Masakan kebangsaan Thai. Apa hidangan popular yang mesti dicuba?

Menjerit dan menangis. Inilah yang paling mungkin anda lakukan di restoran Thai semasa makan pertama anda. Ungkapan "tidak pedas" dapat menyelamatkan anda dari rasa terkejut. Langkah seterusnya adalah berharap pelayan anda memahami bahasa Inggeris..

Sekurang-kurangnya dua perkataan ini. Hampir tidak ada hidangan Thai yang lengkap tanpa lada dan rempah. Seperti di seluruh Timur, Thailand secara tradisional mempertimbangkan gabungan hidangan manis dan masam..

  1. Keistimewaan masakan tradisional Thailand
    1. Nasi dan mee
    2. Makanan laut dan ikan
    3. Serangga
  2. 11 hidangan Thai yang mesti anda cuba
    1. 1. Madu Pad Pad Mamuang Himmapan (Ayam Goreng dengan Kacang Mete)
    2. 2.Som Tam (Salad Pepaya Pedas)
    3. 3. Por Pia Tord (Gulungan Musim Bunga Goreng)
    4. 4. Khao Phad (Nasi goreng)
    5. 5. Sup Tom Yam
    6. 6. Tom Kha Gai (sup ayam dengan halia)
    7. 7. Kang Kho Wan Kai (Ayam Kari Hijau)
    8. 8. Pad Thai (mi goreng)
    9. 9. Panaeng (daging pedas dalam santan)
    10. 10. Kuai Tyao (SUP NOODLE)
    11. 11. Mu Sa-Te (tusuk babi dengan kurma)

Keistimewaan masakan tradisional Thailand

Makanan Thai tidak perlu diperkenalkan. Ia terkenal dengan simfoni rasa yang terdengar di setiap simbal, kekayaan aroma dan persembahan asli..

Dalam memasak Tanah Senyum, keseimbangan 5 rasa tidak dapat dipisahkan: pedas, masin, manis, masam dan pahit. Perasa yang paling penting adalah sos ikan.

Orang Thailand secara praktikal tidak menggunakan garam, ia diganti dengan sos ikan. Sebagai tambahan kepada pelbagai rempah dan kombinasi rasa yang tidak dijangka, masakan Thailand dibezakan dengan pelbagai bau..

Orang Eropah, yang telah lama tinggal di Thailand, mengatakan bahawa mereka telah lama terbiasa dengan semua bau dan aroma Thai, dan hanya bawang putih goreng gula yang masih menimbulkan kejutan pada reseptor penciuman..

Nasi dan mee

Asas masakan Thai adalah nasi. Ini adalah kebanggaan gastronomi negara, kerana walaupun dengan sup, ia disajikan di atas pinggan yang terpisah dan bukannya roti..

Nasi - semuanya kepala, direbus hancur - itu adalah makanan utama, walaupun di utara dan timur laut Thailand mereka lebih suka versi lengket.

Bertentangan dengan kepercayaan popular, sumpit tidak dimakan di Thailand. Di sini, alat makan yang biasa dipandang tinggi. Untuk beras di semua kawasan, bawa garpu dan sudu. Orang Thai menganggap nasi yang disediakan oleh orang Rusia tidak dimasak dan tidak akan dimakan dalam keadaan apa pun.

Nasi dimakan bersama ayam, daging babi, makanan laut dan ikan. "Makanan" dalam bahasa Thai secara harfiah adalah "nasi". Orang Thai, selain nasi rebus, juga lebih suka nasi goreng, yang dimasak dengan telur, sambil menambahkan bahan-bahan lain yang diperlukan..

Semuanya bergantung pada resipi. Seorang koki Thailand yang berpengalaman tidak lebih dari lima hingga sepuluh minit untuk menyediakan makan tengah hari biasa.

Banyak makanan istimewa, seperti mi, dipinjam dari jiran Asia dan diproses, sehingga mereka memperoleh ciri-ciri unik dan mula dengan bangga disebut kebangsaan.

Mie di Thailand juga nasi, tetapi ada juga mi telur. Hidangan bersamanya berbeza seperti nasi.

Makanan laut dan ikan

Makanan laut di Thailand bukan sahaja yang terbaik dan segar, tetapi juga yang termurah. Secara berasingan, mereka digoreng, direbus, dibakar, dipanggang. Tetapi ia juga ditambahkan pada pelbagai hidangan - mi, nasi, sup, sos, dll..

Ikan biasanya digoreng atau dikukus dengan rempah. Dihidangkan dengan pelbagai sos dan sayur-sayuran.

Ikan segar dan makanan laut biasanya diletakkan di dalam dulang ais berhampiran restoran dan kafe. Anda boleh memilih yang anda suka, tetapi mereka akan memasaknya mengikut citarasa anda.

Serangga

Saya ingin mengatakan beberapa perkataan lagi mengenai pepijat - labah-labah, yang digoreng dalam kilogram di bazar Thailand. Sebenarnya, orang Thai tidak makan lipas, belalang, atau larva. Mereka dimakan hanya di beberapa wilayah utara Thailand. Dan hanya pada tahun-tahun kurus.

Anda boleh menikmati reptilia comel di hampir mana-mana bazar. Kenapa? Hanya tarikan dalam semangat rancangan TV popular "Fear Factor" yang sangat popular di kalangan pelancong. Serangga goreng dimasak dengan penambahan rempah yang sama. Rasa goreng lipas seperti...

Sukar untuk menggambarkan profil rasa, jadi anda harus mencuba. Penasihat makanan protein khusus ini mendakwa bahawa belalang goreng adalah yang paling enak di antara keseluruhan syarikat ini. Tetapi larva lebih berair.

11 hidangan Thai yang mesti anda cuba

Berikut adalah perarakan makanan Siam yang mesti anda cuba.

1. Madu Pad Pad Mamuang Himmapan (Ayam Goreng dengan Kacang Mete)

Hidangan ini adalah pilihan terbaik untuk menerokai asas masakan Thai. Sedikit pedas, sedikit manis, aromatik, sangat memuaskan. Fillet ayam lembut, sayur-sayuran dan kacang-kacangan renyah direndam dalam sos yang paling halus. Teksturnya lembut, lembut. Disarankan untuk "pemula" dan anak-anak yang tidak terbiasa dengan rempah..

2.Som Tam (Salad Pepaya Pedas)

Salad ini berasal dari timur laut Thailand. Dengan cepat menyebar ke seluruh negeri, dengan setiap wilayah memperoleh ciri ikonik pada skala dari manis hingga masam. Sot Tam disajikan di restoran dan di khemah bergerak luaran. Lidi ayam dan pulut adalah pelengkap sempurna untuk makanan anda.

3. Por Pia Tord (Gulungan Musim Bunga Goreng)

Lumpia goreng adalah salah satu makanan ringan yang paling popular di kalangan pelancong. Mereka agak pedas, disajikan dengan sos manis atau masam pilihan anda. Lempeng renyah goreng mempunyai pelbagai jenis tampalan: dari campuran sayur hingga makanan laut, di mana terdapat banyak jenis di Thailand..


Walaupun khas di Asia Tenggara, versi Siam mempunyai lebih banyak perasa dan sos klasiknya berdasarkan aprikot Jepun..

4. Khao Phad (Nasi goreng)

Nasi goreng adalah klasik Thailand. Pada pandangan pertama, nampaknya sukar untuk memanggil segelintir nasi walaupun hidangan, dan definisi "lazat" umumnya tidak dapat digunakan. Cuba melengkapkan Khao Phad dengan udang atau ayam, telur goreng, bawang hijau, bawang putih, dan nasi akan membongkar rahsia masakannya. Kemudian musim kelezatan nasional dengan sos cili untuk kesenangan gastronomi.

5. Sup Tom Yam

Orang Thailand membawa barang-barang paling sedap di rumah ke rumah arwah. Pinggan Tom Yam sering dilihat di sini..

Sup Tom Yam adalah hidangan Thai kebangsaan yang dimasak dengan rebusan halia dan serai dengan banyak rempah, termasuk lada. Tetamu utama rumah arwah adalah haiwan liar yang sangat disukai oleh Tom Yam..

Ada saksi yang bersumpah melihat kucing itu menangis, tetapi tetap makan sup pedas itu. Inilah cinta!

Sup Tom Yam boleh berbeza. Perkara utama di sini adalah asas kaldu yang terbuat dari akar lengkuas (atau halia) dan serai, dan tentu saja, rempah-rempah. Setiap suri rumah mempunyai resipi sendiri. Sebilangan menambah tomato ke sup, yang lain menambah cendawan. Sebilangan orang menyukai Tom Yam dengan makanan laut, dan ada juga yang menyukai ayam..

