Cara membuang lemak dengan betul - adakah ia mungkin dilakukan secara tempatan?

Sebuah forum baru-baru ini menyiarkan perbincangan mengenai memerangi lemak di kawasan masalah..
Pentadbir halaman menjawab soalan ini sebagai berikut: “Anda tidak boleh membakar lemak dengan sengaja di kawasan tertentu di badan. Ini tidak mungkin dilakukan. Tubuh membakar lemak di seluruh tempat. Mengurangkannya di kawasan tertentu adalah mitos. ".
Adakah ini begitu?
Pentadbir betul, tetapi dengan beberapa peringatan. Pertama, adalah mungkin untuk menangani deposit subkutan di kawasan bermasalah, dan kedua, pengurangan tisu adiposa di kawasan individu telah terbukti secara saintifik.

Pembakaran lemak di bahagian tubuh yang berlainan

Ini menunjukkan bahawa anda dapat membuang lebihan lemak badan dari kawasan tertentu melalui latihan langsung di kawasan tersebut. Menyerupai tali pinggang yang bergetar untuk pembentukan perut dan pembakaran lemak tepat di perut.
Pada pandangan pertama, ia kelihatan tidak masuk akal. Tetapi anda akan terkejut bahawa pada tahun 2007 sebuah kajian diterbitkan dalam American Journal of Physiology, Endocrinology and Metabolism oleh Dr. Bente Stalnecht, yang mengesahkan bahawa kehilangan lemak berlaku di setiap kawasan. Dalam kajian ini, senaman yang kuat pada satu kaki lebih banyak membakar lemak daripada pada kaki yang tidak bersenam..
Kajian ini menjawab persoalan itu sekali. Ya - ia berlaku. Tetapi ada satu masalah: skala proses ini sangat kecil. Jumlah lemak tambahan yang dibakar di kaki kerja setanding dengan mengeluarkan beberapa tetes air dari tasik.
Key Takeaway: Secara teknikal mungkin membakar lemak di kawasan tertentu di badan, tetapi tidak mempunyai nilai praktikal.

Apa itu masalah lemak

Memerangi lemak di kawasan yang bermasalah dan mengurangkan lemak badan di kawasan tertentu adalah dua perkara yang berbeza..

  • Pengurangan di kawasan tertentu berkaitan dengan senaman.
  • Perjuangan melawan simpanan subkutan di kawasan bermasalah berlaku melalui diet, senaman dan makanan tambahan sukan.

Memerangi Masalah Lemak Cukup Mungkin Sekiranya Anda Tahu Caranya.
Perkara utama yang perlu difahami adalah bahawa ia secara fisiologi berbeza dengan tisu badan yang lain. Ia mempunyai sebilangan besar reseptor alpha berbanding beta. Ia lebih sensitif terhadap insulin dan kurang dibekalkan dengan darah daripada sel-sel lemak biasa.
Lemak subkutan lebih stabil daripada viseral (sekitar organ dalaman) atau intramuskular (lemak otot). Bahagian yang paling sukar adalah pinggul dan punggung pada wanita, dan lipatan lemak di bahagian pinggang pada lelaki..

Biokimia pembakaran lemak

Untuk membuang lemak, ia mesti dibebaskan dari sel lemak. Proses ini dipanggil lipolisis. Kemudian ia mesti dipindahkan ke sel lain untuk "membakar". Dalam kes ini, aliran masuk dan aliran darah ke dalam tisu badan sangat penting. Pada akhirnya, lemak mesti masuk ke dalam sel dan "membakar" di sana. Proses ini dipanggil pengoksidaan lipid..
Lemak di kawasan bermasalah (paha dan punggung pada wanita dan lipatan lemak di sisi pinggang pada lelaki) dibebaskan lebih perlahan daripada sel lemak lain. Ini disebabkan oleh fakta bahawa mereka mempunyai dua jenis reseptor. Hormon pelepasan lemak utama kami dipanggil katekolamin - adrenalin dan norepinefrin yang terkenal.
Hormon ini bertindak pada reseptor alpha dan beta dalam tisu adiposa dan menghantar isyarat untuk mempercepat atau melambatkan pembebasan. Reseptor beta mempercepat pelepasan, sementara reseptor alpha memperlahankannya. Mereka bertindak dengan mempercepat atau melambatkan aktiviti enzim pelepasan lemak utama badan, lipase sensitif hormon. Jadi, untuk membuang lemak badan di kawasan yang bermasalah, perlu melakukan segalanya untuk meningkatkan aktiviti reseptor beta dan mengurangkan aktiviti alpha.

Sensitiviti insulin dan masalah lemak

Sebilangan besar orang salah faham mengenai peningkatan kepekaan insulin. Sensitiviti dan daya tahan sangat bergantung pada jenis tisu badan. Sebagai contoh, lemak masalah lebih sensitif terhadap insulin, atau dengan kata lain, kurang tahan insulin daripada lemak biasa. Kesan insulin pada sel lemak adalah untuk mengurangkan aktiviti lipase sensitif hormon, jadi sel lemak yang lebih tahan insulin menyimpan lebih sedikit lemak dan melepaskan lebih banyak lemak. Deposit lemak di kawasan bermasalah bukan sahaja lebih sensitif terhadap insulin, tetapi insulin juga meningkatkan aktiviti reseptor alfa. Oleh itu, apabila berkaitan dengan pinggul dan punggung pada wanita, dan lipatan di sisi dan pinggang pada lelaki, insulin bukanlah sekutu kami..
Hormon lain juga terlibat. Kelenjar tiroid mengaktifkan reseptor beta dan melambatkan aktiviti reseptor alpha. Apa sahaja yang mengganggu kelenjar tiroid juga menyukarkan penumpukan lemak di kawasan "sukar".
Hormon seks wanita - estrogen - meningkatkan aktiviti reseptor alpha. Tahap estrogen yang tinggi pada wanita dalam kitaran bulanan adalah ketika lemak "sukar" adalah yang paling sukar untuk melawan..

Suhu badan dan bekalan darah

Momen lain yang tidak menyenangkan - kawasan bermasalah kurang dibekalkan dengan darah, oleh itu, walaupun lemak dibebaskan dari sel, sukar untuk memindahkannya ke kawasan lain untuk pembakaran. Ini adalah hasil reseptor alpha. Semakin banyak di beberapa bahagian badan, semakin sedikit darah ke sana..
Lipatan lemak di bahagian sisi (pinggang) dan pinggul lebih jauh dari pusat peredaran (jantung) dan oleh itu lebih sejuk daripada bahagian badan yang lain. Penggunaan praktikal maklumat ini agak kecil. Hanya ada beberapa cara untuk memanaskan bahagian tubuh tertentu, tetapi menggunakan sauna, mandi air panas, urut, senaman berkelajuan tinggi atau bahkan tali pinggang neoprena untuk perut dari sudut pandang ini bukanlah idea bodoh..
Sama ada mereka dapat mengubah keadaan secara drastik, tidak ada yang dapat mengatakan dengan pasti, tetapi orang melakukan perkara yang lebih aneh untuk menghilangkan simpanan lemak di pinggul dan punggung pada wanita dan lipatan di bahagian pinggang pada lelaki..

