Juniper - pokok renek atau pokok, cara membiak dan menanamnya

Juniper adalah sejenis pokok renek dan pokok konifer dari keluarga Cypress. Veres, seperti yang sering disebut, mempunyai sifat perubatan dan digunakan dalam perubatan. Belukar itu sendiri mampu membersihkan udara di sekitarnya dan membunuh semua organisma penyebab penyakit. Aroma juniper mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf, kerana seseorang tidur nyenyak dan tidur yang sihat..

Juniper - pokok renek atau pokok

Ramai orang masih tidak dapat memahami sama ada juniper adalah pokok atau pokok renek. Secara semula jadi, terdapat sekurang-kurangnya 60 spesies tumbuhan ini. Masing-masing mempunyai bentuk yang berbeza dari yang lain. Veres boleh tumbuh hingga 2 m dalam bentuk semak dengan dahan penyebaran yang fleksibel, dan mungkin hingga 20 m sebagai pohon. Dalam kes ini, ia mempunyai beberapa batang kayu. Ia bergantung pada jenis tanaman dan keadaan tumbuh. Ciri inilah yang menimbulkan persoalan: juniper adalah pokok renek atau pokok.

Juniper adalah sejenis pokok konifer.

Asal dan penampilan

Jangka hayat Juniper sangat lama. Semak tumbuh selama lebih dari 200 tahun, atau bahkan 800 tahun. Dan ini adalah usia normal bagi tanaman. Veres disebutkan dalam kisah mitos Yunani Kuno, dalam puisi Rom kuno dan mitologi orang Slavia..

Kilang itu meluas. Ia boleh dijumpai walaupun di benua yang terletak di hemisfera utara..

Penerangan tumbuhan

Semasa bertemu dengan pelbagai jenis heather, orang bertanya pada diri sendiri: adakah juniper adalah pokok konifer atau gugur? Anda boleh menjawabnya dengan memeriksa secara terperinci rupa pokok renek. Kilang ini mempunyai mahkota malar hijau dan kulit kelabu gelap dengan warna coklat. Pucuk muda berwarna kemerahan.

Daun heather, bergantung pada jenisnya, bersisik atau serupa dengan jarum segitiga. Dari sinilah aroma yang menyenangkan muncul ketika tanaman berada di bawah sinar matahari atau sejurus selepas hujan. Jarum Juniper menghasilkan bahan seperti lilin. Oleh itu, warnanya bergantung. Perdu boleh mempunyai mahkota kebiruan, kekuningan, kadang-kadang dengan warna keputihan.

Untuk pengetahuan anda! Hutan juniper yang meliputi kawasan seluas 1 hektar mampu membersihkan udara seluruh metropolis dalam 24 jam.

Semasa musim kemarau yang teruk atau pada musim gugur, juniper mempunyai warna gangsa, yang berlaku kerana pelepasan bahan yang disebut anthocyanin oleh daun. Mereka melindungi tanaman daripada terkena cahaya matahari.

Bergantung pada jenis heather, daunnya juga berbeza. Jarum tajam, sempit, memanjang disebut jarum atau jarum. Walau bagaimanapun, ini masih daun belukar. Atas sebab ini, sukar untuk mendefinisikan juniper sebagai pokok konifer atau gugur. Namun jawapan untuk soalan ini sangat mudah. Oleh kerana veres adalah milik keluarga Cypress, ia pasti merupakan tanaman konifer..

Juniper dengan kerucut masak

Veres boleh menjadi monoecious dan dioecious. Kerucut lelaki menyerupai anting-anting dengan sepasang tiga stamen. Kerucut betina terbentuk setelah berbunga dan matang dalam masa dua tahun. Pada mulanya, buahnya berwarna hijau, dan kemudian berubah menjadi biru dengan mekar kebiruan. Dalam strukturnya, buah beri mempunyai bubur yang rapuh, yang digunakan dalam perubatan tradisional dan tradisional..

Nota! Pine beri banyak digunakan dalam masakan sebagai rempah. Mereka ditambahkan semasa mengasinkan sayur-sayuran, menyediakan hidangan pertama dan kedua, minuman, dan juga penaik.

Jenis popular

Thuja dan juniper sering keliru. Kedua-dua tumbuhan ini tergolong dalam keluarga Cypress dan mempunyai penampilan yang serupa. Walau bagaimanapun, mereka berbeza antara satu sama lain. Tidak seperti juniper, thuja tumbuh dengan cepat dan mencapai ketinggian 70 m dan diameter 6 m. Kayu berwarna kelabu dan mempunyai kulit berserat membujur. Timbangan jarum dipasang rapat antara satu sama lain. Setelah berbunga, kerucut dengan dua biji tumbuh di dahan.

Perbezaan dan jenis thuja dan juniper

Sekarang penternak telah membiakkan sebilangan besar tanaman dengan warna jarum yang berbeza, tetapi thuja biru tidak ada. Manakala juniper boleh mempunyai warna yang diinginkan. Di samping itu, heather dapat dengan mahkota pelbagai warna, misalnya, ragam Biru dan Emas mempunyai jarum biru dan kuning..

Untuk menghiasi halaman belakang rumah mereka, tukang kebun membeli pelbagai jenis herba yang terbukti.

Juniper merayap

Ini adalah semak kecil yang tingginya hanya 10 cm. Ia mudah berakar di tanah biasa dan di tanah berbatu. Tetapi, di sebalik kesederhanaan dalam penanaman, heather menjalar lebih suka tumbuh di kawasan yang diterangi cahaya matahari. Sebelum menanam semula juniper yang menjalar, harus diingat bahawa lama-kelamaan ia tumbuh seperti permaidani seperti rumput. Oleh itu, anda perlu menanam tanaman pada jarak yang jauh antara satu sama lain..

Cahaya Lemon Juniper Melintang

Ragam heres ini tumbuh tinggi dari 10 cm hingga setengah meter. Mahkota merebak dengan diameter dua setengah meter. Belukar bertoleransi dengan angin, fros dan kekeringan dengan baik. Pelbagai jenis juniper ini digunakan untuk hiasan:

  • slaid alpine;
  • kilang batu;
  • cerun;
  • katil bunga;
  • diskaun.

Cahaya Juniper Lemon kelihatan cantik di antara dedaunan hijau

Juniper cemara

Perdu ini juga disebut Cossack, dan tergolong dalam spesies bersisik. Ia tumbuh dengan ketinggian hingga satu setengah meter. Ia mudah menahan fros yang teruk, oleh itu ia disesuaikan untuk tumbuh di Rusia Tengah. Oleh kerana pokok renek ini tidak bersahaja dengan persekitaran luaran dan keadaan tumbuh, sangat baik untuk menghias plot peribadi dan tempat awam yang memerlukan landskap. Anda boleh mengelilinginya dengan katil bunga di bandar.

Pindahkan selepas pembelian

Selalunya, untuk menanam juniper di kebun mereka, orang pergi ke kedai atau taska khas, di mana mereka membeli anak benih siap pakai. Bahan penanaman mestilah berumur sekurang-kurangnya 2-3 tahun. Adalah disyorkan untuk dipindahkan pada bulan April atau Mei..

Apa yang diperlukan untuk mendarat

Sebelum menanam juniper yang menjalar, anda perlu memilih tempat di mana heather akan merasa hebat, tumbuh dan berkembang. Bahan penanaman ditanam di langsir. Semasa menghias lorong, anak benih muda ditanam di parit. Sebaiknya anda memilih lokasi sejauh mungkin dari pokok buah-buahan. Berkat ini, dapat mencegah penyakit pokok renek dengan penyakit biasa..

Nota! Adalah lebih baik menanam juniper dari bangunan, kerana pada musim sejuk salji tetap ada di tempat-tempat seperti itu, yang dapat mematahkan tanaman. Kawasan di mana semak hendak dipindahkan mesti terbuka dan diterangi sepenuhnya oleh cahaya matahari.

Memilih tanah yang terbaik

Veres berakar dengan baik di mana-mana tanah, tetapi tanah liat dan jenis tanah yang sukar ditoleransi. Adalah disyorkan untuk menggali lubang dua kali lebih banyak daripada bola akar bahan penanaman. Ini dilakukan supaya akar juniper ditutup dengan tanah lembut. Sangat penting untuk menambahkan gambut, pasir, jarum busuk ke tanah yang akan menutupi sistem akar. Semasa menanam di tanah liat, saliran disarankan.

Proses langkah demi langkah

Arahan tentang cara pemindahan:

  1. Bahan penanaman ditanam di lubang, yang ukurannya melebihi sistem akar anak benih dengan gumpalan tanah..
  2. Akarnya ditutup dengan tanah, disiram dan disenyawakan. Untuk mulsa, anda boleh menggunakan gambut, daun busuk, surat khabar, atau kain lama. Mulsa harus dibentangkan dalam lapisan 10 cm.
  3. Mahkota anak benih muda perlu disembur dengan air dari semasa ke semasa.
  4. Dalam proses pemindahan, disarankan untuk membuat komposisi tanah yang subur. Untuk melakukan ini, ambil dua bahagian tanah sod dan satu bahagian gambut dan pasir.
  5. Tanah mesti disenyawakan dengan nitroammophos. Ia akan cukup 300 g untuk satu semak.
  6. Saliran Juniper dibuat dari kerikil, batu bata yang pecah atau pasir kasar.
  7. Jarak antara anak benih adalah 1.5-4 m.

Semua yang anda perlukan untuk pemindahan juniper telah disediakan

Penting! Banyak jenis heather di alam lebih suka tumbuh di tanah yang mengandungi arang batu. Oleh itu, disarankan meletakkan sebahagian batu ini di bahagian bawah lubang..

Pembiakan

Adalah menarik bagi tukang kebun amatur untuk mengetahui bagaimana juniper membiak di rumah. Pembiakan heather dari biji adalah prosedur yang sukar, kerana ia muncul di tanaman hanya 10 tahun setelah menanam. Di samping itu, kerucut matang selama dua tahun. Oleh itu, lebih mudah menyebarkan juniper menggunakan keratan..

