soviet, jadi jika anda tinggal di Rusia, Ukraine atau Belarus, anda harus berpuas hati dengan sedikit.

Perhimpunan popular, yang cukup mudah diperoleh, termasuk:

Arack de Musar. Minuman lutsinar dan tanpa warna dengan aroma yang kaya, menampakkan nota anise, licorice dan eucalyptus. Sejambak perasa berdasarkan gabungan seimbang anise bintang dan rempah.

El Massaya Arak. Minumannya benar-benar telus, sejambak perasa menunjukkan rasa lembut rempah-rempah oriental, halia, licorice, kayu putih dan anise. Cecair itu berbau seperti bahan yang sama.

Cara memilih arak yang asli

Seperti disebutkan di atas, tidak ada koleksi besar di rak-rak kedai domestik, tetapi ini tidak berarti kemungkinan memperoleh penurunan palsu - sebaliknya, kerana jumlah arak yang diimport yang agak kecil, pengusaha licik membekalkan versi minuman mereka ke tingkap.

Agar tidak salah perhitungan, anda perlu memperhatikan perkara berikut:

Kapasiti. Setiap jenama menyampaikan produknya dalam botol asli. Agar tidak tersalah pilih, cukup untuk membiasakan diri dengan laman web pengeluar dan ingat seperti apa bekas itu.

Pendaftaran. Arak tergolong dalam kategori minuman beralkohol premium, jadi pengeluar sangat mengikut reka bentuk pembungkusan. Botol, penutup, dan label mesti kelihatan jelas..

Ketekalan. Arak, ketika digoncang, harus meninggalkan coretan perlahan-lahan mengalir ke dinding. Sekiranya cecair tidak mempunyai indeks kelikatan yang mencukupi, anda mempunyai tangan palsu di tangan anda..

Kesucian. Tidak semestinya ada tanda-tanda sedimen pada produk asal.

Eksais. Botol mesti mempunyai cap eksais.

Bagaimana dan dengan apa yang harus diminum dengan betul

Pada kenalan pertama, rasa arak terasa agak tidak menyenangkan kerana kekasarannya yang berlebihan. Semasa mencuba arak, anda harus mematuhi peraturan berikut:

Minuman mesti dicairkan dengan air minuman tidak berkarbonat dalam nisbah 1: 2. Sekiranya terdapat tanda pada label produk mengenai kandungan minyak pati yang tinggi, maka cecair itu akan segera berwarna putih..

Penambahan ais yang dihancurkan juga dapat menjadikan rasa minuman lebih menyenangkan. Anda tidak boleh menggabungkan kaedah ini dengan kaedah sebelumnya..

Hidangan oriental pedas sering digunakan sebagai pembuka selera, serta pelbagai jenis kacang, potongan buah dan keju keras..

Secara berkala, arak ditambahkan ke dalam kopi pekat atau digunakan dalam menyediakan pelbagai koktel..

Resipi Arak di rumah

Pertimbangkan beberapa resipi arak buatan sendiri.

Pelbagai klasik

  • anis - 2 bintang;
  • vodka atau asas alkohol lain dengan kekuatan 45% - 500 ml;
  • gula - 5 g;
  • jintan - 5 g.

Semua komponen minuman masa depan mesti dimasukkan ke dalam bekas kaca, diisi dengan alkohol, balang mesti ditutup rapat dengan penutup. Bekas mesti ditinggalkan di tempat yang gelap pada suhu antara 18 hingga 25 darjah. 2-3 kali seminggu, cecair digoncang dengan teliti, setelah sebulan disaring.

Gula pasir dimasukkan ke dalam arak siap, dibiarkan selama beberapa hari lagi, menunggu biji-bijian benar-benar larut.
Hasilnya adalah produk warna kuning yang menyenangkan, tidak terlalu jenuh dengan bau tajam. Arak yang sudah siap disimpan di tempat yang sejuk jauh dari cahaya matahari..

Pelbagai yang rumit

  • kayu manis - 3 batang;
  • air suling - 1 liter;
  • asas alkohol dengan kekuatan 40% - 1 liter;
  • adas - 10 g;
  • anis - 20 g;
  • serbuk akar halia - 2 g.

Bahan-bahan tersebut diletakkan di dalam bekas kaca, diisi dengan alkohol dan ditutup rapat dengan penutup. Arak yang akan datang dibancuh selama 10-14 hari pada suhu bilik, berusaha melindungi cecair daripada terkena cahaya matahari.

