Penarafan cognac elit

Pakar dan pakar berpengalaman alkohol ini pasti tahu apa itu "elit cognac" dan bagaimana kualitinya dinilai, apakah jenama cognac terbaik di dunia, di mana mereka mempunyai nama seperti itu dan banyak lagi. Selebihnya, saya fikir, juga akan berminat untuk mengetahui mengenai perkara ini..

Cognac mana yang dianggap elit

Menurut keputusan yang diadopsi oleh pemerintah Perancis pada 1 Januari 1909, nama "cognac" (cognac) dapat memiliki minuman yang dihasilkan di wilayah Cognac (sebelah barat Perancis, pusatnya adalah kota Cognac), atau lebih tepatnya, di enam sub-wilayahnya: Borderies, Fan- Bois, Bon-Bois, Bois-Ordiner, Grand Champagne dan Petit Champagne.

Ciri khas dari tempat-tempat ini adalah iklim pesisir yang lembap dan tanah yang mengandungi banyak batu kapur, yang merupakan keadaan yang paling baik untuk menanam varieti anggur putih Muscat (Ugni Blanc, Folle Blanche, Colombard, Semillion, Blanc Rame dan beberapa jenis lain) yang digunakan dalam pembuatan berkualiti tinggi (elit) jenis alkohol yang kuat ini. Minuman yang diperoleh dari mereka mempunyai aroma bunga yang kompleks dengan sentuhan vanila, meneutralkan bau lain, dan rasa harmoni ringan, serta kandungan alkohol rendah dan keasidan yang tinggi. Warna alkohol ini dari kuning ke emas.

Parameter utama teknologi pembuatannya diatur secara ketat oleh undang-undang, yang tidak menghalang pengrajin tempatan membuat resipi unik mereka sendiri, yang telah lama dirahasiakan dan diturunkan dari generasi ke generasi. Minuman yang dihasilkan menggunakan teknologi atau resipi yang sama di wilayah lain di dunia harus disebut "brendi", tetapi ini hanya diperhatikan di Perancis.

Jenama elit terbaik dari cognac telah dianugerahkan dengan banyak anugerah dan pingat standard tertinggi di pelbagai pertandingan. Minuman seperti itu tidak boleh murah dan hanya boleh dibeli di kedai khusus. Pada zaman kuno, pada era awal penubuhannya, ia hanya tersedia untuk lapisan masyarakat elit, tinggi..

Cognac Perancis elit

Kualiti dan usia produk cognac Perancis elit mempunyai klasifikasi tersendiri, yang diciptakan pada tahun 1865 oleh Maurice Hennessy, cucu pencipta rumah cognac Hennessy. Penuaan minuman ditentukan oleh alkohol anggur termuda yang merupakan sebahagian daripada campuran. Mengikut klasifikasi ini, penilaian (kelas) minuman ditentukan. Semakin tinggi usianya dan semakin banyak alkohol wain lama digunakan di dalamnya, lebih enak dan lebih dihargai. Saya hanya akan menyebut bahagian sistem notasi ini (penilaian), yang lebih biasa:

  • "V.S.", "Selection", "Trois Etoiles" (Three Stars) - berumur sekurang-kurangnya 2 tahun (disimpan selama 2 - 4 tahun, mengandungi sehingga 30 alkohol berumur dari 2.5 hingga 5 tahun);
  • "Superior" - berumur tidak kurang dari 3 tahun;
  • "V.S.O.P", "V.O.", "Vieux", "Reserve" - ​​mempunyai usia 4 tahun dan lebih (berumur dari 6 hingga 12 tahun, boleh mengandungi sehingga 70 alkohol berumur antara 4,5 hingga 10 tahun);
  • "V. V. S. O. P. " - berumur 5 tahun atau lebih;
  • "XO", "Napoleon", "Extra", "Royal", "Vieille Reserve", "Tres Vieux" - berumur 6 tahun ke atas (berumur 20 hingga 30 tahun, mengandung hingga 150 alkohol berusia 10 hingga 70 tahun) tahun).

Petunjuk penandaan pada label minuman yang berusia lebih dari 6.5 tahun adalah dilarang, kerana kesahihannya hampir mustahil untuk disahkan. Cognac yang paling mahal biasanya mempunyai penilaian mulai dari V.S.O.P. kepada X.O. dan lebih tinggi, dan harganya boleh menjadi sekitar $ 60 (contohnya, Hardy VSOP Organic) dan $ 1,875,000 (Hennessy Henri-IV). Status elit alkohol seperti itu juga ditekankan oleh reka bentuk botol dan pembungkusan moden yang sempurna dan sempurna, yang dicipta oleh artis dan perhiasan terkenal di dunia..

Tanda lain dari kualiti minuman yang tinggi adalah petunjuk pada label wilayah asalnya, misalnya Cognac atau Fine Cognac.

Dari segi sejarah, empat rumah cognac Perancis yang hebat Hennessy, Remy Martin, Martell dan Courvoisier menyumbang 80% eksport cognac Perancis. Sebagai tambahan kepada mereka, terdapat banyak syarikat terkenal di pasaran dunia, yang produk berkualiti mempunyai jenama terkenal dan terkenal mereka sendiri, misalnya: Camus, Hardy, Edgard Leyrat, Denis Charpentier, Frapin ), Brothers Godet (Godet Freres), A.E. DOR (AEDor), Chabasse (Chabasse), Delamain (Delamain), Bisquit (Bisquit), Renault (Renault), Meukow (Meukow), Delon (Delon), Hein (Hine), Louis Royer (Louis Royer), Marnier (Marnier), Ragnaud-Sabourin (Ragnaud-Sabourin) dan banyak lagi.

Penarafan cognac elit

Setiap tiga tahun, penilaian kualiti produk cognac ditentukan di seluruh dunia. Secara tradisinya dan tepat, tempat pertama di dalamnya diduduki oleh jenama cognac elit Perancis terbaik, yang mewakili rumah dan syarikat cognac yang terkenal. Penilaian ini mungkin berbeza dari satu negara ke negara yang lain, jadi saya ingin menarik perhatian anda kepada senarai lima jenama pertama yang paling biasa..

Hennessy (Hennessy)

Cognac yang paling popular di dunia dihasilkan dengan jenama Hennessy. Rumah cognac dengan nama yang sama, yang didirikan oleh tentera Ireland Richard Hennessy pada tahun 1765, telah menghantar produknya untuk dieksport ke Amerika Utara sejak tahun 1794. Hari ini menghasilkan 50 juta botol minuman setahun dan mengeksport 30 juta.

Kognac Hennessy Perancis sebenar klasik dihasilkan dalam kategori V.S.O.P., yang paling terkenal ialah Privilege. Minuman lebih elit dan mahal dari kelas X.O jenama ini: Richard, Paradis dan Private Reserve. Produk Hennessy telah menerima banyak anugerah dari pertandingan antarabangsa dan lain-lain.

Rémy Martin

Jenama Perancis yang paling terkenal dengan alkohol elit ini ialah Rémy Martin. Halaman cognac dengan nama yang sama dibuat pada tahun 1724 oleh Remy Martin dan kini menjual lebih daripada 24 juta botol alkohol setahun. Ini adalah salah satu jenama paling mahal yang menghasilkan produknya terutamanya dalam kategori X.O..

Kognaknya yang paling terkenal: Remy Martin V.S.O.P., Remy Martin XO Excellence dan Remy Martin Extra. Contoh terbaik jenama ini telah berulang kali dianugerahkan pingat martabat tinggi di banyak pameran antarabangsa.

Martell

Martell adalah rumah cognac tertua, yang didirikan pada tahun 1715 oleh Jean Martel, ia adalah sebahagian dari dunia yang memegang Pernod Ricard. Setiap tahun menghasilkan 22 juta botol alkohol jenis elit ini, mengeksportnya ke 150 negara di seluruh dunia. Wakil terbaik jenama telah diberikan banyak hadiah dan pingat di pertandingan dan pameran antarabangsa.

Yang paling terkenal dengan produknya adalah kategori V.S., dia juga menghasilkan Martel cognac yang sejuk, tetapi tidak terlalu mahal, kelas V.S.O.P.: Martell VSOP, Cordon Bleu, Noblige. Martell H.O., Cohiba dan L`Or de Jean Martell dapat dibezakan dalam kategori minuman premiumnya yang mahal..

Curvoisier

Jenama Curvoisier sangat popular di Perancis dan Inggeris. Pada awal abad XIX. Cognac Courvoisier menjadi minuman kegemaran Napoleon Bonaparte, yang menjadikan Emmanuel Courvoisier sebagai pembekal istana kekaisaran. Pada masa ini, syarikat dengan nama yang sama, yang memiliki jenama, mengeksport kira-kira 1.1 juta botol minuman setiap tahun ke 150 negara di dunia (terutamanya ke England, Amerika Syarikat dan Jepun).

Produknya yang paling terkenal: Courvoisier VSOP, Napoleon, XO Imperial, Initiale Extra. Cognac berkualiti tinggi jenama ini telah berulang kali mendapat anugerah tinggi di banyak pameran.

KAMUS

Pada tahun 1863 Jean-Baptiste Camus mendirikan rumah keluarga Camus cognac. Hari ini diwakili oleh syarikat CAMUS Group, yang mengkhususkan diri dalam pengeluaran produk elit kategori V.S.O.P., X.O. ini, dan hanya 10% produknya berada dalam barisan V.S..

Cognac Camus terkenal dengan jenisnya: Borderies VS, Borderies VSOP, Borderies XO, Elegance VSOP, Extra Elegance dan Extra Dark dan Intense. Di banyak pameran, jenama ini telah memenangi banyak anugerah martabat tinggi - ini terutamanya pingat emas dan perak.

Jenama brendi

"Elder" adalah jenama brendi yang dihasilkan oleh Stavropol Wine and Cognac Factory. Menurut audit runcit AC Nielsen, sejak 2011, jenama tersebut secara konsisten dimasukkan dalam lima pemimpin utama pasaran Rusia. Pada tahun 2016, kilang tersebut menduduki tempat keempat dari segi pengeluaran (593 ribu decalitres) dan penjualan kelima dengan pangsa pasar 3.4%.

