Tumbuhan herba abadi berhampiran rumah

Pemilik kotej musim panas dan plot rumah tangga menggunakan harta tanah mereka dengan cara yang berbeza. Ada yang mengusahakan kebun sayur dan mengumpulkan tanaman yang kaya, yang lain lebih suka rumput berbanding tempat tidur. Tetapi jarang dijumpai sebidang taman tanpa taman bunga atau tempat tidur bunga. Perkataan "taman bunga" seolah-olah berbicara untuk dirinya sendiri dan menyiratkan tempat di mana bunga tumbuh dan menikmati.

  • Ciri-ciri utama
    • Pengelasan tumbuhan herba
  • Hiasan dunia
    • Herba tumbuhan hiasan
    • Tumbuhan berbunga dengan indah
    • Herba malar hijau

Ciri-ciri utama

Dalam reka bentuk landskap, ada kelas rumput yang sama sekali tidak mekar sama sekali, atau mekar tidak kelihatan. Ini adalah tumbuhan herba hiasan. Beberapa kelihatan sangat mengagumkan sehingga mustahil untuk membayangkan katil bunga moden atau taman depan tanpa mereka. Terdapat banyak tumbuhan herba di alam semula jadi. Hanya di wilayah Rusia terdapat sekitar 18,000 daripadanya.Tetapi tentu saja, tidak semua ramuan boleh dikaitkan dengan kumpulan hiasan.

Herba - ini adalah tumbuhan yang tidak mempunyai tanda-tanda di atas permukaan tanah, ia tidak mempunyai kekakuan batang, dan pada akhir musim tumbuh, mereka mati. Herba membentuk sistem akar dan pucuk: bahagian daun, batang dan bunga, jika ada.

Pengelasan tumbuhan herba

Herba dikelaskan mengikut pelbagai kriteria. Tetapi yang paling senang adalah pengelompokan tanaman mengikut jangka hayatnya. Contohnya:

  • Tahunan, setelah selesainya musim tanam atau berbunga dan berbuah, mati sepenuhnya, tanpa kemungkinan pertumbuhan semula. Tumbuhan seperti itu menghasilkan semula secara eksklusif oleh biji..
  • Biennial menjalani kitaran hidup dalam dua tahun. Pada musim pertama, mereka mengembangkan pucuk dan akar. Pada akhir musim tanam, batangnya mati dengan cara yang sama seperti pada tahun tahunan, tetapi bahagian bawah tanah bertahan untuk memberi tunas berbunga pada tahun berikutnya. Mati sepenuhnya berlaku pada akhir berbunga.
  • Perennials berbeza dari dwitahunan dengan adanya rimpang, mentol atau umbi, yang mempunyai tempoh pembaharuan yang lebih lama. Tetapi pucuk mereka di atas tanah juga mati ketika musim tanam berakhir. Selepas setahun, di bawah pengaruh panas, akar baru dan pucuk muda tumbuh dari tisu hidup.

Hiasan dunia

Untuk memperagakan pemandangan, penanaman hiasan banyak digunakan: berhampiran rumah, rumput di atas bunga dan di taman depan, mereka menghias dataran dan taman di bandar. Dari tahunan, dwitahunan dan perennial mereka membuat komposisi tematik dan katil bunga modular, porter dan sempadan.

Tumbuhan hiasan secara konvensional dibahagikan kepada tumbuh-tumbuhan gugur dan berbunga:

  • daun hiasan - lumut, bijirin dan pakis;
  • berbunga - tumbuh-tumbuhan berbunga dan rumput padang rumput.

Hari ini, pelbagai ramuan herba adalah pelbagai, yang sangat menyukarkan pilihan. Tetapi keputusan harus dibuat bukan hanya berdasarkan penampilan. Penting untuk mengetahui keadaan tumbuh dan ciri-ciri lain, yang boleh berbeza dengan ketara bergantung pada jenis tanaman..

Herba tumbuhan hiasan

Tumbuhan dengan dedaunan hiasan menggembirakan mata dengan kemegahan dan pelbagai dari musim bunga hingga musim sejuk pertama.

Wormwood adalah ramuan dwitahunan atau tahunan. Terdapat banyak jenis kayu cacing, dan ada juga yang tersenarai dalam Buku Merah Rusia..

Sebilangan besar spesies kayu cacing tumbuh hingga ketinggian 60-70 cm, tetapi ada juga yang tumbuh boleh melebihi 1,5 m. Batang tanaman lurus dan bercabang, puber. Daun memanjang dan runcing, keperakan. Bunga kecil, dikumpulkan dalam perbungaan, biasanya berwarna putih atau kuning. Wormwood mempunyai aroma yang menyenangkan dengan sedikit kepahitan.

Untuk menanam kayu cacing hiasan, anda memerlukan tanah yang dikeringkan dengan baik dan plot yang terletak di sebelah cerah.

Pudina bukan sahaja ramuan berguna dan wangi, tetapi juga mempunyai sifat hiasan. Pudina abadi, berjumlah banyak spesies, tetapi pewangi dan pudina lebih biasa.

Batang pudina wangi mencapai ketinggian 40 cm, lurus dan tegas. Daunnya berwarna hijau dengan tepi yang ringan, berkerut, mengeluarkan aroma yang menyenangkan.

Pudina boleh mencapai ketinggian 120 cm. Batangnya lurus, tetrahedral, bercabang, dan berdaun baik. Daun berwarna hijau dengan tepi ungu, bujur bujur, runcing dan bergerigi.

Pudina adalah tumbuhan yang tidak bersahaja, tetapi tumbuh dan berkembang biak dengan lebih baik di tanah yang subur dan lembap. Kawasan yang lebih terang sesuai untuk tumbuh.

Fescue domba adalah bijirin hiasan. Tumbuhan ini tidak membentuk rimpang dan berbeza dari fescue lain di dedaun yang lebih lembut.

Fescue domba tumbuh di semak lebat, tingginya 20 hingga 140 cm. Daunnya berbulu, boleh berbeza bentuk: dari lebar hingga sangat sempit. Fescue mekar dengan papikel lonjakan spikelet hijau muda.

Dianjurkan untuk menanam fescue domba di tempat yang terang dan hangat dengan kelembapan rendah. Dia bertolak ansur dengan kekeringan dan bertindak balas dengan baik pada potongan rambut..

Tumbuhan berbunga dengan indah

Herba berbunga yang indah akan menghidupkan dan menghiasi sudut-sudut kebun mana pun, dan namanya tersendiri.

Adonis adalah ramuan berbunga, pada musim panas bunga yang indah ini dapat dijumpai di bahagian Eropah di Rusia dan di Siberia Barat. Adonis mempunyai dua jenis: musim bunga dan musim panas.

Tanaman ini sering mempunyai lebih dari satu batang, mereka mudah bercabang, tegak dan menyimpang. Tumbuh tinggi hingga 40-50 cm. Daunnya sangat nipis dan melekat ke arah yang berbeza, kerana ini nampaknya batang bunga itu lusuh. Lokasi yang cerah lebih disukai untuk tumbuh.

Musim bunga adonis adalah abadi, oleh itu lebih popular daripada musim panas. Bunganya berwarna tunggal, kuning cerah, agak besar - berdiameter hingga 8 cm. Kerana berbunga awal, ia kelihatan sangat mengagumkan dengan latar belakang konifer.

Adonis musim panas - tahunan, mekar sepanjang musim panas, hingga September. Ia berbeza dengan rakan sejenisnya bukan hanya pada masa berbunga, tetapi juga warna. Bunga adonis musim panas berwarna merah dengan bintik hitam. Secara luaran menyerupai poppy.

Delphinium adalah ramuan yang tumbuh dengan cepat dan tidak bersahaja. Tetapi di sebalik penampilannya yang indah dan keindahannya yang menakjubkan, bahkan spesies liar berakar dengan baik di kebun dan tidak memerlukan penjagaan khas..

Terdapat banyak jenis delphinium. Dari kerdil, yang pertumbuhannya tidak melebihi 20-30 cm, dan hingga raksasa, mampu tumbuh hingga 3-4 meter. Daunnya terpisah, dibedah, sedikit berbulu. Perbungaan dalam bentuk panikel atau sikat, hanya beberapa spesies yang membentuk bunga tunggal. Warna delphiniums sering berwarna biru atau ungu, tetapi bunga yang paling popular berwarna merah dan kuning..

Delphiniums harus ditanam di kawasan yang teduh dan tanpa angin dengan tanah yang cukup lembap. Mereka bertindak balas dengan baik terhadap baja organik. Delphinium tahan terhadap kemarau dan suhu rendah, tidak perlu menutupnya untuk musim sejuk. Pada akhir berbunga, cepat kehilangan penampilannya yang menarik, jadi tukang kebun disarankan untuk menjemput tetangga dengan masa berbunga yang panjang.

Iris adalah bunga abadi dengan bunga indah yang besar dengan pelbagai warna dan warna. Iris adalah hiasan sebenar dari mana-mana katil bunga atau slaid alpine, ia sesuai dengan baik dan digabungkan dengan berkesan dengan banyak tanaman lain.

Pertumbuhan iris adalah dari 40 hingga 60 cm. Daunnya rata, nipis, xiphoid. Bunga-bunga itu tunggal, bentuknya tidak biasa. Bloom, sebagai peraturan, dari Mei hingga Julai.

