Laporkan Post Calendula Gred 2

Calendula adalah salah satu wakil tumbuhan herba yang paling terang. Tempat yang sesuai untuk pertumbuhannya adalah pantai laut. Juga, calendula tumbuh dengan bebas di permukaan berbatu dan di semak. Dia lebih suka kawasan tanah di mana terdapat banyak cahaya. Di samping itu, ia lebih suka tanah lembap, tidak takut turun naik suhu. Berlaku di alam liar di Timur Tengah, Eropah selatan.

Kerana kesamaan luaran kelopaknya dengan bentuk cakar, tanaman itu diberi nama "marigold".

Oleh kerana warna kuning bunga tanaman ini, ia selalu dikenali. Akar tanaman mempunyai beberapa cabang. Batangnya lurus, kuat, dan bercabang. Ketinggiannya mencapai 70 sentimeter. Daun disusun secara bergantian. Perbungaan tunggal adalah bakul merah-kuning besar, ukurannya dari 5 hingga 8 sentimeter. Tumbuhan ini mempunyai aroma spesifik yang tidak dapat dilupakan.

Tempoh berbunga tumbuhan herba itu panjang. Bermula dari bulan pertama musim panas. Pada akhir musim luruh, kepala matahari dapat dilihat di antara rumput yang menguning..

Dalam beberapa kes, ia digunakan sebagai pewarna makanan. Tetapi kelebihan utama tanaman ini adalah faedah perubatannya. Ini sangat diminati di rantai farmasi, kerana menyembuhkan luka, lecet dengan baik, mempunyai kesan anti-radang dan menenangkan. Infus, salap dan minyak banyak digunakan sebagai ubat rakyat..

Oleh kerana calendula adalah tumbuhan yang tidak bersahaja, ia ditanam dalam kuantiti yang banyak. Dengan penjagaan yang baik, ia adalah hiasan yang sangat baik untuk fasad bangunan, karangan bunga meriah. Di samping itu, dalam bentuk tincture, ia menjadi agen pelindung terhadap serangga berbahaya.

Oleh kerana peningkatan jumlah varietas calendula, ia sangat diminati dalam pelbagai bidang kehidupan manusia..

Laporan No. 2

Calendula adalah tumbuhan yang luar biasa. Sebagai contoh, orang Rom memperhatikan bahawa bunga dan matahari saling berkaitan. Semasa naik, calendula membuka kelopaknya, dan ketika matahari terbenam ditutup. Di sinilah nama calendula berasal, yang bermaksud hari pertama bulan itu. Ada juga legenda yang mengatakan bahawa Matahari mempunyai banyak syiling emas di dalam poketnya. Ia memutuskan untuk berehat dan duduk, kemudian satu duit syiling dilancarkan dan bunga oren muncul di tempatnya - itu adalah calendula. Selain itu, tanaman ini memiliki sifat penyembuhan, melindungi dari mikroba, dan calendula juga disebut dalam dongeng - di sana bunga melindungi dari sihir.

Calendula, dan juga tanaman yang disebut marigold, memiliki kelopak kuning-oren dan tergolong dalam genus keluarga herba Astrovykh. Kilang ini sangat menyukai cahaya dan kelembapan. Pembungaan bermula pada bulan Jun dan berakhir pada bulan Oktober. Bunga itu tumbuh di Eropah Barat dan Asia Barat, tetapi paling kerap dijumpai di Mediterranean.

Akar tanaman bercabang, dan batangnya setinggi 70 cm, ditutup rapat dengan daun dengan rambut pendek. Bunga itu sendiri mempunyai pelbagai bentuk dan saiz, kuning dan oren. Bunga itu sering ditanam untuk kecantikan, tetapi juga digunakan untuk penyembuhan. Contohnya, untuk salap dan tincture, dan juga pada biji calendula, terdapat banyak minyak. Tumbuhan membantu apabila seseorang mengalami selesema, anda boleh membuat calendula dan membuat penyedutan atau berkumur. Salap Calendula menyembuhkan luka dengan baik. Ramuan ini dapat membantu menurunkan tekanan darah pada orang tua. Mereka merawat perut dengan calendula, serta bunga membantu jika serangga telah menggigit.

Dalam beberapa legenda, calendula menunjukkan cinta dan kesetiaan. Nenek moyang kita mengatakan bahawa jika anda melihat calendula untuk waktu yang lama, seseorang dapat disembuhkan dari sebarang penyakit. Di Rusia, bunga itu berfungsi sebagai jimat bagi banyak orang. Contohnya, kelopaknya tersebar di bawah katil supaya dia tidak bermimpi buruk. Agar anak pulih, mereka menganyam karangan bunga dan menenun bunga calendula di sana. Seperti chamomile, mereka biasa menebak calendula, tetapi mereka tidak memotong kelopak, mereka hanya memilih dua bunga calendula yang tumbuh berdampingan. Di sebelah kanan mereka menyangka bahawa hasrat itu akan menjadi kenyataan, dan di sebelah kiri - itu tidak akan berlaku, dan kemudian mereka menonton. Yang mana yang pertama ditutup - itulah jawapannya.

Tukang kebun yang berpengalaman menggunakan tanaman ini untuk menentukan cuaca. Contohnya, jika bunga itu tidak dibuka sebelum pukul 7 pagi, ia pasti akan hujan dan ribut petir. Calendula juga digunakan dalam memasak. Pada zaman Ratu Elizabeth, di England, bunga itu ditambahkan ke puding dan ladu, dan bahkan bubur.

Tumbuhan Calendula

Topik mesej popular

  • Dezhnev Semyon Ivanovich

Dezhnev dilahirkan di Veliky Ustyug, dalam keluarga petani sederhana, dan sejak kecil dia bergabung dengan pelbagai pekerjaan petani yang sukar: dia memiliki senjata, memancing, mengetahui asas-asas pembuatan kapal. Tidak diketahui berapa umurnya di Siberia. Di sana dia mula berkhidmat sebagai swasta.

Semua makhluk hidup sentiasa diserang oleh mikroorganisma yang mempengaruhi taraf hidup. Ini adalah bakteria, kuman, virus dan parasit lain. Dari pengaruh positif, keadaan umum badan bertambah baik, dan sebaliknya, sebaliknya,

Saintis Rusia masa depan yang terkenal dilahirkan di kota Ryazan pada 26 September 1849 dalam keluarga seorang imam miskin. Ivan adalah anak pertama ibu bapanya, setelah dia ibunya melahirkan 9 lagi anak.

Bunga calendula. Penerangan, sifat, jenis dan penjagaan calendula

Calendula adalah wakil flora yang asli dan bersahaja. Sebutan pertama hadir sejak zaman kuno. Ia terkenal di kalangan wakil kumpulan etnik Rusia sebagai tanaman penyembuh..

Penyembuh dan pakar perubatan kuno menggunakan calendula untuk membuat infus dan merebus. Hari ini, calendula lebih dikenali sebagai tanaman hiasan, tetapi tidak ada yang melupakan sifat penyembuhannya..

Penerangan dan sifat berguna calendula

Orang memanggil calendula "marigolds". Terdapat tanaman dari keluarga Astrov. Ia boleh mencapai ketinggian sekitar 70 cm, setiap tahun. Bunga-bunga calendula mempunyai bentuk lingual, paling sering dari kuning hingga merah, kombinasi warna-warna ini diperhatikan. Pembungaan berlaku pada akhir musim panas. Calendula berasal dari Timur Tengah, Eropah Selatan dan Asia.