Secara tradisional, orang Thai lebih suka ikan Tom Yam, kerana terdapat banyak ikan di Thailand. Kini sup yang paling popular dibuat dengan santan dan udang.

Nasihat! Sup Thai paling sedap dirasakan di beberapa tempat. Bukan fakta bahawa resipi khas Tom Yam untuk koki yang pertama kali anda minati akan menarik perhatian anda. Beri peluang kedua sup Thai ini.

6. Tom Kha Gai (sup ayam dengan halia)

Mungkin sup yang paling menyegarkan di dunia - hanya yang anda perlukan dalam keadaan panas. Dan tidak ada cuaca lain di Thailand. Tom Kha Gai dibuat dengan ayam, santan, serai dan lengkuas, saudara dekat halia biasa. Dengan sedikit rasa manis, Tom Kha Gai menjadi Tam Yam Gung. Sup ini tidak kurang popular di kalangan penduduk tempatan. Apa sahaja pilihan yang anda pilih, anda dengan yakin boleh mengatakan bahawa anda tidak akan berhenti sehingga sudu mengumpulkan semua bahan eksotik dari bawah..

7. Kang Kho Wan Kai (Ayam Kari Hijau)

Ayam adalah salah satu ramuan yang paling popular dalam masakan Siam. Kang Kho Wan Kai membuktikan fakta ini sekali lagi. Hidangan ini sangat berwarna, mempunyai rasa lazat pedas yang menentukan kari hijau. Warna tambahan dicapai dengan pes cili, santan, gula dan sos ikan. Ayam berada di puncak campuran yang luar biasa ini. Ayam kari hijau disajikan dengan nasi atau mee nasi.

8. Pad Thai (mi goreng)

Inilah kebanggaan masakan Thai kebangsaan dengan sejarah yang berabad-abad lamanya. Hanya bahan segar yang digunakan untuk menyiapkan Pad Thai, yang semestinya merangkumi konsep 5 rasa. Populariti hidangan ini mudah dijelaskan. Sebarang ramuan pilihan anda ditambahkan ke dalam mi (nasi atau soba). Walau bagaimanapun, terdapat versi kanonik. Mie dengan telur goreng, sos ikan, asam jawa, sambal, kecap, ketumbar dan udang, ditaburkan dengan kacang hancur di atasnya.

9. Panaeng (daging pedas dalam santan)

Panaeng dibuat dari daging yang ada - daging babi, ayam atau daging lembu. Perkara utama ialah menambah kari merah dan santan. Hidangannya ternyata pedas, manis dan tinggi kalori. Ia dimakan dengan nasi rebus.

10. Kuai Tyao (SUP NOODLE)

Sup Thailand berbeza dengan yang biasa kita gunakan - kaldu di mana kepingan sayur dan daging mengapung. Di Thailand, sup adalah sekeping daging dan sayur-sayuran yang dibasahi dengan kaldu. Pertama dan kedua dalam satu pinggan.

Di Kuai Tiao, mereka meletakkan mi besar, daging atau makanan laut, kemangi, lada panas dan santan. Harus diingat bahawa di berbagai bandar di Thailand, dan di restoran yang terletak di resort atau jalan yang sama, resipi akan berbeza. Anda tidak akan menemui dua sup mi yang serupa.

11. Mu Sa-Te (tusuk babi dengan kurma)

Lidi babi yang berair dan manis diperap dengan kurma dan kari. Hidangan ini akan menggemari selera gourmet apa pun. Rasa enak dihidangkan dengan dua sos. Satu panas sederhana, pekat dengan kacang cincang, santan dan kari. Yang kedua adalah manis, pedas, dengan cuka beras. Hidangan dihiasi dengan bawang hijau, potongan lada manis dan timun.

Hidangan ini patut dicuba untuk memasuki semangat Tanah Senyum. Rasa dan aroma menceritakan kisah-kisah menarik ketika mereka membangkitkan fikiran dan emosi.

Gastronomi adalah cara lain untuk mengalami budaya Siam yang tidak boleh diabaikan.

Ciri masakan Thai - apa yang mesti dicuba

Di Thailand, makanan meningkat menjadi kultus. Mereka gemar makan di sini pada bila-bila masa sepanjang hari, dan hidangan selalu disediakan secara eksklusif dari produk segar dan berkualiti tinggi. Keistimewaan masakan Thai adalah hampir semua hidangan disediakan dalam masa yang singkat (maksimum 8-10 minit), yang membolehkan anda mengekalkan rasa produk dan nilai pemakanannya. Sebilangan besar hidangan enak disediakan dalam kuali wajan khas di atas api yang tinggi. Perbezaan dengan kuali ini ialah bahagian bawahnya sempit, dan sisinya tinggi dan lebar..

Hidangan di Thailand adalah keseluruhan acara. Tidak biasa makan sendirian di sini, dan selalu ada banyak hidangan yang berlainan di atas meja sehingga anda dapat makan sedikit dari setiap hidangan. Sebagai peraturan, ini adalah sup, makanan ringan, ikan, kari, sesuatu yang digoreng. Nasi selalu berada di puncak meja; sarapan, makan tengah hari, dan makan malam sangat diperlukan tanpanya..

Bahan utama makanan Thai

Beberapa produk yang digunakan orang Thai juga tidak asing lagi bagi suri rumah dari negara lain, seperti bawang putih, bawang merah, ketumbar, terung, dan kemangi. Tetapi sebilangan besar ramuannya hanya terdapat di Thailand, masakan inilah yang memperoleh rasa dan aroma yang unik..

Cili adalah ramuan yang popular dalam banyak masakan Thai

Hampir tidak ada hidangan yang lengkap tanpa lada panas (phrik). Ia dibawa ke Thailand oleh Portugis pada abad ke-16, dan sebelum itu, makanan itu dibumbui dengan lada hitam biasa. Terdapat puluhan jenis lada, semakin kecil, hidangan akan semakin panas. Cili ditambahkan ke sup, pelbagai sos, perap yang enak, kari yang berwarna-warni.

Halia, kunyit dan lengkuas

Galangal adalah saudara dari halia, tetapi tidak seperti itu tidak begitu panas

Halia adalah akar pedas dan sangat aromatik yang ditambahkan orang Thai ke pelbagai jenis hidangan. Sekiranya akarnya masih muda, anda boleh membuat pengasam aromatik dengan rasa kaya dari jusnya. Daripada halia, Thai juga boleh menggunakan lengkuas, ramuan penting dalam sup tomat pedas dan beraroma, yang sering dijumpai dalam kari..

Kunyit lebih dikenali oleh pakar masakan seperti kunyit. Ini memberikan warna kuning yang kaya dan bertenaga pada hidangan dan biasanya digunakan dalam resipi yang dibawa ke Thailand dari India. Rasa dari halia ini tidak boleh disebut dengan jelas.

Pes kari

Pes kari kuning Thailand

Tidak seperti masakan India, yang menggunakan kari serbuk kering, koki Thailand dan nyonya rumah menggunakan pes kari yang dibuat secara eksklusif dari bahan segar. Kari boleh berwarna hijau, kuning atau merah bergantung pada produk yang digunakan..

Kelapa

Santan sejuk dengan kepingan mangga

Kacang eksotik ini adalah makanan utama Thailand. Ia menyajikan hidangan daging, pelbagai sup dan pencuci mulut. Santan dibuat dari pulut kelapa. Sebagai permulaan, gosokkannya dengan halus, dan kemudian tuangkan air mendidih di atasnya dan biarkan hingga mendidih. Seterusnya, cairan diperah dari campuran yang dihasilkan - dialah santan.

Rumput lemon

Serai - rempah yang sesuai dengan ikan, unggas dan hidangan utama

Serai (takhrai) adalah ramuan yang membolehkan anda membezakan hidangan Thai dengan yang lain dengan mudah. Serai dijual dalam bentuk batang, dalam bentuknya menyerupai batang daun bawang, tetapi dalam strukturnya lebih padat dan lebih tipis. Ramuan ini mempunyai aroma lemon, biasanya ditambahkan ke pasta kari dan sup panas..

Sos ikan

Sos ini menempati salah satu tempat terpenting dalam masakan Thai. Ia diperoleh dengan fermentasi ikan, dan ditambahkan ke dalam piring dalam jumlah kecil. Sos ikan (nam pla) sering menjadi pengganti garam.

