Lobster

Lobster (lobster) tergolong dalam keluarga decapod laut besar.

Lobster mempunyai cangkang yang kuat dan sepuluh kaki, dua daripadanya telah tumbuh menjadi cakar. Walaupun dianggap makanan gourmet hari ini, pada abad ke-19, lobster dijadikan umpan untuk ikan dan juga sebagai baja untuk ladang. Lobster mempunyai daging yang padat dan kaya di bawah tempurung, di ekor dan kaki. Hati dan kaviar lobster juga boleh dimakan.

Lobster biasanya dijual rebus, tetapi harus dibeli hidup-hidup bila boleh. Cengkerang mereka berwarna kelabu-biru, mereka menjadi merah setelah dimasak. Lobster kecil, kira-kira 750 g - 1 kg, mempunyai rasa yang terbaik. Semasa membeli lobster, pilihlah yang sesuai dengan ukurannya..

Biasanya, lobster kecil digunakan dalam memasak, yang beratnya tidak melebihi 1 kg. Lobster mencapai berat badan ini dalam 5-6 tahun, dan mereka dapat hidup hingga seratus tahun! Terdapat kes-kes yang diketahui ketika "hati panjang" ditangkap, yang umurnya mencapai 140 tahun..

Membakar udang galah yang sudah siap memerlukan kemahiran khas. Dengan meletakkannya di punggungnya, kaki dan cakarnya mesti dibuka, dibelah dengan belakang sudu, dan pulpa mesti dikeluarkan dengan hati-hati agar tidak menyentuh cakar. Seterusnya, lobster harus dibalikkan. Dengan pisau yang sangat tajam, buat sayatan melintasi kepala ke mata, kemudian potong ke tengah, bahagikan batang tubuh menjadi dua. Di tengah-tengah anda akan melihat insang putih, usus panjang hitam memanjang ke ekor, dan kantung-perut kecil di kepala - semua ini berlebihan. Hanya hati hijau yang terbaring di kepala anda yang tidak dibuang, ia dianggap sebagai makanan istimewa. Gunakannya untuk sos, kerana tidak ada lobster sos hanya barah..

Kebaikan udang galah

Lobster (lobster) dianggap sebagai salah satu makanan protein yang paling sihat, ia mengandungi lebih sedikit kalori, kolesterol dan lemak daripada daging lembu atau ayam, tetapi pada masa yang sama kaya dengan asid amino, kalium, magnesium, vitamin B12, B6, B3, B2, provitamin A, dan juga merupakan sumber kalsium, zat besi, fosforus dan zink yang baik.

Terdapat banyak resipi untuk membuat hidangan lobster.

Di Perancis mereka suka donat yang diisi dengan makanan laut. Lobster broth digunakan untuk penyediaannya. Di Jepun, daging udang galah adalah ramuan dalam ladu dan sushi, sementara di negara-negara Asia lainnya rebus di dalam air dengan bawang putih dan akar halia. Daging udang galah juga boleh dipanggang atau direbus dengan rempah.

Di Sepanyol anda akan dijamu paella yang enak dengan udang galah, di Itali - lasagna dengannya. Bouillabaisse terkenal di selatan Perancis - hidangan pertama ikan dan makanan laut, yang juga tidak dapat dilakukan tanpa daging udang galah..

Ciri-ciri berbahaya dari lobster

Daging Lobster tinggi kolesterol, jadi pengambilannya yang berlebihan dapat menyebabkan pelbagai penyakit pada sistem kardiovaskular..

Dengan berhati-hati, anda harus membeli lobster beku dan dikupas, kerana dalam hal ini jangka hayatnya tidak melebihi 2 hari.

Lobster bukan sahaja dapat dipesan di restoran, tetapi juga dimasak di rumah, misalnya, di panggangan, seperti dalam video ini. Dari situ anda akan belajar bagaimana melakukannya dengan betul..

Bagaimana lobster berbeza dengan lobster dan lobster

Lobster, lobster, lobster - ini jauh dari makanan sehari-hari. Mereka disajikan di restoran mahal, di majlis resepsi dan disiapkan hanya pada majlis-majlis khas..

Kenyataannya adalah bahawa ini adalah makanan istimewa yang agak mahal yang tidak mampu dimiliki oleh semua orang..

Nama penduduk laut ini tidak asing lagi bagi semua orang, tetapi tidak semua orang berpeluang mencubanya, apalagi membezakan arthropoda ini antara satu sama lain. Oleh itu, hari ini kita akan cuba memahami secara terperinci apa perbezaan antara krustasea ini? Dan adakah mereka berbeza antara satu sama lain.

Mungkin kelihatan tidak masuk akal, tetapi pada zaman dahulu, makanan istimewa seperti makanan orang miskin dan kehilangan tempat tinggal. Jumlah mereka cukup besar, yang membolehkan semua orang memakannya dan bahkan menjadikannya baja untuk tanah.!

Mari mulakan dengan lobster dan lobster. Tidak ada perbezaan antara mereka selain namanya. Perkataan "lobster" mempunyai akar bahasa Perancis, dan "lobster" mempunyai akar bahasa Inggeris. Di sinilah ciri khasnya berakhir.

Penampilan udang dan udang galah menyerupai udang karang biasa, hanya dengan ukuran yang lebih mengagumkan, warna gelap dan cakar yang menakutkan.

Habitat krustasea ini adalah Laut Tengah dan Laut Utara, Lautan Atlantik dan Pasifik..

Lobster dan lobster bangga dengan cakarnya yang besar, yang melakukan sejumlah fungsi dan merupakan alat untuk mendapatkan makanan, perlindungan dan pergerakan..

Di permukaan anggota badan ini terdapat gigi dengan ukuran dan kekerasan yang berbeza. Yang kecil bertujuan untuk tisu lembut, dan yang besar - untuk merobek mangsa yang keras.

Kekuatan dan kekuatan cakar lobster membolehkan anda merebut mangsa dengan serta-merta dan menjaganya hampir tidak bergerak.

Anda tidak boleh bergurau dan bermain dengan orang dewasa, kerana dengan anggota badannya dia dapat mengisar batu, tidak seperti tisu lembut dan kulit.
Selain cakar yang kuat, lobster memiliki empat pasang cakar di bawah cangkang, dengan bantuannya bergerak di sepanjang dasar laut dan di darat.

Tisu lembut arthropod ini tersembunyi di bawah cengkerang yang selamat. Warna orang dewasa berwarna kehijauan dengan warna coklat. Ini memungkinkan untuk menyamarkan dengan mudah di alga dan di permukaan batu, kerana udang galah suka berjemur di kawasan berbatu.

Lobster adalah pemangsa secara semula jadi. Mereka makan ikan kecil, moluska dan semua jenis makanan laut. Memburu pada waktu malam.

Lobster betina cukup subur. Dalam satu kitaran pembiakan (ini adalah dua tahun), mereka dapat meletakkan lebih dari sepuluh ribu larva. Dari jumlah keturunan ini, hanya sebilangan kecil yang masih hidup - 0,1, kerana telurnya cukup lembut.

Untuk bahagian pertama kitaran mereka, mereka berada di dalam betina, dan kemudian mereka dilekatkan dengan bahan pelekat khas, yang dihasilkan oleh wanita, di bawah ekornya. Sehubungan itu, lobster wanita tidak aktif. Sangat jarang menangkap mereka..

Sekiranya ini berlaku, sirip mereka ditentukan oleh huruf Inggeris V dan dihantar kembali ke takungan. Penunjukan ini memungkinkan untuk segera mengenal pasti betina dengan kemungkinan tangkapan berikutnya, untuk segera melepaskannya kembali ke laut.

Masalahnya ialah bilangan wanita jauh lebih sedikit daripada lelaki. Lobster lelaki sangat menjaga rakan mereka untuk meneruskan perlumbaan mereka.

Jangka hayat udang galah panjang - hingga lima puluh, atau bahkan seratus tahun. Berat udang galah dewasa tidak lebih daripada satu setengah kilogram. Tetapi kerana fakta bahawa ini adalah makanan pilihan, orang dewasa jarang hidup bahkan lebih dari dua puluh tahun, kerana mereka tertangkap.

Lagipun, lelaki berusia tujuh atau lapan tahun, yang tidak seberat satu kilogram, dianggap paling sedap. Daging "muda" ini adalah yang paling enak dan enak. Lobster dijual hanya hidup, kerana anda perlu memakannya sebaik sahaja dimasak.

Memasak udang galah boleh membahayakan diri sendiri. Dalam bangkai, virus dan mikroba beracun berbahaya membiak dengan cepat.

Sekarang mari kita bincangkan perbezaan antara lobster (lobster) dan lobster. Ini juga krustasea, hanya dari keluarga yang berbeza. Lobster menyukai perairan yang hangat, oleh itu mereka menghuni lautan Pasifik dan Atlantik. Mereka berbeza dalam penunjuk luaran. Lobster mempunyai cakar yang kurang besar dan kuat.