Hari ini terdapat 280 spesies iris yang diketahui. Sebilangan besar daripadanya tidak bersahaja dan tumbuh dengan baik di tempat teduh dan di kawasan yang cerah. Iris tidak bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan, jadi mereka harus disiram dengan hemat. Tetapi mereka tidak memerlukan pemindahan yang kerap dan boleh tumbuh di satu tempat selama lebih dari lima tahun..

Herba malar hijau

Rumput malar hijau akan menjadi hiasan utama taman pada akhir musim luruh, dan pada musim bunga mereka akan disambut dengan dedaunan hijau hidup..

Geichera adalah ramuan abadi tanah. Melalui usaha penternak, banyak jenis telah dibiakkan, yang berbeza dalam bentuk dan warna daunnya. Contohnya, heuchera ungu mempunyai warna daun ungu yang terang dan kaya, sementara daun hijau bervariasi dengan urat hijau muda..

Mencapai ketinggian 40-60 cm. Daun berukuran sederhana, berbentuk bulat, berbentuk bulat-jantung. Semasa tempoh berbunga, tanaman ditutup dengan perbungaan kecil warna merah, putih dan merah jambu, tetapi dihargai tepat untuk keindahan daun..

Heucher lebih suka tempat yang teduh dan tidak memerlukan banyak penyelenggaraan. Apabila tumbuh, lebih banyak baja organik dan penyiraman yang banyak tidak diingini..

Aubrieta adalah penutup tanah berbunga yang indah. Sistem akar cetek menjadikannya ideal dan sangat diperlukan untuk membuat permaidani hijau yang lembut.

Tanaman ini agak berukuran, rata-rata, tingginya tidak melebihi 12-16 cm. Daunnya kecil, dengan kemerahan kelabu-hijau padat. Pada akhir bulan Mei, aubrieta memulakan tempoh berbunga, dan pada awal bulan Jun semua dedaunan sudah tersembunyi di bawah selimut bunga kecil yang cerah.

Aubrieta tidak memerlukan habitatnya, tetapi ia berakar lebih baik di kawasan yang dikeringkan dengan baik dan menyukai matahari.

Badan adalah perennial unik dari keluarga Kamnelomkovy yang terdapat di hampir setiap kebun. Sehingga kini, banyak jenis badan hibrida telah dibiakkan, mereka dibezakan dengan kemegahan dan penampilan eksotiknya. Tumbuhan sederhana ini kelihatan hebat di taman yang rindang dan di tepi tasik.

Tumbuhan pendek tumbuh dari ketinggian 20 hingga 50 cm. Badan mempunyai daun berwarna hijau gelap dan berkilat dalam roset basal. Bunga kecil dengan corolla berbentuk loceng dikumpulkan dalam perbungaan dan mempunyai pelbagai warna - dari putih dan merah muda pucat hingga merah terang, ungu dan ungu gelap.

Badan tidak memerlukan banyak cahaya, tumbuh dengan baik dan berkembang di kawasan yang berlorek. Dalam kes ini, perlu memantau kelembapan tanah, kerana herba ini tidak bertolak ansur dengan genangan air yang berpanjangan. Tetapi badan boleh tumbuh tanpa pemindahan selama sepuluh tahun.

Memetik penanaman hiasan dengan mahir, bahkan tukang kebun yang tidak berpengalaman dapat menambahkan semangat ke kebunnya dan menjadikannya unik..

Herba

Herba - sekumpulan tumbuhan, daun, batang, rimpang, buah dan biji yang berfungsi sebagai bahan mentah untuk pengeluaran produk ubat. Sehingga tahun 2010, Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam telah mencatatkan 21,000 spesies bernilai untuk kesihatan manusia.
Pengelasan herba ubat mengikut sifat:
1. Emolien (akar panah, rami, licorice, lumut Iceland, akar berminyak).
2. Pectoral atau pectoral (berbulu, butterbur, elecampane, pudina, pucuk cemara).
3. Bodoh atau narkotik (poppy, dill kuda, aconite, foxglove).
4. Antispasmodik (lemon balm, linden, cherry laurel, peony, valerian).
5. Muntah (Ipecacuanha).
6. Pencahar (rhubarb, chicory, bindweed, crocus).
7. Menarik (bawang putih, anise, anise bintang, kayu manis, rosemary, sage, chamomile, lobak, biji jintan, cengkih, vanila).
8. Astringents (ceri burung, blueberry, quince, rosehip, cornflower).
9. Tonik (koko, hop, thistle, gentian root, holly).
10. Sweatshops (burdock, elderberry, elm, serpentine).
11. Diuretik (licorice, pasli, dandelion, primrose).
12. Menyegarkan, melemahkan, anti-radang (sorrel, licorice, herbal melekit).
13. Anthelmintic (tansy, bawang, pakis, lapushnik).
14. Penyakit anti-gusi (hazel, dagu, selada air).
Tenaga penyembuhan tumbuhan telah diketahui sejak abad ke-21. Dari zaman kuno hingga sekarang, mereka banyak digunakan dalam perubatan tradisional, tradisional untuk pencegahan dan rawatan penyakit saluran pencernaan, alat kelamin, jantung, saraf, sistem endokrin, penghapusan jangkitan.
Hartanah:
- melegakan kesakitan;
- melegakan kerengsaan, keradangan, kekejangan;
- menormalkan najis (kesan pencahar);
- memberi kekuatan dan tenaga (membangkitkan sistem saraf pusat);
- memerah tisu badan kita (bersatu);
- menguatkan sistem imun;
- meningkatkan kecekapan;
- mengawal tekanan darah (kurangkan darah);
- meningkatkan tidur (menenangkan sistem saraf);
- memudahkan manifestasi menopaus (pada wanita).
Atas dasar ramuan perubatan, infus, decoctions, sirap, sediaan tablet dan kapsul, serbuk, losyen disediakan. Mereka bertindak pada tubuh manusia jauh lebih ringan daripada ubat sintetik. Di samping itu, ramuan herba (kemangi, bawang putih, dill, pudina) digunakan dalam memasak untuk meningkatkan rasa hidangan dan dalam upacara keagamaan..
Ingat, semua tumbuh-tumbuhan adalah alergen terkuat, jadi ia harus digunakan dengan berhati-hati agar tidak membahayakan kesihatan..

Cinquefoil angsa

Khasiat ramuan ini pada Zaman Pertengahan berjaya digunakan oleh penyembuh dan penyembuh untuk rawatan pelbagai penyakit dan bahkan diabadikan dalam legenda. Seorang legenda masih bertahan hingga hari ini bahawa bau akar kaki angsa yang tumbuh dekat musim bunga, dari mana Ilya Muromets, bosan berbaring di atas dapur, memutuskan untuk minum, memberi inspirasi.

Alfalfa

Alfalfa adalah salah seorang ahli keluarga kekacang. Ia adalah tumbuhan perubatan yang berasal dari Asia Tengah. Ia juga dikenali dengan nama lechukha, fajar dan medunka. Umat ​​manusia telah lama mengetahui sifat-sifat bermanfaat ramuan ini. Catatan sejarah menunjukkan bahawa pada tahun 470 SM, semasa perang antara.

Thyme

Sebuah semak kecil dengan ranting nipis yang menutupi tanah dengan permaidani lembut. Sejak zaman dahulu lagi, thyme telah dianggap sebagai ramuan dengan kekuatan ajaib dan hampir ilahi. Pada masa ketika antibiotik dan ubat-ubatan asal sintetik tidak dibincangkan, thyme digunakan secara aktif.

Mawar adalah bunga yang hampir mustahil untuk tetap tidak peduli. Kelopak halus dikombinasikan dengan duri tajam, aroma yang mempesona, rentang warna yang luar biasa menjadikan bunga ini menjadi ratu sejati di antara jenis mereka sendiri. Buat pertama kalinya, bunga mawar mula ditanam di Rom kuno. Ingin tahu bahawa ia ditanam di.

Bahagian atas bit

Hari ini, bit adalah tumbuhan yang tersebar hampir di seluruh planet kita. Penyebutan pertama terdapat dalam sumber-sumber yang wujud sejak abad ke-4 SM. Orang Yunani kuno menganugerahkan tanaman ini dengan sifat ajaib dan menggunakannya untuk menenangkan dewa Apollo. Beet.

Cilantro

Cilantro, pasli Cina, ketumbar - semua nama satu tanaman unik. Cukup aneh, tetapi ketumbar dan ketumbar adalah dua nama untuk elemen yang sama. Ia sampai ke Eropah pada awal abad ke-20 dari negara-negara Asia. Kini penanaman tanaman berharga seperti ini dilakukan di hampir semua tempat. Kilang ini sangat popular kerana.

Mallow

Mallow adalah tanaman berusia satu atau dua tahun yang tergolong dalam keluarga Malvaceae. Ciri khasnya adalah batang bercabang, tinggi 1,2 meter, dan daun bulat, kadang-kadang berbentuk seperti jantung. Mallow mekar pada bulan Ogos dengan bunga kecil berwarna pink keputihan, dan buahnya sama.

Bunga labu

Bunga labu telah lama digunakan dalam masakan oleh masyarakat dunia. Mereka dihargai kerana nutriennya serta ciri rasa yang menarik. Di beberapa negara, mereka dijual di pasar raya bersama kentang dan kubis. Banyak tukang kebun dari negara-negara CIS menanam labu untuk tujuan peribadi, menggunakan buah-buahan dan hasil dari.

