Herba dan Tumbuhan. Senaraikan dengan foto

Ini adalah nama bentuk hidup tanaman yang lebih tinggi. Antaranya ada jenis beracun dan yang boleh dimakan. Teh diseduh dari ramuan individu, infus dibuat untuk kegunaan dalaman dan luaran. Jenis yang berbeza mengandungi bahan berguna yang berbeza (di akar atau di pucuk), ekstraknya juga digunakan dalam minyak wangi, pengeluaran kosmetik, bahan kimia rumah tangga, minuman beralkohol dan bukan alkohol.

Avran

(lat. Gratíola officinális) adalah ramuan beracun yang biasa terdapat di Eropah Tengah dan Timur. Ada banyak nama umum untuk Avran: rahmat Tuhan, rahmat, rumput demam, penyusun kuda, tiruan, rumput rusa, draziola, batu darah. Nama berbahasa Rusia berasal dari bahasa Turki dan dalam terjemahan bermaksud "sakit".

Untuk memanfaatkan aloe secara maksimum, anda perlu mengetahui beberapa muslihat untuk melakukan biostimulasi daun tanaman. Tetapi sebaliknya, jika memungkinkan untuk menjalankan prosedur persiapan dengan betul, lidah buaya akan dengan jelas menunjukkan sifat anti-radang, antijamur, bakteria dan lain-lain..

Altay

Marshmallow (atau lebih tepatnya, akar tumbuhan, yang lebih sering digunakan dalam perubatan) dalam beberapa kes boleh menggantikan ubat untuk rawatan organ pencernaan dan pernafasan, berfungsi sebagai agen ekspektoran dan anti-radang, dan menjadi asas untuk kosmetik perubatan. Tetapi untuk ini, anda perlu mengetahui dan mengikuti beberapa peraturan mudah untuk perolehan dan pemprosesan bahan mentah..

Pansies

Pelawat timur - tricolor violet - juga dikenali di sini sebagai "pansies" di dunia tumbuhan "pakar" dalam rawatan penyakit kardiovaskular, kulit dan ginekologi. Selain itu, pansies dapat membantu mengatasi masalah saluran gastrousus dan sistem kencing. Tetapi ada juga sekatan yang cukup serius untuk penggunaan pansi dalam terapi..

Aster

Dalam perubatan, bunga, akar, batang dan daun tanaman digunakan. Setiap unsur aster herba ini mengandungi sekumpulan zat tertentu yang dengannya mereka merawat pelbagai penyakit - dari bronkitis hingga pendarahan rahim. Tetapi agar ubat herba dapat membantu, anda perlu mengetahui cara menyediakan ubat penyembuhan dari aster dengan betul.

Astragalus berbunga wol

Mereka yang memikirkan kehidupan kekal (atau sekurang-kurangnya sangat lama) memperhatikan astragalus berbulu. Legenda mengatakan bahawa golongan elit yang berkuasa secara teratur beralih ke Astragalus yang berbulu mencari cara untuk memanjangkan umur. Kilang ini benar-benar dapat menyelesaikan pelbagai masalah kesihatan jika anda tahu menggunakannya dan berhati-hati..

Ledum

Sekiranya penyakit pernafasan, mereka menggunakan ramuan rosemary liar dalam bentuk infus, ia juga diuretik, disinfektan dan antiseptik.

Minyak rosemary sangat sesuai untuk rhinitis.

Periwinkle

Terdapat banyak legenda indah mengenai periwinkle yang menekankan pentingnya tanaman ini dalam budaya dan perubatan rakyat. Dan penyelidikan moden hanya mengesahkan potensi penyembuhan periwinkle yang kuat, yang dapat menampakkan dirinya sebagai alat yang melebarkan saluran darah, menenangkan sistem saraf, mengurangkan tekanan dan melegakan sejumlah masalah kesihatan yang lain..

Valerian

Herbal valerian biasanya bertanggungjawab untuk menenangkan, diuretik, dan fungsi gastrousus. Walau bagaimanapun, keupayaannya jauh lebih luas. Baik dalam perubatan saintifik dan rakyat, valerian berjaya digunakan dalam rawatan kompleks penyakit kelenjar tiroid, asma, epilepsi dan beberapa penyakit serius lain..

knapweed

Decoctions dan infus cornflower digunakan untuk: penyakit ginjal radang dan kronik, radang saluran kencing, edema, urolithiasis, blepharitis, konjungtivitis, uretritis, cystitis, pyelitis, nefrosis, penurunan penglihatan, penyakit saluran hati dan saluran empedu. Membantu menyelesaikan masalah saluran gastrousus.

Elecampane

Persediaan Elecampane meningkatkan ekspektasi sputum, mengurangkan aktiviti rembesan usus, menormalkan metabolisme, merangsang pembentukan hempedu, meningkatkan pengeluaran air kencing, dan mempunyai sifat antimikrob dan antihelminthik. Di dalam, ubat elecampane digunakan untuk bronkitis kronik dan akut, enterokolitis, cirit-birit berfungsi, kolitis, untuk faringitis kronik dan akut, untuk gingivitis, tracheitis, luka penyembuhan yang sukar, penyakit periodontal.

John's wort

Ini adalah tanaman yang tidak selamat. Alahan, konflik dengan sejumlah ubat, kesan sampingan dan "masalah" lain mengancam mereka yang belum mengetahui secara spesifik penggunaan sediaan herba. Tetapi dengan pendekatan terapi yang munasabah, St. John's wort dapat memperbaiki keadaan dengan kolesistitis, hepatitis, gastritis, disfungsi saluran empedu yang betul dan banyak lagi, walaupun jarang, patologi.

Mekar Sally

Dalam teh willow, daun, pucuk, dan akar mempunyai sifat perubatan. Dalam perubatan rakyat, ia digunakan untuk mengobati bisul, kolitis, prostatitis, insomnia, dan sakit kepala. Dalam senarai ini, dengan penggunaan luaran tanaman ubat, konjungtivitis, luka baring, psoriasis ditambahkan. Keberhasilan teh Ivan dalam merawat penyakit ini dan penyakit lain menyebabkan para saintis terlibat secara serius dalam kajian ilmiah mengenai potensi penyembuhan ramuan ini..

Calendula

Tincture, decoctions dan teh yang menghasilkan kesan terapeutik disediakan dari perbungaan, kelopak dan bahagian atas calendula. Dalam perubatan rakyat, mereka digunakan untuk proses keradangan di saluran gastrointestinal, hipertensi, angina pectoris, aterosklerosis, neurosis dan sejumlah penyakit lain. Tetapi ubat juga dibuat dari calendula, yang diresepkan untuk anemia, ulser perut dan duodenum, gastritis, tumor. Walau bagaimanapun, berhati-hati diperlukan semasa menggunakan calendula penyembuhan..

