Biologi

Berdasarkan perbandingan genetik gandum yang dibudidayakan dan liar, kawasan asal kemungkinan gandum yang ditanam terletak berhampiran bandar moden Diyarbakir di tenggara Turki. Analisis spikelet kuno yang dijumpai oleh ahli arkeologi menunjukkan bahawa dalam tempoh 10.200 hingga 6.500 tahun yang lalu, gandum secara bertahap dijinakkan - peratusan biji-bijian yang membawa gen yang memberikan ketahanan terhadap penumpahan secara bertahap meningkat..

Soba
Tanah asli soba adalah India Utara, di mana ia disebut "beras hitam". Pada abad ke-15 SM. e. ia menembusi ke China, Korea dan Jepun, kemudian ke negara-negara Asia Tengah, Timur Tengah, Kaukasus dan hanya kemudian ke Eropah

Nasi
Tumbuh terutamanya di kawasan tropika dan subtropika di Asia, padi yang ditanam (Oryza sativa), yang merupakan salah satu tanaman makanan tertua. Penjinakannya berlaku kira-kira 9 ribu tahun yang lalu..

Barli
Contoh yang paling tua dari barli yang ditanam terdapat di Syria dan tergolong dalam salah satu budaya Neolitik tertua sebelum zaman seramik. Ia juga terdapat di makam Mesir yang paling kuno. Seperti gandum, ia ditanam pada era revolusi Neolitik di Timur Tengah sekurang-kurangnya 10 ribu tahun yang lalu.

Jagung
Jagung diperkenalkan ke dalam penanaman 7-12 ribu tahun yang lalu di wilayah Mexico moden.

Dalam foto: di sebelah kiri adalah leluhur jagung liar - Teosinte, di sebelah kanan jagung peliharaan.

Tidak setuju dengan rumpai yang tidak jelas.

Kentang
Tanah air kentang adalah Amerika Selatan, di mana anda masih boleh menemui kentang liar. Pengenalan kentang ke dalam penanaman (pertama melalui eksploitasi belukar liar) bermula sekitar 14 ribu tahun yang lalu.


Lobak
Tanah air adalah Asia Barat. Ini adalah salah satu tanaman yang ditanam tertua. Lobak diperkenalkan ke dalam budaya sekitar 40 abad yang lalu. Orang Mesir kuno dan Yunani mengusahakan tanaman lobak secara meluas, tetapi menganggapnya makanan untuk hamba dan petani termiskin..

N.I. Vavilov mengenal pasti 7 pusat asal tanaman yang ditanam.

1. tropika Asia Selatan (India, atau Indonesia-Indo-Cina).

2. Asia Timur (Cina, atau Cina-Jepun).

3. Asia Barat Daya (Timur Dekat dan Asia Tengah).

4. Mediterranean.

5. Abyssinian (Ethiopia).

6. Amerika Tengah (Mexico Selatan, atau Amerika Tengah).

7. Amerika Selatan (Andean).

Pusat-pusat asal tanaman yang paling penting ditanam dikaitkan dengan pusat-pusat peradaban kuno dan tempat pembiakan tanaman.

Nama tengah

Kedudukan geografi

Tumbuhan yang ditanam

Tropika India, Indochina, China Selatan, kepulauan Asia Tenggara

Nasi, tebu, timun, terung, lada hitam, pisang, kelapa sawit, kelapa sawit, sukun, teh, lemon, jeruk, mangga, rami, dll. (50% tanaman yang ditanam)

China Tengah dan Timur, Jepun, Korea, Taiwan

Kedelai, millet, soba, plum, ceri, lobak, mulberry, gaoliang, rami, kesemek, epal Cina, opium poppy, rhubarb, kayu manis, zaitun, dll. (20% tanaman yang ditanam)

Asia Kecil, Asia Tengah, Iran, Afghanistan, India Barat Daya

Gandum lembut, rai, rami, rami, lobak, wortel, bawang putih, anggur, aprikot, pir, kacang polong, kacang, tembikai, barli, gandum, ceri, bayam, kemangi, kenari, dll. (14% daripada tanaman yang ditanam)

Negara-negara di pantai Mediterranean

Kubis, bit gula, zaitun (zaitun), semanggi, lentil berbunga tunggal, lupin, bawang, mustard, rutabagus, asparagus, saderi, dill, sorrel, jintan, dan lain-lain

Dataran tinggi Ethiopia di Afrika

Gandum durum, barli, pohon kopi, biji gandum, pisang, kacang buncis, semangka, tanaman minyak jarak, dll..

Jagung, kapas pokok panjang, koko, labu, tembakau, kacang, lada merah, bunga matahari, ubi jalar, dll..

Amerika Selatan di sepanjang pantai barat

Kentang, nanas, cinchona, ubi kayu, tomato, kacang tanah, coca bush, strawberi kebun, dll..

Seperti yang dibuktikan oleh data moden, pusat-pusat asal haiwan dan wilayah-wilayah peliharaan mereka, atau domestikasi (dari Latin domestus - domestik), adalah wilayah peradaban kuno..

Di pusat Indonesia-Indochina, tampaknya, untuk pertama kalinya, binatang yang tidak membentuk kawanan besar dijinakkan: anjing, babi, ayam, angsa, itik. Lebih-lebih lagi, anjing, yang kebanyakan keturunannya berasal dari serigala, adalah salah satu haiwan domestik yang paling kuno..

Di Asia Kecil, domba diyakini telah dijinakkan, nenek moyang mereka - mouflons domba liar. Di Asia Kecil, kambing dijinakkan. Penjinakan tur, sekarang spesies yang pupus, mungkin terjadi di beberapa wilayah di Eurasia. Akibatnya, banyak baka ternak telah muncul. Nenek moyang kuda domestik, tarpans, akhirnya dibasmi pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20, dan dijinakkan di padang rumput di wilayah Laut Hitam. Di pusat asal tumbuhan Amerika, haiwan seperti llama, alpaca, kalkun dijinakkan.

Domba
Domba itu dijinakkan oleh manusia sejak zaman kuno, lebih dari 8 ribu tahun yang lalu [2] di wilayah Turki moden, Syria, Mesopotamia utara.

Babi
Babi itu dijinakkan oleh manusia kira-kira 7000 tahun yang lalu (menurut beberapa kajian - jauh lebih awal), dan disebarkan terutamanya di negara-negara Barat, di Asia Timur dan Oseania.

Lembu
Domestikasi bermula pada zaman Neolitik awal, kira-kira 8.500 tahun yang lalu, berikutan pemeliharaan kambing, domba dan babi. Domestikasi berlaku di segitiga Altai-India-Iran. Lawatan telah dipilih di Asia Tengah dan zebu di wilayah Hindustan. Kajian genetik yang dilakukan pada tahun 1994 menunjukkan bahawa lembu moden tidak termasuk, seperti yang telah lama dipercaya, dari garis keturunan yang sama. Mungkin penyahkodan lengkap genom lembu, yang diselesaikan pada tahun 2009, akan melengkapkan pengetahuan kita dalam perkara ini..

Terima kasih kepada Wikipedia dan seluruh buku rujukan dan kamus Internet. Dari data yang terkenal, dapat dilihat bagaimana secara serentak di berbagai tempat di Bumi terdapat ledakan dalam penanaman tanaman. Dan apa yang dapat kita banggakan sejak beberapa ribu tahun yang lalu? Kemanusiaan baru-baru ini mendekati kejuruteraan genetik dan mula menghasilkan produk yang diubahsuai secara genetik..

Subuh pertanian dan ledakan pembinaan di Bumi berlaku di negara yang sama dan pada masa yang sama. Orang Bumi tidak mempunyai hubungan biasa antara satu sama lain, jika tidak, kita tidak akan mempunyai perbezaan yang signifikan dalam gaya seni bina di bahagian-bahagian yang berbeza di Bumi. Walaupun prinsip pembinaannya sama. Dalam pertanian, perkembangannya sama, pesat, tetapi budaya berbeza.

Mengapa ini berlaku dan berkembang dengan pantas? Di tempat yang berlainan di Bumi dan pada masa yang berlainan, perkembangan ini melintas, kemudian pudar, dan lama-kelamaan hilang sepenuhnya? Jawapannya terletak pada pembentukan dan pengembangan agama.

