Juniper

Juniper, pokok atau pokok renek dari keluarga cemara, telah wujud di planet kita selama kira-kira 50 juta tahun.

Evergreen, ia kelihatan seperti cemara kecil. Tumbuhan ini tahan lama. Dalam keadaan yang baik, juniper hidup dari 600 hingga 3000 tahun. Bayangkan, di suatu tempat di Bumi, masih ada tanaman yang menetas dari biji seribu tahun sebelum kelahiran Kristus..

Di Rom dan Yunani Kuno, cemara kecil ini dianggap sebagai ubat pasti untuk gigitan ular. Orang Rom menambahkan buah juniper yang dihancurkan ke dalam anggur dan meminumnya sebagai penyakit hati sebagai diuretik.

Di Rusia kuno, peralatan dibuat dari kulit kayu juniper. Pinggan mangkuk tidak lama merosot, dan susu yang disimpan di dalam pinggan seperti itu tidak menjadi masam walaupun pada hari yang panas.

Di Rusia, juniper dianggap sebagai perlindungan dari roh jahat. Cabangnya dikuduskan di gereja dan diletakkan di belakang ikon, diikat di bawah siling. Juniper dilindungi dari semua jenis cuaca buruk dan ternakan. Dan, jika anda memikirkannya, maka intinya adalah sifat fitonutida yang sangat kuat dari tumbuhan ini..

Walaupun pada masa lalu mereka tidak mengetahui apa-apa tentang bahan penting bakteria, juniper digunakan dalam sanitasi rumah tangga dan perubatan rakyat. Pondok-pondok itu dihisap dengan asap buah juniper kering, dan pakaian para pesakit dibasmi kuman. Di rumah pesakit, mereka menyapu lantai dengan jarum juniper, pergi ke tempat mandi dengan sapu juniper, kendi susu kukus dan tab mandi untuk dijemput dengan juniper.

Kerana sifat penyembuhan, umur panjang, dan juga kerana kayu juniper tidak membusuk, bagi sesetengah orang tanaman ini adalah simbol kehidupan kekal dan mengatasi kematian.

Ciri berguna juniper

Juniper cone mengandungi karbohidrat, resin, lilin, pewarna dan tanin, asid organik, minyak pati, serta vitamin, makro dan mikroelemen (mangan, besi, tembaga, aluminium).

Buah Juniper mengandungi minyak pati, resin, gula, asid organik. Minyak atsiri dan resin memberi buah aroma ciri khas yang bertambah apabila digosok. Minyak pati juniper mempunyai kesan diuretik yang kuat, serta kesan ekspektoran, koleretik dan antimikroba. Untuk masa yang lama, infus dan rebusan kerucut juniper telah diresepkan untuk edema, batu ginjal, keradangan pundi kencing dan penyakit lain sistem kencing. Adalah mustahak bahawa kesan diuretik ubat ini digabungkan dengan sifat pembasmi kuman. Walau bagaimanapun, persediaan beri juniper kerengsaan buah pinggang, oleh itu mereka dikontraindikasikan dalam sejumlah penyakit buah pinggang, terutama pada nefritis.

Kerucut Juniper juga mempunyai kualiti terapeutik yang lain. Merebus daripadanya diambil untuk merangsang selera makan dan memperbaiki pencernaan, meningkatkan peristalsis usus dan sedikit meningkatkan rembesan hempedu.

Infusi dan rebusan kon juniper diambil secara lisan untuk penyakit saluran pernafasan hingga kahak nipis dan memudahkan ekspektasi. Kaldu ditambahkan ke mandi untuk gout dan rematik, atau digunakan untuk kompres pada sendi yang sakit. Namun, untuk kegunaan luaran, minyak pati yang diperoleh dari kon atau pucuk hijau juniper lebih berkesan. Ia digunakan untuk menggosok sendi dan otot dengan rematik, serta mengobati luka dan luka yang tidak sembuh. Buah Juniper digunakan untuk mencicipi beberapa minuman beralkohol, seperti gin..

Juniper telah lama terkenal dengan khasiat perubatannya. Banyak penyakit dirawat dengan tumbuhan ini: kulit, batuk kering, asma. Juniper mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf, melegakan tekanan. Dan mengapa? Kerana mengandungi banyak minyak pati dengan aroma damar, asam, berasap.

Jarum Juniper adalah peneraju sifat bakteria mereka. Minyak dari tumbuhan ini melegakan kesakitan, menyegarkan, membersihkan, menghangatkan dan menguatkan.

Ranting Juniper, yang sebelumnya dikuduskan di gereja, digantung di rumah. Dipercayai bahawa mereka melindungi dari penyakit dan segala macam musibah..

Juniper menghilangkan edema, membantu dengan dermatitis dan sakit gigi. Ia adalah agen anti selulit, menghilangkan keradangan pada tisu paru-paru dan bronkus, meningkatkan aktiviti jantung. Menormalkan peredaran darah, tekanan darah. Membantu dengan kolik, sembelit, pelbagai penyakit lain. Julat kesan terapi adalah luas.

Sifat berbahaya dari juniper

Tidak digalakkan mengambil ubat berdasarkan juniper untuk ibu hamil, kerana boleh menyebabkan kontraksi rahim dan bahkan boleh menyebabkan keguguran.

Dilarang menggunakan juniper dan persediaan berdasarkannya dan orang-orang dengan penyakit buah pinggang dan gastrousus.

Sekiranya anda menggunakan juniper secara tidak terkawal untuk masa yang lama, ia boleh menyebabkan perkembangan pendarahan atau kerengsaan parenkim ginjal. Oleh itu, disarankan untuk mengambil buah beri tidak lebih dari 2 bulan..

Dalam perubatan, beri hanya satu jenis juniper digunakan - biasa. Tetapi mudah untuk mengelirukannya dengan pelbagai beracun - Cossack. Oleh itu, berhati-hatilah jika anda ingin memilih buah beri sendiri..

Video tersebut akan menceritakan mengenai sejarah penampilan dan kebaikan juniper..

Juniper

Juniper adalah pokok atau pokok renek yang digunakan untuk mengobati berbagai penyakit pada manusia, dan juga digunakan dalam reka bentuk lanskap. Kepelbagaian spesies dan jenis menunjukkan perbezaan bentuk mahkota, warna jarum dan ketinggian tanaman. Efedra malar hijau ini menarik perhatian tukang kebun dan pencinta pemandangan yang indah. Ia juga mempunyai aroma pain yang indah yang tersebar di jarak jauh. Sejak zaman kuno, orang telah menyusun lagu tentang juniper, dan penyair mendedikasikan puisi kepadanya.

Penerangan botani

Juniper tergolong dalam keluarga Cypress. Beberapa jenis pokok juniper boleh tumbuh hingga ketinggian 15 meter. Kilang ini mempunyai jangka hayat sekitar 600 tahun. Mari kita lihat dengan lebih dekat bagaimana rupa juniper.

Juniper mekar pada akhir musim bunga, dan di kawasan sejuk pada awal musim panas. Bunga itu berbentuk kerucut dan spikelet. Kon wanita berwarna hijau muda, dan spikelet jantan sedikit memanjang, dicat kuning.

Buah Juniper adalah kerucut yang menyerupai buah beri. Mereka terletak di cawangan dan berdiameter sekitar satu cm. Skala beri kerucut rapat antara satu sama lain, oleh itu ia tidak terbuka. Mereka mempunyai bau pedas yang menyenangkan dan masak selama dua hingga tiga tahun pada bulan September. Oleh kerana aroma konifer yang menyenangkan, buahnya digunakan di pelbagai bidang perindustrian..

Juniper dianggap sebagai tumbuhan konifer dan malar hijau. Jarum Juniper boleh terdiri dari pelbagai warna dan warna dalam warna hijau. Beberapa jenis mempunyai jarum hijau dengan warna kuning atau dengan jalur stomatal. Jarum keras dan tajam dan tumbuh hingga satu sentimeter panjangnya.