Belacan

Udang kecil digunakan untuk menyiapkan kapi. Mereka diasinkan, kemudian dikeringkan, dan kemudian dibasahi dan dibiarkan sebentar untuk memulakan proses penapaian. Jisim siap ditekan menjadi blok. Tepung udang digunakan terutamanya dalam kari, tetapi juga terdapat di beberapa hidangan lain..

Kaffir

Buah ini adalah saudara kapur, tetapi bukan buah yang digunakan untuk makanan, tetapi daun dan kulitnya, yang mempunyai aroma yang luar biasa. Daun limau purut goreng sering dijadikan lauk untuk hidangan daging..

Tiada makanan di Thailand yang lengkap tanpa nasi. Sebagai peraturan, ia dikukus dan tanpa garam tambahan. Nasi digunakan untuk membuat bihun dan kerepek nasi. Variasi beras yang paling lazat dan beraroma yang paling sering digunakan di Thailand adalah beras Jasmine. Dan untuk pencuci mulut, varieti beras ketan lebih sesuai..

Hidangan tanpa mencuba yang anda tidak boleh meninggalkan Thailand

Di Thailand, hampir setiap hidangan adalah karya masakan, tetapi ada hidangan yang mesti dirasakan. Mereka memuliakan Thailand di seluruh dunia dan mampu menakluk bahkan gourmet yang paling menuntut..

Tom keladi

Sup Thai, Tom yum

Sup Thai pedas ini adalah raja sup eksotik. Setiap tetamu Thailand berusaha untuk merasainya. Resipi itu ringkas tetapi pelbagai komponen. Hampir semua bahan mempunyai aroma yang luar biasa, seperti serai, lengkuas, daun limau purut. Sup dimasak di dalam air, kaldu ayam atau kaldu kepala udang. Selalunya cendawan (terutamanya cendawan tiram) dan santan ditambahkan ke keladi. Varian sup tom yam kung yang paling biasa dimasak dengan udang raja. Orang Thailand menyukai keladi yam yang pedas, sehingga wajah ditutup dengan keringat selama makan, dan bagi pelancong sup ini disajikan dengan pedas sederhana.

Salad betik

Hidangan pedas lain yang membuat Thailand terkenal adalah dibuat dari betik hijau. Di samping itu, kacang hijau, pelbagai rempah dan udang kering ditambah. Hidangannya ternyata enak, dengan harmoni menggabungkan rasa manis, masin, masam dan pedas. Salad jenis ini dapat dirasakan bukan hanya di kafe, tetapi juga di pantai - ia disiapkan tepat di hadapan pelancong.

Sup ikan dengan kari

Sup ikan kari

Sup ikan dengan kari kuning mempunyai rasa masam-pedas. Ia disediakan berdasarkan ikan sungai atau udang. Sup mendapat rasa masam kerana asam jawa. Dari sayur-sayuran, labu dan rebung ditambahkan ke dalamnya.

Kek ikan

Kek ikan Thai

Di Thailand, potongan daging selalu sangat pedas, anda perlu bersiap sedia untuk ini, lebih mengutamakan hidangan ini. Untuk penyediaan potongan daging, ikan digunakan dalam bentuk tulennya atau dengan penambahan udang. Hidangan ini dihidangkan sebagai makanan ringan.

Sate adalah makanan ringan Thai yang popular

Orang Thai tidak hanya suka makan dengan ketat, tetapi juga makanan ringan secara berkala. Untuk ini, tusuk sate mini sangat sesuai. Selalunya ia dibuat dari ayam. Shish kebab disajikan dengan sos - pedas, manis dan masam atau manis berdasarkan kacang.

Nasi dengan makanan laut

Nasi dengan makanan laut

Nasi di Thailand paling sering dikukus dan dijadikan lauk, tetapi hampir semua restoran dan kafe mempunyai nasi goreng di menu dengan pelbagai ramuan. Sebagai peraturan, ini adalah potongan ayam, daging babi, daging lembu. Nasi sering digoreng dengan udang. Dari sayur-sayuran, jagung manis, lada, halia, wortel, tomato dan juga daun lobak ditambahkan ke nasi. Hanya ada satu ramuan yang tidak dapat dielakkan dalam hidangan - nasi "melati".

Sedikit mengenai buah: berhati-hati dengan durian

Hari ini sukar untuk mengejutkan sesiapa sahaja yang mempunyai buah-buahan eksotik. Anda boleh menemui mangga, betik, dan kelapa di rak pasar raya. Tetapi buah-buahan segar tidak setanding dengan buah-buahan yang sudah lama memasuki kedai domestik, jadi ketika berada di Thailand, anda perlu memanfaatkan masa dan menikmati rasa dan aroma mereka. Tambahan, buah-buahan dijual di setiap sudut dan berharga sesen pun.

Nangka

Buah raksasa buah ini boleh menimbang hingga 40 kilogram. Nangka mempunyai pulpa berkhasiat yang dimakan segar atau ditambahkan ke sup dan salad. Buahnya mempunyai rasa yang tidak biasa, jadi lebih baik memulai perkenalan anda dengan potongan kecil, untungnya, di pasar raya atau penjual jalanan, nangka dijual dalam bahagian yang mudah.

Jambu batu

Penjual jambu yang tidak berat sebelah

Buah beri ini mempunyai aroma yang enak, tetapi rasanya tidak begitu ketara. Konsistensi jambu agak serupa dengan pir lebat..

Lychee adalah buah dengan bau yang cerah dan rasa yang menyenangkan.

Buah kecil yang tidak biasa, dagingnya ditutup dengan cengkerang bersisik. Sebelumnya, buah ini hanya dapat dirasakan di China, setelah membayar sejumlah wang yang rapi, tetapi dari sekitar abad ke-17, leci mula ditanam di Thailand. Lychee dimakan segar atau ditambahkan ke jus dan sorbet.

Manggis

Buah Eksotik - Manggis

Buah ini kelihatan seperti kepala bawang putih. Kulitnya pekat, ungu kemerahan, dan di bawahnya tersembunyi kepingan putih yang lazat dan halus. Rasa manggis sukar digambarkan, setiap orang merasakannya dengan cara mereka sendiri, jadi buahnya mesti dirasakan secara peribadi untuk membentuk idea anda sendiri. Kami hanya boleh mengatakan satu perkara - manggis disukai oleh semua orang yang telah mencubanya sekurang-kurangnya sekali.!

Rambutan

Buah rambutan eksotik di kaunter pasar Thailand

Di rak-rak kedai di Thailand, anda sering menemui buah-buahan berbulu yang tidak biasa. Secara luaran, mereka tidak sedap dipandang, tetapi di dalamnya terdapat pulpa yang enak, strukturnya serupa dengan lychee.

Durian

Lelaki memilih durian di pasar

Durian mempunyai kesan yang tidak jelas pada pelancong. Baunya sangat tidak menyenangkan, malah ada yang membandingkan baunya dengan mayat. Tetapi para penikmat buah menyatakan bahawa rasanya itu ilahi, anda hanya perlu mencubit hidung anda sebelum mencicipi sepotong. Anda perlu berhati-hati dengan durian - jika anda membawanya ke hotel dan meninggalkannya untuk sementara waktu, mustahil untuk tinggal di dalam bilik - bau yang tidak menyenangkan akan menembus segalanya. Di banyak hotel dan tempat awam lain bahkan terdapat tanda-tanda yang melarang masuk ke dalam premis dengan durian..

Tempat makan - di restoran atau peniaga jalanan

Penjual makanan jalanan, Bangkok, Thailand

Di samping itu, banyak tetamu di negara ini gemar makan di jalanan, kerana sebelum makan mereka berpeluang menyaksikan bagaimana makanan biasa di tangan tukang masak hampir seketika berubah menjadi karya masakan. Sebaliknya, restoran sesuai untuk mereka yang suka keselesaan dan perkhidmatan yang sempurna. Di Thailand, anda boleh yakin bahawa anda tidak akan pernah merasa lapar - kehidupan kuliner terus berjalan di sini sepanjang masa di setiap jalan.

Masakan Thailand: masakan nasional apa yang patut dicuba

Kemas kini terkini: 17 Jan 2019

Masakan Thai menawarkan banyak hidangan yang unik dan tidak biasa bagi orang Eropah. Komponen utama hidangan kebangsaan adalah makanan laut dan ayam, nasi dan mi, sayur-sayuran dan buah-buahan. Tetapi rempah dan sos, ramuan dan hiasan menjadi kemuncak resipi Thai. Sebilangan besar hidangan di Thailand sangat pedas, dan jika anda bukan penggemar makanan seperti itu, maka keadaannya agak mudah untuk diperbaiki: semasa memesan, sebut sahaja frasa "Tidak pedas". Makanan Thai boleh digoreng atau direbus, tetapi kebanyakan hidangan ringan dan sihat. Apa masakan kebangsaan Thailand, dan makanan apa yang patut dicuba semasa dalam perjalanan, kami akan memberitahu anda secara terperinci di bawah..

