Makanan untuk pertumbuhan

Masalah perawakan kecil menjadikan hidup sukar bagi banyak orang. Bukti ini bukan hanya laporan ahli psikologi, tetapi juga ratusan soalan baru kepada pakar, yang ditinggalkan di forum dan laman web mengenai perubatan dan sukan..

Orang dari semua peringkat umur berminat sama ada mungkin untuk "menipu" alam semula jadi dan meningkatkan ketinggian sebenar sekurang-kurangnya beberapa sentimeter. Semua soalan mereka dijawab oleh pakar pemakanan, ahli fisiologi dan saintis dari seluruh dunia dalam penerbitan mereka..

Adakah realistik untuk menambah tinggi badan dengan pemakanan?

Ketinggian sebenar seseorang ditentukan oleh genetik. Walau bagaimanapun, terdapat sejumlah faktor luaran yang juga memberi kesan besar kepadanya. Antaranya ialah gaya hidup sihat, tidur, bersenam dan, tentu saja, pemakanan yang betul. Dari makanan inilah tubuh menerima bahan berguna yang memungkinkannya "membina" tisu penghubung secara intensif, khususnya tulang dan tulang rawan.

Lebih-lebih lagi, makanan yang mengandungi arginin. Asid amino ini mendorong pembebasan hormon pertumbuhan dan, sebagai hasilnya, meningkatkan pertumbuhan sebenar seseorang. Ngomong-ngomong, arginin "berfungsi" dengan lebih berkesan apabila dipasangkan dengan asid amino lain - lisin dan glutamin, yang juga terdapat dalam makanan..

Pada masa kini, seseorang boleh menggunakan penggunaan bahan tambahan makanan atau ubat-ubatan yang merangsang pengeluaran hormon tertentu. Walau bagaimanapun, doktor memberi amaran mengenai bahaya kaedah tersebut. Pertama, menjadi kecil tidak selalu bermaksud kekurangan hormon pertumbuhan di dalam badan. Dan, kedua, kelebihannya boleh menyebabkan pertumbuhan akhir yang berlebihan. Akibatnya, setelah menyingkirkan satu masalah, seseorang harus mencari jalan keluar yang lain. Sekiranya penggunaan produk makanan yang betul betul, tidak akan ada hasil yang buruk..

Diet untuk meningkatkan ketinggian

Mereka yang ingin menambah tinggi badan perlu mempelbagaikan diet mereka sebanyak mungkin. Ia mesti mengandungi pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan, produk tenusu, daging, ikan, kacang-kacangan dan kekacang. Kesemuanya akan menyediakan bekalan vitamin dan mineral, yang tidak hanya akan membantu meningkatkan pertumbuhan, tetapi juga untuk tetap sihat dan bertenaga mungkin..

Namun, untuk penghasilan hormon pertumbuhan secara semula jadi, sangat penting untuk memperkayakan tubuh anda dengan protein, vitamin dan mineral, iaitu:

  • Protein asal tumbuhan atau haiwan. Ia sangat diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaharuan tisu. Dan penghasilan enzim dan hormon, termasuk hormon pertumbuhan, bergantung pada kehadirannya..
  • Vitamin A. Kesan vitamin ini pada tubuh hampir tidak dapat ditaksir berlebihan. Ia meningkatkan penglihatan dan keadaan kulit, meningkatkan imuniti dan meningkatkan kadar pertumbuhan.
  • Vitamin D. Ia terlibat dalam pembentukan tisu tulang.
  • Serat larut dan tidak larut. Ini mempercepat perjalanan makanan melalui sistem pencernaan dan meningkatkan penyerapannya, serta penghapusan toksin dan racun..
  • Mineral - kalsium, fosforus, zat besi, zink, selenium dan magnesium. Semuanya bertanggungjawab untuk pertumbuhan tulang dan badan itu sendiri..

Walau bagaimanapun, kita tidak boleh lupa bahawa diet yang sama boleh memberi kesan yang berbeza pada orang yang berbeza. Pertama sekali, ini disebabkan reaksi individu terhadap makanan tertentu. Walaupun hasil akhirnya juga bergantung pada jantina, usia, status kesihatan seseorang, penyakit yang dihidapinya, iklim dan juga kualiti dan kuantiti makanan yang dimakan. Oleh itu, untuk mencapai kesan maksimum, adalah mustahak untuk berjumpa doktor atau pakar pemakanan sebelum menggunakan diet ini..

12 produk teratas untuk pertumbuhan

Susu. Produk pertumbuhan serba boleh. Ini adalah sumber protein dan minuman yang sangat baik untuk meningkatkan pencernaan. Elaun harian yang disyorkan ialah 2-3 gelas.

Telur. Mereka mengandungi bukan sahaja protein, tetapi juga vitamin D (dalam kuning telur). Untuk melihat hasil yang jelas - anda perlu makan 3-6 telur setiap hari.

Seekor ayam betina. Satu lagi Sumber Protein yang Menggalakkan Pertumbuhan Tulang dan Otot.

Hati daging lembu dan daging lembu. Selain protein, mereka juga mengandungi zat besi - mineral penting untuk setiap organisma yang sedang tumbuh..

Oatmeal. Sumber protein sayuran, serat dan zat besi.

Yogurt. Ia mengandungi protein dan kalsium yang diperlukan untuk membina otot dan meningkatkan tulang. Selain itu, pengambilan yogurt secara berkala meningkatkan pencernaan dan metabolisme..

Air. Minum cecair yang mencukupi (kira-kira 8 gelas sehari) meningkatkan pencernaan dan metabolisme.

Kod. Selain vitamin A dan D, ia juga mengandungi kalsium dan fosforus. Tambahan, ia adalah sumber protein yang hebat. Anda boleh mengganti ikan kod dengan ikan salmon, tuna atau makanan laut.

Nasi, barli mutiara. Mereka tidak hanya mengandung vitamin dan mineral, yang mempunyai pengaruh besar terhadap pertumbuhan dan keadaan umum tubuh, tetapi juga serat, yang diperlukan untuk metabolisme yang baik..

Kacang. Mereka mengandungi protein sayuran, magnesium dan zink.

Kobis. Ia adalah gudang vitamin dan nutrien, termasuk kalsium, yang diperlukan untuk meningkatkan tisu tulang.

Alpukat. Ia mengandungi protein sayuran dan magnesium.

Apa lagi yang akan membantu meningkatkan ketinggian anda

  1. 1 Aktiviti sukan. Apa-apa aktiviti fizikal meningkatkan metabolisme dan menguatkan otot. Tetapi latihan regangan yang memberikan kelenturan tulang belakang dan meningkatkan pemakanan tulang rawan dan tisu tulang..
  2. 2 Tidur. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa tubuh secara aktif menghasilkan hormon pertumbuhan semasa tidur. Oleh itu, tidur malam yang baik adalah kunci pertumbuhan yang baik..
  3. 3 Mengelakkan alkohol, merokok dan makanan yang tidak sihat. Mereka meracuni badan dan merosakkan fungsi semua organ dan sistemnya. Di samping itu, mereka semua jenis penghambat pertumbuhan..
  4. 4 Berjalan di udara segar dan berjemur. Cahaya matahari adalah sumber vitamin D. Kekurangannya menyebabkan lemahnya tisu tulang dan, akibatnya, postur tubuh yang buruk dan pertumbuhan yang menurun. Lebih baik berjalan-jalan pada awal pagi atau malam hari, ketika bahaya dari paparan sinar ultraviolet adalah minimum.
  5. 5 Postur yang betul. Dialah yang membantu merehatkan otot punggung dan meluruskan tulang belakang..
  6. 6 Berusaha mendapatkan berat badan yang ideal. Kekurangan pound tambahan akan memberi kesan positif terhadap intensiti pertumbuhan seseorang. Perkara utama yang perlu diingat adalah bahawa berat badan ideal tidak ada kaitan dengan terlalu kurus..