Sejurus selepas bunga mekar di tanaman, mereka mesti dituai. Pada masa inilah mereka tepu dengan unsur-unsur berguna. Perbungaan dikeringkan pada suhu 45 darjah Celsius menggunakan pengering khas. Perbungaan sedemikian disimpan tidak lebih dari 2 tahun..

Oleh kerana kandungan karotenoid dalam bunga calendula ubat, mereka diwarnai dengan warna ciri tumbuhan ini. Semakin besar bilangan mereka, masing-masing semakin terang warnanya, mengikut intensiti warnanya, seseorang dapat menilai jumlah karotenoid.

Sebagai tambahan, wakil dunia tumbuhan ini tepu dengan bahan lain yang sama berguna. Ini adalah saponin, resin, protein, fitonutida, dan asid dari jenis organik - malic, salicylic dan pentadecyl. Juga, calendula mengandungi minyak pati yang mempunyai aroma yang indah..

Bunga calendula digunakan untuk melawan keradangan pada luka dan penyembuhannya. Di samping itu, sifat bunga calendula termasuk keupayaan untuk melonggarkan tisu otot licin perut, hati.

Ini menyumbang kepada peningkatan pembentukan hempedu, dan juga peningkatan aktiviti jabatan rembesan. Tanaman ini sangat berguna sehingga, jika digunakan dengan betul, ia dapat meningkatkan potensi lelaki..

Warna bunga calendula digunakan untuk ulser perut, luka yang dibasuh, luka bakar. Bunga segar boleh digunakan untuk menghilangkan ketuat.

Anda boleh menyediakan ekstrak bunga calendula untuk pencegahan influenza. Membantu Melawan Jerawat, Menghasilkan Kulit, Mengecilkan Pori, Menyembuhkan Bisul.

Bunga calendula dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai kulit kering dan lembut, serta untuk wanita hamil. Sekiranya seseorang sihat, maka calendula hanya akan memberi manfaat..

Memetik bunga dengan tangan tentu lebih baik, tetapi anda boleh membeli bunga marigold di farmasi atau kedai. Bunga calendula di farmasi berharga kira-kira 65 hingga 100 rubel. Lebih-lebih lagi, harga bunga calendula berbeza-beza bergantung pada kesegaran dan jenisnya.

Penanaman dan pembiakan calendula

Sebelum menanam, penaburan dilakukan dengan biji, yaitu penanaman dilakukan pada anak benih. Anak benih ditanam di tanah ketika 5-6 daun sudah muncul di atasnya. Sebelum menanam, tanaman mesti disediakan.

Calendula dapat bertolak ansur dengan suhu rendah, namun, untuk kelangsungan hidup yang lebih baik, dan kemudian untuk pertumbuhan dan perkembangan yang produktif, anak benih harus dikeraskan. Sesungguhnya, dalam tempoh ini, organ masa depan diletakkan di kilang, dan nasib diputuskan.

Dalam kes ini, anda perlu mengeluarkan cawan atau bekas dengan anak benih ke balkoni atau membuka tingkap untuk waktu yang singkat. Selepas itu, anak benih akan terbiasa dengannya, dan tidak akan takut lagi dengan frosts malam..

"Marigolds" menyukai tempat yang cerah. Tanah harus disenyawakan secara sederhana, cukup dilembapkan dengan kelembapan, dengan pengudaraan, yaitu udara yang telap. Tanaman ini ditanam dalam penanaman campuran, kerana ia mempunyai kesan penghalau terhadap perosak.

Jarak pendaratan boleh disesuaikan bergantung pada spesies. Sekiranya ini adalah jenis hiasan, maka jarak antara baris harus 60-70 cm, dan antara tanaman 25-30 cm.

Jika itu adalah calendula perubatan, maka jarak antara baris adalah 30-40 cm, dan antara tanaman adalah 7-10 cm. Dari saat menyemai, calendula mekar dalam 35-50 hari. Pembiakan dilakukan secara generatif, iaitu dengan biji.

Penjagaan Calendula

Seperti semua tanaman, calendula memerlukan penyiraman tepat pada masanya, terutama pada cuaca kering. Melonggarkan cetek tanah diperlukan agar oksigen memasuki sistem akar.

Tumbuhan perlu disenyawakan secara sederhana, lebih baik dengan baja semula jadi. Pilihan terbaik dalam kes ini adalah baja hijau. Ia boleh menjadi lalang.

Mereka membuat permukaan sungkupan, yang mengurangkan penyejatan air dan melindungi tanah dari sinar matahari langsung. Untuk melakukan ini, anda boleh membuat infus herba khas, yang akan mengandungi sejumlah besar nutrien dan unsur surih..

Sebaiknya buat infusi dalam tong atau dalam bekas besar yang lain. Kami mengisi wadah 1/3 bahagian dengan baja hijau, selebihnya adalah air, dan kami berkeras selama dua atau tiga hari, bergantung pada cuaca.

Semakin panas di luar, semakin cepat infus disediakan. Sebelum menyiram tanaman, infus mesti dicairkan dengan air. Oleh itu, anda boleh memerangi rumpai dengan segera..

Di kalangan perosak, hanya kutu bimbang tentang calendula. Dia menghisap jus dari pucuk muda. Racun serangga boleh digunakan untuk melawan kutu daun, tetapi air sabun adalah yang terbaik..

Sekiranya tidak ada keinginan untuk menyemburkan bahan kimia di kilang, anda boleh menunggu sehingga alam mengatasi sendiri dengan menghantar burung betina untuk membantu tanaman.

Antara penyakitnya, penyakit kulat, bintik hitam dan cendawan serbuk kadang-kadang dapat dilihat. Selalunya, tanaman itu terkena cendawan serbuk, yang membentuk mekar putih di permukaan, tisu bunga yang sakit berubah menjadi hitam dan mati.

Pencegahan terhadap cendawan serbuk adalah penipisan sederhana tanaman, dan ketiadaan kelembapan berlebihan. Anda boleh menyingkirkan kulat dengan mulsa, mengelakkan sentuhan bahagian tanaman di atas tanah dengan tanah. Sebagai usaha terakhir, racun herba boleh digunakan.

Untuk melindungi tanaman sepenuhnya dari jangkitan dan jangkitan, anda perlu memperkuat kekebalannya. Untuk ini, pembajaan tepat pada masanya dilakukan. Penyiraman adalah penting.

Ia tidak boleh disiram di akarnya, kerana bunga akan membentuk sistem akar yang dangkal, dan akan layu di bawah kekeringan. Lebih baik melakukan ini dekat, pada jarak sekitar 10-15 cm dari bunga. Penyiraman tidak boleh kerap, tetapi banyak. Ini juga akan menguatkan akar dan meningkatkan imuniti..

Jenis dan jenis calendula

Yang paling popular dalam reka bentuk lanskap dan florikultur adalah calendula perubatan dan ladang (terdapat 20 spesies secara keseluruhan). Antaranya, jenis ubat yang paling biasa.

Sebilangan besar spesies dan varieti yang ada sekarang yang digunakan dalam farmakologi berasal dari calendula perubatan. Ketinggian tanaman kira-kira 100-300 cm. Tempoh pembiakan Mei - Jun (berbunga).

