Penerangan ringkas Dandelion untuk kanak-kanak

LAPORAN AKHIR
untuk gred 1-11

  • adalah percuma
  • topik yang paling diminta
  • disesuaikan mengikut usia
  • cekap
  • ditulis khas untuk dokladiki.ru

Jadi, apa itu dandelion, bagaimana bentuknya dan di mana anda dapat melihatnya? Ia adalah bunga musim bunga dengan warna kuning cerah yang cerah. Mereka adalah antara yang pertama mekar. Walaupun pada awal musim bunga, dandelion merangkumi semua rumput percuma, katil bunga dan taman awam. Mereka meletakkan selimut kuning bunga kecil dalam bentuk bulat..

Sekiranya anda melihat bunga dandelion dengan sangat teliti, anda dapat melihatnya seperti bakul di mana sebilangan besar bunga tumbuh, bahkan lebih kecil daripada bunga dandelion itu sendiri. Kerana fakta bahawa dandelion mekar begitu awal, mereka sangat bermanfaat untuk kehidupan lebah. Setelah bangun dari hibernasi, lebah kecil memakan nektar dari dandelions.

Tumbuhan ini mempunyai banyak nama dan nama yang berbeza. Ada yang memanggil bunga dandelion sebagai tukang susu, dan ada yang menyebutnya jaket bawah. Orang yang mengumpulkan bunga dan tumbuhan perubatan menyebutnya sebagai rumput pergigian. Tetapi nama yang paling terkenal dan utama adalah tepatnya dandelion..

Apabila dandelion pudar, buah-buahan masak muncul di tempat bunga kuning. Mereka dipanggil achenes. Setiap achene mempunyai hidung panjang dengan rambut kecil di hujungnya. Dandelion mempunyai banyak dari mereka, dan dalam sekumpulan mereka kelihatan seperti topi putih yang lapang. Tetapi topi cantik seperti itu tidak akan bertahan lama dengan dandelion. Mereka akan dihembus oleh hembusan angin pertama dan dinaikkan ke atas. Mereka dapat terbang cukup lama, dan ketika mereka letih, mereka mendarat di tanah. Tidak lama lagi, dandelion baru akan dapat mekar di tempat ini, dan semua ini berkat hanya satu achene kecil. Oleh itu, terdapat begitu banyak dandelion di planet kita..

Dandelion mempunyai sifat perubatan. Akar, daun dan getah membantu menyembuhkan banyak penyakit. Mereka boleh dimakan, dibuat salad atau dimasak selai yang enak dan sihat..

Report-message Dandelion untuk kanak-kanak kelas 1, 2, 3, 5 di luar dunia biologi

Pada musim bunga, ketika matahari bersinar terang, dan rumput menjadi hijau di ladang dan padang rumput, bunga yang menakjubkan muncul - dandelion. Walaupun dianggap bunga yang terlalu sederhana dan biasa, ia cukup unik dan menarik. Bunga kuning dan lembut menghiasi hutan dan padang rumput dengan kehadirannya. Dia berkenan dengan kecantikannya yang manis dan bijaksana bukan hanya manusia, tetapi juga penghuni alam. Dandelion muncul terlalu awal, sebelum banyak bunga lain tumbuh. Ini memainkan peranan besar dalam kehidupan lebah. Dandelion inilah yang memberi makan nektarnya, hingga tumbuh-tumbuhan utama tumbuh di antara padang rumput..

Apabila tiba masanya bunga dandelion berbunga, topi putih yang lembut muncul di tempat bunga kuningnya. Sebaik sahaja angin sepoi-sepoi pertama bertiup, topi itu terlepas dan bergegas, menyebarkan benihnya ke mana-mana. Di tempat di mana biji dandelion telah jatuh, bunga kuning baru akan tumbuh tahun depan. Berkat penerbangan yang kerap, dandelion dapat menetap hampir di seluruh wilayah planet ini. Kita boleh mengatakan bahawa dandelion adalah salah satu tanaman yang tahan lasak. Ramai penduduk musim panas tidak menyukainya dan cuba menyingkirkannya dengan segala cara. Namun, dandelion adalah salah satu tumbuhan berguna dan perubatan di Bumi. Orang ramai menggunakan bunga ini. Dalam perubatan, dandelion digunakan untuk merawat pelbagai penyakit. Lagipun, ia mempunyai banyak sifat. Batang dan daun dandelion dimasukkan ke dalam salad. Orang telah belajar membuat jem yang lazat dari bunga. Dandelion juga digunakan dalam kosmetologi. Topeng pelembap dibuat daripadanya..

Dandelion tidak hanya disukai oleh lebah, rama-rama dan lebah yang sering hidup di atasnya. Madu Dandelion adalah madu yang paling tebal, enak dan paling beraroma. Secara semula jadi, terdapat banyak spesies tumbuhan ini. Ia boleh didapati di hampir setiap negara di dunia. Hanya dandelion yang tidak tumbuh di negara sejuk. Lagipun, tumbuhan ini menyukai kehangatan dan cahaya matahari. Setiap tahun bunga dandelion baru akan terus menggembirakan kita dan haiwan.

Laporan Dandelion

Dandelions adalah bunga kecil berwarna kuning cerah yang berdiri di atas batang langsing. Mereka mempunyai bentuk bulat, dan jika anda melihatnya dengan teliti, nampaknya terdapat banyak bunga kecil di dalamnya. Kerana awal berbunga, mereka bukan makanan pertama untuk lebah. Tumbuhan ini juga mempunyai sifat penyembuhan. Mereka membuat ubat daripadanya, ada yang membuat salad dan juga jem dari itu..

Apabila dandelion pudar, buah masak muncul di tempatnya. Mereka dipanggil achenes. Setiap achenes mempunyai rambut di mana gumpalan putih terletak, yang memungkinkan mereka menampal angin dan menyebar di sepanjang tanah. Sekali di tanah, ia bercambah, kerana lahirlah bunga baru. Setiap dandelion yang telah mekar mempunyai sebilangan besar biji. Mungkin bunga akan tumbuh dari masing-masing pada masa akan datang. Oleh itu, terdapat banyak Dandelion di Bumi..

Merebus dari akar tanaman ini mendorong selera makan dan juga membantu masalah pencernaan. Daun muda digunakan untuk perasa, ditambahkan ke sup, dan bahkan dijadikan salad. Akar panggang adalah pengganti kopi. Kopi Dandelion adalah pilihan yang tepat untuk mereka yang mempunyai masalah tekanan jantung atau darah.

Keseluruhan Dandelion mempunyai sifat penyembuhan. Contohnya, akar mengandungi pengganti semula jadi gula dan kanji. Tumbuhan ini membuang toksin dari badan dan meningkatkan mood. Ia mengandungi pelbagai vitamin, serta kandungan protein sayuran yang tinggi.

Kopi Dandelion

Untuk membuat kopi dari dandelion, anda memerlukan akar tanaman ini. Kemudian anda perlu membilasnya dengan bersih, potong besar dan goreng selama 20 minit atau sehingga berubah menjadi coklat tua.

Sirap Dandelion

Dandelion boleh digunakan untuk membuat sirap batuk. Untuk melakukan ini, anda memerlukan: 400 bunga dandelion (tanpa akar dan batang), 1 liter air, 200 g gula dan setengah sudu teh asid sitrik. Masukkan jisim tanaman ke dalam bekas, tuangkan air, kemudian toskan, tetapi jangan banyak bilas, kerana serbuk sari akan membasuh, dan ia adalah komponen penting untuk meningkatkan kesihatan. Selepas itu, anda perlu mengisi semula bunga dengan satu liter air dan bakar. Kemudian, ketika air mendidih, biarkan dengan api kecil selama 10 minit. Akhir sekali, masukkan asid sitrik dan masak selama 20-25 minit. Kaldu yang dihasilkan harus ditapis. Sekarang bunga tidak diperlukan, mereka harus diperah dan dibuang, mereka telah memberikan semua sifat penyembuhan. Masukkan gula ke dalam kuah yang dihasilkan, kemudian masukkan lagi ke api. Setelah air mendidih, biarkan mendidih selama 30-40 minit. Semakin lama anda memasak, semakin tebal sirapnya. Produk yang dihasilkan dapat dituangkan ke dalam balang, ubat batuk dan sakit tekak sudah siap.