Mereka lebih nipis dan lebih lama. Lobster mempunyai empat pasang kaki; lobster mempunyai lima daripadanya. Juga, lobster berduri mempunyai warna cangkang yang lebih terang - merah dengan bintik-bintik coklat.

Cengkerang mereka ditutup dengan duri kecil, yang berfungsi sebagai alat pelindung, kerana cakarnya tidak terlalu kuat. Ciri khasnya ialah lobster mempunyai misai yang panjang..

Dalam penampilan, lobster kelihatan lebih besar dan mengancam, lobster adalah versi yang agak canggih. Tetapi dari segi ukuran, yang terakhir jauh lebih besar daripada yang relatif. Panjang lobster berduri boleh mencapai 60 cm.

Dalam Guinness Book of Records, satu kes dicatatkan ketika seorang individu ditangkap sepanjang lebih dari satu meter dan beratnya enam belas setengah kilogram.

Setelah mengkaji ciri-ciri kedua lobster (lobster) dan lobster, kami dapat merumuskan:

1. Lobster tidak pilih-pilih, jadi mereka dapat hidup di perairan lautan yang sejuk dan sederhana, cukup tepu dengan oksigen. Lobster memilih zon rak di laut tropika, di mana perairannya lebih panas dan tenang.

2. Cakar lobster besar dan kuat, di lobster mereka anggun dan tidak begitu kuat.

3. Secara luaran, lobster berwarna gelap, lobster lebih cerah dengan corak bercak yang menarik. Cangkang yang terakhir ditutup dengan duri.

4. Lobster mempunyai empat pasang kaki, kerabatnya mempunyai lima.

5. Lobster mempunyai misai panjang, lobster mempunyai misai yang lebih pendek.

6. Gourmets mendakwa bahawa udang galah lebih enak kerana dagingnya lebih lembut. Walaupun lobster mempunyai tisu lembut yang lebih banyak.

Anda boleh mengesahkan sendiri perbezaan antara lobster (lobster) dan lobster: bandingkan penampilan dan rasa mereka. Manjakan diri anda dan biarkan diri anda menikmati makanan istimewa yang mahal tetapi indah ini sekurang-kurangnya sekali..

Lobster, lobster dan lobster - perbezaan utama

Lobster, lobster dan lobster adalah makanan istimewa dan hanya dapat dirasakan di restoran yang mahal. Lucu kerana kedengarannya, ia pernah dianggap makanan untuk pengembara dan pengemis..

Jumlah krustasea yang banyak membenarkan ini berlaku. Tetapi sekarang zaman berbeza, dan tidak semua orang mampu mencuba arthropoda, apatah lagi kemampuan membezakannya.

Keistimewaan lobster, lobster dan lobster termasuk:

  1. Lobster mengeluarkan warna gelap, udang galah - cerah dengan bintik-bintik kecil dan karapas dengan duri yang kacau.
  2. Cakar lobster sangat besar dan kuat, cakar lobster lebih lemah dan nipis.
  3. Lobster mempunyai lima pasang kaki, saudara yang lebih sederhana mempunyai empat.
  4. Lobster mempunyai antena pendek, dan lobster mempunyai antena panjang.
  5. Ahli makanan laut berpendapat bahawa, walaupun lobsternya lebih tebal, udang udang masih lebih enak.
  6. Lobster lebih suka laut tropika dengan perairan yang hangat dan nyaman, dan udang karang sama sekali tidak pilih-pilih, mereka menyesuaikan diri dengan perairan sejuk dan sederhana di seluruh laut dunia, di mana tahap ketepuan oksigen yang mencukupi.

Lobster, lobster dan lobster - adakah terdapat perbezaan?

Dalam soal lobster dan lobster, tidak ada bezanya. "Lobster" mempunyai akar Perancis, tetapi mendukung bahasa Jerman ("hammer"), dan "lobster" ("lobster") mempunyai bahasa Inggeris. Itu sahaja perbezaannya.

Secara luaran, kedua-dua udang galah dan udang galah sangat serupa dengan udang karang sungai yang biasa. Hanya dalam saiz yang paling menyelerakan. Dihiasi dengan warna gelap dan cakar besar. Ini disebabkan oleh fungsi semula jadi yang dilakukan: pergerakan, perlindungan berterusan dan cara utama mendapatkan makanan untuk diri sendiri..

Permukaan anggota badan ditutup dengan gigi dengan kekerasan dan bentuk yang berbeza. Untuk gigi yang besar, tugasnya adalah untuk merobek mangsanya dengan lebih sukar, dan pada yang kecil - untuk menangani tisu yang lentur.

Lobster mempunyai kekuatan cakar yang kuat yang memungkinkan untuk merebut mangsa dengan sepantas kilat dan mudah menahan. Anda tidak boleh menyentuh dan bermain dengan mereka, anggota badannya cukup berbahaya, kerana mereka mampu menghancurkan batu.

Pada lobster, kaki terletak di bawah cangkang, dengan empat anggota badan di kedua-dua belah pihak, yang membantu bergerak di permukaan mana pun. Mereka tergolong dalam keluarga krustasea decapod laut, dua dari mereka kemudian berjaya berubah menjadi cakar.

Tisu lembut juga sangat tersembunyi di bawah cengkerang. Selain daging lobster, yang ada di ekor dan kaki yang kurus, anda juga boleh menggunakan kaviar (jika ada) dan hati yang sangat baik untuk makanan.

Mempunyai warna kehijauan yang berubah menjadi kecoklatan. Ini membantu menyembunyikan di mana-mana: baik di batu dan di alga padat. Lobster dianggap sebagai pemangsa dan memburu pada waktu malam, memakan semua jenis makanan laut.

Pemeliharaan keturunan

Lobster betina terkenal dengan kesuburannya. Selama 2 tahun (dikira sebagai satu kitaran) pembiakan, mereka mampu meletakkan lebih dari 10,000 larva. Benar, hanya bilangan yang tidak dapat bertahan - 0.1%.

Pertama, mereka tumbuh di dalam betina, kemudian mereka dilekatkan di bawah ekornya dengan bahan khas. Oleh itu, lobster betina hampir tidak bergerak, dan sukar ditangkap.

Sekiranya mereka tidak berjaya, maka mereka mengembalikannya ke reservoir, menandakan sirip dengan tanda Inggeris V. Ini dilakukan untuk segera melepaskan "pecundang" lain kali. Di jurang laut, terdapat lebih sedikit betina daripada lelaki, jadi teman-teman lobster lelaki menggunakan penjagaan sedemikian untuk menjaga kelahiran.

Lobster lobster hidup selama kira-kira 50 tahun, tetapi ada spesimen individu yang bahkan boleh bertahan hingga 100 tahun. Beratnya hingga satu setengah kilogram. Tetapi memandangkan kelezatan yang dituntut, mereka berjaya hidup hingga hampir 20 tahun.

Yang paling sedap ialah lelaki berusia 7-8 tahun dengan daging berair seberat kira-kira satu kilogram. Beli hanya hidup, kerana disyorkan untuk menggunakannya dengan segera. Dilarang memasak lobster mati, kerana mikroba dan virus beracun membiak dengan serta-merta.

Varieti udang galah

Penampilannya mengingatkan setiap orang tentang udang karang yang biasa, kecuali dengan cakar yang diperbesar, tetapi rasanya masih sedikit berbeza. Lobster dibahagikan kepada beberapa jenis:

  • Berukuran Eropah cukup besar, beratnya semua 10 kilogram, dan mencapai panjang 90 cm.
  • Amerika (utara) lebih besar, beratnya 20 kg, dan panjangnya hampir satu meter. Atlantik adalah habitat, dan mereka juga mudah dibesarkan di ladang. Tetapi rasa krustasea ini hilang berbanding yang lain.
  • Orang Norway - di antara lobster - adalah spesies terbaik. Panjangnya hanya 22 cm.

Lobster untuk syarikat

Sekiranya kita membincangkan perbezaan antara lobster, lobster dan lobster, maka yang terakhir ini juga dikreditkan kepada krustasea, tetapi dari keluarga lain:

  • Penampilannya sangat berbeza: cakar mereka jauh lebih lemah.
  • Mereka memanjang lebih lama dan lebih nipis.
  • Tidak menggunakan empat, tetapi lima pasang kaki.
  • Lobster masih mempunyai misai yang panjang.
  • Warna karapas berwarna merah terang, padat dengan bintik-bintik coklat.

Duri kecil yang tersebar di cangkang berfungsi sebagai perlindungan, bukannya perlindungan yang hilang dengan cakar. Lobster boleh disebut versi canggih dari lobster besar. Tetapi ini adalah kesan yang mengelirukan. Panjangnya melebihi ukuran dan peregangan sepanjang 60 cm.

Penasaran: pernah menangkap seorang individu dengan berat 16.5 kg dan panjang lebih dari 1 m, jatuh ke dalam Guinness Book of Records yang terkenal.