Dari sekolah, kita tahu bahawa seseorang tumbuh ketika akil baligh, yang berlangsung hingga 16-17 tahun, kerana pada masa inilah pengeluaran hormon pertumbuhan yang intensif dilakukan. Walau bagaimanapun, penyokong yoga mendakwa bahawa latihan regangan dan pelurus dapat membuat keajaiban pada usia berapa pun. Contoh yang mencolok adalah Darwin Smith, yang tingginya 17 cm. Dia menyatakan bahawa "pertumbuhan seseorang sebanyak 35% bergantung pada kesihatan dan nada ototnya, dan bukan pada tahap hormon dalam darah." Dia juga membuat sistem yang disebut "Grow Taller 4 Idiots", di mana dia memberitahu bagaimana dia berjaya mencapai hasil sedemikian sehingga semua orang dapat menggunakan kaedahnya dan menguji keberkesanannya pada diri mereka sendiri.

Dan walaupun tidak semua saintis berkongsi pendapatnya, mereka tetap bersetuju bahawa pemakanan dan sukan yang betul dapat mengubah kehidupan orang di luar pengiktirafan. Dan dalam hal ini bukan hanya mengenai pertumbuhan mereka.

Produk TOP-12 untuk meningkatkan pertumbuhan

Setiap tahun rata-rata pertumbuhan manusia meningkat. Parameter antropometri berubah dengan ketara setiap 40-50 tahun, dan dinamika ini menunjukkan arah aliran menaik. Maksudnya, setiap generasi baru rata-rata lebih tinggi daripada generasi sebelumnya. Oleh itu, sebagai contoh, sejak 25 tahun yang lalu, umat manusia telah berkembang hampir 10 sentimeter!

Pada masa yang sama, pertumbuhan setiap individu berbeza. Dan bagi banyak orang, ini adalah penyebab kompleks psikologi. Lebih-lebih lagi, sebagai peraturan, mereka yang, menurut pendapat mereka sendiri, tidak cukup risau akan pertumbuhannya..

Bagaimana anda boleh meningkatkan tinggi badan anda? Terdapat pelbagai cara. Termasuk perubatan dan pembedahan. Tetapi langkah-langkah ini sudah cukup radikal. Artikel kami dikhaskan untuk pendekatan yang lebih bijak dan lebih rasional untuk meningkatkan ketinggian anda, iaitu melalui diet yang betul..

Seseorang dalam 99% kes tumbuh hingga 25 tahun. Selepas itu zon pertumbuhan ditutup. Atau hampir ditutup, dan (pertumbuhan) boleh meningkat sedikit selama 5, atau bahkan 6-7 tahun lagi. Tetapi yang kedua adalah kes yang jarang berlaku. Tempoh ini (hingga 25-32 tahun) harus digunakan untuk meningkatkan pertumbuhan anda dengan cara yang paling semula jadi - dengan makan dengan betul. Dengan memakan makanan di bawah secara berkala, anda boleh mengaktifkan hormon pertumbuhan dan merangsangnya. Hasilnya: tambah 5-15 sentimeter lebih banyak daripada jika produk ini dikeluarkan sepenuhnya dari menu.

Produk TOP-12 untuk meningkatkan pertumbuhan

1. Susu semula jadi. Ia adalah sumber kalsium, protein, banyak vitamin dan mineral. Dos yang disyorkan sehari adalah 1-2 gelas.

2. Dada ayam. Sumber protein yang mudah dicerna dan lebih daripada 30 unsur berharga secara biologi untuk pertumbuhan otot dan tulang. Anda boleh mengambil sehingga 200 gram sehari.

3. Oatmeal. Ini menyesuaikan proses pencernaan dengan sangat baik, yang memberi kesan positif terhadap penyerapan nutrien, dan ini penting dalam proses pertumbuhan. Mengandungi protein dan serat sayuran.

4. Telur ayam. Produk ini sangat kaya dengan protein, zat besi, zink dan vitamin D (kepekatan tertinggi adalah pada kuning telur). 2-4 biji telur setiap hari adalah dos yang optimum. Lebih baik anda rebus.

5. Daging lembu dan daging lembu. Makanan ini dicirikan oleh kandungan protein yang mudah dicerna dan salah satu mineral yang paling penting untuk pertumbuhan - zat besi. 100 gram sehari adalah optimum!

6. Alpukat. Protein sayur, yang banyak terdapat di dalamnya, tidak kurang pentingnya untuk pertumbuhan daripada protein haiwan. Manfaat alpukat untuk meningkatkan panjang badan baru-baru ini terbukti dalam penyelidikan: mereka (dalam alpukat) tinggi magnesium, dan ini adalah mineral yang terlibat dalam pembentukan dan fungsi serat saraf. Dengan kekurangannya, pertumbuhan menjadi perlahan.

7. Yogurt semula jadi. Ini mengandungi protein dan kalsium, yang diperlukan untuk pembinaan otot semula jadi dan untuk meningkatkan jumlah tulang. Lebih-lebih lagi, pengambilan yogurt semulajadi secara berkala meningkatkan pencernaan secara umum dan metabolisme khususnya..

8. Kobis. Ia banyak membantu meningkatkan jumlah tisu tulang di dalam badan. Kaya dengan pelbagai mineral dan vitamin. Lebih baik menggunakannya segar, kerana semasa rawatan haba, kebanyakan unsur berguna di dalamnya musnah. Sauerkraut juga sangat berguna, ia mempercepat metabolisme dan membantu meningkatkan pertumbuhan.

9. Kod. Fosfor dan kalsium, yang diperlukan untuk pertumbuhan kerangka dan otot, banyak terdapat di dalamnya. Dan terdapat juga banyak vitamin, terutama A dan D. Jenis ikan lain, baik laut dan air tawar, dicirikan oleh komposisi yang serupa..

10. Kacang. Zink, magnesium dan kalsium banyak didapati. Elemen-elemen ini telah disebutkan di atas. Walnut dan hazelnut mempunyai nilai pemakanan tertentu.

11. Nasi yang belum dipotong. Penggunaan bijirin ini memberi kesan besar terhadap percepatan proses pertumbuhan. Nasi boleh dimasukkan ke dalam makanan anda 1-2 kali seminggu. Gabungan beberapa perangsang pertumbuhan, seperti nasi rebus dengan sauerkraut, akan berfungsi dengan baik..

12. Air. Salah satu produk yang paling biasa. Nilainya sering dipandang rendah. Sementara itu, ini adalah produk yang paling penting di dunia! Dengan syarat terdapat cukup cairan di dalam tubuh, ia dapat berfungsi dengan sepenuhnya. Semua organ dan sistem berjalan lancar, dan semua proses, termasuk proses pertumbuhan, berjalan seperti biasa.

Semakin cepat anda mula makan sihat, termasuk makanan ini dalam makanan anda, semakin tinggi peluang untuk meningkatkan pertumbuhan anda dengan mengorbankannya. Secara semula jadi, anda tidak boleh makan semua makanan ini dalam satu hari. Sebaiknya menyebarkannya sepanjang minggu, termasuk dalam diet anda setiap hari..

Penggunaan produk ini menunjukkan hasil yang sangat besar dalam tempoh pertumbuhan intensif: dari 13 hingga 17-20 tahun!

Bagaimana anda dapat meningkatkan ketinggian dengan cara semula jadi:

- bermain sukan dan menjalani gaya hidup aktif;

- cukup tidur, tidur sekurang-kurangnya 8-9 jam sehari;

- menjalani gaya hidup sihat (tidak ada tembakau, alkohol dan ubat lain);

- jaga postur badan yang betul semasa berjalan dan dalam keadaan duduk;

- emosi yang lebih positif, cahaya matahari dan udara segar!

