Apabila ayam belanda mula berbaring di rumah - faedah telur

Hari ini, semakin banyak petani memelihara kalkun dan ayam belanda di rumah mereka. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa daging burung ini berkhasiat, enak dan berkualiti tinggi, dan telurnya besar dan berguna untuk tubuh manusia. Untuk meningkatkan kawanan, anda memerlukan keturunan yang sihat, dari mana anda dapat memperoleh lebih banyak daging dan telur. Barulah pemeliharaan burung itu dibenarkan. Produktiviti yang baik dapat dicapai hanya jika anda tahu pada usia berapa ayam belanda mula bertelur dan berapa banyak telur yang mereka hasilkan setiap tahun?

Umur baligh untuk ayam belanda

Istilah kematangan seksual ayam belanda bergantung kepada keturunan, keturunan, kategori berat badan, syarat menjaga dan kesihatan burung. Selalunya, ayam belanda mula bertelur pada usia 7 hingga 9 bulan. Burung besar bertelur pertama pada usia 32-36 minggu, dan burung kecil pada 28-30 minggu.

Semasa menjaga ayam belanda di rumah, anda dapat mengetahui bahawa mereka siap bergegas dengan tanda-tanda berikut:

  1. Wanita itu bergegas dan mencari sudut terpencil di mana dia mula menarik bulu, daun dan ranting.
  2. Ayam tidak keluar pada waktu pagi.
  3. Kalkun bersembunyi dari kawanan dan tidak dapat dilihat di rumah atau halaman. Kemungkinan besar, dia menyediakan sarang di suatu tempat.

Selalunya, ayam belanda mula bertelur pada awal bulan Mac dan berakhir pada bulan April. Tahap seterusnya bertelur berlaku pada musim luruh. Di rumah, telur ayam belanda boleh diperoleh pada musim bunga dan musim luruh..

Dalam pembiakan kalkun perindustrian, burung itu bergegas sepanjang tahun. Di sana, pengeluaran telur ayam belanda tidak bergantung pada musim, cuaca dan iklim. Kalkun muda menunjukkan pengeluaran telur tertinggi. Apabila burung mencapai usia dua tahun, kadar pengeluaran telur jatuh.

Petani berpengalaman memasang pencahayaan buatan tambahan di rumah untuk mendorong bertelur lebih awal. Meleleh dan bertelur dapat dikurangkan dengan mengurangkan tempoh hari secara artifisial.

Setiap penternak ayam harus tahu bahawa boleh memperpanjang waktu siang hanya setelah ayam belanda dan kalkun berumur lapan bulan. Sekiranya anda meningkatkan jumlah cahaya ketika burung belum mencapai kematangan seksual, maka klac awal dapat diperoleh, tetapi kualitas keturunannya akan rendah dan produktivitas di masa depan akan menurun..

Pengeluaran telur ayam belanda

Untuk mendapatkan telur dari seekor kalkun dan berjaya membiakkan keturunan, anda memerlukan satu lelaki untuk sepuluh betina. Kalkun mestilah lebih tua satu bulan daripada kalkun. Semasa mengawan, lelaki itu bertindak agresif, oleh kerana itu, sehingga dia tidak mencederakan pasangannya, cakarnya dipotong. Pemeliharaan ayam belanda biasanya berlaku pada kali pertama.

Pada hari-hari pertama bertelur, satu telur dapat diperoleh dari ayam betina dalam beberapa hari. Selepas beberapa ketika, ayam belanda digegarkan setiap hari atau sekali sehari. Berat setiap telur ayam belanda adalah sekitar 70-80 gram. Telur kalkun itu sendiri mempunyai warna krem ​​muda dan bintik coklat, dan cangkangnya berlubang..

Apa pengeluaran telur di rumah ayam betina dalam setahun bergantung pada banyak petunjuk. Ini termasuk:

  1. Berat dan membiak burung.
  2. Turki berjalan lebih baik pada musim bunga berbanding musim luruh..
  3. Ayam betina harus hidup dalam damai dan tenang, jika tidak, ia boleh ditakutkan.
  4. Kelembapan dan kesejukan tercermin buruk pada bertelur ayam belanda. Pastikan rumah sentiasa kering dan hangat sepanjang masa.
  5. Waktu siang mesti sekurang-kurangnya sepuluh jam sehari.
  6. Kualiti dan kuantiti makanan yang dimakan.

Apabila semua syarat yang diperlukan untuk menjaga burung dipenuhi, pengeluaran telur ayam betina mencapai 120-150 telur per tahun. Wanita muda memberikan testis kecil, tetapi dalam jumlah yang lebih besar. Seiring bertambahnya usia ayam belanda, berat telur meningkat, namun, ia jarang dilakukan. Memberi kesan buruk kepada pengeluaran telur dan tempoh molting.

Telur yang diperoleh dari betina mesti diambil dan disimpan di rumah pada suhu dari +13 hingga +18 darjah selama tidak lebih dari sepuluh hari. Sebaik sahaja 11 hingga 20 telur ayam belanda dikumpulkan, telur perlu diletakkan di bawah ayam betina..

Masalah yang mungkin berlaku

Walaupun ayam belanda adalah ayam betina yang sangat baik, ada di antara mereka yang menolak untuk menetas telur. Orang Turki mungkin enggan bertengger kerana beberapa sebab:

  • mengalami tekanan;
  • masalah kesihatan;
  • keengganan untuk membiasakan diri dengan sarang baru;
  • keadaan hidup dan makanan yang buruk.

Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini dan bolehkah anda menggunakan ayam belanda sebagai ayam induk? Sekiranya tidak ada betina yang cukup, banyak petani melibatkan ayam belanda dalam penetasan. Jantan diletakkan di sarang telur dan ditutup dengan bakul. Setelah beberapa hari, bakul dikeluarkan, dan jika ayam belanda tetap di tempatnya, maka ia digunakan sebagai ayam induk. Jantan yang telah terbang keluar dari sarang tidak akan menetas keturunan.

Syarat menjaga ayam betina

Pengeluaran telur yang baik dan keturunan yang sihat hanya dapat diperoleh jika burung diberi kondisi menjaga dan mematuhi beberapa peraturan.

Sarang Turki

Sepanjang tempoh peletakan, perlu menyediakan ayam atau sarang hangat dengan tempat tidur yang bersih dan kering untuk ayam peliharaan, memberi makan wanita secara berkala dengan diet lengkap yang berkhasiat dengan penambahan vitamin dan memenuhi syarat pemeliharaan yang baik:

  1. Ketika ayam induk mulai berbaring, suhu udara di dalam rumah harus dijaga dalam lingkungan +10 darjah. Suhu yang lebih rendah memberi kesan buruk kepada kesihatan keturunan.
  2. Pada ayam belanda umum, sarang dua peringkat dibuat untuk mengatur hinggap di bar yang tidak rata. Ketinggian masing-masing harus dari 60 hingga 65 cm, dan lebar dan panjang - 50x70 cm. Bahagian bawah kotak dibentangkan dengan lapisan pasir yang dibasahi abu.
  3. Sarang dibuat dari peti kayu sahaja. Bahagian bawahnya ditutup dengan tanah kering dan jerami kering..

Pasti ada pengumpan, mangkuk minum dan bekas dengan pasir dan abu berhampiran sarang. Burung biasanya tidak meninggalkan sarang dengan telur untuk waktu yang lama, mereka menolak udara segar, minuman dan air. Ini buruk untuk kesihatan mereka. Oleh itu, ayam belanda harus dibawa ke pengumpan, peminum dan dibawa ke udara segar beberapa kali sehari..

Untuk memanjangkan klac dan meningkatkan pengeluaran telur, telur harus dikeluarkan dari sarang lebih kerap. Untuk mendapatkan keturunan, hanya telur yang diperoleh pada musim bunga yang digunakan. Pada musim sejuk, menjaga stok muda di rumah menjadi lebih sukar..

Kalkun terkenal kerana cinta akan kebersihan, jadi pencemaran sarang boleh menjadi salah satu sebab untuk berhenti meletakkan. Dalam kes ini, ia harus dibersihkan dan tikar lama harus diganti dengan yang baru..

Anak ayam berumur sehari diletakkan di dalam kotak yang berasingan, di bahagian bawahnya rumput kering atau habuk papan besar diletakkan. Tidak digalakkan menggunakan surat khabar atau kertas, kerana bayi boleh mencederakan cakarnya. Pada minggu pertama kehidupan, anak ayam memerlukan pencahayaan sepanjang masa dan suhu udara +35 darjah. Untuk melakukan ini, lampu dipasang pada kotak, yang akan memberi cahaya dan panas. Pertumbuhan muda harus dilindungi dari draf..

Telur Turki - faedah dan keburukan

Produk yang diperoleh dari ayam belanda mempunyai ciri khas tersendiri, yang boleh bermanfaat dan berbahaya..

