Sebab-sebab pengambilan susu ibu

Pemakanan semula jadi bayi perlu dilakukan, kerana inilah yang menjamin penerimaan sejumlah besar komponen pemakanan untuk pertumbuhan dan perkembangan anak selanjutnya. Ibu muda harus tahu sama ada susu di payudara boleh menjadi masam dan mengambil kira peraturan untuk mengatur pemakanan untuk bayi. Penyusuan susu ibu yang baik memberi kesan positif kepada kesihatan bayi.

Sebab komposisi yang buruk

Bolehkah susu ibu menjadi buruk? Susu di payudara tidak merosakkan, tanpa mengira ciri-ciri HS. Penyusuan selalu bergantung pada proses fisiologi badan ibu.

Tugas utama adalah mematuhi peraturan diet yang sihat, melepaskan tabiat buruk, membatasi pengambilan garam, kerana faktor-faktor tersebut menyebabkan perubahan yang tidak diingini dalam penyusuan. Bayi kemudian mula merasakan rasa makanan yang tidak menyenangkan dan menolak payudara ibu.

Ibu muda disarankan untuk bersiap sedia untuk mengetahui bahawa susu masam di payudara muncul dengan penyakit virus dan suhu badan yang tinggi, haid. Keadaan seperti itu tidak memburukkan lagi kualiti pemakanan bayi..

Penyusuan terganggu kerana ubat kimia, alkohol, merokok, jadi disarankan untuk meninggalkan tabiat buruk dan berunding dengan doktor selain merawat penyakit virus.

Susu ibu masam boleh berkhasiat, kerana sifatnya tidak bergantung pada rasa, warna, ketumpatan. Walau bagaimanapun, pemberian makanan yang kerap atas permintaan kanak-kanak dapat membantu menyusu dan meningkatkan kandungan lemak makanan bayi. Pada masa yang sama, susu ibu tidak boleh masam jika tidak ada kelainan pada tubuh ibu..

Peraturan penyimpanan

Susu yang diekspresikan disimpan dengan mematuhi peraturan dan untuk waktu tertentu. Jika tidak, makanan bayi boleh menjadi masam dan berpotensi membahayakan..

Pediatrik menyatakan bahawa susu dari ibu yang menyusu dianggap paling berkhasiat. Produk beku kehilangan komponen berguna. Pembeku membolehkan anda meningkatkan masa penyimpanan sehingga 2 - 3 minggu, dan dalam beberapa kes - hingga 3 bulan. Langkah sedemikian luar biasa kerana komponen pemakanan hilang dan penyusuan tidak memberikan faedah yang diinginkan untuk bayi..

Sekiranya disimpan dengan tidak betul, susu ibu boleh menjadi masam. Selepas itu, pembiakan aktif bakteria akan bermula, oleh itu makanan seperti itu tidak boleh diberikan kepada bayi..

Bagaimana untuk mengetahui sama ada susu ibu anda buruk:

  • strukturnya dibezakan oleh penampilan dan kehadiran serpihan;
  • warna, rasa, bau menjadi berbeza.

Susu ibu yang rosak tidak boleh diberikan kepada bayi untuk mengelakkan risiko keracunan. Bayi sangat terdedah kepada pelbagai bakteria, jadi risiko keracunan tinggi dan perawatan mesti diambil untuk mencegah faktor yang tidak diingini.

Fakta penyusuan

Setiap wanita yang menyusu harus menjaga penyusuan untuk menjalani semua proses fisiologi dengan betul. Bayi tidak dapat ditipu dengan air dan dot, dipindahkan ke diet gabungan. Pada tahap fisiologi, protein penghambat disediakan yang menghalang proses penyusuan sekiranya kelenjar susu tidak dikosongkan.

Adakah susu merosakkan jika tidak diberi makan untuk waktu yang lama? Susu di kelenjar susu wanita tidak merosakkan, tidak kira berapa lama masa rehat. Proses fisiologi mengekalkan penyusuan berterusan pada tahap yang diperlukan, jadi "pengumpulan" menjadi mustahil.

Untuk mengaktifkan penyusuan, disyorkan untuk meletakkan bayi ke payudara lebih kerap. Penyusuan yang stabil setelah melahirkan dijaga pada tahap fisiologi, jadi disarankan untuk selalu memberi payudara kepada bayi dan menjaga hubungan rapat dengannya.

Susu ibu menjadi masam hanya selepas penyataan dan penyimpanan yang tidak betul. Sekiranya faktor fisiologi susu masam dipertimbangkan, jangan risau kualiti pemakanan bayi kerana dia mendapat makanan segar..

Penyusuan yang mencukupi memastikan penyusuan bayi yang baru lahir berjaya. Anak menerima semua komponen pemakanan yang diperlukan yang membolehkannya mendapat imuniti yang kuat dan aktif berkembang sesuai dengan usia.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Susu di payudara masam

Saya meneran dan ia mengelupas, menjadi serpihan

Dan mengapa anda mengepam? Maafkan saya sebelum bersara;)

Saya sedikit tertekan sehingga tidak ada genangan, kerana dada saya sedikit sakit. Kelmarin di pakar mamologi, menetapkan bromocreptin.

Dan apa yang dikatakan oleh pakar mamologi mengenai susu masam anda: 008:

Saya tidak ketawa. Susu rasanya pahit dan masam. Dan pakar mamologi itu mengatakan bahawa ia tidak baik. Saya hanya fikir mungkin itu seseorang

Bayangkan anda mencubanya: 005:
adakah ia menjadi masam setelah minum ubat atau sebelumnya? Sekiranya selepas itu mungkin dari ubat tersebut

Mereka mengatakan susu menjadi masam dalam ribut petir !: Ded: :)) :)) :))

: 026:
Saya akhirnya terkejut!
Maaf penulis :)), tetapi berjumpa doktor, periksa lagi mengenai fenomena ini.