Penyebaran dengan keratan

Untuk menanam juniper, menyebarkan dengan keratan di rumah adalah kaedah terbaik. Pucuk tanaman betul-betul mengulangi perilaku dahan pokok dewasa dari mana mereka ditebang. Sekiranya bahan itu diambil dari bahagian tengah mahkota, maka heather muda akan tumbuh, pucuk dari cabang sisi bahagian bawah kemudiannya akan membentuk semak..

Sebelum menyebarkan juniper di rumah, anda perlu menyediakan bahan tersebut. Keratan dipotong paling baik pada musim bunga, dirawat dengan bahan untuk merangsang pembentukan akar. Selepas itu, mereka dicelupkan ke dalam air manis selama sehari dan ditanam di tanah yang telah disediakan. Rooting tanaman akan berlaku dengan cepat.

Veres tidak memerlukan banyak penjagaan diri. Agar tanaman tumbuh dan berkembang, cukup untuk menyiram dan memberi makan tepat pada waktunya.

Mod penyiraman

Walaupun hakikat bahawa juniper mudah menahan kekeringan, ia memerlukan penyiraman. Yang paling penting, dia perlu menyemburkan mahkota. Prosedur ini harus dilakukan setiap dua minggu..

Berpakaian atas

Adalah disyorkan untuk memberi makan tanaman setahun sekali pada musim bunga. Untuk melakukan ini, tambahkan hanya 50 g nitroammophoska setiap 1 m².

Ciri-ciri penjagaan musim panas

Juniper pada musim panas tidak memerlukan penjagaan tambahan. Pada musim luruh dan musim bunga, dahan kering dan patah dikeluarkan dari kilang.

Ciri-ciri penjagaan musim sejuk

Pada musim sejuk, hanya anak benih muda, yang belum cukup kuat dan berakar, yang harus dilindungi. Pokok renek dewasa ditarik bersama sedikit dengan benang sehingga dahan tidak mengalami salji.

Untuk mengelakkan dahan juniper pecah di bawah berat salji, mereka mengikatnya dengan benang

Juniper akan menjadi hiasan yang sangat baik untuk taman dan plot peribadi. Tetapi sebelum menanam, anda perlu memutuskan misi apa yang akan dilakukan oleh tanaman itu, dan menanamnya mengikut rancangan: secara tunggal atau berkumpulan.

Spesies Juniper - pokok atau pokok renek?

Juniper adalah pokok renek malar hijau yang merupakan tanaman asli. Walau bagaimanapun, penggunaannya yang meluas hanya menjadi nyata dalam beberapa tahun kebelakangan ini, yang mengejutkan orang dalam banyak cara. Bagaimanapun, tidak ada yang menyangka bahawa pokok biasa akan dilengkapi dengan wakil keluarga konifer yang anggun. Ini muncul entah dari mana dan melupakan prinsip tradisional seni bina taman yang telah berkembang selama beberapa dekad.

Jenis juniper yang popular?

Sebenarnya, tidak mudah untuk memilih jenis juniper individu. Malangnya, rakan senegara tidak pernah memperhatikan mereka, kerana penampilan hanya penting bagi mereka. Jadi, bagaimana tanaman ini dapat dibahagi lagi? Anda boleh membuat klasifikasi ringkas yang membantu menonjolkan pilihan yang paling popular, dan juga menggambarkan keindahannya..

Pertama, belukar. Juniper menjadi terkenal dalam bentuk pokok renek. Ini sama sekali berbeza dengan semua wakil tanaman kebun yang lain, jadi tidak ada yang terkejut bagaimana semak kecil hijau malar segera mengambil tempat yang tepat di antara rakan-rakannya di plot peribadi. Semua tukang kebun segera mula membicarakannya, ingin mengubah sepenuhnya pemandangan sekitarnya, yang selalu tidak mempunyai keaslian dan "semangat".

Kedua, pokok. Sudah tentu, jika anda memberitahu seseorang bahawa juniper adalah pokok konifer, dia akan ketawa. Sesungguhnya, beberapa tahun yang lalu adalah mustahil untuk bertemu dengan kecantikan seperti itu di mana sahaja di bandar. Sebenarnya, ia berkembang secara eksklusif di kawasan terpencil di bahagian Asia di negara ini. Namun, kini boleh dibeli tanpa banyak kerumitan. Tidak terdapat perbezaan dari segi penampilan. Jarum dan kerucut dibina dengan cara yang sama, jadi satu-satunya perbezaan adalah kehadiran batang dan ranting..

Ternyata juniper paling mudah dibahagikan kepada hanya dua jenis bersyarat. Pilihan klasifikasi ini harus dianggap paling mudah diakses oleh orang biasa, kerana jumlah spesies tumbuhan konifer yang menggembirakan ini mencapai 60 keping. Secara semula jadi, bahkan ada di antara mereka yang tidak akan pernah dilihat, jadi tidak ada gunanya menggambarkan pesona mereka..

Bagaimana juniper mengakar di plot

Nampaknya tidak lama dahulu tidak mungkin bertemu dengan seorang juniper dalam harta persendirian rakan senegara. Ya, ia tumbuh di hutan dan taman, dianggap jarang. Namun, keperluan penduduk menuntut kemunculannya di kedai kebun..

  • Kenyataannya adalah bahawa beberapa tahun yang lalu pemilik rumah negara mula memberi perhatian khusus kepada keadaan plot belakang rumah mereka sendiri. Kemudian jumlah kotej di pinggir bandar terus bertambah, jadi ada keperluan untuk membuat projek reka bentuk landskap yang unik. Di sini para pakar memutuskan untuk menggunakan semua daya tarikan semak konifer. Dialah yang menjadi penemu jalan bagi banyak spesies juniper, yang ketika itu belum sempat mengambil tempat di sebelah orang..
  • Daya tarikan terbesar dikaitkan dengan sifat konifernya. Perkebunan malar hijau sangat dihormati oleh pemilik rumah negara, kerana mereka ingin menikmati keindahan alam, dan bukan penutup salji putih yang membosankan.
  • Konifer Boom Hijau Tanah
    Beli

    Min persenyawaan. TerraSol® Softwood
    Beli

    Juniper bersisik "Dream Joy"
    Beli

    Benar, juniper berkayu muncul di kawasan tengah kemudian. Dia harus "menahan persaingan" thuja yang telah digunakan untuk menanam di taman kota selama beberapa dekad. Ini membolehkan anda membuat patung sebenar, itulah sebabnya orang sering lebih suka menggunakannya di lanskap. Juniper dapat mengunggulinya dengan kemegahan semula jadi. Penampilannya lebih menenangkan seseorang, kerana membawanya lebih dekat dengan alam.

    Pereka yang berpengalaman selalu menggunakan juniper dalam reka bentuknya. Lebih-lebih lagi, mereka tidak pernah memikirkan bentuknya, kerana tidak masuk akal. Walau bagaimana pun, penternak telah mengubah sepenuhnya tanaman asalnya, menjadikannya tidak bersahaja dan semudah mungkin untuk menanam. Pada prinsipnya, jika dikehendaki, seseorang dapat melihat maklumat lengkap mengenai seluruh keluarga konifer, tetapi mengapa melakukannya? Adalah lebih berguna untuk menentukan pilihan mana yang lebih sesuai untuk membuat pemandangan yang indah: pokok atau pokok renek.

    Juniper

    Juniper adalah pokok atau pokok renek yang digunakan untuk mengobati berbagai penyakit pada manusia, dan juga digunakan dalam reka bentuk lanskap. Kepelbagaian spesies dan jenis menunjukkan perbezaan bentuk mahkota, warna jarum dan ketinggian tanaman. Efedra malar hijau ini menarik perhatian tukang kebun dan pencinta pemandangan yang indah. Ia juga mempunyai aroma pain yang indah yang tersebar di jarak jauh. Sejak zaman kuno, orang telah menyusun lagu tentang juniper, dan penyair mendedikasikan puisi kepadanya.

    Penerangan botani

    Juniper tergolong dalam keluarga Cypress. Beberapa jenis pokok juniper boleh tumbuh hingga ketinggian 15 meter. Kilang ini mempunyai jangka hayat sekitar 600 tahun. Mari kita lihat dengan lebih dekat bagaimana rupa juniper.

    Juniper mekar pada akhir musim bunga, dan di kawasan sejuk pada awal musim panas. Bunga itu berbentuk kerucut dan spikelet. Kon wanita berwarna hijau muda, dan spikelet jantan sedikit memanjang, dicat kuning.

    Buah Juniper adalah kerucut yang menyerupai buah beri. Mereka terletak di cawangan dan berdiameter sekitar satu cm. Skala beri kerucut rapat antara satu sama lain, oleh itu ia tidak terbuka. Mereka mempunyai bau pedas yang menyenangkan dan masak selama dua hingga tiga tahun pada bulan September. Oleh kerana aroma konifer yang menyenangkan, buahnya digunakan di pelbagai bidang perindustrian..

    Juniper dianggap sebagai tumbuhan konifer dan malar hijau. Jarum Juniper boleh terdiri dari pelbagai warna dan warna dalam warna hijau. Beberapa jenis mempunyai jarum hijau dengan warna kuning atau dengan jalur stomatal. Jarum keras dan tajam dan tumbuh hingga satu sentimeter panjangnya.

    Tunas tanaman tanpa sisik, dikelilingi oleh daun yang ditekan. Tetapi ada varietas yang memiliki tunas dengan banyak sisik yang padat. Sistem akarnya berserat, dangkal. Akarnya tidak mendalam, tetapi merebak di lapisan atas tanah, yang memungkinkannya tumbuh walaupun di permukaan berbatu.

    Jenis dan ragam

    Spesies Juniper mencolok dalam jumlah dan kepelbagaian mereka. Terdapat kira-kira 75 daripadanya. Terdapat banyak jenis juniper, yang ditanam untuk tujuan hiasan..

