Kebaikan dan keburukan daging: Kelinci

Kelinci adalah jenis permainan kecil yang paling biasa. Tinggal hampir di mana-mana. Gaya hidup sunyi. Ia keluar untuk memberi makan pada waktu petang, pada waktu senja, atau pada awal pagi. Hidup, sebagai peraturan, di tempat kelahirannya. Sekiranya terdapat bahaya, ia bergerak menjauh dari tempat yang dapat dihuni tidak lebih dari 2 km, kemudian kembali. Pada musim sejuk, kelinci tanah tinggi turun ke dataran rendah. Kelinci mempunyai laluan tersendiri di habitat. Kelinci adalah haiwan yang sangat bersih. Suka menyikat rambut dengan kaki dan mencuci dengan lidah.

Di padang rumput, kelinci sentiasa melonjak naik turun. Setelah mengetahui bahaya, mereka mengetuk dengan kaki mereka. Mereka kembali dari makan pada waktu pagi dan bersembunyi di ruang mereka. Mereka naik ke sarang dengan punggung mereka, menjerat jejak angin. Untuk sarang, kelinci memilih tempat yang cerah, dilindungi angin, tenang, kering. Bisa di bawah pohon, semak, di rumput kering, di tanah subur dan di musim sejuk, dll. Warnanya menyembunyikan kelinci dengan baik di habitatnya. 3 diet kelinci adalah pelbagai makanan tumbuhan. Pada musim sejuk, ia memakan tanaman musim sejuk dan akar yang tersisa di ladang, serta rumput kering.

Suka menggigit kulit kayu dari pokok, terutamanya dari pokok akasia, pokok dengan batang pokok buah-buahan yang lembut. Anda boleh mengatasi kerosakan ini dengan mengikat batang pokok dengan permulaan musim sejuk.

Daging yang paling sedap adalah daging kelinci tidak lebih dari satu tahun. Kelinci muda mempunyai kaki yang gemuk, leher pendek dan telinga yang lembut. Daging kelinci ditutup dengan filem, dari mana ia mesti dibebaskan dengan pisau tajam. Anda hanya perlu meninggalkan lapisan kulit yang nipis. Ia sukar dan oleh itu perlu dimasukkan ke dalam pengasam sekurang-kurangnya 10 jam sebelum digunakan, yang akan memberikan kelembutan tambahan. Perap boleh menjadi larutan cuka air atau cuka sayur atau susu whey.

Rasa kelinci bergantung pada ciri spesies, kaedah mangsa, usia dan, akhirnya, pada perubahan yang disebabkan oleh satu atau lain cara penyimpanan. Daging kelinci yang konsisten padat, hampir tanpa lemak dan mempunyai rasa tertentu.

Penyimpanan yang tidak betul memberi kesan yang besar terhadap kualiti daging. Sekiranya bangkai beku disimpan di luar atau di dalam rumah dalam jangka masa yang lama, ia akan kehilangan banyak air, dan daging menjadi gelap apabila terkena udara dan / atau cahaya. Apabila disimpan pada suhu yang sangat rendah (-25 dan ke bawah), maka ketika mencairkan daging seperti itu tidak menyimpan jus.

Untuk mengekalkan kualiti daging arnab yang optimum, anda mesti:
1. Salurkan darah sebanyak mungkin
2. simpan bangkai beku dalam beg yang ketat, pada suhu yang tidak terlalu rendah

Umur kelinci dapat ditentukan seperti berikut - pada usia muda, kaki depan mudah patah, dia mempunyai lutut tebal, leher pendek dan tebal, telinga lembut. Kelinci tua panjang dan nipis.

Untuk meningkatkan rasa daging, ada yang merendamnya (sudah dihiris) selama beberapa jam di dalam air, cuka, atau kvass. Yang lain hanya menggosoknya dengan cuka, biarkan selama beberapa hari, dan basuh dan bersihkan sebelum memasak. Sebelum memasak, disyorkan untuk menyimpan daging dalam pengasam, isi dengan lemak babi dan menggunakan sejumlah besar lemak.

Khasiat kelinci berguna

Kelinci sangat sihat dan berkhasiat. Tidak hairanlah para tukang daging memanggil bahagian terbaik dari daging lembu "kelinci".

Daging arnab mempunyai rasa yang lebih manis, yang menjadikannya unik dalam jenisnya. Ia adalah makanan diet.

Ini mengandungi urutan protein lebih besar daripada daging lain, tetapi pada masa yang sama mengandungi minimum lemak, yang sangat penting untuk diet penuh..

Daging yang enak, lembut dan enak ini mengandungi vitamin B6, C, PP, B12, serta zat besi, kobalt, fosforus, kalium, fluor dan mangan.

Kelinci membantu mengimbangi metabolisme optimum seseorang, yang meningkatkan kesihatan keseluruhan. Ringkasnya, daging mempunyai banyak kelebihan. Di samping itu, ia adalah produk yang tidak dapat diganti dalam makanan bayi..

Kelinci berguna untuk penyakit saluran empedu, hati, alergi dan darah tinggi, serta penyakit sistem pencernaan.

Malangnya, kami belum mempunyai maklumat mengenai sifat berbahaya produk ini..

Kelinci: manfaat dan keburukan

Sifat kelinci yang berguna dan berbahaya

Sedikit mengenai kehidupan kelinci. Dari sudut pandang memburu, kelinci dianggap sebagai jenis permainan kecil. Ini adalah spesies haiwan yang cukup umum yang mempunyai habitat yang luas..

Kelinci menjalani gaya hidup sendiri untuk sebahagian besar hidupnya. Daun untuk diberi makan setelah matahari terbenam, ketika senja jatuh, dan juga pada waktu pagi sebelum subuh.

Kelinci adalah haiwan yang tidak aktif, hampir tidak pernah berhijrah. Hanya jika terjadi bahaya, ia dapat menjauh dari habitatnya yang tetap hingga jarak hingga 2 km, tetapi ketika ancaman itu hilang, ia segera kembali ke "rumah". Di kawasan berbukit dan bergunung di musim sejuk, kelinci turun di dataran rendah, di mana angin lebih lemah dan sedikit lebih panas. Pada musim sejuk, di salji, anda dapat melihat jalan kelinci, di mana kelinci lebih suka bergerak..

Pada masa lapang mereka dari makan, iaitu ketika merumput, mereka kelihatan suka bermain, terus melompat-lompat. Tetapi setelah mereka menemui bahaya, mereka mulai berdebar dengan kaki mereka. Setelah berjalan dan memberi makan, mereka kembali ke sarang mereka, di mana mereka merangkak ke belakang.

Kelinci adalah binatang pintar yang dapat bergerak ke belakang untuk mengelirukan jejak dengan angin. Untuk sarangnya, dia memilih kering, terlindung dari angin dan diterangi cahaya matahari. Kadang-kadang sarang kelinci dapat dijumpai di bawah pohon, di semak, di rumput tebal, di tanah subur, di penanaman musim sejuk, dll. Alam menyukai kelinci bahawa ia berubah warnanya dua kali setahun..

Kelinci adalah haiwan yang sangat bersih. Dia terus-menerus menyisir rambutnya dengan kaki dan mencuci lidahnya.

