Pudina liar - jenis tanaman, jenis

Pudina liar adalah tanaman yang agak biasa di lintang tengah yang mempunyai sifat penyembuhan yang kuat. Kilang ini suka dimakan dan banyak digunakan dalam pengeluaran ubat-ubatan dan kosmetik. Bahkan ada festival muzik Rusia yang dinamakan sempena pokok renek ini. Masih belum diketahui secara luas di mana Wild Mint berlaku, tetapi acara Tula menarik perhatian semakin banyak setiap tahun.

Pudina liar - apakah tumbuhan ini

Penggunaan pudina liar sangat bagus kerana khasiatnya yang bermanfaat. Ekstrak dari ramuan ini digunakan dalam pengeluaran produk kosmetik dan perubatan..

Penting! Sebelum menggunakan sediaan berdasarkan pudina atau memakannya, perlu mengetahui apakah ada intoleransi individu terhadapnya, kerana tanaman tersebut mempunyai kontraindikasi.

Pudina liar tidak asing lagi bagi semua orang

Rupa-rupanya, di mana ia tumbuh di alam semula jadi

Menurut bahasa Latin, nama botani yang lebih tepat untuk pokok renek adalah Mentha arvensis. Sebuah pokok renek bersaiz sederhana dan tidak menyebar dengan batang lurus, tetapi beberapa jenis masih boleh tumbuh dengan lebar.

Biasanya semak mempunyai daun memanjang kecil dengan hujung bulat atau sedikit runcing. Tepi mereka rata, tetapi ada jenis dengan tepi kerang. Untuk sentuhan dan struktur, pelat juga berbeza: ada jenis dengan vili yang beludru disentuh, dan ada yang mempunyai permukaan halus dan berkilat.

Bunga terletak di sepanjang bahagian atas batang dan biasanya berukuran kecil. Perbungaan berbentuk bulat dan padat, setelah berbunga mereka memberikan biji.

Tidak selalu diketahui di mana pudina tumbuh di alam semula jadi, begitu banyak menanam tanaman di rumah di laman web ini. Dalam persekitaran semula jadi, tanaman pudina liar tumbuh di hampir semua hutan lebat di dunia, tetapi tanah airnya yang sebenarnya adalah Asia timur dan tengah. Pada abad ke-18, ahli botani Inggeris menjumpai tanaman itu dan membawanya ke Eropah, setelah itu mereka secara aktif mula membiakkan jenisnya..

Varieti pudina liar sebagai mekar

Untuk tahun 2019, menurut sumber rasmi, terdapat 25 jenis subspesies ini. Perbezaan antara mereka kadang-kadang sangat hebat. Bentuk dan ukuran daun dengan bunga, serta musim tumbuh, mungkin berbeza..

Pudina ladang

Di antara semua jenis pudina, penerangan pudina ladang tidak asing lagi bagi semua orang. Spesies ini juga dipanggil Lugovoi. Pokok renek setinggi 70 sentimeter dan mempunyai pucuk lurus yang terdapat daun hijau muda dengan bentuk bujur kecil.

Tidak seperti jenis lain, bunganya terletak di gandar antara daun, sepanjang panjang batangnya. Ia berwarna merah jambu muda dan berbentuk bintang..

Pudina tidak mempunyai bau khusus, seperti Peppermint. Kerana rasanya yang lebih menyenangkan, tanaman ini banyak digunakan dalam masakan..

Kerana baunya, kucing telah memilih varieti ini.

Pudina kucing

Spesies ini juga dipanggil catnip. Kilang ini cukup popular dan diminati dalam pelbagai bidang pengeluaran. Mengandungi kandungan minyak pati yang tinggi, sebab itulah ia jarang jatuh sakit dan tidak mengalami perosak.

Tingginya hampir 1.5 m, sementara 2/3 panjang batang tegak diduduki oleh perbungaan yang sama rata dan jaraknya padat. Mereka terdiri daripada tunas biru-ungu muda yang kecil.

Bloom bermula pada bulan Jun dan berterusan sehingga hari-hari terakhir bulan Julai.

Untuk rujukan! Catnip tumbuh di padang rumput terbuka dan menarik kucing dengan baunya, itulah sebabnya ia mendapat namanya.

Pudina aromatik

Pelbagai harum berbunga panjang - hampir 3 bulan, di wilayah selatan ia boleh menjadi lebih lama. Sistem akar semak yang kuat membantunya dengan cepat menyesuaikan diri dengan keadaan baru setelah menanam di tanah terbuka atau penanaman semula.

Untuk pertumbuhan yang lebih tepat dan penampilan yang menyenangkan, mahkota tanaman mesti dipangkas dengan kerap. Pudina wangi banyak digunakan dalam memasak, dan minyak pati juga diperoleh daripadanya..

Air pudina

Spesies abadi ini dicirikan oleh pertumbuhannya yang tinggi, hampir 1 meter. Pada batang tegak terdapat vili kecil dengan bahagian persegi.

Daun lembut dan kecil berbentuk bujur, panjang 5 sentimeter dan lebar 3 sentimeter. Sekiranya anda menekannya dengan erat di antara jari anda, bau pedas dan menyenangkan akan muncul. Pokok renek mekar dalam perbungaan subur yang kecil, terdiri daripada banyak bunga putih-ungu.

Untuk rujukan! Air pudina sangat diminati dalam industri masakan dan farmaseutikal.

Pudina Jepun

Ragamnya kelihatan sangat tidak biasa dibandingkan dengan varieti lain. Pada pandangan pertama, ini adalah bunga merah terang dengan daun runcing berkilat. Ia boleh mencapai ketinggian sekitar 50 sentimeter.

Ragam Jepun mempunyai bunga yang indah dan cerah.

Sifat bermanfaat belukar ini sangat besar dan bervariasi, sebab itulah ia digunakan dalam masakan, kosmetologi dan farmaseutikal..

Maklumat tambahan! Varieti ini sangat popular di tanah airnya di Jepun, di mana ia tumbuh di persekitaran semula jadi hanya di 2 pulau..

Pudina hutan

Gambaran botani mengenai varietas hutan, menurut kesalahpahaman umum, berbeza dengan padang rumput. Oleh kerana tumbuhan tumbuh di hutan, tingginya jauh lebih lama, kerana membentang ke atas ke arah cahaya. Tetapi sebenarnya, pudina hutan serupa dengan ciri luaran dengan pudina hijau..

Belukar mempunyai daun bulat yang memanjang. Pudina hutan banyak ditanam di bidang pertanian, walaupun secara bebas terdapat di padang rumput di sebelah hutan.

Ini terutama digunakan dalam memasak, untuk menghasilkan rempah dan perasa.

Apa khasiat perubatan yang dimiliki oleh varieti pudina liar?

Walaupun tanaman mempunyai varieti dengan ciri yang berbeza, sifat penyembuhannya yang kuat telah terbukti sejak beberapa dekad yang lalu. Kilang ini digunakan dalam pengeluaran ubat-ubatan, kosmetik, salap.

Pokok renek banyak digunakan dalam penghasilan pelbagai ubat

  • penyingkiran kekejangan dan kolik;
  • normalisasi saluran gastrousus;
  • rawatan dan penyakit kulit;
  • peningkatan keadaan mental;
  • meningkatkan imuniti dan memperbaiki keadaan umum badan;
  • rawatan selsema;
  • meningkatkan kesejahteraan sekiranya masalah paru-paru (asma, bronkitis, tuberkulosis);
  • penghapusan toksin dan lebihan cecair dari badan;
  • peningkatan keadaan dan warna kulit.

Minyak pati pudina banyak digunakan untuk membuat toning badan. Ubat yang paling terkenal adalah Botanika Myata. Ia banyak digunakan di salon kecantikan untuk aromaterapi.

Pudina liar telah lama digunakan sebagai ubat dan perasa dalam memasak. Tumbuhan ini tidak kehilangan kaitan dan popularitinya hingga hari ini, dan beberapa jenisnya bahkan mula ditanam untuk tujuan hiasan di kebun. Tumbuhan yang dulunya tumbuh di Asia kini telah merebak ke seluruh benua planet ini.

Cara menanam pudina dan di mana lebih baik menanamnya, merawat pudina

Menanam pudina sangat bermanfaat bagi penanam. Digunakan secara meluas dalam memasak untuk menyediakan lauk atau perasa, tanaman ini juga mempunyai sifat penyembuhan yang unik. Dan apa yang boleh kita katakan mengenai teh pudina! Wangi, halus, menyegarkan, menghilangkan dahaga dan menghidupkan semula, minuman ini adalah makanan tradisional yang digemari oleh ribuan gourmets teh. Bagaimana cara menanam pudina dan apakah penjagaan tanaman itu? Pertimbangkan masalah utama penanaman dan penanaman tanaman ini.

Pudina: penanaman dan penjagaan

Semasa memilih tempat untuk tempat tidur kebun masa depan, banyak pendatang baru yang menanam tumbuh bertanya pada diri sendiri: di mana lebih baik menanam pudina - di bawah sinar matahari atau di bawah naungan? Sesuai untuk menanam pudina - kawasan terbuka, diterangi cahaya matahari pada siang hari, dengan tanah yang subur, lembap dan ditanam dengan mendalam.

Sejak pudina, berkat rimpang yang menjalar, tumbuh agak cepat, ketika mengatur kebun, disarankan untuk menghadkan tepinya dengan batu tulis, besi atau plastik, menggali jalur pelindung hingga kedalaman akar tanaman.

Cara menanam pudina

Semasa merancang aktiviti penanaman, tentukan, pertama sekali, bagaimana anda menanam pudina - dengan biji, keratan atau dengan membelah rimpang. Dengan kaedah benih, penanaman harus dimulakan pada pertengahan April..

  1. Tanam benih dengan teliti di dalam pasu atau bekas menggunakan tongkat yang diasah atau jarum penanaman khas untuk biji agar mudah ditanam.
  2. Air tanah di dalam periuk dengan teliti untuk mengelakkan mencuci benih, kemudian tutup bekas dengan bungkus plastik dan letakkan di tempat yang hangat dan cerah..
  3. Apabila tanaman mencapai ketinggian 4-6 cm dan melepaskan 3-4 pasang daun, anda boleh memindahkan anak benih ke tanah terbuka, setelah menambah baja mineral (potash, nitrogenous, phosphorus) dan organik (abu kayu dan pupuk kandang) ke dalamnya.

