Lobak hitam

Lobak hitam adalah yang paling pahit, tetapi paling sihat. Lobak tidak boleh membanggakan sejumlah besar vitamin, namun komposisi vitamin sayur ini sangat seimbang.

Lobak hitam adalah tanaman sayuran dwitahunan, tersebar di seluruh Eropah, Asia, dan Amerika Utara. Sebaiknya tanam lobak hitam di humus, tanah lembap. Lobak mempunyai akar yang menebal, yang merupakan produk makanan. Untuk tujuan perubatan, lobak hitam digunakan. Mereka menggunakan sayur-sayuran akar dan dedaunan lobak muda, menambahkannya ke pelbagai salad dan sup. Sayuran akar lobak dimakan mentah, direbus dan digoreng, ditambahkan ke salad, makanan ringan, okroshka, borscht, sup, pelbagai hidangan daging dan sayur-sayuran.

Ciri-ciri berguna lobak hitam

Lobak hitam mengandungi protein, karbohidrat dalam bentuk sukrosa dan fruktosa, lemak, provitamin A (karotena), retinol (vitamin A), vitamin B9, K, C, unsur surih: besi, kalsium, fosforus, magnesium, natrium, kalium, zink.

Lobak mengandungi asid organik berguna, garam mineral, vitamin, enzim, fitonutida, minyak pati, protein dan asid amino. Ia meningkatkan metabolisme, meningkatkan imuniti, melancarkan pencernaan, merupakan analog semula jadi antibiotik spektrum luas, menghilangkan lebihan cecair dari badan.

Lobak hitam membantu melarutkan toksin di saluran empedu dan pundi hempedu, garam mineral di dalam kapal, pelvis buah pinggang, pundi kencing.

Jus lobak hitam adalah koleretik yang kuat, jadi jika saluran empedu mengandung banyak garam (mineral), saluran empedu sukar dilakukan, dan rasa sakit di hati tidak dapat dielakkan. Anda boleh melegakannya dengan pad pemanasan air yang diletakkan di kawasan hati. Sekiranya rasa sakit dapat ditanggung, teruskan prosedur sehingga jus lobak habis. Biasanya rasa sakit dirasakan hanya pada awal kursus, dan kemudian semuanya kembali normal..

Semasa menjalankan prosedur ini, anda mesti mengikuti diet segar, menjauhi makanan pedas dan berasid, tetapi hanya untuk minum jus. Apabila jus habis, anda perlu makan kek, yang pada masa itu akan menjadi masam. Kek diambil dengan makanan selama 1-3 sudu besar. sudu sehingga habis.

Simpan jus di dalam peti sejuk, campurkan kek dengan madu (sekurang-kurangnya dengan gula) dalam perkadaran: untuk 1 kg kek, 300 g madu atau 500 g gula dan terus suam di dalam balang di bawah mesin penekan agar tidak berjamur. Minum jus 1 sudu teh satu jam selepas makan. Sekiranya rasa sakit hati tidak dirasakan, dos dapat ditingkatkan secara beransur-ansur menjadi 1 sudu besar. sudu, kemudian hingga dua dan pada akhir - hingga 0.5 cawan.

Jangan memerah baki kek dengan kuat dan jangan sekali-kali membuangnya! Anda boleh membuat plaster sawi yang sangat baik daripadanya, atau kayu merah. Mengikuti resipi ini, kek lobak harus digunakan sebaik sahaja menerima jus. Setelah membungkus kek dengan kain tipis, ratakan secara merata dan sapukan di bawah bilah bahu selama 15-20 minit. Dan tidak ada polietilena di atas (penuai mesti "bernafas"), hanya kain atau tuala, menutupnya dengan bantal. Tidak lama lagi, kompres yang jarang berlaku akan memanaskan tidak kurang daripada plaster sawi sebenar, menarik rembesan likat yang terkumpul di dalamnya dari bronkus yang berpenyakit. Sebaik sahaja kulit berubah menjadi merah jambu, yang lebih nipis mesti dipindahkan ke bawah skapula yang lain, dengan mengambil bahagian lain dari jus nipis. Setelah beberapa hari menjalani terapi sedemikian, tidak akan ada jejak bronkitis anda..

Ciri-ciri berbahaya lobak hitam

Penggunaan lobak dikontraindikasikan untuk penyakit saluran gastrointestinal pada peringkat akut, glomerulonefritis, dan serangan jantung baru-baru ini.

Penggunaan jus lobak hitam di dalamnya dikontraindikasikan pada penyakit jantung, ginjal, radang saluran gastrousus, dengan ulser gastrik dan 12 ulser duodenum.

Pengarang video akan membongkar rahsia membuat ubat universal untuk batuk dan penyakit pernafasan dari lobak hitam dan madu. Nilainya terletak pada kenyataan bahawa ubat ini dapat digunakan bukan hanya untuk rawatan orang dewasa, tetapi juga untuk rawatan anak-anak di bawah usia 5 tahun..

Lobak hitam - faedah dan keburukan, resipi memasak

Apa yang boleh anda masak dengan lobak untuk mengejutkan orang yang anda sayangi? Apa-apa salad boleh dianggap hidangan yang enak dengan produk ini, kerana kerak dan lonjakan lobak akan memberi setiap makanan ringan yang sejuk sebagai "semangat". Sebagai contoh, salad lobak dengan bawang goreng adalah hidangan yang sangat baik untuk percutian dan penggunaan sehari-hari. Tetapi anda benar-benar dapat memukau rumah anda dengan membuat ladu dengan lobak atau lagman - resipi dengan lobak hidangan ini pasti akan dikenang oleh semua orang! Lobak dengan kvass sangat disukai oleh banyak orang - hidangan yang popular pada zaman dahulu, sangat sihat dan enak. Manfaat dan keburukan lobak hitam, resipi untuk memasak daripadanya - yang terbaik, asli - terdapat dalam artikel ini.

Lobak hitam - faedah dan keburukan

Lobak hitam memainkan peranan penting dalam pemakanan. Pada musim sejuk, ini adalah salah satu dari sedikit sayur-sayuran yang terdapat di mana-mana kedai, harganya murah, dan boleh disimpan secara praktikal sehingga penuaian berikutnya. Lobak hitam sering disebut ratu sayur, bukan kebetulan - tidak setiap perwakilan dari keluarga sayuran mempunyai banyak khasiat yang berguna..

Manfaat dan keburukan lobak hitam, resipi untuk memasaknya diketahui sejak zaman Hippocrates, yang, dengan cara itu, sangat menghormati sayuran akar ini. Di Yunani Kuno, makanan dan ubat-ubatan disediakan dari dalamnya, dan minyak diperah keluar dari biji. Di Rusia, lobak juga selalu ada di meja - tuan rumah pada masa itu tahu betul apa yang boleh disediakan dari lobak dan bagaimana menjaga kesihatan dengan bantuannya.

Komposisi lobak hitam

Sayuran akar bakar ini mengandungi sejumlah besar bahan aktif secara biologi, dan minyak mustard dan sebilangan ester lain memberikan rasa dan aroma. Lobak juga dapat mengandung gula alami, asam amino dan protein sayuran, vitamin B, karotena, asid askorbik.

Komposisi mineral lobak diwakili oleh sejumlah besar kalsium dan kalium, besi dan fosforus, serta sejumlah unsur langka - belerang, yodium dan lain-lain. Produk ini mengandungi banyak fitonutida, yang lebih dikenali sebagai antibiotik semula jadi. Merekalah yang membantu mengatasi jangkitan, dan terima kasih kepada mereka, lobak sangat berguna untuk selesema. Sulfur mempunyai kesan ekspektoran, jadi lobak batuk diketahui oleh banyak dari kita..