Cara membuang lemak di kawasan yang bermasalah

Berhenti kelaparan

Semakin banyak saintis mengkaji metabolisme, semakin mereka yakin bahawa diet jenis "makan lebih sedikit, lebih banyak bersenam" adalah salah satu halangan terbesar untuk perubahan kekal dan berterusan. Ini benar terutamanya untuk kawasan yang bermasalah. Apabila kita mengikuti kaedah ini, tubuh kita memasuki tahap kompensasi metabolik yang teruk. Proses pertukaran haba di badan kita berubah. Kami kurang makan dan bersenam lebih banyak dan badan menghasilkan lebih sedikit tenaga, yang menyebabkan nafsu makan tidak puas dan mengurangkan pembakaran berat badan berlebihan ketika berehat dengan purata 300 kalori sehari..
Dengan kata lain, tubuh membina semula dirinya sendiri untuk menahan lebih banyak kehilangan tenaga dan lemak badan, dan pada masa yang sama, inilah sebabnya mengapa seluruh proses ini akan berakhir dengan makan berlebihan dan makan berlebihan..
Dan kira di mana lemak yang dikembalikan akan terkumpul?
Betul, betul-betul di tempat-tempat di mana anda mula-mula menyingkirkannya! Oleh itu, diet akhirnya tidak hanya membawa kepada kenaikan berat badan tambahan, tetapi juga menjadikan kawasan masalah menjadi lebih tahan..
Terdapat dua cara tubuh kita melakukan ini: meningkatkan sensitiviti insulin pada tisu lemak dan melambatkan kelenjar tiroid. Yang memiringkan keseimbangan memihak kepada reseptor alpha dan bukannya beta.
Diet tradisional adalah cara untuk menjadikan lemak "keras" menjadi lebih stabil. Kesannya, lemak badan boleh menjadi lebih besar dan sukar ditangani..

Dua cara untuk menggantikan diet tradisional
Kita perlu melakukan salah satu daripada dua perkara: kita harus makan lebih sedikit dan kurang bersenam, atau makan lebih banyak dan lebih banyak bersenam. Apa yang tidak perlu dilakukan ialah terus makan lebih sedikit dan lebih banyak bersenam..

  • Makan lebih sedikit dan kurang bersenam. Latihan dengan intensiti rendah seperti berjalan memainkan peranan utama dalam teknik ini. Dan sedikit latihan kekuatan sepanjang minggu. Kaedah ini dapat dipetakan sebagai kaedah 3: 2: 1 untuk pemakanan dan senaman. 3 kali sehari, 2 daripadanya berasaskan protein dan sayur-sayuran, dan hanya 1 hidangan mengandungi karbohidrat. Ia sama dengan latihan dan pemulihan. Urut dan yoga 3 kali seminggu, 2 latihan kekuatan tradisional dan 1 jam berjalan perlahan setiap hari.
  • Makan lebih banyak dan lebih banyak bersenam. Pada masa yang sama, pengambilan kalori dan karbohidrat cukup ketara untuk meningkatkan aktiviti fizikal yang banyak. Teknik ini dapat digambarkan sebagai 3: 2: 2. 3 kali sehari: 2 daripadanya berdasarkan protein dan sayur-sayuran, pengambilan karbohidrat 2 kali sehari. Minum karbohidrat dengan sarapan pagi dan selepas bersenam. Nisbah yang sama dalam aktiviti fizikal: 3 latihan kekuatan, 2 latihan metcon (MetCon - latihan penyesuaian metabolik, yang sering digunakan di CrossFit) dan 2 latihan kardio biasa setiap minggu.

Kedua-dua kaedah mengurangkan daya tahan tubuh terhadap pembakaran lemak, tetapi pendekatan kedua "makan lebih banyak dan lebih banyak bersenam" dianggap lebih baik kerana metabolisme tidak melambatkan dan pembakaran lemak berlaku..

Diet kitaran

Tiada kaedah ini sepenuhnya membentuk kebiasaan. Metabolisme sentiasa menyesuaikan diri dan menyesuaikan diri. Berbasikal diet digunakan untuk menipu mekanisme pampasan. Pada masa yang sama, aktiviti kelenjar tiroid tetap tinggi, tahap leptin tidak turun terlalu rendah dan sensitiviti insulin tetap pada tahap yang dapat diterima. Mengenai kalori, hormon, dan masalah lemak, penting untuk mencari tempat manis. Contohnya, 1-2 minggu "makan lebih sedikit, kurang bersenam", diikuti 1-2 minggu "makan lebih banyak, lebih banyak bersenam" dianggap gabungan yang sangat popular.
Sebaiknya wanita fokus pada kitaran bulanan. Tahap estrogen terendah dalam badan diperhatikan pada minggu sebelum dan semasa haid. Oleh itu, dalam tempoh ini adalah lebih mudah untuk "menipu" reseptor alpha. Pada masa ini, yang terbaik adalah mengarahkan pemakanan, senaman dan gaya hidup ke pembakaran lemak..

Tetapi keinginan untuk makanan meningkat dan rasa lapar muncul, disebabkan oleh perubahan hormon. Untuk menghilangkan kesan ini, ada satu tip praktikal: minum serbuk koko bebas gula yang dilarutkan dalam air. Koko meningkatkan dopamin dan serotonin - ini adalah bahan kimia di otak manusia yang menurun semasa haid..

Sasarkan kawasan tertentu

Apabila kita bercakap mengenai tindakan yang diarahkan, kita bermaksud bukan hanya latihan. Kami bercakap mengenai pemakanan, senaman dan pengambilan makanan tambahan yang betul. Pembakaran lemak berlaku di seluruh badan, termasuk kawasan yang bermasalah. Dalam keadaan normal, simpanan lemak di "kawasan sukar" dikeluarkan dengan lebih perlahan. Oleh itu, banyak orang, ketika mereka mula menurunkan berat badan, memperhatikan bahawa lipatan di bahagian bawah badan pada wanita, dan pada bahagian pinggang pada lelaki tidak bereaksi dengan cara apa pun atau kelihatan lebih besar.
Ini tentu tidak benar..
Tetapi sementara di semua kawasan lain tisu adiposa berkurang lebih cepat, ilusi diciptakan bahawa kawasan masalah semakin teruk daripada sebelumnya..

Membakar lemak, menyuburkan otot

Perkara utama yang perlu diingat adalah bahawa pembakaran lemak berlaku akibat pengurangan kalori dan kerja hormon yang diatur. Langkah pertama adalah menentukan bahagian diet kitaran mana yang menyebabkan penurunan berat badan lebih banyak. Gunakan bahagian pertama ("makan lebih sedikit, kurang bersenam" lebih baik) untuk membakar lemak berlebihan. Kemudian kita beralih ke bahagian kedua ("makan lebih banyak, lebih banyak bersenam") untuk menyuburkan otot dan mencegah penyusunan semula metabolisme dan perubahan hormon yang menjadikan lemak "keras" menjadi masalah yang lebih besar lagi..
Di samping itu, terdapat dua makanan tambahan yang dapat membantu. Ini adalah ekstrak teh hijau dan forskolin (Forskolin). Kedua-dua bahan ini menghantar isyarat untuk mempercepat pembakaran lemak (serupa dengan adrenalin), tetapi tanpa mempengaruhi reseptor alpha dan beta. Penting untuk diingat bahawa ia paling berkesan apabila tahap insulin rendah..
Terdapat juga cara untuk menyekat pengaktifan reseptor alfa secara langsung. Ini dapat dicapai dengan mengambil yohimbine, synephrine, atau berberine. Yohimbine HCL mungkin yang terbaik. Tetapi ia paling baik digunakan semasa latihan lapar, dan daya tahan (kekebalan) dapat berkembang. Ia juga boleh memberi kesan merangsang yang kuat (yang tidak selalu baik). Berberine adalah bahan yang diremehkan yang menurunkan kadar insulin dan mempunyai beberapa kesan penyekat alpha.

Kesimpulan yang berguna

Walaupun terdapat mekanisme yang agak rumit, memerangi lemak di tempat yang "sukar" hanya merangkumi beberapa perkara: pemakanan, aktiviti fizikal dan pengambilan makanan tambahan.