Susu ibu menjadi masin: siapa yang harus dipersalahkan dan apa yang harus dilakukan

Kadang kala bayi tiba-tiba tidak mengambil payudara tanpa sebab yang jelas. Dalam kes ini, anda dapat merasakan susu, mungkin rasanya menjadi pahit atau masin, jadi bayi enggan makan makanan yang tidak biasa. Menghadapi hal ini, langkah pertama adalah untuk mengetahui mengapa susu ibu masin atau pahit..

Faktor apa yang menentukan rasa susu ibu

Susu ibu biasanya rasanya lebih manis - lebih manis daripada susu lembu. Ini disebabkan oleh fakta bahawa seorang kanak-kanak memerlukan lebih banyak karbohidrat untuk perkembangan penuh (terutama otak). Oleh itu, susu ibu mengandungi banyak laktosa - gula susu.

Tetapi dalam beberapa kes, rasanya mungkin berubah, tidak selalu mempengaruhi kualitinya. Pertama sekali, bau dan rasa susu ibu sangat dipengaruhi oleh makanan yang dimakan oleh ibu..

Sudah tentu, ia tidak sepenuhnya memperoleh rasa produk yang dimakan, kerana ia pertama kali dicerna oleh tubuh ibu, tetapi beberapa "gema" menjangkau bayi. Contohnya, bawang putih, bawang, atau lobak boleh menjadikannya pahit, dan sejumlah besar makanan masin akan menambahkan rasa masin pada susu. Makanan seperti:

  • vanila dan rempah lain, perasa;
  • pudina;
  • gula dan makanan bergula dalam kuantiti yang banyak.

Selain pemakanan, senaman fizikal, penggunaan ubat-ubatan tertentu, alkohol, merokok, serta perubahan hormon dalam badan - haid atau kehamilan baru dapat mempengaruhi rasa.

Sebelum ini, banyak wanita yang menyusu percaya bahawa susu masin telah dimanjakan, menyebutnya "terbakar habis". Tetapi ini tidak berlaku - susu tidak boleh merosot di payudara, sama seperti darah di saluran tidak boleh merosot..

Mengapa susu ibu menjadi masin

Semua faktor di atas mempengaruhi rasa dengan cara yang berbeza. Tetapi jika susu ibu menjadi masin, maka alasannya mungkin seperti berikut:

  • perkembangan laktostasis atau mastitis;
  • selesainya penyusuan (keterlambatan);
  • rawatan ubat;
  • pemulihan kitaran haid atau kehamilan baru.

Biasanya bayi jarang melepaskan payu dara jika rasanya sedikit berubah, walaupun mereka mungkin menunjukkan rasa tidak puas hati - makan dengan kurang aktif, boleh berubah-ubah pada payudara. Sekiranya susu telah memperoleh rasa yang dapat mengasingkan bayi, anda perlu menentukan penyebabnya dan berusaha untuk memberi makan..

Dengan haid

Banyak pemerhatian menunjukkan bahawa susu ibu sering menjadi masin semasa haid. Bayi boleh menolak untuk menyusui, atau hanya boleh berubah-ubah dan makan dengan teruk. Beberapa perunding HV percaya bahawa maksudnya adalah bahawa bau ibu berubah, dan ini sangat penting bagi anak. Ibu perlu kerap mandi semasa haid untuk mengurangkan kesan bau.

Sebab lain untuk menyebabkan perubahan hormon yang mempengaruhi rasa mungkin adalah kehamilan baru ibu. Sebilangan bayi mungkin menolak untuk menyusui, tetapi jika mereka puas dengan rasanya, dan tidak ada ancaman gangguan, anda boleh meneruskan penyusuan dengan selamat. Dan setelah melahirkan, terus memberi makan dua bayi.

Untuk masalah payudara

Lactostasis adalah penyebab umum perubahan rasa. Pada masa yang sama, pada satu payudara susu menjadi masin, sementara pada yang lain susu tetap rasa yang normal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa penyakit ini menyebabkan pengumpulan garam natrium pada payudara yang berpenyakit. Sekiranya bayi makan dengan baik dari satu payudara, tetapi berubah-ubah pada payudara yang lain, ini adalah sebab untuk mengesyaki laktostasis.

Walaupun susu terasa masin, tidak ada alasan untuk berhenti menyusu. Cara terbaik untuk mengatasi genangan adalah dengan kerap menggunakan payudara yang sakit. Tidak ada alat lain yang dapat mengosongkan payudara ibu anda dengan berkesan dan membuang lebihan yang terkumpul di saluran susu dan menyebabkan keradangan..

Dalam kes ini, mastitis dan laktostasis harus dibezakan. Yang pertama adalah penyakit berjangkit di mana nanah juga boleh memasuki susu. Oleh itu, jika anda mengesyaki mastitis, anda perlu berjumpa dengan doktor anda untuk terus memberi makan dari payudara yang sakit..

Dengan senaman fizikal

Ramai ibu menyedari bahawa selepas aktiviti sukan mereka, bayi mungkin enggan makan atau meninggalkan payudara sepenuhnya. Sekiranya anda mencuba susu pada ketika itu, anda akan menyedari bahawa ia telah memperoleh rasa masin tertentu..

Semasa aktiviti fizikal yang sengit, bahan khas dihasilkan dalam otot - asid laktik. Oleh kerana itu, otot terasa sakit selepas bersenam, dan susu mengambil rasa masin masam..

Semasa mengambil ubat tertentu

Selama tempoh hepatitis B, banyak ubat dilarang untuk ibu, ketika mereka memasuki dada. Terdapat sedikit senarai ubat-ubatan yang cepat dikeluarkan dari darah dan susu atau masuk ke dalamnya dalam jumlah yang sedikit. Tetapi pada masa yang sama, mereka boleh mempengaruhi rasanya, menyebabkan keberatan dari bayi. Sekiranya dia nakal dan enggan menyusui, anda boleh mencuba mengeluarkan susu masin atau menukar ubatnya (setelah berunding dengan doktor).

