Makanan melangsingkan badan. Apa, bagaimana dan kapan makan untuk menurunkan berat badan?

Terdapat juga untuk menurunkan berat badan - impian banyak gadis yang, dalam mencari sosok langsing, sering mengalami diet yang paling teruk pada diri mereka sendiri. Sudah tentu, beberapa minggu dengan timun sahaja akan membantu anda menurunkan berat badan beberapa kilogram, tetapi setelah rasa lapar seperti itu, mereka yang menurunkan berat badan sering mulai memberi penghargaan kepada penderitaan yang mereka alami dengan roti dan coklat. Dan sudah tentu berat badan kembali cepat.

Selain itu, "lompatan" seperti itu sangat berbahaya bagi tubuh secara amnya dan metabolisme khususnya. Pemakanan yang betul untuk menurunkan berat badan sama sekali tidak diet ketat dan puasa episodik. Ini adalah cara hidup tertentu. Dan untuk mencapai keharmonian dan akhirnya mencapai ukuran yang diinginkan, anda harus mempertimbangkan semula tabiat dan diet anda untuk selamanya. Namun, berita baiknya adalah bahawa pemakanan yang betul tidak bermaksud melepaskan makanan yang lazat dan rasa lapar yang berterusan. Tetapi ada peraturan tertentu di sini, dan mereka yang ingin menurunkan berat badan harus mengetahui mengenainya..

Menurunkan berat badan dengan faedah kesihatan

Semua sistem pemakanan sihat moden tidak hanya bertujuan untuk menurunkan berat badan, tetapi juga untuk promosi kesihatan. Menjadi sombong dan gementar tidak popular sekarang ini. Kecantikan adalah keindahan dan keceriaan. Sudah menjadi tidak senonoh untuk mengakui secara terbuka mengikuti diet "lapar", tetapi semua orang senang berkongsi maklumat mengenai makanan organik, pameran ladang, vegetarian dan pemakanan makrobiotik..

Dan pakar pemakanan menyokong trend ini. Pada pendapat mereka, diet untuk menurunkan berat badan harus diubah sehingga tubuh menerima semua nutrien, vitamin dan unsur surih dalam jumlah yang mencukupi. Tetapi ia juga harus lazat, kerana tekanan berterusan dari rasa lapar dan kebosanan dari makanan tanpa rasa yang monoton tidak memberi manfaat kepada jiwa dan badan..

Prinsip pemakanan untuk menurunkan berat badan

Sebelum mula menyusun menu, anda perlu memahami beberapa prinsip pemakanan sihat. Mari pertimbangkan yang utama:

Makan makanan kecil dan kerap

Sebaiknya bahagikan keseluruhan diet harian kepada 5 makanan dan makan pada masa yang sama, dan makanan terakhir harus diambil 2-3 jam sebelum tidur. Sistem ini menghalang tubuh daripada kelaparan tanpa perlu, yang bermaksud anda tidak akan makan berlebihan. Pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan tidak dapat diganti.

Menyerah makanan segera

Ini termasuk bukan sahaja hamburger, tetapi juga produk separuh siap, sosej, sosej, kentang goreng, makanan dalam tin, shawarma dan banyak lagi. Makanan siap kalori sangat tinggi, mengandungi sejumlah besar bahan pengawet, warna dan rasa buatan yang memberikan bau dan rasa yang menyelerakan, serta sos berlemak atau pedas. Di samping itu, di tempat makanan segera beratus-ratus hidangan dibuat dengan minyak bakar yang sama, yang mengandungi karsinogen. Sekiranya anda masih mempunyai keraguan, fikirkanlah ini - satu set standard hamburger, segelas cola dan satu kentang goreng adalah 1200-1400 kalori, iaitu hampir norma harian, tetapi pada masa yang sama tidak ada vitamin, serat yang sihat dalam makan malam seperti itu. dan hampir tiada protein. Tetapi berlebihan - lemak tepu dan karbohidrat sederhana. Kesimpulannya jelas.

Kunyah makanan sehingga bersih

Eksperimen menunjukkan bahawa jika anda mengunyah makanan anda kira-kira 40 kali, anda dapat menurunkan berat badan tanpa mengubah tabiat makan anda. Dan apabila digabungkan dengan diet yang sihat, cara mudah seperti ini menghasilkan hasil yang sangat mengagumkan. Makanan yang dikunyah dengan lebih baik lebih mudah dicerna, lebih-lebih lagi, dalam hal ini, kita makan lebih lambat dan otak menerima isyarat kenyang pada waktunya, yang menghilangkan risiko makan berlebihan..

Minum air

Air adalah pemangkin untuk semua proses kehidupan. Dua liter air minum sehari akan membantu mempercepat metabolisme, menghilangkan toksin dalam masa dan mengelakkan penahan cecair - iaitu edema. Ingat bahawa air tidak termasuk teh, kopi, jus dan minuman lain: contohnya, teh hitam dan kopi, sebaliknya, mengeringkan badan, sementara jus buah dan minuman mengandungi gula. Ini tidak bermaksud bahawa anda tidak boleh minum jus, hanya untuk tubuh, jus lebih banyak makanan daripada cecair..

Jejaki baki anda

Kita memerlukan protein, lemak dan karbohidrat untuk kesihatan, kesejahteraan dan kurus. Keseimbangan anggaran ialah 75 g protein: 60 g lemak: 250 g karbohidrat: 30 g serat. Protein sangat penting untuk membina tisu otot, lemak sangat penting untuk berfungsi dengan baik otak dan sistem saraf, serta untuk kulit, dan karbohidrat memberi kita tenaga..

Pengiraan kandungan kalori harian makanan yang dimakan

Untuk mengetahui berapa banyak kalori yang anda perlukan setiap hari, anda boleh menggunakan salah satu formula pengiraan kalori. Formula yang paling biasa digunakan ialah Tom Venuto. Ia kelihatan seperti ini:

66 + (13.7? Berat dalam kg) + (5? Tinggi dalam cm) - (6.8? Umur) - untuk lelaki;

655 + (9.6? Berat dalam kg) + (1.8? Tinggi dalam cm) - (4.7? Umur) - untuk wanita.

Angka yang dihasilkan dikalikan dengan pekali aktiviti fizikal:

1.2 - gaya hidup tidak aktif;

1.38 - aktiviti fizikal sederhana (latihan, berlari, berenang, berjalan-jalan 1-3 kali seminggu);

1.56 - aktiviti fizikal yang tinggi (latihan sukan yang sengit 3-5 kali seminggu);

1.73 - aktiviti fizikal yang sangat tinggi (aktiviti fizikal yang sengit setiap hari);

1.95 - tahap maksimum aktiviti fizikal (latihan harian yang sengit, kerja fizikal yang keras).

Hasil akhirnya adalah keperluan kalori harian anda, di mana berat badan tidak akan meningkat atau menurun. Makanan untuk menurunkan berat badan harus mengandungi lebih sedikit kalori. Walau bagaimanapun, doktor tidak menasihatkan untuk mengurangkan kandungan kalori diet dengan lebih daripada 20%, jika tidak, anda boleh membahayakan tubuh dan melambatkan metabolisme. Semasa menurunkan berat badan, kadar kalori perlu dihitung semula.

Produk pelangsingan

Sebiji epal dan satu gula-gula coklat mengandungi jumlah kalori yang hampir sama. Namun, dari segi pemakanan sihat, ini sama sekali tidak sama. Diet untuk menurunkan berat badan harus mengandungi makanan yang kaya dengan vitamin dan asam amino, serta mengurangkan rasa lapar dan mempercepat metabolisme.