Semua petua yang diberikan di sini bukan hanya teori kosong, tetapi keberkesanan sebenar, diuji dan terbukti dalam praktiknya. Gunakannya dan selamat mencuba. Dan jangan lupa: tidak ada kompleks pertumbuhan!

Diet untuk pertumbuhan

oleh Olga Diterbitkan 20.12.2011 Dikemas kini 30.08.2012

Diet Pertumbuhan - Peluang Bagi Mereka Yang Ingin Berkembang Tinggi.

Sebagai saksi antropologi berwibawa, kemanusiaan semakin bertambah. Dan bukan hanya di mata mereka sendiri, tetapi juga dalam arti harfiah kata - pertumbuhan orang moden jauh lebih tinggi daripada pertumbuhan nenek moyangnya yang jauh.

Peningkatan purata pertumbuhan manusia dikaitkan dengan sebilangan besar faktor, di antaranya kesejahteraan dan taraf hidup penduduk dunia bukanlah yang terakhir. Semuanya timbul pada kenyataan bahawa orang tumbuh dari kehidupan yang baik, dan oleh itu menjadi sangat menyinggung perasaan menjadi kecil. Tetapi semuanya dapat diperbaiki dengan diet yang betul untuk pertumbuhan..

Diet untuk pertumbuhan: menu contoh untuk hari itu

Jangan mengharapkan kesan kolosal dari diet untuk pertumbuhan yang melanggar asas genetik. Ia tidak berfungsi sebagai keajaiban, mengubah semua orang tanpa terkecuali menjadi raksasa, tetapi kadang-kadang alasan pertumbuhan kecil adalah bahawa tubuh tidak menerima cukup banyak unsur dan vitamin yang diperlukan untuk tumbuh. Pemakanan yang betul dapat menyelesaikan masalah ini, seperti, misalnya, menasihati laman web wanita http://babsait.ru/.

  • Sarapan pagi. Sarapan pagi dalam sistem makanan ini serupa dengan sarapan dalam kebanyakan diet penurunan berat badan berdasarkan penggunaan bijirin, tetapi dengan satu pengecualian: anda hanya perlu makan bijirin asli yang dibuat dari bijirin sebenar. Sayangnya, bijirin segera yang baru dibentuk tidak mengandungi apa-apa yang mendorong pertumbuhan. Lebih baik memasak bubur dalam susu (ia sangat berguna untuk badan yang sedang tumbuh) dan memakannya dengan roti gandum.
  • Makan tengah hari. Menu makan tengah hari lebih menyerupai diet protein, kerana protein penting untuk membina sel. Makan sayur-sayuran (wortel, kacang, sayuran hijau, jagung), buah-buahan (blueberry, cranberry, pisang, jeruk), dan kacang-kacangan. Pakar pemakanan mengatakan bahawa sambil mengikuti diet untuk pertumbuhan, anda perlu mengambil sekurang-kurangnya 1 kg sayur-sayuran dan buah-buahan setiap hari. Daging rebus dan ikan, produk tenusu dan roti gandum juga sesuai dengan diet ini. Jangan lupa tentang pentingnya makanan cair: pastikan untuk menggunakan sup dan kaldu - walaupun mereka tidak secara langsung merangsang pertumbuhan, mereka mempercepat metabolisme, yang sangat berguna dalam keadaan ini. Adalah sangat penting untuk menggunakan perasa semula jadi dan menolak kaldu dalam beg, kiub dan serbuk, kerana monosodium glutamat mengandung bahan-bahan yang menghalang beberapa proses fisiologi.
  • Makan malam. Mungkin, anda pernah mendengar lebih dari sekali bahawa orang membesar dalam tidur mereka, dan oleh itu makan malam harus memuaskan dan sihat - mereka yang ingin membesar dikategorikan sebagai kontraindikasi untuk tidur lapar. Makan untuk makan malam sebilangan bubur, telur rebus, pencuci mulut keju kotej dengan madu, susu atau krim masam, serta buah - dalam bentuk semula jadi atau dalam bentuk jus.

Cara menambah makanan untuk pertumbuhan?

Penyelesaian untuk setiap masalah mesti didapatkan dengan cara yang kompleks, dan oleh itu menambah diet untuk pertumbuhan dengan langkah-langkah berikut:

  • Koktel khas yang diperbuat daripada susu dan telur.
  • Latihan regangan fizikal - visom, pull-up, dll..
  • Menghentikan tabiat buruk - pengambilan alkohol dan nikotin.
  • Mengelakkan makanan segera yang menghalang fungsi hati.

Pemakanan yang betul dan sikap yang betul mencipta keajaiban sebenar yang sangat diperlukan oleh mereka yang mempercayainya..

Diet untuk meningkatkan ketinggian

Peraturan umum

Penurunan kadar pertumbuhan, yang diperhatikan pada zaman kanak-kanak, agak biasa. Pada kanak-kanak lelaki, perawakan pendek berlaku 2.5 kali lebih kerap dan biasanya digabungkan dengan akil baligh. Faktor penghambatan pertumbuhan dapat bertindak dari saat pembuahan hingga 20-23 tahun, ketika proses pertumbuhan fisiologi berhenti. Pertumbuhan adalah petunjuk yang sangat sensitif yang mencirikan kesihatan kanak-kanak dan dikaitkan dengan beberapa penyakit. Semua hormon, satu atau lain cara, mempengaruhi proses pertumbuhan. Tindakan gabungan mereka memastikan proses pertumbuhan normal.

Penundaan pertumbuhan disertai oleh banyak penyakit endokrin, genetik dan somatik. Penting untuk memperhatikan perkara ini dalam masa dan berjumpa doktor. Penyakit kronik yang menyebabkan kelewatan perkembangan termasuk penyakit Crohn, gastroenteritis kronik, penyakit seliak, penyakit ginjal, penyakit jantung, karditis dan penyakit metabolik. Dalam penyakit endokrin, kekurangan hormon anabolik atau kelebihan katabolik.

Pelbagai penyakit dikaitkan dengan kekurangan hormon pertumbuhan - ini adalah sindrom genetik Turner, Prader-Willi, Silver-Russell, Noonan, mereka menyumbang 30% dari semua penyebabnya. Dengan kekurangan hormon pertumbuhan yang disahkan, terapi penggantian disyorkan untuk mencapai pertumbuhan yang sesuai dengan usia. Pengenalan persiapan hormon pertumbuhan ke dalam amalan perubatan telah membuka prospek yang besar bagi pesakit dengan bentuk badan yang pendek, tetapi kos terapi sangat tinggi.

Selalunya, kelambatan pertumbuhan dikaitkan dengan ciri-ciri perlembagaan perkembangan anak dan perawakan keluarga yang pendek. Ciri pertumbuhan dalam kes ini adalah turun-temurun: bapa atau saudara kandungnya mempunyai ciri perkembangan yang sama. Tetapi yang penting ialah pengeluaran hormon pertumbuhan tidak terganggu. Kadar pertumbuhan yang rendah dicatat pada tahun-tahun pertama kehidupan dan ketinggiannya lebih ketara pada 3-4 tahun. Selepas itu, anak-anak ini kemudian memasuki akil baligh, apabila terjadi percepatan pertumbuhan yang tajam, dan terus tumbuh dengan kadar yang lebih perlahan. Kanak-kanak seperti itu tidak memerlukan rawatan.

Sebilangan besar bayi yang mengalami kerencatan pertumbuhan intrauterin kurang selera makan. Pemakanan yang tidak mencukupi kerana selera makan berkurang menyumbang kepada stunting. Tidak mungkin mempengaruhi perubahan genetik, tetapi mungkin untuk mengenal pasti pengaruh faktor luaran dan mengubahnya. Antara faktor tersebut adalah:

  • Diet yang buruk (kekurangan protein, vitamin dan mineral, di antaranya zink dan zat besi sangat penting).
  • Tekanan fizikal dan emosi yang berlebihan.
  • Penyakit kronik.
  • Tempat kediaman (iklim sering mempengaruhi perkembangan anak).