Dari spesies ini, penternak landskap telah mencipta banyak jenis yang mempunyai warna dan aroma yang hebat. Antaranya, yang paling popular adalah: "Bon Bon", "Gitana", "Kabluna", "Patio", "Pacific Beauty".

Varieti yang dibiakkan mempunyai pelbagai warna: dari oren terang dengan pusat gelap hingga kuning aprikot, kuning keemasan, dengan jalur dan warna yang berbeza pada kelopak. Bunga marigold patut diperhatikan bukan hanya untuk sifat penyembuhannya, tetapi juga untuk bunga yang luar biasa cantik.

Tumbuhan perubatan

Calendula officinalis

Calendula officinalis
Calendula officinalis L.
Teksi: keluarga Asteraceae atau Compositae
Nama popular: marigold, marigold farmasi.
Bahasa Inggeris: Pot Marigold

Penerangan:
Calendula officinalis, ramuan tahunan, tinggi hingga 75 cm, dengan bau pelik yang kuat. Akar bercabang, akar umbi. Batangnya tegak, sederhana atau sedikit bercabang, berdaun lebat. Daunnya berselang seli, ditutup dengan rambut, yang lebih rendah bersimpul, bahagian atasnya memanjang atau berbentuk tombak. Bunga dalam perbungaan - bakul, marginal - ligulasi, wanita; median - tubular, oren atau kuning, biseksual, steril. Buahnya adalah achene bengkok tanpa berumbai; permukaan luar ditutup dengan tubercles dan duri tajam. Calendula officinalis mekar dari bulan Jun hingga Oktober, buahnya masak pada bulan Julai-September. Tempoh pembungaan dan pematangan biji sangat lama kerana sebilangan besar tunas lebih tinggi. Disebarkan oleh biji. Ia ditanam sebagai tanaman perubatan dan hiasan, kadang-kadang ia tumbuh liar. Kilang ini tidak menuntut panas, kelembapan, tanah, tetapi memerlukan cahaya.

Fakta menarik:
Calendula dibesarkan dalam jumlah besar pada abad ke-15 di Perancis. Calendula (marigold) adalah bunga kegemaran Ratu Navarre, Marguerite of Valois. Dan sekarang di Paris di Luxembourg Gardens terdapat patung ratu dengan bunga calendula di tangannya.
Sebagai tanaman perubatan, calendula sudah terkenal di Yunani Kuno. Dari sumber bertulis diketahui bahawa pada abad XII tanaman ini digunakan untuk merawat luka bernanah, dan pada abad XVII - bisul, skofula, furunculosis.

Sebar:
Calendula tumbuh liar di Eropah Selatan, Asia Barat dan Timur Tengah. Ia ditanam di Rusia sebagai tanaman perubatan dan hiasan.

Pengumpulan dan perolehan:
Perbungaan calendula yang baru tumbuh (Flores Calendulae) dituai pada fasa pembukaan di dalamnya sekurang-kurangnya separuh daripada bunga buluh. Sepanjang musim panas, mereka membuat 10-20 yuran. Dengan penuaian yang kerap secara sistematik, perbungaan baru terbentuk, dan berbunga berterusan hingga musim sejuk, dari mana hasilnya meningkat. Kelewatan pengumpulan menyebabkan penetapan benih, penurunan intensiti berbunga dan penurunan kualiti benih. Dalam tempoh berbunga calendula, perbungaannya terbuka setiap 3 hari, kemudian setelah 4-5 hari atau kurang. Bakul dipotong di dasar peduncle. Keringkan selama tidak lebih dari 4 jam di pengering udara pada suhu 40-45 ° C, merebak dalam lapisan nipis. Pengeringan dianggap lengkap jika, jika ditekan pada perbungaan, ia akan hancur. Jangka hayat bahan mentah adalah 2 tahun. Bau bahan mentah lemah, aromatik, rasanya pahit dengan sensasi berlendir. Bahan mentah dieksport. Kawasan penuaian utama adalah bahagian Eropah di Rusia, Belarus, Ukraine, Kaukasus Utara.

Komposisi kimia:
Bakul bunga tumbuhan mengandungi karotenoid (kira-kira 3%) - karoten, rubixanthin, likopen, sitroxanthin, violoxanthin, flavochrom, flavoxanthin, dan lain-lain. Juga, hidrokarbon parafin (sitosterol dan gentriacontan), resin (sekitar 3.4%) terdapat dalam bunga calendula., triterpene glikosida, flavonoid (narcissia, isoquercitrin, rhamnetin), minyak pati (kira-kira 0.02%), inulin, lendir (2.5%) dan bahan pahit (calenden - hingga 10%), asid organik [asid malik (hingga 6, 8%), salisilik, dan lain-lain], asid askorbik. Di bahagian atas tanah, terdapat hingga 10% zat pahit calendene, yang mempunyai sifat tak jenuh; dalam biji - minyak berlemak, yang diwakili oleh gliserida, terutamanya asid laurik dan palmitik, alkaloid; dalam akar - inulin dan sejumlah glikosida triterpena, yang merupakan turunan dari asid oleanolic.
Perbungaan calendula mengandungi: abu - 8.01%; unsur makro (mg / g): K - 29.80, Ca - 11.40, Mn - 2.50, Fe - 0.15; elemen mikro (CBN): Mg - 0,20, Cu - 0,86, Zn - 1,31, Co - 0,03, Mo - 1,47, Cr - 0,09, Al - 0,05, Se - 4, 20, Ni - 0,25, Sr - 0,10, Pb - 0,03,1 - 0,05. B - 48.40 μg / g. Ba, V, Li, Au, Ag, Br tidak dijumpai. Menumpukan perhatian Zn, Cu, Mo, Se.

Sifat farmakologi:
Sifat utama bentuk herba dan ubat herba dari calendula adalah anti-radang, penyembuhan luka, bakterisida, antispasmodik dan koleretik. Dengan mengendurkan struktur otot licin organ seperti perut, usus dan hati, calendula sekaligus merangsang aktiviti rembesan, yang meningkatkan pembentukan hempedu dan rembesan hempedu dan meningkatkan aktiviti rembesan perut. Hasil terbaik diperhatikan semasa menggunakan calendula bersama dengan chamomile dan yarrow. Hasil daripada tindakan penyediaan kompleks dari tanaman ini, fungsi hempedu hati bertambah baik, dan genangan hempedu di pundi hempedu.

Persiapan calendula mempercepat proses regenerasi tisu, mempercepat pertumbuhan dan meningkatkan kualiti granulasi, mempromosikan epitelisasi yang lebih cepat dan pembentukan parut yang lebih halus. Apabila diambil secara lisan, mereka menunjukkan aktiviti anti-radang mereka, mendorong pertumbuhan semula selaput lendir perut dan usus, dan penyembuhan bisul dan erosi. Mekanisme tindakan perlindungan persediaan calendula terdiri daripada penurunan agresif jus gastrik dan peningkatan daya tahan mukosa gastrik. Calendula, memberikan kesan penenang, hipotensi ringan, membantu menormalkan aktiviti jantung dan mengurangkan edema.
Dalam perubatan rakyat, sifat anti-radang, bakterisida, penenang, antitoksik, antispasmodik, diuretik, antimitotik calendula diperhatikan..