Kobis

Sayuran ini kaya dengan vitamin A, C, E, K dan B, serat, ia juga mengandungi banyak kalsium, fosforus, kalium, magnesium, besi, tembaga, zink, mangan, fluor. Dengan semua kekayaan ini, kubis mengandungi sedikit kalori, tetapi badan menghabiskan banyak tenaga untuk memprosesnya. Di samping itu, anda boleh memasak pelbagai hidangan dengan kubis - salad, sup, kaserol, bebola daging, gulungan kubis dan banyak lagi..

Ikan laut mengandungi asid tak jenuh ganda - yang paling penting untuk tubuh Omega-3, serta vitamin A, D, E dan K. Ikan hampir protein yang ideal. Tetapi menggoreng dalam minyak dalam jumlah yang banyak menafikan faedahnya, jadi lebih baik memilih ikan rebus, kukus atau bakar..

Chicory

Akar kering dan hancur ini pernah digunakan sebagai pengganti kopi yang murah, tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini telah banyak digunakan dalam diet penurunan berat badan. Ia mengandungi inulin, bahan yang menormalkan proses metabolik. Chicory bertindak sebagai diuretik ringan, membuang lebihan cairan dan kelaparan yang membosankan. Anda boleh minum minuman chicory pada bila-bila masa sepanjang hari - rasanya seperti kopi, tetapi tidak ada kafein di dalamnya.

Soba

Soba kaya dengan zat besi, vitamin B1, B2, B6, PP, P, ia juga mengandungi iodin, kalsium, fosfor. Buckwheat tidak hanya cepat jenuh, membantu menjaga rasa kenyang lebih lama, tetapi juga meningkatkan fungsi saluran pencernaan, dan juga menurunkan kadar kolesterol. Oleh itu, bubur soba di atas air adalah salah satu hidangan kegemaran model fesyen dan ballerina..

Muesli

Tidak suka soba - makan muesli. Dibuat dari serpihan bijirin utuh, seratnya sangat tinggi, yang dapat membantu anda kenyang dengan cepat dan meningkatkan fungsi usus. Kadang-kadang kacang, biji dan buah kering ditambahkan ke muesli, yang meningkatkan rasa, tetapi menambah kalori. Walau bagaimanapun, jenis muesli ini masih sangat berguna. Anda harus mengelakkan bijirin sarapan dengan kandungan gula yang tinggi, dengan penambahan pewarna, perisa, pengawet, buah-buahan manisan - ia tidak ada kaitan dengan diet yang sihat. Untuk menurunkan berat badan, anda perlu makan muesli untuk sarapan pagi, menuangkan 5-6 sudu besar bijirin kering dengan susu rendah lemak atau yogurt semula jadi.

Lupakan produk ini!

Anda tidak dapat menurunkan berat badan tanpa mengorbankan beberapa tabiat buruk. Semak semula menu anda dan kecualikan makanan berikut dari itu selamanya:

  • Sosej, sosej;
  • Gula-gula, pengawet, selai (hanya coklat gelap semula jadi dalam jumlah kecil atau jem yang diseduh menggunakan pemanis sesuai);
  • Kerepek, keropok dan makanan ringan lain;
  • Semua goreng (terutamanya goreng);
  • Marjerin, minyak sayuran halus. Sekiranya anda tidak dapat melakukannya, ganti dengan krim atau zaitun semula jadi;
  • Roti putih dan roti bakar;
  • Minuman berkarbonat manis dan jus bungkusan siap;
  • Alat Manisan;
  • Lard, daging asap, daging berlemak;
  • Produk dan acar salai;
  • Sos berlemak, terutamanya mayonis.

Senarai Lengkap Produk Pelangsingan

Anda adalah apa yang anda makan! Salah satu kebenaran umum mengatakan. Memang, keadaan tokoh kita bergantung pada set makanan yang dimakan setiap hari. Oleh itu, senarai makanan yang betul sangat penting, kepentingannya meningkat beberapa kali, jika makanan itu juga membantu mengurangkan berat badan. Perkara ini akan dibincangkan dalam artikel.

  • Produk pelangsingan
  • Makanan yang mengganggu penurunan berat badan
  • 10 produk terbaik untuk penurunan berat badan (video)

Produk pelangsingan

Tidak mungkin anda dapat menurunkan berat badan tanpa membuat perubahan pada diet anda. Menurut statistik, 90% hasil penurunan berat badan bergantung pada produk yang dipilih dengan betul. Dengan syarat, ia boleh dibahagikan kepada beberapa jenis: protein, karbohidrat, pembakar lemak.

Makanan pembakar lemak

Terdapat sebilangan besar produk sihat yang membakar lemak, jika tidak ia disebut makanan berkalori negatif, mereka mempercepat penurunan berat badan dan anda perlu tahu mengenainya..
Pada dasarnya, pembakar lemak merangkumi komponen yang memerlukan kos pencernaan yang besar. Tubuh berfungsi dan memecah nutrien, tenaga yang dibelanjakan untuk pemisahan, membuang lapisan lemak.

Sayur-sayuran. Ini termasuk:

  • Saderi. Selalunya terdapat dalam resipi minuman pelangsing dan salad. Bagaimana ia berguna untuk menurunkan berat badan? Artikel ini akan memberitahu.
  • Kobis. Apa-apa jenis membantu menghilangkan pound tambahan, selain itu, ia adalah salah satu daripada sedikit yang mempunyai kalori sifar..
  • Timun. Mereka adalah 90% air dan menyumbang kepada pengeluaran cecair yang cepat dari badan.
  • Lobak. Ia boleh dimakan dalam jumlah besar tanpa rasa takut akan gemuk, kerana 100 gram wortel hanya mengandung 25 kkal. Untuk penyerapan beta-karoten yang lebih baik, salad wortel paling sesuai dengan sayur atau minyak zaitun..
  • Tomato. Kandungan serat tinggi menormalkan mikroflora usus, mencegah kembung.
  • Beet. Kandungan betaine yang tinggi dalam sayur-sayuran merah menyumbang kepada penurunan berat badan, ia mengoksidakan sel lemak, akibatnya menjadi lebih kurus dan mati. Dan kandungan antioksidan kurkumin menghalang sel-sel lemak terbentuk semula.
  • Lobak. Menormalkan tahap gula dalam darah, meningkatkan rembesan asid gastrik. Tidak ada resep khusus untuk penggunaannya, tetapi anda boleh memasukkannya ke dalam diet dalam bentuk murni atau dalam salad..
  • Labu. Ia adalah peneraju kandungan nutrien. Vitamin T meningkatkan metabolisme dan badan dengan mudah mengasimilasikan makanan berat.
  • Lobak. Dipercayai bahawa warna lobak yang lebih terang, lebih berguna. Ini dijelaskan oleh kandungan enzim antosianin khas di dalamnya. Di samping itu, kandungan serat yang tinggi mempunyai kesan yang baik pada usus, membuang toksin dan mencegah pemendapan garam.
  • Artichoke. Ekstrak artichoke mengandungi antioksidan, menurunkan kolesterol dan menormalkan fungsi usus, dan juga mengurangkan selera makan. Kesan yang paling besar adalah hasil gabungannya dengan kacang dalam makanan diet..
  • Brokoli. Milik keluarga kubis dan merupakan produk rendah kalori 30 kcal per 100 gram.
  • Zucchini. Mereka digunakan dalam diet untuk mengurangkan kandungan kalori dan lemak makanan. Mereka menormalkan keseimbangan air-garam.
  • Lada: Bulgaria, cili, kacang tanah. Mereka mengandungi zat capsaicin, yang meningkatkan peredaran darah, menghilangkan rasa lapar.
  • Daun selada. Seratus gram daun hanya mengandungi 16 kcal. Ubat serba boleh untuk mengisi perut anda tanpa merosakkan sosok anda.
  • Chicory. Minuman paling popular yang menggantikan kopi. Ia mengandungi tiga komponen: inulin, pektin, intibin. Mereka mempunyai kesan yang baik pada badan. Yaitu, mereka membuang cecair berlebihan, mempercepat metabolisme, dan menyingkirkan adiposit. Dua atau tiga cawan minuman yang indah ini sehari cukup, ia boleh diminum dalam bentuk tulen dan susu.
  • Bawang putih. Mempercepat proses menurunkan berat badan hanya jika diminum segar, tanpa rawatan panas.