Mengenal satu sama lain

Lobster sangat bermanfaat kerana kandungan proteinnya yang tinggi, yang melebihi kandungan protein dari semua krustasea lain..

Ini adalah protein tinggi, dan pada masa yang sama produk unik kalori rendah, dengan sedikit dos lemak. Lobster adalah peneraju simpanan natrium, yang diperlukan seseorang untuk menormalkan tekanan darah dan kesejahteraan umum. Ia juga kaya dengan asid amino, vitamin, fosforus, kalium, zat besi, kalsium yang berguna. Lobster dibenarkan untuk diet apa pun.

Untuk maklumat anda: di Rusia, per kilogram lobster, harga rata-rata adalah dari 1500 hingga 2,000 rubel.

Bagaimana lobster berbeza dengan lobster? Dan siapa lobster?

Menu harian seseorang jarang merangkumi makanan laut eksotik. Di kalangan penduduk Rusia, krustasea yang paling kerap dimakan adalah udang karang itu sendiri. Pada masa yang sama, setelah datang ke restoran yang mahal, anda boleh memesan hidangan krustasea yang jauh lebih besar - lobster atau lobster. Untuk dikenali sebagai gourmet dan orang yang memahami selok-belok dan perbezaan makanan ini, anda harus mengetahui lebih banyak maklumat mengenai setiap jenis makanan laut..

Siapa lobster dan lobster

Seseorang yang tidak begitu akrab dengan tema penduduk laut, persoalan perbezaan antara udang dan udang karang akan membawa jalan buntu. Lagipun, kedua-duanya adalah krustasea dengan cakar besar dan badan besar. Oleh itu, siapa yang memesan makanan tengah hari? Sebenarnya, memilih mana-mana nama, anda tidak akan ketinggalan, kerana memesan produk yang sama. Satu-satunya perbezaan antara lobster dan lobster adalah dalam bahasa asal nama..

Orang Inggeris dan semua orang yang berbahasa Inggeris memanggil udang karang besar ini "lobster", dan penutur Jerman memanggil "tukul".

Ciri khas

Krustasea ini tinggal di Laut Tengah dan Laut Utara, serta di lautan Atlantik dan Pasifik. Mereka berbeza dengan udang karang biasa hanya kerana cakarnya jauh lebih besar. Dengan bantuan cakar, krustasea mendapat makanan, mempertahankan diri dan bergerak. Di permukaan anggota badan ini terdapat gigi dengan ukuran dan kekerasan yang berbeza. Yang kecil adalah untuk tisu lembut, dan yang besar adalah untuk merobek makanan keras. Kekuatan dan kekuatan cakar lobster membolehkan anda merebut mangsa dengan serta-merta dan menjaganya hampir tidak bergerak.

Selain cakar yang kuat, lobster memiliki empat pasang cakar di bawah cangkang, dengan bantuannya bergerak di sepanjang dasar laut dan di darat. Tisu lembut arthropod ini tersembunyi di bawah cengkerang yang selamat. Warna orang dewasa berwarna kehijauan dengan warna coklat. Ini memungkinkan untuk menyamarkan dengan mudah di alga dan di permukaan batu, kerana udang galah suka berjemur di kawasan berbatu.

Lobster adalah pemangsa secara semula jadi. Mereka makan ikan kecil, moluska dan semua jenis makanan laut. Memburu pada waktu malam.

Jangka hayat lobster (lobster) adalah hingga 50-70 tahun. Berat udang galah dewasa tidak lebih daripada 1.5 kg. Tetapi kerana ini adalah makanan istimewa, orang dewasa jarang hidup walaupun 20-30 tahun, sejak mereka ditangkap.

Lobster dianggap paling sedap berusia tujuh atau lapan tahun, yang bahkan tidak seberat satu kilogram. Lobster dijual hanya hidup, kerana anda perlu memakannya sebaik sahaja dimasak. Memasak udang galah boleh membahayakan diri sendiri. Dalam bangkai mati, virus dan mikroba berbahaya membiak dengan cepat.

Bagi pencinta makanan laut, terdapat jenis krustasea lain - udang karang. Tidak seperti sahabat mereka, mereka tinggal di perairan hangat, mereka tidak dapat dijumpai di laut, hanya di lautan Pasifik dan Atlantik.

Perbezaannya dapat dilihat secara visual, udang galah tidak mempunyai cakar besar, badannya lebih panjang dan tidak sebesar. Dan warna lobsternya berbeza - mereka dapat dikenali dengan warna merah-coklat mereka. Terdapat duri di cangkerang.

Dalam penampilan, lobster kelihatan lebih besar dan mengancam, lobster adalah sejenis versi canggih. Tetapi dari segi ukuran, yang terakhir jauh lebih besar daripada relatifnya. Panjang lobster berduri 60 cm.

Dalam "Guinness Book of Records" satu kes direkodkan ketika seorang individu ditangkap panjang lebih dari satu meter dan berat 16.5 kilogram.

Penyediaan

Kelebihan lobster adalah kandungan proteinnya yang tinggi. Ia mengatasi krustasea lain dalam kandungan protein. Lobster adalah makanan berprotein tinggi, rendah kalori dan rendah lemak. Kaya dengan asid amino penting, kalsium, kalium, vitamin, fosforus dan zat besi. Produk ini adalah salah satu sumber natrium utama. Kandungan sodium lobster mempunyai kesan positif terhadap ingatan, tekanan darah dan kesejahteraan. Ini adalah produk yang bagus untuk orang yang melihat diet mereka dan jumlah lemak dan kalori dalam makanan mereka. Sukar untuk mencari makanan yang melarang pengambilan lobster.

Sebelum memasak lobster (lobster), ingat bahawa terdapat kontraindikasi terhadap penggunaan makanan laut ini. Krustasea tidak boleh dimakan oleh mereka yang alah kepada makanan laut. Lobster tidak boleh dimakan terlalu kerap bagi orang yang menghidap penyakit kardiovaskular, gout. Ini kerana lobster mengandungi kolesterol dan purin. Tetapi jika anda hanya menikmati rasa makanan laut ini, makanan tersebut tidak akan membahayakan kesihatan anda..

Harga rata-rata untuk lobster di Rusia ialah 1500-2000 rubel per kilogram.

Lobster disumbat, dan medali dibuat dari dagingnya. Selalunya, krustasea disajikan secara keseluruhan, setelah mendidih. Untuk memperkayakan rasa, sos disajikan dengan udang galah. Sup, mousses dan bahkan aspic dibuat dari daging lembut..

Lobak kukus

Lobster (lobster) datang untuk menyimpan rak dalam pelbagai bentuk: hidup, beku, beku. Juga hanya cakar atau ekor lobster yang dijual. Sekiranya lobster beku, ia mesti dicairkan (dalam air sejuk atau dibiarkan seketika pada suhu bilik) dan dibasuh. Sekarang produk perlu dimasak. Tetapi sebelum memasukkan lobster ke dalam periuk, pasangkan cakar dengan gelang getah atau yang lain. Ini dilakukan untuk mengelakkan kecederaan..

Ambil lobster dan masukkan ke dalam periuk air mendidih. Pilih ukuran kuali mengikut ukuran makanan masa depan. Sebaiknya letakkan kepala krustasea terlebih dahulu. Tutup periuk dan masak selama 15 minit. Masukkan daun salam, lemon atau bawang ke dalam air secukupnya.

Setelah udang galah (lobster) bertukar menjadi merah terang, ia sudah siap. Tetapi jangan tergesa-gesa mengeluarkan lobster jika berubah menjadi merah sebelum 15 minit - masih berpandukan waktu. Perhatikan juga: jika 15 minit berlalu dan udang karang masih belum cukup merah, tahan selama beberapa minit lagi..

Menyembelih udang galah

Oleh itu, lobster dimasak, apa yang perlu dilakukan seterusnya? Di sinilah bahagian yang ditakuti oleh banyak orang - pemotongan lobster..

Untuk memotong, anda memerlukan beberapa alat bantu: pisau dan gunting. Perlu diperhatikan bahawa bahagian lobster yang paling sedap adalah kaki, cakar dan ekor..

Apabila lobster yang dimasak sejuk, lepaskan gelang getah dari cakar. Sekarang perlahan-lahan mencabut cakar di mana mereka menyambung ke badan. Tanggalkan bahagian bawah cakar. Gerakkan ke sisi dan tarik dengan lembut. Daging harus kekal di bahagian bawah cakar.

Lakukan ini dengan kedua penjepit. Sekarang ambil pisau dapur besar dan pukul cakar dengan bahagian belakang pisau. Pukul sehingga anda memisahkan cakar menjadi dua. Sekarang anda boleh mengeluarkan daging udang galah dengan mudah.