Kelinci memakan makanan tumbuhan: kulit pokok, rumput, akar berair dan tanaman akar. Berhampiran penempatan, kelinci diberi makan dengan tanaman pertanian. Namun, kerosakan utamanya ialah ia menggerogoti kulit pokok dari buah. Kemarahan seperti itu dapat dicegah hanya dengan mengikat batang dengan bahan tegar tahan lama atau memproses dengan bahan berbau. Ini mesti dilakukan pada pertengahan musim luruh..

Komposisi kelinci (setiap 100 g)

Nilai pemakanan
Kandungan kalori, kcal182.1
Protein, g13.5
Lemak, g, termasuk:12.9
Asid lemak tak jenuh, g0.007
Asid organik, g12.7
Kolesterol, mg90
Karbohidrat, g, termasuk.3.2
Gula, g0.6
Kanji, g1,2
Serat makanan, g0.6
Air, g56.1
Abu, g1,3
Makronutrien
Kalium, mg271.4
Kalsium, mg20.6
Magnesium, mg19.2
Natrium, mg41.1
Fosforus, mg164.6
Klorin, mg256.1
Sulfur, mg140.5
Unsur surih
Besi, mg2.8
Zink, mg1.52
Iodin, mcg4.9
Mangan, mcg44
Tembaga, μg92
Selenium, mcg0.04
Kromium, mcg5.9
Fluorin, μg49
Molibdenum, mcg5.1
Boron, mcg13.1
Vanadium, mcg4.6
Silikon, mg0.05
Kobalt, mcg10.3
Lithium, mcg0.2
Nikel, mcg0.8
Tin, mcg2.2
Rubidium, mcg15.1
Titanium, mcg0.3
Aluminium, mg43.2
Vitamin
Vitamin A (RE), mg0.3
Vitamin B1 (tiamin), μg60
Vitamin B2 (riboflavin), mcgseratus
Vitamin Blima (asid pantotenik), mg0.1
Vitamin B6 (pyridoxine), mg0.3
Vitamin Bsembilan (asid folik), μg8.3
Vitamin B12 (cyanocobalamin), μg2.5
Vitamin C (asid askorbik), mg1.5
Vitamin E (tokoferol), mg0,4
Vitamin H (biotin), μg0.7
Vitamin PP (setara dengan niasin), mg4.9
Choline, mg86.3

Cara memilih dan menyimpan kelinci

Kelinci paling sedap dari seekor kelinci tidak lebih dari 1 tahun. Kelinci muda mempunyai kaki yang agak penuh, leher pendek dan telinga yang lembut - dengan tanda-tanda ini anda dapat membezakan daging berkualiti tinggi dari daging berkualiti rendah. Cara lain untuk menentukan usia kelinci adalah dengan mencuba patah kaki depan. Pada kelinci muda, mereka mudah patah, dia mempunyai lutut yang menebal. Kelinci tua mempunyai bentuk badan yang lebih memanjang..

Bangkai kelinci berkulit ditutup dengan filem, yang mesti dikeluarkan dengan pisau tajam sebelum memotong. Anda hanya boleh meninggalkan kulit yang nipis.

Rasa kelinci sedikit berbeza, yang tidak dapat ditentukan semasa pembelian. Itu bergantung pada jenis kelinci (misalnya, kelinci putih atau kelinci), bekalan makanan, masing-masing, musim, dan, seperti yang telah disebutkan, pada usia. Cara penyimpanan juga boleh mempengaruhi rasa..

Kaedah penyimpanan secara serius mempengaruhi kualiti kelinci. Sekiranya daging disimpan di luar pada suhu bilik atau beku terlalu lama, ia akan menjadi gelap. Ini disebabkan oleh pendedahan cahaya dan kehilangan air. Pada suhu di bawah -25 ° C, struktur daging terganggu dan apabila dicairkan, banyak air dibebaskan daripadanya.

Kaedah menyimpan kelinci yang paling lembut adalah:

  • selepas memotong, toskan sebanyak mungkin darah;
  • simpan dalam beg ketat dalam peti sejuk beku pada suhu tidak lebih rendah daripada -18 o o.

Daging kelinci liar biasanya keras, jadi disarankan untuk mengasinkannya selama 10 jam sebelum memasak, dan akan menjadi lebih lembut. Sebagai pengasam, anda boleh menggunakan cuka yang diencerkan dengan air, dan campuran cuka dengan minyak sayuran, atau whey. Sebagai alternatif, parut daging dengan cuka dan biarkan di dalam peti sejuk selama beberapa hari. Satu lagi resipi Rusia semata-mata adalah merendam kelinci di kvass. Sebelum memasak keseluruhan bangkai, anda boleh memasukkannya dengan lemak babi, sehingga dagingnya akan menjadi lebih lembut.

Rasa kelinci manis.

Khasiat kelinci berguna

Keanehan kelinci adalah kandungan lemak rendahnya. Walaupun begitu, kelinci sangat berkhasiat. Oleh itu, ia boleh dianggap sebagai makanan jenis daging..

Daging jenis ini sangat sihat. Ia mengandungi kompleks vitamin dan mineral yang kaya.

Kelinci akan berguna bagi mana-mana orang, tetapi sangat disarankan dalam makanan bayi dan diet orang tua.

Kelinci ditunjukkan untuk penyakit hati, saluran empedu, darah tinggi, alergi, penyakit sistem pencernaan.

Sifat kelinci berbahaya

Sifat kelinci berbahaya

Kelinci adalah produk protein. Mengkonsumsi dalam jumlah banyak boleh mencetuskan perkembangan gout dan artritis. Kanak-kanak mungkin mengalami diatesis neuro-arthric. Sifat kelinci berbahaya ini dikaitkan dengan kandungan purin yang tinggi di dalamnya, yang dalam proses asimilasi diubah menjadi asid urik. Ini adalah asid urik yang membawa kepada gout, serta deposit garam dan pembentukan batu. Sebilangan besarnya menuju ke sendi, tendon dan buah pinggang.

Kelinci dikontraindikasikan dalam psoriasis dan arthritis psoriatik, yang dijelaskan oleh kandungan asid amino yang tinggi pada arnab, yang ditukar di dalam tubuh manusia menjadi asid hidrokyanik, yang mengurangkan keasidan dalam tubuh. Penurunan keasidan menimbulkan peningkatan penyakit ini.

Kelinci boleh menyebabkan reaksi alergi, jadi anda perlu memusatkan perhatian pada toleransi individu terhadap produk..

Daging kelinci

Hares adalah antara permainan kecil yang paling biasa. Hare sangat popular di kalangan orang Mordovians, Chuvash, Mari, Udmurts. Bagi orang Kuba, ia adalah daging kebangsaan. Di Rusia Kuno, tidak ada satu perayaan yang lengkap tanpa kelinci. Oleh itu, tidak perlu diragukan sama ada anda boleh memakan daging kelinci. Lebih baik membiasakan diri dengan ciri-ciri memasak hidangan kelinci.

Rasa daging bergantung pada usia, spesies dan bekalan makanan haiwan, musim, cara pemburuan dan penyimpanan.