Semanggi

Terdapat beratus-ratus jenis semanggi, dan kebanyakannya digunakan dalam perubatan kerana pembentukan vitamin E dan C di daun, "antimikroba" tripolirzin di akar tanaman dan keseluruhan "sejambak" bahan berguna dalam perbungaan semanggi. Kombinasi semanggi overdosis dan pengambilan ubat yang tidak betul dapat menyebabkan reaksi negatif, namun, dengan pendekatan rasional, semanggi dapat memudahkan proses rawatan dan menjadikannya lebih berkesan..

Rami

Berkembang di Siberia Barat, wilayah Volga, Altai di bahagian Eropah di Rusia. Pada masa kini, tanaman ini diusahakan di hampir semua negara. Tumbuhan ini secara rasmi dibenarkan untuk penanaman dan penggunaan hanya di Colombia. Di negeri lain, penanaman, penggunaan, pengedaran atau penyimpanan adalah kesalahan jenayah..

Jelatang

Walaupun daun jelatang lebih sering digunakan dalam perubatan rakyat, rimpang, biji dan perbungaan mempunyai kesan penyembuhan. Bahan dari akar jelatang, misalnya, boleh didapati dalam ubat antikanker farmasi, luka bakar, ubat koleretik. Walau bagaimanapun, senarai lengkap kemungkinan terapi jelatang jauh lebih luas..

Berus merah (Rhodiola)

Tidak semua orang pernah mendengar tentang Rhodiola (sikat merah) di kawasan kami - tanaman ini menetap di iklim sejuk dan / atau di kawasan pergunungan. Namun, tanpa alasan ia disebut "Siberian ginseng". Perubatan saintifik secara empirik membuktikan kemampuan Rhodiola untuk mencegah pengoksidaan eritrosit, menekan metastasis limfosarcoma, mempunyai kesan neuroprotektif, menormalkan proses metabolik dan banyak lagi. Dalam perubatan rakyat, potensi penyembuhan ramuan ini digunakan dengan lebih meluas..

Burnet

Terdapat kira-kira 27 jenis burnet, tetapi yang paling terkenal dan berguna bukan semuanya. Persediaan burnet membantu dengan pelbagai jenis pendarahan, seperti pendarahan rahim, hemoptisis, perut, haid berat, buasir, dan lain-lain. Burnet digunakan secara luaran sebagai cara untuk mempromosikan penyembuhan luka, lecet dan luka.

Lavender

Lavender adalah semak setinggi 60 cm. Diagihkan di India, Arab, Eropah selatan, Afrika utara dan timur, dan bahkan Kepulauan Canary. Terdapat kira-kira 30 jenis pokok renek ini. Lavender banyak digunakan dalam memasak, bahan kimia rumah tangga, pengeluaran minuman bukan alkohol dan alkohol, sabun tandas, deodoran, penyegar udara, minyak wangi dan kosmetik.

Burdock

Pemelihara lebah akan mengatakan tentang burdock bahawa ini adalah tanaman madu yang indah. Pakar masakan - burdock boleh ditambahkan ke salad, kaldu dan membuat minuman darinya. Tetapi senarai kemungkinan penggunaan burdock yang paling "berguna" adalah dari wakil perubatan tradisional. Puluhan penyakit akan muncul di dalamnya, di mana burdock memperbaiki keadaan pesakit. Dan baru-baru ini, para saintis telah tertarik dengan potensi terapi burdock..

Penuaian poppy untuk perubatan hari ini dihasilkan pada skala industri. Para saintis berusaha untuk mengasingkan ciri-ciri kesan terapeutik dari pelbagai jenis tanaman dan mencari kaedah baru untuk menggunakannya. Alkaloid poppy, morfin, codeine, papaverine adalah sebahagian daripada antispasmodik, analgesik, penenang. Tetapi poppy lebih banyak diwakili dalam perubatan rakyat..

Ibu dan ibu tiri

Semasa menuai bahan tanaman, daun coltsfoot, kerana tidak berpengalaman, dapat dikelirukan dengan daun burdock, dan bunga - dengan bunga dandelion. Walaupun kesan terapi penggunaan semua tumbuhan ini mungkin bertindih, kesan terapi yang dihasilkan oleh ibu dan ibu tiri adalah spesifik dan unik. Tujuan utamanya adalah penyakit saluran pernafasan atas dan bawah, yang tercermin walaupun dalam nama ramuan Latin.

Melissa

Tidak setiap tanaman ubat dapat ditanam di rumah di ambang jendela atau di balkoni, tetapi balsem lemon mungkin. Namun, adakah ramuan ini bernilai masalah? Sekiranya kita menganggap bahawa ia hanya dapat diambil sebagai penenang ringan, maka mungkin tidak. Tetapi dalam perubatan rakyat, balsem lemon juga berkesan digunakan sebagai julap, antispasmodik, antiemetik, perangsang pergerakan saluran empedu dan fungsi sekresi gastrik, ubat untuk hipertensi, aterosklerosis, toksikosis dan banyak penyakit lain.

Pudina ditanam pada skala industri, yang tidak menghairankan, mengingat pengalaman sejarah yang kaya tentang penggunaannya, jumlah penyakit di mana ia membantu dan jumlah bahan berguna dalam komposisi. Lebih-lebih lagi, kemungkinan baru dan tidak dijangka menggunakan pudina dalam perubatan, dietetik dan kosmetologi hanya terbuka bagi para saintis dalam penyelidikan ilmiah..

Dandelion

Dalam perubatan herba, dandelion "mengkhususkan diri" dalam menormalkan sistem pencernaan: dari meningkatkan selera makan dan mengaktifkan fungsi koleretik hingga menghilangkan sembelit dan parasit usus. Juga, dandelion dapat dimasukkan secara efektif dalam program rawatan untuk puluhan penyakit lain, yang disahkan oleh penyelidikan ilmiah moden dan tradisi penggunaan tumbuhan ini dalam perubatan masyarakat dunia..

Tansy

Nama itu sendiri berasal dari kata Czech atau Poland "pizmo", yang bermaksud "kasturi", iaitu, bau berasal dari organik. Sebenarnya, semua tumbuhan dari spesies ini mempunyai aroma kaya yang sangat kuat, dan baunya dipancarkan oleh setiap sel tumbuhan ini..

Plantain

Bagi kebanyakan kanak-kanak, dengan tanaman pisang bermulalah perkenalan dengan jamu. Daun pisang, diaplikasikan pada luka, menghentikan darah, melegakan keradangan dan menenangkan kesakitan. Malangnya, pengetahuan mengenai pisang sering terbatas pada pengalaman "zaman kanak-kanak" ini. Sementara itu, bahan aktif biologi yang terkandung di dalam daunnya mengatasi masalah gastrointestinal, patologi kulit, dan penyakit pernafasan. Dan ini bukan senarai keseluruhan kemungkinan tanaman ini..

Bunga Matahari

Sejenis tanaman tahunan herba. Batangnya tumbuh setinggi 3 m, lurus, ditutup dengan rambut keras. Daunnya berbentuk tali bujur, hijau tua hingga 40 cm, ditutup dengan rambut yang sukar, pendek dan puber. Bunga berdiameter besar 30-50 cm, pada waktu siang bunga matahari muda beralih ke matahari.

