VIE-DQ111 ›Blog› Sejarah dan fakta menarik tentang kebab.

Banyak orang, yang tidak mengenal sejarah, mempunyai kesan bahawa barbeku adalah sejenis hidangan istimewa masyarakat Kaukasus, yang hanya khas bagi mereka. Ini betul-betul salah. Kebab shish yang sama boleh didapati di banyak negara di dunia..

Ngomong-ngomong, kata "shish kebab" itu sendiri tidak berasal dari Kaukasia dan dalam bahasa kita, itu kebetulan.

Tidak masuk akal untuk mencari negara di mana barbeku pertama kali muncul. Bahkan orang kuno, setelah belajar membuat api, memakan daging yang dimasak di atas api. Tetapi, bagaimanapun, secara umum diterima bahawa tanah air hidangan ini adalah Timur: Iran, Iraq, Lebanon, Kaukasus... Mungkin berkat tradisi memasak daging timur bahawa hidangan ini ternyata sangat harum dan berair. Sekarang hampir semua daging yang dimasak di atas arang disebut kebab shish. Tetapi barbeku bukan hanya daging goreng, itu adalah keseluruhan ritual dengan peraturan dan larangannya sendiri.

Shashlik terkenal di negara kita hingga abad ke-18, tetapi ia disebut "berputar" - daging diserahkan dengan ludah. "Hidangan diraja" abad ke-16 hingga ke-17 menyebutkan ayam, itik, daging dan kelinci. Perkataan "shish kebab" itu sendiri adalah perkataan Tatar Krimea yang terdistorsi "shish" - "spit", "shishlyk" - "sesuatu yang meludah".

Shish kebab - daging aromatik, berair, berbau arang dengan segelas wain kering yang baik. Hidangan ini, yang dianggap di negara kita dan di seluruh dunia sebagai masakan Kaukasia yang biasa, lazimnya diketahui oleh banyak orang gembala dan penternak lembu, terutama yang gunung. Untuk namanya - barbeku, maka, walaupun berasal dari bahasa Turki yang tidak diragukan, tidak seorang pun di Kaukasus, termasuk Azerbaijan yang berbahasa Turki, akan dapat menjelaskan kata ini berdasarkan kosa kata bahasa mereka..

Di Armenia, kebab shish disebut "khorovats", di Azerbaijan - "kebab", di Turki - "shish-kebab". Kebab adalah sejenis cutlet dengan banyak pudina. Semua jisim ini dililit pada kayu kayu dan dibakar di atas arang. Di Barat dan Amerika, hidangan "berputar" telah berubah menjadi "dibalik" - di sana adalah kebiasaan memasak daging di rak dawai di brazer yang disebut "barbeku". Di beberapa bahagian Afrika, orang asli tempatan membuat kebab shish dari hati. Di Georgia, "mtsvadi" dibuat untuk tetamu yang paling disayangi di pokok anggur kering. Potongan kecil daging pada tusuk sate juga biasa di Asia Tenggara: Thailand, Malaysia, Indonesia - disebut sate.

Terdapat tradisi memasak barbeku di Amerika Latin. Di Brazil, misalnya, shish kebab disebut shuraska. Sebilangan besar daging dililit tusuk sate dan dimasak di atas api terbuka. Apabila lapisan atas digoreng, ia dipotong menjadi piring dengan pisau besar dan sangat tajam..

Di Jepun, China, Indonesia, daging dimasukkan ke atas lidi (tongkat kayu tajam), digoreng, kemudian dicelupkan ke dalam sos dan dihidangkan. Walaupun di Jepun, makanan laut ("tempora") digunakan terutamanya untuk memasak kebab. Juru masak arang Jepun jarang sekali. Mereka percaya bahawa arang mempunyai kemampuan untuk menyerap bau, dan ketika dinyalakan, aroma tersebut akan memindahkan bau tersebut ke produk. Oleh itu, orang Jepun memakan jahe acar dengan barbeku yang dimasak di atas api terbuka - ia menghilangkan bau.

Potongan kecil kambing perap dimasak di banyak negara dari Afghanistan hingga Maghribi. Di Francophone Afrika Utara mereka disebut "brochettes". Oleh kerana negara-negara itu sepi, saxaul dan boxwood digunakan untuk shashlik. Arang seperti itu sangat panas dan "tahan lama" dengan asap wangi.

Dalam masakan Korea, ada hidangan yang disebut orikogikui (itik kebab). Kami menasihati anda untuk memasaknya. Itik dengan rempah, herba dan gula tepung boleh dipanggang di atas api atau dibakar di dalam ketuhar. Daging tidak boleh dimasak terlalu banyak, kerana rasanya hilang.

Sayangnya, apa yang biasa kita masak dengan arang tidak boleh disebut kebab, walaupun semua orang gembira dan tidak ada yang mengeluh rasanya hingga mereka mencuba kebab yang sebenarnya. Tetapi ini bukan hanya daging goreng, ini adalah keseluruhan ritual dengan peraturan dan larangannya sendiri.

Shish kebab adalah satu-satunya hidangan yang boleh anda kumpulkan di meja. Barbeku disertakan hanya dengan tomato segar, sayur panggang, herba, keju, rempah, bawang hijau dan anggur kering. Tidak ada yang boleh mengganggu rasa barbeku, anda mesti menikmatinya dan hanya itu, jadi harus ada banyak daging sehingga setiap orang berpeluang mendapatkan banyak kesenangan.

Oleh itu, anda memutuskan untuk memanjakan tetamu yang anda sayangi dengan barbeku, jadi di mana untuk memulakan memasak? Pertama sekali, anda perlu memutuskan pilihan daging atau ikan. Kami tidak akan mematuhi tradisi Kaukasia yang ketat dan hanya membincangkan barbeku daging kambing. Pada masa kini, berkat kebebasan berakhlak, anggaran sederhana atau bermacam-macam, barbeku boleh dibuat dari daging, serta ayam dan sturgeon, penting agar semuanya segar.

Lamb shish kebab adalah perkara yang sangat halus, seperti Timur itu sendiri. Anak domba harus muda dan kurus, lebih baik mengambil anak domba yang beratnya hingga 8 kilogram. Lebihan lemak mesti dipotong dan daging dipotong kecil-kecil. Bawang digulung melalui penggiling daging dan dicampurkan dengan daging sehingga daging direndam dalam jus bawang. Bawang dalam cincin tidak berguna, walaupun penampilannya menarik. Masukkan garam dan lada secukup rasa. Kemudian daging dicampurkan dengan adjika sebenar (hanya dibuat dari tomato, lada dan rempah) dan diperap selama 24 jam.