Hennessy adalah rumah cognac legenda yang menyumbang 45% dari semua penjualan global dan 66% dari pasaran AS. Hennessy menghasilkan lebih daripada 50 juta botol cognac setiap tahun dan mengeksport produk ke 120 negara. Reputasi jenama yang tinggi dijamin oleh kepatuhan Piagam Kualiti yang dikembangkan khas, yang mengatur semua aspek pengeluaran.

Ararat adalah jenama yang merangkumi tradisi terbaik kualiti arak Armenia. Produk Kilang Brandy Yerevan dieksport ke lebih dari 40 negara di dunia. Dari 7-8 juta botol Ararat cognac yang dihasilkan, kira-kira 5 juta dimakan di Rusia.

Rémy Martin adalah salah satu yang disebut "Big Four" rumah cognac tertua di Perancis dan menduduki tempat kedua dari segi penjualan di dunia. Syarikat itu mengeksport produknya ke lebih dari 160 negara: petunjuk utama adalah Great Britain, Kanada, Jerman dan pasaran Asia yang menjanjikan.

Courvoisier adalah salah satu daripada empat rumah cognac terkemuka di Perancis. Produk jenama ini terkenal di semua benua, terutama dihargai oleh gourmets di England dan Asia, di mana Napoleon cognac dianggap sebagai simbol ketekalan dan kualiti yang sempurna. Pada akhir tahun 2016, jenama tersebut berada di kedudukan ke-5 dalam senarai jenama paling laris di dunia. Hari ini House of Courvoisier dimiliki oleh Beam Suntory, anak syarikat [...]

Cognac "Koktebel" dihasilkan oleh kilang wain vintaj dan cognac antik yang terletak di kampung Schebetovka di Crimea. Portofolio pelbagai syarikat mengandungi kognac semua kategori: dari biasa hingga vintaj dan koleksi. Sebagai tambahan kepada cognac, kilang ini menghasilkan wain meja, pencuci mulut dan separa manis, pelabuhan dan Madeira..

Dinasti Shustov berkaitan erat dengan sejarah pengeluaran cognac di Rusia, Ukraine, Armenia, Moldova. Pada ambang abad ke-20, kejayaan perkongsian “N. Shustov and Sons ”belum pernah terjadi sebelumnya: setelah memenangi Grand Prix di Pameran Dunia di Paris, Shustov mendapat hak untuk melabel produk mereka dengan kata cognac, walaupun produk tersebut tidak dihasilkan di wilayah Cognac. Hari ini cognac dengan [...]

"Old Konigsberg" dihasilkan oleh kilang wain dan brendi "Alliance-1892" yang terletak di wilayah Kaliningrad. Syarikat dengan perolehan tahunan lebih dari 10 bilion rubel adalah salah satu daripada tiga pengeluar cognac terbesar di Rusia. Satu ciri produk jenama ini ialah hanya sulingan cognac Perancis yang dibekalkan oleh Tessendier & Fils yang digunakan untuk pengeluaran. Sebagai tambahan kepada tanda dagangan terkemuka "Old Konigsberg", portfolio pelbagai juga merangkumi cognac "Trophy", "Vek [...]

Hine adalah rumah cognac Perancis, terkenal dengan kehormatannya, yang mengkhususkan diri dalam pengeluaran cognac vintaj dan vintaj. Pasaran penjualan utama syarikat ini adalah Great Britain, baru-baru ini kawasan seperti Amerika Utara, Asia dan Rusia juga berkembang..

"Lezginka" adalah tanda dagang yang dimiliki oleh Kizlyar Brandy Factory. Syarikat dengan pendapatan tahunan lebih dari 2.5 bilion rubel adalah salah satu pengeluar minuman keras terbesar dan paling menguntungkan di Rusia. Syarikat ini mempunyai status sebagai pembekal rasmi Kremlin Moscow: cognac "Russia" yang dihasilkan oleh KKZ adalah minuman protokol pentadbiran presiden Persekutuan Rusia. State Unitary Enterprise "Kizlyar Brandy Factory" dianugerahkan gelaran syarikat terbaik [...]

Jenama brendi

"Armenian Gold", "Arshatal", "Aragil" - semua ini adalah jenama "Chateau-Arno" LLC, sebuah syarikat muda dari lembah Ararat. Mereka disatukan oleh teknologi pengeluaran tradisional Armenia dan usaha berterusan oleh pakar campuran syarikat untuk mencapai rasa baru minuman yang dihasilkan di Armenia. Nama Chateau-Arno dipinjam dari bahasa Perancis - terdapat kilang anggur terkenal (chateau) di wilayah Bordeaux, nama yang pengasasnya adalah Arno. Dengan nama ini [...]

"Derbent" adalah jenama brendi, hak yang dimiliki oleh Derbent Brandy Factory. Wakil perdagangan kilang itu adalah Citadel Cognac House. Kapasiti pengeluaran perusahaan memungkinkan untuk menghasilkan lebih dari 1 juta decaliters cognac setiap tahun Portfolio pelbagai jenis merangkumi kognac koleksi biasa, vintaj, termasuk yang mempunyai sebutan asal yang dilindungi.

Koleksi Sayat Nova dihasilkan oleh Yeghvard Wine and Brandy Factory, salah satu pengeluar terbesar di Armenia, yang memegang kedudukan kuat di pasaran CIS. Pemilik tanda dagangan dan pengedar produk EVKZ di Rusia adalah Yerevan Brandy House. Sebagai tambahan kepada rangkaian Sayat Nova, kilang ini menghasilkan kognac jenama lain: Yeghvard, Arai, Patriarch Noy.

Panther emas atau hitam dalam lompatan adalah simbol yang tidak asing lagi bagi semua penikmat cognac, yang merangkumi rahmat dan kekuatan, pemangsa menjadi elemen reka bentuk Meukow pada tahun 1990 dan dijumpai pada label dan dalam bentuk bonjolan pada botol - bergantung pada kelas dan jenis minuman. Dalam bahasa Rusia, jenama itu, sebaik sahaja tidak disebut - dan "Meukov" dan "Meikov", [...]

Definisi "brendi Armenia" bagi banyak peminat semangat, terutamanya semasa Kesatuan Soviet, adalah sejenis sijil kualiti. Salah satu wakil khas orang-orang Cognac Armenia yang sangat baik adalah "Country of Stones". Nama jenama itu sesuai dengan nama kedua Armenia, yang disebut tanah batu dan gunung berbatu yang mengelilingi lembah Ararat di semua sisi. Garis Batu Tanah diwakili oleh minuman dari [...]

Cognac berjenama Kilang Crimean Wain dan Cognac "Bakhchisaray" diciptakan oleh ketua teknolog syarikat, pakar dengan pengalaman selama dua puluh tahun dalam pembuatan anggur Vitaly Lukanin. Di bawah kepemimpinannya, produksi minuman keras cognac Crimean dibuat di KVKZ, sementara perusahaan cognac lain mengimport alkohol dari Perancis dan Sepanyol..

"Arakhtan" adalah jenama termuda syarikat Great Valley, namanya diterjemahkan sebagai "Great Valley". Ini adalah cognac tradisional untuk khalayak tertentu - ia dirancang untuk selera pencinta minuman keras dari ruang pasca-Soviet, di mana konsep "Armenia cognac" disamakan dengan tanda kualiti. Bahagian terbesar (sekitar 60%) yang dieksport oleh Arahtan ditujukan untuk orang Rusia, selebihnya dibekalkan ke Belarus, Kazakhstan, Moldova, negara-negara Baltik [...]

"Hayk" adalah jenama muda milik Kilang Brandy Yerevan. Pembuatannya dimulakan pada tahun 2001 dengan tujuan mempopularkan alkohol berkualiti tinggi dari kategori minuman keras (berumur dalam tong alkohol) di kalangan penonton wanita dan remaja. Garis ini diwakili oleh 3 kedudukan: cognac berusia lima tahun biasa, vintaj - berumur 7 dan 11 tahun. Nama brendi adalah rujukan kepada legenda mengenai keturunan mitos Armenians Hayk, [...]

Nama itu menggambarkan keinginan pengeluar untuk menekankan gaya minuman Perancis. Dan walaupun hanya arak cognac tempatan yang digunakan dalam campuran, kaedah pembuatannya dipinjam dari orang Perancis, dan benih anggur dibeli di wilayah Champagne dan ditanam di Crimea. Pada mulanya, garis "Jean-Jacques" adalah usia dan "bintang" - jumlah bintang sesuai dengan masa penuaan alkohol. Tetapi sejak 2012, [...]

"Dagestan" adalah brendi yang terutama dikaitkan dengan Kizlyar Brandy Factory, yang telah menghasilkan minuman dengan nama ini sejak tahun 1967. Syarikat itu, yang menyambut ulang tahun ke-130 pada 2015, adalah salah satu pengeluar minuman keras terbesar di Rusia. Portfolio pelbagai syarikat merangkumi 12 jenama cognac.

Alkohol elit

Senarai minuman

Absinthe

Wiski

Cognac

Sambuca

Tequila

Resipi koktel

Koktel yang kuat

Koktel lemah

Koktel tanpa alkohol

Pembuatan rumah

Pembuatan Anggur

Mengenai laman web

Cognac

Cognac adalah minuman beralkohol yang kuat yang diperoleh sebagai hasil penyulingan (penyulingan) dari biji anggur, diikuti dengan penuaan dalam tong kayu oak. Warna minuman berkisar dari kuning muda hingga coklat kecoklatan. Kekuatan Cognac - dari 40 darjah, nilai tenaga - 239 kcal per 100 gram.

Perlu difahami bahawa dalam klasifikasi minuman beralkohol antarabangsa, jenis brendi tertentu disebut cognac. Walau bagaimanapun, di Rusia, cognac disebut minuman yang diperoleh dengan tepat sebagai hasil penyulingan keharusan anggur dan penuaan berikutnya dalam tong..

Rusia berhak memanggil brendi yang dihasilkan di dalam kita sebagai terima kasih kepada Nikolai Shustov, yang menghasilkan brendi di kilangnya di Yerevan dan Odessa. Pada pameran dunia minuman beralkohol dunia, produk Nikolai Shustov mendapat tempat pertama, minuman Shustov sangat dihargai oleh semua pakar, pembuat anggur Perancis memberikan hak kepada Shustov untuk memanggil kognac brendi.

