Hidangan apa yang mesti dicuba di Greece

Hidangan kebangsaan Yunani adalah keharmonian herba aromatik, produk segar dan pelbagai rempah, berperisa dengan minyak zaitun.

Karya gastronomi, yang terkenal sejak zaman Yunani Kuno, "berpengalaman" dengan laut yang mengundang, matahari yang terik dan mencerminkan perangai orang tempatan yang ceria dan terbuka. Oleh itu, mustahil untuk mendapatkan gambaran lengkap mengenai negara ini, merasakan rasa Mediterraneannya tanpa mengenal hidangan yang paling popular dari masakan Yunani yang pelbagai..

Moussaka (Μουσακάς)

Perkara pertama yang dicuba di Yunani dari makanan adalah moussaka yang terkenal di dunia. Hidangan daging, yang membangkitkan hubungan dengan tarian sirtaki yang membakar, mempunyai akar Timur Tengah. Sudah pada abad ke-13, dalam buku masakan Arab, ada hidangan yang disebut "magum", yang sangat mengingatkan akan makanan istimewa terung Hellenic.

>>> Sewa kereta di Greece. Rahsia penyewaan, ciri dan peretasan yang menguntungkan Di kedai tradisional, lukumades disajikan pada tusuk sate khas, yang menyiratkan penolakan alat makan.

Vasilopita (Βασιλόπιτα)

Semasa merancang perjalanan musim sejuk anda dan membuat senarai perkara yang mesti anda cuba di Yunani, jangan lupa tentang makanan manis Vasilopita yang terkenal. Muffin ini yang diperbuat daripada adunan ragi yang subur disediakan untuk Tahun Baru. Ia mendapat namanya untuk menghormati St. Basil the Great - Santa Claus Yunani.

Terdapat banyak pilihan untuk resipi basilopita. Tetapi mereka semua mempunyai satu kesamaan - hidangan utama meja Tahun Baru mengandungi semangat oren parut, buah-buahan kering dan kacang-kacangan. Sebelum memasak, pelayan wanita memasukkan duit syiling ke dalam kek. Orang yang bertuah yang menjumpai bulat tembaga di bahagiannya diharapkan akan bahagia dan bernasib baik sepanjang tahun..

Hidangan di atas hanyalah seperseratus hidangan tradisional terkenal di negara ini di lautan. Hidangan terkenal seperti rebusan sayur spetsofay (Σπετζοφι), pai susu galactobureko (Γαλακτομπούρεκο), rusuk kambing goreng payaki bakso keftedes (Κεφτέδες), gyros flatbread meat (Γύρος) dan kuih jagung kahlo prama (Καλό Πράμα).

Masakan Yunani

Mengenal masakan kebangsaan, yang benar-benar patut diberi perhatian, akan menjadi bahagian yang menyenangkan dalam perjalanan anda ke Yunani. Hidangan Yunani adalah masakan Mediterranean dan merangkumi sayur-sayuran, daging, ikan dan minyak zaitun. Hidangan seperti itu akan menaklukkan gourmet yang paling menuntut..

Ciri-ciri Masakan Yunani

Hampir semua resipi mengandungi minyak zaitun, yang telah lama digunakan dalam memasak. Ia ditambah baik untuk berpakaian dan semasa rebusan dan menggoreng. Minyak sering digabungkan dengan komponen penting lain untuk masakan kebangsaan - lemon, atau lebih tepatnya jusnya.

Sayuran yang popular di Yunani termasuk terung, tomato, bawang, lada dan kekacang. Untuk bijirin, keutamaan diberikan kepada barli dan gandum..

Madu juga sering digunakan untuk memasak. Nectar yang paling banyak digunakan adalah dari bunga sitrus dan tanaman buah. Terdapat banyak resipi pencuci mulut dengan madu..

Herba dan rempah sering digunakan dalam masakan Yunani:

  • thyme;
  • Daun bay;
  • pudina;
  • bawang putih;
  • oregano;
  • selasih;
  • buah pala;
  • dill dan bijinya.

Daging digunakan dengan cara yang berbeza, tetapi terutamanya daging domba, daging babi, daging kambing. Ia dibumbui bukan hanya dengan rempah panas, tetapi juga pedas, misalnya kayu manis dan cengkih..

Terdapat juga banyak hidangan makanan laut dalam masakan Yunani, di antaranya terdapat banyak. Tiram, sotong, kerang, sotong, udang dan banyak lagi.

Kebanggaan negara yang tidak diragukan adalah keju yang dimasak oleh orang Yunani sendiri. Feta boleh dipanggil salah satu jenis yang popular, tetapi tidak hanya. Keju disediakan mengikut resipi unik khas, terutamanya dari susu kambing dan kambing.

Hidangan utama

Moussaka

Ini adalah kaserol daging terung. Untuk penyediaannya, kambing digunakan dalam bentuk daging cincang. Sayuran juga diperlukan untuk moussaka, seperti bawang, tomato, kentang. Hidangan dibakar dengan keju dan sos birel.

Dolma

Ini adalah analog kubis yang disumbat, hanya daun anggur muda yang digunakan untuk menggulung. Orang Yunani menyediakan dolma dengan daging cincang dan nasi, dibumbui dengan jus lemon dan minyak zaitun. Menyiapkan hidangan dengan rebusan.

Pastitsio

Ini adalah kaserol yang terbuat dari pasta, daging cincang dan sos béchamel. Untuk pastitsio bucatini digunakan - spageti dengan lubang di dalamnya. Hidangan ini mempunyai tiga lapisan: yang pertama adalah pasta dengan campuran keju telur, yang kedua adalah daging dengan tomato, pala dan rempah, yang ketiga adalah pasta dan sos bechamel.

Makanan ringan

Kami bercakap mengenai makanan kecil yang sesuai untuk makanan ringan antara makanan utama atau sebagai makanan semasa minum alkohol..

Suvlaki

Ini adalah potongan kecil daging yang disangkut tusuk sate, yang disebut kebab mini. Di Yunani, daging babi digunakan secara eksklusif untuk souvlaki. Sebelum ini, daging mesti diperap dengan rempah, jus lemon dan minyak zaitun.

Souvlaki juga disajikan dalam pita - kek rata yang dibuat dari adunan yang tidak beragi. Roti seperti itu dibungkus untuk membentuk poket dan potongan daging dimasukkan ke sana, menambah lada manis, sos, saus tomat, mustard dan juga kentang goreng secukupnya. Pita siap digoreng ringan. Ini jenis makanan segera Yunani.

Mezze

Ini adalah sebilangan besar makanan ringan. Hidangan boleh menjadi panas atau sejuk, paling sering dibumbui dengan garam. Makanan laut juga dianggap mezze. Makanan ringan biasanya disajikan dengan minuman beralkohol.

salad Greek

Makanan ringan yang popular di seluruh dunia. Keunikannya terletak pada kenyataan bahawa bahan-bahannya dipotong tidak halus, tetapi dalam bentuk kepingan besar. Untuk salad Yunani, anda memerlukan:

  • lada bel (hijau);
  • timun;
  • Chees Feta;
  • bawang merah;
  • buah zaitun;
  • minyak zaitun;
  • rempah.

Ciri penyediaan salad di Yunani adalah bahawa timun dikupas dan salad disajikan tanpa mengaduk bahan-bahan, melakukan ini sebelum makan..

Dalam tempoh puasa, feta diganti dengan tahu kedelai.

Taramasalata

Resipi klasik untuk hidangan ini merangkumi campuran roe cod salai, bawang putih, minyak zaitun dan jus lemon. Kadang kala resipi itu ditambah dengan kentang rebus atau roti. Semua komponen disebat pada pengadun, dan roti dan kentang direndam dalam susu. Secara tradisinya, taramasalata disajikan dengan roti pita, sepotong roti, ditaburkan dengan ramuan pada makanan ringan.

Hidangan ikan

Masakan Yunani milik Mediterranean, jadi terdapat banyak karya masakan yang berbeza dengan makanan laut.

Sudah menjadi kebiasaan memanggang ikan besar di atas panggangan atau arang, terlebih dahulu ditaburkan dengan jus lemon dan minyak zaitun.

Ikan Mediterranean kecil - sultanka, sol dan kudung merah - digoreng. Kaedah ini juga digunakan untuk menyiapkan ikan kod, jerung berukuran kecil, sinar.

Ia harus dikatakan mengenai telinga. Ikan rebus disajikan kepada para tetamu secara berasingan, dibumbui dengan lemon, dan kuahnya disajikan sebagai hidangan bebas.

Trout, salmon dan ikan lain yang terdapat di tasik lebih biasa dimasak di tengah Yunani..