Sifat bermanfaat telur ayam belanda termasuk fakta bahawa produk ini kaya dengan vitamin dan mineral:

  • vitamin E dan A bermanfaat untuk kecantikan dan kesihatan;
  • fosforus dan kalium diperlukan untuk pengukuhan dan kesihatan gigi, rambut, tisu tulang;
  • natrium menormalkan keseimbangan air dalam badan;
  • Vitamin B melegakan keletihan dan menormalkan tidur;
  • kalium menguatkan saluran darah dan otot jantung;
  • yodium diperlukan untuk meningkatkan aktiviti mental dan fungsi kelenjar tiroid yang baik.

Dari segi nilai pemakanan, telur ayam belanda adalah yang kedua setelah telur puyuh. Set vitamin dan mineral yang seimbang yang termasuk dalam produk kalkun menormalkan metabolisme dalam badan dan menguatkan sistem imun. Telur mentah baik untuk perut. Ia menyelubungi dan melindungi selaput lendir dari keasidan. Malah sistem saraf akan mula berfungsi dengan baik sekiranya anda memakan telur ayam belanda. Semasa menggunakannya, kemungkinan alahan adalah minimum, sehingga testis kalkun praktikal selamat bagi orang yang terdedah kepada alergi dan anak kecil.

Tidak digalakkan memasukkan telur kalkun dalam makanan untuk patologi dan keadaan berikut:

  • kolesterol tinggi;
  • penggunaan diet makanan dan kehadiran berat badan berlebihan;
  • intoleransi individu terhadap tubuh protein atau kuning telur;
  • masalah buah pinggang dan hati.

Dianjurkan untuk membeli produk hanya dengan kerang utuh dan dari petani yang dipercayai atau di kedai, kerana telur dapat menjadi sumber Salmonella.

Aplikasi dan penyimpanan

Produk makanan istimewa ini digunakan di ladang dengan cara yang sama seperti telur ayam. Ia boleh digunakan untuk memasak telur goreng, telur dadar, pelbagai salad dan pencuci mulut yang lazat. Rebus telur di dalam air selama sepuluh minit sebelum makan. Mereka boleh digunakan untuk membuat doh dan asas soufflé.

Pakar kosmetik mengesyorkan memasukkan produk dalam topeng untuk rambut, badan, wajah.

Cangkang testis seperti itu mempunyai struktur yang longgar, sehingga pelbagai bau dapat menembusinya dengan mudah. Sehubungan itu, telur di dalam peti sejuk mesti diasingkan dari makanan lain, terutama yang mempunyai bau yang kuat. Ia boleh menjadi buah sitrus, bawang, bawang putih, rempah, ikan. Agar bau tidak menembus telur, mereka dirawat dengan larutan biji rami, minyak bunga matahari dan parafin.

Pakar pemakanan mengesyorkan agar tidak menggunakan lebih dari satu telur ayam belanda setiap hari..

Kalkun adalah burung yang cukup bersahaja, jadi penternak unggas yang baru dapat menyimpannya di rumah..

Menyediakan burung dengan keadaan hidup yang selesa, rumah unggas yang bersih, makanan dan berjalan kaki yang mencukupi, anda dapat memperoleh daging berkualiti tinggi, telur yang sihat dan keturunan yang sihat dari ayam belanda..

Apabila ayam belanda mula bergegas

Penternakan ayam adalah pilihan yang berpatutan dan murah untuk mendapatkan hasil segar di rumah. Kekurangan maklumat dari petani yang tidak berpengalaman dapat memperburuk prestasi bahkan baka yang paling tidak diperlukan. Bilakah ayam belanda mula bertelur? Mari kita analisis aspek fisiologi penting dari spesies.

  1. Ciri burung
  2. Pembiakan semula
  3. Tanda produktiviti akan berlaku
  4. Pengeraman
  5. Memberi makan
  6. Kandungan
  7. Rahsia ladang
  8. Perkara yang perlu diingat

Umur yang sesuai untuk pengeluaran telur

Ciri burung

Tidak seperti ayam, ayam belanda adalah burung yang sangat berubah-ubah dan menuntut untuk dijaga, jadi tidak semua peternak dapat mencapai produktiviti maksimum. Mengetahui cara memerhatikan haiwan, anda dapat merancang pengeluaran telur dan penetasan haiwan muda dengan tepat. Pada usia berapa dan bagaimana proses penting ini berlaku?

Bergantung pada keturunan, ayam belanda memasuki masa kematangan pada usia 7-8 bulan, walaupun ada contoh ketika mereka bergegas berusia 150 hari. Profesional berpendapat bahawa pengeluaran telur awal tidak bermaksud kualiti produk yang baik. Selalunya, spesimen seperti itu sangat kecil dan mempunyai pelbagai kecacatan..

Tidak kira berapa proses bermula, aktivitinya bergantung pada garis fisiologi spesies. Pembiakan ayam jantan tidak akan dilelong sebelum bertelur. By the way, kematangan awal adalah faktor yang diwarisi..

Kualiti produk sering dipengaruhi oleh suhu dan keadaan cahaya di dalam bilik. Kekurangan haba dan cahaya melambatkan jam dalaman burung. Keadaan yang dipilih secara optimum akan membolehkan anda mempercepat kesuburan tanpa masalah. Walau bagaimanapun, peningkatan yang ketara pada hari dan tahap yang dibenarkan akan memberi kesan negatif terhadap ciri fisiologi haiwan muda..

Bilakah ayam belanda mula berbaring di rumah? Proses ini bertepatan dengan musim bunga kalendar - Mac dan pertengahan April. Menjelang tempoh ini, badan sudah matang dan siap sepenuhnya untuk persembahan. Dengan setiap musim, burung menghasilkan lebih sedikit telur, jadi setelah tiga tahun dianjurkan untuk mengganti ayam peliharaan.

Pembiakan semula

Tanah air spesies ini adalah Amerika, wakil pertama dibawa ke Eropah oleh orang Sepanyol. Burung besar telah berakar di rumah dan menggembirakan pemiliknya dengan daging makanan yang enak. Berapa kerap dan berapa biji telur ayam belanda??

Bergantung pada baka, setiap betina dalam satu musim pembiakan membawa 75 hingga 125 keping, walaupun ada spesies yang menghasilkan 200 salinan. Produk ditutup dengan kulit putih berkrim dengan titik kecil dan beratnya sekitar 80-90 gram. Semakin muda "wanita", semakin ringan lapisan pelindungnya.

Pada musim bunga dan akhir musim luruh, ayam belanda menghasilkan 1 telur setiap satu selama satu atau dua hari. Sekiranya petani mematuhi semua syarat pemeliharaan, maka burung secara konsisten memberikan satu spesimen sehari. Perlu diingat bahawa spesies ini tidak mempunyai pengeluaran sepanjang tahun..

Untuk memastikan pembuahan produk berkualiti tinggi, perlu memikirkan nisbah kepala. Satu kalkun diperlukan untuk setiap sepuluh betina. Bergaul berlaku hingga tiga kali seminggu. Oleh kerana lelaki jauh lebih besar dan lebih agresif daripada wanita muda, perlu dilakukan prosesnya tanpa kecederaan: sebelum musim kawin, anak lelaki dianjurkan untuk memendekkan kuku.

Selepas berapa hari wanita siap menetas? Apabila ayam belanda mula bertelur secara aktif, itu adalah tanda keibuan. Burung yang lembut akan bertindak balas dengan menyakitkan terhadap bunyi dan suara yang luar biasa. Kami menasihati anda agar tidak mengganggu "wanita" itu dan jangan melihat ke dalam sarang semasa dia duduk di dalamnya.

Tanda produktiviti akan berlaku

Tingkah laku burung akan memberitahu anda mengenai musim kawin yang semakin hampir

Pemilik yang prihatin mesti menjaga ternakan dalam keadaan yang sangat baik. Sebelum kopling meningkat, burung secara radikal mengubah kelakuannya, sehingga anda dapat mengenal pasti ayam betina dengan cepat.

  1. Bersara. Sekiranya "wanita muda" mencari tempat yang tenang, maka ini adalah tanda penting bahawa proses semula jadi sudah dekat.
  2. Susunan sarang. Sekiranya ayam belanda mula tergesa-gesa, maka ruangnya sudah siap. Kumpulkan tongkat, gebu dan letakkan di bahagian bawah kotak.
  3. Jarang berjalan. Individu kadang-kadang keluar bermain-main dan sentiasa berada di dalam rumah..

Petani yang melihat benda-benda seperti itu di dalam poket memahami bahawa permulaan musim kawin sudah dekat. Dalam kes ini, anda perlu membantu menyiapkan sarang. Untuk burung besar, struktur dua tingkat pada batang tidak rata paling sesuai, ukuran purata kotak dalam sentimeter:

  • tinggi - 65;
  • lebar - 70.