Kesimpulan: Kegunaan Dandelions sangat diremehkan kerana keberadaannya, tetapi mereka adalah salah satu komponen penting dari banyak ubat-ubatan, termasuk dalam beberapa resipi masakan dan hanya bunga yang indah. Oleh itu, jangan tergesa-gesa untuk menyingkirkannya dengan mencari di kebun anda.

Penerangan untuk kelas 1, 2, 3, 5. Medan perubatan, dunia di sekitar

Dandelion

Topik mesej popular

  • Bersedia untuk VLOOKUP

Kerja ujian semua-Rusia tentu saja bukan peperiksaan dan anda tidak perlu takut dengannya. VLOOKUP dijalankan secara eksklusif untuk mengesan tahap pengetahuan di sekolah.

Haiwan yang paling menakjubkan di planet kita - bunglon (lat.chamaeleonidae) - tergolong dalam kelas reptilia, urutan skuamosa. Kadal ini terkenal kerana dapat mengubah warnanya dan menyatu dengan alam sekitarnya..

Tahun-tahun yang dihabiskan di Lyceum adalah yang paling menyenangkan dan riang dalam kehidupan penyair dan penulis prosa Rusia Alexander Pushkin. Dia mula menulis puisi pada usia tiga belas tahun, sudah belajar di Lyceum.

Tumbuhan Dandelion. Penerangan, ciri, sifat perubatan dan penggunaan dandelion

Padang rumput emas, tepi jalan, halaman - kegembiraan musim bunga kuning cerah dari dandelions. Di ranjang, kegembiraan ini dilenyapkan tanpa belas kasihan seperti rumput liar. Orang Yunani, Arab, Cina, dalam tradisi Rusia tahu dan menggunakan dandelion secara aktif sebagai "penawar hidup".

Dandelion adalah wakil sebilangan kecil tanaman yang mekar segera setelah salji mencair, dan menyenangkan dengan penutup emasnya.

Di wilayah yang berbeza, orang memanggil dandelion kuning dengan nama yang sangat asli: berongga, puff, tukang susu, kepala botak imam, akar gigi, semak belukar, svetik dan lain-lain. Setiap orang telah mengambil foto bunga dandelion sekurang-kurangnya sekali - pemandangan yang menarik dan pastinya kegembiraan bagi mata selepas musim sejuk.

Penerangan dan ciri

Dandelion tergolong dalam wakil keluarga Astrov, adalah perennial herba. Nama saintifik spesiesnya adalah dandelion perubatan, farmaseutikal atau biasa. Di Rusia, hampir dua ratus spesies dandelion terkenal di alam, sekitar seratus daripadanya dianggap sebagai ubat.

Bunyi "dandelion" dalam bahasa Rusia adalah kata tunggal dari kata kerja "untuk meniup": dari pergerakan udara yang ringan, biji parashutik terlepas dari bakul dan berpindah ke tempat baru.

Setiap biji dandelion - buah achene kering dilekatkan pada batang nipis dengan parasut. Sebaik sahaja di tanah, mereka langsung tumbuh.

Akar dandelion mempunyai bentuk seperti batang dengan dahan, ia agak tebal, hingga 50 cm dalam tanah. Terdapat cincin dari saluran susu di atasnya, ia dapat dilihat di bawah kaca pembesar.

Daun Dandelion keluar dari soket. Setiap bilah daun dibedah dengan pin dan mempunyai alur di tengah untuk mengumpulkan kelembapan. Sekiranya dandelion tinggal di tempat yang selesa, daun tumbuh hingga 40-50 cm, di tanah kering - tidak lebih dari 20 cm.

Anak panah dilemparkan keluar dari soket - ini adalah batang berongga tubular dengan perbungaan di hujungnya. Bunga dandelion bukan hanya satu bunga, tetapi seluruh bakul bunga tubular terang dengan kelopak dan stamen yang menyatu.

Dandelion adalah barometer dan jam semula jadi yang unik. Pada waktu petang, jam 3 sore, atau dalam cuaca basah, sebelum hujan, keranjang "barometer" bersembunyi, melindungi debunga dari kelembapan. Pada pukul 6 pagi dan pada cuaca cerah, mereka kembali membuka kepala kuning mereka..

Sifat perubatan dandelion tidak diragukan lagi. Ia dikontraindikasikan hanya sekiranya terdapat penyumbatan akut di saluran empedu, dengan peningkatan kadar asid hidroklorik dan dengan masalah kronik pada saluran gastrointestinal. Tanda untuk berhati-hati dan berhenti mengambil: muntah dan cirit-birit.

Penanaman dan pembiakan

Dandelion mempunyai setiap peluang untuk tumbuh di tempat mana pun benihnya telah jatuh: berhampiran jalan, di padang rumput, ladang, berhampiran takungan, di kebun dan kebun sayur. Dandelion mekar secara aktif dari Mei hingga Jun.

Apabila udara menghangat hingga + 2 ° C, biji benih sudah boleh bercambah. Selama musim ini, setiap semak dandelion menghasilkan lebih dari 10 ribu biji, dari mana kehidupan tanaman baru akan pergi, setelah berjaya musim sejuk di tanah.

Sebagai tambahan kepada kaedah pembiakan benih, dandelion memiliki senjata tunas baru yang tumbuh dari tunas dari kerah akar. Dandelion keluar pada akhir bulan April dan proses ini berterusan sepanjang musim panas. Oleh itu, tidak perlu penanaman khas dandelion..

Dandelion sangat tahan lasak, ia mempunyai mekanisme penyesuaian semula jadi. Ia tidak dapat dipijak, tidak tenggelam, tidak dihimpit oleh tanaman lain.

Banyak bahan berguna terkumpul di rimpang dandelion. Akar diambil dari tanah untuk menuai bahan mentah pada musim bunga atau musim luruh dengan tangan. Pada musim panas, akarnya tidak dituai, kerana ia mempunyai kekuatan penyembuhan yang sedikit. Mereka kembali ke tempat yang sudah digunakan tidak lebih awal setelah 2 tahun.

Mereka membersihkan tanah dari akar, mengeluarkan bahagian tanah tanaman dan dahan yang paling nipis, mencuci dengan air sejuk. Kemudian mereka dikeringkan selama beberapa hari di beranda terbuka sehingga jus susu berhenti mengalir.

Dalam akar dandelion foto

Kemudian pengeringan biasa berlaku di bilik yang teduh dan hangat. Lapisan tersebar tidak lebih dari 5 cm. Bahan mentah selesai adalah akar dandelion rapuh kering yang terletak dengan tenang di dalam beg sehingga lima tahun.

Dalam tempoh pertumbuhan aktif, jus dandelion juga disediakan, dandelion dipotong dan direndam dalam air garam sejuk selama 30 minit. Prosedur ini mengurangkan kepahitan dalam jus yang diekstrak. Jus diperah dari daun. Ia juga boleh diminum untuk alkohol untuk penggunaan masa depan (1: 1).

Kegunaan Dandelion dan sifat perubatan

Mari lihat lebih dekat sifat utama dandelion, yang dapat membantu menyelesaikan sejumlah besar masalah kesihatan. Makan dandelion sangat bermanfaat.

Mana-mana haiwan ternakan, haiwan dan burung senang memakan daun dan bunga dandelion yang segar dan kering. Daun baru dimasukkan ke dalam salad vitamin yang sihat.

Daun dandelion boleh dimakan

Sekiranya kita berbicara tentang "kebolehan kuliner" dandelion, maka, selain salad, minuman dan jem yang menyegarkan dibuat dari itu, yang rasanya seperti madu, tunas bahkan acar untuk dimasukkan ke dalam kursus dan salad pertama..

