Mengapa bunga dipanggil dandelion

Dandelion sastera adalah salah satu daripada banyak nama untuk tumbuhan terkenal ini. V.I.Dal memberikan bentuk tanpa akhiran dandelion akhiran. Perkataan itu terbentuk dengan akhiran -an (aktif dalam dialek timur laut dan Ural) dari bentuk kata kerja hingga hembusan, sama dengan pukulan sastera. Nama ini mencerminkan keunikan tanaman - achenes pubescent ditiup angin atau nafas ringan..

kerana biji daripadanya ditiup angin

Datang dari pukulan o- +,

nama yang menarik adalah dandelion. Ia dinamakan demikian bukan untuk bunganya, tetapi untuk harta benih tanaman itu tersebar dari nafas. Namun, kepala dandelion yang gebu kelihatan seperti bunga!

Kilang itu menerima nama Rusia "dandelion" kerana kemudahan yang luar biasa, dengan sekejap udara, achenes matang pada polong lembut melepaskan diri dari bekas dan penyebaran. Bekas telanjang yang tersisa menyerupai kepala botak. Oleh itu, pada Abad Pertengahan, dandelion disebut kepala monastik Caput monachi, dan di Rusia nama-nama itu dikaitkan dengan topi Yahudi yang bodoh, gebu, botak,.

Apa maksud dandelion? Kenapa, dari mana nama ini berasal?

Legenda asal perkataan dandelion

Di hutan di salah satu kampung kecil di sana tinggal seorang gadis pembantu susu.

Orang sangat menyukai gadis ini kerana dia penyayang, tampan dan ramah.

Dia mencerahkan kehidupan orang-orang dengan senyuman dan kata-katanya yang penuh kasih sayang, seolah-olah melenyapkan semua kesulitan dan pemikiran berat dari mereka.

Yang mana dia mendapat nama Otduvanochka.

Otduvanochka membesar dan jatuh cinta dengan Lark - dia suka lagu-lagu tanpa kata-katanya.

Dia ingin tahu apa yang dinyanyikan dalam lagu-lagu kekasihnya.

Lark bersetuju dengan pujukannya dan turun ke bawah menyanyikan:

Mendengar lagu itu, Otduvanochka meluru kepadanya, berusaha menjaga Lark selama-lamanya, dia tidak dapat menyimpannya - kekasihnya terbang ke langit.

Dia sedar bahawa dia telah kehilangan kebahagiaannya selama-lamanya.

Dia melepaskan saputangan kuning dari kepalanya dan melambai kepadanya dengan putus asa - syiling emas jatuh dari saputangan itu. Angin menangkap mereka dan membawanya ke seluruh dunia.

Syiling jatuh ke tanah, dan bunga kuning tumbuh di sana, yang mula disebut dengan nama gadis ini - dandelions.

Inilah legenda indah mengenai asal-usul nama bunga-bunga ini..

Kalendar bunga. Dandelion - kebahagiaan dan pengabdian

saya telah
Di bawah sinar matahari
Berseri,
saya menjadi -
Awan
Gebu.

"Dandelion mekar di sepanjang jalan masuk yang besar, di sepanjang jalan hutan kecil, di padang rumput hijau yang luas, bahkan di ambang rumah kampung. Semua orang tahu bunga-bunga sederhana ini kelihatan seperti matahari kecil dengan sinar kelopak emas. Dandelion mekar sepanjang musim panas, dan biji matanya dikumpulkan dalam bola lembut. Sekiranya anda meniup bola, benih terbang ringan akan melayang, terbang di udara. Itulah sebabnya bunga itu disebut "dandelion" - jadi I.S. Sokolov-Mikitov memperkenalkan pembaca dengan bunga-bunga ini dalam kisahnya.

Foto oleh Y. Churilova

Foto oleh A. Salkutsan

Ensiklopedia memberikan nama Latin untuk dandelion - "Taraxacum", merujuk pada jenis tanaman ubat. Dan mereka mula memanggilnya dandelion dari kata kerja "pukulan" atau "pukulan". Pada orang ramai, bunga kuning ini disebut puff, milkweed, milkweed, airy flower, oil oil, ridge, hat Yahudi dan chicory Rusia. Nama Inggeris "dandelion" dipinjam dari bahasa Perancis dan secara harfiah diterjemahkan sebagai "gigi singa" kerana bentuk daun bergigi kasar.

Loceng dengan dandelions. Ditulis oleh Mila Arkhipova. Koleksi Y. Churilova

Dalam kalendar bunga kami, dandelion akan menjadi bunga bulan Julai, walaupun ia menyenangkan dengan keindahannya hampir dari bulan April hingga September. Sepanjang hari yang cerah kita dapat mengagumi dandelion, dengan terbitnya matahari kelopak mereka mulai terbuka, dan pada waktu petang, ketika matahari terbenam, kelopak bergulung dan bunga-bunga tertidur.

Dandelion. Pereslavl-Zalessky. Foto oleh L. Franzek

Ada legenda lama mengapa ini terjadi: bertahun-tahun yang lalu, dewi bunga turun ke bumi, dia mengembara melalui ladang, dan melalui padang rumput, dan di hutan, dan di pergunungan untuk mencari bunga yang paling indah. Dan di satu taman dia bertemu dengan tulip merah dan bertanya kepadanya: "Di mana anda paling suka tinggal?" "Saya akan bermimpi tinggal di rumput baldu di padang rumput berhampiran istana kuno," bunga cantik itu menjawab, "puteri akan mengagumi saya dan bercakap tentang kecantikan saya setiap hari". Dewi itu dengan sedih melihat bunga itu dan menoleh ke bunga mawar. "Dan saya ingin tumbuh dan melengkung dinding istana ini, saya memerlukan bantuan dan sokongan," jawab mawar. Dewi bunga itu bangun dan bergegas ke hutan, di mana dia menjumpai ungu. Dia menjawabnya: "Saya ingin tinggal di hutan jauh dari mata yang tajam, sungai akan menyejukkan kaki saya, dan pohon-pohon tinggi akan melindungi dari sinar matahari yang cerah." Kemudian dia bercakap dengan bunga matahari, tetapi dia hanya ingin berjemur di bawah sinar matahari, dengan anggrek, yang bermimpi menari, dengan daffodil, yang bahkan tidak menjawab, kerana mereka sibuk dengan narsisme dalam pantulan air. Gadis itu berjalan di tanah untuk waktu yang lama dan suatu hari, di padang rumput, dia bertemu dengan dandelion yang kuat dan kuat. Setelah mengemukakan soalan yang sama, dia mendengar: “Saya ingin membesar di mana anak-anak gembira berlari dan bermain, akan lebih bagus jika dalam perjalanan pulang mereka menemui saya dan menghadiahkan saya kepada ibu mereka. Saya ingin tumbuh di tepi jalan, di ladang-ladang yang bermandikan cahaya matahari yang terang, di antara batu-batu di halaman. Perkara utama adalah membawa kegembiraan dan kebahagiaan orang dengan bantuan warna kuning terang saya. " Dewi bunga gembira, meletakkan tangannya di kepala dandelion yang keriting, dia mengaku bahawa dia telah menjadi bunga kesayangannya. "Kamu akan mekar dari musim semi hingga musim luruh, dan kamu akan disayangi oleh semua anak-anak," bisik ahli sihir.

Loceng dengan dandelion. Koleksi I. Koltakova

Oleh itu, ketika bunga dandelion bersinar dengan ribuan matahari di sekitarnya, suasana meningkat dan kegembiraan pada hari yang cerah terasa..

Maksud bunga dandelion adalah bahawa ia adalah hadiah untuk orang yang dikasihi, membawa kebahagiaan dan kesetiaan. Dan dalam bahasa bunga, dandelion bermaksud kegembiraan, senyuman dan pengabdian..

Dandelion bukan hanya bunga yang indah, tetapi juga tanaman yang luar biasa yang dapat digunakan untuk membuat salad, jem, anggur, kopi dan bahkan madu. Ingat bagaimana Ray Bradbury menggambarkan anggur dandelion? - "Musim Panas Tertangkap dan Botol". Dan berkat khasiat perubatannya yang banyak, dandelion juga disebut "farmasi solar".

Dandelion

Dandelion (lat.Taráxacum). Terdapat beberapa versi asal nama Latin. Satu demi satu - dari perkataan Yunani "merawat" dan "penyakit mata". Sebaliknya - dari Yunani "tenang". Pada yang ketiga - dari ungkapan "selada liar": daun dandelion muda dimakan sebagai salad.