Kelemahan utama kelinci adalah kekerasan berlebihan dan bau tertentu. Tetapi jika anda merendam daging selama 10-11 jam di dalam air atau pengasam, aroma yang tidak menyenangkan akan hilang, produk akan memperoleh rasa segar, lembut dan lembut. Pengasam akan menjadi larutan cuka air, campuran minyak sayuran dengan cuka, kvass, susu, whey, krim masam, acar timun, jus sauerkraut, wain putih. Pilihan lain adalah memarut bangkai dengan cuka. Sebelum memasak, daging boleh disumbat dengan lemak babi.

Hare resepi

Kelinci yang dimasak dengan betul akan mempelbagaikan makanan sehari-hari dan menjadi hiasan meja perayaan. Daging kelinci boleh direbus, digoreng, direbus, dibakar, dimasak dalam periuk perlahan. Ia sesuai dengan pelbagai lauk - bijirin, pasta, sayur-sayuran, cendawan. Daging kelinci digunakan untuk menyiapkan sup, kaldu, panggang, kebab, roti, schnitzels, potongan daging, pate.

Pelbagai jenis hidangan kelinci

Dill, rosemary, sage akan memberikan aroma dan aroma yang luar biasa pada arnab. Sehingga ketika menggoreng daging memperoleh kerak garing, disapu dengan minyak sayuran yang dicampurkan dengan garam dan ramuan aromatik.

Bangkai haiwan muda memakan masa sekitar 40 minit untuk memasak, dan yang lebih tua - lebih dari satu jam.

Daging kelinci: faedah dan keburukan

Daging kelinci berkhasiat dan mempunyai rasa manis yang unik. Tetapi sebelum memasukkannya ke dalam makanan anda, anda harus mengkaji kebaikan dan keburukan produk tersebut..

Mengapa daging kelinci berguna

Untuk mengetahui apa yang berguna untuk daging kelinci liar, anda perlu mengkaji komposisinya. Produk ini kaya dengan vitamin (A, C, E, H, PP, kumpulan B), mineral. Ia mengandungi asid amino (19 keping), asid organik.

Hare mempunyai kepekatan protein yang tinggi yang diserap oleh tubuh manusia sebanyak 90%.

Haiwan yang lebih tua mempunyai protein dalam daging lebih sedikit daripada yang muda..

Oleh kerana terdapat banyak vitamin dan mineral, kelinci mempunyai kesan yang baik pada tubuh:

  • menormalkan metabolisme;
  • menguatkan tulang dan otot;
  • meningkatkan ketajaman penglihatan;
  • menstabilkan tahap gula dalam darah;
  • meningkatkan kepekatan hemoglobin;
  • mencegah hipoksia, kekejangan dan kejang;
  • mencegah perkembangan aterosklerosis;
  • meningkatkan aktiviti saraf;
  • mengisi dengan tenaga;
  • mempercepat pemulihan setelah sakit lama;
  • memperbaiki keadaan kulit;
  • memulihkan membran mukus.

Kelinci sangat bermanfaat bagi kanak-kanak dan orang tua, kerana berkhasiat dan mudah dicerna. Juga, hidangan daging arnab disyorkan untuk wanita hamil dan menyusui, pesakit yang menderita penyakit pencernaan dan pernafasan, patologi hati dan saluran empedu, diabetes mellitus, darah tinggi, anemia, alergi, serta orang yang mengalami tekanan fizikal dan mental yang meningkat. Daging kelinci akan berguna bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan, kerana ia menyokong metabolisme lemak yang betul. Ia akan menjadi sumber protein yang hebat untuk atlet amatur dan pembina badan..

Hidangan daging kelinci sangat baik untuk makan malam kerana ia mempromosikan sintesis melatonin (hormon tidur).

Kelinci Itali dalam 60 minit

Kemungkinan bahaya kelinci

Apabila disalahgunakan, daging kelinci, selain bermanfaat, juga boleh membahayakan. Produk ini mengandungi asas purin, yang, dalam tubuh manusia, berubah menjadi asid urik. Ia tumbuh di buah pinggang dan sendi, menyumbang kepada gout dan artritis.

Anda tidak boleh makan daging arnab untuk psoriasis dan arthritis psoriatik. Ia menurunkan keasidan tubuh, yang dapat menimbulkan penyakit yang memburuk. Anda harus melepaskan produk dan dengan sikap tidak bertoleransi individu.

Kandungan kalori kelinci

Daging kelinci tergolong dalam produk ringan dan makanan, kerana tidak mengandung karbohidrat, sedikit lemak, dan hampir tidak ada kolesterol. Ia rendah kalori. Kandungan kalori seekor kelinci liar adalah 156.

Daging kelinci

Kandungan bahan

Penerangan

Daging kelinci adalah produk makanan yang sihat. Ia boleh disediakan dengan pelbagai cara dan disajikan dengan lauk apa pun. Kerana kandungan nutrien yang tinggi, kelinci dibiarkan dimakan oleh anak-anak, remaja, wanita semasa kehamilan, dan juga orang tua..

penerangan ringkas mengenai

Daging kelinci adalah hidangan kegemaran banyak orang. Tuan rumah menghidangkannya di meja perayaan dan menambahkannya ke dalam makanan harian..

Bagaimana rupanya?

Kelinci kelihatan seperti daging berwarna merah jambu putih atau merah tua. Bangkai kelinci muda mempunyai kaki tebal, badan memanjang dan leher pendek. Daging ditutup dengan filem keputihan nipis, yang mesti dikeluarkan dengan pisau sebelum dimasak. Daging itu sendiri mempunyai konsistensi yang padat dan praktikalnya tidak mempunyai lapisan lemak, oleh itu ia dianggap sebagai produk makanan..

Hare mempunyai rasa gemuk yang cerah. Sebilangan orang memperhatikan rasa manis yang asli. Dan jika rempah dan rempah digunakan dalam proses memasak, rasa daging yang lazim dihidupkan oleh pelbagai ramuan dan rempah.

Bau

Kelinci yang dimasak dari produk segar hampir tidak berbau. Hidangan siap mempunyai aroma gemuk ringan yang menyenangkan, dilengkapi dengan bau rempah.

Bagaimana untuk memberitahu kelinci dari arnab?

Cukup mudah untuk membezakan daging kelinci dari arnab jika anda ingat perbezaan utama mereka:

  • bangkai arnab jauh lebih kecil daripada seekor kelinci;
  • kaki depan seekor kelinci lebih besar dan lebih panjang daripada arnab;
  • kelinci mempunyai telinga yang lebih panjang;
  • daging arnab berwarna merah tua dan kering, dan daging kelinci berwarna putih atau putih-merah jambu;
  • daging kelinci terasa sangat keras, sementara arnab mempunyai rasa yang lembut dan berair.

Cara memilih?

Kelinci muda dianggap sebagai produk yang sangat baik untuk memasak. Seekor kelinci sehingga 12 bulan sangat sesuai untuk ini. © https://ydoo.info/product/myaso-zayca.htmlAnda boleh menentukan usia dengan menggunakan kriteria berikut:

  • bangkai kelinci muda tidak melebihi 1 kg;
  • daging berwarna merah jambu muda;
  • kelinci muda mempunyai leher pendek, telinga lembut dan kaki tebal;
  • di bahagian depan ulna, anda boleh menemui batuk kering - jika lembut, maka anda mempunyai haiwan muda di hadapan anda.