Profesional mengesyorkan agar tidak menjimatkan wang dan menggunakan kotak kayu. Bahagian bawah bekas ditutup dengan lapisan pasir dan abu yang tebal. Teratas dengan tempat tidur lembut yang diperbuat daripada rumput kering yang kering.

Kalkun berbaring di sarang yang sudah mengandung telur. Petani yang berpengalaman lebih suka meninggalkan salinan pertama di dalam kotak. Rongga seperti itu mendorong wanita untuk dengan rela meletakkan "makanan" berikutnya. Agar tidak tersilap, mereka membuat tanda pada cangkang dengan penanda.

Pengeraman

Untuk pengeraman anak ayam pada spesies ini, suhu badan ibu hamil meningkat kepada 42 darjah. Berapa banyak telur yang boleh dimakan dalam satu ekor ayam belanda? Rata-rata, dari 12 hingga 15 keping, tetapi tidak semua orang berjaya masak dengan cekap dan sekata. Mereka yang berada di pinggir akan lebih sejuk daripada yang tengah, jadi wanita "mencampurkan" klac hampir 50 kali pada siang hari.

Ingat bahawa burung berusia satu tahun bukanlah pilihan terbaik untuk ayam induk. Untuk permulaan inkubasi, profesional lebih memilih wanita berusia antara dua hingga empat tahun. Individu seperti itu kurang takut dan impulsif, oleh itu mereka terus memegang cengkaman hingga akhir.

Sebiji telur yang diletakkan sekurang-kurangnya 10 hari yang lalu diambil sebagai bahan mentah. Dengan setiap hari berikutnya, bahan tersebut secara beransur-ansur kehilangan daya maju. Gunakan hanya spesimen yang disenyawakan yang diuji dengan ovoskop.

Setiap hari, burung itu dikeluarkan untuk makan dan meregangkan kakinya. Kopling tidak boleh disejukkan, jadi waktu ibu harus dipantau, dan setelah 30 minit betina duduk di sarang. Berapa lama masa pengeraman? Anak-anak ayam menetas setelah 28 hari, tetapi dalam sehari mereka sudah mulai memeriksa keberadaan spesimen penetasan.

Orang Turki tidak boleh dilarang berada di sarang "wanita", walaupun ada kes-kes ketika lelaki berusaha menetas telur. Bilik harus hangat dan kering dengan tahap kebisingan minimum. Selalunya, penghapusan ditangguhkan selama beberapa hari, tetapi ibu dengan sabar bertahan hingga akhir..

Memberi makan

Agar ayam belanda tidak berhenti terburu-buru, anda perlu mengatur diet dengan betul. Unggas dengan pergerakan yang tidak mencukupi rentan terhadap kegemukan, dan kekurangan nutrien akan segera mempengaruhi kualiti produk. Spesies ini memerlukan lebih banyak vitamin dan protein daripada ayam.

Anda perlu memberi makan ayam belanda dengan betul

Kalkun diberi makan tiga kali sehari. Pada waktu pagi dan petang, mereka memberikan mash lembab dengan penambahan rumput cincang, dan pada waktu malam mereka lebih suka makan biji-bijian. Makanan kompaun khas digunakan sebagai bahan tambahan dan sebagai hidangan berasingan.

Agar burung dapat bergegas dengan baik, suplemen bijirin, ragi dan mineral dengan vitamin B. dimasukkan ke dalam menu. Sangat berguna untuk mencairkan diet dengan tanaman akar dan tepung rumput. Untuk meningkatkan komposisi telur, para petani mengesyorkan merumput terbuka pada musim panas.

Sekiranya burung membawanya setiap hari, maka perlu memasukkan 3 hingga 10 gram keju kotej ke dalam menu. Kapur, garam meja dan makanan tulang diperlukan sepanjang tahun. Kekurangan unsur surih akan mempengaruhi kualiti dan kuantiti produk dengan segera.

Ngomong-ngomong, sayur-sayuran akar rebus memberi kesan positif kepada kesihatan burung. Kentang membolehkan telur tumbuh, jadi petani menambah hingga 120 gram sehari. Lebih baik jangan menyalahgunakan sisa daging dan ikan.

Kandungan

Agar burung dapat terbang, penternak yang berpengalaman memikirkan keadaan hidup yang optimum. Sebagai tambahan kepada diet lengkap, ayam belanda mempunyai keperluan ruangan dan suhu. Petani baru sering melakukan kesalahan, jadi mereka tidak dapat mencapai hasil pertama selama beberapa bulan.

Agar betina bertelur pertama, waktu siang mesti dinaikkan. Tidak perlu menerangi ruangan sepanjang waktu, minimum sepuluh hingga dua belas jam sehari sudah cukup. Ciri ini memacu badan "wanita", memaksa penghasilan hormon pembiakan.

Agar burung mulai terburu-buru, perlu menjaga keadaan optimum di dalam bilik. Kalkun yang lembut dan aneh tidak akan produktif di gudang sejuk dan lembap. Dari bulan-bulan pertama kehidupan, spesies ini memerlukan perhatian maksimum. Suhu stabil tidak boleh turun di bawah 5 darjah. Lompatan tajam atau fros memaksa betina berhenti berbaring.

Kotoran di rumah adalah sebab lain mengapa ayam belanda tidak mula terburu-buru. Kekurangan kebersihan di premis memberi kesan negatif kepada keadaan umum. Ternakan akan mengalami jangkitan dan parasit. Setelah sakit, ia tidak akan mengembalikan kemampuan pembiakan.

Rahsia ladang

Selalunya, betina boleh berhenti menghasilkan telur. Gangguan seperti ini menanti kedua-dua haiwan muda hingga 12 bulan dan individu dewasa. Sekiranya ini berlaku antara bulan September dan Februari, maka jangan risau. Pada masa ini, penurunan semula jadi berlaku dan badan menyala untuk musim kawin berikutnya..

Selalunya ayam belanda bergegas ke luar sarang, dan petani tidak menyedari klacnya. Sekiranya tidak ada produk untuk waktu yang lama, maka kami menasihati anda untuk memeriksa dengan teliti semua sudut rumah. Wanita yang licik itu berharap dapat duduk sendiri tanpa campur tangan manusia.

Kalkun peliharaan dapat menghentikan musim kawin secara tiba-tiba semasa mencair. Perubahan bulu secara semula jadi memerlukan bekalan tenaga dan nutrien yang besar. Badan berhenti berbaring sehingga prosesnya selesai. Agar burung dapat terbang, anda perlu bimbang tentang menu yang rasional terlebih dahulu..

Betina meletakkan telur pertama pada waktu pagi atau sebelum makan tengah hari. Langkah seterusnya akan mengambil masa sekurang-kurangnya 28 jam. Dalam tempoh ini, sel matang, ditutup dengan cangkang dan siap untuk keluar. Sekiranya anda menakut-nakutkan "wanita muda" di sarang, ia akan memberi kesan negatif terhadap prestasi.

Perkara yang perlu diingat

Agar ayam belanda dapat terbang, banyak petani secara buatan menggerakkan kawanan mereka dengan meningkatkan pencahayaan dan mewujudkan iklim mikro yang hangat di rumah. Penyalahgunaan aktif secara berkala berbahaya bagi kesihatan spesies, terutama bagi haiwan muda yang belum mencapai usia matang 7-8 bulan. Tubuh tidak berkembang dengan betul, jadi masalah akan mula dibimbangkan pada masa akan datang.

Telur diletakkan terlalu awal, ada banyak spesimen kecil, kualiti keturunannya akan rendah.

Apabila ayam belanda mula bergegas

Bagi penternak ayam, pengeluaran telur adalah penting. Konsep penghasilan telur merangkumi jumlah telur yang dihasilkan dan petunjuk kualiti. Oleh itu, persoalan kapan ayam belanda mula bergegas dan bagaimana cara meletakkan burung di sarang adalah salah satu yang paling penting.

Apa yang perlu anda ketahui mengenai ayam belanda peliharaan

Proses pengeluaran telur pada ayam belanda bergantung pada banyak faktor, kerana burung itu cukup menuntut. Tempohnya boleh dipengaruhi oleh pelbagai faktor, termasuk usia burung, kesejahteraan dan keadaan penahanannya. Burung muda pada usia 1 tahun adalah yang paling aktif untuk bertelur. Selanjutnya, burung berusia dua dan tiga tahun mengurangkan aktiviti mereka dan bertelur sebanyak 30% kurang dari satu tahun. Untuk meningkatkan pengeluaran telur, pengeluar, sebagai peraturan, memilih burung berusia satu setengah tahun dengan prestasi terbaik..

Apabila ayam belanda mula bergegas: masa

Walaupun di mana semua ayam belanda mula-mula bergegas, kehadiran turun menunjukkan bahawa salah satu dari mereka sedang bersiap untuk menetas.