Tunas tanaman tanpa sisik, dikelilingi oleh daun yang ditekan. Tetapi ada varietas yang memiliki tunas dengan banyak sisik yang padat. Sistem akarnya berserat, dangkal. Akarnya tidak mendalam, tetapi merebak di lapisan atas tanah, yang memungkinkannya tumbuh walaupun di permukaan berbatu.

Jenis dan ragam

Spesies Juniper mencolok dalam jumlah dan kepelbagaian mereka. Terdapat kira-kira 75 daripadanya. Terdapat banyak jenis juniper, yang ditanam untuk tujuan hiasan..

Juniper biasa

Spesies ini merangkumi bentuk tanaman, pokok renek dan merayap seperti pohon. Kulit abu-abu mempunyai pelbagai warna dengan pelbagai warna. Suka tempat yang terang dan tidak pilih-pilih mengenai komposisi tanah. Dia tidak suka pemindahan dari persekitaran semula jadi ke persekitaran rumah, jadi dia jarang berakar setelah manipulasi seperti itu. Spesies ini tahan fros. Ia mempunyai beberapa jenis yang paling popular:

  • Hibernica. Bentuk mahkota piramid yang panjang dan menegak dengan jarum lembut dan ranting hijau yang padat menekan batangnya. Belukar mempunyai sistem akar yang kuat yang turun hingga kedalaman 5 meter. Kerucut hijau muda bertukar menjadi coklat tua apabila masak.
  • Kompresa. Tanaman konifer kerdil dengan bentuk kolumnar. Jarum dalam bentuk jarum nipis dan kecil sebanyak setengah sentimeter. Ia boleh tumbuh di bawah sinar matahari dan di bawah naungan. Kilang itu tidak takut akan kekeringan dan udara yang tercemar.
  • Repanda. Pokok renek yang tumbuh rendah dengan mahkota bulat. Ia tumbuh seluas dua setengah meter, dan tingginya maksimum setengah meter. Jarumnya sangat nipis dan pendek sehingga jarum terasa lembut dan halus ketika disentuh. Ragamnya banyak digunakan dalam reka bentuk landskap..
  • Nana (Nana aurea). Pelbagai kerdil, ketinggian maksimumnya tidak lebih dari 40 cm. Penyebaran warna jarum di palet adalah dari nada biru hingga hijau gelap dengan pelbagai warna. Tidak bertolak ansur dengan fros. Dihargai kerana penampilannya yang unik dan penjagaan yang bersahaja oleh tukang kebun.

Juniper Cossack

Spesies ini didominasi oleh varietas menjalar yang dapat tumbuh dalam jarak jauh kerana mengakar sendiri ketika bersentuhan dengan tanah. Mengalami sebarang masalah cuaca. Kerucut tanaman ini beracun dan mempunyai aroma tertentu. Varieti yang paling popular adalah:

  • Tamariscifolia (Tamariscifolia). Selama setahun, varietas ini dapat tumbuh selebar 10-15 cm, dan tingginya hanya 2 cm. Jarum kecil dan lembut berwarna hijau. Masing-masing dari mereka sedikit melengkung dan mempunyai jalur putih di bahagian depan. Kerucut biru dengan mekar berlilin.
  • Erekta. Pelbagai jenis pokok, tingginya mencapai 4 meter. Cabang tumbuh secara menyerong membentuk mahkota piramidal. Jarum berwarna paya, dari kejauhan, kelihatan lebih gelap.
  • Fastigiata. Ia mempunyai bentuk mahkota kolum sempit dengan jarum lembut dan halus hijau gelap. Daun jarum bersisik. Boleh tumbuh tinggi sehingga 7 meter.

Juniper bersisik

Belukar dengan mahkota yang sangat padat. Mempunyai kulit kayu yang hampir gelap. Jarum dengan jarum pendek, tajam dan keras. Jenis spesies yang paling terkenal:

  • Bintang Biru. Ini adalah varietas kerdil dengan bentuk mahkota bulat, yang mengambil bentuk hemisfera dengan pertumbuhan tanaman. Jarum semak biru bersisik, pendek dan berduri. Ketinggian maksimum tanaman tidak lebih daripada 70 cm.
  • Meyeri. Pelbagai tanaman rendah dengan mahkota berbentuk mangkuk. Lebarnya boleh tumbuh hingga 3 meter. Jarum bersisik, mempunyai warna kelabu yang tidak biasa dengan warna biru. Panjang jarum tidak melebihi satu sentimeter.
  • Api Emas. Semak tumbuh rendah dengan bentuk mahkota yang merebak. Ia mencapai ketinggian satu meter. Jarum berwarna biru keperakan dengan bintik kuning berkrim secara rawak.

Juniper mendatar

Dalam persekitaran semula jadi, ia tumbuh terutamanya di Amerika Syarikat dan Kanada. Pokok renek mempunyai dahan panjang dan tumbuh dengan sangat perlahan. Varieti spesies yang popular:

  • Adpressa. Belukar rendah dengan mahkota yang lebat. Ia tumbuh hampir dekat dengan tanah. Mempunyai ranting tenun yang panjang dan panjang dengan jarum hijau, dengan serpihan bintik-bintik putih.
  • Hutan Biru. Sebuah pokok renek yang menjalar dengan dahan menghala ke atas. Mereka sangat fleksibel dan pendek. Pada musim sejuk, jarum bersisik hijau mempunyai warna ungu..
  • Lime Glow (Limeglow). Perdu mendatar mempunyai warna lemon yang luar biasa. Jarumnya lembut, bersisik, lebat dan kecil. Variasi musim luruh digunakan secara meluas dalam reka bentuk lanskap di hampir semua wilayah di negara kita..

Juniper cina

Dalam persekitaran semula jadi, ia lebih suka tumbuh di tanah Asia. Varieti mempunyai bentuk seperti pohon dan semak. Pada usia muda, ia tidak bertolak ansur dengan fros dan kekeringan. Varieti popular:

  • Stricta. Pokok kerdil dengan mahkota yang padat dan simetri. Cabang di batangnya bersudut dan cenderung ke atas. Jarum tipis dan lembut tajam berwarna hijau dengan warna biru.
  • Liana (Leeana). Pokok yang tinggi dan langsing dengan mahkota kolumnar yang padat dan jarum yang lebat. Boleh tumbuh sehingga 10 meter panjangnya.
  • Pfitzeriana (Pfitzeriana aurea). Mahkota pokok renek lebar dan merebak. Jarum runcing, lembut, seperti jarum dan kuning-hijau bersisik. Cabang tumbuh sejajar dengan tanah, pucuk muda menggantung dengan anggun.

Cedar merah

Jenis ini dikuasai oleh varieti dengan bentuk mahkota kolumnar. Kayu dari pokok ini digunakan untuk membuat pensel. Dan juga telah menemukan aplikasi yang luas dalam reka bentuk landskap. Berikut adalah beberapa jenis spesies yang paling popular:

  • Elegantissima (Elegantissima). Pokok langsing dengan mahkota berbentuk pin. Ia tumbuh dengan panjang hingga 2-3 meter. Jarumnya tebal, lembut, kuning keemasan.
  • Pendula. Bentuk mahkota yang menangis terbentuk kerana batang melengkung dan ranting-rantingnya tidak rata di sepanjangnya. Tingginya maksimum dua meter.

Juniper berbatu

Berkembang secara bebas di AS, lebih baik di kawasan pergunungan atau berbatu. Cawangan semak mengalami salji kerana bentuknya yang merebak, jadi disarankan untuk mengikatnya.

Varieti popular adalah:

  • Roket. Tumbuhan tegak dengan dahan yang melekat erat pada batang. Ia boleh mencapai ketinggian 7 meter. Jarum berwarna kelabu-hijau dengan warna biru. Pemangkasan tanaman tepat pada masanya diperlukan untuk mengekalkan penampilan hiasan.
  • Pembalasan. Pokok renek yang menjalar dengan dahan jatuh ke tanah. Jarum tebal berbentuk jarum berwarna hijau dengan warna biru.