    Juniper biasa

    Spesies ini merangkumi bentuk tanaman, pokok renek dan merayap seperti pohon. Kulit abu-abu mempunyai pelbagai warna dengan pelbagai warna. Suka tempat yang terang dan tidak pilih-pilih mengenai komposisi tanah. Dia tidak suka pemindahan dari persekitaran semula jadi ke persekitaran rumah, jadi dia jarang berakar setelah manipulasi seperti itu. Spesies ini tahan fros. Ia mempunyai beberapa jenis yang paling popular:

    • Hibernica. Bentuk mahkota piramid yang panjang dan menegak dengan jarum lembut dan ranting hijau yang padat menekan batangnya. Belukar mempunyai sistem akar yang kuat yang turun hingga kedalaman 5 meter. Kerucut hijau muda bertukar menjadi coklat tua apabila masak.
    • Kompresa. Tanaman konifer kerdil dengan bentuk kolumnar. Jarum dalam bentuk jarum nipis dan kecil sebanyak setengah sentimeter. Ia boleh tumbuh di bawah sinar matahari dan di bawah naungan. Kilang itu tidak takut akan kekeringan dan udara yang tercemar.
    • Repanda. Pokok renek yang tumbuh rendah dengan mahkota bulat. Ia tumbuh seluas dua setengah meter, dan tingginya maksimum setengah meter. Jarumnya sangat nipis dan pendek sehingga jarum terasa lembut dan halus ketika disentuh. Ragamnya banyak digunakan dalam reka bentuk landskap..
    • Nana (Nana aurea). Pelbagai kerdil, ketinggian maksimumnya tidak lebih dari 40 cm. Penyebaran warna jarum di palet adalah dari nada biru hingga hijau gelap dengan pelbagai warna. Tidak bertolak ansur dengan fros. Dihargai kerana penampilannya yang unik dan penjagaan yang bersahaja oleh tukang kebun.

    Juniper Cossack

    Spesies ini didominasi oleh varietas menjalar yang dapat tumbuh dalam jarak jauh kerana mengakar sendiri ketika bersentuhan dengan tanah. Mengalami sebarang masalah cuaca. Kerucut tanaman ini beracun dan mempunyai aroma tertentu. Varieti yang paling popular adalah:

    • Tamariscifolia (Tamariscifolia). Selama setahun, varietas ini dapat tumbuh selebar 10-15 cm, dan tingginya hanya 2 cm. Jarum kecil dan lembut berwarna hijau. Masing-masing dari mereka sedikit melengkung dan mempunyai jalur putih di bahagian depan. Kerucut biru dengan mekar berlilin.
    • Erekta. Pelbagai jenis pokok, tingginya mencapai 4 meter. Cabang tumbuh secara menyerong membentuk mahkota piramidal. Jarum berwarna paya, dari kejauhan, kelihatan lebih gelap.
    • Fastigiata. Ia mempunyai bentuk mahkota kolum sempit dengan jarum lembut dan halus hijau gelap. Daun jarum bersisik. Boleh tumbuh tinggi sehingga 7 meter.

    Juniper bersisik

    Belukar dengan mahkota yang sangat padat. Mempunyai kulit kayu yang hampir gelap. Jarum dengan jarum pendek, tajam dan keras. Jenis spesies yang paling terkenal:

    • Bintang Biru. Ini adalah varietas kerdil dengan bentuk mahkota bulat, yang mengambil bentuk hemisfera dengan pertumbuhan tanaman. Jarum semak biru bersisik, pendek dan berduri. Ketinggian maksimum tanaman tidak lebih daripada 70 cm.
    • Meyeri. Pelbagai tanaman rendah dengan mahkota berbentuk mangkuk. Lebarnya boleh tumbuh hingga 3 meter. Jarum bersisik, mempunyai warna kelabu yang tidak biasa dengan warna biru. Panjang jarum tidak melebihi satu sentimeter.
    • Api Emas. Semak tumbuh rendah dengan bentuk mahkota yang merebak. Ia mencapai ketinggian satu meter. Jarum berwarna biru keperakan dengan bintik kuning berkrim secara rawak.

    Juniper mendatar

    Dalam persekitaran semula jadi, ia tumbuh terutamanya di Amerika Syarikat dan Kanada. Pokok renek mempunyai dahan panjang dan tumbuh dengan sangat perlahan. Varieti spesies yang popular:

    • Adpressa. Belukar rendah dengan mahkota yang lebat. Ia tumbuh hampir dekat dengan tanah. Mempunyai ranting tenun yang panjang dan panjang dengan jarum hijau, dengan serpihan bintik-bintik putih.
    • Hutan Biru. Sebuah pokok renek yang menjalar dengan dahan menghala ke atas. Mereka sangat fleksibel dan pendek. Pada musim sejuk, jarum bersisik hijau mempunyai warna ungu..
    • Lime Glow (Limeglow). Perdu mendatar mempunyai warna lemon yang luar biasa. Jarumnya lembut, bersisik, lebat dan kecil. Variasi musim luruh digunakan secara meluas dalam reka bentuk lanskap di hampir semua wilayah di negara kita..

    Juniper cina

    Dalam persekitaran semula jadi, ia lebih suka tumbuh di tanah Asia. Varieti mempunyai bentuk seperti pohon dan semak. Pada usia muda, ia tidak bertolak ansur dengan fros dan kekeringan. Varieti popular:

    • Stricta. Pokok kerdil dengan mahkota yang padat dan simetri. Cabang di batangnya bersudut dan cenderung ke atas. Jarum tipis dan lembut tajam berwarna hijau dengan warna biru.
    • Liana (Leeana). Pokok yang tinggi dan langsing dengan mahkota kolumnar yang padat dan jarum yang lebat. Boleh tumbuh sehingga 10 meter panjangnya.
    • Pfitzeriana (Pfitzeriana aurea). Mahkota pokok renek lebar dan merebak. Jarum runcing, lembut, seperti jarum dan kuning-hijau bersisik. Cabang tumbuh sejajar dengan tanah, pucuk muda menggantung dengan anggun.

    Cedar merah

    Jenis ini dikuasai oleh varieti dengan bentuk mahkota kolumnar. Kayu dari pokok ini digunakan untuk membuat pensel. Dan juga telah menemukan aplikasi yang luas dalam reka bentuk landskap. Berikut adalah beberapa jenis spesies yang paling popular:

    • Elegantissima (Elegantissima). Pokok langsing dengan mahkota berbentuk pin. Ia tumbuh dengan panjang hingga 2-3 meter. Jarumnya tebal, lembut, kuning keemasan.
    • Pendula. Bentuk mahkota yang menangis terbentuk kerana batang melengkung dan ranting-rantingnya tidak rata di sepanjangnya. Tingginya maksimum dua meter.

    Juniper berbatu

    Berkembang secara bebas di AS, lebih baik di kawasan pergunungan atau berbatu. Cawangan semak mengalami salji kerana bentuknya yang merebak, jadi disarankan untuk mengikatnya.

    Varieti popular adalah:

    • Roket. Tumbuhan tegak dengan dahan yang melekat erat pada batang. Ia boleh mencapai ketinggian 7 meter. Jarum berwarna kelabu-hijau dengan warna biru. Pemangkasan tanaman tepat pada masanya diperlukan untuk mengekalkan penampilan hiasan.
    • Pembalasan. Pokok renek yang menjalar dengan dahan jatuh ke tanah. Jarum tebal berbentuk jarum berwarna hijau dengan warna biru.

    Sebar

    Juniper boleh didapati di mana sahaja di negara kita. Di negara lain, tumbuh di garis lintang yang sama. Di Rusia, dari wilayah Leningrad hingga ke Ural, spesies juniper biasa tumbuh. Di Siberia, varietas spesies Cossack dari tumbuhan ini tumbuh. Di hutan Timur Jauh, anda boleh menemui juniper Cina dari pelbagai jenis atau melintang.

    Menanam dan meninggalkan

    Sekiranya anda membeli juniper di taman asuhan kanak-kanak, maka anda boleh memindahkannya ke kawasan terbuka pada musim apa pun. Perkara utama adalah penyiraman tepat pada masanya pada awalnya. Tetapi keratan atau anak benih paling baik berakar pada musim bunga atau musim luruh. Sebilangan besar varieti lebih suka pencahayaan yang baik dan beberapa tumbuh dengan baik di tanah berbatu.

    Sebelum menanam tanaman, anda perlu menggali lubang dengan ukuran kira-kira satu meter persegi. Letakkan saliran di bahagian bawah, jika perlu. Tumbuhan dikeluarkan dengan teliti dari bekas dan diletakkan di dalam lubang. Semasa menaburkan efedra dengan tanah, anda tidak perlu memperdalamnya. Selepas menanam, penyiraman yang banyak diperlukan..

    Sangat mudah untuk merawat juniper. Penjagaan tanaman terdiri daripada penyiraman tepat pada masanya untuk beberapa jenis dan melonggarkan tanah. Spesies tertentu memerlukan pemangkasan bermusim atau hiasan, dan juga tempat perlindungan untuk musim sejuk. Semasa menyiapkan tanaman untuk musim sejuk, selain pemangkasan dan pembungkus, disarankan pembajaan.

    Pembiakan

    Juniper boleh disebarkan dengan cara yang berbeza. Di persekitaran semula jadi, tanaman ini membiak dengan biji. Oleh kerana kerucut kedua-dua jantina tumbuh di efedra, benihnya masak di dalamnya. Pucuk matang terbuka dan biji-bijian tersebar di kawasan itu dengan bantuan burung dan angin..

    Di rumah, lebih baik membiak dengan keratan, pelapisan dari tanaman induk dalam varietas menjalar atau dengan membelah belukar. Mana-mana kaedah vegetatif ini sangat sesuai untuk pembiakan juniper.

    Penyakit dan perosak

    Oleh kerana penjagaan yang tidak betul atau jarak yang tidak diingini dengan tanaman lain, juniper boleh menghidap penyakit.