Umur normal bagi seekor kalkun untuk mulai bertelur dianggap sebagai 28-33 minggu atau 7-9 bulan kehidupan burung. Terdapat pengecualian, kadang-kadang burung itu mula bertelur pada usia enam bulan. Bagi penternak ayam, bukan hanya usia di mana telur diletakkan, tetapi juga kualitinya.

Orang Turki mula bertelur untuk keturunan pada bulan Mac-April. Pada masa ini, ayam belanda muda sudah siap untuk proses pembiakan..

Telur biasanya diletakkan pada musim bunga dan musim luruh. Kalkun menetas sekitar 80 telur dalam tempoh ini, jumlahnya bergantung pada baka. Tempoh bawa berlangsung 2.5 - 3 minggu. Untuk pembiakan keturunan, cengkaman musim bunga lebih disukai, kerana pada musim gugur kalkun mungkin tidak duduk di klac.

Setelah burung berhenti bertelur, 11 hingga 18 telur dimasukkan ke dalam klac. Jumlah mereka bergantung pada saiz telur. Mungkin dia juga akan meletakkan telur ayam atau angsa di dalam kopling. Proses pembenihan memakan masa sekitar sebulan.

Bilangan telur yang dibawa oleh ayam belanda

Telur untuk bertelur kemudian harus disimpan di tempat yang gelap dan sejuk.

Pada musim bunga, ketika waktu siang hingga 10 jam, burung memulakan proses bertelur. Selama ini, jumlah telur yang diletakkan bergantung pada panjang waktu siang. Semakin lama tahan, semakin banyak telur. Ayam biasanya bertelur sebiji telur setiap hari. Kemudian ada rehat. Ini bermaksud burung sudah siap menetas.

Telur itu muncul pada awal pagi. Selama tempoh persiapan untuk bertelur, burung menghasilkan sekitar 40 - 60 telur.

Sedikit mengenai telur

Telur kalkun rasanya seperti telur ayam, tetapi beratnya mencapai 70 -80g. Cengkerang berkrim dengan titik putih, keras. Anda boleh membeli telur ayam belanda di ladang. Kandungannya lebih sihat daripada ayam. Perhatikan bahawa jika anda selalu makan telur kalkun, aktiviti otak seseorang bertambah baik, sistem saraf dan aktiviti gastrointestinal bertambah kuat, imuniti meningkat, dan proses pencernaan makanan dipercepat.

Apa yang diambil kira semasa menetas keturunan

Ketepatan seekor kalkun ketika menghasilkan anak keturunan telah diketahui. Sebaik sahaja burung berhenti bergegas, sarang harus dibersihkan dan tempat tidur jerami diganti di dalamnya. Telur dari sarang dikeluarkan dari bekas dan diletakkan di tempat yang sejuk. Jerami dibentangkan di bahagian bawah sarang, kemudian jerami, dan telur diletakkan di sebelah.

Semua yang anda perlukan untuk burung: pengumpan, peminum minuman terletak berhampiran dengan tempat bersarang Kalkun boleh makan dan minum di kawasan berhampiran sarang, yang dilakukannya setiap 2 hari sekali. Sebaiknya letakkan pasir di dekatnya, burung suka berenang di dalamnya. Biasanya, seekor kalkun menetas keturunan selama sebulan, dan pada hari-hari terakhir hampir tidak meninggalkan tempat untuk berjalan kaki..

Cara bersarang burung

Harus ada satu telur bertanda di sarang kalkun, yang selalu ada.

Agar ayam belanda dapat duduk di sarang tanpa masalah, ia memerlukan syarat khas:

  • Sediakan tempat duduk di tempat yang tenang dan gelap;
  • Suhu persekitaran mestilah melebihi +10 darjah;
  • Kotak bersih boleh disesuaikan untuk sarang, pasir dituangkan ke bahagian bawah dan dilapisi dengan jerami dan jerami;
  • Pengumpan diletakkan di dekat sarang di mana harus ada makanan (produk tenusu, sayur-sayuran, biji-bijian, tepung pain), peminum diletakkan, tempat untuk pasir dan abu diatur.

Oleh kerana ayam belanda biasanya menjadi ibu penyayang dan dapat duduk di sarang untuk waktu yang lama tanpa berjalan-jalan dan makanan, pemiliknya perlu mengambil langkah-langkah agar burung itu tidak lemah. Kadang-kadang ia perlu dibawa secara paksa ke makanan atau dibawa ke jalan.

Kadang kala burung tidak menyukai sarang yang disediakan untuknya, dan ia juga mencari sarang baru. Agar burung terbiasa dengan tempat itu, ia dipaksa dengan kuat di sarang dan ditutup dengan bakul di atasnya. Selepas beberapa ketika, burung itu tenang dan terbiasa.

Bolehkah lelaki menetas keturunan

Seekor ayam belanda sedang duduk di sarang kedua. Telur akan mengelupas tidak lama lagi!

Kalkun mempunyai semua kualiti untuk menginkubasi keturunannya. Dia mempunyai naluri pertahanan yang kuat, dia memiliki mantel bulu tebal. Kalkun, sekiranya jumlah betina tidak mencukupi, atau jika terlalu banyak telur, dapat menetas kopling.

Untuk memaksa jantan memainkan peranan sebagai ayam induk, beberapa telur diletakkan di sarang, ayam belanda duduk dan ditutup dengan bakul sehingga tidak tahan hingga mencapai ketinggian penuh. Sekiranya, setelah beberapa hari, ayam belanda tetap berada di sarang tanpa keranjang, maka dia dapat duduk di atas klac. Sekiranya burung meninggalkan sarang, maka dia tidak sesuai untuk peranan ayam induk.

Video mengenai ayam belanda

Jantan yang duduk di sarang mempunyai keistimewaan tersendiri dari betina:

  • Oleh kerana telurnya lebih besar dan berat, telur burung peliharaan lain tidak diletakkan di sarang, dan telur kalkun dipilih lebih kuat.
  • Mereka lebih agresif, jadi mereka tidak menyukai tindakan rumah yang berkaitan dengan dia dan sarang. Untuk memeriksa sarang, ayam belanda harus dipegang dengan kuat dengan sayapnya melilit, menyesuaikan sarang dengan cepat dan kemudian duduk sambil burung itu keliru. Seterusnya, anda perlu meninggalkan bilik dengan cepat.
  • Kalkun juga boleh menjaga anak ayam yang ditetas dengan teliti sehingga dapat dilihat oleh lelaki lain.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya ayam belanda tidak bertelur

Kadang kala rumah tidak tahu bila hendak mula berbaring dan rindu kali ini. Burung itu mendapat lemak tambahan dan mungkin tidak mula bertelur sama sekali, atau sakit, atau tidak dijaga dengan baik. Agar burung mula bertelur, kadangkala anda perlu melakukan perkara-perkara sederhana:

  • Meningkatkan pemakanan;
  • Lindungi dia dari tekanan;
  • Tambah pencahayaan tambahan;
  • Berikan suhu +10 darjah dan ke atas.

Ada nuansa kecil dalam pertanyaan tentang kapan kalkun mulai bergegas. Orang-orang mengatakan bahawa semua unggas mulai rebus setelah Kelahiran Kristus, iaitu, selepas 7 Januari. Dari sini hitung mundur bermula: telur pertama akan muncul dalam kira-kira 3 minggu, pada awal Februari. Selepas sebulan, anda perlu memerhatikan ketika kalkun mula "duduk" - tutup sarang dengan gebu dan jerami tambahan, dll..

Penjagaan profesional, dengan mempertimbangkan semua selok-belok penyelenggaraan, akan memberi pemilik telur pengeluaran ayam belanda yang diperlukan.

Video mengenai cara membuat ayam belanda meninggalkan sarangnya secara berkala

Berapa lama ayam belanda bertelur?

Berapa biji telur ayam belanda??

Membiakkan ayam belanda adalah peristiwa yang semakin diminati setiap tahun. Keadaan hidup yang sihat dan makanan yang dipilih dengan betul membolehkan anda menumbuhkan burung dengan daging berkualiti tinggi, berkhasiat dan sangat enak, yang memberikan telur besar yang berguna untuk tubuh manusia. Setiap pemilik harus tahu pada usia berapa ayam belanda bertelur, dalam jumlah berapa dan dalam keadaan apa, kerana hanya dengan maklumat ini produktiviti maksimum burung dapat dicapai.