Untuk memilih produk berkualiti tinggi dan segar, anda perlu memberi perhatian kepada:

  1. Warna. Daging segar mempunyai warna putih dan merah jambu. Menggelapkan daging ke warna merah gelap menunjukkan bahawa haiwan itu berusia lebih dari 12 bulan. Kehadiran kesan noda boleh menyebabkan kebodohan produk. Satu-satunya perubahan warna yang dapat diterima adalah kesan tanda daging.
  2. Bau. Produk segar praktikalnya tidak berbau. Sebarang bau luar biasa - busuk atau menyenangkan - bercakap mengenai produk yang dijahit.
  3. Pembungkusan. Semasa membeli daging di kedai, anda perlu memperhatikan integriti pembungkusan, yang mesti bersih, kering, tanpa ais atau setitis darah di dalamnya..

Cara menyimpan daging?

Anda perlu menyimpan daging kelinci di dalam peti sejuk. Untuk melakukan ini, ia dibungkus dalam mangkuk, bekas atau bekas lain yang ditutup rapat dengan penutup. Daging segar mempunyai jangka hayat tidak lebih dari beberapa hari, jadi anda perlu memakannya dalam tempoh ini..

Peraturan menyimpan kelinci di dalam peti sejuk perlu mendapat perhatian khusus. Bekukan daging kelinci dalam beg yang ketat pada suhu tidak lebih dari -18 darjah Celsius. Tertakluk kepada semua syarat, daging boleh dibekukan sehingga 6 bulan..

Cara memotong kelinci?

Sebelum menyembelih seekor kelinci, anda perlu membuang bangkai. Mereka melakukannya seperti ini: pertama, bangkai diletakkan di atas papan pemotong dan bahagian perut dipotong memanjang. Selepas itu, bahagian dalamnya dikeluarkan, serta paru-paru dan laring. Bangkai yang dibasuh dibasuh dalam air sejuk selama beberapa minit sehingga air yang mengalir menjadi jernih. Selepas itu, teruskan ke pemotongan langsung.

Semasa memotong, langkah pertama adalah memisahkan otot perut dari buah pinggang. Setelah bilah bahu dipisahkan, dan bahagian depan, bersama dengan peritoneum, dipotong. Pada akhirnya, kaki dipisahkan dari bahagian ginjal di sepanjang sakrum.

Cara merendam?

Merendam kelinci adalah proses yang sangat penting dalam penyediaan daging untuk memasak. Ia membolehkan anda membuang lebihan darah dan bau tertentu. Merendam juga dapat meningkatkan rasa daging - bagaimanapun, pada saat-saat terakhir kehidupan, sejumlah besar adrenalin memasuki darah haiwan, yang mempengaruhi rasanya. Dengan merendam, anda dapat menghilangkan rasa yang tidak menyenangkan. Proses itu sendiri mesti memakan masa sekurang-kurangnya sehari..

Dalam air

Cara termudah dan paling berpatutan adalah dengan berendam di dalam air. Untuk melakukan ini, bangkai diletakkan di dalam bekas yang dalam, diisi sepenuhnya dengan air dan dibiarkan selama 12-24 jam. Dari semasa ke semasa, idealnya setiap 3-4 jam, air harus diubah menjadi segar.

Dalam susu

Merendam dalam susu menjadikan daging sukar menjadi daging lembut dan berair. Untuk ini, produk dituangkan dengan susu dan dibiarkan selama 12-24 jam. Sekiranya anda menambah rempah atau rempah ke susu, kelinci akan segera diperap - ini akan mengurangkan masa memasak dengan ketara.

Dalam cuka

Untuk merendam kelinci dalam cuka, sediakan larutan air dan cuka dalam nisbah 1 liter air hingga 2 sudu cuka. Untuk ini, lebih baik mengambil cuka sari apel daripada cuka meja biasa. Larutan yang dihasilkan dicurahkan ke dalam daging dan dibiarkan merendam. Masa minimum untuk menunggu ialah 30 minit. Sekiranya dikehendaki, anda boleh memendam rendaman selama 1-1,5 jam lagi.

Cara perap daging?

Rahsia untuk menjadikan arnab lembut dan berair adalah memetiknya. Terdapat beberapa acar kelinci yang paling popular..

Perapan krim masam

Untuk menyediakan pengasam seperti itu, 250 g diambil setiap 1 kg daging. krim masam, 10 daun bay dan 5 biji. lada hitam. Dagingnya direndam dalam mangkuk enamel dan ditaburkan dengan sedikit garam. Kemudian krim masam dan bahan-bahan lain dimasukkan ke dalam daging. Untuk mencapai kesan terbaik, tutup kelinci dengan penutup dan pasangkan penekan di bahagian atas. Selepas itu, hidangan bersama produk dihantar ke peti sejuk dan disimpan selama 3 hingga 5 jam..

Perap bawang

Untuk mendapatkan pengasam bawang, ambil 250 gr. bawang, potong kecil atau kisar. Potong daging kelinci menjadi kepingan kecil, masukkan ke dalam mangkuk dan masukkan bawang. Beberapa garam dan gula, 5-7 daun bay, secubit lada hitam dan 3 sudu bunga matahari atau minyak zaitun, serta bawang putih cincang dikirim ke sana. Semua bahan dicampur dengan teliti dan diperap selama 7-8 jam.

Perap dengan wain putih

Pengasam wain putih disediakan seperti berikut: 0.5 L wain putih separa manis dicampurkan dengan 0.5 sudu teh garam, 3 kacang polong hancur dan beberapa ulas. Kelinci dipotong-potong dan dimasukkan ke dalam mangkuk. Selepas itu, ambil setengah lemon dan potong cincin bersama dengan kulitnya. Lemon dan ramuan ditambahkan ke dalam bekas dengan daging secukup rasa. Daging harus diperap selama 2-4 jam. Ia tidak berbaloi lagi, kerana daging dapat memperoleh kepahitan.

Bagaimana hendak masak?

Anda boleh memasak kelinci dengan pelbagai cara - bakar di dalam ketuhar, rebus atau goreng dalam kuali, rebus atau masak dalam periuk perlahan. Daging kelinci sesuai dengan lauk apa pun. Ia sesuai dengan kentang, sayur-sayuran, pelbagai bijirin. Bekerja dengan baik dengan kubis, wortel dan cendawan.

Cara bakar di dalam ketuhar?

Cara paling sedap untuk memasak kelinci di dalam ketuhar adalah daging yang dibakar dalam kerajang. Untuk melakukan ini, daging kelinci yang telah direndam dipotong kecil dan diperap dengan cara apa pun. Selepas itu, kerajang dipotong menjadi kotak kecil, di mana kepingan daging disebarkan. Setiap bahagian kelinci ditaburkan dengan rempah, dan ramuan, seperti pasli dan dill, tersebar di atas. Di sana, letakkan pes tomato dan sekeping mentega. Dagingnya dibungkus rapat dengan kerajang di semua sisi dan diletakkan di atas loyang. Panaskan ketuhar hingga 190 ° C dan hantarkan loyang di sana selama 60 minit.

Daging yang disediakan dengan cara ini boleh dihidangkan dengan kentang atau kentang tumbuk, sayur-sayuran atau bijirin..

Cara rebusan dalam kuali?