Resipi makanan laut

Ini adalah hidangan yang sangat sedap. Dalam masakan Yunani, makanan laut disediakan seperti berikut:

  • udang panggang atau rebus dalam kuah tomato dan keju;
  • sotong dibakar atau direbus;
  • kerang dikukus, dicurahkan dengan perapan tomato dan keju;
  • rebus sotong dengan bayam;
  • cincin sotong digoreng dan dibakar;
  • udang galah dimasak dengan spageti.

Anggur sering digunakan dalam penyediaan hidangan makanan laut. Pada masa yang sama, alkohol menguap semasa memanggang - hanya tinggal nota aromatik yang menyenangkan dan rasa selepas minuman.

Sos

Untuk hampir setiap hidangan, orang Yunani menyajikan pelbagai sos, yang direka untuk menekankan rasa hidangan utama. Terdapat banyak resipi dalam masakan kebangsaan, tetapi secara tradisional ia disediakan dari bahan berikut:

  • yogurt semula jadi;
  • jus lemon;
  • bawang putih - pelbagai khas yang ditanam di Yunani;
  • minyak zaitun.

Dzatziki

Untuk menyediakan sos snek sejuk ini, anda memerlukan yogurt semula jadi pekat dari susu domba atau kambing, yang ditambah dengan bawang putih, timun, parut sebelumnya. Rempah-rempah untuk tzatziki adalah garam dan lada, kadang-kadang mereka dibumbui dengan jus lemon. Komponen penting dalam sos adalah minyak zaitun, dan sayur-sayuran ditambah seperti yang dikehendaki - dill atau pasli.

Scordalia

Sos pembuka tebal yang luar biasa dibuat dengan kentang, roti basi, rempah, kacang, minyak zaitun dan bawang putih. Menurut beberapa resipi, scordal dibumbui dengan sos wain. Makanan pembuka ini disajikan secara tradisional dengan ikan kod goreng. Scordalia disediakan selama tempoh puasa keagamaan di Annunciation, apabila dibenarkan makan hidangan ikan. Sos mempunyai konsistensi puri.

Avgolemono

Sos ini sering disajikan dengan salad dan hidangan utama, seperti bakso, daging babi bakar, dolma, dan juga ditambahkan ke sup. Ia mudah disediakan, kerana anda memerlukan jus lemon dan telur, yang dicairkan dengan kaldu.

Fasolada

Sejarah asal hidangan bermula dari Yunani kuno. Ini adalah sup tanpa lemak dengan kacang, sayur-sayuran (wortel, bawang, tomato, kentang, paprika), jus lemon dan minyak zaitun. Bahan-bahan disediakan menggunakan kaedah rebusan. Fasolada mempunyai konsistensi tebal.

Spartan chowder

Hidangan daging babi dan kaki yang unik, juga lentil dan rempah. Nama kedua hidangan adalah rebusan darah hitam. Resipi asli untuk sup tidak bertahan, tetapi rebusan serupa disediakan di negara lain, misalnya, Korea, Sepanyol, Jerman, Lithuania dan Poland..

Avgolemono

Sup sup ayam disediakan berdasarkan sos dengan nama yang sama. Komponen penting dalam hidangan adalah pes halus (ukuran biji beras), yang disebut orzo. Nasi jarang digunakan. Sup dibuat dari telur keseluruhan dengan penambahan jus lemon. Konsistensi avgolemono berbeza - dari ketebalan kaldu hingga sup-puri.

Produk ini boleh disebut kebanggaan masakan kebangsaan Yunani. Lebih dari 50 jenis keju dihasilkan di negara ini, dan setiap wilayah mempunyai produknya yang tersendiri. Orang Yunani menggunakan lebih dari 25 kg produk per tahun setiap orang, yang merupakan rekod mutlak di dunia.

Keju Feta yang popular di Yunani dipanggil pedesaan. Mereka sangat menyayanginya di negara ini. Feta dibuat dari susu domba. Ia mempunyai warna putih, tekstur padat dan rasa masin. Ia digunakan sebagai ramuan untuk "salad Yunani".

Kefalothiri

Ia adalah keju masin yang terbuat dari susu kambing atau domba. Warnanya berkisar dari putih hingga kuning. Ia dihidangkan dengan ouzo, hidangan daging, spageti, sayur-sayuran. Ia digunakan secara tradisional dalam penyediaan saganaki hidangan kebangsaan..

Graviera

Keju keras yang diperbuat daripada susu domba dengan rasa manis. Ini adalah keju kedua paling popular di kalangan orang Yunani selepas feta..

Kaseri

Keju yang diperbuat daripada susu kambing dicampur dengan kambing. Sedikit seperti parmesan. Warnanya kuning pucat. Memasak sekurang-kurangnya empat bulan.

pencuci mulut

Pastri dan hidangan manis di Yunani dipinjam dari masakan Turki. Selalunya, madu, pelbagai kacang dan buah kering digunakan dalam pencuci mulut..

Baklava

Ini adalah pai serpihan yang diisi dengan kacang dan sirap buah yang dicincang halus. Untuk penyediaan baklava, baik walnut atau badam digunakan..

Halvas

Pencuci mulut dengan semolina sebagai ramuan asas. Halvas adalah pencuci mulut yang paling halus dengan kacang dan madu, sementara rasa semolina sama sekali tidak dirasakan. Taburkan dengan kayu manis semasa dihidangkan. Di Yunani, halvas sering disajikan sebagai hadiah dari pertubuhan bersama dengan invois pesanan..

Lucumades

Adonan yang dicampurkan dengan ragi digunakan untuk membentuk donat, yang digoreng dalam minyak. Selepas itu, bola dituangkan dengan madu, dicelupkan ke dalam sirup gula dan ditaburkan dengan kayu manis. Pembakar dimakan dengan alat makan, kecuali ketika donat disajikan pada lidi.

Melomakarona

Ini adalah biskut manis yang disediakan secara tradisional untuk Krismas. Biskut bujur seperti itu boleh kurus - dimasak dengan minyak zaitun, dan sederhana, mentega dan susu digunakan dalam resipi.

Curabiedes

Biskut rangup dan rangup ini juga disediakan untuk Krismas. Komponen penting ialah badam, yang dihancurkan sebelum dimasukkan ke dalam adunan mentega. Taburkan dengan gula aising sebelum dihidangkan..

Minuman

Yunani juga unik untuk minuman beralkoholnya, yang dihasilkan mengikut teknologi dan resipi khas..

Metaxa

Minuman ini adalah campuran brendi dan wain, yang dibuat dari jenis anggur tertentu yang sebelumnya kering di bawah sinar matahari. Pada mulanya, Metaxa berumur dalam tong ek selama 12 bulan dan kemudian diperkaya dengan ramuan herba Mediterranean, kelopak mawar teh dan ekstrak tumbuhan lain. Seterusnya, minuman itu kembali tua..

Metaxa mempunyai rasa yang agak ringan, kerana kandungan anggur Muscat. Hidangkan minuman dengan orang atau tonik. Selalunya digunakan sebagai ramuan dalam koktel.

Minuman anise

Yang paling popular di Yunani adalah Ouzo, yang rasanya seperti brendi. Sejambak minuman beralkohol yang kuat ini diperkaya dengan rempah - pala, cengkeh, kayu manis.

Ouzo sering digunakan sebagai minuman beralkohol. Ia disajikan dengan makanan laut, ikan, salad, dan kadang-kadang makanan yang dibakar. Keistimewaan minuman adalah hidangannya. Di Yunani, adalah kebiasaan menuangkan Ouzo ke dalam gelas sempit tinggi 50 atau 100 ml. Minuman ini disajikan secara tradisional dengan ais, dicairkan dengan air.

Tsipuro adalah minuman yang lebih kuat, dengan kandungan alkohol 37% hingga 47%. Ia disajikan dengan sejuk di dalam periuk leher sempit. Minum dalam satu tegukan dengan segelas kecil. Orang Yunani yang lebih tua lebih suka minuman ini..

Kanser dan Racomelo

Kanser boleh disebut serupa dengan Tsipuro. Ini adalah sejenis cahaya bulan, hanya tanpa kehadiran rempah-rempah anis. Berdasarkan Raki, minuman lain dibuat - Racomelo, rasanya diperkaya dengan madu. Minumnya panas dan sering dijadikan ubat untuk selesema..

Semua orang di Yunani suka kopi. Ia digunakan di mana-mana dan dalam bentuk apa pun - kuat, dengan krim, dan sebagainya. Kopi berbuih dipanggil frappe. Mereka meminumnya sejuk.

Orang Yunani membancuh kopi secara tradisional dalam bahasa Turki - tradisi yang dipinjam dari Turki. Tetapi orang Yunani tidak minum teh, ia dianggap sebagai ubat..