Cognac atau Armagnac - apa perbezaannya?

Terdapat juga kerumitan kekeliruan antara cognac dan armagnac. Apakah perbezaan antara Armagnac dan cognac? Armagnac adalah jenama yang dicipta di wilayah Gosconi; cognac adalah brendi yang dicipta di wilayah Cognac di Perancis, atau di wilayah Rusia atau negara-negara bekas USSR.

Pengelasan kognac dan tempoh penuaan

Terdapat sistem klasifikasi cognac domestik, dan sistem Barat.

Yang lebih popular ialah klasifikasi bahasa Perancis:

  • S. (Sangat Istimewa), Trois Etoiles, de Luxe, Pilihan - sekurang-kurangnya 2 tahun;
  • Superior - sekurang-kurangnya 3 tahun penuaan;
  • S.O.P. (Sangat Superior Old Pale), Vieux, Reserve atau V.O. (Sangat Lama) - berumur sekurang-kurangnya 4 tahun;
  • V.S.O.P. (Very Very Superior Old Pale) dan Grande Reserve - berumur sekurang-kurangnya 5 tahun;
  • O. (Extra Old), Vieille Reserve, Tres Vieux, Extra, Royal atau Napoleon - berumur sekurang-kurangnya 6 tahun.

Sistem domestik jauh lebih sederhana: ia mempunyai tiga jenis cognac - vintaj, biasa dan koleksi. Sekiranya cognac itu biasa, maka sejumlah bintang diletakkan di atasnya, dari tiga bahagian. Cognac kurang dari tiga bintang tidak wujud menurut GOST. Bilangan bintang bermaksud tempoh penuaan: jika kognac mempunyai tiga bintang, itu bermakna alkoholnya habis dalam tong selama tiga tahun. Sekiranya cognac berjenama, maka ia tergolong dalam salah satu daripada empat kumpulan:

  • KV - Cognac berumur, berumur dari 6 tahun
  • KVVK - Cognac Berumur Berkualiti Tinggi dari usia 8 tahun
  • KS - Cognac lama, dari usia penuaan 10 tahun
  • OS - Sangat Lama, berumur lebih dari 12 tahun.

Sudah menjadi kebiasaan untuk merujuk kepada koleksi kognac semua kognak yang berumur lebih dari 23 tahun..

Cara memilih cognac?

Membeli cognac hanya terhad oleh anggaran anda. Di Rusia, anda boleh membeli cognac berkualiti tinggi dengan harga sekitar 500-700 rubel setiap botol. Perkara utama adalah memastikan bahawa ini bukan palsu..

Pertama sekali, perlu difahami untuk tujuan apa cognac dibeli. Sekiranya anda memutuskan cognac mana yang akan dibeli sebagai hadiah, maka anda harus memilih cognac semata-mata atas alasan harga..

  • Sekiranya anda memilih brendi hingga seribu rubel, maka dalam hal ini, keputusan yang baik adalah membeli brendi "Ararat", "Armenui", "Sevan" atau "Simbol Armenia".
  • Sekiranya anda berminat dengan cognac hingga tiga ribu rubel, maka anda harus memperhatikan cognac seperti Courvoisier cognac, Remy Martin cognac, Ararat Ani atau Sevan cognac yang berusia 10 tahun. Keputusan yang baik adalah membeli brendi "Sarajivili", "Ararat Akhtamar" atau "Ararat Otborny".
  • Sekiranya anda tidak terhad wang, dan mencari cognac hingga enam ribu rubel, maka dalam kes ini, pertama sekali, anda harus memberi perhatian kepada "klasik": Hennessy VSOP adalah cognac Perancis sebenar. Anda juga harus memperhatikan Courvoisier VSOP, Martel VSOP, Camus VSOP - tidak kurang juga kognitif mulia yang terkenal.
  • Dan, akhirnya, jika anda tidak terhad dari segi kewangan, maka perlu membeli Hennessy XO (sekitar 15 ribu rubel setiap botol), dan juga melihat ke arah cognac seperti Courvoisier XO (sekitar 12-13 ribu rubel), Martel XO cognac ( kira-kira 12-13 ribu rubel)

Sekiranya anda akan membeli cognac sebagai hadiah kecil, misalnya, kepada doktor, maka "Ararat" adalah keputusan yang baik. Sekiranya anda ingin memilih cognac hanya untuk menutup kedudukan ini di meja perayaan, atau anda memilih cognac untuk membuat koktel, maka dalam hal ini anda boleh membeli cognac "Keninsberg", "Barclay", "Great Dynasty" atau "Praskovetsky" - ini murah dan pada masa yang sama kognak berkualiti tinggi dari segmen kemasukan.

Bagaimana dan dari apa gelas untuk minum cognac dan bagaimana memakannya?

Menurut semua peraturan etika, cognac diminum dari gelas berbentuk tulip lebar - snifters yang membolehkan anda memanaskan cognac dengan kehangatan telapak tangan anda pada berat badan. Tahap maksimum di mana cognac dapat dituangkan ke dalam gelas dibatasi oleh bahagian snifter terluas. Sebagai peraturan, tidak lebih dari 50 ml.

Di Rusia, sudah lama menjadi kebiasaan minum cognac dari gelas vodka, kristal, telus:

  • "Yang ini lebih muda, sederhana dan ikhlas, mempunyai wiski yang indah dan minum minuman keras dari gelas." A.P. Chekhov "The Kiss".
  • "Di kerusi kulit lembut, kami duduk di sekitar meja kecil yang rendah, minum cappuccino yang hebat dan menjilat cognac dari gelas kecil." V.V. Kunin

Cognac biasanya disajikan pada suhu bilik dan dipanaskan di telapak tangan.

Bagaimana cara makan cognac? Orang Rusia mempunyai kebiasaan buruk memakan lemon dengan cognac. Sebenarnya, ini tidak boleh dilakukan, kerana lemon membunuh seluruh aroma minuman. Orang Perancis menggunakan peraturan tiga "C": Cofe, Cognac, Cigare - kopi, cognac, cerut; Armenia - peraturan tiga "H": teh, chacha, cheburek.

Kadang-kadang kebiasaan yang tidak masuk akal untuk makan cognac menjadi penyebab ejekan:

  • "Katakan padaku, Grigory Efimovich yang terhormat, bagaimana maharaja hidup sedemikian rupa sehingga tidak ada tempat lain, dia menggigit ikan herba pada cognac dan bahkan, seperti yang aku dengar, minum wain dengan bir" V. Segal

Koktel beralkohol dengan cognac

Cognac adalah ramuan yang cukup popular untuk membuat pelbagai jenis koktel. Koktel dengan cognac telah mendapat populariti sejak pertengahan abad ke-20. Pada mulanya, cognac hanya dicairkan dengan air, namun, segera koktel dengan cognac menjadi semakin sukar..

Cognac & Champagne Cocktail: "Champagne Cocktail Inggeris"

Koktelnya cukup terkenal dan terkenal. Keistimewaannya adalah bahawa setiap ramuan meningkatkan rasa yang sebelumnya, dan tidak mengganggu. Untuk membuat koktel cognac dengan sampanye, kami memerlukan:

  • sampanye - 100 ml
  • cognac - 20 ml
  • gula tebu - 1 kiub
  • pemukul angostura - beberapa tetes

Gula tebu ditambahkan ke dalam gelas sampanye. Sekiranya tidak, warna putih biasa akan berlaku. Kemudian sedikit pahit diteteskan ke gula, selepas itu perlu menunggu sehingga gula menyerap pahit. Selepas itu, cognac dan sampanye ditambahkan di sisi, dan, jika perlu, dihiasi dengan kepingan oren atau kulit lemon.

Koktel dengan Coarnado cognac

Untuk membuat koktel dengan coarnado cognac, kita memerlukan:

  • cognac - 20 ml
  • krim - 40 ml
  • minuman keras pic - 20 ml
  • setengah pisang
  • cip coklat

Semua bahan dicampurkan dalam pengisar dan kemudian dituangkan ke dalam gelas martini. Koktel "Coarnado" juga boleh dihiasi dengan coklat chip.

Koktel dengan Alba cognac

Untuk membuat koktel dengan cognac, kita memerlukan:

  • cognac - 30 ml
  • jus oren - 30 ml
  • raspberi - satu sudu besar
  • hirisan oren

Semua bahan dicampurkan dalam pengisar dan kemudian dituangkan ke dalam gelas margarita. Sepotong lemon atau oren berfungsi sebagai hiasan untuk koktel Alba.

Koktel dengan cognac "White Delight"

Untuk membuat koktail dengan cognac White Delight, kami memerlukan:

  • ais krim - 200-250 gram
  • susu - 100-150 ml
  • pisang - 1 keping
  • cognac - 25 ml

Semuanya dicampurkan dalam pengisar. Sebenarnya, "White Delight" adalah milkshake dengan cognac dan pisang.

Koktel dengan cognac "Honeymoon"

Koktel cognac ini bagus untuk dibuat di rumah. Untuk membuatnya, anda memerlukan:

  • cognac - 40 ml
  • Minuman Cointreau - 10 ml
  • wain putih - 10 ml

Semua bahan dicampurkan dan dicurahkan ke dalam gelas.

Cara memeriksa brendi untuk kesahihan dan membezakan yang palsu?

Hari ini, terdapat banyak produk palsu di pasaran, dan sangat penting untuk membezakan cognac palsu dengan yang sebenarnya. Jadi, apa yang harus anda perhatikan ketika memeriksa cognac? Cara mengenali cognac palsu?