Makanan pertama

Masakan Thai banyak terdapat dalam sup khas, bahan utamanya adalah makanan laut atau ayam. Kedua kaldu daging dan santan dapat menjadi asas untuk menyediakan hidangan cair, dan selalunya kedua-dua komponen digabungkan dalam satu resipi. Perlu diingat bahawa sup Thai agak berbeza dengan sup yang biasa kita lihat. Dalam kebanyakan kes, dalam hidangan seperti itu adalah kebiasaan untuk makan hanya komponen utama dan minum kuahnya, dan selebihnya bahan ditambahkan hanya untuk rasa dan aroma..

Di antara hidangan masakan Thai, sup Tom Yam telah mendapat kemasyhuran yang pantas, terdapat banyak resipi untuk penyediaannya. Tetapi bahan-bahan makanan kebangsaan yang selalu ada adalah udang raja, direbus dalam santan dan dibumbui dengan bawang putih, tangkai kapur dan cendawan jerami. Dalam versi klasik, Tom Yam dimasak dalam kaldu ikan, kadang-kadang ayam. Setiap tukang masak, mengikut imaginasi sendiri, dapat menambahkan banyak bahan lain ke dalam sup, seperti halia, tomato, lengkuas, serai, dll. Hidangan Thai ini mempunyai rasa masam dan rasa pedas yang belum pernah terjadi sebelumnya, jadi nasi rebus sering disajikan dengannya..

Mereka yang tidak terlalu gemar hidangan pedas harus mencuba sup Tom Kha. Sama seperti yang disebutkan sebelumnya oleh Tom Yam, ia dimasak dalam santan, tetapi bahan utama di sini adalah ayam (kadang-kadang ikan). Hidangan nasional ini disediakan dengan rempah Thai standard: ketumbar, halia, serai dan daun limau purut. Di beberapa restoran, Tom Kha dimasak dengan udang dan sejumlah besar cili ditambah untuk rempah. Tetapi dalam variasi tradisional, hidangan itu semestinya tidak terlalu pedas, tetapi rasa pedas dan sedikit manis..

Hidangan Thai yang popular lain ialah sup Kung Som Pak Ruam, yang mempunyai bau dan rasa selepasnya yang sangat spesifik. Biasanya ia dimasak berdasarkan kaldu daging dengan penambahan wortel rebus, kubis dan kacang hijau. Palet rasa hidangan ini telah menyerap semua jenis warna: Kung Som Pak Ruam mempunyai rasa manis dan masam dengan rasa pedas. Selalunya, sup dihidangkan dengan telur dadar dan dihiasi dengan ramuan wangi. Secara umum, hidangan kebangsaan ini ringan dan sihat, pasti patut dicuba..

Hidangan utama

Masakan Thai tradisional menawarkan pelbagai hidangan menarik dan enak berdasarkan ayam, daging babi, ikan dan pelbagai jenis makanan laut. Antara makanan sampingan kebangsaan adalah nasi, nasi, telur atau mi gelas dan kentang. Semua hidangan disediakan dengan penambahan rempah, sos dan ramuan tradisional Thailand. Mana yang mesti anda cuba?

Pad Thai mungkin merupakan salah satu daripada sedikit hidangan Thai yang biasa dilakukan oleh kebanyakan orang Eropah. Sebenarnya, ini adalah bihun nasi, yang digoreng dengan bawang putih, bawang, tauge dan dibumbui dengan cuka, minyak sayuran dan potongan lada panas. Kadang-kadang sedikit gula dituangkan ke dalam pinggan untuk memberikan rasa yang lebih sedap. Pada peringkat akhir memasak, mi dibumbui dengan telur, dibumbui dengan beberapa tetes kapur dan potongan walnut. Anda boleh mencuba mi dalam bentuk klasik dan dengan penambahan pelbagai pengisi, iaitu potongan ayam atau daging babi goreng, serta pelbagai jenis makanan laut.

Makanan kebangsaan ini akan dihargai oleh semua pencinta keseronokan dan rasa yang tidak biasa. Kung Kno Wan dihidangkan dalam mangkuk mini berisi sos kari hijau dicampur dengan santan. Di dalam kuah, anda akan menemui potongan ayam dan sayur-sayuran, yang dilengkapi dengan bumbu kapur dan tangkai kemangi. Ngomong-ngomong, di antara komponen sayur-sayuran Kari Hijau, terung Thailand sering terdapat - buah Asia yang unik dengan banyak khasiat berguna..

Hidangan tradisional Thai selalu pedas dan Papang Gai tidak terkecuali. Nugget ayam halus yang ditaburkan dengan krim kelapa disebat mengambil rasa berapi di bawah kuah kari merah pekat. Tetapi ada juga catatan segar di dalam pinggan, yang diperoleh dari serai. Hidangan sampingan yang sangat baik untuk hidangan pedas ini adalah nasi putih.

Kari Massaman tidak lebih dari gulai Thai. Semua orang boleh mencubanya, kerana hidangannya ringan, tetapi pada masa yang sama tepu dengan rempah wangi. Bahan utama di sini adalah daging, potong kecil dan digoreng dengan bawang dalam kari dan santan. Masakan Thailand menyediakan dua hidangan sampingan standard untuk kari Massaman - kentang atau nasi.

Hidangan beras nasional yang sederhana tetapi cukup popular, yang dijual di mana-mana restoran Thailand. Pertama, kuah direbus dan kemudian digoreng dengan lada, bawang dan bawang putih, dibumbui dengan rempah Asia. Setelah nasi dicampurkan dengan makanan laut atau kepingan ayam. Kadang-kadang buah ditambahkan ke dalam bijirin (contohnya, nanas). Dan, tentu saja, hidangan ini disertakan dengan irisan kapur tradisional, yang menambah kesegaran dan kesegaran. Beberapa resipi Khau Phat memungkinkan penambahan telur. Perlu diperhatikan bahawa hidangan ini sangat murah, sehingga sangat popular di kalangan penduduk tempatan dan pelancong..

Hidangan Thai terbaik penuh dengan rasa, tetapi jika mi goreng dan nasi tidak mengejutkan anda, maka sup Sen Khao Soi pasti patut dicuba. Makanan ini paling meluas di utara Thailand, jadi makanan boleh dipesan di restoran-restoran resort yang jarang berlaku. Asas sup adalah kuah kari yang ditambahkan mi telur goreng. Hidangan ini juga merangkumi bawang, acar kubis, jus limau dan cabai.

Kelezatan lain dari masakan negara, yang patut dicuba untuk semua pencinta makanan laut, adalah Plah Plough. Hanya ikan putih segar yang digunakan untuk memasak. Ia digosok dengan garam, kerana kerak garing terbentuk semasa menggoreng. Produk mesti dibumbui dengan ramuan herba, sering menambah daun sawit. Hidangannya dipanggang dengan teliti dan berperisa dengan bahan tambahan pedas. Hasilnya, daging ikan lembut dan aromatik. Sekiranya dikehendaki, pesan mi tradisional atau nasi rebus untuk makan.

Sekiranya anda masih memutuskan untuk mencuba apa di Thailand, maka perhatikan hidangan ini. Pertama, ringan, tetapi pada masa yang sama cukup aromatik, dan kedua, komponen utama di sini adalah ayam, jadi penentang makanan laut harus menyukai makanan seperti itu. Potongan ayam lembut digoreng dalam kuali khas dengan sayur-sayuran dan rempah, dan kemudian dibumbui dengan kacang mete. Hidangan Thai ini tentu saja disajikan dengan nasi.

Salad dan makanan ringan

Dalam masakan Thai, resipi menarik disajikan di antara salad dengan makanan pembuka selera. Bahan ringan dan sihat yang digunakan dalam penyediaannya terdapat dalam kombinasi masakan yang tidak dapat difikirkan. Antara hidangan yang tidak biasa untuk orang Eropah, perlu dicuba:

Keistimewaan masakan Thai terutama terdapat pada ramuan yang digunakan di dalamnya. Pernah bayangkan salad betik hijau? Buah inilah yang menjadi asas Som Tama, antara lain bawang putih, bawang, tomato dan kacang hijau. Rasa terakhir salad adalah udang dan kacang, yang memberikan rasa yang sangat eksotik pada hidangan ini. Kadang kala bukannya udang, daging ketam ditambahkan ke Som Tam. Untuk nota segar, salad dituangkan dengan jus lemon dan sos ikan khas. Perlu diperhatikan bahawa penyediaan Som Tam tidak lengkap dengan pemotongan bahan yang sederhana: semua komponen dicampurkan dan ditumbuk dalam mortar khas. Hasilnya, hidangannya lembut dan berair..