Sekiranya tidak ada patologi genetik atau endokrin yang teruk, diet rasional dapat membantu, kerana pemakanan adalah faktor penting yang mempengaruhi pertumbuhan. Pemakanan untuk pertumbuhan kanak-kanak dan orang dewasa harus merangkumi komponen utama:

  • Protein asal haiwan - hidangan tenusu, daging dan ikan, telur.
  • Jumlah lemak sederhana - mentega dan minyak sayuran.
  • Karbohidrat - sayur-sayuran dan buah-buahan segar, yang merupakan pembekal bukan sahaja karbohidrat kompleks, tetapi juga vitamin dan unsur mikro, roti (sebaiknya bijirin) dan pelbagai bijirin.
  • Karbohidrat sederhana (gula, madu, jem, gula-gula, ais krim dan gula-gula gula-gula lain) harus dibatasi, kerana pengambilannya yang berlebihan akan mengurangkan pengeluaran hormon pertumbuhan.

Nisbah protein, lemak dan karbohidrat mestilah 1: 1: 3 untuk kanak-kanak prasekolah, 1: 1: 4 untuk pelajar sekolah dan 1: 3: 5 untuk remaja dan dewasa. Dalam diet, anda perlu meningkatkan jumlah buah-buahan dan sayur-sayuran mentah, dan cuba memakannya 3-4 kali sehari. Secara amnya, disarankan untuk memakan kira-kira 1.5 kg sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Makan pelbagai jenis beri (lebih baik liar) dan jus segar.

Tambahkan sayuran ke dalam diet anda - pasli, dill, pelbagai salad daun, bawang hijau, bayam, tarragon, rhubarb. Herba liar sangat kaya dengan bahan aktif - jelatang, dandelion, salji, ramuan willow, pisang pisang, oxalis, coltsfoot, yang boleh ditambahkan ke salad pada musim bunga dan awal musim panas.

Selain mineral dan vitamin, makanan tumbuhan adalah sumber protein - kekacang, biji, kacang, serbuk sari, dan alga (terutama spirulina dan chlorella). Pelbagai biji-bijian dan bijirin boleh dianggap sebagai perangsang pertumbuhan. Penggunaan biji-bijian yang paling berkesan.

Diet harus mengandungi telur, daging tanpa lemak, produk tenusu dan ikan

Diet untuk meningkatkan pertumbuhan semestinya mengandungi unsur surih dan vitamin berikut:

  • Pertumbuhan secara langsung bergantung pada tahap perkembangan kerangka, dan untuk pembentukannya, diperlukan vitamin A, D, E. Vitamin A terlibat dalam sintesis protein, membantu menguatkan tulang dan mempengaruhi pertumbuhan semua tisu. Sebilangan besar vitamin ini terdapat dalam telur, hati, mentega, minyak ikan, dan produk tenusu. Makanan tumbuhan termasuk wortel, labu, aprikot, anggur dan raspberi. Anda perlu minum segelas jus lobak merah setiap hari dan makan produk tenusu. Vitamin ini diserap dengan adanya vitamin E dan C.
  • Vitamin E mempromosikan asimilasi protein dan lemak, mengatur hormon. Sumber tokoferol - minyak sayuran, semua kacang, kacang kedelai, jagung, buah kering, roti gandum, roti laut, pinggul mawar, chokeberry hitam, bijirin, susu, ikan dan makanan laut, daging lembu.
  • Vitamin D, tahap normalnya adalah kunci untuk perkembangan sistem rangka sepenuhnya. Ia adalah pengatur metabolisme fosforus-kalsium dan tanpanya, mustahil untuk membekalkan tulang dengan kalsium. Di samping itu, ia mendorong penyerapan magnesium. Produk yang mengandunginya: tuna, salmon, sardin, herring, makanan laut, ikan kod, minyak ikan, kuning telur, krim, krim masam, mentega, keju, kacang-kacangan, biji-bijian, minyak sayuran.
  • Kalsium membentuk kerangka manusia, oleh itu, pengambilannya diperlukan terutama dalam tempoh pertumbuhan intensif hingga 3 tahun dan pada masa remaja. Oleh itu, penting untuk memasukkan susu, produk tenusu, makanan laut dan ikan kalengan, daging sapi muda, daging babi, kacang-kacangan, kekacang, sayur-sayuran, brokoli, kubis Peking, kubis putih dan tauge Brussels, bawang putih, labu, kacang soya, jeruk dan buah ara dalam makanan. Vitamin D dan Kalsium penting dalam menjaga sistem rangka.
  • Tembaga. Sekiranya kandungannya tidak mencukupi, metabolisme protein menurun, dan ini menyebabkan pertumbuhan yang perlahan. Kandungannya yang tinggi dicatat dalam kacang polong, daging sapi, susu, hati, sayur-sayuran, kuning telur, kacang-kacangan dan ikan.
  • Zink. Gangguan metabolisme atau kekurangan zink semasa mengandung memberi kesan buruk kepada pertumbuhan janin dan bayi baru lahir. Sumber unsur ini: daging merah, hati (ayam, daging lembu), telur, ikan, dada ayam, udang, tiram, sotong, kacang, biji labu dan biji bunga matahari.
  • Iodin, gejala kekurangannya adalah keterbelakangan mental pada kanak-kanak dan kerencatan pertumbuhan. Alga (fucus, kelp), ikan laut dan makanan laut, hati ikan kod, epal, feijoa, kesemek, bayam, sorrel, produk tenusu kaya dengan yodium.
  • Besi, kekurangan yang menyebabkan pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak terbantut. Untuk mengisi unsur ini dalam diet, sekerap mungkin, anda perlu memasukkan daging merah tanpa lemak, hati sapi, kalkun, arnab, lidah sapi, kerang, kerang, kacang polong, kacang, kacang kedelai, bayam, chard, pasli, kesemek, kacang, biji, aprikot kering, prun, roti rai, dedak gandum.
  • Arginine adalah asid amino penting yang penting untuk pertumbuhan normal. Kandungannya yang tinggi dicatat dalam bijan, biji labu, kacang tanah, walnut, badam, kacang pinus, daging babi, telur, keju cottage, susu.
  • Lisin juga penting untuk pertumbuhan dan pertumbuhan tulang yang normal. Asid amino ini mendorong penyerapan kalsium pada usia yang lebih tua dan menyokong metabolisme nitrogen normal. Ia mengandungi: daging merah, ayam, ayam belanda, kacang kedelai, produk tenusu, lentil, keju dan keju kotej, bayam.
  • Leucine (merangsang pembebasan hormon pertumbuhan), ia mengandungi produk tenusu, daging merah, ayam, ayam belanda, telur (ayam dan puyuh), kedelai, kacang, kacang polong.
  • Asid lemak penting - linoleat (jagung dan minyak kacang soya, daging babi berlemak).

Untuk pertumbuhan intensif, diet yang bervariasi dan lengkap, pematuhan terhadap diet dan rejimen minum (6-8 gelas air sehari). Sukan juga penting. Sebarang senaman fizikal meningkatkan pernafasan dan peredaran darah, menjenuhkan darah dengan oksigen, yang secara amnya memberi kesan positif terhadap fungsi organ dan sistem lain. Berada di luar rumah dan tidur lena akan memberi perbezaan positif..

Produk yang dibenarkan

Pemakanan untuk meningkatkan pertumbuhan manusia merangkumi pelbagai jenis makanan. Memandangkan bahawa banyak kanak-kanak dengan masalah ini mengalami penurunan selera makan, makanannya pasti sedap dan berbau harum. Sebelum kursus utama, anda perlu makan salad sayur-sayuran dengan bawang hijau, dill atau herba kebun lain.