Apa kegunaan lobak?

Sebagai tambahan kepada sifat antiseptik dan antivirus, antitusif dan ekspektoran, lobak mempunyai kesan yang baik pada sejumlah organ dan sistem lain. Sebilangan besar serat dan enzim spesifik dalam lobak membantu pencernaan, melegakan usus daripada genangan, sembelit dan gangguan pencernaan. Lobak tidak akan membiarkan makanan lain membusuk, ia menghentikan proses penapaian.

Sayuran akar merangsang rembesan hempedu, dan penggunaannya yang teratur membantu mencegah pembentukan batu dan pasir di pundi hempedu. Ia juga mempunyai kesan diuretik dan berguna untuk mengeluarkan pasir dari buah pinggang. Terdapat banyak kalium di lobak, oleh karena itu ditunjukkan untuk patologi jantung, saluran darah, dan juga untuk normalisasi metabolisme lemak, dengan aterosklerosis.

Kontraindikasi untuk memakan lobak

Apa pun resipi untuk memasak, manfaat lobak sangat bagus, tetapi keburukannya harus diambil kira. Akibat yang tidak menyenangkan dapat dilihat pada mereka yang menderita penyakit akut saluran gastrousus. Semasa makan berlebihan, produk ini mampu memperburuk patologi seperti itu walaupun dengan pengampunan yang berpanjangan..

Kontraindikasi untuk memasukkan lobak dalam menu juga:

  • Alergi, intoleransi
  • Pankreatitis akut
  • Gout
  • Keradangan hati
  • Proses buah pinggang akut
  • Batu besar di pundi hempedu, buah pinggang
  • Penyakit jantung yang teruk
  • Zaman kanak-kanak
  • Penyusuan
  • Kehamilan

Apa yang boleh dibuat dari lobak?

Terdapat banyak resipi untuk hidangan dengan tanaman akar hitam atau dengan lobak putih, hijau. Ia sesuai untuk sebarang hidangan kecuali pencuci mulut - untuk salad dan makanan ringan, untuk hidangan utama dan sup. Satu-satunya perkara yang perlu dipertimbangkan semasa memasak lobak hitam adalah kepahitan dan keperitannya yang kuat.. Oleh itu, lebih baik rendam lobak sedikit di dalam air sehingga sebahagian besar minyak pati keluar dari dalamnya.. Ini akan menjadikan produk lebih senang dimakan dan menyenangkan semua orang..

Salad lobak dengan bawang goreng

Salad ini sangat sederhana tetapi sangat lazat. Ia sangat baik pada musim sejuk dan semasa berpuasa, ketika banyak sayur menjadi mahal atau tidak lagi disimpan pada musim gugur. Produk:

  • Bawang - 2 keping
  • Lobak - 1 keping
  • Minyak sayur - secukup rasa
  • Garam, lada - secukup rasa

Kupas lobak, parut, garam. Biarkan di tempat yang hangat selama 10 minit, kemudian toskan jus yang berlebihan. Potong bawang menjadi setengah cincin, goreng dalam minyak sayuran hingga coklat keemasan. Anda boleh menaburkan bawang dengan tepung - ini akan menjadikannya lebih enak dalam hidangan siap. Campurkan lobak dengan bawang dan minyak, di mana ia digoreng, campurkan. Penting untuk menambahkan bawang semasa mereka masih panas sehingga minyak akan melembutkan lobak. Garam dan lada pinggan. Sekiranya dikehendaki, salad lobak dengan bawang goreng boleh ditaburkan dengan ramuan atau biji bijan.

Salad lobak dengan bawang goreng - pilihan kedua

  • Roti rai atau gandum - 100 g
  • Bawang hijau - 50 g
  • Bawang - 2 keping
  • Lobak - 1 keping
  • Lobak - 1 keping
  • Minyak sayur, garam, rempah

Parut lobak pada parut sederhana, tumbuk dengan garam dengan tangan anda, angkat cecair berlebihan setelah 15 minit. Goreng bawang dan wortel dalam minyak sayuran, masukkan lobak. Seterusnya, goreng roti dadu dalam mentega hingga coklat keemasan, satukan dengan sayur. Musim dengan garam, lada, taburkan dengan bawang hijau.

Lagman - resipi dengan lobak

Hidangan seperti itu pasti akan menyelesaikan persoalan apa yang harus dimasak dari lobak, bagi mereka yang bosan membuat hanya salad dari itu. Resipi lobman lobak tergolong dalam masakan Asia, digunakan untuk kursus pertama dan kedua dan sangat memuaskan.

  • Gelas air
  • Tepung - hingga adunan pekat
  • Garam
  • Daging lembu - 900 g
  • Bawang - 1 keping
  • Tomato - 3 keping
  • Lobak - 1 keping
  • Lobak - 1 keping
  • Lada manis - 1 keping
  • Kentang - 4 keping
  • Lada hitam tanah
  • Minyak sayuran
  • Kehijauan

Resipi lobman lobman disediakan seperti berikut. Kacau adunan dari air, secubit garam dan tepung secukupnya ke dalam mi lagman. Biarkan doh selama satu jam, kemudian gulung sehingga nipis, potong mi panjang. Rebus mi, toskan airnya, bilas pinggan dan tuangkan dengan minyak sayuran sehingga tidak melekat.

Buang daging lembu yang dipotong kecil ke dalam periuk atau periuk besi tuang, goreng sedikit dalam minyak sayuran. Masukkan bawang, terus menggoreng daging. Potong tomato ke dalam kepingan, reneh dengan daging selama 10 minit lagi. Kemudian hantar ke sana lobak merah, lada dalam jalur, lobak parut, reneh selama 15 minit lagi. Akhir sekali, masukkan kentang dadu, perasakan dengan garam, lada, tuangkan air mendidih dan reneh hingga masak. Letakkan sebilangan mi di atas pinggan, tuangkan di atasnya dengan daging dan sayur-sayuran. Hidangkan dengan ramuan herba.

Lobak dengan kvass

Sekiranya anda ingin membuat hidangan musim bunga sebenar pada musim sejuk, ia boleh menjadi lobak dengan kvass - okroshka. Produk:

  • Daging rebus - 300 g
  • Kentang - 4 keping
  • Telur - 3 keping
  • Timun - 1 keping
  • Lobak - 1 keping
  • Jus lemon - sudu teh
  • Kvass
  • Garam, lada hitam

Parut lobak, taburkan dengan jus lemon, biarkan di atas meja selama 15 minit. Kemudian toskan jusnya. Rebus kentang dan telur jaket. Masak daging hingga lembut. Daripada daging, anda boleh mengambil sosis rebus atau sosej. Lobak dengan kvass juga sangat enak jika anda menggabungkannya dengan ayam salai.

Potong daging, campurkan dengan sayur-sayuran dan telur. Parut timun pada parut kasar, tambah juga jumlah jisimnya. Tuangkan kvass ke atas pinggan, garam dan lada. Semasa berkhidmat, anda boleh mencuba hidangan dengan ramuan dan krim masam.

Ladu dengan lobak

Sebelum ini, ladu lobak sangat popular, tetapi sekarang resepinya tidak dapat dilupakan. Namun, ia tetap perlu dimasak kerana makanannya enak.

  • Tepung - 500 g
  • Gelas air
  • Minyak sayur - setengah sudu teh
  • Telur - 2 keping
  • Garam - setengah sudu teh
  • Lobak - 500 g
  • Bawang - 1 keping
  • Bawang putih, garam - secukup rasa
  • Mentega - 100 g

Kacau adunan dari air, garam, minyak sayuran, tepung, telur. Setelah menguli, biarkan adunan di bawah kerajang selama 30 minit untuk menyebar. Parut lobak, perah jusnya dengan baik. Dadu bawang, gaul dengan lobak, bawang putih, garam dan mentega. Masukkan ladu, masak selepas mendidih dalam air masin selama kira-kira 7-10 minit. Hidangkan ladu lobak dengan krim masam atau krim.