Anda mungkin menganggapnya berguna

Dianjurkan untuk menanam pudina dalam barisan, menjaga jarak antara 30-40 cm di antara mereka. Sebaiknya buat selang waktu antara anak benih setinggi setengah meter: tidak lama lagi pudina akan tumbuh dan baris menjadi tebal. Sekiranya anda mahu semak tumbuh lebat dan pendek, kira-kira dua minggu selepas penanaman, cubit bahagian atas tanaman muda.

Cara lain untuk menanam pudina adalah dengan menyebarkan dengan keratan. Potong bahagian atas tanaman yang berumur 5-7 cm, letakkan di dalam air dan kemudian transplantasikan ke tanah terbuka, ketika akar muncul.

Sekiranya anda merancang untuk menanam pudina dengan membahagi rimpang, potong akarnya sehingga sekurang-kurangnya sepuluh nodul kekal di setiap bahagian. Tanam bahan penanaman hingga kedalaman 10 cm, tambah sebilangan kecil humus di bawah setiap umbi.

Keistimewaan penjagaan pudina

Untuk tanaman seperti sederhana seperti pudina, penjagaan merangkumi penyiraman kebun secara sistematik (lebih disukai setiap hari) dan penyediaan tanah secara berkala, dengan penambahan abu kayu dan kompos ke mulsa. Pemupukan tanah dilakukan dua kali setahun: kali pertama - pada musim bunga, dan kali kedua - pada musim gugur, pada malam frosts, semasa penggalian mendalam.

Penuaian

Masa optimum untuk menuai pudina adalah semasa tempoh berbunga, ketika tanaman mengumpulkan sejumlah besar minyak pati. Untuk menyediakan daun pudina untuk musim sejuk, mereka perlu dikeringkan dengan baik dengan menyebarkannya dalam lapisan nipis di atas kertas tebal. Apabila pudina siap disimpan, letakkan daun kering di dalam bekas yang kering dan ditutup dan letakkan bekas di tempat yang gelap. Di sana, pudina wangi dan penyembuh akan disimpan untuk waktu yang lama, secara berkala menggembirakan isi rumah dengan rempah-rempah hidangan dan kecanggihan makanan keluarga teh atau menyembuhkannya dari rasa blues, malaise dan keletihan yang menjengkelkan!

Artikel serupa

Cepat beli semua yang anda perlukan untuk menanam tanaman dan menanam anak benih dalam katalog OBI yang dikemas kini

Ciri pembiakan pudina

Di antara semua jenis tanaman pedas, pudina adalah jenis yang paling popular dan dicari. Tumbuhan hiasan ini bukan sahaja menghiasi taman, tetapi juga bermanfaat. Seperti apa bentuk pudina, di mana ia tumbuh dan di kawasan mana ia digunakan, anda dapat mengetahui dari penerangan kulturnya.

Pudina adalah jenis yang paling biasa

Ciri-ciri pelbagai

Peppermint adalah ramuan kuno dari keluarga Lamiaceae yang ditanam di kebun sebagai semak abadi. Bentuk penanaman ini diperoleh berdasarkan dua spesies - spikelet dan pudina air.

Penerangan kilang merangkumi ciri-ciri berikut:

  • ketinggian berbeza dari 1 hingga 1.5 m;
  • sistem akarnya besar, mendatar, dengan banyak cabang;
  • daun pudina warna hijau gelap, petiolate pendek, memanjang dengan sedikit pubertas;
  • pokok renek mekar dengan bunga kecil ungu atau ungu, dikumpulkan dalam perbungaan-spikelet;
  • menyebarkan mahkota, batang tegak, warna hijau, tanpa baligh dan duri.

Tanaman pudina mempunyai beberapa jenis dengan daun merah-ungu, hijau muda..

Dengan keadaan penjagaan dan pemeliharaan yang baik, semak setiap tahun menghasilkan dedaunan yang berguna dari dedaunan yang berguna, wangi dan berair.

Di wilayah Rusia, tanaman ini telah tersebar luas di wilayah Voronezh dan Wilayah Krasnodar. Tanaman ini berjaya ditanam di wilayah Ukraine, Belarus, Moldova, di kaki bukit Kaukasus Utara.

Komposisi

Semua organ tumbuhan udara mengandungi minyak pati aromatik, komponen utamanya adalah mentol dan esternya.

Bahan tambahan minyak pati:

  • pullegon;
  • asid perinik;
  • mentofuran;
  • sabinena hidrat;
  • a-pinene dan b-pinene.

Daun tumbuhan kaya dengan karotena, asid organik, tanin, makro dan unsur mikro.

Bila hendak memilih pudina

Pengumpulan dedaunan segar dilakukan pada awal berbunga pokok renek - dalam tempoh ini, bahagian udara mengandungi sejumlah besar minyak pati dan nutrien.

Daun dikoyak atau dipotong bersama batangnya, diletakkan di atas tuala kertas dan dibiarkan kering sepenuhnya di ruangan yang berventilasi baik dengan cahaya siang tanpa cahaya matahari langsung.

Rumput yang dituai diletakkan di dalam beg kertas atau beg kain dan dihantar ke tempat penyimpanan di tempat yang kering.

Pudina kering secara beransur-ansur kehilangan rasanya

Penyembuhan sifat

Oleh kerana komposisi kimianya yang unik, ramuan ini menjadi permintaan yang tinggi dalam perubatan tradisional dan alternatif sebagai bahan penyembuh bagi banyak penyakit..

  1. Decoctions dan infus herba digunakan sebagai antiemetik. Minuman yang dibuat dari dedaunan aromatik mempunyai kesan karminatif dan meningkatkan selera makan.
  2. Minyak pudina mempunyai kesan menyegarkan dan menyejukkan, sebab itulah ia sering ditambahkan pada produk pergigian, oral dan penyedutan. Ini adalah antiseptik yang sangat baik untuk menghilangkan rasa sakit dan sakit tekak..
  3. Herba penyembuhan meningkatkan peredaran darah dan pergerakan usus.
  4. Apabila diminum secara berkala, minuman pudina menguatkan sistem imun, mempunyai kesan diuretik dan penyembuhan luka..
  5. Dalam perubatan rakyat, budaya ini bersama dengan tanaman ubat lain meningkatkan keasidan perut, menghilangkan sakit kepala, menormalkan tidur dan kerja otot jantung..
  6. Teh pudina menghilangkan rasa sakit semasa haid, merawat kemandulan lelaki, mati pucuk, dan meningkatkan libido.
  7. Minuman ramuan wangi berguna untuk merawat penyakit perut, usus dan pundi hempedu.

Aplikasi memasak

Daun segar tanaman ditambahkan ke makanan - salad, sup, hidangan daging dan ikan. Bahan mentah yang dicincang digunakan sebagai agen perasa dalam pembuatan keju.

Perisa pudina untuk sos, jeli, gravies buah, minuman sejuk, pastri, dan roti kvass.

Batang dan daun digunakan sebagai rempah dalam industri ikan dan tembakau, untuk pelbagai acar.

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Memandangkan ia adalah tanaman tahan musim sejuk, ia ditanam di seluruh Rusia. Anda boleh mendapatkan kilang baru di laman web anda dengan beberapa cara.

Dengan membahagikan rimpang

Kaedah penanaman ini agak mudah dan sesuai untuk mereka yang sudah mempunyai tanaman dewasa di laman web mereka..

Pertama, anda perlu menggali rimpang, kemudian membahagikannya kepada beberapa bahagian sehingga masing-masing mempunyai beberapa akar dan 1-2 pucuk dengan daun.

Tumbuhan ditanam secara individu di tanah yang subur dengan baja. Campuran nutrien 1 kg humus, 100 g abu kayu dan 20 g garam kalium dituangkan ke dalam setiap lubang. Semua ini dicampurkan dengan tanah kebun, kemudian dicurahkan ke dalam lubang. Seterusnya, tanaman ditanam dan disiram.

Benih

Kaedah penanaman pudina adalah sukar dan memerlukan kesabaran, tetapi anda dapat memperoleh banyak tunas muda untuk mengisi seluruh perkebunan. Kelemahan kaedah ini adalah tidak mungkin memperoleh tanaman varieti dari biji..

Benih boleh dibeli di mana-mana kedai berkebun. Pertama, mereka direndam dalam larutan kalium permanganat selama setengah jam, kemudian dikeringkan dan disemai di tanah. Prosedur ini dilakukan pada awal musim bunga untuk mendapatkan tunas yang kuat untuk ditanam di lokasi pada awal musim panas.

Kotak anak benih digunakan untuk menyemai benih. Mereka diisi dengan substrat nutrien (1 kg humus atau kompos, 200 g abu kayu dan 40 g garam kalium digunakan untuk 3 kg tanah kebun). Alur tidak terlalu dalam (5 mm) ditarik pada jarak 5 cm antara satu sama lain. Sekiranya ditanam terlalu dalam, anak benih mungkin tidak menetas. Untuk menyemai, biji kering dicampurkan dengan pasir dalam nisbah 1: 1. Setelah disemai, anak benih ditaburkan dengan tanah, diairi dari botol semburan.

Butuh sekurang-kurangnya dua minggu untuk benih bercambah. Penanaman ditutup dengan filem atau kaca telus, ditempatkan di tempat yang terang di mana tidak ada cahaya matahari langsung. Dalam proses percambahan, biji-bijian diudarakan secara berkala dan disembur dari botol penyembur.

Sebulan selepas percambahan, anak benih ditipis, mengeluarkan spesimen yang memanjang, menguning dan layu. Pemindahan tanaman ke lokasi dilakukan pada akhir Mei atau pada awal bulan Jun menggunakan tanah subur yang digunakan untuk menyemai.

Keratan

Tidak sukar untuk menanam pudina dari keratan, mempunyai tanaman dewasa di tapaknya. Pemotongan pucuk hijau yang kuat dilakukan pada musim panas semasa musim pertumbuhan aktif. Untuk penanaman, anda memerlukan pucuk sekurang-kurangnya 20 cm dengan kehadiran 1-2 tunas vegetatif.

Untuk rooting yang berjaya, keratan direndam di dalam air dengan stimulator pembentukan akar selama 1 jam. Kemudian mereka ditanam dalam komposisi nutrien yang sama seperti ketika menyemai benih.

Anda dapat memahami bahawa keratan telah berakar dan mula berakar, menggunakan daun baru.

Tumbuhan dipindahkan ke laman web pada musim bunga - pada pertengahan atau akhir April, apabila panas stabil dan tanah menjadi panas hingga 10-12 ° С.