Sains, agama, sihir adalah bidang aktiviti manusia yang bertujuan untuk pengembangan dan sistematisasi teori pengetahuan objektif mengenai realiti. Matlamat dan objektif mereka sama: mengumpulkan, menganalisis pengalaman hidup dan menyebarkannya ke generasi, untuk menjadikan kehidupan orang lebih mudah.

Agama adalah bentuk khusus untuk memahami dunia, yang merangkumi sekumpulan norma moral dan jenis tingkah laku, ritual, tindakan kultus dan menyatukan orang dalam organisasi.

Pada satu masa, para imam mengambil alih fungsi ini. Ketika para imam menemui cara untuk mempengaruhi objek material dengan suara, kita hanya dapat meneka. Tetapi bagaimana mereka bekerja dengan suara, mari kita lihat lebih dekat..

Mungkinkah para imam sangat berbeza dengan homo sapiens yang lain?

Arkeologi belum menemui alat berteknologi tinggi. Tidak di Mesir, tidak di Amerika, tidak di tempat lain. Ini bermakna bahawa mereka sama dari segi pembangunan. Para imam berbeza dari golongan awam dalam kemampuan unik mereka yang diperoleh. Tetapi tidak banyak ".

Terdapat perbezaan yang ketara dalam satu "perkara kecil" - dalam struktur pita suara dan yang lain (lebih lanjut mengenai perkara ini dalam artikel kedua, pautan akan berada di bahagian bawah halaman). Biasanya, pita suara homo sapiens menghasilkan getaran suara dalam julat frekuensi dari 16-20 Hz hingga 15-20 kHz. Pita suara para imam menghasilkan suara dalam jarak yang lebih luas. Termasuk di peringkat ultrasound.

Adakah mungkin dengan suara (suara) mempengaruhi, misalnya, kisi kristal batu? Anda boleh, jika anda tahu caranya. Di sini kita datang ke fizik.

Pemilihan bahan dan idea - S.N.Dolzhenko.

Mengendalikan ujian untuk buku teks set Persekutuan

Penomboran perenggan sesuai dengan buku teks: Belyaev D.K. dan Biologi lain. Gred 10-11

6. Kedudukan menurut spesies dan genera, yang dekat secara genetik, dicirikan oleh rangkaian variasi keturunan yang serupa, yang menjadi inti pati undang-undang:

a) siri homologis kebolehubahan keturunan N.I. Vavilov;
b) pewarisan yang berkaitan dengan T. Morgan;
c) gen bebas yang dipisahkan oleh G. Mendel;
d) Pemisahan G. Mendel.

7. Kemunculan bentuk variasi keturunan yang serupa pada spesies yang berkaitan erat dijelaskan oleh:

a) bilangan kromosom yang sama atau serupa, susunan gen alel yang sama dalam kromosom;
b) keupayaan kromosom untuk bermutasi;
c) hidup dalam keadaan persekitaran yang serupa;
d) struktur organisma yang serupa.

Seksyen 32. Kebolehubahan keturunan seseorang

1. Kaedah mengkaji keturunan manusia bukanlah:

a) sitogenetik;
b) eksperimen langsung;
c) berkembar;
d) salasilah.

2. Peranan genetik perubatan yang semakin meningkat dijelaskan oleh:

a) peningkatan bilangan penyakit manusia;
b) mencari kaedah perlindungan terhadap penyakit berjangkit;
c) peningkatan jumlah penyakit manusia keturunan akibat kemunculan mutagen baru;
d) kemunculan mutagen baru yang berbahaya bagi kesihatan manusia.

3. Kaedah pewarnaan dan pemeriksaan kromosom di bawah mikroskop dipanggil:

a) sitogenetik;
b) salasilah;
c) berkembar;
d) biokimia.

4. Kewujudan spesies saudara yang tidak berbeza dalam struktur anatomi, tetapi mempunyai set kromosom yang berbeza, dibuktikan dengan kaedah:

a) biokimia;
b) salasilah;
c) berkembar;
d) sitogenetik.

(Jawapan: En.)

5. Kaedah salasilah memungkinkan:

a) untuk mengenal pasti manifestasi fenotip sifat, kerana persekitaran;
b) menetapkan corak pewarisan pelbagai sifat;
c) mengkaji pengaruh faktor persekitaran;
d) mengkaji gangguan metabolik keturunan.

Seksyen 33. Rawatan dan pencegahan penyakit keturunan manusia tertentu

1. Ketiadaan atau kelebihan produk tindak balas biokimia tertentu adalah penyebab penyakit pada manusia:

a) metabolisme;
b) kronik;
c) berjangkit.

2. Diabetes mellitus adalah contoh:

a) penyakit kromosom;
b) penyakit molekul;
c) gangguan metabolik kongenital;
d) penyakit berjangkit.

3. Akibat negatif (kematian janin) dari kehadiran faktor Rh dalam darah ditunjukkan apabila seorang wanita Rh-negatif dan seorang lelaki positif Rh berkahwin. Ini dijelaskan oleh:

a) badan ibu menghasilkan antibodi;
b) janin mewarisi darah negatif Rh;
c) janin mengeluarkan antigen;
d) janin mewarisi darah positif Rh.

(Jawapan: a, b, d)

4. Cara utama untuk mencegah penyakit keturunan adalah:

a) pemulihan;
b) rawatan;
c) membuktikan sebab-sebabnya;
d) pencegahan.

5. Kaunseling genetik perubatan tidak memberikan:

a) ramalan kemungkinan kelahiran keturunan cacat genetik;
b) kawalan terhadap anak semasa perkembangan intrauterinnya;
c) kelahiran anak yang sihat dengan anomali keturunan;
d) ramalan kebarangkalian kelahiran anak kedua yang sihat sekiranya yang pertama menderita penyakit keturunan.

§ 34. Domestikasi sebagai peringkat awal pemilihan

1. Pemilihan sebagai jenis aktiviti ilmiah timbul:

a) pada separuh kedua abad XX. melalui penggunaan mutagenesis buatan dalam pembiakan;
b) pada separuh pertama abad XX. berkat penemuan N.I. Pusat asal tanaman Vavilov yang ditanam;
c) pada pertengahan abad ke-19, berkat penciptaan teori evolusi oleh Charles Darwin;
d) pada akhir abad ke-19, berkat karya-karya I.V. Michurina.

2. Sebab untuk pelestarian tanaman dan peliharaan binatang adalah:

a) peralihan manusia dari memburu binatang liar dan mengumpulkan tumbuhan liar untuk membiakkan haiwan dan menanam tumbuh-tumbuhan dalam keadaan yang dibuat secara buatan;
b) peningkatan keperluan manusia untuk makanan dan pakaian;
c) peningkatan berterusan oleh manusia mengenai sifat tanaman dan haiwan yang diusahakan;
d) pergantungan kesejahteraan manusia terhadap sekumpulan spesies tumbuhan dan haiwan yang terhad.

3. Domestikasi adalah peringkat awal:

a) pemilihan tumbuh-tumbuhan, haiwan;
b) pembiakan tanaman;
c) hibridisasi;
d) pembiakan haiwan.

4. Pusat asal tanaman yang ditanam N.I. Vavilov menganggap wilayah di dunia di mana:

a) terdapat syarat yang paling baik;
b) menjumpai sejumlah besar sisa-sisa fosil tumbuhan;
c) bilangan varietas dan jenis tanaman yang paling banyak diperhatikan;
d) tidak ada spesies yang bersaing.

5. Pusat asal tanaman yang ditanam:

a) tanaman kapas, tembikai, kopi;
b) kubis, rutabaga, lupin, pokok zaitun;
c) gandum, rai, oat, lentil;

1. Asia Barat;
2. Mediterranean.
3. Afrika.

(Jawapan: 1-c, 2-b, 3-a.)

6. Pusat pemeliharaan haiwan:

a) ayam belanda, llama, bulat;
b) babi, anjing, ayam;
c) biri-biri, kambing.

1. Indonesia-Indo-Cina;
2. Amerika Selatan-Tengah;
3. Anterior Asia Minor.

(Jawapan: 1-b, 2-a, 3-c.)