Permohonan dalam bidang perubatan:
Bunga. Infusi, tingtur (di dalam) - untuk gastritis, ulser gastrik dan ulser duodenum, kolitis, enterokolitis, penyakit hati, penyakit limpa; dengan hipertensi, penyakit jantung, disertai dengan berdebar-debar, sesak nafas, edema; dengan formasi baru sebagai ubat simptomatik; secara luaran (dalam bentuk pembilasan) - untuk penyakit rongga mulut (sariawan pada kanak-kanak), untuk penyakit radang saluran pernafasan atas, tonsilitis; dalam bentuk enema - dalam rawatan proctitis dan paraproctitis; dalam bentuk douching - dengan hakisan serviks, Trichomonas colpitis, dll. Tingtur, infus, salap - sebagai agen anti-radang dan penyembuhan luka untuk lebam, lecet, luka kecil, luka baring, gangren, fistula, luka bakar, radang dingin, furuncles jelek. Kilang ini digunakan dalam homeopati. Dalam perubatan rakyat, merebus perbungaan - untuk penyakit hati; untuk mencegah keguguran pada wanita hamil selepas kecederaan; dengan pendarahan rahim, penyakit wanita, demam, selsema; basuh luka mereka; digunakan untuk diatesis dan ekzema kanak-kanak. Jus (di dalam) - untuk angina pectoris, hipertensi, aterosklerosis, neurosis dan menopaus; untuk rawatan gastritis, ulser gastrik dan ulser duodenum, kolitis, enterokolitis; ke luar (dalam bentuk pembilasan) - dengan selesema; dalam bentuk enema - dengan proctitis, retakan di dubur, keradangan rektum; dalam bentuk douching - dengan hakisan serviks, keputihan, Trichomonas kolpitis. Di Brazil, bunga calendula digunakan sebagai bahan tambahan dalam rawatan tumor ganas. Dalam perubatan rakyat Jerman - untuk luka, lebam, bisul, furunculosis, urat varikos; dalam bahasa Poland - untuk penyakit hati. Dalam perubatan Korea, rebusan dan alkohol tingtur digunakan untuk luka bakar (dalam bentuk plaster), lebam, fisur hemoroid (dalam bentuk enema), untuk furunculosis dan abses besar. Infusi dan tingtur - untuk stomatitis dan pyorrhea sebagai pembasmi kuman, serta untuk douching dengan fistula rahim, hakisan serviks dan Trichomonas colpitis (2% tincture) Infus dan tincture juga digunakan dalam pengobatan Korea sebagai agen anti-inflamasi dan koleretik untuk ulser perut dan duodenum, hepatitis dan radang saluran empedu, serta untuk tekanan darah tinggi dan sejumlah penyakit jantung. Campuran serbuk kelopak dan asid nikotinat - sebagai agen simptomatik untuk kanser perut yang tidak dapat dikendalikan, dan campuran dengan oksida besi sebagai agen antianemik.

Ubat berdasarkan calendula officinalis:
Infusi untuk kegunaan luaran.
Bancuh 5 g bunga calendula dengan satu liter air mendidih, biarkan selama 5 minit, tapis. Sapukan kompres untuk gigitan serangga, luka bakar, retak, luka kulit.

Infusi ubat untuk aritmia, hepatitis.
Bancuh satu sudu bunga calendula dengan setengah liter air mendidih, biarkan selama 1 jam, tapis. Minum setengah gelas empat kali sehari.

Infusi untuk alahan.
10 g bunga calendula menyeduh setengah gelas air mendidih, biarkan dalam termos selama 1-2 jam, tapis. Minum 2-3 kali sehari selama 1 sudu besar. sudu.

Infusi untuk angina.
Bancuh 10 g bunga calendula dengan 1/4 liter air mendidih, dibalut, biarkan selama 4-6 jam. Kemudian tapis infusi, peras bahan mentah. Gunakan untuk membilas: 1 sudu kecil. untuk segelas air suam.

Infusi untuk penyakit saluran gastrousus.
2 sudu besar sudu bunga calendula, bancuh 1/4 liter air panas rebus, panaskan, kacau dalam mandi air selama seperempat jam. Kemudian sejukkan selama 50 minit, tapis. Masukkan isipadu kaldu hingga 250 ml dengan air rebus. Ambil 2-3 kali sehari suam, 1-2 sudu besar. sudu.

Tingtur sebagai koleretik.
1 sudu besar tuangkan sesudu bunga calendula dengan 1/4 liter alkohol 70%, biarkan selama 2 minggu, tapis, peras bahan mentah. Minum 2 kali sehari selama 1 sudu kecil..

Salap untuk pelbagai penyakit kulit.
Campurkan 10 g bunga calendula yang dihancurkan dengan 50 g jeli petroleum. Sapukan pada kulit yang terkena.

Farmaseutikal:
Pewarnaan calendula (Tinctura Calendulae). Alkohol (70% alkohol) tincture (1:10) bunga dan bakul bunga. Cecair kuning lutsinar. Untuk penggunaan, cairkan 1 sudu teh dalam segelas air. Sebagai agen koleretik, ambil 10-20 tetes setiap temujanji.
Penyerapan bunga calendula (Infusum florum Calendulae): 20 g (2 sudu besar) bahan mentah dimasukkan ke dalam mangkuk enamel, 200 ml air rebus dituangkan, ditutup dengan penutup dan dipanaskan dalam air mendidih (di dalam air mandi) dengan kerap diaduk selama 15 minit, disejukkan selama 45 minit pada suhu bilik, tapis, buang sisa bahan mentah. Isipadu infus yang diperoleh dibawa ke 200 ml dengan air rebus. Infusi yang disediakan disimpan di tempat yang sejuk tidak lebih dari 2 hari. Ambil dalam bentuk suam, 1-2 sudu 2-3 kali sehari. Dalam bentuk enema (1 sudu teh infusi dalam 1/4 cawan air) - untuk proctitis. Infusi marigold dalam campuran dengan larutan asid borik 3% yang sama disuntik ke dalam saluran fistula, yang menyumbang kepada penyerapannya.
Salap "Calendula" (Unguentum Calendulae) terdiri daripada 20 g calendula tincture dan 90 g emulsi kekuningan (air / petroleum jelly). Dihasilkan dalam balang kaca 40 g. Simpan di tempat yang sejuk. Digunakan untuk luka bakar, luka, bibir yang retak, puting, lebam, eksim, dll..
Caleflon (Caleflonum) adalah ekstrak yang disucikan dari bunga calendula. Dihasilkan dalam bentuk tablet 0.1 g, warna coklat muda (hingga coklat gelap) dengan bau tertentu yang lemah. Ambil 0.1-0.2 g 3 kali sehari selepas makan. Kursus rawatan adalah 3-6 minggu. Ia diresepkan sebagai proses reparatif anti-radang dan merangsang pada ulser gastrik dan ulser duodenum, pada gastritis kronik dan enteritis. Ubat ini boleh diberikan bersama dengan antispasmodik. Semasa mengambil ubat, mungkin ada rasa pahit di mulut, sensasi terbakar di kawasan epigastrik. Dengan kesan sampingan yang ketara, ubat itu dibatalkan.

Kontraindikasi:
Kadang-kadang, calendula boleh menyebabkan alahan. Tidak ada kontraindikasi lain selain hipersensitiviti individu terhadap bunga calendula.