"Sayuran penitensial": bahaya, faedah dan sifat penyembuhan lobak

Lobak ?? salah satu sayur tradisional untuk Rusia. Kami berpendapat bahawa dia adalah milik utama kami, tetapi ternyata di Perancis, misalnya, dia dikenali lebih lama daripada di Rusia, dan kadang-kadang perkara yang paling tidak dijangka dibuat olehnya..

Hari-hari kegemilangan lobak terbesar di Perancis telah berakhir, dan yang pertama menyebutnya berasal dari abad ke-9. Menang lobak ?? saudara langsung lobak. Ia dijual sepanjang tahun, dan rasanya jauh lebih lembut. Tepatnya rasa pedih, berlebihan dan tidak menyenangkan bagi kebanyakan orang, ?? masalah utama lobak. keupayaan untuk memakan sayur akar ini dianggap sebagai tanda kejantanan istimewa. Tetapi secara umum, populariti lobak pada satu masa tidak memperoleh dari kehidupan yang baik.

Di Rusia, lobak bahkan disebut "sayur penebus." Semasa Lent, dia menjadi produk utama di meja petani miskin. Terutama di era ketika kentang belum muncul di negeri kita.

Ini, tentu saja, tidak menyenangkan semua orang, dan tidak selalu menambah kesihatan. Keperitan obsesif disebabkan oleh banyaknya lobak, terutama pada warna hitam ?? minyak sawi yang paling "jahat". Adakah bahan ini berguna dalam dos kecil ?? dapat melawan selsema dan mengaktifkan pengeluaran enzim, membantu mencerna makanan yang berat dan berlemak dengan lebih baik. Bukan sekadar potongan irisan lobak segar sebagai makanan pembuka pilaf di Uzbekistan, dan di Armenia mereka diletakkan di atas meja dengan khash, kaldu yang kuat. Tetapi mereka terutamanya menggunakan lobak hijau Asia ?? ia mempunyai minyak mustard yang kurang. Sayuran akar yang lain lebih sedap? daikon. Dan dengan lobak hitam anda perlu lebih berhati-hati bagi mereka yang mempunyai masalah dengan saluran ?? kesan menjengkelkan terlalu besar.

Dan ahli kardiologi memberi amaran: penyalahgunaan lobak, terutama hitam, boleh memberi kesan negatif terhadap kerja jantung. Oleh itu, adalah paling selamat untuk mengehadkan diri anda dengan dos kecil dan memilih jenis yang kurang tajam..

Dan juga patut dilihat ke puncak. Baru-baru ini, para saintis dari Universiti Sains Perubatan Krishna di India mendapati bahawa daun jarang mengandungi banyak antioksidan yang melambatkan penuaan. Jumlah zat ini di bahagian udara ternyata sebanding dengan teh hijau..

Untuk akarnya, mereka juga mempunyai banyak kelebihan: misalnya, sejumlah besar vitamin C dan kalium, yang berguna untuk jantung, serta zat sulforaphane, yang mempunyai kesan anti-radang dan bahkan membantu mencegah barah.

Ubat domestik tradisional ?? lobak dengan madu ?? kadangkala digunakan oleh ahli terapi. Ia berkesan terhadap batuk. Inti tanaman akar dibersihkan, dituangkan dengan madu dan dibancuh sehingga jusnya menonjol. Seperti yang dijelaskan oleh pakar, lobak mempunyai keupayaan untuk meningkatkan rembesan kelenjar bronkial. Tetapi, tentu saja, ia harus digunakan hanya dengan persetujuan dengan doktor dan bukan sebagai ganti ubat, tetapi sebagai tambahan kepada ubat tersebut..

Perincian dan resipi menarik untuk hidangan lobak ?? dalam plot program "Makanan hidup dan mati".

Lobak hitam

Lobak hitam adalah lobak paling sihat dari pelbagai jenisnya. Ia mempunyai kesan penyembuhan yang jelas, mengandungi banyak vitamin dan unsur surih..

Ramai yang akan ingat bagaimana jus lobak hitam, yang dikeluarkan ketika bubur dioleskan dengan madu, "diresepkan" untuk batuk oleh doktor sekolah lama, sehingga menyedari kecekapan tinggi dan, kadang-kadang lebih penting lagi, keselamatan ubat rakyat. Lobak hitam dengan cepat merawat selesema, batuk dan juga bronkitis. Mereka juga merawat sendi, rematik, neuralgia dan cholelithiasis dengan jus lobak. Lobak hitam bukan sahaja sihat, tetapi juga enak. Ia tidak mudah untuk disiapkan, tetapi kita harus lebih memperhatikannya, jika hanya kerana sifat penyembuhannya yang unik. Lagipun, kita semua mahu menjalani kehidupan yang bahagia dan tidak jatuh sakit.

Dari mana lobak hitam itu berasal??

Lobak hitam tumbuh di Eurasia dan Amerika Utara. Kita boleh mengatakan bahawa tanaman akar ini diketahui di mana-mana kecuali Afrika dan Australia, dan di tempat-tempat yang berlainan di planet ini, tanaman ini disusun mengikut prinsip yang serupa. Lobak hitam dimakan mentah, diperap, digoreng, direbus dan tumbuk atau ditambah ke sup. Malah pilihan ini cukup untuk bereksperimen dengan lobak hitam cukup lama. Penasaran bahawa lobak dimasukkan ke dalam "bakul makanan" pembangun piramid Mesir, dan di China kuno, ia adalah salah satu tanaman perubatan yang paling penting. Jejak lobak hitam tumbuh di kuburan kuno Mesir, yang setara dengan sayur-sayuran dan tanaman akar paling kuno yang digunakan manusia. Harus diingat bahawa orang dahulu selalu tumbuh hanya yang mereka hargai. Mana-mana tumbuhan yang ditanam kuno mengandungi jumlah nutrien maksimum atau mampu menyembuhkan dan menjadikan kita lebih kuat. Sekarang lobak hitam ditanam pada skala industri di China, Jepun, Jerman, Austria, Perancis, Itali dan Belanda..

Mengapa lobak hitam berguna?

100 g lobak hitam mengandungi 554 mg kalium, 105 mg kalsium, 100 mg vitamin C, 36 μg vitamin B9 dan 9 mg natrium. Selain itu, lobak hitam mengandung zink, tembaga, mangan dan selenium. Ekstrak atau jus lobak mengandungi komponen antimikroba dan antivirus yang berjaya melawan penyakit paru-paru dan usus. Terdapat penyelidikan yang menunjukkan bahawa dalam beberapa kes, jus lobak lebih berkesan daripada penisilin. Lobak mengandung banyak kalium, yang, menurut penyelidikan terbaru, sangat penting untuk kesihatan tulang dan sendi seperti kalsium.

Cara merawat batuk lobak hitam

Ini adalah resipi yang sangat mudah yang diketahui dari London ke Beijing. Dengan cara inilah batuk atau selesema yang teruk dirawat di dunia kuno..
• Basuh lobak kasar,
• Potong corong dalam berbentuk kerucut dengan pisau, dan potong pangkal sehingga lobak berdiri dengan kuat,
• Oleskan dinding corong dengan madu,
• Minum jus yang dirembeskan 1 sudu teh 3 kali sehari,
• Jangan lupa menambahkan minyak lobak merah dengan madu - sebiji lobak akan bertahan selama beberapa hari.