  1. Pemeriksaan yang paling mudah dan senang adalah adanya cap cukai. Kehadiran cap cukai tidak bermaksud bahawa cognac itu nyata, tetapi ketiadaan cukai eksais pada botol menjamin bahawa di hadapan anda adalah palsu, mungkin mematikan.
  2. Perhatikan label juga. Pada botol cognac yang asli, label timbul, mempunyai lebam, prasasti boleh timbul. Pelekat melengkung, cetakan buruk atau pemotongan label buruk dijamin palsu.
  3. cognac yang sebenarnya agak bersifat resin - resin kayu dan tanin menjadikan diri mereka terasa. Untuk menguji cognac, balikkan botol: jika gelembung naik, seperti air, maka anda mempunyai alkohol dan teh di hadapan anda. Sekiranya gelembung besar naik pertama, dan kemudian kecil, maka dalam kes ini kemungkinan bahawa ini bukan cognac palsu lebih tinggi.
  4. Dan, tentu saja, cognac berkualiti tinggi dan sebenar tidak semestinya murah. Sekiranya anda membeli cognac 30-40% lebih murah daripada di kedai berjenama dan terbukti, maka di hadapan anda kemungkinan besar palsu. Terdapat banyak persaingan di pasaran alkohol, dan, percayalah, pelaku pasaran besar menjual alkohol dengan kenaikan minimum, di mana mustahil untuk menjual cognac asli dan asli di Rusia..
  5. Bau alkohol industri adalah tanda seratus peratus alkohol palsu. Ini adalah pengesahan cognac yang cukup mudah untuk kesahihan..

Cognac adalah peneraju minuman beralkohol dari segi bahagian produk palsu. Dalam penghasilan cognac palsu, alkohol cognac digantikan oleh alkohol roti atau kentang, dan pewarna dan perisa sintetik dan semula jadi digunakan untuk mewujudkan aroma dan rasa cognac.

Kesan cognac pada badan

Seperti alkohol lain, cognac diminum untuk menghilangkan emosi negatif dan berehat. Tetapi semuanya berguna secara sederhana.

Tekanan darah dari dos kecil cognac jatuh: dengan dos kecil, hingga 50-70 ml, cognac menurunkan tekanan. Namun, penyalahgunaan satu kali membawa kepada fakta bahawa setelah beberapa saat kapal menyempit lebih banyak daripada yang awalnya, dan tekanannya meningkat dengan mendadak. Di samping itu, pengambilan alkohol yang kerap (termasuk cognac) menyebabkan peningkatan degupan jantung, dan, sebagai akibatnya, tekanan darah tinggi.

Anda tidak boleh cuba membenarkan alkoholisme anda dengan fakta perubatan. Lebih-lebih lagi untuk mencuba rawatan dengan cognac. Cognac tidak pernah dikenali sebagai ubat, walaupun sering terdapat khabar angin dan mitos mengenainya.

Adakah cognac baik untuk anda? Cognac berguna jika anda meminumnya tidak lebih dari 50 gram selepas makan..

Teknologi pengeluaran Cognac

Tahap utama penciptaan cognac harus dipertimbangkan sebagai penyediaan mustac cognac dan bahan wain cognac, penyulingan atau penyulingan alkohol, penuaan dalam tong dan pengadunan alkohol yang sudah berumur.

Penghasilan cognac sangat serupa dengan pengeluaran wiski: perbezaan asas antara cognac dan wiski adalah bahawa anggur pomace digunakan sebagai bahan mentah untuk cognac, dan malt kering untuk wiski.

Penyediaan bahan wort dan wain cognac

Penyediaan bahan wain untuk penyulingan alkohol cognac seterusnya secara praktikalnya tidak berbeza dengan penyediaan wain putih kering. Perbezaan mendasar dapat dianggap tidak adanya pemprosesan anggur dengan sulfat, yang menghentikan pengoksidaan dan penapaian. Wain putih, yang akan digunakan untuk penyulingan alkohol cognac, harus mempunyai penampilan yang hampir tidak berwarna (untuk wain putih, warna jerami dibenarkan, untuk wain rosé - merah jambu). Kandungan etil alkohol tidak boleh lebih rendah daripada 8%, kepekatan asid titrat - tidak kurang daripada 4.5 g / l, asid mudah menguap - tidak kurang daripada 1.2 g / l.

Penyulingan dan penyulingan roh cognac

Penyulingan membolehkan anda meningkatkan kekuatan, mendapatkan sebatian kimia baru dalam komposisi cognac, dan menyingkirkan bahan yang tidak diperlukan. Dalam alkohol cognac, sebilangan besar sebatian mesti ada, yang pada masa akan datang saya akan menentukan rasa minuman: eter, alkohol meruap dan tidak mudah menguap, fenol, aldehid, alkohol yang lebih tinggi. Di Perancis, dalam pengeluaran cognac, jumlah keseluruhannya tidak boleh kurang dari 280 mg / 100 ml alkohol anhidrat, di Rusia - sekurang-kurangnya 250 mg / 100 ml alkohol anhidrat.

Salah satu komponen kognac yang paling penting adalah furfural, yang terbentuk secara langsung semasa mendidih wain: tidak ada furfural dalam wain, dan ia terbentuk di bawah tindakan suhu tinggi dan akibat dehidrasi pentosa (gula pentaatomik).

Komponen ester enanth, minyak cognac, ester asid lemak (pertama kali kaprik dan kaprilik), serta sebatian alkohol isoamil, aromatik dan terpene mempunyai pengaruh terbesar terhadap rasa cognac pada masa akan datang..

Lebih-lebih lagi, sebilangan bahan tidak masuk ke dalam alkohol cognac yang dihasilkan. Sebahagian daripadanya tidak menguap, ada yang menetap di dinding pegun. Di samping itu, untuk pengeluaran cognac pada masa akan datang, hanya bahagian tengah alkohol yang diambil, dengan kekuatan 62-70%. Sebatian yang telah menjadi alkohol yang lebih ringan atau lebih kuat dikeluarkan.

Penyulingan boleh dilakukan di:

  • dalam sisa penyulingan jenis Charente (seperti dalam pengeluaran wiski). Dalam kes ini, penyulingan berganda dari bahan mentah berlaku;
  • dalam sisa penyulingan sistem Zabaryan. Dalam kes ini, penyulingan kedua tidak dilakukan;
  • dalam pemasangan lajur dengan suapan berterusan.

Alkohol cognac yang diperoleh sebagai hasil penyulingan harus mempunyai warna, rasa dan aroma yang tidak berwarna, bebas dari kekotoran. Kandungan komponen utama mesti memenuhi syarat berikut:

  • etil alkohol - 62-70%
  • alkohol yang lebih tinggi - 180-600 mg / 100 ml alkohol anhidrat
  • aldehid - 50-250 / 100 ml alkohol anhidrat
  • asid mudah menguap - tidak lebih daripada 80 mg / 100 ml
  • furfural - tidak lebih daripada 3 mg / 100 ml

Alkohol yang diperoleh sebagai hasil penyulingan, jika ion memenuhi syarat ini, dihantar untuk penuaan.

Penuaan Cognac

Penuaan dilakukan dalam tong kayu oak, dibuat tanpa gam dan kuku. Barel, dengan cara itu, adalah dana emas setiap pengilang dan kos setong meningkat seiring dengan bertambahnya usia tong. Di bilik bawah tanah pengeluar cognac Perancis, tong dari abad ke-18 telah dipelihara. Di kawasan simpanan tong, labah-labah dibiakkan khas untuk melindungi tong dari perosak.

Tidak semua pengeluar cognac menggunakan tong untuk ini. Dalam beberapa kes, keling oak sederhana digunakan - kerepek oak besar, yang semestinya berfungsi sebagai sumber tanin, sementara sprit itu sendiri disimpan dalam mangkuk enamel.

Ekstrak cognac berlaku pada suhu 18-25%. Pada tempoh pertama pematangan, alkohol menjadi kekuningan, keemasan, kemudian mereka memperoleh warna teh yang kuat; ini disebabkan oleh pengoksidaan sebatian fenolik yang telah masuk ke dalam alkohol dari kayu. Sebagai peraturan, cognac pertama kali berusia dalam tong baru, dan kemudian di barel lama. Masa penuaan di setiap tong ditentukan sebagai hasil ujian makmal dan rasa.

Petikan cognac bertujuan mengekstrak tanin dan tanin ek dari kayu, serta pengoksidaan berikutnya. Sebagai hasil pengoksidaan, cognac mempunyai bau "balsamic". Sejambak cognac dipengaruhi oleh lakton (memberikan nada penuaan cognac), kumarin (memberikan warna kayu yang dapat dikenali), feniletil alkohol (memberikan aroma bunga pada cognac).

Mengadun cognac

Pengadunan cognac adalah campuran beberapa alkohol yang sudah matang. Sebagai peraturan, alkohol dari pelbagai usia penuaan digunakan, serta air yang dilembutkan, alkohol (alkohol cognac usia pertengahan) dan perairan wangi (alkohol penyulingan "ekor"), warna, sirap gula.

Campuran yang dihasilkan dicurahkan ke dalam bekas kayu oak, yang juga berumur hingga satu tahun. Proses ini disebut "perkahwinan roh".

Sebilangan besar alkohol digunakan untuk pengadunan. Untuk cognacs V.S.O.P. - sehingga 70 alkohol dari 4.5 hingga 25 tahun, untuk X.O. - 150 alkohol berumur 10-70 tahun, 300 alkohol berusia 15 hingga 120 tahun digunakan untuk Paradis cognac.

Umur cognac ditentukan oleh usia roh termuda. Bagi tempoh penuaan rata-rata, keadaannya adalah seperti berikut:

  • V.S - kira-kira 10 tahun.
  • V.S.O.P - lebih kurang 20 tahun.
  • X.O. - berumur lebih kurang 50 tahun.
  • Tambahan - berumur lebih kurang 60 tahun.

Setelah mengadun, cognac terkena sejuk, menghasilkan endapan yang tidak larut. Tujuannya adalah untuk memperoleh kognac yang tahan terhadap keruh koloid yang boleh diterbalikkan apabila disimpan dalam botol dan pada suhu negatif. Pemprosesan berlaku pada suhu -10-14 darjah Celsius selama 5-12 hari. Endapan disaring. Proses ini juga disebut "penapisan sejuk".

Selepas penapisan sejuk, cognac dimasukkan ke dalam bekas kaca dan dihantar ke gudang.

Membuat cognac di rumah

Proses pengeluaran kognac industri dijelaskan di atas. Walau bagaimanapun, ramai yang berminat dengan kemungkinan membuat dan menyiapkan cognac di rumah. Ia tidak akan berfungsi untuk mendapatkan cognac sebenar walaupun berkualiti tinggi, kerana cognac berkualiti tinggi adalah, pertama sekali, penuaan jangka panjang dan campuran beberapa alkohol berkualiti tinggi. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa resipi yang membolehkan anda mendapatkan minuman yang kelihatan seperti cognac..