Hanya tumbuh-tumbuhan muda yang sesuai untuk makanan. Dalam perbungaan dan bilah daun, saintis telah menemui: karotenoid, vitamin C, vitamin siri B dan P, garam mineral, unsur besi, kalsium, fosfor, mangan, tembaga, boron dan beberapa unsur lain.

Madu Dandelion berwarna keemasan, sangat pekat, likat, cepat mengkristal, mempunyai aroma yang kuat dan rasa yang tajam. Ia mengandungi 35% glukosa dan 41% fruktosa. Lebah jarang dan dalam jumlah kecil membawa nektar dari dandelion.

Foto dandelion sayang

Akar Dandelion mengandungi hingga 24% insulin, minyak lemak, jadi ketika digoreng, mereka dapat dengan mudah menggantikan pengganti kopi, seperti chicory, elecampane dan pear tanah. Kabinet perubatan rumah telah lama dandelion sebagai penggerak selera makan.

Penggunaan ubat Dandelion

    • Sistem genitouriner atau perkumuhan: dandelion bertindak sebagai diuretik, menghilangkan batu dari ginjal dan pundi hempedu, dan menghilangkan edema.
    • Sistem Pernafasan: Dandelion berfungsi dengan baik sebagai penekan batuk, menyembuhkan tuberkulosis.
    • Saluran gastrointestinal: dandelion mengatasi katarrh, gastritis, bertindak sebagai pencahar untuk sembelit, mengurangkan penapaian dan kolitis.
    • Sistem peredaran darah dan jantung: dandelion menyelesaikan masalah hati, menghilangkan anemia, anemia, aterosklerosis.
    • Sistem rangka dan otot: dandelion menyelesaikan masalah dengan penyakit sendi, tulang belakang dan tulang, menghilangkan artritis dan rematik.
  • Sistem Endokrin: Dandelion Menyelesaikan Masalah Diabetes.
  • Sistem saraf: dandelion melegakan kelumpuhan, meningkatkan prestasi, nada dan kekebalan tubuh, membantu dengan anoreksia.
  • Kulit: dandelion adalah agen penyembuhan luka, suplemen program untuk rawatan paresis, dalam kosmetologi mereka mengambil jus dandelion untuk menghilangkan ketuat, eksim, dengan pigmentasi kulit.
  • Keracunan dan keracunan: dandelion meneutralkan racun dari gigitan serangga, secara aktif mengambil bahagian dalam penghapusan racun.
  • Dandelion adalah agen antiparasit.
  • Dandelion adalah laktostimulan semula jadi untuk penyusuan.
  • Dandelion - menurunkan panas dalam badan dengan sempurna, memusnahkan virus, melegakan kekejangan dan mengurangkan kesakitan.

Resipi Dandelion

Anda boleh membeli bahan mentah dandelion siap untuk resipi di farmasi. Salad Dandelion sukar dibuat. Potong dedaun segar dandelion menjadi jalur nipis, tambah garam, musim dengan krim masam atau minyak zaitun. Anda boleh merumitkan resipi dengan bawang, wortel parut dan jus lemon.

Normalisasi selera makan. Serbuk dari akar dandelion dalam jumlah dua sudu teh dituangkan dengan satu gelas air sejuk rebus, campuran itu disimpan selama lapan jam. Cukup minum sepertiga gelas tiga kali sehari sebelum makan..

Dandelion untuk gigitan serangga. Daun dandelion segar dihancurkan, ditumbuk dan jisim bubur segar diletakkan pada gigitan selama 2-3 jam di bawah pembalut steril.

Menghilangkan ketuat dan muka. Ketuat muda dikeluarkan dengan jus dandelion segar, menggosok. Kaldu yang dihasilkan disapu ke wajah. Ia disediakan dari 2 sudu daun dandelion dan 2 gelas air, campuran direbus selama seperempat jam, disaring dan disejukkan.

Dandelion juga boleh bermanfaat untuk sembelit. Serbuk disediakan dari akar dandelion kering, digiling dalam mortar. Gunakan serbuk hingga tiga kali sehari, setengah sudu teh.

Meningkatkan metabolisme. Tincture yang meningkatkan proses metabolik dibuat dari akar dandelion kering. 1 sudu akar cincang dituangkan dengan segelas air mendidih. Bekas itu dibalut dan menunggu selama dua jam.

Melewati saringan. Minum sepertiga gelas empat kali sehari setengah jam sebelum makan. Apabila memilih dandelion sebagai bahan tambahan untuk rawatan, diperlukan nasihat doktor!

Jam kanak-kanak

untuk anak-anak dan ibu bapa

Cerita mengenai dandelion untuk kanak-kanak

Tumbuhan ini mempunyai banyak nama. Seseorang memanggilnya jurujual, seseorang - jaket bawah. Pengumpul herba menyebutnya ramuan gigi. Tetapi namanya yang paling terkenal adalah dandelion. Ini adalah tumbuhan yang menyeronokkan, dengan rambut putih yang subur, di mana sahaja ia tumbuh! Di ladang, di padang rumput, dan di dekat pondok musim panas, bunga yang meresap ini pasti akan dijumpai.

Dandelion mekar pada musim bunga, di beberapa tempat ia sudah berlaku pada bulan Mac, di tempat lain - pada bulan April atau Mei. Bunga-bunga tanaman ini berwarna kuning cerah, dari kejauhan seolah-olah ayam kecil mengerumuni rumput. Sekiranya anda melihat bunga dandelion dengan teliti, anda dapat melihat bahawa itu adalah bakul, di mana banyak bunga kuning kecil tumbuh dengan lebat. Dandelion mekar awal sangat membantu lebah dengan nektarnya, memberi mereka makan sebelum berbunga tanaman madu utama.

Untuk analisis anggukan

Apabila dandelion memudar, sebagai ganti bunga kuning, buah-buahan matang, "hemicarps", yang masing-masing mempunyai hidung panjang dengan rambut di hujungnya. Tumbuhan ini mempunyai banyak anak benih yang masak, dan kemudian mereka membentuk topi putih salji yang lapang. Benar, "topi" tanaman ini tidak tahan lama - sehingga angin sepoi-sepoi pertama. Angin akan bertiup - dan achenes keluar dari dandelion dan dalam keramaian yang ramah memulakan perjalanan melintasi lautan udara. Dan mereka boleh terbang, ditangkap oleh arus udara, untuk jangka masa yang lama. Dan ketika achenes bosan terbang, mereka duduk di tanah dan kemudian dandelion baru muncul di tempat ini. Oleh itu, dandelion, dengan bantuan pengembara benih dan menetap di seluruh planet kita.

Cinta dan... dandelions

Dandelion adalah tumbuhan yang sangat kuat. Ia tumbuh di mana boleh dan di mana ia tidak boleh. Tukang kebun dan penduduk musim panas, yang mencegah dandelion daripada menanam tanaman yang ditanam, telah bertahun-tahun berjuang dengannya, tetapi sejauh ini tidak berjaya. Bahkan ada satu kisah lucu tentang seorang lelaki yang, setelah mencuba semua kaedah berurusan dengan dandelion, menulis surat kepada para saintis yang bertanya bagaimana dia dapat menyelesaikan masalah ini? Dan saya mendapat jawapan yang agak tidak dijangka dari mereka: "Kami menasihati anda agar menyukai dandelions." Sudah tentu, ini adalah cerita jenaka, tetapi seperti yang mereka katakan, setiap jenaka mempunyai beberapa kebenaran..

Dan walaupun dandelion tidak disukai oleh tukang kebun dan penduduk musim panas, tanaman ini sangat berguna.

Manfaat kesihatan Dandelion

Contohnya, salad lazat dibuat dari daun dan batang muda dandelion. Dan dari bunga tanaman ini, ternyata anda boleh membuat jem. Akar dandelion panggang boleh menjadi pengganti kopi yang hebat.