Buah-buahan:

  • Buah limau gedang. Dianggap sebagai buah yang paling popular di kalangan orang yang menurunkan berat badan, dan tidak sia-sia, mereka bukan sahaja menurunkan kadar insulin, tetapi juga menahan selera makan..
  • Jeruk. Mengisi badan dengan tenaga, menggerakkan darah melalui urat, memaksa badan untuk bekerja lebih cepat.
  • Epal. Kegunaan buah ini sangat kecil, mereka menurunkan kadar kolesterol, melegakan gangguan saluran pencernaan.
  • Nanas. Terima kasih kepada enzim yang dikandungnya, bromelain mendorong penyerapan makanan berlemak. Satu gigitan sudah cukup selepas makan.
  • Plum.
  • Tembikai.
  • Kiwi. Kaya dengan vitamin untuk mengurangkan selera makan dan membersihkan badan.
  • Lemon. Mereka meningkatkan keasidan, akibatnya kalium diserap lebih cepat, dan juga membersihkan sistem pencernaan. Baca lebih lanjut mengenai faedah lemon untuk menurunkan berat badan - baca di sini.
  • Persik.
  • Limau purut.
  • Mangga.

Beri:

  • Tembikai.
  • Raspberry.
  • Strawberi.
  • Blueberry.
  • Kranberi.
  • Buckthorn laut.

Hijau dan herba:

  • Buah pelaga. Kerana kandungan minyak pati yang tinggi, metabolisme meningkat, karbohidrat sederhana dan makanan berlemak dipecah lebih cepat.
  • Lada cayenne.
  • Kayu manis. Menormalkan metabolisme karbohidrat, menstabilkan kadar glukosa, yang meningkatkan pengumpulan lemak subkutan di dalam badan. Dalam artikel seterusnya, kami akan memperincikan faedah kayu manis untuk penurunan berat badan..
  • Selasih.
  • Jelingan.
  • Pudina.
  • Thyme.
  • Sage.
  • Tarragon.
  • Teh hijau. Ia adalah antioksidan yang kuat, mengandungi enzim yang membantu membakar lemak. Sebaiknya minum empat cawan sehari di antara waktu makan, tetapi jangan sesekali selepas makan..
  • Halia. Apabila memasuki perut, secara aktif meningkatkan penyerapan sisa makanan. Gunakan akar halia daripada daun dan serbuk untuk kesan yang berjaya.

Seperti yang anda lihat, pemimpin yang tidak dipertikaikan antara produk yang memecah lapisan lemak adalah buah-buahan dan sayur-sayuran. Pada musim luruh dan musim panas, harganya berpatutan, dan mereka juga merupakan gudang vitamin. Pada musim sejuk, anda boleh menggunakan rempah yang dituai dari musim panas..

Makanan protein untuk penurunan berat badan

Banyak sistem pemakanan dibina berdasarkan makanan protein, dan untuk alasan yang baik. Protein sukar dicerna, tubuh cepat tepu dengan makanan rendah kalori, sambil menurunkan berat badan, tetapi mengekalkan jisim otot.

  • Keju kotej dengan peratusan lemak hingga 2. Ia dianggap makanan yang mudah dicerna, oleh itu ia sering digunakan untuk hari puasa.
  • Daging tanpa lemak: Ayam tanpa kulit, Arnab, Turki, Daging Sapi, dan Veal.
  • Kefir dan susu dengan kandungan lemak hingga 1.5%. Mengandungi bakteria bermanfaat yang mendorong pemecahan lemak aktif.
  • Ikan tanpa lemak: ikan mas, ikan mas krusian, pike, pollock, cod, dan lain-lain.
  • Serum susu.
  • Telur (rebus lembut, rebus).
  • Makanan laut: udang, sotong, kerang.

Produk karbohidrat

Walaupun makanan karbohidrat lebih berkhasiat daripada makanan protein, dan tidak boleh digunakan secara berlebihan, senarai makanan yang dipilih dengan betul akan membolehkan anda bukan sahaja menambah berat badan, tetapi juga menurunkannya. Ini adalah karbohidrat kompleks yang tidak menyebabkan lonjakan insulin dan tinggi serat.

  • Soba. Mengandungi sejumlah besar zat besi dan yodium. Walaupun hakikatnya ia adalah produk karbohidrat, ada karbohidrat yang tidak dapat diabaikan di dalamnya, dan terdapat banyak protein - 11 persen, sehingga cepat jenuh tubuh.
  • Kekacang: kacang, kacang polong, kacang.
  • Oatmeal. Menormalkan fungsi usus dan menggalakkan penurunan berat badan.
  • Nasi coklat. Membuang toksin dan racun dari badan, sehingga membersihkannya.
  • Roti bijirin.
  • Dedak. Kaya dengan serat dan boleh menggantikan roti apa pun.

Produk Perut Langsing

Perut yang rata adalah impian ramai wanita. Bahagian perut - kawasan yang bermasalah sering sukar untuk memusnahkan lapisan lemak di atasnya. Anda melakukan senaman, anda dioleskan dengan krim khas, tetapi perut anda tidak hilang. Kemungkinan besar, alasannya adalah kerana anda makan makanan yang salah. Pertimbangkan senarai peruntukan penyelamatan yang akan membantu anda mendapatkan perut yang rata.

  1. Sayur-sayuran dan buah-buahan. Gantikan tanaman bijirin (roti, tepung) dengan sayur-sayuran dan buah-buahan. Pengganti yang paling berkesan adalah buah-buahan dan sayur-sayuran oren dan merah: jeruk, jeruk keprok, lada merah, wortel, limau gedang, pic dan lain-lain. Mereka mengandungi beta-karoten dan vitamin C untuk membantu menurunkan berat badan di pinggang.
  2. Daging tanpa lemak: daging lembu, daging lembu.
  3. Ikan dengan peratusan lemak rendah.
  4. Susu.
  5. Yogurt semula jadi.
  6. Selenium mineral dalam kacang, biji-bijian, daging merah, makanan laut.
  7. Minyak zaitun.
  8. Alpukat.

Makanan yang mengganggu penurunan berat badan

Saya ingin memberitahu anda tentang produk "berbahaya" yang boleh menghalang anda dalam perjalanan ke transformasi dan sosok yang cantik.

  1. Mentega, marjerin.
  2. Lemak.
  3. Krim masam dan krim.
  4. Keju melebihi 30% lemak.
  5. Keju kotej lebih daripada 5% lemak.
  6. Mayonis, saus tomat.
  7. Daging lemak.
  8. Ikan berlemak.
  9. Daging salai.
  10. Semua jenis makanan dalam tin.
  11. Gula.
  12. Kacang mete, kacang tanah, biji.
  13. Memelihara dan mengacau.
  14. Gula-gula: gula-gula, coklat, pastri, kek, krim, marshmallow dan gula-gula lain.
  15. Pastri: roti, biskut, roti putih, roti halia.
  16. Ais krim.
  17. Susu pekat.
  18. Rangup.
  19. Air berkilau.
  20. Minuman beralkohol.
  21. Pizza, hamburger, sandwic, mi segera.

