Masakan Belarus

Ini adalah sejarah yang kaya, rasa asli dan kadang-kadang luar biasa, dan, tentu saja, sejumlah besar kentang. Ini terdapat di hampir setiap hidangan kebangsaan. Rebus atau goreng, parut dan tegang atau tidak tegang, dengan daging, pelbagai sosej buatan sendiri, dengan semua jenis sos dan acar, ini menjadi asas masakan Belarus. Dan menjadikannya dikenali di hampir setiap pelosok dunia.

Sejarah masakan Belarus

Tidak ada yang tahu berapa banyak masakan Belarus yang sebenarnya ada. Didapati bahawa ia memperoleh kemerdekaan pada abad ke-19, setelah itu ia mulai mengembangkan caranya sendiri, sambil mempertahankan tradisi kulinernya. Ngomong-ngomong, ini tidak menghalangnya menyimpan resipi yang digunakan oleh suri rumah Belarus 500 tahun yang lalu..

Namun, menurut penerbitan Elena Mikulchik, seorang pakar dalam masakan Belarus, proses asalnya bermula pada zaman kafir. Pengesahan terbaik mengenai ini adalah makanan enak yang ada pada masa itu dan yang ada pada kita - roti jahe, kulaga, jeli oatmeal. Mungkin ada lebih banyak dari mereka, namun, kerana fakta bahawa masalah kuliner tidak dibangkitkan dalam catatan, tidak perlu membicarakan hal ini dengan pasti..

Telah diketahui bahawa masakan Belarus dibentuk oleh suku-suku Slavia yang tinggal di wilayah Belarus moden. Terlibat dalam peternakan, pengumpulan, perburuan, penangkapan ikan, pertanian dan peternakan lebah, mereka menentukan rangkaian produk utama, dari mana menu orang-orang ini kemudian dibentuk. Sejak zaman kuno, termasuk bijirin (rai, millet, rami, barli, kacang polong, gandum, rami), sayur-sayuran, buah-buahan, buah beri, jamur, beberapa tanaman yang dimakan, kekacang, daging binatang peliharaan dan liar, lemak babi, madu, ikan, termasuk dan diimport, laut.

Kemudian, pembentukan masakan Belarus dipengaruhi oleh tradisi kuliner masakan jiran dan bukan sahaja - Rusia, Yahudi, Ukraine, Poland, Lithuania, Perancis, Itali, Jerman, dll. Tetapi yang paling menarik ialah orang Belarus mengadopsi resipi untuk hidangan baru, dan kemudian menyesuaikannya dengan dapur anda.

Ia juga mempunyai semangat tersendiri - sesuatu yang membezakannya dari masakan orang-orang Slavia lain. Ini adalah ketiadaan gula-gula dan hidangan tenusu sepenuhnya. Di wilayah negara ini, mereka berjaya digantikan oleh minuman manis, seperti berry dan oat jeli, dan semua jenis barang bakar..

Ciri-ciri wilayah masakan Belarus

Pada mulanya, masakan timur dan barat Belarus berkembang secara bebas antara satu sama lain. Satu disambut oleh orang Belarus Ortodoks, yang merupakan orang biasa, yang lain - oleh orang Poland dan Lithuania - bangsawan dengan kepercayaan Katolik. Yang pertama memiliki banyak biji-bijian, sayur-sayuran dan buah-buahan di atas meja, yang kedua mempunyai banyak hidangan daging..

Dari awal abad ke-17, lapisan sosial baru mula muncul di wilayah negara ini - kaum borjuasi. Bekas pengrajin dan pegawai kecil dengan akar Yahudi, mereka membawa sesuatu sendiri ke masakan Belarus yang sedang berkembang.

Semua perubahan ini telah meninggalkan tanda pada dirinya. Hasilnya adalah hidangan yang sama, yang sejak itu disiapkan dengan cara yang berbeza di berbagai wilayah di negara ini..

Masakan Belarus moden

Anehnya, masakan Belarus secara praktikal tidak berubah semasa keberadaannya. Hari ini ia mempunyai lebih banyak produk daripada yang ada beberapa ratus tahun yang lalu, namun, ia tetap sama sederhana, memuaskan dan khas. Dan mungkin semula jadi. Seperti sebelumnya, mereka tidak menyukai rempah-rempah di sini, percaya bahawa mereka merosakkan rasa hidangan yang semula jadi. Walaupun ada yang masih berjaya mendapatkan meja nyonya rumah Belarus, seperti: ketumbar, biji jintan, cengkeh, kayu manis, lada hitam.

Ia juga mempunyai ciri khas - cendawan direbus, direbus dan dikeringkan di sini. Dalam kes terakhir, serbuk cendawan dibuat dari mereka, yang kemudian ditambahkan ke dalam hidangan sayur dan daging. Orang Belarus tidak suka menggoreng ikan, lebih suka memanggang keseluruhannya atau membuat daging cincang daripadanya untuk memasak hidangan lain. Dalam masakan mereka, keutamaan diberikan kepada jenis tepung gelap - oatmeal, rai, dan lain-lain. Selalunya ia dicampurkan satu sama lain, berkat hidangan tersebut memperoleh rasa yang tidak ada tandingannya.

Kaedah memasak asas:

Di antara pelbagai jenis hidangan kebangsaan Belarus, beberapa yang menonjol, yang merupakan "kad panggilan" negara ini, iaitu:

Draniki pada dasarnya adalah penkek kentang. Mereka disediakan dari kentang parut, yang disebut "bulba" di sini dan dianggap sebagai roti kedua. Tentukan sendiri: menurut statistik, seorang penduduk Belarus makan kira-kira 0,5 kg kentang setiap hari, iaitu lebih daripada 160 kg per tahun. Dan berkat kenyataan bahawa masakan negara ini mengetahui lebih daripada 20 resipi hidangan kentang, masing-masing mempunyai rasa yang unik..

Ladu. Sedikit orang tahu bahawa ladu biasa, yang dibuat dari adunan dan ditambahkan ke sup, adalah hidangan tradisional masakan Eropah. Di Belarus, mereka dibuat dari kentang dan daging cincang, dibentuk menjadi bola dan direbus. Hidangan seperti itu disajikan dengan krim masam.

Nenek kentang - hidangan yang dibuat dari kentang parut dan brisket yang dibakar di dalam ketuhar.

Bigos adalah hidangan yang dibuat dari sauerkraut dan daging. Popular bukan sahaja di Belarus, tetapi juga di Poland, Lithuania dan negara-negara lain.

Machanka - ia boleh menjadi susu dan daging. Yang pertama dibuat dari keju kotej, susu dan krim dan digunakan sebagai sejenis sos untuk mencelupkan lempeng kentang, penkek atau sayur rebus. Yang kedua adalah pelbagai potongan daging, yang dipanggang dan dijadikan hidangan bebas.

Sejuk - sup sayur sejuk dimasak dengan kefir.

Ahli sihir - ladu kecil, agak mengingatkan ladu Belarus.

Knysh - pai dengan keju kotej, jem atau keropok.

Sauerkraut dengan lobak merah.

Krambambula - infusi rempah dan madu.

Zeppelin - ladu kentang dengan daging atau cendawan.

Smazhnya - pai daging.

Zubrovka - tincture vodka.

Ciri-ciri berguna masakan Belarus

Hampir semua hidangan masakan Belarus seimbang dan sangat sihat. Mereka sering disiapkan oleh orang yang ingin menurunkan berat badan. Bagaimanapun, seorang gadis langsing telah lama dianggap ideal kecantikan wanita, berbeza dengan wanita muda Rusia dengan bentuk yang luar biasa. By the way, itulah sebabnya tepung di Belarus selalu dimakan hanya untuk sarapan pagi..

Masakan negara ini juga disokong oleh fakta bahawa jangka hayat purata orang Belarus adalah 72 tahun..

10 hidangan Belarus yang mesti anda cuba

Datang ke negara ini untuk pertama kalinya, anda pasti mencuba masakan tempatan. Ini akan membolehkan anda dengan cepat mengenali tradisi dan pengalaman budaya masyarakat dengan lebih baik. Pelancongan gastronomi di Belarus sedang berkembang, dan banyak yang datang ke sini untuk menikmati hidangan yang masih belum diketahui. Oleh itu, kami memutuskan untuk memberitahu anda mengenai 10 hidangan masakan Belarus yang paling terkenal dan di mana anda boleh mencicipinya.

1. "Draniki"

Ini mungkin hidangan Belarus yang paling dikenali. Goreng yang dibuat dari kentang parut dengan penambahan bawang dan kadang-kadang telur, walaupun senang disiapkan, mempunyai rasa yang luar biasa. Terdapat banyak versi resipi ini di negara lain, tetapi orang Belarus adalah pengarangnya yang asli. Sebagai peraturan, penkek kentang dibakar dalam periuk tanah liat dan disajikan dengan krim masam atau mentega..