Dengan cara yang mudah, anda boleh mendapatkan jus yang sangat berguna dari lobak. Sekiranya anda memerlukan lebih banyak jus, anda boleh mengisar lobak dalam pemproses makanan dan taburkannya dengan gula..

Perhatian! Jus lobak dikontraindikasikan sekiranya ulser perut dan duodenum, jika berlaku penyakit jantung yang teruk.

Rasa lobak hitam

Lobak hitam rasanya seperti lobak. Dagingnya yang berwarna putih garing sedikit tajam, tetapi lebih manis daripada lobak. Rasanya dapat dibezakan dengan warna berkrim, sedikit lobak dan lobak. Sekiranya anda menyukai lobak dan salad lobak segar, maka lobak hitam mungkin lebih menarik. Beberapa jenis lobak hitam boleh terasa pahit, tetapi tidak ada yang salah dengan itu, kepahitannya tidak cukup kuat untuk menghilangkan diri dari sayur-sayuran vitamin yang lazat kerana ini..

Apa yang perlu dimakan lobak

Lobak hitam dapat ditambahkan ke sup, salad kentang, kentang tumbuk atau kentang goreng, dicampur dengan sayur-sayuran dan membuat salad vitamin, potong kerepek nipis dan makan dengan sos tebal, dicampur dengan madu dan dapatkan pencuci mulut manis yang tajam, rebus dengan labu dan buat kentang tumbuk. Dengan lobak, anda boleh melakukan semua yang biasa kita lakukan dengan sayur-sayuran akar dengan satu peringatan: lobak mentah jauh lebih sihat, oleh itu, adalah logik untuk pertama-tama membuat hidangan sedemikian di mana lobak akan mempunyai kesan suhu minimum.

Resipi lobak hitam

Lobak hitam panggang

Lobak goreng tidak begitu sihat seperti segar, tetapi resipi ini dapat dengan mudah memulakan sayur akar ini. Perlu diingat bahawa sayur goreng selalu sesuai dengan ramuan segar..

Bahan-bahan:
2 lobak hitam sederhana,
4-6 st. sudu minyak sayuran,
Garam.

Penyediaan:
Bilas dan kupas lobak (keluarkan lapisan kulit hitam). Potong ke dalam bulatan nipis dan goreng dalam wajan panas dalam minyak sayuran. Garam lobak yang telah siap dan makan panas.

Salad kentang dengan lobak

Bahan-bahan:
450 g kentang lilin,
220 g lobak hitam,
5 ulas bawang putih,
4 sudu teh minyak zaitun,
2 sudu cuka wain,
2 sudu teh madu,
1 sudu teh paprika kering,
50 g walnut tempurung,
Lada hitam,
Garam.

Penyediaan:
Potong kentang yang telah dikupas dan lobak menjadi kepingan pada parut wortel Korea. Anda boleh melakukannya dengan pisau atau pemproses makanan. Masukkan kentang dengan 3 ulas bawang putih dalam dandang berganda selama 10 minit. Taburkan lobak dengan garam sambil memasak kentang, kemudian bilas dan keringkan. Ini akan menghilangkan kepahitan lobak. Pindahkan lobak ke mangkuk salad, masukkan cuka, minyak dan beberapa ulas bawang putih cincang, masukkan kentang suam. Kacau perlahan, masukkan kacang dan paprika, lada dan garam.

Salad lobak hitam dengan sayur-sayuran dan keju

Bahan-bahan:
1 tandan arugula,
1 biji lobak hitam,
1 biji lobak merah,
1 biji adas,
50-70 g parmesan,
5-6 st. sudu minyak zaitun,
4-5 st. sudu besar jus lemon,
1 sudu besar sesudu lemon lemon,
Lada hitam, garam secukup rasa.

Penyediaan:
Keluarkan semangat dari lemon. Campurkan minyak zaitun dengan jus lemon, lada dan campuran garam. Kacau dan perasakan. Sekiranya terdapat sedikit garam atau lada, tambahkan. Kupas adas, lobak, dan lobak merah. Buat serutan nipis (contohnya, dengan pengupas sayur). Buat serutan keju nipis yang sama. Musim dengan sos dan kacau. Masukkan ke dalam mangkuk salad, sebarkan arugula di atas.

Salad Lobak Hitam Segar Sederhana

Bahan-bahan:
1 biji lobak hitam,
kubis, kurang daripada lobak,
1 lobak kecil,
1 biji bawang kecil,
sepasang bulu bawang hijau,
1 sudu besar sesudu jus lemon,
½ sudu teh gula,
2 sudu besar sudu minyak zaitun,
sekumpulan hijau (pasli, pudina, dill atau ketumbar - mengikut mood anda),
garam dan lada secukup rasa.

Penyediaan:
Bilas dan kupas sayur-sayuran. Potong dengan sangat halus dengan cara apa pun (pisau tajam, pemproses makanan, parut kasar, parut wortel Korea). Potong sayur dengan halus. Campurkan sayur-sayuran dengan ramuan, tambah jus lemon dan minyak, tambah gula, lada dan garam. Kacau dan masukkan ke dalam mangkuk salad.

Salad dengan lobak hitam dan mustard

Salad Pedas Sepanyol ini berfungsi dengan baik sebagai pembuka selera sejuk pedas sebelum hidangan utama..

Bahan-bahan:
2 biji lobak hitam,
3 sudu besar Dijon mustard,
4 sudu besar sudu minyak zaitun,
1 sudu cuka wain,
¼ cawan pasli cincang segar,
garam, lada hitam secukup rasa.

Penyediaan:
Kupas lobak dan parut pada parut kasar. Dalam cawan atau cawan yang dihangatkan dengan air mendidih, pukul 3 sudu mustard dengan 3 sudu besar air panas (hampir mendidih air), tambah sedikit minyak zaitun, garam dan lada untuk mendapatkan sos pekat. Campurkan lobak dengan pasli cincang, di atas dengan sos dan hidangkan.

Kimchi lobak hitam Korea

Kimchi adalah sayur pedas acar seperti "wortel Korea" yang dijual di pasar dan kedai. Kaedah memasak ini sangat bagus untuk lobak hitam..

Bahan-bahan:
3 biji lobak hitam,
2 sudu teh garam,
1-2 sudu teh serbuk cili atau lada cayenne,
satu setengah st. sudu cuka beras (atau wain putih atau sari apel),
2 sudu besar bawang hijau cincang,
2 ulas bawang putih,
1 sudu besar sudu gula.

Penyediaan:
Potong lobak yang dikupas menjadi batang nipis panjang, seperti mi atau spageti. Lebih mudah untuk melakukan ini dengan parutan khas atau gabungan. Taburkan lobak dengan garam, diamkan selama 10-20 minit dan bilas dengan air sejuk. Perah jus dari lobak dengan teliti. Simpan jus atau minum, ia berguna, tetapi akan berlebihan pada kimchi. Satukan lobak, cuka, gula, bawang putih dan lada dalam mangkuk. Campurkan semua sehingga sebati dan biarkan selama beberapa jam di dalam peti sejuk. Salad siap boleh dimakan untuk beberapa hari ke depan.

Kerepek lobak hitam untuk bir

Ini adalah salah satu makanan ringan bir terbaik, sejenis kubis Savoy klasik-klasik yang disajikan di pub Inggeris atau Jerman..

Cukup buat kepingan nipis dengan lobak hitam mentah yang dikupas. Cara termudah untuk melakukannya adalah dengan pemproses makanan, tetapi anda juga boleh menggunakan pengupas sayur jika anda hanya memerlukan satu atau dua hidangan. Taburkan kerepek siap dengan garam laut kasar dan hidangkan bersama bir sejuk.