Untuk merebus daging kelinci dalam kuali, ia dipotong awal, direndam dan diperap. Beberapa tetes bunga matahari dan minyak zaitun dituangkan ke dalam kuali dan dipanaskan di atas api sederhana. Potongan daging dimasukkan ke dalam kuali dan digoreng di semua sisi selama beberapa minit. Pada masa yang sama, potong bawang dan, apabila daging digoreng sepenuhnya, mereka mengeluarkannya dari api dan meletakkan bawang ke dalam kuali, yang juga digoreng selama 2-3 minit. Selepas itu, daging disusun lagi dalam mangkuk, dicampur dengan bawang dan beberapa sudu tomato dan krim masam ditambahkan. Semua produk diasinkan secukupnya, dituangkan dengan sedikit air suam dan rebus selama 1.5-2 jam. Masa rebusan bergantung pada usia kelinci - semakin muda daging, semakin sedikit masa yang diperlukan untuk memasak.

Cara memasak dalam periuk perlahan?

Kelengkapan memasak dalam periuk perlahan adalah mudah. Untuk melakukan ini, daging yang direndam dan diperap diletakkan dalam mangkuk multicooker dan digoreng dalam sayur atau minyak zaitun hingga coklat keemasan. Semasa daging digoreng, potong bawang kecil dan gosokkan wortel. Masukkan bahan-bahan ini ke dalam mangkuk dan goreng selama 2-3 minit. Selepas itu, tambahkan air secukupnya ke dalam mangkuk sehingga sedikit menutupi daging. Siapkan kelinci dalam mod "menggoreng" selama 1-1,5 jam, kacau sekali-sekala.

Cara memasak kelinci?

Sebelum merebus kelinci, ia juga mesti direndam sekurang-kurangnya 12 jam. Setelah daging dimasukkan ke dalam periuk, dituangkan dengan air dan masukkan api sederhana. Tahap memasak pertama berlangsung selama 10 minit. Selepas waktu ini, air disalirkan dan diisi dengan air baru. Masukkan bawang kecil, secubit garam dan lada hitam ke dalam periuk. Masa yang diperlukan untuk mencapai kesediaan sepenuhnya bergantung pada usia dan jenis di mana daging akan dimasak..

Kelinci muda, dipotong kecil, akan dimasak selama kira-kira satu jam, tetapi seekor kelinci akan memasak sekurang-kurangnya 2 jam.

Manfaat dan keburukan

Daging kelinci mengandungi sejumlah besar protein, vitamin dan mineral berguna, tetapi kandungan lemak di dalamnya adalah minimum - inilah yang memberikan pelbagai khasiat yang berguna untuk tubuh. Penggunaan kelinci mampu:

  • mengurangkan kebolehtelapan dinding saluran darah, menormalkan degupan jantung dan tekanan darah;
  • meningkatkan fungsi pencernaan dan hati;
  • merangsang hematopoiesis;
  • meningkatkan metabolisme;
  • mempunyai kesan imunostimulasi dan antioksidan.

Kelinci boleh membahayakan seseorang sekiranya anda tidak mengetahui kontraindikasi terhadap penggunaan produk ini.

Jadi, daging kelinci boleh menyebabkan timbulnya atau memburukkan lagi gout atau artritis, dan pada kanak-kanak, diatesis neuro-artritis mungkin muncul. Oleh itu, jika seseorang mempunyai penyakit seperti gout, artritis atau psoriasis, lebih baik berhenti makan daging ini..

Daging kelinci adalah produk yang unik. Tidak seperti jenis daging yang lain, ia mempunyai rasa manis asli yang sesuai dengan sebarang lauk atau penambahan sayur. Daging pemakanan ini boleh dimakan oleh orang dari semua peringkat umur, satu-satunya perkara - jangan lupa tentang kontraindikasi.

Kelinci

Kelinci adalah jenis permainan kecil yang agak biasa, dan rasa dagingnya menyerupai daging arnab, tetapi daging kelinci tidak begitu gemuk, lebih aromatik dan sukar. Bangkai kelinci sedikit lebih gelap daripada bangkai kelinci, dan rasanya dipengaruhi, pertama sekali, oleh usia haiwan, dan juga cara daging disimpan.

Kelinci tidak dimakan di mana-mana, di beberapa negara daging ini dianggap "dilarang", sementara di negara lain, sebaliknya, ia enak, seperti, misalnya, di Bashkiria, Tatarstan atau Udmurtia. Di antara orang-orang ini, kelinci adalah hidangan kebangsaan..

Yang terbaik adalah menyembelih kelinci untuk daging pada akhir musim luruh, maka haiwan ini adalah makanan yang paling baik, dan dagingnya adalah yang paling enak. Tetapi walaupun pada musim ini, bukan seluruh bangkai dimakan, tetapi hanya kaki belakang dan belakang. Seluruh bahagian depan dibuang dan dibolehkan, sebagai peraturan, untuk makanan anjing.

Kandungan kalori

Hare adalah jenis daging rendah kalori, ia dianggap sebagai makanan dan produk ringan. Seratus gram daging kelinci rata-rata mengandungi kira-kira 124 kkal. Nilai tenaganya berubah dengan usia haiwan: semakin tua kelinci, semakin tinggi kandungan kalori daging, protein dan lemaknya menjadi lebih banyak, dan kurang air.

Kandungan kalori yang lebih rendah dibandingkan dengan daging arnab dapat dijelaskan oleh fakta bahawa kelinci adalah binatang liar, mereka menjalani gaya hidup aktif, dan di samping itu, mereka cenderung kerap mengalami tekanan, akibatnya jisim otot mereka lebih berkembang dan dagingnya kurang lemak.

Nilai pemakanan setiap 100 gram

  1. Air - 66.7 g.
  2. Lemak - 12.9 g.

Khasiat kelinci berguna

Hare adalah produk yang sangat sihat dan lazat. Daging ini mempunyai banyak khasiat pencegahan dan perubatan, banyak digunakan dalam perubatan, kosmetologi dan dietetik..

  • Daging arnab mengandungi lebih sedikit lemak dan kolesterol dibandingkan dengan jenis daging lain, oleh itu, daging arnab sangat sesuai sebagai makanan bayi, dan juga disarankan memakannya untuk menyusui dan wanita hamil dan orang tua..
  • Fosfor yang terkandung dalam kelinci membantu menguatkan tulang, dan daging ini juga baik untuk penglihatan dan membran mukus.
  • Berkat lesitin, daging kelinci berfungsi sebagai pencegahan pemendapan plak aterosklerotik yang sangat baik di dinding saluran darah. Dianjurkan untuk menggunakannya untuk penyakit saluran pencernaan, hati, pundi hempedu, untuk alahan dan darah tinggi.

Bersama dengan semua khasiatnya yang berguna, kelinci juga mempunyai beberapa kontraindikasi. Walaupun sedikit, tetapi daging arnab, bagaimanapun, mengandung pangkalan purin, yang diubah dalam tubuh manusia menjadi asam urat, yang dapat menyebabkan gout dan artritis, dan dalam beberapa kes, ia dapat menyebabkan diatesis anak-anak neuro-arthric. Oleh itu, daging ini harus dimakan dalam jumlah yang terhad..

Tidak disarankan untuk memasukkan kelinci dalam makanan untuk orang yang menderita psoriasis atau arthritis psoriatik, kerana asam amino yang terkandung dalam daging ini menjadi sianik setelah pencernaan dan mengurangkan keasidan. Sekiranya terdapat penyakit-penyakit ini, anda perlu mengambil ubat-ubatan yang, sebaliknya, mempunyai kesan alkali..