Alexander Dumas, yang mengelilingi Kaukasus pada tahun 1858, memberi jaminan bahawa tali pinggang domba untuk barbeku dimasukkan ke dalam perapan cuka, bawang, garam dan lada selama 15 minit. Dan hanya untuk mendapatkan hidangan yang sangat pedas, daging itu ditinggalkan dalam pengasam semalam.

Pernahkah anda perhatikan bahawa pada masa lalu rendaman dalam pengasam tidak begitu dihargai? Ini kerana mereka tidak tahu apa-apa mengenai bangkai yang tergantung di dalam peti sejuk selama berminggu-minggu dan berbulan-bulan, dan tidak perlu menghilangkan bau busuk.

Dan anda boleh merendam daging dalam apa sahaja. Cara rakyat klasik - daging dalam cuka atau wain - tidak begitu baik. Cuka, sambil melembutkan daging, membunuh rasa semula jadi. Serta arak.

Tatar Krimea lebih suka susu masam, dan anda juga boleh menggunakan air soda meja. Hari ini senang menggunakan mayonis, saus tomat, bir, semua jenis jus - contohnya, delima untuk tujuan ini. Dan orang Australia umumnya merendam kebab shish mereka dalam teh yang kuat. Anda perlu mengikat kepingan antara satu sama lain. Dan sekarang arang sudah siap dan kepingan merah jambu lembut memerah dalam panas.

Sekarang mari kita kembali ke daging asli yang lebih banyak dan cuba membuat daging babi shashlik - untuk ini lebih baik mengambil ham, dan untuk makanan istimewa kami mengesyorkan tulang rusuk babi. Teknologi ini tidak berbeza dengan memasak shashlik domba. Tulang rusuk dipotong secara berpasangan. Ketika dililit tusuk sate di tulang rusuk, daging dicucuk di antara tulang.

Ramai juga yang percaya bahawa daging lembu dapat membuat kebab yang enak. Tetapi tidak boleh dilupakan bahawa daging lembu jauh lebih sukar daripada daging babi. Oleh itu, disarankan untuk terlebih dahulu merendam daging lembu dalam air berkarbonat. Dan resipi memasaknya tetap sama. Barbeku mestilah berair, beraroma, dan yang paling penting, lembut.

Wain merah kering mesti disajikan dengan kebab daging. Anda tidak boleh makan barbeku dengan vodka atau bir. Wain mesti dihidangkan pada suhu bilik. Wain merah tidak menyejukkan walaupun dalam keadaan panas.

Shashlik unggas juga merupakan hidangan yang sesuai. Anda boleh menggunakan fillet, atau memotong seluruh burung menjadi kepingan kecil. Untuk pengasam, gunakan sos yang sama seperti sebelumnya. Ayam harus diperap lebih lama daripada daging babi. Selepas itu, yang tinggal hanyalah menikmati rasa dan aroma barbeku yang indah. Anda perlu minum kebab ayam hanya dengan wain putih kering. Ia sangat menekankan rasa hidangan ini. Pada masa yang sama, wain putih harus disajikan dengan sejuk pada musim sejuk dan musim panas. Tidak seperti merah, wain putih sangat ringan, jadi anda perlu menyimpan cukup untuk semua orang..

Semua makanan ringan harus menekankan rasa barbeku dengan baik dan digabungkan dengannya. Perlu diingat bahawa anda hanya mempunyai satu hidangan utama di meja kami - shashlik, di mana anda perlu memberi tumpuan, oleh itu, makanan ringan hanya boleh memenuhi selera anda, dan tidak mengalihkan perhatian dari keseronokan yang tidak berkesudahan..

Terdapat sebuah istana di Hungary - di bandar Szekesfehervar. Satu-satunya orang - pada masa yang sama seorang pemahat, arkitek dan seniman dengan tangannya sendiri selama dua dekad, membina Istana ini dan mengisinya dengan patung-patung dan lukisan indah yang dikhaskan untuk satu-satunya permaisuri hatinya - isterinya.

Mereka mengatakan bahawa dia tahu bagaimana, seperti orang lain, memasak roti panggang, hidangan yang enak! Nampaknya seperti kebab shash Kaukasia dan juga dimasak di atas ludah, hanya digantung di atas lidi: roti rai, daging, daging asap (tentu saja, dengan rempah dan anggur!), Dan sekali lagi dalam urutan yang sama, mengakhiri tusuk sate dengan roti. Rompakan menjadi panas dan sekarang, kata mereka, tukang masak tempatan melayan pelancong yang mengunjungi Istana Cinta.

Kebab bukan hanya daging di atas tongkat. Fenomena ini bukan sahaja kuliner, tetapi juga estetik. Dan tambahan penting untuk hidangan ini adalah pemandangan sekitarnya..

Daging goreng di atas api terbuka

Memusingkan anjing
Yuri Frolov. Berdasarkan buku "Amazing Dogs" karya Jan Bondeson (UK).

Kembali pada Zaman Pertengahan, daging yang digoreng di atas api terbuka menjadi salah satu hidangan tradisional masakan Inggeris. Agar daging sapi seberat delapan kilogram digoreng dengan betul, ia dimasak lebih dari empat jam, dan selama ini daging mesti dipusingkan, jika tidak, ia akan terbakar di suatu tempat, dan di suatu tempat ia tidak akan selesai. Pada mulanya, pelayan khas memutar ludah, tetapi sudah pada abad ke-16, beberapa koki pandai mencipta mekanisme di mana seekor anjing berfungsi sebagai motor. Dia, seperti tupai, berlari dengan roda, putarannya disalurkan ke ludah. Sistem ini berakar bukan hanya di rumah dan kastil yang kaya, tetapi juga di kedai-kedai sederhana. Anjing untuk perkhidmatan seperti itu dipilih kecil, tetapi kuat dan tahan lasak. Mereka dipanggil dapur, tukang masak atau anjing pelacak. Ketika ada keinginan untuk memasak panggang di ludah, anjing itu dimasukkan ke roda, dan dia dengan tekun menjalankan tugasnya.