Perkataan "dandelion" berasal dari Moscow, dari kata kerja batang hingga meniup atau meniup. Sedikit hembusan udara, kelawar berbulu melepaskan diri dari wadah dan terbang, meninggalkan "kepala botak". Nama popularnya dikaitkan dengan harta tanah ini: dandelion, hollow blower, wind blower, letushki, airy colour, botdhead, Jewish hat, kulbaba. Untuk sifat awal berbunga dan penyembuhan, ia juga disebut "semak belukar", "ramuan hidup", "rumput nenek".

Dalam agama Kristian, dandelion, sebagai salah satu "ramuan pahit", telah menjadi simbol dari Gairah Tuhan, dan dalam kemampuan inilah yang digambarkan dalam pemandangan penyaliban. Tetapi, seperti hampir semua tumbuhan, perlambangannya tidak jelas. Dan walaupun dandelion adalah simbol tradisional kesedihan pada umumnya, pada masa yang sama, menurut kepercayaan popular, ia melambangkan kekuatan cahaya matahari dan cahaya, ia dianggap sebagai bunga kesetiaan dan kebahagiaan. Benih-benihnya, terbang dari nafas paling ringan, melambangkan keperitan dan kemerosotan kehidupan manusia. Dalam bahasa bunga, dandelion bermaksud kebahagiaan, kesetiaan dan kesetiaan. Tetapi sejambak dandelion menunjukkan bahawa hubungan itu mungkin akan berlanjutan, tiba-tiba berakhir.

Seorang legenda lama mengatakan bahawa di Rusia dandelion adalah bunga yang paling disukai: ia memberi nektar kepada lebah, kepada gadis - bunga untuk karangan bunga, akarnya merawat orang sakit, pada waktu malam bunga emas menerangi jalan bagi pengembara. Tetapi suatu hari langit mengerutkan kening, dan penunggang jahat muncul di padang rumput, menaburkan kematian dan kehancuran di mana-mana. Dandelion menyembunyikan kelopaknya, memiringkan kepalanya, mengecil, tidak mahu melayani orang jahat. Masa berlalu, suku hitam hilang, tetapi dandelion tidak melupakan apa-apa. Dalam cuaca cerah, dia membawa kegembiraan, tetapi begitu awan muncul, dia menutup kelopaknya, memperingatkan cuaca buruk.

Legenda lama, ditulis oleh penyembuh keturunan Siberia Zynkins, menjelaskan mengapa bunga ini disebut "rumput nenek". Gadis itu berjalan melalui hutan. Saya melihat sebuah pondok. Saya masuk. Ia gelap di pondok, dan seseorang mengerang. "Siapa disana? Jawab soalan saya! " - kata gadis itu dan mendengar suara: "Nyalakan obor. Awak akan lihat! " Kecantikan gadis itu menyalakan obor, menyeberangi dirinya pada gambar dan melihat - seorang wanita tua terbaring di atas dapur, menangis. "Terima kasih kerana melawat saya," kata wanita tua itu. - Tuhan mengutus kamu supaya aku tidak mati dan mengambil hikmat hidup bersamaku. Sapu jaring laba-laba, bakar dapur, bawa air, beri saya minum. Di pagar ramuan, narvi dengan kepala keemasan, masukkan daun ke dalam air dan beri saya makan. Rebus akar dua kali dan berikan kepada saya. Sakit dada saya akan hilang, hati saya akan tenang. Urutkan kaki anda dengan jus, buangkan bengkak. Gadis cantik itu melakukan segala yang diperintahkan oleh wanita tua itu: dia memberinya rebusan akar, daun yang direndam dalam air, jus yang dibasahi pada kakinya yang bengkak. Dan wanita tua itu hidup, bersorak dan dihukum sehingga gadis itu sendiri tidak ingat tentang ramuan ajaib ini, tetapi juga memberitahu orang lain mengenainya.

Dan legenda Belarus memberitahu bagaimana dandelion kuning muncul. Itu kembali pada masa-masa ketika orang tidak dapat membayangkan bahawa ayam akan ditetas oleh inkubator, mereka diinkubasi oleh ayam - ayam induk. Dan pada musim bunga di rumah Baba Ganuli, lima ekor ayam mula menggeliat sekaligus, tetapi dia memutuskan bahawa satu ayam akan cukup untuk menetas semua ayam. Saya memilih alu Pavlinka dan meletakkan 21 biji telur di bawahnya. Ketika tiba waktunya, demi nenek, ayam menetas, baik, tetapi sihat, mereka berlari di sekitar pondok, dan mematuk apa sahaja yang mereka pukul.

Segera dia melepaskan Pavlinka dengan ayam ke halaman untuk mematuk rumput, menggali pasir, dan agar ayam induk tidak lari ke mana-mana, dia mengikat kakinya ke tiang. Tetapi tidak demikian: sebelum nenek sempat bersembunyi di pondok, dia tersentak, memutuskan tali, dan terbang di atas pagar, dan setelah dia, melalui lubang-lubangnya, ayam-ayam naik. Keluarga itu rajin menggali rumput, dan ketika itulah layang-layang hitam memerhatikan mereka. Ketika Pavlinka memperhatikan pemangsa jahat itu, dia mengejutkan, anak-anak itu, memahami isyarat bahaya, langsung bergegas ke arah yang berbeza dan bersembunyi di antara rumput. Ibu putus asa yang sama, dengan berani melemparkan dirinya ke layang-layang.

Ketika nenek Ganul kehilangan ayam, semuanya sudah berakhir. Dia mencari lama, dan ketika dia melihat potongan-potongan bulu yang bervariasi, dia segera menyadari apa yang telah terjadi pada Pavlinka. Dia mula mencari ayam, tetapi tidak menjumpainya. Hanya bunga-bunga berbunga yang sangat terang berubah menjadi kuning di antara rumput. Setelah menghitung dua puluh satu daripadanya, nenek itu memutuskan bahawa ayamnya telah berubah menjadi mereka. Sejak itu, setiap musim bunga di seluruh daerah bunga-bunga ini menjadi kuning di antara rumput.

Di Ukraine, terdapat juga legenda mengenai asal usul dandelion. Mereka disebut kulbaba di sana, dalam terjemahan harfiah - sharbaba. Lelaki Kul tinggal di Carpathians. Semua gadis memandangnya, tetapi dia tidak memperhatikan mereka, kerana dia jatuh cinta dengan wanita cantik bernama Zvonka. Dia tinggal bersama seorang wanita tua di gunung tertinggi berhampiran Kosovo. Selepas kematian suaminya, dia tinggal seorang diri. Sebaik sahaja dia pergi ke pasar di Kosovo, melihat seorang gadis yatim di sana dan membawanya ke sana. Saya membeli gula-gula, pakaian, membasuhnya dan memanggilnya Zvonka. Oleh itu, kami tinggal bersama. Loceng tumbuh seperti fajar merah, seperti cemara langsing.

Setiap hari Ahad, Baba dan Zvonka berpakaian terbaik dan turun dari pergunungan di Kosovo ke bazar. Kami berjalan lama, kerana wanita itu suka mendengarkan orang-orang yang berkata setelah mereka: "Tidak ada gadis di pergunungan yang lebih cantik daripada anak perempuan wanita ini." Di bazar itu, Kul menjual paip viburnum, yang dibuatnya sendiri. Dia melihat Loceng, jantungnya tenggelam. Keesokan harinya dia mengambil paip terbaiknya dan pergi ke rumah Bells. Dia berdiri di tempat cemara dan bermain, dan oleh itu mereka bertemu, jatuh cinta.

Wanita itu mengetahui perkara ini dan melarang gadis itu berjumpa dengan lelaki itu. Kul akan datang, itu berlaku, dan mula bermain untuk kekasihnya, dan dari belakang pohon dia mendengar suara seorang gadis:

- Oh, hush, main diam. Baba memerintahkan saya untuk melupakan awak, tetapi saya tidak mahu, kerana saya sayang kamu.

Seorang wanita jahat mendengar perbualan itu. Dia meraih tongkat beechnya dan, mengutuk, mula melemparkan lelaki itu. Di tempat tongkat itu jatuh, bunga berkepala emas muncul. Sekian lama wanita itu berlari melewati padang rumput, glade, kebun, jalan di luar Kul. Di mana-mana terdapat bunga kuning. Dan Zvonka menangis dengan pahit dan terus bertanya:

- Jangan sentuh! Ini Kul saya, nenek! Sejak itu, orang memanggil bunga ini sebagai kulbaba (sharbaba).