Tanggalkan ekor lobster dari batang badannya. Gunakan tangan kiri anda untuk mencengkam badan lobster dan lepaskan ekor dengan kanan dan hati-hati dengan kanan. Sekarang biarkan ekor melengkung menjadi bola. Letakkan telapak sebelah tangan pada ekor, dan tekan yang pertama dengan yang lain. Tekan sehingga anda terdengar masalah.

Tekanan dari tangan anda akan menyebabkan cengkerang pecah dan ekornya akan pecah. Sekarang anda boleh memisahkannya sepenuhnya di sepanjang garis kesalahan dan mengeluarkan daging.

Resepi

Lobster di bawah tiga sos

  • Bahan-bahan:
  • udang galah - 4 keping.
  • tarragon - 1 sudu kecil.
  • cuka wain - 50 ml
  • minyak zaitun - 50 ml
  • garam - secubit
  • lada hitam tanah - 1/4 sudu kecil.
  • bawang putih - 3 ulas
  • sawi manis - 3 sudu besar.
  • mayonis - 1 sudu besar.
  • yogurt - 2 sudu besar.
  • mustard panas - 2 sudu besar.
  • serbuk mustard - 1/4 sudu kecil.
  • lada merah tanah - 2/4 sudu kecil.
  • selasih - 1/4 cawan segar atau 2 sudu kecil kering
  • bawang hijau - 2 anak panah.
  • krim masam - 120 g
  • jus lemon - 1 sudu besar.

Tuangkan air (sepertiga isi padu) ke dalam periuk besar, letakkan lobster dan tutup. Didihkan selama 15 minit dengan api kecil. Masukkan lobster dengan serbet dan hidangkan dengan tiga sos.

Lobak rebus dengan sos yang berbeza

Sos ke-1. Campurkan cuka wain, minyak zaitun dan tarragon. Masukkan garam, 1 ulas bawang putih, 1 sudu kecil. sawi manis dan lada hitam.

Sos ke-2. Campurkan mayonis, yogurt, 2 sudu besar. sawi manis, mustard panas, 1/4 sudu kecil setiap satu serbuk mustard dan lada merah tanah.

Sos ke-3. Ambil kemangi segar atau kering, potong bawang hijau. Cairkan sedikit mentega dalam senduk, masukkan 2 ulas bawang putih, bawang, selasih di sana dan reneh selama 2 minit, kacau selalu. Keluarkan senduk dari api dan tuangkan campuran ke dalam krim masam, tambah 1/4 sudu kecil. lada merah tanah dan 1 sudu besar. jus lemon.

Lobster digoreng dengan sos halia

  • udang galah - 1 (750-900 g)
  • bawang - 1-2 keping.
  • akar halia
  • garam dan gula - secubit masing-masing
  • minyak bijan
  • lada - 1 secubit
  • tepung jagung - 1 sudu kecil.
  • air - 2 sudu besar.

Potong lobster, keluarkan daging, bilas. Keringkan dengan tuala kertas, potong kecil, taburkan dengan tepung jagung. Goreng dengan api yang tinggi dalam minyak. Masukkan halia parut, bawang, 2 sudu besar. minyak, perasa, kacau rata dan reneh selama satu minit lagi. Kemudian, kacau selalu, tambah 1 sudu kecil. tepung jagung, dicairkan dalam 2 sudu besar. air, dan segera matikan api.

Asparagus dengan lobster dalam sos oren berkrim

  • krim (33% lemak) - 100 ml
  • jus oren - 30 ml
  • halia (segar) - 10 g
  • asparagus - 60 g
  • udang galah (daging) - 100 g
  • Keju Belanda - 30 g
  • garam, lada - secukup rasa.

Asparagus dengan udang galah

Keluarkan daging lobster dengan teliti dari cengkerang, selamatkan cakarnya. Campurkan krim dan jus oren yang baru diperah, masukkan halia cincang halus, sejat sehingga kuah pekat diperoleh, tambah garam dan lada secukup rasa, campurkan. Untuk sos, gunakan jus yang baru diperah, ia menguap sekata.

Potong hujung asparagus yang berkayu, tumis dalam air mendidih dengan penambahan garam dan gula secukup rasa. Panaskan daging lobster dengan cepat dalam sos yang dihasilkan. Letakkan asparagus panas dan lobster di atas pinggan, hias dengan helai nipis keju dan lobster.

Lobak memasak

Dalam memasak, mereka menggunakan perut dan ekor lobster secara eksklusif. Dagingnya dianggap sebagai makanan istimewa. Langoust memberi rawatan panas. Selalunya ia dibakar, direbus dan dipanggang. Sup, makanan ringan, salad dan hidangan utama disediakan berdasarkannya. Untuk pelbagai rasa, perapan dan sos digunakan. Lobster dimasak seperti udang galah, hanya perlu diingat bahawa ia adalah produk yang lebih halus..

Anda perlu memasaknya dalam air masin. 4 minit pertama api kuat, maka api harus dikurangkan menjadi sederhana. Masa rawatan haba bergantung secara langsung pada ukurannya. Jadi, jika berat lobster adalah 0.5 kg, maka ia akan masak selama 12-13 minit. Untuk setiap 0.5 kg tambahan, tambahkan 5 minit. Kesediaan lobster akan ditunjukkan oleh cangkang merah terang..

Tiram, udang galah dan bass laut. Bagaimana makanan orang miskin menjadi makanan orang kaya.

Hari ini lobster (nama lain untuk lobster) di atas meja adalah sifat terpuji bagi makan malam yang mahal. Tetapi semasa koloni Inggeris pertama di New England pada abad ke-17, terdapat banyak dari mereka sehingga mereka dikumpulkan tepat di pantai dan digunakan sebagai baja untuk ladang atau umpan untuk ikan, sambil memanggil mereka sebagai lipas laut.

Lobster yang sekarang mahal itu pernah dianggap makanan orang miskin dan diberi makan kepada hamba, tahanan dan pelayan.

Yang terakhir bahkan menggugat kota Massachusetts, menuntut agar mereka diberi makan udang galah tidak lebih dari tiga kali seminggu. Tidak menghairankan bahawa ketenaran terkenal pada krustasea sejak sekian lama.

Hanya menghampiri pertengahan abad ke-19, lobster secara beransur-ansur muncul ke permukaan dan mulai diminati. Ini berlaku kerana tiga sebab. Pertama, landasan kereta api berkembang secara aktif dan akhirnya menghubungkan pusat dengan pantai. Kedua, orang belajar mengawet makanan: pada tahun 1825, kaedah mengawetkan salmon, tiram dan udang karang dalam tin dipatenkan di Amerika Syarikat. Dan ketiga, pelancongan domestik mulai berkembang, di mana Boston, di perairan pesisirnya yang begitu banyak udang hidup, menjadi popular di kalangan penduduk New York dan Washington. Mereka dengan senang hati makan udang rebus yang murah, dan kemudian kembali ke rumah mereka dan merindui rasanya. Jadi secara beransur-ansur, bahkan sebelum Perang Dunia II, lobster menjadi produk yang diinginkan, di mana orang-orang bersedia membayar wang yang baik..

Meneruskan tema laut, seseorang tidak dapat tidak mengingati tiram. Hari ini, mereka sering memancing di es di tempat-tempat yang mahal, dan pada abad ke-17 mereka menimbun timbunan gerobak-gerai peniaga. Sebelumnya, di New York, koloni tiram pesisir begitu luas sehingga sejak lama dipercayai bahawa sehingga separuh daripada semua tiram di dunia tinggal di dalamnya.!

Ini adalah makanan ringan yang sangat popular sehingga Kepulauan Ellis dan Liberty (yang terakhir sebenarnya mempunyai patung terkenal) dulu disebut Kepulauan Tiram, Kecil dan Besar. Dan salah satu jalan di Manhattan masih disebut Pearl Street (mutiara dalam terjemahan dari bahasa Inggeris - "pearl"): dulu semuanya dipenuhi dengan kerang moluska.

Pada masa itu, tiram selalu dituai, dijual di jalanan dan di bar tiram, di mana mereka dimasak dengan segala cara yang mungkin: mereka digoreng dalam mentega, ditambahkan ke rebusan, dimasukkan ke dalam goreng dan di dalam kuali dengan wain. Pada akhir abad ke-19, 6 juta tiram dapat dilihat setiap hari diikat dengan tongkang di sepanjang garis pantai. Terdapat begitu banyak di antara mereka yang bahkan orang New York yang kelaparan selalu mendapat roti dan tiram..

Tidak menghairankan, pada awal abad kedua puluh, koloni kerang habis. Perdagangan berkembang, penduduk tempatan bertambah, dan secara beransur-ansur badan air menjadi sangat tercemar sehingga mustahil untuk memakan tiram tempatan pada tahun 1930-an. Ini menyebabkan kenaikan harga dan pembentukan imej tiram baru: mulai sekarang, ini adalah produk status bukan untuk semua orang. Sungguh lucu bahawa dia memulakan perjalanannya ke masyarakat tinggi dengan kata-kata Sam dalam "Posthumous Papers of the Pickwick Club" oleh Charles Dickens: "Kemiskinan dan tiram selalu berganding bahu.".