Pertimbangkan resipi yang paling menarik untuk membuat cognac di rumah.

Cognac yang dibuat dari moonshine, alkohol, chacha dan vodka - resipi paling mudah

Tidak ada perbezaan mendasar dalam penyediaan cognac dari alkohol, moonshine dan vodka. Untuk menyediakan cognac seperti itu, kita memerlukan:

  • vodka / moonshine / chacha / alkohol - 1 liter
  • kulit kayu oak - 4 sudu teh
  • pala tanah - sepertiga sudu teh
  • cengkih - 5 keping.
  • gula vanila - sepertiga sudu teh
  • gula biasa - 2 sudu besar
  • teh hitam - 3 sudu teh

Anda boleh membeli kulit kayu oak di farmasi atau membuat sendiri. Teh mesti diambil hitam, tanpa perasa. Asas alkohol - vodka, chacha atau alkohol - mesti bersih. Moonshine sebaiknya juga bersih dan dihasilkan dengan rebusan kering - jika tidak, cognac akan mempunyai fusel dan rasa roti kvass yang berbeza.

Membuat cognac di rumah:

  1. Mula-mula anda perlu membuat karamel dari gula putih. Gula dituangkan ke dalam piring aluminium dan perlahan-lahan dipanaskan di atas api. Gula mesti dicampur terus, jika tidak, ia akan mula membakar. Setelah karamel coklat terbentuk, lebih baik menanggalkan pinggan dari dapur. Karamel akan digunakan sebagai pewarna.
  2. Selepas itu, air, vodka (alkohol atau moonshine), dan bahan-bahan lain mesti ditambahkan ke dalam periuk yang sama. Lebih baik menuangkan vodka terakhir, kerana cepat kehilangan alkohol dari karamel panas. Komposisi yang dihasilkan mesti dicampurkan dengan teliti, dan kemudian dibiarkan selama sebulan di tempat yang gelap..
  3. Dianjurkan untuk selalu mengacau sedimen selama sebulan untuk mendapatkan minuman yang paling homogen..
  4. Selepas sebulan penuaan, perlu menyaring kognac rumah melalui kain cheesecloth.

Resipi cognac anggur buatan sendiri

  1. Membuat cognac buatan sendiri dari anggur adalah resipi yang lebih kompleks, tetapi minuman yang dihasilkan juga akan mempunyai kualiti yang lebih baik..
  2. Pertama sekali, anda perlu mendapatkan wain. Anda boleh membuatnya sendiri, atau anda boleh menggunakan wain yang dibeli di kedai. Selepas itu mesti disuling melalui penyuling dua atau tiga kali - semakin banyak kitaran penyulingan, semakin baik kualiti alkoholnya, namun jumlahnya semakin berkurang.
  3. Selepas penyulingan wain pertama, perlu mengukur kekuatan dan mengetahui jumlah alkohol anhidrat tulen. Dalam 10 liter 63% sulingan - tepat 6.3 liter alkohol tulen. Nombor ini mesti diingat.
  4. Semasa penyulingan kedua, perlu mengumpulkan 10% pertama alkohol yang diperoleh (dalam kes kami, 630 ml). Jumlah alkohol pertama ini disebut "kepala", alkohol ini mesti dicurahkan. Ia mengandungi sejumlah besar bahan berbahaya, termasuk metanol dan aseton. Penyulingan kedua mesti dilakukan sehingga kekuatan alkohol yang dihasilkan turun di bawah 45%. Hasilnya, kami mendapat alkohol cognac berkualiti tinggi. Akibatnya, alkohol cognac harus mempunyai kekuatan 42-45%.

Perlu diingat bahawa sebelum tahap ini, resipi untuk membuat cognac buatan sendiri hampir sepenuhnya sesuai dengan teknologi proses industri..

  1. Selepas itu, infusi bermula. Dan jika jenama terkenal dunia melakukan penyerapan semangat mereka dalam tong, maka kita menggunakan kerepek oak.
  2. Tidak seperti resipi pertama untuk membuat cognac di rumah, anda tidak boleh mengambil kerepek dari farmasi - anda perlu mencari oak sendiri dan mendapatkan kerepek. Lebih-lebih lagi, sebelum digunakan, perlu membiarkan kerepek berehat selama beberapa bulan di udara segar untuk mengurangkan jumlah fenol semula jadi di dalam kayu - pokok yang baru dipotong mempunyai banyak tanin.
  3. Kerepek mesti dimasukkan ke dalam balang tiga liter dan diisi dengan alkohol. Perlu menjaga mereka seperti ini sekurang-kurangnya setahun..
  4. Selepas penuaan, perlu mewarnai kognac dengan warna coklat yang mulia. Seperti resipi sebelumnya, ini paling baik dilakukan dengan warna gula..

Sejarah cognac

Sejarah dunia cognac

Tarikh rasmi permulaan pengeluaran cognac dianggap 1701. Sejarah minuman ini cukup menarik. Kota Cognac telah lama terkenal dengan fakta bahawa sebilangan besar kebun anggur tumbuh di sini, yang pasti menyebabkan munculnya industri pembuatan wain. Pada abad XIII-XV, anggur dari pinggir bandar Cognac terkenal dengan pedagang Flemish dan Belanda. Namun, ada satu masalah: ini adalah kerosakan anggur yang kerap dikaitkan dengan turun naik suhu dan kelembapan yang berterusan, khas untuk pengangkutan laut..

Pembuat anggur Perancis memutuskan untuk menggunakan penyulingan - mendapatkan arak anggur yang tidak merosot semasa pengangkutan (pada kepekatan alkohol yang tinggi, acuan tidak bermula di dalamnya); semasa ketibaan, air hanya ditambahkan ke dalam arak sehingga kekuatan anggur biasa diperoleh.

Kerana perang yang kerap berlaku, penjualan wain bukanlah perniagaan yang sangat stabil. Oleh itu, sejumlah besar alkohol disimpan dalam tong kayu oak untuk masa yang lama. Telah diperhatikan bahawa alkohol semacam itu tidak hanya kehilangan kekuatannya, tetapi juga mulai memiliki rasa dan aroma baru. Minuman baru mempunyai rasa yang lebih halus, lebih halus dan menyenangkan daripada sekadar alkohol anggur yang dicairkan dengan air..

Cognac mendapat perkembangan terbesar pada separuh kedua abad ke-19, ketika sejumlah besar cognac dihasilkan di Perancis. Pada masa yang sama di England, khususnya di Scotland, pasaran wiski berkembang dengan cara yang serupa; seperti yang telah berulang kali disebutkan di atas, cognac dan wiski adalah minuman yang berkaitan.

Sejarah cognac di Rusia

Penyulingan anggur pertama dilakukan di Rusia pada awal abad ke-19, dengan sedikit kelewatan berkaitan dengan pengalaman dunia. Ini berlaku di Kaukasus Utara, di kota Kizlyar - alkohol yang diperoleh sebagai hasil penyulingan - ia dipanggil "kizlyarka" - setelah penuaan dalam tong, ia hampir sama dengan brendi.

Cognac Georgia pertama dicipta oleh pencipta cemerlang G.K. Bolkvadze, yang juga membuka kilang penyulingan pertama. "Natural Caucasian Cognac" beliau dianugerahkan pada 1878 18 pingat dan 5 Grand Prix di Pameran Dunia di Paris. Pengeluaran perindustrian ditubuhkan oleh D.Z.Sarajishvili, yang pertama kali membuat kilang untuk pengeluaran cognac. Dia membina kilang di Tbilisi dan Kizlyar, Yerevan dan Geokche.

Seorang lagi pengeluar brendi terkenal ialah N.P. Shustov: dialah yang mengawal pasaran alkohol di Moscow, dan juga terlibat dalam penjualan minuman di bandar-bandar besar lain dari Kerajaan Rusia.

Penyebaran cognac domestik sangat terhambat oleh persaingan tinggi dengan produk Perancis, yang diimport secara besar-besaran dari luar negara. Walau bagaimanapun, walaupun ini, pertumbuhan kilang penyulingan diperhatikan di Empayar Rusia hingga tahun 1914. Menjelang tahun 1916, polisi cap cukai dan undang-undang kering hampir sepenuhnya menghentikan pengeluaran cognac dan perkembangan industri..

Pada tahun 1936, aktiviti pembuatan wain berada di bawah kawalan Komisariat Rakyat Industri Makanan, dan dari tahun 1936 hingga 1947, dana untuk arak cognac telah dibuat. Pada tahun 1948, pengeluaran cognac dipisahkan menjadi industri yang terpisah, dan pertumbuhan pengeluaran yang cepat bermula. Pada tahun 1965, dokumen "Arahan teknologi untuk pengeluaran dan kawalan kualiti cognac", serta "Peraturan asas untuk pengeluaran cognac".

Selepas kejatuhan USSR, Rusia kehilangan sebilangan besar kilang sendiri. Kini kilang-kilang terbesar adalah kilang Kizlyar, kilang Derbent, ladang negara Novokubansky dan Khutorok, Praskovetsky, Prokhladnensky

Senarai semua jenama cognac

Senarai jenama cognac Abkhaz Senarai jenama cognac Azerbaijan

Senarai jenama cognac Armenia

Senarai jenama cognac Yunani

Senarai jenama cognac Georgia

Senarai jenama Dagestan cognac

Senarai jenama cognac Sepanyol

Senarai jenama cognac Kazakhstan

Senarai jenama cognac Kyrgyz

Senarai jenama brendi Kyrgyz

Senarai jenama cognac Moldovan

Senarai jenama cognac Rusia (domestik)

Senarai jenama Kyrgyz cognac

Senarai jenama cognac Perancis

Minuman. Senaraikan dengan foto

Absinthe

fr. absinthe - kayu cacing
Minuman beralkohol yang kuat (dari 70 hingga 86 jilid), disemai dengan kayu cacing dan campuran ramuan lain. Apabila bersikeras, kayu cacing mengeluarkan komponen utama absinthe, tuoin bahan narkotik. Untuk pertama kalinya absinth dibuat di Switzerland pada akhir abad ke-18. sebagai ubat mujarab untuk semua penyakit. Ia menjadi sangat popular sehingga dihasilkan secara besar-besaran dan dijual di seluruh Eropah..