Secara tradisinya, pelayan menyajikan sebotol air dengan sebarang pesanan di restoran. Tetapi kanak-kanak harus memesan jus segar dari jeruk Yunani, yang sangat berair dan manis..

Masakan Yunani - hidangan apa yang patut dicuba?

Kemas kini terkini: 22 Jun 2018

Kesan negara tidak akan lengkap jika anda tidak mencuba masakan kebangsaan di tempat-tempat tempatan semasa perjalanan, terutama ketika datang ke Yunani. Orang Yunani suka, dan yang paling penting, tahu memasak, mengubah hidangan Yunani kebangsaan menjadi karya seni.

Keistimewaan masakan negara

Hidangan kebangsaan masakan Yunani dibezakan dengan pelbagai citarasa dan faedah. Banyak pakar pemakanan mengesyorkan diet Mediterranean berdasarkan prinsip masakan Yunani untuk menormalkan berat badan..

Kelebihan masakan kebangsaan Yunani disebabkan oleh faktor-faktor sederhana tetapi penting:

  1. menggunakan produk yang sihat - sayur-sayuran segar, herba, keju buatan sendiri, makanan laut, buah-buahan;
  2. Orang Yunani tidak menggunakan makanan segera secara berlebihan;
  3. produk tradisional yang paling popular adalah minyak zaitun, yang ditambahkan pada banyak hidangan masakan kebangsaan; faedahnya telah diketahui sejak beribu tahun;
  4. hidangan kebangsaan dibumbui dengan jus lemon dan bukannya garam; buah sitrus ditambahkan ke hidangan utama (daging dan ikan), ke perapan, pencuci mulut;
  5. Orang Yunani sering dan banyak produk tenusu - yogurt, susu kambing, feta dan keju feta.

Ciri utama masakan kebangsaan adalah produk semula jadi, organik, kebanyakannya ditanam dan dihasilkan di negara ini.

Ia menarik! Masakan Yunani kebangsaan adalah gaya hidup tertentu. Menurut statistik, orang Yunani cenderung menderita patologi jantung dan onkologi, kegemukan. Buku pertama mengenai budaya makanan Yunani, ditulis pada tahun 330 SM.

Makanan pertama

Dalam masakan kebangsaan, kursus pertama tidak popular, sebagai peraturan, sup sayur tumbuk dimasak..

Namun, di Yunani, anda perlu mencuba sup:

  • Fasolada - sup kacang tradisional;
  • Fakes adalah rebusan lentil, dilengkapi dengan ikan masin, keju (paling kerap keju feta), zaitun dan bawang merah. Sup ini ditawarkan dalam cuaca panas.

Pada musim sejuk, sup yang lebih kaya dan enak muncul di menu restoran:

  • "Avgolemono" - sup dengan groats beras dalam kaldu ayam dengan telur dan jus lemon yang dipukul;
  • "Vrasto" - sup daging lembu nasional.

Makanan ringan Yunani

Secara tradisinya, setiap hidangan dimulakan dengan makanan pembuka yang merangsang selera makan. Mereka disajikan dalam pinggan berdiameter kecil. Hidangan makanan ringan yang disukai oleh orang Yunani dan mengesyorkan kepada pelancong untuk mencuba:

Dolmadakya

  • "Dzatziki" adalah makanan pembuka dan sos yang terbuat dari yoghurt, timun segar, minyak zaitun, dan rempah-rempah;
  • "Dolmadakya" - analog kubis tradisional dan dolma, makanan ringan yang diperbuat daripada beras, daging cincang, dibungkus dengan daun anggur;
  • Kalamarakya - sotong goreng;
  • "Taramasalata" - hidangan kebangsaan yang diperbuat daripada kaviar ikan kod asap, zaitun, herba, lemon dan minyak sayuran;
  • "Tyrokafteri" adalah snek dan lada keju lembut tradisional (varieti panas).

Salad

Terdapat dua jenis salad dalam masakan kebangsaan Yunani:

Melizanosalata

  • panas - dengan sayur-sayuran bakar;
  • sejuk - dengan sayur-sayuran segar.

Di antara salad panas, yang berikut adalah popular.

  • Brocola - hidangan brokoli tradisional.
  • "Pandzari" - salad bit.
  • Melizanosalata adalah campuran terung panggang, minyak sayuran, rempah, lemon dan bawang putih. Kadang-kadang yogurt, tomato ditambahkan ke dalam pinggan, dan dibumbui dengan bawang hijau. Pakar pemakanan menyebut hidangan ini sempurna dari sudut prinsip pemakanan yang betul, dan gourmets dengan tepat menganggap kombinasi produk ini sesuai dengan rasa..
salad Greek

Salad sejuk nasional termasuk sayur-sayuran segar, campuran rempah, pelbagai keju, minyak zaitun dan jus lemon. Cuka wain atau anggur disajikan secara tradisional di atas meja..

  • Hortu adalah hidangan tradisional dandelion, bahan utamanya adalah radiet.
  • "Horiatiki" atau salad desa - di kawasan kami hidangan ini lebih dikenali sebagai "salad Yunani". Komposisi ini merangkumi tomato, timun, paprika, bawang, zaitun, rempah aromatik dan minyak zaitun, dilengkapi dengan keju feta. Anda pasti akan berminat untuk mencuba salad Yunani di tanah airnya.
  • "Lahano" - salad dari kubis putih, wortel, akar saderi dan daun, beberapa suri rumah menambah salad dengan lada manis.
"Dakos"

Dalam banyak cara, masakan Itali telah mempengaruhi budaya makanan di negara ini. Pengaruh ini dinyatakan dalam penggunaan produk yang biasa di Itali, misalnya, rucola. Di beberapa wilayah di Yunani, mereka menawarkan untuk mencuba salad yang terbuat dari daun rucolla - "Roca". Resipi popular - tomato kering matahari, rucolla, keju parmigiano-reggiano.

Di Kreta, mereka menyukai salad Dakos tradisional yang dibuat dari serbuk roti khas yang besar, mereka sedikit direndam, tomato diletakkan di atasnya, keju Feta yang dihancurkan dipotong menjadi kiub kecil. Campuran itu dipakai dengan minyak zaitun yang dicampurkan dengan oregano. Kadang-kadang keropok dakos diganti dengan keropok dakakya kecil.

Hidangan utama Yunani

Hidangan tradisional Yunani dari kumpulan utama disediakan dari daging, ikan dan makanan laut. Terdapat banyak pilihan dan apa yang perlu dicuba.

Hidangan Daging.

Budaya masakan Yunani kebangsaan berdasarkan pada satu peraturan asas - tidak perlu menyulitkan. Hidangan yang enak, menurut orang Yunani, disiapkan secepat dan semudah mungkin, itulah sebabnya mereka lebih suka hanya memanggang daging dengan cara yang mudah. Daging dimakan dengan cara yang berbeza, tetapi jika anda melakukan perjalanan di kawasan pergunungan, anda harus mencuba permainan bakar atau babi hutan. Hidangan daging tradisional Yunani:

  • "Brizoles" - daging beraroma beraroma pada tulang;
  • "Suvlaki" - kebab ringkas;
  • "Kondosuvli" adalah analog barbeku tradisional kami;
  • "Paidakya" - tulang rusuk panggang tradisional (biasanya kambing);
  • "Gyros" - hidangan dalam kek rata, mirip dengan doner kebab atau shawarma, tetapi sangat baik kerana ia selalu mengandungi kentang goreng.
  • "Kokoretsi". Gourmet sebenar pasti ingin mencuba hidangan ini, kerana betapa enaknya bunyinya: organ dalaman domba, dibungkus dengan usus, dan dibakar di dalam ketuhar.

"Bifteki" - potongan kecil cincang biasa dengan pelbagai diameter, dibumbui dengan ramuan aromatik, keju, pelbagai sayur-sayuran.

Tradisi kebangsaan masakan Yunani didasarkan pada budaya banyak orang, selama beberapa dekad mereka dibentuk di bawah pengaruh kuk Turki:

  • "Suzukakya" - potongan kecil tradisional yang dibumbui dengan rempah;
  • "Kebabs" - hidangan hebat yang disiapkan di wilayah utara, tempat diaspora Turki menetap.

Pertama sekali, kategori ini merangkumi daging buatan sendiri atau permainan dalam periuk tanah liat dengan sayur-sayuran. Varian paling umum dari nama "Kleftiko".

Masakan Yunani kebangsaan untuk mencuba:

  • "Kuneli" - arnab rebus dengan sayur-sayuran;
  • Arnie Lemonato - kambing yang dimasak dengan perapan lemon;
  • "Coconisto" - daging lembu yang diperap dengan tomato;
  • Musaka adalah hidangan tradisional Balkan yang popular. Ia disediakan dari terung, daging cincang, tomato, kentang, keju, bawang, kemudian dibakar dengan sos dan keju Bechamel;
  • "Pastizio" - kaserol berlapis yang terbuat dari pasta, daging cincang, pengasam putih tradisional.