Tempat mencuba penkek:

Hidangan lain yang terkenal dengan masakan Belarus ialah ladu. Untuk penyediaannya, pada mulanya, bawang dan kentang digosok dengan tangan pada parutan terkecil (ya, orang Belarus adalah orang yang rajin bekerja). Kemudian campuran itu dilumurkan melalui kain tipis dan kemudian telur, garam dan sedikit tepung gandum ditambahkan ke dalamnya. Selanjutnya, bebola berdiameter sekitar 5-6 cm dibentuk dari adunan dan direbus dalam air masin. Di Belarus, ladu disajikan dengan krim masam dan ditaburkan dengan ramuan segar yang dicincang.

Di mana ladu dihidangkan:

  • Minsk: cafe-lounge "Chekhov", "Kuhmistr", "Litvin", "Westfalia";
  • Wilayah Minsk: "Dukorsky maentak";
  • Wilayah Vitebsk: "Lyamus";
  • Wilayah Brest: "Belovezhskaya Pushcha".

Penyejuk adalah kebanggaan masakan tradisional Belarus. Pada hari-hari musim panas, sup seperti itu benar-benar menyelamatkan orang Belarus daripada terlalu panas dan memberikan banyak tenaga untuk terus bekerja. Bahan asas dalam resipi klasik adalah bit rebus dan sejuk. Di dalamnya ditambahkan telur rebus cincang, serta dill, timun dan lobak cincang. Semua ini dituangkan dengan kuah bit yang dicampurkan dengan kvass dan disajikan dengan krim masam.

Tempat makan bit pada musim panas:

4. "Zhur"

Ini adalah resipi tertua untuk sup Belarus panas dengan rasa masam, yang disiapkan dengan tepung masam. Nama itu berasal dari kata "crane", yang bermaksud "cranberry", dan juga dari akar Jermanik lama "saur-" (yang bermaksud "masam"). Ia disediakan berdasarkan pelbagai tepung: rai, oatmeal, gandum dan juga soba - dengan kata lain, apa yang kaya dengan mereka digunakan. Pertama, tepung dicairkan dengan air dan dibiarkan di tempat yang hangat selama 1-3 hari. Kemudian campuran ditapis dan direbus hingga pekat. Kemudian mereka dibumbui dengan daging goreng dan bawang dan dihidangkan dengan sedikit kentang rebus atau panggang.

Tempat merasai majalah:

5. "Verashchak"

Hidangan ikonik masakan kebangsaan Belarus adalah seperti sos daging. Sebaliknya, ia adalah makanan perayaan yang biasanya didasarkan pada sosis buatan sendiri dan roti roti, dan disajikan dengan pancake atau lauk..

Tempat makan Verashchak:

6. "Roti hitam masam Belarusia"

Hampir setiap tetamu asing memuji roti Belarus. Pada zaman dahulu, ia dibakar dalam oven sebenar tanpa menggunakan ragi. Doh diperam pada "roshchyn" - sebahagian kecil doh dari penaik sebelumnya. Komposisi itu merangkumi tepung rai, garam dan air, dan secara harfiah diuli dengan penumbuk. Sebelum pergi ke ketuhar, salib selalu dilukis pada sekeping doh yang sudah siap. Sebiji roti dianggap dipanggang dengan sempurna apabila wap dari dalamnya terus naik. Roti seperti itu tidak dapat dirasakan di luar negara!

Tempat roti hitam masam dibakar:

7. "Krambambula"

Mereka yang tidak biasa dengan keunikan masakan Belarus kebangsaan teruja dengan nama ini. Tetapi sebenarnya, ini adalah nama minuman keras, yang berasaskan alkohol atau vodka dengan penambahan madu dan rempah seperti cengkeh, kayu manis, pala, lada hitam dan merah. Warna itu kuat, tetapi sangat aromatik. Kami mengesyorkan agar semua orang dewasa merasa!

Di mana mereka akan menawarkan krambabul:

8. "Nalistniki"

Sebilangan orang secara keliru menyebut ini penkek hidangan Belarus. Walau bagaimanapun, terdapat perincian khas yang penting: sementara penkek adalah hidangan bebas, gulungan dimaksudkan khusus untuk "pembungkusan", sebagai peraturan, pengisian dadih. Doh telur itu hambar dan tidak sedap, sementara pancake doh nipis, tidak berliang dan elastik. Dalam kes ini, pengisian diletakkan tepat di tengah dan kemudian ditutup rapat dengan tepi..

Di mana mereka akan dirawat pada tambalan:

Minuman Belarus yang terkenal boleh menjadi sejuk atau panas. Yang pertama disiapkan untuk menghilangkan dahaga pada musim panas yang panas dan selepas mandi, dan yang kedua - untuk tetap hangat pada musim sejuk, serta menghilangkan selesema. Dalam kedua kes, ia terdiri dari madu, air, lada panas, cengkeh, daun salam, dan pala..

Tempat sbiten disediakan:

10. "Kulaga"

Pencuci mulut masakan kebangsaan Belarus disediakan dari beri segar (blueberry, strawberi, lingonberry, viburnum atau abu gunung). Mereka direbus di atas api, madu dan tepung gandum yang dicairkan di dalam air ditambah. Dan kemudian direbus hingga konsisten agar-agar. Dihidangkan dengan penkek atau roti putih.

10 hidangan masakan kebangsaan Belarus yang mesti anda ketahui

Entah bagaimana kebetulan 3-4 hidangan dikaitkan dengan masakan Belarus. Anda boleh membincangkan alasannya dan menganalisisnya dalam jangka masa yang lama, tetapi kesimpulannya akan sama - orang Belarus telah banyak lupa dalam tradisi masakan mereka, dan tradisi ini tidak kurang kaya dengan yang Jerman atau Perancis..

Sebilangan besar orang Belarus moden akan membaca tajuk utama dan terkejut: "Di mana pengarang menjumpai 10 hidangan Belarus yang patut dimasukkan dalam beberapa penilaian?".

Oleh itu, mari kita mulakan. Semasa menyusun penilaian, pelbagai sumber dikaji dengan teliti, yang mengumpulkan hidangan masakan Belarus moden dan masakan Belarus Lama (mari kita sebut itu). Lebih-lebih lagi, kami mengkaji kedua diet orang biasa dan "mendapatkan" lelaki.

1. Verashchak

Saya yakin bahawa semua pembaca diharapkan dapat melihat "Draniki" di mana-mana. Draniki adalah hidangan Belarus yang paling popular, tetapi pada pendapat kami, Verashchaka adalah kad kunjungan Belarus yang patut dikunjungi di antara hidangan daging..

Resipi: Terdapat beberapa jenis masakan Verashchaki, kami menawarkan yang paling asli.

Bahan-bahan: 0.5 kg. daging babi dengan tulang rusuk, 1-2 bawang, 1 gelas roti kvass, garam, lada, daun salam.

Proses memasak: Potong daging babi, garam, lada, goreng di kedua-dua belah pihak. Goreng bawang cincang halus dalam lemak yang akan menonjol. Pindahkan daging dengan bawang ke besi tuang (stewpan), tuangkan roti kvass dan reneh dengan api kecil selama 10 minit. Dihidangkan dengan kentang tumbuk atau penkek.

Sekiranya anda cuba menambahkan Verashchak ke julat klasifikasi tertentu, maka dengan cara ia dimakan, hidangan ini adalah machanka. Di antara hidangan masakan Belarus, anda boleh menemui sekurang-kurangnya selusin "machanoks" yang berbeza. Kita boleh berbangga dengan kepakaran ini (hidangan istimewa).

2. Ubi bit

Tetapi keistimewaan kedua yang dapat dibanggakan oleh masakan Belarus adalah, tentu saja, sup sejuk yang terbuat dari bit, sorrel, jelatang. Sup sejuk adalah tradisi masakan Belarus secara eksklusif, dan jika hidangan yang serupa berasal dari jiran, maka mereka meminjamnya dari kami, bukan kami dari mereka. Dan ini bagus.

Resipi: Di ​​tempat kedua, kami meletakkan "Beetroot", yang disediakan mengikut resipi tradisional. Walaupun terdapat banyak jenis sup sejuk.

Bahan-bahan: Bit dengan petioles dan bahagian atas, timun, bawang hijau, dill, lobak, dill, telur, cuka, garam, gula, krim masam.

Proses memasak: Rebus kupas, cuci bersih, potong atau potong bit muda (bersama dengan petioles yang dicincang halus) hingga dimasak dalam sedikit air dengan cuka. 10 minit sebelum akhir memasak, tambahkan sedikit bit muda cincang, garam, kemudian sejuk. Basuh timun segar, kupas dan potong dadu. Susun bawang hijau, dill, lobak, bilas, potong secara berasingan. Cincang telur. Tuangkan kvass ke dalam sup bit yang telah disejukkan, tambahkan garam, gula, timun cincang, lobak, bawang hijau, dill, telur. Hidangkan krim masam secara berasingan.