Suatu ketika dahulu, dan bagi orang miskin Perancis, tiram menggantikan daging. Tetapi kerana perburuan sepanjang tahun, mereka juga mulai berakhir, dan kemudian pihak berkuasa mulai mengenakan sekatan terhadap nelayan. Ngomong-ngomong, dalam pengumpulan undang-undang Kerajaan Rusia dari tahun 1901 ada undang-undang mengenai larangan penangkapan sementara untuk memancing tiram di Teluk Gudauta di Laut Hitam. Mengapa larangan tersebut diperkenalkan tidak diketahui, tetapi mungkin ini juga disebabkan oleh penurunan populasi kerang secara umum..

Sememangnya, seiring berjalannya waktu, setiap produk yang diminati menjadi kurang. Ini boleh menyebabkan kenaikan harga dan menaikkannya ke peringkat mewah..

Begitu juga dengan kaviar hitam, dan dengan foie gras, dan dengan sushi. Dan makanan ini akan berkali-kali dengan makanan lain yang biasa digunakan orang untuk makan, tetapi pada suatu hari akan menjadi sukar diperoleh..

Lebih menarik lagi ialah kisah-kisah yang berkaitan dengan memikirkan semula produk atau penempatan semula mereka..

Di luar pantai Chile dan Argentina, ada ikan yang tidak disebut oleh orang lain sebagai "emas putih". Ini adalah salah satu juadah paling premium dan didambakan yang banyak diburu oleh banyak restoran. Ikan Gigi Patagonian yang terkenal. Tidakkah anda pernah mendengar raksasa kelabu ini dengan batang gigi yang keluar dari mulut bengkok dengan bibir cemberut besar? Malah nelayan Amerika Selatan tidak begitu menyukainya dan lebih kerap mereka membuangnya, kerana mereka tidak tahu apa yang harus dilakukan dengan ikan segar dan berminyak ini..

Ini sampai tahun 1977, ketika pembeli Amerika Lee Lanz memutuskan untuk membeli ikan bilis di pasar tempatan dan mencubanya di rumah. Setelah menggorengnya, dia melihat tekstur lemak halus, yang tidak mempunyai rasa "tambahan". "Kanvas kosong di mana untuk melukis karya masakan," - jadi Mr. Lanz mungkin berseru ketika dia merasakan ikan patagonian.

Hanya satu benda yang tersekat seperti tulang di kerongkongnya - namanya sendiri. Dia faham bahawa dengan "ikan gigi" anda tidak boleh berenang jauh. Perlu ada nama yang sesuai, yang akan dibeli dengan batu karang. Jadi di Amerika Latin yang jauh, bass laut Chile yang terkenal "diciptakan" - salah satu wakil kerajaan akuatik yang paling indah.

Pasti anda hanya pernah mendengar ulasan hangat mengenainya. Nama baru pertama kali disukai oleh orang Amerika, dan kemudian oleh orang lain. Penjualan secara beransur-ansur meningkat, dan pada tahun 1994, FDA mengenali nama Lanz sebagai alternatif di pasaran. Caranya berjaya, namun ternyata berbahaya bagi populasi spesies tersebut.

Dalam sejarah, ini telah dilakukan lebih dari sekali. Tetapi mungkin permainan ini paling baik dimainkan oleh nelayan lobster dari Maine: sejak sekian lama mereka memanggil kaviar landak laut hanya "telur pelacur" sehingga mereka menyedari bahawa nama Jepun "uni" dapat dijual dengan lebih baik. Agak lucu bahawa kami menukar nombor yang sama dengan landak laut ketika kami mula memanggil kaviar kelenjar pembiakan mereka (gonad). Setuju bahawa jauh lebih mudah untuk menjual dengan cara ini. Paling tidak - sebelum ayat sebelumnya.

Apa yang anda bayangkan apabila anda melihat ungkapan "mutiara Aphrodite"? Apa sahaja yang anda tarik di kepala anda sekarang, tidak mungkin siput anggur dan tukang kunci muncul di sana. Namun, itu adalah tukang kunci Perancis yang pernah memutuskan untuk merasakan kaviar siput anggur, yang dijumpainya di ruang bawah tanah sebuah restoran lama. Di hadapannya, tentu saja, mereka juga melakukan ini, tetapi dia melangkah lebih jauh dan mengatur peternakan siputnya sendiri, di mana, bersama isterinya, dia mulai mengumpulkan bola lutsinar ini "dengan rasa musim luruh dan hutan".

Siput hanya bertelur dua kali setahun, setiap satu sudu teh. Kemudian penternak menyusunnya, hanya memilih bola bulat, genap, dan rendam dalam larutan masin. Selepas itu, telur memperoleh warna putih matte yang indah, oleh itu nama "mutiara Aphrodite" atau "mutiara escargot" (escargot adalah hidangan siput Perancis yang indah). Menurut rasanya, kaviar siput dikatakan sama seperti hitam mungkin. Ia juga mahal: 500 gram diberikan dengan harga $ 1000.

Lebih-lebih lagi, setiap pengeluar mengatakan bahawa proses menanam dan merawat siput sangat sukar dilakukan. Secara harfiah setiap orang mengeluh bahawa siput perlu membuat keadaan khas: menjaga suhu, kelembapan, cahaya dan makanan tertentu. Seolah-olah lembu atau babi memerlukan perawatan yang lebih sedikit.

Ngomong-ngomong, siput adalah hermafrodit, yang bermaksud bahawa setiap individu boleh bertelur. Mereka juga mengambil sedikit ruang, dan anda sudah dapat membuat perniagaan dengan baik pada satu meter persegi. Tetapi perlu mengeluh tentang kerja keras, jika tidak, semua orang akan mula menanam kaviar, dan tidak lama lagi harganya tidak akan lebih mahal daripada telur ayam. Sementara itu, produknya baru, jarang muncul di restoran dan dianggap keseronokan gastronomi, kita dapat menikmatinya dengan harga keseluruhan lembu..

Kebaharuan dan kelangkaan adalah faktor utama yang mempengaruhi harga produk secara langsung, dan merekalah yang menaikkannya dan menjadikannya berprestij di mata pengguna. Kadang-kadang ia adalah penghormatan kepada fesyen, dan kadang-kadang permintaan sebenar untuk bahan langka..

Pengarang Vsevolod Ostakhnovich

Saluran Telegram Makanan & Sains Vsevolod Ostakhnovich

Lobster atau lobster

Ketika ditanya bagaimana lobster berbeza dengan lobster, banyak yang tidak dapat memberikan jawapan yang dapat difahami. Tetapi pada masa yang sama, kebanyakan dari mereka percaya bahawa ini adalah dua makhluk yang sama sekali berbeza dari kelas krustasea. Pada hakikatnya, kedua nama ini mempunyai makna yang sama, yang ditafsirkan oleh orang yang berbeza dengan cara mereka sendiri. Orang Perancis mempunyai udang galah, Inggeris mempunyai udang galah. Itu semua perbezaannya.

Lobster tinggal di perairan lautan Atlantik dan Pasifik, di laut Utara dan Mediterranean. Di restoran di banyak negara, ia dianggap sebagai makanan istimewa. Perikanannya kurang dikendalikan oleh agensi kerajaan, yang akhirnya menyebabkan penurunan jumlah penduduknya. Lobster digunakan bukan sahaja untuk penyediaan hidangan yang lazat, tetapi juga sebagai baja pertanian yang berharga. Ia tidak murah, jadi tidak semua orang mampu membeli hidangan lobster. Hanya orang kaya yang mampu memperoleh kemewahan seperti itu..

Yang paling biasa adalah udang galah Amerika. Secara luaran, ia kelihatan seperti udang karang, hanya cakarnya yang jauh lebih besar, dan warnanya lebih gelap. Jangka hayat boleh mencapai 100 tahun, tetapi sebilangan kecil dapat bertahan hingga usia ini. Sebilangan besar dari mereka menjadi mangsa nelayan dan mengakhiri keberadaan mereka lebih awal. Ini disebabkan oleh daging mereka, yang sangat diminati..

Namun terdapat perbezaan tertentu antara lobster dan lobster, yang terletak pada warnanya. Lobster berwarna hijau tua, yang membantunya bersembunyi di kelodak dan alga. Lobster lebih suka medan berbatu, dan oleh itu nada hijau-coklat berlaku pada warnanya. Baru-baru ini, kita menyaksikan mutasi kedua-dua spesies, yang menyebabkan perubahan warna mereka. Kini anda dapat mencari: individu putih, kuning, biru, merah, atau bahkan pelbagai warna secara umum.

Cakar lobster hanya besar dan tidak sesuai dengan ukuran badannya. Mereka untuknya sebagai alat perlindungan dan alat untuk makanan, dan juga melakukan banyak fungsi lain. Selain cakar, krustasea memiliki empat pasang kaki, dengan bantuan mereka bergerak dengan baik di dasar laut dan di darat.