  • Pelbagai makanan protein secara aktif menyumbang kepada pengeluaran hormon pertumbuhan semasa tidur malam. Ini adalah daging lembu tanpa lemak, ayam, ayam belanda, ikan dan makanan laut (cumi-cumi, udang, kerang, roe ikan, ketam), rumput laut dan alga lain, produk tenusu, keju, keju cottage dan telur.
  • Daging, ayam dan ikan boleh dimasak dalam bentuk apa pun. Perlu diingat bahawa makanan goreng dan panggang lebih menyelerakan. Ikan apa-apa jenis (berlemak dan rendah lemak) berguna dengan caranya sendiri. Pemprosesannya juga berbeza-beza. Anda boleh makan ikan kring dan ikan kaviar.
  • Telur harus dimasukkan dalam diet setiap hari, menyediakan telur dadar, telur rebus atau rebus.
  • Sayuran, herba, beri dan buah-buahan adalah makanan penting. Anda perlu makan sehingga 1 kg pelbagai produk tumbuhan setiap hari, kebanyakannya segar. Memasak membolehkan anda mempelbagaikan meja sayur dengan rebusan, sayur rebus dan panggang atau kentang tumbuk.
  • Jus yang baru diperah (lobak merah, labu, tomato, epal, delima) akan bermanfaat. Sekiranya kita bercakap mengenai buah beri, maka beri liar sangat bermanfaat sebagai sumber nutrien berharga..
  • Roti gandum utuh, oatmeal, soba, jagung, barli mutiara, millet dan beras liar tinggi protein, kalium dan fosforus. Padi yang dikupas kehilangan 90% faedah biji-bijian yang belum diproses. Sebagai hasil rawatan haba, bahan berguna masih hilang, oleh itu lebih berguna memasak semua bijirin dengan mengukus dalam termos dengan air suam (70 darjah) selama 10 jam. Ini adalah bagaimana anda boleh memasak beras perang, soba atau oatmeal.
  • Tumbuh bijirin (soba hijau dan lentil yang tumbuh sangat berharga), biji, hazelnut, walnut, kacang pinus atau biji labu mentah dan biji bunga matahari yang lain. Mereka perlu ditambah ke bubur atau pelbagai salad vitamin..
  • Minyak sayuran - zaitun, biji rami, bijan, jagung - sejuk.
  • Sebarang produk tenusu: susu, kefir, acidophilus, susu curdled, yogurt, pelbagai keju dan keju kotej.
  • Penyerapan bunga mawar liar, hawthorn, minuman buah, jus, kompot dari buah kering, rebusan ramuan dengan madu.
  • Ia dibenarkan menggunakan jem, madu, jem.

Pemakanan yang betul untuk meningkatkan pertumbuhan.

Halo pembaca dan pelanggan laman web yang dikasihi! Dalam artikel ini, kita akan membincangkan diet yang betul untuk meningkatkan pertumbuhan secara semula jadi. Betul dari sudut pandangan saya dan tidak mengaku kebenaran hakiki. Namun demikian, produk di bawah ini sangat efektif secara objektif, yang disahkan oleh sains. Sekiranya anda menggunakannya semasa mendengar perasaan anda, anda dapat memperoleh hasil yang baik. Perkara utama adalah tidak mencampurkan semuanya sekaligus..

Makanan utama hari ini, kerana setelah tidur, tubuh mampu menyerap nutrien dari makanan. Sebelum sarapan, lebih baik minum setengah liter air bersih, dengan madu. Makanan protein lebih sesuai untuk sarapan pagi, karbohidrat pada tahap yang lebih rendah.

  • Bubur. Oatmeal, biji rami, soba, jagung, oatmeal, mutiara barli, millet.
  • Roti Gandum penuh. Sebaik-baiknya tanpa ragi termofilik, tetapi dibuat dengan masam.
  • Beri, koktel hijau.
  • Jus segar. Lobak, kubis.
  • Produk susu.
  • Telur ayam.

Serpihan kering, bintang, cincin yang perlu disiram dengan susu biasanya merupakan produk yang tidak berguna untuk meningkatkan pertumbuhan. Mereka mengandungi sedikit bahan berguna dan bahan ini kurang diserap..

Minum segelas air 30 minit sebelum makan tengah hari. Makanan harian untuk pertumbuhan harus mengandungi sebanyak mungkin makanan tumbuhan dan protein..

  • Hijau, beri, sayur-sayuran dan buah-buahan. Titik yang sangat penting dalam diet. Sehari anda perlu makan sekurang-kurangnya 1-2 kilogram produk tanaman segar.
  • Jus segar. Lobak, tomato, delima.
  • Roti Gandum penuh.
  • Pucuk. Oat, gandum, soba.
  • Minyak sayur. Biji rami, bijan.
  • Kacang segar. Walnut, cedar, hazelnut.
  • Daging. Daging lembu, daging babi.
  • Produk susu.
  • Seekor ikan. Salmon, tuna, trout.
  • Burung. Ayam, ayam belanda.

Jangan makan makanan dengan indeks glisemik tinggi pada waktu malam! Jumlah hormon pertumbuhan yang dihasilkan oleh badan semasa tidur sangat berkurang dari ini..

  • Sayuran dan herba segar.
  • Biji labu.
  • Penyerapan herba. Teh Ivan, melissa.
  • Makanan Laut. Kaviar, cumi-cumi, udang, kepiting, udang galah, kerang, rumput laut, rumput laut.
  • Telur ayam.

Saya boleh mencadangkan diet seperti itu untuk pertumbuhan kepada mereka yang ingin membesar. Perhatikannya dan pantau kesejahteraan anda. Baca juga artikel “11 Petua Pemakanan untuk Membesar,” di mana saya menulis beberapa petua pemakanan tambahan.

Sekarang mengenai apa yang menghalang pertumbuhan dan apa yang terbaik untuk dielakkan.

1. Alkohol dan merokok. Tuhan melarang merokok, minum dan seumpamanya. Alkohol adalah perkara pertama yang mengganggu pertumbuhan, seperti merokok. Terdapat begitu banyak kajian mengenai topik ini sehingga hanya satu kesimpulan yang betul dapat diambil - untuk mengecualikannya sepenuhnya. Walaupun pada hari cuti dan juga sedikit.

2. Minuman berkarbonat manis. Mereka mengandungi asid ortofosfat - pengasid paling kuat di dalam badan. Reaksi peneutralan akan mengambil kalsium dari tulang dengan segala akibatnya.

3. Makanan segera, kerepek, infus dan sebagainya. Mereka membunuh hati, menjatuhkan sistem hormon. Saya rasa banyak orang tahu bahawa 99% produk ini dibuat dari bahan mentah GMO..

Dan akhirnya, saya memberi anda resipi minuman berkesan untuk pertumbuhan. Untuk menyiapkannya, anda memerlukan 400 ml susu 2.5–3.5%, satu ayam mentah atau telur puyuh, hijau sekitar 200 gr. Sebiji telur dan segenggam ramuan diambil untuk 400 ml susu. Campuran yang dihasilkan dicampurkan dengan baik dengan pengisar. Sekiranya anda mahukan koktel yang lebih manis, tambahkan buah beri manis ke dalamnya. Minum 3 kali sehari, terutama pada hari latihan, 400-500 ml. Hasilnya bagus.

Awas: anda mungkin tahu bahawa selesema burung tidak tidur, dan terdapat banyak penyakit lain, jadi berhati-hatilah dengan telur mentah. Kemudian latih dan menjalani gaya hidup sihat..

Sekarang anda juga tahu yang mana produk untuk meningkatkan pertumbuhan paling berkesan. Kesihatan dan keberuntungan!