Tempoh pengeluaran telur

Kematangan seksual ayam belanda bermula paling kerap pada usia 7-9 bulan. Dalam baka yang berbeza, pada individu dengan berat yang berbeza dan pada burung yang hidup dalam keadaan hidup yang berbeza, tempoh pengeluaran telur dapat terjadi dalam jangka waktu 30 hingga 36 minggu kehidupan. Tanda-tanda bahawa kalkun siap terbang adalah:

  • kegelisahan dan mencari sudut terpencil, tumpuan di tempat-tempat daun, dahan, bulu;
  • keengganan untuk berjalan-jalan pada waktu pagi;
  • cuba bersembunyi dari ayam belanda lain.

Dalam pembiakan bukan industri, seekor kalkun bertelur dalam dua peringkat - pada musim bunga dan musim luruh. Dalam penternakan perindustrian, unggas disediakan dengan syarat-syarat yang boleh dibawa sepanjang tahun.

Penting! Pengeluaran telur maksimum diperhatikan pada individu muda - 100%, tetapi setelah 2 tahun hidup, indikator turun menjadi 60%, dan setelah satu tahun lagi - hingga 40%. Semakin tua betina, semakin besar telurnya..

Untuk membantu ayam belanda mula bertelur seawal mungkin, petani berpengalaman menyediakan sumber tambahan pencahayaan buatan di rumah. Untuk menekan proses bertelur, sebaliknya, waktu siang hari dikurangkan.

Bilangan telur

Rata-rata, ayam belanda bertelur 120-150 telur. setahun, walaupun terdapat ayam betina yang memecahkan rekod, pengeluaran telurnya mencapai 220 biji. pada tahun. Banyak faktor yang perlu dipertimbangkan oleh pemilik unggas untuk mencapai hasil yang maksimum. Sebagai contoh, penting untuk diingat bahawa kalkun tidak dapat terbang dengan baik semasa moulting, tetapi ini dapat ditekan dengan mengurangkan pencahayaan buatan di rumah..

Terdapat petunjuk lain yang mempengaruhi pengeluaran telur yang berpotensi:

  • kuantiti dan kualiti makanan;
  • bilangan jam cahaya (mestilah sekurang-kurangnya 10 jam pencahayaan semula jadi dan buatan);
  • menjaga keadaan (disarankan untuk melengkapkan rumah yang hangat dan kering, tempat terpencil untuk sarang);
  • kedamaian dan ketenangan;
  • baka individu dan beratnya.

Menarik! Walaupun ayam belanda bertelur dua kali setahun, pengeluaran telur lebih tinggi pada musim bunga berbanding musim luruh..

Orang Turki sukar terbang kerana beberapa faktor:

  1. Lokasi soket tidak betul. Mereka harus disimpan di tempat yang terpencil dan sunyi sehingga burung dapat mengundur dan tidak terintimidasi oleh suara kawanan yang lain. Dianjurkan untuk mengatur satu sarang untuk setiap 5-6 individu.
  2. Pemindahan sarang secara tidak tepat waktu ke lokasi baru. Sekiranya ayam belanda mulai terburu-buru, tidak dapat diterima untuk menyusun semula sarangnya ke tempat lain, agar tidak mengganggu proses normal..
  3. Kekurangan mineral dan vitamin. Lapisan memerlukan diet seimbang dengan komposisi vitamin dan mineral yang optimum atau bahan tambahan khas.
  4. Tekanan yang dialami. Dengan kejutan saraf, proses bertelur mungkin terganggu atau berhenti..
  5. Penyakit. Masalah kesihatan dapat dinyatakan baik oleh fakta bahawa kalkun duduk di sarang lebih jarang, dan oleh kelesuan, aktiviti lemah, kemurungan, kemerosotan penampilan penutup bulu. Dengan tanda-tanda ini, pastikan anda mendapatkan nasihat daripada doktor haiwan.

Nasihat! Antara lain, pemilik burung perlu memantau kepadatan stok individu: untuk 5 ekor kalkun seberat kira-kira 6 kg, sarang harus terletak di kawasan seluas 1 kaki persegi. m.

Keperluan untuk mengatur sarang

Berapa banyak telur ayam belanda banyak bergantung pada keselesaan dan keselamatan sarangnya. Pengeluaran telur dapat dikurangi secara serius dalam kasus di mana burung terpaksa bergegas di sudut yang sejuk dan gelap, dalam rancangan atau dekat dengan saudara yang bising. Keperluan untuk soket adalah seperti berikut:

  • pelaksanaan dalam bentuk kotak yang terbuat dari kayu;
  • mengisi dengan tanah kering dan rumput kering;
  • lokasi di tempat yang berdekatan dengan pengumpan, peminum dan bekas dengan campuran abu dan pasir.

Di sarang, perlu membersihkan secara berkala, menukar pengisi. Sekiranya kotor, burung akan mula mencari tempat baru, yang akan mempengaruhi jumlah telur.

Penting! Agar pengeluaran telur meningkat dan berpanjangan, dan naluri pengeraman tidak menyala pada ayam belanda, telur harus dikeluarkan dari sarang sekerap mungkin..

Telur yang diperoleh pada musim bunga boleh digunakan untuk menghasilkan muda.

Berapa kerap ayam belanda bergegas

Seberapa kerap ayam belanda digegarkan bergantung pada diet dan keadaan kesihatan. Sekiranya syaratnya betul, pemilik dapat memperoleh pengeluaran telur maksimum. Pada mulanya, burung membawa sebiji telur setiap beberapa hari, kira-kira seminggu kemudian - satu per hari (kadang-kadang setiap hari). Klac pertama dibezakan dengan saiz kecil dan pucat kuning telur (kerana kandungan nutrien yang buruk). Mereka boleh dimakan, tetapi ia tidak sesuai untuk menginkubkan kalkun. Selepas seminggu, telur sudah memenuhi semua syarat.

Untuk memastikan pengeluaran telur maksimum pada ayam belanda, pemilik berpengalaman menetapkan diet khas untuk burung muda. Ia membantu perkembangan sihat dan fungsi normal organ-organ sistem pembiakan. Setiap wanita harus menerima sekurang-kurangnya 350 gram. makanan yang terdiri daripada:

  • kentang rebus;
  • jagung;
  • barli;
  • kek bijirin;
  • keju kotej;
  • dedak barli dan gandum;
  • sayur-sayuran (wortel, labu, bit);
  • daging cincang (daging dan ikan);
  • kapur;
  • makanan tulang;
  • garam.

Nasihat! Setiap dua minggu disyorkan untuk menyolder wanita muda dengan larutan kalium permanganat yang lemah.

Selama satu tahun, seekor kalkun dapat bertelur 120-150 telur, tetapi jumlah pengeluaran telur hanya akan terjadi jika burung itu dipelihara dengan benar. Dan menentukan kandungan yang betul merangkumi makanan seimbang, dan sarang yang selesa, dan perlindungan dari penyakit, kebisingan dan tekanan..

Bilakah ayam belanda mula berbaring di rumah: berapa bulan, prestasi pembiakan

Kalkun domestik sangat murung dari segi bertelur. Untuk mendapatkan hasil pembiakan burung ini, anda perlu mengetahui semua selok-belok proses pengeraman telur..

Hanya dalam kes ini, anda boleh mendapatkan lebih banyak produk telur dan keturunan yang sihat..

Apabila ayam belanda mula berbaring di rumah

Wanita paling aktif pada awal Mac dan hingga akhir April. Pada musim bunga, semua unggas mencari tempat yang sesuai dan mula membina sarang mereka sendiri..

Dalam tempoh ini, perlu menyediakan burung dengan syarat yang betul untuk menjaga dan memberi makan, memantau kesihatannya dengan teliti..

Tanda produktiviti akan berlaku

Terdapat tanda-tanda yang mendorong para petani untuk membuat kesimpulan bahawa ayam belanda akan bertelur tidak lama lagi:

  • dia bergegas, mencari tempat terpencil di mana dia membawa bulu, ranting, daun;
  • wanita itu enggan berjalan pada waktu pagi;
  • dia menjadi gelisah, gelisah;
  • ayam belanda bersembunyi dari burung lain, ia tidak dapat dilihat di halaman atau rumah unggas;
  • suhu udara di dalam rumah dan di luar lebih dari +5 darjah.

Semua ini menunjukkan bahawa dia mula melengkapkan sarangnya dan bersedia untuk menetas..

Bagaimana ayam belanda bergegas?

Setiap kalkun adalah ibu yang penyayang, naluri keibuannya berkembang dengan baik. Dia membina sarang yang kuat dan selesa untuk anak-anaknya. Ayam akan menetas telur sehingga tempoh inkubasi berakhir..

Selepas pengeraman, dia juga merawat anak-anaknya. Kedua-dua betina dan jantan memiliki kecenderungan untuk inkubasi, jadi jika tidak ada cukup perempuan untuk diinkubasi, anda boleh meletakkan telur di bawah kalkun.

Burung dibiarkan setiap tahun, jumlah telurnya meningkat setiap tahun. Pada tahun ketiga, lebih sedikit telur muncul, yang tidak memungkinkan kita meramalkan bilangannya dengan tepat. Dalam kes ini, disarankan untuk memelihara beberapa burung yang berlainan usia dan keturunan, yang akan terus terbang.