7. Menurut N.I. Vavilov, pemilihan "adalah evolusi yang diarahkan oleh kehendak manusia." Ini bermaksud pemilihan:

a) dijalankan oleh seseorang;
b) mewakili proses yang panjang;
c) membawa kepada pembentukan baka baru haiwan dan jenis tanaman;
d) membawa kepada pembentukan baka baru haiwan dan jenis tanaman yang memenuhi keperluan manusia.

9. Telah terbukti bahawa haiwan peliharaan:

1) kuda;
2) seekor lembu;
3) biri-biri;

berasal dari nenek moyang:

a) tarpan;
b) lawatan;
c) Kuda Przewalski;
d) mouflon.

(Jawapan: 1-a, 2-b, 3-d.)

§ 35. Kaedah pemilihan moden

1. Pada tahap pertama penanaman tanaman, manusia menggunakan pemilihan secara tidak sedar, iaitu:

a) tanaman terpilih untuk satu ciri sahaja;
b) tanaman terpilih mengikut kemampuan mereka untuk bertolak ansur dengan kekurangan air atau kelebihannya;
c) tanaman terpilih yang mampu menyimpan biji di telinga;
d) menetapkan matlamat untuk mengubah hanya ciri-ciri tertentu tanaman.

2. Manusia mula menggunakan pilihan sedar:

a) tidak mengetahui undang-undang keturunan dan tidak memiliki teori pemilihan;
b) memiliki teori pemilihan;
c) memiliki amalan hibridisasi;
d) mengetahui undang-undang keturunan.

3. Penyeberangan haiwan dan pendebungaan tumbuhan yang sangat berkaitan:

a) tidak mengubah daya maju dan kesuburan keturunan;
b) mengurangkan daya maju dan kesuburan keturunan;
c) meningkatkan daya hidup dan kesuburan keturunan;
d) meningkatkan daya hidup dan mengurangkan kesuburan keturunan.

4. Penyerbukan sendiri tanaman pendebungaan silang dilakukan dalam pemilihan untuk mendapatkan garis bersih. Pada masa yang sama, daya maju tanaman menurun, produktiviti mereka menurun. Ini adalah kerana:

a) peralihan mutasi resesif ke keadaan homozigot;
b) peningkatan bilangan mutasi dominan;
c) penurunan bilangan mutasi;
d) peralihan mutasi resesif ke keadaan heterozigot.

5. Salib yang berkaitan menguatkan kualiti tertentu pada keturunan kerana:

a) perubahan dalam fenotip;
b) pewarisan berkaitan;
c) peningkatan homozigositas;
d) peningkatan heterozigositi.

6. Hasil daripada melintasi garis pendebungaan tulen yang berbeza secara genetik pada generasi hibrid pertama, kesan heterosis diperhatikan. Ini adalah kerana:

a) peralihan mutasi resesif ke keadaan heterozigot;
b) pengumpulan mutasi resesif;
c) pengumpulan mutasi dominan;
d) peralihan mutasi resesif ke keadaan homozigot.

Pusat asal tanaman yang ditanam: a) kapas, semangka, kopi; b) kubis, rutabaga, lupin, pokok zaitun;

Jawapan Anda

penyelesaian masalah

Soalan serupa

  • Semua Kategori
  • ekonomi 42,712
  • kemanusiaan 33,418
  • undang-undang 17,861
  • bahagian sekolah 592,794
  • pelbagai 16,678

Popular di laman web ini:

Bagaimana dengan cepat mempelajari puisi dengan hati? Menghafal ayat adalah aktiviti biasa di banyak sekolah..

Bagaimana belajar membaca menyerong? Kelajuan membaca bergantung pada kepantasan persepsi setiap perkataan individu dalam teks.

Bagaimana memperbaiki tulisan tangan dengan cepat dan berkesan? Orang sering menganggap bahawa kaligrafi dan tulisan tangan adalah sinonim, tetapi ini tidak berlaku..

Bagaimana belajar bercakap dengan betul dan betul? Komunikasi dalam bahasa Rusia yang baik, yakin dan semula jadi adalah matlamat yang dapat dicapai.

Kubis Mulia. Mengenai asal usul borscht

Foto dari Internet.

Kata Pengantar: Artikel ini adalah yang pertama dalam trilogi mengenai sejarah asal usul borscht. Pada mulanya, saya hanya ingin bercakap mengenai memasak borscht lazat dengan lidah babi mengikut resipi yang kami warisi dari nenek kami. Berasal dari wilayah Kamenets-Podolsk, dia separuh Polandia - setengah Ukraine, dia suka masakan Ukraine, tetapi menganggap borscht sebagai hidangan Poland. Setelah menulis baris ini, saya berfikir: mengapa orang-orang dari pelbagai negara menganggap borscht sebagai hidangan nasional mereka?

Selalunya, borscht dipanggil Ukraine - ia dimasak di sana dengan mahir, walaupun jika anda bertanya kepada orang Lithuania, mereka akan mengatakan bahawa borsch dengan telinga atau pinggang selalu dimasak oleh ibu bapa, datuk dan datuk! Dan di Belarus, borscht dipanggil hidangan kebangsaan mereka. Poles juga mengaku mencipta borscht. Mereka mengatakan bahawa sup lidah babi "borshchok" adalah hidangan kebangsaan Poland!
Orang Romawi menyebut borscht sebagai infusi dedak fermentasi, di mana sup - "chorbs" dimasak, tetapi jika dimasak dengan bit, maka ia akan menjadi "chorbs in Russian" atau borscht! Di Rusia, ada pendapat bahawa borscht adalah sejenis sup kubis, di mana komponen utamanya adalah kubis, dan atas dasar ini, banyak yang membincangkan mengenai asal usul borscht Rusia. Dan negara lain tidak ketinggalan!

Pakar kuliner mendakwa bahawa Rom kuno adalah tempat kelahiran borscht. Oleh itu, ketahui di mana tanah air borscht? Di mana dan kapan dia muncul? Saya terpaksa menangguhkan resipi dan meluangkan masa untuk sejarah.

Oleh itu, keputusan itu tepat untuk menulis tiga artikel bebas: mengenai tanah air kubis - komponen utama borscht dan sejarah penyebarannya ke seluruh dunia; mengenai sejarah asal usul borscht dan resipi kebangsaan untuk penyediaannya.


Di manakah kubis kesayangan kita dilahirkan??

Ahli genetik, botani, penternak, ahli geografi, tokoh masyarakat Rusia dan Soviet yang hebat. Anggota Akademi Sains USSR, Akademi Sains Presiden SSR Ukraine VASKhNIL Nikolai Ivanovich Vavilov mengembangkan doktrin bahan sumber dan membentangkannya dalam karyanya "Pusat asal tanaman yang ditanam." Pada tahun 1920-1930. N.I. Vavilov, bersama dengan pegawainya, melakukan lebih daripada 60 ekspedisi ke 54 negara di seluruh benua yang dihuni, kecuali Australia. Dia mengenal pasti wilayah (pusat) dengan kepelbagaian genetik tumbuhan yang ditanam dan saudara liar mereka, yang menganggapnya sebagai tempat asal.

Penyelidikan Vavilov menunjukkan bahawa pusat asal tanaman seperti kubis, bit, zaitun (zaitun), semanggi, lentil, lupin, bawang, mustard, rutabagus, asparagus, saderi, dill, sorrel, caraway adalah negara-negara Mediterranean | 1 |.
Masih kurang untuk menentukan jangka masa penggunaan kubis untuk makanan secara kasar dan di mana sebenarnya untuk pertama kalinya penduduk Mediterranean memakan kubis.