Kelinci

Adakah anda fikir perbezaan antara arnab dan kelinci hanya terletak di habitatnya? Bukan sahaja. Secara lahiriah, mereka mungkin serupa, tetapi ketika memasak daging haiwan ini, rasa dan ciri pemakanan, perbezaannya tidak dapat dilupakan.

Apakah perbezaan antara daging arnab dan arnab

Kelinci adalah biasa di semua benua kecuali Antartika. Terdapat banyak spesies haiwan ini di dunia, tetapi hanya dua daripadanya yang terdapat di garis lintang kita: kelinci dan kelinci yang lebih kecil. Kelinci dewasa beratnya dalam 5 kilogram, sementara kelinci putih jarang mencapai penunjuk ini, lebih sering pertumbuhannya berhenti pada 3-4 kg. Kelinci tergolong dalam haiwan yang tidak aktif yang jarang meninggalkan tempat asalnya. Hanya sekiranya berlaku bahaya, mereka dapat melarikan diri sejauh 2 km dari rumah, tetapi kemudian kembali. Makanan mereka biasanya terdiri dari kulit kayu, rumput, akar dan sayur-sayuran akar. Ngomong-ngomong, kerana minat untuk menggerogoti kulit kayu, haiwan ini tidak disukai oleh tukang kebun. Biasanya mereka memburu kelinci pada musim luruh. Gourmets mengatakan bahawa pada masa inilah daging mereka adalah yang paling sedap dan sihat.

  • Apakah perbezaan antara daging arnab dan arnab
  • Komposisi kimia dan ciri pemakanan
  • Siapa yang mendapat keuntungan dari kelinci
  • Mengapa daging kelinci berguna
  • Cara memilih dan memasak dengan betul
  • Mengapa lemak arnab berguna?
  • Rambut kelinci dalam perubatan rakyat
  • Kemungkinan bahaya kelinci

Sangat menarik bahawa kelinci muncul di meja nenek moyang kita tidak lama dahulu - sekitar abad ke-19. Sebelumnya, selama beberapa abad di Rusia, kelinci dianggap sebagai produk "najis" dan tidak dimakan. Tetapi pada abad ke-19, daging permainan ini menjadi yang utama di meja perayaan. Tetapi di kalangan Finno-Ugric dan beberapa kewarganegaraan lain, kelinci itu dipuji dengan tinggi selama berabad-abad. Orang Kuba juga menyukai produk ini, yang, bagaimanapun, menganggap kelinci sebagai produk nasional mereka..

Hari ini kelinci adalah salah satu spesies permainan kecil yang paling popular. Tidak seperti daging arnab, daging kelinci sedikit lebih keras, lebih beraroma dan kurang berlemak. Pada penampilannya, filletnya juga berbeza: pada kelinci lebih gelap, dan bangkai gim ini lebih besar dari kerabatnya yang dijinakkan. Sangat mudah untuk mengenali kelinci dengan rasanya - dagingnya sedikit manis.

Komposisi kimia dan ciri pemakanan

Seperti daging lain, kelinci adalah sumber protein yang sangat baik. Di samping itu, protein yang terdapat dalam produk ini sangat mudah diserap oleh tubuh manusia. Dan ini sudah menjadi salah satu sebab utama mengapa daging kelinci termasuk dalam makanan diet. Fillet permainan ini mengandungi 19 asid amino, termasuk yang penting untuk manusia, yang menjadikan produk ini sangat berguna. Tetapi harus dikatakan bahawa jumlah protein dalam kelinci dapat bervariasi: semakin tua haiwan, semakin sedikit protein dalam dagingnya dan lebih banyak lemak. Bangkai haiwan muda mengandungi purata 13.5 g protein dan hampir 13 g lemak.

Kita tidak boleh melupakan profil vitamin dan mineral yang sangat kaya dengan jenis daging ini. Kelinci kaya dengan zat besi, magnesium, kalsium, kalium, fosfor, mangan, fluorida dan kobalt, tetapi mengandungi sedikit sodium. Vitamin yang terdapat pada kelinci adalah terutamanya asid askorbik dan zat kumpulan B. Contohnya, produk ini mengandungi vitamin B6 dalam jumlah yang cukup untuk memberi kesan yang baik pada sistem saraf pusat, tisu tulang dan otot. Berkat vitamin ini, kelinci dapat mengelakkan kekejangan dan kekejangan..

Daging kelinci tergolong dalam kumpulan makanan rendah kalori. Tentukan sendiri, jika 100 g daging babi mengandungi hampir 400 kkal, sedikit lebih dari 300 kkal - dalam jumlah domba yang sama, maka tidak ada lebih dari 125 kkal dalam fillet kelinci. Dan omong-omong, saudara arnab peliharaannya, walaupun tidak banyak, juga mengandungi lebih banyak kalori: kira-kira 180 kkal dalam setiap 100 g daging. Ahli biologi menjelaskan perbezaan ini dengan fakta bahawa kelinci liar hidup dalam keadaan tekanan dan pergerakan yang berterusan, akibatnya lemak di bangkai mereka cepat berubah menjadi tenaga, sehingga mengurangkan kandungan kalori daging..

Siapa yang mendapat keuntungan dari kelinci

Kelinci bukan sahaja sedap, tetapi juga produk makanan yang sihat dan mudah dicerna. Daging permainan ini terkenal dengan sifat hypoallergenic, yang membolehkan pakar pemakanan mencadangkan produk ini kepada orang yang terdedah kepada alergi makanan. Dan kerana nilai pemakanannya yang tinggi, daging jenis ini berguna untuk orang tua, anak-anak, ibu hamil dan menyusui. By the way, beberapa pakar pediatrik menasihatkan untuk memasukkan kelinci dalam makanan pelengkap untuk bayi..

Kelinci, seperti daging lain, berguna sebagai sumber tenaga bagi orang yang gaya hidupnya memerlukan kos fizikal atau mental yang tinggi. Sebagai sumber protein berharga, produk ini bagus untuk dimasukkan dalam diet ahli bina badan profesional dan atlet amatur..

Kelainan diet dibenarkan untuk orang yang menghidap penyakit perut, usus, hati atau pundi hempedu. Hampir tidak mengandungi natrium, kelinci bermanfaat bagi penghidap hipertensi dan beberapa penyakit lain dari sistem kardiovaskular. Untuk sistem jantung, produk ini juga sesuai kerana tidak mengandungi kolesterol dan tidak menyebabkan peningkatan parameternya dalam darah, sehingga kita dapat menyebut kelinci sebagai produk yang berguna untuk pencegahan aterosklerosis.

Paling baik sekurang-kurangnya dari semasa ke semasa memakan hidangan dari permainan ini untuk orang-orang dengan tulang yang lemah dan kekurangan fosfor. Fillet of hares berguna untuk penglihatan, peningkatan keadaan kulit dan pemulihan membran mukus dalam badan. Adalah baik untuk memasukkan daging kelinci dalam diet orang yang mempunyai tumor ganas atau untuk mencegah terjadinya penyakit tersebut.