Jelatang

Jelatang (Urtica dioica) adalah pemandangan umum di halaman belakang dan kebun, walaupun sering dibawa pergi dan dibuang, kadang-kadang bahkan dihindari kerana sifatnya yang menyengat. Penggunaan ramuan pertama yang didokumentasikan adalah bahawa tentera Rom melawan demam dengan menggosok daun di tangan mereka untuk menyebabkan keradangan dan.

Kehijauan

Apabila kita memikirkan alam semula jadi, kita memikirkan warna hijau yang berbeza. Apabila kita memikirkan kesihatan, banyak orang mempunyai idea tentang sesuatu yang hijau. Betul, kerana hijau biasanya dikaitkan dengan aspek kehidupan yang baik, tetapi ketika memilih makanan, orang biasanya enggan makan..

Rue sayur

Sayuran Ruta tergolong dalam keluarga rue. Tumbuh di kebun dapur dan kebun. Memiliki rasa pedas dan sifat perubatan. Ketinggian tidak lebih dari 82 cm, bercabang, dengan daun dan bunga kuning yang dibedah. Benih berwarna hitam-coklat dengan permukaan kasar. Mekar dari awal hingga akhir musim panas. Segar.

Teratai

Kualiti penyembuhan rizom teratai telah terkenal selama lebih dari lima ribu tahun. Akar tanaman abadi ini pada awalnya digunakan dalam ritual dan upacara keagamaan, dan ubat-ubatan daripadanya sangat mahal dan hanya tersedia untuk penduduk dunia kuno yang sangat kaya. Hidangan menggunakan akar.

Taman quinoa

Perkaitan dengan kata quinoa timbul, secara sederhana, tidak baik. Tukang kebun tahu betapa sukarnya menyingkirkan rumpai yang berbahaya, kerana quinoa tumbuh di mana-mana: di kebun sayur, di kebun, di tepi jalan, di ladang. Dan sebelum ini, ia sering dijadikan makanan. Selama bertahun-tahun perang, tanaman ini menyelamatkan banyak orang dari kematian. Dalam.

Selada air

Selada air adalah sayur yang semakin popular dengan rasa yang tajam. Ini disebabkan oleh minyak sawi, yang merupakan sebahagian dari komposisi kimianya. Selalunya, mereka yang pertama kali mencuba sayur-sayuran mengatakan bahawa ia menyerupai sawi atau lobak. Walaupun begitu, sifatnya yang berharga dan bermanfaat telah diketahui sejak zaman kuno..

Catnip

Ramuan ini mendapat nama yang tidak biasa "catnip" kerana wakil keluarga kucing sangat memilihnya. Mereka tertarik seperti magnet ke tumbuhan yang indah dan wangi ini. Pada zaman kuno, catnip itu dikreditkan dengan sifat ajaib dan kekuatan dunia lain. Dipercayai bahawa loji seperti itu berkuasa atas semua.

Ramuan timun (borago)

Di Rom kuno, dipercayai bahawa tanaman ini meningkatkan semangat juang, menghilangkan melankolis, dan membantu mengalahkan rasa takut. Pahlawan legenda Sparta minum rebusan sebelum pertempuran untuk menyelamatkan kemenangan atas musuh. Selama beribu-ribu tahun, ramuan ini tidak kehilangan khasiatnya yang luar biasa dan dihargai sekarang juga. Rasanya.

Kepala Ular

Nama tumbuhan berharga ini berasal dari dua kata Yunani drakon dan kephalos - ular dan kepala. Dracocephalum (dari Latin Dracocéphalum), yang bermaksud kepala ular, telah menjadi nama keseluruhan genus tumbuhan, berjumlah lebih dari empat puluh spesies. Kini anda dapat mendengar nama seperti: tanaman ibu, ular sayur.

Melotria kasar

Melotria kasar tergolong dalam kategori tanaman tahunan dan tahunan pada masa yang sama. Menurut klasifikasi botani, ia melalui kumpulan labu. Habitat bersejarah tanaman biasanya disebut Afrika, Amerika Utara. Penampilan kehijauan kadang-kadang membangkitkan pemikiran yang serupa dengan tanaman anggur, dan buahnya serupa dengan timun.

Ubat Hyssop

Hyssop adalah tumbuhan yang cantik dan bersahaja yang sering digunakan untuk tujuan hiasan. Ia dapat dilihat di sudut-sudut kebun rumah yang indah, serta lindung nilai di kebun atau di luncur alpine. Sebilangan pakar menanam tanaman seperti itu di dalam pasu bunga di rumah. Dan tidak hairanlah! Lagipun, bukan hanya itu.

Kucai

Di pasar untuk tanaman pertanian, tempat keutamaan diambil oleh ramuan seperti chives. Berdasarkan namanya, tidak sukar untuk meneka bahawa ia tergolong dalam keluarga bawang. Pengiktirafan di kalangan pengguna telah memakan masa yang lama, kerana sifat dan penjagaan yang tidak bersahaja. Dia mempunyai banyak "nama". Contohnya, di Siberia - pahat atau.

Sedap

Hari ini kisah kita adalah mengenai tanaman yang mempunyai khasiat bermanfaat, berasal dari Mediterranean, tumbuh di lereng batu berbatu. Ini sedap. Tumbuhan ini mempunyai banyak nama lain, ia juga disebut chubritsa, kondari, sitron. Tumbuhan ini biasa di Rom kuno, di mana ia digunakan sebagai ubat, bumbu. Menambahnya ke.

Lemon Monarda

Buah limau monarda di beberapa daerah disebut bergamot, walaupun bukan tanaman yang sama. Bahagian flora yang berbeza digunakan bukan sahaja untuk tujuan perubatan, tetapi juga untuk memasak. Koki berpengalaman menghargai rempah kerana aroma pedasnya yang istimewa. Ciri-ciri tumbuhan Walaupun terdapat ramuan yang disajikan.

Chervil

Rongga kerja terbuka, Rongga biasa, Butenelous Kupyr - semua ini adalah nama satu dan tumbuhan yang sama. Dalam terjemahan dari beberapa bahasa ia bermaksud "ramuan wangi". Chervil tumbuh secara praktikal di semua benua: di Eropah, Amerika Utara dan Selatan, Asia Timur dan Tengah, Afrika Utara. Dijumpai di Turki, Iran dan Iraq.

Marjoram

Walaupun nama Arab, yang secara harfiah diterjemahkan sebagai "tidak dapat dibandingkan", marjoram mendapat popularitas pertama di negara lain. Orang-orang Mesir lebih suka memberikan sebilangan besar kehijauan yang harum sebagai pengiktirafan terhadap kualiti yang menarik bagi si penerima. Sekarang hadiah seperti itu kelihatan aneh, dan tanaman itu digunakan sebagai perasa.

Kubis hiasan

Kembang kol hiasan semakin menawan hati penanam bunga. Oleh itu, bintik-bintik cerah dari bunga-bunganya menyenangkan mata di taman musim luruh yang suram. Baru pada masa ini, ia menampakkan diri dalam semua kemuliaan dan menghiasi plot, dachas dan taman rumah tangga. Kubis hiasan kelihatan seperti bunga terbuka yang tidak biasa, tidak kalah dengan kecantikan.

Kekasih

Lovage sering dijumpai dalam resipi ubat tradisional, kerana pakar herba tahu tentang sifat penyembuhannya. Ini adalah wakil jangka panjang dunia botani, yang bertolak ansur dengan keadaan yang tidak menguntungkan, seperti suhu rendah atau kekurangan makanan khas. Rumput tumbuh dengan baik di tempat teduh dan separa teduh, tetapi.

Bawang manis

Bawang wangi sepenuhnya membenarkan nama yang bercakap untuk dirinya sendiri. Kadang-kadang juga disebut bawang putih Cina kerana orang-orang dari Kerajaan Tengah dan Mongolia adalah orang pertama yang menggunakan khasiatnya. Tanaman ini menerima panah tipis dengan warna hijau tua, yang samar-samar menyerupai bawang putih tradisional. Oleh itu dan.

Perilla

Pokok renek perilla tergolong dalam keluarga tumbuhan yang labi dan mengandungi banyak bahan berguna untuk kesihatan manusia. Sebagai contoh, dari segi kandungan karotena, budaya berani bersaing dengan wortel. Ketinggian tanaman ini kira-kira 60 sentimeter, warna batang dan daunnya boleh terdiri daripada tiga jenis -.

Lofant

Lofant menyediakan beberapa jenis yang mempunyai kualiti berguna bersama dengan sedikit perbezaan. Tumbuhan ini dipanggil dengan nama yang berlainan di kawasan yang berbeza, misalnya, pudina Mexico atau pudina Korea. Nama-nama rakyat muncul kerana fakta bahawa wakil flora ini benar-benar kelihatan seperti semua orang biasa.

Chumiza

Chumiza adalah salah satu bijirin tertua yang diketahui oleh manusia. Dalam industri gastronomi moden, budaya tetap tidak biasa. Anda boleh mendapatkan chumiza berkualiti tinggi hanya di kedai organik tempatan atau dalam talian, tetapi rasa dan nilai pemakanan ramuan akan sepenuhnya membenarkan usaha yang dikeluarkan. Dari mana.