Keratan pudina siap ditanam

Ciri penjagaan

Tanpa mengira kaedah penanaman, pudina memerlukan penjagaan yang baik, yang terdiri daripada yang berikut:

  1. Penyiraman secara berkala. Sepanjang musim tanam, semak harus disiram secara berkala. Penyiraman tepat pada masanya dan sederhana akan memberikan pertumbuhan intensif sistem akar dan jisim hijau.
  2. Melonggarkan akan menghalang pembentukan kerak di permukaan bumi. Prosedur ini dijalankan satu hari selepas setiap penyiraman..
  3. Rumpai yang menenggelamkan tanaman pedas mengambil semua kelembapan dan nutrien dari tanah, yang memberi kesan negatif terhadap pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Pada belukar, pudina sering rosak oleh parasit dan penyakit. Oleh itu, penyiangan, membersihkan rumpai dan serpihan tumbuhan adalah prosedur wajib untuk menjaga tanaman ini..
  4. Pudina bertindak balas dengan baik untuk memberi makan dengan baja mineral kompleks. Belukar diberi makan dua kali dalam satu musim - pada awal musim bunga dan awal musim panas..
  5. Walaupun pelbagai jenis ini tahan fros, pada tahun-tahun pertama kehidupan, ladang muda memerlukan perlindungan dari sejuk. Zon dekat batang ditaburkan dengan tanah kebun atau kotoran busuk. Mahkota ditutup dengan jerami, dahan cemara atau agrofibre.

Penyakit dan perosak

Penyakit yang paling biasa dalam budaya ini adalah cendawan dan karat. Dalam kes pertama, bunga putih yang serupa dengan tepung muncul di daun dan pucuk tanaman. Apabila rosak akibat karat, bintik-bintik merah terbentuk di dedaunan, menyerupai karat logam.

Aphid merosakkan daun pudina

Rawatan tidak dijalankan, kerana jangkitan kulat hanya dapat dihancurkan dengan bantuan racun kulat. Selepas rawatan ini, daun tanaman menjadi tidak dapat digunakan. Kawasan yang terjejas mesti dipotong dan dibakar. Dengan jangkitan lengkap, pokok renek itu tercabut dan dibuang.

Perosak pudina mengganggu:

  • hama labah-labah;
  • kutu pudina;
  • aphid;
  • gulungan daun;
  • kumbang daun.

Untuk tujuan pencegahan, ubat tradisional digunakan - infusi bawang putih, sabun tembakau atau sabun abu. Pemprosesan dilakukan sebulan sebelum penuaian yang dirancang. Spesimen yang diserang dengan berat harus dikeluarkan dan dibakar untuk mencegah jangkitan pada semak yang sihat..

Varieti lain

Selain pudina, jenis budaya lain sangat popular di rumah berkebun, perubatan dan memasak..

  1. Lada Kuban. Perdu yang tinggi dan tegak dengan aroma mentol yang menyegarkan. Plat daunnya berbentuk ovoid, bahagian bawahnya berwarna puber. Ia mekar dengan bunga ungu kecil, dikumpulkan dalam perbungaan berbentuk lonjakan. Berbunga panjang - berlangsung dari awal Julai hingga pertengahan Ogos.
  2. Sejuk - tumbuhan herba, saiz miniatur - tingginya bervariasi dari 25 hingga 75 cm. Salah satu jenis yang paling harum dengan hijau tua, daun ovoid dan pucuk tegak. Puncak hiasan hiasan pudina sejuk pada masa berbunga - tanaman itu mekar dengan bunga kecil merah-ungu atau putih-ungu, dikumpulkan dalam perbungaan-spikelet.
  3. Lemon. Tumbuhan ini menghilangkan aroma lemon-mint - nama kedua ialah Melissa. Tanaman perubatan kekal 50 hingga 80 cm dengan batang tegak dan dedaunan hijau muda. Plat daun ovoid dengan ujung runcing dan berisi kemaluan halus. Lemon mint mekar dengan bunga kecil putih salji, dikumpulkan dalam beberapa potong dalam perbungaan berbentuk bundle. Digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional dan rakyat.

Lemon mint atau lemon balm

Kesimpulannya

Berkat sifat penyembuhannya, aroma yang kaya dan perawatan yang tidak bersahaja, pudina telah meluas bukan sahaja di negara kita, tetapi di seluruh dunia. Ubat berdasarkan budaya ini membantu menyingkirkan banyak penyakit, meningkatkan imuniti dan memperbaiki keadaan umum. Hidangan pedas, termasuk pudina, mempunyai aroma dan rasa yang luar biasa.

Kami berkenalan dengan pelbagai jenis pudina dari foto dengan nama dan keterangan

Bau pudina yang menyenangkan dan menyegarkan sudah biasa bagi kita semua. Anda boleh berjumpa dengannya di mana sahaja, dari permen karet hingga ubat gigi. Beberapa jenis pudina berjaya digunakan dalam masakan dan perubatan, serta dalam minyak wangi. Nama ini tidak dapat dipisahkan dengan mitos Yunani kuno. Walaupun pada zaman dahulu, tanaman pudina digunakan secara aktif oleh nenek moyang kita. Ia masih popular hingga kini. Varieti tertentu ditanam dalam jumlah besar dan digunakan untuk mendapatkan minyak pati.

  • Kebaikan pudina
  • Penyebaran pudina
  • Kami juga mengesyorkan membaca
  • Kehalusan penjagaan pudina
  • Dan sekarang - mengenai jenis pudina!
  • Jumpa pudina liar!
  • Pudina buatan sendiri
  • Mint menthol
  • Catnip
  • Pudina lemon
  • Pudina
Tunjukkan semua kandungan

Kebaikan pudina

Penanaman pudina adalah milik semua orang. Dalam perubatan rakyat, ia digunakan sebagai ubat yang menenangkan sistem saraf dengan sempurna. Adakah anda teruja? Adakah hanya ada "saraf" di tempat kerja? Mulakan hari anda dengan secawan teh aromatik, tetapi jangan lupa menambahkan sedikit daun pudina ke dalamnya. Kesan santai akan mengejutkan anda!

Harap maklum bahawa daun asli mesti ditambahkan ke dalam teh, dan bukan campuran dengan rasa yang tidak dapat difahami. Selalunya teh berperisa dengan mentol. Ia diekstrak dari sintesis bahan kimia dan tidak ada kaitan dengan pudina semula jadi..

Banyak ubat untuk rawatan penyakit gastrousus mesti mengandungi pudina. Faktanya adalah bahawa ia dikenali sebagai agen koleretik yang sangat baik dan sangat berkesan. Dan berkat kesan diuretik, anda dapat membuang badan anda dari cecair terkumpul dalam beberapa jam. Gunakan pudina untuk mengekalkan keseimbangan garam dan air. Ini benar terutamanya bagi mereka yang terlalu banyak makan garam meja..

Terdapat kes apabila pengambilan teh yang berlebihan dengan daun pudina menyebabkan dehidrasi.!

Apabila seseorang mengalami selesema, beberapa jenis pudina sedia membantu. Ini juga berlaku untuk beberapa penyakit berjangkit lain, serta mual dan sakit kepala yang teruk. Minyak wangi dan kosmetologi moden telah lama mengguna pakai tanaman ini. Hari ini boleh didapati di banyak krim dan salap, serta produk penjagaan rambut dan kulit..

Penyebaran pudina

Ramuan abadi tergolong dalam keluarga labiate. Sangat tidak bersahaja bahawa menanam pudina tidak begitu sukar bahkan untuk penanam pemula. Ia dapat dijumpai di semua negara dengan iklim sederhana. Anda bertanya: bagaimana merawat pudina, dan baja apa yang harus digunakan? Kilang ini tidak memerlukan penjagaan atau pemberian makanan khusus. Rasanya terik di bawah sinar matahari dan di bawah naungan, menyukai kelembapan sederhana dan akan merasa puas dengan hujan yang jarang berlaku.

Untuk pembiakan pudina, penanaman juga tidak menjadi masalah besar. Yang harus anda lakukan ialah menanam sekurang-kurangnya satu tanaman di kebun anda. Kekhawatiran selebihnya akan diambil alih oleh akarnya, yang tumbuh dengan cepat..

Perwakilan flora ini membiak dengan keratan dan pembahagian akar. Pembiakan juga dibenarkan oleh daun, yang cepat berakar di tanah. Walau bagaimanapun, kami sangat mengesyorkan agar anda memagari kawasan pudina. Ini adalah langkah yang perlu agar akar tanaman ini tidak melampaui kawasan tersebut. Untuk tujuan ini, kepingan batu bata atau bahan bumbung biasa dikebumikan di tanah. Sudah pada tahun pertama penanaman, anda dapat menuai dengan selamat dalam bentuk daun.

Kami juga mengesyorkan membaca

Penggunaan pudina boleh dilakukan dalam bentuk kering dan segar. Seperti sayur-sayuran lain, pudina dikeringkan di atas periuk atau dulang yang berasingan. Ini dibentangkan dalam lapisan tipis, dibiarkan selama beberapa waktu di dalam ruangan yang gelap, tetapi berventilasi baik. Untuk penyimpanan, lebih baik menggunakan peralatan kaca dengan penutup yang ketat. Seramik akan berfungsi juga.

Kehalusan penjagaan pudina

Memang, menjaga pudina sangat mudah. Prosedurnya adalah standard, mereka biasa bagi setiap penanam. Ini merumput, menyiram dan melonggarkan tepat pada masanya.

Sebaiknya menyiram tanaman ubat pada waktu petang. Berpakaian top hanya dilakukan sekali dalam satu musim dan dikurangkan menjadi mulsa dengan kompos atau gambut.

Dan sekarang - mengenai jenis pudina!

Bahagian pertama artikel kami adalah pengantar. Kami memberitahu anda tentang beberapa kualiti pudina yang bermanfaat dan memperkenalkan anda mengenai perkara ini, jenis tanaman apa itu, dan faedah apa yang dapat diberikan kepada anda. Sekarang mari kita ketahui pudina mana yang paling berguna, bagaimana membezakan satu jenis dari yang lain, spesies mana yang paling baik ditanam di rumah.