Dengan berlakunya penyusuan

Lama kelamaan, penyusuan hilang secara semula jadi - bayi membesar, mula makan makanan biasa dan kurang memerlukan susu ibu. Ia bukan lagi sumber protein, lemak dan karbohidrat utama untuknya. Oleh itu, komposisi susu berubah, menyebabkan perubahan dalam rasa - ia mengandungi lebih banyak bahan bioaktif, kurang laktosa, lebih banyak garam natrium. Dan juga - banyak imunoglobulin yang diperlukan untuk fungsi normal sistem imun. Dengan kuantiti mereka, susu kembali menghampiri kolostrum pada hari-hari pertama..

Apa nak buat

Sekiranya ibu berhadapan dengan kenyataan bahawa susu telah mengubah rasanya dan bayi enggan menyusui, anda harus segera berusaha untuk mengetahui penyebab perubahan tersebut. Ini dapat dibantu oleh doktor, perunding HV, serta analisis menu dan gaya hidup..

Sebagai peraturan, bayi jarang menyerah kerana perubahan selera. Susu dengan rasa apa-apa berguna dan berkhasiat untuk mereka, oleh itu, jika ibu menyedari bahawa susu kadang-kadang menjadi masin, tidak perlu menghentikan GW. Cukup untuk mengetahui alasannya dan memerhatikan tingkah laku bayi. Sekiranya dia dengan tenang menerima rasa ini dan ia bukan disebabkan oleh penyakit, anda boleh terus memberi makan dengan selamat. Jika tidak, anda harus mendapatkan nasihat pakar..

Susu ibu masam. Bantuan diperlukan.

Kami benar-benar menggunakan GV, hari ini ada rasa sakit pada satu payudara di bahagian luar ketiak... payudara lembut, tidak ada segel, sakit apabila anda menyentuh susu, yang saya nyatakan dari saluran ini adalah khusus ACID (!) Dan di semua saluran lain (10 keping) ia, seperti biasa manis... anak perempuan saya tidak memberinya makan, dia mencabut segalanya (dia duduk selama 40 minit.) Sangat menyakitkan untuk membersihkan saluran ini, susu mempunyai konsistensi dan warna biasa, tetapi masam dan menyakitkan! Saya mengalirkan semuanya sepenuhnya (seperti), tetapi kesakitan tidak hilang dan selepas 5 minit saya memerah lagi - masam! Tanpa suhu.

Ekspresi dan susu "buruk": 4 soalan mengenai penyusuan susu ibu

Staphylococcus aureus: adakah mungkin untuk menyusui bayi?

Perunding penyusuan Natalya Razakhatskaya, ibu kepada tiga anak perempuan (Minsk)

Walaupun buku-buku moden mengenai penyusuan susu ibu mengandungi maklumat yang menyeluruh, banyak ibu muda dan bahkan beberapa doktor masih terpengaruh dengan prasangka. Adakah perlu mengepam "hingga penurunan terakhir" dan adakah bernilai menyimpan susu di payudara? Apa maksud susu "buruk" dan apa yang harus dilakukan sekiranya Staphylococcus aureus terdapat di dalamnya?

Bayi saya berumur 3 minggu. Adakah saya perlu mengepam selepas setiap suapan? Di hospital bersalin, mereka memberikan beberapa cadangan, dan pakar pediatrik daerah menasihati sesuatu yang sama sekali berbeza. Bagaimana untuk mengetahuinya?

Ini adalah salah satu persoalan utama ibu menyusu moden. Memang, doktor memberikan cadangan yang sangat bertentangan mengenai perkara ini..

Sekiranya anda memberi makan bayi atas permintaan bayi - dan inilah yang dirancang bayi pada bulan-bulan pertama kehidupan - tidak perlu ekspresi biasa. Apabila bayi menghisap payudara ibu, prinsip "penawaran dan permintaan" berfungsi - iaitu, susu dihasilkan lagi dalam jumlah yang diterima oleh bayi ketika menyusu. Sekiranya ibu, setelah memberi makan bayi, juga mengepam, lebih banyak susu akan tiba lain kali. Ini memulakan proses hiperlaktasi berbahaya, yang menghabiskan sumber badan ibu dan tidak memberi manfaat kepada anak. Pengepaman berkala yang berpanjangan "hingga penurunan terakhir" memerlukan masa dan tenaga, yang lebih baik untuk kerja-kerja bayi atau rumah tangga, dan menyusahkan.

Ekspresi pada minggu-minggu pertama kehidupan bayi hanya diperlukan untuk menjaga penyusuan, ketika ibu berpisah dengan bayi di hospital, atau jika bayi menyusu dengan sangat lemah dan harus diberi susu ibu. Ini adalah kes-kes di mana bantuan perunding penyusuan diperlukan untuk mewujudkan penyusuan sepenuhnya..

Adakah saya perlu "menjimatkan" susu untuk meningkatkan penyusuan?

Ini tidak semestinya diperlukan. Ketika seorang ibu menyusu mula "menyimpan" susu di payudaranya, berusaha memanjangkan selang waktu antara pemberian makanan, memperdayakan bayi dengan air dan boneka, atau mengganti sebahagian makanan dengan formula, dia menjelaskan kepada payudaranya bahawa susu tidak perlu lagi dihasilkan. Susu ibu mengandungi protein perencat khas yang menghalang penyusuan sekiranya payudara tidak mengosongkan untuk masa yang lama.