Rumput di bawah kaki kita

Di sekitar rumah kami, di pondok musim panas, di hutan, terdapat banyak rumput. Kadang-kadang kita lewat dan tidak tahu apa yang berguna di bawah kaki kita. Banyak ramuan herba yang paling biasa berguna dalam rawatan luka, penyakit kulit, teh herba pemulihan. Untuk berehat, bersantai, berguna hanya untuk menyedut aroma ramuan dan merasakan udara segar. Menurut data terbaru, aromaterapi sebagai ubat untuk fobia boleh memasuki gudang doktor..

Kami tidak meminta ubat-ubatan sendiri dan minum herba untuk semua penyakit. Hanya seorang doktor yang boleh merawatnya, jadi kami hanya akan menerangkan bagaimana menggunakannya secara luaran, hanya kadang-kadang, apabila ramuan itu boleh digunakan secara dalaman bukan untuk rawatan, tetapi hanya sebagai teh herba, kami akan menunjukkan ini.

Tidak perlu menggunakan rumput yang dipetik di sepanjang jalan dan di dekat perusahaan perindustrian, tetapi di negara ini, di plot peribadi, di hutan, di padang rumput, adalah mungkin untuk mengumpulkan ramuan untuk kegunaan luaran..

John's wort

St John's wort dikurniakan sifat ajaib oleh orang Yunani dan Rom, ia ditempatkan di sekumpulan rumah di bawah ikon untuk melindunginya dari roh jahat, menghilangkan kerosakan. Ia mekar pada malam hari Yohanes Pembaptis (di kalangan umat Katolik pada 24 Jun), warna merah jus dianggap sebagai darah penumpahan orang suci.

Ia mendapat nama Rusia kerana fakta bahawa ketika jus memukul tubuh di bawah pengaruh cahaya matahari, kulit mengalami luka bakar yang teruk, yang sering terjadi pada haiwan yang merumput di padang rumput dengan sejumlah besar rumput ini.

Sifat perubatan:

  • Antimikrob - tincture;
  • Antidepresan;
  • Tindakan antivirus;
  • Kesan penyembuhan luka - minyak;
  • Luka bakar - minyak;
  • Stomatitis;
  • Hidung berair - tincture;
  • Leeshai;
  • Pelbagai aplikasi dalam farmakologi.

Dalam semua kes, decoctions, infusions, tincture digunakan. Terdapat di kebanyakan balsam dan beberapa wain.

Kaedah pembuatan:

  • Tincture - 1: 5 dengan vodka atau alkohol 40%.
  • Kaldu - 1 sudu besar. l per 200 ml air mendidih, masak selama 15 minit dengan api kecil.
  • Infusi - 1 sudu besar. untuk 200 ml air mendidih. Berkeras 2 jam.
  • Minyak - masukkan bunga dengan ketat ke dalam balang, tuangkan minyak sayuran, biarkan selama sebulan di bawah sinar matahari, kacau setiap hari. Kesediaan ditentukan oleh warna. Campuran siap warna ceri masak. Peras segala-galanya melalui kain cheesecloth, biarkan selama sehari. Minyak siap adalah lapisan atas (keseluruhan tiga lapisan).

Sekiranya digunakan secara dalaman, berjumpa doktor!

Semanggi

Semanggi meluas. Ini adalah bunga liar yang cantik dan mempunyai banyak khasiat perubatan..

Sifat perubatan:

  • Menyembuhkan luka bakar dan abses - losyen;
  • Nada;
  • Membantu selsema.

Kaedah memasak:

  • Infusi - rebus beberapa sudu bunga dengan air mendidih, hampir tidak menutupnya, biarkan selama 10 minit, balut kain kasa, pasangkan ke tempat yang sakit, tutup dengan kerajang selama 15-20 minit. Anda boleh mengulangi. Amaran: jangan menjalankan rawatan sedemikian dengan kawasan luka bakar yang besar, berjumpa doktor. Cukup sesuai untuk menenangkan kulit setelah terdedah kepada cahaya matahari yang lama, luka bakar kecil semasa memasak.
  • Mandi aromatik: tuangkan 300 g semanggi dengan 1 liter air mendidih, bungkus selama 3 jam. Tuangkan ke dalam tab mandi. Membantu sebagai ubat penenang dan untuk selsema.

Jelatang

Tumbuhan pembakar ini sangat bermanfaat..

Sifat perubatan:

  • Losyen untuk penyembuhan luka;
  • Merawat penyakit kulit;
  • Ejen penguat rambut;
  • Tindakan pengukuhan am.

Kaedah memasak:

  • Losyen: Jelatang ke-2 tuangkan 1 gelas air mendidih, biarkan selama satu jam di bawah selimut hangat.
  • Mandi: 1 gelas jelatang tuangkan 1 liter air mendidih. Bersikeras 1 jam. Tuangkan ke dalam tab mandi. Anda boleh membilas rambut anda dengan larutan yang sama, hanya mencairkan infus dengan 5 liter air.
  • Hidangan Jelatang:
  • Bakso - 100g jelatang muda mendidih selama 2-3 minit, campurkan dengan bubur millet - 200g, bentuk bebola daging, goreng.
  • Sup kubis jelatang - rebus daging ayam 200g. Masukkan 2-3 kentang, bawang tumis - 1 kepala dan wortel - 1 keping, jelatang -150g. Di akhir tambahkan sorrel, bawang hijau, pasli, dill 100 g setiap satu. Masak selama 20 minit. Hidangkan dengan telur rebus dan 1 sudu kecil. krim masam. Anda boleh makan sejuk.
  • Ladu, manti - jelatang digunakan sebagai tambahan kepada daging cincang atau sebagai pengisian bebas. Rebus jelatang selama 3 minit, potong dalam pengisar atau potong halus.
  • Pilaf dengan jelatang - tumis jelatang dengan bawang, masukkan beras, tuangkan air panas, masak selama 30 minit sehingga lembut.

Jelatang muda boleh digunakan sebagai tambahan pada hidangan musim bunga (sup atau hidangan utama).

Burdock

Burdock tumbuh di kebun sayur, berhampiran tempat tinggal, di sepanjang jalan. Sudah tentu, ia mengganggu tanaman di kebun, tetapi untuk sebab tertentu orang tidak pernah berusaha membasmi tanaman itu. Di kampung-kampung, ia sering tumbuh di dekat beranda sebagai tanaman hiasan..

Dalam perubatan, akarnya digunakan terutamanya, tetapi orang menggunakan segalanya. Akarnya dituai sama ada pada musim bunga sebelum daunnya muncul, atau pada akhir musim luruh. Sebaiknya gunakan tanaman tahun kedua kehidupan.

Sifat perubatan:

  • Untuk reumatik, sebagai agen pemanasan;
  • Merawat penyakit kulit;
  • Meredakan sakit buasir;
  • Menggalakkan pertumbuhan rambut;
  • Melegakan gatal dengan urtikaria (alahan);
  • Membantu selepas sengatan lebah, tawon dan juga ular;
  • Membantu sakit kepala.

Kaedah memasak:

  • Selada digunakan pada kawasan yang bermasalah (untuk sakit kepala dan sakit sendi).
  • Penyakit kulit Otvardlya: 4 bahagian burdock hingga 10 bahagian air, rebus selama 5 minit, saring, sapukan kain kasa atau kain lembut yang direndam dalam kaldu ke tempat sakit. Kaldu yang sama digunakan untuk mandi tangan, kaki, rambut membilas. Cairkan kuahnya dengan 5 liter air suam. Mandi selama 20 minit.
  • Pada luka: potong 50 g akar burdock, tuangkan 1 gelas minyak sayuran, biarkan selama 24 jam, rebus selama 15 minit. Sapukan pada kain kasa, sapukan kain kasa pada luka.
  • Hidangan dari akar burdock tahun pertama kehidupan: boleh ditambahkan ke sup seperti kentang; masukkan potongan daging dan goreng sebagai hidangan bebas; boleh dimakan mentah, direbus, dibakar.

Melissa

Melissa mempunyai banyak nama: serai, pudina lemon dan lain-lain. Melissa ditanam sebagai tanaman yang diusahakan kerana khasiatnya yang bermanfaat, tetapi liar, yang terdapat di alam semula jadi, mempunyai banyak sifat berguna..

Rumput mempunyai aroma lemon yang menyenangkan, walaupun ia merosakkan setelah berbunga. Oleh itu, perlu mengumpulkan rumput sebelum berbunga dan mengeringkannya. Tidak ada kontraindikasi, anda boleh menambahkan daun ke teh dan diminum sebagai minuman bebas.

Sifat perubatan:

  • Ejen penyegar, jika diseduh lebih kuat, menyegarkan;
  • Teh dengan kepekatan lemah menenangkan, disyorkan untuk insomnia dan kegembiraan seksual yang berlebihan;
  • Mengurangkan sakit kepala;
  • Melegakan gatal sekiranya penyakit kulit;
  • Membantu keradangan pada kulit dengan abses;
  • Mengurangkan sakit gigi;
  • Meningkatkan metabolisme.

Kaedah memasak:

  • Minum teh: 1 sudu besar. Tuangkan air mendidih di atas balsem lemon cincang (1 sudu besar), biarkan selama 15 minit.
  • Teh yang menenangkan: 1 sudu kecil. balsem lemon dalam segelas air mendidih. Minum sebelum tidur.
  • Untuk ubat kumur: 2 sudu besar. balsem lemon untuk 1 cawan air mendidih, biarkan selama 20 minit.
  • Untuk mandi: tuangkan 1 gelas herba dengan 1 liter air mendidih, rebus dalam mandian wap selama 20 minit, tuangkan ke dalam tab mandi. Gunakan penyelesaian yang sama untuk losyen.