    • Jarum pengeringan. Pada musim sejuk, pada hari-hari cerah, ketika pemakanan akar dihentikan, proses fotosintesis berterusan di jarum. Untuk menyelamatkan tanaman, anda perlu menumpahkan tanah dengan air panas, dan menutup tanaman itu sendiri.
    • Karat. Penyakit kulat. Ia kelihatan sebagai pertumbuhan oren di dahan. Pucuk yang terkena mesti dipotong dan dibakar. Jangkitan dapat dielakkan jika tanaman tersebut tidak ditanam di sebelah pohon pir atau epal, serta disembur dengan racun kulat tepat pada masanya..
    • Fusarium. Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat genus Fusarium. Mula-mula mereka menjangkiti akar tanaman, dan kemudian bergerak di sepanjang kapal berkayu ke batang, dahan dan jarum. Penyakit ini dapat dikenal pasti disebabkan oleh mekar putih di kawasan kerah akar. Memerangi penyakit seperti itu tidak berguna, jadi disyorkan untuk menggali tanaman bersama akarnya dan membakarnya.

    Makna dan penerapan

    Juniper mempunyai banyak faedah kesihatan. Tumbuhan ini telah ditemukan pada manusia dalam kehidupan sehari-hari dan perubatan, serta dalam reka bentuk landskap..

    Juniper dianggap sebagai tumbuhan perubatan. Yang paling bermanfaat ialah buah juniper. Atas dasar mereka, persediaan perubatan dan kesihatan yang dihasilkan dihasilkan. Permohonan dalam bidang perubatan:

    • sebagai ubat penenang;
    • pelega kesakitan;
    • antibakteria;
    • diuretik;
    • ekspektoran;
    • pembasmi kuman, dll..

    Penting untuk diingat bahawa semua, walaupun ubat semula jadi, mempunyai kontraindikasi, oleh itu, perundingan doktor dalam kes ini sangat diperlukan.

    Dalam kehidupan seharian, juniper juga berguna kerana sifat perubatannya. Mandi juniper meningkatkan imuniti dengan sempurna dan melegakan radang pada sendi, serta sapu juniper untuk mandi.

    Kayu Juniper mempunyai aroma pain yang indah. Ini secara praktikal tidak menyerah pada reput. Tukang kayu suka bekerja dengan bahan ini, kerana sangat mudah untuk memotongnya. Batangnya berat, padat, tetapi tidak keras. Tumbuhan ini terus menunjukkan kualiti berguna walaupun ditebang, membasmi kuman udara di sekitarnya. Oleh itu, pengrajin lebih suka membuat pinggan mangkuk atau barang dalaman kecil dari kayu juniper, seperti cenderahati..

    Gunakan dalam reka bentuk landskap

    Juniper digunakan secara meluas untuk menghias plot rumah tangga dan landskap kawasan bandar awam. Belukar belukar di taman musim sejuk kelihatan sangat bagus. Pada musim panas, mereka berbeza dengan warna jarum dan bentuk mahkota dengan tanaman konifer atau gugur yang lain..

    Kerdil, jenis menjalar sangat sesuai untuk menghias batu karang dan slaid alpine. Kolumnar kelihatan hebat apabila berbaris di lindung nilai. Dengan memotong tanaman, anda dapat memberikan pelbagai bentuk yang pelik..

    Apa itu juniper: pokok atau pokok renek, tumbuhan konifer atau gugur

    Genus juniper (Juniperus) terkenal secara meluas. Ciri-ciri perubatan yang hiasan dan berharga tinggi telah menyebabkan populariti tanaman ini. Anda dapat memenuhi bentuk liar dan budaya di mana-mana pelosok dunia. Juniper kelihatan berbeza, bergantung pada jenisnya: penutup tanah, pokok renek atau pokok. Tidak menghairankan bahawa seseorang yang tidak berpengalaman dalam botani tidak dapat membezakan tumbuhan dengan konifer yang serupa..

    1. Kisah asal Juniper
    2. Penerangan mengenai penampilan juniper
    3. Kumpulan tumbuhan apa yang dimiliki oleh juniper?
    4. Juniper adalah pokok atau pokok renek
    5. Juniper: tumbuhan konifer atau gugur
    6. Apakah punca juniper?
    7. Penerangan daun Juniper
    8. Apa itu daun juniper?
    9. Juniper beracun atau tidak
    10. Ciri-ciri berbunga dan berbuah
    11. Bila dan bagaimana juniper mekar
    12. Biji juniper tumbuh
    13. Seperti apa beri juniper
    14. Di mana dan bagaimana tanaman juniper tumbuh
    15. Berapa tahun juniper hidup
    16. Berapa banyak juniper tumbuh
    17. Di manakah juniper tumbuh di Rusia
    18. Zon ketahanan musim sejuk Juniper
    19. Apa dan bagaimana bau juniper
    20. Beberapa fakta menarik mengenai juniper
    21. Kesimpulannya

    Kisah asal Juniper

    Tumbuhan konifer muncul di planet kita kira-kira 50 juta tahun yang lalu. Hari ini genus mempunyai lebih daripada 70 spesies, terutamanya diedarkan di Hemisfera Utara. Habitat efedra ini terbentang dari lereng gunung di kawasan tropika hingga ke Kutub Utara. Fosil masih wujud sejak zaman berikutan kepupusan dinosaurus secara besar-besaran 65 juta tahun yang lalu telah dijumpai di daerah Chingistaya. Kemudian spesies dijumpai di lembah Sungai Archeda dan Danau Balkhash.

    Juniper adalah tanaman gymnosperma, walaupun buahnya sangat mirip dengan buah beri. Namun mereka adalah kerucut dengan sisik berair yang menyatu bersama. Sejak zaman kuno, umat manusia terkenal dengan khasiatnya yang unik. Nama Rusia diterjemahkan sebagai "antara pokok" atau "mozhzha", iaitu "simpulan". Nama Latin terdiri dari bahagian kata-kata "berduri" dan "lebih muda", dan orang-orang Turki menyebutnya "archa".

    Di dunia kuno, ia terkenal sebagai ubat untuk ular, luka busuk dan bisul. Ini digunakan untuk batuk, batuk kering, kejang dan kemandulan, dan dianggap sebagai ubat yang berkesan untuk wabak dan penyakit berjangkit lainnya. Beri pain digunakan untuk memasak. Mereka digunakan untuk membuat sirup, mereka digunakan untuk musim kursus pertama dan kedua, mereka fermentasi kubis.

    Perhatian! Sains moden mengesahkan kemampuan tumbuhan konifer yang sangat baik untuk membasmi kuman udara. 1 ha penanaman juniper setiap hari menghasilkan 30 kg fitonutida. Cukup untuk membersihkan suasana bandar besar.

    Foto kilang itu menunjukkan Juniper di kawasan simpanan.

    Penerangan mengenai penampilan juniper

    Gambaran pokok renek dan foto juniper adalah seperti berikut:

    • adalah tanaman konifer malar hijau;
    • kayu dengan warna kemerahan, bunyi, tanpa saluran yang mempunyai resin, mempunyai aroma yang menyenangkan;
    • ia mempunyai sifat mekanikal yang tinggi, padat, tidak reput;
    • kerana saiznya yang kecil, mereka tidak digunakan dalam pengeluaran industri besar-besaran.

    Warna kulit juniper adalah heterogen: batangnya berwarna kelabu-coklat, dan pucuk muda berwarna coklat kemerahan, coklat gelap, ceri.

    Komen! Kayu ephedra relik digunakan untuk pembuatan kerajinan ukiran, perabot buatan tangan, mainan, tongkat.

    Kumpulan tumbuhan apa yang dimiliki oleh juniper?

    Milik perintah Pine, keluarga Cypress yang mulia. Dia dioecious, iaitu penyerbukan diri. Varieti monokres jarang berlaku.

    Juniper adalah pokok atau pokok renek

    Ramai tukang kebun tidak tahu sama ada juniper adalah ramuan atau tidak. Perlu diingat bahawa ia tergolong dalam jenis pokok renek atau pokok. Di wilayah selatan, batang kuat tumbuh hingga 11-15 m. Di lintang sederhana dan utara, serta di dataran tinggi, pokok renek adalah perkara biasa, termasuk merayap, dengan panjang tunas 1 hingga 3 m.

    Juniper: tumbuhan konifer atau gugur

    Klasifikasi juniper cukup jelas. Ini adalah pokok renek atau pokok malar hijau yang konifer.

    Apakah punca juniper?

    Bahagian bawah tanah tumbuh dengan baik walaupun di tanah yang subur dan berbatu, mampu tumbuh di tanah liat yang berat. Sistem akar juniper berorientasikan mendatar, jadi sensitif terhadap angin berangin dan ribut salji. Pada orang dewasa biasa, akar pusat mencapai panjang hingga 1 m. Pada varieti pokok, batang utama dapat masuk ke dalam tanah hingga 1,5 m. Pada masa yang sama, kedalaman jisim akar tidak melebihi 30-45 cm. Pertumbuhan tahunan adalah 10-20 cm per tahun. Dari usia empat tahun, jisim proses lateral mula berlaku di atas batang pusat, menenggelamkannya.

    Penting! Akar tumbuh aktif dua kali dalam satu musim. Pada awal musim bunga, ketika tunas membengkak, dan pada pertengahan musim panas. Itulah sebabnya tukang kebun yang berpengalaman melakukan pemindahan tanaman di antara peringkat ini..

    Penerangan daun Juniper

    Daunnya adalah jarum segi tiga atau rata dengan hujung tajam, berduri atau bulat. Mereka boleh mempunyai bentuk awl, linear-lanceolate berbentuk memanjang, atau rata. Dilindungi dengan lapisan lilin yang memberikan kilauan. Panjangnya mencapai 0,5-1,5 cm dan lebar 1-2 mm. Daun hijau, biru-hijau, perak-pirus, kelabu-hijau, hijau muda, nada keemasan diketahui. Dalam foto tersebut terdapat sebatang pokok dan daun juniper.

    Apa itu daun juniper?

    Juniper tergolong dalam konifer dan pokok renek, walaupun jarumnya adalah daun. Bezakan antara jenis jarum dan bersisik.