Untuk meningkatkan jumlah susu di payudara, tidak perlu "menyimpannya" di payudara, tetapi, sebaliknya, untuk mengosongkannya lebih kerap - sama ada dengan menyusu atau dengan menyatakan - sekurang-kurangnya 8-12 kali sehari. Jangan takut bahawa bayi tidak mempunyai apa-apa untuk dimakan di payudara "kosong". Susu dihasilkan dalam payudara 24 jam sehari, jadi bayi pasti akan mendapat bekalan susu, mungkin tidak secepat yang dia mahukan.

Ketika ibu saya melihat susu yang saya nyatakan, dia mula meragui kualitinya. Bolehkah payudara menghasilkan susu buruk dan bagaimana menentukannya?

Susu di payudara tidak boleh menjadi masam atau menjadi buruk seperti susu biasa dari kedai. Lagipun, ia adalah turunan dari darah dan limfa kita, yang diperbaharui sepenuhnya setiap 3 jam! Dalam kes ini, kita harus mengakui bahawa darah kita juga buruk dan memerlukan transfusi segera..

Juga, sifat susu ibu tidak dipengaruhi oleh warna atau ketumpatannya. Walaupun corak berikut telah dikenalpasti: semakin kerap ibu menyusukan bayi, susu menjadi lebih gemuk. Ia seperti paip air panas: semakin kerap kita membukanya, semakin cepat air panas mula mengalir.

Susu ibu tidak menjadi "buruk" kerana peningkatan suhu badan, permulaan haid, dan sebab-sebab lain. Satu-satunya perkara yang boleh merosakkan kualiti susu adalah pengambilan bahan beracun seperti alkohol, ubat-ubatan yang tidak sesuai dengan penyusuan susu ibu, dan merokok..

Walau bagaimanapun, dalam beberapa budaya, kepercayaan dan mitos bertahan bahawa pemberian susu dengan sifat "berbahaya" semasa tempoh penyusuan tertentu. Ini berlaku terutamanya untuk kolostrum atau susu setelah setahun. Penyelidikan saintifik moden telah menemui banyak faktor yang perlu dan unik untuk perkembangan anak dalam komposisi susu manusia dan telah membuktikan bahawa komposisi susu ibu adalah optimum dan berguna sepanjang masa penyusuan, berbanding dengan pengganti lain.

Staphylococcus aureus terdapat dalam susu saya. Bayi saya baru berusia 3 bulan dan saya mahu meneruskan penyusuan. Bolehkah saya terus menyusukan bayi saya??

Susu ibu pada mulanya tidak steril, dan jumlah maksimum mikroflora bakteria di dalamnya belum ditentukan dengan tepat. Sekiranya Staphylococcus aureus atau bakteria lain terdapat dalam susu, penyusuan susu ibu dapat diteruskan!

Staphylococcus aureus (Staphylococcus aureus) adalah bakteria gram-positif globular yang tinggal di sekitar 20% populasi pada kulit atau membran mukus. Bayi yang baru lahir boleh mendapat bakteria ini semasa berada di hospital, terutamanya akibat penyusuan susu ibu dengan formula buatan atau melalui luka pusar.

Sekiranya bayi merasa baik dan membesar, dan ibu tidak mengalami proses keradangan di dada, maka bakteria ini tidak berbahaya bagi mereka.

Sekiranya ibu mengalami keradangan payudara atau kecederaan pada puting, analisis mikroflora bakteria susu ibu hanya dilakukan untuk memilih rawatan antibakteria yang lebih tepat. Selalunya, Staphylococcus aureus disemai dalam susu, tetapi kebetulan streptokokus dan bakteria lain dapat dijumpai dalam susu.

Ibu juga disarankan untuk mengambil susu untuk dianalisis sekiranya Staphylococcus aureus dijumpai di dalam tinja anak. Selalunya, jika staphylococcus terdapat dalam susu ibu, maka disarankan untuk sementara waktu menyapukan bayi dan dirawat dengan antibiotik. Walau bagaimanapun, rawatan (tidak melibatkan pemberhentian penyusuan susu ibu) hanya diperlukan sekiranya berlaku proses keradangan pada payudara pada ibu atau anak. Ingat: menyapih dan memindahkan bayi ke makanan buatan dalam kes seperti itu tidak betul!

Dalam praktiknya, hampir tidak ada situasi ketika jumlah staphylococcus disebarkan melalui susu ibu sehingga anak itu menderita penyakit serius. Ini memerlukan sumber jangkitan tambahan dan kelemahan tubuh bayi secara umum dengan latar belakang pramatang atau penyakit kuning yang teruk. Kehadiran mikroflora bakteria dalam susu ibu adalah perkara biasa dan tidak boleh menjadi alasan untuk menolak penyusuan.

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu

Ciri rasa dan bau susu ibu: norma dan sebab perubahan

Penyusuan susu ibu menimbulkan banyak persoalan di benak ibu muda. Yang paling penting adalah sama ada bayi mempunyai susu yang mencukupi. Momen ini menjadi perhatian khusus ibu dalam tempoh awal penyusuan, ketika masih belum ada pengeluaran susu yang stabil. Soalan kedua yang sering membimbangkan wanita ialah apakah warna dan ketekalan susu ibu. Perkara penting ketiga yang membimbangkan ibu menyusu, yang bayinya enggan menyusu atau menolak sepenuhnya untuk menyusu, adalah bagaimana rasa susu ibu. Kami telah mempertimbangkan dua soalan pertama dalam artikel kami. Hari ini kita akan bercakap mengenai rasa susu ibu..

Sekiranya bayi enggan menyusu, ibu mula memikirkan kualiti dan rasa susu.

Semasa mengambil sampel susu anda, ingatlah bahawa pilihan anda mungkin berbeza sedikit. Apa yang anda rasa menjijikkan mungkin kelihatan sangat enak bagi bayi. Makanan apa dan situasi apa yang boleh mempengaruhi rasa susu? Mari kita fikirkan apa itu.