Sebar

Juniper boleh didapati di mana sahaja di negara kita. Di negara lain, tumbuh di garis lintang yang sama. Di Rusia, dari wilayah Leningrad hingga ke Ural, spesies juniper biasa tumbuh. Di Siberia, varietas spesies Cossack dari tumbuhan ini tumbuh. Di hutan Timur Jauh, anda boleh menemui juniper Cina dari pelbagai jenis atau melintang.

Menanam dan meninggalkan

Sekiranya anda membeli juniper di taman asuhan kanak-kanak, maka anda boleh memindahkannya ke kawasan terbuka pada musim apa pun. Perkara utama adalah penyiraman tepat pada masanya pada awalnya. Tetapi keratan atau anak benih paling baik berakar pada musim bunga atau musim luruh. Sebilangan besar varieti lebih suka pencahayaan yang baik dan beberapa tumbuh dengan baik di tanah berbatu.

Sebelum menanam tanaman, anda perlu menggali lubang dengan ukuran kira-kira satu meter persegi. Letakkan saliran di bahagian bawah, jika perlu. Tumbuhan dikeluarkan dengan teliti dari bekas dan diletakkan di dalam lubang. Semasa menaburkan efedra dengan tanah, anda tidak perlu memperdalamnya. Selepas menanam, penyiraman yang banyak diperlukan..

Sangat mudah untuk merawat juniper. Penjagaan tanaman terdiri daripada penyiraman tepat pada masanya untuk beberapa jenis dan melonggarkan tanah. Spesies tertentu memerlukan pemangkasan bermusim atau hiasan, dan juga tempat perlindungan untuk musim sejuk. Semasa menyiapkan tanaman untuk musim sejuk, selain pemangkasan dan pembungkus, disarankan pembajaan.

Pembiakan

Juniper boleh disebarkan dengan cara yang berbeza. Di persekitaran semula jadi, tanaman ini membiak dengan biji. Oleh kerana kerucut kedua-dua jantina tumbuh di efedra, benihnya masak di dalamnya. Pucuk matang terbuka dan biji-bijian tersebar di kawasan itu dengan bantuan burung dan angin..

Di rumah, lebih baik membiak dengan keratan, pelapisan dari tanaman induk dalam varietas menjalar atau dengan membelah belukar. Mana-mana kaedah vegetatif ini sangat sesuai untuk pembiakan juniper.

Penyakit dan perosak

Oleh kerana penjagaan yang tidak betul atau jarak yang tidak diingini dengan tanaman lain, juniper boleh menghidap penyakit.

  • Jarum pengeringan. Pada musim sejuk, pada hari-hari cerah, ketika pemakanan akar dihentikan, proses fotosintesis berterusan di jarum. Untuk menyelamatkan tanaman, anda perlu menumpahkan tanah dengan air panas, dan menutup tanaman itu sendiri.
  • Karat. Penyakit kulat. Ia kelihatan sebagai pertumbuhan oren di dahan. Pucuk yang terkena mesti dipotong dan dibakar. Jangkitan dapat dielakkan jika tanaman tersebut tidak ditanam di sebelah pohon pir atau epal, serta disembur dengan racun kulat tepat pada masanya..
  • Fusarium. Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat genus Fusarium. Mula-mula mereka menjangkiti akar tanaman, dan kemudian bergerak di sepanjang kapal berkayu ke batang, dahan dan jarum. Penyakit ini dapat dikenal pasti disebabkan oleh mekar putih di kawasan kerah akar. Memerangi penyakit seperti itu tidak berguna, jadi disyorkan untuk menggali tanaman bersama akarnya dan membakarnya.

Makna dan penerapan

Juniper mempunyai banyak faedah kesihatan. Tumbuhan ini telah ditemukan pada manusia dalam kehidupan sehari-hari dan perubatan, serta dalam reka bentuk landskap..

Juniper dianggap sebagai tumbuhan perubatan. Yang paling bermanfaat ialah buah juniper. Atas dasar mereka, persediaan perubatan dan kesihatan yang dihasilkan dihasilkan. Permohonan dalam bidang perubatan:

  • sebagai ubat penenang;
  • pelega kesakitan;
  • antibakteria;
  • diuretik;
  • ekspektoran;
  • pembasmi kuman, dll..

Penting untuk diingat bahawa semua, walaupun ubat semula jadi, mempunyai kontraindikasi, oleh itu, perundingan doktor dalam kes ini sangat diperlukan.

Dalam kehidupan seharian, juniper juga berguna kerana sifat perubatannya. Mandi juniper meningkatkan imuniti dengan sempurna dan melegakan radang pada sendi, serta sapu juniper untuk mandi.

Kayu Juniper mempunyai aroma pain yang indah. Ini secara praktikal tidak menyerah pada reput. Tukang kayu suka bekerja dengan bahan ini, kerana sangat mudah untuk memotongnya. Batangnya berat, padat, tetapi tidak keras. Tumbuhan ini terus menunjukkan kualiti berguna walaupun ditebang, membasmi kuman udara di sekitarnya. Oleh itu, pengrajin lebih suka membuat pinggan mangkuk atau barang dalaman kecil dari kayu juniper, seperti cenderahati..

Gunakan dalam reka bentuk landskap

Juniper digunakan secara meluas untuk menghias plot rumah tangga dan landskap kawasan bandar awam. Belukar belukar di taman musim sejuk kelihatan sangat bagus. Pada musim panas, mereka berbeza dengan warna jarum dan bentuk mahkota dengan tanaman konifer atau gugur yang lain..

Kerdil, jenis menjalar sangat sesuai untuk menghias batu karang dan slaid alpine. Kolumnar kelihatan hebat apabila berbaris di lindung nilai. Dengan memotong tanaman, anda dapat memberikan pelbagai bentuk yang pelik..

Juniper, sifat berguna tumbuhan dan aplikasinya

Juniper biasa (Latin Juníperus commúnis, keluarga Cypress) adalah salah satu daripada banyak perwakilan genus Juniper, yang menyatukan hingga 75 spesies malar hijau konifer yang lebat atau seperti pohon. Juga dikenali sebagai Veres, Archa, Yalovets, dll..


Di alam liar, tanaman ini terdapat di hutan pinus dan hutan, di lereng berbatu, tanah gambut, tanah berpasir, tanah liat, tanah lembap, di kawasan pergunungan di mana juniper dapat tumbuh hingga 4050 m di atas permukaan laut. Habitat semula jadi meliputi sebahagian besar Hemisfera Utara (Eropah, Minor, Tengah, Asia Timur dan Utara, Afrika Utara dan Amerika Utara).


Juniper agak lambat dalam pertumbuhan dan umur panjang yang mengagumkan - mereka boleh mencapai usia 600 tahun atau lebih. Tumbuhan itu sendiri telah wujud di planet kita selama kira-kira 50 juta tahun. Di Pergunungan Atlas (Afrika barat laut), populasi peninggalan budaya ini masih bertahan hingga hari ini..

Juniper menyesuaikan diri dengan baik dengan keadaan persekitaran yang buruk. Ia dicirikan oleh ketahanan fros yang tinggi, ciri-ciri tanah yang tidak diperlukan, dan ketahanan kemarau. Sistem akar yang kuat yang membentang dalam jarak puluhan meter membolehkan tanaman mengatasi jangka masa lama yang tidak menetap. Juniper memerlukan cahaya, tetapi boleh tumbuh, walaupun tidak berjaya, di tempat teduh. Ia juga tidak bertolak ansur dengan tahap pencemaran gas, jelaga dan habuk yang tinggi, oleh itu ia tidak selalu berakar pada keadaan bandar. Angin kering sejuk berbahaya baginya.

Daun juniper panjangnya 8-10 mm, berduri, konifer, ditutup dengan lapisan lilin di atas, dan hijau terang di bawah. Mereka kekal di cawangan selama 4 tahun. Mereka mengandungi asid askorbik (kira-kira 0,25 - 0,27%), minyak pati dengan fitonutida, tanin dan pewarna, resin. Tumbuhan dioecious (kurang kerap monoecious). Juniper mekar pada akhir musim bunga - pertengahan musim panas, sambil membentuk bunga dalam bentuk kerucut kuning. Tercemar oleh angin. Buah pertama berlaku pada dirinya tidak lebih awal dari usia lima tahun, atau bahkan pada usia sepuluh tahun. Hasil maksimum dicapai pada tahun ketiga - kelima dari awal berbuah dan lebih daripada 50 kg / ha buah beri.