Aquavit

lat. aqua vitae - air hidup
Minuman beralkohol disuntik dengan rempah dan ramuan, kekuatan dari 38 hingga 50 vol. Minuman ini pertama kali dibuat di Scandinavia pada abad ke-13. di wilayah negara moden Denmark, Sweden dan Norway. Pada mulanya, alkohol gandum digunakan untuk pengeluaran minuman tersebut. Walau bagaimanapun, pada abad ke-16. kerana kekurangan hasil gandum, pengeluaran alkohol untuk aquavit bermula dari kentang.

Anisette

Minuman beralkohol dengan kekuatan 25 hingga 51 vol. digunakan sebagai minuman beralkohol sebelum makan. Tincture anise dibuat dengan memasukkan benih anise dengan vodka. Semasa proses penuaan, anise memberikan minyak patinya kepada minuman. Minuman ini muncul di wilayah moden Rusia dan Eropah pada abad 16-17. bersama dengan kafilah rempah dari Timur Jauh. Oleh kerana aromanya yang unik, ia digunakan dalam penaik dan, tentu saja, dalam penghasilan vodka..

Bahasa Inggeris arak atau araq
Minuman beralkohol, kekuatan dari 30 hingga 60 vol. tersebar luas di Timur, Asia Tengah, Eropah, India, kepulauan Sri Lanka dan Jawa. Prasyarat untuk penciptaan arak adalah keperluan penggunaan produk pemprosesan anggur yang bermanfaat. Sekarang, bergantung pada wilayahnya, arak dihasilkan dari beras, anggur, buah ara, kurma, molase, plum dan buah-buahan lain..

Armagnac

fr. aygue ardente - air kehidupan
Minuman beralkohol dengan kekuatan 55-65 vol. dalam kualiti rasa dan spesies sangat dekat dengan cognac. Ia dihasilkan di bahagian tenggara Perancis di wilayah Gascony. Secara asal, Armagnac hampir 100 tahun lebih tua daripada cognac. Ia pertama kali disebut pada abad ke-15. Pengeluaran Armagnac sangat mirip dengan teknologi pengeluaran cognac. Perbezaannya hanya dalam proses penyulingan.

Balsem

Bahasa Yunani balsamon - ubat
Minuman beralkohol dengan kekuatan 40-45 vol. (sekitar 65 jilid), disuntik dengan ramuan ubat, digunakan secara eksklusif untuk tujuan perubatan dan profilaksis. Secara tradisional, balsem mempunyai warna coklat kerana pelbagai ramuan, akar dan buah-buahan.

Benedictine

fr. Benedictine - Diberkati
Minuman beralkohol berdasarkan koleksi kira-kira 27 jenis ramuan, madu dan cognac tempatan, dengan kekuatan 40-45 jilid, yang tergolong dalam kelas minuman keras. Buat pertama kalinya minuman ini muncul pada tahun 1510 di Perancis di biara St. Benedict di Biara Fecamp. Komposisi minuman yang dihasilkan merangkumi kira-kira 75 jenis ramuan. Walau bagaimanapun, resipi asal untuk Benedictine telah hilang. Minuman itu dihidupkan semula dengan peningkatan pada tahun 1863.

Brandy

Sukar untuk menamakan minuman tertentu dengan perkataan "brendi", sebaliknya cara pembuatannya. Kita boleh mengatakan bahawa brendi adalah anggur pekat. Pada mulanya, semestinya dicairkan dengan air sebelum diminum, tetapi minuman itu ternyata sangat enak sehingga lama-kelamaan ia menjadi produk bebas dari penyulingan wain.

Bourbon

Bahasa Inggeris vourbon
Minuman beralkohol asli Amerika, sejenis wiski yang diperbuat daripada jagung. Kekuatan minuman adalah 40-45 jilid, tetapi selalunya minuman itu mempunyai 43 jilid. Minuman ini pertama kali muncul pada akhir abad ke-18 dan awal abad ke-19. di bandar kecil Paris, Kentucky. Nama minuman itu diberikan oleh daerah dengan nama yang sama di negara bagian Bourbon, di mana bandar pengasasnya berada. Semasa Perang Saudara, bourbon dikeluarkan untuk tentera tanpa gagal sebagai antiseptik untuk mencuci luka.

Vermouth

Bahasa Jerman wermut - kayu cacing
Minuman beralkohol berperisa dengan rempah, rempah dan ramuan dengan kekuatan 15 hingga 20 vol. Milik kelas wain yang diperkaya. Buat pertama kalinya, resipi pembuatan vermouth disebutkan dalam sumber abad X-IX. SM dalam karya Hippocrates. Pengeluaran besar-besaran pertama dimulakan pada tahun 1786 di Turin oleh pembuat anggur Antonio Benedett Capran. Pada masa itu, anggur putih secara eksklusif digunakan sebagai asas minuman, sekarang sudah ada.

lat. Vinum
Minuman beralkohol yang dihasilkan oleh fermentasi semula jadi anggur atau jus buah lain. Kekuatan wain selepas penapaian adalah 9-16 vol. Dalam pengeluaran wain yang diperkaya, kekuatan tinggi dicapai dengan mencairkan wain dengan alkohol kepada peratusan yang diinginkan. Wain adalah minuman paling kuno. Terdapat banyak legenda mengenai kejadian pertama minuman itu, yang tercermin dalam epik mitologi Yunani Kuno, Rom Kuno dan Parsi..

Wiski

Celt. uisge baugh - air kehidupan
Minuman beralkohol yang kuat (40-60 vol), diperoleh sebagai hasil penyulingan biji-bijian malt dari gandum, barli dan rai. Tidak mungkin menentukan lokasi minuman yang tepat. Perselisihan itu berlaku antara dua negara - Ireland dan Scotland. Walau bagaimanapun, sebutan pertama disimpan dalam dokumen Scotland dari tahun 1494. Ini adalah catatan para rahib yang pertama kali menghasilkan minuman tersebut. Dari saat kemunculannya hingga abad ke-17. wiski dihasilkan secara nasional oleh hampir setiap petani, kami akan membahayakan pengeluaran roti yang mencukupi untuk penduduk.

Minuman ceri

eng. minuman keras ceri
Minuman beralkohol yang diselitkan dengan buah dan daun ceri berdasarkan brendi anggur dengan gula tambahan. Kekuatan minuman adalah 25-30 vol. Minuman ceri dicipta di England oleh Thomas Grant dari Kent. Minuman keras dibuat dari satu jenis ceri hitam - morel. Walau bagaimanapun, hampir semua jenis sekarang digunakan. Selain Inggeris, minuman keras ceri juga dihasilkan di Jerman, Perancis dan Switzerland..

Air pegun

Cecair, tidak berbau dan tanpa rasa dalam jumlah kecil, tidak berwarna dalam keadaan persekitaran biasa. Mengandungi garam mineral terlarut dan pelbagai unsur kimia. Mempunyai fungsi penting dalam perkembangan dan kehidupan tubuh manusia. Air pegun berperanan sebagai pelarut sejagat, berkat semua proses biokimia berlaku.

Air berkilau

Ini adalah mineral semula jadi atau air minum yang diperkaya dengan karbon dioksida (CO2), berperisa dan manis untuk meningkatkan jangka hayatnya. Air berkarbonat dibersihkan daripada mikroba yang mungkin oleh karbon. Mengisi air dengan karbon dioksida dilakukan menggunakan peralatan industri khas. Terdapat tiga jenis air berkarbonat berdasarkan ketepuan karbon dioksida.

Vodka

Minuman beralkohol yang tidak mempunyai warna dan ciri khas alkohol. Ini adalah minuman yang paling biasa di dunia. Di kebanyakan negara, vodka digunakan sebagai alkohol neutral untuk membuat koktel, di negara-negara Slavia dan negara-negara ruang pasca-Soviet, ia digunakan sebagai minuman bebas. Kekuatan di berbagai negara dapat bervariasi dari 32 hingga 56 jilid, semuanya bergantung pada dokumen negara yang mengatur produksi vodka.

Wain yang dihirup

Bahasa Jerman glühender Wein - wain panas dan panas
Ini adalah minuman beralkohol panas yang enak berdasarkan wain merah yang dipanaskan hingga 70-80 ° C dengan gula dan rempah. Ia secara tradisional dimakan di Switzerland, Jerman, Austria dan Republik Czech semasa perayaan Krismas secara besar-besaran..

Eggnog

Bahasa Inggeris hoog-mug - hash
Minuman tanpa alkohol berdasarkan telur ayam mentah dan gula. Milik kelas pencuci mulut. Terdapat beberapa legenda dari negara-negara asal asal eggnog. Oleh itu, di Jerman, penciptaan eggnog dikaitkan dengan manfred Keckenbauer. Di Poland, seorang penyanyi paduan suara di sebuah rumah ibadat di kota Moghelev Gogel, yang kehilangan suaranya, mengambil nasihat untuk minum telur mentah yang digegarkan. Selepas itu, pelbagai bahan ditambahkan ke komponen utama, mewujudkan lebih banyak variasi minuman baru..

Grappa

ital. Grappa - kek anggur
Minuman beralkohol yang dihasilkan dengan penyulingan pomace anggur. Milik kelas brendi dan mempunyai kekuatan 40-50 vol. Sesuai dengan keputusan antarabangsa tahun 1997, hanya minuman yang dihasilkan di wilayah Itali dan dari bahan mentah Itali yang dapat disebut grappa. Juga, keputusan ini secara ketat mengatur kualiti minuman dan standard pengeluarannya..

Bahasa Inggeris rengek
Minuman beralkohol berdasarkan rum atau cognac, diencerkan dengan air panas dengan penambahan gula, limau atau jus lemon, serta rempah-rempah: kayu manis, vanillin, ketumbar, pala dan lain-lain. Grog adalah minuman makanan laut yang sebenar. Ia pertama kali digunakan pada abad ke-18. setelah perintah Laksamana Edward Vernon untuk mencairkan rum dengan air kerana minatnya yang tinggi terhadap pelaut.

Minuman beralkohol Inggeris yang berasal dari Belanda. Pengeluaran gin bermula pada pertengahan abad ke-17. di Belanda, dan selepas "Glorious Coup", ia merebak ke England. Lama kelamaan, proses pembuatan gin hampir tidak berubah. Komponen utamanya adalah alkohol gandum, yang, dalam proses penyulingan menegak dan penambahan beri juniper, memperoleh rasa keringnya yang unik..