Dandelion juga digunakan dalam perubatan. Lebih-lebih lagi, akar, daun dan getah tanaman digunakan. Produk berasaskan Dandelion membantu dengan banyak penyakit dan mempunyai, misalnya, antivirus, antikarsinogenik dan antidiabetik..

Ciri-ciri kosmetik dandelion juga diketahui - topeng yang dibuat dari daun segar melembapkan kulit dengan baik. Infusi bunga dandelion membantu melawan jeragat.

Penulis Lirik: Lev Poyasnikin

Entri ini dilindungi kata laluan. Masukkan kata laluan anda untuk melihat komen.

Dandelion - penerangan, sifat, aplikasi

Dandelion adalah ramuan abadi dari keluarga Asteraceae atau Asteraceae. Dandelion perubatan terkenal dengan roset daun basal dan bunga kuning terang.

Penerangan Dandelion

Ketinggian tanaman dari 10 hingga 30 cm. Akarnya kuat, tegak, berwarna putih. Daun dibedah dalam bentuk, membentuk roset basal. Bunga berwarna kuning, dikumpulkan dalam soket. Pembungaan utamanya adalah pada bulan April-Mei, ia boleh mekar hingga musim luruh. Buah-buahan terdiri daripada achenes dengan seberkas, masak pada bulan Jun-Julai.

Dandelion merebak

Dandelion perubatan tumbuh di seluruh wilayah negara kita - di ladang, kebun sayur, rumput. Ia sering dianggap sebagai rumpai. Muncul sebaik sahaja salji mencair.

Ciri-ciri perubatan Dandelion

Sebenarnya, dandelion perubatan adalah tumbuhan yang sangat berguna yang menyembuhkan banyak penyakit. Sifat perubatannya telah diketahui sejak lama, dan digunakan di Rusia oleh semua penyembuh. Daun Dandelion mengandungi kolin, pelbagai mineral dan kepahitan yang bermanfaat, serta bahan lain yang diperlukan untuk kesihatan. Semua bahagian tanaman yang dituai untuk kegunaan masa depan berguna. Bahagian tanah di atas dikeringkan di tempat teduh di udara, atau di kawasan yang berventilasi baik. Akarnya dituai pada musim bunga atau musim luruh. Untuk melakukan ini, mereka digali, dibersihkan dari bumi, dibasuh dan dikeringkan..

Ubat Dandelion digunakan untuk memperbaiki pencernaan, sebagai alat untuk merangsang selera makan dan memberi kekuatan, dengan diabetes, kekurangan vitamin. Penggunaannya dianggap sebagai alat yang sangat baik untuk pencegahan aterosklerosis. Mereka dirawat kerana anemia, jantung, ginjal, usus, gangguan metabolik. Perubatan tradisional mendakwa sifat antumumor dandelion perubatan. Dan di China, telah lama digunakan sebagai antioksidan yang kuat. Bahan aktif secara biologi yang terkandung di dalamnya juga mempunyai kesan ekspektoran, pencahar, penenang, antipiretik dan antispasmodik..

Jus Dandelion mengembalikan sel hati, menormalkan kerjanya. Ia digunakan untuk kolesistitis dan keracunan. Mengembalikan pembentukan hempedu. Merawat ekzema dan furunculosis. Kadang kala jus dandelion dicampurkan dengan jus lobak merah.

Jus boleh disediakan dengan beberapa cara:

1 cara - pada bulan Mei atau Jun, gali tanaman bersama akarnya. Bilas, tahan dalam air masin selama kira-kira setengah jam, peras semua air, keringkan dan perah jusnya. Campurkan dengan gula 1: 1 dan tambah 1/10 bahagian vodka. Selepas 2 minggu, jusnya sudah siap. Simpan dalam peti sejuk.

Kaedah 2 - semuanya sama, hanya tanpa menambahkan gula dan vodka. Jus yang diperah dicairkan dengan sedikit air. Ambil dengan madu selama 2-3 bulan ¼ gelas sebelum makan.

Kaedah 3 - cincang halus daun yang telah dibasuh, blanch selama 1 minit, kemudian toskan airnya. Lewatkan penggiling daging dan peras melalui lapisan kain cheesecloth. Cairkan campuran yang dihasilkan dengan air dalam nisbah 1: 1. Rebus selama 1-2 minit.

Akar Dandelion adalah diuretik semula jadi yang hebat. Mereka digunakan untuk membersihkan buah pinggang. Infus membantu dengan artritis - kesakitan berkurang, proses ubah bentuk sendi berhenti. Kerana komposisi yang kaya, decoctions dandelion mengatur metabolisme dan membantu mengurangkan berat badan.

Kontraindikasi merangkumi keadaan dengan penyumbatan empedu, gastritis dan ulser.

Aplikasi Dandelion

Untuk meningkatkan metabolisme: tuangkan 1 sudu daun hancur dengan 1 cawan air mendidih. Berkeras 1-2 jam. Kemudian tapis dan ambil 1/3 cawan 3 kali sehari 15-30 minit sebelum makan.

Untuk sembelit: gosokkan akar dengan baik dalam penggiling kopi. Ambil 3 kali sehari selama ½ sudu teh setengah jam sebelum makan.

Untuk diabetes: daun digunakan dalam rawatan diabetes mellitus jenis II sebagai sebahagian daripada persediaan herba yang disyorkan oleh doktor.

Penyerapan akar dapat dilakukan seperti berikut: tuangkan 1 sudu besar akar yang dihancurkan ke termos, kemudian tuangkan segelas air mendidih. Berkeras selama beberapa jam, lebih baik pada waktu malam. Terikan dan ambil 1/3 cawan 3 kali sehari sebelum makan.

Dalam memasak, semua bahagian dandelion digunakan oleh pakar pemakanan sebagai makanan rendah kalori. Akar tanaman dipanggang di dalam ketuhar, kemudian digiling dan diminum sebagai ganti kopi. Sekiranya anda menambah sedikit chicory, halia atau kayu manis, anda akan mendapat minuman aromatik..

Salad dari daun dan bunga muda sangat berguna sebagai sumber vitamin. Untuk menghilangkan kepahitan yang berlebihan, mereka direndam dalam larutan masin. Di Eropah, pelbagai dandelion selada tanpa kepahitan telah dikembangkan. Juga digunakan sebagai perasa untuk daging.

Bunga Dandelion dijemput dan ditambahkan ke salad sebagai hiasan.

Resipi salad Dandelion:

Tuangkan 100 g daun segar dengan air masin dan biarkan selama 15 minit. Tiriskan air dan cincang halus. Masukkan 1 sudu krim masam dan 1 sudu besar mayonis. Garam secukup rasa. Sekiranya dikehendaki, krim masam dan mayonis boleh diganti dengan minyak sayuran dan ditaburkan dengan jus lemon.

Untuk mengejutkan tetamu anda untuk Tahun Baru, sudah tiba masanya untuk memikirkannya semasa berbunga dandelion dan membuat wain (nama lain adalah wiski). Wain Dandelion, yang mengingatkan wiski Scotch, akan matang dalam enam bulan, tepat pada waktunya untuk cuti musim sejuk.

Sekiranya anda ingin kekal muda dan sihat lebih lama, perhatikan bunga sederhana kecil di tepi jalan. Sebagai tambahan kepada banyak unsur jejak yang bermanfaat, ia mengandungi silikon, kekurangannya mempengaruhi penuaan badan. Jadi nama "elixir of youth" dandelion diterima tidak sia-sia.

Kosmetik rakyat menggunakan topeng daun segar untuk melembapkan, menyuburkan dan meremajakan kulit wajah. Bintik-bintik dan bintik-bintik usia dilunturkan dengan kemas oleh bunga.

Jus Dandelion akan membantu menghilangkan ketuat kecil. Dan gigitan serangga akan menyembuhkan daun yang baru ditumbuk.