Berus Sage

"Pohon Tuhan" - kayu cacing - dapat menyembuhkan dan meracuni (beberapa jenis kayu cacing mematikan bagi herbivora). Tetapi orang telah tertarik dengan kemungkinan tanaman ini sejak sekian lama sehingga mereka belajar mengambil yang terbaik dari kayu cacing dan merawat saluran pernafasan, saluran gastrointestinal, penyakit kulit, dll. Dan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, minat saintifik terhadap bahan aktif dalam komposisi ramuan ini hanya meningkat, yang membawa kepada penemuan sifat baru, kadang-kadang tidak dijangka, tumbuhan..

Motherwort

Untuk tujuan perubatan dan perubatan, bahagian atas dengan daun digunakan, iaitu bahagian atas pada tahap di mana perbungaan dengan biji berakhir. Dalam perubatan moden, infus dari motherwort diambil untuk mati pucuk dan adenoma. Diambil secara lisan untuk neurosis, kegembiraan saraf, kardiosklerosis, gangguan fungsi, kecacatan jantung, gangguan sistem saraf.

Rosemary

Sebuah semak malar hijau juga disebut embun laut. Di Hellas, dipercayai bahawa rosemary dikirim ke bumi oleh dewi cinta, Aphrodite, untuk melindungi cinta duniawi. Di Rom kuno, ia juga dipercayai bahawa bunga itu mempunyai kekuatan ajaib. Warna tanaman yang selalu berwarna biru disebabkan oleh pertumbuhannya di dekat laut dan "ketepuan" dengan warna gelombang.

Chamomile

Walaupun dalam buku impian, bidang chamomile melambangkan penyembuhan yang akan segera berlaku. Dalam praktik fitto, penampilan sediaan chamomile dalam komposisi ubat membantu menyingkirkan puluhan penyakit yang berbeza. Chamomile mengembalikan sel hati, melebarkan saluran darah, menormalkan tidur, mengaktifkan sistem saraf pusat, melegakan keradangan kulit dan berpotensi dimasukkan dalam terapi anti-barah.

Spiraea

Daun, bunga, kulit cabang, pucuk muda dan akar digunakan untuk tujuan perubatan..
Bau meadowsweet mengusir nyamuk, lalat dan lumba-lumba. Tavolga ditambahkan ke dalam teh, yang memberikan aroma madu dan rasa yang menyenangkan. Di negara-negara Skandinavia, meadowsweet ditambahkan ke wain atau bir untuk rasa yang lebih baik. Akar atau pucuk muda ditambahkan pada makanan.

Yarrow

Kerana kemampuannya menghentikan darah, menghilangkan rasa sakit dan radang, yarrow disebut "rumput askar". Beberapa legenda sejarah bahkan dikaitkan dengan harta tanaman ini. Ia masih aktif digunakan sebagai agen penyembuhan luka. Tetapi dengan cara ini, hanya sebahagian kecil dari potensi tanaman herba ini yang dimanifestasikan, yang dalam koleksi herba yang berlainan dapat menormalkan kerja beberapa sistem tubuh sekaligus.

Thyme

Thyme juga terkenal dalam masakan dan perubatan. Lebih-lebih lagi, dalam perubatan, ia digunakan dengan lebih meluas dan pelbagai, menjadi bahagian dari decoctions dan infusions yang digunakan untuk keradangan, sakit gigi, neuralgia, sakit sendi, beberapa masalah dengan saluran gastrointestinal dan saluran pernafasan. Tetapi ketika menggunakan ramuan ini dalam jamu, harus diingat bahawa aktiviti biologisnya dapat memicu peningkatan sejumlah penyakit..

Celandine

Nama Latin genus berasal dari kata Yunani - "menelan." Sejak zaman kuno, telah diperhatikan bahawa tumbuhan itu mekar dengan kedatangan pertama burung walet dan layu ketika mereka terbang. Jus tumbuhan ini digunakan untuk merawat luka kulit, dan juga untuk menghilangkan ketuat. Mandi merebus celandine digunakan untuk diatesis, gangguan metabolik, gatal-gatal, scrofula, ruam, psoriasis, kudis, luka kulit bernanah pada lelaki muda, dll..

Sage

Sebuah semak separa milik keluarga Labiatae, dengan banyak batang tetrahedral, berdaun, setinggi 70 cm. Tumbuhan ini mempunyai aroma yang menyenangkan. Ia boleh dijumpai di Crimea dan di beberapa tempat di Caucasus, di bahagian selatan Rusia. Sediaan bijak digunakan dengan mempertimbangkan sifat anti-radang, astringen, fitosidal dan pembasmi kuman tumbuhan ini. Infus daun digunakan untuk membilas, losyen dan penyedutan.

Foto ramuan ubat dengan nama dari A hingga Z

Herba penyembuhan dengan gambar dari A hingga Z

Rawatan herba adalah kaedah paling kuno untuk melawan semua jenis penyakit. Selama beribu-ribu tahun keberadaannya, manusia telah menemui dan mengkaji sifat penyembuhan beratus-ratus tumbuhan perubatan yang dapat menolong penyakit ini atau penyakit lain. Sepanjang sejarah yang panjang, banyak resipi yang berkesan telah dibuat, banyak yang telah turun dan digunakan dalam perubatan tradisional sekarang..

  • Herba penyembuhan dengan gambar dari A hingga Z

Bahagian laman web ini menyajikan banyak jenis ramuan perubatan, termasuk spesies ladang, dengan gambar berkualiti tinggi, nama setiap tanaman dan penerangan terperinci mengenai sifat dan kaedah penggunaannya yang berguna..

Walaupun terdapat perkembangan pesat perubatan tradisional dan semua hal baru yang ditawarkan industri farmasi, penggunaan tanaman ubat untuk rawatan semua jenis penyakit masih relevan dan tidak kehilangan popularitinya. Mereka boleh digunakan untuk pencegahan dan untuk rawatan pelbagai penyakit kronik dan akut dalam bidang perubatan apa pun..

Herba perubatan yang digunakan dalam perubatan tradisional boleh segar atau kering, digunakan secara luaran dan dalaman. Jamu ubat jauh lebih selamat untuk kesihatan manusia daripada ubat-ubatan. Mereka mempunyai lebih sedikit kontraindikasi dan kesan sampingan pada badan..

Untuk penggunaan rawatan:

  • tincture;
  • decoctions;
  • ekstrak;
  • infusi;
  • bayaran teh.

Walaupun terdapat kesederhanaan dan tidak berbahaya, rawatan bukan tradisional memerlukan pengetahuan dan penjagaan. Sesungguhnya, untuk hasil yang positif, bahan mentah ubat mesti dikumpulkan dengan betul. Dan tincture, decoctions, atau ekstrak yang dibuat daripadanya hanya disediakan mengikut resipi yang tepat. Jangan lupa tentang dos. Ini terutama berlaku untuk ubat-ubatan yang perlu diambil secara oral..