Penggalian arkeologi menunjukkan bahawa orang mula memakan kubis (benih tanaman dijumpai) sejak Zaman Batu, dan ini sekurang-kurangnya 4-6 ribu tahun SM. e. Iaitu, jauh lebih tua daripada tamadun Mesir. Telah diketahui bahawa di Iberia Kuno (wilayah Semenanjung Pyrenean), penduduk tempatan telah memakan kubis kolar liar sejak sekitar tahun 3000 Masihi. Orang Iberia memanggil kubis "ashhi" - saintis masih belum menyelesaikan misteri etimologi nama ini. Dari Iberia Kuno, kubis datang ke Mesir, Yunani dan Rom | 2 |.
Di Mesir, kubis adalah tanaman yang sangat biasa. Salah satu papirus Mesir yang ditemui menyebutkan seorang petani "yang bangun pada waktu pagi untuk menyiram daun bawang, dan tidur lewat untuk kubis." Doktor Mesir Purba mengaitkan sifat penyembuhan. Mereka menyedari bahawa kubis meningkatkan daya hidup dan memberi kesan yang baik terhadap pertumbuhan tubuh muda. Doktor menetapkan untuk memasukkan kubis dalam makanan bayi, kerana mereka yakin bahawa "anak menjadi kuat dan sihat" | 2 |. Bukankah dari sini kisah dongeng untuk kanak-kanak tumbuh sehingga mereka dijumpai di kubis? Walau bagaimanapun, terdapat versi lain. *

Tidak banyak maklumat mengenai penanaman dan pengedaran kubis di Mesir, tetapi, bagaimanapun, ada rujukan bahawa pada masa Firaun Cheops (sekitar 2551-2526 SM), para pembangun piramid memakan kubis (kemungkinan besar, berdaun), dan bangsawan Mesir menikmati kubis manis putih untuk pencuci mulut. "Ini memungkinkan kita untuk menyimpulkan bahawa kubis sangat popular dan dimakan oleh semua orang - baik hamba dan bangsawan. Kes yang jarang berlaku bagi Mesir, di mana terdapat hierarki masyarakat yang ketat ”| 2 |.

Di Yunani kuno, kubis adalah salah satu sayur penanaman yang paling popular. Penyebutan pertama kubis yang diketahui oleh Herodotus bermula pada tahun 884 SM, ketika penggubal undang-undang Spartan Yunani kuno, Lycurgus, yang marah dengan pengambilan anggur yang berlebihan, memerintahkan untuk mencabut semua kebun anggur dan menanamnya dengan kubis.

Ahli falsafah, ahli matematik dan mistik Pythagoras (570-495 SM) terlibat dalam pemilihan kubis pada waktu luangnya, dan pengasas sains perubatan Hippocrates (460-356 SM) mengesyorkan menggunakan kubis untuk memperkuat kesihatan dan rawatan sakit kepala, insomnia dan pelbagai penyakit dalaman lain, terutamanya gangguan pencernaan. Penulis kuno dengan tepat menunjukkan bahawa daun kubis menyembuhkan luka dan melegakan keradangan dan menghentikan lichen merayap.

Sebelum pertempuran, Alexander Agung sendiri memperkuat kekuatannya sendiri dan kekuatan tenteranya dengan kubis, dan kapten terkenal Cook membawanya bersamanya dalam pelayaran di seluruh dunia dan dengan itu menyelamatkan kru kapal dari kudis yang meletihkan | 3 |.
Orang Yunani juga memperhatikan kemampuan kubis untuk sadar, yang kemudian digunakan secara meluas di Rusia. Tanpa kuah rebus atau rebusan, mereka hanya makan kubis untuk mabuk kurang, dan pada waktu pagi mereka "menyebarkan" hop kepadanya.
Dari Yunani, kubis datang ke Rom Kuno, di mana orang menyukainya dan “secara aktif menanam pelbagai jenis, dari kubis dan berdaun hingga brokoli asparagus. Dan perkataan "kubis" itu sendiri berasal dari "kaputum" Rom kuno, yang menekankan bentuk khas sayur ini. Dalam bentuk yang sedikit diubah suai, nama Rom kuno dari sayur ini telah dipelihara dalam bahasa Rusia moden, seperti kubis!
Inilah yang ditulis oleh ahli politik, komandan dan penulis Rom kuno Mark Porcius Cato the Elder (234-149 SM) dalam risalahnya "Pertanian" **: - "Kubis menggabungkan sifat dan perkadaran yang paling kondusif untuk Ia tidak membiarkan sesuatu yang berbahaya menetap di dalam badan. Sekiranya sebelum itu anda mempunyai sejenis penyakit di dalamnya, ia akan menyembuhkan segalanya, menghilangkan rasa sakit dari kepala dan mata anda " | 3 |.

Kisah luar biasa yang berkaitan dengan kubis terjadi dengan maharaja Rom, Diocletian, seorang penguasa yang berjaya, di bawah penindasan penganiayaan terbesar terhadap orang Kristian. Setelah menyelesaikan pembaharuan, di puncak tahun dan kemuliaan, maharaja melepaskan kuasa, pergi ke ladangnya, di mana dia mula menanam kubis. Ngomong-ngomong, dia mengeluarkan beberapa jenis baru yang suka dibanggakannya. Dan ketika mereka menghampirinya selama kesulitan politik di tanah airnya dengan permintaan untuk menjadi maharaja lagi, dia menolak, dengan alasan: "Sekiranya anda melihat kubis apa yang saya tanam, anda tidak akan memberikan saya omong kosong" | 4 |.
Dua ratus tahun kemudian, orang Rom merayakan festival kubis pada 1 Mei, yang menandakan penolakan kuasa kaisar! Dan penanaman kubis mula dianggap sebagai pekerjaan bangsawan..

Menjelang awal era baru, kubis muncul di Jerman, Austria, Perancis. Kemudian di Scandinavia, dan bahkan kemudian di England dan Scotland. Mereka makan kubis segar dan menyediakan banyak hidangan. Mereka asin, fermentasi, minum jus kubis, sup yang dimasak, salad yang dibuat, pai panggang. Kubis digabungkan dengan daging dan ikan. Mereka juga menggunakan sifat penyembuhannya. Ngomong-ngomong, memerangi kolesterol moden akan lebih berjaya sekiranya kubis terdapat dalam makanan..


Semasa penjajahan Yunani dan Rom di wilayah Laut Hitam, kubis juga datang ke Slavia, yang mulai mengusahakannya pada abad kesepuluh - kesebelas..
“Di tanah Kievan Rus, buku pertama mengenai kubis terdapat di Izborniks dari Svyatoslav, sejak tahun 1073-1076. Catatan itu juga menyimpan maklumat tentang 1153, ketika putera Smolensk Rostislav Mstislavovich memperuntukkan kebun sayur dengan kubis kepada Manuil ***. Ini adalah hadiah yang sangat mahal. Mungkin kerana ketika itu benih kubis dibawa dari negara lain ”| 5 |.

Cadangan terperinci untuk penanaman dan pembiakan kubis dijelaskan dalam "Domostroy" - sebuah karya sastera yang ditulis di Rusia pada pergantian abad XV-XVI. Dan sejak abad ke-17, orang-orang Ortodoks bahkan mempunyai pelindung kubis Arina mereka sendiri - taman asuhan kanak-kanak atau, seperti yang disebutnya juga, Irina kubis ****. Petani menanam benih kubis pada hari peringatannya - 18 Mei. (Pada hari ini, disarankan menanam benih tanaman lain, misalnya timun. Mungkin saya keberatan bahawa timun ditanam pada hari "Egoria" - St. George. Memang, di banyak wilayah, timun ditanam pada 6 Mei. Tetapi secara umum, pada musim bunga "Egoria" mereka mula menabur kedua-dua bit, wortel, dan anak benih lain. Juga di Rusia "Egoriy" dianggap sebagai hari pertama padang rumput | 6 |. Dan tidak banyak yang tahu mengenai Irina Kapustnitsa).