3. Draniki

Sukar untuk membayangkan orang Belarus tanpa penkek kentang. Dan memang penkek yang diperbuat daripada kentang parut mentah adalah penemuan yang luar biasa. Bukan untuk semua orang jiran mempunyai hidangan yang serupa dalam tradisi nasional. Di Ukraine, tidak lama dahulu, diadakan festival pancake kentang, dan di Jerman, pancake kentang dimakan dengan jem, bukan krim masam... Fakta-fakta mengenai analog penkek kami diingatkan dengan cepat, tetapi bukan satu-satunya.

Resipi: Secara tradisional, penkek difahami sebagai penkek kentang, dan tortilla yang dipenuhi kentang biasanya disebut penyihir. Walaupun 150-200 tahun yang lalu, ahli sihir difahami sebagai hidangan yang sama sekali berbeza. Dalam penilaian ini, tempat ketiga ditempati oleh lempeng kentang Belarus klasik..

Bahan-bahan: kentang, tepung, yogurt atau kefir, garam.

Proses memasak: Parut kentang mentah pada parutan halus, masukkan tepung, yogurt (kefir), garam dan campurkan. Goreng dalam minyak sayuran. Lempeng siap disajikan dengan cincang, bawang goreng dan daging goreng.

Pancake tanpa tepung popular dalam masakan Belarus moden dan disajikan dengan krim masam. Lempeng kentang juga sempurna sebagai lauk untuk machankas Belarus bersama dengan penkek tepung..

Tempat ketiga dengan penkek kentang mungkin dapat dikongsi oleh hidangan Belarus yang terkenal - nenek atau "drachona bulbyanaya".

4. Crambambula

Apa masakan kebangsaan tanpa minuman beralkohol tempatan yang unik. Orang Czech bangga dengan becherovka mereka, orang Jerman bangga dengan schnapp mereka, Inggeris bangga dengan wiski mereka, orang Rusia bangga dengan vodka mereka. Anda boleh meneruskannya untuk masa yang lama. Kami juga mempunyai minuman keras kami sendiri, yang sejak sepuluh tahun kebelakangan ini dikaitkan dengan projek muzik Lyavon Volsky. Walaupun wajar dikatakan, dia tidak pernah dikaitkan dengan apa-apa sebelumnya..

Resipi: Minuman ini dan resepinya telah lama dilupakan oleh pengeluar minuman beralkohol dan pemilik restoran. Dan ia boleh menjadi jenama menarik bagi pelancong.

Bahan-bahan: 0.5 l. vodka atau alkohol, segelas air, seperempat pala cincang, 1-2 sudu besar. sudu madu, 1 sudu teh kayu manis, 4 sudu cengkih hancur, lada merah dan hitam.

Proses penyediaan: Ambil vodka atau alkohol, tuangkan segelas dan campurkan dengan jumlah air yang sama. Masukkan pala, madu, kayu manis, cengkih hancur, 4-5 butir lada merah pahit. Panaskan dan rebus semua ini selama 10 minit. Kemudian dengan teliti tuangkan sisa vodka dan biarkan dalam bekas tertutup selama 5 minit, saring 4 lapisan kain kasa ke dalam botol, buang 2-3 kacang lada hitam di sana sebelum.

5. Roti hitam masam Belarus

Semasa saya ke luar negara, saya selalu kagum dengan betapa sedapnya roti di Belarus. Roti masam hitam selalu popular di kalangan kami. Wakil "perindustriannya" adalah "Narochansky" yang terkenal. Anda tidak boleh mencuba roti yang lazat ini, yang sebenarnya tidak basi..

Resipi: Memperkenalkan resipi tradisional untuk membuat roti, menurut nenek kami membakarnya dalam oven sebenar.

Bahan-bahan: tepung, air, garam.

Proses penyediaan: Doh diuli pada waktu petang, dan roti dibakar pada waktu pagi. Air dimasukkan ke dalam tepung dan diuli. Doh tidak boleh terlalu pekat. Untuk menjadikan doh masam dan sesuai dengan baik, tutup dengan penutup dan letakkan di tempat yang hangat semalaman. Doh diperam menggunakan apa yang disebut "roshchyna", yang, sebagai peraturan, adalah sekeping kecil doh yang tersisa dari penaik sebelumnya.

Pada waktu pagi tepung dan garam ditambahkan ke dalam adunan, dan doh diuli dengan penumbuk. Untuk menjaga doh di belakang tangan, mereka dibasahi secara berkala dengan air. Sepotong adunan diletakkan di atas sekop kayu yang ditaburkan dengan tepung, dilicinkan dengan tangan dan diletakkan di dalam oven yang panas. Pada ujian, salib dilukis di hadapan dapur. Roti dianggap siap apabila wap dari itu naik sama rata.

Orang Czech bangga dengan air mineral Mationi mereka. Inilah jenama mereka, dalam promosi yang mana mereka melaburkan banyak usaha dan wang. Dan usaha ini memberikan hasil yang serius. Roti masam Belarus bukan sekadar jenama kami yang belum dipromosikan, kebanggaan orang Belarus ini.

6. Chowder bir

Republik Czech dan Jerman dianggap sebagai negara bir. Sayang sekali bahawa Belarus tidak menyertai duet ini. Tetapi tradisi bir pada suatu masa di tanah Belarus sangat luas. Perlu dibaca Henryk Sienkiewicz - apa sahaja pesta di Pan Zagloba's adalah bir atau madu atau rebusan bir dengan keju atau krim masam. Tetapi masa memutuskan sebaliknya dan, sayangnya, bir di Belarus memberi laluan kepada vodka yang lebih kuat dan berbahaya.

Resipi: Dalam penilaian ini kami menyajikan rebusan bir yang popular, yang disukai oleh "pasmakavats" Belarus pada abad ke-16-18.

Bahan-bahan: 1 l. bir, gula, 6 kuning telur, halia, crouton roti.

Proses memasak: Rebus bir, masukkan gula secukupnya, kuning telur, tambah halia. Hidangkan sup dengan crouton.

7. Kulaga

Masakan kebangsaan tanpa pencuci mulut sendiri tidak lengkap. Terdapat banyak hidangan manis yang menarik dalam tradisi masakan Belarus, tetapi kami menganggapnya layak untuk dimasukkan dalam sepuluh kulagu terbaik.

Dapatkan Resipi: Kulaga - hidangan manis yang luar biasa yang dibuat dari beri segar.

Bahan-bahan: 400 g beri (blueberry, lingonberry, abu gunung, viburnum atau raspberi), 70 g madu, 2-3 sudu besar. sudu tepung gandum.

Proses memasak: Susun beri segar, bilas, bakar. Semasa beri rebus, tambahkan tepung gandum, dicairkan dalam sedikit air, dan tambahkan madu atau gula. Kacau dan masak dengan api kecil sehingga pinggan memperoleh jeli yang konsisten. Kulaga disajikan dengan penkek, roti putih dan susu.

8. Pachysto

Manis memang sedap, tetapi masakan apa pun yang paling menonjol adalah hidangan dagingnya. Salah satunya adalah "Pyachysto". Ini adalah hidangan domba. Pembaca yang penuh perhatian akan bertanya: "Anak domba apa yang ada di Belarus, kita tidak berada di pergunungan Kaukasus?" Ya, memang, kita tidak mempunyai gunung, tetapi sebelum bermulanya perang terakhir, penternakan domba di Belarus menduduki posisi terdepan dalam keseimbangan semua penternakan. Setelah perang yang merosakkan, diputuskan untuk tidak memulihkan industri ini, tradisional bagi orang Belarus. Secara beransur-ansur (dan mungkin cepat) daging kambing hilang dari diet orang Belarus. Tetapi banyak resipi tetap ada, dan yang paling menarik ialah "Pyachysty".

Resipi: Terdapat banyak rujukan mengenai "Pachysto" yang misterius dalam literatur. Tetapi resipi yang tepat tidak dapat dijumpai. Kenapa begitu? Bagaimanapun, terdapat begitu banyak penyelidik yang terlibat dalam masalah masakan..

Bahan-bahan: Anak domba.

Proses memasak: Domba tanpa lemak dipanggang dalam jumlah besar (biasanya bahagian belakang).

Itu sahaja yang diketahui mengenai hidangan misteri ini. Tetapi penerangan kecil ini menggambarkan gambaran yang sangat menyelerakan..