  • Memuatkan bahagian tubuh tertentu dengan harapan dapat membakar lemak di dalamnya tidak ada gunanya. Tubuh membakar timbunan lemak di seluruh tempat pada masa yang sama. Di kawasan yang bermasalah (badan bawah wanita, lipatan lemak di bahagian pinggang dan perut pada lelaki), pembakaran lemak berlaku lebih perlahan. Mereka sangat tahan kerana sensitiviti tinggi terhadap insulin, jumlah reseptor alfa mereka yang lebih tinggi, dan bekalan darah rendah..
  • Diet tradisional menjadikan lemak badan lebih tahan kerana perubahan hormon insulin dan tiroid yang meningkatkan alpha dan mengurangkan aktiviti reseptor beta.
  • Teknik "makan lebih sedikit, kurang bersenam" dan "makan lebih banyak, lebih banyak bersenam" mengurangkan perubahan metabolik dan mengatasi perubahan hormon di atas. Sentiasa beralih dari "makan lebih sedikit, kurang bersenam" ke "makan lebih banyak, bersenam lebih banyak" dapat "menipu" mekanisme pampasan dalam badan.
  • Hanya setelah kami menyesuaikan diet, suplemen berikut sering digunakan untuk mempercepat pembakaran lemak di kawasan "sukar": ekstrak teh hijau, yohimbine, berberine, L-carnitine, synephrine, forskolin.

Kami membuang lemak perut dalam dua minggu tanpa meninggalkan rumah

Diet, gim, dan sistem mewah tidak membantu? Kami tahu bagaimana membuang "pelampung hidup" lemak tanpa meninggalkan rumah dan tanpa melanggar karantina.

Pinggang nipis dan perut rata - anda boleh mencapainya pada usia berapa pun. Sudah tentu, semakin tua anda mendapat, semakin banyak usaha yang anda perlukan. Tetapi hasilnya sangat berbaloi. Tambahan, banyak lemak viseral tidak akan memberi kebaikan kepada anda. Lemak yang terbentuk di sekitar perut memberi tekanan pada organ dan menghalangnya berfungsi dengan normal. Ikuti hanya lima peraturan mudah untuk menurunkan berat badan sekurang-kurangnya lima kilogram dalam dua minggu.

Bersenam sebelum sarapan


Ramai saintis menasihatkan berjalan-jalan sebelum sarapan, tetapi tidak semasa kuarantin. Jalan-jalan pagi boleh diganti dengan senaman ringan di rumah. Perkara utama adalah membuka tirai supaya cahaya pagi memasuki bilik. Terdapat bukti bahawa sinar matahari pada waktu pagi mempunyai kesan positif terhadap kadar metabolisme. Di samping itu, semasa melakukan satu set latihan, anda tidak membuang tenaga makanan yang anda makan, tetapi simpanan lemak yang telah terkumpul di perut anda. Kelebihan lain adalah pencegahan penyakit kardiovaskular.

Makan sarapan pagi dengan makanan berserat tinggi

Sarapan yang terbaik sepanjang masa adalah oatmeal dengan buah segar. Mengapa hidangan ini begitu sihat? Setiap ramuan dalam sarapan ini kaya akan serat. Ia juga menyokong aktiviti usus dan saluran gastrousus yang sihat. Beberapa kajian menunjukkan bahawa diet dengan serat tidak larut meningkatkan pengeluaran hormon ghrelin, yang bertanggungjawab untuk merasa lapar..

Cara Menurunkan Lemak - Kaedah yang Terbukti Ilmu

Memiliki banyak lemak badan bukan sahaja menyukarkan seluar jeans. Tahap terlalu tinggi dikaitkan dengan risiko kesihatan yang serius, termasuk tekanan darah tinggi, diabetes, penyakit jantung, dan bahkan jenis barah tertentu, menurut American Heart Association. Tetapi apakah kaedah terbaik untuk mengurangkan lemak badan?

Cara Menurunkan Lemak - Kaedah yang Terbukti Ilmu

"data-medium-file =" https://net-kg.ru/wp-content/uploads/2020/01/remove-4559339_1280-300x169.jpg "data-large-file =" https: // bersih-kg.ru / wp-content / uploads / 2020/01 / remove-4559339_1280-1024x576.jpg "src =" data: image / gif; base64, R0lGODlhAQABAIAAAAAAAP /// yH5BAEAAAAAALAAAAAABAAEAAAIBRAA7 "- data src.ru / wp-content / uploads / 2020/01 / remove-4559339_1280-1024x576.jpg "alt =" Cara menyingkirkan lemak - cara yang dibuktikan oleh sains "data-srcset =" https://net-kg.ru/wp -konten / muat naik / 2020/01 / buang-4559339_1280-1024x576.jpg 1024w, https://net-kg.ru/wp-content/uploads/2020/01/remove-4559339_1280-300x169.jpg 300w, https: /net-kg.ru/wp-content/uploads/2020/01/remove-4559339_1280-768x432.jpg 768w, https://net-kg.ru/wp-content/uploads/2020/01/remove-4559339_1280- 1110x624.jpg 1110w, https://net-kg.ru/wp-content/uploads/2020/01/remove-4559339_1280-528x297.jpg 528w, https://net-kg.ru/wp-content/uploads/ 2020/01 / remove-4559339_1280.jpg 1280w "data-size =" (lebar maksimum: 1024px) 100vw, 1024px "/>

Alat terbaik untuk membantu anda menjadi lebih langsing ternyata cukup mudah - sesiapa sahaja boleh menggunakannya. Di bawah ini kami akan memberitahu anda mengapa ada di antara kita yang menyimpan makanan dengan lemak berlebihan, dan juga memberitahu anda tentang kaedah paling berkesan untuk membuangnya selama-lamanya..

Apa itu lemak?

Sebelum beralih ke cara terbaik untuk menurunkan lemak, ada baiknya kita memahami sedikit tentang bagaimana kita menambah lemak sejak dulu dan apa yang badan kita lakukan dengannya. Pada asasnya, pengumpulan lemak berlaku apabila kita mengambil lebih banyak kalori daripada yang diperlukan oleh badan kita..

Semasa kita makan, tubuh kita membebaskan hormon insulin. Insulin membantu sel-sel dalam tubuh menyerap glukosa atau gula darah dan asid lemak dari makanan untuk digunakan sebagai tenaga, jelas Jamie Harper, MD, lembaga obesiti yang disahkan. Sebilangan lebihan kalori yang tidak perlu digunakan untuk tenaga disimpan dalam sel lemak kita "untuk masa depan.".

Penyimpanan lemak adalah mekanisme evolusi yang membantu nenek moyang kita bertahan semasa kelaparan: ketika tidak ada banyak makanan, tubuh dapat memperoleh kekuatan dengan membakar simpanan lemaknya. Kita juga membakar lemak ketika kita menggunakan lebih banyak tenaga daripada yang kita konsumsi.

"Apabila kita tidak makan berjam-jam atau mula bersenam, hormon tubuh kita memberi isyarat kepada sel-sel lemak untuk melepaskan sedikit lemak untuk tenaga," kata Georgie Feer, Ph.D., pakar pemakanan yang disahkan dewan dan pengarang Simple Habits menghilangkan berat badan berlebihan selama-lamanya ".

Enzim memecah lemak yang disimpan menjadi asid lemak dan komponen lain, yang kemudian dibebaskan dari sel dan diserap oleh sel lain untuk membakar tenaga. Pembakaran asid lemak mengakibatkan pembentukan air dan karbon dioksida, yang dikeluarkan dari badan melalui air kencing, peluh dan pernafasan. Lama kelamaan, ini menyebabkan kehilangan lemak dan berat badan tambahan..