Julep

Arab. julab - air mawar
Koktel sejuk dengan pudina segar sebagai bahan utama. Semasa menyediakannya, komponen berikut digunakan: minuman beralkohol, sirap, air mineral meja, buah-buahan segar dan buah beri. Pada mulanya, julep, seperti air dengan gula, digunakan untuk mencairkan ubat pahit, ramuan dan tincture di dalamnya..

Calvados

fr. Calvados
Minuman beralkohol berdasarkan pir atau sari apel yang dihasilkan di wilayah Perancis Normandia Bawah. Minuman itu tergolong dalam kelas brendi dan mempunyai kekuatan 40-50 vol. Calvados hanya boleh disebut minuman yang dihasilkan di jabatan Perancis Calvados (74% daripada jumlah pengeluaran Calvados), Orne, Manche, Air, Sarthe dan Mayenne.

Koko

lat. theobroma cacao - makanan para dewa
Minuman ringan tonik dan aromatik berdasarkan susu atau air, serbuk koko dan gula. Buat pertama kalinya (kira-kira 3000 tahun yang lalu), suku Aztec kuno mula menggunakan serbuk untuk membuat koko. Hanya lelaki dan dukun yang menikmati keistimewaan meminum minuman ini. Biji koko masak digiling menjadi serbuk dan diencerkan dengan air sejuk, lada panas, vanila dan rempah lain ditambahkan di sana.

Kashasa

pelabuhan. cachaca
Minuman beralkohol yang dibuat oleh penyulingan tebu. Kekuatan minuman boleh berbeza dari 38 hingga 54 vol. Casasa adalah minuman nasional Brazil, dan pengeluarannya diatur secara ketat oleh undang-undang. Kata cachaca adalah bentuk kata nama umum dari nama komersial minuman Brazil. Sebagai contoh, di negara bagian Rio Grandido, cashasa dimasukkan ke dalam bakul makanan warganegara.

Minuman alkohol rendah yang diperoleh dengan penapaian susu atau roti masam yang tidak lengkap. Kekuatan minuman tidak melebihi 2.6 vol. Kvass secara tradisional dibuat oleh orang-orang Slavia. Menurut klasifikasi antarabangsa, kvass tergolong dalam kategori bir, di Rusia dan Ukraine ia juga dianggap sebagai minuman bebas.

Kefir

dari lawatan. kef - kesihatan
Minuman berkhasiat yang diperoleh dari susu dengan penapaian bakteria asid laktik: batang, streptokokus, ragi, bakteria cuka dan kira-kira 16 spesies lain. Jumlah mereka mestilah sekurang-kurangnya 107 seliter. Minuman ini mempunyai warna putih, tekstur homogen, bau susu yang ditapai dan sebilangan kecil karbon dioksida. Kefir paling meluas di kalangan penduduk negara-negara Slavia dan di Timur Tengah.

Kissel

Minuman pencuci mulut manis dengan struktur seperti jeli. Ia disediakan berdasarkan kompot buah dan beri, uzvar, jus, sirap, susu, pengawet yang diencerkan di dalam air dengan penambahan pati jagung atau kentang, serta tepung bijirin. Jeli mengandungi gula sebagai pemanis.

Cobler

Bahasa Inggeris tukang tungku - pemilik kedai, pembuat bir
Minuman pencuci mulut koktel yang terdiri daripada pelbagai buah, sirap, jus, minuman beralkohol dan ais hancur. Buat pertama kalinya, tukang kasut itu disiapkan di Amerika pada tahun 1809. Ia dibuat oleh pemilik kedai sebagai tanda perdamaian setelah pertengkaran dengan isterinya, yang membuatnya benar-benar gembira, dan seluruh dunia menerima minuman baru.

Koktel

Bahasa Inggeris ekor ayam jantan - ekor ayam jantan
Minuman yang diperoleh dengan mencampurkan (mencampurkan) pelbagai minuman beralkohol dan bukan alkohol. Isipadu satu bahagian koktel tidak melebihi 150 ml. Juga dalam resipi koktel, bahagian komponennya dinyatakan dengan jelas, pelanggaran yang boleh merosakkan minuman dengan tidak teratur atau membawa kepada penciptaan jenis baru.

lat. cola
Minuman berkarbonat manis tonik yang mengandungi kafein. Minuman itu mendapat namanya dari kacang cola, yang digunakan dalam resipi asli sebagai sumber kafein. Minuman ini pertama kali dihasilkan oleh ahli kimia Amerika John Stith Pemberton pada tahun 1886 sebagai sirap ubat. Minuman itu dijual dalam bahagian 200 ml. di farmasi sebagai ubat untuk "gangguan saraf". Selepas beberapa ketika, minuman itu mula berkarbonat dan dijual di mesin layan diri.

Kompot

fr. kompot - menyusun, mencampurkan
Minuman tanpa alkohol pencuci mulut yang dibuat dari satu jenis atau campuran buah-buahan dan beri berdasarkan air dan gula. Kompot disediakan dari bahan segar, beku atau kering. Minuman ini sangat popular sejuk pada musim panas, dan dalam cuaca sejuk, kompot menjadi hangat sebagai sumber vitamin. Juga, kompot dituai untuk musim sejuk untuk kegunaan masa depan..

Cognac

fr. kognac
Minuman beralkohol yang dihasilkan di bandar dengan nama yang sama Cognac (Perancis). Pengeluarannya dilakukan dari jenis anggur khas, menggunakan teknologi khas. Brandy diperbuat daripada anggur putih. Bahagian utama mereka adalah pelbagai Uni Blanc. Pematangan anggur sepenuhnya berlaku pada pertengahan Oktober, oleh itu, proses membuat minuman yang mulia bermula pada akhir musim luruh..

Arab. qahwa - minuman bertenaga
Minuman tanpa alkohol tonik yang disediakan berdasarkan biji kopi panggang. Kopi adalah tanaman termofilik, oleh kerana itu ditanam di ladang tinggi. Dua jenis pokok kopi digunakan untuk penghasilan kopi: Arabica dan Robusta. Dari segi sifat pengguna, Arabica kurang kuat, tetapi lebih aromatik, sementara Robusta adalah sebaliknya. Oleh itu, campuran kedua-dua jenis ini dalam bahagian yang berbeza sering dijual. Sejarah kemunculan kopi diselimuti sejumlah besar legenda.

Kryushon

fr. cruchon - kendi
Minuman sejuk yang menyegarkan, biasanya beralkohol, terdiri daripada buah-buahan segar dan buah tin dan beri serta campuran wain. Untuk memperkayakan minuman dengan gelembung karbon dioksida, sampanye atau air mineral berkarbonat biasanya ditambahkan ke dalam gelas. Cruchon, kerana sedikit persamaan dalam skema memasak, boleh dikatakan sebagai "saudara lelaki" dan "saudara koktel yang jauh." Sebelum dihidangkan, minuman mesti disejukkan pada suhu 8-10 ° C dan sejumlah kecil ais ditambahkan.

Koumiss

Orang Turki. ҡymyҙ - susu kuda betina yang diperam
Minuman beralkohol berdasarkan susu kuda betina, diperoleh dengan penapaian di bawah pengaruh acidophilus dan bacillus dan ragi Bulgaria. Minuman ini mempunyai rasa manis dan masam yang menyenangkan, warna putih dengan sedikit busa di permukaan. Kumis yang dibuat dari pelbagai jenis fermentasi mungkin mengandungi alkohol dalam jumlah yang berbeza. Kandungannya boleh berbeza dari 0.2 hingga 2.5 vol. dan kadangkala mencapai 4.5 vol..

Minuman keras

lat. liguefacere - larut
Minuman beralkohol manis yang disertakan dengan buah-buahan, buah beri, herba dan rempah. Kekuatannya berkisar antara 16 hingga 50 vol. Tarikh penciptaan minuman tidak diketahui, tetapi dipercayai bahawa prototaip minuman keras moden pertama adalah "Elixir of Benedictine", yang diciptakan pada abad ke-16. Monk Bernardo Vinzelli di bandar Fecam. Banyak bhikkhu dan pembuat minuman keras telah mencuba meniru atau memperbaiki minuman keras ini. Hasilnya, jenis baru, tidak kurang enak, diperolehi..

Lemonade

fr. limonade - limonized
Minuman ringan yang menyegarkan yang terbuat dari jus lemon, gula dan air. Mempunyai warna kuning muda, aroma lemon dan rasa menyegarkan. Pertama kali muncul di Perancis pada abad ke-17. semasa pemerintahan Louis I. Menurut legenda, kemunculan minuman itu dikaitkan dengan kesalahan yang hampir membawa maut kepada pengedar minuman pengadilan. Secara tidak sengaja, sebagai ganti anggur, dia meraup jus lemon ke dalam gelas raja, untuk membetulkan tindakan ruam ini, dia menambahkan air dan gula ke dalam gelas.

Mead

Minuman beralkohol dengan kekuatan 5-16 jilid, Dibuat berdasarkan madu. Peratusan gula berkisar antara 8 hingga 10%. Penggalian arkeologi paling kuno di wilayah Rusia, sejak abad ke-7-6. SM, dapatkan pengesahan pembuatan minuman berdasarkan madu oleh masyarakat tempatan. Oleh itu, mead adalah salah satu minuman beralkohol paling kuno di Rusia..

Martini

ital. Martini
minuman beralkohol, kekuatan 16-18 vol. diselitkan dengan ramuan herba. Koleksi herba biasanya merangkumi lebih dari 35 tanaman, termasuk: yarrow, pudina, wort St. John, chamomile, ketumbar, halia, kayu manis, cengkeh, kayu cacing, immortelle dan lain-lain. Selain daun dan batang, bunga dan biji yang kaya dengan minyak pati juga digunakan. Minuman itu tergolong dalam kelas vermouth.

Susu

Cecair yang dihasilkan oleh kelenjar susu manusia dan mamalia. Ia mengandungi sejumlah besar nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan badan. Susu mengandungi lemak, protein, vitamin dan unsur surih. Susu boleh berbeza warna dari putih hingga biru-kuning. Ia bergantung pada kandungan lemaknya. Kerana kandungan laktosa, ia mempunyai rasa manis yang ringan. Susu mengandungi lebih daripada 100 komponen berguna, di antaranya kira-kira 20 asid amino lemak, laktosa, mineral.