Rasa dan bau

Susu ibu adalah makanan pertama yang dirasakan bayi baru lahir ketika masih di hospital. Rasanya menjadi tidak asing bagi bayi. Seorang ibu, mematuhi diet dan gaya hidup yang dipilih sepanjang tempoh penyusuan, kemungkinan besar akan mengekalkan rasa susu ibu. Mari kita perhatikan hakikat bahawa susu cenderung mengubah warna rasanya walaupun dalam satu hari. Kerak jarang menyedari perubahan kecil, tetapi jika ibu makan sesuatu yang tidak biasa, bayi mungkin berwaspada dan enggan menyusu.

Penting untuk semua orang ingat bahawa pemakanan ibu tidak mempengaruhi rasa susu ibu. Semua sumber untuk menyuburkan bayi berasal dari darah ibu dan limfa. Kami juga memperhatikan bahawa sejumlah ubat, bahan tambahan makanan yang terdapat dalam komposisi produk, serta rempah, dapat mengubah rasa susu dengan ketara. Anda juga boleh menambah produk yang mempunyai rasa khusus yang terang..

Pemakanan ibu menyusu tidak akan mempengaruhi rasa susu, kecuali jika dia memakan makanan dengan aroma yang sangat kuat

Produk

Bawang putih, bawang

Yang menghairankan, memang benar bahawa bawang putih adalah perangsang pengeluaran susu yang aktif. Dia mampu menjadikannya lebih enak dan lebih menyelerakan. Pakar Britain telah melakukan beberapa kajian di kawasan ini dan telah mengesahkan bahawa bawang putih mempunyai kesan yang baik terhadap penyusuan. Setelah makan bawang putih oleh ibu yang menyusui, peningkatan dan penyusuan ketara dalam masa penyusuan diperhatikan. Bayi akan merasakan rasa segar dari susu biasa dalam 1-2 jam.

Bawang juga merupakan tambahan yang baik untuk susu ibu. Anak-anak kecil menghargai sayur ini, menunjukkan penghisap lebih aktif. Bawang sedikit lebih cepat daripada bawang putih.

Gula, vanila, kayu manis

  • Apabila kepekatan glukosa yang besar memasuki tubuh dalam bentuk gula-gula (gula-gula, kek, pastri), rasa susu menjadi terlalu manis, sesetengah bayi sama sekali tidak menyukai susu ibu seperti itu. Akibatnya, ibu menyedari bahawa bayi menghisap payudara tanpa keinginan.
  • Bau dan rasa vanila yang menyenangkan muncul dalam makanan tenusu ibu setelah memakan vanila. Wanita cenderung menilai penambahan ini lebih menggembirakan. Bayi jarang menyedari perubahan..
  • Setelah ibu menggunakan kayu manis dalam dos yang kecil, rasa susu tidak berubah dengan cara apa pun, hanya kadang-kadang aroma khas.

Lada, kari, jintan, kemangi, pudina

  • Makanan pedas atau pedas yang berlebihan boleh menyebabkan anda menyedari betapa pahitnya susu. Selalunya bayi tidak menyukainya.
  • Jintan, selasih, dan kari akan menambah bau dan rasa susu ibu anda. Benar, sebilangan kanak-kanak tidak bersemangat dengan perubahan tersebut..
  • Ibu, yang ingin minum teh dengan pudina, tidak perlu risau mengubah ciri rasa susu, tentu saja, dengan syarat jumlah pudina yang ada sedikit (untuk lebih jelasnya, lihat artikel: kesan negatif teh pudina semasa menyusu). Dosis rempah yang lebih tinggi akan menjadikan susu ibu terasa pahit..

Lobak, lobak, labu, zucchini, kentang, kubis

  • Lobak dan lobak pasti akan menjadikan susu pahit. Kami menasihati semua ibu agar tidak menyalahgunakan sayur-sayuran ini..
  • Ramai kanak-kanak dengan rela makan susu ibu mereka setelah makan labu. Ia memberikan makanan yang manis.
  • Adapun sayur-sayuran dari keluarga kubis, serta labu dan kentang, mereka meningkatkan kesegaran susu. Mereka tidak memberikan rasa yang keras.

Dalam bab ini, kita melihat makanan utama yang mengubah rasa dan bau susu menjadi lebih baik dan buruk. Adakah tabiat buruk ibu mempengaruhi rasa susu? Mari kita fikirkan.

Lobak dan lobak adalah produk dengan rasa pahit, yang pasti dapat "meresap" ke dalam susu

Alkohol

Minuman beralkohol yang diminum semasa menyusui memberi kesan negatif terhadap penyusuan bayi. Sebilangan remah menyusu dengan perlahan, dan ada yang menolak makan sama sekali. Ini disebabkan oleh fakta bahawa etil alkohol menjadikan susu ibu menjadi pahit. Alkohol memasuki bukan sahaja tubuh ibu, tetapi disebarkan kepada bayi, yang menerima dos toksik bahan ini, yang meracuni neuron otak.

Tahap kepekatan alkohol tertinggi dalam susu ibu dicatat 30 minit hingga 1.5 jam selepas minum minuman beralkohol. Alkohol tidak terkumpul di dalam badan ibu yang menyusu, tetapi dikeluarkan dari semua organ sekaligus. Mengekspresikan atau minum banyak cecair tidak akan mengubah kepekatan alkohol dalam susu ibu. Berapa lama alkohol dikeluarkan dari badan bergantung pada jumlah dan kekuatan alkohol. Dos alkohol yang banyak akan diekskresikan sehingga 24 jam.

Merokok

Kebiasaan buruk seperti merokok mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap penyusuan. Oleh kerana nikotin, susu menjadi kurang, kadar alirannya juga menjadi perlahan. Ibu yang merokok mempunyai tahap prolaktin yang sangat rendah - mereka sering mengganggu penyusuan susu kerana susu telah habis. Susu wanita yang merokok kekurangan vitamin C.