9. Sbiten

Sepuluh yang pertama tidak dapat dilakukan tanpa minuman ringan. Sbiten untuk peranan ini lebih sesuai. Ia sihat, menghilangkan dahaga anda, dan pasti sedap. Harus diingat bahawa terdapat banyak resipi untuk sbitney. Hari ini, ia lebih berkaitan dengan minuman ringan (dalam bentuk sejuknya anda boleh membelinya di beberapa kedai), tetapi sbiten klasik dimakan sangat panas. Bayangkan resipi tradisional.

Resipi: Sbiten boleh menjadi alkohol dan bukan alkohol. Sebagai tambahan kepada rempah, disarankan untuk menambahkan ramuan herba ke sbiten.

Bahan-bahan: air, madu, lada, cengkih, daun salam, pala.

Proses memasak: Rebus air dengan madu (anda boleh menggunakan gula atau molase), masukkan lada, cengkeh, daun salam, pala parut, dan perasa lain secukupnya. Kadang-kadang bir atau alkohol ditambahkan ke sbiten. Minum panas.

Sbiten terkenal di Belarus pada abad ke-18 hingga ke-19. Dalam perubatan rakyat, ia digunakan sebagai agen antiscorbutic.

10. Jalur plat

Pada pendapat kami, sepuluh terbaik harus menjadi hidangan yang boleh dikatakan sebagai makanan segera Belarus negara. Terdapat sebilangan besar hidangan seperti itu. Tetapi untuk penkek kentang, peranan makanan segera tidak cukup, untuk sosej buatan sendiri Belarus adalah dangkal, tetapi pancake Polesie "Plisniki" sangat bagus untuk peranan ini..

Resipi: Platband adalah pancake tradisional Polissya, resipi yang dicatatkan dalam salah satu ekspedisi etnografi di wilayah Rechitsa. Saya pasti bahawa hidangan ini tidak asing lagi bagi banyak orang, tetapi anda tidak akan pernah mencuba penkek seperti di gerai jalanan..

Bahan-bahan: tepung, susu, keju kotej, keju, mentega.

Proses memasak: Tepung dicampurkan dengan susu segar dan diaduk hingga menjadi doh yang jarang. Lempeng nipis digoreng dalam kuali yang panas. Pancake disumbat dengan keju kotej atau keju, dibungkus dalam tiub atau dilipat menjadi empat. Sebarkan pancake di atas dengan mentega dan goreng dalam kuali. Lempeng goreng dimasukkan ke dalam periuk, mentega atau krim masam ditambah dan rebus dalam oven.

Sekurang-kurangnya dua dozen hidangan Belarus menarik tidak sesuai dengan penilaian kami. Satu perkara yang baik ialah penilaian ini di blog kami adalah yang pertama, tetapi bukan yang terakhir.

Masakan kebangsaan Belarus. Apa yang mesti dicuba

Zen yang baik! Pergi ke negara lain, kita pasti akan berkenalan dengan hidangan dan minuman kebangsaannya. Ini sudah menjadi tradisi baik kita. Dan kerana perjalanan ke Minsk tidak terbatas pada berkenalan dengan pemandangan ibukota, dalam artikel itu saya akan membicarakan masakan kebangsaan Belarus, serta apa yang patut dicuba.

Kandungan artikel:
  • Hidangan kebangsaan Belarus
  • Hidangan kebangsaan pertama Belarus
  • Minuman tradisional Belarus
  • Resipi untuk hidangan yang paling popular di Belarus
  • Tempat makan masakan kebangsaan Belarus di Minsk

Masakan kebangsaan Belarus menggabungkan banyak nota rasa dari negara lain. Ini mengandungi aksen masakan Yahudi, Rusia, Poland, Lithuania, Latvia dan bahkan makanan Yahudi yang halal. Tetapi, walaupun ini, ia unik dengan cara tersendiri dan sangat pelbagai..

Tentunya, perkara pertama yang terlintas dalam fikiran ketika menyebut masakan kebangsaan Belarus adalah kentang, atau lebih tepatnya bulba. Memang, orang Belarus memilikinya istimewa, dengan kandungan pati yang tinggi. Oleh kerana itu, penkek kentang yang biasa kita ketahui lebih enak dan enak. Bulba adalah sebahagian daripada banyak hidangan, yang dilengkapi dengan pelbagai produk dan sos. Jiran mentol yang kerap adalah greaves. Mereka menambah rasa kenyang dan rasa yang luar biasa pada hidangan. Saya sudah mengeluarkan air liur. Apa khabar, masih bertahan?

Hidangan kebangsaan Belarus

Lempeng kentang telah dan terus menjadi peneraju utama dalam senarai hidangan kebangsaan. Ini adalah hidangan antarabangsa yang terdapat dalam masakan banyak negara. Tetapi masing-masing mempunyai keunikan penyediaannya, yang mengubah rasa dan kesan..

Draniki

Draniki adalah hidangan kebangsaan yang paling popular di Belarus. Saya bukan wakil kewarganegaraan Belarus, tetapi mereka tidak asing lagi sejak kecil. Draniki sering dimasak oleh nenek saya. Saya ingat berapa lama masa untuk menggosoknya untuk memberi makan seluruh keluarga. Nasib baik, proses ini sekarang memerlukan lebih sedikit masa. Nama penkek kentang berasal dari kaedah memasak kentang. Komposisi penkek kentang klasik termasuk: kentang compang-camping, iaitu lusuh pada parut halus, garam dan lemak babi untuk menggoreng. Perhatikan bahawa tepung, bawang dan telur tidak ditambahkan pada asalnya. Pati yang terdapat dalam kentang berfungsi sebagai bahan pengikat. Lempeng kentang disajikan panas dalam periuk atau di atas pinggan dengan krim masam atau pelbagai sos.

Ahli sihir

Nah, bagaimana, berada di Belarus dan tidak mencuba tukang sihir dengan daging ?! Saya terpaksa memburu mereka lebih lama, tetapi mereka sepadan. Kami berjaya mencuba tukang sihir di restoran Vasilki. Terdapat beberapa di antaranya di Minsk. Tempat terdekat adalah tempat penginapan berhampiran Jacob Kolos Street, tempat kami menyewa sebuah pangsapuri. Pada zaman dahulu, tukang sihir dibuat dari adunan berdasarkan tepung, telur, jus bawang dan garam. Ini dianggap sebagai resipi klasik untuk ahli sihir. Pada masa kini, ahli sihir sering memasak berdasarkan adunan kentang. Secara luaran, mereka sedikit menyerupai pancake kentang yang hanya lebih tebal kerana pengisiannya. Ia sangat berbeza bagi ahli sihir. Kami mencuba daging dan cendawan.

Kepala kentang

Hidangan Belarus kebangsaan berdasarkan kentang. Bulba diparut, daging goreng (keropok), daging dan bawang ditambah. Selepas itu, garam, lada, masukkan krim masam untuk kelembutan dan hantar ke oven. Hidangkan kentang panas dengan susu atau krim masam.

Mochanka

Mochanka adalah hidangan Belarus klasik. Nama itu berasal dari cara makan. Pancake perlu dicelupkan ke dalam loofah. Hidangan yang enak dan enak ini adalah kuah pekat dengan pelbagai jenis daging. Mochanka klasik merangkumi: tulang rusuk babi, sosej buatan sendiri, daging asap (brisket) dan daging asap. Semasa hidangan ini dibawa kepada saya, saya tidak dapat memahami cara memakannya, tetapi kemudian saya memikirkannya. Paling senang dimakan.) Mochanka disiapkan seperti ini. Goreng tulang rusuk babi dalam kuali dengan minyak sayuran. Ia perlu dicurahkan sedikit, kerana tulang rusuk dan sosej akan memberikan jusnya. Masukkan sedikit air dan reneh selama kira-kira 15 minit. Toskan kaldu daging dari kuali, dan berdasarkan itu kami menyediakan machanka, menambah tepung, bawang goreng, garam dan ramuan. Konsistensi sos sangat serupa dengan Bechamel yang terkenal. Kami memasukkan daging ke dalam machanka yang sudah siap, dan voila! Hidangan kebangsaan Belarus sudah siap! Mocha dihidangkan dengan penkek nipis atau tebal. Jem sebenar!

Vereshchak

Vereshchak dipersiapkan pada zaman kepimpinan Lithuania. Menurut satu versi, hidangan itu dinamai penulis resipi, seorang tukang masak di bawah raja Poland Augustus. Tetapi ada versi lain, lebih putih daripada tradisional, pada pendapat saya. Ketika Vereshchaka bersiap-siap, dia "menjerit dan menyemprotkan", mengeluarkan suara yang kuat (memikat) dari ini dan namanya. Komposisi Vereshchak menyerupai Mochanka. Ia termasuk tulang rusuk babi (segar dan asap), sosis babi, cendawan porcini, wortel, saderi, bawang. Rebus daging dalam kuali, masukkan garam, lada, biji juniper. Sayur-sayuran ditumis. Sos disediakan berdasarkan sup daging, menambahkan tepung dan herba ke dalamnya. Vereshchaka disajikan dengan penkek atau penkek.