Penurunan berat badan berbanding penurunan lemak

Apabila kebanyakan orang mengatakan bahawa mereka ingin menurunkan berat badan, apa yang sebenarnya mereka mahukan adalah menurunkan lemak. Dr. Harper menjelaskan bahawa jumlah berat badan terdiri daripada air, otot, tulang, dan lemak. Grease adalah bahan lembut yang terletak di bawah kulit dan menjadikannya sukar untuk memakai seluar jeans. Ia juga meningkatkan risiko masalah kesihatan yang serius, terutama jika lemak menumpuk di sekitar organ dalaman..

Intinya adalah, ada cara untuk menurunkan berat badan yang tidak melibatkan kehilangan banyak lemak. Contohnya, berpeluh berat boleh menyebabkan kehilangan beberapa paun sekaligus..

"Tetapi berat cecair sahaja. Dalam kes ini, penurunan lemak dan penurunan berat badan bukanlah perkara yang sama, "kata Anis Rehman, MD, pengarah sekolah siswazah dalam endokrinologi di Sekolah Perubatan Universiti Illinois Selatan..

Sebaik sahaja anda menggantikan cecair yang hilang, berat badan akan kembali ke nilai biasa. Tetapi untuk benar-benar langsing dan meningkatkan kesihatan, anda perlu kehilangan lemak..

Berapa banyak lemak badan yang normal untuk kesihatan?

Tidak ada dua organisma yang sama persis, dan semuanya dari usia anda hingga hormon dan genetik anda semua berperanan dalam berapa banyak lemak yang anda ada - dan betapa mudah atau sukarnya untuk menjadi lebih kurus. Lelaki juga cenderung mempunyai lemak badan yang lebih sedikit daripada wanita, dan atlet cenderung mempunyai lemak badan yang lebih sedikit daripada bukan atlet..

Berikut adalah anggaran kasar jumlah lemak badan yang normal menurut Majlis Sukan Amerika (ACE):

Kadar Lemak Badan untuk Wanita

  • Boleh diterima: 25-31%
  • Kecergasan: 21-24%
  • Atlet: 14-20%
  • Jumlah Vital: 10-13%

Kadar Lemak Badan untuk Lelaki

  • Boleh diterima: 18-24%
  • Kecergasan: 14-17%
  • Atlet: 6-13%
  • Jumlah Vital: 2-5%

Cara membuang lemak

Sekarang setelah kita membahas dari mana lemak berasal dan berapa banyak ugr, mari kita lihat apa yang boleh anda lakukan untuk menjadi lebih kurus. Kehilangan lemak boleh menakutkan, tetapi alatnya tidak begitu sukar. Secara ringkas? Semuanya turun untuk makan lebih sedikit dan bergerak lebih banyak..

Kehilangan lemak melalui diet

Lemak wujud untuk menjadi sumber tenaga simpanan ketika makanan kekurangan. Oleh itu, masuk akal bahawa mengurangkan pengambilan kalori anda adalah kaedah paling berkesan untuk membakar lemak. "Diet dari sebarang komposisi boleh menyebabkan kehilangan lemak kerana badan anda akan membakar lemak jika anda mengambil lebih sedikit kalori daripada yang anda bakar," kata Feer..

Berapa banyak yang harus anda kurangkan kalori? Sebilangan besar pakar mengesyorkan makan 250-500 kalori lebih sedikit setiap hari. "Ini akan membolehkan anda menurunkan berat badan hingga 0,5 kilogram per minggu," kata Feer..

Ini boleh menggoda untuk mengurangkan lebih banyak, terutamanya jika anda berusaha untuk mempercepat penurunan berat badan anda atau ingin melihat hasilnya dengan cepat. Tetapi langkah ini boleh menjadi bumerang. "Ia boleh menyebabkan perubahan kompensasi dalam tubuh anda, seperti membakar lebih sedikit kalori semasa bersenam dan menurunkan tahap hormon tiroid dan seks," kata Feer. Tidak ketinggalan, diet rendah kalori sukar dijaga kerana cenderung membuat kebanyakan orang merasa lapar dan kekurangan..

Diet Pembakar Lemak Terbaik

Menjauhkan diri dari kalori, bagaimana dengan makanan itu sendiri - bolehkah jenis diet tertentu membantu anda menurunkan lebih banyak lemak daripada yang lain? Sebagai contoh, diet keto sering disebut sebagai kaedah terbaik untuk menurunkan berat badan, kerana pengambilan karbohidrat ultra rendah merangsang tubuh untuk membakar lemak untuk bahan bakar..

Sesungguhnya, kajian menunjukkan bahawa diet rendah karbohidrat lebih berkesan untuk menurunkan berat badan daripada diet rendah kalori - sekurang-kurangnya selama enam hingga 12 bulan pertama. "Mereka dapat mengurangkan rasa lapar, yang menurut beberapa orang merupakan alat berguna yang membolehkan mereka makan lebih sedikit," kata Feer..

Walau bagaimanapun, diet rendah karbohidrat mungkin baik untuk penurunan lemak pada mulanya, tetapi akhirnya turun ke kalori. "Diet dengan kepadatan kalori yang lebih rendah, yang merangkumi lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dan kurang lemak, terbukti sama berkesan untuk mengawal berat badan dan mempunyai risiko yang lebih rendah," kata Feer. Sekiranya anda makan sedikit lebih sedikit secara keseluruhan, badan anda akan beralih ke simpanan lemak untuk menebus perbezaannya, mengakibatkan kehilangan lemak..

Masa anda makan juga boleh memainkan peranan. "Saya mengesyorkan agar pesakit saya menjalani puasa sekejap sehingga mereka makan selama lapan jam dan berpuasa selama 16 jam lagi," kata Dr. Harper..

Sesungguhnya, puasa yang berselang-seling terbukti dapat membantu mengurangkan berat badan dengan lebih baik daripada hanya menyekat kalori sepanjang hari, menurut kajian selama 50 minggu mengenai wanita yang berlebihan berat badan dan gemuk yang diterbitkan pada bulan November 2018 dalam American Journal of Clinical Nutrition. “Dalam keadaan berpuasa, tubuh tidak melepaskan hormon insulin. Tanpa insulin, tubuh tidak menyimpan lemak dan sebaliknya memecah lemak yang sudah anda miliki untuk tenaga, ”jelas Dr. Harper..

Kehilangan Lemak Ri Melalui Latihan

Mengurangkan pengambilan kalori adalah kaedah paling cepat dan berkesan untuk membakar lemak. Tetapi dengan menambahkan senaman secara teratur, anda juga dapat membakar kalori tambahan - dan menurunkan lebih banyak lemak. "Literatur menunjukkan bahawa pendekatan gabungan untuk diet dan olahraga adalah yang terbaik," kata Dr Rahman..

Kenapa? Memotong diet 500 kalori anda boleh dilakukan. Tetapi memerlukan lebih banyak kerja untuk membakar jumlah kalori melalui latihan. "Lebih sedikit masa untuk memakan sepotong sandwic 100 kalori daripada yang diperlukan untuk membakar 100 kalori dalam jangka masa dua batu," jelas Richard Wilcock, Pakar Kekuatan dan Kecergasan Bertauliah.

Sememangnya, penyelidikan menunjukkan bahawa aktiviti fizikal sahaja tidak cukup untuk merangsang kehilangan lemak: tinjauan terhadap 80 kajian yang diterbitkan pada bulan Oktober 2007 dalam Journal of the American Dietetic Association mendapati bahawa bersenam sahaja - tidak ada perubahan diet - membawa kepada untuk mengurangkan berat badan minimum. Penyelidikan yang dilakukan sejak itu hanya mengesahkan kedudukan ini..