Pada nota! Hiaskan dengan daging - beras, sayur-sayuran.

Hidangan ikan

Setiap pelancong, apabila ditanya apa yang harus dicuba di Yunani dari makanan, pasti akan menjawab - ikan dan, tentu saja, makanan laut. Orang-orang Yunani asli menghormati makanan laut, kerana negeri ini terletak di pesisir laut.

Ikan besar dibakar di atas arang atau panggang, dibumbui dengan minyak sayuran dan jus lemon.

Ikan kecil - sol, mullet merah, sultanka digoreng. Juga, ikan kod goreng, ikan pari, ikan todak, ikan yu (kecil, Mediterranean).

Ikan tertentu digunakan secara eksklusif dalam penyediaan sup ikan. Ikan dihidangkan secara berasingan dengan perapan minyak sayuran dan lemon, dan kuahnya disajikan secara berasingan.

Ikan Lacustrine - ikan trout, sturgeon atau salmon - paling sedap dirasakan di wilayah tengah atau di Macedonia.

Penting! Pendekatan tradisional untuk memasak adalah kesegaran makanan yang sempurna. Harganya ditentukan oleh tempat pengambilan - ikan tempatan lebih mahal daripada yang diimport. Menu ikan di restoran lebih mahal daripada menu daging.

Makanan laut disajikan dalam bahagian berasingan pada menu.

  • sotong: dibakar atau direbus;
  • sotong: panggang tradisional - "Kalamaria Tiganita", goreng dengan pengisian keju - "Kalamarya Yemista me Tiri";
  • sotong rebus dengan daun bayam;
  • udang: goreng atau rebus dalam perapan tomato-keju;
  • kerang kukus tradisional atau dalam perapan tomat-keju.

Informasi berguna! Hidangan mahkota nasional dalam masakan Yunani - lobster dengan pasta - "Macaronada me Astako".

Perhatian khusus diberikan kepada hadiah laut; mereka digunakan untuk menyiapkan karya masakan yang akan dengan mudah memikat gourmet yang arif. Untuk sesuatu yang istimewa, periksa hidangan udang yang dimasak dalam sos tomat dan dibumbui dengan keju feta, atau hidangan sotong dalam wain manis dan dibumbui dengan rempah.

pencuci mulut

Hidangan manis tradisional masakan Yunani adalah warisan Turki. Ngomong-ngomong, tradisi meminum kopi buatan Turki juga tetap berasal dari Kerajaan Uthmaniyyah..

Semasa bersantai di pantai Mediterranean, pastikan anda menggembirakan pencuci mulut yang asli:

  • "Lukumades" - bola yang dibuat dari adunan, dibumbui dengan rempah, dituangkan dengan madu, ditaburkan dengan gula tepung;
  • "Baklava" - pai tradisional yang diisi dengan sirup buah, kacang cincang, pencuci mulut, sebagai peraturan, dibuat dari 33 lapisan (simbol zaman Kristus);
  • "Curabiedes" - pastri serbuk pendek dan biskut badam;
  • "Rizogalo" - puding yang dibuat dari beras, buah kering, kacang, dibumbui dengan kayu manis;
  • "Halvas" - halva dibuat dari semolina.

Sos Yunani

Sekiranya anda menjelajahi hidangan Yunani untuk mencuba semasa dalam perjalanan, pastikan untuk melihat sosnya. Orang Yunani berpengalaman dalam bahasa mereka dan menyediakannya untuk hampir setiap hidangan. Keistimewaan sos tradisional Yunani:

  • hanya bahan semula jadi;
  • tiada resipi rumit;
  • faedah maksimum.

Prinsip utama sos yang betul adalah bahawa ia harus menekankan rasa dan aroma makanan utama dengan lembut.

Bahan-bahan sos harus serbaguna dan digabungkan dengan ikan, makanan laut, daging, sayur-sayuran. Paling kerap digunakan dalam proses memasak:

"Avgolemono"

  • yogurt semula jadi;
  • minyak sayuran (zaitun);
  • jus lemon;
  • khas, bawang putih Yunani.

Sos klasik adalah Avgolemono. Ia disajikan dengan hidangan utama dan salad, dan digunakan dalam sup. Ia dimasak hanya dalam beberapa minit - campuran telur dan jus lemon dicairkan dengan kaldu. Bahagian dipilih secara individu bergantung pada ketebalan sos yang diinginkan. Marinade memberikan hidangan utama sedikit rasa masam.

Rahsia memasak! Jangan biarkan pengasam mendidih, kerana protein akan menggumpal.

Untuk makanan laut, perapan disediakan dari sawi, minyak sayuran, jus lemon, dan campuran herba kering. Di beberapa kawasan, madu ditambahkan ke dalam campuran ini untuk memberi tekstur lembut dan halus pada hidangan. Untuk ikan, dan sebagai hiasan salad, sos disediakan hanya dari dua komponen - jus lemon dan minyak zaitun.

Hidangan utama disajikan dengan sos Skorthalia yang terbuat dari allspice, badam dan minyak sayuran. Kadang-kadang serbuk roti dan kentang cincang halus dimasukkan ke dalam sos. Ini menjadikan makanan ringan.

Rahsia memasak! Untuk menghaluskan rasa bawang putih yang kuat, ia dipanggang.

Sos "Fava" asli - ia dibuat dari kacang tumbuk atau lentil, dibumbui dengan minyak zaitun, jus lemon, yogurt dan herba semula jadi (biasanya pasli).

Produk kebangsaan

Keju Yunani layak disebut. Lebih dari 60 jenis keju dihasilkan di negara ini, masing-masing dijadikan sebagai pembuka selera atau hidangan utama, digunakan untuk menyediakan hidangan lain. Semasa anda tinggal di Greece, kami mengesyorkan mencuba keju berikut:

  • "Feta" - keju putih, konsistensi agak padat, dibuat dari susu domba (lebih jarang dari kambing).
  • "Graviera" adalah keju dengan rasa manis, konsistensi tegas, dibuat dari susu domba.
  • "Manuri" - keju domba, mempunyai konsistensi lembut dan lembut, mempunyai kandungan kalori tinggi.
  • "Kasseri" - keju dari campuran susu domba dan kambing, putih dengan sedikit kekuningan.
  • "Kefalotiri" - keju pedas dengan rasa masin dan struktur berpori yang keras.

Hidangan tradisional lain adalah minyak zaitun. Di sini ia dijual di setiap kedai runcit. Kadang kala anda boleh mencuba produk sebelum membeli. Minyak ini disajikan dalam bentuk tulen atau dengan penambahan rempah, herba aromatik.

Minuman kebangsaan

Minuman Yunani alkohol yang paling terkenal adalah ouzo. Perlu dicuba terlebih dahulu. Ouzo disediakan dengan menyuling alkohol dengan penambahan anise, sejambak rempah (paling kerap - kayu manis, pala dan cengkih). Terdapat banyak pengeluar minuman di Yunani, oleh itu komposisi dan peratusan kandungan alkohol berbeza - dari 20% hingga 40%.

Ouzo digunakan dengan hidangan ikan dan makanan laut, disajikan dalam gelas tinggi dan sempit. Di kedai runcit, minuman itu dijual dalam botol dengan pelbagai saiz, kos minimum adalah 3 euro.

Tsipuro (tsipuro) dan raki - minuman beralkohol dengan kandungan alkohol 37% hingga 47%, menyerupai cahaya bulan. Perbezaan utama di antara mereka adalah kehadiran anise - di tsipuro, di udang karang tidak ada rempah.

Tsipuro disajikan dengan sejuk dalam periuk leher tinggi dan sempit. Minuman itu diminum dari gelas kecil, dalam satu tegukan. Sebagai peraturan, Tsipuro diperintahkan oleh orang Yunani dari generasi yang lebih tua, generasi muda lebih suka minuman lain. Kos satu botol berbeza dari 3 hingga 4 euro.

Ini adalah minuman beralkohol, yang mengandungi dua komponen - madu dan udang karang (bukan yang terdapat di sungai, tetapi yang dijelaskan di atas). Kadang kala kayu manis dan cengkih ditambah. Minuman ini paling kerap disediakan pada musim sejuk, kerana anda perlu meminumnya panas. Sebilangan orang Yunani menggunakan barah untuk selesema..

Racomelo boleh dibeli di pasar raya mana pun, tetapi lebih baik menyediakan minuman itu sendiri - beli udang karang dan madu. Prosesnya akan memakan masa beberapa minit, dan rasanya jauh lebih baik daripada produk kedai. Tuangkan udang karang ke dalam Turk, panaskan, masukkan madu secukup rasa, angkat dari api sebelum mendidih. Minumannya sudah siap, sekarang anda boleh mencubanya!