Lobak hitam benar-benar sayuran akar yang sangat enak dan sangat sihat. Anda pasti akan menghargai kemampuan jus lobak untuk merawat selesema dan batuk, dan vitamin lobak akan membantu anda menjadi sihat dan cantik. Cuba makan lobak hitam segar dalam salad sayur-sayuran dan sihat!

Sifat perubatan lobak hitam, faedah dan kemudaratan, resipi

Lobak hitam adalah salah satu kaedah alternatif yang berkesan untuk meningkatkan imuniti, merawat kardiovaskular, penyakit virus, patologi sistem genitouriner dan saluran gastrointestinal. Umbi digunakan dalam rawatan selesema, masalah dengan potensi, dan sakit sendi. Produk ini telah digunakan secara meluas dalam memerangi kegemukan dan tata rias - ketika melakukan prosedur untuk meningkatkan kesihatan kulit dan rambut..

Komposisi dan sifat

Lobak hitam lebih tinggi daripada sayur-sayuran lain dari segi kandungan kalium, magnesium dan kalsium. Unsur-unsur bermanfaat lain yang terdapat di dalam tumbuhan:

    fosforus; selulosa; fitonutida; natrium; vitamin A, B1, B2, B6, C, E, PP; asid folik; asid pantotenik; vitamin C.

Bahan berguna diedarkan dalam komposisi sayur-sayuran seperti berikut:

    Atas, atas. Vitamin C. Ia juga terdapat dalam jumlah yang banyak pada kulitnya. Serat yang digunakan untuk menormalkan fungsi proses pencernaan. Minyak pati belerang yang dapat memperbaiki keadaan sistem imun manusia

Dalam perubatan rakyat, lobak hitam digunakan untuk tujuan berikut:

    pemulihan peristalsis usus; membersihkan badan, membuang kolesterol; rawatan aterosklerosis; melawan aritmia; rawatan selsema dan sebarang penyakit virus; penyingkiran batu dari hempedu dan pundi kencing; normalisasi gula darah dan tekanan pada diabetes; rawatan sciatica, rematik, sakit sendi, dll..

Kepada siapa lobak hitam ditunjukkan??

Untuk kesihatan lelaki, lobak hitam digunakan untuk tujuan berikut:

    rawatan disfungsi ereksi; memerangi prostatitis; kesan positif terhadap keadaan sistem limfa; rawatan dan pencegahan penyakit sistem kardiovaskular.

Wanita dinasihatkan untuk mengambil lobak dalam kes berikut:

    keperluan untuk membersihkan kulit wajah; anoreksia; kendur kulit yang berkaitan dengan usia; berat badan berlebihan; bintik-bintik usia pada kulit; hujung perpecahan yang lemah.

Lobak hitam mampu mengembalikan sistem kekebalan tubuh pada anak dalam waktu singkat, menyembuhkannya dari batuk rejan, batuk kering dan penyakit lain.

Sayuran tersebut dibiarkan digunakan ketika pesakit kecil mencapai usia tiga hingga empat tahun. Sebaiknya mulailah menggunakannya dengan bahagian kecil, kerana dos yang terlalu tinggi boleh menyebabkan cirit-birit, sembelit atau alergi pada anak-anak. Harus diingat bahawa sayur akar mempunyai rasa pahit yang tidak menyenangkan bagi bayi..

Bagaimana lobak hitam digunakan dalam perubatan tradisional

Resipi yang paling biasa dengan mana anda boleh menyediakan produk perubatan berasaskan lobak hitam di rumah ditunjukkan di bawah..

Aritmia

Jus lobak tulen dimakan tiga kali sehari, satu sudu empat puluh minit sebelum makan.

Lebam, luka

1. Seratus gram jus dilarutkan dalam seratus mililiter wain merah.
2. Campuran diletakkan di dalam air mandi dan disimpan di sana sehingga menjadi pekat.
3. Komposisi yang dihasilkan digunakan sebagai salap dalam keadaan sejuk.

Sekiranya terbakar, produk ini tidak boleh digunakan..

Batuk rejan

1. Sayuran akar bersaiz sederhana dibasuh dengan sempurna dan dipotong kecil-kecil.
2. Bahan mentah dibungkus dengan bahan kerajang dan diletakkan di dalam ketuhar pada suhu 120 ° C selama dua jam..
3. Lobak disejukkan dan diperah dari jus.
4. Cecair itu dituangkan ke dalam bekas kaca dan diletakkan di dalam peti sejuk.
5. Ejen diminum satu sudu teh empat hingga lima kali sehari, pengambilan terakhir sehari harus dilakukan sebelum tidur.

Sebelum digunakan, minuman itu sedikit dipanaskan di tempat mandi air.

Angina

1. Larutkan 100 ml jus lobak dalam 200 ml air.
2. Berkumur tekak enam hingga lapan kali sehari selama seminggu.

1. Dua puluh gram madu cair dilarutkan dalam 120 ml jus.
2. Minum 4-5 kali sehari, 30-40 ml setiap dos.

Tempoh kursus rawatan adalah dua minggu..

Osteochondrosis

1. Umbi dibasuh, disapu dengan kulit dan diperah jusnya.
2. Cecair dalam isipadu satu gelas dituangkan ke dalam bekas kaca, diikuti dengan dua sudu cuka dan setengah gelas madu.
3. Balang ditutup dengan ketat dengan kain gelap.
4. Produk yang dihasilkan digunakan untuk melincirkan bahagian badan yang sakit dan biarkan selama 40 minit, setelah sebelumnya merawat kulit dengan minyak sayuran untuk mengelakkan luka bakar.

Rasa sakit berhenti setelah seminggu, namun, tempoh rawatan adalah satu setengah hingga dua minggu.

Radikulitis

1. Sayuran akar dicincang halus dan bahan mentah yang dihasilkan dibungkus antara dua kain linen
2. Kompres diletakkan di bahagian badan yang terkena dan ditutup dengan kain hangat dan kertas surih.
Resipi ke-2:

Perah jus lobak melalui kain tipis, panaskan hingga 35-40 ° C dan gosokkan ke kulit

Sejuk

1. Tanaman akar dibersihkan dan dicincang pada parutan.
2. Bahan mentah dibungkus dengan kain tipis dan diperah dari jus.
3. Cairan yang dihasilkan mengelap tubuh pesakit dengan teliti, kemudian pakaikannya dengan pakaian hangat dan letakkan di bawah selimut.

Untuk meningkatkan kecekapan, ia dibenarkan mencairkan minyak dengan air dalam jumlah yang sama dan menambahkan satu sudu teh madu. Ubat semacam itu akan menunjukkan kesan diaforetik yang ketara..

1. Umbi digosok halus dan satu sudu madu dan sepuluh tetes minyak biji lobak hitam ditambahkan ke dalamnya.
2. Campuran yang dihasilkan dibungkus rapat dengan kain tipis.
3. Aplikasi yang dihasilkan diletakkan di atas bilah bahu pesakit sebagai sawi selama 20 minit.

Kaedah ini tidak digunakan pada suhu badan yang tinggi pada pesakit.

Gangguan keseimbangan glukosa dalam diabetes

1. Tanaman akar bersaiz sederhana dipotong dari bahagian atas.
2. Bahagian dalam dipotong dan rongga yang dihasilkan dipenuhi dengan madu.
3. Bahagian atas yang dipotong dimasukkan semula ke tempat asalnya dan dibiarkan selama dua jam..
4. Produk yang dihasilkan dimakan tiga kali sehari, satu sudu sebelum makan berikutnya

Pencernaan terjejas

1. Sediakan salad dengan mencampurkan sayur yang dimaksudkan dengan bit dan wortel dalam jumlah yang sama.
2. Campuran dibumbui dengan minyak zaitun.
3. Salad dimakan setiap hari semasa makan malam.