10 produk teratas untuk meningkatkan pertumbuhan

Pertumbuhan manusia diprogramkan secara genetik. Namun, kerana pemakanan yang tidak betul atau kekurangan nutrien, kegagalan mungkin berlaku. Agar anak tumbuh dan berkembang dengan baik, pemakanannya mesti betul dan seimbang. Berikut adalah 10 makanan penting yang sangat mempengaruhi proses pertumbuhan.

1. Oatmeal

Sepotong oatmeal untuk sarapan pagi akan "menambah" unsur mikro berguna ke dalam tubuh: kalium, magnesium, fosfor, yodium, fluorin, zink, besi, kromium, serta vitamin kumpulan "A", "B", "E" dan "K". Semua bahan ini memaksimumkan pengembangan tisu tulang dan otot.

2. Pisang

Pisang adalah salah satu sumber kalium diet terbaik, yang bermaksud bahawa dengan memakan pisang setiap hari, anak anda akan tumbuh dengan baik. Lebih-lebih lagi, mereka boleh dimakan dalam bentuk tulen atau ditambahkan ke bubur susu atau serpihan..

3. Kekacang

Sumber protein sayuran dan vitamin B, serta kompleks vitamin dan unsur surih yang menyumbang kepada pertumbuhan aktif otot dan tulang.

4. Telur ayam

Telur adalah protein yang berkualiti dan sumber vitamin D. Kanak-kanak perlu mendapatkannya secara berkala jika anda mahu mereka berkembang maju. Telur rebus diserap sepenuhnya oleh badan anak.

5. Daging lembu

Ia mengandungi lebih banyak protein, zat besi dan zink daripada jenis daging lain. Semua ini memainkan peranan penting dalam proses pertumbuhan anak. Daging lembu juga kaya dengan vitamin B12.

6. Makanan laut (salmon, herring, ketam, tiram, kerang). Satu lagi sumber protein berkualiti tinggi. Ditambah jumlah vitamin B12, yang antara lain merangsang otak. Segala makanan laut disyorkan untuk dimakan pada waktu petang, kerana mengandungi banyak protein dan sedikit karbohidrat, yang bermaksud bahawa anak akan menghasilkan hormon pertumbuhan semasa tidur..

7. Walnut

Manfaat kenari, dan khususnya, kesannya yang baik terhadap pertumbuhan dan perkembangan badan, telah diketahui sejak zaman Hippocrates, yang menunjukkan hal ini dalam risalahnya. Sebagai contoh, kanak-kanak lelaki dan lelaki disarankan setiap pagi untuk minum susu kacang, yang disediakan mengikut resipi berikut: potong biji 10 biji kenari, tuangkan 100 g air rebus sejuk dan biarkan selama sekurang-kurangnya 2 jam. Kemudian tapis dan tambahkan 2 sudu teh madu. Tidak banyak yang berubah sejak Hippocrates.

8. Karipap

Keju kotej adalah pemimpin yang tidak dapat dipertikaikan dalam kemudahan asimilasi protein oleh tubuh, jadi ia mesti ada dalam diet anak-anak. Di bawah pengaruh cahaya matahari dari provitamin, yang kaya dengan keju kotej, tubuh manusia menghasilkan vitamin D. Vitamin ini secara aktif terlibat dalam pertukaran kalsium dan fosforus, yang mempunyai kesan positif terhadap keadaan tulang dan gigi anak.

9. Sayang

Madu lebah membekalkan tubuh anak dengan unsur unsur mineral yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangannya. Madu dalam diet anak membolehkan kalsium dan magnesium diserap dengan lebih baik, yang menyumbang kepada perkembangan normal tulang dan gigi. Madu boleh diberikan kepada anak anda sebagai ganti gula dengan menambahkannya ke teh, susu, atau yogurt. Bayi yang berusia di bawah satu tahun tidak boleh diberi madu - sukar untuk pencernaan bayi dan boleh menyebabkan alahan yang teruk.

10. Epal

Untuk pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak yang normal, mereka memerlukan epal. Mereka kaya dengan kalium, magnesium, kalsium, beta-karoten, vitamin B dan banyak bahan bermanfaat lain yang dapat meningkatkan kepadatan tulang dengan ketara. Selain itu, tidak seperti buah-buahan lain, hanya epal yang mengandungi boron dan flavonoid phloridzin, yang terbaik untuk menguatkan tulang. Oleh itu, pemberian buah-buahan ini kepada anak-anak dalam tempoh pertumbuhan pesat sangat diperlukan..

Makanan apa yang perlu ditanam oleh anak

Menu Bogatyr: sepuluh makanan untuk pertumbuhan anak

Kanak-kanak kadang-kadang tumbuh dengan pesat, untuk kegembiraan orang dewasa. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa organisma yang sedang berkembang tidak dapat ditolong. Makanan apa yang diperlukan untuk tumbesaran anak sehingga dia sihat dan penuh kekuatan?

Bubur wira

Bukan apa-apa nenek membuat kita makan bubur pada zaman kanak-kanak dengan nasihat. Oatmeal sememangnya makanan utama untuk pertumbuhan kanak-kanak. Seperti bubur lain, kaya akan serat, karbohidrat dan sebilangan besar vitamin dan mineral. Lebih baik anak-anak memasak gandum gulung dalam susu dengan kandungan lemak 3.2% dengan penambahan 70-100 ml air. Anda boleh memaniskan bubur dengan pisang, buah kering atau strawberi yang disucikan dengan gula. Taburkan biji labu pada tepung oat anda untuk merangsang pertumbuhan.

Daging lembu tidak tamak

Produk apa yang mesti ada di menu untuk pertumbuhan anak? Daging lembu memimpin antara daging dari segi cadangan protein - bahan binaan utama untuk tulang dan otot. Tambahkan ini kandungan zat besi, zink, B yang tinggi1 dan B12, perlu untuk pembangunan yang betul. Bagi kanak-kanak, daging lembu harus direbus atau direbus, misalnya dalam sos tomato. Untuk hidangan sampingan, anda boleh menyajikan kentang tumbuk atau pasta. Tetapi ingat, daging merah dimakan tidak lebih dari dua kali seminggu..

Simbol kehidupan

Telur ayam adalah makanan yang baik untuk pertumbuhan anak. Pertama sekali, terima kasih kepada protein yang mudah dicerna. Walau bagaimanapun, kuning telur juga berharga. Ia penuh dengan vitamin D, yang mana kalsium diserap dengan lebih berkesan. Dan tanpanya, tidak ada perbincangan mengenai tulang dan gigi yang kuat. Kuning juga mengandungi fosfor, magnesium dan kalium, yang sangat diperlukan untuk pertumbuhan. Sebiji telur rebus untuk sarapan atau makan malam beberapa kali seminggu sudah cukup untuk anak.

Kesihatan curd

Senarai makanan untuk pertumbuhan anak tidak lengkap tanpa keju kotej. Protein susu diserap oleh badan anak dengan mudah dan tanpa sisa. Bahan aktifnya meningkatkan pertukaran kalsium dan fosforus, yang penting untuk tulang dan gigi yang sihat. Lebih-lebih lagi, curd mengandungi asid amino berharga yang diperlukan untuk pengembangan sistem saraf dan pencernaan. Sebaik-baiknya, kanak-kanak harus diberi keju kotej segar dan sederhana, digabungkan dengan madu, buah segar atau beri..

Serangan amfibi

Ramai doktor memikirkan udang ketika membincangkan makanan apa yang membantu anak tumbuh. Mereka kaya dengan yodium, kekurangannya boleh menyebabkan kecacatan perkembangan. Dan kerana tahap vitamin B yang tinggi12 otak berfungsi dengan lebih baik. Cara terbaik untuk memasak udang adalah dengan merebus dalam air masin dengan dill. Omong-omong, memberi mereka kepada anak-anak adalah yang terbaik untuk makan malam, kerana mereka menenangkan sistem saraf dan menjamin tidur malaikat..