Calendula: seperti apa, di mana ia tumbuh, keterangan

Tumbuhan herba cerah, calendula, terdapat di hampir setiap pondok musim panas. Bunganya menyerupai cakera matahari. Tanaman hiasan mempunyai tempoh berbunga yang panjang dan aroma tart yang menyenangkan. Khasiat bunga yang bermanfaat digunakan dalam perubatan rasmi dan rakyat, serta oleh tukang kebun untuk menakutkan serangga berbahaya. Dalam artikel itu, anda akan mendapat maklumat mengenai bagaimana bentuk calendula, di mana ia tumbuh dan bagaimana ia berkembang biak.

Penerangan mengenai tanaman

Calendula tergolong dalam keluarga Aster. Kedua-dua tanaman tahunan dan tahunan dijumpai. Tingginya bergantung pada spesies dan boleh berukuran dari 10 hingga 75 cm. Batangnya bergaris, tebal dan ditutup dengan kelenjar kelenjar yang keras sehingga membuatnya melekit. Daun berwarna bujur atau obovate, kaya dengan warna hijau. Mereka meruncing ke arah dasar dan diakhiri dengan tangkai pendek. Perbungaan berbentuk bakul tunggal berwarna oren kekuningan terbuka pada peduncle panjang.

Calendula, atau marigold, seperti yang digemari ramai, mekar sepanjang musim. Bunganya mekar pada waktu subuh dan ditutup ketika matahari terbenam, bermula pada bulan Jun hingga awal musim sejuk. Bakul bunga dibentuk oleh dua baris kelopak panjang. Inti adalah warna yang sama dengan kelopak atau merah kecoklatan gelap. Pada musim luruh, biji matang, yang disusun dalam 2-3 baris. Di bahagian tengah, mereka lebih banyak dipaut dengan permukaan bergaris dan berwarna kecoklatan..

Di manakah calendula tumbuh?

Tumbuhan ini berasal dari Mediterranean dan Asia Barat Daya, tetapi hari ini juga tersebar di Eropah Eropah, Belarus, Ukraine dan Kaukasus Utara. Baginya, iklim yang cukup panas dan hangat lebih disukai, oleh itu ia terdapat di Eropah selatan, dan di Asia Kecil, dan di Iran. Tetapi walaupun demikian, calendula dapat terasa enak di iklim yang sejuk. Tumbuhan yang bersahaja tumbuh di mana-mana tanah, menghiasi kotej musim panas dengan warna kelopak lembutnya yang terang. Ramai orang tahu bagaimana rupa calendula..

Bahkan penduduk Rom kuno memperhatikan bahawa bunga kuning terang, seperti matahari, terbentang setelah cahaya, membuka kelopak seperti anak panah di dail jam tangan. Dengan munculnya bayang-bayang, bunga itu ditutup, oleh itu ia dipanggil dail suria dan bunga matahari.

Pembiakan calendula

Marigolds tidak bersahaja terhadap tanah, tetapi keutamaan diberikan kepada tanah yang lembap, agak lembab dan kaya humus. Untuk penanaman, tanah yang jarang pada musim gugur mesti diperkaya dengan kalium dan fosforus. Tanaman ini lebih suka tumbuh di tempat yang cerah, di bawah naungan membentang dan mekar kurang banyak. Rintangan sejuk membolehkan anda menanam pada awal Mei dan menyemai biji calendula sebelum musim sejuk. Sudah menjadi kebiasaan menanamnya dengan menyemai benih langsung ke dalam tanah, dan dengan anak benih..

Menyemai benih di tanah terbuka

Cara paling mudah ialah menyemai biji marigold di luar rumah. Ini dilakukan pada bulan Oktober sebelum musim sejuk atau pada musim bunga pada bulan April, ketika bumi mengering dan menjadi panas. Sebelum menanam, tanah digali, humus ditambahkan, 20 g kalium klorida dan superfosfat dan 30 g urea per meter persegi tanah. Benih disemai hingga kedalaman dua sentimeter, menjadikan jarak antara lubang dari 7 hingga 25 cm, dan antara baris - hingga 40 cm.

Percambahan biji bermula dalam seminggu. Sekiranya perlu, anak benih ditipis dan dipindahkan ke tempat lain. Mereka bertolak ansur dengan pemindahan dengan baik. Mekar calendula bermula 10 minggu setelah menyemai biji benih.

Penyebaran anak benih

Sebilangan penanam menggunakan anak benih untuk pembiakan calendula. Dalam kes ini, bunga membuka perbungaan mereka lebih awal dan menggembirakan bunga mereka yang cerah lebih lama. Benih disemai dalam bekas biasa atau cawan terpisah dengan tanah bunga, bermula pada akhir Mac atau awal April. Kedalaman penanaman benih tidak melebihi dua sentimeter. Bekas diletakkan di dalam ruangan yang terang, tanpa sinar matahari langsung dengan suhu 18-20 darjah, setelah menutupnya dengan filem.

Penjagaan anak benih

Sebagai peraturan, anak benih muncul kira-kira seminggu setelah menanam benih. Filem dikeluarkan, dan suhu udara diturunkan hingga 14 darjah. Perawatan pada tahap ini dikurangkan untuk menyiram tanah dan menggunakan sebilangan kecil baja mineral kompleks setiap dua minggu. Apabila dua daun sejati muncul di anak benih, anak benih menyelam ke dalam pot yang terpisah atau ditanam di dalam bekas yang sama pada jarak lima sentimeter antara satu sama lain.

Menanam anak benih di tanah terbuka

Seperti apa bentuk calendula ketika siap dipindahkan ke tempat tetap? Pada masa ini, anak benih harus mempunyai lima atau enam daun yang benar. Ini berlaku sekitar pertengahan Mei. Sebaiknya mengeraskan tanaman sebelum menanam. Untuk ini, bekas dengan anak benih dibawa keluar setiap hari ke teres atau balkoni yang tertutup. Sebaiknya sediakan kawasan yang cerah untuk calendula dengan tanah berkhasiat, lembap dan longgar..

Tukang kebun yang berpengalaman sering menanamnya di antara katil sayur-sayuran untuk melindungi mereka dari perosak. Namun, ingat jangan menanam tanaman ini di sebelah selasih dan lobak. Akar marigold mengeluarkan bahan khas yang melambatkan pertumbuhan tanaman ini.

Cara menanam bunga?

Merawat calendula sangat sederhana dan tidak banyak kerumitan. Seperti tanaman lain, marigold memerlukan penyiraman pada cuaca kering, melonggarkan tanah, menyiangi dan memberi makan bulanan dengan baja mineral yang kompleks. Agar calendula mekar hingga akhir musim luruh, perlu memotong bunga yang dibuka sepenuhnya, tanpa menunggu layu mandinya. Akibatnya, lebih banyak tunas baru akan terbentuk. Pengulangan manipulasi ini secara berkala dapat memanjangkan berbunga untuk jangka masa yang panjang..

Varieti hiasan taman adalah tahunan, jadi pada musim gugur tanaman dicabut dan tapaknya digali. Benih sering jatuh dari sarang jika kepala tidak terkoyak tepat pada waktunya, dan pembenihan diri yang banyak diperhatikan tahun depan.

Penggunaan calendula dalam perubatan

Sejak zaman dahulu lagi, orang telah menggunakan marigold untuk:

  • penyingkiran proses keradangan;
  • pembasmian kuman;
  • menyembuhkan luka;
  • menurunkan tekanan darah;
  • pengeluaran lebihan cecair dari badan;
  • rawatan kalus.