Memang, varieti pudina kelihatan dan tidak dapat dilihat: 25 jenis utama dan 10 jenis kacukan lagi. Sebilangan besar daripadanya adalah pokok renek herba dengan batang yang agak lentur. Bunga kecil, dikumpulkan dalam perbungaan yang kemas. Tingginya boleh mencapai 1 meter, tetapi selalunya 40-60 cm. Pembungaan berlangsung sepanjang musim panas, bermula pada bulan Jun, berakhir pada bulan Ogos. Dianjurkan untuk mula mengumpulkan daun pada awal bulan Jun, walaupun jumlah minyak pati mencapai puncaknya pada bulan Ogos..

Jumpa pudina liar!

Pudina liar bukan satu-satunya nama untuk tanaman ini. Sekiranya anda mendengar kata-kata oregano, ibu, pudina, padang rumput, maka anda harus tahu bahawa kita bercakap mengenai wakil flora yang sama. Anda boleh menemui pudina liar di padang rumput dan berhampiran badan air. Ia dicirikan oleh aroma yang sangat halus dan halus. Minyak pati jenis ini mengandungi bahan berguna seperti citral, menthol, geraniol, dan sebagainya..

Pudina liar adalah tetamu selamat datang dalam masakan. Ternyata ia sesuai dengan banyak pencuci mulut manis, hidangan daging dan ikan. Ia sering ditambahkan pada minuman dan beberapa salad, ia digunakan sebagai agen perasa yang kuat untuk gula-gula, sup dan sos, serta koktel beralkohol. Foto di bawah membolehkan anda memahami bagaimana rupa semak pudina liar:

Bahkan orang Yunani kuno menyedari bahawa pengambilan pudina jenis ini secara berkala dapat meningkatkan tumpuan minda. Mereka mengatakan bahawa karangan bunga, yang biasa dipakai oleh Pliny the Elder di kepalanya, selalu berisi daun tanaman yang harum. Sekiranya anda merancang untuk menanam pudina di rumah, pastikan untuk memperhatikan jenis ini. Teh pudina liar dengan cepat dan berkesan membuang toksin berbahaya dari badan, adalah agen ekspektoran dan anti-radang yang kuat untuk batuk kering dan asma..

Adakah anda menganggap diri anda seorang meteorologi dan cukup peka terhadap sebarang perubahan cuaca? Sekiranya demikian, anda juga harus mempertimbangkan untuk menggunakan pudina liar. Ia memberi kesan positif terhadap kesejahteraan, membantu menahan tekanan dan beberapa penyakit berjangkit..

Pudina rumah

Tumbuhan dengan nama misterius plectrantus juga tergolong dalam keluarga labiate. Ia juga disebut pudina di rumah, kerana plectranthus sering ditanam di periuk biasa di rumah. Tanaman ini sama sekali tidak menuntut pilihan tanah, tetapi ia menyukai cahaya matahari. Pada musim panas memerlukan penyiraman yang banyak, sementara pada musim sejuk dapat dikurangkan sedikit. Ia tidak berada dalam keadaan rehat, walaupun tumbuh lebih perlahan apabila terdapat salji di luar tingkap.

Mint menthol

Pelbagai lagi rasa ingin tahu. Cuma bau pudina yang enak, panjang semak hingga 65 cm. Ia dianggap sebagai subspesies pudina, perbezaan utamanya adalah kandungan mentol yang sedikit lebih tinggi. Baunya cukup kuat dan kuat. Bahkan satu daun per segelas teh sudah cukup untuk mengalaminya sepenuhnya. Ngomong-ngomong, ini adalah salah satu sebab mengapa mentol mentol hampir tidak pernah jatuh sakit, dan serangga dan perosak lain memotongnya dengan cara kesepuluh. "Penuaian" daun pertama dapat dituai 3 bulan setelah berjaya mengakar.

Catnip

Catnip adalah nama rasmi kilang itu, dan orang menyebutnya catnip. Biji, daun dan batang mempunyai aroma lemon khusus yang menarik perhatian kucing. Sebenarnya, oleh itu namanya. Kepunyaan keluarga Yasnotkov. Mekar dari bulan Jun hingga Julai. Minyak pati yang sangat berharga yang mengandungi limonena, sitranelol dan sitrat diperoleh dari catnip.

Pudina lemon

Pudina jenis ini dikenali sebagai balsem lemon, juga sel ratu dan lebah. Belukar setinggi satu meter. Mengandungi kopi dan asid rosemary, vitamin C dalam kuantiti yang banyak. Berkat kemasukan balsem lemon, anda dapat merehatkan dan menghilangkan ketegangan saraf, menyembuhkan insomnia, dan mengurangkan tekanan darah. Tetapi jangan lupa bahawa dalam semua perkara yang perlu anda ketahui bila harus berhenti. Sekiranya infus dibuat terlalu kuat, dan bukannya kesan yang diinginkan, anda hanya akan mendapat peningkatan pada gejala yang sudah ada. Minyak balsem lemon berkesan untuk selesema dan herpes, jadi pastikan anda selalu memilikinya di rumah anda terlebih dahulu.

Pudina

Di antara semua jenis pudina dalam foto dan dengan nama, jenis ini bukan sahaja yang paling terkenal, tetapi juga yang paling biasa. Penjagaannya semudah mungkin, malah digunakan dalam farmakologi moden. Ia mempunyai sifat analgesik, melebarkan saluran darah. Dia boleh membantu anda dengan kerap mual, kembung perut dan juga asma. Kaldu pudina digunakan secara aktif untuk sakit perut, kolik dan masalah usus. Ia juga digunakan sebagai agen peluh dan koleretik. Manfaat yang dapat diperoleh dari rebusan daun hijau yang kadang-kadang sukar untuk dinilai secara berlebihan.

Ringkaskan. Anda baru sahaja menerima maklumat yang sangat berharga tentang apa itu pudina, spesies apa yang ada di alam semula jadi dan bagaimana ia berbeza antara satu sama lain. Hampir setiap jenis pudina bermanfaat untuk manusia dengan caranya sendiri. Tetapi kelebihan utama tanaman ini ialah anda selalu dapat menanamnya di rumah, tanpa mengira cuaca di luar tingkap..

Apa itu pudina dan di mana ia tumbuh?

Legenda Yunani kuno mengatakan bahawa pudina adalah nimfa yang cantik yang berubah menjadi tumbuhan. Dewi Persephone, setelah mengetahui bahawa isterinya Aida menyukai kecantikan muda, membuat mimisan pada nimfa. Sejak itu, pudina muncul di Crete dan di tempat lain di Mediterranean..

Di manakah pudina tumbuh hari ini? Sayangnya, ini hanya kisah dongeng yang indah, jika tidak, dunia akan mempunyai pelbagai jenis tumbuhan wangi, aromatik pedas dan juga ubat-ubatan, yang disatukan dengan nama biasa - pudina. Hari ini, lebih daripada 25 spesies telah dijumpai dalam keluarga Yasnotkov, yang mempunyai beberapa ciri umum, tetapi juga mempunyai perbezaan penting. Apa itu pudina yang tumbuh di berbagai belahan dunia?

Sekiranya kita membuat penerangan umum untuk kebanyakan spesies, maka pudina adalah ramuan dengan batang lurus atau batang, bergantung pada spesies, dari 20 hingga 150 sentimeter. Pudina mempunyai daun bujur, ovoid atau memanjang sepanjang kira-kira 4-8 cm, sering puber, seperti batangnya. Di samping itu, pudina dibezakan dengan bentuk bunga khas, yang memberikan nama kedua kepada seluruh keluarga - Labia.

Dari jumlah spesies yang ada, tidak lebih dari sepertiga secara aktif ditanam, tetapi tanaman wangi dan bahkan hiasan, yang merupakan kerabatnya yang sangat jauh, kadang-kadang dianggap sebagai pudina..

Pudina padang rumput

Yang paling terkenal di Rusia adalah pudina padang rumput atau Mentha arvensis. Spesies ini dapat dilihat sebagai tumbuhan liar di negara-negara Eropah dan hampir di mana sahaja di negara kita dari sempadan baratnya hingga ke Timur Jauh. Spesies ini juga dipanggil pudina mulia atau Lapland.

Minyak yang diperoleh dari kultur mengandungi 60 hingga 92% mentol. Walaupun begitu, rasa pudina padang rumput terasa ringan, yang memungkinkan daun dan bahagian atas pucuk digunakan untuk tujuan memasak dan perubatan. Batang spesies abadi ini tingginya hingga 80 cm. Rimpang, seperti tanaman yang berkaitan, menjalar, kuat. Bunga berwarna merah jambu atau ungu, kecil, dikumpulkan pada pusaran palsu yang terletak di sepanjang batang. Waktu berbunga pudina padang rumput bermula pada bulan Jun dan berakhir hanya pada bulan Oktober.

Pudina kebun: gambar dan keterangan spesies

Pudina kebun atau Mentha spicata adalah ramuan abadi yang tidak memiliki rasa cerah seperti pudina, tetapi tidak dapat ditandingi secara besar-besaran di penanaman Eropah. Di alam liar, spesies ini dapat dijumpai di barat daya dan selatan Rusia, di mana pudina tumbuh di kawasan berlorek lembap.

Pelbagai jenis pudina ini mempunyai batang tetrahedral tahunan, mencapai panjang kira-kira satu meter, di mana terdapat daun lonjong yang panjang dengan hujung runcing. Seperti yang anda lihat dalam foto pudina kebun, bahagian atas daun benar-benar halus, rambut terkecil hanya urat di bahagian belakang. Ketinggian tanaman tidak melebihi 45 cm, tetapi lebar semak tumbuh hingga 90 cm. Bunga ungu kecil pudina taman, seperti dalam foto, muncul pada bulan Julai dan hanya pudar pada akhir musim panas.

Untuk tujuan masakan, daun pudina kering dan segar digunakan dengan aroma yang jelas dan rasa langsung, sedikit pedas..

Pudina kerinting

Pudina kerinting, pudina kerinting atau Mentha spicata crispa adalah sejenis pudina kebun dengan bentuk dedaunan tertentu. Walaupun terdapat kemungkinan tanaman ini menarik di alam liar hanya di kawasan tertentu di Asia, Eropah selatan dan Afrika utara, pudina kerinting dengan cepat berpindah ke kawasan dengan iklim sederhana dan ditanam tidak hanya di negara-negara Eropah dan Rusia, tetapi juga di benua Amerika Utara..

Ketinggian tanaman abadi adalah dari 30 hingga 100 cm, batangnya kuat, tegak, duduk dengan tepi yang hancur, bergerigi, daun hijau terang. Bunga pudina kerinting sedikit berbeza dengan bunga spesies yang berkait rapat, mempunyai warna merah jambu atau putih pucat dan dikumpulkan dalam perbungaan berputar.