Sebaiknya, sebelum menyiapkan ubat dari herba, pelajari laman web kami, yang menyenaraikan foto-foto ramuan ubat dengan nama, untuk mengetahui petunjuk dan kontraindikasi tumbuhan ini atau ubat ini, bagaimana menyediakannya. Kita tidak boleh lupa memeriksa bahan mentah ubat itu sendiri dengan teliti. Ia mestilah bebas dari cetakan, kotoran dan kerosakan lain.

Adalah disyorkan untuk berjumpa doktor sebelum menggunakan ramuan perubatan. Ingat, penyalahgunaan ramuan perubatan boleh membahayakan kesihatan anda.

Oregano mungkin ramuan yang paling popular digunakan dalam pelbagai bidang. Oleh itu, oregano (tumbuh dari biji) muncul di banyak kebun, di balkoni. (Lebih jauh...)

Semua orang telah mendengar mengenai oregano. Ia adalah ramuan yang sangat terkenal. Pertimbangkan apa itu oregano, sifat perubatannya dan kontraindikasi untuk wanita. (Lebih jauh...)

Herba sering digunakan dalam perubatan tradisional. Mereka bukan sahaja dapat membantu menyingkirkan banyak penyakit, tetapi juga menyokong kecantikan dan ketenangan fikiran. Oregano sangat popular..

Mungkin, tidak ada seorang pun yang tidak pernah mendengar tentang oregano. Tetapi ada nama lain untuknya - oregano. Oregano dan oregano adalah.

Banyak spesies semanggi manis tumbuh di Rusia. Semanggi manis yang paling popular adalah putih dan kuning perubatan. Bukan hanya tanaman yang berguna, tetapi juga madu. (Lebih jauh...)

Untuk rawatan selesema, orang mula menggunakan ubat-ubatan rakyat dengan lebih kerap. Herba sangat bermanfaat. Elecampane membantu batuk, cara mengambilnya, pertimbangkan dengan lebih terperinci.

Pelargonium dianggap sebagai tumbuhan yang tidak bersahaja. Ia ditanam di katil bunga dan rumah pasu. Sebilangan besar jenisnya bertolak ansur dengan musim sejuk dengan baik dan mekar dengan banyak. Masih diperlukan.

Pada musim bunga, banyak penanam bunga memikirkan cara menghias katil bunga di depan petak rumah dan taman. Cengkih herba abadi akan membantu: menanam dan merawat tanaman itu sederhana, dan.

Baru-baru ini, geranium berdiri di ambang tingkap di hampir setiap rumah. Keindahan bersahaja ini mempunyai banyak jenis, akan menghiasi kediaman mana pun. Akhir-akhir ini, orang mula ragu-ragu.

Carnation adalah tanaman abadi yang indah. Hanya sedikit orang yang tahu, tetapi bunganya boleh dimakan dan digunakan untuk menghias kek. Carnation (lihat foto) mempunyai banyak jenis. (Lebih jauh...)

Tumbuhan perubatan herba terbaik

Adalah suatu kesalahan untuk mempercayai bahawa tanaman ubat yang berguna terdapat secara eksklusif di alam liar. Sudah tentu, mereka dituai terutamanya di hutan dan padang rumput. Tetapi dengan kejayaan yang sama, adalah mungkin untuk menanam ramuan perubatan di petak peribadi - tentu saja, apabila mewujudkan keadaan yang hampir semula jadi.

Di bawah ini anda dapat mencari gambar dan perihalan tanaman ubat, serta mengetahui apakah ramuan perubatan tersebut, dan bagaimana ia boleh ditanam di kebun anda..

Herba perubatan hutan dan padang rumput

St. John's wort (HYPERICUM). Keluarga Hypericum.

Bercakap tentang ramuan perubatan apa yang ada, St. John's wort terlintas di fikiran salah satu yang pertama. Ia adalah ramuan rhizomatous, tetapi lebih kerap merupakan subrubub dan semak. Nama lain untuk ramuan perubatan ini ialah Ivanovskaya Grass. Ini disebabkan oleh fakta bahawa wort St. John mula mekar pada Hari Musim Panas..

Daun tumbuhan perubatan herba ini utuh, lebat, pada beberapa spesies mereka sedang musim sejuk; bunga tunggal atau dalam perbungaan corymbose, keemasan. Kedai bunga lebih cenderung menggunakan herba atau pokok renek..

Jenis:

St. John's wort (H. ascyron) adalah ramuan perubatan hutan di Siberia dan Timur Jauh, tingginya hingga 100 cm, daun berbentuk pisau pembedah hingga 10 cm.

St John's wort (H. calycinum) - tumbuh setinggi 25 cm, dari Mediterranean Timur, daun bujur, besar.

Gebler's wort (H. gebleri) adalah tanaman perubatan padang rumput basah di Timur Jauh, bunga berwarna oren terang, tahan.

St. John's wort (H. olympicum) - hutan kering di Eropah Selatan, tinggi 50 cm, tidak tahan di Rusia tengah, daun sempit-pisau, abu-abu-abu, tinggi 25 cm.

St. John's wort (N. perforatum).

Keadaan yang semakin meningkat. Genus ini sangat pelbagai dari segi keperluan ekologi spesies, ia juga merangkumi tanaman khas padang rumput Rusia Tengah - z. semak termofilik berlubang, dan tahan kemarau, Eropah Selatan (h. kelopak, h. Olimpik).

Mereka ditanam di kawasan yang dilindungi cahaya matahari dengan tanah alkali yang dikeringkan dengan baik. Bertolak ansur dengan kemarau.

Pembiakan. Dengan membahagikan belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas) dan keratan. Ketumpatan penanaman - 9 pcs. setiap 1 m2.

Melissa (MELISSA). Keluarga lamellar (labiate).

Melissa officinalis (M. officinalis) adalah abadi Eropah Selatan, membentuk semak lebat setinggi 40-60 cm dari batang tebal bercabang ditutup dengan daun ovoid, bergerigi di tepi. Keseluruhan tanaman lembut puber. Bunganya kecil, putih, dengan pusaran. Dan jika gambaran mengenai tumbuhan ubat ini tidak dapat dilihat, maka aroma tersebut patut mendapat pujian tertinggi. Kilang ini mengeluarkan aroma lemon yang sangat menyenangkan, sebab itulah kadangkala disebut lemon pudina. Varieti "Aurea" mempunyai daun dengan bintik kuning.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan yang cerah dan separa teduh dengan tanah yang kaya dan longgar.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim bunga) atau membahagi belukar (musim bunga dan akhir musim panas). Ketumpatan penanaman - 9 pcs. setiap 1 m2.

Pudina (MENTHA). Keluarga lamellar (labiate).

Peppermint (M. piperita) adalah tanaman tahunan dari negara-negara Eropah Selatan dengan batang berbulu bercabang setinggi 60-80 cm. Daunnya berbentuk ovoid, hijau gelap; tunas berakhir dengan perbungaan berbentuk lonjakan dengan putaran bunga ungu. Tumbuh dengan cepat kerana stolon di atas tanah.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan ringan dan separa teduh dengan tanah subur yang longgar.