Hasil yang kelihatan muncul selepas kira-kira seminggu.

Sakit sendi

1. Tiga ratus mililiter jus lobak dicampurkan dengan 100 g vodka, 0,2 kg madu dan satu sudu teh garam.
2. Campuran yang dihasilkan disuntik selama empat hari.
3. Tingtur yang dihasilkan dimakan sekali sehari, 50 ml sekali gus

Penyakit laring dan tekak

1. Lima tetes minyak lobak hitam dilarutkan dalam kaldu chamomile.
2. Penyelesaian yang dihasilkan dikumur dua kali sehari

Gangguan laktasi

1. Larutkan satu sudu teh madu dan 10 tetes minyak lobak dalam 100 ml air.
2. Dua kali sehari, ambil 50 ml larutan yang dihasilkan.

Sebelum menggunakan produk, adalah mustahak untuk mendapatkan persetujuan pakar yang berkelayakan..

Cacing

1. Sediakan larutan 30 ml minyak biji lobak dan 120 ml bubur parut sayur ini.
2. Makan satu sudu tiga kali sehari.

Keberkesanan ubat meningkat apabila digabungkan dengan julap.

Komposisi ini tidak digunakan sekiranya terdapat penyakit berikut:

    ulser perut; hepatitis; penyakit buah pinggang yang kronik; gastritis.

Gangguan sistem muskuloskeletal

Untuk 300 ml jus lobak, tambahkan satu gelas komponen berikut:
-hempedu perubatan;
-alkohol perubatan;
-garam laut;
-sayang.

Urutan penyediaan dan penggunaan:

1. Berdasarkan campuran yang dihasilkan, buat kompres pada waktu malam dan biarkan semalaman.
2. Pada waktu pagi, produk dikeluarkan dan kulit dicuci dengan vodka.
3. Tempoh kursus rawatan adalah 2-4 minggu.
Batu di hempedu dan pundi kencing 1. Sejam selepas makan, ambil satu sudu teh jus.
2. Secara beransur-ansur meningkatkan dos menjadi satu sudu, dan kemudian ke satu setengah gelas.

Sekiranya kesakitan berlaku, rawatan harus segera dihentikan. Sepanjang rawatan, anda harus menahan diri dari makan makanan masam dan pedas.

Aterosklerosis

Tiga kali sehari, minum dua sudu jus.

Mastopati

1. Jus lobak hitam yang baru diperah dicampurkan dengan minyak jagung dan jus lidah buaya yang tidak halus.
2. Campuran dilarutkan dengan vodka dalam nisbah 1:10 dan dimasukkan ke dalam peti sejuk selama seminggu..
3. Tiga kali sehari, setengah jam sebelum makan, minum satu sudu besar tincture yang dihasilkan.

Tempoh kursus rawatan adalah tiga minggu..

Gejala pengeluaran

1. Jus lobak hitam dicampurkan dengan timun dan jus saderi dalam nisbah 2: 1: 1.
2. Masukkan sedikit air dan satu sudu teh jus pasli ke dalam campuran.
3. Dalam satu jam, konsumsi 300 ml produk yang dihasilkan.

Ia dibenarkan untuk mengganti jus saderi dengan air garam atau jus kubis.

Pencegahan jangkitan gastrousus

150 gram bubur lobak hitam parut dicampur dengan satu sudu teh jus bawang putih dan dimakan selama dua hingga tiga hari.

Sembelit

Dua kali sehari, gunakan 50 gram sayur akar parut. Semasa rawatan, minum sekurang-kurangnya satu setengah liter air yang ditapis setiap hari.

Hidung berair, sinusitis

3-4 tetes jus lobak segar dimasukkan ke dalam setiap lubang hidung.

Bronkitis

1. Campurkan setengah gelas air dan jus lobak.
2. Masukkan dua sudu madu ke dalam larutan.
3. Bahan yang dihasilkan dimakan tiga kali sehari, 80-100 ml setiap dos

Lobak dengan madu adalah salah satu kombinasi yang paling biasa dalam perubatan tradisional. Campuran mempunyai sifat bermanfaat berikut:

    antivirus; diuretik; keradangan; diaforetik; mukolitik.

Dalam tempoh pemburukan penyakit saluran gastrousus, disarankan untuk menolak penggunaan lobak dengan madu.

Lobak hitam dalam bidang kosmetologi

Sayur itu digunakan dalam penyediaan kosmetik rakyat.

Peremajaan kulit

1. Tanaman akar dicincang pada parutan.
2. Masukkan 50 ml madu dan krim masam ke bahan mentah.
3. Campuran ini disapu dengan lembut pada wajah, leher dan décolleté.
4. Apabila agen mengering, ia dibasuh dengan air yang dipanaskan..

Rawatan rambut yang lemah

1. Jus lobak hitam dalam jumlah 150 ml dicampurkan dengan satu sudu madu dan 30 ml minyak burdock.
2. Campuran diletakkan di dalam air mandi dan disimpan di sana sehingga madu larut sepenuhnya.
3. Alat ini digunakan pada rambut kering dan disimpan selama satu jam.
4. Prosedur diulang setiap hari.

Kelopak mata terkulai

Sayuran akar dipotong menjadi kepingan kecil dan diletakkan di atas kelopak mata selama seperempat jam, setelah itu dibasuh dengan air suam.

Lobak hitam untuk keguguran rambut

1. Dalam 150 ml jus lobak hitam tambahkan 50 ml minyak kastor.
2. Tuangkan satu sudu madu ke dalam larutan.
3. Campuran yang dihasilkan disapu ke rambut dan dibasuh setelah satu jam

Lebam di bawah mata

1. Tanaman akar dihancurkan ke keadaan lembap.
2. Bahan mentah diagihkan secara merata di bawah mata dan dibiarkan selama sepuluh minit.
3. Prosedur diulang tiga hingga empat kali sehari.

Gunakan untuk mengurangkan berat badan

Manfaat lobak hitam semasa memerangi berat badan berlebihan disebabkan oleh sifat berikut:

    pecutan membersihkan badan daripada pengumpulan cecair berlebihan; meningkatkan pencernaan; rangsangan berpeluh; peningkatan aliran darah, yang menyebabkan rasa kenyang datang lebih cepat.

Selalunya, salap khas disediakan untuk penurunan berat badan, yang digunakan semasa mandi wap. Untuk melakukan ini, campurkan komponen berikut:

    50 gram ubi lobak cincang; satu setengah sudu garam laut kasar tanpa perasa; 15 gram lada cili; satu sudu madu; 15 ml terpentin.

Campuran yang dihasilkan dilincirkan dengan banyak dengan semua kawasan masalah..

Dianjurkan untuk menggunakan salap bersama dengan salad makanan, untuk penyediaan komponen berikut dibersihkan dan digiling pada parutan:

    setengah ubi lobak; dua sudu teh minyak zaitun; satu sudu teh madu; sepertiga bit.

Kontraindikasi

Agar tidak membahayakan tubuh, lobak hitam dan produk berdasarkannya tidak digalakkan untuk pesakit dengan gangguan berikut:

    peningkatan pembentukan gas, kembung; mengalami serangan jantung; intoleransi individu terhadap produk; penyakit jantung organik; glomerulonefritis.

Mengabaikan kontraindikasi boleh menyebabkan pemburukan penyakit di atas, perkembangan reaksi alergi, dll..

Lobak harus diambil dengan hati-hati selama kehamilan, kerana sayur dapat memprovokasi nada rahim dan, sebagai akibatnya, kelahiran pramatang atau keguguran.