Pudina Maghribi

Pudina Maghribi atau Mentha spicata crispa Maghribi tidak lebih daripada pudina kerinting. Nama khasnya berasal dari Perancis dan merujuk kepada zaman ketika Maghribi, bersama dengan wilayah Afrika Utara yang lain, adalah tanah jajahan Perancis. Rempah, buah-buahan dan tumbuh-tumbuhan yang dibawa dari negara ini nampaknya sangat asing bagi orang Eropah.

Sebaliknya pudina Maghribi, tumbuh di iklim yang lebih panas daripada di Dunia Lama, mengandungi lebih banyak minyak pati dan mentol, selain itu, ia mempunyai daun bergelombang yang tidak biasa, itulah sebabnya ia mendapat namanya..

Pudina epal

Mentha rotundifolia atau pudina berdaun bulat disebut Mesir, emas dan gula-gula. Selalunya hibrida interspesifik antara pudina berdaun panjang dan wangi disebut pudina epal. Pada asalnya, spesies ini berasal dari Asia Kecil atau Afrika Utara.

Dan di lorong tengah dan di selatan Eropah, di negara-negara Kaukasus dan di Rusia, di mana pudina tumbuh sebagai tanaman kebun, tanaman ini dihargai kerana rasanya yang menyenangkan, menyegarkan, aroma lembut.

Untuk tujuan masakan, bukan sahaja daun muda digunakan, tetapi juga seluruh bahagian hijau tanaman. Sebagai tambahan kepada bentuk biasa pudina epal dengan dedaunan hijau, varieti yang pelbagai telah dibiakkan hari ini, menggabungkan hiasan dan kualiti rasa pedas. Kedua-dua jenis dan lain-lain jenis pudina epal membentuk semak herba, tingginya 50 hingga 70 cm, ditutup dengan daun ovoid bulat atau lebar ciri spesies, di mana tumpukan tebal jelas kelihatan.

Pudina coklat

Populariti coklat pudina atau Mentha piperita citrata Chocolate adalah variasi peppermint yang menggabungkan aroma mentol dengan sitrus ringan dan nada coklat.

Kesan bahawa pudina benar-benar ada kaitan dengan kelezatan kegemaran banyak menyokong warna tanaman, yang mengandungi banyak antosianin..

Pudina wangi

Biasa di Mediterania dan Asia Kecil, serta di beberapa negara Eropah, pewangi pudina atau Mentha suaveolens adalah tanaman wangi abadi yang digunakan dalam masakan dan perubatan. Di alam liar, tanaman lebih suka cerah, tetapi tidak kering..

Di negara-negara di mana pudina spesies ini tumbuh, ia mencapai ketinggian 30 hingga 100 cm. Batang tegak, puber, ditutup dengan daun hijau bersaiz sederhana berbentuk hati. Bilah daun dimampatkan, dengan gigi kecil di sepanjang tepinya. Pudina berbunga harum, membentuk perbungaan berbentuk kerucut yang padat, yang terdiri daripada bunga putih kecil.

Pudina Jepun: perihalan spesies dan gambar

Sedikit yang diketahui oleh orang Eropah dan ditunjukkan dalam foto, pudina Jepun atau Mentha japonica adalah tumbuhan abadi yang hanya terdapat di dua pulau kepulauan Jepun, Hokkaido dan Honshu..

Tempat penanaman pudina Jepun adalah hutan paya atau lembap. Ketinggian tanaman, yang jarang berlaku bahkan di negara Matahari Terbit, tidak melebihi 40 cm, batangnya tegak atau merayap, daunnya kecil, hampir tidak mencapai 2 cm. Bunga kecil warna putih atau ungu pucat dikumpulkan dalam perbungaan yang jarang. Waktu berbunga pudina Jepun, yang digambarkan, bermula pada bulan Ogos dan berlangsung hingga pertengahan musim luruh.

Seperti spesies keluarga yang lain, tanaman ini mengandungi minyak pati dan digunakan untuk pembuatan kosmetik, dan juga digunakan sebagai bumbu rempah dan perasa.

Pudina hutan: penerangan dan gambar

Di negara kita, pudina hutan atau azimat disebut tanaman milik keluarga Yasnotkov, tetapi yang merupakan saudara jauh dari pudina yang biasa. Ini adalah oregano atau Origanum vulgare biasa. Di Eropah, dan terutama di wilayah Mediterranean, pudina hutan yang ditunjukkan dalam foto itu dikenali sebagai oregano.

Di Rusia, di mana oregano atau pudina hutan tumbuh hampir di seluruh negara di alam liar, budaya ini digunakan sebagai ubat. Di zon tengah bahagian Eropah dan di Siberia, oregano dapat dijumpai di padang rumput dataran banjir dan penebangan, di hutan oak dan di sepanjang tepi hutan konifer.

Di Perancis, Itali dan AS, oregano liar atau oregano dihargai sebagai perasa untuk hidangan sayur-sayuran dan daging, makanan panggang dan perap. Oleh itu, di kawasan-kawasan ini, tanaman herba tumbuh secara aktif. Batang pudina hutan mulai bercabang di atas permukaan tanah, tumbuh hingga 30 - 70 cm. Daun oregano bujur bujur berwarna gelap di atas dan kelihatan lebih ringan di bahagian belakang. Perbungaan tidak berputar atau karpal, seperti pada pudina, tetapi corymbose, yang terdiri daripada bunga kecil berwarna ungu muda atau ungu muda.

Pudina Mexico

Pudina Mexico, yang kebanyakannya tumbuh di benua Amerika Utara, disertakan dengan pudina kebun dalam satu keluarga dan bahkan satu kumpulan, tetapi mempunyai nama yang berbeza. Ahli botani dan tukang kebun, tanaman ini lebih dikenali sebagai lofant, multicolor atau Agastache scrophulariifolia..

Ini adalah perennial spektakuler yang membentuk semak hingga ketinggian satu setengah meter dan mempunyai aroma yang agak kuat, yang memberi alasan untuk memanggil tanaman Mexico pudina..

Lofant ditanam di wilayah Rusia sebagai tanaman hiasan yang menarik, tanaman madu yang sangat baik dan tanaman ubat. Benar, agar pudina Mexico di bahagian Eropah di zon tengah, di Siberia Barat dan di Ural dapat bertahan pada musim sejuk, budaya memerlukan perlindungan dan jaminan bahawa pada musim bunga akar tanaman tidak akan berakhir di dalam air.

Di satu tempat, warnanya tumbuh dengan baik sehingga 6 tahun. Hari ini, banyak jenis telah dibiakkan dengan bunga dari semua jenis warna dari ungu dan biru tua hingga oren dan raspberry.

Pudina buatan sendiri: gambar dan perihalan spesies

Sekiranya pudina atau oregano Mexico, bukan milik saudara terdekat dari jenis kebun yang terkenal, masih digunakan sebagai tanaman perubatan dan pedas, maka pudina buatan sendiri, yang tergolong dalam genus Plectranthus, adalah tanaman hiasan eksklusif.

Sebilangan besar tanaman, berasal dari zon tropika di Asia, Afrika, Australia dan Amerika Selatan, menuntut hak untuk dipanggil pudina rumah..

Plectrantus adalah tanaman tahunan, beberapa di antaranya telah mendapat tempat di rumah sebagai tanaman dalaman, dan beberapa lagi ditanam sebagai tanaman taman hiasan. Lebih-lebih lagi, di antara tumbuhan herba, terdapat juga semak tinggi..

Plectranthus fruticosus atau renek plectrantus yang tumbuh setinggi satu meter adalah salah satu spesies yang serupa dengan pudina. Pokok renek terdiri dari akar menjalar dangkal, pucuk bercabang puber, ditanam dengan daun runcing berbentuk hati sepanjang 10 cm. Gigi bulat kelihatan pada daun.

Pudina buatan sendiri, seperti dalam foto, mempunyai bunga wangi ungu, yang digabungkan menjadi perbungaan longgar di bahagian atas pucuk.

Coleus atau jelatang dengan dedaun beraneka warna terang juga merujuk kepada spesies yang sama seperti dalam foto, pudina buatan sendiri.

Pokok renek lain yang mencapai ketinggian 2.5 meter untuk spesies tersebut dipanggil Plectranthus ecklonii. Di Afrika Selatan, di mana pudina varieti eksotik ini tumbuh, tanaman lebih suka kawasan terang atau separa teduh. Semak tumbuh agak perlahan, mekar setiap tahun, memberikan perbungaan yang subur dan longgar berwarna biru, ungu atau putih di hujung pucuk. Plectrantus seperti itu dapat disebarkan dengan lapisan atau keratan. Di Rusia, tempat perlindungan untuk musim sejuk dan pemangkasan pucuk adalah wajib sehingga pertumbuhannya matang dengan sejuk.

Plectranthus dari spesies Plectranthus oertendahlii adalah tanaman rumah yang agak kecil, yang pucuknya tidak tumbuh lebih panjang dari 50 cm dan mempunyai penampilan yang menjalar. Daun pudina rumah yang ditunjukkan dalam foto mempunyai bentuk ovoid bulat dan warna yang tidak biasa. Nada umum dedaunan berwarna hijau gelap, dan urat kelihatan lebih ringan. Bunga-bunga budaya ini berwarna putih atau dengan warna ungu yang hampir tidak kelihatan, kecil, dikumpulkan dalam perbungaan apikal yang longgar.

Plectranthus verticillatus atau Plectranthus verticulata mempunyai daun ovoid halus berwarna hijau muda. Dalam kes ini, batang dan bahkan tangkai daun berwarna ungu atau ungu. Pembungaan disertai dengan penampilan bunga putih, dihiasi dengan bintik-bintik burgundy atau ungu di dalam corolla.

Salah satu spesies Plectranthus yang paling banyak pudina adalah varieti Plectranthus madagascariensis. Sebuah semak kecil, setinggi 1 meter dengan pucuk yang menjalar atau menjalar ditanam sebagai budaya ampel dan berakar di kebun di bahagian Eropah di negara ini.

Hibrid Plectranthus "Mona Lavender" adalah bentuk kacukan yang sangat indah. Seperti yang anda lihat dalam foto, pudina spesies ini mempunyai pucuk tegak, membentuk semak padat, setinggi 50 cm. Daunnya memiliki lekukan bergerigi di sepanjang pinggir. Berbunga melimpah, sangat menarik. Bunga yang terpisah, seperti lavender, naungan ungu yang indah. Daun hingga 5 cm mempunyai warna hijau pekat atau bahkan ungu, yang lebih biasa pada dedaunan muda.