Gunakan secara sederhana:

  1. Minyak sayuran.
  2. Pasta.
  3. Buah (tidak lebih daripada 500 gram sehari).
  4. Telur (maksimum 4 telur setiap minggu).
  5. Sayang.
  6. Walnut, hazelnut, badam.
  7. Bijirin.
  8. Kentang.
  9. Kopi.

Setelah mempelajari secara menyeluruh senarai makanan ajaib untuk memerangi kegemukan, sekarang anda dapat mulai bergerak menuju keharmonian dengan bantuan pengetahuan yang diperoleh. Tetapi ingat, makan produk penurunan berat badan tanpa diet dan diet yang jelas, serta tanpa aktiviti fizikal, mungkin tidak disertai dengan kesan positif, bahkan mungkin tidak ada. Oleh itu, hanya gabungan sistem pemakanan dan sukan yang kompeten yang akan membawa hasil yang positif..

Kami mengucapkan semoga berjaya di jalan transformasi, mengurangkan berat badan di rumah adalah mungkin!

Pemakanan yang betul untuk penurunan berat badan di rumah - menu selama seminggu

Pemakanan untuk menurunkan berat badan di rumah adalah asas untuk menghilangkan sentimeter berlebihan di pinggang. Berat badan yang berlebihan memberi kesan negatif kepada kesihatan manusia. Tetapi tidak semua orang mahu menjalani diet yang sia-sia. Mari kita bincangkan cara makan yang betul untuk menghilangkan pound tambahan.

Kaedah dan prinsip penurunan berat badan yang berkesan

Kehilangan berat badan berlebihan dengan penggunaan diet yang ketat menunjukkan hasil yang menakjubkan, dan dalam jangka masa yang singkat. Menjaga kehilangan berat badan kadang-kadang sukar.

Mengurangkan berat badan adalah tekanan. Selepas serangan lapar yang teruk, tubuh menghantar isyarat ke otak untuk menyimpan lemak untuk kegunaan masa depan..

Pemakanan yang betul untuk menurunkan berat badan di rumah dapat mengelakkan tekanan, kemurungan dan kegelisahan. Sebagai tambahan, seseorang melihat makanan yang diambil secara lisan, sebelum ini menganalisis bahaya yang ditimbulkan kepada kesihatan.

Terdapat beberapa prinsip untuk penurunan berat badan yang berkesan:

  • Tahap persediaan adalah membersihkan badan dari toksin dan toksin. Karbon aktif dan sekurang-kurangnya 2 liter cecair bersih digunakan sebagai penyerap. Untuk pembersihan yang lebih selamat, anda boleh mengganti ubat dengan makanan kaya serat. Pembersihan dilakukan dalam 1 hari. Ini menyiapkan badan untuk pemakanan yang betul;
  • Seimbangkan diet anda dengan lemak, protein, karbohidrat, mineral dan vitamin. Dengan ketidakseimbangan, kerja semua sistem organ terganggu. Kesihatan yang buruk adalah sumber perkembangan patologi;
  • Kembangkan program senaman tertentu berdasarkan ciri-ciri individu.

Bahagian paling sukar untuk menurunkan berat badan adalah bermula

Wanita dan lelaki yang ingin menghilangkan berat badan berlebihan tidak tahu harus memulakannya:

  • Peringkat awal melibatkan melakukan pemeriksaan diri dan menentukan sebabnya.
  • Ikuti mental untuk menurunkan berat badan. Pakar pemakanan menasihatkan menyimpan buku nota, buku nota, atau buku latihan. Perkenalkan tujuan, tugas dan hasil yang ditetapkan secara berkala. Sebagai perbandingan sebelum dan sesudahnya, diperlukan untuk mencatatkan petunjuk peribadi: berat badan hingga kini, pinggang, dada dan pinggul, anggaran berat badan yang dianggarkan dan diinginkan, nyatakan sebab berat badannya besar. Penting untuk menyesuaikan diri secara psikologi. Bagi orang yang berumur lebih dari 50 tahun, disyorkan untuk mengurangkan berat badan di bawah pengawasan pakar pemakanan. Pada usia ini, semua proses dalam tubuh manusia menjadi perlahan, oleh itu, penyingkiran simpanan lemak berlaku secara perlahan.
  • Tetapkan matlamat untuk diri anda dengan betul - angka berat badan yang diingini. Perkara utama adalah tidak berlebihan, jika tidak, terdapat risiko trauma psikologi. Sebilangan gadis dan wanita membawa diri kepada penyakit yang teruk dan berbahaya - anoreksia. Sasaran dan tarikh sasaran harus realistik dan dapat dicapai. Penurunan berat badan sebanyak 3-4 kg sebulan tidak akan membahayakan. Tidak layak mendapatkan timbangan setiap hari, prosedur kawalan dijalankan tidak lebih dari 1 kali dalam 7 hari.
  • Sekiranya tidak ada kemahuan, orang di sekitar dan saudara-mara mesti belajar menyokong, menolong dalam apa jua keadaan. Kerosakan pemakanan adalah perkara biasa, jadi penting agar semua ahli keluarga berkongsi makan siang, sarapan dan makan malam dengan anda..
  • Adalah perlu untuk menetapkan diet secara beransur-ansur. Jadi, badan cepat menyesuaikan diri dengan keadaan baru dan tidak akan mengalami tekanan..
  • Belajar minum air bersih dan ditapis. Cecair tidak berkarbonat membawa daya tarikan dan tenaga. Elaun harian untuk orang dewasa adalah sekurang-kurangnya 2 liter.
  • Hampir semua pakar pemakanan mengesyorkan menggabungkan pemakanan yang betul dengan senaman. Dengan berat badan yang berlebihan, anda perlu bersenam di gim dengan tenaga pengajar yang akan membantu anda memilih latihan yang betul dan mengikuti teknik pelaksanaannya.

Dengan mengikuti semua cadangan penyediaan di atas, peralihan kepada pemakanan yang betul akan menjadi kurang menyakitkan..

Makanan tanpa diet

Anda boleh menurunkan berat badan tanpa berdiet. Prosesnya akan memakan masa yang lama dan memerlukan organisasi diri.

Nasihat pemakanan dari pakar pemakanan akan membantu anda membuat diet yang sihat dan berkhasiat:

  • Hilangkan gula-gula atau gantikan dengan gula-gula yang kurang berbahaya. Gula - untuk madu asli, gula-gula dan gula-gula lain - untuk buah-buahan.
  • Berhenti makan karbohidrat yang cepat dicerna. "Lambat" adalah yang paling berguna - beras, soba, oatmeal, pasta gandum, roti tidak beragi.
  • Keluarkan gula-gula tepung manis dan roti gandum dari makanan. Roti akan dianggap sebagai pengganti yang hebat.
  • Kawal jumlah makanan yang dimakan. Hidangan tidak boleh melebihi 200 gram.
  • Penyediaan makanan yang betul. Proses teknologi utama penyediaan makanan dengan pemakanan yang betul adalah: memasak, merebus, memanggang tanpa pembentukan kerak coklat keemasan, wap air.
  • Lemak haiwan dapat meningkatkan berat badan. Atas sebab ini, penerimaan mereka harus terhad. Daripada minyak tersebut, minyak zaitun dianggap paling berguna, tetapi tidak dalam kuantiti yang banyak..
  • Sayuran adalah bahan penting dalam pemakanan yang betul. Mereka kaya dengan serat kasar, yang meningkatkan proses pencernaan. Disarankan untuk pengambilan segar atau membuat salad. Krim masam rendah lemak boleh digunakan sebagai pembalut.
  • Hilangkan garam. Oleh kerana produk pukal ini menyimpan cecair di dalam badan.
  • Makanan protein mesti ada dalam makanan. Ambil daging dan ikan dari jenis rendah lemak.
  • Produk tenusu dengan kadar lemak paling rendah mesti ada. Mereka meningkatkan proses pencernaan.
  • Minuman beralkohol, merokok dan ketagihan lain berbahaya bagi kesihatan dan menyebabkan selera makan.