Pudina

Minyak pati pudina mengandungi mentol, jadi pudina sering ditambahkan kepada ubat-ubatan sebagai wangian, yang digunakan dalam industri minyak wangi dan kosmetik. Ini adalah sifat yang disebabkan oleh penambahan pudina ke teh.

Sifat perubatan:

  • Sedatif - teh;
  • Untuk migrain - teh;
  • Penyakit di rongga mulut dan sakit gigi - infusi;
  • Radiculitis, sakit sendi - tahi lalat;
  • Sebagai ubat penenang - aromaterapi;
  • Untuk loya, aromaterapi atau teh;
  • Hidung berair - titisan.

Kaedah memasak:

  • Minyak pudina - potong daun dan bahagian tanah tanaman, tuangkan minyak sayuran hangat pada kadar 1: 4. Tahan 8 jam. Terikan.
  • Tincture - tuangkan 0.5 liter vodka pada daun dan bahagian tanah ramuan, biarkan di tempat yang gelap selama 10 hari. Terikan.
  • Tetes - dibuat dari minyak pudina dan tincture dalam nisbah 2: 1.
  • Tuangkan air mendidih ke atas infusi (10g) (0,5 liter), biarkan selama 15 minit dalam termos. Boleh diminum seperti teh, dicairkan dengan air secukupnya.
  • Kaldu: rebus pudina (50g) di dalam air (8 liter) selama 10 minit, biarkan selama 15 minit. Boleh digunakan untuk mandi, menyegarkan udara di dalam bilik, menyiapkan ketulan ais untuk mengelap wajah, sapukan ke pelipis untuk sakit kepala.
  • Pudina sebagai tambahan hidangan:
  • Teh: pengumpulan - pudina, oregano, daun currant dalam jumlah yang sama. Gunakan 1 sudu kecil. dalam segelas air. Tuangkan air mendidih ke atas. Tanamkan.
  • Jus kubis - perah jus keluar dari kubis. Masukkan setitis pudina.
  • Koktel berry: tuangkan beri dengan sedikit air rebus, pukul dengan ais krim dalam nisbah 2: 1, masukkan sedikit pudina ke dalam minuman. Luar biasa sedap!
  • Minuman buah atau beri dengan pudina - rebus pudina dengan air mendidih (200ml), sejuk, gabungkan dengan jus untuk 1 bahagian air 2 bahagian jus.

Dandelion

Dandelion ubat terdapat di mana-mana, ia mekar dengan bunga yang terang, dan mustahil untuk tidak menyedarinya. Dandelion, seperti matahari, menggembirakan anak-anak dengan bunganya, mereka membuat karangan bunga yang indah yang sangat disukai oleh gadis-gadis.

Dandelion banyak digunakan sebagai ubat dan boleh digunakan dalam salad pada musim bunga. Ia akan mengisi badan dengan sempurna dengan vitamin.

Bunga, daun, akar tanaman digunakan. Anda boleh minum kaldu tanpa rasa takut, menggunakannya bukan sebagai terapi, tetapi sebagai tonik umum.

Sifat perubatan:

  • Kesan pembentukkan - jus;
  • Avitaminosis, di dandelion terdapat sebilangan besar vitamin - jus;
  • Sedatif dan hipnotik ringan - merebus;
  • Meningkatkan proses metabolik;
  • Ejen pembersih.
  • Boleh digunakan sebagai agen antipiretik;
  • Menyembuhkan kapalan, ketuat - losyen;
  • Sakit sendi - memampatkan;
  • Luka bakar - pengekstrakan minyak.

Kaedah memasak:

  • Jus - potong akar dan batangnya, perah jusnya.
  • Kaldu - akar (5g) tuangkan air mendidih, rebus selama 1 minit dengan api kecil, biarkan selama 1 jam, minum 100ml sekali sehari.
  • Losyen - rebus mana-mana bahagian tanaman dengan air mendidih. Menegaskan.
  • Minyak - potong akarnya, tambahkan minyak bunga matahari (1: 4), biarkan di tempat yang hangat selama 15 hari. Lumurkan kawasan yang terjejas.
  • Hidangan Dandelion:
  • Dandelion salad 1: daun - 100g, bawang hijau - 50g, pasli - 25g, minyak sayuran, rempah secukup rasa, telur -1pc. Rendam daun dandelion dalam air sedikit masin selama setengah jam. Potong segalanya, tambah rempah dan minyak sayuran.
  • Salad 2: 80g daun, 20g sorrel, 120g bayam, 40g bawang hijau. Kisar semuanya, tambah minyak sayuran, garam secukup rasa.

Beg gembala (biasa)

Tumbuhan tahunan yang biasa dengan bunga putih dan daun atas berbentuk hati yang tidak biasa adalah buah bunga. Tuai rumput semasa berbunga, gunakan semua bahagian tanaman.

Sifat perubatan:

  • Anti-radang - infusi;
  • Penyembuhan luka - infusi;
  • Hemostatik - merebus, infusi;
  • Lebam, lebam - merebus;
  • Mengawal tekanan - teh.

Kaedah memasak:

  • Teh - ramuan cincang - 2 sudu kecil. tuangkan air mendidih lebih - 200 ml. Berkeras 10 minit. Minum suam.
  • Infusi - ramuan -1 sudu besar, air mendidih - 1 gelas. Bersikeras 1 jam.
  • Kaldu - ramuan - 2 sudu besar. l. dalam segelas air mendidih, rebus selama 1-2 minit. Bersikeras 1 jam.
  • Hidangan dari beg gembala:
  • Salad - daun tumbuhan muda, tomato, timun, bawang, musim dengan minyak.
  • Sup vitamin - rebus kuah ayam ringan, masukkan kentang, wortel, bawang. Pada akhir, tambahkan sayur-sayuran dari dompet gembala (potong halus), masak selama 5 minit. Masukkan sebiji telur sebelum digunakan.
  • Hiaskan untuk ayam atau ikan - tumis pasli, tumis bawang, wortel secara berasingan, campurkan semuanya dan pukul dalam pengisar, reneh selama 20 minit.

Berus Sage

Tanaman yang mampu tumbuh hingga 1.5 meter. Ia dijumpai di mana-mana sahaja. Ia memiliki warna hijau yang tidak biasa, dengan kemaluan keputihan, mempunyai bau yang tajam, tetapi menyenangkan. Rasanya sangat pahit.

Daun dan bahagian atas bunga digunakan. Pada zaman dahulu, kayu cacing dikurniakan sifat ajaib. Sebagai contoh, dipercayai bahawa ia memberi kekuatan dan membolehkan anda tidak letih. Pada hari Ivan Kupala, mereka melihat api melalui karangan bunga cacing (untuk melihat yang menyempit). Di beberapa negara, ia digunakan sebagai jimat untuk melawan kekuatan jahat. Adalah dipercayai bahawa jika anda membakar kayu cacing di tempat kejadian. Maka penjenayah itu tidak akan baik.

Sifat perubatan:

  • Tindakan anti-radang - losyen, salap;
  • Anti-ulser dan penyembuhan luka - infusi;
  • Meningkatkan pencernaan - merebus;
  • Ubat untuk insomnia adalah merebus;
  • Gigitan serangga - melegakan gatal, hanya gosokkan kawasan yang digigit dengan rumput.
  • Aromaterapi;
  • Kesan menenangkan - mandi;
  • Antipiretik - mandi.

Kaedah memasak:

  • Salap - ekstrak kayu cacing yang dicampurkan dengan krim bayi.
  • Minyak dari biji - bahan mentah dihancurkan - 5g, dituangkan dengan minyak sayuran - 20g, berkeras selama 8 jam.
  • Jus - perah dari tanaman sebelum berbunga;
  • Untuk mandi - bancuh kayu cacing dengan air mendidih, biarkan selama 1 jam di bawah lapisan bulu. Tuangkan ke dalam tab mandi. Atau gunakan sebagai losyen.
  • Kaldu - tuangkan air mendidih di atas kayu cacing, masak dengan api kecil selama 15 minit.
  • Plantain

Plantain tumbuh hampir di mana-mana. Daun pisang dituai pada bulan Jun - Julai.

Sifat perubatan:

  • Penyembuhan luka - sapukan jus dari daun segar ke luka, dan jika anda memotongnya, pasangkan daunnya;
  • Anti-radang - membersihkan permukaan luka, sapukan gruel dari daun ke luka;
  • Membersihkan dan menyembuhkan kulit berminyak dengan jerawat - gosokkan daun pisang menjadi jisim dan sapukan pada wajah selama 20 minit. Kemudian bilas wajah anda dengan air sejuk. Boleh dilakukan 2 - 3 kali seminggu sehingga sembuh.
  • Konjungtivitis - memerah mata dengan rebusan pisang;
  • Stomatitis, penyakit periodontal - bilas mulut anda dengan kaldu pisang;
  • Luka di tempat tidur boleh memerah.

Kaedah penyediaan: tuangkan daun pisang hancur (2 sudu besar) dengan air panas (200 ml), tekan mandi wap selama 15 minit.