Pembiakan. Bahagian stolon berakar. Ketumpatan penanaman - 12 pcs. setiap 1 m2.

Lovage (LEVISTICUM).

Lovage (L. officinaie) adalah hiasan abadi dekoratif dengan rimpang tebal. Daunnya berkilat, sedikit kebiruan, dibedah dengan tepat, besar di roset basal dan di batangnya. Batangnya bercabang, setinggi 150 cm, membawa payung bunga kekuningan yang besar. Seluruh tanaman mempunyai aroma menyenangkan tertentu, oleh itu ia digunakan sebagai agen perasa.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan yang cerah dan separa teduh dengan tanah liat, tanah yang kaya dan lembap.

Pembiakan. Benih (menyemai sebelum musim sejuk), membahagi belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas). Ketumpatan penanaman -3 pcs. setiap 1 m2.

Mylnyanka (SAPONARIA). Keluarga Carnation.

Perennials dengan rimpang menjalar, tumbuh terutamanya di Mediterranean. Bunga wangi, dikumpulkan dalam perisai.

Jenis:

Sabun ubat (S. officinalis) - tinggi 100 cm.

Sabun Basilicum (S. ocymoides) - tinggi 10 cm.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan cerah dengan cahaya yang dikeringkan dengan baik, tanah kaya kapur. Ketumpatan penanaman - 16 pcs. setiap 1 m2.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim bunga), keratan musim panas.

Secara ringkas mengenai tanaman perubatan hutan dan padang rumput

Di bawah ini anda boleh mendapatkan penerangan mengenai ramuan perubatan comfrey, yarrow, echinacea dan valerian.

Comfrey (SYMPHYTUM). Keluarga Borage.

Perennials dengan rimpang tebal, setinggi 30-100 cm, dari hutan ringan Eropah, Caucasus. Batangnya bersayap, tebal, lurus. Daun petioled, berbentuk pisau pembedah. Tumbuhan ditutup dengan rambut keras. Bunga dalam perbungaan yang terkulai - curl.

Jenis:

Caucasian comfrey (S. caucasicum) - tingginya 80-100 cm, membentuk belukar, bunga biru.

Comfrey perubatan (S. officinale) - tinggi 50-60 cm, membentuk semak.

Comfrey berbunga besar (S. grandiflorum) - semak padat rendah (30-40 cm).

Keadaan yang semakin meningkat. Tempat yang teduh dan sepi dengan tanah gambut yang lembap.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim bunga), membahagi belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas). Ketumpatan penanaman - 12 pcs. setiap 1 m2.

Yarrow (ACHILLEA). Keluarga Aster (Compositae).

Genus merangkumi kira-kira 100 spesies yang terdapat di padang rumput zon sederhana. Ini menarik perhatian dengan budaya yang tidak penting, kemampuannya untuk tumbuh dengan cepat dan cantik berwarna kelabu-hijau, biasanya daun berbulu. Bakul kecil dikumpulkan dalam perbungaan corymbose (seberat 10-20 cm).

Yarrow (A. millefolium) - dengan rimpang bercabang panjang, oleh itu membentuk setebal setinggi 70-80 cm.

Yarrow ptarmica, ramuan bersin (A. ptarmica), mempunyai pelbagai dengan bunga ganda putih - kerang mutiara, tinggi - 60 cm.

Di "Perry" s White "dan" The Pearl "- bola keranjang putih dikumpulkan dalam sikat yang longgar.

Padang rumput Yarrow (A. filipendulina) - semak lebat, tinggi 60-100 cm, daun berwarna hijau gelap, berbulu; bunga berwarna kuning terang di tempat yang besar (diameter hingga 9 cm).

Merasa yarrow (A. tomentosa) - tinggi 15-20 cm, daunnya dibedah halus, berwarna abu-abu, ditekan ke tanah, perisai bunga kuning berdiameter 6-8 cm.

Keadaan yang semakin meningkat. Tempat yang cerah dengan tanah kebun mana pun, tumbuh dengan baik di pasir.

Pembiakan. Benih (menyemai sebelum musim sejuk atau musim bunga), membahagikan belukar (musim bunga dan musim luruh). Ketumpatan penanaman -5-9 pcs. setiap 1 m2.

Echinacea (ECHINACEA). Keluarga Aster (Compositae).

Rumput tinggi (hingga 150 cm) dengan akar umbi dan batang berdaun lebat, di bahagian atas pada bulan Julai-Ogos dengan bakul berwarna merah jambu besar. Daun berbentuk bujur, puber, bergigi tajam di sepanjang pinggir. Tiga spesies berasal dari padang rumput dan padang rumput di Amerika Utara tenggara.

Echinacea purpurea (E. purpurea) dengan bakul berwarna merah jambu gelap paling kerap ditanam..

Echinacea berdaun sempit (E. angustifolia) mempunyai bakul yang lebih kecil dan lebih ringan.

Dan dalam pucat echinacea (E. pallida) - bunga ligulasi berwarna sempit, berwarna merah muda pucat. Dua spesies terakhir lebih suka kering.

Keadaan yang semakin meningkat. Tempat yang cerah dengan tanah yang kaya.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim bunga), anak benih mekar pada tahun ke-2. Pembahagian semak dilakukan pada musim bunga. Echinacea boleh tumbuh di satu tempat tanpa membahagi sehingga 15 tahun. Ketumpatan penanaman - 9 pcs. setiap 1 m2.

Echinacea purpurea akan menghiasi mana-mana taman bunga, mixborder, dan dapat ditanam oleh semak individu di halaman. Selalunya digunakan sebagai tanaman ubat.

Valerian (VALERIANA). Keluarga Valerian.

Rumput rizom abadi padang rumput dan hutan ringan di zon sederhana Eurasia. Mereka tumbuh sebagai semak dan belukar yang terpisah (spesies dengan stolon bawah tanah). Bunganya kecil, di sikat perbungaan terbuka yang indah, daunnya biasanya berbulu.

Jenis:

Gunung Valerian (V. montana) - semak setinggi 40 cm, bunga merah jambu dalam tandan.

Valerian officinalis (V. officinalis) -tinggi hingga 100 cm, bunga putih, daun berbulu.

Valerian Fori (V. fauriei) - membentuk setebal 40 cm.

Lipolitik Valerian (V. tiliifolia) - tingginya hingga 150 cm, daunnya besar, sederhana, berbentuk hati, bunga putih, dalam perbungaan corymbose.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan cerah dan separa teduh dengan tanah kaya lembap.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim bunga dan sebelum musim sejuk), membahagi belukar (pada musim bunga), sering disiangi. Ketumpatan penanaman -5 pcs. setiap 1 m2.

Sekiranya kita membincangkan tanaman ubat ini secara ringkas, maka kita boleh menentukan sifat perubatannya sebagai ubat penenang. Dan dalam reka bentuk lanskap, ia digunakan untuk membuat penutup tanah malar hijau padat di bulatan batang, bintik-bintik di batuan rindang.

Penerangan mengenai ramuan perubatan terbaik

Sage (SALVIA). Keluarga lamellar (labiate).