Terdapat banyak kepercayaan dan tanda yang berkaitan dengan dandelion. Mereka dikreditkan dengan sifat perlindungan. Sebagai contoh, untuk melindungi mereka dari mata jahat, mereka dibaringkan oleh buaian. Sejak zaman kuno, dukun dan ahli sihir telah membuat jimat dari mereka. Diyakini bahawa mereka memenuhi keinginan, membantu mengatasi rintangan, mencapai kejayaan dalam perniagaan. Dari perspektif feng shui, dandelion adalah tanaman bermanfaat: mereka melindungi anggota keluarga dari kemalangan dan membawa mereka kesihatan yang baik, dan mereka juga melambangkan wang. Menurut legenda Cina, dandelion adalah gnome kecil dari semangat baik bumi..

Dandelion sangat popular di kalangan kekasih. Terdapat kepercayaan bahawa jika anda meletakkan akar tanaman ini di bawah tempat tidur, perkahwinan itu akan berjaya, dan keturunannya tidak lama lagi. Jem cinta juga dibuat dari bunga, dan daunnya mempunyai sifat merangsang. Gadis suka meneka pada karangan bunga yang ditenun dari dandelion dan dilancarkan di sepanjang sungai. Karangan bunga yang tidak tenggelam, perkahwinan menanti dalam masa terdekat.

Beberapa tanda juga dikaitkan dengannya. Sebagai contoh, dipercayai bahawa dandelion berbunga di rumput hijau, dilihat dalam mimpi, meramalkan kesatuan bahagia dan keadaan yang makmur. Nah, tanda yang paling terkenal ialah jika anda berjaya melupuskan semua biji dandelion pada satu masa, maka keinginan anda akan menjadi kenyataan, dengan syarat sekurang-kurangnya satu bunga tumbuh dari biji yang ditiup.

Sebuah dandelion, seperti teratai air putih, calendula (marigold), dapat berfungsi sebagai jam tangan yang tepat. Dalam cuaca musim panas yang cerah, perbungaannya dibuka pada pukul enam pagi dan ditutup pada pukul tiga petang. Contohnya, orang Kalmyks selalu mengawasi pagi dan siang dengan bunga yang tumbuh berdekatan - ini adalah bunga poppies, dandelion, ibu dan ibu tiri..

Dandelion mempunyai saudara jauh - janggut kambing (Latin Tragopogon), dari τράγος Yunani kuno (tragos) - seekor kambing dan waktuγων (pogon) - janggut. Kedua-dua mereka berasal dari keluarga yang sama - Astrovye. Ini sangat mirip dengan dandelion raksasa tinggi, yang dinamakan orang - "Big Dandelion", beberapa spesies berasal dari satu meter ke atas. "Kelawar" yang berbulu pada biji sangat besar sehingga "kepala kelabu" jauh lebih besar daripada perbungaan. Pada masa lalu, tempat tidur bulu dan tilam disalut dengan pengedar kambing. Tetapi hanya pada bunga mereka serupa, sebaliknya mereka adalah tanaman yang berbeza.

Dan kesimpulannya - perumpamaan yang berlaku bukan hanya untuk bunga-bunga ini. Seorang lelaki sangat bangga dengan rumput yang indah. Suatu hari dia melihat bahawa dandelion telah tumbuh di atasnya. Sebaik sahaja dia menyingkirkan mereka, dandelion terus bertambah. Dan kemudian dia menulis kepada Departemen Pertanian, menyenaraikan semua yang dia lakukan, dan mengakhiri surat itu dengan pertanyaan: “Saya mencuba semua metode. Nasihatkan apa yang perlu dilakukan? " Segera dia menerima jawaban: "Kami mengajak anda untuk mengasihi mereka".

Mengapa dandelion dinamakan demikian

Lat nama generik. Taraxácum berasal dari Latinisasi nama Arab (tharakhchakon) atau Parsi (talkh chakok) untuk Compositae lain. Lat nama khas. officinále - perubatan, tanaman yang diterima dari lat. officína, (bengkel, farmasi) untuk penggunaan tanaman sebagai ubat [3].

Dandelion sastera adalah salah satu daripada banyak nama untuk tumbuhan terkenal ini. VI Dal memberikan bentuk tanpa akhiran kecil dandelion [4]. Perkataan itu terbentuk dengan akhiran -an (aktif dalam dialek timur laut dan Ural) dari kata kerja bentuk odú, sama dengan pukulan sastera. Nama ini mencerminkan keunikan tumbuhan - achenes pubernya ditiup angin atau angin sepoi-sepoi [5].

Penerangan

Dandelion adalah tumbuhan dengan akar kayu bercabang setebal 2 cm dan panjang sekitar 60 cm, di bahagian atas berubah menjadi rimpang pendek berkepala.

Daun berkilau, terpotong tajam atau utuh, dikumpulkan dalam roset basal.

Anak panah berbunga lezat, berbentuk silinder, berongga di dalam, berakhir dengan satu bakul bunga kuning terang ligulasi.

Semua bahagian tanaman mengandungi getah susu putih pekat.

Dandelion mekar pada bulan Mei, berbuah dengan achenes dengan tuf putih - mulai bulan Jun.

Permohonan

Akar Dandelion, yang terkumpul hingga 40% inulin pada musim gugur, dikenali sebagai agen koleretik yang menguatkan dan menyembuhkan hati. Dandelion root tincture merangsang selera makan, mempunyai sifat antispasmodik, pencahar dan pembersih darah.

Dandelion telah lama digunakan sebagai makanan oleh berbagai orang, ia dimakan oleh orang Cina kuno dan peneroka pertama di benua Amerika. Daunnya yang muda hampir tidak ada kepahitan dan oleh itu sering digunakan untuk membuat salad dan borscht, akar panggang dapat berfungsi sebagai pengganti kopi, jem dan anggur dibuat dari bunga dandelion, dan "madu dandelion" disiapkan dari tunas terbuka.

Dandelion juga sangat terkenal dalam kosmetik rakyat: topeng yang dibuat dari daun segarnya menyuburkan, melembapkan dan meremajakan kulit, dan penyerapan bunga memutihkan bintik-bintik dan bintik-bintik usia.

Tumbuhan madu. Madu nektar dandelion berwarna kuning keemasan, konsistensi tebal, dengan aroma yang kuat dan rasa yang tajam [6].

Di Rusia, Dandelion yang paling umum (Taraxacum officinale), daunnya mengandung zat besi, kalsium, fosforus, kalium, vitamin A, B, C, E, serta protein hingga 5%.

Beberapa spesies dandelion mengandungi getah di akarnya. Dua jenis dandelion - Koksagyz (Taraxacum koksaghyz) dan Krymsagyz (Taraxacum hybernum) - dahulunya ditanam sebagai tanaman getah. Terdapat juga cadangan baru untuk membiakkannya untuk tujuan ini [7].

Dandelion, di antaranya terdapat lebih dari seribu spesies "kecil" dan kira-kira tujuh puluh yang disebut "besar", atau pasang siap, tersebar luas, kecuali kawasan gunung tinggi dan garis lintang Artik.

Beberapa spesies

  • Taraxacum alaskanum Rydb.
  • Taraxacum albidum Dahlst.
  • Taraxacum borealisinense Kitam.
  • Taraxacum californicum Munz & I.M. Johnst.
  • Taraxacum ceratophorum (Ledeb.) DC.
  • Taraxacum collinum DC.
  • Taraxacum disectum (Ledeb.) Ledeb.
  • Taraxacum hybernum Steven - Dandelion musim luruh, atau Crimea-sagyz
  • Taraxacum glabrum DC.
  • Taraxacum japonicum Koidz.
  • Taraxacum kok-saghyz L.E. Rodin - Kok-saghyz
  • Taraxacum leueoglossum Brenner - Dandelion berlidah putih, atau Turiemys Dandelion
  • Taraxacum megalorrhizon (Forssk.) Tangan.-Mazz.
  • Taraxacum mongolicum Hand.-Mazz.
  • Taraxacum officinale F.H. Wigg. agresif. - Dandelion perubatan, dandelion Farmasi, atau dandelion biasa
  • Taraxacum yatsugatakense H. Koidz.

Fakta menarik

  • Semasa dua perang dunia, akar dandelion kering menggantikan kopi untuk Jerman [sumber 1235 hari yang tidak ditentukan].
  • Salah satu spesies dandelion - dandelion berlidah putih (Taraxacum leueoglossum) disenaraikan dalam Buku Merah Rusia.