Minuman keras produksi Yunani, ciri khas - kehadiran mastic - resin yang diperoleh dari semak malar hijau. Mastic di Greece digunakan untuk penyediaan banyak hidangan, dalam kosmetologi.

Minuman keras disajikan sebagai minuman beralkohol dan selepas makan untuk pencernaan yang lebih baik. Rasa mastic asli dan tidak dapat dilupakan - manis dengan aroma konifer ringan. Kos sebotol adalah sekitar 10 euro.

Minuman yang paling popular di Yunani ialah kopi. Seseorang mendapat kesan bahawa mereka meminumnya secara berterusan - panas, sejuk, dengan atau tanpa busa, dengan susu atau krim, dengan penambahan pelbagai rempah. Sekiranya seseorang memesan teh dan bukannya kopi, orang Yunani pasti akan berfikir bahawa dia mempunyai masalah kesihatan..

Sekiranya anda ingin memahami sepenuhnya hidangan Yunani kebangsaan, cubalah bukan di hotel, tetapi di kedai dan restoran tempatan. Ini adalah satu-satunya cara untuk merasakan rasa Yunani yang sebenar.

Pengarang: Julia Matyukhina

  • Apa yang mesti dicuba di Turki dari makanan - pilihan hidangan tradisional

Dikemas kini: 2 Jan 2019 Masakan Turki penuh dengan pelbagai jenis hidangan dengan rasa yang unik...

Dikemas kini: 21 Jun 2018 Masakan Belgia berakar pada Zaman Pertengahan yang jauh. Nasional...

Dikemas kini: 14 Jun 2018 Masakan nasional Sri Lanka dibezakan oleh rempah dan rasa pedas, dengan...

Dikemas kini: 26 Mar, 2020 Penduduk Montenegro secara harmoni menggabungkan kualiti seperti...

Bagi saya, hidangan utama masakan Yunani adalah moussaka dan tzatziki, kopi frappe (walaupun saya tidak peduli dengan kopi biasa. Dan pada hari cuti, saya tidak kisah minum beberapa gelas ouzo.

Hidangan utama masakan Yunani

Tetapi bagaimana dengan orang yang pertama kali memasuki kedai Yunani? Apa yang hendak dipesan? Apa nak makan? Apabila mereka membawa menu Yunani, tidak ada yang jelas di sana! Musaka, tzatzika, suzukaka, saganaki, kleftiko, stifado - syaitan akan mematahkan kepalanya, tetapi anda mahu makan! Sekarang saya akan menyusun semuanya di rak dan mencari hidangan dan makanan ringan Yunani utama. Sekarang anda akan tahu dengan tepat apa yang harus dipesan di kedai Yunani!



1. Khoryatiki atau salad Yunani
Tidak mungkin membayangkan masakan Yunani tanpa Salad Desa Yunani! Resipi ringkas, penyediaan cepat, sedap dan sihat! Saya telah menulis secara terperinci mengenai salad. Saya tidak dapat membayangkan makan malam atau makan tengah hari di kedai Yunani tanpa salad horjatiki pedesaan. Dan saya menasihati anda untuk selalu mengambilnya!

2. Moussaka (aka moussakas)
Moussaka mungkin hidangan Yunani panas utama! Dengan kualiti moussaka, anda dapat, pada prinsipnya, menilai kualiti mana-mana kedai Yunani.
Apa itu moussaka? Moussaka adalah "kaserol" pelbagai lapisan terung dan daging (atau daging cincang), dipanggang dengan sos béchamel dan ditutup dengan kerak keju. Seluruhnya dibakar dalam oven atau oven dan disajikan dalam mangkuk tanah liat yang dalam. Setiap tukang masak mempunyai resipi moussaka yang berbeza, jadi anda boleh makan moussaka setiap hari di kedai berlainan dan ia akan berbeza di mana sahaja. Kadang-kadang mereka menambah kentang, di suatu tempat mereka boleh menambah cendawan, di suatu tempat mereka menggunakan tomato, di suatu tempat mereka menggunakan daging lembu, dan di suatu tempat mereka menggunakan kambing. Secara amnya, cubalah, sangat sedap (dan sangat memuaskan)!

3. Pasticio (atau pasta)
Pastizio adalah sejenis moussaka, hanya dengan pasta. Ia juga kelihatan seperti moussaka, kecuali pasta yang telah dipanggang dan daging di bawah kerak keju. Kemungkinan besar, akar "pasta" terletak di suatu tempat di Itali, bahkan ada nota Itali atas nama hidangan itu, kerana "pasta" di Itali tidak lain hanyalah pasta. Secara umum, jika anda mahukan pasta moussaka, bukan terung, ambil pastizio.!

4. Dzatziki (mereka juga tsatsyki)
Dzadziki adalah makanan ringan sejuk utama, tanpa itu tidak ada orang Yunani yang akan duduk di meja. Di banyak kedai disajikan tanpa diminta. Dzatziki adalah yogurt tebal dengan bawang putih dan timun parut yang tersebar di roti seperti mentega dan dimakan. Kadang kala dzatziki dijadikan sos untuk beberapa hidangan daging. Hidangan ini datang ke Yunani dari Turki, di mana ia dipanggil jajik.

5. Dolmades (atau hanya dolma)
Dolma adalah hidangan oriental klasik, "kubis yang disumbat" dalam daun anggur. Hidangan ini ada di mana sahaja anggur tumbuh, dan Yunani penuh dengan kebaikan ini. Dolma biasanya disajikan sebagai makanan ringan, tetapi pada dasarnya ia boleh menjadi hidangan utama, terutama jika anda seorang vegetarian. Dan semuanya kerana dolmade Yunani dibuat dalam 90% kes dengan pengisian sayur. Saya mencubanya, dolma dengan daging entah bagaimana lebih dekat dengan saya. Kadang-kadang terdapat daging, tetapi di hampir semua kedai, dolma adalah vegetarian secara eksklusif.

6. Saganaki
Ini adalah snek panas kegemaran saya di Yunani - keju panggang. Ini adalah keju khas yang disiram dalam tepung dan digoreng dalam minyak pada suhu yang sangat tinggi. Saganaki masin dengan wain Yunani - hebat! Sementara menunggu hidangan utama, ini adalah makanan pembuka panas yang luar biasa, yang, seperti salad Yunani, saya selalu mengambil! Ngomong-ngomong, selain saganaki, kedai masih boleh menyajikan feta goreng, tetapi ini adalah hidangan yang sama sekali berbeza. Saganaki adalah saganaki dan feta adalah feta.

7. Meze
Meze yang disebut sangat popular di hampir semua kedai makan (terutama di tempat pelancongan). Apa itu meze? Meze adalah campuran atau sekumpulan beberapa hidangan hidangan yang berbeza. Biasanya terdapat 2 jenis meze - daging dan ikan. Dalam meze daging, anda akan dihidangkan campuran daging, daging lembu dan domba yang berlainan, dan meze ikan (atau meze makanan laut) adalah ikan, udang, cumi-cumi, kerang, sotong, dll.

Kadang-kadang banyak pinggan kecil dibawa, tetapi biasanya semuanya dituangkan ke dalam satu pinggan besar. Bahagian Meze sangat besar. Sebahagian dari meze untuk 1 akan mengisi dua orang dengan mudah, dan satu bahagian untuk 2 orang akan memberi makan 4 orang. Saya dan isteri saya pernah mengambil meze makanan laut untuk 1 orang - kami makan berlebihan, membawanya bersama kami, dan masih ada yang tinggal untuk kucing)

8. Kleftiko
Saya suka kambing dan kleftiko adalah hidangan kambing Yunani terbaik. Kleftiko adalah daging domba yang dibakar di dalam ketuhar khas, dan dipanggang untuk waktu yang sangat lama, dan anda mendapat hidangan daging yang lembut, lembut dan sangat enak! Benar, selalunya ia tidak berlaku - mereka cepat membongkar! Oleh itu, jika anda suka daging, pastikan anda mencuba kleftiko.

9. Stifado
Stifado adalah rebusan daging rebus. Biasanya stifado dibuat dari daging lembu, tetapi juga dapat dibuat dari daging domba, dan dari arnab, dan dari ayam, dan bahkan dari gurita, secara umum, dari daging atau makanan laut yang dapat direbus. Ciri utama stifado Yunani ialah daging rebus dalam sos tomato dengan penambahan sebilangan besar bawang merah. Bawang merah adalah bawang bulat kecil yang tidak mendidih dan kekal utuh. Terdapat banyak di dalam pinggan, jadi jika anda tidak menyukai bawang, mungkin lebih baik memilih hidangan lain. Stifado dihidangkan dengan banyak sos tomato di mana ia direbus. Pada pendapat saya, terlalu banyak sos dan bawang, walaupun semuanya, seperti biasa, bergantung pada tukang masak.