Kacang ajaib

Produk lain yang memastikan pertumbuhan anak adalah kacang dalam semua jenisnya. Protein tumbuhan sama pentingnya untuk pengembangan seperti protein haiwan. Dan terdapat banyak dalam kacang, kacang polong dan lentil. Mereka juga mengandungi pelbagai mineral untuk pertumbuhan tulang dan otot. Sekiranya kanak-kanak mengabaikan produk ini, gunakan pengisar untuk memukul 200 g kacang rebus dengan 20 ml minyak zaitun dan ramuan segar. Pasta ini akan menggembirakan walaupun yang paling sukar difahami..

Kebahagiaan tropika

Pisang menempati tempat yang istimewa di antara makanan yang berguna untuk pertumbuhan anak. Ini adalah gudang sebenar kalium, magnesium, kalsium, fluorida dan zat besi. Mereka bertanggungjawab untuk perkembangan jantung, saluran darah, tulang dan otot yang betul. Selain itu, pisang adalah bahan bakar berguna untuk tubuh, yang meningkatkan perhatian dan ingatan. Mereka sangat sesuai untuk makanan ringan yang sihat. Pisang juga ditambahkan ke salad buah, kaserol keju kotej dan bubur susu..

Kekebalan cawangan

Epal tergolong dalam makanan untuk tumbesaran anak. Mereka mengandungi gabungan nutrien yang mendorong pertumbuhan sel otot dan menguatkan tisu tulang. Kelebihan zat besi, kalium dan magnesium mempunyai kesan yang baik terhadap pembentukan darah. Dan buah-buahan merah juga menyimpan beta-karoten, yang diperlukan untuk penurunan berat badan, pertumbuhan kuku dan rambut yang buruk. Epal sebaiknya dimakan segar dan dikupas. Namun, ia juga enak dalam smoothie, salad dan pastri..

Elixir pertumbuhan

Sejak zaman kuno, walnut telah dianggap sebagai produk yang menyumbang kepada pertumbuhan anak. Mereka sarat dengan lemak omega, penting untuk perkembangan otak dan sistem saraf. Vitamin E, kalsium dan fosforus secara aktif terlibat dalam pertumbuhan seluruh badan. Adalah berguna untuk mengunyah kacang seperti itu, menambah salad dan pencuci mulut sebagai hiasan yang lazat. Anda juga boleh membuat susu kacang. Untuk melakukan ini, kisar 10 biji kacang, isi dengan 100 ml air selama 3 jam, tapis dan tambahkan madu. Juga, kacang boleh ditambahkan ke yogurt dan bijirin..

Hidup manis

By the way, mengenai madu. Produk unik ini juga membantu kanak-kanak tumbuh dengan kadar yang lebih pantas. Kerana kehadirannya dalam makanan, kalsium dan magnesium diserap dengan lebih baik, jadi anak-anak tidak mempunyai masalah dengan tulang dan gigi. Madu itu sendiri penuh dengan unsur mikro yang menyuburkan dan mengembangkan semua sistem badan. Untuk melakukan ini, cukup untuk mengganti gula dengan mereka dalam hidangan biasa anda. Madu juga merupakan sumber tenaga dan mood yang baik..

Dengan memahami makanan mana yang mempengaruhi pertumbuhan anak, anda dapat dengan mudah mengisi menu dengan bahan yang betul. Tetapi pertama, pastikan tiada makanan yang disenaraikan alah kepada anak anda..

Menghidangkan perkakas

Hidangan berkualiti tinggi yang indah memainkan peranan penting dalam hidangan yang betul dan sesuai di atas meja anda. Tambahan, hidangan yang indah pasti menyumbang kepada selera makan! Pelbagai jenis ditawarkan kepada anda oleh kedai dalam talian berjenama Eat Doma. Produk ini tahan lama dan ringan, mesin cuci pinggan mangkuk dan peti keselamatan microwave. Selamat memasak!

Makanan untuk mendapatkan jisim otot - menu pilihan untuk kanak-kanak perempuan dan lelaki

Sesiapa yang memutuskan untuk mendapatkan jisim otot, pertama sekali, perlu menentukan keperluan kalori harian. Untuk melakukan ini, gunakan kalkulator dalam talian atau kirakan metabolisme asas anda menggunakan formula

Mifflin San Geora:

Sebagai contoh, mari kita mengambil atlet berusia 25 tahun dengan ketinggian 170 cm dengan berat awal 75 kg..
Keperluan kalori hariannya adalah seperti berikut:
10x75 + 6.25x170 - 5x25 + 5 = 1682 Kcal

Ini adalah jumlah kalori yang diperlukan agar badan berfungsi. Terdapat juga pekali untuk mengambil kira tahap aktiviti fizikal:

  • Aktiviti rendah atau kerja tidak aktif - 1.2
  • Aktiviti ringan (1-3 senaman seminggu) - 1,275
  • Aktiviti purata (3-5 senaman) - 1.55
  • Peningkatan aktiviti (5-7 senaman) - 1.725
  • Kerja fizikal yang sukar atau beberapa senaman sehari - 1.9

Andaikan atlet atau atlet kita berlatih 4 kali seminggu, berdasarkan ini, kita menggandakan keperluan harian dengan pekali yang diinginkan:
1682 x 1.55 = 2607 Kcal - Ini adalah jumlah kalori yang diperlukan untuk mengekalkan berat badan semasa.

Pengiraan jumlah nutrien

Sekarang masalahnya kecil, kita menambah 15-20% pada angka yang dihasilkan. Berapa peratusan yang anda tambah bergantung pada kadar kenaikan berat badan:

  • jika cukup pantas - 15%,
  • jika perlahan dan sukar - 20%.

Dalam versi kami, ini akan menjadi rata-rata, oleh itu 2607 + 17% = 3050 Kcal. Kami telah mencapai kandungan kalori yang diperlukan untuk atlet untuk menambah berat badan.

Setelah mengira pengambilan kalori anda, penting untuk menentukan nutrien mana dan dalam kuantiti apa yang harus dimakan. Untuk kenaikan berat badan berkualiti tinggi, bahagian pemakanan adalah seperti berikut:

  • Protein - 25-35%
  • Lemak - 10-15%
  • Karbohidrat - 50-60%

Untuk pengiraan ini, kita mengambil kira bahawa dari 1 gram protein dan karbohidrat kita mendapat 4 kalori, dan dari 1 gram lemak 9 kalori. Untuk contoh ini, kami akan mengambil bahagian 30/15/55 dan mendapat:

  • 3050 x 0.3 = 915 Kcal (dari protein)
  • 3050 x 0.15 = 458 Kcal (dari lemak)
  • 3050 x 0.55 = 1678 Kcal (dari karbohidrat)

Perkara terakhir yang perlu dilakukan ialah mengira jumlah nutrien dalam gram:

  • 915: 4 = 229 gram protein
  • 458: 9 = 51 gram lemak
  • 1678: 4 = 419 gram karbohidrat

Hasilnya, kami mendapati bahawa seorang atlet, untuk meningkatkan jisim otot, perlu mengambil 3050 Kcal, yang mana 229 gram protein, 51 dan 419 karbohidrat lemak.

Diet

Rezim memainkan peranan penting dalam pemakanan yang betul untuk mendapatkan jisim otot. Anda memerlukan 5-6 hidangan sehari. Tetapi jangan berfikir bahawa semua resepsi harus banyak, makanan harus dibahagi dengan bilangannya. Salah satu peraturannya adalah tidak kelaparan, kerana kelaparan memberi isyarat bahawa tubuh telah menghabiskan seluruh tenaga dari makanan, dan mulai bekerja pada tisu otot.