Satu lagi hidangan kuno Belarus. Ia mengingatkan saya pada telur dadar. Tetapi, seperti banyak hidangan Belarus, bukan tanpa daging. Pukul telur, masukkan tepung, susu. Tuangkan campuran yang dihasilkan ke dalam kuali dengan daging panggang. Selepas itu, para petani menghantar pinggan ke oven selama 15 minit. Ketika pertarungan "spreglas" digoreng, mereka mengeluarkannya, memotongnya seperti kue, dan memberi makan kepada keluarga. Kerana keretakan, puffer ternyata memuaskan dan berkalori tinggi. Dua keping sudah cukup untuk satu untuk memperbaharui kekuatan dan terus berfungsi. Drachena dihidangkan dengan susu.

Ladu dengan jiwa

Ladu dengan jiwa adalah hidangan kebangsaan Belarus yang lain. Pangsit sudah lama berada di menu penduduk kawasan Vitebsk, tetapi lama kelamaan mereka memasuki menu banyak suri rumah dan tukang masak. Bahan utama, yang pasti meragukannya, adalah kentang. Pengisian diletakkan di tengah, yang disebut "jiwa". Sebagai peraturan, ini adalah daging cincang. Ladu disajikan ke meja, disiram dengan menggoreng (bawang dan lemak babi) atau dengan krim masam, pelbagai sos, atau menuangkan kaldu di mana ladu dimasak.

Sebagai tambahan kepada hidangan hebat, masakan kebangsaan Belarus menyajikan kursus pertama yang tidak kurang menarik. Saya akan berkongsi dengan anda yang paling popular, dan yang patut dicuba di Belarus.

Krupenya atau Krupnik

Crepe adalah penyiraman yang disediakan dalam kaldu daging dengan penambahan barli mutiara. Krupnik adalah sup pekat berdasarkan barli mutiara, rai atau oatmeal. Ini mengenai masakan klasik. Kini suri rumah Belarus yang progresif menambah beras, soba, barli, sering mencampurkan satu dengan yang lain. Selain bijirin, kentang dimasukkan ke dalam sup. Ia dibumbui dengan krim masam, kuning telur dan dibakar di dalam ketuhar. Ternyata sup sedap yang sangat enak. Pada masa kini, terdapat banyak pilihan untuk membuat crunik. Dalam sup daging atau ikan. Ia direbus atau dibakar, seperti yang saya tulis di atas.

Satu lagi hidangan menarik Belarus. Sup berasaskan oatmeal, yang berasal dari zaman dahulu. Tuangkan tepung oat dengan air, biarkan selama 2-3 hari. Kemudian dihancurkan dan ditapis. Didihkan tsezhu, masukkan lemak babi dan bawang goreng dalam kuali. Masin. Zhur dihidangkan dengan kentang rebus. Terdapat banyak variasi sup ini dengan ramuan yang berbeza..

Lebih sejuk atau bit

Sup bit adalah sup sejuk (borscht) yang dibuat berdasarkan sup bit. Hidangan yang sangat baik semasa musim panas. Menyegarkan dengan sempurna dan tidak kurang berguna. Peti sejuk didasarkan pada bit, juga timun segar, telur rebus dan ramuan (bawang hijau, dill, puncak bit). Anda juga boleh menambah kentang rebus untuk kenyang. Beetroot boleh disediakan berdasarkan kuah bit atau kvass dengan penambahan lobak. Hidangkan sejuk dengan krim masam dan telur.

Roti masam

Roti masam adalah kegemaran gastronomi Belarus. Dia sangat dihargai oleh orang Belarus tempatan dan bosan dengan mereka yang meninggalkan negara ini. Sejak kecil, saya suka roti yang dibakar di dalam ketuhar. Kami sering menolong nenek menguli adze dalam tong khas. Saya membaca bagaimana orang Belarus membuat roti, prosesnya sangat serupa dengan nenek saya. Hanya di sini, sebagai peraturan, tepung putih digunakan, sementara tepungnya berwarna gelap. Roti di Belarus memang sedap, seperti produk tenusu, tetapi saya tidak menghargai sosej.

Anda boleh bercakap tentang hidangan kebangsaan Belarus untuk masa yang lama, tetapi tidak ada kekuatan lagi. Saya akan pulang dan memasak penkek kentang. Dan selalu dengan krim masam.

Baiklah, saya beralih ke pencuci mulut. Saya tidak menganggap diri saya gigi manis, jadi saya harap lebih senang dengan pencuci mulut.

Nalistniki

Semasa perjalanan hujung minggu kami ke Minsk, kami sering pergi makan di pertubuhan "Lido". Ini seperti masakan rumah kita. Anda berjalan-jalan dengan dulang dan mengambil apa sahaja yang anda suka. By the way, harga di sana cukup berpatutan dan makanannya tidak buruk. Di sana anda boleh mencuba penkek kentang, dan sediakan pancake (pancake) dengan pelbagai tambalan (krim masam, jem, madu, dll.). Saya sudah menulis di atas bahawa penkek disajikan dengan hidangan utama, tetapi selain itu, di Belarus mereka dianggap pencuci mulut..

Kulaga

Pencuci mulut tradisional Belarus. Kulaga didasarkan pada pelbagai buah beri (blackberry, blueberry, raspberry, bird cherry, dll.). Beri liar direbus dengan api kecil hingga mendidih. Kemudian masukkan tepung (dengan air) dan gula. Masak hingga rata. Kulaga disajikan dengan penkek atau roti putih.

Salad dengan nama tradisional "Minsky", "Belorussky" sering dijumpai di restoran. Tetapi selain mereka ada mantel bulu terkenal yang kami gemari. Saya ingin mencuba bagaimana penyediaannya di Belarus. Persembahannya sangat asli dan rasanya sangat halus.

Minuman tradisional Belarus

Sebagai tambahan kepada hidangan dan pencuci mulut, saya ingin memberitahu anda tentang minuman Belarus. Yang popular di negara ini adalah kvass, kompot, bir, pelbagai tincture dan balsem berdasarkan rempah dan herba, dan vodka tradisional.

Sbiten

Sbiten adalah sejenis wain murni Belarus. Ia boleh menjadi minuman tanpa alkohol atau alkohol. Ini berisi: cengkih, daun salam, pala, bunga limau, daun birch. Bahan boleh berbeza mengikut pilihan koki. Untuk darjah saya menambah alkohol atau bir ke dalamnya. Secara tradisional, sbiten mesti diminum panas, tetapi sekarang ia juga digunakan sebagai minuman ringan..

Vodka Belarus atau garelka

Vodka Belarus adalah klasik dan dengan pelbagai bahan tambahan. Ini boleh menjadi kacang, rempah, herba, tunas birch, dll. Yang paling popular di Belarus adalah:

  • garelka pada tunas birch atau birch
  • roti garelka
  • garelka dengan lada
  • garelka dengan madu
  • garelka kranberi

Selain vodka, balsem dan tincture sangat popular di Belarus. Ini adalah minuman beralkohol, yang merangkumi pelbagai ramuan perubatan, akar, rempah, beri, tunas pokok, madu, dll. Antaranya:

  • Zubrovka yang terkenal, yang mengandungi rumput bison yang dikumpulkan di Belovezhskaya Pushcha.
  • Tinctures Belovezhskaya dan Belovezhskaya Pushcha
  • Penyembuhan balsem "Polesie", "Charodey", "Belorussky"
  • Crambabula adalah tincture berdasarkan madu dan pelbagai rempah. Crambambula disediakan berdasarkan vodka atau alkohol dengan penambahan pala, madu, kayu manis, cengkih, lada merah dan hitam. Minum sejuk dan panas.

Resipi untuk hidangan yang paling popular di Belarus

Resipi untuk penkek kentang Belarus

Kupas kentang, bilas dan parut halus bersama bawang (untuk mengekalkan warna terang). Garam dan gaul hingga rata.

Panaskan minyak sayuran dalam kuali. Sebarkan adunan kentang ke dalam kek kecil. Goreng pancake kentang di satu sisi selama kira-kira 2-3 minit sehingga coklat keemasan. Kemudian balikkan ke sisi lain, goreng selama 1-2 minit lagi. Hidangkan panas dengan krim masam.

Anda juga boleh menyajikan lempeng kentang dengan lingonberi yang direndam, epal masam atau sos bawang krim masam, machanka. Atau masak lempeng kentang dalam periuk - dengan daging, sosej, cendawan. Nikmati hidangan anda!