Di antara makanan ringan kebangsaan, perlu diperhatikan gulungan musim bunga - hidangan makanan ringan yang disajikan dalam bentuk sampul berisi. Kertas beras berfungsi sebagai pembungkus untuk pengisi, penyediaannya banyak. Isian yang paling popular di Thailand adalah isi ayam, makanan laut dan sayur-sayuran. Sekiranya anda ingin mencuba pilihan vegetarian, maka bersiaplah untuk kombinasi warna-warni dari tauge, wortel, kubis, bawang putih dan mi beras. Lumpia dengan makanan laut, sebagai peraturan, tidak lengkap tanpa udang raja. Kaedah yang berbeza boleh digunakan untuk menyediakan hidangan - menggoreng dan mengukus..

pencuci mulut

Semasa melancong di Thailand, adalah menjadi kejahatan untuk tidak mencuba hidangan Thai kebangsaan, terutama pencuci mulut. Banyak di antaranya termasuk buah-buahan, kelapa dan, tentu saja, nasi. Terdapat juga pastri gurih yang enak. Pertama sekali, anda harus memberi perhatian kepada:

Di antara pencuci mulut yang disajikan di Thailand, hidangan yang dipanggil Kao Newg Ma Muang sangat menarik. Pencuci mulut terdiri daripada tiga bahan utama: mangga, beras pulut dan krim kelapa. Kombinasi yang sangat luar biasa tetapi sangat lazat. Walaupun ia adalah pencuci mulut yang manis, banyak penduduk tempatan memakannya untuk sarapan. Anda boleh membeli dan mencuba Khao Newg Ma Muang dari penjual dan kafe..

Dalam masakan Thai, pencuci mulut yang disebut roti adalah pancake yang kita semua tahu. Ia disediakan dari adunan, yang diregangkan dengan ukuran kek paling nipis. Ayam dan telur, buah, coklat atau gula sederhana ditambahkan ke dalam pancake sebagai pengisi. Perlu diperhatikan bahawa sebenarnya roti bukanlah pencuci mulut kebangsaan: resipi memasak dipinjam oleh orang Thai dari orang India, setelah itu ia menjadi meluas di seluruh Thailand..

Ini betul-betul hidangan masakan Thailand, gambarnya dapat menggembirakan selera. Bagi banyak orang, ais krim kelapa boleh dikaitkan dengan ais krim yang ditaburkan dengan serutan, tetapi memang ada! Versi Thailand memang merangkumi ais krim, tetapi pencuci mulut dilengkapi bukan dengan serutan, tetapi dengan santan, jeli buah, biji-bijian beras manis dan bahkan kacang. Hidangan hidangan ini juga sangat asli: bola dimasukkan ke dalam kelapa yang dikupas dengan bubur.

Buah-buahan

Thailand terkenal di seluruh dunia kerana sejumlah besar buah-buahan, banyak di antaranya mempunyai bentuk dan warna yang rumit sehingga sukar untuk memahami cara memakannya. Sebilangan buah eksotik mungkin sesuai dengan selera kebanyakan pelancong, yang lain - hanya sebilangan kecil yang menyukainya. Tetapi mencuba masing-masing sekurang-kurangnya sekali pasti berbaloi..

Buah yang boleh menimbulkan perasaan bertentangan bahkan di antara gourmet yang paling terdesak. Membuka cangkang coklat dengan duri, di dalamnya anda akan melihat buah kekuningan-kehijauan. Durian terkenal dengan baunya yang tidak menyenangkan, walaupun rasanya manis dan mempunyai rasa berkrim. Tidak digalakkan menyimpan buah di dalam bilik atau membelinya sebagai cenderahati untuk orang tersayang dengan alasan yang jelas. Tetapi semasa berada di Thailand, anda mesti mencuba durian eksotik.

Buahnya cukup terkenal, dibezakan bukan hanya dengan rasa manis, tetapi juga sifat bermanfaat untuk tubuh. Bubur buah, bergantung pada pematangan, boleh menjadi kuning atau hijau. Dalam masakan Thai, mangga digunakan secara aktif dalam salad dan pencuci mulut. Ia juga sering digunakan dalam pengeluaran kosmetik..

Ini adalah buah kecil dengan kulit burgundy, terlihat seperti epal di luar, dan menyerupai kepala bawang putih di dalamnya. Buahnya mempunyai rasa manis dan masam: seseorang membandingkannya dengan limau gedang yang manis, dan dengan seseorang itu kelihatan seperti campuran anggur dan pic.

Cantik di luar dan tanpa rasa di dalam, buah naga (atau pitahaya) tidak sesuai dengan harapan pelancong. Kulit merah jambu terang dengan sisik hijau menyembunyikan buah putih salji yang diselingi dengan biji hitam. Nampaknya buah yang rumit seperti itu semestinya sangat menarik, tetapi buahnya agak hambar dan tidak beraroma. Penduduk tempatan memakan buah naga setelah membasahi pulpa dengan jus limau nipis.

Pepaya sering digunakan dalam masakan Thai kebangsaan dan merupakan bahan utama dalam salad Som Tam. Buah masak dengan rasa netral ditutup dengan kulit kuning, belum masak - hijau. Pepaya mengandungi banyak unsur surih yang berguna.

Buah kecil dengan kulit ungu di dalamnya, dipenuhi dengan pulpa manis yang halus. Buahnya mempunyai aroma yang menyenangkan, sehingga sering digunakan dalam pembuatan produk minyak wangi..

Buah ditutup dengan cangkang coklat tipis, yang membuatnya serupa dengan buah kentang. Bahagian dalam sapodilla mempunyai pulpa kuning-oren, yang selepasnya dibezakan dengan nota berkrim dan karamel..

Longan adalah buah transparan miniatur yang dilekatkan dalam cangkang coklat. Secara luaran, ia menyerupai kenari. Ada biji di dalam buah, yang tidak boleh dimakan, karena beracun.

Ini adalah buah yang agak besar dengan kulit hijau berduri, sama dengan durian yang telah kita gambarkan. Di dalamnya, pulpa berwarna kuning, mempunyai aroma yang menarik. Rasa nangka manis sedikit menyerupai pir Duchess. Buah ini sering digunakan dalam masakan Thailand, ditambah dengan salad dan pencuci mulut..

Ini adalah salah satu buah yang paling popular bukan sahaja di Thailand tetapi di seluruh Asia. Kulit yang berbulu dengan warna merah terang merangkumi buah putih yang halus, dicirikan oleh rasa manis dan menyenangkan. Di dalamnya terdapat biji beracun kecil, jadi anda perlu makan rambutan dengan berhati-hati.

Minuman beralkohol

Kami telah berkenalan dengan hidangan Thai terbaik, dan inilah masanya untuk membincangkan minuman nasional. Di Thailand, anda akan mendapat pilihan minuman beralkohol yang cukup kaya, yang dibezakan dengan harga yang berpatutan dan kualiti yang baik. Rum, bir dan wain berry sangat popular di negara ini. Terdapat banyak variasi minuman, jadi kami hanya akan memberitahu anda mengenai jenama terbaik yang telah lama wujud:

Ini adalah jenama bir yang cukup muda yang telah ada di pasaran Thailand selama tidak lebih dari 10 tahun, tetapi telah berjaya mendapat pengiktirafan dari penduduk tempatan dan pelancong. Bir Chang klasik mempunyai rasa segar dan dicirikan oleh peningkatan kekuatan (6.4%). Walau bagaimanapun, jenama ini juga menawarkan varieti dengan kandungan alkohol yang dikurangkan - Chang Draft (5%) dan Chang Light (4.2%). Diterjemahkan dari bahasa Thai, Chang bermaksud "gajah", gambar yang menghiasi label pada botol bir.

Sang Som Rum adalah minuman Thai kebangsaan yang paling banyak dieksport dan pasti patut dicuba untuk percutian. Walaupun harga bajet, rum itu berkualiti tinggi dan dijual dalam botol yang cantik. Kekuatan minuman adalah 40%, tetapi pada masa yang sama rasanya lembut dan menyenangkan. Di kedai, anda boleh menemui botol 0,3 l dan 0,7 l. Sang Som rum akan menjadi hadiah menarik dan murah dari Thailand.