Buahnya berbentuk kerucut berdaun seperti buah beri, yang masak hanya pada tahun kedua (dalam masa 18 bulan) atau tahun ketiga setelah pendebungaan. Apabila sudah masak, mereka kelihatan seperti beri sfera, diameternya mencapai 4 - 12 mm. Di dalam tiga atau enam skala yang telah tumbuh dan ditutup satu sama lain, terdapat tiga biji, kekuningan berwarna coklat kekuningan dalam jumlah tiga, kadang-kadang dua keping. Kulit gelap dan hampir hitam ditutup dengan mekar kebiruan di atasnya, itulah sebabnya warna beri hampir dengan biru atau kelabu-biru. Mereka dikumpulkan pada musim luruh, dalam cuaca kering, menjatuhkannya dari dahan berduri, dan kemudian dikeringkan di bilik yang berventilasi baik, pada suhu tidak lebih tinggi daripada + 30 ° C. Bahan mentah kering disimpan dalam bekas yang ketat yang dapat melindungi buah beri dari rama-rama dan tikus.

Minyak pati (0,5 - 2%) dijumpai pada buah juniper, yang mengandungi hidrokarbon monoterpena (α-pinena, β-pinena, myrcene, sabinene, limonene, camphene, terpinolene, borneol, isoborneol, unipercamphor, dll.), resin (sekitar 9%), asid organik (termasuk formik, glikolik, asetik, malik), gula (30 - 40%), lilin (0,6 - 0,7%), tanin, pektin, pentosans (kira-kira 6%), alkohol inositol, pigmen, unsur penting (aluminium, kalium, mangan, besi), fitonutida.

Juniper unik kerana sifat bakteria yang tiada tandingannya. Pada siang hari, dia mengeluarkan minyak pati yang memenuhi udara dengan sejumlah besar fitonutida. Dalam hal ini, juniper melepasi bukan sahaja spesies pokok gugur (rata-rata 15 kali), tetapi juga semua konifer (6 kali atau lebih). Harta ini telah lama digunakan oleh suku India untuk mengubati penyakit broncho-paru dan semua bentuk tuberkulosis. Di Eropah, cabang juniper dibawa masuk ke rumah dan diasapkan dengan mereka, sehingga menyelamatkan diri dari wabak maut..

Sebuah kebun juniper dengan keluasan 1 hektar melepaskan sekitar 30 kg bahan mudah menguap yang jenuh dengan fitonutida dalam 24 jam, kerana jumlah patogen di persekitaran berkurang lebih dari 200 kali! Juniper bukan sahaja membunuh bakteria berbahaya, tetapi juga melambatkan proses penuaan badan, menormalkan kerja sistem pencernaan, kardiovaskular, saraf, mempunyai kesan yang baik terhadap jiwa manusia.

Penggunaan persediaan juniper dalam perubatan rakyat kembali lebih dari satu milenium. Juniper biasa sedikit toksik, jadi penting untuk menjaga dos yang betul semasa dimakan. Beri masak (kering atau segar) digunakan untuk rawatan, dari mana rebusan, tincture, esen disediakan. Selain beri, jarum, akar dan batang muda tumbuhan mempunyai kesan penyembuhan..

Dalam perubatan saintifik, terutama buah-buahan dan minyak juniper, alkohol, tincture yang diperoleh darinya digunakan, yang membantu dalam rawatan proses keradangan kronik saluran pernafasan atas, serta penyakit berjangkit sistem pencernaan dan genitouriner, mengaktifkan pembentukan jus gastrik dan meningkatkan pergerakan usus, menormalkan proses metabolik, mengatur metabolisme garam air, mereka mempunyai kesan analgesik pada rematik dan gout. Juniper terkenal sebagai koleretik, anti-radang, diuretik.


Pada masa yang sama, kita tidak boleh melupakan sekatan: penggunaan kerucut dikontraindikasikan semasa kehamilan dan dalam kes penyakit ginjal keradangan akut (nefritis, nefrosonephritis).

Selain penggunaan perubatan, juniper telah lama digunakan dalam memasak. Buburnya adalah rempah yang popular di banyak masakan Eropah, termasuk di negara-negara Alpine di mana mereka terdapat di mana-mana. Contohnya, beri juniper, bersama dengan biji jintan, menyumbang kepada proses aktif penapaian asid laktik semasa sauerkraut. Oleh kerana rasa pedas dan pahit, beri mentah tidak dimakan, tetapi dalam bentuk kering dan cincang sering ditambahkan sebagai rempah-rempah ke daging (terutama dari permainan), sayur-sayuran, ikan, hidangan cendawan, dalam pengetinan, sos, isi.

Ciri rasa beri juniper cukup kuat dan terang, lebihan perasa seperti itu boleh merosakkan hidangan, jadi anda harus mengehadkan kuantiti dan menggunakannya dalam had yang munasabah. Juniper dalam memasak sesuai dengan lada, marjoram dan daun salam, serta beberapa buah sitrus dan buah-buahan..


Selain penggunaan makanan, juniper berfungsi sebagai pengawet yang sangat baik, melindungi makanan dari kerosakan. Pada zaman dahulu, di beberapa negara, perkakas dibuat dari kulit kayu juniper untuk menyimpan daging dan produk tenusu. Di Scandinavia hari ini, kayu juniper digunakan untuk tujuan ini. Bekas kecil untuk menyimpan mentega dan keju dibuat daripadanya, pisau kayu untuk mentega dibuat.

Cawangan Juniper (dan kadang-kadang beri) digunakan secara tradisional di Scandinavia untuk merasa dan memelihara bir. Penggunaannya dalam pembuatan bir telah diamalkan di sebahagian besar Eropah utara sejak sekian lama. Gin, salah satu roh paling terkenal di dunia, berhutang namanya kepada juniper: dalam bahasa Perancis (genievre) itu bermaksud juniper. Buah juniper inilah yang menentukan ciri khas minuman ini..

Kayu Juniper juga bernilai tinggi. Ia sangat tahan terhadap cuaca, dicirikan oleh ketahanan bio yang tinggi, kekuatan, mempunyai struktur yang cukup padat (rata-rata 0,55 g / cm 3), tekstur yang indah dan mengekalkan aroma yang menyenangkan untuk masa yang lama. Pewarna coklat dan merah diperoleh daripadanya. Sumber semula jadi kayu tidak penting dan tidak membenarkan penggunaannya dalam pengeluaran perindustrian, tetapi telah ditemukan aplikasi dalam pembuatan perabot kecil, pusing dan ukiran kayu (cenderamata, mainan, alat makan, tongkat, dll.). Oleh kerana kualiti, kayu ini sering digunakan dalam pembuatan kapal..

Di perkebunan yang diusahakan, juniper ditanam sebagai tanaman obat dan sebagai tanaman hias di kawasan hijau, kebun raya, arsitektur berkebun lanskap. Ini digunakan untuk taman lanskap, alun-alun, lanskap kota, untuk pembuatan lorong-lorong kesihatan dan kebun di sanatorium-resort area. Kepelbagaian spesies dan jenis tanaman memungkinkan untuk digunakan sebagai tanaman untuk membuat lindung nilai hijau (semak dengan mahkota piramidal atau kolumnar), perbatasan, bukit alpine, batuan (semak kerdil dan penutup tanah yang tumbuh rendah), penanaman lorong (varieti seperti pohon dengan bentuk mahkota padat) dan dan lain-lain.