    Juniper beracun atau tidak

    Semua jenis tanaman konifer, kecuali yang biasa, sangat beracun. Bukan sahaja kerucut beracun, tetapi juga pucuk muda dengan daun.

    Penting! Semua kerja dengan pokok renek atau pokok mesti dilakukan dengan sarung tangan dan pakaian pelindung. Dalam prosesnya, jangan makan, jangan sentuh membran mukus dengan tangan anda.

    Ciri-ciri berbunga dan berbuah

    Ciri-ciri semak juniper tidak akan lengkap tanpa menerangkan ciri-ciri pembungaannya. Pematangan beri pain memerlukan perhatian khusus..

    Bila dan bagaimana juniper mekar

    Buah pertama dalam tanaman liar berlaku pada usia 5-10 tahun. Beberapa spesies hiasan menggembirakan pemilik selama 2-3 tahun. Di daerah dengan iklim subtropis dan sedang, ia mekar pada bulan Mei, ketika cuaca panas. Di garis lintang utara, tempoh berbunga beralih ke bulan Jun. Spesies monecious membentuk bunga unisexual secara eksklusif - hanya betina atau lelaki. Pada tunas yang berbeza-beza, berlainan jantina masak dengan satu pucuk.

    Komen! Bunga jantan adalah spikelet kuning terang, bunga betina berwarna hijau, tunas memanjang.

    Belukar terus membuahkan hasil sepanjang hayatnya.

    Biji juniper tumbuh

    Beri masak hanya pada spesimen betina atau dioecious. Penuaian yang banyak muncul di semak atau pokok setiap 2-3 tahun.

    Seperti apa beri juniper

    Biji Juniper adalah tunas yang diubah suai. Diameternya ialah 0.5-1 cm. Warnanya biru tua atau coklat kemerahan. Kulit ditutup dengan lapisan lilin pelindung. Setiap buah mengandungi 2-10 biji segitiga bujur. Rasa beri juniper biasa manis, konsistensinya berair, mentega. Mereka mempunyai aroma pain yang menyenangkan. Buah-buahan dari selebihnya varietas perennial tidak boleh dimakan..

    Di mana dan bagaimana tanaman juniper tumbuh

    Habitat Juniper meliputi hampir seluruh Hemisfera Utara, dari kawasan tropika hingga kepulauan circumpolar. Ia tumbuh di kawasan hutan dan padang rumput, di dataran tinggi, di tundra di Eropah, Rusia, Asia, Afrika Utara dan Amerika Utara. Terdapat di hutan pinus kering, bukit pasir dan hutan cemara. Ia berjaya hidup dan berkembang di tanah paya berasid dan cerun berbatu. Lebih suka tanah berpasir dan podzolic, tanah yang habis.

    Berapa tahun juniper hidup

    Ia dianggap sebagai salah satu centenarian yang dikenali di Bumi. Jangka hayat purata tanaman ini adalah 150-300 tahun, beberapa pemegang rekod hidup hingga 600. Terdapat spesimen unik, yang umurnya lebih dari 3 ribu tahun. Varieti kebun yang diusahakan hidup rata-rata 30-50 tahun.

    Berapa banyak juniper tumbuh

    Pertumbuhan tahunan pucuk adalah 3-20 cm, yang cukup ketara bagi tanaman konifer. Kepantasan sangat bergantung pada kepelbagaian. Yang paling cepat berkembang adalah spesies Cina. Pembangunan juga dipengaruhi oleh teknologi pertanian yang betul. Ia perlu:

    • memberikan pencahayaan yang mencukupi - pokok renek malar hijau menyukai cahaya matahari, di bawah naungan pertumbuhannya perlahan;
    • dengan keletihan yang teruk, pembajaan mesti digunakan setahun sekali;
    • menjalankan pencegahan penyakit dan kawalan perosak tepat pada masanya.

    Setiap musim, pemangkasan kebersihan harus dilakukan, membersihkan tanaman tunas yang kering, rusak dan berpenyakit.

    Di manakah juniper tumbuh di Rusia

    Di wilayah Persekutuan Rusia, spesies liar tumbuhan peninggalan dapat dijumpai di taiga Siberia, hingga ke lembah Sungai Lena, di hutan gugur, konifer dan campuran, dan padang rumput di bahagian Eropah. Ia tumbuh di Crimea, di pergunungan Caucasus, di Ural Selatan hingga Kazan.

    Zon ketahanan musim sejuk Juniper

    Juniper adalah tumbuhan konifer tahan fros yang dapat menahan suhu musim sejuk hingga –30 darjah. Disyorkan untuk penanaman di zon 3, 4, 5A dan B.

    Apa dan bagaimana bau juniper

    Seperti konifer lain, juniper mempunyai bau tart yang khas dan pedas. Aromanya lembut, berkayu manis. Beberapa spesies, seperti Bau, mempunyai aroma yang menyakitkan dan tidak menyenangkan.

    Nasihat! Semasa membeli tanaman konifer hiasan untuk plot peribadi, anda harus memastikan bahawa aroma pelbagai ini menyenangkan.

    Beberapa fakta menarik mengenai juniper

    Kilang ini mempunyai sebilangan sifat yang tidak biasa:

    • suka menetap simpanan arang batu yang besar, begini bagaimana lembangan arang batu berhampiran Moscow ditemui;
    • untuk menyembuhkan lembu yang sakit dan melindungi haiwan yang sihat dari penyakit, kawanan ternakan dihalau melalui asap dari api juniper;
    • di almari yang diperbuat daripada juniper, rama-rama dan kumbang tukang kayu tidak akan pernah bermula;
    • susu disimpan di dalam bekas yang dibuat dari kilang ini di Rusia, kerana berkat sifat antimikroba kayu, ia tetap segar untuk waktu yang lama;
    • di Rusia, beri pain dikeringkan, dibuat penyembuhan, serbuk;
    • dahan tanaman diikat di sapu dan digunakan di tempat mandi.

    Kesimpulannya

    Mengetahui rupa juniper, mudah untuk membezakannya dengan konifer lain. Ciri-ciri peninggalan ini, yang muncul di planet ini lebih dari 50 juta tahun yang lalu, adalah unik. Kayu lebat mempunyai sifat bakteria, tanaman ini mampu menghasilkan sejumlah besar fitonutida, membasmi kuman di sekitarnya. Hijau elastik berbentuk jarum yang kelihatan seperti jarum sebenarnya daun yang diubah suai. Tanaman konifer, bergantung pada spesies, tempat pertumbuhan dan keadaan iklim, dapat merayap, seperti pohon renek dan semak biasa. Berhati-hati ketika bekerja dengan tanaman - ia mengandungi bahan toksik.

    Spesies Juniper, sifat, penanaman, perosak, reka bentuk landskap

    Juniper adalah pokok atau pokok renek dari keluarga cemara. Terdapat begitu banyak jenis budaya ini sehingga tidak sukar untuk membuat sudut hidupan liar yang unik di taman dengan bantuan budaya hiasan ini. Artikel ini membincangkan jenis dan nama utama juniper, serta maklumat mengenai di mana juniper tumbuh, cara menanam dan merawatnya..

    Jenis dan jenis juniper terbaik

    Juniper itu unik. Ia dihargai kerana penampilan semula jadi, mengingatkan udara segar dari hutan gunung, dan untuk aroma yang mengagumkan. Menanam juniper di laman web ini membolehkan anda mendapatkan bahan mentah ubat yang berharga, tetapi kami akan mempertimbangkan bagaimana juniper berguna di bawah ini, tetapi buat masa ini kami akan memberi tumpuan kepada jenis budaya ini. Kami akan berusaha untuk mengetahui apa itu juniper pada prinsipnya, dan bagaimana menanam varieti tertentu.

    Pertama sekali, anda harus mengetahui kumpulan tumbuhan mana yang dimiliki juniper, sama ada tumbuhan ini adalah gymnosperma atau tidak. Menurut klasifikasi umum, belukar tergolong dalam konifer dengan kon kecil. Secara semula jadi, ia sering dijumpai di pergunungan Crimea dan Kaukasia, tetapi jenis tertentu terdapat di benua lain..

    Juníperus Communis

    Nama Latin ini menyembunyikan juniper biasa. Perdu ini memenangi hati pada pandangan pertama. Pucuknya yang menjalar akan mengubah kebun mana pun menjadi sudut alam yang tidak tersentuh, dan jika anda membentuk budaya dalam bentuk pohon dengan mahkota piramidal, ia akan menjadi pusat yang sangat baik untuk karangan bunga. Kilang ini mempunyai kulit merah dan jarum sempit yang tidak berubah warna walaupun di bawah pengaruh gas ekzos. Sistem akar bercabang menyediakan tanaman dengan kelembapan dan nutrien yang diperlukan, bahkan di tanah berbatu.

    Permaidani Hijau Juníperus. Dalam bahasa Inggeris, permaidani hijau bermaksud "permaidani hijau", yang sebahagian besarnya menerangkan rupa tumbuhan. Varietas berukuran kecil yang menjalar ini diperoleh dalam proses pemilihan dengan tanaman liar dari kawasan pesisir Norway. Budaya yang dihasilkan kecil, kira-kira 30 cm, tetapi kerana pucuk malar hijau yang subur, ia kelihatan hebat di bunga.

    Juníperus Gold Cone. Pelbagai jenis emas dikembangkan di Jerman. Mahkota semak yang tinggi hingga 2 meter agak mirip dengan cemara, jadi pokok langsing akan menghiasi mana-mana laman web. Warna jarum bergantung pada musim. Pada musim panas, ia mempunyai petua kuning, pada pertengahan musim panas berubah menjadi hijau terang, dan pada musim sejuk menjadi berkrim atau coklat. Tumbuhan konifer ini tumbuh dengan pesat, ukurannya meningkat beberapa puluh sentimeter per tahun. Kuda emas sering ditanam di kebun atau berhampiran tugu peringatan untuk landskap. Beberapa daripadanya biasanya pokok Krismas dan konifer yang tinggi..