Kepentingan kubis dalam masakan Rusia sangat besar. Kenyataan bahawa ia adalah komponen utama hidangan nasional - sup kubis, banyak sekali.
Semua orang makan sup kubis. Dan orang-orang terkemuka dan biasa. Dalam catatan sejarah, anda dapat membaca bahawa semasa perkahwinan Tsar Alexei Mikhailovich dengan Natalya Naryshkina, ayam disajikan di meja perkahwinan..
Mereka makan kubis semasa dan selepas berpuasa. Hidangan utama negara di mana kubis digunakan adalah sup kubis, sauerkraut, pai.
Nenek moyang kita menuai hasil yang sangat baik. Mereka mengatakan bahawa pada Annunciation - 7 April, mereka "mengumpulkan biji". Mereka tidak mengumpulkannya dalam arti harfiah, tetapi menyiapkannya untuk menanam (direndam, dibasmi kuman). Pada hari Arina Rassadnitsa - 18 Mei, anak benih ditanam, dan pada Pemuliaan - 27 September, mereka dituai. (Saya mesti ingat bahawa sekarang tidak ada yang terlibat dalam menanam benih dari tunggul - mereka membeli di sebuah kedai, dan penduduk musim panas bahkan tidak melakukan ini - mereka mengambil anak benih siap pakai).
Betapa pentingnya kubis dalam kehidupan masyarakat Rusia, kata sebilangan besar ucapan, lagu, konspirasi, peribahasa. Semua orang telah mendengar pepatah "Shchi dan bubur - makanan kita". Pada mulanya, sup kubis disediakan dari kubis, dibumbui dengan lobak dan akar lain. Selepas kemunculan kentang di Rusia, ia menggantikan sayur-sayuran lain.
Tetapi mereka tidak hanya makan sup kubis, tetapi juga minum! Di Gogol's "Dead Souls" Chichikov makan di daging sapi sejuk, dan meminumnya, menuangkan sup kubis masam dari sebotol! Minuman yang sangat pedas dibuat dari kubis, seperti kvass berkarbonat, yang diminum selepas mandi dan terutama dengan mabuk. Tidak semua orang dapat memasak sup kubis masam seperti itu, diperlukan keahlian yang tidak biasa, kerana semasa pembuatan minuman, botol-botol pecah akibat fermentasi dan mengeluarkan gas. Hanya menggunakan botol sampanye. Tuan membuat minuman dipanggil tuan sup kubis masam, dan kemudian profesor sup kubis masam! Tetapi yang terakhir mengambil makna ejekan.

Selain itu, rebusan kubis, biji, tunggul kubis, jus kubis, daun kubis dianggap sebagai agen penyembuhan yang hebat oleh petani Rusia. Resipi telah diturunkan dari generasi ke generasi dan banyak dari mereka bertahan hingga ke hari ini. Dan di Rusia terdapat cuti dan tradisi baru yang berkaitan dengan kubis..
Pada akhir bulan September, ketika mereka mulai memerah kubis, gadis-gadis itu berpakaian cantik dan kaya, pergi menyanyi dari satu rumah ke rumah lain, memotong kubis di sana. Dan rakan-rakan yang baik dengan hadiah dan niat untuk mengintai pengantin yang dicemburui mengikuti mereka dengan ekor. Di rumah-rumah di mana kubis dicincang, meja khas dengan makanan ringan disediakan, bir diseduh, dan makan malam dengan banyak hidangan disediakan. Yang utama ialah pai kubis. Percutian yang luar biasa pada masa itu.
Dari tradisi Rusia inilah yang disebut "sandiwara" "dibesarkan" - pertunjukan teater dalam lingkaran sempit, diatur untuk orang yang disayangi, di pesta pelajar, dll. Dan kerana ini, perjumpaan lucu, sebagai peraturan, diatur semasa Prapaskah, kemudian untuk minuman peserta membakar pai dengan kubis.

Bercakap tentang sauerkraut, harus diperhatikan bahawa orang-orang belajar untuk sauer kubis lama. Telah diketahui bahawa di China seawal abad ke-3 SM. kubis yang diperam dengan wain beras dimakan oleh pembangun Tembok Besar China, dan di Korea, sejak zaman kuno, kimchi hidangan kebangsaan, sauerkraut yang sangat pedas, tersebar luas. Kimchi digunakan sebagai tambahan untuk hampir semua hidangan, baik untuk sup dan juga lauk. Kimchi sering dijadikan makanan ringan yang terpisah..

Anehnya, tetapi sauerkraut jauh lebih sihat daripada segar! Kualiti baik dari sauerkraut berlangsung selama kira-kira 10 bulan. Sauerkraut mengandungi asid laktik, yang membantu mengekalkan bakteria bermanfaat dalam usus. Untuk menjadikan kubis lebih sihat, lebih baik diperam tidak seperti yang biasa kita cincang halus - tetapi dipotong menjadi beberapa kepingan besar. Maka jumlah mineral dan vitamin dalam produk akan meningkat sekitar 2 kali ganda.
Saya ingin menyelesaikan pilihan saya mengenai kubis - wanita pondok musim panas dan kebun sayur kami, dengan peribahasa, ucapan dan teka-teki yang memberitahu kita tentang pentingnya kubis dalam kehidupan, pemakanan, kesihatan kita. Percayalah, saya telah memilih sebahagian kecil daripada jumlah mereka yang besar:

Tumbuh kubis - tong sampah tidak akan kosong.
Sup kubis dan kubis - makan, jangan memekik.
Agar tidak kosong, makan banyak kubis.
Saya makan sup kubis dengan kubis - seperti memakai mantel bulu.
Kubis tidak kosong, ia terbang dengan sendirinya.
Tidak ada makan tengah hari tanpa roti, dan tanpa kubis, perut kosong.
Serigala dengan domba adalah seperti kambing dengan kubis.

teka-teki mengenai kubis:

Ermoshka duduk di sebelah kaki, dia mempunyai seratus pakaian.
Bernilai rendah,
ia mempunyai seratus rizoks.

Wanita itu duduk di kebun,
Berpakaian sutera yang bising.
Kami menyediakan tab mandi untuknya
Dan setengah beg garam kasar.

Saya dilahirkan dengan hebat,
Kepalanya berwarna putih, kerinting.
Yang suka sup kubis -
Carilah saya di dalamnya.

Seratus pakaian -
Semua tanpa pengikat.

1. * Asal ungkapan "dijumpai anak di kebun dengan kubis" adalah beberapa:

1.1. Versi yang paling masuk akal: banyak kanak-kanak dikandung pada akhir puasa Krismas - waktu yang menyeronokkan, malam musim sejuk yang panjang dan berehat dari kebun, oleh itu, oleh itu, banyak wanita desa melahirkan semasa menuai kubis. "Gadis yang berpakaian periuk itu pergi, melahirkan di kebun, membawanya pulang dan menjawab pertanyaan untuk anak-anak yang lebih tua:" Saya menjumpainya di kubis ".
1.2. Kerja berat pada musim gugur, terutama dalam penuaian kubis di mana garpu berat harus dibawa, sering menyebabkan beberapa kelahiran pramatang di ladang.
1.3. Menuai kubis (mencincangnya dan meletakkannya dalam tong) di Rusia disebut "skits" (jauh sebelum sandiwara teater, yang mendapat namanya dari pesta teh dengan pai kubis). Itu sama dengan percutian dengan lelucon, kerana lelaki juga bekerja dengan gadis-gadis, menjaga isteri mereka yang pintar dan rajin. Selalunya mereka menjumpai "isteri di kubis", dan kemudian penampilan anak-anak dijelaskan oleh kubis.
1.4. Kubis dimasukkan ke dalam bilik bawah tanah untuk penyimpanan tumbuh sebagai "anak-anak". Oleh itu penjelasan siap dari mana anak itu berasal - muncul di kubis.
Selain itu, kemunculan sedikit peningkatan kubis di ruang bawah tanah dibandingkan dengan penampilan anak-anak haram, yang sering disebut "kubis".
1.5. Dengan gurauan, mereka dapat mengatakan bahawa bangau terbang ke tanah yang hangat dan menjatuhkan bayi ke ladang kubis. Baiklah, mereka biasa memberitahu kakak-kakak dan kakaknya bahawa anak itu dibeli di pasar atau di kedai. Terdapat juga versi gipsi.

2. ** Senator, yang terkenal dengan penciptaan bahasa Latin dan ungkapan yang dengannya dia mengakhiri semua ucapannya: - "Selain itu, saya percaya bahawa Carthage mesti dihancurkan.".

3. *** Rostislav Mstislavovich (sekitar 1108 - 14 Mac 1167) - putera Smolensk, Novgorod dan Duke Besar Kiev sejak tahun 1154 - putera Mstislav, cucu Vladimir Monomakh menikmati populariti rakyat. Dia menjalankan kebijakan damai, memulai "Smolensk Chronicle". Di Smolensk dan kota-kota lain, dia mengatur surat-menyurat buku dan simpanan buku. Rostislav pada tahun 1136 mencapai pembentukan keuskupan Smolensk dan Manuel menjadi uskup pertamanya.