Pusing itu disusun secara berbeza dari ludah anjing. Dan kehidupan anjing penggilingan minyak lebih mudah daripada trochanters: mereka disiram dengan murah hati dengan susu mentega yang tersisa setelah pengeluaran mentega, dan mereka tidak boleh berjalan dengan roda sempit, tetapi hampir bebas.
››
The risalah "Pada anjing Inggeris: jenis, nama, sifat dan sifat mereka" (1576) melaporkan: "Tidak ada tukang masak atau tukang dapur yang dapat memutar semangat dengan semangat seperti anjing trokanter." Pengarang risalah memanggilnya mongrel, tetapi seiring berjalannya waktu, pemilik istana Inggeris dan koki mereka membiakkan baka yang istimewa. Kira-kira 200 tahun kemudian, dalam karyanya "Cynography" (sinologi), naturalis Sweden yang luar biasa Karl Linnaeus sudah memilih jenis ini, yang dia namakan dalam Latin Canis vertigus (anjing berubah). Dia menyatakan bahawa terdapat kedua-dua jenis berambut pendek dan berambut panjang dan bahawa jenis ini tidak meluas di Sweden, tetapi di England dan Perancis ia digunakan. The Cooking Dog juga disebut dalam The Origin of Species oleh Charles Darwin. Ukuran baka diberikan oleh dimensi lapan roda yang dipelihara di muzium di England. Diameter mereka berkisar antara 78 hingga 143 cm, dan lebar "treadmill" adalah 20-30 cm.

Biasanya, dua anjing disimpan di dapur: satu berpusing, yang lain terletak. Tetapi ketika menggoreng potongan daging yang besar, mereka harus bekerjasama. Anjing dari baka ini tidak takut akan api yang berdekatan dan tidak terganggu oleh bau daging. Pekerjaan mereka dibalas dengan potongan daging..

Haiwan pintar tahu bukan sahaja panjang pergeseran mereka, tetapi juga giliran mereka untuk bekerja. Pakar naturalis Perancis Georges-Louis Leclerc de Buffon berkata: salah satu dari dua anjing berlari yang bekerja di dapur Duke de Llanfort, melihat bahawa tukang masak itu menuju ke pantri untuk mendapatkan sepotong daging, melarikan diri dan bersembunyi. Kemudian "pasangannya", yang ingin mereka putar roda, menggonggong dan mengibaskan ekornya, menarik perhatian tukang masak dan membawanya ke loteng tempat penyembelih itu bersembunyi.

Menjelang pertengahan abad ke-19, orang Inggeris sebahagian besarnya dapat meninggalkan perkhidmatan anjing di dapur. Lidi mekanik muncul, disusun seperti jam menara, di mana beban berat diangkat pada rantai atau tali dan perlahan-lahan turun, memutar tusuk sate. Kemudian digunakan tusuk sate automatik, digerakkan oleh udara panas yang naik di cerobong dan memutar pendesak. Sistem ini bagus kerana ia sendiri mempercepat putaran pada api tinggi dan melambatkan pada api rendah. Lakarannya terdapat dalam tulisan Leonardo da Vinci. Dan pada akhir abad ke-19, muncullah pancingan dengan motor elektrik, yang kini terdapat di hampir semua dapur domestik..

Dalam literatur, penyebutan terakhir "mesin anjing" merujuk pada awal abad kedua puluh, ketika dia masih bekerja di sebuah hospital lama di Burgundy (Perancis). Kemudian, pada awal abad yang lalu, baka ini mati sepenuhnya..

Memanggang di atas api terbuka

Siapa di antara kita yang tidak suka duduk di dekat api, mendengar lagu dengan gitar, dan mungkin juga menggoreng cendawan, ikan atau puyuh yang baru ditangkap di atas api. Ini mengenai kaedah memasak ini yang akan kita bincangkan.

Kaedah ini muncul pada masa-masa yang jauh, ketika orang-orang berpakaian kulit, dan tidak ada pembicaraan mengenai adanya kuali. Kemudian semuanya dimakan mentah, dari sayur hingga daging dan ikan..

Oleh itu, pada suatu malam yang baik, ketika suku berkumpul di sekitar api, salah seorang budak lelaki, bermain dengan makanan, mengikatnya di atas tongkat dan meletakkannya di atas api. Dan walaupun kayu itu hangus di beberapa tempat, dan produknya tidak mempunyai rasa yang dapat diberikan kepada mereka menggunakan semua pengetahuan moden tentang menggoreng, tetapi ini adalah penemuan yang sangat berharga untuk masa itu.

Sekarang, untuk menggoreng dengan api terbuka, mereka tidak menggunakan kayu, tetapi jarum mengait logam yang disebut lidi. Barbeku digoreng.

Agar kebab shish berair dan enak, daging yang digunakan membuatnya tidak boleh dibakar. Di samping itu, agar jus tetap berada di dalam, pertama-tama daging mengalami pemanasan yang kuat, dan kemudian beralih ke api yang rendah. Ini dilakukan dengan membakar sebahagian api dengan air. Untuk kebab, bukannya air, anggur merah digunakan, yang memberikan rasa dan aroma unik kepada daging. Semasa menggoreng, putar tusuk sate secara berkala sehingga daging panggang merata. Pada masa lalu, ketika daging tidak begitu mahal, dan permainan dijalankan nampaknya tidak dapat dilihat, menggoreng digunakan dengan ludah. Ini adalah penggorengan yang sama dengan tusuk sate, hanya sebagai ganti potongan daging yang diganti dengan bawang dan sayur-sayuran, seekor babi, domba atau seekor lembu utuh digantung pada ludah. Semuanya bergantung pada selera pemiliknya.

Shish kebab bukan hanya daging, tetapi juga vegetarian. Baginya, sebagai peraturan, mereka menggunakan zucchini, terung, tomat, bawang, cendawan dan sayur-sayuran lain, yang mudah diikat pada tusuk sate, asalkan tidak ada kelembapan berlebihan. Keperluan inilah yang mesti dimainkan semasa memetik tomato. Mereka tidak boleh terlalu berair. Lebih baik mengambil varieti yang digunakan untuk salad.

Setelah makanan ditusuk, makanan diletakkan di atas api. Dalam kes ini, ketinggian dipilih sedemikian rupa sehingga tidak bersentuhan langsung dengan api. Inilah yang digunakan untuk air. Hasil penyemprotan kayu dengan air, api padam, dan panas yang dikeluarkan oleh kayu terus mempengaruhi makanan. Di samping itu, zat-zat yang terdapat di dalam kayu naik bersama wap. Oleh itu, tidak digalakkan menggunakan kayu konifer untuk menggoreng. Makanan yang diterima untuk mereka akan menjadi pahit, nampaknya tidak menyelerakan. Pilihan terbaik untuk menggoreng adalah kayu anggur atau pokok buah-buahan.