Thistle susu

Thistle susu adalah thistle yang tumbuh di tanah gurun, sering tumbuh di rumah terbengkalai, tetapi juga terdapat di kebun sayur. Tepi daun dan bunga berduri, buahnya berwarna hitam, berkilat.

Semua bahagian tanaman mempunyai sifat penyembuhan. Tumbuhan perubatan yang sangat kuat. Dan walaupun kesan toksik susu thistle pada badan belum dapat dikenal pasti, ubat-ubatan sendiri tidak sepadan. Pada dasarnya tanaman ini bertujuan untuk kegunaan dalaman, artikel tersebut diberikan sebagai contoh tanaman ubat yang tidak biasa.

Sifat perubatan:

  • Minyak penyembuhan luka untuk pertumbuhan semula tisu.
  • Melemahkan kesan bahan toksik sekiranya keracunan dan penyakit hati;
  • Sirosis hati;
  • Gangguan pencernaan.

Kaedah memasak:

Minyak - potong tanaman, tuangkan minyak sayuran sepenuhnya, biarkan selama dua minggu di tempat sejuk yang gelap. Terikan. Goncang sebelum digunakan.

Chamomile

Terdapat banyak jenis chamomile, tetapi nilai terbesarnya adalah chamomile, setinggi tahunan hingga 40 cm dengan bunga kecil, tumbuh di sepanjang jalan, di padang rumput dan ladang, tumbuh di kebun sayur. Ia mudah dibezakan dengan daunnya seperti dill. Kumpulkan bunga semasa berbunga.

Sifat perubatan:

  • Anti-radang - ruam kulit;
  • Infusi atau rebusan sebagai ubat penenang;
  • Sakit gigi - berkumur;
  • Stomatitis - berkumur;
  • Membantu kesesakan;
  • Digunakan untuk menguatkan rambut;
  • Ais dari infusi membersihkan dan meratakan kulit wajah dengan sempurna, memutihkan kulit;
  • Mencerahkan rambut sedikit.

Kaedah memasak:

  • Infusi - rebus bunga (2 sdt) dengan air mendidih (200 ml), biarkan dalam termos atau di bawah lapisan bulu selama tiga jam. Minum 1/4 cawan sebagai teh 3 kali sehari.
  • Mandi, bilas - 2-3 sudu besar. bunga, bancuh air mendidih pertama, bersikeras tiga jam di bawah mantel bulu. Bilas mulut anda dengan larutan ini, sapukan dalam bentuk kompres ke tempat yang sakit. Untuk mandi, tuangkan infusi ke dalam air. Disarankan untuk kanak-kanak sejak kecil untuk penyembuhan ruam lampin, ruam kulit. Sediakan mandi setiap hari.
  • Merebus untuk rambut - bunga 4 sudu besar. tuangkan 1.5 cawan air mendidih, reneh selama 5 minit dengan api kecil. Terikan.

Chamomile sering digunakan dalam penyediaan dengan ekor kuda, marigold, buckthorn laut dan ramuan lain..

Yarrow

Yarrow tumbuh di padang rumput, ladang, di sepanjang jalan. Ini adalah tanaman berbau kuat dengan banyak daun, yang namanya mendapat nama, dan bunga putih kecil. Gunakan bahagian atas tanaman (15cm)

Sifat perubatan:

  • Ia digunakan untuk sariawan - merebus;
  • Kesan hemostatik dan penyembuhan - jus;
  • Stomatitis - merebus atau infusi;
  • Jerawat - losyen;
  • Ekzema dan penyakit kulit - infusi;
  • Tindakan astringen digunakan untuk gangguan najis - infusi;
  • Bahagian "teh yang sedap".

Kaedah memasak:

  • Kaldu - 1 sudu kecil. Tuangkan ramuan dengan segelas air mendidih, rebus selama 7 minit dengan api kecil, tapis
  • Infusi - 2 sudu kecil. tuangkan ramuan dengan segelas air mendidih, biarkan selama 2 jam di tempat perlindungan yang hangat.
  • Jus - tuangkan air mendidih ke atas tanaman, kisar dalam pengisar, peras.
  • Losyen - sediakan infusi, sapukan kain kasa yang direndam dalam infusi ke tempat sakit selama 20 minit.
  • Komposisi teh lazat 1: 8 bahagian kayu cacing, 2 bahagian yarrow, bancuh 1 sudu besar. dalam segelas air, minum untuk meningkatkan selera makan, penyakit perut, untuk mengurangkan perjalanan menopaus. Minum 1 sudu besar. sebelum makan hingga 4 kali sehari.
  • Komposisi teh selera 2: 6 bahagian kayu cacing, 1 bahagian akar dandelion, 2 bahagian yarrow. 1 sudu besar. tuangkan 250 ml air mendidih. Berkeras 20 minit.

Chicory

Chicory biasa boleh didapati di mana-mana sahaja. Pada zaman Soviet, ia digunakan sebagai pengganti kopi, tetapi chicory cukup baik sebagai minuman mandiri (akar digunakan).

Merebus Chicory boleh diminum tanpa rasa takut membahayakan kesihatan dan tanpa cadangan doktor.

Sifat perubatan:

  • Mengandungi inulin (pengganti gula semula jadi), meningkatkan fungsi sistem pencernaan dan meningkatkan imuniti;
  • Baik untuk kulit;
  • Meningkatkan mobiliti sekiranya penyakit sendi;
  • Untuk penyakit kulit sebagai anti-radang dan penyembuhan luka

Kaedah penyediaan: akar chicory kering, kisar dalam penggiling kopi, bancuh seperti kopi, dos secukup rasa.

Lap kulit dengan chicory yang telah dikeringkan. Anda boleh menggunakan luka parut pada luka (selama 20 minit) sendi yang meradang (sapukan pada malam hari, perbaiki dengan pembalut).

Thyme

Thyme adalah tanaman madu, mungkin untuk ini kita sangat disukai oleh orang. Dalam agama Kristian, di Trinity, lantai kuil ditutupi dengan thyme, tanamannya harum. Dituai pada bulan Jun, dikeringkan di rumah atau di tempat teduh. Bunga dan daun berguna.

Sifat perubatan:

  • Menenangkan - boleh diminum sebagai teh selama-lamanya;
  • Penyakit tekak - radang amandel, radang amandel, berkumur;
  • Penyakit kulit - kesan anti-radang, sapukan kompres;
  • Penyakit sendi - kesan menenangkan, gunakan mandi dan kompres;
  • Disarankan untuk menghilangkan cacing.

Kaedah memasak:

  • Untuk teh - 1 sdt untuk segelas air mendidih, bancuh seperti teh.
  • Untuk infusi - 1 sudu besar. 200 ml air mendidih, biarkan selama 30 minit.
  • Losyen, kompres - 2 sudu per segelas air mendidih, mandian wap selama 15 minit.
  • Kering boleh dimasukkan ke dalam bantal dan digunakan sebagai penenang untuk tidur.
  • Mandi - thyme (1) tuangkan air (1l), reneh selama 30 minit.

Celandine

Ramuan ini mempunyai nama yang serupa dengan alasan, ia merawat hampir semua penyakit kulit. Dalam kesan penyembuhan luka, celandine sukar dibandingkan dengan ramuan lain. Nama Latin yang menarik untuk celandine - hadiah dari syurga.

Sifat perubatan:

  • Merawat kerengsaan kulit pada kanak-kanak - mandi setiap hari:
  • Melembutkan kulit - mandi;
  • Jerawat - lap kawasan yang meradang dengan merebus;
  • Menguatkan rambut - membilas selepas mencuci.

Kaedah memasak:

  • Mandi - bancuh celandine dalam air panas, biarkan selama satu jam, jumlahnya tidak penting. Tuangkan ke dalam tab mandi.
  • Kaldu - celandine (4 sudu besar. L.) Bancuh dengan air (6 sudu besar). Didihkan selama 10 minit.
  • Air untuk membilas rambut - celandine (1 st) tuangkan air mendidih (6 l), biarkan selama 1 jam.

Ramai doktor dan ahli farmasi percaya bahawa alam mempunyai segala yang diperlukan untuk menyembuhkan tubuh. Kemunculan penyakit baru adalah akibat dari pemergian dari alam semula jadi dan penemuan ubat-ubatan baru yang semakin banyak. Kini orang mengingati perkara yang sudah lama dilupakan dan mengkaji sifat tanaman pada tahap yang baru. Sudah tentu, tidak ada yang meminta untuk meninggalkan penggunaan ubat-ubatan yang telah disintesis oleh ahli kimia dan yang menghasilkan kesan yang tidak dapat disangkal. Tetapi tidak pernah terlambat untuk menghadapi alam semula jadi.

Sekali di alam liar, rami sering dijumpai, yang mempunyai banyak sifat bermanfaat. Sayangnya, di Rusia mereka tidak mempelajari sifat rami perubatan; penanamannya untuk tujuan apa pun dilarang. Baru-baru ini Rospotrebnadzor memberi kebenaran untuk menanam rami untuk tujuan perubatan dan saintifik. Pakar pemakanan menasihatkan agar memperhatikan sorgum, yang ditanam di Rusia hanya untuk pembuatan sapu.

Komunikasi dengan alam semula jadi penting untuk gaya hidup sihat. Banyak ramuan yang terdapat di ladang dan padang rumput mempunyai sifat perubatan. Betapa menyenangkannya minum teh herba pada musim sejuk!