Pudina di mana ia tumbuh

Pudina ditanam pada skala industri, yang tidak menghairankan, mengingat pengalaman sejarah yang kaya tentang penggunaannya, jumlah penyakit di mana ia membantu dan jumlah bahan berguna dalam komposisi. Lebih-lebih lagi, kemungkinan baru dan tidak dijangka menggunakan pudina dalam perubatan, dietetik dan kosmetologi hanya terbuka bagi para saintis dalam penyelidikan ilmiah..

Sifat pudina yang berguna

Komposisi dan nutrien

Pudina segar mengandungi (per 100 g): [6]

Kalori 44 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin C13.3Kalium, K458
Vitamin B30.948Kalsium, Ca199
Vitamin B50.25Magnesium, Mg63
Vitamin B20.175Fosforus, P60
Vitamin B10.078Natrium, Natiga puluh
Komposisi lengkap

Apa sebenarnya yang digunakan dan dalam bentuk apa?

Untuk pembuatan ubat, herba dan daun pudina digunakan. Bahan mentah dalam bentuk herba kering atau segar adalah sumber minyak pati yang berharga. Merebus, tincture, teh disediakan berdasarkan daun pudina.

Daun dan perbungaan pudina mengandungi minyak pati, yang jumlahnya ditentukan oleh keadaan pertumbuhan umum tanaman, jenis pudina dan masa pengumpulan bahan mentah. Minyak pati pudina banyak digunakan: dalam amalan perubatan, dalam industri makanan. Ia adalah agen perasa semula jadi yang tidak tergantikan dalam minuman beralkohol dan gula-gula. Menthol, yang diperoleh dari minyak pati, adalah komponen ubat-ubatan dengan kesan pembasmian kuman dan anti-radang. Pewarna daun pudina dan pudina (sebagai sebahagian dari teh herba) digunakan untuk meningkatkan fungsi sistem pencernaan, sebagai agen koleretik dan antispasmodik. Minyak pudina bermanfaat untuk penyedutan. Air pudina bagus untuk dibilas, ia adalah bahagian ramuan. Kanak-kanak kecil dimandikan di dalam dulang dengan pudina untuk ruam alergi, scrofula, riket, kolik usus. Menthol alkohol digunakan untuk merawat neuroderma. Pudina segar digunakan dalam homeopati [5].

Penyembuhan sifat

Daun pudina kaya dengan minyak yang mudah menguap (antaranya mentol, limonena, depentene, menthone), mereka juga mengandungi sebatian triterpena (pelbagai asid), garam mineral, tanin dan enzim. Sebilangan besar minyak pati terdapat di bahagian bunga pudina, lebih kurang di bahagian daun, dan sedikit di batang.

Daun pudina berdaun panjang mengandungi beberapa jenis asid organik (malic, sitrik dan succinic) dan vitamin C. Pudina keriting mengandungi karoten, vitamin P, asid askorbik dan fitonutida [7].

Kesan terapeutik menggunakan pudina dijelaskan oleh gabungan zat kesan biologi primer, di antaranya mentol tergolong dalam kumpulan terpene. Menthol menunjukkan sifat anestetik dan antiseptik ciri kumpulan ini [8].

Dalam perubatan rasmi

Dalam perubatan rasmi, ubat digunakan secara meluas:

  • daun pudina, koleksi mono yang dibungkus;
  • warna pudina. Tincture dalam jumlah 10 tetes diresepkan untuk meningkatkan fungsi saluran pencernaan, serta diuretik dan menghilangkan rasa mual. Tincture mengeluarkan hempedu. Untuk tujuan pembasmian kuman, ia digunakan untuk bronkitis purulen, bronchiectasis. Bertindak sebagai vasodilator untuk angina pectoris. Menurunkan tekanan darah, jika diambil serentak dengan ubat-ubatan berasaskan periwinkle;
  • minyak pudina. Aplikasi yang dijumpai sebagai pembasmi kuman dan penambah rasa;
  • boromenthol, salap. Antiseptik dan antispasmodik yang sangat baik, ia digunakan secara luaran untuk merawat mukosa hidung sekiranya berlaku penyakit pernafasan umum, untuk melegakan gatal dan kerengsaan;
  • menovazine, yang merangkumi etil alkohol, mentol, novocaine, anestezin. Disapu ke kulit untuk dermatosis, myalgia dan neuralgia. Ubat itu mesti digunakan dengan berhati-hati: jika dos dilebihi, kelemahan, pening, hipotensi mungkin berlaku.
  • validol adalah larutan mentol dalam ester mentol asid isovalerik. Digunakan untuk angina pectoris, penyakit histeris dan neurotik, serta antiemetik untuk penyakit bergerak dan gangguan pada alat vestibular;
  • pektusin, yang mengandungi mentol, minyak kayu putih, gula dan talc. Tetapkan satu tablet di bawah lidah untuk proses keradangan saluran pernafasan atas;
  • titisan "Eucatol" (menthol, tincture kayu putih, etil alkohol). Untuk penyakit saluran pernafasan atas, disyorkan berkumur (hingga 10 tetes per 200 ml air rebus);
  • kapsul olimetin (minyak pudina, minyak terpentin yang disucikan, minyak rimpang calamus, minyak zaitun, belerang yang disucikan). Digunakan untuk menghilangkan batu di saluran kencing dan batu empedu (2 kapsul 3-5 kali sehari selepas makan);
  • lilin "Anestezol", yang merangkumi mentol. Ia digunakan untuk merawat buasir;
  • titisan gigi;
  • air pudina. Digunakan sebagai agen perasa dan untuk membilas mulut [7].

Dalam perubatan rakyat

Pudina digunakan dalam perubatan rakyat sebagai antiseptik dan penghilang rasa sakit yang kuat. Untuk sakit tekak atau sakit gigi, berkumur dengan kuah pudina pekat ditunjukkan. Ramuan ini berguna untuk kekejangan perut. Memberi kelegaan dari batuk. Untuk anemia, gunakan daun pudina mentah. Pudina berdaun panjang juga digunakan untuk masalah neurologi. Pesakit dengan histeria, masalah neurologi dan menunjukkan tingkah laku agresif ditetapkan sebagai terapi mandian.

  • Daun pudina digunakan untuk menyediakan rebusan: dalam dua gelas air mendidih, bancuh satu sudu daun, biarkan selama 10 minit. Mereka minum kuahnya dengan penapaian yang lemah, mual pada ibu hamil. Secara luaran, kuahnya baik untuk ruam gatal. Dia dikreditkan dengan kesan steroid.
  • Mint rebusan untuk gastritis atau penurunan selera makan. Bancuh 2 sudu teh bahan mentah kering dalam segelas air mendidih. Biarkan kuahnya selama lebih kurang 30 minit, tapis. Ambil 60 ml cecair yang dihasilkan sebelum setiap pagi dan petang makan.
  • Teh pudina untuk ARVI, jangkitan pernafasan akut, selsema, bronkitis dan sakit tekak. Tuangkan satu sudu daun pudina dengan sedikit air mendidih, gunakan kemudian sebagai minuman teh biasa. Teh ini dengan madu dan lemon berguna..
  • Minyak pudina bagus untuk penyedutan untuk jangkitan saluran pernafasan atas.
  • Losyen pudina membantu jangkitan kuku kulat. Kisar daun dan batang pudina ke keadaan lembek dan tuangkan air mendidih ke atas. Jisim yang dihasilkan dibalut dengan kain tipis atau kain kasa dan diaplikasikan ke kawasan kulit di mana kulat muncul. Selepas 5 minit, bilas kawasan yang terkena dan keringkan dengan tuala bersih. Ulangi prosedur sehingga 2 kali sehari.
  • Tintur pudina untuk migrain. Satu sudu teh bahan mentah pudina disuntik dengan alkohol (70%) dalam jumlah 20 sudu teh. Warna disiapkan selama seminggu. Minum 15 tetes setiap 200 ml air minuman setiap hari.
  • Pudina pudina membantu dengan pedih ulu hati: dua sudu besar selama setengah liter air mendidih. Minum seperempat gelas hingga 4 kali sehari.
  • Minyak ini digunakan secara luaran untuk merawat luka dan hakisan serviks. Untuk menyiapkan minyak, 10% tincture daun pudina dicampurkan dalam bahagian yang sama dengan minyak Provencal atau bunga matahari dan alkoholnya disejat dalam mandi air.
  • Untuk menyediakan mandi dengan kesan penyembuhan, gunakan 50 g daun pudina setiap baldi air.
  • Losyen pudina disyorkan untuk menghilangkan keletihan, kemerahan dan kerengsaan pada mata. 2 sudu daun pudina dicurahkan lebih dari 1/2 liter air panas. Didihkan dengan api kecil selama kira-kira 10 minit. Saring kaldu yang disejukkan, sapukan pembalut kapas yang direndam dalam kaldu ke kelopak mata selama 1-2 minit, ulangi prosedur hingga 4 kali sehari.
  • Mandi wap pudina: mengukus kulit wajah di atas kaldu pudina mengurangkan keradangan dan mempunyai sifat antiseptik yang sangat baik [9].

Dalam perubatan oriental

Penyembuh Cina dan Jepun telah lama menggunakan pudina untuk merawat migrain, penyakit pencernaan, dan pendarahan dalaman. Dalam risalah Avicenna, disebut "peluru" pudina. Avicenna menerangkan kesan vasodilatingnya dan memberikan resipi yang mengandungi pudina untuk menghilangkan batu ginjal.

Dalam penyelidikan saintifik

Pada zaman dahulu, Avicenna menerangkan jenis pudina yang dikenalinya dan mencatat resipi yang ada pada masa itu. Di Eropah awal, minat terhadap tanaman itu dipertahankan di tingkat negara: dengan keputusan Charlemagne pada tahun 812, penduduk diwajibkan menanam 4 jenis pudina di kebun mereka. Carl Linnaeus memberikan sumbangannya kepada pengembangan penelitian mengenai kepelbagaian spesies pudina: dialah yang, pada tahun 1753, memberi definisi hibrida baru (yang timbul dari pudina dan spearmint, taman) - pudina.