Ketika hendak menggoreng daging, ia boleh digoreng dengan potongan kecil pada tusuk sate, atau dimasak terus pada tulang. Hidangan yang paling popular adalah tulang rusuk goreng. Untuk memasaknya, lidi tidak akan berfungsi. Dalam kes ini, anda perlu mendapatkan barbeku. Ini adalah panggangan di mana makanan dibentangkan dan kemudian digoreng. Pada tulang rusuknya merayap.

Akibat barbeku, tulang, panas, menggoreng daging dari dalam. Oleh itu, masa memasak dikurangkan dengan ketara..

Selain tulang rusuk di barbeku, anda juga boleh memanggang kepingan daging setebal 2 cm. Daging yang dipotong menjadi perapan dalam campuran cuka dan ramuan aromatik. Akibatnya, ia melalui tahap pemprosesan primer. Daging menjadi lebih lembut, lebih enak dan lebih berair. Protein lebih mudah dicerna. Dan rempah memberikan rasa dan aroma yang sangat baik kepada daging..

Khasiat makanan yang dimasak di atas api terbuka

Berkat menggoreng dengan api terbuka, produk memperoleh penampilan dan aroma yang indah, yang tidak asing lagi bagi manusia sejak zaman dahulu lagi. Dari segi rasa, makanan yang digoreng di atas api sama dengan makanan enak.

Seperti yang anda ketahui, keinginan untuk mencuba hidangan ini atau itu timbul ketika kita melihatnya. Sekiranya mempunyai penampilan yang cantik, dan baunya menggelitik lubang hidung, secara automatik kita akan mula mengeluarkan jus gastrik. Kami mahu mencubanya!

Makanan goreng lebih mudah diserap oleh badan, membekalkan tubuh dengan bahan binaan yang lengkap.

Sifat berbahaya makanan yang dimasak di atas api terbuka

Mengenai sifat berbahaya, makanan yang digoreng di atas api dapat merengsakan selaput lendir saluran gastrointestinal. Ini disebabkan oleh zat yang terdapat di permukaan produk. Selain itu, makanan goreng boleh menyebabkan barah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa akibat pembakaran kayu, bahan karsinogenik terbentuk di dalam asap, yang kemudian menetap di permukaan produk..

Oleh itu, untuk menjadi sihat, orang yang menderita ulser perut, gastritis, enterokolitis, serta penyakit sistem kardiovaskular harus makan goreng dalam jumlah yang terhad, dan juga memotong lapisan yang paling digoreng sebelum digunakan..

Nombor tugas 495

Keadaan

Nyatakan semua nombor di tempat НН ditulis. Tulis nombor berturut-turut tanpa spasi, koma dan watak tambahan lain.

Pada Zaman Pertengahan, salah satu hidangan tradisional (1) adalah daging, panaskan (2) di atas api terbuka. Untuk memanggang daging, ia perlu diputar, dan pada abad ke-16 beberapa koki (3) pandai datang dengan (4) mekanisme putaran yang tidak dijangka, di mana seekor anjing berfungsi sebagai motor.

Daging digoreng dengan api terbuka

Kaedah memasak daging, praktikalnya tidak diketahui di Rusia, tetapi agak biasa di Mexico dan selatan Amerika Syarikat. Set produk adalah yang paling rumit, tetapi rasa utamanya terbentuk di bawah pengaruh api dan asap. Adalah penting bahawa api yang digunakan di sini, dan bukan bara: kayu bakar terbakar di brazier, dan daging digoreng di atas api.

Bahan untuk Daging Panggang dengan Api Terbuka:

  • Daging (Mana-mana daging baik, saya mempunyai sepiring daging babi dan daging lembu.) - 2000 g
  • Garam secukup rasa
  • Lada hitam - secukup rasa

Masa memasak: 40 minit

Hidangan: 7

Nilai pemakanan dan tenaga:

Makanan siap
kcal
4000 kkal
protein
0 g
lemak
0 g
karbohidrat
0 g
Bahagian
kcal
571.4 kkal
protein
0 g
lemak
0 g
karbohidrat
0 g
Hidangan 100 g
kcal
200 kkal
protein
0 g
lemak
0 g
karbohidrat
0 g

Resipi "Daging digoreng dengan api terbuka":

Pada pandangan pertama, resipi memasaknya mudah: daging ditaburkan dengan garam dan lada, dan kemudian panggang. Tetapi rasa akhir produk terbentuk tepat akibat manipulasi dengan api:
- pertama, untuk mencapai karamelisasi yang diinginkan, daging itu dibakar dengan lidah api;
- lebih jauh parut naik di atas api, dan dagingnya siap dengan panas dan asap.

Terdapat banyak nuansa di sini, akan memakan masa yang lama untuk menggambarkan semuanya, dan membaca akan menjadi lebih memenatkan. Lebih senang menonton video - semuanya dijelaskan dengan terperinci di sana.

Langgan kumpulan Povaryonka di VKontakte dan dapatkan sepuluh resipi baru setiap hari!

Sertailah kumpulan kami di Odnoklassniki dan dapatkan resipi baru setiap hari!

Kongsi resipi dengan rakan anda:

Saya suka resipi kami?
Kod benam BB:
Kod BB yang digunakan di forum
Kod HTML untuk dibenamkan:
Kod HTML digunakan dalam blog seperti LiveJournal
Bagaimana ia akan kelihatan?

Resipi serupa

Asado a la parilla

  • enam belas
  • 31
  • 20631

Hati lembut panggang

  • 25
  • 141
  • 26951

Lidi daging lembu dalam kuali panggang

  • 24
  • 20
  • 1292

Pinggang babi pedas panggang

  • 40
  • 78
  • 1505

Sosej a chorizo ​​ala Mexico

  • 60
  • 125
  • 10355

Gulung babi pada arang

  • 42
  • 107
  • 7668

Sosej yang diperap

  • 86
  • 92
  • 10002

Arnab arang

  • 42
  • 86
  • 3476

Tulang rusuk babi dalam perapan bir

  • 6
  • 635
  • 6186

Cuba masak bersama

Salad ayam lembut

  • 139
  • 829
  • 77564

Ayam

  • 126
  • 260
  • 22195

Roti "Khvorostinki"

  • 52
  • 534
  • 18035

Komen dan Maklum Balas

  • Semua
  • Soalan preskripsi
  • Ulasan

27 Julai 2019 EnnirA #

27 Julai 2019 metav # (pengarang resipi)

27 Julai 2019 NDemon #

27 Julai 2019 Aliyeva2012 #

27 Julai 2019 metav # (pengarang resipi)

Tinggalkan komen atau ulasan mengenai resipi

Daftar, atau log masuk jika anda sudah mendaftar.