Tetapi bersenam adalah cara yang baik untuk menyokong kehilangan lemak - dan ini dapat membantu anda mencapai matlamat anda dengan lebih cepat. "Jika kita makan 1.800 kalori sehari dan menggunakan 1.800 kalori sehari, dan kemudian membakar 200 kalori tambahan melalui latihan, tubuh akan mengubah lemak yang disimpan menjadi tenaga kerana kedai glikogen makanan sudah habis," kata Wilcock..

Oleh itu, apakah latihan pembakaran lemak yang terbaik? Sekiranya anda ingin membakar kalori paling banyak dalam masa terpendek, maka anda harus menggunakan latihan selang intensiti tinggi (HIIT), seperti joging dan lari pusing bergantian. "Kehilangan lemak melibatkan penggunaan lebih banyak tenaga daripada yang anda konsumsi, jadi apa sahaja senaman yang anda gunakan, semakin banyak tenaga yang anda bakar, lebih baik untuk kehilangan lemak," kata Wilcock. "HIIT sangat berkesan. Anda dapat membakar banyak tenaga dalam masa yang singkat - katakan, kira-kira 500 kalori dalam sesi 45 minit. ".

Lebih-lebih lagi, latihan selang dapat menjaga tubuh anda membakar kalori walaupun anda sudah selesai bersenam. Satu kajian yang diterbitkan pada Februari 2012 dalam International Journal of Sports Nutrition and Metabolism mendapati bahawa peserta yang menyelesaikan latihan selang pecut terus membakar lemak selama satu jam setelah pecut berakhir..

Adalah idea yang baik untuk menambahkan latihan kekuatan pada latihan biasa anda. Latihan kekuatan tidak membakar kalori sebanyak latihan selang (latihan kekuatan 30 minit membakar kira-kira 100 kalori), tetapi ia akan membantu anda mengekalkan atau bahkan mendapatkan jisim otot. Ini penting kerana semakin banyak otot yang anda miliki, semakin banyak kalori yang anda bakar (walaupun anda sedang berehat!). Dan semakin banyak kalori yang anda bakar, semakin sedikit kalori yang berlebihan berpotensi disimpan sebagai lemak..

Perlu diingat bahawa latihan ini akan membantu anda membakar lemak di seluruh badan anda. Walaupun anda mungkin ingin menjadi lebih ramping di satu kawasan tertentu, sayangnya itu tidak akan berjaya, kata Dr. Rahman. Latihan ab yang tidak berkesudahan tidak membakar lemak perut, dan banyak jongkok tidak membakar lemak di paha anda.

Petua lain: jika boleh, bersenam pada waktu pagi sebelum sarapan. Oleh kerana tahap glikogen tubuh anda telah menurun kerana tidak makan sejak semalam, ia akan bertukar dengan cepat untuk mendapatkan tenaga dari lemak yang disimpan, yang dapat meningkatkan pembakaran lemak secara keseluruhan..

Sebenarnya, kajian yang diterbitkan pada bulan Oktober 2019 dalam Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism mendapati bahawa peserta yang bersenam sebelum sarapan membakar lemak dua kali lebih banyak daripada mereka yang bersenam pada akhir hari selepas makan..

Kehilangan lemak pada lelaki dan wanita

Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi seberapa cepat (atau perlahan) seseorang dapat menurunkan lemak. Tetapi yang paling penting adalah jantina. Lelaki mempunyai tahap hormon testosteron yang lebih tinggi, yang mendorong pertumbuhan otot dan dapat membuat penurunan lemak lebih cepat dan lebih mudah. Satu kajian yang diterbitkan pada bulan Ogos 2018 mengenai Diabetes, Obesiti dan Metabolisme mendapati bahawa ketika peserta makan diet rendah kalori yang sama selama lapan minggu, lelaki kehilangan purata 13 kilogram dan wanita kehilangan rata-rata 11 kilogram..

Jantina juga menentukan di mana badan akan menyimpan sebahagian besar lemaknya. “Bagi lelaki, kawasan utama adalah perut. Bagi wanita, ia adalah payudara, punggung dan paha, ”kata Wilcock..

Ini tidak bermaksud bahawa wanita tidak dapat membuang lemak badan atau mencapai peratusan lemak badan yang diinginkan. Tetapi mereka mungkin perlu bekerja lebih keras.

Klinik Cleveland mengesyorkan agar wanita melakukan senaman sekurang-kurangnya dua kali seminggu selama 30 minit untuk meningkatkan jisim otot. Dan, tentu saja, perhatikan berapa banyak kalori yang anda ambil. Walaupun keperluan kalori setiap orang sedikit berbeza, wanita mungkin perlu makan antara 1,200 dan 1,800 kalori sehari untuk menurunkan berat badan. Tetapi ingat bahawa bilangan yang betul bergantung pada banyak faktor, termasuk usia, berat badan semasa, dan tahap aktiviti anda..

Cara mengukur kehilangan lemak

Semasa anda berusaha menurunkan lemak, sangat berguna untuk mengetahui dari mana anda bermula. Berat biasa dapat memberitahu anda berapa berat badan anda, ini bukan alat terbaik untuk menentukan peratusan lemak badan atau mengesan penurunan lemak badan.

Untuk melakukan ini, anda memerlukan kompas lipatan lemak. Peranti mudah alih ini direka untuk mengukur ketebalan kulit pada bisep, trisep, bilah bahu dan paha, yang boleh digunakan oleh para profesional untuk mengira peratusan lemak badan. Oleh kerana sukar untuk melakukan pengukuran lipatan kulit yang tepat di rumah, lebih baik melakukannya dengan pelatih atau doktor peribadi..

Kompas bukan satu-satunya alat untuk mengukur lemak badan, tetapi dianggap paling mudah dan paling murah. Masalahnya ialah walaupun kompas cukup tepat, ia tidak kalis ralat..

Sekiranya anda memerlukan ukuran yang sangat tepat, pertimbangkan ujian Dual X-ray Absorptiometry (DEXA). Dengan berbuat demikian, unit ini menghantar arus elektrik kecil ke badan untuk memberikan analisis yang sangat tepat mengenai berat badan, lemak, jisim otot dan kandungan air seseorang. "Ini dianggap sebagai standard emas untuk mengukur komposisi badan, tetapi harganya mahal, tidak selesa, dan rendah radiasi," kata Dr Harper..

Intinya: kaedah terbaik untuk membakar lemak

Tubuh kita menyimpan lemak ketika kita menggunakan lebih banyak tenaga daripada yang kita habiskan. Jadi, untuk mengurangkan lemak, anda hanya perlu membalikkan proses ini..

Dengan menggunakan lebih banyak kalori daripada yang anda habiskan, badan anda akan membakar lemak dari gudangnya untuk menampung sisa keperluan tenaga anda. Kurangkan pengambilan kalori anda, dengan apa yang anda makan adalah faktor yang paling penting. Peningkatan tambahan untuk menurunkan berat badan dapat diperoleh dengan berolahraga secara teratur, terutama dengan melakukan latihan interval dan kekuatan..

Ringkasnya: "Biasanya diet dan senaman rendah kalori mengakibatkan kehilangan lemak," kata Dr Rahman.

Petua untuk membantu membuang lemak subkutan menjadi normal

Memerangi berat badan berlebihan adalah topik yang sangat relevan hari ini, yang dibincangkan dan ditulis oleh hampir semua orang. Soalan ini tidak hanya berkaitan dengan estetika, tetapi juga kesihatan kita, kerana lemak, jika terlalu banyak di dalam tubuh, mengganggu fungsi hampir semua organ dan sistem, sehingga meningkatkan risiko pelbagai jenis penyakit. Bagaimana cara membuang lemak subkutan dan menormalkan peratusannya dalam badan? Adalah perlu untuk mendekati masalah ini secara menyeluruh..