10. Suzukaki (atau suzukakya)
Suzukaki adalah roti daging pedas, yang, seperti stiffato, direbus dalam sos tomato, tetapi tanpa bawang. Ciri khas potongan daging Yunani adalah bentuknya yang memanjang. Suzukaki sedikit menyerupai "kebab" oriental, hanya tidak dimasak di atas panggangan, tetapi direbus dalam kuali. Suzukaki klasik dibuat dari daging domba atau daging lembu, tetapi boleh menjadi ayam atau daging babi. Baru ingat, suzukaki = cutlets.

11. Suvlaki
Souvlaki adalah kebab kecil pada lidi kayu. Sebagai peraturan, souvlaki dibuat dari ayam, lebih jarang dari daging domba atau daging babi, dan bagi pelancong mereka bahkan membuat ikan, tetapi ini sudah sampah lengkap (dan pastinya bukan souvlaki). Daging dipotong kecil-kecil, diasinkan dengan sos, kemudian masukkan lidi dan dimasak di atas api, atau di dalam kuali, atau di dalam oven. Souvlaki agak kering, jadi mesti dihidangkan dengan sos, misalnya, yoghurt dzatziki. Souvlaki dianggap "makanan segera Yunani" dan disediakan di semua restoran makanan segera di Yunani. Apa yang boleh saya katakan, saya sangat suka makanan segera seperti ini!

Sudah tentu, masakan Yunani tidak berakhir di sana, masih banyak hidangan dan semuanya sedap. Saya hanya ingin menunjukkan dan memberitahu tentang yang paling penting dan paling penting, pada pendapat saya, lazat, yang mesti dirasakan sekurang-kurangnya sekali. Dan kemudian lihat sendiri, cuba dan nikmati!

PS. Dan petua penting selepas - bahagian di Greece sangat besar! Satu hidangan di kedai biasa cukup untuk dua orang, jadi ambil 1 salad - untuk dua, 1 salad panas - untuk dua, makanan ringan - juga untuk dua, dan jika anda mahu meze - tanyakan ukurannya - mungkin akan cukup untuk empat.

Langgan saya di Instagram @vladimirzhoga, ada banyak perkara menarik!

Bahan ini tertakluk kepada hak cipta. Penerbitan penuh atau sebahagian artikel dan gambar-gambar yang diletakkan di dalamnya tanpa persetujuan penulis adalah DILARANG di mana-mana media, media cetak dan di mana-mana laman web, kecuali pengeposan semula di blog peribadi dan halaman peribadi rangkaian sosial dengan petunjuk wajib pengarang dan pautan ke yang asal.

Masakan Yunani - masakan kebangsaan

Helo kepada semua pembaca blog! Hari ini saya akan menggoda anda dengan makanan Yunani. Dalam artikel itu saya akan memberitahu anda apa masakan Yunani dan dari mana masakan kebangsaan disediakan. Nah, secara tradisional, di akhir artikel anda akan menemui resipi untuk salah satu hidangan paling popular di Yunani..

Puasa memasak adalah yang paling sukar bagi saya kerana saya suka makan dengan baik..

Tidak ketara? Anda akan tahu bagaimana saya membajak di bilik kecil. Selain itu, saya mempunyai imaginasi yang ganas, sehingga selera makan kelihatan kejam. Saya rasa saya menyedari apa yang perlu saya lakukan dengan ini - menulis artikel mengenai masakan kebangsaan di kawasan tradisional di mana saya mencubanya. Hebat! Apa pendapat kamu?

Kami mencuba masakan Yunani di pulau Rhodes. Berhampiran Bandar Lama, terdapat banyak kafe dan restoran di mana anda boleh menikmati hidangan negara.

Masakan Yunani

Masakan Yunani sederhana dan sihat. Rasanya tetap unik, walaupun campur tangan masyarakat Itali dan Turki. Pastikan memasukkan sayur-sayuran, minyak zaitun dan rempah-rempah ke dalam masakan negara. Minyak zaitun adalah ramuan utama dalam masakan Yunani. Ia memberikan rasa dan kegunaan yang istimewa. Setiap keluarga Yunani mempunyai sekurang-kurangnya beberapa pokok zaitun, yang sering tumbuh sepuluh kilometer dari rumah mereka..

Hidangan utama masakan Yunani termasuk daging - daging babi, ayam, dan tentu saja ikan. Bagaimana tanpa dia! Di negara yang dikelilingi oleh laut, tidak mungkin sebaliknya. Ikan dan makanan laut di Yunani adalah kerang, sotong, udang galah, udang, sotong, sotong, ikan todak, belut, kutu merah dan banyak hidupan laut yang lain. Mereka panggang, digoreng, atau dimakan mentah. Orang Yunani yang mahir menggabungkan makanan laut dengan wain putih, lemon, bawang putih dan pasli, safron, menambah minuman keras ouzo dan kereta tsipouro (vodka tempatan).

Di Yunani, jumlah makanan buatan sangat kecil; sebaliknya, kilang minyak swasta sangat popular. Petani Yunani mengumpulkan susu domba dan kambing dari seluruh negara, menjadikannya keju yang sangat baik. Di Yunani, anda mesti mencuba feta, antotyro, halotiri, graviera, casseri, kalataki dan lain-lain. Keju boleh disajikan sebagai hidangan yang berdiri sendiri atau sebagai tambahan yang lazat. Hidangan Yunani biasanya bermula dengan makanan pembuka selera. Mari mulakan dengan mereka.

Makanan ringan

Ciri khas masakan Yunani adalah "meze". Ini adalah pilihan makanan pembuka yang banyak, disajikan pada awal makanan. Unsur meze yang paling biasa adalah tzazzyk.

Tzadzyki (tζατζίκι)

Tzaziki adalah sos berdasarkan yogurt, pulpa timun, minyak zaitun dan bawang putih. Ia disajikan sebagai meze sejuk dengan roti aromatik segar atau sebagai sos untuk daging atau ikan. Tzaziki disediakan dengan sederhana dan cepat, jadi sesiapa yang ingin merasakan sentuhan Yunani boleh memasaknya. Walau bagaimanapun, anda perlu mencari yogurt Yunani, yang termasuk dalam pangkal sos. Sos tzadzyki klasik disediakan seperti berikut: gosokkan timun segar pada parut kasar, garam, kemudian peras rata. Harap maklum bahawa ini mesti dilakukan dengan teliti, kerana kuahnya akan berair. Hantarkan bawang putih melalui bawang putih atau tiga dalam mortar. Masukkan beberapa titis minyak zaitun dan sedikit garam. Dalam bekas yang berasingan, campurkan yogurt, timun, bawang putih, cuka anggur, minyak zaitun. Gaul sebati. Voila! Kami mendapat sos tzaziki klasik.

Dolma (dolma)

Makanan ringan Yunani yang lain ialah dolma atau dolmades, atau dolmadakya dengan penuh kasih sayang. Komposisi dolma boleh berbeza-beza bergantung pada kawasannya. Secara tradisional, ia disediakan dari daun anggur. Daun anggur mula dituai pada bulan Mei, ketika mereka berair dan nipis. Mereka dibekukan, diawet atau diasinkan sehingga mereka dapat menikmati makanan ringan sepanjang tahun. Selain daun anggur untuk dolma, orang Yunani menggunakan kubis, bit atau daun ara. Seperti cengkerang, pengisian dolma boleh berbeza. Sekiranya dimasak, ia termasuk daging cincang, nasi, sayur-sayuran, herba, minyak zaitun sebagai hidangan utama. Sekiranya dalam bentuk makanan ringan, cincang tidak termasuk dalam pengisiannya, dan dolma dibungkus dalam bentuk gulungan nipis kecil, yang disajikan pada awal makanan. Di beberapa kawasan adalah kebiasaan menggunakan millet atau gandum dan bukannya beras. Rasanya sama sekali berbeza..

Taramasalata (ταραμοσαλάτα)

Pembuka selera taramasalata juga mendapat tempat di meja Yunani. Ia disediakan dengan kaviar ikan salai, minyak zaitun, bawang putih dan jus lemon. Tidak jarang menambahkan kentang rebus atau roti putih yang direndam dalam susu ke dalamnya. Taramasalata disajikan dengan zaitun dan roti. Kaviar di Yunani dianggap sebagai salah satu makanan gastronomi yang paling berharga di negara ini..