Lobster memakan moluska, ikan kecil, tiram. Dia pergi memburu pada waktu malam. Pada siang hari dia lebih suka duduk di tempat terpencil.

Cengkerang merangkumi sebahagian besar badan krustasea dan melindungi tisu lembutnya. Semasa lobster tumbuh, ia berubah berulang kali. Carapace baru terlalu lembut, dan agar tidak mencederakannya, udang karang keluar di darat. Di sana dia kekal sehingga perisai barunya semakin kuat..

Lobster tumbuh dengan sangat perlahan. Selama lima belas tahun, berat badan mereka hanya satu kilogram..

Krustasea membiak dengan cukup baik, tetapi keturunannya tidak selalu berjaya. Tugasnya rumit oleh fakta bahawa wanita dilahirkan sangat jarang. Mengetahui hal ini, nelayan, setelah menangkap udang galah dengan kaviar, membuat sayatan kecil di siripnya dan melemparkannya kembali ke laut. Sayatan adalah sejenis ciri khas krustasea. Sekiranya dia kembali jatuh ke dalam jaring ikan, dia pasti akan dibebaskan. Oleh itu, nelayan berusaha meningkatkan jumlah penduduknya..

Lobster sangat produktif. Dalam masa dua tahun, betina meletakkan hingga 10,000 larva. Tetapi itu tidak bermakna mereka semua akan menjadi lobster atau lobster. Hanya 0.1% yang bertahan. Selebihnya akan mati atau dimakan oleh pemangsa. Larva dilahirkan dari telur yang dibawa oleh lobster betina di bawah ekornya..

Hanya udang galah yang dimakan. Anda tidak boleh makan krustasea mati. Tubuhnya dihuni oleh sejumlah besar bakteria, yang, setelah kematiannya, berkembang biak pada kadar yang luar biasa, sambil melepaskan bahan toksik.

Lobster

Lobster (lobster) adalah haiwan laut dari urutan krustasea decapod. Ini adalah spesies komersial yang berharga, daging yang selalu dianggap makanan istimewa. Sebenarnya, lobster adalah udang karang laut, yang berbeza dari yang terakhir pada anggota badannya yang besar dan berukuran besar. Lobster hidup sepanjang hayat - sehingga 70 tahun. Pada masa yang sama, berat satu spesimen yang telah mencapai usia lima tahun jarang melebihi 1 kg.

Lobster hidup di semua laut kecuali Baltik dan dihargai kerana komposisi yang kaya dengan keseimbangan. Ini adalah salah satu makanan protein yang paling sihat di sekitar. 100 g daging lobster mengandungi 1/2 dari keperluan harian tubuh untuk selenium, 1/3 - dalam yodium, 1/6 - kalsium, magnesium.

Dengan penggunaan makanan laut secara berkala, keadaan sistem kardiovaskular, hati dan komposisi darah bertambah baik. Selain itu, daging udang galah adalah afrodisiak kuat yang dapat menormalkan fungsi seksual pada lelaki..

Deskripsi umum

Lobster adalah ahli keluarga invertebrata dengan badan panjang, ekor berotot besar. Mempunyai sepuluh pasang anggota badan, yang mana yang pertama adalah yang terbesar dan paling kuat. Tubuh arthropod adalah eko-kerangka pelindung yang kaku, yang terdiri dari perut, ekor dan cephalothorax, yang ditutup dengan cangkang chitinous. Lobster sentiasa tumbuh, mencair secara berkala. Di kepala ada mata, misai panjang, yang menolong haiwan itu menavigasi di persekitaran yang berlumpur di dasar laut dan lautan. Kerana kepekatan tembaga yang tinggi, darah krustasea berwarna biru.

  • Deskripsi umum
  • Komposisi kimia
  • Dalam memperjuangkan kesihatan
  • Berhati-hati dengan lobster
  • Menjaga belia
  • Makanan tambahan, kulit tiruan, penurunan berat badan
  • Aplikasi memasak
  • Perbezaan antara lobster dan lobster
  • Cara makan
  • Peraturan pemilihan dan penyimpanan
  • Pengeluaran

Menariknya, jisim lobster terbesar yang ditangkap dalam keseluruhan sejarah umat manusia ialah 20.2 kg. Spesimen besar ditangkap di lepas pantai Kanada.

Lobster adalah centenarian sejati, yang usia sebenarnya sukar ditentukan. Menariknya, semakin tua udang karang laut, semakin kuat kesuburannya dan semakin banyak keturunannya. Fenomena ini dijelaskan oleh keanehan struktur kromosom, pada akhir urutan DNA yang terdapat telomer. Sebagai peraturan, enzim pengurangan seperti itu tidak ada pada vertebrata. Pada masa yang sama, adalah perlu untuk mempertimbangkan fakta bahawa semasa molting hingga 15% lobster mati akibat keletihan. Selebihnya 85% invertebrata tumbuh sepanjang hayatnya, mencapai ukuran yang mengagumkan. Dengan bertambahnya usia, exoskeleton mula merosot, yang menyebabkan kematian arthropod.

Lobster tinggal di pinggir pantai di dasar berbatu, berpasir dan berlumpur. Haiwan hidup bersendirian di liang di bawah batu atau di celah. Mereka omnivora, tetapi mereka lebih suka mangsa hidup (ikan, moluska, cacing, krustasea). Terdapat kes kanibalisme (dalam tahanan). Secara semula jadi, arthropoda dapat memakan kulitnya yang lama setelah dicairkan. Udang karang bergerak perlahan di sepanjang dasar. Apabila bahaya dikesan, mereka mampu mempercepat hingga 5 m / s.

Rata-rata, panjang dewasa berbeza-beza antara 25-50 cm.

Nilai lobster bergantung pada kekerasan cengkerang dan usia haiwan. Kelezatan terbesar ditunjukkan oleh spesimen yang baru-baru ini menumpahkan cengkerang lama mereka, daging mereka mempunyai rasa yang lebih tinggi. Pada masa yang sama, cangkang baru belum kasar, tetapi nipis seperti kertas.

Menariknya, di kawasan pesisir, hidangan lobster berharga $ 8-10, sementara di restoran Paris, harganya meningkat 10 kali ganda.

Komposisi kimia

100 g daging udang rebus mengandungi 89 kcal, 78,11 g air, 19 g protein, 2,14 g abu dan 0,86 g lemak. Bahagian asid amino tidak penting ialah 9.387 g, penting - 8.972 g.

Komposisi lemak makanan laut diwakili oleh omega-9 - 0,215 g, omega-3 - 0,257 g, omega-6 - 0,075 g. 100 g daging arthropoda mengandungi 0,34 g asid lemak tak jenuh ganda, 0,253 g tak jenuh tunggal, 0,208 g tepu, 0,013 g lemak trans dan 0.146 g kolesterol.

Oleh kerana komposisi trigliserida yang langka, kandungan kalori rendah, makanan laut diklasifikasikan sebagai makanan diet dan disyorkan untuk digunakan oleh orang yang menderita obesiti. Kelimpahan protein dalam komposisi mendorong pencernaan makanan jangka panjang dan, dengan itu, penurunan rasa lapar dalam jangka masa yang lama. Di samping itu, tubuh menghabiskan banyak tenaga untuk menguraikan makanan protein, membakar simpanan lemak.

Protein yang terkandung dalam daging udang galah mempercepat tindak balas biokimia dalam badan, bertindak sebagai enzim. Selain itu, mereka bertanggung jawab atas fungsi pengangkutan, menyediakan bekalan oksigen ke tisu..

Makanan laut adalah bahagian penting dalam diet harian atlet. Oleh kerana komposisi asid amino yang kaya, mereka berfungsi sebagai asas "pembentukan" untuk pembentukan tisu penghubung, membran, otot, tulang.

Ingat, mustahil untuk mendapatkan jisim otot tanpa memakan makanan protein yang sihat..

Nombor jadual 1 "Komposisi kimia lobster"
NamaKandungan nutrien setiap 100 g produk, mg
Vitamin
Kolin (B4)80.9
Niacin (B3)1.83
Asid pantotenik (B5)1,667
Tokoferol (E)1.0
Pyridoxine (B6)0.119
Tiamin (B1)0.023
Riboflavin (B2)0.017
Asid folik (B9)0.011
Cyanocobalamin (B12)0.00143
Retinol (A)0.001
Makronutrien
Natrium486.0
Potasium230.0
Fosforus185.0
Kalsium96.0
Magnesium43.0
Unsur surih
Zink4.05
Tembaga1.55
Besi0.29
Selenium0.0731
Mangan0.065

Kompleks vitamin-mineral lobster adalah kaedah terbaik untuk menguatkan sistem imun dan meningkatkan daya tahan terhadap jangkitan dan virus. Kalium dalam kombinasi dengan asid lemak menghalang perkembangan hipertensi, menyokong sistem kardiovaskular.