Salap Calendula merawat luka, luka bakar, dan minyak digunakan untuk merawat luka dan eksim.

Kelebihan calendula untuk taman

Calendula, penerangan yang memberi kesaksian tentang warna dan hiasan bunga, banyak digunakan untuk menghiasi laman web ini. Tetapi selain ini, marigold mempunyai sifat untuk melindungi tanaman. Di mana bunga ini tumbuh, tidak ada nematoda yang diperhatikan di dalam tanah. Ia melindungi strawberi dari kutu. Dengan menanam calendula di antara tempat tidur dan semak berhampiran, anda dapat menyingkirkan kutu daun, lalat raspberry, serangga pemakan daun. Marigolds yang ditanam berhampiran bunga mawar melindungi mereka dari banyak penyakit.

Tanah di bawah bunga dibasmi kuman, semua patogen musnah. Di mana calendula tumbuh, sisa tanaman kelihatan sihat dan mekar..

Kesimpulannya

Setelah membaca artikel itu, anda telah membiasakan diri dengan penampilan calendula. Tanam di kawasan anda, jangan simpan biji. Ia sangat hiasan, jadi sesuai dengan tanaman lain: biru, biru, ungu dan putih. Calendula di halaman akan menonjol dengan terang di rumput hijau. Marigold di pintu pagar dan pagar akan bertemu dan melihat anda dengan perbungaan cerah setiap hari. Semakin anda menanam bunga matahari di laman web ini, perasaan anda akan semakin indah..

Calendula: penerangan dan pertumbuhan tanaman

Calendula adalah tumbuhan berguna dan bersahaja yang juga disebut marigolds. Calendula terdapat di tempat tidur bunga dan petak kebun, di antara penanaman bawang dan tempat tidur dengan strawberi.

Penerangan mengenai tanaman

Tumbuhan tahunan yang berbunga panjang hingga 50 cm. Dari kalendae Latin - hari pertama bulan itu, maka nama Rusia - calendula. Dalam genus, bunga itu mempunyai lebih dari dua puluh spesies, tetapi hanya dua yang diketahui.

Calendula mengandungi banyak sebatian biologi yang digunakan dalam perubatan tradisional. Apabila tukang kebun menanam tanaman di kebun, mereka menyingkirkan serangga yang tidak menyukai lingkungan marigold.

Calendula dianggap sebagai tanaman tahunan, tetapi mungkin tidak ditanam setiap tahun. Setelah menyemai benih sekali, tahun berikutnya anda akan melihat bahawa marigold muncul semula di tempat yang sama. Benih musim sejuk dengan tenang di permukaan tanah, bercambah pada musim bunga dan mekar hingga akhir musim luruh.

Calendula berasal dari keluarga Astrov. Batangnya lurus, sedikit puber, tebal. Pada batang, daun tumbuh secara bergantian, satu demi satu. Terdapat marigold dengan pelbagai daun: bujur, sedikit memanjang, berbentuk pisau pembedah.

Bunga itu mendapat namanya "marigold" kerana bijinya, yang berbentuk seperti cakar. Perbungaan adalah keranjang kelopak berbentuk buluh. Bunga luarannya kecil, ligat, kuning atau oren-kuning, dan bunga dalamnya berbentuk tubular dengan warna yang lebih gelap daripada yang luar..

Di antara kedai bunga dan tukang kebun, calendula dan calendula sawah memang popular. Penternak bekerja setiap tahun untuk mengembangkan varieti baru, dengan menonjolkan kualiti bunga yang bermanfaat untuk tujuan perubatan.

Calendula ladang tahunan tumbuh hingga 30 cm.Dengan batang puber yang lurus. Daun di sepanjang batang tumbuh secara bergantian. Bunga membentuk bakul, berdiameter 1-2 sentimeter. Kelopak sawi hingga kuning.

Calendula ladang tidak dihargai oleh tukang kebun dan sering dijumpai di antara bunga liar dan liar. Tumbuh liar di Perancis, Jerman dan Eropah selatan.

Calendula ubat, sebaliknya, popular dan sering ditanam di kebun. Batangnya lurus, tumbuh banyak dari bahagian dalam pucuk. Daunnya berwarna pubescent dan bujur memanjang. Bunga itu mempunyai aroma tertentu. Kelopak di bahagian bawahnya adalah matte, ligulasi. Dan di tengahnya terdapat kelopak paip: kuning, coklat atau oren.

Komposisi dan penggunaan bunga

Calendula digunakan untuk menyembuhkan dan meregenerasi penyakit kulit: jerawat, luka, abses.

Salap yang disiapkan dari bunga-bunga ini akan menghilangkan kesan regangan semasa kehamilan.

Anda perlu menggunakan suntikan secara dalaman hanya setelah berbincang dengan ahli terapi dan pakar sakit puan.

Doktor juga mengesyorkan berkumur dengan faringitis dan penyakit pernafasan. Infusi akan melegakan kesakitan dan mengurangkan keradangan.

  1. Karotenoid mengurangkan keradangan dan melawan pembentukan sel barah.
  2. Kolesterol berlebihan dikeluarkan dari badan oleh sterol.
  3. Triterpenoid menurunkan gula darah.
  4. Flavonoid memulihkan selaput lendir yang rosak, bertindak sebagai antispasmodik, mendorong hempedu, dan mengurangkan keparahan akibat dari sinar ultraviolet yang berlebihan.

Minyak pati yang diekstrak dari bunga tumbuhan mempunyai kesan antibiotik. Untuk keanjalan saluran darah dan menentang pembentukan gumpalan darah, kumarin diperlukan. Lakton menentang pembentukan tumor.

Dalam perubatan herba yang digunakan untuk:

  • masalah dengan saluran gastrousus,
  • tekanan darah tinggi,
  • penyakit kronik jantung dan saluran darah,
  • keradangan genitouriner,
  • penyakit sistem saraf pusat,
  • penyakit kulit,
  • ARVI.

Batasan Rawatan Calendula:

  • Wanita hamil dan menyusui semestinya berunding dengan ahli terapi dan pakar sakit puan.
  • Pesakit hipotensi tidak boleh digunakan, kerana tanaman menurunkan tekanan darah.
  • Tidak boleh digunakan untuk serangan jantung akut.
  • Penerimaan dengan teliti untuk kesakitan akut di saluran gastrousus.
  • Umur di bawah 13 tahun.
  • Bagi orang yang mengalami alahan, gunakan dengan berhati-hati.

Kesan sampingan dari ubat berdasarkan tumbuhan ini juga mungkin:

  • Kadang-kadang ubat itu tidak sesuai dengan ubat lain, infus herba atau decoctions.
  • Dengan pengambilan beberapa ramuan serentak, kelonggaran sistem saraf pusat dapat dilakukan. Ini mempengaruhi pengurusan kenderaan dan bekerja dengan alat kuasa..

Gunakan dalam kosmetologi

Saya dapati penggunaan calendula dalam tata rias: melawan keradangan pada kulit, untuk pertumbuhan semula, kesan anti-penuaan, sebagai antiseptik, untuk penyembuhan luka. Kilang ini digunakan untuk semua jenis infus, ditambah dengan komposisi krim, losyen. Mendidih calendula, digunakan sebagai losyen dan mandian.