Catatan

  1. Used Juga menggunakan nama Angiosperms.
  2. ↑ Mengenai konvensional menunjukkan kelas dikotilon sebagai takson unggul bagi kumpulan tanaman yang dijelaskan dalam artikel ini, lihat bahagian "Sistem APG" dari artikel "Dikotilon".
  3. ↑ Kaden N. N., Terentyeva N. N. Etimologi kamus Latin nama tumbuhan yang terdapat di sekitar agrobiostasi Universiti Negeri Moscow "Chashnikovo" / Ed. Cand. filol. Sains Assoc. V.I. Miroshenkova. - M.: Rumah penerbitan Universiti Negeri Moscow, 1975.-- Hlm.151, 108.
  4. ↑ Dal V.I. Kamus Penjelasan dari Bahasa Rusia Hidup yang Hebat, ed. Baudouin de Courtenay. - SPb.-M: 1905-1909.
  5. ↑ Merkulova V.A. Keterangan mengenai nomenklatur tanaman Rusia: herba, cendawan, beri. - M.: Nauka, 1967.-- Hlm.101.
  6. ↑ Vatolin D. Mengenai madu dan bukan sahaja tentangnya // Sains dan Kehidupan. - 2008. - No. 11. - P. 122.
  7. ↑ Orang Amerika menarik getah bersiri dari dandelion Rusia (Diperoleh pada 12 Februari 2011)

lihat juga

  • Ibu dan ibu tiri

Pautan

dandelion dalam Wiktionary ?
  • Dandelion: Maklumat mengenai takson dalam Projek Plantarium (Pengenal Tumbuhan dan Atlas Spesies Berilustrasi). (Diakses pada 10 Mac 2010)
  • Dandelion di laman web USDA NRCS Diakses pada 21 Disember 2008.
  • Dandelion
  • Zheltomordik. Mengenai nama dandelion yang popular.

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Duke Goninaz, Michelle
  • Sedih

Lihat apa "Dandelion" dalam kamus lain:

Dandelion - Dandelion, ah, suami. Tumbuhan herba ini. Compositae dengan bunga kuning dan biji pada rambut gebu yang dibawa angin. • Dandelion Tuhan (lelucon sehari-hari; ironik) mengenai seorang lelaki yang pendiam dan lemah, biasanya tua. Wanita tua itu adalah dandelion Tuhan. | adj....... Kamus Penjelasan Ozhegov

Dandelion - Dandelion, genus rumput abadi (keluarga Asteraceae). Lebih dari 1000 spesies di zon sejuk dan sederhana. Dandelion ubat tumbuh di sepanjang jalan, berhampiran tempat kediaman, halaman rumput, taman, kebun sayur, dll. Merebus dari akarnya merangsang selera makan,...... Ensiklopedia moden

Dandelion adalah genus tumbuhan herba abadi keluarga Asteraceae. St 1000 spesies, di zon sejuk dan sederhana, terutamanya di kawasan pergunungan di Eurasia. Dandelion perubatan tersebar luas (tumbuh di sepanjang jalan, berhampiran tempat kediaman, rumput kecil,...... Kamus Encyclopedic Besar

Dandelion - (Taraxacum), genus tumbuhan abadi keluarga. Komposita. Semua bahagian tanaman mengandungi getah susu. Kehadiran sebilangan besar apomictic adalah ciri O. spesies, selalunya hanya berbeza sedikit dari segi ciri. Adalah dipercayai bahawa dalam genus kira-kira. 70... Kamus ensiklopedik biologi

dandelion - kok sagyz, milkman Kamus sinonim Rusia. dandelion n., bilangan sinonim: 16 • berambut perang (7) •... Kamus sinonim

Dandelion - (Paraxacum Hall.) Genus tumbuhan dari ini. Komposita bahagian Cichoriaceae. Hingga enam spesies genus ini diketahui tumbuh di iklim beriklim utara. Ini adalah tanaman herba dengan daun akar dan panah bunga tanpa daun;...... Ensiklopedia Brockhaus dan Efron

Dandelion - Dandelion, genus rumput abadi (keluarga Asteraceae). Lebih dari 1000 spesies di zon sejuk dan sederhana. Dandelion ubat tumbuh di sepanjang jalan, berhampiran tempat kediaman, rumput kecil, taman, kebun sayur, dll. Merebus dari akarnya merangsang selera makan,...... Kamus ensiklopedik bergambar

Dandelion - Dandelion, dandelion, suami. Tumbuhan Asteraceae, dengan bunga kuning, batang dengan getah susu dan biji lembut yang dibawa angin. Kamus penjelasan Ushakov. D.N. Ushakov. 1935 1940... Kamus Penjelasan Ushakov

dandelion - putih (Balmont); gebu (Pozharova); kuning (Ertel); bergetar melalui (Pozharova); kuning terang (Ertel) Epitet ucapan sastera Rusia. M: Pembekal ke mahkamah Kebawah Duli Yang Maha Mulia, perkongsian Quick Press A. A. Levenson. A. L. Zelenetsky. 1913... Kamus julukan

Tumbuhan Dandelion. Penerangan, ciri, sifat perubatan dan penggunaan dandelion

Padang rumput emas, tepi jalan, halaman - kegembiraan musim bunga kuning cerah dari dandelions. Di ranjang, kegembiraan ini dilenyapkan tanpa belas kasihan seperti rumput liar. Orang Yunani, Arab, Cina, dalam tradisi Rusia tahu dan menggunakan dandelion secara aktif sebagai "penawar hidup".

Dandelion adalah wakil sebilangan kecil tanaman yang mekar segera setelah salji mencair, dan menyenangkan dengan penutup emasnya.

Di wilayah yang berbeza, orang memanggil dandelion kuning dengan nama yang sangat asli: berongga, puff, tukang susu, kepala botak imam, akar gigi, semak belukar, svetik dan lain-lain. Setiap orang telah mengambil foto bunga dandelion sekurang-kurangnya sekali - pemandangan yang menarik dan pastinya kegembiraan bagi mata selepas musim sejuk.

Penerangan dan ciri

Dandelion tergolong dalam wakil keluarga Astrov, adalah perennial herba. Nama saintifik spesiesnya adalah dandelion perubatan, farmaseutikal atau biasa. Di Rusia, hampir dua ratus spesies dandelion terkenal di alam, sekitar seratus daripadanya dianggap sebagai ubat.

Bunyi "dandelion" dalam bahasa Rusia adalah kata tunggal dari kata kerja "untuk meniup": dari pergerakan udara yang ringan, biji parashutik terlepas dari bakul dan berpindah ke tempat baru.

Setiap biji dandelion - buah achene kering dilekatkan pada batang nipis dengan parasut. Sebaik sahaja di tanah, mereka langsung tumbuh.

Akar dandelion mempunyai bentuk seperti batang dengan dahan, ia agak tebal, hingga 50 cm dalam tanah. Terdapat cincin dari saluran susu di atasnya, ia dapat dilihat di bawah kaca pembesar.

Daun Dandelion keluar dari soket. Setiap bilah daun dibedah dengan pin dan mempunyai alur di tengah untuk mengumpulkan kelembapan. Sekiranya dandelion tinggal di tempat yang selesa, daun tumbuh hingga 40-50 cm, di tanah kering - tidak lebih dari 20 cm.

Anak panah dilemparkan keluar dari soket - ini adalah batang berongga tubular dengan perbungaan di hujungnya. Bunga dandelion bukan hanya satu bunga, tetapi seluruh bakul bunga tubular terang dengan kelopak dan stamen yang menyatu.

Dandelion adalah barometer dan jam semula jadi yang unik. Pada waktu petang, jam 3 sore, atau dalam cuaca basah, sebelum hujan, keranjang "barometer" bersembunyi, melindungi debunga dari kelembapan. Pada pukul 6 pagi dan pada cuaca cerah, mereka kembali membuka kepala kuning mereka..

Sifat perubatan dandelion tidak diragukan lagi. Ia dikontraindikasikan hanya sekiranya terdapat penyumbatan akut di saluran empedu, dengan peningkatan kadar asid hidroklorik dan dengan masalah kronik pada saluran gastrointestinal. Tanda untuk berhati-hati dan berhenti mengambil: muntah dan cirit-birit.