Lupin kubis pokok zaitun berasal dari

Pusat Asal Amerika Selatan untuk Tanaman Ternakan adalah rumahnya

Kami menyenaraikan pusat asal tanaman yang ditanam dan budaya utama yang berasal dari mereka:

1) Pusat tropika Asia Selatan: India tropika, Indochina, China Selatan, pulau-pulau di Asia Tenggara. Sangat kaya dengan tanaman yang diusahakan (kira-kira 1/3 dari spesies tanaman yang diusahakan). Tanah air padi, tebu, banyak tanaman buah dan sayur.

2) Pusat Asia Timur: China Tengah dan Timur, Jepun, Pulau Taiwan, Korea. Tanah air kacang soya, beberapa jenis millet, banyak tanaman buah-buahan dan sayur-sayuran (sekitar 20% kepelbagaian dunia).

3) Pusat Asia Barat Daya: Asia Kecil, Asia Tengah, Iran, Afghanistan, India Barat Laut. Tanah air dari beberapa bentuk gandum, rai, banyak bijirin, kekacang, anggur, buah (14% dari flora budaya dunia berasal dari dalamnya).

4) Pusat Mediterranean: negara-negara yang terletak di sepanjang pantai Laut Mediterranean. Pusat ini memberi sekitar 11% spesies tanaman yang diusahakan. Antaranya ialah zaitun, banyak tanaman pakan (semanggi, lentil berbunga tunggal), banyak sayur-sayuran (kubis) dan tanaman pakan.

5) Pusat Abyssinian: kawasan kecil di benua Afrika dengan flora tanaman yang sangat pelik, pusat kuno budaya pertanian asli. Tanah sorgum gandum, salah satu jenis pisang, buncis tanaman minyak, sejumlah gandum dan barli khas.

6) Pusat Amerika Tengah: Mexico Selatan. Tanah jagung, kapas panjang, kakao, sebilangan biji labu, kacang - kira-kira 90 spesies tanaman yang ditanam.

7) Pusat Andean (Amerika Selatan). Termasuk bahagian pergunungan Andean di sepanjang pantai barat Amerika Selatan. Tanah air dari banyak tanaman ubi, termasuk kentang, beberapa tanaman ubat (coca bush, cinchona, dll.).

1) kentang, nanas - Amerika Selatan, jagung - Amerika Tengah;

2) beras, tebu - Asia Selatan (India);

3) teh - Asia Timur (China), kopi - Abyssinian (Afrika);

4) pisang - Abyssinian (Afrika), tembakau - Amerika Tengah (Mexico).

Dalam satu perkataan.

Asia Selatan: beras, tebu, sitrus.

Asia Timur: millet, soba, sayur-sayuran akar, pir, pokok epal, plum.

Asia Barat Daya: gandum, kekacang, anggur, labu.

Mediterranean: kubis, zaitun, bit.

Etiopia: bijirin, kopi.

Amerika Tengah: jagung, koko, tembakau, kacang tanah.

Lupin kubis pokok zaitun berasal dari

Pengeluaran tanaman muncul secara serentak di Dunia Lama dan Baru 7-8 ribu tahun SM. Proses pelestarian pada mulanya berlaku secara bebas di kawasan yang berbeza secara geografis di seluruh lima benua dan, tentu saja, di spesies flora di sekitarnya. Komposisi floristik spesies peliharaan adalah endemik untuk kawasan geografi yang besar, dengan kata lain, flora asli digunakan.

Dalam sejarah peradaban manusia, permulaan komunikasi darat (sering kali kafilah) dan komunikasi laut serta hubungan material antara peradaban geografi yang berbeza. Ini disertai dengan percambahan benih dan buah tanaman peliharaan endemik, sehingga kadang-kadang sukar untuk menentukan tempat asal spesies yang diusahakan. Dalam proses pembentukan dan pengembangan kawasan tanaman yang lebih tinggi, pusat-pusat botani-geografi dan genetik asal tanaman yang ditanam ditentukan. Pelestarian tanaman dalam pelbagai keadaan geografi disertai dengan pola evolusi semula jadi seperti mutasi pelbagai jenis, poliploidi dan introgresi semasa hibridisasi semula jadi..

Doktrin pusat asal tanaman yang diusahakan

Doktrin pusat asal tanaman yang dibudidayakan dibentuk berdasarkan idea-idea Charles Darwin ("The Origin of Species", Ch. 12, 1859) tentang kewujudan pusat geografi asal spesies biologi. Pada tahun 1883 A. Decandol menerbitkan sebuah karya di mana dia menetapkan kawasan geografi asal awal tanaman utama yang ditanam. Namun, kawasan-kawasan ini hanya terbatas di seluruh benua atau wilayah lain, juga wilayah yang cukup luas. Dalam setengah abad selepas penerbitan buku Decandol, pengetahuan tentang asal tanaman yang ditanam telah berkembang dengan pesat; menerbitkan monograf yang dikhaskan untuk tanaman yang ditanam di pelbagai negara, dan juga tanaman individu. NI Vavilov menyelesaikan masalah ini dengan paling sistematik pada tahun 1926-1939. Berdasarkan bahan-bahan dari sumber tanaman dunia, dia mengenal pasti 7 pusat geografi utama asal tanaman yang ditanam.

1. Pusat Tropika Asia Selatan (kira-kira 33% daripada jumlah spesies tanaman yang diusahakan).

2. Pusat Asia Timur (20% tanaman yang ditanam).

3. Pusat Asia Tenggara (4% tanaman yang ditanam).

4. Pusat Mediterranean (sekitar 11% spesies tanaman yang ditanam).

5. Pusat Ethiopia (sekitar 4% tanaman yang ditanam).

6. Pusat Amerika Tengah (kira-kira 10%)

7. Pusat Andean (Amerika Selatan) (sekitar 8%)

Banyak penyelidik, termasuk P.M.Zhukovsky, E.N.Sinskaya, A.I. Kuptsov, meneruskan kerja Vavilov, membuat pembetulan mereka sendiri terhadap idea-idea ini. Oleh itu, India tropika dan Indochina dengan Indonesia dianggap sebagai dua pusat bebas, dan pusat Asia Barat Daya dibahagikan kepada Asia Tengah dan Timur Dekat, asas pusat Asia Timur dianggap lembangan Sungai Kuning, dan bukan Yangtze, di mana orang Cina sebagai petani kemudian menembusi kemudian. Pusat pertanian kuno juga telah didirikan di Sudan Barat dan New Guinea. Tanaman buah-buahan (termasuk tanaman beri dan kacang), yang mempunyai kawasan pengedaran yang lebih luas, melampaui pusat-pusat asalnya, lebih konsisten dengan idea-idea Decandol. Sebabnya terletak pada asal hutan (dan bukan di kaki bukit seperti tanaman sayur-sayuran dan ladang), dan juga keunikan pemilihan. Pusat baru diserlahkan: Australia, Amerika Utara, Euro-Siberia.

Beberapa tanaman diperkenalkan pada masa lalu menjadi penanaman di luar pusat-pusat utama ini, tetapi jumlah tanaman tersebut sedikit. Sekiranya sebelumnya dipercayai pusat-pusat utama budaya pertanian kuno adalah lembah-lembah Tigris, Euphrates, Ganges, Nil dan sungai-sungai besar lainnya, maka Vavilov menunjukkan bahawa hampir semua tanaman yang ditanam muncul di kawasan pergunungan di daerah tropis, subtropik dan zona sederhana. Pusat-pusat geografi utama pengenalan awal budaya tanaman yang paling banyak ditanam tidak hanya dikaitkan dengan kekayaan floristik, tetapi juga dengan peradaban paling kuno..

Telah ditetapkan bahawa keadaan di mana evolusi dan pemilihan budaya berlaku memaksakan syarat-syarat pada pertumbuhannya. Pertama sekali, ia adalah kelembapan, panjang hari, suhu, musim tumbuh.

Pusat China (Asia Timur)

Pusat China merangkumi kawasan pergunungan di bahagian tengah dan barat China dengan kawasan rendah yang berdekatan. Asas tumpuan ini adalah zon sederhana di sepanjang Sungai Kuning. Ia dicirikan oleh rejim suhu yang agak tinggi, tahap kelembapan yang sangat tinggi, dan musim pertumbuhan yang sederhana..