Menu contoh selama 7 hari

Contoh menu selama seminggu dalam jadual:

Hari dalam semingguMenu
IsninSarapan pagi: soba di dalam air (200 g), roti dengan kepingan keju, minuman herba dengan lemon.

Sarapan pagi kedua: epal hijau (1 pc), segelas air tidak berkarbonat suam.

Makan tengah hari: vinaigrette (100 g), sup kalkun sayur (200 ml), kompot buah kering tanpa gula (200 ml).

Makanan ringan petang: kefir (200 ml), roti.

Makan malam: salad timun dan tomato, nasi dengan sayur-sayuran (100 g), fillet kalkun rebus (100 g), teh herba dengan madu.

SelasaSarapan pagi: yogurt semula jadi tanpa bahan tambahan dan pewarna (100 g), telur rebus (2 biji), teh.

Sarapan pagi kedua: salad buah (100 g), segelas air.

Makan tengah hari: sup dengan cendawan (200 ml), timun cincang (50 g), daging arnab rebus dengan sayur-sayuran (150 g), jus beri.

Makanan ringan petang: keju kotej (50 g), segelas air tidak berkarbonat.

Makan malam: salad sayuran (100 g), ikan bakar (100 g), segelas jus oren yang baru diperah.

Hari RabuSarapan pagi: bubur oat dalam air (100 g), roti dengan mentega, minuman.

Sarapan pagi kedua: limau gedang, air pegun.

Makan tengah hari: sup krim dengan crouton (150 ml), salad dengan kubis segar (70 g), teh hijau dengan madu.

Makanan ringan petang: sepotong roti gandum dan keju curd, jus.

Makan malam: rebusan sayur (100 g), ikan kukus rendah lemak (100 g), minuman lemon.

KhamisSarapan pagi: telur dadar protein kukus, sepotong roti dengan keju, jus.

Sarapan pagi kedua: pir, segelas air tidak berkarbonat.

Makan tengah hari: salad dengan epal segar dan wortel (50 g), zucchini diisi dengan dada ayam (150 g), kompot buah kering tanpa gula.

Makanan ringan petang: yogurt tanpa pewarna (100 g), air kosong tanpa gas.

Makan malam: kek keju di dalam ketuhar dengan anggaran (100 g), teh dengan madu dan lemon.

JumaatSarapan pagi: oatmeal di atas air dengan beri, teh hijau.

Sarapan pagi kedua: oren, air kosong.

Makan tengah hari: salad kubis (50 g), sup ikan dengan kepingan ikan rendah lemak (200 ml), teh.

Makanan ringan petang: kefir 1% (200 ml)

Makan malam: kaserol sayur (150 g), epal, minuman lemon.

SabtuSarapan pagi: bijirin dengan susu dan potongan buah, roti, teh tanpa gula.

Sarapan pagi kedua: roti bijirin dengan keju, air pegun.

Makan tengah hari: salad dengan kacang hijau (50 g), wortel bakar dengan dada ayam (150 ml), jus cranberry.

Makanan ringan petang: susu panggang, roti.

Makan malam: salad Yunani (200 g), roti, teh dengan madu dan lemon.

AhadSarapan pagi: salad buah (150 g), teh lemon.

Sarapan pagi kedua: keju kotej (100 g), segelas air.

Makan tengah hari: salad dengan tomato, timun dan jagung (50 g), soba rebus (100 g), potongan daging ayam (100 g), jus oren.

Makanan ringan petang: kaserol sayur (100 g), air.

Makan malam: rebus (100 g), sayur-sayuran segar (100 g), teh bebas gula dengan lemon.

Resipi untuk pemakanan yang betul

Pertimbangkan pilihan untuk resipi langkah demi langkah untuk makanan yang membolehkan anda makan dengan betul dan menurunkan berat badan.

Sup sayur-sayuran

Hidangan yang sihat dan berkhasiat. Menerima 3-4 bahagian 200 g dari jumlah ramuan yang ditentukan.

Produk:

  • lobak merah - 150 g;
  • kentang - 300 g;
  • kembang kol - 100 g;
  • kacang tin - 50 g;
  • bawang lobak - 1 kepala kecil;
  • dill segar - 10 g.

Penyediaan:

  • Kupas sayur-sayuran, bilas. Potong: kentang - dalam kiub, wortel - dalam setengah kepingan, perbungaan kubis - dibahagikan kepada 2-3 bahagian, dan bawang dibiarkan utuh.
  • Tuangkan 3 liter air sejuk ke dalam periuk. Masukkan api dan didihkan.
  • Masukkan sayur-sayuran ke dalam air satu demi satu, masak sehingga produk siap.
  • Beberapa minit sebelum akhir, masukkan dill cincang halus dan didihkan lagi.
  • Matikan pemanasan dan biarkan di bawah penutup tertutup selama 2-3 minit untuk meresap.
  • Tuangkan ke dalam bahagian dan hidangkan.

Casserole keju

Produk:

  • keju kotej - 300 g;
  • semolina - 40 g;
  • telur ayam - 2 biji.;
  • susu - 60 ml;
  • gula - 1 sudu kecil;
  • minyak zaitun - 10 ml;
  • beri - 1 gelas.

Penyediaan:

  • Pecahkan telur ke dalam mangkuk plastik dan campurkan dengan sedikit garam dan gula. Pukul hingga larut sepenuhnya.
  • Panaskan susu sedikit di dalam ketuhar gelombang mikro. Satukan dengan bijirin, tutup dan biarkan membengkak selama 10 minit.
  • Kisar keju kotej kasar dalam pengisar sehingga haluskan, campurkan dengan telur dan semolina.
  • Urutkan beri, bilas, kering. Masukkan ke dalam bekas dengan isinya, kacau.
  • Griskan penaik. Sebarkan jisim secara merata, masukkan ke dalam ketuhar selama 40 minit pada suhu 200 darjah.

Casserole dengan ayam dan sayur-sayuran

Produk:

  • lobak merah - 100 g;
  • fillet ayam - 0.2 kg;
  • kembang kol - 150 g;
  • sup ayam - 1 gelas;
  • keju keras - 50 g;
  • tepung - 1 sudu besar;
  • krim - 100 ml;
  • telur ayam - 2 biji.;
  • rempah seperti yang dikehendaki dan secukup rasa.

Penyediaan:

  • Bilas kubis, kupas dan rebus hingga separuh masak dalam air masin.
  • Saring dan masukkan kuah ayam, tepung, krim, telur dan rempah ke dalam kuahnya. Gaul hingga sebati, api dan masak selama 3-5 minit.
  • Griskan hidangan penaik dengan lemak, masukkan daging ayam rebus, potong menjadi kepingan, di bahagian bawah. Kemudian wortel parut, kembang kol. Tuangkan sos dan taburkan dengan keju parut.
  • Panaskan oven pada suhu 250 darjah, tetapkan pinggan dengan isinya dan bakar selama 20-30 minit. Setelah muncul kerak coklat keemasan muda, keluarkan produk.
  • Potong bahagian, taburkan dengan ramuan segar dan hidangkan.

Salad dengan kubis, lada belanda, tomato dan timun

Produk:

  • kubis putih - 300 g;
  • tomato - 50 g;
  • timun segar - 50 g;
  • lada manis -50 g;
  • garam - secubit;
  • gula - 1 sudu kecil;
  • minyak zaitun - 2.5 sudu;
  • cuka 9% - 1 sudu kecil.