Penanaman dan pembiakan

Dandelion mempunyai setiap peluang untuk tumbuh di tempat mana pun benihnya telah jatuh: berhampiran jalan, di padang rumput, ladang, berhampiran takungan, di kebun dan kebun sayur. Dandelion mekar secara aktif dari Mei hingga Jun.

Apabila udara menghangat hingga + 2 ° C, biji benih sudah boleh bercambah. Selama musim ini, setiap semak dandelion menghasilkan lebih dari 10 ribu biji, dari mana kehidupan tanaman baru akan pergi, setelah berjaya musim sejuk di tanah.

Sebagai tambahan kepada kaedah pembiakan benih, dandelion memiliki senjata tunas baru yang tumbuh dari tunas dari kerah akar. Dandelion keluar pada akhir bulan April dan proses ini berterusan sepanjang musim panas. Oleh itu, tidak perlu penanaman khas dandelion..

Dandelion sangat tahan lasak, ia mempunyai mekanisme penyesuaian semula jadi. Ia tidak dapat dipijak, tidak tenggelam, tidak dihimpit oleh tanaman lain.

Banyak bahan berguna terkumpul di rimpang dandelion. Akar diambil dari tanah untuk menuai bahan mentah pada musim bunga atau musim luruh dengan tangan. Pada musim panas, akarnya tidak dituai, kerana ia mempunyai kekuatan penyembuhan yang sedikit. Mereka kembali ke tempat yang sudah digunakan tidak lebih awal setelah 2 tahun.

Mereka membersihkan tanah dari akar, mengeluarkan bahagian tanah tanaman dan dahan yang paling nipis, mencuci dengan air sejuk. Kemudian mereka dikeringkan selama beberapa hari di beranda terbuka sehingga jus susu berhenti mengalir.

Dalam akar dandelion foto

Kemudian pengeringan biasa berlaku di bilik yang teduh dan hangat. Lapisan tersebar tidak lebih dari 5 cm. Bahan mentah selesai adalah akar dandelion rapuh kering yang terletak dengan tenang di dalam beg sehingga lima tahun.

Dalam tempoh pertumbuhan aktif, jus dandelion juga disediakan, dandelion dipotong dan direndam dalam air garam sejuk selama 30 minit. Prosedur ini mengurangkan kepahitan dalam jus yang diekstrak. Jus diperah dari daun. Ia juga boleh diminum untuk alkohol untuk penggunaan masa depan (1: 1).

Kegunaan Dandelion dan sifat perubatan

Mari lihat lebih dekat sifat utama dandelion, yang dapat membantu menyelesaikan sejumlah besar masalah kesihatan. Makan dandelion sangat bermanfaat.

Mana-mana haiwan ternakan, haiwan dan burung senang memakan daun dan bunga dandelion yang segar dan kering. Daun baru dimasukkan ke dalam salad vitamin yang sihat.

Daun dandelion boleh dimakan

Sekiranya kita berbicara tentang "kebolehan kuliner" dandelion, maka, selain salad, minuman dan jem yang menyegarkan dibuat dari itu, yang rasanya seperti madu, tunas bahkan acar untuk dimasukkan ke dalam kursus dan salad pertama..

Hanya tumbuh-tumbuhan muda yang sesuai untuk makanan. Dalam perbungaan dan bilah daun, saintis telah menemui: karotenoid, vitamin C, vitamin siri B dan P, garam mineral, unsur besi, kalsium, fosfor, mangan, tembaga, boron dan beberapa unsur lain.

Madu Dandelion berwarna keemasan, sangat pekat, likat, cepat mengkristal, mempunyai aroma yang kuat dan rasa yang tajam. Ia mengandungi 35% glukosa dan 41% fruktosa. Lebah jarang dan dalam jumlah kecil membawa nektar dari dandelion.

Foto dandelion sayang

Akar Dandelion mengandungi hingga 24% insulin, minyak lemak, jadi ketika digoreng, mereka dapat dengan mudah menggantikan pengganti kopi, seperti chicory, elecampane dan pear tanah. Kabinet perubatan rumah telah lama dandelion sebagai penggerak selera makan.

Penggunaan ubat Dandelion

    • Sistem genitouriner atau perkumuhan: dandelion bertindak sebagai diuretik, menghilangkan batu dari ginjal dan pundi hempedu, dan menghilangkan edema.
    • Sistem Pernafasan: Dandelion berfungsi dengan baik sebagai penekan batuk, menyembuhkan tuberkulosis.
    • Saluran gastrointestinal: dandelion mengatasi katarrh, gastritis, bertindak sebagai pencahar untuk sembelit, mengurangkan penapaian dan kolitis.
    • Sistem peredaran darah dan jantung: dandelion menyelesaikan masalah hati, menghilangkan anemia, anemia, aterosklerosis.
    • Sistem rangka dan otot: dandelion menyelesaikan masalah dengan penyakit sendi, tulang belakang dan tulang, menghilangkan artritis dan rematik.
  • Sistem Endokrin: Dandelion Menyelesaikan Masalah Diabetes.
  • Sistem saraf: dandelion melegakan kelumpuhan, meningkatkan prestasi, nada dan kekebalan tubuh, membantu dengan anoreksia.
  • Kulit: dandelion adalah agen penyembuhan luka, suplemen program untuk rawatan paresis, dalam kosmetologi mereka mengambil jus dandelion untuk menghilangkan ketuat, eksim, dengan pigmentasi kulit.
  • Keracunan dan keracunan: dandelion meneutralkan racun dari gigitan serangga, secara aktif mengambil bahagian dalam penghapusan racun.
  • Dandelion adalah agen antiparasit.
  • Dandelion adalah laktostimulan semula jadi untuk penyusuan.
  • Dandelion - menurunkan panas dalam badan dengan sempurna, memusnahkan virus, melegakan kekejangan dan mengurangkan kesakitan.

Resipi Dandelion

Anda boleh membeli bahan mentah dandelion siap untuk resipi di farmasi. Salad Dandelion sukar dibuat. Potong dedaun segar dandelion menjadi jalur nipis, tambah garam, musim dengan krim masam atau minyak zaitun. Anda boleh merumitkan resipi dengan bawang, wortel parut dan jus lemon.

Normalisasi selera makan. Serbuk dari akar dandelion dalam jumlah dua sudu teh dituangkan dengan satu gelas air sejuk rebus, campuran itu disimpan selama lapan jam. Cukup minum sepertiga gelas tiga kali sehari sebelum makan..

Dandelion untuk gigitan serangga. Daun dandelion segar dihancurkan, ditumbuk dan jisim bubur segar diletakkan pada gigitan selama 2-3 jam di bawah pembalut steril.

Menghilangkan ketuat dan muka. Ketuat muda dikeluarkan dengan jus dandelion segar, menggosok. Kaldu yang dihasilkan disapu ke wajah. Ia disediakan dari 2 sudu daun dandelion dan 2 gelas air, campuran direbus selama seperempat jam, disaring dan disejukkan.

Dandelion juga boleh bermanfaat untuk sembelit. Serbuk disediakan dari akar dandelion kering, digiling dalam mortar. Gunakan serbuk hingga tiga kali sehari, setengah sudu teh.

Meningkatkan metabolisme. Tincture yang meningkatkan proses metabolik dibuat dari akar dandelion kering. 1 sudu akar cincang dituangkan dengan segelas air mendidih. Bekas itu dibalut dan menunggu selama dua jam.

Melewati saringan. Minum sepertiga gelas empat kali sehari setengah jam sebelum makan. Apabila memilih dandelion sebagai bahan tambahan untuk rawatan, diperlukan nasihat doktor!

Mengapa dandelion dinamakan demikian

Kadang-kadang nampaknya tidak ada batasan untuk ribut sejuk dan ribut salji Februari yang melanda jalan raya. Tetapi di tempat yang sangat dekat, di bawah salji salji, dia sedang menunggu kehangatan musim bunga dan bertemu dengan matahari.
Tidak perlu banyak memberitahu tentang bunga sederhana ini, kerana semua orang mengenalnya sejak kecil..
Utusan matahari yang ceria, dia adalah yang pertama muncul di rumput musim semi, runtuh menjadi ribuan matahari kecil, dan menyenangkan semua orang.
Ia mempunyai kekuatan yang sangat besar sehingga dapat tumbuh walaupun melalui batu.
Bukan suatu kebetulan bahawa dia, untuk kekuatan pemberi hidup yang tidak habis-habisnya, disebut "obat mujarab kehidupan".
Ia juga popular disebut: vetoduyka, dandelion, svetik, rumput kapas, tukang susu, letushki, tentera, warna lapang, berongga, rumput nenek, pemerah susu, semak belukar...
Ada keputusan orang lama: "Dandelion, kamu adalah kawan saya, bantu saya untuk menenangkan penyakit saya.."
Dalam bahasa bunga, Dandelion bermaksud kebahagiaan dan pengabdian.
Terdapat banyak legenda kuno mengenai Dandelion di seluruh dunia, dan di dalamnya masing-masing pernyataan cinta akan bunga ajaib ini.