Anda boleh log masuk ke laman web tanpa mendaftar dan memasukkan kata laluan menggunakan akaun anda di laman web berikut:

Tetapkan Panas: Asas Memasak Daging di atas api yang terbuka

Percutian Mei yang lalu akhirnya membuka musim berkelah dan ziarah musim panas, dan dengan itu, daging panggang di alam semula jadi. Sekarang setiap hujung minggu pasti akan disertai dengan migrasi penduduk secara besar-besaran ke kawasan pinggir hutan, pakaian yang berbau asap dan refleksi yang sangat diperlukan mengenai pilihan daging, barbeku dan kayu bakar yang sesuai.

Untuk memudahkan pembaca membaca masalah gastronomi yang sukar ini, kakitangan editorial FURFUR menerbitkan bahagian pertama panduan memasak daging dengan api, di mana ia menceritakan tentang sejarah dan kaedah menggoreng daging di pelbagai negara, dan juga memberikan beberapa nasihat praktikal mengenai bagaimana pilih dan perap daging untuk barbeku dan barbeku.

Sejarah ringkas memanggang daging di atas api

Ketika mereka mula memasak daging dengan api, sukar untuk dinyatakan dengan pasti. Menurut data terbaru, nenek moyang manusia mengambil alat dan mula menyembelih dan memotong daging tiga juta tahun yang lalu, tetapi hanya setelah satu juta tahun lagi mereka menyangka untuk menggorengnya. Para saintis menentukan permulaan era barbeku pertama dengan sisa-sisa gigi nenek moyang kita. Baru dua juta tahun yang lalu, gigi mula tumbuh lebih kecil. Sebabnya ialah daging goreng, yang lebih mudah dan lembut untuk dikunyah daripada mentah, dan ia diserap lebih baik. Pakar masakan primitif pada mulanya membuang bangkai dan kepingan ke dalam api, kemudian mencipta sejenis lidi.

Sesuatu yang serupa dengan barbeku (ὀβελίσκος - obeliskos dalam bahasa Yunani kuno) wujud di Yunani sejak abad VIII SM. e. - dia disebut dalam Homer Iliad, dalam karya Aristophanes dan Aristotle. Penggalian di Akrotiri di pulau Santorini di Yunani mempunyai set barbeku batu dan tusuk sate sejak abad ke-17 SM. e. Menurut catatan pengembara Maghribi Ibn Battuta, semasa Kesultanan Delhi di India (1206-1526 M), barbeku disajikan di istana kerajaan dan di rumah-rumah orang biasa, yang bahkan memakannya untuk sarapan dengan roti yang kelihatan seperti lavash.

Kebab (dari Kabab Parsi - daging goreng), atau kebab, muncul di Timur Tengah karena kekurangan kayu. Butuh banyak bara untuk memasak bangkai atau kepingan besar, dan para pejuang Parsi abad pertengahan mendapat tali cincang untuk memotong daging yang lebih kecil dan mengikatnya ke pedang mereka untuk menggoreng. Untuk mengekalkan kepanasan dan kemudahan memasak, braziers pertama (braziers dalam bahasa Arab) diciptakan, yang merupakan mangkuk tembaga lebar dengan kaki.

1. Lelaki dari suku Arawak, orang asli Caribbean, menggoreng ikan di panggangan kayu. 2. ukiran Flemish abad ke-17 seorang wanita yang menggoreng dan menjual sayur-sayuran panggang. 3. "People's BBQ" di Texas pada tahun 1960-an - daging dipanggang di atas parut di atas parit arang batu. 4. Kanvas abad ke-16 oleh seorang tuan dari Bologna, yang menggambarkan pemandangan lembu panggang. 5. Contoh teknologi tahun 1960-an adalah pemantik arang batu elektrik, yang mengingatkan pada dandang besar. 6. Sebuah stesen minyak Amerika 1920-an dengan barbeku yang damai di sebelah stesen minyak.

Menggoreng pelbagai jenis permainan secara meluas di seluruh Eropah hingga pertengahan abad ke-18. Sejak zaman kuno, babi, ayam, itik dan kelinci dianggap sebagai makanan perayaan di Rusia. By the way, kata shashlik berasal dari kata Turki "shish", yang juga berarti meludah.

Koboi Amerika, pada gilirannya, daging panggang di rak kayu, mungkin telah mengintip kaedah ini dari orang India dan memanggilnya "barbeku". Terdapat beberapa teori mengenai asal usul perkataan ini. Menurut satu versi, pelaut Sepanyol, yang pertama kali datang ke Caribbean, senang dengan daging kambing goreng, yang penduduk tempatan memasak tinggi di atas arang pada parut yang terbuat dari ranting yang disebut barbacoa. Mungkin perkataan itu juga berasal dari ungkapan barbe à quueue, yang dalam konteks kuliner dapat ditafsirkan sebagai cara memanggang keseluruhan permainan, yaitu, "dari janggut ke ekor." Terdapat versi lain dalam cerita rakyat Amerika: kata itu dikatakan berasal dari zaman ketika bar bir di tepi jalan dengan meja biliar mempunyai tanda iklan "Bar, Beer and Cues" ("Bar, bir and cues"). Menurut cerita ini, frasa ini pertama kali disingkat BBCue, dan kemudian BBQ, dan singkatan ini digunakan untuk merujuk kepada kaedah memasak daging yang popular di Amerika Syarikat..