Lemak subkutan dan dalaman

Ungkapan "lemak subkutan" boleh mengelirukan seseorang yang jauh dari pemakanan. Untuk memahami apa itu, harus diperhatikan bahawa lemak dalam tubuh manusia berkumpul di bahagian tubuh yang berlainan dan dalam bentuk yang berbeza. Lemak subkutan adalah lemak yang terletak tepat di bawah kulit, yang kita lihat dalam bentuk lipatan di bahagian perut, sisi, paha. Terdapat juga lemak dalaman, yang terletak di sebelah organ dan saluran darah dan bahkan di dalamnya. Ia juga dipanggil visceral.

Sekiranya seseorang mempunyai lemak subkutan berlebihan, tetapi tidak ada lemak dalaman, kita dapat menganggap bahawa dia bernasib baik, kerana kelebihan kedua adalah berbahaya bagi kesihatan. Lemak viseral tidak dapat dilihat, secara beransur-ansur memasuki rongga organ dalaman mereka ke ruang serat otot, mengisi sistem peredaran darah dan memprovokasi gangguan bekalan darah, serangan jantung, dan strok. Untuk memerangi kelebihan berat badan di rumah menjadi berkesan, ada baiknya anda mendalami masalah ini secara menyeluruh.

Lemak subkutan kurang berbahaya. Kerosakan utamanya adalah penyelewengan gambar dan penampilan kita secara umum. Tetapi lebih mudah baginya dari segi fakta bahawa senang memerhatikannya dan memahami bahawa anda perlu menurunkan berat badan, dan lebih mudah untuk menghadapinya daripada dengan lemak viseral yang tidak kelihatan, yang menimbulkan akibat yang sangat tidak menyenangkan.

Ciri-ciri pembakaran lemak subkutan

Sekarang anda perlu mengetahui mengapa penting untuk membuang lemak subkutan, dan tidak menurunkan berat badan secara abstrak. Banyak orang percaya bahawa ketidaktepatan diet adalah penyebab lebihan simpanan, walaupun pada kenyataannya, kekurangan aktiviti jauh lebih buruk..

Dari ini jelas bahawa anda tidak dapat membakar lemak subkutan hanya dengan mengikuti diet. Ini tentu saja merupakan komponen penting, tetapi aktiviti fizikal sama pentingnya. Semasa berpuasa, tubuh kehilangan sel-sel lemak dan otot, jadi apa yang anda dapat hanyalah badan yang kurus, tetapi jelek, haggard.

Oleh itu, penting untuk memelihara otot bersama dengan membakar lemak, dan ini memerlukan pendekatan bersepadu yang menggabungkan pemakanan dan aktiviti fizikal yang betul. Senaman membantu mengekalkan nada otot dan mencegah pengumpulan lemak selanjutnya. Yang terakhir ini dipastikan oleh fakta bahawa tisu otot menghabiskan banyak tenaga. Maksudnya, pemilik badan terlatih membakar lebih banyak lemak tanpa banyak usaha daripada mereka yang tidak menyukai aktiviti fizikal..

Sekiranya anda memutuskan untuk mengurangkan peratusan lemak badan, mulailah mempertimbangkan panduan umum berikut:

  • Jangan tergesa-gesa Sudah jelas bahawa semua orang ingin membuang lemak berlebihan seawal mungkin, tetapi penurunan berat badan yang cepat tidak selamat untuk tubuh. Tidak digalakkan menurunkan lebih dari satu kilogram setiap minggu. Elakkan pelbagai diet kaku yang menjanjikan minus 10 kg per minggu, kerana memberikan hasil cepat dan jangka pendek, dan hanya memburukkan lagi keadaan, kerana tubuh mula aktif mengumpulkan simpanan lemak untuk masa depan, dan menjadi lebih sukar untuk melawannya.
  • Pemakanan harus betul, pelbagai dan seimbang. Kami akan mempertimbangkan masalah ini dengan lebih terperinci di bawah. Anda tidak memerlukan diet untuk sementara waktu, tetapi makanan berkhasiat yang akan menjadi gaya hidup anda..
  • Seperti yang telah disebutkan, aktiviti fizikal adalah penting, dan perlu untuk menggabungkan beban kardio dan latihan kekuatan..
  • Anda dapat mempercepat proses pembakaran lemak melalui pelbagai prosedur, seperti urut, pembalut badan. Terdapat juga ubat khas yang dapat membantu dalam perkara ini..

Ciri-ciri kuasa

Makanan pembakar lemak adalah penting. Ini harus ditujukan untuk mempercepat metabolisme dan mengubah diet ke arah peningkatan protein di dalamnya. Ini membolehkan badan mengambil lebih banyak lemak sambil mengekalkan jisim otot. Prinsip asas pemakanan anda adalah seperti berikut:

  • Anda tidak boleh kelaparan dan mengehadkan kalori dengan teruk, jika tidak, metabolisme akan menjadi perlahan dan badan akan mengumpul lebih banyak lemak. Makanan harus sekurang-kurangnya 1200-1500 kkal.
  • Masukkan makanan diet yang tinggi vitamin C. Selain meningkatkan imuniti, ia juga merupakan perangsang metabolisme semula jadi. Sumbernya adalah buah beri, buah sitrus, pelbagai buah dan sayur, kubis.
  • Produk tenusu rendah lemak bermanfaat. Mereka tinggi protein dan kalsium, yang membantu menguatkan tulang dan otot.
  • Lemak tidak dapat dihilangkan sepenuhnya dari diet, tetapi sumbernya mesti bermanfaat. Tubuh boleh mengambil lemak "betul" dari ikan, telur, kacang, alpukat, minyak sayuran.
  • Protein harus merangkumi kira-kira separuh daripada diet anda. Sumber terbaik mereka adalah produk tenusu, daging tanpa lemak dan ikan, makanan laut, telur, kekacang.
  • Hadkan jumlah karbohidrat sederhana dan lemak haiwan dalam makanan, kerana ia menyebabkan pengumpulan berlebihan.
  • Makan dengan kerap dan dalam bahagian kecil - setiap 2-3 jam. Skim diet seperti itu membantu mempercepat metabolisme, mendorong pembakaran lemak dan mencegah rasa lapar yang luar biasa..
  • Pastikan anda bersarapan, ini sangat penting. Makanan terakhir hendaklah sekurang-kurangnya 2-3 jam sebelum tidur.
  • Banyakkan minum air bersih. Ia membantu membersihkan badan dari toksin dan racun, membantu mempercepat metabolisme dan mempercepat proses pembakaran lemak.

Penting untuk tidak membatasi jumlah makanan yang dimakan sehingga dapat mengawal kualitinya, iaitu memilih makanan yang anda makan. Berikut adalah senarai makanan yang disyorkan untuk dielakkan atau disimpan minimum:

  • daging berlemak;
  • mayonis dan sos lemak lain;
  • makanan dalam tin, daging asap, makanan masin;
  • makanan segera;
  • roti putih, pastri;
  • gula-gula, gula;
  • pelbagai kerepek, keropok dan makanan ringan lain;
  • air berkarbonat, jus bungkus, minuman beralkohol.

Anda perlu membina diet pada makanan segar dan sihat. Ia harus mengandungi cukup buah-buahan dan sayur-sayuran, produk tenusu. Roti bijirin penuh juga bermanfaat. Di samping itu, diet anda harus merangkumi makanan berikut:

  • daging putih;
  • Ikan dan makanan laut;
  • bijirin;
  • telur;
  • kacang dan biji (dalam jumlah terhad);
  • telur;
  • keju keras.