Bunga kegemaran Dewi


Suatu ketika dahulu, Dewi Bunga turun ke Bumi untuk mencari bunga yang paling disayanginya. Dia berjalan lama di kebun, padang rumput, tebing sungai, di sepanjang pinggir hutan.
Pertama, dalam perjalanan dia bertemu dengan Tulip. Dan dia bertanya kepadanya: "Apa yang kamu impikan?" Tulip yang tampan itu menjawab: "Saya bermimpi tinggal di taman yang megah, berhampiran istana yang megah, dan supaya para pelayan menjaga saya, dan puteri memujiku, dan agar semua orang selalu mengagumi saya dan mengagumi betapa cantiknya saya..."
Dewi itu mendengar, dan melangkah lebih jauh di sepanjang jalan.
Kemudian dia melihat Rose, dan dia juga bertanya kepadanya: "Adakah anda ingin menjadi bunga kegemaran saya?" Rose berkata sebagai tindak balas: "Itu bergantung pada tempat anda menawarkan saya untuk tinggal. Tetapi saya tidak boleh berada di mana sahaja. Lagipun, saya sangat rapuh dan lembut, dan saya mesti dijaga dan dihargai... ".
Dewi itu tersenyum dan pergi.
Dia pergi ke pinggir hutan, dan melihat padang rumput ungu. Dan dia bertanya kepada Violet: "Adakah anda ingin dicintai oleh semua orang?" Violet menjawab: "Saya lebih suka kesendirian. Saya tidak tahan melihat mata, dan menarik perhatian. Saya merasa senang di sini, di tepi sungai, di bawah naungan pokok yang melindungi kelopak saya dari terik matahari sehingga warna-warna halus saya tidak memudar pada mereka. "
Dewi menghela nafas, tidak mengatakan apa-apa...
Dalam tangisan, dia berjalan lebih jauh di sepanjang jalan, dan hampir menginjak Dandelion kuning sederhana.
"Apa yang anda mahu?" Dewi itu berbisik. "Tidak ada," Dandelion ketawa, "Saya sudah memiliki segalanya, dan saya gembira untuk semua orang. Saya mempunyai cahaya matahari, hujan, dan di sebelah saya orang-orang, dan tawa kanak-kanak, dan saya merasa baik di mana-mana sahaja "
Dewi menangis dengan gembira, dan memeluk bunga:
"Inilah yang saya tunggu dan cari. Anda akan menjadi bunga kegemaran saya, anda akan menjadi matahari…. Anda akan menjadi sangat kuat... Anda akan dapat tumbuh dan berkembang di mana-mana sahaja, di mana sahaja, walaupun di batu. Anak-anak akan menyayangi anda... Semua orang akan tersenyum kepada anda dan menghiasi diri anda ".
Dan dia menanam bunga dandelion di seluruh planet ini.
Sejak itu, ia tumbuh di padang rumput, dataran, taman, halaman dan tepi jalan, dan membawa kegembiraan kepada orang-orang, dari musim semi hingga musim gugur.

Anak-anak Bulan dan Matahari


Pada suatu masa dahulu, pada zaman kuno, dandelion tinggal di langit, dan ketika itu mereka adalah anak-anak Bulan dan Matahari. Tugas mereka adalah menyalakan lampu di langit setiap malam. Tetapi mereka terlupa atau malas, tidak melakukannya. Kemudian bulan menjadi marah, dan, memutuskan untuk menghukum anak-anak yang tidak taat, mengirim angin kencang kepada mereka, yang menghembuskan mereka ke tanah. Tetapi kemudian Bapa Matahari mengasihani anak-anaknya yang bodoh, dan memberi mereka seperti cahaya matahari yang kecil. Sehingga mereka bersinar di bumi secerah sinar matahari di langit.
Dandelions masih merindui ibu bapa mereka, berubah menjadi bulu, berusaha kembali ke syurga, dengan bantuan angin yang pernah membawa mereka ke Bumi.

Cinta Angin Selatan

Pada zaman kuno yang baik, Angin Selatan yang kuat terbang melintasi ladang dan hutan. Dia dapat melakukan segalanya, hanya satu kesedihan yang membingungkan hatinya.
Dia jatuh cinta dengan seorang gadis cantik, dengan sosok yang langsing dan langsing, berpakaian hijau, dengan jalinan emas seperti matahari. Kuat dan tak terkalahkan dalam segalanya, angin Selatan ternyata malu-malu, dia memandang gadis itu dari kejauhan, dan menghela nafas.
Tetapi suatu hari, dia mendapati keriting kekasihnya pudar, dan menjadi putih seperti salji. Dengan sedih, dia meluru ke arah saudaranya, saudara Utara, memikirkan bahawa dia diduga menculik pengantin perempuannya. Dia ingin memberitahu abangnya mengenai kesalahannya. Dia terbang melalui padang rumput untuk waktu yang lama, melihat, tetapi gadis itu tidak menjumpai.
Tetapi dia tidak pernah mengetahui bahawa dia tidak jatuh cinta dengan seorang gadis, dia menghela nafas tentangnya, memandangnya dari jauh... Dan sepanjang musim panas dia mengagumi dandelion emas, bulu yang dia sendiri buang, dengan nafas dan desahan.

Douche

Suatu ketika dahulu, di tebing Sungai Besar terdapat sebuah perkampungan kecil. Di hujungnya berdiri teremok kecil. Seorang gadis cantik tinggal di rumah kecil itu. Dia merumput kambing dan menjual susu. Dengan berpakaian hijau, dan dengan saputangan berwarna kuning keemasan, dia berjalan di sekitar rumah dengan dulang susu kayu, dan menuangkan susu ke dalam kendi untuk semua orang yang menginginkannya. Gadis itu kelihatan seperti peri yang baik. Dengan ceria dan tersenyum, dia menemukan kata yang baik untuk semua orang, dan membawa kabar baik kepada semua orang: dia berharap kesihatan kepada orang sakit, mendamaikan pasangan yang bertengkar, dan meramalkan perkahwinan yang cepat dan bahagia bagi gadis-gadis itu.
Oleh itu, di mana sahaja mereka menunggunya dengan tidak sabar, senyuman ramahnya membawa sinar matahari dan musim bunga walaupun dalam cuaca yang paling suram..
Orang memanggilnya Otduvanochka, ketika dia "terpesona", menjauhkan pemikiran berat dan perasaan buruk dari mereka. Nama panggilan itu disuarakan dengan kehangatan dan kebaikan, dan ini sedikit pun tidak menyinggung perasaan gadis itu..
Tahun berlalu, dan gadis itu membesar dan jatuh cinta dengan Lark, kerana lagunya tanpa kata-kata. Lagu ini menggembirakannya hingga ke teras. Seluruh dunia terdengar untuk gadis itu lagu Lark. Adakah kambing akan menggelengkan kepalanya, adakah loceng akan berdering di lehernya, dan gadis itu sudah berlari untuk melihat apakah Lark terbang di atas larian... Adakah oriole bersiul di pohon linden lama, dan Otduvanochka segera bergegas ke panggilan ini, memikirkan bahawa Lark sedang menunggunya.
. Dan pada waktu malam dia memimpikan lagunya. Kebahagiaan memenuhi hati gadis itu.
Tetapi ia tidak bertahan lama. Dia ingin mengetahui kata-kata lagu Lark.
Dia turun dari langit dan menyanyikan:
"Cintaku padamu lembut,
seperti sinar pertama matahari,
tetapi luasnya menjadi surga,
dan panggilannya kuat ".
Gadis itu ditawan oleh keinginan untuk segera menjaga kekasihnya, untuk meninggalkannya selama-lamanya. Dan dia bergegas kepadanya, dengan doa mengenainya.
Tetapi, seekor burung bebas, Lark, melambung ke langit dan terbang.
Baru sekarang Otduvanochka menyedari bahawa, kerana ingin mencabut kebebasan Lark, dia kehilangan cintanya.
Dalam keadaan putus asa, dia melambaikan sapu tangannya, dan beberapa syiling emas jatuh dari dalamnya. Dan yang emas terbang, berputar di angin kencang dari Sungai Besar.
Angin berkecamuk untuk waktu yang lama dan membawa duit syiling emas ke seluruh dunia. Di mana mereka jatuh, banyak bunga emas muncul pada musim bunga, yang sejak itu disebut orang hanya sebagai dandelion..