Tyrokafteri (τυροκαφτερή)

Tirokafteri adalah makanan pembuka bagi pencinta pedas. Ia digunakan sebagai sos lengkap untuk daging, sayur-sayuran dan makanan ringan. Seperti kebanyakan masakan kebangsaan, ramuan Tyrokafteri boleh berbeza-beza dari kawasan ke wilayah. Komponen utama pembuka selera ini adalah keju feta, yang terkenal di seluruh dunia. Ia dilengkapi dengan cabai, minyak zaitun, jus lemon dan rempah. Untuk konsistensi sos lembut, tidak jarang menambahkan yogurt atau tomato ke pembuka selera. Secara tradisional, pembuka tirokafteri disajikan dengan roti pita yang hangat.

Kalamaraquia

Masakan Yunani tidak boleh lengkap tanpa makanan pembuka makanan laut. Dalam kes ini, sotong goreng. Mereka disajikan dengan bir atau minuman keras ouzo. Dan juga kanak-kanak gemar mencengkam mereka. Sotong dipotong menjadi cincin dan digoreng dengan minyak zaitun. Sebelum menggoreng, sotong boleh dicelupkan ke dalam adunan atau tepung dengan bir. Kalamarakya rangup dan mempunyai kerak emas.

Saganaki (Σαγανάκι)

Saganaki adalah makanan ringan keju tradisional Yunani. Pelbagai jenis keju digunakan untuk menyediakan saganaki. Contohnya, feta, hallumi, kefalotiri. Ia digoreng dalam minyak zaitun atau panggang. Saganaki dihidangkan dengan sepotong lemon dan roti. Sebagai pilihan, anda boleh menambahkan makanan laut ke pembuka selera - kerang, udang, cumi-cumi, setelah menggorengnya dengan keju. Mmmm... Saya suka keju goreng! Dan kamu?

Dakos (Ντάκος)

Pembuka selera yang popular ini merujuk kepada masakan tradisional Kreta. Dasar dakos, atau seperti yang disebut juga kukuayya, adalah roti tepung gandum. Ia sedikit direndam dalam air, dituangkan dengan minyak zaitun di atasnya, kemudian parut tomat, keju cottage atau feta dan zaitun dibentangkan. Taburkan oregano kering di atas pinggan sebelum dihidangkan..

Setelah pembuka selera selesai, mari kita beralih ke kursus masakan Yunani pertama.

Kursus pertama dalam bahasa Yunani

Iklim panas di Yunani tidak menanamkan rasa cinta kepada penduduk untuk kursus pertama. Tetapi dengan kedatangan cuaca sejuk, orang Yunani dengan senang hati memasak sup tradisional mereka yang sihat.

Sup Kakavia atau kakavya (Σούπα κακαβιά)

Oleh itu, ini adalah sup ikan kakavia atau kakavya yang terkenal. Ia disediakan dengan ikan laut kecil (biasanya bertengger atau bream). Oleh kerana penduduk setiap daerah mempunyai resipi mereka sendiri, terdapat kira-kira tiga puluh cara yang berbeza untuk menyediakan koko. Secara tradisional, sup ini merangkumi ikan laut kecil, tomato, bawang, krim, minyak zaitun, serta ramuan dan rempah.

Sup kacang (φασολάδα)

Sup kacang tidak kurang popular di Yunani. Nama itu bercakap untuk dirinya sendiri. Sup ini berasaskan kacang. Keunikannya ialah orang Yunani menambah sosej goreng ke dalam kacang. Mereka dibuang ke dalam sup atau disajikan secara berasingan. Selain sosej, sup kacang tradisional digabungkan dengan keju feta, zaitun, ikan dan acar.

Sup lentil - tiruan (φακές)

Senarai kursus bahasa Yunani pertama termasuk sup lentil - palsu. Sup sangat sesuai untuk menu tanpa lemak. Fakese bersiap dengan cepat. Rebus lentil selama 10 minit. Kami mengalirkan air pertama. Kemudian tuangkan baru dan masak dengan bawang cincang halus, bawang putih dan tomato parut sehingga lentil dimasak. Lebih kurang 25-30 minit. Dua minit sebelum memasak, titiskan beberapa tetes minyak zaitun, garam dan lada. Sup dihidangkan dengan feta dan roti segar.

Juga di kalangan orang Yunani adalah sup daging lembu yang kaya dan sup beras berdasarkan kaldu ayam dengan penambahan sos avgolemono telur-lemon (Αυγολέμονο).

Salad (Σαλάτες)

Salad Yunani didasarkan pada pelbagai sayur-sayuran segar, rebus, panggang, herba, minyak zaitun, lemon, feta atau keju tempatan yang lain. Mereka sering dibumbui dengan minyak zaitun, lemon, yogurt, atau mayonis ringan. Anamikti terdapat di restoran dan kafe Yunani. Ini adalah salad dengan semua sayur-sayuran segar yang dimiliki oleh pertubuhan ini. Koki akan mencincang campuran yang sangat baik untuk pencinta sayur-sayuran dan herba dalam beberapa minit. Sebagai peraturan, salad campuran tidak ada di menu, tetapi boleh dipesan di mana-mana kedai. Anamikti disajikan di atas pinggan besar, disiram dengan minyak zaitun dan jus lemon.

Salad Yunani (Horiatiki)

Salad Yunani atau desa adalah salad yang paling popular di Yunani. Kami sangat menyukainya dan sering memasak di rumah. Betul, feta yang baik kadang-kadang tidak begitu mudah dicari. Terdapat banyak variasi salad Yunani. Ia disediakan dengan atau tanpa lada, dengan raspberi atau zaitun. Di samping itu, hidangan salad juga berbeza-beza. Pada akhir artikel saya akan menulis resipi Yunani klasik untuk Choriatica.

Salad Angurodomata (αγκυρομύκητα)

Sebilangan besar salad Yunani termasuk sayur-sayuran. Mereka tidak cukup canggih, tetapi sangat enak dan sihat. Angurodomata adalah salad sayuran berdasarkan tomato, timun, merah atau bawang, dibumbui dengan minyak zaitun.

Horta

Salad tradisional di Yunani, yang berasal dari Kreta Kuno. Horta bermaksud sayur-sayuran yang boleh dimakan, paling sering daun dandelion atau daun chicory. Saya sangat suka salad ini kerana saya suka pelbagai jenis herba. Hijau dituangkan dengan minyak zaitun dan disajikan dengan sepotong lemon.

Salad Roca (Σαλάτα Roca)

Nama salad bercakap dengan sendirinya. Roca dari rucolla Yunani. Oleh itu, tidak sukar untuk meneka bahawa kehijauan yang indah ini termasuk dalam salad. Sejak musim bunga, rukolla sering menjadi tetamu di meja saya. Saya memujinya. Selain rucolla, salad Roca termasuk tomato kering atau mentah, minyak zaitun dan keju parmesan.

Kursus kedua Yunani

Hidangan utama orang Yunani disediakan berdasarkan sayur-sayuran, makanan laut, daging dan ikan, yang terakhirnya paling kerap dibakar atau dipanggang. Mari kita mulakan dengan kad perniagaan Yunani, dari segi masakan, dan tentu saja, ini adalah moussaka.

Moussaka (μουσακάς)

Moussaka adalah hidangan kebangsaan yang paling popular di Yunani. Setiap pelancong yang datang ke negara ini ingin mencubanya. Moussaka adalah kaserol terung, daging cincang goreng (kambing atau babi), kentang, sos béchamel dan keju. Sebelum disajikan, kaserol harus dibiarkan "berehat" selama beberapa minit sehingga tepu sepenuhnya. Moussaka disajikan dalam bentuk kepingan persegi yang menyerupai kek. Hidangan yang sangat halus dan lazat.

Suvlaki (Σουβλάκι)

Satu lagi hidangan popular di Yunani yang berasal dari zaman dahulu. Souvlaki adalah kebab Yunani yang terbuat dari daging babi, domba, ayam atau bahkan ikan. Hidangan dihidangkan secara tradisional. Sama ada pada tusuk sate seperti kebab shish, yang tersebar di roti pita (roti Yunani) dengan lauk dan sos, atau di piring kecil dengan kentang goreng atau nasi. Di Yunani dan Cyprus, adalah kebiasaan memasak souvlaki dari daging babi, namun, di beberapa wilayah, ayam semakin banyak digunakan sesuai dengan resipi moden. Di negara lain, dan khususnya bagi pelancong, untuk memasak, daging babi boleh diganti dengan daging lembu, domba, dan kadang-kadang bahkan ikan.

Tsipura (Τσίπουρα)

Tsipura adalah ikan bakar. Sebagai peraturan, Dorada. Di Yunani, dan bukan sahaja jenis ikan ini sangat dihormati. Dorada rendah kalori, kaya dengan yodium dan sejumlah unsur surih. Ikan dibakar dengan atau tanpa sayur-sayuran. Hidangkan dengan hirisan lemon dan taburkan dengan minyak zaitun. Semasa membuat pesanan, jangan mengelirukan tsipura dengan tsipouro. Ini adalah minuman beralkohol Yunani.