Salap dan decoctions popular untuk jerawat dan suppurations. Apabila digunakan, keradangan berkurang dan kulit dibersihkan dan lebih sihat. Calendula tincture juga membantu pori-pori yang diperbesar dan wajah berminyak.

Minyak calendula adalah bahagian krim, yang tindakannya bertujuan untuk peremajaan, pertumbuhan semula, ketepuan dengan unsur mikro, pemulihan dan pemakanan kulit. Anda boleh menambahkan minyak itu sendiri ke krim harian anda: penurunan pada satu masa.

Selepas penggunaan calendula tincture pertama ketika mencuci rambut, keadaan rambut dan kulit kepala anda akan bertambah baik. Tingtur juga digunakan untuk kelemumur, hujung pecah dan hujung rapuh. Untuk kotoran cepat dan rambut berminyak, marigold juga digunakan.

Mereka digunakan untuk keguguran rambut dan, jika dikehendaki, untuk tumbuh kembali, kerana berkat calendula, rambut tumbuh lebih cepat. Rambut dibasuh dengan infus calendula selepas mencuci: keriting kuat dan berkilat disediakan.

Untuk menyembuhkan sel, gosokkan kulit setiap hari dengan kapas yang dicelupkan dalam calendula tincture.

Kesan krim atau topeng akan menjadi lebih kuat jika anda menambahkan infus yang lebih pekat kepada mereka. Calendula ditambahkan pada krim dari sinaran ultraviolet dan krim untuk melindungi dari angin dan fros.

Resipi untuk merebus dan salap dari calendula

Tincture disediakan sendiri: bunga dituangkan dengan air dan didihkan selama 15-18 minit.

Untuk menyediakan ubat dari calendula, anda perlu mengumpulkan dan mengeringkan bunga calendula pada musim panas. Kumpulkan mereka pada waktu pagi, letakkan secara berlapis-lapis. Bunga mesti dikeringkan di dalam rumah, bunga kecil dibenarkan. Marigold terus dibalikkan untuk mengeringkan bunga. Simpan di dalam beg kertas.

Juga, di rumah, minyak dibuat dari calendula. Bunga dituangkan ke dalam bekas kaca. Tuangkan dengan minyak zaitun yang tidak ditapis. Letakkan di dalam bilik suam selama 8 hari. Kacau sekali-sekala untuk merendam minyak. Tapis melalui ayak halus. Disimpan di dalam peti sejuk di rak bawah.

Cara membancuh kaldu bunga dengan betul

Masukkan 2 sudu bunga ke dalam periuk dengan satu liter air dan rebus selama 15 minit dengan api kecil. Kemudian satu jam dibungkus dengan tuala terry. Selepas itu, tapis.

Tingtur marigold pada alkohol telah digunakan dalam rawatan jangkitan virus pernafasan akut, proses keradangan. Anda boleh membuat warna seperti itu di rumah: dua sudu bunga kering dituangkan ke dalam 0,5 liter air mendidih dan bersikeras, dibungkus dengan tuala, selama 2 jam.

Tapis, tambahkan air rebusan dan alkohol, setengah dan setengah dengan air. Sekiranya vodka digunakan, ia tidak dicairkan. Kandungan ditutup dan dikeluarkan selama 6-7 hari di tempat gelap yang sejuk. Disaring dan digunakan untuk mencegah penyakit berjangkit.

Cara membuat salap calendula

Potong bunga dan campurkan dengan petroleum jelly, anda juga boleh menambah minyak calendula.

Ia digunakan untuk luka bakar, luka kulit. Untuk mencapai hasilnya, sapukan setiap hari sehingga sembuh. Selalunya ubat ini digunakan untuk tumit yang retak..

Merebus bunga calendula digunakan dalam ginekologi hanya setelah pemeriksaan dan nasihat dengan doktor yang hadir.

Penting! Jangan mengubati sendiri, kerana calendula juga mempunyai kontraindikasi..

Calendula yang semakin meningkat

Ia mula berbunga dua bulan selepas percambahan biji dan mekar hingga akhir Oktober. Benih yang dikumpulkan dari bunga tumbuh dengan hebat selama lima tahun.

Pencahayaan

Untuk keindahan semak dan kilauan bunga, anda perlu menanam calendula di tempat yang terang. Tetapi tanaman itu tumbuh di cahaya yang tersebar dan di tempat yang agak teduh. Tidak digalakkan menanam di kawasan yang sangat gelap, cendawan serbuk boleh "melekat" di sana. Dan dengan kekurangan warna, kelopak akan berwarna pucat.

Menyiram

Dalam cuaca kering, penyiraman yang banyak diperlukan. Ini diperlukan ketika tunas mulai muncul di batang. Dan ketika bunga tumbuh, panas jangka pendek tidak lagi mengerikan. Untuk menjadikan calendula mekar hingga akhir Oktober, potong bunga yang mekar. Ini perlu kerana dua sebab:

  1. kumpulkan bunga untuk pengeringan selanjutnya
  2. dengan pemangkasan yang kerap, bunga baru lebih cenderung muncul

Perbungaan dipotong dalam cuaca cerah pada awal pagi, setelah kelopak kering setelah embun. Semasa pengumpulan bunga, biji yang sudah masak juga dikumpulkan sehingga tidak tersebar di tanah dengan sendirinya. Untuk melakukan ini, pilih bakul dengan pematangan yang tidak lengkap, ia masak apabila dikeringkan.

Penyakit dan perosak

Marigolds akan berguna untuk bumi dan tanaman tetangga, kerana ia memusnahkan mikrob patogen di dalam tanah dan menghalau serangga perosak..

  • Tetapi calendula juga dipengaruhi oleh reput kelabu. Sekiranya anda melihat bahawa daun sudah mulai ditutup dengan noda coklat, gali dan musnahkan tanaman. Ini disebabkan oleh penanaman yang menebal atau terlalu banyak makan..
  • Mekar putih pada daun menunjukkan cendawan serbuk. Akibatnya, tanaman berhenti tumbuh dan berhenti menghasilkan ovari bunga baru. Bunga dirawat dengan menyemburkan dengan penyediaan racun kulat.
  • Calendula tidak dihalang oleh aphid hijau dan hitam, yang masuk ke bau calendula yang pelik. Bahan kimia digunakan untuk pemusnahan.

Menyiapkan tanah untuk menyemai calendula

Untuk menjadikan marigold mekar seawal mungkin, gunakan rumah hijau. Pada bulan April, tanah disiapkan: gambut, baja, pasir dan kapur. Benih ditanam di tanah ini. Anak benih muda dipindahkan ke tanah pada bulan Mei. Sebelum menanam, semak muda dikeraskan: kotak dengan tanaman diletakkan di jalan sekali sehari. Pada mulanya selama 10 minit, tetapi setiap hari waktunya meningkat. Tumbuh-tumbuhan terbiasa dengan rejim suhu dan mudah berakar semasa pemindahan..

Untuk menyemai dengan biji, tanah disiapkan pada musim luruh atau musim bunga. Humus busuk, gambut, humus daun, abu kayu segar dibawa masuk ke tanah dan digali bersama-sama dengan tanah kebun. Taburkan secara bergantian atau pukal. Taburkan sedikit dengan campuran tanah yang digali.