Jarum juniper hijau gelap yang indah berfungsi sebagai latar belakang bayang-bayang untuk katil bunga elegan yang cerah, tumbuh-tumbuhan beraneka ragam, pokok renek berbunga. Hiasan khas penanaman taman dan taman adalah jenis juniper, yang dibezakan dengan jarum kuning terang, coklat, krim, kelabu-hijau, perak, kelabu-biru, serta tunas yang tidak biasa dan terkulai. Semua jenis tanaman ini, penjagaan yang tidak bersahaja dan kualiti penyesuaian yang tinggi memungkinkan untuk menggunakannya sebagai tanaman hiasan sejagat.

Juniper membiak dengan biji, lapisan (terutamanya spesies penutup tanah), keratan dan cantuman. Benih mesti dibahagikan sekurang-kurangnya 5 bulan sebelum menanam. Tanaman ini memerlukan cahaya, walaupun dapat tumbuh di bawah naungan cahaya. Bentuk kerang dan bonsai kerdil boleh ditanam di dalam rumah. Tanah yang ringan, subur dan kaya dengan kapur sangat baik untuk tanaman. Semua bentuk juniper bertoleransi dengan pemangkasan dan pembentukan mahkota dengan baik.

Juniper

Tumbuhan seperti juniper (Juniperus) juga dipanggil juniper atau heather. Ini berkaitan dengan genus pokok renek malar hijau atau pokok keluarga cemara. Secara semula jadi, mereka dapat dijumpai di Belahan Utara dari Kutub Utara ke daerah gunung subtropika. Dalam klasifikasi, nama Latin Lama tanaman ini "juniper" dipertahankan oleh Karl Linnaeus, itu disebut dalam tulisan penyair Virgil, yang tinggal di Rom Kuno. Genus ini pada masa ini menyatukan sekitar 70 spesies dari pelbagai tumbuhan. Sebilangan besar spesies menjalar lebih suka tumbuh hanya di kawasan pergunungan, tetapi pohon yang tergolong dalam genus ini memiliki ketinggian sekitar 15 meter dan terdapat di hutan Asia Tengah dan Amerika, serta di Laut Tengah. Secara luaran, tanaman ini serupa dengan cemara, dan boleh hidup selama 600-3 ribu tahun. Di tempat-tempat di mana juniper tumbuh, udara sangat bersih. Pada zaman kuno, dipercayai bahawa juniper adalah ubat nombor satu untuk gigitan ular; di Rusia ia digunakan untuk membuat piring, di mana susu tidak menjadi masam walaupun dalam keadaan panas. Berbagai ubat untuk penyakit telah lama dibuat dari akar, kerucut dan minyak pati tanaman. Buah juniper tanah banyak digunakan dalam memasak, sebagai bumbu untuk hidangan daging, dan juga dalam penyediaan sos, perap, sup, pate dan minuman keras. Kayu dari spesies tanaman ini digunakan dalam pembuatan pensil, tongkat dan pelbagai kerajinan..

Ciri-ciri juniper (pokok renek)

Pokok renek lebih popular di kalangan tukang kebun, tingginya boleh mencapai 1-3 meter. Tetapi kadang-kadang bentuk seperti pokok terdapat di kebun, ketinggian tanaman seperti itu adalah 4-8 meter, tetapi dalam beberapa kes kira-kira 12 meter. Batang tegak bercabang. Pada spesimen muda, kulit kayu berwarna merah kecoklatan, sedangkan pada tanaman lama berwarna coklat. Daun berbentuk jarum atau bersisik dikumpulkan dalam beberapa keping dalam pusingan. Pokok renek seperti itu tidak dapat dilupakan. Kerucut bujur betina, harum dengan rasa pedas yang menyenangkan, berdiameter 0,5-0,9 sentimeter, berwarna hijau. Kerucut jantan serupa dengan spikelet bujur memanjang, yang mempunyai warna kuning yang kaya dan terletak di daun sinus. Pematangan kon ini berlaku pada tahun kedua. Mereka memiliki selusin biji, sementara di permukaannya terdapat sisik berdaging yang tertutup rapat.

Banyak jenis tanaman seperti ini ditanam, sementara ia ditanam di luar rumah dan di rumah. Jadi, sebagai contoh, juniper bonsai sangat popular..

Penanaman Juniper

Pukul berapa untuk menanam

Dianjurkan untuk menanam anak benih di kebun pada musim bunga (April atau Mei). Dan juga semak seperti itu dapat ditanam pada musim luruh (Oktober). Tumbuhan ini sangat menyukai cahaya, tetapi juniper biasa dapat tumbuh di tempat yang sedikit teduh. Tidak ada syarat khas untuk tanah. Namun, disarankan agar dia memilih tanah yang longgar, lembab, batu kapur atau berpasir. Keasidan tanah harus berada dalam julat pH 4,5-7 (bergantung pada jenis dan jenis juniper).

Anak pokok Juniper

Untuk penanaman di kebun, anak benih yang berumur 3-4 tahun sesuai. Adalah disyorkan untuk membelinya di pusat kebun atau taman asuhan kanak-kanak yang telah membuktikan diri mereka dengan baik. Sekiranya anak benih berada di dalam bekas, isinya dari 3 hingga 5 liter, maka ia akan berakar dengan baik dan mulai tumbuh dengan cepat. Sekiranya anda menggunakan anak benih yang cukup besar, maka diperlukan beberapa pengalaman untuk menanamnya, dan ia akan berakar lebih perlahan. Periksa anak benih dengan teliti sebelum membeli. Sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit, maka lebih baik tidak memperoleh salinan seperti itu. Semasa menanam tanaman, cubalah menjaga gumpalan bumi di akarnya tetap utuh. Faktanya ialah jika tanah runtuh, ia akan menyebabkan kecederaan pada hujung akar, akibatnya, anak benih akan sakit lama dan akhirnya dapat mati. Sekiranya anak benih ditanam di dalam bekas, maka ia boleh ditanam di kebun pada bila-bila masa sepanjang musim, tetapi lebih baik mengecualikan hari-hari panas. Sebelum menanam tanaman, sistem akarnya mesti direndam di dalam air selama beberapa jam. Anak benih muda dengan akar terbuka disyorkan untuk ditanam pada musim bunga atau pada musim panas terakhir dalam cuaca lembap. Sekiranya dikehendaki, akar pokok renek dapat dirawat dengan agen perangsang pertumbuhan akar (Kornevin) sebelum menanam.

Cara menanam

Sekiranya tanaman tumbuh cukup besar, maka tinggalkan 150-200 sentimeter di antara semak. Sekiranya semak padat, maka jarak di antara mereka hendaklah sekitar 50 sentimeter. Kedalaman lubang secara langsung bergantung pada ukuran gumpalan tanah anak benih, sementara ukurannya harus melebihi sistem akar sebanyak 2 atau 3 kali. Sekiranya anak benih tidak terlalu besar, maka lubang 50x50x50 sentimeter sudah cukup untuknya. Setengah bulan sebelum mendarat, lapisan batu bata dan pasir yang pecah harus dibentangkan di bahagian bawah lubang penanaman untuk saliran, sementara ketinggiannya harus dari 15 hingga 20 sentimeter. Selepas itu, 2/3 lubang diisi dengan campuran nutrien, yang terdiri dari pasir, tanah liat tanah dan gambut (1: 1: 2), di mana 200 hingga 300 gram nitroammophos harus dituangkan dan semuanya dicampur dengan baik. Sekiranya anda menanam Verginsky juniper, kemudian tambahkan ½ sebahagian baldi kompos ke tanah. Lebih-lebih lagi, jika ditanam di tanah berpasir yang buruk, maka anda juga perlu menambahkan setengah baldi tanah liat. Semasa menanam Cossack juniper, 200 hingga 300 gram tepung dolomit harus ditambahkan ke tanah. Selepas setengah bulan, tanah akan menetap dan anak benih mesti ditanam. Anak benih harus diletakkan di dalam lubang dan diisi dengan campuran tanah dengan komposisi yang serupa, tetapi tanpa persenyawaan. Setelah menanam anak pokok yang besar, kerah akarnya harus naik 5-10 sentimeter di atas permukaan tanah. Sekiranya tanaman tidak terlalu besar, setelah menanam kerah akarnya harus rata dengan permukaan tanah. Juniper yang ditanam mesti disiram, dan apabila cecair diserap, anda perlu menutup permukaan bulatan batang dengan lapisan mulsa (habuk papan, gambut atau kerepek), ketebalannya harus dari 5 hingga 8 sentimeter.