Tempat makan masakan kebangsaan Belarus di Minsk

Kami mengunjungi restoran Vasilki. Menu ini pelbagai dan sedap. Dan yang paling penting, ada hidangan kebangsaan. Ini adalah rangkaian restoran. Terdapat beberapa di antaranya di Minsk. Berikut adalah alamat:

  • st. Y. Kolasa, 37 MC "Iceberg"
  • Jalan kemerdekaan, 89
  • Jalan kemerdekaan, 16
  • st. Bobruiskaya, 6 SEC "Galileo" (tingkat 4)
  • st. P. Glebki, 5 TC "Skala"
  • st. Nalibokskaya, 1 TC "Karavan"
  • pr-t. Pemenang, 9 SEC "Galleria Minsk"
  • st. P. Mstislavets 11 SEC "Dana Mall"

Kami makan beberapa kali di restoran Lido bistro. Di sana anda boleh mencuba penkek dan daun, dan omong-omong, bukan idea buruk untuk menyegarkan diri. Terdapat tiga kafe di Minsk:

  • di jalan Kuhlman, 5A
  • di Independence Avenue, 49, room 1, building 51, room 2
  • di Nemiga st., 5, bilik 47, 48, 59, 60

Kongsi dalam komen yang menyukai hidangan masakan kebangsaan Belarus ?! Kami sentiasa senang membaca pendapat anda.

Terima kasih kerana membaca blog kami. Sampai jumpa di halaman Travel Diary kami

Masakan Belarus

Masakan kebangsaan Belarus adalah simbiosis masakan Slavia, Baltik dan Yahudi. Lebih banyak mengenai masakan kebangsaan Belarus.

Belarus

Saya sudah lama ingin memasak tukang sihir, tetapi tidak digoreng. Dan hari ini impian itu menjadi kenyataan. Menyukainya, anda juga boleh menghidangkannya sebagai hidangan perayaan. Menyiapkannya mudah dan pantas.

Saya akan memberikan zrazy kentang kegemaran saya dengan cendawan untuk makan tengah hari. Ia mudah.

"Myadzvedz" (beruang) adalah hidangan kentang dan bawang Belarus sederhana. Hidangannya universal, ia boleh kurus atau dengan penambahan lemak babi, sosej, dll. Resipi ini digunakan untuk menyediakan "myadzvedz" Belarusia dengan sosej salai dan krim masam.

Adakah anda tahu bahawa penkek kentang klasik (atau penkek kentang) dibuat secara eksklusif dari kentang dan bawang, tanpa menambahkan telur dan tepung? Saya menawarkan resipi yang lazat dan sederhana untuk penkek kentang seperti itu..

Peti sejuk bit pada kefir adalah keselamatan sebenar dalam musim panas! Sup ini menyegarkan, menyejukkan, menyuburkan! Sedap dan sihat!

Kek keju Belarus yang terkenal dalam pengisian krim masam poppy.

Sekiranya anda suka penkek kentang, anda pasti akan menyukai hidangan seperti nenek kentang. Lagipun, ia juga dibuat dari kentang parut, tetapi tidak seperti penkek, tetapi dalam bentuk kaserol, dan bahkan dengan potongan ayam goreng sebagai bahan tambahan. Hidangan yang sangat lazat untuk makan tengah hari keluarga, sedap, asli dan berpatutan!

Polendvica adalah hidangan masakan Poland dan Belarus. Anda boleh membuat daging kering kering yang enak di rumah. Manjakan orang yang anda sayangi dengan makanan daging yang enak. Fill babi diambil untuk polandvitsa dan dikeringkan (dikeringkan) dengan rempah.

Enak, tidak sukar disediakan, potongan ayam Belarusia dengan nama puitis "paparats kvetka", iaitu "Bunga pakis". Balut keju dan mentega di tengah cutlet.

Pilihan yang menarik untuk memasak lempeng kentang adalah dengan daging cincang, bawang dan bawang putih. Lard menjadikan lempeng kentang berair dan berkhasiat, bawang - subur, dan bawang putih - beraroma. Lempeng kentang lembut dan berair di bahagian dalam dan sedikit garing di bahagian luar..

Salad Minsky akan membantu anda apabila anda hanya mempunyai produk sederhana, tetapi anda perlu menyediakan salad yang enak dan enak. Gabungan cendawan, kentang dan sauerkraut terbukti dan disukai oleh banyak orang, jadi salad buatan sendiri ini akan dihargai oleh seluruh keluarga.

Resipi pancake sedikit berbeza. Cara memasak penkek kentang atau penkek kentang - setiap orang mempunyai resipi mereka sendiri. Dalam keluarga kami, penkek kentang dibuat seperti ini:

Lempeng lenten akan mencerahkan hari yang cepat. Sedap, ringkas, memuaskan dan berpatutan untuk semua orang.

Tukang sihir - zrazy yang diperbuat daripada kentang mentah parut, hidangan Belarus. Pengisiannya sering dibuat dari daging atau cendawan. Hari ini saya memutuskan untuk memasak tukang sihir tanpa lemak dengan kacang. Ternyata sedap.

Draniki adalah hidangan kentang yang sangat popular di banyak negara. Cuba buat versi baru hidangan serba boleh ini - dengan pengisian keju kotej yang halus.

Potongan kentang selalu membantu saya, saya suka membuat makan tengah hari. Dan lauk dan daging :)

Saltison atau brawn, seperti yang disebut juga, adalah makanan ringan berkalori tinggi, yang dikenali sejak zaman kuno di Poland, Belarus dan Ukraine. Saya mencadangkan resipi untuk babi kepala babi dan fillet ayam.

Dalam resipi penkek tradisional, tidak ada telur dan tepung, hanya kentang, bawang, sedikit garam, lada tanah dan 20 minit lagi. Dan ketika itulah kejutan masakan sebenar akan muncul di meja anda..

Resipi untuk borscht sejuk dengan daging adalah sama dengan borscht sejuk tanpa lemak, tetapi pada kaldu daging yang sejuk dengan penambahan kaldu bit.

Resipi Polendvitsa pasti akan membantu anda mempelajari semua selok-belok penyediaan makanan istimewa daging. Memasak polandwich daging babi buatan sendiri.

Resipi yang tidak dijangka. ) Saya tidak mempercayainya sehingga saya memasaknya sendiri. ) Lebih cepat dan senang daripada penkek kentang biasa, dan kurang ribut.

Hidangan tradisional masakan Belarus. Gulbishnik curd mempunyai semua kelebihan masakan rakyat - hidangan yang enak, enak dan mudah disediakan.

Zutsy - hidangan Belarus, potongan dari cendawan hutan. Potongan cendawan yang sangat enak, beraroma dan lembut disediakan mengikut prinsip potongan daging biasa. Lard ditambah untuk kenyang.

Salad bit dan cendawan adalah hidangan masakan Belarus, yang mendapat namanya sebagai penghormatan kepada bandar Kossovo di Belarus. Menurut resipi ini, salad disiapkan dengan penambahan ikan rebus - sebagai varian salad Kossovsky.

Saya ingin menggembirakan diri saya dan anda dengan sesuatu yang cerah dan sedap. Contohnya, penkek.

Machanka di Belarus adalah hidangan yang sangat memuaskan, kerana ia mengandungi empat jenis produk daging: daging babi, sosej buatan sendiri, ham dan perut babi (daging dengan lapisan).

Resipi yang sangat menarik untuk meja ramping. Saya cadangkan potongan kentang dengan cendawan dan delima.

Lempeng kentang mentah atau lempeng - resipi untuk masakan Belarus.

Pada musim panas, bit akan menggantikan okroshka tradisional dan menyegarkan dalam keadaan panas. Kami menawarkan resipi untuk sup bit yang tidak biasa dengan bahagian atas bit dan kalkun goreng.

← Sebelumnya | Seterusnya →

Masakan Belarus kebanyakan mencerminkan masakan Slavia, tetapi mereka juga dipengaruhi oleh masakan Lithuania, serta masakan Poland, Yahudi dan Tatar. Resipi masakan Belarus terdapat dalam kentang, daging, cendawan. Bigus, zeppellins, tukang sihir, penkek kentang dan ladu - semua ini adalah masakan Belarus. Resipi daging kebanyakan menggunakan daging babi, tetapi ayam dan ikan juga dihargai. Jangan lupa banyak pai, serta tincture, jelly dan birch kvass, masakan Belarus juga tidak dapat difikirkan tanpa mereka. Resipi dengan gambar hidangan masakan Belarus akan membantu menyiapkan semua jenis masakan ini dengan betul, yang bermaksud lazat.