Selain air, yang penting telah disebutkan, anda boleh minum teh hijau dan herba. Kopi hitam baik untuk anda secara sederhana.

Aktiviti fizikal untuk membakar lemak

Tanpa komponen seperti aktiviti fizikal, anda tidak boleh membakar lemak subkutan. Sebenarnya, sukan apa pun menyumbang kepada penurunan berat badan, hanya penting untuk menggabungkan latihan kardio dengan latihan kekuatan. Yang pertama mendorong pembakaran lemak secara langsung, yang kedua mengetatkan badan dan membantu mengekalkan otot. Untuk senaman kardio, berjoging, berenang, berbasikal, atau peralatan senaman yang sesuai di gimnasium sesuai. Dari kekuatan, latihan untuk akhbar, jongkok, selekoh dan sebagainya berguna. Sebenarnya, anda boleh bersenam di rumah dan di gim dengan berkesan. Perkara utama adalah keteraturan. Anda perlu menumpukan latihan sekurang-kurangnya 3-4 kali seminggu..

Kawasan yang paling bermasalah untuk lemak subkutan adalah perut. Hula-hoop dengan bola urut, serta latihan vakum, berguna untuk memperbaiki keadaan fizikalnya. Dan jangan lupa tentang latihan abs klasik..

Kaedah tambahan

Terdapat ubat-ubatan berkesan yang bertujuan menghilangkan lemak badan dan meningkatkan kelegaan otot. Ini adalah pelbagai pembakar lemak yang membantu memecah atau memecahkan molekul lemak dan melengkapkan diet dan senaman. Pembakar lemak berguna untuk mereka yang bersukan - mereka meningkatkan keberkesanan kelas, meningkatkan daya tahan badan, dan memberi tenaga.

Pembakar lemak ubat moden adalah gabungan bahan yang membakar lemak, memecah tisu adiposa dan meningkatkan sumber badan. Bahan aktif di dalamnya adalah L-carnitine, yohimbine, kafein, Clenbuterol, dan sebagainya. Harap maklum bahawa ubat-ubatan tersebut harus digunakan dalam dos yang jelas dan setelah mendapat cadangan dari pakar, kerana mereka mempunyai sejumlah kontraindikasi, dan mereka boleh memberi kesan negatif pada tubuh. Penting untuk memantau kesejahteraan anda, dan jika ia bertambah buruk, hentikan perjalanannya.

Makanan tambahan lain yang popular di kalangan mereka yang berusaha membakar lemak melalui senaman biasa adalah protein, iaitu protein. Ia juga dapat diperoleh dari makanan, tetapi seringkali jumlahnya tidak mencukupi, jadi serbuk protein digunakan berdasarkan koktail. Protein meningkatkan penggunaan tenaga badan, menyumbang kepada pembakaran lemak, dan membantu menurunkan berat badan, mengekalkan dan membina jisim otot. Dengan dos protein shake yang betul, tidak akan ada kesan sampingan.

Terdapat juga makanan tambahan semula jadi yang dapat membantu anda membakar lemak juga. Ini adalah pelbagai ramuan yang mengandungi kafein. Teh hijau semula jadi juga bermanfaat, membantu menjana tenaga walaupun dalam keadaan statik. Pelbagai rempah menyumbang kepada pembakaran lemak: lada merah, kayu manis, halia.

Urut yang dilakukan sendiri atau oleh pakar dapat membantu membakar lemak. Ia membantu meningkatkan peredaran darah, mempercepat proses metabolik di bawah kulit, dan memperbaiki warna kulit. Jenis urutan berikut mungkin bermanfaat:

  • Urut air. Melibatkan semburan mandi sejuk pada kulit.
  • Urut picit. Dalam kes ini, kulit dicubit mengikut arah jarum jam dengan jari anda..
  • Dalam tin. Melibatkan penggunaan balang silikon yang melekat pada kulit dan bergerak.
  • Sayang. Dan madu disapu pada kulit, dan kemudian gerakan menepuk berirama dilakukan..
  • Urut manual yang boleh dilakukan oleh pakar atau anda sendiri.

Urut disyorkan tidak lebih awal dari dua jam selepas makan. Setelah menyelesaikan prosedur, gunakan krim atau losyen dengan kesan pembakaran lemak / anti selulit.

Dari prosedur kosmetik, kulit dan balut, rumah atau salun, berguna. Tetapi ingat bahawa ini adalah langkah tambahan, bukan langkah asas, dan ini tidak akan menggantikan sukan dan pemakanan yang sesuai untuk anda..

Peraturan mudah ini akan membantu anda membakar lemak subkutan berlebihan dengan cekap dan cekap. Ikuti gaya hidup sihat sehingga anda tidak perlu melawannya lagi..

Mengapa anda tidak dapat membuang lemak secara tempatan

Jalan rakyat ke klinik dan kedai yang berjanji untuk "goyangkan", "mencairkan", "membuang", "memecah" lemak di tempat tertentu tidak kering. Atau yang benar-benar percaya bahawa anda dapat membuang lemak perut dengan mengepam perut anda. Atau dari sisi - membuat selekoh. Di Zozhnik kami melakukan segala-galanya untuk mengurangkan kehilangan yang hilang. Hentikan ibu anda, hentikan diri anda.

Penjelasan terbaik dan berwibawa mengapa lemak tidak dapat dikeluarkan secara tempatan (hanya dari perut, atau kaki, atau dari "tong") diberikan oleh Dmitry Kalashnikov, presiden "Persatuan Profesional Kecergasan", yang teksnya ingin kami sampaikan.

Internet penuh dengan omong kosong seperti itu. Malangnya, sebilangan besar orang keliru dan mempercayai penipu seperti itu..

Di mana lemak itu pergi?

Lemak dalam badan kita terutamanya disimpan dalam sel lemak - liposit - dalam bentuk bahan kimia yang disebut trigliserida. Dan untuk memenuhi keperluan tubuh (bekalan tenaga, pembinaan membran sel, hormon, dan lain-lain), sel lemak mesti membahagikan trigliserida ini menjadi asid lemak dan gliserin. Proses ini disebut lipolisis. Asid lemak dan gliserol dilepaskan dari sel lemak ke dalam aliran darah dan diangkut ke tempat penggunaan.

Isyarat untuk memulakan lipolisis dan berkongsi lemak yang tersimpan diterima oleh sel lemak dari hormon. Mari kita ingat bahawa hormon adalah bahan aktif secara biologi di mana tubuh mengawal kerja selnya. Mereka dirembeskan oleh organ khas - kelenjar - ke dalam darah, di mana ia bergerak ke seluruh badan. Mengapung melewati sel, dalam aktiviti di mana mereka mesti mengganggu, hormon, seperti kunci yang masuk ke lubang kunci, bersentuhan dengan reseptor dan memberi sel perintah yang diperlukan. Dalam contoh kita, perintah untuk memecahkan lemak.

Sekarang harus menjadi jelas bahawa mustahil untuk menjaga hormon yang beredar di aliran darah di tempat tertentu, misalnya, di perut atau di paha. Mereka akan menghubungi dan memberi arahan kepada semua sel lemak badan sekaligus.

Hormon dan lemak

Dalam situasi yang berbeza, hormon berbeza. Ketika badan kita bersiap untuk menghadapi tekanan (melawan atau terbang), itu adalah adrenalin. Apabila kita lapar dan gula darah kita rendah - glukagon. Ketika kita sangat, sangat lapar, dan bahkan kita mengalami tekanan fizikal atau psiko-emosi yang berat - kortisol. Pada waktu malam, untuk bekalan tenaga proses pembinaan - hormon pertumbuhan (somatotropin). Dan sebagainya. Keupayaan untuk memberi perintah untuk memecahkan lemak disebut kemampuan lipolitik..