LiveInternetLiveInternet

  • daftar masuk
  • pintu masuk

-Teg

-Kategori

  • Memasak (2952)
  • Kedai Roti (672)
  • Pastri manis (459)
  • Kursus kedua (406)
  • Masakan Dunia (257)
  • Makanan ringan (203)
  • Salad (197)
  • Pencuci mulut (195)
  • Jamie Oliver (140)
  • Kekosongan (97)
  • Kursus pertama (59)
  • Petua (50)
  • Sos (50)
  • Buku dan majalah (35)
  • Minuman (27)
  • Idea (22)
  • Makanan segera buatan sendiri (16)
  • Makanan kesihatan (16)
  • Untuk kanak-kanak (8)
  • Rempah (4)
  • Krim dan pulut (2)
  • Stalik (1)
  • Buatan tangan (680)
  • Mengait (353)
  • Kami menjahit diri (92)
  • Merenda (74)
  • Origami (41)
  • Sulaman (31)
  • Mainan (19)
  • Menarik (18)
  • Manik (15)
  • Perhiasan (12)
  • Percutian (11)
  • Menenun (9)
  • Dicat (4)
  • Berkala (287)
  • Taska (174)
  • Hubungan Keluarga (36)
  • Foto (36)
  • Buku Audio (13)
  • Peribahasa (9)
  • Buku (7)
  • Berita (7)
  • Etika (3)
  • Infografik (1)
  • Bahagian Dalam (192)
  • Taman (119)
  • Rumah (54)
  • Bunga (19)
  • Kecantikan (184)
  • Kesihatan (99)
  • Kecergasan (48)
  • Gaya Rambut (16)
  • Rias (12)
  • Perkahwinan (3)
  • Fesyen (1)
  • Muzik (73)
  • Filem (31)
  • Perjalanan (22)
  • Tanda (19)
  • Seni (17)
  • Lukisan (14)
  • Koleksi (2)
  • Komposisi muzik (1)
  • Inggeris (8)
  • Auto (2)
  • Humor (1)

-Muzik

  • Semua (69)

-Pencarian buku harian

-Langganan e-mel

-Statistik

Tetapkan Panas: Asas Memasak Daging dengan api terbuka

Selasa, 14 April 2015 11:56 + di petikan

Tetapkan Panas: Asas Memasak Daging dengan api terbuka

Sejarah ringkas memanggang daging di atas api

Ketika mereka mula memasak daging dengan api, sukar untuk dinyatakan dengan pasti. Menurut data terbaru, nenek moyang manusia mengambil alat dan mula menyembelih dan memotong daging tiga juta tahun yang lalu, tetapi hanya setelah satu juta tahun lagi mereka menyangka untuk menggorengnya. Para saintis telah mengenal pasti permulaan era barbeku pertama dengan sisa-sisa gigi nenek moyang kita. Baru dua juta tahun yang lalu, gigi mula tumbuh lebih kecil. Sebabnya adalah daging goreng, yang lebih mudah dan lebih lembut untuk dikunyah daripada mentah, dan ia diserap lebih baik. Tukang masak primitif pada mulanya membuang bangkai dan kepingan ke dalam api, kemudian mencipta sejenis lidi.

Sesuatu yang serupa dengan barbeku (ὀβελίσκος - obeliskos dalam bahasa Yunani kuno) wujud di Yunani sejak abad VIII SM. e. - dia disebut dalam Homer Iliad, dalam karya Aristophanes dan Aristotle. Penggalian di Akrotiri di pulau Santorini di Yunani mempunyai set barbeku batu dan tusuk sate sejak abad ke-17 SM. e. Menurut catatan pengembara Maghribi Ibn Battuta, semasa Kesultanan Delhi di India (1206-1526 M), barbeku disajikan di istana kerajaan dan di rumah orang biasa, yang bahkan memakannya untuk sarapan dengan roti yang serupa dengan lavash.

Kebab (dari Kabab Parsi - daging goreng), atau kebab, muncul di Timur Tengah karena kekurangan kayu. Butuh banyak bara untuk memasak bangkai atau kepingan besar, dan para pejuang Parsi abad pertengahan mendapat tali cincang untuk memotong daging yang lebih kecil dan mengikatnya ke pedang mereka untuk menggoreng. Untuk mengekalkan kepanasan dan kemudahan memasak, braziers pertama (braziers dalam bahasa Arab) dibuat, yang merupakan mangkuk tembaga lebar dengan kaki.

Menggoreng pelbagai jenis permainan secara meluas di seluruh Eropah hingga pertengahan abad ke-18. Sejak zaman kuno, babi, ayam, itik dan kelinci dianggap sebagai makanan perayaan di Rusia. By the way, kata shashlik berasal dari kata Turki "shish", yang juga berarti meludah.

Koboi Amerika, pada gilirannya, daging panggang di rak kayu, mungkin telah mengintip kaedah ini dari orang India dan memanggilnya "barbeku". Terdapat beberapa teori mengenai asal usul perkataan ini. Menurut satu versi, pelaut Sepanyol, yang pertama kali datang ke Caribbean, senang dengan daging kambing goreng, yang penduduk tempatan memasak tinggi di atas arang pada parut yang terbuat dari ranting yang disebut barbacoa. Mungkin kata itu juga berasal dari ungkapan barbe à quueue, yang dalam konteks kuliner dapat ditafsirkan sebagai cara memanggang keseluruhan permainan, yaitu, "dari janggut ke ekor." Terdapat versi lain dalam cerita rakyat Amerika: kata itu dikatakan berasal dari zaman ketika bar bir di tepi jalan dengan meja biliar mempunyai tanda iklan "Bar, Beer and Cues" ("Bar, bir and cues"). Menurut cerita ini, frasa ini pertama kali disingkat BBCue, dan kemudian BBQ, dan singkatan ini digunakan untuk merujuk kepada kaedah memasak daging yang popular di Amerika Syarikat..

Killer Kebab: 5 Bahaya yang Tidak Anda Ketahui Semasa Memanggang Daging di atas Api Terbuka

Bagaimana untuk tidak menjadikan perjalanan berkelah anda menjadi ujian kekuatan untuk badan anda

Perjalanan ke barbeku hanya menimbulkan persatuan yang menyenangkan. Alam sekitar, syarikat yang ramah, banyak daging yang enak dan beraroma... Tetapi para saintis mendesak untuk tidak menjadikan cara memasak yang paling kuno. Penyelidikan baru menunjukkan lima bahaya daging yang dimasak di atas api terbuka.

Meningkatkan risiko barah

Hubungan antara barah usus dan pengambilan daging merah yang tinggi telah lama terjalin. Daging sapi, daging babi, dan terutama daging merah yang diproses (daging asap, sosis, sosis) mengandungi bahan karsinogenik yang meningkatkan risiko barah usus sebanyak 20 peratus.