Dandelion adalah tanaman madu yang hebat. Ia menghasilkan madu dengan aroma yang kuat dan rasa yang sedikit pahit..

Bahan mentah harus diperoleh dari jalan dan bangunan perindustrian. Lebih baik mengumpulkan bunga dalam cuaca baik. Untuk menyediakan bahan mentah dari tunas yang belum dibuka, anda perlu bangun lebih awal sementara bunganya belum dibuka.

Cerita mengenai dandelion, kelas 2. Dunia

Mengenai bunga dandelion untuk kanak-kanak

Siapa yang belum melihat dandelion kuning ?! Bunga ini, mirip dengan sinar matahari emas kecil, tumbuh di mana-mana - di kebun sayur dan kebun, berhampiran rumah dan di sepanjang tepi jalan, di padang rumput dan ladang..

Dandelions mekar pada bulan Mei. Anda keluar ke padang rumput, dan seolah-olah sinar matahari disimbah dengan percikan emas.

Heron bersarang di alang-alang,

Pondok sungai yang mengantuk,

Matahari memercikkan

Ke tebing sungai.

Titisan menjadi bunga,

Menerangi segala yang ada di sekeliling!

Dalam pakaian kuning baru

"Dandelion adalah bunga yang sangat ingin tahu. Setelah terbangun pada musim bunga, dia dengan hati-hati melihat sekelilingnya dan melihat matahari, yang melihat dandelion dan menerangi dengan sinar kuning. Dandelion menjadi kuning dan jatuh cinta pada lampu sehingga ia tidak menghilangkan pandangannya yang bersemangat. Matahari akan terbit di timur - dandelion menghadap ke timur, naik ke puncak - dandelion akan mengangkat kepalanya ke atas, menghampiri matahari terbenam - dandelion tidak menurunkan pandangannya dari matahari terbenam. (S. Krasikov)

Dandelion adalah tanaman abadi. Bunga kecil berwarna kuning cerah dikumpulkan dalam bakul bulat. Sekiranya setiap bunga kecil tumbuh secara berasingan, bahkan setetes hujan lebat yang besar dapat merosakkannya. Di samping itu, bunga dandelion yang dikumpulkan dalam perbungaan bulat yang agak besar menarik lebah. Pada perbungaan ada tempat untuk lebah duduk untuk menikmati nektar manis dan mengumpulkan debunga. Terbang dari bunga ke bunga dan membawa serbuk sari di kaki mereka, lebah menyerbuki mereka.

Dandelion adalah salah satu tanaman madu terbaik; bukan hanya lebah dan lebah, tetapi juga rama-rama suka mengunjunginya. Madu Dandelion - pekat dan beraroma.

"Pada waktu pagi, pada cahaya yang terang tanpa jam, anda akan mengetahui waktunya - dandelion dibuka pada pukul 5-6 pagi, dan pada pukul 2-3 pada waktu petang lampu kuning sudah padam". (D.Zuev)

Dan dalam cuaca buruk, "kunci emas jam bunga sinar matahari" tidak lagi bermula - bagaimanapun, pada hari hujan yang mendung, dandelion tidak membuka perbungaan emas mereka.

Pada akhir bulan Jun, ketika mereka semakin pudar, dandelion memakai topi berbulu putih. Biji dandelion masak dihiasi dengan jambul rambut putih halus. Angin sepoi-sepoi akan bertiup, dan bulu dandelion akan tersebar di padang rumput dan ladang. Satu bakul bunga memberikan hingga dua ratus biji, dan keseluruhan tanaman - hingga tiga ribu!

Penerangan Dandelion untuk kanak-kanak

Penerangan tanaman Dandelion akan membantu anda menulis karangan anda mengenai sampel ini. Huraian ringkas Dandelion dapat ditambah dengan fakta menarik.

Penerangan Dandelion untuk kanak-kanak

Bunga luar biasa yang kelihatan seperti matahari dan hanya dengan penampilannya menaikkan mood. Pewarna kuning terang menyenangkan pada musim bunga, setiap orang yang melihatnya. Dan namanya sangat menarik - dandelion. Tumbuhan bersahaja ini mula mekar salah satu yang pertama, antara bunga lain. Dengan kedatangan musim bunga, semua tempat tidur bunga, rumput, tempat kosong dan rumput ditutup dengan bunga-bunga cerah kuning ini. Semuanya kelihatan ditutup dengan tudung yang terang.

Tumbuhan perennial herba itu sendiri mencapai ketinggian 10-30 cm. Bunga dandelion membentuk perbungaan-bakul.

Bakul kuning seperti itu naik di batang. Daunnya terbentuk dari roset basal, bentuknya panjang dan runcing, dengan tepi yang dibedah. Buah bunga - achene dengan seberkas.

Kilang ini juga boleh didapati dengan nama yang berbeza - jaket bawah atau kendi susu. Ini dipengaruhi oleh sifatnya yang menarik. Batang tanaman yang berongga mengandungi cecair yang menyerupai susu. Apabila bunga pudar, maka benih muncul, masing-masing memiliki rambut putih yang lapang. Kerana itu, nampaknya dandelion memakai topi berbulu bulat..

Semasa meniup dandelion yang pudar, semua rambut ini terbang ke sisi, membawa biji bersama. Ketika mereka melanda tanah, mereka menunggu saat ketika, dengan kedatangan musim bunga, mereka akan tumbuh menjadi bunga baru - dandelion. Hembusan angin kencang diperlukan untuk memetik rambut ini dengan biji.

Dandelion mekar pada bulan April-Mei, dan pematangan biji berlaku pada bulan Jun-Julai. Zon pengedarannya adalah seluruh wilayah Rusia. Walaupun bunga ini dianggap sebagai lalang, ia bukan hanya memiliki kemampuan untuk menciptakan suasana hati bagi orang lain, tetapi juga memiliki banyak sifat berguna. Telah lama digunakan dalam perubatan alternatif rakyat untuk tujuan perubatan. Ia juga digunakan untuk membuat kelezatan yang luar biasa lazat. Dalam memasak, suri rumah yang berpengalaman menggunakannya dalam hidangan lain (salad, dll.).

Dengan penampilan pertama mereka, mereka memberi peluang kepada makanan untuk lebah yang setelah bangun dari hibernasi untuk mencari makanan.

Penerangan "Dandelion flower" Anda boleh menulis di komen untuk berkongsi pengetahuan anda dengan rakan.

Kisah Dandelion - penerangan, ciri dan struktur tanaman

Konsep dan penerangan asas

Hanya sedikit orang yang tahu bahawa tanaman abadi dengan warna terang adalah milik keluarga Aster, dan dengan fakta menarik ini adalah wajar memulakan penerangan tentang dandelion. Terdiri dari banyak bakul kuning, bunga dandelion cenderung menutup pada waktu malam atau sekiranya cuaca buruk, membuka semula wajahnya dengan sinar pertama matahari.

Keistimewaan struktur tanaman, yang disajikan dalam bentuk rambut tipis memanjang yang dapat menempuh jarak yang luar biasa, mampu memberikan penyebaran kultur yang sangat cepat. Berkat ini, dengan bermulanya bulan-bulan pertama yang benar-benar hangat, kepala bunga kuning benar-benar memenuhi semua rumput dan rumput hijau..