Herba dan Tumbuhan. Senaraikan dengan foto

Ini adalah nama bentuk hidup tanaman yang lebih tinggi. Antaranya ada jenis beracun dan yang boleh dimakan. Teh diseduh dari ramuan individu, infus dibuat untuk kegunaan dalaman dan luaran. Jenis yang berbeza mengandungi bahan berguna yang berbeza (di akar atau di pucuk), ekstraknya juga digunakan dalam minyak wangi, pengeluaran kosmetik, bahan kimia rumah tangga, minuman beralkohol dan bukan alkohol.

Avran

(lat. Gratíola officinális) adalah ramuan beracun yang biasa terdapat di Eropah Tengah dan Timur. Ada banyak nama umum untuk Avran: rahmat Tuhan, rahmat, rumput demam, penyusun kuda, tiruan, rumput rusa, draziola, batu darah. Nama berbahasa Rusia berasal dari bahasa Turki dan dalam terjemahan bermaksud "sakit".

Untuk memanfaatkan aloe secara maksimum, anda perlu mengetahui beberapa muslihat untuk melakukan biostimulasi daun tanaman. Tetapi sebaliknya, jika memungkinkan untuk menjalankan prosedur persiapan dengan betul, lidah buaya akan dengan jelas menunjukkan sifat anti-radang, antijamur, bakteria dan lain-lain..

Altay

Marshmallow (atau lebih tepatnya, akar tumbuhan, yang lebih sering digunakan dalam perubatan) dalam beberapa kes boleh menggantikan ubat untuk rawatan organ pencernaan dan pernafasan, berfungsi sebagai agen ekspektoran dan anti-radang, dan menjadi asas untuk kosmetik perubatan. Tetapi untuk ini, anda perlu mengetahui dan mengikuti beberapa peraturan mudah untuk perolehan dan pemprosesan bahan mentah..

Pansies

Pelawat timur - tricolor violet - juga dikenali di sini sebagai "pansies" di dunia tumbuhan "pakar" dalam rawatan penyakit kardiovaskular, kulit dan ginekologi. Selain itu, pansies dapat membantu mengatasi masalah saluran gastrousus dan sistem kencing. Tetapi ada juga sekatan yang cukup serius untuk penggunaan pansi dalam terapi..

Aster

Dalam perubatan, bunga, akar, batang dan daun tanaman digunakan. Setiap unsur aster herba ini mengandungi sekumpulan zat tertentu yang dengannya mereka merawat pelbagai penyakit - dari bronkitis hingga pendarahan rahim. Tetapi agar ubat herba dapat membantu, anda perlu mengetahui cara menyediakan ubat penyembuhan dari aster dengan betul.

Astragalus berbunga wol

Mereka yang memikirkan kehidupan kekal (atau sekurang-kurangnya sangat lama) memperhatikan astragalus berbulu. Legenda mengatakan bahawa golongan elit yang berkuasa secara teratur beralih ke Astragalus yang berbulu mencari cara untuk memanjangkan umur. Kilang ini benar-benar dapat menyelesaikan pelbagai masalah kesihatan jika anda tahu menggunakannya dan berhati-hati..

Ledum

Sekiranya penyakit pernafasan, mereka menggunakan ramuan rosemary liar dalam bentuk infus, ia juga diuretik, disinfektan dan antiseptik.

Minyak rosemary sangat sesuai untuk rhinitis.

Periwinkle

Terdapat banyak legenda indah mengenai periwinkle yang menekankan pentingnya tanaman ini dalam budaya dan perubatan rakyat. Dan penyelidikan moden hanya mengesahkan potensi penyembuhan periwinkle yang kuat, yang dapat menampakkan dirinya sebagai alat yang melebarkan saluran darah, menenangkan sistem saraf, mengurangkan tekanan dan melegakan sejumlah masalah kesihatan yang lain..

Valerian

Herbal valerian biasanya bertanggungjawab untuk menenangkan, diuretik, dan fungsi gastrousus. Walau bagaimanapun, keupayaannya jauh lebih luas. Baik dalam perubatan saintifik dan rakyat, valerian berjaya digunakan dalam rawatan kompleks penyakit kelenjar tiroid, asma, epilepsi dan beberapa penyakit serius lain..

knapweed

Decoctions dan infus cornflower digunakan untuk: penyakit ginjal radang dan kronik, radang saluran kencing, edema, urolithiasis, blepharitis, konjungtivitis, uretritis, cystitis, pyelitis, nefrosis, penurunan penglihatan, penyakit saluran hati dan saluran empedu. Membantu menyelesaikan masalah saluran gastrousus.

Elecampane

Persediaan Elecampane meningkatkan ekspektasi sputum, mengurangkan aktiviti rembesan usus, menormalkan metabolisme, merangsang pembentukan hempedu, meningkatkan pengeluaran air kencing, dan mempunyai sifat antimikrob dan antihelminthik. Di dalam, ubat elecampane digunakan untuk bronkitis kronik dan akut, enterokolitis, cirit-birit berfungsi, kolitis, untuk faringitis kronik dan akut, untuk gingivitis, tracheitis, luka penyembuhan yang sukar, penyakit periodontal.

John's wort

Ini adalah tanaman yang tidak selamat. Alahan, konflik dengan sejumlah ubat, kesan sampingan dan "masalah" lain mengancam mereka yang belum mengetahui secara spesifik penggunaan sediaan herba. Tetapi dengan pendekatan terapi yang munasabah, St. John's wort dapat memperbaiki keadaan dengan kolesistitis, hepatitis, gastritis, disfungsi saluran empedu yang betul dan banyak lagi, walaupun jarang, patologi.

Mekar Sally

Dalam teh willow, daun, pucuk, dan akar mempunyai sifat perubatan. Dalam perubatan rakyat, ia digunakan untuk mengobati bisul, kolitis, prostatitis, insomnia, dan sakit kepala. Dalam senarai ini, dengan penggunaan luaran tanaman ubat, konjungtivitis, luka baring, psoriasis ditambahkan. Keberhasilan teh Ivan dalam merawat penyakit ini dan penyakit lain menyebabkan para saintis terlibat secara serius dalam kajian ilmiah mengenai potensi penyembuhan ramuan ini..

Calendula

Tincture, decoctions dan teh yang menghasilkan kesan terapeutik disediakan dari perbungaan, kelopak dan bahagian atas calendula. Dalam perubatan rakyat, mereka digunakan untuk proses keradangan di saluran gastrointestinal, hipertensi, angina pectoris, aterosklerosis, neurosis dan sejumlah penyakit lain. Tetapi ubat juga dibuat dari calendula, yang diresepkan untuk anemia, ulser perut dan duodenum, gastritis, tumor. Walau bagaimanapun, berhati-hati diperlukan semasa menggunakan calendula penyembuhan..

Semanggi

Terdapat beratus-ratus jenis semanggi, dan kebanyakannya digunakan dalam perubatan kerana pembentukan vitamin E dan C di daun, "antimikroba" tripolirzin di akar tanaman dan keseluruhan "sejambak" bahan berguna dalam perbungaan semanggi. Kombinasi semanggi overdosis dan pengambilan ubat yang tidak betul dapat menyebabkan reaksi negatif, namun, dengan pendekatan rasional, semanggi dapat memudahkan proses rawatan dan menjadikannya lebih berkesan..

Rami

Berkembang di Siberia Barat, wilayah Volga, Altai di bahagian Eropah di Rusia. Pada masa kini, tanaman ini diusahakan di hampir semua negara. Tumbuhan ini secara rasmi dibenarkan untuk penanaman dan penggunaan hanya di Colombia. Di negeri lain, penanaman, penggunaan, pengedaran atau penyimpanan adalah kesalahan jenayah..

Jelatang

Walaupun daun jelatang lebih sering digunakan dalam perubatan rakyat, rimpang, biji dan perbungaan mempunyai kesan penyembuhan. Bahan dari akar jelatang, misalnya, boleh didapati dalam ubat antikanker farmasi, luka bakar, ubat koleretik. Walau bagaimanapun, senarai lengkap kemungkinan terapi jelatang jauh lebih luas..

Berus merah (Rhodiola)

Tidak semua orang pernah mendengar tentang Rhodiola (sikat merah) di kawasan kami - tanaman ini menetap di iklim sejuk dan / atau di kawasan pergunungan. Namun, tanpa alasan ia disebut "Siberian ginseng". Perubatan saintifik secara empirik membuktikan kemampuan Rhodiola untuk mencegah pengoksidaan eritrosit, menekan metastasis limfosarcoma, mempunyai kesan neuroprotektif, menormalkan proses metabolik dan banyak lagi. Dalam perubatan rakyat, potensi penyembuhan ramuan ini digunakan dengan lebih meluas..

Burnet

Terdapat kira-kira 27 jenis burnet, tetapi yang paling terkenal dan berguna bukan semuanya. Persediaan burnet membantu dengan pelbagai jenis pendarahan, seperti pendarahan rahim, hemoptisis, perut, haid berat, buasir, dan lain-lain. Burnet digunakan secara luaran sebagai cara untuk mempromosikan penyembuhan luka, lecet dan luka.