Penyediaan:

  • Bilas sayur-sayuran, kupas jika perlu.
  • Potong jalur nipis, masukkan ke dalam mangkuk plastik yang berasingan.
  • Masukkan rempah, asam, minyak. Kacau dengan gerakan menghancurkan.
  • Tutup, sejukkan selama 20 minit. Kacau lagi dan boleh dimakan.

Potongan ayam

Produk:

  • fillet unggas - 0,3 kg;
  • bawang lobak - 1 kepala;
  • bawang putih - 3 ulas;
  • rempah secukup rasa dan keinginan.

Penyediaan:

  • Cairkan pulpa, bilas. Potong menjadi kepingan yang senang.
  • Kupas bawang, potong bahagian yang tidak sesuai untuk makanan.
  • Kisar dua bahan ke dalam pemproses makanan sehingga haluskan.
  • Garam dan lada daging cincang yang disediakan.
  • Bahagikan menjadi kepingan yang sama, masing-masing memberikan bentuk bujur.
  • Griskan loyang dengan sedikit minyak, letakkan p / f yang telah disediakan. Bakar di dalam ketuhar hingga lembut pada suhu 200 darjah.

Makanan untuk menurunkan berat badan dengan cepat

Adalah mustahil untuk mencapai hasil yang cepat dalam menurunkan berat badan dengan pemakanan yang betul. Tetapi hasil yang diperoleh bertahan lama.

Cadangan berikut akan membantu mengaktifkan proses pembakaran lemak subkutan:

  • untuk menghilangkan rasa lapar - minum banyak air kosong;
  • pengambilan makanan hendaklah setiap 4 jam, dalam bahagian kecil. Kemudian metabolisme akan bertambah cepat dan badan tidak akan mula menyimpan nutrien dalam bentuk simpanan lemak;
  • makanan utama mestilah buah-buahan, sayur-sayuran, buah beri. Ikan dan daging - terdapat dalam jumlah paling sedikit;
  • semasa memasak, masukkan kayu manis, lada hitam, jintan atau ketumbar. Terima kasih kepada mereka, proses pencernaan dinormalisasi;
  • sebagai makanan ringan, dibenarkan menggunakan buah dan kacang kering, tetapi tidak melebihi 50 g;
  • minum - teh hijau dengan lemon.

Cara membuat program penurunan berat badan di rumah dengan betul?

Program pemakanan boleh dikembangkan dan disusun secara bebas di rumah.

  • lelaki - 12.7 * tinggi + 6,3 * berat-6,8 * umur + 66 = metabolisme basal;
  • wanita - 4.7 * tinggi + 4.3 * berat -4.7 * umur + 655.

Hasil yang diperoleh menunjukkan jumlah tenaga yang diperlukan oleh seseorang yang sedang berehat. Atas sebab ini, penting untuk selalu mempertimbangkan tahap aktiviti.

Semasa mengira dengan formula, pekali berikut digunakan:

  • jika gaya hidup tidak bergerak dari 0.8 hingga 1.0;
  • dengan berjalan berterusan dan kehadiran 1-2 latihan setiap 7 hari di gim dari 0.9 hingga 1.1;
  • gaya hidup aktif dari 1.0 hingga 1.2.

Peraturan untuk menyimpan hasil

Anda boleh menyokong dan menyatukan hasil yang diperoleh, dengan syarat bahawa pemakanan yang betul menjadi makna kehidupan:

  • Semasa mengira kandungan kalori makanan, jangan memandang rendah petunjuk.
  • Teruskan bersenam.
  • Perhatikan rutin harian.
  • Minum air yang diperlukan dan makan tepat pada waktunya.

Petua

Bukan untuk membahayakan kesihatan, tetapi sebaliknya, nasihat yang baik dari pakar pemakanan akan membantu meningkatkan kesejahteraannya:

  • Wanita yang berumur 30 tahun perlu mengambil kalsium semasa pemakanan yang betul. Pada usia ini, mineral dalam badan dikurangkan dengan ketara;
  • Kecualikan sepenuhnya minuman berkafein dan alkohol dari diet;
  • Kolesterol adalah musuh bagi manusia. Dengan menghilangkan makanan dan makanan yang tinggi kolesterol, saluran darah dapat tersumbat.

Rezeki pemakanan dan minum yang betul

  • Bagi tubuh manusia, air lebih penting daripada makanan. Cairan bersih mempercepat metabolisme, dengan itu meningkatkan dan mempercepat proses membuang deposit lemak.
  • Pergerakan manusia disertai dengan kehilangan kelembapan. Anda boleh mengisi kekurangan cecair jika anda minum dari 8 gelas sehari.
  • Dengan sukan yang aktif atau minum minuman beralkohol, penggunaan air meningkat.
  • Air mesti bersih, tanpa gas, gula dan bahan pengawet. Minum 200 ml sedikit demi sedikit setiap 60 minit.

Aktiviti sukan

Apa-apa aktiviti fizikal mengurangkan berat badan dengan cepat kerana metabolisme yang dipercepat. Untuk mengekalkan hasilnya setelah makan atau untuk meningkatkan kesan diet, cukup untuk mengunjungi gim 2-3 kali seminggu, melakukan latihan yang diperlukan.

Latihan boleh dilakukan di rumah atau di bilik kecergasan (pilates, berenang). Pada musim panas, akan berkesan mengayuh basikal anda. Manfaat dari beban tersebut adalah dua kali ganda - udara segar dan penguatan otot jantung, gaya hidup aktif.

  • Tali lompat. Mereka dilakukan dengan beban minimum, secara beransur-ansur meningkatkan waktu. Sistem kardiovaskular diperkuat.
  • Squats: Sederhana, dengan dumbbell.
  • Push-up (perkara utama adalah melakukan latihan dengan betul).

Anda boleh membuat jadual latihan khas untuk penyelesaian yang lebih mudah untuk masalah kelas.

Prosedur kosmetik pelangsingan

Untuk menghilangkan berat badan berlebihan dan memperbaiki penampilan, keadaan kulit, anda boleh menggunakan kaedah tambahan:

  • Bungkus mengurangkan sentimeter di pinggang dan pinggul. Hasilnya akan dilihat selepas 3 prosedur. Anda juga boleh melakukannya di rumah. Perkara utama adalah menyediakan campuran dengan betul..
  • Krim kosmetik untuk membentuk badan. Mereka tidak membantu dan sesuai dengan semua gadis dan wanita. Penggunaannya dianjurkan untuk digabungkan dengan aktiviti fizikal yang aktif..
  • Urut menormalkan metabolisme, memperbaiki keadaan kulit.
  • Mandi, sauna meningkatkan peredaran darah. Disarankan untuk digabungkan dengan garam buatan sendiri atau scrub madu.

Setiap orang perlu makan dengan betul dalam apa jua keadaan, tanpa mengira berat badan. Diet rendah kalori akan membolehkan anda mengurangkan berat badan berlebihan dan membuang lemak badan tanpa membahayakan badan.

Cara makan dengan betul untuk menurunkan berat badan

Artikel tersebut mengandungi nasihat mudah dari pakar pemakanan yang akan mengajar anda cara makan dengan betul untuk menurunkan berat badan, cadangan umum, kesilapan dan kesalahpahaman yang paling biasa.

Kenapa kita semakin gemuk

Sebab berat badan berlebihan:

  • Makanan (dari Lat. Alimentum - makanan, pemakanan) adalah apa yang kita dapat melalui mulut. Dalam 95% kes, kita memakan masalahnya.
  • Gangguan endokrin berlaku pada 3-4% kes.
  • Pelbagai gangguan neurologi dan penyebab lain berlaku dalam 1%.