Struktur bunga

Nama tumbuhan itu berasal dari kata "pukulan", yang dapat dimengerti, kerana pada akhir kitaran hidup ia sepenuhnya mengubah penampilannya, menjadi gebu dan tidak berbobot, dan bulu ini dapat dikeluarkan hanya dengan nafas. Ciri-ciri bunga yang lain:

  • Walaupun kerapuhan luaran, struktur dandelion didasarkan pada rimpang bercabang yang agak kuat, yang dapat masuk ke dalam tanah sebanyak 60 cm, dengan diameter kira-kira 2 cm.
  • Semua daun tanaman dikumpulkan dalam roset biasa, mempunyai piring yang halus, dan dalam kes yang jarang berlaku, garis rambut yang hampir tidak kelihatan.
  • Bertentangan dengan kepercayaan popular, bukan satu, tetapi sebanyak sepuluh tunas dapat tumbuh dari outlet bunga seperti itu, walaupun ada juga spesimen mekar yang lebih mewah. Bentuk subranca, yang bervariasi lebar, berbentuk pisau pembedah, dan lain-lain, terletak dalam 2 atau bahkan 3 baris, juga cenderung bervariasi. Di sekitar perbungaan kuning yang subur terdapat sampul berbentuk lonceng, jumlah daunnya bervariasi antara 7 hingga 25. Secara keseluruhan, satu bakul itu mengandungi 20 hingga 150 bunga jenis buluh.
  • Bukan hanya batang, tetapi juga bahagian tanaman yang lain mempunyai getah susu, yang, walaupun tidak beracun, dapat dengan mudah menimbulkan reaksi alergi pada kulit. Walaupun begitu, terdapat banyak kualiti yang lebih berguna dalam cecair ini, yang lain adalah anda perlu mengetahui cara menggunakannya dengan betul untuk merawat organ dan merawat kulit..

Setelah matang penuh, bola rona putih atau kelabu terbentuk secara berurutan, terdiri dari lalat bersama dengan biji, yang mudah tersebar di jarak jauh, didorong oleh semua angin.

Menyebarkan budaya

Jangkauan dandelion cukup luas, tersebar hampir di seluruh daratan Eurasia. Sebagai contoh, di wilayah Rusia, budaya tumbuh hampir di mana-mana sahaja, kecuali Artik yang keras, yang dibatasi di utara oleh Finland, Lingkaran Artik dan Laut Putih. Penduduk di Siberia Barat, kecuali di dataran tinggi, berpeluang untuk memerhatikan bagaimana dandelion tumbuh. Adapun wilayah selatan, di sini kepala musim semi kuning cenderung muncul di mana-mana, kecuali dataran rendah individu di Caucasus.

Bunga kecil yang tumbuh liar ini terdapat di sepanjang Laut Kaspia, di Ural dan sekitarnya, di Turkmenistan, Afghanistan, Ukraine, Belarus dan kawasan bersebelahan lain. Tetapi di zon Artik, di mana terdapat rumput yang sangat sedikit, anda dapat melihat bunga langka lain, yang paling sering endemik, iaitu spesies yang hanya terdapat di kawasan tertentu.

Sekiranya kita membincangkan kawasan yang sesuai untuk budaya, maka kesukaannya adalah masalah yang sangat kontroversial, kerana dandelion tidak hanya menyukai cahaya matahari dan kehangatan, tetapi juga tanah yang longgar dengan pertumbuhan tumbuh-tumbuhan lain yang terganggu, yang paling sering dijumpai di kawasan penempatan manusia yang berdekatan. Dan jika anda tidak menghalangi pertumbuhan mereka, maka hanya dalam beberapa minggu anda akan mendapat seluruh padang rumput dandelion tepat di bawah rumah.

Tetapi di ladang yang dibajak, bunga kuning terang terdapat dalam spesimen tunggal, terutama tertumpu di dataran banjir sungai yang lebih lembap dan rawa. Perkara lain adalah tepi hutan, jalan dengan bahu hijau, padang rumput, sempadan parit tepi jalan dan hidupan liar lain, di mana hamparan berterusan diperhatikan untuk dandelion.

Pembiakan dan sifat perubatan

Waktu permulaan berbunga dandelion secara langsung bergantung pada ciri iklim dan keadaan cuaca di kawasan habitatnya. Proses ini biasanya bermula antara April dan Mei, kadang-kadang ditangguhkan hingga awal bulan Jun. Walaupun bunga itu dianggap sebagai tanaman yang suka panas, benihnya mulai bercambah ketika tanah menghangat hingga 2 darjah Celsius di atas sifar..

Walau bagaimanapun, pembiakan dandelion berlaku bukan hanya dengan kaedah benih, kerana antara lain, tanaman ini juga mampu menghasilkan tunas baru yang berasal dari tunas kolar akar yang tidak aktif dan diaktifkan dari akhir bulan April hingga akhir musim panas. Keupayaan terkuat untuk menyesuaikan diri dengan dunia sekitar memungkinkan budaya hidup dalam hampir semua keadaan, kerana tidak dapat dipijak atau ditenggelamkan oleh beberapa tumbuhan lain.

Akar Dandelion mengandungi sejumlah besar inulin (hingga 40 persen) dan bahan berguna lain, itulah sebabnya ia digunakan untuk tujuan perubatan. Tetapi untuk mendapatkan bahan mentah yang benar-benar berkesan, disarankan untuk meninggalkan pengumpulan rimpang pada musim panas, kerana tanaman itu menghabiskan banyak tenaga untuk berbunga. Tetapi musim bunga dan musim luruh, yang jatuh pada akhir pembentukan buah tanaman, sangat sesuai untuk dikumpulkan dan disiapkan.

Biasanya, keseluruhan prosedur dikurangkan untuk membuang sisa-sisa tanah dan kotoran dari akar, membilasnya dengan air sejuk bersih dan mengeringkannya dari cahaya matahari langsung selama beberapa hari. Jus dandelion penyembuhan, yang cenderung disebut susu, juga sangat popular. Untuk penyediaannya, bukan sahaja batang tanaman pendek dan panjang digunakan, tetapi juga daunnya, yang diperah ringan dan direndam dalam air asin bersih untuk meneutralkan kepahitan.

Bahan mentah yang dihasilkan dimakan dalam bentuk murni atau dituai bersama dengan alkohol dalam nisbah 1 hingga 1. Juga, semua jenis decoctions dan infus ubat disediakan dari jus susu. Mengenai sifat perubatan tumbuhan, terdapat banyak daripadanya, tetapi paling sering dandelion dalam pelbagai bentuk membantu dalam kes berikut:

  • Merebus akar kering meningkatkan rembesan pencernaan, mempunyai kesan koleretik yang kuat, yang dengan cara terbaik mempengaruhi fungsi hati.
  • Akar tincture meningkatkan selera makan, dan juga mempunyai kesan pencahar dan antispasmodik yang kuat. Ia diketahui dapat membantu membersihkan darah secara berkala (kita bercakap mengenai dos sederhana).
  • Dandelion tincture ditunjukkan untuk kekurangan vitamin, yang sangat akut pada musim bunga, kerana tanaman ini kaya dengan karotenoid dan vitamin B2.
  • Digunakan untuk mencegah aterosklerosis dan sebagai antioksidan yang kuat.
  • Untuk meningkatkan kesannya, jus dandelion dicampurkan dengan jus wortel, digunakan untuk kolesistitis.
  • Ekstrak tumbuhan telah terbukti mempunyai sifat anti-tumor.
  • Ciri-ciri diuretik dan pencahar memungkinkan penggunaan ubat-ubatan berasaskan dandelion untuk melegakan bengkak dan penurunan berat badan.
  • Sangat berkesan untuk merawat anemia.
  • Ia digunakan dalam rawatan kompleks jangkitan pernafasan akut sebagai ekspektoran dan agen antipiretik.
  • Jus yang dicairkan boleh digunakan untuk mengubati eksim dan furunculosis.

Sayangnya, ini bukan tanpa kontraindikasi, kerana ubat yang disediakan berdasarkan dandelion tidak digalakkan untuk digunakan jika terdapat bisul dan gastritis. Selain itu, penggunaannya dilarang sekiranya tersumbat saluran empedu..