    Permaidani Biru Juníperus. Permaidani biru mendatar berukuran lebih kecil, tidak lebih tinggi 60 cm. Tetapi kekompakan tersebut tidak boleh mengelirukan, kerana hanya satu kilang yang dapat mengambil ruang hingga 2 meter persegi. Jarum mempunyai warna kelabu-biru muda. Sikap terhadap cahaya adalah positif, sehingga budaya ditanam di kawasan yang cerah. Ini biasanya bertolak ansur dengan kekurangan kelembapan dan nutrien, oleh karena itu digunakan untuk lanskap berbatu. Pelbagai yang berasingan adalah kompak biru, yang lebih kecil dari segi ukurannya. Di samping itu, terdapat pelbagai jenis hutan biru mendatar, yang membentuk permaidani vegetatif padat di permukaan tanah..

    Titik Pensil Juníperus Sentinel. Pelbagai jenis Kanada yang luar biasa dalam bentuk mahkota menegak menyerupai pensil runcing. Susunan jarum di dahannya padat, dan pucuknya rapat. Ini berdekatan antara satu sama lain, sehingga pohon kelihatan sama dan rapi, dan membentuknya tidak menjadi masalah. Jarum kecil, hijau kaya. Sentinel akan kelihatan hebat apabila digabungkan dengan pokok konifer atau rimbunan lain, atau sebagai sebahagian daripada gelongsor alpine.

    Juníperus Sabina

    Dalam bahasa Latin, nama pelbagai ini tidak diketahui oleh banyak orang. Sebilangan besar tukang kebun mengenali juniper ini dengan nama Cossack atau Sabina. Sekiranya anda perlu menentukan jenis juniper yang paling bersahaja, maka reka bentuk landskap Cossack adalah pilihan terbaik. Ia tahan sejuk, tahan kekeringan secara normal dan membersihkan udara yang tercemar dengan sempurna, oleh kerana itu sering ditanam di bandar dan berhampiran kemudahan industri. Satu lagi jenis Cossack juniper yang popular adalah variasi atau variegatak. Ini benar-benar tidak bersahaja, dan pembentukan mahkota varietas Cossack yang betul membolehkan anda membuat karangan bunga asli.

    Juníperus Blue Donau. Terjemahan nama juniper taman yang menakjubkan ini adalah "Blue Danube". Ciri-ciri struktur memungkinkan untuk mengklasifikasikan donau biru sebagai varieti bersaiz sederhana. Menyebarkan pucuk, tetapi walaupun pokok renek berusia sepuluh tahun dapat mencapai ketinggian satu meter dengan diameter 1.5 meter. Salah satu semak yang paling cepat tumbuh, jadi ia ditanam sebagai lindung nilai. Perkara utama adalah mengetahui cara membentuk mahkota yang sesuai.

    Juníperus Tamariscifolia. Salah satu jenis yang paling indah dari Cossack juniper, yang dihargai untuk mahkota berkubah asalnya. Pucuk terbuka, tumbuh secara mendatar atau miring ke atas. Kerana ini, mereka saling berkaitan dan membentuk mahkota yang sangat padat. Anda tidak perlu bimbang tentang jenis tanah seperti mana yang disukai oleh juniper, kerana ia biasanya berakar walaupun pada tanah berbatu yang buruk, jadi ia sering digunakan untuk lereng landskap.

    Juníperus Horizontalis

    Sekiranya anda perlu menghijau kawasan yang luas, menanam juniper mendatar akan menjadi pilihan terbaik. Ini adalah semak berbaring yang tumbuh dengan cepat, dan pucuknya yang fleksibel dengan cepat meliputi kawasan yang luas. Jarum hijau kadang-kadang mengambil warna kelabu, dan untuk musim sejuk mereka menjadi burgundy. Habitat semula jadi - Amerika Utara, di mana ia tumbuh terutamanya di lereng sungai. Dalam budaya, sering tumbuh di batang.

    Permaidani Emas Juníperus. Pelbagai Karpet Emas berbeza dengan spesies lain dalam warna jarum. Ia hampir keemasan, dan kerana semak adalah penutup tanah, ia membentuk permaidani tebal berwarna kuning-hijau yang indah. Satu-satunya kelemahan belukar adalah bahawa ia tumbuh dengan perlahan, tetapi anda tidak perlu menyebarkan budaya dengan sengaja. Pucuk nipis diagihkan secara merata ke permukaan dan berakar sepanjang masa. Berkat ini, juniper yang merayap dalam reka bentuk taman sangat popular..

    Juníperus Mint Julep. Juniper dari varieti ini membentuk tebal. Ini adalah semak kerdil yang tumbuh dengan cepat yang secara praktikal menyebar di sepanjang tanah. Dahannya panjang, tumbuh ke sisi atau ke atas. Dalam kes ini, cabang-cabang sisi dapat melonjak, memberi tanaman penampilan semula jadi dan tidak tersentuh. Oleh kerana penampilan yang tidak biasa ini, variasi telah digunakan secara meluas dalam reka bentuk landskap..

    Juníperus King of Spring. Juniper king of spring dapat disebut dengan selamat sebagai raja taman. Cabang-cabang muda mula-mula tumbuh secara mendatar, dan kemudian menukar arah dan terletak pada sudut akut. Ciri budaya yang lain adalah dengan warna jarum yang berbeza. Teduh bergantung pada usia. Jarum tua berwarna hijau kekuningan, dan jarum muda berwarna hijau terang. Kombinasi yang tidak biasa ini membezakan pokok renek dari tanaman lain yang ditanam di kebun..

    Juníperus Squamata. Juniper tinggi seperti pohon ini berasal dari Asia, lebih tepatnya dari kawasan pergunungan timur. Secara semula jadi, ketinggian budaya dapat mencapai 3 meter, walaupun di kebun biasanya berbentuk seperti semak. Juniper bersisik dari pelbagai ini sangat hiasan kerana warna jarum yang tidak biasa. Teduh utamanya berwarna hijau tua, tetapi berwarna keperakan di bahagian atas..

    Kegembiraan Mimpi Juníperus. Dari segi intensiti pertumbuhan, juniper ini tergolong dalam varieti sederhana. Pertumbuhan tahunan tidak lebih dari 15 cm. Warna utama jarum berwarna kelabu-hijau, tetapi pertumbuhan muda dicat dengan warna kuning kehijauan berair, yang mewujudkan kontras yang menyenangkan dengan warna utama mahkota. Varieti juniper ini bertoleransi dengan pemangkasan dengan baik, oleh itu ia sesuai untuk membuat lindung nilai dan karangan bunga..

    Juníperus Chinensis

    Nama Latin ini menyembunyikan juniper Cina, yang paling sering digunakan dalam reka bentuk landskap. Efedra Cina ini menjadi asas untuk penciptaan banyak varietas dengan mahkota piramidal atau kolumnar. Tetapi yang paling berharga dianggap sebagai campuran jenis di mana dua warna jarum digabungkan. Terlepas dari spesiesnya, juniper Cina memiliki mahkota yang padat dan jarum hijau yang kaya, yang memberikan budaya ini nilai hiasan khas..

    Juníperus Stricta. Menurut Wikipedia, varietas ini agak baru kerana diternak oleh penternak Belanda pada tahun 1945. Pada pandangan pertama, ini adalah juniper biasa dengan mahkota sempit berbentuk kerucut atau piramid. Tetapi ketika tumbuh, diameter pokok menjadi lebih besar (hingga satu setengah meter), dan cabang-cabang sisi yang padat dengan jarum hijau kebiruan menjadikan budaya ini sebagai hiasan sebenar taman, oleh itu, strickta sering digunakan dalam reka bentuk lanskap.

    Juníperus Virginiana

    Juniperus virginiana adalah tanaman hutan yang boleh dijumpai di Amerika Utara. Di alam liar, budaya ini mencapai ketinggian 20 meter, tetapi dalam budaya jauh lebih padat. Mahkota berbentuk piramidal, semakin merebak seiring bertambahnya usia.

    Juníperus Gray Owl. Tanaman semak pendek dan subur ini dikembangkan oleh penternak Belanda pada awal abad ke-20. Mahkota bentuknya tidak teratur kerana arah pertumbuhan cabang yang berbeza: yang rangka sedikit dinaikkan dan diarahkan secara mendatar, dan yang lateral tumbuh ke bawah. Panjang jarum rata-rata, jarum bersisik, berwarna biru kebiruan yang tidak biasa dengan hujung putih. Sekiranya penanaman dan perawatan di ladang terbuka dilakukan dengan betul, diameter pokok renek dapat mencapai 3 meter.

    Juníperus Canaetii. Juniper Virginia Canaertii dibiakkan pada akhir abad ke-19, tetapi masih aktif digunakan dalam reka bentuk landskap. Virigna dapat mencapai ketinggian hingga 5 meter dengan mahkota piramidal. Pada mulanya, ia cukup padat, tetapi menipis dari masa ke masa, tetapi ini tidak mengurangkan nilai hiasan budaya. Daya tarikan pokok meningkat dengan kerucut biru, yang terbentuk dalam jumlah besar pada spesimen dewasa..

    Juníperus Scopulorum

    Ini adalah nama Latin untuk juniper berbatu, yang tersebar luas di hutan Amerika Utara. Menentukan sama ada juniper berbatu adalah pokok renek atau pokok, jawapannya tidak pasti. Juniperus boleh menjadi pohon setinggi 10 meter, atau semak pendek. Tumbuh normal di mana-mana tanah, tetapi memerlukan tempat perlindungan, kerana pucuk muda sedikit membeku pada musim sejuk.

    Juníperus Moonglow. Ini adalah pelbagai jenis juniper berbatu asli dengan mahkota bulat dan jarum kelabu biru. Budaya ini tumbuh dengan pesat dan tumbuh hingga 20 cm pucuk dalam setahun. Munglou dianggap salah satu jenis yang paling indah dan sering digunakan di lindung nilai dan slaid alpine..