Gyros (Γύρος)

Gyros adalah shawarma tradisional Yunani. Selalunya ia disediakan dari daging babi, lebih jarang dari daging lembu. Daging dimasak pada lidi menegak. Potong kecil-kecil, seperti shawarma biasa dengan penambahan tomato, sos dzaziki (saya tulis mengenainya di atas). Dihidangkan di atas kek rata atau dibungkus dalam sampul surat. Gyros boleh ditambah dengan sos biasa (mayonis, saus tomat, mustard), serta kentang goreng.

Stifado

Stifado adalah satu lagi hidangan Yunani yang popular. Selalunya ia dibuat dari domba, arnab atau sapi. Daging geli pada api kecil selama satu jam. Pastikan memasukkan sejumlah besar tomato dan bawang ke dalam pinggan. Ini adalah peraturan yang mesti ada untuk memasak stifado. Dagingnya sangat lembut dan hanya cair di mulut anda.

Kleftiko (κλέφτικο)

Saya tidak tahu tentang anda, tetapi selera saya sungguh-sungguh. Saya rasa sekarang saya akan berlari ke dapur untuk memasak kleftiko dan salad Yunani. Benar, akan memakan masa yang lama untuk memasaknya. Di dalam ketuhar, kira-kira 3-4 jam. Tepatnya saya akan tersedak air liur. Hidangan kebangsaan Kleftiko di Yunani dimasak dalam ketuhar tanah liat. Ini adalah kambing panggang atau kambing. Anda boleh menikmatinya di kedai Greek dan kafe jalanan. Sebagai peraturan, lauk pauk disajikan dengan Kleftiko. Selalunya ini adalah kentang panggang atau pasta.

Petes (πίτες)

Pai adalah bahagian istimewa dari masakan Yunani. Hari ini di Yunani anda boleh menjumpai kek yang diperbuat daripada doh nipis atau tebal, tepung jagung atau tepung bijirin. Pites adalah pai dengan pelbagai tambalan - dari bayam biasa hingga keju kambing dengan minyak truffle dan terung, courgette, ayam, nasi, daging dan banyak lagi..

Masakan Yunani sangat kaya dengan pelbagai hidangan, dan tidak masuk akal untuk menulis tentang semuanya. Saya menulis mengenai perkara yang kami cuba. Sekiranya anda menyukai hidangan lain di Yunani, tuliskannya di dalam komen.

Bagi pencinta gula-gula, lebih lanjut mengenai pencuci mulut.

Pencuci mulut (Еπιδόρπια)

Bagi peminat buah-buahan dan buah beri, pelbagai musim sangat besar. Ini adalah tembikai, tembikai, aprikot, strawberi, buah ara, ceri, anggur dan banyak lagi. Semuanya bergantung pada waktu melawat negara dan wilayah. Bagi mereka yang mempunyai gigi manis, masakan Yunani menawarkan pelbagai pencuci mulut. Sebagai contoh:

Lucumades (λουκουμάδες)

Pencuci mulut Yunani Lucumades adalah donat kecil yang dibuat berdasarkan adunan ragi, digoreng dalam minyak (digoreng dalam). Pencuci mulut dihidangkan ke meja, ditaburkan dengan madu dan ditaburkan dengan kacang dan kayu manis.

Melomakarona (μελομακάρο (υ) νο)

Tidak, ini sama sekali bukan pasta, seperti namanya. Melomakarona adalah biskut Krismas tradisional. Mereka boleh kurus (dalam minyak zaitun) atau tidak (dalam mentega). Biskut itu sangat aromatik, kerana adunannya merangkumi kulit lemon, cengkeh dan kayu manis. Kuki yang dimasak dicelupkan ke dalam sirap madu dan ditaburkan dengan kacang.

Baklavas (Μπακλαβάς)

Baklavas adalah nama baklava Yunani. Sesiapa yang pernah mencuba pencuci mulut ini sekurang-kurangnya sekali mengetahui tentang rasanya yang sedap dan kaya. Saya suka baklava Turki dan Yunani. Pencuci mulut yang sangat memuaskan, jadi anda tidak akan makan banyak. Baklavas disediakan dari pastri puff, dengan penambahan madu dan kacang.

Halva (χαλβάς)

Ramai yang membawa halva sebagai cenderahati yang lazat dari Yunani. Semasa memilih, anda akan kehilangan sedikit masa, kerana jangkauannya sangat besar. Asas halva Yunani adalah walnut, pistachio, badam, biji bijan, coklat, vanila dan barang-barang lain..

Minuman di Greece

Orang Yunani tidak peduli dengan teh lebih suka kopi yang kuat (καφές). Untuk merasai aroma dan menikmati minuman, mereka meminumnya perlahan-lahan, mencicipi setiap not, minum air secara tradisional. Jus segar juga sangat popular di Yunani. Pada bulan-bulan yang lebih panas, jus oren diperah di setiap sudut. Sedap dan sihat.

Bagi minuman beralkohol, di Yunani perlu dicuba:

Tsipura adalah minuman Yunani kebangsaan yang dibuat berdasarkan pomace anggur dengan penambahan, misalnya, kayu manis, cengkeh, anise atau madu gooey (rakomelo). Rasa Tsipuru mungkin berbeza-beza bergantung pada wilayahnya. Ini adalah minuman beralkohol yang kuat dengan kandungan alkohol hingga 50%. Tsipura, seperti udang karang, disebut sebagai vodka Yunani..

Minuman keras Ouzo adalah minuman tradisional Yunani yang popular. Ini adalah minuman keras berdasarkan anise dan pelbagai rempah. Kayu manis, cengkih, pala yang sama. Kekuatan ouzo dapat dari 20% hingga 40%, bergantung pada pengeluarnya. Minumannya sempurna dengan makanan pembuka, serta ikan dan makanan laut.

Metaxa adalah minuman paling popular di kalangan pelancong sebagai cenderahati, dan paling sering dijumpai di rak-rak kedai di negara kita jika dibandingkan dengan minuman keras ouzo atau minuman Yunani yang lain. Ini adalah brendi anggur, rasa dan aromanya ringan dan menyenangkan. Anda dapat merasakan sejambak rempah yang saling melengkapi dengan sempurna.

Retsina adalah wain Yunani yang terkenal dan sangat kuno. Retsina yang diterjemahkan dari bahasa Yunani bermaksud resin. Hari ini adalah satu-satunya wain yang mempunyai aroma dan rasa resin yang kuat. Pada masa ini, resin ditambahkan khas pada peringkat penapaian. Retsina adalah minuman putih atau merah jambu dengan kekuatan 11.5%. Ia diminum sejuk. Minuman ini senang digabungkan dengan semua hidangan gastronomi.

Semua jenis wain yang dihasilkan di wilayah daratan Yunani dan pulau-pulau sesuai untuk hidangan. Wain putih seperti Assyrtico, Moskhofilero, Atiri, Roditis, Robola, Savatiano. Wain merah - agiorgitiko, xinomavro dan lain-lain.

Dan akhirnya, seperti yang dijanjikan oleh resipi salad Yunani (Hariatics)

Salad Yunani klasik. Resepi

Salad Yunani adalah kegemaran kami. Terutama pada musim sayur-sayuran, ketika mereka masak dan berair.

Untuk menyediakan salad Yunani klasik, kami memerlukan:

  • tomato 4 biji.
  • timun 1-2 pcs.
  • lada manis 1 pc.
  • bawang merah 1 pc.
  • buah zaitun (setengah tin cukup)
  • feta 150 g.
  • minyak zaitun
  • oregano kering
  • garam secukup rasa

Untuk salad Yunani, semua sayur-sayuran (tomato, timun, lada) mesti dicincang kasar. Potong bawang menjadi separuh cincin. Masukkan sayur-sayuran cincang, bawang, zaitun di atas pinggan besar. Musim dengan minyak zaitun, garam secukup rasa. Kami bercampur. Kemudian letakkan feta di atas, dalam satu bahagian (di Yunani tidak biasa memotongnya menjadi kepingan). Taburkan salad dengan oregano kering. Hidangkan ke meja yang ditaburkan dengan minyak zaitun.

Kali orexy (baik όρεξη) - nafsu makan!

Maklum balas. Masakan Yunani sedap dan pelbagai. Ia terdiri daripada sayur-sayuran dan herba berair, minyak zaitun, daging dan ikan. Saya rasa semua orang akan dapat memilih apa yang hendak dicuba dan apa hidangan kebangsaan untuk dimakan. Saya harap artikel saya dapat membantu anda dengan pilihan yang sukar..

Terima kasih kerana membaca blog kami. Sampai jumpa di halaman Travel Diary kami.