Kepahitan yang tidak menyenangkan muncul dalam makanan ibu sebaik sahaja wanita itu menghisap rokok, dan juga dalam setengah jam selepas itu. Pada seorang ibu yang kerap menghisap rokok, bayi menjadi mudah marah, lesu, kenaikan berat badan menjadi lemah (anda dapat mengetahui berapa banyak yang biasanya ditambahkan oleh anak yang baru lahir dari artikel kami). Seorang ibu yang bertanggungjawab harus berhenti merokok semasa menyusui jika dia tidak melakukannya semasa mengandung (lihat juga: Apakah makanan yang meningkatkan penyusuan?). Sekiranya mustahil untuk menghentikan tabiat buruk sepenuhnya, jumlah merokok harus dikurangkan. Lebih baik menghisap rokok sekurang-kurangnya 2 jam sebelum memberi makan.

Hormon dan keadaan psiko-emosi

Adakah mood ibu menyusu mempengaruhi rasa susu? Sudah tentu ia. Negatif si ibu, yang dinyatakan dalam bentuk kegelisahan dan kegelisahan, pasti akan diturunkan kepada si kecil. Hormon boleh mempengaruhi rasa susu dan menjadikannya tidak biasa dan tidak menyenangkan bagi bayi anda. Apabila ibu dalam keadaan senang, maka bayi akan menghisap susu dengan senang hati.

Dengan haid

Ibu muda sering bimbang untuk terus menyusukan bayinya dalam tempoh mereka? Dalam keadaan tidak boleh menyusui terganggu. Menstruasi tidak membuat perubahan mendadak dalam kualiti susu. Pada awal permulaan haid, sedikit penurunan pengeluaran susu adalah mungkin, yang dikaitkan dengan beberapa ketidakseimbangan pada latar belakang hormon, tetapi setelah dua hari, penyusuan akan disambung semula dengan intensiti yang sama. Kadang kala bayi merasa gementar kerana susu tidak mencukupi atau kedatangannya sangat lambat. Proses menghisap menjadi lebih sukar dan lebih lama. Nasihat untuk ibu dalam kes ini: minum lebih banyak cecair! Ibu harus minum sekurang-kurangnya 2 liter air bersih setiap hari. Isipadu ini tidak termasuk sisa cecair (sup, teh, dll.). Selalunya, haid pertama selepas melahirkan berlaku ketika bayi berusia enam bulan, dan pada masa ini sudah tiba masanya untuk memperkenalkan makanan pelengkap, yang sebahagiannya dapat mengimbangi kekurangan makanan tenusu yang biasa.

Semasa mengandung

Seorang ibu menyusu yang mengharapkan anak kedua berhadapan dengan perubahan tahap hormon yang dramatik. Ini meninggalkan kesan pada susu wanita. Ketekalan, rasa dan komposisi berubah. Susu memperoleh rasa masin, itulah sebabnya mengapa banyak bayi menolak untuk menyusui, dan ibu terpaksa beralih ke makanan buatan. Doktor percaya bahawa penyusuan susu ibu sepenuhnya sesuai dengan kehamilan. Tindak balas positif bayi terhadap susu yang diubah, ikatannya yang rela dan penghisap aktif harus memberitahu anda bahawa anda tidak boleh mengganggu penyusuan. Penyusuan dapat dijaga sehingga kelahiran anak. Satu-satunya sebab doktor boleh melarang hepatitis B adalah meningkatkan nada rahim semasa menghisap aktif..

Latihan tekanan

Ingin menurunkan berat badan tambahan, anda harus melepaskan senaman yang biasa. Peningkatan aktiviti fizikal akan menyebabkan pembentukan asid laktik dalam tisu otot, yang seterusnya, akan memberi rasa pahit kepada susu ibu. Sedikit aktiviti sukan sesuai, seperti berjalan-jalan di udara segar. Sekiranya anda mempunyai keinginan yang tidak dapat ditahan untuk berolahraga dalam keadaan yang kuat, anda harus mengeluarkan susu selepas setiap latihan..

Aktiviti fizikal selepas melahirkan mestilah sederhana.

Penyertaan penyusuan

Terdapat konsep melibatkan penyusuan, yang dicirikan oleh penurunan jumlah susu yang dihasilkan. Dalam kes ini, komponennya juga berubah. Terdapat laktosa kurang manis dan lebih banyak garam natrium, yang menjadikan susu ibu masin. Jumlah imunoglobulin meningkat. Kepekatan bahan ini menjadikan susu lebih mirip kolostrum..

Penyakit dan ubat-ubatan

Bolehkah penyakit atau ubat yang ada digunakan untuk mengubah rasa susu? Selalunya, penampilan rasa susu masin dikaitkan dengan masalah pada payudara itu sendiri. Penting pada ketika ini untuk memastikan bahawa tidak ada meterai. Penyebab kemasinan mungkin mengembangkan laktostasis atau mastitis yang memburuk (kami mengesyorkan membaca: penyebab laktostasis pada ibu yang menyusu).

Masalah seperti ini menyebabkan susu ibu masin kerana peningkatan kepekatan garam natrium. Secara khas, rasa masin hanya muncul pada satu (berpenyakit) payudara. Payudara lain yang tidak terjejas masih akan menghasilkan susu manis. Bayi pasti akan menyedari perbezaannya dan akan menyusukan payudara "masin" dengan tidak senang. Tingkah laku kanak-kanak ini harus memberi isyarat kepada ibu bahawa ada sesuatu yang tidak kena dalam badan. Anak akan dapat menghilangkan genangan dengan sendirinya, untuk ini, sapukan pada payudara yang terkena sekerap mungkin. Susu akan memperoleh kembali rasa manisnya dalam masa 7 hari.