Mengapa daging kelinci berguna

Para penyelidik mendapati bahawa dalam 7 bulan pertama kehidupan, tubuh seekor kelinci tidak dapat mengumpulkan strontium-90, yang merupakan produk pestisida dan racun rumpai yang mereput. Dan fakta ini adalah salah satu sebab mengapa pakar pemakanan menasihatkan hanya mengambil bangkai haiwan muda (berumur sehingga 1 tahun) untuk memasak.

Produk ini juga berguna kerana ia adalah sumber vitamin B12 yang kaya, yang diperlukan oleh tubuh manusia untuk mensintesis DNA dan melatonin (yang disebut hormon tidur). Di samping itu, jika anda kerap memakan daging kelinci liar, anda tidak boleh bimbang tentang pengoksigenan sel otak yang tidak mencukupi, dan dengannya, mengenai kemungkinan berlakunya hipoksia..

Senarai faedah Hare merangkumi kemampuan mengekalkan tahap gula dalam darah yang sihat (kerana adanya kromium). Ciri ini menjadikan produk sangat bermanfaat bagi mereka yang menghidap diabetes. Dan bagi orang yang mengalami anemia atau tahap hemoglobin rendah, kelinci kaya vitamin B12 berguna sebagai ubat semula jadi..

Fillit arnab adalah sumber lisin asid amino yang baik. Berkat ini, daging berguna untuk penyakit pernafasan, kerana lisin memberikan sifat antivirus produk. Berkat asid amino yang sama, kelinci juga berguna untuk orang yang terkena virus herpes..

Ramai orang berpendapat bahawa daging bukanlah pilihan terbaik untuk makan malam. Tetapi jika ia adalah arnab, maka anda tidak perlu risau. Sebaliknya, hidangan daging pemakanan membantu menenangkan pada waktu petang dan meningkatkan tidur. Dan keseluruhan rahsia adalah bahawa produk tersebut mengandungi triptofan - asid amino yang menyebabkan pengeluaran melatonin hormon tidur.

Kelinci bagus untuk menjaga metabolisme lemak yang betul, menjadikannya pilihan yang baik bagi mereka yang menurunkan berat badan dan tetap cergas. Di samping itu, kita tidak boleh lupa bahawa ini adalah salah satu jenis daging yang rendah kalori..

Cara memilih dan memasak dengan betul

Seperti yang telah disebutkan, semakin muda haiwan itu, dagingnya lebih enak dan lebih sihat. Anda dapat menentukan anggaran umur seekor kelinci oleh ulna: pada haiwan muda, tuberkel terasa jelas di atasnya, pada haiwan yang lebih tua tidak. Selain itu, kelinci muda dapat dikenal pasti oleh tulang rapuh di kaki depan, lutut tebal, leher lebar, dan telinga lembut. Bangkai lama - nipis dan panjang.

Hare sangat bagus untuk menyediakan pelbagai hidangan. Tetapi, seperti permainan lain, ia memiliki bau tertentu, yang, sebenarnya, "menakutkan" beberapa tukang masak. Namun, ada beberapa cara untuk menghilangkan bau yang tidak diingini. Sebagai contoh, sebelum memasak, bangkai boleh dibiarkan dalam air yang diasamkan dengan jus lemon selama 10-12 jam (ada yang mengesyorkan cuka, tetapi ini adalah idea yang tidak baik: cuka "membakar" kelinci), atau dalam whey. Ia juga berguna untuk menambahkan beberapa beri juniper untuk menghilangkan bau semasa memasak. Penting bagi tukang masak baru untuk mengetahui bahawa cara bangkai disimpan secara signifikan mempengaruhi rasa dan nilai pemakanan kelinci. Di udara dan cahaya, daging dengan cepat menjadi gelap, dan setelah pencairan, fret hampir kehilangan kelembapan.

Sebelum memasak, bangkai kelinci dibahagikan kepada beberapa bahagian - depan dan belakang. Dalam kes ini, bangkai harus dipotong tepat di sepanjang garis vertebra lumbar terakhir. Ini dilakukan kerana daging di kedua-dua bahagian arnab berbeza dan mesti dimasak dengan cara yang berbeza. Bahagian belakang, misalnya, adalah daging yang lebih lembut yang dimasak dengan cepat. Fillet dari bahagian ini digunakan untuk menggoreng; potongan, kebab, schnitzels dan gulungan disediakan daripadanya. Daging bahagian depan kelinci lebih kaku dan memerlukan rawatan panas yang lebih teliti. Sebagai peraturan, separuh ini direbus dengan krim masam.

Bangkai permainan ini bagus untuk rebusan, pemadat dan pembakar, memasak dengan sos dan menjadikannya panggang. Arnab juga bagus untuk membuat sup dan sup. Gourmets suka menggabungkan kelinci dengan kubis, kentang, wortel, dan wain muda disajikan sebagai minuman daging. Rasa hidangan siap akan dititikberatkan oleh dill, rosemary, sage. Sebelum membakar atau memanggang, daging boleh diparut dengan campuran garam kasar dan ramuan.

Mengapa lemak arnab berguna?

Selain daging, lemak kelinci juga berguna untuk manusia. Produk ini telah digunakan dalam perubatan tradisional selama berabad-abad. Khususnya, berguna untuk menggunakan bahan berlemak ini pada luka untuk mempercepat penyembuhannya. Untuk bronkitis, berguna untuk mengambil ubat berdasarkan lemak arnab, dan juga menggosoknya. Sebagai tambahan, penyembuh tradisional menasihatkan untuk menggunakan lemak arnab pada kulit sekiranya terdapat radang dingin..

Produk ini juga membantu otitis media - hanya meneteskan beberapa tetes lemak haiwan hangat ke telinga yang sakit.

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Banyak pengeluar kosmetik dengan rela memasukkan minyak arnab dalam produk mereka (selain itu, ia adalah bahan hipoalergenik). Dalam kombinasi dengan bahan bioaktif lain, ia berguna untuk melicinkan, melembapkan, menegangkan kulit, memperbaiki warnanya. Topeng yang mengandungi minyak arnab baik untuk kulit yang rapuh, pecah-pecah, atau jengkel. Produk ini berguna untuk digunakan pada kulit yang pecah-pecah atau kasar. Pada musim sejuk, lemak akan membantu mencegah pecah dan radang dingin. Topeng minyak arnab juga bagus untuk rambut kering dan rosak..

Rambut kelinci dalam perubatan rakyat

Dalam perubatan rakyat, bukan hanya daging atau lemak kelinci yang digunakan. Nenek moyang kita mendapati penggunaan bijak untuk bulu haiwan ini. Contohnya, rambut kelinci dipercayai bermanfaat:

  • untuk menghentikan mimisan (sehelai bulu disapu ke hidung);
  • dengan insomnia (berguna untuk tidur di atas bantal yang diperbuat daripada bulu);
  • untuk rawatan keradangan phlegmonous (yang disebut erysipelas palsu);
  • dengan abses dan keradangan (disapu pada tempat yang sakit);
  • semasa batuk (letakkan di dada pesakit dengan bahagian dalam, setelah mengoleskan kulit dengan krim masam);
  • dengan mastitis (disapukan pada kulit ke dada yang sakit).