Dengan kata lain, dalam 95% kes, masalah itu berlaku kerana lebihan tenaga masuk berbanding penggunaan tenaga kita..

Kos tenaga ada dalam dua cara:

  • BX. Berapa banyak perbelanjaan badan kita untuk menyokong fungsi vitalnya ketika berehat (berbaring, duduk, menonton TV). Jumlah tenaga yang digunakan adalah individu. Dikira: wanita 0.9 kcal / kg, lelaki 1 kcal / kg berat.
  • Aktiviti fizikal.

Jadual perbelanjaan tenaga oleh organ dan tisu badan

Apabila kadar metabolisme basal meningkat:

  • Semasa mendapat jisim otot.
  • Dalam keadaan tertekan.
  • Dengan peningkatan suhu badan dan persekitaran (pencinta mandi).
  • Dengan pertumbuhan aktif.

Apa yang mengurangkan metabolisme:

  • Umur. Tugas kita adalah untuk menyokong metabolisme melalui aktiviti fizikal.
  • Penyusuan.
  • Penyakit endokrin.
  • Kelaparan. Semua makanan lapar yang.

Rumus untuk mengira kadar metabolisme basal (BOO), di mana M adalah berat badan:

Apabila seseorang makan lebih banyak daripada yang dibelanjakannya, terdapat lebihan kalori. Sebagai contoh, sangat mudah untuk memakan 200-300 kkal tambahan. Mereka tersembunyi dalam makanan yang tidak kita anggap sebagai makanan..

Siapa yang menganggap salah minum segelas susu? Ini adalah 300 kcal tenaga yang sama, iaitu setengah cheeseburger atau hamburger. Susu, kefir juga makanan. Selalunya segelas kefir yang diminum pada waktu petang dianggap sebagai produk diet. Tetapi jika gelas ini melebihi jumlah catuan harian, ini sudah berlebihan kalori..

Pelanggaran diet

Jenis gangguan makan yang berlaku pada 60% orang yang berlebihan berat badan adalah:

  • Makanan untuk syarikat. Contohnya, seorang wanita makan malam pada pukul lima. Suami datang pada pukul sembilan malam. Isteri makan malam kedua untuk syarikat.
  • Emosi "minum makanan". Merebut tekanan, menggantikan cinta dengan produk yang lazat. Gula merangsang zon morfin di otak kita, sama seperti ubat. Tangan, seperti penagih dadah dan alkoholik, meraih kesenangan ini. Anda tidak perlu membaca buku, pergi ke teater, bermain sukan, membina hubungan, mencari sumber kegembiraan. Saya mengambilnya dan memakannya. Anda mencintai diri sendiri selama satu minit, kemudian anda membenci sepanjang malam.
  • Gangguan sekatan - "kemurungan diet". Ia berlaku pada orang yang menjalani diet sepanjang masa, mengehadkan diri, tidur memikirkan makanan. Orang-orang seperti itu tidak boleh berhenti, setelah mendapat barang. Dalam praktiknya, ini ternyata merupakan usaha yang menyakitkan untuk menurunkan berat badan untuk makan kek dan roti. Kebiasaan tingkah laku makan yang betul tidak berkembang.
  • Gangguan paroxysmal. Contohnya, "pendeta malam". Satu kali gangguan makan yang tidak terkawal. Tiba-tiba saya mahu - Saya menerkam makanan dan tidak lagi dapat berhenti.

Segala-galanya dalam hidup jauh dari keadaan yang ideal. Kompromi mesti dicari. Contohnya, tinggalkan kalori percuma untuk segelas kefir, sesuatu protein. Walaupun anda terjaga, badan anda sudah tidur. Makanan tidak berjadual kami memberinya beban ganda, menimbulkan tekanan.

Anda sering dapat mendengar ungkapan "Saya tidak mempunyai wang untuk diet." Berat badan berlebihan memerlukan lebih banyak wang dan pelaburan dalam diri anda - pada masa ini dan masa depan selama 10-20 tahun. Semua ini berlatarbelakangkan ketidakselesaan psikologi, penurunan kualiti hidup..

Bagaimana untuk menentukan sama ada anda berlebihan berat badan

  • Lilitan pinggang. Lelaki lebih dari 94 cm, wanita lebih dari 82 cm.
  • Tahap gula puasa lebih besar daripada 5.5 mmol / L.
  • Tahap tekanan melebihi 120/80 mm Hg. Seni. (135/85 pada orang yang berumur lanjut).
  • Tahap kolesterol lebih daripada 5 mmol / L. Trigliserida lebih daripada 1.7 mmol / l.

Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu petunjuk meningkat, risiko kematian meningkat 10-15% dalam 10 tahun akan datang (dan jika keempat-empat, maka hingga 60%).

3 petunjuk mudah apabila anda dapat mengukur sendiri dan memahami sama ada anda berlebihan berat badan atau tidak.

    Indeks Jisim badan. BMI = Berat (kg) / Tinggi (m 2) Nisbah jisim dan tinggi kuasa dua. Norma adalah hingga 25, 25-30 - berat badan berlebihan, obesiti 30-35 darjah I, obesiti 35-40 - darjah II dan kegemukan yang teruk. Tetapi ada kelemahan di sini - komposisi badan tidak diambil kira. Pembina badan dan orang gemuk akan mempunyai BMI yang sama.

Nisbah pinggang ke tinggi. Lilitan pinggang tidak boleh melebihi separuh tinggi.

Lingkaran pinggang hingga lilitan pinggul. Pinggang diukur 2 cm di atas pusar.

Sekiranya anda mencapai hasil yang diinginkan dalam 2-3 bulan (matlamat anda adalah 5 kg) dan santai, kembali ke cara hidup lama, maka berat badan akan kembali. Memerlukan sekurang-kurangnya 2-3 bulan lagi untuk menyatukan kejayaan. Rata-rata, sebanyak yang telah mereka capai, mereka harus diperbaiki. Maka berat badan cenderung kepada norma baru..

Cara menurunkan berat badan di rumah

  • Sikap mental dan disiplin diri yang betul. Anda mesti mahu menurunkan berat badan anda kembali normal.
  • Kurangkan diet harian semasa sebanyak 500-600 kcal.
  • Buat makanan yang paling seimbang untuk protein, lemak, karbohidrat, vitamin dan mineral.
  • Rejim minum yang mencukupi dan mencukupi.
  • Mematuhi rejimen dan peraturan pengambilan makanan.
  • Aturkan detoksifikasi badan yang cekap.
  • Sokongan Sistem Saraf.
  • Senaman dan tidur yang mencukupi.
  • Normalisasi keseimbangan endokrin. Terutama bagi mereka yang tidak dapat memperoleh keputusan positif pada titik sebelumnya..

Mengurangkan kalori

Bagaimana anda dapat mengurangkan kandungan kalori dalam diet:

  • Pertimbangkan semula kandungan kalori makanan yang kita makan. Pilih kalori berkualiti tinggi. Lebih baik makan epal daripada pai epal. Kacang yang lebih baik daripada kacang badam coklat. Bubur penuh, bukan sarapan bijirin. Daging, bukan sosej. Air, bukan jus dan soda. Makan makanan yang paling sihat.
  • Tidak ada mufin dietetik. Tentunya. Tidak ada kek diet juga. Malah kek yang paling betul pada keju kotej terutamanya kek, bukan keju kotej.
  • Gantikan 1 hidangan dengan koktel pilihan anda. Sama ada Smart Meal atau Nutri Bern dengan TNT.
  • "Pil perjamuan" Carbo Grabber mengurangkan penyerapan karbohidrat sebanyak 50%. Fat Grabber Mengurangkan Penyerapan Lemak.