Produk yang dihasilkan dicairkan dengan air minuman, menurunkan kandungan alkohol hingga 20%.
Cecair siap dituangkan ke dalam kubus penyulingan, menjalani proses penyulingan. "Kepala" dan "ekor" minuman mesti dikeluarkan.

Hasil sulingan sekali lagi dicairkan dengan air, selepas itu arak menjadi putih kerana kandungan minyak pati. Minuman siap mempunyai rasa manis yang halus, dicampur dengan nota anise.

Khasiat arak yang berguna

Ciri-ciri arak secara langsung bergantung pada kualiti bahan yang digunakan dalam penghasilannya. Di negara-negara Asia Tengah, arak ditambahkan ke teh herba yang digunakan untuk mengobati penyakit saluran pernafasan atas, saluran gastrointestinal dan menyingkirkan kolik. Di negeri-negeri Timur Tengah, arak dianggap sebagai ubat mujarab untuk semua penyakit yang ada pada sistem kencing dan pembiakan..

Nilai terbesar adalah produk berdasarkan kumis - ia mengekalkan asid amino dan vitamin yang diperlukan untuk membina molekul DNA dan RNA.

Sifat arak yang berguna termasuk:

  • melambatkan proses penuaan;
  • mencegah pertumbuhan bakteria putrefaktif di saluran pencernaan;
  • melegakan sembelit;
  • pecutan metabolisme;
  • normalisasi sistem saraf;
  • vasodilatasi;
  • menurunkan tekanan darah;
  • pengurangan berat;
  • peremajaan kulit;
  • menghilangkan bau mulut;
  • melegakan simptom semasa PMS.

Arak Hangat Membantu Menghilangkan Bronkitis Dan Selsema.

Kesan negatif Arak

Arak tidak boleh diminum oleh orang yang mengalami alahan, wanita hamil atau menyusui, remaja di bawah 18 tahun, orang yang mempunyai kecenderungan untuk serangan epilepsi dan mereka yang mempunyai jiwa yang mudah bergerak.

Koktel berasaskan Arak

Arak adalah minuman yang agak jarang, jadi tidak banyak koktail popular yang dibuat berdasarkannya. Mari kita pertimbangkan beberapa pilihan koktail berdasarkannya..

Jakarta daiquiri

  • arak - 40 ml;
  • rum putih - 15 ml;
  • minuman keras maraschino - 5 ml;
  • Pisho pahit - 2 ml;
  • sirap manis - 20 ml;
  • jus limau yang baru diperah - 25 ml;
  • ceri - 10 g;
  • ais - 200 g.

Dalam shaker, jus kapur, sirap gula, minuman keras maraschino, rum putih, Pishaud pahit dan arak digabungkan, ais hancur ditambahkan dan dikocok dengan teliti. Tuangkan ke dalam gelas sejuk menggunakan saringan, hias dengan beri pada tusuk sate koktail sebelum disajikan.

Harimau Yunani

  • jus oren yang baru diperah - 120 ml;
  • arak - 30 ml;
  • ais - 100 g.

Semua komponen digabungkan dalam pengocok, ais ditambahkan, digoncang dengan teliti, dituangkan ke dalam collins. Sebelum disajikan, koktel dihiasi dengan lingkaran kulit oren.

  • arak - 60 ml;
  • Minuman keras Amaretto - 60 ml;
  • soda strawberi atau jus strawberi - 30 ml;
  • ais - 100 g.

Hasil pencampuran semua komponen di atas, koktel buah wangi diperolehi. Hidangkan minuman dalam martinka, setelah menghias dengan strawberi.

Fakta menarik

Mari lihat beberapa fakta menarik mengenai Arak:

Nama minuman dari bahasa Arab secara harfiah diterjemahkan sebagai "peluh". Dia menerima nama ini kerana keunikan pengeluaran: bahan mentah yang diperam disuling, sulingan mengalir ke dalam bekas, perlahan-lahan menetes ke leher panjang..

Di Libya, arak sering disebut "susu singa". Minuman itu mendapat nama ini kerana warna putih susu yang diberikan oleh anise pada minuman tersebut..

Pada masa ini, terdapat lebih dari 20 kaedah yang berbeza untuk membuat arak, beberapa di antaranya dilakukan secara eksklusif di dapur rumah, dan beberapa lagi hanya untuk pembuatan..