Tahun ini, saintis Amerika menyelesaikan penyelidikan mengenai karsinogenisiti daging merah yang digoreng di atas api terbuka. Dan mereka sampai pada kesimpulan bahawa terdapat lebih banyak karsinogen di dalamnya. Kebab meningkatkan risiko barah bukan sahaja usus, tetapi juga pankreas sebanyak 70 peratus.

Daging merah adalah sumber karsinogen (Foto: Pixabay.com)

Bahaya utama adalah berpecah dengan kawasan hangus. Kerak hitam ini adalah pekat karsinogen, yang tidak terbentuk semasa rebusan, memanggang daging atau memanggang dengan api kecil.

Mengurangkan bahaya barbeku memungkinkan penggunaan rempah dalam penyediaan daging:

  • perap potongan dalam campuran ramuan aromatik (sage, basil, oregano, marjoram);
  • taburkan dengan lada hitam dengan murah hati;
  • masukkan bawang besar dan bawang putih.

Herba dan rempah mengandungi sebatian polifenolik yang mempunyai sifat antioksidan. Mereka mengurangkan jumlah karsinogen dalam hidangan siap dan mengurangkan kesan berbahaya mereka.

Meracuni badan dengan racun

Apabila kayu terbakar, hidrokarbon poliklik dibebaskan. Terdapat banyak di antaranya kayu konifer. Bahan-bahan ini beracun dan karsinogenik, bahaya mereka terletak pada kemampuan untuk menembusi tubuh secara agresif melalui kulit dan membran mukus..

Memanggang dan memanggang menghasilkan bahan toksik. (Foto: Pixabay.com)

Para saintis China mengumumkan bahaya produk pembakaran ketika memasak barbeku pada tahun 2018. Mereka mendapati bahawa "berdiri di samping" sementara seseorang memanggang kebab shish sama seperti makan potongan daging yang digoreng ke kerak hangus..

Hidrokarbon poliklik tetap toksik untuk jangka masa yang panjang. Mereka boleh mendapatkan kulit dari pakaian, menyebabkan keracunan badan..

Agar tidak mendapat sebahagian daripada karsinogen semasa penyediaan barbeku dan sesudahnya, ikuti peraturannya.

  1. Berdiri di sebelah kiri kanan. Pastikan asap dari barbeku tidak mengikut arah anda.
  2. Perhatikan jarak. Datang ke barbeku hanya untuk memutar tusuk sate, dan selebihnya masa anda berada di kejauhan.
  3. Tanggalkan pakaian anda selepas berkelah. Hantar untuk mencuci segala yang terkena asap dan bau kebab yang sangat baik.

Saksikan permainan kanak-kanak yang suka "berputar" di barbeku, jangan biarkan mereka berada dekat. Tubuh kanak-kanak sangat rentan terhadap mabuk, oleh sebab itu, setelah melakukan perjalanan ke barbeku, anak-anak sering jatuh sakit..

Meningkatkan tekanan

Makanan yang digoreng meningkatkan risiko hipertensi sebanyak 17 peratus. Inilah kesimpulan yang dicapai oleh saintis Amerika yang telah menganalisis data mengenai diet dan status kesihatan hampir 100 ribu orang Amerika selama 16 tahun..

Makanan yang digoreng hingga kerak hitam menyebabkan hipertensi (Foto: Pixabay.com)

Ternyata di antara mereka yang suka makan daging dan ikan yang digoreng hingga kerak coklat, hipertensi arteri berkembang lebih kerap dengan usia berbanding dengan mereka yang lebih suka makanan ringan dengan panas..

Kesan makanan goreng terhadap peningkatan tekanan darah dijelaskan oleh kandungan zat di dalamnya yang menyebabkan tekanan oksidatif. Apabila tertelan, mereka menyebabkan pengoksidaan sel aktif dan penghasilan radikal bebas. Mereka, pada gilirannya, memprovokasi kemerosotan keadaan saluran darah, perkembangan aterosklerosis, penyakit jantung dan hipertensi.

Menyebabkan migrain

Bukan daging itu sendiri, tetapi bahan tambahan perasa yang suka dibekalkan oleh pengeluar ke barbeku yang sudah diasinkan. Lihat lebih dekat pada bungkusannya, dalam senarai ramuan anda mungkin akan menemui monosodium glutamat, penstabil, penambah rasa.

Selepas rawatan haba, bahan-bahan ini berubah menjadi sebatian agresif yang menyebabkan vasospasme. Sekiranya anda mempunyai ketagihan migrain, anda dijamin akan mendapat serangan migrain semasa berkelah..

Sakit kepala berkelah disebabkan oleh MSG dalam makanan (Foto: Avrorra.com)

Monosodium glutamat didapati bukan sahaja pada daging yang dimasak. Ubi cincang dan sos industri kaya dengan bahan tambahan ini yang menjadikannya sangat sedap. Untuk menghilangkan risiko migrain, makan kebab bukan dengan sos, tetapi dengan sayur-sayuran segar.

Boleh menyebabkan kecederaan

Dalam keadaan di ladang, tanpa akses ke air, membersihkan tusuk sate dengan potongan daging goreng menjadi masalah sebenar. Ia diselesaikan dengan berus elektrik berkuasa bateri khas. Dengan bulu yang kaku, mereka mengeluarkan zarah daging, membersihkan lidi dengan baik.

Tetapi kaedah pembersihan ini telah menjadi sumber bahaya tambahan. Pada tahun 2002-2014, lebih dari 1,700 orang Amerika menggunakan kemudahan perubatan di Amerika Syarikat dengan aduan sakit di esofagus dan perut selepas berkelah.

Berus lidi ternyata berbahaya (Foto: Des.chinabrands.com)

Ternyata bulu logam keras tidak selalu melekat pada berus. Kadang-kadang mereka jatuh dan terus berada di atas lidi, dan kemudian, bersama dengan kebab, memasuki tubuh manusia. Mangsa mengalami microtrauma dan luka di kerongkong, langit-langit, tonsil. Dalam beberapa kes, bulu logam harus dikeluarkan dari kerongkongan dengan pembedahan.

Untuk mengelakkan kecederaan, bersihkan tusuk sate ketika tiba di rumah dengan cara biasa - dengan air panas dan sabun. Dan jika anda tidak tahu bagaimana lidi disiapkan, periksa dengan teliti potongan daging sebelum makan..