Pada permulaan klac, ayam belanda bertelur sebiji telur dalam 2-3 hari.

Setelah beberapa lama, dia mula bertelur satu hari setiap hari atau setiap hari. Pada masa ini, anda perlu memantau imuniti burung dengan teliti. Sekiranya tidak ada cukup cahaya di rumah, burung akan menumpahkan dan berhenti bertelur..

Masalah ini dapat diselesaikan dengan mengatur pencahayaan selama 14 jam..

Pada masa yang sama, usia pembiakan burung bermula lebih awal daripada tarikh akhir (1-2 bulan), yang tidak menunjukkan kualiti produk yang tinggi. Sekiranya terdapat banyak cahaya, maka telurnya kecil. Sebagai peraturan, satu testis beratnya 70-100 g. Semakin muda betina, semakin ringan telurnya..

Pada usia berapa ayam belanda mula bertelur

Tempoh akil baligh bergantung kepada pelbagai faktor: keturunan, keturunan, berat badan, kandungan dan kekebalan..

Secara teori, ayam belanda bertelur untuk pertama kalinya pada 7-9 bulan.

Secara teori, ayam belanda bertelur untuk pertama kalinya pada 7-9 bulan. Sekiranya burung itu besar, maka untuk pertama kalinya membuat klac pertama pada 32-36 minggu, kecil - 28-30 minggu.

Dalam praktiknya, keadaannya berbeza: burung mampu menetas telur walaupun pada usia 5-6 bulan.

Telah terbukti secara saintifik bahawa kematangan awal adalah sifat keturunan, sementara lelaki lebih banyak mempengaruhi. Dalam hal ini, anda dapat meningkatkan produktiviti dengan memilih ayam belanda yang sesuai untuk mengawan.

Pembiakan semula

Pembiakan adalah tahunan, ia dipengaruhi oleh usia ayam peliharaan. Jadi, mereka paling banyak bertelur pada tahun pertama kehidupan. Kemudian penunjuk ini menurun: pada tahun kedua sebanyak 40%, pada tahun ketiga - sebanyak 60%.

Akibatnya, ayam belanda tidak dipelihara selama lebih dari tiga tahun, mereka dihantar untuk disembelih..

Berapakah bilangan telur yang dapat diperoleh daripada seorang individu dalam satu klac

Pada musim bunga dan akhir musim luruh, ayam belanda bertelur satu telur sehari atau setiap hari. Sebilangan burung dapat membawa lebih banyak pada masa ini, tetapi kenyataan ini agak terkecuali..

Sekiranya anda membuat keadaan yang optimum untuk menjaga dan memberi makan ayam, burung itu akan menghasilkan sebiji telur setiap hari..

Setelah telur diletakkan di bawah ayam untuk diinkubasi, ia akan dibiarkan selama 1-3 hari lagi dan dapat menghasilkan kira-kira 5 telur. Dalam kes ini, telur bertelur dikeluarkan. Anda boleh mendapatkan 50-75 telur setiap musim.

Berapa banyak telur seekor kalkun bertelur setiap tahun

Bergantung pada keturunan, ayam bertelur 118-125 telur dalam satu tahun. Kuantiti ini dipengaruhi oleh kesihatan dan keadaan hidup. Beberapa keturunan membawa hingga 160 keping.

Untuk membiakkan ayam dengan pengeluaran telur yang tinggi, mereka dipilih 50 hari selepas permulaan kopling. Pada masa yang sama, telur yang mempunyai lebih banyak telur sesuai untuk pengeraman. Selebihnya dihantar untuk disembelih.

Berapa tahun ayam belanda bergegas

Ayam bertelur bertelur setiap tahun, tetapi pada tahun ketiga pengeluaran telur menurun (hingga 60%), sehingga tidak disimpan lebih lama. Walaupun begitu, dalam keadaan yang dibuat dengan betul, pemakanan yang kompeten, penjagaan kesihatan, burung terus bergegas walaupun pada tahun ke-4 kehidupan..

Bolehkah seekor kalkun dibawa tanpa kalkun

Untuk ayam betina bertelur, dia tidak memerlukan ayam jantan. Dalam kes ini, testis seperti itu hanya digunakan untuk memberi makan, kerana ayam tidak menetas (telur tetap tidak dibuahi).

Dalam kes ayam belanda, keadaannya sama. Lelaki diperlukan agar keturunan muncul. Seorang lelaki boleh menyuburkan 10 betina.

Dalam kes ini, sperma berada di saluran genital lapisan selama beberapa waktu, yang memungkinkan untuk membawa telur yang disenyawakan selama 62-72 hari. Oleh itu, satu kawin setiap musim sudah cukup. Anak ayam menetas setelah 28-30 hari dari awal pengeraman.

Keturunan berat tidak digalakkan untuk mengawan. Kerana berat dan cakar yang kuat, ada kemungkinan kecederaan pada betina oleh kalkun, yang memberi kesan negatif terhadap produktiviti dan kesihatan burung.

Semasa mengawan, lelaki berkelakuan sangat agresif, sehingga cakar mereka dipotong terlebih dahulu.

Kesimpulannya

Penjagaan yang cekap dan keadaan penjagaan yang optimum akan mengekalkan pengeluaran ayam belanda yang tinggi. Penting untuk diingat: jangan berusaha untuk memastikan bahawa betina mula bertelur lebih awal, kerana produknya kecil.

Penting untuk menyediakan makanan, kebersihan, pencahayaan yang mencukupi kepada burung.

Bagaimana ayam belanda bergegas

Kalkun dijaga untuk mendapatkan daging pemakanan yang lembut. Hari ini, banyak baka dan salib telah dibiakkan, yang berkembang pesat dan hanya dalam beberapa bulan memberikan bangkai seberat 10-14 kg. Tetapi penghasilan telur burung adalah sama pentingnya. Semakin betina bertelur penuh sesuai untuk pengeraman, semakin banyak haiwan muda dapat diperoleh untuk tumbuh untuk daging. Pengeluaran telur ayam belanda tidak hanya bergantung pada baka, tetapi juga pada syarat menjaga dan memberi makan.

Berapa bulan ayam belanda mula bertelur

Kalkun di rumah mula bertelur pada usia 8-10 bulan. Permulaan meletakkan dipengaruhi oleh:

  • baka betina - kalkun ringan dibawa lebih awal daripada varieti berat;
  • keadaan penahanan - suhu udara, tempoh waktu siang;
  • diet.

Sekiranya ternakan dipelihara pada musim sejuk dengan cahaya semula jadi dan di gudang sejuk, maka permulaan bertelur akan ditunda hingga musim bunga.

Beberapa penternak unggas, yang berusaha mendapatkan telur dari individu muda secepat mungkin, secara artifisial meningkatkan waktu siang. Ini adalah kaedah yang berkesan, tetapi ia dapat digunakan dengan syarat bahawa burung tersebut sudah berusia 8 bulan.

Bolehkah mereka terbang tanpa seekor kalkun

Kalkun boleh bertelur tanpa kehadiran jantan di kawanan itu. Tetapi telur ini tidak akan dibaja, tidak mungkin mendapat anak ayam dari mereka..

Untuk 5-8 betina, anda perlu memelihara seekor kalkun. Selepas mengawan, ayam belanda akan bertelur selama 2 minggu.

Bagaimana ayam belanda bergegas

Kalkun betina mula bertelur ketika mencapai usia baligh. Adalah penting bahawa keadaan persekitaran yang baik untuk ini. Pengeluaran telur yang ditunjukkan dalam keterangan baka boleh berubah ke bawah jika norma dan syarat menjaga dan memberi makan tidak dipatuhi.

Berapa banyak telur seekor kalkun bertelur setiap tahun

Bergantung pada varieti, seekor kalkun betina bertelur dari 60 hingga 140 telur setiap tahun. Baka bertelur yang paling banyak dibiakkan di negara kita adalah:

  • Gangsa Kaukasia Utara - sehingga 140 keping setiap tahun;
  • putih lebar dada - 120 telur;
  • Moscow putih - 110-120 keping;
  • Putih Virginian, atau Belanda - 110 telur;
  • Tikhoretskaya hitam - kira-kira seratus telur.

Keturunan ini dikelaskan sebagai kalkun jenis ringan atau sederhana, mencapai berat hidup 9-15 kg.

Kalkun berat, memperoleh jisim 20-25 kg, hanya bertelur 50-80 telur setiap tahun.

Berapa kerap ayam belanda bergegas

Apabila seekor kalkun bertelur untuk pertama kalinya, seekor kalkun bertelur setiap 2-3 hari sekali. Apabila mereka semakin tua, kekerapan berbaring meningkat setiap hari atau setiap hari.