Arak sering keliru disebut vodka, tetapi sebenarnya lebih dekat dengan cahaya bulan: anise bintang ditambahkan ke sulingan, kemudian dituangkan ke dalam tong kayu atau botol kaca dan dibiarkan selama 10 hari.

Arak sangat popular di musim panas..

Untuk tujuan perubatan, arak digunakan dalam jumlah 20 ml sehari untuk meminimumkan minuman tersebut..

Arak digunakan secara aktif dalam tata rias: diaduk dengan air, jus lemon ditambahkan, disejukkan, kemudian diresapi dengan kain kasa atau kapas dan disapukan ke wajah selama 20-30 minit, atau hanya menggosok kulit sebelum tidur tanpa mengeluarkan sisa cairan. Topeng serupa disediakan dengan penambahan susu. Gargles dan kompres juga disediakan dari arak..

Terdapat arak versi Rusia, yang merangkumi komponen berikut: moonshine, jintan, anise dan gula. Komposisi minuman juga merangkumi pelbagai rempah (jumlahnya mungkin berbeza bergantung pada jenis minuman). Kandungan alkohol dalam produk mencapai 25%.

Arak adalah minuman beralkohol kuat oriental, ramuan asasnya adalah anise. Arak diedarkan ke seluruh Timur.

Taklimat Tanpa Soal Selidik: Arak dari Asia Tenggara

Arak (arrack) dan arak (arak), raki, archi, arak. Mereka bukan minuman yang sama. Dan ia membingungkan. Dalam analisis hari ini, kami akan memberitahu anda, tanpa disoal siasat, mengenai arak Ceylon dan Indonesia, sebagai salah satu minuman beralkohol suling tertua di dunia, nenek moyang vodka dan rum, serta ramuan koktail yang hilang dari zaman lalu. Kami berjanji anda tidak akan bosan!

Kekeliruan di sekitar Arak

Arak (arak) dan raki adalah sulingan di Timur Tengah, terutama dari anggur, dibumbui dengan adas manis (di sini anda juga dapat memasukkan ouzo Yunani, dan mengenai raki Turki kami mempunyai analisis yang berasingan). Archi, dari Mongolia, disuling dari kumis, susu kuda betina yang diperam, sering disebut sebagai salah satu minuman paling tidak menyenangkan yang pernah dimakan untuk keseronokan. Khakass araka juga tergolong dalam penyulingan susu. Dan arrack pernah menjadi istilah Hindi umum untuk semua minuman keras: pada tahun 1825, seorang penjelajah tanpa rasa takut menulis: "Penduduk tempatan memanggil bahasa Inggeris kita gin arak.".

Tetapi arak (arrack, semestinya dengan dua "r" dan "c") - tidak semua sulingan. Ini adalah minuman beralkohol yang sangat menyeronokkan - dan hampir dilupakan - yang dihasilkan di India, Sri Lanka, Jawa dan Filipina. Sebenarnya, ini adalah beberapa minuman beralkohol yang sama sekali berbeza. Masih keliru? Teruskan membaca.

Arak sebagai pola dasar vodka dan rum

Walaupun kelahirannya hilang dalam sejarah, tidak diragukan lagi bahawa arak adalah salah satu minuman keras suling tertua di dunia. Ia mendahului wiski Scotch dan Ireland. Ia muncul lebih awal daripada gin dan g ever. Setelah Marco Polo menyebutnya dalam memoirnya Il Millione, pedagang Genoa membawa Arak Timur ke Rusia, satu abad sebelum cinta nenek moyang kita terhadap madu dan bir digantikan oleh minat untuk minuman keras. Ini adalah bagaimana vodka dilahirkan.

Arak juga mendahului semua penyulingan Dunia Baru. Pedagang Genoa yang sama yang memperkenalkan semangat Rusia kepada semangat alkoholik melabur dalam pengeluaran gula tebu di Kepulauan Canary. Seiring dengan pengeluaran gula, penyulingan arak juga dibuat, yang menjadi lebih menguntungkan untuk memasak secara tempatan daripada mengimport dari hujung tanah besar untuk senarai pelanggan yang berkembang pesat. Kemudian, ketika industri tebu dipindahkan ke Caribbean, arak menjadi prototaip cachasa, yang seterusnya menjadi keturunan ron Sepanyol, rum Inggeris dan rhum Perancis.