Cara menjaga kebun

Berkembang

Tumbuh juniper cukup mudah. Selama musim, penyiraman harus dilakukan hanya dalam panas yang berpanjangan, sementara 1-2 baldi air diambil untuk 1 spesimen dewasa. Juniper bertindak balas dengan baik terhadap kelembapan dedaunan, yang disarankan untuk dilakukan seminggu sekali, terutama prosedur ini diperlukan untuk orang Cina dan junior biasa. Secara berkala, permukaan tanah bulatan batang harus dilonggarkan dan pada masa yang sama perlu mencabut rumpai. Adalah disyorkan untuk memberi makan juniper pada musim bunga, untuk ini, 30 hingga 40 gram nitroammofoska mesti diedarkan di permukaan bulatan batang. Baja tertanam di dalam tanah, dan kemudian disiram. Sekiranya tanaman ditanam di tanah yang sangat miskin, maka ia harus disenyawakan dengan cara ini sepanjang musim tanam, tetapi pada waktu yang sama waktu rehat dalam penyusuan harus sekurang-kurangnya 4 minggu.

Pemangkasan

Pemangkasan juniper biasanya dilakukan ketika mereka ingin membuat lindung nilai dari semak ini. Jika tidak, pemangkasan tidak boleh dilakukan. Walau bagaimanapun, sekiranya anda ingin membentuk semak, anda mesti berhati-hati. Faktanya ialah jika anda memotong sesuatu yang ekstra, maka akan memakan masa yang sangat lama untuk pulih, kerana ini adalah tanaman yang lambat tumbuh. Pakar yang berpengalaman mengesyorkan pemangkasan kebersihan dan penipisan, dan anda juga boleh memotong cabang yang terlalu panjang atau kelihatan ceroboh.

Ciri pemindahan

Ia berlaku bahawa tanaman yang sudah matang perlu dipindahkan ke tempat lain. Perlu diingat bahawa untuk tanaman dewasa, transplantasi adalah tekanan yang hebat, dan lebih-lebih lagi untuk juniper. Adakah mungkin untuk menanamkan pokok renek sehingga boleh mencederakannya sekecil mungkin? Bagaimana tepatnya menyediakan lubang penanaman untuk tanaman tertentu, dan ukurannya, dibincangkan di atas. Belukar itu sendiri juga mesti disiapkan untuk pemindahan. Pada musim bunga, anda perlu mundur dari batang atau semak dari 30 hingga 40 sentimeter, kemudian ambil sekop tajam dan gunakannya untuk memotong tanah hingga kedalaman bayonet. Dengan cara ini anda dapat memisahkan akar muda periferal dari sistem akar juniper. Maka anda perlu menunggu sehingga bermulanya musim luruh atau musim bunga berikutnya. Selama ini, akar muda akan mempunyai masa untuk tumbuh di dalam gumpalan bumi, yang terputus. Akibatnya, tanaman itu dapat dipindahkan hampir tanpa rasa sakit..

Serangga dan penyakit berbahaya

Selalunya pokok renek ini terkena penyakit kulat seperti karat. Pada semak yang dijangkiti, penebalan berbentuk gelendong muncul di pucuk, kerucut, jarum dan cabang kerangka. Pada kerah akar, pembengkakan dan kendur muncul, sementara di permukaannya kulit kering, runtuh, akibatnya, luka yang sangat dalam tidak terdedah. Cabang yang dijangkiti kering dan mati, sementara jarum berubah menjadi coklat dan jatuh. Sekiranya tanaman itu tidak dirawat, maka ia akan mati. Untuk mencegahnya, segera setelah penyakit ini diperhatikan, perlu memotong cabang yang dijangkiti, sementara luka dan luka dibasmi kuman dengan larutan tembaga sulfat (1%), dan setelah itu mereka harus dioleskan dengan pernis taman atau pasta Ranet. Cabang-cabang yang telah dipotong mesti musnah. Untuk tujuan profilaksis, disarankan untuk menyemburkan juniper pada musim bunga dan musim luruh dengan campuran Bordeaux (1%) atau tindakan serupa. Juga, semak dapat menderita alternaria, shute, nektriosis pada kulit cabang, barah biotorella dan pengeringan dari dahan. Semua penyakit ini dapat disembuhkan dengan cara yang sama seperti karat. Harus diingat bahawa jika anda menjaga semak, maka ia tidak akan dijangkiti penyakit dan perosak..

Serangga berbahaya seperti itu boleh menetap di juniper, seperti:

  1. Rama-rama pelombong. Anda boleh menyingkirkannya dengan larutan Decis (2.5 gram bahan per baldi air). Pemprosesan harus dilakukan 2 kali dengan rehat setengah bulan.
  2. Aphid. Dalam kes ini, rawatan juga harus dilakukan 2 kali dengan rehat 2 minggu dengan larutan Fitoverm (untuk 1 baldi air, 2 gram bahan).
  3. Tungau labah-labah. Tumbuhan yang dijangkiti mesti dirawat dengan larutan Karate (untuk 1 baldi air 50 gram bahan).
  4. Perisai. Untuk kemusnahan, gunakan larutan Karbofos (untuk 1 baldi air 70 gram).

Ciri-ciri berkembang di Moscow

Penanaman juniper di Moscow dan wilayah Moscow, di mana iklimnya cukup sejuk, tidak berbeza. Tumbuhan ini bertolak ansur dengan musim sejuk, namun, tanaman muda tetap disarankan untuk ditutup dengan dahan cemara untuk musim sejuk..

Pembiakan juniper

Bagaimana anda boleh membiak

Anak benih tanaman ini dapat dibeli dengan mudah, dan oleh itu tidak ada keperluan khusus untuk menggunakan pelbagai kaedah pembiakan juniper. Tetapi jika anda masih mahu menanam juniper dengan tangan anda sendiri, anda perlu ingat bahawa anda boleh menyebarkan bentuk menjalar dengan berlapis, dan bentuk pokok dan semak - dengan keratan dan biji hijau.

Pembiakan juniper oleh biji

Sebelum menyemai benih tanaman tertentu, mereka perlu disiapkan. Untuk melakukan ini, mereka mesti berstrata, dan ini memerlukan kesejukan. Benih mesti disemai dalam kotak berisi campuran tanah, kemudian bekas ini dibawa keluar ke jalan dan diletakkan di bawah salji salji. Benih harus tinggal di sana selama 4–5 bulan. Benih yang disiapkan disemai di tanah terbuka pada bulan Mei. Sekiranya dikehendaki, pada bulan Mei, anda boleh menyemai benih yang belum siap, tetapi dalam hal ini anda perlu tahu bahawa pucuk pertama akan muncul tahun depan sahaja. Di beberapa spesies tanaman seperti itu, benih memiliki cangkang yang agak padat; oleh itu, sebelum ditanam, mereka mesti dijernihkan. Jadi, untuk mempercepat percambahan, biji benih terkena asid atau cengkerang rosak secara mekanikal. Jadi, kaedah yang paling sering digunakan adalah ketika benih diletakkan di antara dua papan, dilapisi dengan kertas pasir dari dalam. Kemudian mereka mesti digosok. Setelah benih tersebut berstrata, mereka ditaburkan ke dalam tanah, sedangkan kedalaman penanaman harus dari 2 hingga 3 sentimeter. Ia cukup mudah untuk merawat benih yang disemai. Anda perlu taburkan permukaan tempat tidur dengan lapisan mulsa, air jika perlu, selama 14 hari pertama, anda perlu melindungi tempat tidur dari cahaya matahari langsung. Anda juga harus melonggarkan permukaan tempat tidur secara sistematik dan mengeluarkan rumpai. Pada usia tiga tahun, mungkin untuk memindahkan bibit ke tempat yang tetap, memindahkannya bersama benjolan tanah.