Vitamin dan mineral untuk penurunan berat badan

Sekiranya anda tidak melakukan apa-apa, anda mendapat:

  • Merasa tidak sihat.
  • Kelesuan.
  • Apatis.
  • Suasana buruk.
  • Metabolisme menurun.
  • Kerosakan.

Perkara ini sangat sering dirasakan oleh gadis-gadis yang menjalani diet. Anda perlu duduk pada diet yang boleh anda gunakan sepanjang hidup anda. Ia juga perlu untuk memperkayakan diet dengan vitamin dan mineral..

Apabila anda memilih makanan sihat, memperkaya diet dengan semua bahan binaan untuk tubuh, sel anda penuh dan tidak menghantar isyarat ke otak bahawa ia lapar. Sekiranya dia kekurangan sekurang-kurangnya sesuatu, sel akan menghantar isyarat. Maka sangat sukar untuk menahan godaan. "Makan sekurang-kurangnya sesuatu! Saya tidak mempunyai cukup vitamin A, vitamin B ".
Senarai vitamin dan mineral yang dapat membantu kami:

  • Makanan Pintar (koktel).
  • TNT (koktel).
  • Kompleks Super.
  • debunga lebah.
  • Formula pelindung.
  • Garis Solstik.

Terdapat beberapa mineral yang tidak mungkin harmoni:

  • Kromium. 70% orang yang berlebihan berat badan kekurangannya. Pesakit dengan diabetes mellitus dalam 80% kes mempunyai kekurangan mikronutrien yang ketara. Kromium bertanggungjawab untuk metabolisme karbohidrat. Kekurangan adalah salah satu sebab perkembangan ketahanan insulin. Kromium mendorong penukaran lemak menjadi karbohidrat, pembakaran lemak. Mengurangkan tahap kolesterol. Mengambil bahagian dalam kerja otot, yang menjadikannya lebih kuat.
  • Iodin untuk menyokong fungsi tiroid yang normal.
  • Kalsium. Mempercepat metabolisme. Meningkatkan fungsi otot, sistem saraf dan menurunkan kolesterol. Sebahagian daripada hormon calcitriol, yang mengubah lemak menjadi tenaga.

Untuk mendapatkan dos kalsium setiap hari, anda perlu minum satu liter susu atau satu liter kefir, atau makan 1 kg keju kotej setiap hari. Tetapi memandangkan kandungan kalori produk ini, kita tidak perlu lebih dari segelas. Adalah mustahil untuk makan sekilo keju kotej setiap hari..

Sebilangan besar kalsium terdapat dalam keju, biji bijan, kacang. Ini adalah makanan berkalori tinggi dan harus terhad kepada 30 gram..

Hampir mustahil untuk mengimbangi kekurangan kalsium tanpa sumber kalsium tambahan dalam bentuk makanan tambahan..

Rejim minum yang betul

Apa itu "air":

  • Air lemon.
  • Air Kalsium Karang.
  • Decoctions dan infus herba.
  • Minuman buah tanpa gula.
  • Teh hijau dari suntikan kedua dan seterusnya.

Kopi dan teh hitam tidak termasuk..

Pemakanan yang betul

Makanan goncang dan protein berfungsi dengan baik. Tetapi jika anda memakannya pada waktu petang, tidak akan ada hasilnya. Pengambilan makanan adalah penting. Sebaik-baiknya, ini adalah 3 makanan utama dan 2 makanan ringan. Makanan ringan membantu anda mengelakkan makan berlebihan dalam makanan utama anda.

Sarapan pagi seimbang dengan protein diperlukan: bubur dengan telur, dan sepotong keju. Cara makan untuk mengurangkan berat badan: pecahan, kerap. Makanan terakhir tidak lewat dari 3-4 jam sebelum tidur.

Pembersihan badan untuk menurunkan berat badan

Tiada metabolisme yang akan bermula dengan sejumlah besar toksin dalam badan. Hanya dengan membersihkannya dari racun, parasit, metabolit, kita boleh bercakap tentang mengurangkan berat badan berlebihan.

Menyingkirkan pound tambahan adalah kerosakan tisu adiposa dengan pelepasan produk peluruhan yang besar. Mereka perlu ditarik balik. Hati akan dikeluarkan terlebih dahulu. Ini adalah salah satu sebab degenerasi menjadi hepatosis lemak jika hati tidak disiapkan.

Proses pembersihan dan pemulihan mesti cekap. Syarikat ini telah mengembangkan program untuk pemulihan saluran gastrousus, yang sesuai untuk semua orang dan dirancang selama 3 bulan. Perlu menambahkan enzim Pencernaan atau Ag-X ke dalamnya. Mari buang fermentasi - ukuran perut akan berkurang. Lebih baik pencernaan, semakin baik metabolisme.

Berikan pergerakan usus yang kerap. Tujuannya adalah dua kali sehari. Bantu diri anda dengan air, serat, jika perlu - julap. Sekiranya pada waktu siang tidak ada najis bebas, ambil 2 kapsul pencahar semula jadi (Cascara Sagrada atau Nature Lax) pada waktu malam.

Bersenam untuk mengurangkan berat badan

Kini ubat mujarab yang bergaya adalah gimnasium, pusat kecergasan, berbasikal. Perlu difahami bahawa walaupun aktiviti fizikal yang paling betul dan berkesan tidak menyumbang kepada penurunan berat badan. Dia memberi otot yang kencang, tetapi berat badan tidak hilang semasa latihan. Hanya gabungan diet yang cekap dengan latihan fizikal yang membantu dalam hal ini..

Persoalan besar ialah adakah aktiviti fizikal 2 kali seminggu akan membantu mengurangkan berat badan. Dia diperlukan setiap hari.

Mendaki, menolak lif dan sebagainya adalah aktiviti harian secara spontan. Dan jika anda menambah kecergasan, semuanya akan berjalan lancar. Sekiranya seseorang duduk di pejabat sepanjang hari, menaiki lif ke kereta dan pergi ke gim 2 kali seminggu, maka "aktiviti fizikal" seperti itu tidak akan membawa kepada kesihatan.

Bagi mereka yang menggemari makanan lazat dan menginginkan diet seimbang menurunkan berat badan:

  • Solstick Slim dengan rasa blueberry. Mengganggu selera makan dengan sempurna sekiranya anda ingin makan sesuatu yang manis. Mencetuskan keupayaan saliran badan dan mempercepat metabolisme.
  • Tenaga Solstik. Sesuai untuk aktiviti fizikal yang lebih sengit. Adalah baik untuk minum minuman sebelum bersenam untuk lebih berjaga-jaga, jadi anda boleh bekerja lebih keras semasa bersenam..

P.S. Sekiranya anda dengan teliti mengikuti semua cadangan pakar pemakanan di atas mengenai pemakanan dan gaya hidup yang betul, dan berat badannya sesuai, kami mengesyorkan agar anda memperhatikan sistem endokrin. Kadang-kadang tidak cukup hanya dengan makan dengan betul dan melakukan aktiviti fizikal yang mencukupi untuk menghilangkan pound tambahan tersebut. Kami meneliti masalah ini dengan lebih terperinci dalam artikel "Mengapa berat badan tetap: 5 sebab dan 5 penyelesaian".

Saya ingin menambah bahawa tidak ada diet yang dapat menggantikan akal sehat. Berat badan berlebihan adalah masalah gaya hidup. Dan mengubah cara hidup memerlukan lebih dari satu bulan. Oleh itu, jangan menyeksa diri sendiri, jangan memaksa diri ke dalam bingkai, jangan menghukum diri sendiri kerana pada hari Isnin ini anda tidak mula menjalani gaya hidup ideal.