Adalah berguna untuk mengetahui bahawa arak mempunyai dua gaya dan asal-usul utama: arak Ceylon yang disuling dari jus sawit di Sri Lanka dan arak Batavia yang disuling dari molase di Jawa, Indonesia. Klasifikasi yang rapi menurut negara ini tidak sepenuhnya tepat, kerana arak juga dibuat dari jus kelapa sawit (dan bahan mentah lain) di Indonesia Barat, Filipina dan Goa, di selatan India. Mari kita fikirkan.

Arak Indonesia

Seperti vodka, arak Indonesia (dieja sebagai "arak" dalam bahasa Indonesia, duit syiling lain dalam kekeliruan yang mengelilingi minuman ini) boleh dibuat dari hampir apa sahaja - dari beras atau molase hingga jus sawit atau sisa nanas. Istilah ini biasanya bermaksud "minuman suling" dan telah digunakan di Indonesia sejak tahun 1300-an..

Diyakini bahawa orang Indonesia belajar penyulingan dari pedagang Cina: orang Cina telah menyuling alkohol sejak sekurang-kurangnya tahun 1100-an, dan beberapa penyelidik percaya bahawa lebih awal. Tetapi penyulingan jus sawit adalah proses yang sangat mudah. Jus itu, yang mulai menuai ketika sedang dituai, disulingkan dalam pegunungan buluh primitif. Dalam kes ini, hanya sebilangan botol sulingan pertama yang disimpan, dan sisa wort dihantar ke sekerap. Mungkin orang Indonesia mengemukakannya walaupun tanpa diminta oleh penduduk Kerajaan Tengah.

Di lebih dari 17,000 pulau di Indonesia, arak itu berlainan nama. Sementara arak Batavia dari Jawa adalah gaya yang paling terkenal di luar Indonesia, tempat kedua adalah arak dari pulau Bali, terbuat dari beras. Di seberang timur Indonesia, terutama di pulau Sulawesi, cap tikus, sarang yang terbuat dari jus kelapa sawit yang telah disuling dan dimakan secara haram oleh penduduk tempatan dan sekarang oleh pelancong, terkenal selama berabad-abad. Di Pulau Madura, arak sering dijual dengan ular botol, yang dikatakan dapat meningkatkan "tergesa-gesa" alkohol.

Batavia-Arak Indonesia

Dihasilkan di pulau Jawa, Batavia Arrack disuling dari molase - hasil sampingan dari produksi gula tebu - dan air menggunakan kue beras merah Jawa kering dengan berbagai botani, yang merupakan habitat dari ragi dan spora jamur asli yang memicu proses fermentasi. Teknik ini masih digunakan hingga kini untuk membuat sake dan banyak minuman di Asia, termasuk vodka baijiu Cina. Campuran molase fermentasi kemudian disuling dalam pegun tradisional. Rum dalam daging.

Nama "Batavia" berasal dari nama kolonial Belanda untuk ibu kota Indonesia sejak tahun 1619 di pulau Jawa, di mana pengeluaran Batavia-arak berlanjutan hingga hari ini. Kemudian, setelah penjajahan Jawa oleh orang Jepang pada tahun 1942, ibukota itu diganti namanya sebagai Jakarta, sejak tahun 1972 dikenal sebagai "Jakarta".

Dari segi sejarah, Batavia Arak berkait rapat dengan Syarikat Hindia Belanda. Belanda tidak kalah dengannya, setelah melakukan eksport ke seluruh Eropah, terutama ke UK dan Sweden. Arak sangat popular pada awal 1700-an di London. Ia dipercayai mempunyai kualitas yang lebih baik daripada rum Karibia dan merupakan pilihan yang lebih mahal untuk kedai di London yang dikuasai oleh pukulan..

Batavia Arak dan pukulan Sweden

Resipi minuman yang paling terkenal yang merangkumi Batavia Arak adalah pukulan Sweden (nota, dieja "Punsch", bukan bahasa Inggeris "Punch"). Di negara-negara Barat, ia juga dikenal sebagai Arrack Punsch, Caloric Punch, Punssi dalam bahasa Finland atau hanya Punsch. Resipi beliau dapat dijumpai buat pertama kalinya dalam buku A Voyage to China and the Hindies 1771 oleh Pehr Osbeck, Olof Torén dan Carl Gustav Ekeberg (selepas ini keratan dari buku dalam terjemahan percuma oleh penulis)

Syarikat India Timur Sweden pertama kali mengimport Batavia Arak pada tahun 1733. Penduduk di negara utara menyukai minuman itu: lagu-lagu dibuat dan roti bakar keras dibuat untuk menghormatinya, dan kakitangan dan pelajar universiti menganggapnya sebagai bahagian penting dalam kehidupan budaya kampus. Kerana popularitinya yang semakin meningkat, pukulan Sweden di luar rak telah dihasilkan secara besar-besaran sejak tahun 1840-an, dan masih tersedia dengan banyak jenama..