Artikel lain mengenai topik "Manfaat dan bahaya sayur-sayuran"

Lobak hitam: sifat berguna dan kontraindikasi, ulasan

Manfaat dan bahaya lobak hitam adalah masalah penting bagi pencinta sayur-sayuran sederhana dari kebun. Anda boleh menemui lobak di mana-mana kedai, ia tersedia untuk semua orang, hanya untuk memahami sifat dan ciri khasnya.

Komposisi kimia dan kandungan kalori lobak hitam

Untuk menilai manfaat kesihatan dan bahaya lobak hitam, anda perlu membiasakan komposisi sayur ini. Ia mengandungi:

  • serat dan kanji;
  • abu;
  • mono - dan disakarida;
  • asid organik;
  • beta karotena;
  • vitamin K, C dan PP;
  • minyak pati;
  • vitamin E;
  • glukosida;
  • Vitamin B;
  • besi, kalium dan fosforus;
  • magnesium, natrium dan kalsium.

Kandungan kalori sayur sangat kecil - hanya 36 kalori setiap 100 g pulpa.

Mengapa lobak hitam berguna untuk badan?

Sayuran mempunyai khasiat yang sangat bermanfaat untuk tubuh:

  • membantu dengan cepat mengalahkan selesema dan menghilangkan batuk;
  • memerangi bakteria dan virus dan melegakan keradangan;
  • berfungsi sebagai koleretik dan diuretik yang baik, dapat melarutkan batu-batu kecil di pundi hempedu, ginjal atau saluran, melegakan bengkak;
  • mengatur fungsi usus;
  • menurunkan kolesterol, membuang toksin, menguatkan saluran darah dan memudahkan fungsi hati;
  • membantu penyakit sendi kronik;
  • mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi kelenjar tiroid dan menghilangkan latar belakang hormon.

Manfaat lobak hitam untuk jantung sangat dihargai - ia menguatkan saluran darah dan mencegah berlakunya patologi jantung.

Kelebihan lobak hitam untuk lelaki

Manfaat utama lobak untuk tubuh lelaki adalah bahawa sayur-sayuran menyokong sistem genitouriner dan melindungi kelenjar prostat dari munculnya tumor. Selain itu, lobak hitam bermanfaat untuk kesihatan lelaki kerana dapat mengelakkan serangan jantung dan strok awal..

Khasiat lobak hitam untuk wanita

Untuk seks yang adil, lobak membantu dengan kerosakan fungsi ginekologi. Sifatnya membantu menyelaraskan kitaran, mengurangkan kesakitan semasa haid. Makan sayur berguna untuk cystitis dan penyakit kencing yang lain.

Adakah lobak mungkin untuk hamil dan menyusu

Dalam tempoh melahirkan anak, anda tidak boleh makan sayur. Komponen dalam komposisinya meningkatkan peredaran darah, dan ini boleh memudaratkan, baik pada peringkat awal dan akhir..

Awas mesti diperhatikan semasa menyusui. Lebih baik memasukkan produk ke dalam diet ibu beberapa bulan selepas melahirkan dan dalam jumlah yang sangat kecil. Lebihan sayur-sayuran akan berbahaya - ia akan menyebabkan kolik pada bayi.

Lobak hitam untuk kanak-kanak

Buat pertama kalinya, anda boleh memberikan sayur-sayuran yang sihat kepada anak-anak yang berumur tidak lebih awal dari 3 tahun, jika tidak, ia akan memudaratkan. Sayuran akar tajam menjengkelkan selaput lendir perut dan usus, dan bayi tidak dapat mencernanya secara normal.

Selepas 3 tahun, anda boleh menawarkan lobak hitam untuk batuk kepada anak-anak - dengan penambahan madu. Lebih baik mulakan dengan beberapa tetes jus, dari masa ke masa, bahagian dapat ditingkatkan menjadi 1 sudu besar.

Adakah lobak hitam baik untuk penurunan berat badan?

Dalam diet pemakanan, sayur boleh memberi banyak manfaat. Kandungan kalori sangat rendah, sehingga tidak menimbulkan bahaya pada angka tersebut. Pada masa yang sama, sayur meredam selera makan dan meningkatkan pergerakan usus, dan, oleh itu, membantu menghilangkan berat badan berlebihan.

Namun, anda tidak boleh makan sayur dalam jumlah besar, kerana khasiatnya boleh membahayakan perut..

Kelebihan jus lobak hitam

Jus lobak memang popular. Ia mengandungi satu set lengkap vitamin dan mineral yang terdapat dalam sayuran, dan mempunyai banyak khasiat yang berguna.

Minuman ini sering digunakan untuk:

  • rawatan batuk, bronkitis, penyakit paru-paru - kelebihan jus lobak hitam dengan madu sangat ketara;
  • penghapusan keradangan;
  • menguatkan saluran darah dan meningkatkan pencernaan.

Minuman ini mempunyai sifat antiseptik dan penyembuhan, mempunyai kesan ekspektoran dan antipiretik..

Resipi rakyat dengan lobak hitam untuk rawatan penyakit

Sifat perubatan lobak hitam sering digunakan dalam resipi kesihatan di rumah. Tetapi anda perlu menggunakan produk dengan betul, tidak melupakan dosnya..

Lobak hitam dengan madu batuk

Yang paling terkenal adalah resipi lobak hitam dengan madu. Adakah ubat seperti ini:

  • potong bahagian atas sayur segar dan keluarkan pulpa dari dalam;
  • madu dituangkan ke dalam "cawan" yang dihasilkan, dan kemudian ditutup dengan bahagian atas yang dipotong;
  • produk tersebut ditekankan selama beberapa jam, sehingga madu di dalamnya mengeluarkan jus dari sayur, dan cecair naik ke bahagian atas "cawan".

Manfaat lobak hitam dengan madu adalah bahawa ia adalah ekspektoran yang sangat baik. Anda perlu menggunakan ubat dalam dos kecil - 1 sudu besar tidak lebih dari 6 kali sehari.

Lobak hitam untuk selesema dan bronkitis

Rawatan lobak hitam sangat berkesan untuk demam, hidung berair, kelemahan dan bronkitis. Biasanya mereka membuat kompres pemanasan dari kek, iaitu pulpa, dari mana semua jus diperah.

Kek dibungkus dengan kain kasa, disapukan ke punggung atau dada, ditutup dengan tuala dan dipegang sehingga muncul sensasi terbakar. Ciri-ciri "mustard plaster" seperti ini menyumbang kepada pencairan kahak dan membantu batuk, serta menghilangkan demam.

Turun untuk hidung berair dan sinusitis

Jus sayur membersihkan resdung dengan baik. Sekiranya kesesakan hidung, agen mesti dimasukkan ke dalam setiap lubang hidung dua kali sehari - tidak lebih daripada 6 tetes.

Ubat sembelit

Terdapat banyak serat dalam produk, jadi ini mendorong pergerakan usus. Sekiranya anda terdedah kepada sembelit, disyorkan untuk menambahkan sayur-sayuran ke salad dan lauk untuk hidangan utama dalam jumlah tidak lebih dari 50 g sehari.

Campuran untuk hipertensi

Ubat ini dapat membantu mengatasi tekanan darah tinggi:

  • 1 sudu besar jus lobak dicampurkan dengan jumlah jus lobak merah yang sama;
  • tambah 1 sudu besar jus lobak merah dan bit;
  • cairkan produk dengan jus yang diperah dari sebiji lemon.

Campuran diaduk dan diminum 1 sudu besar semasa perut kosong tiga kali sehari.

Untuk sakit sendi

Lobak hitam untuk sendi baik untuk arthritis dan arthrosis. Perlu mencampurkan beberapa komponen dalam perkadaran yang sama - jus lobak, alkohol, hempedu perubatan, garam laut dan madu.