Pembiakan keratan juniper

Bentuk hiasan tidak disebarkan oleh biji; keratan digunakan untuk ini. Mereka harus disiapkan pada musim bunga, sementara keratan dipotong dari pucuk muda yang telah dilekatkan. Panjang pemotongan mestilah dari 5 hingga 7 sentimeter, sementara mestilah mempunyai 1 atau 2 internodes, dan juga tumit. Untuk melakukan ini, tangkai tidak boleh dipotong, tetapi dicabut dengan tangan sehingga sepotong kulit kayu dari tanaman induk tetap di hujungnya. Segera, pemotongan harus dirawat dengan agen perangsang pertumbuhan akar. Kemudian bahan yang disiapkan untuk ditanam ditanam mengikut skema 7x7 dalam campuran tanah yang terdiri dari pasir dan gambut (humus), diambil dalam nisbah 1: 1, sementara permukaannya harus ditaburkan dengan pasir kasar (ketebalan lapisan dari 3 hingga 4 sentimeter). Selepas menanam, setiap pemotongan secara berasingan mesti ditutup dengan balang kaca. Adalah perlu untuk memperdalam pemotongan sebanyak 15–20 mm; oleh itu, pengakaran akan dilakukan di lapisan berpasir. Menjelang permulaan musim gugur, keratan akan berakar, namun, pemindahan ke tempat kekal dapat dilakukan hanya setelah 2 tahun.

Pembiakan secara berlapis

Sekiranya juniper merayap, maka lapisan dapat digunakan untuk penyebarannya. Pada masa yang sama, tanaman dapat dibiakkan dengan cara ini selama keseluruhan masa pertumbuhan aktif. Untuk berlapis, anda perlu memilih ranting yang baru dan hampir matang, kerana dengan cepat memberi akar. Mula-mula anda perlu melonggarkan permukaan tanah di sekitar tanaman, mencampurkannya dengan gambut longgar dan pasir sungai, dan kemudian melembapkannya. Dengan ketinggian 20 sentimeter dari pangkal, lapisan mesti dibebaskan dari jarum, maka bahagian ini harus dibengkokkan ke permukaan tanah dan diperbaiki dengan pin. Selepas 6–12 bulan, keratan akan berakar, tetapi selama ini semestinya disiram secara sistematik, dan juga spud. Selepas pucuk muda tumbuh di lapisan, mereka perlu diputuskan dari tanaman induk dan ditanam di tempat yang tetap.

Juniper musim sejuk di negara ini

Kejatuhan

Pada musim luruh, tanaman ini mesti disediakan untuk musim sejuk. Untuk ini, juniper dipangkas untuk keperluan kebersihan, sementara cawangan dan pucuk yang cedera, kering dan tumbuh dipotong. Kemudian tanaman dan permukaan bulatan batang dirawat dengan larutan cecair Bordeaux (1%) untuk mencegah pelbagai penyakit dan serangga berbahaya.

Juniper tahan fros. Di kawasan dengan musim sejuk, anda tidak perlu menutupnya untuk musim sejuk, tetapi anda harus mencabut dahan dengan benang. Dianjurkan untuk menutup tanaman muda untuk musim sejuk dengan dahan cemara.

Jenis dan jenis utama juniper dengan foto

Dalam reka bentuk landskap, juniper sangat popular, jadi para pakar berusaha untuk mengembangkan jenis dan bentuk baru yang lebih menarik. Banyak spesies semula jadi juga berjaya ditanam oleh tukang kebun di kawasan kebun mereka. Di bawah ini akan dibentangkan spesies, jenis dan bentuk tumbuhan yang paling popular, serta penerangan ringkasnya..

Juniper biasa (Juniperus communis)

Ini adalah pokok renek atau pokok, tingginya boleh berbeza dari 5 hingga 10 meter. Batangnya mencapai diameter 20 sentimeter. Pokok ini mempunyai mahkota berbentuk kerucut yang padat, dan pokok reneknya berbentuk ovoid. Kulit kayu berserat berwarna kelabu kecoklatan, sementara pucuk berwarna merah kecoklatan. Jarum hijau, runcing, seperti jarum berbentuk segitiga. Panjang jarum boleh mencapai 15 mm, dan mereka tetap di dahan selama 4 tahun. Mekar diperhatikan pada bulan Mei. Bunga betina berwarna hijau dan bunga jantan berwarna kuning. Jangka hayat tanaman ini adalah sekitar 200 tahun. Cone berbentuk bulat hingga 10 mm, sementara belum matang memiliki warna hijau, dan yang matang berwarna hitam kebiruan, terdapat lapisan lilin di permukaannya. Varieti tumbuhan ini:

  1. Depresi (tertekan) adalah bentuk lebar-lebar yang menjalar tinggi boleh mencapai 100 sentimeter. Jarumnya tidak panjang dan nipis seperti pada spesies utama..
  2. Montana - bentuk menjalar seperti itu mencapai ketinggian 20 sentimeter. Cabang segi tiga tebal dan pendek.
  3. Green Carpet - semak merambat kerdil ini mempunyai mahkota rata. Jarum lembutnya berwarna hijau pucat. Selama 10 tahun, tanaman ini hanya boleh tumbuh dengan ketinggian 10 sentimeter. Pada masa yang sama, diameter mahkota dapat mencapai 150 sentimeter.
  4. Columnaris adalah bentuk kolumnar. Tumbuhan ini mempunyai bahagian atas yang tumpul, tingginya mencapai 150 sentimeter dan lebar 30 sentimeter. Pada pucuk menaik terdapat jarum pendek, di bahagian bawahnya berwarna biru kehijauan, dan di bahagian atasnya terdapat jalur biru keputihan.

Terdapat juga sebilangan besar jenis dan bentuk spesies ini, misalnya: Horstmann, Erekta, Nana Aurea, Meyer, Pyramidalis, Repanda, Sentinel, dll..

Juniper virginiana (Juniperus virginiana), atau "pokok pensil"

Pokok malar hijau seperti itu boleh mencapai ketinggian sekitar 30 meter. Pada spesimen muda, mahkota memiliki bentuk ovoid yang sempit, kemudian secara beransur-ansur menjadi sujud disebabkan oleh ranting yang luas. Batangnya boleh berdiameter hingga 1.5 meter. Kulit pengelupasan berwarna coklat-merah atau coklat tua, dan pada pucuk muda - hijau. Jarum kecil, bersisik atau berbentuk jarum mempunyai warna hijau gelap. Diameter, beri sfera dapat mencapai 0,6 sentimeter, mereka mempunyai warna biru tua dan mekar kebiruan. Diusahakan sejak tahun 1664.

Yang paling popular dengan spesies ini adalah kultivar seperti Blue Arrow. Ia mempunyai beberapa bentuk: berbentuk pin, kolumnar dan semak. Antaranya ialah Gray Oul, Glauka dan Boskop Purple, yang mempunyai jarum biru, Robusta Green dan Festigiata - jarum biru kehijauan, Canaertia - jarum hijau gelap, Silver Sprider - jarum perak kehijauan.

Juniper mendatar atau sujud (Juniperus horizontalis)

Dalam keadaan semula jadi, tanaman ini terdapat di Kanada dan Amerika Syarikat. Ia lebih suka tumbuh di pergunungan, di pantai berpasir sungai dan tasik, serta di lereng bukit. Bentuk menjalar ini dapat mencapai ketinggian sekitar 100 sentimeter. Ia mempunyai ranting panjang dengan pucuk tetrahedral yang sangat padat, dicat dengan warna biru kehijauan. Jarum boleh berwarna hijau atau biru, tetapi pada musim sejuk mereka mempunyai warna kecoklatan. Diameter, buahnya dapat mencapai 0,9 sentimeter, buahnya berwarna hitam-biru dan mekar biru muda. Spesies ini telah dibiakkan sejak tahun 1840. Bentuk yang paling popular adalah:

  1. Andorra Compact - kultivar ini boleh mencapai ketinggian 30 hingga 40 sentimeter. Mahkota berdiameter sekitar 100 sentimeter dan mempunyai bentuk seperti bantal. Cabang-cabang naik secara serong. Jarum bersisik kecil berwarna kelabu kehijauan, tetapi pada musim sejuk bertukar menjadi ungu.
  2. Plumosa (Andorra Jupiter) - semak merayap seperti itu dapat mencapai ketinggian hingga setengah meter, dan lebarnya sekitar 2.5 meter. Cabang terletak di permukaan tanah. Di dahan berbulu terdapat jarum subulat. Jarum berwarna kelabu kehijauan muda, tetapi pada musim sejuk mereka menggunakan warna ungu.
  3. Prince of Wales - ketinggian semak merayap ini dapat mencapai 30 sentimeter, sementara mahkota memiliki diameter hingga 250 sentimeter. Kulitnya berwarna coklat. Jarum biru padat pada musim sejuk memperoleh warna merah muda.