Pukulan Sweden, ramuan koktel yang popular dari era yang dilupakan, adalah gimik bagi peminum minuman kami. Sangat sukar untuk membelinya di CIS. Tetapi Erik Ellestad, peminat koktel terkenal dari San Francisco, baru-baru ini menyelidiki fenomena ini dan menawarkan versi pukulan Swedennya:

  • 750 ml Batavia-arak *
  • 1.5 l rum ekspresif ringan
  • 8 biji lemon, dihiris nipis
  • 750 ml air tulen
  • 8 sudu kecil teh hitam yang longgar
  • 2 kotak buah pelaga, diparut
  • 0,9-1 kg gula

Masukkan hirisan lemon, rum dan arak ke dalam balang ukuran yang sesuai dan biarkan di tempat gelap yang sejuk selama 6 jam. Bancuh teh kapulaga dalam air mendidih selama 6 minit, kemudian tapis. Masukkan gula ke dalam teh rempah, kacau rata dan tunggu hingga sejuk. Saring infusi lemon dan campurkan dengan sirap teh. Sekiranya perlu, tapis, botol dan rehat sekurang-kurangnya satu hari.

* dalam tafsiran moden mengenai pukulan Sweden, termasuk yang domestik, Batavia-arak sering diganti dengan kasha.

Ceylon arak

Ketika Britain mengambil alih Ceylon (sekarang Sri Lanka) pada tahun 1802, penyulingan arak biasa terjadi di sana, seperti juga Goa, India. Tidak seperti Batavia Arak, Ceylon dan araki India dibuat dari getah fermentasi dari pohon kelapa (toddy, tuak sawit atau hanya arak sawit) Proses ini sangat menghiburkan dan tidak berubah selama berabad-abad..

Jus sawit mengalir dari batang bunga yang dipotong, perbungaan sawit yang tidak berbentuk, dan kemudian kelapa. Pengumpulan dilakukan oleh penoreh toddy, akrobat tanpa rasa takut yang memanjat telapak tangan tanpa alas kaki pada waktu pagi dan memotong batangnya ke dalam baldi untuk getah. Di sepanjang puncak pokok, untuk menjimatkan masa, mereka dicampurkan di sepanjang tali yang terbentang di antara pokok palma pada ketinggian 25 meter di atas tanah. Satu pokok itu dapat menghasilkan jus hingga 2 liter setiap hari..

Oleh kerana kandungan gula dan ragi semulajadi yang tinggi dalam jus, penapaiannya segera bermula. Hanya dalam beberapa jam ia berubah menjadi toddy rendah alkohol (istilah "toddy" berasal dari kata Hindi "taree" dan sebelum kedatangan Inggeris, jus sawit yang diperam disebut "terry"), yang dapat disuling. Penyulingan secara tradisional dilakukan dalam pegun tembaga, tetapi hari ini tiang penyulingan atau gabungannya sering digunakan..

Minuman yang dihasilkan sering berumur dalam tong jati atau Ceylon Halmilla sehingga 15 tahun (arak ini dilabel "Premium Aged", ia dihasilkan dengan jenama Ceylon Arrack, VSOA, VX, Vat9, Old Reserve dan Extra Special). Tetapi lebih kerap minuman ini disulingkan beberapa kali untuk penulenan dan pelembutan tambahan - arak tersebut disebut "Premium Clear" (jenama popular: Double Distilled dan Blue Label). Sekiranya sebotol Ceylon Arak bertuliskan "Common", ini bermaksud bahawa sulingan jus sawit dicampurkan dengan alkohol neutral lain..