Fakta dan legenda menarik

Dandelion adalah tumbuhan yang sangat menarik dan terkenal di zaman kuno. Oleh itu, kepala bunga terang yang menyerupai matahari adalah penghormatan istimewa di kalangan orang-orang Cina, pagan Slavia dan wakil dari banyak bangsa dan budaya lain. Ini bukan akhir dari fakta menarik mengenai budaya:

  • Di alam, tidak hanya terdapat bunga kuning, dan juga bunga dandelion berwarna kehijauan dan merah jambu, yang sifatnya tidak berubah, bergantung pada warnanya.
  • Kepelbagaian budaya Rusia yang disebut yang tumbuh di wilayah Persekutuan Rusia adalah dandelion perubatan, walaupun spesies lain dari kelas ini juga kurang biasa..
  • Pendebungaan musim bunga dandelion menghasilkan sejumlah besar madu dengan warna kuning atau kuning gelap yang indah. Tetapi rasa produk ini bukanlah yang terbaik kerana kepahitan yang ketara..
  • Daun dandelion kering adalah salah satu makanan kegemaran untuk arnab, tikus, hamster, chinchillas dan tikus lain..
  • Ekstrak tumbuhan digunakan secara aktif dalam bidang kosmetologi, mempunyai kesan pemutihan dan anti-pigmen yang kuat. Di samping itu, penggunaan topeng yang terbuat dari daun segar tanaman akan membolehkan anda melembapkan kulit secara kualitatif dan meremajakannya pada tahap sel..
  • Baru-baru ini, pelbagai jenis dandelion getah telah dikenal pasti di lereng Tien Shan, yang endemik. Dalam proses penyelidikan, terbukti bahawa akarnya mengandung sekitar 20 persen bahan mentah, sehingga hari ini isu pembiakan varietas untuk tujuan mengorek getah sedang dipertimbangkan.
  • Bukan rahsia lagi bahawa dandelion adalah gulma berbahaya, yang hanya dapat dihilangkan dengan memproses tanah dengan alat pemotong selama masa aktifnya..

Banyak legenda menarik dikaitkan dengan tanaman. Sebagai contoh, di Rusia dipercayai bahawa pada zaman kuno bunga itu dihargai oleh orang dan alam, memberi mereka keindahan dan kehidupan bagi lebah yang membuat madu dari serbuk sari dandelion. Dan itu berlanjutan sehingga gerombolan Rusia yang jahat datang ke bumi, memperbudak semua makhluk hidup, kecuali dandelion, yang tidak ingin taat, menyembunyikan bunga dan menundukkan kepalanya ke tanah.

Lama kelamaan, pasukan jahat meninggalkan Rusia, tetapi kilang itu tidak dapat melupakan rasa ngeri ini, naik ke arah sinar matahari dan segera tenggelam sebaik sahaja cuaca buruk turun di tanah. Sudah lama orang menceritakan hal ini dan banyak kisah lain kepada anak-anak mereka, tetapi setelah bertahun-tahun mereka berjaya dilupakan.

Laporan Dandelion

Di sekolah, anak anda mungkin diminta untuk menyiapkan ceramah atau cerpen mengenai dandelion. Dan untuk menjadikan mesej pada topik tertentu menarik, disarankan untuk mematuhi rancangan tertentu:

  • Pengenalan, yang harus mengandungi beberapa ayat tentang mengapa dandelion adalah tumbuhan yang berharga.
  • Badan utama teks boleh dibahagikan kepada beberapa perenggan. Di dalamnya, anda perlu memberi gambaran umum mengenai tumbuhan, nilainya dalam perubatan rakyat dan fakta paling menarik yang berkaitan dengan budaya. Di samping itu, anda boleh menamakan jenis dandelion utama, memberikan maklumat ringkas mengenai masing-masing..
  • Kesimpulan dari segi kelantangan dan gayanya harus serupa dengan pendahuluan, tidak lebih dari 2-3 ayat.

Cerita itu sendiri boleh mempunyai watak naratif, termasuk bukan sahaja maklumat berguna, tetapi juga legenda menarik dan fakta misteri yang berkaitan dengan tumbuhan yang dimaksudkan. Untuk melengkapkan gambar, masuk akal untuk melampirkan foto atau gambar yang terang dengan gambar dandelion pada mesej..

Laporan mesej Dandelion

Di antara banyak ramuan, saya ingin mengetengahkan satu tumbuhan yang tidak biasa yang sering dijumpai di alam semula jadi - ini adalah dandelion. Nama Latin Taraxacum. Dalam bahasa Rusia, terbentuk dari kata kerja pukulan.

Tumbuhan ini mekar pada musim bunga, dan kadang-kadang pada musim luruh. Apabila dandelion mekar, bukannya bunga, bola putih muncul - ini adalah biji. Mereka sangat ringan. Angin meniup mereka ke arah yang berbeza. Mereka tumbuh di ladang dan padang rumput, kebun sayur dan tanah gurun, di kebun dan hutan. Di mana sahaja mereka dapat dilihat dengan pakaian terang yang indah. Mereka datang dalam pelbagai warna: kuning, ungu, ungu, hijau gelap, dengan kelopak putih dan pusat kuning. Keajaiban alam ini hidup seolah-olah mengikut jadual: pada hari-hari cerah pada pukul 6 dandelion terbuka, dan pada pukul 15 mereka melipat. Dalam cuaca mendung, mereka tidak terbuka sama sekali. Sebuah pertanda terkenal mengatakan: "Bola dandelion semakin menyusut - ia akan turun hujan".

Dan berapa banyak bahan berguna yang mengandungi dandelion! Ini adalah getah, kalium, mangan, besi, fosforus, kalsium, asid organik, resin, lilin, banyak vitamin dan juga protein. Di banyak negara, makanan yang berbeza disediakan dari tanaman ini, misalnya: salad dari daun yang sudah direndam dalam air masin, anggur dan bir, acar dan fermentasi, dan jem dibuat dari bunga. Tumbuhan kering keseluruhan digunakan untuk menyeduh teh, dan akar kering dan panggang digunakan sebagai pengganti kopi.

Orang Cina memanggil dandelion sebagai sayur dan sering menyediakan pelbagai hidangan daripadanya. Orang Itali percaya bahawa makanan dandelion adalah makanan kegemaran mereka. Mereka menyemai tanaman di ladang besar, lalu tanaman ini dijual di gerai runcit. Di restoran dan di meja perayaan orang Itali, anda dapat melihat hidangan dari tanaman unik ini. Dandelion adalah makanan berkhasiat untuk haiwan peliharaan, terutamanya arnab yang suka makan.

Tumbuhan unik ini juga digunakan dalam perubatan rakyat. Gunakan bunga, batang, akar, jus. Mereka merawat pelbagai penyakit. Di Perancis, daun dan akar dandelion digunakan untuk penyakit hati. Air tincture meningkatkan selera makan dan metabolisme. Getah tumbuhan menghilangkan ketuat. Orang Itali percaya bahawa ketika mereka makan dandelion, penyakit itu menimpa mereka.

Dandelion juga digunakan dalam kosmetologi. Daunnya digunakan untuk membuat topeng yang melembapkan dan meremajakan kulit. Dan penyerapan bunga menghilangkan jeragat dan bintik-bintik usia.

Banyak spesies dandelion mengandungi getah di akarnya. Tumbuhan diusahakan dan dibuat daripadanya

getah asli yang digunakan dalam industri. Para saintis di banyak negara sedang mengembangkan teknologi untuk penggunaan jus dandelion untuk pengeluaran getah biologi.

Kita sekarang mempunyai dandelion adalah gulma, dan di negara lain ia adalah tanaman yang ditanam, terutama di China, Perancis dan Itali, di mana seluruh ladang disemai. Cuti dikhaskan untuk budaya ini. 10 Mei adalah Hari Dandelion Sedunia.

Mari sertai perayaan itu dan kami, dan pada masa akan datang kami akan menggunakan tanaman unik ini untuk pelbagai tujuan..

Pembentangan mengenai Dandelion

Dandelion adalah tumbuhan herba yang bersifat perennial. Terdiri daripada:

  • soket;
  • daun basal;
  • batang bunga yang jarang berlaku.

Daun basal mencapai panjang hingga 10 cm dan lebar 1.5 cm. Daun basal khas lebih lebar sehubungan dengan hujung luarnya daripada di pangkal garis besar, walaupun lobus lebih kurang sepanjangnya. Bilah ini berbentuk segitiga. Margin sedikit bergelombang dan tidak teratur, dan kadang-kadang bergerigi kasar.