    Permaidani Biru Juníperus. Shrub juniper sangat bagus untuk penjagaan dan penanaman di negara ini. Lebih suka kawasan terang, tetapi juga sesuai untuk tempat teduh. Tidak ada masalah dengan penanaman, kerana semak biasanya bertolak ansur dengan kekurangan air dan kesuburan tanah yang rendah. biasanya digunakan sebagai tanaman penutup tanah, dan pucuk yang terkulai dengan sempurna mengeluarkan hidrangeas dan jenis bunga lain yang tinggi.

    Juníperus Plumosa. Varieti ini dibuat berdasarkan pokok renek sederhana dan Cina. Cabang-cabang menyebar, dalam bentuk lengkungan terbalik. Terdapat pelbagai berasingan - aurea bulu dengan jarum emas. Tumbuhan perlahan-lahan tumbuh jisim hijau, oleh itu ia sesuai untuk membuat bonsai.

    Juníperus Pfitzeriana Compacta. Penternak melintasi jenis Cossack dan Cina dan mendapat kacukan Uniperus ini. Ia mempunyai pertumbuhan yang kuat dan mahkota yang tersebar hingga diameter 5 meter, tetapi jenis yang lebih padat dengan mahkota bulat biasanya ditanam di kebun..

    Juníperus Meyer. Hiasan ragam ini dijelaskan oleh mahkota multi-batang lebar dengan pucuk terkulai dan jarum biru-hijau. Lebih baik daripada banyak spesies lain, ia berakar di tempat baru, bertolak ansur dengan kekeringan, kekurangan nutrien dan cahaya matahari. Tahan terhadap penyakit dan perosak.

    Juníperus Icee Blue. Biru ais adalah salah satu jenis yang paling biasa. Jatuh cinta dengan juniper ini dengan mahkota hijau terang dan warna kebiruan muda adalah mustahil. Pucuk fleksibel merebak di sepanjang tanah dan membentuk permaidani padat yang mengalir secara harmoni di sekitar rintangan dan tergantung dari ketinggian.

    Juníperus Blue Danube. Varietas biru danub, keterangan dan fotonya memungkinkan bukan hanya untuk yakin akan daya tarik budaya, tetapi juga memasukkannya ke dalam senarai tanaman terbaik untuk kebun. Kekerasan musim sejuk yang tinggi membolehkan anda menanamnya di Ural dan Siberia.

    Bintang Biru Juníperus. Uniperus semak ini tumbuh dengan perlahan, tetapi untuk penantian yang lama, pemilik budaya akan diberi penghargaan sepenuhnya dengan penampilannya yang tidak biasa. Mahkota bulat juniper biru sangat subur, dan jarum kebiruan berbentuk jarum dengan sempurna mengeluarkan tanaman lain di bukit alpine. Ini membolehkan anda menggunakan bintang biru secara aktif dalam reka bentuk landskap..

    Juníperus Spartan. Juniper Spartan digunakan terutamanya dalam reka bentuk landskap. Nampaknya ia dicipta khas untuk pemangkasan dan pembuatan komposisi tumbuhan. Dengan bantuan potongan rambut yang cekap, juniper seperti itu dapat dengan mudah berubah menjadi karya seni yang sebenar. Kekerasan musim sejuk adalah rata-rata, oleh kerana itu varieti ini tumbuh terutamanya di wilayah Moscow, tetapi seiring bertambahnya usia, daya tahan pokok terhadap sejuk meningkat.

    Juníperus Pfitzeriana Glauca. Glauka adalah juniper bersaiz sederhana yang sesuai untuk kawasan teduh separa dan kawasan yang diterangi. Pada pandangan pertama, tanaman ini serupa dengan banyak jenis lain, tetapi masih mempunyai satu ciri penting. Pada musim panas, jarum berwarna hijau keperakan, tetapi pada musim sejuk mereka memperoleh warna ungu-biru yang tidak biasa..

    Juníperus Hornibrookii. Sekiranya penerangan untuk kanak-kanak diperlukan, adalah logik untuk menyebut varieti ini sebagai permaidani tanaman atau seprai. Cawangan pokok renek ini sangat lebat dan terletak di atas yang lain. Selain itu, pokok renek ini berduri, jadi hampir mustahil untuk menembus belukarnya. Varieti ini sesuai walaupun untuk iklim Siberia, kerana ia tahan beku secara normal..

    Juníperus Nana Aurea. Walaupun juniper malar hijau ini tergolong dalam jenis biasa, sukar untuk menyebutnya dangkal. Kepelbagaian nana dalam reka bentuk landskap dihargai kerana tunasnya tumbuh secara mendatar. Mereka digunakan untuk menghiasi lereng, batu dan bukit. Nilai hiasan budaya juga diberikan oleh jarum kuning-hijau..

    Juníperus Prince of Wales. Pelbagai jenis juniper mendatar lain yang dapat membantu menghidupkan semula kawasan taman yang berlorek. Setelah berminat dalam kumpulan mana budaya ini termasuk, anda harus tahu bahawa juniper ini merayap. Pucuknya yang banyak dapat berakar secara bebas, jadi semak dengan cepat mengambil seluruh kawasan bebas.

    Juníperus Kerbau. Varieti ini dapat ditanam di iklim kering, tidak sensitif terhadap peningkatan pencemaran udara dan fros. Ini membolehkannya ditanam walaupun di wilayah utara. Tetapi harus diingat bahawa budaya ini menyukai cahaya, jadi cerun berbatu yang terbuka akan menjadi tempat terbaik untuk menanamnya..

    Juníperus Loderi. Sebuah semak dengan mahkota kolumnar yang betul akan menjadi hiasan sebenar taman. Jarumnya yang hijau terang sempurna menanam tanaman lain, dan pucuknya bertoleransi dengan baik. Walaupun anak benih muda biasanya tidak rosak akibat fros dan kekeringan. Tetapi agar tanaman cepat berakar di tempat baru, disarankan meletakkannya di kawasan yang cerah dengan tanah yang subur..

    Juníperus Horstmann. Jenis juniper ini adalah yang paling tidak biasa kerana dahan yang dibangkitkan dengan pucuk tangisan nipis. Tidak seperti spesies lain yang popular, ia tidak suka melakukan pemindahan, dan di bawah pengaruh udara yang terbakar, gas itu mula sakit dan kehilangan kesan hiasannya. Spesimen yang digali di hutan mungkin tidak berakar sama sekali di kebun. Pada masa yang sama, budaya ini tahan fros dan hibernasi biasanya walaupun pada musim sejuk yang sejuk dengan sedikit salji..

    Juníperus Skyrocket. Secara semula jadi, juniper ini terdapat di hutan Amerika Utara. Salah satu tanaman terbaik untuk kebun, kerana mahkota diarahkan dengan tegak tegak, dan jarum berwarna kelabu-biru berfungsi sebagai hiasan sebenar laman web ini. Buah semak adalah berry kerucut biru gelap dengan mekar kebiruan.

    Juníperus Davurica

    Ini adalah jenis yang sangat kuat yang tumbuh di hutan Altai, Primorsky dan Wilayah Khabarovsk. Kayu sangat dihargai dalam industri, dan jarum dengan bau yang menyenangkan - dalam perubatan rakyat. Pokok ini juga berharga untuk reka bentuk lanskap, kerana bentuknya yang betul dan jarum hijau yang kaya.

    Juníperus Rigida

    Nama Latin ini menunjukkan juniper padat. Secara luaran, ini adalah semak Timur Jauh yang paling umum, tetapi mempunyai bentuk seperti pohon. Ia tumbuh di bahagian timur Asia, tetapi berakar di kawasan lain. Ia tidak bersahaja untuk dijaga, tetapi memerlukan pemangkasan secara berkala.

    Juníperus Sibirica

    Sebuah pokok renek yang rendah dan merayap dengan dahan yang lebat dan kulit coklat muda Fakta menarik: varieti juniper ini tidak hanya digunakan dalam reka bentuk landskap dan perubatan rakyat. Penyapu wangi dan penyembuhan untuk mandi dibuat dari cawangannya..

    Juníperus Procumbens

    Secara semula jadi, semak berbaring ini terdapat di Jepun. Tingginya kecil, kira-kira 30 cm, tetapi kerana banyak pucuk menjalar dan mahkota yang lebat, ia membentuk permaidani vegetatif yang rimbun. Jarum berwarna hijau terang, dengan bintik-bintik putih di pangkalnya. Varieti ini digunakan sebagai tanaman penutup tanah, tetapi dalam budaya tumbuh terutama di Jepun, kerana iklim kawasan Asia lain tidak sesuai untuknya..

    Ini bukan semua jenis juniper yang popular. Sebagai contoh, kegembiraan impian bersisik mempunyai jangka hayat yang panjang dan sesuai untuk landskap kawasan berbatu. Ada yang berminat untuk mencari juniper di hutan dalam iklim sederhana. Terdapat jenis pokok renek yang terpisah - Daurian. Ia boleh dijumpai di wilayah Leningrad, di mana ia tumbuh di kawasan tanaman pinus. Berkat tempat pertumbuhan ini, varietas ini juga disebut Leningrad, tetapi gambaran budaya praktikalnya tidak berbeza dengan konifer lain.

    Terdapat varieti lain yang kurang dikenali, tetapi tidak kurang cantik:

    1. Tamariscifolia: perihalan varieti ini harus bermula dengan fakta bahawa ia termasuk dalam varieti Cossack. Budaya ini mempunyai banyak sifat dan kontraindikasi yang berguna, jadi dalam perubatan rakyat digunakan dengan berhati-hati..
    2. Pelbagai repanda digunakan terutamanya dalam reka bentuk landskap. Ia mempunyai mahkota sfera yang padat dan padat, jadi pemilik dacha tidak perlu bimbang tentang cara membentuk semak.
    3. Sperma adalah spesies Cina. Ini adalah pohon dengan ketinggian sederhana dengan mahkota berbentuk lajur yang padat dan jarum hijau terang..

    Terlepas dari jenis yang dipilih, anda perlu mengetahui cara menanam tanaman ini di negara ini. Maklumat mengenai bagaimana pokok juniper mekar dan sama ada mekar pada dasarnya, dan apa yang disebut daun tumbuhan ini.