Juniper Cossack (Juniperus sabina)

Pada ketinggian, pokok renek yang menjalar ini dapat mencapai 150 sentimeter. Lebarnya tumbuh dengan cepat, akibatnya tebal tebal terbentuk. Lebih jarang, anda dapat memenuhi bentuk seperti pohon, batangnya yang melengkung dapat mencapai ketinggian 4 meter. Spesies ini mempunyai 2 jenis jarum biru kehijauan, iaitu: pada spesimen muda - berbentuk jarum, pada orang dewasa - bersisik. Semak seperti itu mempunyai ciri khas, jika anda menggiling jarum atau pucuk, maka anda dapat merasakan bau yang menyengat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kilang itu mengandungi sabinol (minyak pati beracun). Ia telah ditanam sejak tahun 1584. Bentuk yang paling popular:

  1. Capressifolia - pokok renek berukuran kecil ini boleh mencapai ketinggian setengah meter. Ia mempunyai mahkota yang lebar. Pucuknya terbuka, menjauh dari dasar tanaman dan naik ke atas. Jarum bersisik berwarna hijau kebiruan. Jarum jarum kadangkala terserlah di bahagian bawah mahkota.
  2. Femina - pokok renek ini mencapai ketinggian 150 sentimeter, dan mahkotanya mempunyai diameter sekitar 500 sentimeter. Warna kulit kayu berwarna coklat-merah, sementara pada pucuknya berwarna hijau tua. Jarum bersisik berbau tidak menyenangkan dan beracun, berwarna hijau gelap.
  3. Mas - ketinggian semak boleh mencapai 150 hingga 200 sentimeter, sedangkan mahkota memiliki diameter sekitar 8 meter. Warna kulitnya berwarna kelabu merah. Di bahagian bawah mahkota, jarum runcing seperti jarum berwarna hijau, dan di bahagian atas berwarna kelabu.

Juniper Cina (Juniperus chinensis)

Ini adalah pokok dengan mahkota piramid, yang mencapai ketinggian 8 hingga 10 meter. Namun, kadang-kadang ada semak ditekan ke tanah atau tersebar. Kulitnya mengelupas berwarna merah keabu-abuan, dan pucuknya berwarna hijau tua. Dedaunan bersisik, bagaimanapun, di bahagian bawah mahkota, atau pada spesimen muda, ada jarum seperti jarum berduri. Varieti popular:

  1. Stricta adalah tumbuhan berkepala sempit dengan dahan yang kuat. Ranting-rantingnya dijauhkan dan dibentuk secara merata. Pucuk lurus cukup pendek. Jarum seperti jarum, di bahagian atasnya mempunyai warna hijau kebiruan, dan di bahagian bawah - seolah-olah ditutup dengan embun beku. Pada musim sejuk, jarum bertukar menjadi kuning-kelabu.
  2. Olympia adalah bentuk kolumnar sempit. Cabang dinaikkan, dahannya pendek. Terdapat 2 jenis jarum: biru muda bersisik dan hijau kebiruan seperti jarum.
  3. Japonica adalah bentuk kerdil, ditemukan merayap, serta berbentuk pin, mencapai ketinggian 200 sentimeter. Dahan pendeknya cukup lebat. Dedaunan berduri, bersisik dan tajam berwarna hijau pucat.
  4. Gold Coast - semak seperti itu dapat mencapai ketinggian 100 sentimeter, sedangkan diameter mahkota adalah 300 sentimeter. Jarum berwarna kuning keemasan, menjadi lebih gelap setelah musim luruh tiba.

Juniper berbatu (Juniperus scopulorum)

Tanah air tanaman seperti itu adalah Amerika Utara. Spesies ini diwakili oleh pokok renek atau pohon, yang mencapai ketinggian 18 meter. Mahkota bermula hampir dari pangkal dan mempunyai bentuk sfera. Pucuk muda setebal 15 mm, dicat dengan warna hijau pucat atau hijau kebiruan. Dalam kebanyakan kes, ada jarum bersisik, tetapi ada juga daun berbentuk jarum. Di permukaan buah biru gelap terdapat mekar kebiruan. Varieti popular:

  1. Repens adalah semak yang menjalar. Di dahan rendah terdapat cabang-cabang seperti bulu yang naik. Panjang daun seperti jarum kira-kira 0.5 sentimeter, berwarna biru di bahagian atas, dan hijau kebiruan di bawah.
  2. Springbank - ketinggian juniper berkepala sempit adalah kira-kira 200 sentimeter. Cabang atasnya lentur dan jarak antara satu sama lain, dan hujung pucuknya hampir seperti benang. Jarum bersisik berwarna perak kebiruan..
  3. Skyrocket adalah kultivar tinggi Belanda dengan kebiasaan sempit. Apabila tanaman berumur 3 tahun, tingginya 10 meter. Terdapat pucuk lurus dan jarum kelabu kehijauan.

Scaly Juniper (Juniperus squamata)

Spesies ini agak berubah-ubah, dan ia diwakili oleh semak malar hijau, yang dapat mencapai ketinggian 150 sentimeter. Warna kulit kayu berwarna coklat tua. Jarum yang keras, tajam, berbentuk pisau pembedah berwarna hijau gelap di bawah, dan di atasnya mempunyai warna keputihan kerana garis-garis stomatal. Warna buah berwarna hitam. Diusahakan sejak tahun 1824 Varieti popular:

  1. Blue Star - kultivar Belanda kerdil mencapai ketinggian 100 sentimeter. Diameter mahkota separa bulat yang padat adalah kira-kira 200 sentimeter. Jarum berwarna biru keputihan, kelihatan paling cantik pada akhir musim bunga dan awal musim panas.
  2. Meyeri adalah bentuk hiasan dari pokok renek. Walaupun tanamannya masih muda, ia bercabang kuat, dan ketinggian spesimen dewasa berbeza dari 2 hingga 5 meter. Jarum berwarna putih kebiruan yang sangat cantik.
  3. Rodery - semak tegak mempunyai bentuk padat seperti kegle. Ketinggiannya kira-kira 150 sentimeter. Daun pendek jarum agak tajam, berwarna biru di atas, dan hijau di bawah.

Medium Juniper (Juniperus x media)

Hibrida ini adalah hasil dari melintasi junior Cina dan Cossack. Pokok renek ini mempunyai pucuk melengkung dengan hujung yang terkulai. Terdapat dua jenis jarum: di dalam mahkota berbentuk seperti jarum, dan selebihnya berbentuk seperti skala. Semasa pertumbuhan, ia mempunyai warna hijau pucat, tetapi semakin lama semakin gelap. Ketinggian tanaman dewasa adalah 300 sentimeter, sementara lebarnya 500 sentimeter.

Varieti yang paling popular adalah Mint Julep. Ini adalah pokok renek yang tumbuh dengan cepat. Bentuk mahkota bergelombang. Pada usia sepuluh tahun, tanaman ini tingginya 150 sentimeter dan lebar 300 sentimeter. Oleh kerana saiz semak cukup besar, ia sering ditanam di kebun dan taman yang besar..

Juga ditanam adalah spesies seperti: Daurian, berbaring atau cenderung, Cossack palsu, bujur, Sargent, Siberia, keras, Turkestan. Dan juga jenis varieti dan bentuk lain.