Walaupun hormon dengan sifat lipolitik bergerak ke seluruh badan, lemak tidak akan dikeluarkan sama rata di tempat yang berbeza. Ini bergantung pada bekalan darah ke tisu (kapilariasinya) dan jumlah dan aktiviti reseptor sel.

Tisu adiposa di tempat yang diperuntukkan oleh evolusi untuk menyimpan lemak (paha, punggung, perut) akan menyimpannya dengan lebih aktif, dan berpisah dengan lebih perlahan. Di tempat-tempat di mana badan sangat tidak senang menyimpan dan membawa lemak, lebih sedikit lemak akan disimpan, dan akan dipecah lebih cepat.

Memecahkan lemak belum menurunkan berat badan

Ini adalah perkara yang sangat penting. Memecahkan lemak (lipolisis) bukan mengenai menurunkan berat badan. Cuma lemak dari sel lemak telah bergerak ke dalam darah dan "terapung" di sana. Untuk menyingkirkannya, anda perlu "membakarnya". Dengan kata lain: gunakan sebagai bahan bakar untuk tujuan tertentu. Contohnya, untuk kerja otot. Sekiranya lemak sebagai bahan bakar tidak dituntut, ia mengapung-mengapung melalui darah dan diserap kembali ke sel-sel lemak, paling baik. Paling teruk, ia akan mewujudkan plak kolesterol di sel dinding kapal.

Mandi, urut dan gemuk

Selain itu, jangan lupa bahawa pemisahan sel lemak dari simpanan lemak adalah reaksi kimia pemecahan trigliserida. Lemak tidak dapat "dihancurkan", "digoncang", "cair" atau "diperah" dari sel lemak. Semua prosedur fisioterapi - urut, mandi dan lain-lain - berkaitan dengan tujuan menurunkan berat badan, menyelesaikan satu masalah - untuk mengaktifkan aliran darah dalam tisu adiposa, untuk meningkatkan peredaran mikro. Semakin aktif bekalan darah, semakin banyak hormon lipolitik akan berenang ke sel-sel lemak.

Ini membantu, tetapi ini hanyalah peningkatan dalam laluan pengangkutan. Puluhan jalan dapat dibina untuk gudang dengan simpanan arang batu, tetapi jika arang batu ini tidak digunakan sebagai bahan bakar, ia akan tetap ada di gudang..

Berhenti mencari latihan sihir dan rejimen senaman rahsia untuk "meratakan perut" atau "mengeringkan paha." Mereka tidak ada. Makan lebih sedikit, bergerak lebih banyak, pam otot anda, tetap sabar dan berterusan.

Adakah mungkin untuk menurunkan berat badan di tempat-tempat tertentu

Mengapa lemak berkumpul di tempat-tempat tertentu??

Mengapa wanita mengumpul lebih banyak lemak di punggung dan paha?

Mengapa badan perlu menyimpan lemak perut??

Dan jika anda mengepam perut dengan kuat, ia akan membantu mengeluarkan lemak dari perut.?

Bagaimana cara membuang lemak dari kawasan yang bermasalah?

Dan jika anda membungkus perut dan paha anda dengan pelekat atau tali pinggang khas, ini akan membantu anda membakar lemak dengan lebih cepat.?

Mandi dan urut juga tidak akan membantu.?

Di beberapa tempat, yang sering disebut bermasalah, lemak terkumpul terutama dengan cepat dan dalam jumlah besar. Lifehacker menerangkan sama ada mungkin untuk membuang lemak dari tempat-tempat ini, dan membiarkan lapisan yang lain tetap utuh.

Mengapa lemak berkumpul di tempat-tempat tertentu??

Sebilangan besar sel lemak, liposit, terletak di perut, paha dan punggung - tempat-tempat ini dalam proses evolusi dipilih sebagai depot lemak. Oleh itu, dengan lebihan kalori, lemak mula-mula terkumpul di tempat-tempat ini, dan ketika menurunkan berat badan, ia akan menjadi yang terakhir.

Mengapa wanita mengumpul lebih banyak lemak di punggung dan paha?

Ini disebabkan oleh hormon. Terima kasih kepada estrogen pada wanita usia subur, lemak di tempat-tempat ini disimpan sekiranya mengandung dan menyusu. Semasa lapar semasa menyusui, lemak dari paha mudah dipecah, mengeluarkan nutrien, dan lapisan lemak di payudara, sebaliknya, meningkat. Apabila usia melahirkan anak berlalu dan jumlah estrogen menurun, wanita mula mengumpulkan lemak perut..

Mengapa badan perlu menyimpan lemak perut??

Mekanisme penyimpanan lemak adalah kelebihan semasa zaman manusia yang kurus. Dengan lebihan kalori, lemak terkumpul di bawah kulit dan di sekitar organ dalaman (lemak viseral). Apabila terdapat defisit kalori semasa lipolisis, lemak melepaskan asid lemak yang dapat digunakan oleh otot sebagai bahan bakar. Pada masa yang sama, proses lipolisis pada lemak viseral terjadi dengan lebih intensif, iaitu lemak dalaman berfungsi sebagai sumber tenaga terbaik pada masa lapar..

Dan jika anda mengepam perut dengan kuat, ia akan membantu mengeluarkan lemak dari perut.?

Latihan perut meningkatkan otot rektus dan serong perut, menjaga agar tetap dalam keadaan baik, tetapi sama sekali tidak membantu mengurangkan jumlah lemak.

Untuk memulakan proses pemecahan lemak, tubuh mesti mendapat arahan dari hormon lipolitik: adrenalin, glukagon, kortisol dan lain-lain. Hormon-hormon ini dilepaskan ke aliran darah, mencapai sel-sel lemak dan memulakan proses lipolisis. Tidak mungkin menghentikan aliran darah dan meningkatkan pengaruh hormon di tempat tertentu - ia mempengaruhi sel-sel lemak di seluruh badan, baik di kawasan bermasalah dan di tempat lain.

Bagaimana cara membuang lemak dari kawasan yang bermasalah?

Untuk membuang lemak di perut, sayap, paha dan di tempat lain, anda perlu membuat kekurangan kalori supaya proses lipolisis bermula dan simpanan lemak dapat digunakan sebagai bahan bakar. Untuk melakukan ini, anda perlu menjalani diet, mengurangkan jumlah kalori yang dimakan, dan menambahkan aktiviti fizikal, meningkatkan perbelanjaan tenaga..

Dan jika anda membungkus perut dan paha anda dengan pelekat atau tali pinggang khas, ini akan membantu anda membakar lemak dengan lebih cepat.?

Tidak, ini sama sekali tidak berkesan dan bahkan memudaratkan. Filem dan tali pinggang hangat meningkatkan peluh, yang membuat anda kehilangan lebih banyak kelembapan, tetapi ini tidak mempengaruhi jumlah lemak. Pada masa yang sama, peluh yang banyak dapat menyebabkan dehidrasi, dengan semua kesan negatif dari keadaan ini..

Mandi dan urut juga tidak akan membantu.?

Mandi, urut, balut dan gosok - semua langkah ini mempercepat peredaran darah, dan pada masa yang sama, penghantaran hormon lipolitik ke sel-sel lemak. Walau bagaimanapun, asid lemak yang dilepaskan mesti digunakan oleh tubuh - sebagai contoh, untuk aktiviti fizikal atau membina sel baru - jika tidak, ia akan disimpan kembali ke simpanan lemak. Oleh itu, mandi, urut dan langkah-langkah lain tidak akan berkesan tanpa diet dan bersenam..