Dulu diyakini bahawa jika susu menjadi masin, itu bermaksud bahawa susu itu habis, merosot, tetapi ini pada dasarnya salah. Susu tidak akan merosakkan, ini hanya mungkin jika darah wanita itu benar-benar merosakkan.

Mengambil ubat

Sebilangan besar ubat rancangan perubatan cenderung meresap ke dalam susu ibu. Rawatan sedemikian tidak selalu bermanfaat bagi anak, tetapi kadang-kadang sangat penting bagi ibu. Ada sejumlah ubat yang disetujui untuk digunakan selama hepatitis B, walaupun mereka meninggalkan kesan pada susu ibu. Rasa susu boleh berubah. Menyedari bahawa bayi tidak mahu menyusu, sementara ibu sedang menjalani terapi ubat tertentu, susu harus diuji selera. Tidak jarang susu menjadi pahit, masin, atau mulai berbau masam.

memulihkan HS, susu masam.

menekan anak yang mencintai kebebasan tidak begitu kritikal seperti menghisapnya

di sini dada lebih penting untuk diambil, selebihnya adalah sekunder
kaedah dan kaedah, perunding akan memberitahu anda

Kongsi dengan kawan-kawan

Selebriti dalam trend

Eva.Ru

Laman web kami menggunakan kuki untuk meningkatkan pengalaman dan meningkatkan prestasi laman web. Melumpuhkan kuki boleh menyebabkan masalah dengan laman web. Dengan terus melayari laman web ini, anda bersetuju dengan penggunaan kuki kami. jelas

Susu di payudara masam

Susu di payudara kanan saya menjadi masin. Anak itu meludah di dada sepanjang hujung minggu, tidak menghisap, dan dia juga tidak benar-benar menginginkan yang kirinya, dia tidak menghisap lebih dari 3-5 minit.

Hari ini saya mengepam susu dan memutuskan untuk mencuba sesuatu yang masin di payudara kanan dan manis di sebelah kiri (seperti biasa).
Adakah mungkin memberi susu masin kepada anak (jika sudah tentu), bolehkah saya mencampurkan masin dengan manis, atau saya akan merosakkan segalanya?
Sekiranya anda terus mengepam, adakah ia akan menjadi manis?
Saya tidak mempunyai banyak susu selama sebulan terakhir, tetapi saya fikir ia lebih baik daripada tidak ada apa-apa, saya terus mengepam ketika di tempat kerja, dan memberikan payudara saya kepada bayi. Dia baru berusia 9 bulan hari ini. Adakah saya mempunyai peluang.


pemanduan ibu
Suzer
" tentang saya "
sebuah diari
Catatan: 1388
Pendaftaran: 9.01.03
Rostov-on-Don

Varya 06/01/04
Marusia 08.22.07
perempuan simpanan1983


pengajar urut awal psikologi perinatal
Perunding GW
penyederhana
" tentang saya "
sebuah diari
Catatan: 16992
Pendaftaran: 22.06.02
Moscow

Katerina 05/30/2002
Mikhail 06/18/2006
Angel Stepan 30.05.07-01.06.07
Maria 13.03.2012
elena-bistrinka
ibu
Suzer
" tentang saya "
sebuah diari
Mesej: 11160
Pendaftaran: 17.07.02


Ibu dari mutiara
Perunding GW
penyederhana
" tentang saya "
sebuah diari
Mesej: 6959
Pendaftaran: 21.10.03
Masa Moscow
anak lelaki 04.24.03
anak perempuan 15.06.05
anak lelaki 02.03.10

Alana,
pertama sekali, selalu ada peluang

sekarang mengenai kemasinan dan kemanisan - anda tahu, tidak ada di mana-mana literatur yang saya temui mengenai fakta bahawa di satu payudara terdapat susu "Seperti", dan di "payudara" yang lain
terutamanya kerana anda belum menulis apa-apa mengenai mastitis, dan lain-lain, saya harap anda tidak memilikinya dan tidak memilikinya baru-baru ini.

nampaknya masalah saya ada di tempat lain - dan anda menyebutkan ini, bahawa bayi itu juga tidak mahu makan dari payudara yang lain, atau dia hanya menjadi "berubah-ubah"
biasanya dalam kes seperti itu, anda perlu melihat pada saat ia bermula dan peristiwa apa dalam keluarga yang bertepatan - adakah anda pergi bekerja, adakah anak itu sakit, sedang tumbuh gigi, adakah anda memperkenalkan makanan pejal baru, adakah anda mula mengajar kepada si kecil atau menyapih dari makan malam, adakah anda sakit dan bimbang tentang sesuatu sejak kebelakangan ini - saya katakan ini hanya sebagai contoh, supaya anda faham ke arah mana untuk berfikir.

tugas anda adalah untuk meyakinkan anak bahawa semuanya baik-baik saja dan minum susu itu menyenangkan. jadi pertama-tama cuba untuk tetap tenang dan terus memberi makan bayi, sambil tidak terlalu berkeras. jika anda tidak mahu makan lebih dari 3 minit, anda tidak perlu, tawarkan lebih banyak selepas beberapa ketika. payudara ganti seperti biasa.
Saya tidak akan peduli lagi dengan mencicipi dan mengepam susu

baik, dan selebihnya - cuba lebih dekat dengan anak, ambil lebih banyak pena (jika boleh), bermain bersama, dll..


*
Suzer
" tentang saya "
sebuah diari
Catatan: 2257
Pendaftaran: 13.03.05
MA, Amerika Syarikat

Maria 11/23/97
Maxim 09/26/05
Nicole 09/08/2012

Saya tidak akan peduli lagi dengan mencicipi dan mengepam susu

baik, dan selebihnya - cuba lebih dekat dengan anak, ambil lebih banyak pena (jika boleh), bermain bersama, dll..