Dan Lark masih berputar di atas mereka, dan menyanyikan lagunya tanpa kata-kata.

Legenda Rusia mengenai dandelion

Sejak zaman kuno, dandelion telah menjadi bunga yang paling digemari. Dia memberikan nektar kepada lebah, gadis-gadis untuk menganyam bunga mereka, akarnya menyembuhkan orang sakit, pada waktu malam bunga emas menerangi jalan bagi pengembara. Tetapi suatu hari langit mengerutkan kening, dan penunggang jahat muncul di padang rumput, menaburkan api dan kehancuran di mana-mana. Dandelion menyembunyikan kelopaknya, memiringkan kepalanya, mengecil, tidak mahu melayani orang jahat.
Berabad-abad telah berlalu, suku hitam telah binasa, tetapi dandelion tidak melupakan apa-apa. Dalam cuaca cerah, dia membawa kegembiraan, tetapi begitu awan muncul, dia menutup kelopaknya, memperingatkan cuaca buruk.

Legenda Belarus mengenai dandelion

Suatu ketika, di perkarangan nenek Ganuli, lima ekor ayam mula menggerogoti sekaligus. Dan Gagulya memutuskan bahawa untuk menetas semua ayam, satu ayam induk sudah cukup. Saya memilih Pavlinka alu, dan meletakkan 21 telur di bawahnya. Ketika tiba waktunya, dan untuk menggembirakan Ganula, ayam berbulu menetas, tetapi mereka sangat baik, lucu, mereka berlari di sekitar pondok, mematuk semuanya.
Segera dia melepaskan Pavlinka dengan ayam ke halaman, mematuk rumput di bawah sinar matahari, menggali pasir. Dan agar Ayam tidak lari ke mana-mana, dia mengikat kakinya ke dahan. Tetapi, tidak ada yang berlaku. Sebaik sahaja Ganula menghilang ke dalam pondok, Pavlinka tersentak, memutuskan tali, dan terbang di atas pagar, dan setelah dia, melalui lubang di pagar, ayam naik melalui.
Dan di pinggir kampung, di padang rumput, seekor layang-layang hitam sedang mengejar. Ketika Pavlinka memperhatikan pemangsa, dia ketakutan, dan anak-anak memahami isyarat bahaya, berlari ke arah yang berbeda, dan bersembunyi di rumput. Pavlinka yang sama putus asa meluru layang-layang.
Ketika Ganulya menyedari dirinya sendiri, sudah terlambat. Dia mencari lama, dan ketika dia melihat bulu-bulu motley di rumput, dia segera menyadari apa yang telah terjadi pada Pavlinka. Saya mula mencari ayam, tetapi tidak menjumpai bulu kuning pun. Saya baru melihat bunga kuning terang di antara rumput. Setelah menghitung 21 bunga di dalamnya, Ganulya menyedari bahawa itu adalah ayamnya yang berubah menjadi mereka..
Sejak itu, bunga-bunga ini telah menjadi kuning di antara rumput di seluruh daerah..

Legenda Ukraine "Kulbaba"

Pada zaman dahulu di Ukraine, dandelion disebut "kulbaba".
Lelaki Kul tinggal di Carpathians. Semua gadis memandangnya, tetapi dia tidak memperhatikan mereka, kerana dia jatuh cinta dengan wanita cantik bernama Zvonka. Dia tinggal bersama seorang wanita janda tua, di gunung tertinggi berhampiran Kosovo. Selepas kematian suaminya, dia tinggal seorang diri. Sebaik sahaja dia pergi ke pasar di Kosovo, melihat seorang gadis yatim di sana dan membawanya ke sana. Saya membeli gula-gula, pakaian, dan memanggil Bell. Oleh itu, kami tinggal bersama. Loceng tumbuh seperti fajar merah, seperti cemara langsing.
Setiap hari Ahad, Baba dan Zvonka berpakaian terbaik dan turun dari pergunungan di Kosovo ke bazar. Kami berjalan lama, kerana wanita itu suka mendengarkan orang-orang berkata setelah mereka: "Tidak ada gadis di pergunungan yang lebih cantik daripada anak perempuan wanita ini.".
Di bazar itu, Kul menjual paip viburnum, yang dibuatnya sendiri. Dia melihat Loceng, jantungnya tenggelam. Keesokan harinya dia mengambil paip terbaiknya dan pergi ke rumah Bells. Dia berdiri di tempat cemara dan bermain, dan oleh itu mereka bertemu, jatuh cinta.
Wanita itu mengetahui perkara ini dan melarang gadis itu berjumpa dengan lelaki itu. Kul akan datang, itu berlaku, dan mula bermain untuk kekasihnya, dan dari belakang pohon dia mendengar suara seorang gadis:
- Oh, hush, main diam. Baba memerintahkan saya untuk melupakan awak, tetapi saya tidak mahu, kerana saya sayang kamu.
Wanita itu mendengar perbualan itu, marah.. Dia menarik tongkat beechnya dan, sambil mengumpat, mula melemparkan lelaki itu. Di tempat tongkat itu jatuh, bunga emas muncul. Sekian lama wanita itu berlari melewati padang rumput, glade, kebun, jalan di luar Kul. Di mana-mana terdapat bunga kuning. Dan Zvonka menangis dengan pahit dan terus bertanya:
- Jangan sentuh! Ini Kul saya, nenek!
Sejak itu, orang memanggil bunga ini "kulbaba".

Matahari dan musim sejuk

Matahari terbangun pada awal musim bunga, mandi dalam hujan yang hangat dan berjalan-jalan di langit. Nampaknya - tanahnya bagus! Kedua-dua hutan dan padang rumput semuanya berpakaian hijau, masing-masing bilah rumput berkilau. Namun ada yang hilang.
"Apa lagi yang dapat kamu fikirkan?" - tanya Sunny. Ia melambaikan lengan emas - bintik-bintik matahari dari debu terpercik di tanah, dan lampu kuning yang meriah - dandelion - menyala di padang rumput, di jalan. "Mereka kelihatan seperti saya!" - Sunny gembira.
Musim Sejuk yang bersalji berdekatan bersembunyi di hutan yang dalam, di jurang yang dalam. Dia mendengar bahawa Sunny ketawa, dan diam-diam melihat dari tempat persembunyiannya. Dia kelihatan - dan di rumput terdapat banyak, banyak cahaya matahari yang bersinar.
Dia melambaikan lengan peraknya dan menutupi lampu riang dengan salji. Dan dia pergi jauh ke Utara.
Sejak itu, saudara-saudara dandelion memamerkan: pertama dengan gaun kuning, dan kemudian dengan mantel bulu putih.

Legenda Siberia dandelion

Gadis itu berjalan melalui hutan. Saya melihat sebuah pondok. Saya masuk. Ia gelap di pondok, dan seseorang mengerang. "Siapa disana? Jawab soalan saya! " - kata gadis itu dan mendengar suara: "Nyalakan obor. Awak akan lihat! " Kecantikan gadis itu menyalakan obor, menyeberangi dirinya pada gambar dan melihat - seorang wanita tua terbaring di atas dapur, menangis. "Terima kasih kerana melawat saya," kata wanita tua itu. - Tuhan mengutus kamu supaya aku tidak mati dan mengambil hikmat hidup bersamaku. Sapu jaring laba-laba, bakar dapur, bawa air, beri saya minum. Di pagar ramuan, narvi dengan kepala keemasan, masukkan daun ke dalam air dan beri saya makan. Rebus akar dua kali dan berikan kepada saya. Sakit dada saya akan hilang, hati saya akan tenang. Urutkan kaki anda dengan jus, buangkan bengkak. Gadis cantik itu melakukan segala yang diperintahkan oleh wanita tua itu: dia memberinya rebusan akar, daun yang direndam dalam air, jus yang dibasahi pada kakinya yang bengkak. Dan wanita tua itu hidup, bersorak dan dihukum sehingga gadis itu sendiri tidak ingat tentang ramuan ajaib ini, tetapi juga memberitahu orang lain mengenainya.
Sejak itu, di banyak kampung, dandelion disebut "rumput nenek"

Sumber:
Legenda dikumpulkan dari halaman Internet yang berlainan

Ubat Dandelion

Nama saintifik antarabangsa

Taraxacum officinale Webb

Dandelion perubatan, atau ladang, atau farmasi, atau biasa (lat.Taraxacum officinale) - spesies yang paling terkenal dari genus dandelion dari keluarga Asteraceae.