Seni. Orang Rusia mursa - air dengan madu
Minuman ringan, dalam kebanyakan kes tidak beralkohol, berdasarkan jus buah dan beri, air dan gula atau madu. Juga, untuk rasa manis dan aroma tambahan, anda boleh menambahkan semangat buah sitrus, rempah-rempah (kayu manis, cengkeh, ketumbar) dan tincture herba (St. John's wort, sage, pudina, lemon balm dan lain-lain) pada minuman buah.

pukulan hindi - lima
Ini adalah sekumpulan koktel alkohol panas, terbakar atau sejuk yang mengandungi buah dan jus segar atau dalam tin. Daripada minuman beralkohol, rum, anggur, grappa, brendi, arak, klaret, alkohol dan vodka digunakan dalam penyediaan pukulan. Secara tradisional, minuman itu disediakan dalam bekas besar (pukulan) dan disajikan di majlis resepsi dan pesta. Kekuatan minuman berbeza dari 15 hingga 20 vol. dan kandungan gula - dari 30 hingga 40%. Resipi pukulan yang paling terkenal ialah Caribbean Rum Punch, Barbados Punch dan Plantation Punch..

Minuman beralkohol yang dibuat dengan menumis wort malt dengan ragi dan hop. Barli adalah bijirin malt yang paling biasa digunakan. Bergantung pada jenis bir, kekuatan minuman boleh berbeza dari 3 hingga 14 vol. Bir adalah minuman yang paling popular di kalangan minuman beralkohol dan berada di kedudukan ketiga di dunia dalam senarai minuman umum selepas minum air dan teh. Terdapat lebih daripada 1000 jenis bir yang berbeza. Mereka berbeza dalam warna, rasa, kandungan alkohol, bahan mentah yang digunakan dan tradisi memasak di negara yang berbeza..

Pisco

dari pisco dialek India - burung terbang
Minuman beralkohol yang dibuat dari anggur Muscat. Pisco tergolong dalam kelas brendi dan merupakan minuman Peru dan Chili kebangsaan. Kekuatan minuman adalah 35-50 vol..

Bahasa Inggeris rum
Minuman beralkohol yang dihasilkan oleh penapaian dan penyulingan molase tebu dan sirap yang terbentuk dari pembuatan gula tebu. Di pintu keluar, minuman itu berwarna transparan, dan setelah penuaan dalam tong kayu, ia memperoleh warna kuning. Kekuatan minuman, bergantung pada ragamnya, boleh berbeza antara 40 hingga 75 vol..

Minuman rendah alkohol kebangsaan Jepun yang dibuat dengan penapaian beras. Rasa sake boleh mengandungi nota sherry, epal, anggur, pisang, rempah, rempah. Warna minuman biasanya telus, tetapi warna berubah menjadi warna kuning, kuning, hijau dan lemon dibenarkan. Kekuatan minuman berbeza dari 14.5 hingga 20 vol..

Moonshine

Minuman beralkohol yang dibuat pada peralatan buatan rumah dari produk yang mengandungi alkohol. Gula, kentang, bijirin, beri, buah-buahan, bit gula dan lain-lain digunakan sebagai bahan mentah untuk pengeluaran. Pilihan bahan mentah bergantung pada lokasi dan ketersediaan kewangan. Kualiti minuman banyak bergantung pada kualiti bahan mentah. Kekuatan minuman boleh berkisar antara 30-40 jilid dan lebih tinggi. Di kebanyakan negara, pengeluaran dan penjualan cahaya bulan dihukum oleh undang-undang..

Sbiten

Minuman panas atau sejuk tanpa alkohol yang diperbuat daripada air, madu, rempah, dan rempah sering menjadi ubat. Kata sbiten terbentuk dari proses penggabungan (pengocok) dua cecair - madu yang dicairkan di dalam air dan infus herba pedas.

Ini adalah cecair berkhasiat dan diperkaya yang diperoleh dengan menekan buah, beri dan sayur-sayuran. Untuk mendapatkan jus yang berkualiti, anda hanya boleh menggunakan buah segar dan masak. Untuk penghasilan jus buah epal, ceri, strawberry, strawberry, raspberry, plum, pear, quince, peach, aprikot, anggur, limau gedang, jeruk, lemon, limau nipis, jeruk keprok, markisa, pepaya, mangga, kiwi, pomelo, blackberry, cranberry, delima, kismis, gooseberry, tomato, saderi, pasli, wortel, bit, lobak, kubis, zucchini, timun, lada dan lain-lain.

Slivovitsa

Minuman beralkohol yang dibuat berdasarkan jus plum yang diperam dengan kekuatan 45 vol. Minuman ini tersebar terutamanya di kalangan masyarakat negara-negara Balkan dan tergolong dalam kelas brendi. Slivovitsa dianggap sebagai minuman kebangsaan Bulgaria, Serbia, Herzegovina, Bosnia dan Croatia. Terdapat lebih daripada 2.000 jenis plum yang digunakan untuk menyediakan minuman. Selain brendi plum, adalah tradisional bagi negara-negara ini untuk menyediakan prun dan jem plum..

Alkohol

lat. spiritus - semangat
Sebatian organik dari kelas yang pelbagai dan luas. Yang paling terkenal dan meluas ialah etil, metil dan feniletil alkohol. Pelbagai jenis alkohol boleh didapati bukan sahaja dalam keadaan makmal, tetapi juga terdapat di alam semula jadi. Alkohol dalam keadaan fizikal yang normal mempunyai warna yang transparan, ciri khas bau dan rasa yang tajam, merupakan pelarut yang baik untuk bahan berminyak dan mengandungi lemak.

Serum

tua. kegemilangan. syrovatъ - berkaitan dengan keju
Ini adalah hasil sampingan dari penyediaan keju, keju kotej dan kasein, yang diperoleh dengan memanaskan susu masam, menggulungnya dan mengeringkannya. Proses pembekuan susu boleh berlaku secara semula jadi akibat dari rasa masam atau penambahan asid makanan.

Tequila

isp. Tequila
Minuman beralkohol yang dibuat dengan menyuling wort yang terbentuk sebagai hasil penapaian inti agave biru. Minuman itu mendapat namanya dari kota dengan nama yang sama Tequila di negeri Jalisco. Kekuatan minuman adalah 55 jilid. Walau bagaimanapun, banyak pengeluar sebelum botol mencairkannya dengan air hingga 38 jilid..

Uzvar

Minuman tanpa alkohol yang menyegarkan yang dibuat dari pelbagai buah kering, buah beri dan madu. Plum kering, aprikot, epal, pir, ceri, kismis, barberi, pinggul mawar, abu gunung, hawthorn, blueberry dan lain-lain digunakan sebagai bahan untuk Uzvar. Buah-buahan dan buah beri untuk uzvar boleh disediakan semasa tempoh matang atau dibeli siap di kedai.

Bahasa Inggeris fizz - hingga berbuih, mendesis
minuman ringan yang menyegarkan dengan struktur berbuih. Minuman boleh beralkohol atau tidak beralkohol. Fizikal tergolong dalam kelas koktel panjang, komponen utamanya adalah air berkilau dan ais. Bahan-bahan Fiza, selain air berkarbonat atau minuman berkarbonat lain, dicampurkan dalam pengocok, pengadun atau pukul. Komponen minuman yang dicampurkan dituangkan ke dalam gelas (bola tinggi) 200-250 ml dengan ais dan isinya selebihnya diisi dengan air berkilau atau, seperti biasa di beberapa negara Eropah, dengan soda. Selepas penyediaan, minuman segera dihidangkan..

Frappe

fr. frapper - untuk mengalahkan, mengetuk, memukul
Ini adalah sejenis koktel sejuk tebal, ramuan utamanya adalah susu, ais krim, sirap buah. Frappe disediakan baik tanpa alkohol dan menggunakan minuman beralkohol yang kuat dengan kandungan gula yang tinggi: krim, minuman keras, minuman keras, minuman keras, biters dan lain-lain. Ia dibenarkan untuk menambahkan pelbagai komponen ke dalam minuman: coklat, madu, buah beri dan buah-buahan. Minuman disajikan dalam dua cara - dengan dan tanpa ais..

ikan paus. cha, eng. teh
Minuman tanpa alkohol yang diperoleh dengan menyeduh atau membancuh daun teh yang diproses khas. Daun teh dituai dari pokok renek dengan nama yang sama yang tumbuh di ladang yang luas di zon iklim yang hangat dan lembap. Keadaan cuaca yang paling baik adalah di kawasan tropika dan subtropik di China, Afrika dan India..

Chartreuse

Chartreuse adalah minuman beralkohol dengan kekuatan 42 hingga 72 vol. dibuat berdasarkan ramuan perubatan, rimpang dan kacang. Milik kelas minuman keras. Penciptaan minuman itu diselimuti kerudung legenda lama, yang menurutnya resipi ubat mujarab diberikan kepada para bhikkhu perintah Cartesian oleh Marsekal Francois d'Estrom dari Perancis pada tahun 1605 dalam bentuk naskah lama. Untuk masa yang lama, tidak ada yang menggunakan resipi minuman itu. Ini disebabkan kerumitan teknik memasak yang agak besar.

Champagne

fr. Champagne
Anggur berkilau yang terbuat dari satu atau lebih jenis anggur dengan penapaian dua kali ganda dalam botol. Penemuan sampanye dikreditkan kepada biarawan biara Perancis Pierre Perignon dari wilayah Champagne. Perancis secara sah menjamin pada tahun 1909 hak untuk memanggil sampanye anggur berkilau, simbol Latin, dan kaedah pengeluarannya.

Eggnog

Bahasa Inggeris egg-nog - periuk telur
koktel manis berdasarkan susu dan telur ayam mentah. Minuman disediakan baik alkohol dan bukan alkohol. Diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia, nog adalah ale kuat yang pada awalnya digunakan dalam penyediaan minuman. Kini wiski, rum, brendi, minuman keras atau anggur digunakan sebagai bahan tambahan alkohol. Eg-nog adalah saudara dekat minuman mogul-mogul, yang popular di negara-negara Slavia..