Para saintis moden meningkatkan pengetahuan mereka mengenai banyak khasiat perubatan pudina. Kesan antibakteria dan antioksidan pudina dipertimbangkan (R. Singh, M. Shushni, A. Belheir) [10].

Objek kajian adalah ciri aktif biologi teh herba pudina (D. McKay), J. Bloomberg) [11].

Sekumpulan penyelidik yang diketuai oleh P. Mikaili memfokuskan minat ilmiah pada sifat farmakologi dan terapeutik pudina berdaun panjang, dan komponen utamanya, mentol [12].

Saintis Turki menganalisis ciri agronomi dan kimia spearmint, yang tumbuh di Turki [13].

Dalam paradigma saintifik domestik, Malankina EL mengklasifikasikan dan menerangkan jenis pudina [14].

Penyelidik Czech Neygeboyrova Yarmila terlibat dalam spesies dan pelbagai jenis pudina hibrida [15].

Dalam dietetik

Penyelidik Amerika menunjukkan sifat koleretik pudina, dan menerangkan keberkesanan diet dengan memasukkan teh pudina dengan meningkatkan aliran keluar hempedu, yang mempercepat pemecahan lemak. Kegunaan aromaterapi pudina telah terbukti secara eksperimen untuk mengurangkan selera makan. Subjek yang menghirup aroma pudina kurang merasa lapar dan puas dengan kalori yang lebih sedikit..

Dalam memasak

Mint adalah penemuan sebenar apabila anda perlu mempelbagaikan hidangan yang tidak rumit dengan menambahkan sentuhan yang menarik. Sebilangan daun ramuan kering atau segar akan mengubah rasa sup atau salad anda dengan ketara. Hidangan daging dan pastri juga sesuai dengan sedikit pudina. Rempah ini dihargai oleh koki masakan oriental. Resipi untuk hidangan dengan pudina sangat bervariasi sehingga dapat menyusun buku masakan yang berasingan, jadi pertanyaan "Apa yang harus dimasak dari pudina" hanyalah soal selera. Mint adalah salah satu ramuan penting untuk minuman mojito yang legenda.

Resipi Mojito:

Anda memerlukan 40 ml rum putih, 6 daun pudina, 30 ml jus limau nipis, 10 g gula tebu, setengah gelas ais hancur dan 0,25 liter soda. Kisar daun pudina dengan jus kapur dan gula pasir, isi gelas dengan ais hancur, campurkan dengan jisim pudina dan tuangkan rum dan air soda [16].

Minuman yang sangat lazat dan tanpa alkohol dengan pudina:

Teh pudina Maghribi

Untuk penyediaan, ambil 2-4 tangkai pudina dengan daun, seperempat cawan gula pasir, 2 sudu teh hijau yang tidak lengkap, 150 ml air. Pisahkan daun dari batang, masukkan teko, tambah gula, dan rebus dalam 50 ml air mendidih. Sediakan teh hijau di dalam cerek lain, diseduh bersama air mendidih yang tinggal. Berkeras 3 minit. Saring teh dan daun pudina dari dua teko dan tuangkan ke dalam satu bekas. Bahagikan ke dalam cawan di atas tangkai pudina dan tuangkan teh siap. Hidangkan dengan gula hancur.

Mint julep

Ambil segenggam pudina mentah, 1 lemon atau kapur dan satu liter air soda. Basuh dan cincang daun pudina. Kemudian haluskan dalam pengisar dengan 100 ml air. Campurkan campuran puri dengan jus satu lemon atau kapur, tuangkan soda dan tapis. Hidangkan julep dalam gelas yang dihiasi dengan daun pudina dan irisan lemon.

Seorang koki pastri yang ingin membuat pencuci mulut pudina juga mempunyai banyak pilihan.

Resipi Kue Mint (Masakan Perancis):

Anda memerlukan 80 g mentega dan gula, 160 g tepung, 20 g daun pudina segar, sebiji telur - 1 keping.

Kisar gula pasir dengan daun pudina. Campurkan campuran yang dihasilkan dengan mentega lembut dan kacau. Masukkan tepung, masukkan telur. Buta bola kecil dan bentuknya menjadi kue kecil dengan jari anda. Bakar selama kira-kira 20 minit pada suhu 175 darjah, hingga coklat keemasan. Simpan kuki dalam balang yang ketat [17].

Untuk penyediaan minuman yang menyegarkan, ais pudina berguna: tuangkan daun pudina, dibentangkan dalam acuan, dengan air rebus dan hantar ke peti sejuk.

Sos pudina dipasangkan dengan harmoni dengan hidangan domba dan daging babi, dan daging yang disediakan untuk memasak dalam perapan pudina akan memuaskan gourmet yang paling menuntut.

Dalam kosmetologi

Pudina dalam bidang kosmetologi telah membuktikan dirinya sebagai tanaman yang bernilai dan pelbagai fungsi. Pudina mempunyai kesan yang baik pada kulit, rambut, melembapkan, menyuburkan dan menyembuhkan. Ramuan ini digunakan dalam produk penjagaan kulit profesional dan juga dalam pelbagai kosmetik rumah. Mint digunakan dalam topeng untuk kulit, rambut, losyen, tonik, kompres, losyen dibuat berdasarkannya. Syampu dan bilas rambut berdasarkan ekstrak pudina membantu seborrhea.

Dalam minyak wangi

Dalam budaya Yunani, pudina dikaitkan dengan sifat afrodisiak. Karangan bunga ditenun daripadanya, ditambahkan ke air untuk berwuduk dan digunakan untuk membersihkan premis. Pada zaman moden ini, tanaman ini digunakan dalam minyak wangi. Minyak aromatik berasaskan pudina membantu menyembuhkan migrain dan mengatasi bau yang tidak menyenangkan. Dalam rangka jenama terkenal, minyak wangi dan eau de toilette berdasarkan nota pudina telah dibuat. Minyak wangi popular dengan aroma pudina: Acqua di Gioia oleh Giorgio Armani, Aqua Allegoria Herba Fresca oleh Guerlain.

Kegunaan lain

Mint adalah sejenis fumigator semula jadi. Perosak serangga tidak bertolak ansur dengan bau tumbuhan ini. Sekiranya anda menanam pudina di sekitar rumah, anda boleh melupakan lipas, lalat dan rama-rama untuk masa yang lama..

Fakta menarik

Bergantung pada era dan budaya budaya negara-negara, pudina pada masa yang berlainan adalah simbol keramahan, inspirasi, kreativiti. Dalam kesusasteraan dunia, salah satu rujukan ramuan wangi yang paling terkenal adalah novel detektif oleh penulis Perancis, Marguerite Duras "English Mint". Penyair futuris Soviet Nikolai Aseev, dalam puisi tentang karyanya sendiri, menulis bahawa puisinya "terbuat dari pudina dan kayu cacing," membandingkan kesan yang baik dari kata itu dengan kekuatan penyembuhan pudina. Kisah dongeng tentang pudina "Fragrant mint" diciptakan oleh penulis kanak-kanak Iris Revue.

Sifat berbahaya pudina dan kontraindikasi

Sekiranya hipersensitiviti terhadap mentol, anda tidak boleh menggunakan ubat gigi, krim yang mengandunginya, kerana ini boleh menyebabkan gatal-gatal, kemerahan kulit, sakit kepala. Anda juga harus berhati-hati ketika menggunakan minyak pudina pada kulit bayi. Dalam dos yang besar, minyak pudina boleh memprovokasi muntah, ataksia, dan kadang-kadang, kerana kesannya pada sistem saraf pusat - percepatan kadar pernafasan, sawan dan juga kematian akibat kelumpuhan pusat pernafasan [7].

Selain penderita alergi dan bayi, pudina tidak digalakkan dalam bentuk apa pun untuk kanak-kanak di bawah usia 3 tahun, wanita hamil dan mereka yang memandu, kerana tanaman ini menyebabkan rasa mengantuk. Perundingan doktor diperlukan dalam setiap kes rawatan yang mungkin dilakukan dengan persediaan pudina. Tidak berbaloi untuk membeli ramuan kering atau yang baru dituai di pasar atau di kawasan ini. Asal-usul bahan mentah tersebut mungkin berkaitan dengan keadaan persekitaran yang tidak sesuai, rumput dapat dikumpulkan di dekat jalan raya. Dalam kes ini, pudina akan menjadi tempat penyimpanan racun berbahaya bagi kesihatan manusia..

Penggunaan pudina dalam bentuk apa pun harus ditinggalkan jika pesakit secara serentak mengambil:

  • sediaan yang mengandungi besi;
  • siklosporin;
  • sebarang agen antibiotik atau anti-kulat;
  • antikonvulsan;
  • ubat untuk menurunkan tekanan darah, apa-apa ubat untuk "jantung" [18].

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya pudina dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Penerangan botani

Ia adalah ramuan abadi dari keluarga Lamiaceae (Labiata)..

asal nama

Nama tumbuhan ini dipinjam dari mitologi Yunani dan Rom. Perkataan Latin "Mentha" adalah nama Menta nimfa (dalam versi Yunani - Minta), yang diubah oleh isteri cemburu penguasa dunia bawah menjadi ramuan yang harum dan harum.

Sistem generik tumbuhan merangkumi 42 spesies dan banyak kacukan. Yang paling terkenal dan digunakan dalam pelbagai bidang adalah jenis pudina dan kacukannya berikut:

  1. 1 Peppermint adalah kacukan dari dua spesies liar (taman dan pudina air). Ciri-ciri pelbagai jenis pudina ini sangat digemari oleh pemelihara lebah moden;
  2. 2 Pudina berdaun panjang - tumbuh di Eropah, Asia, di benua Afrika. Rasa pedas telah menyumbang kepada fakta bahawa spesies ini telah mendapat tempat di antara rempah-rempah masakan dunia;
  3. 3 Pudina air - tumbuh di tanah lembap, berhampiran sumber air. Jenis pudina ini telah berakar di Eropah, tetapi juga terdapat di negara-negara Afrika dan Asia;
  4. 4 Pewangi pudina - biasa di Mediterranean, rantau Asia Kecil, Eropah. Digunakan dalam masakan dan perubatan;
  5. 5 Pudina ladang - tumbuh di Eropah, Asia, Kaukasus, India dan Nepal. Komponen banyak teh herba;
  6. 6 Pudina epal - dari negara-negara Asia Kecil dan Mesir merebak ke Kaukasus dan berakar di selatan Eropah. Telah menemui aplikasi yang luas dalam gula-gula;
  7. 7 Pudina Jepun adalah spesies yang agak jarang berlaku, yang mewakili flora pulau-pulau Jepun. Digunakan dalam industri kosmetik;
  8. 8 Marsh pudina (atau kutu) - tumbuh di Afrika utara, Asia timur, biasa di Eropah, di pergunungan Caucasus;
  9. 9 Pudina kerinting - tumbuh di Amerika Utara, di beberapa negara Eropah Barat dan Eropah Selatan [1].