Berat setiap telur dari 70 hingga 95 g, bentuknya "telur" yang betul - dengan hujung yang tumpul dan tajam. Cengkerangnya padat, dicat dengan naungan kopi ringan dengan bintik-bintik kecil berwarna coklat kemerahan.

Pada pertengahan - akhir musim panas, ketika musim pembiakan menurun, kalkun bergegas selang 2-4 hari.

Berapa tahun ia bertelur

Betina dari ayam belanda bertelur hingga 8 tahun, tetapi ayam belanda digunakan di ladang sehingga 5 tahun. Setelah berumur 5 tahun, pengeluaran telur jatuh dan 50% dari biasa. Puncak produktiviti berlaku pada usia 2-3 tahun.

Bagaimana untuk mengetahui jika burung hendak bertelur

Seekor ayam belanda biasanya bertelur pada awal pagi. Datang ke gudang untuk makan pagi, peternak ayam telah menemui telur hangat di sarang.

Adalah mungkin untuk menentukan bahawa seekor kalkun muda sedang bersiap untuk bertelur dengan tanda-tanda berikut:

  • burung duduk di sarang, dan duduk di atasnya untuk beberapa lama;
  • betina mula "bersarang" - menarik bulu dan ranting ke sudut terpencil;
  • tidak keluar berjalan-jalan, bersembunyi dari kawanan;
  • jika anda mengambil seekor kalkun di tangan anda dan merasakan tulang perut dan kemaluan - jarak di antara mereka akan menjadi 3-4 jari.

Salah satu tanda awal untuk meletakkan adalah kawin ayam belanda. Penternak unggas yang berpengalaman percaya bahawa menutup kalkun betina merangsang permulaan klac..

Kesan status kesihatan terhadap pengeluaran telur

Orang-orang Turki bergegas dengan baik, hanya mereka yang sihat. Selain penyakit yang jelas mempengaruhi tingkah laku dan penampilan burung, ada masalah tersembunyi yang mempengaruhi pengeluaran telur. Ini adalah kekurangan vitamin, parasit luaran dan dalaman.

Avitaminosis

Kekurangan vitamin pada musim sejuk dan awal musim bunga secara langsung mempengaruhi bertelur, mendorongnya kembali sehingga burung itu mulai merumput. Selalunya, seekor ayam belanda yang terkurung di dalam lumbung menderita kekurangan vitamin C dan D.

Vitamin C terdapat dalam sayur-sayuran dan sayur-sayuran segar; tidak terdapat dalam biji-bijian dan makanan haiwan. Untuk mengatasi kekurangan vitamin dalam tubuh, ayam belanda diberi makan rumput kering dalam bentuk makanan rumput atau pemotongan. Vitamin C paling banyak terdapat pada kekacang dan jerami jelatang..

Kalkun juga diberi biji-bijian yang tumbuh (gandum, gandum, barli), 15-20 g per kepala setiap hari. Tepung bijirin kaya bukan sahaja dalam vitamin, tetapi juga unsur mikro. Ia membantu mengekalkan bekalan vitamin dalam badan dengan memberi sayur-sayuran segar: kubis, wortel, labu. Kadang-kadang burung diberi makan kaldu rosehip.

Vitamin D dihasilkan di bawah sinar matahari, dengan kekurangannya, tubuh menyerap kalsium dengan buruk, yang mempengaruhi kekuatan tulang dan kulit telur. Selain mengatur jalan-jalan musim sejuk, ayam belanda menambahkan larutan minyak vitamin D ke makanan mereka.

Selain memasukkan nutrien dalam bentuk semula jadi ke dalam makanan, kalkun diberi vitamin kompleks larut dalam air premix atau cair.

Parasit

Unggas boleh terganggu oleh kutu, kutu, kutu dan cacing. Dengan jangkitan yang lemah, penampilan ayam belanda hampir tidak berubah, tetapi burung itu tidak akan terburu-buru. Ayam terutamanya menderita kutu dan tungau, kerana seekor kalkun yang duduk di atas telur tidak dapat bangun dari sarang dan berenang di pasir.

Untuk mengelakkan jangkitan dengan parasit, sebulan sebelum permulaan musim pembiakan, rumah unggas dan burung itu sendiri dirawat. Anthelmintics diberikan terhadap cacing (Alben, Panakur). Untuk kutu, ternakan tersebut dirawat dengan serbuk khas yang mengandungi piretrum. Gudang dicat putih dan dibersihkan.

Keadaan am

Sebelum bermulanya musim pembiakan, ayam belanda diperiksa status pemakanannya. Sekiranya berat burung melebihi norma, dan timbunan lemak pada tubuh terasa jelas, maka diet akan dilakukan, mengurangkan jumlah makanan bijirin dan meningkatkan bahagian sayur-sayuran dan makanan kasar.

Sekiranya kalkun habis, diet harus diperbaiki ke arah meningkatkan nilai pemakanannya, idealnya - beralih ke makanan kompaun untuk kalkun dewasa.

Cara mendapatkan seekor ayam belanda untuk terbang di sarang

Selalunya betina muda mula bertelur di berbagai sudut bangsal, tepat di lantai. Oleh kerana itu, telur menjadi kotor, burung dapat menghancurkannya.

Sarang untuk ayam belanda dibina dari kayu, dalam bentuk kotak luas berukuran 40 x 60 cm. Ketinggian sisi tidak boleh lebih rendah dari 10 cm. Lantai dilapisi dengan jerami bersih, jerami atau habuk papan. Sarang diletakkan di lantai di sudut bangsal yang gelap. 2-3 lapisan akan memerlukan 1 sarang. Sekiranya anda merancang untuk meletakkan ayam belanda pada telur, maka setiap individu memerlukan kotak sarang yang berasingan.

Anda boleh menarik betina ke sarang menggunakan lapisan - telur tiruan. Ia dibuat dari plaster, kayu, dicat putih, atau diisi dengan pasir di dalam bekas plastik putih dengan bentuk dan ukuran yang sesuai.

Cara meletakkan ayam belanda pada telur

Sebagai peraturan, setelah meletakkan satu setengah hingga dua lusin telur, betina menyiapkan dirinya untuk duduk di sarang. Isyarat bahawa kalkun sudah siap untuk proses merenung akan mengeluarkan bulu dari dada. Burung menutup bahagian bawah sarang dalam keadaan rehat.

Telur dikumpulkan setiap hari semasa ayam belanda bertelur dan disimpan di tempat yang sejuk, dalam kaset telur dalam posisi tegak (ujung tumpul).

Apabila ayam induk telah menyediakan sarang dan duduk di atas katil, telur sebenar akan diletakkan pada waktu malam. Dari 13 hingga 18 keping diletakkan di bawah satu ayam.

Apabila betina duduk menetas, ayam belanda menjadi bosan. Agar dia tidak memikat rakan-rakannya dari sarang, dia juga dapat ditawarkan untuk menetas belasan anak ayam. Selalunya ayam belanda menjadi ayam jantan yang sangat baik. Mereka tidak bertelur hanya di bawah burung keturunan yang berat, dengan beratnya menekan kopling.

Sekiranya ayam belanda tidak ingin menetas, lebih baik meletakkannya di ruangan lain semasa inkubasi agar tidak mengganggu betina.

Berapa hari duduk di atas telur

Kalkun duduk di atas telur selama 26-29 hari. Serbuk Turki dari telur kecil mula menetas lebih awal, dari telur besar kemudian.

Masalah yang mungkin berlaku

Kadang kala ayam induk akan menjatuhkan sarang di tengah kitaran. Mungkin ada beberapa sebab untuk ini:

  • seekor kalkun memikat betina berjalan-jalan;
  • burung tidak selesa di sarang - sampah lembap, parasit perosak, terlalu panas;
  • berhampiran sarang, ayam belanda tidak diberi makanan dan air, sebab itulah betina terpaksa meninggalkan cengkeram untuk waktu yang lama;
  • ciri-ciri individu burung.

Sebagai peraturan, kebanyakan ayam belanda menetas dengan baik, tetapi ibu penyayang sangat dihargai. Ayam betina yang baik, walaupun dia berhenti berbaring, dapat menetas anak ayam bukan hanya kalkun, tetapi juga ayam, marmut dan itik.

Selalunya ayam belanda tidak terburu-buru pada pertengahan musim, kerana sebab berikut:

  • terlalu panas atau sejuk (di atas +30 darjah atau di bawah +10);
  • panjang waktu siang di rumah kurang dari 12 jam;
  • burung itu dijangkiti parasit;
  • bilik lembap, pengudaraan yang lemah;
  • terdapat terlalu banyak lelaki di kawanan itu dan mereka membosankan kalkun dengan pacaran.

Dengan tekanan dan keramaian yang tinggi (ada lebih dari 1 burung per 1 persegi persegi), ayam belanda juga menangguhkan bertelur.