Kemungkinan bahaya kelinci

Hare mempunyai banyak faedah, tetapi pakar pemakanan tidak mengesyorkan terlalu terbawa-bawa dengan produk, terutama mereka yang terdedah kepada radang sendi atau gout. Pakar menerangkan ini dengan adanya zat purin dalam daging, yang menyumbang kepada pemendapan garam dan pembentukan batu di dalam badan. Juga, purin dalam jumlah besar berbahaya bagi buah pinggang, menyebabkan pemendapan asid urik pada sendi (dan ini menyebabkan perkembangan gout). Kelinci juga dilarang bagi orang yang tidak bertoleransi terhadap produk..

Bagi banyak orang, memburu kelinci hanyalah hiburan. Tetapi bangkai yang bertelinga itu bukan hanya piala memburu yang tidak berguna, tetapi sebenarnya mangsa yang sangat berharga dan enak. Dan jika anda memasak kelinci dengan betul, maka ia boleh menjadi "sorotan" dari meja perayaan yang paling indah. Bukan apa-apa yang nenek moyang kita tidak dapat membayangkan hari raya tanpa kelinci.

Kelinci

Kelinci adalah jenis permainan kecil yang paling biasa. Tinggal hampir di mana-mana. Gaya hidup sunyi. Ia keluar untuk memberi makan pada waktu petang, pada waktu senja, atau pada awal pagi. Hidup, sebagai peraturan, di tempat kelahirannya. Sekiranya terdapat bahaya, ia bergerak menjauh dari tempat yang dapat dihuni tidak lebih dari 2 km, kemudian kembali. Pada musim sejuk, kelinci tanah tinggi turun ke dataran rendah. Kelinci mempunyai laluan tersendiri di habitat. Kelinci adalah haiwan yang sangat bersih. Suka menyikat rambut dengan kaki dan mencuci dengan lidah.

Di padang rumput, kelinci sentiasa melonjak naik turun. Setelah mengetahui bahaya, mereka mengetuk dengan kaki mereka. Mereka kembali dari makan pada waktu pagi dan bersembunyi di ruang mereka. Mereka naik ke sarang dengan punggung mereka, menjerat jejak angin. Untuk sarang, kelinci memilih tempat yang cerah, dilindungi angin, tenang, kering. Bisa di bawah pohon, semak, di rumput kering, di tanah subur dan di musim sejuk, dll. Warnanya menyembunyikan kelinci dengan baik di habitatnya. 3 diet kelinci adalah pelbagai makanan tumbuhan. Pada musim sejuk, ia memakan tanaman musim sejuk dan akar yang tersisa di ladang, serta rumput kering.

Suka menggigit kulit kayu dari pokok, terutamanya dari pokok akasia, pokok dengan batang pokok buah-buahan yang lembut. Anda boleh mengatasi kerosakan ini dengan mengikat batang pokok dengan permulaan musim sejuk.

Daging yang paling sedap adalah daging kelinci tidak lebih dari satu tahun. Kelinci muda mempunyai kaki yang gemuk, leher pendek dan telinga yang lembut. Daging kelinci ditutup dengan filem, dari mana ia mesti dibebaskan dengan pisau tajam. Anda hanya perlu meninggalkan lapisan kulit yang nipis. Ia sukar dan oleh itu perlu dimasukkan ke dalam pengasam sekurang-kurangnya 10 jam sebelum digunakan, yang akan memberikan kelembutan tambahan. Perap boleh menjadi larutan cuka air atau cuka sayur atau susu whey.

Rasa kelinci bergantung pada ciri spesies, kaedah mangsa, usia dan, akhirnya, pada perubahan yang disebabkan oleh satu atau lain cara penyimpanan. Daging kelinci yang konsisten padat, hampir tanpa lemak dan mempunyai rasa tertentu.

Penyimpanan yang tidak betul memberi kesan yang besar terhadap kualiti daging. Sekiranya bangkai beku disimpan di luar atau di dalam rumah dalam jangka masa yang lama, ia akan kehilangan banyak air, dan daging menjadi gelap apabila terkena udara dan / atau cahaya. Apabila disimpan pada suhu yang sangat rendah (-25 dan ke bawah), maka ketika mencairkan daging seperti itu tidak menyimpan jus.

Untuk mengekalkan kualiti daging arnab yang optimum, anda mesti:

  1. 1 salirkan darah sebanyak mungkin
  2. 2 simpan bangkai beku dalam beg yang ketat, pada suhu yang tidak terlalu rendah

Umur kelinci dapat ditentukan seperti berikut - pada usia muda, kaki depan mudah patah, dia mempunyai lutut tebal, leher pendek dan tebal, telinga lembut. Kelinci tua panjang dan nipis.

Untuk meningkatkan rasa daging, ada yang merendamnya (sudah dihiris) selama beberapa jam di dalam air, cuka, atau kvass. Yang lain hanya menggosoknya dengan cuka, biarkan selama beberapa hari, dan basuh dan bersihkan sebelum memasak. Sebelum memasak, disyorkan untuk menyimpan daging dalam pengasam, isi dengan lemak babi dan menggunakan sejumlah besar lemak.

Kandungan kalori kelinci

Kelinci dibezakan dengan kandungan protein dan lemak yang tinggi dan mengandungi 182 kkal per 100 g. Daging jenis ini dianggap ringan dan makanan berbanding dengan jenis lain (arnab, daging babi).

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
21.3sebelas-1,366.5182

Khasiat kelinci berguna

Kelinci sangat sihat dan berkhasiat. Tidak hairanlah para tukang daging memanggil bahagian terbaik dari daging lembu "kelinci".

Daging arnab mempunyai rasa yang lebih manis, yang menjadikannya unik dalam jenisnya. Ia adalah makanan diet.

Ini mengandungi urutan protein lebih besar daripada daging lain, tetapi pada masa yang sama mengandungi minimum lemak, yang sangat penting untuk diet penuh..

Daging yang enak, lembut dan enak ini mengandungi vitamin B6, C, PP, B12, serta zat besi, kobalt, fosforus, kalium, fluor dan mangan.

Kelinci membantu mengimbangi metabolisme optimum seseorang, yang meningkatkan kesihatan keseluruhan. Ringkasnya, daging mempunyai banyak kelebihan. Di samping itu, ia adalah produk yang tidak dapat diganti dalam makanan bayi..

Kelinci berguna untuk penyakit saluran empedu, hati, alergi dan darah tinggi, serta penyakit sistem pencernaan.

Sifat kelinci berbahaya

Makan daging kelinci dalam kuantiti yang banyak dapat menyebabkan perkembangan gout dan artritis pada orang dewasa, serta penampilan diatesis neuro-arthric pada anak-anak, kerana ia mengandungi asas purin, yang dalam tubuh manusia diubah menjadi asam urat, yang menyebabkan penyakit ini. Ia menetap tepat pada sendi dan tendon.

Di samping itu, anda tidak boleh makan daging kelinci untuk orang yang menderita psoriasis dan arthritis psoriatik, kerana kaya akan asid amino yang berubah menjadi asid hidrosianik setelah pencernaan, yang mengurangkan keasidan dalam tubuh dan dapat menyebabkan pemburukan penyakit ini..

Terdapat juga kes intoleransi individu terhadap kelinci.

Setiap orang yang ingin mengetahui bukan sahaja cara memasak kelinci rebus dalam wain merah dengan krim, tetapi juga cara memotong dan memetiknya dengan betul harus menonton video ini.