Rimpang tumbuhan bercabang, menyebar, memberi banyak tunas. Batang dengan banyak cabang, tingginya hingga setengah meter. Dengan ciri fenotipik, pudina hitam dan putih dibezakan. Daun varieti pertama berwarna ungu, merah-ungu, pudina putih - hijau muda. Tempoh mekar pudina putih bermula lebih awal, minyak patinya mempunyai aroma yang lebih halus. Tetapi hasil pudina putih lebih rendah daripada hasil hitam. Oleh itu, dalam penanaman industri, varieti yang terakhir lebih disukai. Susunan daunnya berlawanan, susunan bunga berbentuk anulus. Bunga pudina berwarna kecil, ungu-merah, dikumpulkan dalam perbungaan lonjakan. Ciri khas semua jenis pudina adalah aroma berterusan.

Kepelbagaian spesies pudina sangat luas sehingga tanaman itu dapat dijumpai hampir di mana-mana. Pudina ditanam di kebun dan kebun, pudina telah memilih tempat berhampiran badan air, berdaun panjang - tumbuh di paya, di dataran tinggi dan hutan alder [2].

Dalam sejarah

Sejarah penanaman pudina berabad-abad lamanya: manusia telah lama menggunakan gudang khasiat bermanfaat yang ditawarkan oleh tanaman ini. Bagaimana pudina merebak ke seluruh dunia? Orang Rom membawanya ke kepulauan Britain, misalnya. Pliny menulis mengenai pudina: "Bau pudina membuat minda melambung tinggi, dan selera makan menjadikannya melebar dan membesar." Mint disebut dalam manuskrip abad pertengahan; diketahui bahawa sejak abad kesembilan ia menjadi budaya kebun di kalangan orang Inggeris. Rujukan mengenai pudina kebun boleh didapati dalam teks Chaucer [3].

Pada abad ke-14, pudina digunakan untuk memutihkan gigi, dan kemudian minyak aromatik yang diekstrak dari itu ditambahkan ke ubat gigi, sabun dan gula-gula. Beginilah lahirnya pudina, flora penanaman tertua, kacukan yang dibiakkan oleh Inggeris pada abad ketujuh belas, dipercayai berasal dari menyeberangi spesies lain. Di wilayah Rusia, mereka mula menanam pudina satu abad kemudian (proses ini bertepatan dengan aktiviti yang disebut kebun farmasi). Pada zaman Soviet, tanaman ini ditanam di wilayah bekas republik secara besar-besaran..

Keadaan yang semakin meningkat

Tumbuhan ini membiak secara vegetatif: pudina merebak dengan membahagikan sistem akar, dan bukan sahaja rimpang, tetapi juga dengan bantuan batang dan daun yang berakar. Keperluan tanah asas: kelembapan. Pudina adalah tanaman dengan hasil tinggi apabila ditanam di kawasan dataran rendah, yang dicirikan oleh air bawah tanah yang cetek. Dengan penutup salji yang melimpah, pudina mampu menahan suhu di bawah sifar hingga tanda "30". Tetapi dalam keadaan sejuk tanpa salji, dia mati. Cuaca musim panas yang paling baik untuk pudina dengan suhu antara 18 hingga 22 C. Hujan dan panas yang kerap menyebabkan kemunculan penyakit kulat, yang memberi kesan negatif kepada jumlah minyak pati yang dihasilkan oleh pudina. Tapak penanaman rimpang mesti dibajak hingga kedalaman 25 - 27 cm, sambil menggunakan baja organik. Pada awal musim bunga, tanah diusahakan. Rimpang segar yang tidak tumbuh ditanam dengan tangan dengan cara bersarang persegi. Apabila rumpai muncul, tanaman diusahakan hingga kedalaman 8 - 10 cm. Panen pertama jatuh pada masa tunas dan permulaan berbunga (pada bulan Julai - Ogos), penuaian semula pudina dapat dilakukan setelah pertumbuhan semula pada bulan September. Pudina mekar pada bulan Jun - Julai [4].

Penuaian pudina bermula pada bulan Julai (kadang-kadang pada bulan Ogos) dan bertepatan dengan tempoh penanaman bunga. Kumpulkan pudina dan buat semula, pada bulan September, selepas pertumbuhan semula.

Dalam penanaman pudina pada skala industri, rumput dipotong dengan alat pemotong khas. Pada waktu siang, bahan mentah dikeringkan, pada waktu malam mereka dikumpulkan dalam gandum kecil. Pengeringan berterusan sehingga batangnya rapuh. Kemudian daun dipisahkan dari batangnya. Penuaian dan pembersihan secara mekanikal menyediakan bahan mentah yang dihancurkan, dibersihkan dari bahagian batang yang sukar. Keselamatan bahan mentah dijamin di bilik kering dan berventilasi baik sehingga 2 tahun [2].

Bagaimana cara menyimpan pudina dengan betul? Jawapan untuk soalan ini ditentukan oleh bentuk - kering atau segar - ramuan penyembuhan ini perlu dipelihara. Pudina kering paling baik disimpan di dalam beg kain. Tuala wafel dan peti sejuk yang lembap akan memanjangkan hayat pudina segar. Daun pudina juga boleh dibekukan dan disimpan lama di dalam peti sejuk beku, dalam beg atau plastik yang diikat rapat.

Cara menanam pudina di rumah

Anda boleh menikmati penuaian pudina bukan hanya di plot peribadi anda, di kebun. Sekiranya anda mahu, anda boleh menanam pudina di rumah, di ambang tingkap, di dalam pasu bunga biasa. Semasa menanam pudina, gunakan biji atau batang pudina yang telah diakar. Merawat pudina di pangsapuri atau di rumah cukup mudah: penyiraman sederhana, pemberian makanan berkala, pelembapan bahagian atas tanaman di bahagian atas, pencahayaan tambahan pada musim sejuk dan mengekalkan rejim suhu yang optimum (kira-kira 20 darjah).

Penanaman pudina boleh timbul dengan masalah yang dihadapi oleh banyak tukang kebun - perosak dan penyakit yang mempengaruhi tanaman. Antara perosak yang menarik oleh pudina adalah kutu pudina, kutu daun, tungau pudina, kumbang daun dan lain-lain. Cara terbaik untuk mengatasinya adalah dengan menggunakan racun serangga dan semburan yang betul mengikut arahan. Perlu diingat bahawa anda perlu memproses tanaman sekurang-kurangnya sebulan sebelum permulaan penuaian untuk mengelakkan kepekatan bahan berbahaya yang tinggi pada batang dan daun pudina. Pudina sering diserang penyakit seperti karat. Dalam kes ini, bahagian bawah daun ditutup dengan bintik-bintik coklat yang besar. Lesi merebak cukup cepat dan tidak lama kemudian seluruh tanaman menjadi sakit. Kulat menyebabkan karat. Sekiranya terdapat jangkitan kulat, larutan penyembur khas mesti digunakan. Kejadian karat disebabkan oleh kelembapan yang tinggi, keadaan suhu yang rendah, "usia" pudina yang ditanam dan peningkatan kadar nitrogen di dalam tanah. Langkah pencegahan untuk memerangi karat pada semak pudina: anda perlu memberi makan tanah dengan campuran fosforus dan kalium, menanam tanaman tepat pada waktunya dan pastikan untuk membakar batang yang terkena penyakit.

Litar kuasa

Kerana minyak pati berbau yang kuat, pudina berjaya digunakan sebagai perasa dan penambah aroma pada makanan anjing dan kucing. Dalam kes ini, batang kering atau daun rumput digunakan, kadang-kadang ekstrak. Peningkatan rasa dicapai dengan bantuan pelbagai jenis pudina, tetapi catnip (catnip) tetap menarik bagi haiwan peliharaan (kucing atau kucing), mengandungi bahan yang dapat menarik perhatian haiwan peliharaan dan memberi kesan merangsang padanya.

Video

Apa itu ambulans pudina? Apa resipi lain dengan pudina yang boleh mengejutkan gourmets sejati?

  1. Wikipedia, sumber
  2. Buku panduan perolehan tanaman ubat / DS Ivashin, ZF Katina, IZ Rybachuk et al. - edisi ke-6, Isp. dan tambah. - К.: Panen, 1989.-- 288 hlm: kelodak.
  3. Pudina, sumber
  4. Mamchur F.I., Gladun Ya.D. Tumbuhan perubatan dalam plot peribadi. - K. Harvest, 1985.-112 p., Silt.
  5. Nikolaychuk L.V., Zhigar M.P. Tumbuhan penyembuhan: Ubat. harta benda. Pakar masakan. resepi. Aplikasi dalam kosmetik. - Edisi ke-3, Stereotaip.-X. Prapor, 1993.-239 s.
  6. Perkhidmatan Penyelidikan Pertanian Jabatan Pertanian Amerika Syarikat, sumber
  7. V. V. Karhut Farmasi hidup - K. Health, 1992. - 312 p., Ill., 2, lengkungan. kelodak.
  8. Tumbuhan perubatan: buku rujukan ensiklopedik / ed. A.M. Grodzinsky. - Kiev: Olymp, 1992.-- 544 p.: Sakit.
  9. Buku panduan jamu / Comp. V.V. Onishchenko. - X.: Folio, 2006.-- 350 p. - (Dunia hobi).
  10. Kegiatan antibakteria dan antioksidan Mentha piperita L., sumber
  11. Kajian semula bioaktiviti dan potensi manfaat kesihatan teh pudina (Mentha piperita L.)., Sumber
  12. Kesan farmakologi dan terapeutik Mentha Longifolia L. dan penyusun utamanya, mentol, sumber
  13. Pencirian agronomi dan kimia spearmint (Mentha spicata L.) yang berasal dari Turki, sumber
  14. Varieti Malankina E.L.Mint, sumber
  15. Neigeboyrova J. Nilai pelbagai spesies dan kacukan pudina sebagai tanaman perubatan, sumber
  16. Wikipedia, sumber
  17. Kuki pudina, sumber
  18. Pudina. Fakta perubatan, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!