9 kesilapan ketika menggoreng barbeku yang dibuat oleh koki berpengalaman

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Banyak faktor yang mempengaruhi kualiti kebab: perapan, jenis daging. Tetapi semua ini adalah soal selera. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda peraturan umum yang mesti dipatuhi agar tidak merosakkan kebab semasa proses memasak..

Bright Side memberitahu anda apa yang harus dilakukan untuk menjadikan barbeku anda berair dan enak..

9. Penyisipan kepingan yang padat

Banyak merebus daging dengan ketat, dan itu kelihatan seperti kebab daging cincang. Tetapi agar setiap bahagian daging digoreng dengan baik di semua sisi, perlu ada jurang kira-kira 0,5 cm di antara mereka. Sekiranya anda meletakkan daging dengan lengan pada lidi, ia tidak akan menggoreng pada sendi.

8. Memotong kepingan dengan pelbagai saiz

Jelas, kepingan dengan pelbagai saiz memerlukan masa yang berbeza untuk dimasak. Namun ada yang melupakannya dan menempelkan potongan yang berbeza pada lidi. Dianjurkan untuk memotong daging menjadi potongan 3,5-4 cm. Jika lebih kecil, daging akan menjadi kering, dan jika lebih banyak, maka akan digoreng dengan teruk di tengah.

Apabila anda mencuba kepingan dengan mencucuknya berulang kali, daging akan kehilangan jusnya. Daging yang dicincang dengan betul akan menjimatkan masalah untuk memasang setiap bahagian.

7. Menambah sayur ke lidi

Kebiasaan yang pelik, asal usulnya masih menjadi misteri. Jelas sekali, sayur-sayuran dimasak lebih cepat daripada daging. Semasa proses menggoreng, tidak akan berjaya mengeluarkan sayur-sayuran dari lidi dan, kemungkinan besar, mereka akan terbakar, meninggalkan bau yang tidak menyenangkan yang akan diserap oleh daging ke dalam dirinya sendiri. Sekiranya anda gemar memanggang arang, gunakan tusuk sate yang berasingan untuk mereka. Ini paling baik dilakukan setelah hidangan utama disiapkan dan demam reda..

6. Menggunakan cecair yang lebih ringan

Mereka yang ingin menjimatkan masa menggunakan cecair yang lebih ringan. Tetapi hakikatnya adalah bahawa tugas utamanya adalah untuk mencapai pembakaran yang stabil, dan tidak kuat, sehingga arang menahan haba selama mungkin. Selain itu, jika anda menggunakan cecair yang lebih ringan, makanan anda akan mempunyai bau yang tidak menyenangkan..

5. Menggunakan papan busuk dan bukannya kayu balak atau arang yang baik

Ramai orang menggunakan papan pagar lama, ranting busuk - semua yang ada dan bukannya arang batu atau balak. Tetapi kualiti kayu bakar menentukan bukan sahaja berapa lama panas akan bertahan, tetapi juga rasa kebab anda. Gunakan kayu kering dengan ukuran yang sama dari pokok lebat untuk membakar arang dengan sekata. Sekiranya menggunakan arang yang dibeli, nyalakan dengan serpihan kayu atau kertas.

4. Menyiram arang sekiranya berlaku kebakaran

Pertama, kerana tindakan ini, kepanasan arang batu berkurang, yang mana kita memperhatikan perkara di atas. Kedua, jika air sejuk masuk ke dalam potongan daging, ada risiko kebab tidak akan dimasak sama rata. Anda juga harus menahan diri dari menuangkan daging sejuk pada daging..

Cara melakukannya dengan lebih baik:

  • Sekiranya arang menyala, gerakkan tusuk sate atau parut ke sisi dan kacau dengan poker atau tongkat..
  • Sekiranya anda menuangkan perapan ke atas daging untuk mengelakkan pengecasan, bawa pengasam ke takat didih.

3. Goreng dengan api terbuka

Ramai orang biasa dengan gambar ini: kenaikan, api, sosej atau babi babi di dahan. Dan semua orang ingat bahawa sosis ditutup dengan kerak gelap. Ia pasti percintaan. Tetapi hakikatnya, tidak seperti daging mentah, sosej siap dimakan mentah. Sekiranya anda menggoreng kebab di atas api terbuka, daging akan menjadi hitam dan berubah menjadi bara dengan inti mentah..

2. Goreng dengan arang yang belum siap

Peraturan sederhana yang mesti diingat selamanya adalah bahawa arang yang dipanaskan dengan baik ditutup dengan filem abu, di mana inti merah-panas dapat dilihat. Mereka juga mengeluarkan deringan logam. Apabila arang menjadi kelabu dan berdering - sudah tiba masanya untuk mula menggoreng.

1. Memotong kepingan daging untuk memeriksa kesediaan

Sekiranya anda tidak dapat mengetahui dengan jelas apakah dagingnya baik, anda boleh memotongnya, kepingan paling padat. Tetapi ingat, ini adalah cara yang pasti untuk menghilangkan rasa enak daging. Jangan sesekali memotong setiap gigitan pada lidi. Masa memasak bergantung pada jenis daging yang anda gunakan. Dan jika anda mengikuti poin sebelumnya, maka penampilan akan cukup untuk memahami sama ada kebab anda sudah siap atau tidak..

Facebook

  • daftar masuk
  • pintu masuk
  • Utusan
  • Facebook Lite
  • Tonton
  • Orang ramai
  • Halaman
  • Kategori Halaman
  • Tempat
  • Permainan
  • Tempat
  • Pasar
  • Bayaran Facebook
  • Kumpulan
  • Oculus
  • Portal
  • Instagram
  • Tempatan
  • Acara amal
  • Perkhidmatan
  • Tentang kita
  • Buat iklan
  • Buat Halaman
  • Untuk pemaju
  • Kekosongan
  • Kerahsiaan
  • Kuki
  • Pemilihan iklan
  • Syarat Penggunaan
  • rujukan
  • Tetapan
  • Log aktiviti

Kembali pada Zaman Pertengahan, daging yang digoreng di atas api terbuka menjadi salah satu hidangan tradisional masakan Inggeris. Agar daging sapi seberat delapan kilogram digoreng dengan betul, ia dimasak lebih dari empat jam, dan selama ini daging mesti dipusingkan, jika tidak, ia akan terbakar di suatu tempat, dan di suatu tempat ia tidak akan selesai. Apa yang dibuat oleh Inggeris agar tidak memutar belit diri mereka sendiri??