Petua Berguna

Kalkun harus disimpan di rumah yang luas, ringan, hangat dan kering. Burung dewasa bertolak ansur dengan sejuk dan boleh berjalan di luar pada musim sejuk jika tidak ada angin dan suhunya tidak lebih rendah daripada -10 darjah. Tetapi kelembapan membahayakan burung ini, ayam belanda mendapat selesema dari sampah lembap dan mungkin mati..

Di sebelah sarang, anda perlu meletakkan pengumpan, peminum dan bekas dengan pasir untuk "mandi". Ayam yang prihatin tidak akan ingin menjauh dari telur, jadi makanan dan air harus berada dalam bidang penglihatannya. Sekiranya burung itu berhenti meninggalkan rumah, disarankan untuk membawanya keluar dari kandang untuk berjalan-jalan sekurang-kurangnya sekali sehari..

Untuk mendapatkan telur yang disenyawakan dari salib kelas berat, mereka menggunakan inseminasi buatan.

Kalkun seberat 22-25 kg mencederakan wanita, merobek punggung ke dalam darah. Di rumah, untuk mendapatkan ayam belanda yang besar dan berkembang pesat, lelaki ringan dipilih untuk betina dari keturunan yang berat. Sebelum mengawan, cakarnya diikat agar tidak tajam, dan betina kadang-kadang memakai selimut yang terbuat dari kain padat.

Kalkun memberikan telur besar yang enak, dari mana anda boleh mendapatkan haiwan muda untuk pembiakan lebih lanjut untuk daging. Agar burung mulai terburu-buru, perlu menyediakannya dengan keadaan yang sesuai, melengkapkan sarang dan mengatur diet penuh vitamin..

Pembuatan telur ayam belanda: soalan popular penternak ayam

Sebilangan besar petani unggas lebih gemar membiakkan ayam seperti ayam belanda. Kesepakatan itu menguntungkan kerana akhirnya mendapat produk daging berkhasiat, enak, dan juga telur. Yang terakhir melebihi ayam dari segi saiz dan berat.

Untuk meningkatkan ternakan yang ada, haiwan muda akan diperlukan, yang bermaksud bahawa petani perlu mengetahui pada usia berapa ayam belanda mula bertelur..

Burung spesies ini cukup menuntut, oleh itu, pengeluaran telur akan bergantung pada pelbagai faktor, antaranya kualiti kandungan dan kesejahteraan kalkun memainkan peranan penting. Kegiatan cengkeraman paling besar diperhatikan pada haiwan muda berusia di bawah satu tahun. Pada burung yang lebih tua, penunjuk ini menurun sebanyak 30%..

Bilakah tempoh bertelur bermula

Terlepas dari keturunannya, telur dapat diperoleh dari burung besar dari 7 atau 8 bulan dari saat kelahiran, tetapi ada pengecualian untuk setiap peraturan: di beberapa ladang, kalkun mulai meletakkan cengkeraman dari usia enam bulan.

Aktiviti bertelur tertinggi dicatatkan pada bulan Mac dan April. Ini disebabkan musim panas yang semakin hampir, pembentukan cuaca yang hangat. Pada masa ini adalah optimum untuk membiakkan anak ayam yang mana orang dewasa dapat dengan mudah mencari makanan..

Adalah mungkin untuk menentukan bahawa waktu untuk penampilan telur pertama hampir dengan fakta bahawa kalkun mula membina sarang, mengumpulkan bahan untuknya di seluruh kawasan kandang atau berjalan kaki. Sebilangan besar ayam betina adalah ibu yang sangat baik yang boleh dipercayai membesarkan usia muda.

Proses bertelur adalah tahunan, dengan beberapa peningkatan. Tetapi penunjuk ini tidak tetap sejak itu dari usia tiga tahun, bilangan telur mula berkurang. Pada tahap ini, pemilik harus menjaga ketersediaan burung muda agar penurunannya tidak banyak mempengaruhi pendapatan ladang..

Mengenai tempoh pengeluaran telur

Dalam keadaan normal, cengkaman bermula pada awal bulan Mac dan berakhir pada bulan April. Dengan pembiakan industri, ciri seperti itu tidak akan menguntungkan, kerana produknya mesti sepanjang tahun. Terdapat helah di sini untuk memanfaatkan burung..

Untuk memastikan batu lebih awal, cahaya buatan akan diperlukan, yang akan membuat kalkun percaya bahawa musim bunga telah tiba dan cahaya semula jadi telah meningkat. Dengan memanipulasi tempoh hari, pemilik ladang besar mempengaruhi bertelur - dari pengurangan hingga penghentian sepenuhnya, hal yang sama berlaku untuk perubahan penutup bulu.

Cahaya boleh mempengaruhi burung sedemikian rupa sehingga dapat mempercepat atau, sebaliknya, memperlambat proses yang ada di alam ke arah yang diperlukan seseorang. Walau bagaimanapun, pengetahuan tersebut tidak boleh disalahgunakan. Pencahayaan buatan dalaman hanya boleh dipasang ketika burung mencapai usia lapan bulan, dan ini berlaku untuk lelaki dan wanita.

Dengan pencahayaan berlebihan pada burung yang belum mencapai kematangan seksual, kualiti produktifnya merosot. Peletakan tidak hanya akan dimulakan lebih awal, tetapi produknya sendiri akan lebih rendah dari ukurannya. Ini juga mempengaruhi pertumbuhan muda masa depan, yang mungkin dilahirkan lemah, mengalami pelbagai kecacatan..

Petunjuk yang paling ideal adalah kehadiran cahaya di dalam bilik dari 13 hingga 17 jam sehari. Untuk mendapatkan produk dalam kuantiti yang diperlukan, disarankan untuk mengambil sampel di antara wanita mengikut petunjuk terbaik. Cukup mudah untuk mengaturnya: dalam kumpulan yang mengandungi ayam belanda pada usia yang sama, kawalan kopling dilakukan, yang merangkumi jangka masa 40 hari. Sesiapa yang menunjukkan hasil terbaik dari segi jumlah telur akan pergi ke kumpulan ayam betina, di samping itu, sifat seperti itu diwarisi kepada keturunan.

Mengenai penunjuk kuantitatif

Sekiranya kita bercakap mengenai nombor tertentu, maka semuanya bergantung pada ciri keturunan. Dari seekor ayam belanda Kaukasia Utara rata-rata, anda dapat memperoleh hingga 125 telur dalam 365 hari, beberapa perwakilan dari baka yang sama meletakkan 160 telur, dan lapisan terbaik mempunyai catatan - lebih dari 220 telur dalam 365 hari yang sama. Rata-rata, sebiji telur seberat 70 g.

Kalkun mesti disediakan dengan syarat yang sesuai untuk bertelur agar berjaya. Indeks suhu di rumah burung tidak boleh kurang dari +10 darjah, sangat penting di mana terdapat rumah bersarang. Bahagian rumah yang paling tenang dikhaskan untuk sarang, dan sarang itu sendiri boleh dibuat dari kotak, bahagian bawahnya akan ditutup dengan tempat tidur yang lembut dan selesa.

Untuk 5 ekor ayam belanda, cukup untuk menempatkan satu rumah. Sebilangan ladang menggunakan sistem bersarang berjenjang - biasanya dua baris 8. Ukuran purata kotak seperti itu ialah 50x70x60.

Di sebelah sarang, bekas makanan dan air dipasang, serta mandi kering dengan campuran abu dan pasir, sehingga burung dapat menyingkirkan serangga penghisap darah parasit yang akan mengganggunya selama masa bersarang..

Sebilangan besar ayam belanda adalah ayam yang sangat baik yang tidak kehilangan naluri keibuan mereka. Tanpa pengawasan manusia, mereka dapat duduk di sarang untuk waktu yang lama dan tidak membiarkannya bahkan mencari makanan. Dalam keadaan ini, burung menurunkan berat badan dengan cepat, sehingga keletihan. Untuk mengelakkan keadaan seperti itu, pemilik harus menjaga burungnya, menarik betina keluar dari sarang seperti yang diperlukan, dengan berhati-hati. Burung boleh dihantar untuk berjalan kaki singkat atau dibawa ke bekas dengan makanan.

Sangat menarik untuk mengetahui bahawa bukan sahaja wanita, tetapi juga lelaki boleh menginkubasi. Sebaik sahaja anak muda dilahirkan, disarankan untuk memindahkannya secara berasingan, memperuntukkan sebahagian kecil kandang burung untuk tujuan ini. Serutan besar atau jerami berkualiti tinggi digunakan sebagai tempat tidur. Tidak boleh ada rancangan di mana anak ayam duduk. Suhu ideal adalah sekitar +35 darjah. Sebaiknya jaga anak ayam di bawah umur 24/7 sehingga 14 hari..