Pengeluaran

Masakan Thai menjadi penemuan sebenar bagi banyak pelancong. Kombinasi makanan yang tidak biasa dan palet rasa yang berbeza-beza membolehkan semua orang mencari makanan mengikut keinginan mereka di sini. Pada masa yang sama, kebanyakan hidangan adalah makanan dan sihat, yang pasti akan dihargai oleh penganut diet yang sihat..

Pengarang: Ekaterina Unal

  • Apa yang mesti dicuba di Yunani - mengenal masakan tradisional

Dikemas kini: 22 Jun 2018 Kesan negara tidak akan lengkap jika di...

Dikemas kini: 2 Jan 2019 Masakan Turki penuh dengan pelbagai jenis hidangan dengan rasa yang unik...

Dikemas kini: 6 Apr 2020 Masakan Georgia adalah sesuatu yang anda perlu mencuba lebih daripada satu...

Dikemas kini: 31 Okt 2018 Tuhan tidak memberikan air kepada Belanda. Semua…

40 hidangan Thai yang paling popular

Makanan Thai yang paling popular. Sebahagian daripada mereka terkenal di seluruh dunia, yang lain lebih misteri..

Tetapi anda harus mencuba semuanya dan mempunyai idea: "Bagaimanapun, apa yang harus dipesan?"

Makanan Thai terlalu pedas? Tahu, pedas, pliz. dan mereka akan memasak lada bebas cili untuk anda, yang menjadikan hidangan ini sangat panas untuk rasa Eropah.

Beberapa hidangan kelihatan "tidak asing" bagi anda dan anda mungkin akan terkejut: "Nenek saya menyediakan sup kubis" atau "Saya makan telur dadar seperti itu untuk sarapan di hadapan universiti." Baiklah, mari kita bandingkan.

1

Tom Yum Gung

Sebuah karya seni masakan Thailand - sup dengan banyak udang, cendawan, tomato, serai, colgan dan daun limau purut (kaffir).

Semua ini direbus dalam santan dan disajikan dalam dua versi: dengan krim kelapa - sup Tom Yum Kung Nam Kohn (tom yum gung nam kohn) atau tanpanya - Tom Yum Kung Nam Sai (tom yum gung nam sai). Versi kedua sedikit lebih berasid dan ringan.

Tom Yum benar-benar menyatukan pelbagai rasa: masin, masam, pedas dan manis dalam satu hidangan. Ini adalah kegemaran sebenar makanan Thai yang dikenali di seluruh dunia..

2

Som Tam

Som Tam mungkin salad yang paling terkenal di Thailand..

Bawang putih dan cili pertama digiling dengan mortar. Jus asam jawa, sos ikan, kacang tanah, udang kering, tomato, jus kapur, pasta tebu, kacang dan segenggam pepaya hijau ditambahkan ke dalam mortar.

Aroma manis, masin dan pedas dipasangkan dengan pepaya rangup hijau.

Som Tam mempunyai banyak pilihan yang ditawarkan: dengan ketam - som tam boo, dengan sos ikan yang ditapai - som tam plah lah.

Sos ikan yang ditapai adalah makanan yang kerap dihidangkan dalam masakan Thai. (Ikan fermentasi dipertahankan selama 2-3 tahun dengan batang serai cincang dan daun limau purut. Kaldu yang disaring adalah sos ikan yang ditapai).

3

PAD Thai

Pad Thai mungkin merupakan hidangan paling terkenal di luar Thailand.

Pad Thai mendapat populariti yang luar biasa berkat ravers, yang meletakkannya di puncak kegemilangan masakan Thailand. Penilaian mereka disokong oleh banyak pelancong dan kegembiraan bermula.

Mie beras bersaiz sederhana digoreng dengan udang dan pelbagai bahan - kacang, tahu, tauge, bawang hijau, bawang putih, lada, jus limau dan sos ikan. Segala-galanya dituangkan dengan telur dan dimasak sehingga hidangan menjadi lebih pekat - ini akan memberikan rasa yang enak..

Limau diperah ke Pad Thai yang telah siap dan ditaburkan dengan kacang tanah. Sekali lagi, ada yang menambah beberapa sudu gula, lada cili kering dan sedikit sudu cuka. Oleh itu, set ini dijadikan sebagai bumbu kepada salad Pad Thai yang terkenal..

4

Kung Som Pak Ruam

Tepat Thai - gabungan manis, masam dan pedas dalam sup yang sangat terang.

Ia berdasarkan sayur rebus seperti wortel, kubis dan kacang hijau (Pak Ruam). Ia dapat dihidangkan dengan telur dadar dan daun akasia Thailand, lalu disebut Kung Som Cha Om Kai (geng som cha om kai).

Sup sayur ringan dengan kaldu daging, herba segar dan, tentu saja, cili. Semua ramuan dalam masakan Thailand bermanfaat untuk kesihatan, kecantikan dan belia. Lada cili termasuk.

lima

Kung Keow Wan

Salah satu hidangan kebangsaan yang paling terkenal dan popular adalah kari hijau Thai.

Pasta kari hijau, santan, rebung, ayam, kemangi suci Thailand, terung Thailand dan, sebagai tradisi, lengkuas, serai, limau dan sayur-sayuran dan daun lain mengisi hidangan ini dengan kombinasi rasa yang tidak dapat dilupakan.

Ia dimasak agak pekat dan disajikan dengan secawan nasi untuk menyerap setiap titisan kari..

6

Panang Gai

Ayam digoreng dengan pes kari merah, kemudian ditumis dengan krim kelapa untuk kari berair, pedas dan beraroma.

Hidangan dihidangkan dengan daun serai yang dicincang halus. Sekiranya hidangan dimasak dengan betul, maka rasa pedas dinamik (atau syaitan?) Dirasakan dari sentuhan pertama. Schisandra adalah hidangan yang sangat menyegarkan.

Hidangan Thai ini juga menggabungkan semua rasa Thai. Salah satu hidangan teratas.

7

Kung Massaman (Gang Massaman)

Massaman adalah kari manis yang berasal dari selatan Thailand dan merupakan hidangan halal.

Sos kari dibuat dengan santan yang dicampurkan dengan pasta hazel, menambahkan sedikit kacang tanah, pala dan kayu manis ke dalam campuran untuk rasa.

Massaman tradisional disajikan dengan kentang sebagai lauk, yang menyerap minyak kelapa seperti span.

Massaman adalah salah satu hidangan Thai yang paling popular. Kentang dan rasa ringan menjadikannya popular di Eropah.

8

Pad Gong Pongali

Ayam, bawang, tomato dan lada dalam pasta kari rahsia kuning dan ramuan utama hidangan adalah telur, yang dicurahkan dan dicampurkan semua ini. Goreng hingga lembut dan taburkan dengan sebilangan besar pasli.

Sangat serupa dengan telur hancur dan tomato dan. daging asap, ayam yang sama, sosej dan apa sahaja yang anda mahukan atau makan di dalam peti sejuk.

Sarapan ambulans sebelum kelas atau tempat kerja dimasak berkali-kali, memandangkan telur rebus dengan tomato dan ayam, tetapi ternyata dia adalah Guy Pad Pongali.

sembilan

Kung Jude (Gang Jued)

Salah satu sup termudah dalam masakan Thai adalah Kung Jude..

Babi cincang, tahu dan mi gelas ditambahkan ke dalam sup sayur yang diperbuat daripada kubis, wortel dan bawang. Pastikan pasli di atas.

Hampir seperti sup kubis segar kami, sebaliknya mi Thai dan tauhu, kami mempunyai kentang dan tomato.

Kung Jude adalah potpourri sayur, sup yang mendapat pujian dari masakan Thai yang lain dan mengimbangi rasa pedihnya.

sepuluh

Jim Jum

Cara yang hebat untuk bersantai ketika makan malam untuk menikmati Jim Can dengan beberapa rakan.

Sebuah periuk tanah liat kecil yang diisi dengan kaldu daging berlemak berdiri di atas arang bakar.

Pelayan membawa pelbagai jenis ramuan, kubis, daging (biasanya daging babi atau hati), telur yang dipukul, mi gelas dan, tentu saja, selasih Thailand yang suci.

Sayuran dan daging dibuang ke dalam kuali, di mana mereka perlahan-lahan direbus. Ini menjadikan sup berkhasiat dan memuaskan. untuk makan malam.

sebelas

Kao Na Phet

Itik panggang dikenali di seluruh Asia kerana lebih gemuk dan lebih beraroma daripada ayam..