Genus besar (hampir 700 spesies), yang merangkumi tumbuh-tumbuhan pelbagai bentuk kehidupan, tumbuh di seluruh dunia. Semuanya mengandungi minyak pati dan tumbuh di habitat yang hangat. Daunnya berbentuk ovate, batangnya bercabang, perbungaan terminal adalah sekumpulan bunga berbentuk helmet bersaiz sederhana.

Jenis:

Clary sage (S. glutinosa) - subrubub setinggi 100 cm, dari hutan Eropah Selatan, bunga kuning pucat.

Sage padang rumput (S. pratensis) - tinggi 70-80 cm, bunga biru.

Sage ditolak (S. patens) - tinggi 70 cm, bunga biru.

Oak sage (S. nemorosa) - tinggi 60 cm, bunga ungu.

Sage officinalis (S. officinalis) - tinggi 50 cm.

Keadaan yang semakin meningkat. Ini adalah salah satu tanaman perubatan terbaik yang lebih memilih kawasan yang cerah (kecuali clary sage) dengan tanah yang subur dan dikeringkan dengan baik..

Pembiakan. Benih (musim bunga), membahagi belukar (musim bunga dan akhir musim panas). Ketumpatan penanaman - 9 pcs. setiap 1 m2.

Zubyanka (DENTARIA). Keluarga kubis (salib).

Rumput abadi setinggi 15-20 cm dengan rimpang panjang, manik-manik dan daun hijau tua, bunga merah jambu dan merah tua. Efemeroid hutan awal musim bunga, berakhir musim tumbuh pada bulan Jun. Mereka menarik kerana mereka membentuk permaidani berwarna merah jambu yang cerah pada musim bunga. Beri buah. Membentuk pembenihan diri.

Jenis:

Zubyanka Tuberous (D. bulbifera) - Tumbuhan Kaukasia dengan bunga fawn.

Kelenjar Zubyanka (D. glandulosa) - dari Carpathians, dengan bunga merah besar.

Zubyanka lima daun (D. quinquefolia) - dari hutan Eropah, bunga merah jambu.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan berlorek di bawah kanopi pokok dengan tanah hutan, kelembapan sederhana.

Pembiakan. Benih (menyemai segar dituai) dan segmen rimpang (selepas akhir berbunga). Ketumpatan penanaman - 25 pcs. setiap 1 m2.

Surat awal (BETONICA). Keluarga lamellar (labiate).

Kira-kira 15 spesies tumbuh di padang rumput sederhana. Rumput rimpang pendek, membentuk semak padat dari roset ovate, krenate di sepanjang tepi daun.

Jenis:

Huruf besar berbunga besar - pahat berbunga besar (B. macrantha = B. grandiflora = Stachys macranthus) setinggi 50-60 cm, daun cantik dan bunga besar berwarna merah jambu gelap.

Cap awal ubat (B. officinalis) - tanaman lebih tinggi (80-90 cm), bunga lebih kecil.

Keadaan yang semakin meningkat. Tempat yang cerah dengan tanah yang subur dan kelembapan sederhana.

Pembiakan. Dengan membahagikan belukar (musim bunga dan akhir musim panas) dan biji (menyemai sebelum musim sejuk). Anak benih mekar pada tahun ketiga. Ketumpatan penanaman -12 pcs. setiap 1 m2.

Burnet (SANGUISORBA). Keluarga rosaceae.

Perennial rizom pendek dari padang rumput basah di zon sederhana Eurasia.

Jenis:

Burnet perubatan (S. officinaiis) - bunga merah tua gelap setinggi 80-100 cm.

Burnet cantik (S. magnifica) - tinggi 80-90 cm, bunga merah jambu besar.

Small burnet (S. minor) - tinggi 40 cm, perbungaan anggun, bunga merah, kilang terbuka.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan cerah dan separa teduh dengan tanah lembap yang subur.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim luruh), membahagi belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas). Ketumpatan penanaman - 5 pcs. setiap 1 m2.

Herba perubatan berkala dengan gambar dan keterangan

Berikut adalah gambar dan penerangan ramuan perubatan elecampane, zopnik dan manset:

Elecampane (INULA). Keluarga Aster (Compositae).

Spesies herba perennial (sekitar 200), tersebar luas di padang rumput dan hutan ringan di zon sederhana Eurasia. Rimpang tebal, kuat, sistem akarnya mendalam. Daun basal besar, berbentuk hati, bujur, batangnya lurus, sedikit bercabang (kecuali elecampane yang megah), bunga berwarna "daisies" berwarna kuning besar.

Jenis:

Elecampane megah (I. magnifica = I. orientalis) - tinggi hingga 150 cm, batang bercabang, keranjang berdiameter -15 cm dalam perisai jarang, menyebarkan semak.

Elecampane tinggi (I. helenium) - batang bercabang rendah, tinggi 150-200 cm, daun elips, bakul berdiameter 6 cm, semak silinder.

Elecampane (I. ensifolia) - tinggi 30 cm, daun sempit, bakul 4 cm, varieti "Compacta" - tinggi 20 cm.

Keadaan yang semakin meningkat. Tempat yang cerah dengan tanah kebun dan kelembapan sederhana. Perennial tahan.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim bunga), membahagikan belukar (pada musim bunga). Elecampane adalah ramuan perubatan abadi yang hidup tanpa pemindahan dan pembelahan selama 8-10 tahun. Ketumpatan penanaman tanaman besar - 3 pcs. untuk 1 m2; elecampane of pendekar pedang - 12 pcs.

Zopnik (PHLOMIS). Keluarga yang kaya.

Herba abadi (kira-kira 100 spesies) dengan rimpang tebal atau akar umbi, daun kasar, bunga dikumpulkan dalam pusaran palsu, membentuk perbungaan berbentuk lonjakan.

Jenis:

Zopnik Russel (P. russeliana) -tinggi 90 cm, bunga kekuningan-merah jambu.

Tuberous zopnik (P. tuberosa) - bunga ungu setinggi 50-70 cm.

Meadow zopnik (P. pratensis) - bunga merah jambu setinggi 50-70 cm.

Cuff (ALCHEMILLA). Keluarga rosaceae.

Perhatikan foto ramuan ubat ini - manset mempunyai rimpang pendek dan roset daun bulat, sering berbulu, hijau terang yang membentuk semak sfera. Pada puncak musim panas, perbungaan terbuka dari bunga kuning kecil muncul di atasnya. Berbunga melimpah dan panjang.

Jenis:

Alpine cuff (A. aipina) - dengan daun padat trifoliat dan perbungaan kecil.

Cuff merah (A. eritropoda) - dengan daun padat kelabu-hijau, tinggi 30 cm.

Soft cuff (A. moiiis) - manset yang paling cantik, stabil dan tidak memerlukan. Daunnya bulat, gebu, hijau pucat dengan tepi bergelombang, berdiameter hingga 6 cm. Peduncles banyak, tinggi hingga 60-70 cm.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan cerah dan separa teduh dengan tanah neutral subur yang longgar dan kelembapan sederhana. Tidak bertolak ansur dengan kelembapan yang bertakung.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim bunga) dan membahagikan belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas). Pindah bahagian dan perpindahan dengan mudah. Ketumpatan penanaman - 5 semak setiap 1 m2.