Pemergian Arak dari pentas dunia

Pukulan pertama kepada arak adalah percukaian. Pada awal tahun 1800-an, cukai proteksionis dikenakan ke atas alkohol yang diimport dari Timur, memberikan kelebihan besar di Eropah - kemudian pasar terkaya di dunia - kepada pengeluar rum di Caribbean dan Amerika. Syarikat Hindia Timur Inggeris bahkan melarang pengangkutan arak di kapal mereka, kecuali penggunaan di kapal. Pengeluaran rum berkembang dengan pesat, sementara produksi arak berkurang dengan cepat.

Walau bagaimanapun, Harry Johnson, dalam Panduan Bartender pada tahun 1882, memasukkan Batavia Arak ke dalam Punch Royal Inggerisnya, Hot Arak Punch dan Cold Ruby Punch yang sangat baik ini:

Pukulan Ruby Sejuk

  • 1 L Batavia-arak
  • Porter "Ruby" 1 liter
  • 1.5 l teh hijau
  • 500 g gula pasir
  • jus 6 lemon
  • 1/2 nanas, potong kecil

Larutkan gula ke dalam teh dan tambahkan sisa bahan ke dalam mangkuk pukulan. Hidangkan dengan ais.

Semasa Perang Dunia II, Teater Pasifik menyaksikan pertempuran yang dahsyat dan sebahagian besar produksi arak di sana terhenti. Di beberapa tempat, seperti Goa, ia hilang sepenuhnya. Di Jawa, hampir hilang (eksport dilakukan secara eksklusif ke China dan Sweden) dan mulai kembali ke pasar dunia hanya dalam beberapa tahun terakhir.

Walaupun terdapat tekanan dari luar, aneh bahawa arak itu tenggelam. Polynesia dan Hindia Timur menjadi inspirasi bagi Trader Wick dan Don Beachcomber pada tahun 1930-an, yang menemui kegilaan Tiki, yang masih berkembang di seluruh dunia hari ini. Mungkin, ciptaan pertama mereka dibuat hanya dari arak - rum Polinesia. Rum Caribbean hanyalah pengganti yang berpatutan apabila minuman tiki dicampurkan di Amerika Syarikat. Bagaimana lagi untuk menerangkan hakikat bahawa Trader Vic Bergeron memasukkan alat pendingin Arak ini dalam "Panduan Bartender" 1948:

Arrack Penyejuk

  • 45 ml arak (panahan)
  • 15 ml rum Puerto Rican
  • 1 sudu kecil jus lemon yang baru diperah
  • 2 biji sirap gusi

Goncangkan dengan ais, saring ke dalam gelas gelas dengan sekeping besar ais. Isi dengan soda dan / atau sampanye.

Masa untuk merasai arak

Sekarang arak telah mulai muncul lagi di pentas antarabangsa, adalah penting untuk memahami perbezaan antara dua gaya utamanya (perbezaan yang menjadikannya kurang serupa daripada vodka dengan gin).

Batavia-arak adalah paman rum gelap dan ceria. Ini berminyak dan tidak halus, kaya dengan aroma yang menyenangkan dan kekotoran kasar (pada masa ini rasa seperti itu disebut perkataan bergaya "hogo", yang dapat dikenali dengan istilah "rancio" oleh pengecap) - akibat penapaian oleh acuan. Ia biasanya dikuasai oleh ester buah dan rempah yang bertenaga..

Ceylon Arak, sebaliknya, sangat halus, lembut dan halus. Ia lebih mirip campuran rum ringan dan cognac dengan banyak nada bunga halus dan kemungkinan besar akan larut tanpa sisa dalam segelas sebutan Batavian yang kasar..

Kedua-dua jenis arak boleh diminum dengan rapi dengan ais atau dicampur dengan bir halia atau bir halia, seperti biasa, misalnya, di Sri Lanka. Tetapi peranan mereka, tentu saja, - koktel lama yang sudah lama dilupakan, resepnya dapat dilihat dalam Talmud seperti "The Savoy Cocktail Book" karya Harry Craddock. Dan jika Batavia-arak asli dengan rasa yang tidak dapat dilupakan jatuh ke tangan anda, adalah dosa untuk tidak memasak pukulan Sweden dengannya. Ngomong-ngomong, ia sangat sesuai dengan "doh" untuk rum buttered panas - campurkan 60 ml pukulan dengan 1 sudu besar "doh" dan anda akan mempunyai hygge pemanasan Sweden yang sebenar.

Sekarang anda tahu apa yang harus dibawa dari perjalanan anda ke Asia Tenggara. Dan jika anda sudah membawanya, kongsikan kesan anda di komen!