Kandungan

  • 1 Huraian
    • 1.1 Komposisi kimia
  • 2 Pembahagian
  • 3 Ciri biologi dan ekologi
  • 4 Nilai dan penerapan ekonomi
    • 4.1 Dalam bidang perubatan
    • 4.2 Di kawasan lain
  • 5 Asal nama
  • 6 Sastera

Penerangan

Tumbuhan herba abadi hingga 50 cm. Membentuk akar umbi tebal hingga berdiameter 2 cm, panjang hingga 60 cm. Daun dikumpulkan dalam roset basal, ditekan ke tanah atau sedikit terangkat, berbentuk pisau pembedah, berlekuk-pinnate, dengan lobus menghadap ke bawah, menyempit ke arah dasar menjadi tangkai sayap. Akar, batang dan daun biasanya mengandungi getah susu putih yang sangat pahit.

Anak panah berbunga berbentuk silinder, tingginya 20-40 cm, tanpa daun, berongga di dalam, tegak, berakhir dengan bakul bunga tunggal. Tumbuhan mempunyai 10 atau lebih batang pokok. Bunganya berwarna kuning keemasan, jarang berwarna kuning muda, biseksual, semuanya ligulasi, duduk di atas wadah rata, perbungaan dikelilingi oleh pembungkus berganda, daun dalamannya diangkat, dan bahagian luarnya dibengkokkan ke bawah.

Buah-buahan berbentuk achenes berbentuk gelendong dengan sehelai rambut halus putih. Hingga 200 achenes terbentuk pada satu perbungaan. Produktiviti satu tanaman berkisar antara 200 hingga 7000 biji.

Komposisi kimia

Akar Dandelion mengandungi sebatian triterpena: taraxerol, taraxol, taraxasterol, pseudotaraxasterol, sitosterol dan stigmasterol sterol, inulin (hingga 40%), kolin, karotenoid, laktukopikrin zat pahit, vitamin A, B1, B2, asid askorbik, getah (hingga 3%), asparagin, lendir, resin, protein (hingga 5%) dan sedikit minyak lemak; pada musim gugur, sehingga 18% gula terkumpul di akar.

Dalam perbungaan dan daun didapati asid askorbik (hingga 50 mg%), vitamin B1, B2, E, karotenoid, resin, lilin, getah, alkohol, protein, garam Fe, Ca, Mn, P. Dandelion debunga mengandungi garam B, Mn, Cu, Mo, Co, Ni, Sr.

Sebar

Dandelion perubatan adalah salah satu tanaman yang paling biasa, terutamanya di zon padang rumput. Tumbuh di bahagian Eropah Rusia, Ukraine, Belarus, Kaukasus, Asia Tengah, Siberia, Timur Jauh, Sakhalin, Kamchatka.

Biasa di semua wilayah semula jadi dan pentadbiran di Tepi Kanan Saratov. Di daerah Rtishchevsky, ia diedarkan di mana-mana.

Perkara itu dicatat oleh Boris Aleksandrovich Keller pada musim panas tahun 1901 semasa melakukan penyelidikan botani dan geografi di daerah Serdobsky berhampiran stesen Rtishchevo RUZhD, selain dari itu ke desa Ivanovka dengan simpanan muda.

Ciri-ciri biologi dan ekologi

Tumbuh di tanah berpasir segar dan lembap, tanah liat dan tanah liat di padang rumput, lereng, tepi hutan, pembersihan, di sepanjang pinggir jalan, di kebun dan kebun sayur, tanaman, di rumput. Dandelion mudah menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan, tahan untuk menginjak-injak dan memakan haiwan.

Pembungaan besar-besaran pada bulan Mei, tanaman berbunga secara berasingan berlaku hingga musim luruh (hingga Oktober). Bakul dibuka pada awal pagi dan ditutup pada waktu tengah hari. Pada waktu malam dan dalam cuaca mendung, mereka tetap tidak dibuka. Buahnya masak pada bulan Jun - Ogos. Berbunga dan berbuah berulang sering diperhatikan sepanjang musim panas. Disebarkan oleh biji dan secara vegetatif.

Nilai dan penerapan ekonomi

Dalam bidang perubatan

Sudah menjadi doktor Yunani Kuno menggunakan dandelion sebagai ubat. Theophrastus mengesyorkannya untuk mengurangkan jeragat dan bintik-bintik icterik pada kulit. Di Jerman pada abad ke-16, ia digunakan sebagai ubat penenang dan hipnotik. Dalam perubatan rakyat Rusia, dandelion telah lama dianggap sebagai "elixir hidup" dan digunakan untuk pelbagai penyakit.

Akar Dandelion adalah bahan mentah perubatan. Mereka dituai pada awal musim bunga. Dandelion adalah tumbuhan yang mengandungi kepahitan. Ia digunakan untuk merangsang selera makan dan meningkatkan pencernaan. Ini juga memperbaiki keadaan umum, menormalkan metabolisme, menurunkan kadar kolesterol darah, memperbaiki komposisi darah jika terjadi anemia.

Di kawasan lain

Daun dandelion muda segar sesuai untuk membuat sup, sup kubis, perasa untuk hidangan daging dan ikan. Kuntum bunga dipenuhi dengan saltwort, vinaigrette, hidangan permainan. Serbuk akar adalah pengganti kopi. Akarnya, berubah menjadi tepung, dulu digunakan sebagai campuran dalam penaik.

Akar serbuk digunakan dalam perubatan veterinar sebagai bantuan pencernaan. Penyiraman daun berair sesuai untuk memerangi kutu daun dan perosak tanaman kebun lain.

Tumbuhan madu menyediakan lebah dalam jumlah besar nektar dan debunga, yang mengandungi sejumlah besar protein. Dandelion nektar berwarna kuning keemasan, tebal, cepat mengkristal dalam kristal besar. Dalam keadaan yang baik, ia dapat menghasilkan sejumlah besar madu, yang berubah-ubah warnanya antara kuning cerah dan kuning pekat. Sarang lebah yang dibina dalam tempoh ketika lebah mengumpulkan suap dari dandelion mempunyai warna kuning muda yang sangat indah, dan bahkan sarang lebah lama memperoleh warna kekuningan. Madu yang baru dipetik berbau dan rasanya seperti dandelion, tetapi apabila madu matang, rasanya sangat enak. Walau bagaimanapun, di Rusia, dandelion tidak selalu dikunjungi oleh lebah. walaupun pada tahun-tahun penampilannya yang paling banyak, lebah di atasnya tidak dapat dijumpai sama sekali. Dalam kebanyakan kes, ini bermaksud bahawa di alam pada masa ini di antara tanaman madu terdapat tanaman lain yang lebih menarik untuk lebah. Dandelion juga dapat membahayakan lebah, karena dalam beberapa tahun di atasnya sejumlah besar larva kemeja-T muncul di atasnya. Pada tahun-tahun seperti itu, lebah mengelak daripada mengunjungi dandelion dan mencari rasuah pada tanaman lain..

Tanaman ini ditanam di Eropah Barat, Jepun, India, Amerika Syarikat, di mana banyak jenis yang berbeza dibiakkan.

asal nama

Kilang ini mendapat nama Rusia "dandelion" kerana kemudahan yang luar biasa, dengan sekerap hembusan udara, achenes matang pada lebam kecil yang berbulu terlepas dari bekas dan penyebaran. Bekas telanjang yang tersisa menyerupai kepala botak. Oleh itu, pada abad pertengahan, dandelion disebut Caput monachi - kepala monastik.

Orang-orang juga memanggil dandelion kulbaba, euphorbia, berongga, topi Yahudi, akar gigi, rumput kapas, chicory Rusia.

Ubat Dandelion

Pandangan umum tumbuhan berbunga
Pengelasan saintifik
Jabatan:
Pesanan:
Lihat dalam pangkalan data taksonomi
1. TajukGuanabana
2. Tanah AirAmerika
3. GenusAnnona
4. Berat 1 keping.1.5KG
5. Harga untuk 1 kg700 rubel
Penerangan mengenai buahGuanabana adalah pokok tropika yang paling berharga dalam keluarga Annonov.