Dalam memperjuangkan kesihatan

Menariknya, walaupun pada abad ke-19, lobster hanya digunakan sebagai baja semula jadi ladang dan umpan semula jadi ikan. Terdapat lebih daripada 100 jenis lobster pada masa ini. Walau bagaimanapun, kerana pengekstrakan berterusan dan kemustahilan pembiakannya dalam keadaan buatan, populasi sentiasa berkurang..

Warna lobster bergantung pada spesies arthropod dan boleh berkisar dari kelabu-hijau hingga biru-hijau (mentah). Spesimen yang paling berharga dan enak dianggap sebagai lobster Atlantik (Norwegia), dan yang terbesar adalah yang terdapat di Eropah, ia boleh tumbuh hingga 1 m panjangnya, menambah berat badan hingga 10 kg.

Lobster adalah produk protein makanan, sumber asid lemak tak jenuh ganda (omega-3), asid amino penting, vitamin B.

  1. Menguatkan dinding saluran darah, mencegah perkembangan aterosklerosis, menurunkan tekanan darah (PUFA).
  2. Menormalkan fungsi sistem pembiakan, mendorong pengeluaran testosteron dalam tubuh lelaki.

Kerana kandungan zink dan proteinnya yang tinggi, daging udang galah dikenali sebagai afrodisiak semula jadi.

  1. Memisahkan asid lemak berbahaya, menahan penyerapannya, memperbaiki peristalsis usus dan proses pencernaan makanan (kitin).
  2. Menguatkan sistem imun, melindungi daripada pertumbuhan tumor ganas (vitamin E).
  3. Memulihkan kerja sistem saraf, meningkatkan prestasi mental (vitamin B).

Untuk meningkatkan kesihatan dan merasakan kesan yang baik dari produk pada tubuh, lobster disarankan untuk dimakan sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, 100-150 g.

Oleh kerana kos yang tinggi, kerana kekurangan kuantiti, lobster dapat berbaring di rak kedai untuk waktu yang lama. Oleh itu, dalam proses memilih makanan laut, anda perlu sangat berhati-hati untuk tidak membeli barang yang rosak. Pastikan krustasea segar. Untuk melakukan ini, anda perlu memeriksa cengkerang. Ia mestilah bebas dari bintik-bintik, penyok, berwarna sekata dan keras. Produk segar mengeluarkan bau laut.

Berhati-hati dengan lobster

Kanser laut adalah makanan pantang larang bagi penghidap alergi dan penghidap gout. Daging haiwan itu mengandungi zat purin yang menyumbang kepada pengumpulan asid urik dalam tisu. Yang terakhir, pada gilirannya, memperburuk perjalanan penyakit ini..

Kerana kehadiran kolesterol dalam komposisi, orang tua harus membatasi pengambilan makanan laut. Jika tidak, tahapnya dalam badan boleh meningkat, yang meningkatkan risiko terkena aterosklerosis, strok, infark miokard..

Menjaga belia

Cangkang lobster terdiri daripada kitin (kitosan) - bahan berharga yang digunakan dalam bidang kosmetologi untuk pengeluaran produk penjagaan rambut dan kulit. Sepanjang hayat, arthropoda secara berkala memperbaharui penutupnya, dan pada tahun pertama mereka mencair hingga 17 kali. Oleh itu, pengambilan mukopolysaccharide yang berharga tidak bermaksud kaedah membunuh haiwan. Cukup dengan menunggu sedikit (3-5 bulan) sehingga krustasea itu sendiri melemparkan cangkang pelindungnya.

Dalam industri kosmetik, kitin digunakan sebagai agen pelembap, pelembap, emolien, anti-radang dan agen pembentuk filem. Kerana biokompatibilitasnya yang tinggi dengan kulit, ia menunjukkan daya tahan air yang tinggi. Sebagai tambahan, kitin mempunyai muatan elektrostatik positif dan aktiviti bakteriostatik. Akibatnya, kekonduksian elektrik permukaan rambut meningkat, yang menyebabkan penghambatan cas, manifestasi sifat antistatik yang jelas, memudahkan proses menyikat, dan membuat helai menjadi halus. Ciri kitin ini digunakan untuk penghasilan produk penjagaan rambut..

Kelebihan kosmetik dengan kitosan:

  • meningkatkan daya tahan kulit terhadap faktor persekitaran;
  • mengaktifkan proses penjanaan semula;
  • melembapkan kulit;
  • memastikan penghantaran bahan aktif (unsur makro dan mikro) ke lapisan dalam dermis;
  • menggalakkan keremajaan kulit;
  • mempunyai tindakan antibakteria.

Chitosan ditambahkan ke sabun cair, produk gaya, krim, syampu, losyen rambut, ubat gigi, gel mandi, dan pelayan. Ia benar-benar tidak beracun, berinteraksi dengan baik dengan sel-sel hidup, sesuai untuk penjagaan kawasan sensitif badan dan wajah.

Untuk pelembapan intensif, produk yang mengandungi cangkang arthropod digunakan 1-2 kali seminggu..

Makanan tambahan, kulit tiruan, penurunan berat badan

Dari segi komposisi kimianya, kitosan yang diekstrak dari kulit pelindung lobster menyerupai selulosa. Polimer ini selamat untuk manusia. Oleh kerana sifatnya yang unik, bahan tambahan aktif secara biologi disiapkan berdasarkannya, yang menormalkan tindak balas imun, meningkatkan peredaran darah di dalam saluran, membersihkan getah bening, membuang sisa ubat, garam logam berat, radionuklida, racun dan racun, menyembuhkan luka. Ia adalah adsorben kuat yang menyerap toksin dari saluran gastrointestinal..

Chitosan, menjadi sumber glukosamin, merangsang penukaran serat kolagen ke dalam kulit dengan cepat, dan juga menghalang perkembangan barah.

Polimer semula jadi dari cangkang arthropoda digunakan dalam perubatan tradisional sebagai bahan jahitan hypoallergenic yang mampu menyerap sendiri. Di samping itu, kulit tiruan dibuat berdasarkannya dengan bantuan kecederaan trauma dermis. Chitosan digunakan dalam pembetulan kosmetik untuk penyembuhan luka tanpa parut.

Menariknya, produk berserat digunakan dalam proses pembuatan produk penurunan berat badan. Apabila memasuki badan, ia mengikat lipid, mencegah penyerapannya dengan perkumuhan bahan buangan selanjutnya. Oleh itu, kitosan dari lobster menghalang pengumpulan deposit lemak. Hanya satu molekul polimer semula jadi yang dapat menarik molekul trigliserida yang 8 kali beratnya.

Aplikasi memasak

Di rak kedai, lobster disajikan dalam bentuk hidup, beku atau tin. Lobster dianggap siap setelah memperoleh warna merah yang kaya. Dilarang keras mencelupkan udang karang laut ke dalam air mendidih, kerana haiwan tersebut menderita dan mati dalam 3 minit. Di Itali, denda 500 euro dikenakan untuk tindakan tersebut..

Sebelum memasak, udang karang dibunuh. Cara pertama - mereka diletakkan di dalam peti sejuk beku, yang kedua - badannya terkoyak separuh, yang ketiga - larutan khas disuntik ke otak, yang keempat - diisi dengan arus elektrik dalam pelepasan 5 A dengan voltan 110 V. Kaedah terakhir dianggap sebagai pilihan terbaik, di mana haiwan itu mati secara praktikal sepantas kilat, dalam masa 0.3 saat.

Lobster adalah hidangan gourmet mahal yang memenuhi menu restoran yang bagus. Walau bagaimanapun, penduduk laut tidak akan berlebihan di meja masakan rumah. Ini adalah makanan istimewa. Daging pekat di kaki, ekor, di bawah tempurung, serta kaviar "Coral" digunakan untuk makanan..

Lobster digunakan untuk menyiapkan soufflés, mousses, sup, salad, aspic, croquettes. Sangat menarik bahawa daging lelaki jauh lebih lembut, lebih enak daripada betina. Yang paling berharga tertumpu pada "leher" (ekor) lobster. Di kaki, cakar, dagingnya lebih padat, tetapi tidak kurang enak.

Kaedah yang paling popular untuk memasak lobster adalah: rebus keseluruhan, ekor panggang. Sebelum meneruskan penyediaan krustasea, ia dibekukan sebelum dibunuh.

Pilihan memasak No. 1 "Memasak keseluruhan"

  1. Cairkan udang galah, bilas.
  2. Isi periuk with dengan air, garam, berdasarkan 20 g natrium klorida per 1 liter cecair. Celupkan lobster ke dalam air mendidih, kepala ke bawah. Tutup bekas dengan penutup, tutup api.