Masakan Belarus

Kami tidak banyak mengetahui tentang masakan Belarus, sering menganggapnya sebagai bahagian yang tidak terpisahkan dari masakan Rusia. Tetapi ini adalah masakan asli yang sangat menarik, yang dipengaruhi bukan sahaja oleh keadaan iklim, perbezaan kelas, tetapi juga oleh masyarakat jiran - Ukraine, Poland, Lithuania, Rusia. Masakan Belarus bahagian timur negara ini berbeza dari masakan barat, kerana bahagian-bahagian negara ini telah lama terpisah antara satu sama lain..

Hidangan masakan Belarus yang paling terkenal dikaitkan dengan kentang. Varieti kentang yang enak dan kaya dengan kanji tinggi ditanam di Belarus - itulah sebabnya penkek kentang Belarus sebenar tidak memerlukan tepung tambahan.
Masakan Belarus terkenal dengan produk daging dan hidangan daging, terutama daging babi. Lemak dan mentega haiwan banyak digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan..

Menariknya, hampir tidak ada tepung gandum dalam masakan tradisional Belarus. Tetapi tepung yang disebut "hitam" banyak digunakan: tepung oat, rai, barli, soba dan tepung kacang, dan tidak pernah dicampurkan dalam satu pinggan. Juga tidak biasa mencampurkan pelbagai sayur-sayuran, hidangan disediakan hanya dari satu jenis: kubis, kacang polong, kacang, wortel atau kentang.

Mungkin ada baiknya mengenali hidangan masakan Belarus dengan lebih baik!

Lihat lebih banyak resipi masakan Belarus:
Draniki: Menu Belarus

Masakan Belarus

Kek Keju "Kelembutan"

Saya membuat kek keju ini hampir setiap pagi. Sangat cepat dan senang, dan yang paling penting, sedap. dan dengan lembut.

Dranik kaserol

Semua orang suka penkek kentang, tetapi memerlukan masa yang lama untuk memasaknya sehingga kadang-kadang tidak mudah untuk diputuskan. Tetapi bagaimana jika anda membuat pancake kentang? Mari bersiap! Di Vitek VT-4205 BK multicooker.

Lard tandatangan saya

Setelah seorang wanita hebat dari Belarus berkongsi resipi untuk membuat daging yang luar biasa ini, itu adalah resipi keluarganya. Sekarang ini adalah resipi untuk lemak babi saya, yang tidak enak dijumpai di seluruh kawasan. Terima kasih kepada resipi ini, lemak babi selalu ada di rumah saya, semua orang "dari muda hingga tua" menyukainya, kerana sangat lembut, lembut dan sangat harum.

Lempeng sempurna dengan sos Susu Mochanka

Draniki (pancake kentang) adalah hidangan rakyat terkenal yang dibuat dari kentang. Semua orang tahu bagaimana memasaknya! Dan anda pasti akan perkara itu. Saya juga, pada usia 38 tahun dan dengan kemahiran memasak yang cukup baik, sudah pasti akan hal ini. Tetapi Saya menonton siaran program kuliner "Segala sesuatu akan menjadi enak" di saluran Ukraine STB mengenai penkek kentang dan hanya mendapat kembali cahaya, setelah mengetahui banyak perkara kecil untuk diri saya yang menjadikan hidangan ini lebih enak. Saya membuat beberapa penemuan untuk diri saya sendiri dan saya ingin berkongsi dengan tukang masak, berpengalaman dan tidak begitu banyak. Secara umum - masuk!

Baiklah, saya rasa, apa itu pyzy)))) Saya menyediakan resipi yang sangat menarik, tidak biasa dan lazat. Saya meminjam resipi Ludmila (Selamat tupai) dari forum SAY7

Polendvitsa

Di Belarus - palyandvitsa) adalah hidangan kebangsaan Belarus. Daging yang telah disembuhkan dengan rempah dan bawang putih) Anda tidak boleh membelinya di kedai. Mungkin anda pernah makan ini di rumah nenek anda di kampung) Sama sekali tidak sukar untuk membuatnya. Dan sangat sedap) Daging seperti itu boleh dimakan pada hari kerja, dan disediakan terutama untuk percutian. Saya melihat di laman web itu, nampaknya saya tidak menjumpainya. Saya menyebarkan)

Pancake "kejutan"

Nampaknya. hanya PANCAKE, dan jika anda menambahkan sentuhan rohani, maka ia boleh menjadi hadiah terbaik bagi orang yang dikasihi. Cuba masukkan idea saya di dapur anda dan lihat air mata terima kasih dari rumah tangga dan rakan anda.

Ahli sihir di Belarus

Atau potongan kentang dengan pengisian daging. Ahli sihir kampung sebenar yang dibuat oleh nenek saya. Laman web ini mempunyai variasi hidangan yang serupa, tetapi yang sebenarnya. inilah resipi! Saya kongsikan kepada anda!

Kedai sejuk Belarus

Ini adalah sup yang sangat segar, beraroma dan berwarna-warni dengan rasa musim panas yang cerah. Bahannya sangat sederhana dan murah, dan apabila digabungkan membuat makanan yang enak, menyegarkan dan sihat. Dingin, seperti namanya, harus disajikan dengan sangat sejuk. Letakkan semangkuk ais di atas meja supaya mereka yang ingin membuat sup mereka lebih sejuk.

Tarkovans

Saya belajar resipi ini pada tahun-tahun pelajar saya dari satu rancangan TV kuliner, di mana hidangan Belarus kebangsaan ini disediakan. Ya, orang Belarus akan memaafkan saya jika resipi saya jauh dari yang asli, kerana lama-kelamaan ia telah disesuaikan, dan versi asalnya telah dilupakan. Tetapi saya dapat memberi jaminan bahawa selama bertahun-tahun ini menjadi salah satu hidangan kegemaran keluarga kami. Sedap, cuba!

Belarus "Kentang Babka"

Seorang nenek Belarus yang sebenar. Hebat, sederhana dan sangat sedap! Adakah anda mahu menggembirakan lelaki anda? - nenek masak!))) Saya yakinkan, hidangan ini tidak akan membiarkan sesiapa pun tidak peduli.

Lard gulung

Saya menawarkan anda resipi untuk "kelezatan kampung" Belarus - gulungan lemak babi. Ibu kedua saya (ibu mertua) mengajar saya cara memasak gulungan seperti itu. Saya sedikit mengubah teknologi memasak, menyesuaikannya dengan keadaan bandar.

Gris

"Grease" - satu nama sangat berbaloi! Dan jika terdapat banyak resipi untuk penkek kentang di Povarenka, maka tidak ada yang dapat difahami mengenai minyak, yang merupakan hidangan kebangsaan Belarus! Tetapi sebelum saya memberitahu anda resepnya, saya ingin memberitahu anda mengapa dia begitu manis bagi hati saya). Seperti yang sudah saya katakan, setiap tahun kami terbang bercuti.

Knyshi gurih Belarus

Gurih Belarus. Dengan pengisian cendawan-kentang-bawang-cendawan. :) Adonan nipis serpihan rangup dan sejumlah besar rasa sedap! Dan sekarang mari kita mulakan dengan teratur) Dari sejarah. Knyshy (atau knishy, ​​knishes, seperti yang sekarang disebut) adalah hidangan masakan Belarus lama. Mereka diedarkan ke seluruh wilayah Belarus, kemudian disebut Grand Duchy of Lithuania (Grand Duchy of Lithuania, Russian, Zhemoytsky, dan lain-lain). Baca kesinambungan kisah menarik asal Knys di hujung resipi. ;-) Ekchi sedap! :)

"Kholodnik" Belarus dengan rahsia umur panjang

Hidangan musim panas Belarus klasik, dibuat mengikut semua peraturan masakan Belarus. Lezat, menyelerakan, selain nilai pemakanan, mempunyai fungsi regeneratif khas untuk tubuh.

Sejarah dalam resipi. Tradisi masakan Belarus

History in Recipes adalah projek bersama baru portal Internet Belarus TUT.BY dan Central Scientific Library yang dinamai Yakub Kolas dari Akademi Sains Nasional Belarus. Sebagai sebahagian daripada projek ini, kami menjemput anda untuk melihat memasak melalui prisma masa. Membaca buku masakan dalam koleksi perpustakaan, dari zaman Peter the Great hingga masa lalu kita - zaman Soviet, kita akan memfokuskan pada resipi dan petua yang mencerminkan keunikan kehidupan seharian yang paling jelas mencirikan era dan cara hidup zaman mereka dan memberikan rasa dan ketara terhadap persepsi sejarah.