Hidangan Thai Kao Na Fet disajikan di atas sepinggan nasi. Kepingan itik pilihan diletakkan di atas nasi dan dituangkan di atasnya dengan kaldu itik dengan daun akasia.

Khao Na Fet mudah dilihat - itik tergantung di kabinet kaca di troli makanan jalanan.

Kaldu itik sederhana dan berkhasiat dengan itik dan beras.

12

Kai Jiew Moo Saap

Makanan Thai asli yang boleh dimasak oleh sesiapa sahaja - gaya telur dadar lagi.

Telur dipukul dengan ikan dan kicap, kemudian daging babi cincang ditambahkan. Campuran yang dihasilkan dicurahkan ke dalam nasi rebus panas.

Dadar dihidangkan dengan sos cili (sos prik) dan ramuan segar.

Casserole daging dan beras gaya Thai - sangat memuaskan dan cepat dimasak - makanan yang selesa.

13

Kao Niew Moo Yang

Babi shashlik, untuk lauk, jika anda suka - nasi, mi atau kentang goreng. Apa yang perlu ditambahkan pada ini? Dari segi maklumat - tidak ada, dari segi gourmet - semuanya dari sayur-sayuran dan buah-buahan segar hingga coca cola dan wain merah.

Semua daging panggang di Thailand, seperti semua makanan Thai - makanan jalanan dan di restoran, dimasak sangat enak dan tidak mahal. Anda boleh membeli Khao Niy Mu Yang di mana sahaja, pada bila-bila masa sepanjang hari.

empat belas

Moo Ayah Diew

Babi yang diperap dalam cuka ringan digoreng dengan kicap.

Potongan daging babi yang berair dan beraroma disajikan dengan sos cili panas (jim jao) dan bawang hijau. Sebagai lauk tentu saja nasi atau mee.

Hijau segar, herba dan sayur tradisional - timun dan tomato akan memberikan hidangan ini rasa musim panas yang biasa dan, mungkin, mengingatkan anda tentang perjalanan ke luar bandar "untuk barbeku" dengan rakan-rakan.

15

Yam Khor Moo Yang

Salad daging masakan Thai yang lazat dibuat dari daging babi panggang dan potong. Mereka dicurahkan dengan jus lemon dan dicampurkan dengan ramuan - pasli, bawang manis dan banyak lada cili api.

Salad Thai ini adalah ciri sama percutian Isaan dengan Olivier kami. Ia dimakan dengan nasi, yang dicelupkan dalam sos yang disajikan.

Sekiranya anda mahukan versi yang lebih ringan, maka adalah wajar untuk memesannya tanpa cabai. "Ketahui pedas, pliz" difahami di mana-mana tempat di Thailand dan orang Thai tahu bahawa orang Eropah tidak bersedia untuk hidangan "panas" seperti itu.

enam belas

Gai Yang

Gai Yang - Ayam bakar, seperti daging babi bakar - Moo yang merupakan makanan Thai yang sangat popular dan dijual di mana-mana sahaja dari gerai makanan jalanan hingga restoran.

Rakan ayam panggang adalah nasi dan ikan keli pedas yang enak (salad pepaya hijau).

Ayam bakar keseluruhan berharga 120-130 baht, separuh ayam atau dada 50 baht.

Di gerai makanan jalanan, pelbagai penjual menyediakannya mengikut resipi yang berbeza, tetapi selalu sedap.

Perlu dicuba dan memilih yang paling sesuai dengan anda..

17

Kao Ka Moo

Daging babi dimasak selama satu jam dalam kicap dengan adas manis dan kayu manis, yang memberikan rasa khas hidangan ini..

Sepotong daging babi berlemak pada tulang secara harfiah tergelincir ke dalam pinggan nasi.

Kao Ka Mu boleh masin atau manis dan disajikan dengan nasi dengan sos.

Di kaunter jalan, anda dapat mengenali Khao Ka Mu dengan mudah - di dalam kuali besar terdapat potongan kaki babi besar dengan warna keemasan yang khas, yang memberikan hidangan kicap.

18

Kao Mok Gai

Hidangan Muslim lain dalam masakan Thai, yang sangat mirip dengan biryani (biryani - nasi, biasanya basmati dimasak dengan rempah dan herba), disajikan sebagai lauk dengan daging, ikan, acar, telur.

Khao Mok Gai adalah nasi yang dimasak dalam kaldu ayam dengan safron, kunyit, kapulaga dan daun salam. Ayam dan nasi mempunyai warna kuning yang dikenali. Taburkan dengan ketumbar dan bawang goreng.

Sembilan belas

Kao Moo Dang

Makanan Thai yang enak dan sedap dijumpai di menu restoran dan gerai jalanan.

Khao Mu Dang adalah sepinggan nasi dan slaid besar daging babi yang dihiris nipis dan sosej Thai, dengan telur rebus (atau basah dalam telur) dan lapisan sos barbeku tebal.

Apabila hidangan sudah siap, taburkan daun ketumbar dan bawang hijau di atasnya. Hasilnya, rasa tidak pedas, tetapi manis, yang dinikmati dengan senang pada waktu malam ketika berjalan..

20

Kao Man Gai

Ayam dengan nasi dari Thailand boleh dikatakan lebih popular daripada orang Singapura.

Di Rusia, kami menyebutnya kaldu ayam dengan nasi (yang bermaksud ayam di dalamnya, seperti biasa).

Ayam Thailand Kao Man Gai disiapkan dengan cara yang sama - kepingan ayam diletakkan di dalam pinggan dengan nasi dan dituangkan dengan sup ayam. Segala-galanya - hidangan Thai Kao Man Gai sudah siap.

Di Thailand, tentu saja, ditawarkan cabai dengan bawang putih sebagai bumbu, tanpa mereka makanan diet, bukan Thai.

Kuahnya boleh dihidangkan bersama ayam goreng jika mahu.

21

Nam Tok Moo

Nam Tok secara harfiah dalam bahasa Thai - air terjun.

Babi panggang ringan dicampurkan dengan jus lemon yang baik, bawang hijau, cabai, secangkir pudina, sos ikan dan nasi panggang. Darah dari daging dan sos memberi inspirasi kepada seseorang untuk memanggil hidangan ini "air terjun daging untuk makanan", dan memang demikian.

Daging babi dalam hidangan ini sangat lembut dan lembut.

22

Larb Moo

Isaan daging babi dan hati yang dicincang, dibumbui dengan jus limau dan sos ikan. Daun pudina, bawang, lada digoreng ringan dengan nasi.

Semua ramuan dalam salad daging Thai yang lain sangat penting - jusnya menjadi sos nasi. Di samping itu, kaedah menyediakan semua hidangan Thai, termasuk Lab Mu, memelihara semua khasiat produk..

23

Pad Gai Poo (Pad Gai Pow, Moo, Kai, Dow)

Sekiranya orang Thailand tidak tahu apa yang harus dipesan, pilihannya mungkin akan diturunkan kepada Pad Guy Poo.

Ayam goreng, daging atau hidangan cincang yang boleh anda percayai. Mereka selalu enak dan memuaskan setiap saat dan di hampir setiap tempat makan.

Ayam (gai), daging babi (mu) atau daging cincang (kai) digoreng dalam minyak dengan bawang putih, cabai dan sayur-sayuran kecil - kacang hijau dan kemangi yang cerah, yang memberikan rasa unik pada hidangan.

Biasanya dihidangkan bersama nasi dan telur goreng..

24

Pad Gai Bertemu Ma Muang

Guy Pad lain - ayam goreng dalam kuali mentega (kuali adalah kuali tradisional Cina) dengan bawang, cili kering dan kacang mete.

Sos tiram, sos ikan, gula dan pelbagai rempah menjadikan hidangannya sedap.

Guy Pad dihidangkan dengan nasi, tentu saja. Makanan Thai yang lazat dan popular. Lada cili membumbui hidangan.

Oleh kerana, sebagai peraturan, makanan Thai dimasak di hadapan anda, anda boleh melangkau lada dengan menggantinya dengan pes cili, bahan yang kurang pedas..

25

Plah Kah Pung Neung Manow

Seluruh bertelur di kolam wap dengan sos panas.

Jus limau dituangkan ke dalam acuan logam di mana hidangan itu dihidangkan. Lilin terbakar di bahagian bawah acuan untuk memastikan ikan terus dikukus. Cengkih bawang putih dan cili hijau kupas daun ketumbar dan limau untuk rasa pedas, sementara ikan manis kukus mencair di mulut anda.