Tempoh rawatan haba bergantung pada ukuran haiwan. Lobster, dengan berat hingga 0,6 kg, masak selama 15 minit, dari 0,6 kg hingga 0,9 kg - hingga 20 minit, dari 0,9 kg hingga 1,4 kg - hingga 25 minit, dari 1,4 kg hingga 2, 7 kg - hingga 28 minit, dari 2.7 kg hingga 3.5 kg - hingga 30 minit.

Sekiranya jisim haiwan laut melebihi 3.5 kg, jangka masa pemeliharaannya dalam air mendidih dikira berdasarkan pengiraan 4 minit untuk setiap 0,5 kg.

Lobster dianggap selesai apabila cangkangnya berubah menjadi merah terang..

  1. Keluarkan lobster dari kuali, letakkan di dalam pinggan hingga kering, sejuk.

Hidangkan keseluruhan dengan nutcracker untuk memecahkan cakar, secawan ghee, mangkuk untuk membuang cengkerang yang pecah.

Pilihan memasak No. 2 "Ekor panggang"

  1. Panaskan panggangan.
  2. Potong potongan ekor lobster menggunakan gunting dapur tajam dan masukkan tusuk. Garis pemotong harus berjalan di sepanjang pusat dari sisi bawah. Sikat ekor di kedua sisi dengan minyak zaitun.
  3. Letakkan tusuk sate di panggangan, potong sisi ke bawah. Masa memasak - 5 minit. Apabila daging berhenti menjadi telus dan cengkerang berubah menjadi merah terang, ini adalah isyarat bahawa lobster harus dikeluarkan dari panas..
  4. Ekor siap dihidangkan dipotong sebelah atas, ditaburkan dengan garam, lada dan bawang putih cincang halus. Taburkan dengan minyak zaitun di atas. Untuk menjadikan daging direndam dalam rempah, anda juga boleh memanggangnya selama 2-3 minit lagi.

Ekor udang panggang disajikan dengan irisan lemon dan ghee. Pasta hijau di lobster, yang disebut tomalli, berfungsi sebagai pankreas dan hati dan tidak digalakkan untuk dimakan. Walaupun rasanya yang indah, kandungan racun, racun yang tinggi, lebih banyak daripada bahagian lain dari lobster.

Di Itali, pasta fettuccine dengan makanan laut dan lasagna disediakan dari lobster, di Sepanyol - sup makanan dan ikan bouillabaisse, Perancis - donat beigne, di Jepun - sushi, di Jamaika - sup. Lobster Asia - Rebusan Bawang Putih dan Halia. Cara kreol - memasak dengan sos Tabasco dan banyak rempah, Thai - memanggang.

Daging Lobster adalah sumber kolesterol, protein, garam mineral yang "baik", tetapi sukar dicerna.

Perbezaan antara lobster dan lobster

Pada pandangan pertama, nampaknya haiwan ini sangat serupa dan mudah mengelirukannya. Namun, ini tidak berlaku, mereka sama sekali berbeza. Untuk mengelakkan penipuan dan tidak menjadi mangsa nasihat yang tidak cekap, anda harus mengetahui bagaimana arthropoda ini berbeza.

Pertama, lobster jauh lebih besar daripada lobster. Sekiranya panjang haiwan melebihi 60 cm, kemungkinan besar terdapat lobster di hadapan anda.

Kedua, cakar depan lobster berukuran lebih kecil daripada anggota badan lobster yang kuat..

Lobster mentah berwarna kelabu atau bahkan kebiruan. Permukaan lobster ditutup dengan duri kemerahan. Selain itu, ekor mereka jauh lebih tebal daripada udang galah. Itulah sebabnya hidangan restoran gourmet yang mahal disediakan dari daging udang galah..

Cara makan

Pada pandangan seorang lelaki kacak berperisai, sukar untuk tidak tersesat dalam meneka cara memakannya dengan betul. Menurut peraturan etika, dibenarkan untuk mengambil lobster dengan tangan anda dari piring biasa. Untuk memudahkan proses memotong krustasea, restoran menyediakan alat khas, tetapi jika mereka tidak disajikan, jangan putus asa, anda dapat mengatasi tanpa mereka.

Cara makan udang galah

Pertama sekali, cakarnya tidak dibuka, selepas itu patah dengan bantuan tong kuliner, tukul. Kemudian ekor dipisahkan dari badan, sirip fusiform terkoyak. Untuk mengeluarkan daging dari bawah tempurung, tekan dengan pemegang sudu atau garpu nipis. Ini adalah bahagian yang paling sedap dari lobster. Kemudian mereka mula mengeluarkan cengkerang pelindung dari perut. Pincer kecil hendaklah diputuskan pada sendi. Dagingnya disedut keluar dari tiub.

Makanan laut biasanya disajikan dengan wain putih dan sos. Di Perancis, lobster dipotong menjadi 2 bahagian, hanya kemudian disajikan kepada pelanggan.

Peraturan pemilihan dan penyimpanan

Semasa membeli lobster, perkara pertama yang perlu dipertimbangkan adalah hakikat bahawa mereka adalah penyendiri secara semula jadi. Spesies arthropoda ini bertengkar satu sama lain, jadi tidak banyak di antaranya di akuarium tempat mereka disimpan..

Tidak digalakkan membeli lobster yang telah dibiakkan selama lebih dari dua minggu. Sebagai peraturan, setelah 14 hari tahanan, mereka menurunkan berat badan dengan ketara, yang mempengaruhi selera mereka..

Ingat, krustasea adalah pejuang kebebasan. Semasa jurujual cuba menangkap mereka, mereka cuba menangkap sesuatu. Reaksi pasif haiwan terhadap apa yang berlaku menunjukkan lama lobster berada di kaunter, yang menunjukkan kebuntuan produk. Pilih lobster aktif yang melengkung ekornya di bawah badannya. Anda tidak boleh membeli binatang yang patah atau cengkerang yang kelihatan seperti jaring putih keras. Ini menunjukkan bahawa dia sudah tua..

Lobster segar boleh bergerak, menggoyangkan cakarnya, antena, menggerakkan mata yang membonjol. Harga lobster bergantung pada tempat penangkapannya. Makanan laut yang diperoleh dari perairan sejuk lebih mahal kerana rasanya yang lebih murni dan kaya daripada yang ditangkap dari perairan hangat..

Kaedah terbaik untuk menyimpan lobster anda adalah dengan lapisan ais. Untuk mengelakkan haiwan itu berliku dan mengekalkan nilai pemakanannya, ia ditutup dengan alga dan tuala lembap di atasnya. Jangan sekali-kali membungkus krustasea ke dalam beg. Jangka hayat maksimum arthropod segar adalah sehari, siap pakai - 2 hari, dengan syarat udang karang diletakkan di tempat yang sejuk dengan suhu hingga 6 darjah melebihi sifar.

Pengeluaran

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Lobster adalah penduduk dunia akuatik, yang tergolong dalam keluarga krustasea. Perwakilan spesies ini mempunyai cangkang yang kuat, sepuluh kaki, di mana dua dari yang depan telah berubah menjadi cakar besar. Dalam keadaan semula jadi, warna arthropoda berwarna kelabu-biru, dan setelah rawatan panas, ia berubah menjadi merah. Lobster muda yang berumur lebih dari 6 tahun dianggap paling sedap. Sebagai peraturan, berat badan mereka tidak melebihi 1 kg..

Kerana komposisi kimianya yang kaya, daging udang galah dikenali sebagai produk makanan yang berguna. Keseimbangan komponen yang masuk mempunyai kesan pengukuhan umum pada sistem kekebalan tubuh, memperbaiki proses hematopoiesis, menurunkan tekanan darah, merangsang pertumbuhan sel-sel badan, membuat saluran darah dan arteri lebih kuat, mengembalikan fungsi sistem saraf.

Di samping itu, ahli keluarga krustasea mempunyai misi penting dalam pemeliharaan ekosistem. Lobster mengubah sel tumbuhan menjadi makanan untuk haiwan akuatik. Walau bagaimanapun, kerana rasa yang unik, perburuan haiwan yang sebenarnya telah bermula. Akibatnya, populasi lobster telah merosot.

Dalam masakan udang karang yang tinggi, lazimnya merebus dan menghidangkannya secara menyeluruh. Lebih-lebih lagi, ia boleh dibakar, digoreng, dikukus atau dipanggang. Di Itali, Great Britain, undang-undang telah diluluskan yang menyatakan bahawa jika binatang hidup direndam dalam air mendidih, tindakan ini akan dihukum denda 500 euro. Sebelum memasak, lobster diletakkan di dalam peti sejuk selama 2 jam. Masa ini cukup untuk dia menjadi mati rasa, kehilangan kesedaran dan tidak menderita semasa menjalani rawatan panas.

Cara termudah untuk memasak lobster adalah dengan mendidihnya dalam air rempah. Apabila daging menjadi kencang, menjadi putih, ekor ditekan ke badan, dan cangkang berwarna merata dengan warna merah krustasea, anda boleh mengeluarkannya dari air mendidih, menyejukkannya dan sajikan. Nikmati hidangan anda!