Alat ini digunakan pada sehelai kain kasa dan kompres dibuat untuk kawasan yang terjejas sepanjang malam, dan pada waktu pagi mereka menyapu kulit dengan vodka atau alkohol. Sebaiknya gunakan kompres berguna selama sekurang-kurangnya 2 minggu berturut-turut.

Dengan diabetes

Produk boleh menurunkan kadar gula dalam darah. Oleh itu, dalam diabetes, ia sangat berguna untuk dimakan, dan khasiatnya tidak membahayakan.

Sayuran boleh ditambahkan ke makanan biasa, atau anda boleh membuat penyembuhan penyembuhan dengan penambahan daun salam. Untuk ini, beberapa daun bay pertama dituangkan dengan air mendidih dan berkeras selama 3 jam, dan kemudian dimakan 100 ml tiga kali sehari. Setiap kali tambahkan 20 ml jus lobak ke produk.

Dari ketumbuhan rahim dan mastopati

Khasiat sayur-sayuran menyumbang kepada penyingkiran tumor jinak dan malignan. Biasanya mereka menggunakan tincture - tanaman akar segar dipotong kecil-kecil, dituangkan dengan vodka dan disuntik selama 2 minggu, dan kemudian diminum tiga kali sehari sebelum makan, 1 sudu teh.

Lobak hitam untuk rawatan osteochondrosis

Untuk melegakan rasa tidak selesa dan sakit di tulang belakang, disarankan untuk menggunakan kompres setiap hari dari kulit sayur parut ke tempat sakit.

Lobak hitam untuk sciatica

Salap berasaskan sayur-sayuran buatan sendiri akan membantu menghilangkan rasa sakit dan memulihkan mobiliti punggung bawah. Sediakan seperti ini:

  • satu sudu besar bubur parut hendaklah dicampurkan dengan madu dalam jumlah yang sama;
  • tambah secubit garam;
  • tuangkan produk dengan setengah sudu vodka;
  • kacau dan biarkan selama 2 jam.

Produk siap digunakan untuk menggosok punggung dan punggung bawah; sekiranya berlaku serangan yang menyakitkan, salap melegakan keradangan dan melegakan kesakitan.

Untuk membersihkan hati

Sifat lobak akan membantu membuang toksin yang terkumpul dari badan dan meningkatkan fungsi hati.

  1. Jus sayur segar harus diminum tiga kali sehari..
  2. Pada minggu pertama, satu dos adalah sudu besar, tetapi setiap minggu jumlah ubat meningkat sebanyak 1 sudu.
  3. Oleh itu, pada minggu terakhir, lobak sudah diambil 6 sudu sekaligus..

Agar minuman pekat tidak membahayakan perut, lebih baik mencairkan produk dengan air kira-kira 30% daripada jumlah.

Lobak hitam untuk pelbagai penyakit kulit

Sifat berguna produk juga sangat bernilai untuk kegunaan luaran. Jus sayur digunakan untuk melincirkan luka, kerengsaan dan calar, dan anda juga boleh membuat salap buatan sendiri. Untuk melakukan ini, uli bubur menjadi gruel dan tuangkan wain merah, dan kemudian kukus sehingga wain benar-benar menguap.

Gruel yang tersisa disejukkan dan diaplikasikan ke kawasan yang terjejas jika diperlukan. Salap membantu melawan dermatitis dan eksim, jerawat dan jerawat, mendorong penyembuhan luka dan luka bakar.

Lobak hitam dalam kosmetologi rumah

Sifat produk yang berguna digunakan untuk penjagaan kecantikan. Sayuran mempunyai kesan yang baik pada rambut dan kulit, mencetuskan proses pembaharuan dan mempunyai kesan pembersihan.

Topeng Rambut

Manfaat utama produk rambut ialah topeng lobak menguatkan keriting dan menghentikan keguguran rambut. Memohon produk untuk rambut sangat mudah - perah jus sayur segar, dan kemudian gosokkannya ke kulit pada akar rambut dan balut kepala dengan tuala hangat. Selepas 2 jam, topeng dibasuh.

Topeng untuk wajah

Khasiat sayur akan membantu menghilangkan kedutan pertama dan meremajakan kulit. Topeng berguna dibuat seperti berikut: 1 sudu besar bubur parut dicampur dengan jumlah minyak zaitun dan krim masam rendah lemak yang sama. Campuran tersebar di kulit yang bersih, dan setelah seperempat jam ia dibasuh.

Apa yang boleh dibuat dari lobak hitam

Sayuran sihat pedas sesuai dengan ramuan, sayur-sayuran dan buah-buahan lain. Selalunya ia boleh didapati dalam salad bersama wortel, kubis, bit. Sayuran sering ditambahkan ke dalam hidangan daging, sup, kentang atau rebusan.

Kadang-kadang produk itu bahkan digunakan dalam penyediaan pencuci mulut, misalnya, disajikan dengan madu.

Salad lobak hitam yang lazat dan sederhana

Hanya dalam beberapa minit, anda boleh menyediakan salad yang sihat dan lazat dari sayur-sayuran segar.

  1. Lobak dikupas dan dicuci, kemudian parut.
  2. Gruel yang dihasilkan dimasukkan ke dalam saringan dan dibakar dengan air mendidih untuk menghilangkan kemungkinan rasa yang tidak menyenangkan.
  3. Potong bawang, campurkan dengan lobak parut, dan bawang harus 6 kali lebih banyak.
  4. Salad dibumbui dengan bunga matahari atau minyak zaitun, diasinkan secukup rasa, jika dikehendaki, tambahkan sedikit lada hitam.

Hidangan siap boleh dituangkan dengan jus lemon segar dan dihiasi dengan ramuan herba, dan kemudian disajikan. Manfaat salad lobak hitam adalah bahawa ia tidak akan membahayakan sosok dan akan memberi kesan yang baik terhadap metabolisme.

Cara menghilangkan kepahitan dari lobak hitam

Kelemahan sayur adalah rasanya sedikit pahit. Namun, kepahitan dapat dihilangkan dengan mudah - cukup untuk memotong sayur akar, garamnya dengan betul, tahan selama 7 minit, dan kemudian toskan jus yang telah keluar dan bilas produk di bawah air.

Berapa banyak lobak hitam yang boleh anda makan setiap hari

Manfaat lobak hitam untuk tubuh manusia bergantung pada jumlah sayur-sayuran dalam makanan. Elaun harian tidak boleh melebihi 150 g, jika tidak, kesihatan boleh membahayakan.

Cara memilih dan menyimpan lobak hitam dengan betul

Cukup mudah untuk memilih produk.

  1. Akar yang paling sedap dan sihat adalah bersaiz sederhana. Sayuran yang terlalu besar mempunyai daging yang sukar dengan urat besar.
  2. Sayuran akar yang baik mestilah tegas dan tegas, tanpa keretakan atau lekuk pada kulit..

Anda perlu menyimpan sayur di dalam peti sejuk di tempat yang kering, sementara disyorkan untuk meletakkannya secara berasingan dari produk lain. Dari semasa ke semasa, anda perlu mengeluarkan tanaman akar dan memeriksa tong lembut dan bintik-bintik acuan. Sayur itu disimpan dalam keadaan selama sebulan.

Kesimpulannya

Manfaat dan bahaya lobak hitam bergantung terutamanya pada pematuhan terhadap ukuran. Dalam kuantiti yang berlebihan, sayur-sayuran akan menyebabkan perut buncit dan membahayakan, tetapi dalam dos yang kecil, ia akan menjadi bahagian makanan yang enak dan akan membantu menyembuhkan banyak penyakit.