  • Nasi - pelbagai Jepun
  • Zinke atau Zinke (barli Tibet) - pelbagai telanjang
  • Millet
  • Chumiza
  • Kaoliang
  • Paisa (Echinochloa frumentacea) - millet Jepun, millet liar, rumput barnyard, tanaman tahunan keluarga bijirin [1].
  • Kacang Azuki atau Angular (Vigna angularis)
  • Oat - pelbagai telanjang
  • Soya
  • Lobak - Daikon dan Loba
  • Kubis Cina (Brassica pekinensis)
  • Kubis Cina (Brassica chinensis)
  • Salad Asparagus (Lactuca asparagus)
  • Bawang
  • Bawang manis
  • Kapas ruji pendek (bentuk berkayu) - kontroversial
  • Perilla
  • Actinidia - tumpuan utama
  • Walnut
  • Hazel
  • Jingga - mungkin wabak sekunder
  • Bahasa Mandarin
  • Kinkan
  • Persimmon
  • Schisandra
  • Peria cina
  • Unabi
  • Pokok teh
  • Pokok tung
  • Mulberry putih (pokok mulberry)
  • Campur laurel
  • Buluh - beberapa spesies
  • Ginseng
  • Artichoke Cina
  • Tebu - varieti tempatan
  • Medlar Jepun (Lokva)
  • Kereta kabel
  • Raspberry ungu
  • Lychee
  • Voskovnik merah

Juga, pusat ini adalah fokus utama pembentukan subfamili Apple dan Plum dan genera konstituennya (tidak boleh dikelirukan dengan pusat asal tanaman / peliharaan / pelelakan), termasuk:

  • pokok epal
  • Pir
  • Aprikot
  • Ceri
  • Plum
  • Badam
  • Peach
  • Hawthorn

Pusat Indo-Melayu (Asia Tenggara)

Pusat Indo-Melayu melengkapkan kawasan panas tanaman India, termasuk seluruh Kepulauan Melayu, Filipina dan Indochina. Kelembapan dan suhu yang sangat tinggi, tumbuh-tumbuhan sepanjang tahun. Mengalami beberapa pengaruh pusat Cina dan Hindustan

  • Nasi - tumpuan utama
  • Buah Roti
  • Pisang
  • Kelapa sawit
  • Pokok gula
  • Sagu sawit
  • Areca
  • Tebu - bersama-sama dengan Hindustan Center
  • Shaddock
  • Durian
  • Manila rami
  • Yam
  • Tarot
  • Pak choi
  • Labu lilin
  • China - kontroversi
  • Lemon - tumpuan sekunder
  • Pomelo
  • Bergamot
  • Limau purut
  • Jingga
  • Betel
  • Buah pelaga
  • Manggis
  • Allspice
  • Lada hitam
  • Pala
  • Longan
  • Trihozant

Pusat India (Hindustan)

Pusat India (Hindustan) merangkumi benua kecil India, tidak termasuk negara-negara barat laut India, serta Burma dan negeri Assam India. Ia dicirikan oleh kandungan kelembapan dan suhu yang cukup tinggi, serta musim yang panjang. Mengalami beberapa pengaruh Pusat Indo-Melayu (beras, tebu, buah sitrus)

  • Terung
  • Timun
  • Jingga - mungkin wabak sekunder
  • Lemon adalah fokus utama
  • Citron
  • Nasi - pelbagai India
  • Dagoussa
  • Kacang emas
  • Dolichos
  • Luffa
  • Tebu - bersama dengan Indo-Malay Center
  • Jute
  • Kenaf
  • Gandum cetek
  • Mangga
  • Kelapa sawit - fokus sekunder
  • Berkekalan
  • Escariol
  • Selasih
  • Mustard kelabu
  • Opium opium
  • Soba
  • Gula Sawit - bekerjasama dengan Indo-Malay Center
  • Kapas ruji pendek - kontroversial
  • Jujube

Pusat Asia Tengah

Pusat Asia Tengah merangkumi bahagian barat laut India (Punjab), bahagian utara Pakistan, Afghanistan, Tajikistan, Uzbekistan dan Tien Shan Barat. Kandungan kelembapan yang sangat rendah (selalunya oleh air bawah tanah), suhu yang agak tinggi dengan turun naik harian dan bermusim yang kuat, musim tumbuh sederhana (musim hujan). Pusat ini mengalami pengaruh yang sangat kuat dari orang Cina dan Asia Barat. Jadi, untuk hampir semua tanaman buah-buahan yang berlaku di sini, itu adalah perkara kedua..

  • Tembikai
  • Gandum - beberapa spesies hexaploid (Triticum compactum, Triticum inflatum)
  • Lentil - pelbagai bijirin kecil
  • Lucerne - bersama dengan Pusat Asia Tengah
  • Aprikot - fokus sekunder
  • Anggur adalah salah satu wabak
  • Badam - fokus sekunder
  • Pistachio adalah fokus sekunder
  • Pokok epal - perapian sekunder
  • Pear - fokus sekunder
  • Ceri - fokus sekunder
  • Plum - fokus sekunder
  • Walnut - perapian sekunder
  • Loch
  • Delima - perapian sekunder
  • Rajah - fokus sekunder
  • Bawang mentol
  • Bawang nipis
  • Kucai
  • Bawang aflatun
  • Busur berjenjang
  • Bawang putih - fokus utama (mungkin utama)
  • Kacang emas - fokus sekunder
  • Chickpea - tumpuan sekunder
  • Rami

Pusat Asia Tengah

Pusat Asia Tengah tertumpu di Asia Barat, termasuk wilayah Asia Kecil, seluruh Transcaucasus, Iran dan Turkmenistan. Kelembapan yang sangat rendah, suhu tinggi (berbeza dengan pusat Asia Tengah dan Mediterranean, suhu negatif jarang berlaku), tempoh kering berpanjangan. Mengalami pengaruh pusat Mediterranean dan Asia Tengah. Hampir mustahil untuk menentukan batas-batas ketiga pusat ini, kerana banyak tumpang tindih.

  • Gandum - kebanyakan spesies (termasuk T. aestivum, T. turgidum, T. polonicum)
  • Ejaan - semua jenis dan ragam
  • Barli - dua baris
  • Oat - tumpuan sekunder
  • Rye
  • Kacang polong
  • Flax - bentuk biji minyak
  • Lallemantia
  • Kacang kuda
  • Lucerne - bersama dengan Pusat Asia Tengah
  • Plum - fokus utama
  • Quince
  • Hazelnut
  • Kayu Anjing
  • Pokok epal - perapian sekunder
  • Pear adalah salah satu fokus utama
  • Ceri - fokus sekunder
  • Plum ceri
  • Buah ara adalah fokus utama
  • Medlar Jerman - bersama dengan Pusat Mediterranean.
  • Walnut - perapian sekunder
  • berangan
  • Anggur adalah salah satu perapian
  • Ceri burung - tumpuan utama
  • Pistachio
  • Kesemek - fokus sekunder
  • Hawthorn - fokus sekunder
  • Aprikot - fokus sekunder
  • Ceri manis - fokus sekunder
  • Pokok kurma
  • Daun
  • Melon - pusat sekunder
  • Pasternak - pusat utama
  • Bayam
  • Salad - bersama-sama dengan Pusat Mediterranean.
  • Selada air
  • Tarragon - kontroversial
  • Savory - bersama-sama dengan Pusat Mediterranean.
  • Marjoram - bersama-sama dengan Pusat Mediterranean.
  • Kekasih
  • Egilops
  • Sainfoin
  • Vika
  • Mogar - kontroversial
  • Barberry

Pusat Mediterranean

Pusat Mediterranean - Balkan, Yunani, Itali dan sebahagian besar pantai Mediterranean. Ia dicirikan oleh musim pertumbuhan yang pendek (terutama di bahagian utara), kelembapan yang mencukupi dan suhu sederhana. Dipengaruhi oleh Pusat Asia Tengah.