Saya bekerja pada siang hari, dan itulah satu-satunya sebab saya mengepam. Biasanya, apa yang saya kumpulkan di tempat kerja, saya meninggalkannya pada keesokan harinya.
Saya mencubanya kerana saya tidak menyukainya dengan warna, dan saya juga ingat penolakannya dari payudara tertentu ini..
Sepanjang waktu saya di rumah pada waktu petang dia bersama saya di kandang, atau saya bermain dengannya, pada waktu malam dan juga pada hujung minggu juga.


perunding
Perunding GW
" tentang saya "
sebuah diari
Mesej: 6538
Pendaftaran: 10.01.04
-


*
Suzer
" tentang saya "
sebuah diari
Catatan: 2257
Pendaftaran: 13.03.05
MA, Amerika Syarikat

Maria 11/23/97
Maxim 09/26/05
Nicole 09/08/2012

Dinka mengucapkan selamat tinggal kepada kanak-kanak
Terima kasih atas jawapan anda. Saya tidak dapat mencari maklumat mengenai perkara ini di dalam jaring yang saya dapati dalam satu buku bahawa dengan sukan yang aktif, susu boleh menjadi masam
Sekarang saya meletakkannya di dada dan merasai setitik garam. Yang lain manis. Adakah ini mungkin kerana terdapat sedikit susu di sana? Dari payudara ini, saya hanya dapat memerah susu 50 gram sepanjang hari, tidak lebih. Mungkin apabila ini hilang, ia akan menjadi?
Sekarang saya di tempat kerja, Tidak lama lagi saya akan pergi mengepam, sekurang-kurangnya satu payudara dapat diberikan kepada anak.

Disunting oleh: Alana pada 27 Jun 2006 7:45 malam

susu ibu masam

Jawapan:

Adakah anda mengalami tekanan selama satu atau dua minggu terakhir? Vaksinasi, rawatan baru, urut, kolam renang, tetamu yang bising, perjalanan?
Berapa kerap anda memberi payudara?

Secara amnya, perkara pertama yang harus ditonton adalah lampiran. Sebaiknya lakukan ini dengan bantuan ibu yang berpengalaman atau perunding GW (anda boleh mendapatkannya di sini:
http://www.akev.ru/content/category/5/16/76/

Atau di sini:
http://map.domrebenok.ru/stat-uchastnikom/

Juga, jangan berikan pacifier dan air kepada bayi anda. Sangat mungkin dia membingungkan puting susu, tidak tahu bagaimana menghisapnya, akibatnya, dia menghisap payudara seperti puting dan tidak dapat mengeluarkan apa-apa darinya.
Sekiranya ada keperluan untuk memberi ubat, lebih baik memberikannya dari jarum suntik atau dari sudu. Dan disarankan untuk mengecualikan dummy sama sekali.

Dan kemudian kerja keras memulihkan lampiran bermula: anda memerhatikan setiap pemberian makanan sehingga bayi dilekatkan dengan baik. Biasanya, pada usia ini, mereka menguasai kemahiran dalam masa sekitar seminggu - maka mereka akan mengambilnya sendiri, tetapi mereka harus bekerja selama seminggu. Sekiranya anda mengalami histeria, biasanya anda harus tenang terlebih dahulu, kerana anak yang kasar tidak akan dapat mencium secara normal.

Jangan risau tentang rasa susu. Ia seperti hari ini, esok yang berbeza. Kanak-kanak minum pelbagai jenis barang.

Dan tekanan minimum. Mereka hanya akan meningkatkan histeria..

Sekiranya anda tidak dapat memberikan payudara tanpa "tipu daya", maka bukannya puting, berikan jari bengkok sehingga payudara sekurang-kurangnya memiliki kelebihan.

Susu susu masam

Soalan Berkaitan dan Disyorkan

1 jawapan

Pencarian laman web

Bagaimana jika saya mempunyai soalan yang serupa tetapi berbeza?

Sekiranya anda tidak menemui maklumat yang anda perlukan di antara jawapan untuk soalan ini, atau jika masalah anda sedikit berbeza dengan yang dikemukakan, cuba ajukan soalan tambahan kepada doktor di halaman yang sama jika berkaitan dengan soalan utama. Anda juga boleh mengemukakan soalan baru, dan setelah beberapa lama doktor kami akan menjawabnya. Ianya percuma. Anda juga boleh mencari maklumat yang anda perlukan dalam soalan serupa di halaman ini atau melalui halaman carian laman web. Kami akan sangat berterima kasih jika anda mengesyorkan kami kepada rakan anda di rangkaian sosial..

Medportal 03online.com menjalankan rundingan perubatan dalam cara berkomunikasi dengan doktor di laman web ini. Di sini anda mendapat jawapan dari pengamal sebenar di bidangnya. Pada masa ini, di laman web ini, anda boleh mendapatkan nasihat dalam 50 bidang: alergis, ahli anestesi-resuscitator, venereologist, gastroenterologist, hematologist, genetikis, ginekologi, homeopati, ahli dermatologi, pakar sakit pediatrik, pakar neurologi pediatrik, ahli urologi pediatrik, pakar bedah endokrin pediatrik, pakar bedah endokrin pediatrik, pakar penyakit berjangkit, pakar kardiologi, ahli kosmetik, ahli terapi pertuturan, pakar THT, pakar mamologi, peguam perubatan, ahli narkologi, pakar neuropatologi, pakar bedah saraf, ahli nefrologi, pakar pemakanan, ahli onkologi, ahli onkologi, traumatologi ortopedik, pakar oftologi, pakar pediatrik, pakar bedah plastik, pakar rheumatologi, psikologi, ahli radiologi, ahli seks-andrologi, doktor gigi, ahli trikologi, ahli urologi, ahli farmasi, phytotherapist, phlebologist, pakar bedah, ahli endokrinologi.

Kami menjawab 96.66% soalan.