Salah satu tanaman yang paling berwarna, hiasan dan menarik secara konsisten di kebun bunga campuran. Baju itu kelihatan bagus di tempat tidur bunga gaya "taman semula jadi" dan di sempadan bersama dengan bunga jagung, heuchera, bunga jagung, inti inti, dll. Ia digunakan untuk menghias karangan bunga, memberi mereka ringan dan enak.

Herba perubatan dan penanamannya

Thyme, thyme, herba Bogorodskaya (THYMUS). Keluarga lamellar (labiate).

Genus besar (kira-kira 400 spesies) perennials herbaceous dan semak kerdil dengan batang kayu yang berbaring atau menaik dan batang yang lurus dan ke atas. Mereka tumbuh di atas batu di wilayah selatan Eurasia. Daunnya kecil, bujur, bertentangan, berkulit, biasanya musim sejuk. Oleh kerana pucuk yang bertubi-tubi, tanaman tumbuh dengan cepat, membentuk "permaidani" dan "bantal" yang rendah dan lebat (tinggi 10-30 cm), memancarkan aroma yang menyenangkan. Pada pertengahan musim panas, terdapat banyak kepala perbungaan bunga kecil.

Jenis:

Thyme serai (Th. Citriodorus).

Thyme biasa (T. vulgaris) - tinggi 5-15 cm, daun berwarna puber di bahagian bawah.

Thyme menjalar (T. serpyllum) - daun lebih besar daripada spesies lain.

Keadaan yang semakin meningkat. Cahaya matahari dengan tanah yang ringan, dikeringkan dengan baik, neutral atau alkali. Berkembang di pasir.

Pembiakan. Dengan membahagikan belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas), biji (menyemai sebelum musim sejuk), keratan (pada musim bunga). Ketumpatan penanaman - 25 pcs. setiap 1 m2.

Digunakan sebagai tanaman permaidani di tempat tidur bunga campuran, di batu dan jalan di antara jubin. Nampak baik dalam bekas.

Chemeritsa (VERATRUM). Keluarga melantia (teratai).

Tanaman herba tinggi (100-150 cm) tumbuh di padang rumput dan stepa zon beriklim Hemisfera Utara. Rimpang pendek dan akar yang kuat. Batang, lurus, tebal, tahan lasak, dilipat di sepanjang urat, daun elips yang indah. Bunga kecil, terbuka, dalam perbungaan panik besar. Semua spesies kelihatan serupa.

Jenis:

Chemeritsa putih (album V.) - bunga putih-kehijauan.

Hellebore California (V. californicum) - bunga putih dengan urat hijau.

Hellebore hitam (V. nigrum) - bunga coklat kehitaman.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan cerah dengan tanah yang kaya, suka kelembapan, tetapi bertolak ansur dengan kekeringan dengan baik.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim bunga), anak benih mekar pada tahun 5-6. Dengan membahagikan belukar (pada musim bunga), keratan tumbuh dengan perlahan, sering mati. Ketumpatan penanaman - 5 pcs. setiap 1 m2.

Chernogolovka (PRUNELLA). Keluarga lamellar (labiate).

Perennials dengan rimpang menjalar, batang tegak rendah (25-40 cm); daunnya utuh, dengan tepi yang tidak rata; bunga dalam pusaran palsu dalam perbungaan kapit.

Jenis:

Chernogolovka berbunga besar (P. grandiflora) - tinggi 25 cm.

Chernogolovka Webba (P. x webbiana) - bunga ungu.

Chernogolovka biasa (P. vulgaris) - bunga kemerahan.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan yang cerah dan sedikit teduh dengan taman, tanah yang cukup lembap.

Pembiakan. Dengan membahagikan belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas). Ketumpatan penanaman - 16 pcs. setiap 1 m2. Mampu membentuk belukar, rumpai.

Euphorbia (EUPHORBIA). Keluarga Euphorbia.

Genus besar - kira-kira 2.000 spesies, terutamanya diedarkan di kawasan tropika dan subtropis dunia, tetapi terdapat spesies di zon sederhana. Ketinggian, bentuk daun dan jenis sistem akarnya berbeza, tetapi menonjol dengan bunga asalnya..

Lihat foto tanaman ubat ini: bunga kecil dikumpulkan dalam perbungaan, dikelilingi oleh selimut berbentuk piala (yang seperti bunga), dan "gelas" dikumpulkan dalam perbungaan umbellate yang kompleks dengan pembungkus. Secara umum, semua ini memberi kesan "terbang", perbungaan kekuningan terbuka.

Jenis. Di Rusia tengah, disyorkan untuk menanam spesies berikut:

Di tempat yang cerah dan kering - cypress euphorbia (E. cyparissias) - tanaman stepa yang tumbuh rendah (15-20 cm) dengan daun kebiruan yang sempit, terletak padat di batang penginapan.

Di tempat yang cerah dengan tanah yang kaya - euphorbia multicolor (E. poiychroma), membentuk semak tinggi (50-60 cm) pucuk kayu berdaun lebat.

Di tempat teduh - euphorbia bertanduk panjang (E. macroceras) dengan batang tinggi (hingga 100 cm) dan euphorbia bersisik (E. squamosa) setinggi 20-30 cm dengan semak telus sfera.

Keadaan yang semakin meningkat. Euphorbia dapat tumbuh dalam pelbagai keadaan, bergantung pada ciri ekologi spesies, tetapi selalu di tanah yang dikeringkan dengan baik.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim bunga) atau membahagi belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas).

Pembibitan sendiri dengan mudah, mampu merumput. Ketumpatan penanaman - 5 pcs. setiap 1 m2.

Eryngium (ERYNGIUM). Keluarga saderi (payung).

Terdapat kira-kira 230 spesies terkenal yang tumbuh di hampir semua benua. Tetapi dalam budaya, rumput abadi dengan daun berkulit, utuh atau terpotong tumbuh lebih kerap, berduri di sepanjang pinggir. Bunga-bunga kecil, biru, terletak di axils bracts dan dikumpulkan dalam perbungaan kapit yang dikelilingi oleh daun sampul yang keras dan berduri. Hebat kerana keaslian dan eksotisme mereka. Buah banyak.

Jenis:

Alpine erythematosus (E. alpinum) - tingginya 70 cm, menarik adalah pembungkus daun berwarna kebiruan dan melengkung.

Amethyst erythematosus (E. amethystinum) - pembungkus biru kecubung.

Burg's Einehead (E. bourgatii) - daun berkulit tinggi 30-40 cm dengan corak putih.

Erythematosus berdaun rata (E. planum) - tumbuhan dari stepa Eropah dan Asia, batangnya kebiruan, perbungaan kapit kecil, bercahaya.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan yang cerah dengan tanah yang longgar, miskin, berpasir atau berbatu.