Menu makanan kenaikan berat badan

Menu anggaran untuk 3000 Kcal mungkin seperti berikut:

Pilihan 1

Sarapan pagi:

  • Oatmeal dalam susu - 100 g kering
  • Susu (1.5%) - 200 ml
  • Telur rebus (2 tupai + 1 keseluruhan) - 3 pcs.
  • Roti roti gandum

Makan tengah hari:

  • Pisang - 1 keping
  • Gulung dengan biji poppy - 1 keping

Makan tengah hari:

  • Nasi putih - 100 gr kering
  • Dada ayam - 1/2 pc
  • Sayuran bermusim - 100 gr
  • Roti gandum (1 keping)

Makanan ringan petang:

  • Nasi - 100 gr
  • Dada ayam - 1/2 pc
  • Sayuran bermusim - 100 gr

Makan malam:

  • Pollock - 200 gr
  • Kentang - 150 gr
  • Salad sayur dengan krim masam - 150 gr

Makanan terakhir:

  • Keju kotej bebas lemak - 150 gr
  • Kefir 1% - 150 ml

Pilihan 2

Sarapan pagi:

  • Bubur soba - 100 gr kering
  • Omelet dengan 1 telur dan 2 protein
  • Susu (1.5%) - 50 ml
  • Roti roti gandum
  • Keju keras - 30 gr

Makan tengah hari:

  • Epal - 1 keping
  • Aprikot kering - 100 gr

Makan tengah hari:

  • Bubur gandum - 100 g kering
  • Fillet Turki 200 gr
  • Vinaigrette - 100 gr
  • Roti bijirin (1 keping)

Makanan ringan petang:

  • Bubur gandum - 100 gr
  • Fillet Turki - 200 gr
  • Vinaigrette - 100 gr

Makan malam:

  • Hake - 200 gr
  • Kacang hijau - 100 gr
  • Salad sayur dengan krim masam - 150 gr
  • Makanan terakhir:
  • Keju kotej bebas lemak - 150 gr

Pilihan 3

Sarapan pagi:

  • Bubur jagung dengan susu - 100 gr kering
  • Susu (1.5%) - 200 ml
  • Telur goreng dari 1 telur dan 2 protein
  • Roti roti bijirin
  • Mentega - 1 sudu kecil.

Makan tengah hari:

  • Pear -1 pc
  • Kacang (walnut, kacang tanah, badam) - 30 gr
  • Marshmallow (marmalade) - 100 gr

Makan tengah hari:

  • Bubur barli mutiara - 100 gr kering
  • Gulai daging lembu - 200 gr
  • Salad sayur - 150 gr
  • Roti rai (1 keping)

Makanan ringan petang:

  • Bubur barli mutiara - 100 gr
  • Gulai daging lembu - 200 gr
  • Salad sayur - 150 gr

Makan malam:

  • Dada ayam - 1/2 pc
  • Sayuran dalam tin - 150 gr
  • Nasi - 100 gr

Makanan terakhir:

  • Keju kotej rendah lemak -150 gr
  • Ryazhenka - 1 gelas

Ini adalah contoh menu yang boleh anda buat sendiri. Perkara utama adalah mematuhi norma protein, lemak dan karbohidrat, dan memerhatikan kandungan kalori. Makan berlebihan tidak berbaloi, kerana set jisim lemak meningkat, yang tumbuh dengan peningkatan massa. Makanan terakhir adalah kasein, protein panjang. Ia dijumpai terutamanya dalam keju kotej dan akan membantu menyuburkan otot semasa tidur..

Cara makan untuk mendapatkan jisim otot

Penting untuk tidak melangkau makanan atau berpuasa lebih dari 3 jam. Pilihan pemakanan yang ideal untuk mendapatkan jisim otot bagi lelaki akan menjadi pemakanan setiap jam, jadi badan akan cepat menyesuaikan diri dengan sistem dan dengan sendirinya memberi isyarat bahawa sudah waktunya makan. Membangunkan semula badan ke rejim baru memerlukan purata 3-4 minggu.

Rahsia kepatuhan lain ialah merancang makanan anda lebih awal. Pada mulanya, anda harus menimbang semuanya dan menyimpan buku harian makanan, tetapi lama kelamaan keperluan untuk ini akan hilang. Terdapat perkhidmatan khas di Internet untuk ini, atau anda boleh memasang aplikasi di telefon anda.

Bagi mereka yang belum pernah bersenam dan memutuskan untuk menjadi lebih baik, meningkatkan aktiviti fizikal dalam had yang munasabah mempunyai kesan yang baik terhadap selera makan dan penyerapan nutrien. Oleh itu, untuk mempercepat penambahan jisim, anda perlu menggunakan otot-otot badan. Satu set latihan untuk lelaki dan perempuan di rumah dan di gimnasium. Dan bagi mereka yang sangat kurus, anda harus membaca artikel ini..

Bermula tempoh kenaikan berat badan, senarai produk yang diperlukan disusun dan dibeli untuk minggu pertama. Lebih baik menyusun menu dan memasak makanan segera sepanjang hari, ini akan membantu mengedarkan makanan dengan betul, sehingga nanti anda tidak mendapat kalori pada saat terakhir dengan apa-apa.

Masa untuk memperoleh massa memerlukan masa yang berbeza untuk setiap orang, jadi anda harus menentukan hasilnya dengan jelas. Lebih baik meningkatkan kandungan kalori dan jumlah makanan secara beransur-ansur, oleh itu, anda dapat mengelakkan rasa tidak selesa dan yakin dapat mencapai tujuan. Dalam kes ini, tidak perlu terburu-buru, seperti kata pepatah "anda pergi dengan lebih senyap, anda akan meneruskan. Dengarkan badan anda dan anda akan segera melihat perubahan positif.

Perkara yang paling sukar dalam mengatur makanan adalah mengikut masa dan bilangan makanan. Selalunya lebih mudah untuk duduk di meja sekali sehari dan menikmati makanan yang enak. Apabila keadaan tidak sengaja, hasilnya mungkin tidak baik sama sekali. Saya sudah melalui ini. Dan ketika dia memutuskan untuk melakukan penambahan berat badan dengan lebih dekat dan mulai mengikuti semua peraturan, setelah sekitar sebulan dia mulai melihat peningkatan.

Ternyata mudah untuk menyesuaikan diri dengan sistem makan 6 kali sehari, tetapi apa yang menjadi tekanan dalam sistem pemakanan yang betul adalah pemikiran berterusan untuk memasak apa. satu dan yang sama sudah membosankan. Saya terpaksa mengembangkan kemahiran masakan saya kerana hanya dada ayam dan keju kotej selama sebulan sudah sangat letih.
Dan mengapa tidak ada apa-apa mengenai protein dan vitamin? Vitamin sangat penting ketika mendapat jisim: berat otot meningkat dan beban pada sendi juga meningkat, jadi tulang perlu disuburkan. Sekiranya kolagen tidak mahal, sekurang-kurangnya gelatin biasa dan lebih kerap)

Jurulatih saya selalu memberitahu saya bahawa perlu makan protein sebanyak mungkin. Ramai yang mengambil pil khas, tetapi saya bukan penyokong. Saya hanya makan makanan semula jadi yang mengandungi protein. Selepas tiga bulan, hasilnya sudah kelihatan. Saya telah berlatih selama dua tahun tanpa berhenti makan makanan protein. Daftarnya boleh dibaca di mana-mana laman kecergasan..

protein lebih daripada 2 g per kg berat diperoleh.. pada berat 75 kg, diperlukan 150 g protein, dan tidak 229

150 g akan mencukupi untuk mengekalkan berat badan dengan aktiviti fizikal yang sederhana. Dan untuk satu set jisim otot, ini tidak akan mencukupi. Sudah tentu, ini adalah petunjuk purata..

Adakah mungkin menggunakan protein shake (serbuk) ketika mendapat jisim?