    Manfaat juniper dan sifat penyembuhannya

    Sesiapa yang sekurang-kurangnya merasakan bagaimana bau juniper tidak akan pernah acuh tak acuh dengan budaya ini. Tetapi, selain bau yang menyenangkan dan penampilan yang menarik, tanaman ini mempunyai sifat bermanfaat yang jelas, oleh itu ia sering digunakan dalam perubatan..

    Buah Juniper, kerucut, mempunyai komposisi kimia yang unik. Mereka mengandungi banyak vitamin, asid penting, unsur mikro dan makro.

    Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci mengenai sifat perubatan dan kaedah penggunaan budaya:

    1. Minyak pati budaya mempunyai kesan diuretik yang ketara. Oleh itu, decoctions dan infus berasaskan buah digunakan untuk melegakan edema..
    2. Buah Juniper mempunyai sifat koleretik dan antimikroba. Kerana ini, mereka digunakan untuk merawat penyakit sistem genitouriner (contohnya, urolithiasis dan pelbagai keradangan).
    3. Merebus berdasarkan beri kon merangsang proses pencernaan dengan sempurna, oleh itu ia digunakan untuk menormalkan usus dan meningkatkan selera makan.
    4. Suntikan beri membantu mengurangkan kahak. Mengambil ubat ini dari mulut membantu mengatasi banyak penyakit saluran pernafasan. Bahkan ada nama yang terpisah untuk penyediaan buah beri dalam bahasa Latin, yang hanya mengesahkan manfaat budaya ini dan membuktikan bahawa ia digunakan pada zaman kuno..
    5. Merebus herba juga digunakan secara luaran. Sifat anti-radang juniper membantu melegakan sakit sendi yang berkaitan dengan gout dan rematik. Kaldu dituangkan ke dalam tab mandi atau digunakan sebagai kompres pada sendi yang sakit. Komposisi yang sama digunakan untuk merawat luka dan bisul untuk mempercepat proses penyembuhan..

    Minyak pati Juniper baik untuk menenangkan sistem saraf. Beberapa tetes cecair wangi dapat ditambahkan ke pelembap untuk aroma yang menyenangkan sepanjang masa. Cawangan juniper biasa yang berkeliaran di rumah akan melakukan tugas ini dengan baik..

    Kontraindikasi untuk digunakan

    Sifat bermanfaat dan penggunaan juniper dalam perubatan tradisional sama sekali tidak menjadikannya sebagai ubat mujarab. Tumbuhan ini mempunyai beberapa kontraindikasi..

    1. Sebarang dana berdasarkan budaya ini dikontraindikasikan untuk wanita hamil. Faktanya ialah minyak pati dapat merangsang pengecutan otot, meningkatkan nada rahim dan bahkan boleh menyebabkan keguguran..
    2. Penggunaan ubat jangka panjang yang tidak terkawal berdasarkannya boleh menyebabkan masalah buah pinggang yang serius. Oleh itu, rawatan sepenuhnya tidak boleh melebihi 2 bulan..
    3. Jangan lupa bahawa mana-mana tumbuhan boleh menyebabkan alergi, oleh itu, sebelum mengambil ubat rakyat, pastikan anda berjumpa doktor..

    Perlu juga diingat bahawa hanya buah juniper biasa yang mempunyai sifat penyembuhan. Kerucut varietas Cossack beracun, jadi anda perlu berhati-hati ketika mengumpulkan.

    Walaupun terdapat kontraindikasi, budaya ini sangat penting dan mempunyai manfaat kesihatan yang luar biasa..

    Juniper yang semakin meningkat di negara ini

    Juniper terkenal bukan sahaja kerana tarikan visualnya, tetapi juga kerana kesahihannya. Secara semula jadi, kebanyakan jenis tanaman ini tumbuh di tanah berbatu yang buruk dan sering di iklim yang keras, jadi biasanya tidak ada masalah dengan menanam efedra di kebun. Tetapi mereka yang ingin tahu bagaimana menjaga juniper di kebun harus membaca maklumat teori dengan teliti..

    Agar budaya dapat berakar dengan baik di tempat baru, penting untuk menanam dengan betul:

    1. Banyak jenis juniper tahan warna, tetapi lebih baik memilih tempat yang cerah untuk menanam. Ini akan membantu mengekalkan kesan hiasan pokok renek..
    2. Lubang pendaratan disediakan terlebih dahulu. Lebar dan kedalamannya harus 1 meter agar sistem akar dapat sama rata.
    3. Dianjurkan untuk meletakkan lapisan saliran di bahagian bawah lubang (bata yang pecah, tanah liat yang diperluas atau batu yang dihancurkan), kerana kebanyakan jenis efedra tidak bertolak ansur dengan kelembapan yang bertakung.
    4. Semasa menanam, anak benih tidak dikuburkan, ditaburkan dengan hati-hati dengan tanah dan disiram dengan banyak. Selanjutnya, disarankan untuk menutup lingkaran batang dengan serbuk gergaji, gambut atau jerami untuk mencegah terlalu panas tanah, penyejatan kelembapan dan pertumbuhan rumpai.

    Ramai yang berminat dengan cara menjaga tanaman setelah menanam. Juniper secara praktikal tidak memerlukan penjagaan khas. Kebanyakan varietas bertolak ansur dengan kekeringan dan tidak memerlukan penyiraman. Tetapi pada musim panas kering dan jika tidak ada pemendakan, kelembapan masih dapat dimasukkan ke dalam tanah. Prosedur ini dilakukan sebulan sekali, menuangkan 2 baldi air di bawah setiap belukar. Juniper tumbuh dengan buruk hanya jika anak benih pada mulanya sakit atau diserang perosak.

    Juniper disenyawakan setahun sekali, terutamanya pada musim bunga. Untuk tujuan ini, nitroammophoska sesuai, yang merangsang pertumbuhan pucuk pada musim baru. 50 gram bahan ini cukup per meter persegi penanaman..

    Pokok renek juga tidak memerlukan tempat perlindungan musim sejuk, kerana disesuaikan dengan perubahan suhu secara tiba-tiba dan biasanya tahan sejuk. Tetapi, walaupun beberapa pucuk membeku sepanjang musim sejuk, mereka akan cepat pulih pada musim bunga..

    Perlindungan terhadap penyakit dan perosak

    Kerana bau yang tinggi dan kandungan minyak pati yang tinggi, juniper praktikalnya tidak terjejas oleh perosak. Tetapi dengan kelembapan udara yang tinggi atau tempat penanaman yang tidak berjaya dipilih, budaya ini dapat menjangkiti penyakit.

    1. Karat. Penyakit asal kulat, yang ditunjukkan oleh pembentukan pertumbuhan oren pada kulit dan jarum. Semua pucuk yang terkena dipotong dan dibakar untuk mengelakkan penyebaran kulat di kawasan ini. Untuk pencegahan, semak disembur dengan racun kulat beberapa kali dalam satu musim..
    2. Pengeringan secara fisiologi dari jarum. Patologi ini berlaku terutamanya pada musim sejuk di juniper yang ditanam di bawah sinar matahari. Di bawah pengaruh sinaran ultraviolet, fotosintesis aktif bermula pada jarum, tetapi sistem akar tidak dapat memberi nutrisi yang diperlukan. Akibatnya, jarum mula kering. Untuk mengelakkan ini berlaku, disarankan untuk menutup semak dengan bahan bukan tenunan untuk musim sejuk..
    3. Schütte. Penyakit kulat biasa berlaku pada semua konifer. Gejala pertama dalam bentuk menguning jarum tahun lalu mula muncul pada awal musim panas. Kemudian, bintik-bintik hitam terbentuk pada jarum. Cabang seperti itu dipotong dan dibakar, dan semak itu sendiri dirawat dengan racun kulat.

    Sekiranya penanaman tidak betul, pengeringan dahan sering diperhatikan. Penyakit ini diprovokasi oleh beberapa jenis kulat sekaligus, yang berkembang secara aktif di penanaman yang menebal atau di tanah yang padat. Sekiranya lesi minimum, pemangkasan dan penyemburan dengan ubat antijamur dilakukan. Tetapi, jika semak mulai kering sepenuhnya, lebih baik menggali dan membakarnya untuk mencegah penyebaran kulat ke tanaman lain..

    Kaedah pembiakan dan pemindahan juniper

    Setelah mengetahui cara menanam tanaman di tanah terbuka, anda perlu membiasakan diri dengan pilihan pembiakan. Perlu segera dijelaskan bahawa pemindahan tanaman dewasa hampir mustahil kerana sistem akar yang dikembangkan dan mahkota semak yang bercabang. Ini berlaku untuk kedua-dua jenis tumbuh bebas dan standard. Tetapi, jika sudah ada juniper di laman web yang menyebar di tanah, ia dapat digunakan untuk mendapatkan anak benih muda.

    Kaedah pembiakan benih di rumah tidak dipraktikkan, kerana memerlukan biji diproses dan dimasak, dan ini memerlukan banyak masa, dan pucuk pertama akan muncul sekurang-kurangnya setahun.

    Lebih mudah menyebarkan juniper dengan berlapis. Kaedah ini sesuai untuk jenis tumbuh rendah dan menjalar. Dahan yang dekat dengan tanah akhirnya mula membentuk akar dan berakar sendiri. Cukup sekadar memotong dahan seperti itu dan menanamnya di tempat baru. Kaedah pembiakan lain yang berkesan adalah dengan keratan hijau. Mereka dituai dari tanaman muda, dimasukkan ke dalam larutan stimulator pembentukan akar selama beberapa jam, dan kemudian ditanam di tanah yang ringan dan longgar. Apabila tunas muda terbentuk di dahan, ini bermakna pemotongan telah berakar dan berakar, dan ia boleh ditanam di tempat yang tetap..

    Juniper adalah budaya konifer yang luar biasa dengan aroma yang tidak dapat dilupakan. Ia sering digunakan dalam reka bentuk lanskap, dan pilihan varietas yang banyak dan kemudahan penjagaan akan membolehkan pemula menanam pokok renek ini..