  • Oat adalah tumpuan utama
  • Lupin
  • China - kontroversi
  • Linen - bentuk berputar
  • Semanggi adalah fokus utama
  • Pokok zaitun
  • Karob
  • Laurel mulia
  • Anggur adalah tumpuan utama
  • Ek gabus
  • Mustard putih
  • Kubis putih
  • kubis merah
  • Kohlrabi
  • Brokoli
  • Pucuk Brussels
  • Kubis Savoy
  • Kale
  • Rapeseed - kontroversial (mungkin di Eropah barat)
  • Peas - bersama-sama dengan Pusat Asia Tengah
  • Kacang kebun
  • Zucchini (dan beberapa jenis labu biasa) - fokus sekunder
  • Lobak
  • Pasli adalah fokus utama
  • Parsnip
  • Saderi
  • Beet
  • Chard
  • Lobak
  • Lobak
  • Turnip - fokus sekunder
  • Orang Sweden
  • Lobak
  • Scorzonera Sepanyol
  • Janggut Kambing
  • Chicory
  • Salad - bersama-sama dengan Pusat Asia Tengah
  • Sorrel masam
  • Rhubarb
  • Asparagus
  • Artichoke
  • Katran
  • Melissa officinalis
  • Hyssop
  • Kepala Ular
  • Pudina
  • Anis
  • Ketumbar
  • Adas
  • Caraway
  • Ramuan timun
  • Kuda Kuda
  • Safflower
  • Dill

Pusat Ethiopia (Abyssinian)

Pusat Abyssinian adalah pusat tanaman autonomi dunia yang tumbuh di sekitar dataran tinggi Ethiopia: Ethiopia, Sudan tenggara, Eritrea. Kadang-kadang ia diperluas ke seluruh Afrika tropika, tetapi ini cukup kontroversial disebabkan oleh iklim pergunungan Ethiopia, yang mewujudkan syarat untuk penembusan pertanian kuno yang sangat kuno ke kawasan tropika di sekitarnya. Dicirikan oleh tumbuh-tumbuhan sepanjang tahun, suhu yang sangat tinggi dan kelembapan yang tidak mencukupi (termasuk air bawah tanah).

  • Gandum durum (lat.Triticum durum)
  • Sorghum
  • Teff
  • Noug
  • Kopi
  • Cola
  • Enseta (pisang Abyssinian)
  • Tembikai
  • Okra (Okra)
  • Keladi - beberapa spesies
  • Loji minyak jarak
  • Bijan
  • Millet - varieti tempatan
  • Kelapa sawit - Afrika Barat
  • Vigna (cowpea)
  • Tanaman kapas - spesies diploid (menjadi nenek moyang spesies budaya Amerika semasa, tetapi tidak dijinakkan)
  • Calabaza - fokus sekunder
  • Kiwano
  • Sycamore
  • Melotria kasar
  • Bawang merah
  • Kucing

Pusat Amerika Tengah

Pusat Amerika Tengah - selatan Mexico, Amerika Tengah, sebahagiannya adalah Antillen. Kelembapan terutamanya sederhana (meningkat dari barat laut ke tenggara), suhu yang cukup tinggi, dengan turun naik harian dan bermusim yang kuat, musim tumbuh sederhana (musim hujan).

  • Jagung
  • Kacang biasa
  • Labu biasa - fokus utama
  • Keledek
  • Anguria (timun Antillean)
  • Koko
  • Lada sayur
  • Bunga Matahari
  • Artichoke Yerusalem
  • Alpukat
  • Kapas biasa adalah kacukan tetraploid spontan dari Afrika dan Amerika Selatan
  • Agave
  • Tembakau
  • Makhorka
  • Papaya - dengan kerjasama Pusat Amerika Selatan
  • Pecan
  • Tomato - fokus sekunder
  • Fisalis
  • Chayote
  • Hikama

Pusat Amerika Selatan (Peru-Ekuador-Bolivia atau Andean)

Pusat Amerika Selatan (Peru-Ekuador-Bolivia) meliputi kawasan pergunungan dan dataran tinggi Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia. Suhu yang cukup tinggi, kelembapan tidak mencukupi. Mengalami beberapa pengaruh Pusat Amerika Tengah (dan saling).

  • Pepaya - bersama dengan Pusat Amerika Tengah
  • Kentang - spesies Solanum andigena dan beberapa yang lain
  • Nasturtium ubi
  • Asid ubi
  • Ulyuko tuberous
  • Yacon
  • Tomato - pusat utama
  • Tamarillo
  • Coca
  • Kacang tanah
  • Cinchona
  • Hevea
  • Cyclanter
  • Nanas
  • Anoah
  • Kapas Peru (ruji halus)
  • Feijoa
  • Kacang Brazil
  • Bunga nafsu
  • kacang lima
  • Labu berbuah besar (Labu penyembuhan)
  • Pala labu
  • Labu berdaun
  • Jagung adalah pusat menengah
  • Amaranth
  • Granadilla gergasi
  • Granadilla manis
  • Granadilla kuning
  • Granadilla pisang
  • Chulyupa
  • Naranjilla
  • Kepompong
  • Pepino
  • Lucuma
  • Arrakacha
  • Maca Peru

Sebagai tambahan kepada pusat utama Amerika Selatan, dua lagi sub-pusat diperuntukkan:

Sub-Pusat Chiloand

Pulau Chiloe berhampiran Chile. Mempunyai suhu rendah dan peningkatan kelembapan.

  • Kentang - spesies Solanum tuberosum
  • Stroberi Chile
  • Ugni

Sub-Pusat Brazil-Paraguayan

Terletak di hulu Sungai Parana di bahagian tenggara Tanah Tinggi Brazil. Mempunyai kelembapan dan suhu yang mencukupi, tumbuh-tumbuhan sepanjang tahun.

  • Buah Markisa
  • Holly Paraguay
  • Imbu
  • Manioc - bersama dengan Pusat Andean

Kadang-kadang (terutama untuk tanaman buah) mereka juga membezakan:

Pusat Australia

Termasuk benua Australia dan New Zealand. Kelembapan tidak mencukupi, suhu tinggi, tumbuh-tumbuhan sepanjang tahun. Dibentuk pada zaman moden.

  • Eucalyptus
  • Akasia
  • Walnut Australia
  • Kiwi (Actinidia) - fokus sekunder
  • Unabi - fokus sekunder
  • Bayam New Zealand
  • Linen New Zealand

Pusat Amerika Utara

Termasuk di sebelah timur Amerika Syarikat moden. Kelembapan tinggi, suhu sederhana, musim tanam yang mencukupi. Mengalami pengaruh Pusat Amerika Tengah (dan sejak penemuan Amerika dan Eurasia).

  • Air Quicania
  • Plum Kanada (hitam)
  • Plum Amerika
  • Gooseberry Amerika
  • Kranberi berbuah besar
  • Walnut California - Juglans californica
  • Walnut hitam
  • Strawberi Virginia
  • Raspberry hitam
  • Blueberry
  • Blackberry
  • Anggur - pusat sekunder (kacukan Vitis vinifera Eropah dan Vitis labrusca tempatan)
  • Lupin
  • Penggeli Hazel
  • Irga
  • Azimina

Pusat Eropah-Siberia

Termasuk wilayah luas zon sederhana Eurasia. Sebahagian besarnya, mempunyai kelembapan yang relatif baik, musim pertumbuhan yang pendek dan suhu rendah. Keistimewaan wilayah ini juga dapat disebut jangka panjang dengan suhu beku dan penutup salji yang stabil. Sangat dipengaruhi oleh pusat-pusat Mediterranean dan Asia Barat.

  • Bit gula
  • Flax adalah fokus sekunder (mungkin)
  • Semanggi merah
  • Semanggi putih
  • Ryzhik
  • Pokok epal - perapian sekunder
  • Cherry adalah tumpuan utama
  • Ceri manis
  • Buckthorn laut
  • Anggur hitam
  • Gooseberry
  • Hazel
  • Pear - fokus sekunder
  • Stroberi kebun - kacukan Chile dan Virginia
  • Strawberry Nutmeg (Strawberry)
  • Honeysuckle
  • Bawang Altai
  • Lobak - fokus utama
  • Chokeberry hitam - berasal dari Amerika Utara, tetapi dijinakkan di Rusia
  • Rowan pulang
  • Lingonberry
  • Riben Merah
  • Rosehip
  • Penatua