Semasa memesan hidangan di rumah dan meninggalkannya hingga pagi, ikan versi sejuk tetap enak.

26

Kang Som Plah Chon

Ikan berkepala ular yang cantik dan berwarna terang dikuburkan dalam sos manis dan asam pedas yang menakjubkan.

Biasanya, ikan disajikan dalam piring logam dengan timbunan sayur-sayuran dan sayur-sayuran di atasnya..

Gabungan rasa dan aroma makanan Thai yang indah. Tanpa keraguan, anda akan menjadi iri hati semua pengunjung restoran apabila ikan aromatik itu datang dari dapur..

27

Plah Bajak

Hidangan yang popular dengan Som Tam dan beras pulut adalah ikan goreng biasa dengan garam. Tetapi.

Pertama, ikan diisi dengan serai, daun limau purut dan bahan aromatik lain, dan kedua, ditaburkan dengan garam.

Itulah sebabnya, tidak pernah dimasak terlalu banyak, ia dipanggang hingga sempurna.

Hasilnya adalah daging ikan putih yang lembut dan manis yang benar-benar mencair di mulut anda..

Pla Plu di Thailand disediakan dari semua jenis ikan.

28

Yam Plah Duk Foo

Kegemaran yang sangat berharga di kalangan orang Thai ialah Yam Pla Duc Fu.

Pertama, kepingan ikan keli goreng terasa gebu dan lapang..

Namun, ketika mangga masam, gula manis, limau tart, bawang merah pedas, ketumbar tanah, udang, cumi-cumi, saus kacang dan cuka menjadi saus untuk mereka, ia mengubah kepingan menjadi kepingan ikan yang renyah, yang merangkumi semua rasa Thailand dan tekstur secara serentak.

29

Kanom Jeen

Rasa yang sedap dan lembut dari mi beras fermentasi yang sangat lembut. Ia diletakkan di sendok kecil dan melewati air mendidih..

Seterusnya, kari pilihan anda: kanom jeen nam ya - bebola ikan dengan kari merah, Kanom jeen nam ya - dengan pes cili manis (kanom jeen nam prik), Kanom Jin Gang Keo Van Gai - ayam dengan kari hijau (kanom jeen geng keow wan gai).

Dan seperti lauk segar, di atas dengan kubis dan timun.

tiga puluh

Raja Pad Gai

Halia adalah raja dari resipi hebat ini.

Sebilangan besar halia parut, isi ayam, pelbagai cendawan, cabai dan bawang digoreng dengan sos tiram. Guy Pad King mungkin ada di setiap menu mana-mana restoran di Thailand..

Kira-kira 400 jenis halia ditanam di negara ini. Ia terdapat dalam ramuan utama masakan Thai..

31

Pad Pak Bung Fai Daeng

Walaupun anda bukan penggemar sayur-sayuran, cepat atau lambat, anda akan menjelajah Morning Glory..

Pad Pak adalah salad panas sayur-sayuran, ramuan herba, kemangi suci Thailand dan impomoea - Morning Glory hemp.

Mereka digoreng dengan api kecil, bawang putih, sos tiram dan cabai. Sayuran tetap segar dan segar. Cara Thai untuk menggoreng sayur dengan lembut mengekalkan semua khasiatnya yang indah.

32

Nam Prik Kaphi

Ini adalah campuran sayur-sayuran kukus, mungkin menambah ikan kecil. Dihidangkan bersama nasi dan sos pedas udang dan pes cili.

Gerobak di jalanan menjual kubis kukus, terung, kacang - pelbagai sayur-sayuran dan ikan masin kecil - bayar.

Sos ikan fermentasi masin tebal mempunyai rasa kompleks yang sangat kuat.

Hidangan ini tentu saja bukan untuk mereka yang bingung: "bau bawang putih, bau ikan" dan sebagainya. Adalah senang untuk memesan hidangan ini di rumah.

33

Pad See Eiu

Hidangan makan tengah hari yang hebat yang memberi anda tenaga untuk hari ini.

Bihun nasi digoreng dalam kuali dengan daging babi, brokoli dan bawang putih, dibumbui dengan kicap. Segala-galanya dicurahkan dengan telur dan dibawa ke kesediaan.

Beberapa sudu gula, lada cabai kering dan sesudu cuka disajikan bersama hidangan untuk meningkatkan rasa unik.

34

Guay Teow Rhua

Secara harfiah diterjemahkan dari bahasa Thai sebagai "mi perahu" kerana hidangan ini sangat popular di pasar terapung dan mangkuk mi telah dijual dari kapal selama berabad-abad.

Kaldu darah babi manis dan mi pilihan - mi beras lebar yai sen, mi nasi sederhana sen lek, mi nasi rambut malaikat, mi nasi rambut malaikat, gelas wun sen mee.

Sedikit daging lembu, daging babi, hati babi atau bebola dan beberapa tangkai ramuan herba dan impomoea.

Apa yang menjadikan hidangan ini luar biasa? Mangkuk kecil - untuk beberapa sudu, rata-rata tiga hingga lima, jadi mereka banyak memesan sekaligus. Penjual kadang-kadang bersaing untuk mengurangkan harga untuk melihat siapa yang mempunyai piramid cawan kosong yang lebih tinggi.

35

Kai Theo Nua atau Sen Lek (Guay Teow Nuaa atau Sen Lek)

Mie beras Lek dan sederhana adalah pilihan sup mi yang paling popular..

Mie daging lembu, mi babi, atau bola mie adalah pilihan makan tengah hari yang sangat mudah.

Kaldu direbus selama satu jam, dituangkan dengan sedikit daging dan mi lembut, dan tauge dan mungkin sedikit Pagi Kemuliaan pagi ditambah dengan memegang ranting di atas wap sebelum dimasukkan ke dalam mangkuk.

Sekiranya anda kekurangan rasa sup ini, anda boleh menambah beberapa sudu besar cabai kering untuk kesenangan maksimum..

36

Kai Yab (Guay Jab)

Mie lebar terkenal yang kelihatan seperti cerut tebal di kaldu emas.

Beberapa bahan terapung lain - lidah, paru-paru, kulit babi rangup dan bawang hijau.

Faktor penentu untuk hidangan yang berjaya adalah lada hitam dan aroma yang menyeronokkan. Sup Thai yang ringan dan enak, yang tidak buruk dimakan pada waktu petang semasa berjalan.

37

Kai Teow Lui Suan

Lapisan mie beras yang sangat besar dan nipis dalam bentuk kek segi empat. Ia digunakan untuk membuat penkek gaya Thai yang terkenal dengan pengisian segar.

Campuran daging babi cincang, wortel dan selada dibungkus dalam mi dan dimakan bersama selada dan kemangi. Sebagai pelengkap, sos hijau dengan rasa pedas manis dan masam. Lempeng Thai boleh mempunyai pelbagai bentuk.

38

Cha Yen

Jawapan Thai untuk semua minuman kopi dan teh di dunia.

Cha Yen dari Thailand yang sangat istimewa dan sangat manis, menyegarkan dan sangat sedap.

Katakan ia bukan makanan, tetapi ia pasti mendapat tempat dalam senarai..

Walaupun disebut teh ais Thai, sebenarnya aroma tehnya tidak dapat dikenali kerana pertama kali ditekan oleh sejumlah besar susu pekat manis dan kemudian oleh ais yang sangat kuat..

Cha Yen dijual di mana-mana sahaja - di restoran, kafe, kios kopi dan pasar raya.

39

Kao Niew Ma Muang

Mungkin semua orang suka mangga kuning dengan beras ketan.

Satu sudu beras pulut diletakkan di dalam perahu mangga masak dan tidak bertali. Dan lapisan tebal di atas. krim kelapa manis (walaupun dengan coklat juga tidak akan buruk).

Pada musim mangga, pencuci mulut Kao Newg Ma Muang yang lazat dijual secara harfiah di mana sahaja..

Banyak restoran meletakkannya sebagai pencuci mulut yang sihat. Mangga kuning dengan nasi ketan dapat menggantikan sarapan dan lazat dan sihat, seperti semua masakan Thailand..

40

Sang Kaya Fug Tong

Labu bersaiz sederhana yang dipilih dengan teliti diisi dengan kastad kelapa - boleh anda bayangkan!

Apabila krim mengeras, labu dipotong menjadi kepingan seperti pizza. Letakkan labu gula-gula di atasnya dan tuangkan kembali kastad kelapa.