Terdapat urat pusat sepanjang setiap daun, yang berlubang dan berisi jus susu. Vena ini biasanya berwarna hijau, tetapi kadang-kadang berubah menjadi hijau kemerahan ke arah pangkal..

Daun biasanya telanjang, walaupun daun muda kadang-kadang sedikit puber.

Sistem akar terdiri dari saluran akar tebal, panjangnya tidak lebih dari 3 cm. Akar ini sedikit berdaging dan mengandungi jus susu. Tumbuhan ini membiak dengan cara pemindahan. Ia dapat membentuk koloni besar.

Penanaman: keutamaan diberikan kepada tempat cahaya, dan tanah, yang terdiri dari loam tanah liat atau tanah liat. Sebahagian cahaya matahari juga dipindahkan. Tumbuhan ini sangat tahan lasak dan dapat pulih dari sekeping sayur-sayuran akar..

Dandelion adalah tumbuhan yang sangat biasa, asal usul sejarahnya berasal dari negeri Illinois. Ia dibawa ke Amerika Utara dari Eropah. Habitat merangkumi rumput, taman, padang rumput, tepi jalan dan landasan kereta api. Dandelion mempunyai sedikit peluang pembiakan di habitat semula jadi saintifik, selalu memilih kawasan terbuka yang terganggu dan direndahkan oleh aktiviti manusia.

Nectar atau debunga bunga dandelion terutamanya menarik lebah, lalat dan rama-rama. Daun dandelion boleh dimakan - ulat dan banyak spesies serangga lain memakannya. Di negeri-negeri Timur dan Midwest, biji dimakan, mereka dianggap sebagai makanan istimewa. Walaupun dedaunan agak pahit, ia dimakan oleh pelbagai herbivora, termasuk ternakan, arnab, dll..

Daun dandelion muda kadang-kadang dimakan segar dalam salad. Apabila roset terbuka, dedaunan menjadi lebih pahit dan sukar. Daunnya kaya akan vitamin dan mineral. Kadang kala roset bunga digunakan untuk membuat jem. Kebanyakan orang menganggap dandelion adalah rumput liar yang berbahaya, walaupun bunganya cukup menarik. Oleh kerana ia boleh mekar sangat awal atau sangat lewat, nektar atau debunga dari roset bunga adalah sumber makanan yang berharga bagi sebilangan serangga pendebungaan, terutama lebah. Terdapat spesies dandelion yang menghasilkan roset daun dengan batang bunga yang seluruhnya terdiri dari bunga bawang kuning..

Dandelion mempunyai ciri-ciri berikut yang dapat membantu jika dikenal pasti dengan betul:

  1. bracts hijau luar menyimpang tajam ke bawah dari katil bunga;
  2. dari batang bunga kosong, hanya satu bunga yang terbentuk.

Gambar untuk menghantar Dandelion

Topik Popular Hari Ini

  • Topi Monomakh

Topi Monomakh adalah simbol kekuasaan kerajaan, autokrasi. Ini adalah pemerintahan kerajaan tertua. Ahli sejarah mengaitkan penampilan topi ini dengan masa selewat-lewatnya pada abad ke-16..

Di Mesir, terdapat 9 dewa utama dan umum untuk semua: Ra, Geb, Nut, Set, Nephthys, Isis, Osiris, Tefnut, Shu.

Logam alkali adalah sekumpulan bahan bukan organik yang terdiri daripada 6 unsur - litium, natrium, kalium, cesium, rubidium, yang terdapat di alam semula jadi, dan francium, buatan

Sejarawan percaya bahawa penempatan Rusia pertama di laman web Voronezh muncul pada abad XII. Dalam sumber kronik, sebutan mengenai itu dijumpai berkaitan dengan pertempuran para pangeran Vladimir dan Ryazan, dengan

Mungkin, tidak ada orang di dunia ini yang tidak pernah mendengar pelayar hebat seperti Ivan Fedorovich Kruzenshtern. Orang ini bukan sahaja ahli sains

Cendawan yang tidak sesuai untuk dimakan oleh manusia dianggap beracun. Toksin yang terdapat dalam cendawan ini boleh menyebabkan mual, muntah, cirit-birit, halusinasi, dan bahkan kematian..

Dandelion

Kami mencadangkan penggunaan gambar dari Mikrula. Mengingat bahawa mereka bukan maklumat pendidikan dan metodologi, tetapi minat amatir, bagaimanapun, bingkai memiliki beban semantik yang besar dan dapat digunakan sebagai bahan demonstrasi. Melihat dengan teliti (atau belajar) membolehkan anda menatap pandangan anda lebih lama daripada biasa tanpa mengetatkan mata. Berikut adalah teks penjelasan ringkas.

Oleh kerana dunia binatang orang kecil dimulakan dengan kumbang kecil, maka dunia tumbuhan bermula dengan dandelion. Anak itu meniup (maka namanya) pada "fluff". mereka terbang ke arah yang berbeza, menyebabkan kegembiraan. Pada masa ini, dia bahkan tidak menduga: apa proses penting yang sedang dijalankan - penyebaran biji dandelion! Apa yang mendahului tanaman sebelum "brosur" ini muncul? Pertimbangkan penampilan tanaman.

Penampilan Dandelion

Pada bingkai, anak panah beruang berbentuk bunga, berbentuk silinder, berongga jelas kelihatan, berakhir dengan satu bakul bunga kuning bisexed buluh berdiameter hingga 5 cm. Anak panah bunga telanjang yang berakhir dengan satu bakul berbunga besar. Peduncle tanpa daun, tinggi sehingga 50 cm.

Bunga dandelion Reed (sebenar)

Bunga buluh adalah yang paling sempurna dalam keluarga Asteraceae..

Corolla rata berakhir dengan lima gigi, dan jelas menunjukkan asalnya dari lima kelopak yang disatu dalam satu satah.

Bunga ligulasi itu kelihatan seperti lidah panjang yang sempit dan pada pandangan pertama nampaknya satu kelopak. Tetapi setelah diperiksa dengan lebih dekat, anda dapat melihat bahawa di bahagian bawah lidah ini digulung ke dalam tiub dari mana alu keluarnya.

Stamen

Lima stamen setiap bunga juga tumbuh bersama menjadi tiub, di dalamnya adalah tiang putik dengan stigma dua-lobed.

Corolla

Lima gigi kelihatan di sepanjang tepi corolla kelopak, kerana dibentuk oleh lima kelopak. Seperti, bunga tabung itu terbuka dan terbuka. Bunga seperti itu disebut bunga buluh sejati. Bakul dandelion terdiri daripada mereka.

Bunga individu terletak di bahagian bawah bakul yang cembung. Peti besi telanjang, cembung, berlubang.

Buah dandelion

Buahnya kering, tidak terbuka, yang tumbuh dari ovari putik, membentuk achene yang sangat kecil dengan sehelai rambut (terbang) pada batang panjang. Buah masak menyerupai parasut.

Buah-buahan dandelion berbentuk seperti gelendong, coklat keabu-abuan berambut panjang berukuran 3-5 mm, dengan hidung tipis panjang (7-12 mm panjang), di mana sebatang rambut lembut putih terletak. Jambul menyumbang kepada penyebarannya oleh angin dalam jarak jauh.

Semasa berbuah, hujung anak panah dandelion adalah bola ideal yang dibentuk oleh jumbai buah yang ditutup bersama. Dandelion berkembang semula kerana buah-buahan yang banyak terbentuk. Satu tumbuhan berkembang dari 250 hingga 7.000 hemicarps. Semua bahagian dandelion mengandungi jus susu putih.

Sebagai bahan tambahan, kami menawarkan legenda yang indah tentang salah satu sifat dandelion - mengapa bunga tanaman ini tidak terbuka dalam cuaca buruk?