Jadi, mengenai tradisi masakan Belarus. Pandangan yang dangkal dapat memberi kesan bahawa masakan Belarus adalah salah satu cabang dari masakan umum Rusia. Walau bagaimanapun, ini jauh dari kes ini. Seni kuliner Belarus sejak sekian lama dipengaruhi, di satu pihak, oleh orang-orang Slavia di sekitarnya dari Belarus - Rusia, Ukraine, Poland, sebaliknya - oleh jiran mereka yang bukan Slavia: Lithuania, Latvia. Perbezaan nasional saling berkaitan dengan perbezaan agama dan kelas. Akibatnya, dasar masakan Belarus moden adalah masakan penduduk desa, yang dipengaruhi oleh tradisi kuliner Rusia dan Barat (Polandia, Lithuania), tetapi menerima pemprosesan Belarus.

Perkara utama dalam hidangan tradisional Belarus negara bukanlah komposisi khas produk, tetapi proses pemprosesannya. Dua kaedah yang berlainan diametrik digunakan: sama ada penggunaan jisim besar yang tidak dapat dipisahkan - memanggang seluruh kaki, keseluruhan ikan, dan lain-lain, atau sebaliknya, mengisar, mengisar produk, mengubahnya menjadi jisim homogen. Teknik terakhir dipinjam dari masakan Poland, dialah yang mendapat perkembangan paling hebat. Tradisi yang mantap dalam menyediakan satu hidangan biasa, yang mempunyai kualiti kedua dan pertama pada masa yang sama, telah meninggalkan kesan pada kaedah masakan panas kegemaran - memanggang, memasak lama, mengukus dan memudaratkan produk..

Rasa pinggan mangkuk yang direbus diiktiraf sebagai ideal; hidangan seperti bigos, mochanka, serta hidangan malt semi-sweet dan kulag mempunyai konsistensi separa cair-separa tradisional. Kaedah penebalan piring secara artifisial juga meluas, ketika tepung, tepung ditambahkan ke dalamnya - yang disebut ditikam.

Maklumat pertama mengenai pemakanan orang Belarus boleh didapati pada abad ke-16 dalam apa yang disebut. Inventori - perihalan harta tanah pemilik tanah yang menyenaraikan makanan yang disimpan di pantri. Pada abad ke-17 di Komanwel Poland-Lithuania, termasuk Belarus, buku-buku muncul dengan resipi masakan dalam bahasa Poland, misalnya, "Compendium ferculorum" Art. Chernetsky (1682). Abad ke-19 menjadi masa mempopularkan masakan kebangsaan Belarus. Penerbitan yang paling terkenal pada zaman ini adalah "Gospodyni litewska." Oleh G. Tyundzevitskaya (1848) dan "Kucharka litewska..." oleh V. Zavadska (1874). Dan walaupun mereka dicetak dalam bahasa Poland, buku "nyonya rumah Lithuania" dapat disebut "nyonya rumah Belarus", kerana ia mencerminkan pengalaman ekonomi dan kuliner penduduk wilayah Minsk. Buku ini dicetak berulang kali (1851, 1856, 1858, 1862, 1873), dalam terjemahan Belarus ia diterbitkan pada tahun 1993 ("Lithuanian Gaspadynya", Minsk, 1993).

Kami menawarkan resipi dari buku karya E. Zaikovsky dan G. Tychka "Masakan Belarus lama" (Minsk, 1995), yang disusun mengikut sumber abad ke-19-ke-20, termasuk buku "Lithuanian Gaspadynya" yang disebutkan di atas..

Terdapat dua jenis sup Belarus: sejuk dan panas. Yang paling panas adalah tepung, sayur-sayuran dan bijirin, dengan penggunaan daging babi atau lemak babi. Antaranya - krupenya, penyiraman, zhur. Sup pewarna, tusukan, volog yang digunakan secara meluas - produk yang ditambah untuk menebal. Sup sejuk - penyejuk - disediakan berdasarkan asam (kvass, whey).

Zhur

Cairkan setengah paun tepung oat dengan air dan letakkan di tempat yang hangat selama sehari atau lebih masam. Kemudian tapiskan ayak dan rebus hingga pekat. Goreng kepingan daging, masukkan bawang cincang, dan perasakan dengan zhur. Dimakan dengan kentang rebus.

Penggunaan utama oatmeal, rai, barli, tepung kacang dan ketidaktahuan ragi menyebabkan ketiadaan pancake dan pai tradisional dalam masakan Belarus. Sebilangan besar hidangan tepung disediakan dari "raschina" - larutan tepung dengan air, masam secara spontan. Antaranya - seorang pejuang, nenek, ladu. Sebilangan besar hidangan ini juga dibuat dengan kentang..

Kentang memasuki wilayah Belarus 75–90 tahun lebih awal daripada ke Rusia. Masakan kebangsaan tahu lebih daripada dua belas resipi untuk hidangan kentang. Selalunya ia disediakan dari kentang parut - mentah atau rebus - sentakan, koma, tukang sihir, lempeng kentang. Kentang utuh lebih kerap dikonsumsi daging rebus, minyak.

Koma

Kupas kentang, rebus dan hancurkan, tuangkan susu panas. Goreng bawang dalam lemak babi atau mentega dan musim dengan bubur kentang. Gulung ke dalam bola seukuran epal kecil, gulung tepung dan coklat ke dalam kuali dengan mentega. Makan koma dengan susu, timun, sauerkraut.

Kira ahli sihir Tyshkevich

Rebus cendawan kering, potong, masukkan bawang cincang halus, dua telur mentah, sedikit garam dan lada goreng dalam minyak. Potong sekeping daging asap lemak sekecil mungkin. Ambil sebanyak cendawan yang diambil. Sekiranya terdapat sedikit lemak, tambahkan lemak babi segar dan campurkan dengan cendawan. Buat doh menggunakan tiga gelas tepung, dua atau tiga telur, garam, air. Gulungkan doh dengan nipis dan potong bulatan kecil. Letakkan daging cincang di atas adunan, tutup dengan bulatan lain dan cubit tepinya. Celupkan ahli sihir ke dalam air mendidih dan masak sehingga ia naik. Terikan, sebelum dihidangkan, tuangkan mentega cair dan bawang goreng.

Hidangan daging, terutama daging babi dan lemak babi, menempati tempat yang penting dalam masakan Belarus. Dagingnya direbus dengan las (sayur, bijirin) dan ladu (rempah, cendawan). Potongan daging babi, domba, bangkai kelinci, ayam belanda, angsa terbaik dibakar dalam satu bahagian - dimasak dalam pai.

Kumpyak bakar

Rendam kumpyak (kumpyak adalah ham, paha bangkai, biasanya daging babi) semalaman, basuh dalam air mendidih, bilas, lap dan masukkan adunan roti. Tutup dengan doh di atas, tutup dengan teliti, taburkan dengan tepung dan bakar selama beberapa jam dalam oven yang dicairkan seperti roti. Setelah itu, kupas kerak roti, angkat kulitnya, sementara dagingnya hangat, taburkan dengan gula tepung dan kayu manis dan masukkan ke dalam ketuhar untuk membentuk kerak coklat keemasan. Kumpyak yang disediakan dengan cara ini berair dan mempunyai rasa yang lembut.

Babi digunakan untuk menyiapkan sosis buatan sendiri, daging kornet, vyandlin - ham salai ringan, yang digunakan untuk hidangan kebangsaan yang terkenal seperti mochanka.

Mochanka

Potong dan goreng setengah paun babi berkulit dan setengah paun sosej. Ambil daging kornet separuh lebih banyak dan goreng juga. Larutkan dua sudu tepung gandum dengan air sejuk dan tuangkan ke dalam periuk dengan air mendidih, kacau sepanjang masa. Masukkan garam, daun salam, lada, daging kornet goreng, bawang cincang halus dan sosis babi. Masukkan semuanya ke dalam ketuhar suam selama setengah jam.

Hampir tidak ada hidangan manis dalam masakan klasik Belarus. Peranan mereka dimainkan sebahagiannya oleh minuman (pelbagai buah kvass), sebahagiannya oleh buah beri dan adunan malt - malt, kulag.

Kulaga

Beri, viburnum dan abu gunung (tetapi bukan cranberry), boleh diletakkan dengan semangat ringan (di dalam ketuhar) dan apabila ditumpuk, tukul dengan tepung halus, kemudian masukkan kembali ke dalam ketuhar. Kulaga boleh dibumbui dengan madu. Makanlah suam dan sejuk. Boleh juga disebarkan pada roti.

Resipi yang dicadangkan nampaknya cukup difahami dan boleh dilaksanakan pada masa kini. Masak dan kongsi kesan anda dengan kami! Lain kali kami akan memperkenalkan kepada anda resipi dari buku laris masakan - buku karya E. Molokhovets "Hadiah untuk Suri Rumah Muda".

Maklumat itu disediakan oleh seorang penyelidik jabatan buku dan manuskrip langka dari Perpustakaan Ilmiah Pusat. Yakub Kolas National Academy of Sciences of Belarus Inna Murashova berdasarkan bahan dari dana perpustakaan.

← Sebelumnya | Seterusnya →