Lavender

Lavender adalah semak setinggi 60 cm. Diagihkan di India, Arab, Eropah selatan, Afrika utara dan timur, dan bahkan Kepulauan Canary. Terdapat kira-kira 30 jenis pokok renek ini. Lavender banyak digunakan dalam memasak, bahan kimia rumah tangga, pengeluaran minuman bukan alkohol dan alkohol, sabun tandas, deodoran, penyegar udara, minyak wangi dan kosmetik.

Burdock

Pemelihara lebah akan mengatakan tentang burdock bahawa ini adalah tanaman madu yang indah. Pakar masakan - burdock boleh ditambahkan ke salad, kaldu dan membuat minuman darinya. Tetapi senarai kemungkinan penggunaan burdock yang paling "berguna" adalah dari wakil perubatan tradisional. Puluhan penyakit akan muncul di dalamnya, di mana burdock memperbaiki keadaan pesakit. Dan baru-baru ini, para saintis telah tertarik dengan potensi terapi burdock..

Penuaian poppy untuk perubatan hari ini dihasilkan pada skala industri. Para saintis berusaha untuk mengasingkan ciri-ciri kesan terapeutik dari pelbagai jenis tanaman dan mencari kaedah baru untuk menggunakannya. Alkaloid poppy, morfin, codeine, papaverine adalah sebahagian daripada antispasmodik, analgesik, penenang. Tetapi poppy lebih banyak diwakili dalam perubatan rakyat..

Ibu dan ibu tiri

Semasa menuai bahan tanaman, daun coltsfoot, kerana tidak berpengalaman, dapat dikelirukan dengan daun burdock, dan bunga - dengan bunga dandelion. Walaupun kesan terapi penggunaan semua tumbuhan ini mungkin bertindih, kesan terapi yang dihasilkan oleh ibu dan ibu tiri adalah spesifik dan unik. Tujuan utamanya adalah penyakit saluran pernafasan atas dan bawah, yang tercermin walaupun dalam nama ramuan Latin.

Melissa

Tidak setiap tanaman ubat dapat ditanam di rumah di ambang jendela atau di balkoni, tetapi balsem lemon mungkin. Namun, adakah ramuan ini bernilai masalah? Sekiranya kita menganggap bahawa ia hanya dapat diambil sebagai penenang ringan, maka mungkin tidak. Tetapi dalam perubatan rakyat, balsem lemon juga berkesan digunakan sebagai julap, antispasmodik, antiemetik, perangsang pergerakan saluran empedu dan fungsi sekresi gastrik, ubat untuk hipertensi, aterosklerosis, toksikosis dan banyak penyakit lain.

Pudina ditanam pada skala industri, yang tidak menghairankan, mengingat pengalaman sejarah yang kaya tentang penggunaannya, jumlah penyakit di mana ia membantu dan jumlah bahan berguna dalam komposisi. Lebih-lebih lagi, kemungkinan baru dan tidak dijangka menggunakan pudina dalam perubatan, dietetik dan kosmetologi hanya terbuka bagi para saintis dalam penyelidikan ilmiah..

Dandelion

Dalam perubatan herba, dandelion "mengkhususkan diri" dalam menormalkan sistem pencernaan: dari meningkatkan selera makan dan mengaktifkan fungsi koleretik hingga menghilangkan sembelit dan parasit usus. Juga, dandelion dapat dimasukkan secara efektif dalam program rawatan untuk puluhan penyakit lain, yang disahkan oleh penyelidikan ilmiah moden dan tradisi penggunaan tumbuhan ini dalam perubatan masyarakat dunia..

Tansy

Nama itu sendiri berasal dari kata Czech atau Poland "pizmo", yang bermaksud "kasturi", iaitu, bau berasal dari organik. Sebenarnya, semua tumbuhan dari spesies ini mempunyai aroma kaya yang sangat kuat, dan baunya dipancarkan oleh setiap sel tumbuhan ini..

Plantain

Bagi kebanyakan kanak-kanak, dengan tanaman pisang bermulalah perkenalan dengan jamu. Daun pisang, diaplikasikan pada luka, menghentikan darah, melegakan keradangan dan menenangkan kesakitan. Malangnya, pengetahuan mengenai pisang sering terbatas pada pengalaman "zaman kanak-kanak" ini. Sementara itu, bahan aktif biologi yang terkandung di dalam daunnya mengatasi masalah gastrointestinal, patologi kulit, dan penyakit pernafasan. Dan ini bukan senarai keseluruhan kemungkinan tanaman ini..

Bunga Matahari

Sejenis tanaman tahunan herba. Batangnya tumbuh setinggi 3 m, lurus, ditutup dengan rambut keras. Daunnya berbentuk tali bujur, hijau tua hingga 40 cm, ditutup dengan rambut yang sukar, pendek dan puber. Bunga berdiameter besar 30-50 cm, pada waktu siang bunga matahari muda beralih ke matahari.

Berus Sage

"Pohon Tuhan" - kayu cacing - dapat menyembuhkan dan meracuni (beberapa jenis kayu cacing mematikan bagi herbivora). Tetapi orang telah tertarik dengan kemungkinan tanaman ini sejak sekian lama sehingga mereka belajar mengambil yang terbaik dari kayu cacing dan merawat saluran pernafasan, saluran gastrointestinal, penyakit kulit, dll. Dan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, minat saintifik terhadap bahan aktif dalam komposisi ramuan ini hanya meningkat, yang membawa kepada penemuan sifat baru, kadang-kadang tidak dijangka, tumbuhan..

Motherwort

Untuk tujuan perubatan dan perubatan, bahagian atas dengan daun digunakan, iaitu bahagian atas pada tahap di mana perbungaan dengan biji berakhir. Dalam perubatan moden, infus dari motherwort diambil untuk mati pucuk dan adenoma. Diambil secara lisan untuk neurosis, kegembiraan saraf, kardiosklerosis, gangguan fungsi, kecacatan jantung, gangguan sistem saraf.

Rosemary

Sebuah semak malar hijau juga disebut embun laut. Di Hellas, dipercayai bahawa rosemary dikirim ke bumi oleh dewi cinta, Aphrodite, untuk melindungi cinta duniawi. Di Rom kuno, ia juga dipercayai bahawa bunga itu mempunyai kekuatan ajaib. Warna tanaman yang selalu berwarna biru disebabkan oleh pertumbuhannya di dekat laut dan "ketepuan" dengan warna gelombang.

Chamomile

Walaupun dalam buku impian, bidang chamomile melambangkan penyembuhan yang akan segera berlaku. Dalam praktik fitto, penampilan sediaan chamomile dalam komposisi ubat membantu menyingkirkan puluhan penyakit yang berbeza. Chamomile mengembalikan sel hati, melebarkan saluran darah, menormalkan tidur, mengaktifkan sistem saraf pusat, melegakan keradangan kulit dan berpotensi dimasukkan dalam terapi anti-barah.

Spiraea

Daun, bunga, kulit cabang, pucuk muda dan akar digunakan untuk tujuan perubatan..
Bau meadowsweet mengusir nyamuk, lalat dan lumba-lumba. Tavolga ditambahkan ke dalam teh, yang memberikan aroma madu dan rasa yang menyenangkan. Di negara-negara Skandinavia, meadowsweet ditambahkan ke wain atau bir untuk rasa yang lebih baik. Akar atau pucuk muda ditambahkan pada makanan.

Yarrow

Kerana kemampuannya menghentikan darah, menghilangkan rasa sakit dan radang, yarrow disebut "rumput askar". Beberapa legenda sejarah bahkan dikaitkan dengan harta tanaman ini. Ia masih aktif digunakan sebagai agen penyembuhan luka. Tetapi dengan cara ini, hanya sebahagian kecil dari potensi tanaman herba ini yang dimanifestasikan, yang dalam koleksi herba yang berlainan dapat menormalkan kerja beberapa sistem tubuh sekaligus.

Thyme

Thyme juga terkenal dalam masakan dan perubatan. Lebih-lebih lagi, dalam perubatan, ia digunakan dengan lebih meluas dan pelbagai, menjadi bahagian dari decoctions dan infusions yang digunakan untuk keradangan, sakit gigi, neuralgia, sakit sendi, beberapa masalah dengan saluran gastrointestinal dan saluran pernafasan. Tetapi ketika menggunakan ramuan ini dalam jamu, harus diingat bahawa aktiviti biologisnya dapat memicu peningkatan sejumlah penyakit..

Celandine

Nama Latin genus berasal dari kata Yunani - "menelan." Sejak zaman kuno, telah diperhatikan bahawa tumbuhan itu mekar dengan kedatangan pertama burung walet dan layu ketika mereka terbang. Jus tumbuhan ini digunakan untuk merawat luka kulit, dan juga untuk menghilangkan ketuat. Mandi merebus celandine digunakan untuk diatesis, gangguan metabolik, gatal-gatal, scrofula, ruam, psoriasis, kudis, luka kulit bernanah pada lelaki muda, dll..

Sage

Sebuah semak separa milik keluarga Labiatae, dengan banyak batang tetrahedral, berdaun, setinggi 70 cm. Tumbuhan ini mempunyai aroma yang menyenangkan. Ia boleh dijumpai di Crimea dan di beberapa tempat di Caucasus, di bahagian selatan Rusia. Sediaan bijak digunakan dengan mempertimbangkan sifat anti-radang, astringen, fitosidal dan pembasmi kuman tumbuhan ini. Infus daun digunakan untuk membilas, losyen dan penyedutan.