Pembiakan. Benih (sebelum musim sejuk) atau membahagi belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas). Ketumpatan penanaman - 5 pcs. setiap 1 m2.

Wormwood (ARTEMISIA). Keluarga Aster (Compositae).

Genus besar (lebih daripada 250 spesies). Dari banyak spesies yang ditanam terutama pokok renek dan tanaman tahunan dengan daun keperakan wangi, puber atau dirasa. Bunganya tidak ekspresif, tidak berwarna, jadi lebih baik memotong peduncles.

Jenis. Di Rusia tengah, yang paling hiasan dan stabil adalah:

Wormwood Pursha (A. αγοiana) - membentuk penutup batang lurus dengan seluruh daun memanjang keperakan, bertindak balas dengan baik untuk pemangkasan berterusan, dapat ditanam di tepi jalan.

Kayu cacing Steller (A. steiieriana) - tumbuhan rendah dengan daun spatulat, membentuk tempat yang padat, kadang-kadang daunnya musim sejuk.

Wormwood Louis (A. iudoviciana) - dengan daun sempit dan berbentuk pisau pembedah.

Kayu cacing Schmidt (A. schmidtiana), yang sangat menarik ialah bentuk "Nana" setinggi 15-20 cm dengan daun bulat dan dipotong tebal.

Keadaan yang semakin meningkat. Wormwood adalah tanaman yang tidak sesuai yang tumbuh dengan baik di tempat yang cerah dengan tanah mana pun, terutama baik pada substrat alkali berpasir yang dikeringkan.

Pembiakan. Dengan membahagikan belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas), dengan biji (menyemai pada musim bunga). Ketumpatan penanaman - 9 pcs. setiap 1 m2.

Penerangan mengenai tumbuhan perubatan terbaik dan gambarnya

Dalam bab ini, anda boleh membaca penerangan mengenai ramuan dan tumbuhan perubatan seperti rhubarb, kaki kucing, sianosis, toadflax dan mullein.

Rhubarb (RHEUM). Keluarga soba.

Abadi yang kuat dengan rimpang berkepala, dari mana daun hijau muda yang lebar, bulat, lima hingga tujuh daun berlekuk di atas tangkai kemerah-merahan berambut panjang.

Pada akhir musim bunga, peduncle yang kuat naik di atas roset daun (ketinggian hingga 150 cm), menanggung sebatang bunga kecil berwarna putih keputihan. Tumbuh di padang rumput Eurasia.

Jenis. Dalam budaya, mereka sering menggunakan:

Rhubarb (Rh. Palmatum) dan hlm. tangut (Rh. tanguticum) dengan daun yang lebih banyak dibedah.

Rhubarb laut hitam (Rh.rhaponticum) - daun berkilat lebat.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan yang terang dan separa teduh dengan tanah taman yang subur dan lembap dan kelembapan normal.

Pembiakan. Benih (menyemai sebelum musim sejuk) dan membahagikan belukar (pada musim bunga dan akhir musim panas). Ketumpatan stok - tunggal.

Kaki kucing, antena (ANTENNARIA). Keluarga Aster (Compositae).

Tumbuhan dioecious rendah (5-10 cm) dari hutan pinus di Eropah dan Amerika Utara. Daun berwarna pubescent, putih-tomentose, musim sejuk, dikumpulkan di outlet. Mereka tumbuh kerana pucuk yang menjalar. Bakul bunga kecil, bulat, dalam perbungaan kapit.

Jenis. Kaki kucing (A. dioica) mempunyai bentuk berikut:

"Tomentosa" - pubescent yang lebih padat; "Rubra" - dengan bunga merah jambu merah; "Minima" - tinggi 5 cm.

"Rosea" - dengan bunga merah jambu; antena yang menyukai cahaya matahari (A. aprica) - tinggi 10-15 cm.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan yang cerah dengan tanah berpasir kering yang sedikit berasid. Di tanah kebun biasa, ia tumbuh dengan cepat dan kehilangan kesan hiasannya.

Pembiakan. Dengan membahagikan belukar atau bahagian pucuk menjalar (pada musim bunga atau akhir musim panas). Penanaman padat -36 biji. setiap 1 m2.

Di tanah berpasir yang buruk, menghasilkan penutup tanah keperakan yang rendah, perlahan-lahan tumbuh, tetapi secara konsisten.

Sianosis (POLEMONIUM). Keluarga sianotik.

Cystekrootnye perennial tumbuh di hutan ringan di zon sederhana di Hemisfera Utara. Lebar dari daun 25 hingga 50 cm, daun hiasan, musim sejuk; bunga banyak, dikumpulkan dalam kuas perbungaan, biru.

Jenis:

Cyanosis menjalar (P. reptans) - tingginya 30 cm.

Biru sianosis (P. caeruleum) - 60 cm tinggi.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan yang terang atau separa teduh dengan tanah kebun biasa. Tumbuhan yang sangat tidak diperlukan.

Pembiakan. Benih (menyemai sebelum musim sejuk), membahagi belukar (musim bunga, akhir musim panas). Pembenihan diri adalah mungkin. Ketumpatan penanaman - 9 pcs. setiap 1 m2.

Flaxen (LINARIA). Keluarga Norichnikov.

Perennials dari Mediterranean dengan daun sempit dan bunga dua bibir dengan tunjang dalam perbungaan racemose. Tanaman anggun, rendah (40-50 cm).

Jenis:

Dalmatian toadflax (L. daimatica) - bunga kuning.

Toadflax biasa (L. vuigaris) - bunga kuning.

Makedonia toadflax (L. macedonica) - tumbuhan pubescent, bunga kuning.

Toadflax ungu (L. purpurea) - bunga merah.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan yang cerah dengan tanah kering berpasir yang longgar.

Pembiakan. Benih (menyemai pada musim bunga) dan membahagikan belukar (pada musim bunga). Ketumpatan penanaman - 20 pcs. setiap 1 m2.

Mullein (VERBASCUM). Keluarga Norichnikov.

Tumbuhan tempat kering terbuka di Eropah dan Mediterranean. Biennial dan perennials dari ketinggian 50 hingga 150 cm, daun basal besar, di atas petioles; batangnya lurus, dengan daun sessile, utuh, puber. Bunganya berbentuk roda, kecil, dalam perbungaan bercabang besar. Tumbuhan megah yang menyediakan seni bina taman bunga.

Jenis:

Hibrid mullein (V. x hybridum) - sering tumbuh pada usia dua tahun.

Mullein Olimpik (V. oLympicum) - tinggi 180-200 cm, daunnya berwarna kuning muda, bunga kuning.

Mullein ungu (V. phoeniceum) - ketinggian 100 cm, bunga ungu dalam sikat yang jarang berlaku.

Mullein hitam (V. nigrum) - tinggi 120 cm, bunga kuning dengan pusat merah.

Keadaan yang semakin meningkat. Kawasan yang cerah dengan tanah berpasir yang longgar. Bertolak ansur dengan kemarau.

Pembiakan. Benih (pada musim bunga), anak benih mekar pada tahun kedua.