Teliti biji sebelum menanam. Bunga yang indah dan subur akan tumbuh dari biji sempit yang sangat melengkung. Tanah yang diinginkan lembab, ringan dan disenyawakan. Calendula ditanam bukan hanya di tempat tidur bunga, tetapi sering di antara tanaman kebun..

Menanam calendula di taman bunga menyelamatkan bunga lain dari perosak. Penting: jangan menanam calendula dekat dengan tanaman lain, kerana ia akan tumbuh lebih perlahan.

Marigold jarang berakar setelah transplantasi, kerana selama proses ini akarnya rosak teruk. Memerlukan masa yang lama untuk merambat di tempat baru. Lebih mudah menanam benih dan setelah dua bulan tanaman itu akan mekar.

Sebelumnya kita bercakap mengenai tanaman perubatan Zhivuchka.

Calendula - sifat perubatan dan kontraindikasi

Calendula officinalis adalah genus kira-kira 20 spesies, yang berbeza dari segi ketinggian, ukuran, bentuk bunga, warna, bayangan mereka, dan juga terdapat dalam bentuk berganda dan tidak berganda. Ia ditanam sebagai tanaman hiasan. Milik keluarga Compositae.

Calendula adalah salah satu tanaman yang paling banyak digunakan dalam perubatan rakyat, dan juga diakui sebagai ubat rasmi. Ia digunakan secara meluas dalam industri kosmetik dalam pengeluaran pelbagai produk penjagaan kulit dan rambut.

Bunga-bunga tanaman digunakan dalam memasak sebagai bumbu, dan juga dalam industri makanan untuk mewarnai dan mencium marjerin, mentega, keju, dll..

Nama Latin: Calendula officinalis L.

Nama lain: marigold, marigold farmasi, marigold perubatan, crokis.

Kandungan:

Penerangan botani calendula

Calendula adalah ramuan tahunan. Tinggi 20-75 cm. Akar paip bercabang. Batang tegak, bergaris tebal, puber dengan rambut pendek kaku melekit, bercabang, ditutup rapat dengan daun. Warna - hijau muda.

Daun bergantian. Bahagian bawahnya obovate, panjang 13 cm, mempunyai tangkai. Bahagian atasnya lebih kecil, sessile, bujur. Daun ditutup dengan rambut kasar yang jarang. Warna - hijau muda.

Bunga - bakul, terletak di bahagian atas batang dan dahan. Peti itu rata, telanjang. Kelopaknya berwarna linear, runcing, padat puber dengan rambut pendek. Bunga serantau adalah betina. Median - biseksual atau steril. Warna bergantung pada spesies - dari cahaya, hampir putih, hingga oren gelap, hampir coklat.

Buah-buahan (biji) berbentuk sabit, arcuate dan seperti cangkuk, di bahagian luarnya terdapat tubercles dan duri. Panjang - 1-3 cm.

Calendula mekar dari bulan Jun hingga Oktober-November (hingga fros pertama). Buah masak mulai bulan Julai. Disebarkan oleh biji.

Semua bahagian tanaman mempunyai bau yang menyenangkan dan pelik..

Habitat

Calendula officinalis tumbuh liar di Eropah selatan, Asia Kecil dan Timur Tengah. Ia tidak dijumpai di alam liar di wilayah CIS. Ia ditanam sebagai tanaman hiasan dan perubatan, termasuk dalam skala industri, di bahagian Eropah Rusia, di Ukraine, di Belarus, di Kaukasus Utara.

Pengumpulan dan perolehan

Untuk tujuan perubatan, bunga calendula terutama digunakan, lebih jarang rumput. Tumbuhan itu mekar dengan banyak dan bunga terbuka setiap 3-5 hari, yang harus dikeluarkan dari semak sepenuhnya. Kaedah ini mendorong pembungaan yang banyak dan mencegah pembentukan benih..

Bahan mentah dikeringkan, seperti biasa, di tempat teduh, menyebarkannya ke lapisan nipis, tidak lupa kacau dari semasa ke semasa. Simpan dalam beg / beg linen atau kertas, kotak kadbod. Hayat rak - 1-2 tahun.

Komposisi kimia

Bunga calendula mengandungi sejumlah besar bahan berguna dan perubatan. Lebih sedikit dari mereka di bahagian bawah tanah di bahagian bawah kilang.

Bunga mengandungi hingga 3% karotenoid, termasuk karotena, rubixanthin, likopena, lutein, dll., Malic, salicylic, pentadecylic, ascorbic acid. Di samping itu, mereka mengandungi karbohidrat parafinik (sitosterol, gentriacontan), glikosida triterpena, hingga 4% flavonoid, termasuk narsisis, isoquercitrin, rhamnetin; saponin, inulin, sebatian yang mengandungi nitrogen (hingga 1.5%), lendir (2.5%), jejak alkaloid, resin (sekitar 3.4%), minyak pati.

Penting untuk menggunakan karotenoid, kerana ia berperanan besar untuk fungsi normal tubuh, khususnya, berfungsi sebagai perlindungan terhadap barah, dan penting bagi mata. Jadi lutein digunakan untuk pengeluaran ubat-ubatan untuk penglihatan, calendula (bunga) di rumah dapat menggantikannya..

Semasa mengumpulkan bunga untuk tujuan ini, keutamaan harus diberikan kepada bunga dengan warna oren yang lebih cerah, kerana ia mengandungi lebih banyak karotenoid..

Bunga itu juga mengandungi kalium (29.8 mg / g), kalsium (11.4 mg / g), magnesium (2.5 mg / g), serta tembaga (0.86 μg / g), zink 31 μg / g), molibdenum (1,47 μg / g), selenium (4,2 μg / g), boron (48,4 μg / g) dan sebatian lain.

Sebagai tambahan, keseluruhan bahagian atas tanah mengandungi hingga 10% calendene.

Ciri-ciri berguna dan perubatan calendula

Penyembuhan dan sifat bermanfaat calendula luas dan serba boleh. Kilang ini mempunyai:

  • antibakteria,
  • antivirus,
  • anti-radang,
  • penyembuhan luka,
  • astringen,
  • penghilang rasa sakit,
  • antispasmodik,
  • diaforetik,
  • ekspektoran,
  • koleretik,
  • diuretik,
  • menenangkan,
  • hematopoietik,
  • pembersih darah,
  • antitoksik,
  • tindakan anti-rachitic.

Selain itu, calendula meningkatkan proses metabolik dalam badan, merupakan antioksidan.

Kesan terapeutik pada badan

Penggunaan calendula dalam ubat-ubatan rakyat dan rasmi adalah luas, tetapi agar rawatannya bermanfaat, petunjuk untuk penggunaan calendula harus diambil kira, dan ini hanya dapat dilakukan oleh doktor (lebih disukai seorang pakar herba) setelah pemeriksaan menyeluruh. Dia juga akan mengambil kira kontraindikasi untuk calendula. Maklumat yang diberikan di bawah adalah untuk tujuan maklumat sahaja..

Untuk jantung dan saluran darah

Persediaan tanaman (infus, alkohol tincture calendula, jus) telah membuktikan diri mereka dengan baik untuk rawatan penyakit kardiovaskular. Calendula disyorkan untuk aterosklerosis, ia membantu membersihkan saluran darah, menguatkan dindingnya.

Selain itu, bunga menormalkan aktiviti jantung, mengurangkan degupan jantung, meningkatkan amplitud kontraksi jantung, dan mengurangkan sesak nafas. Berdasarkan ini, mereka digunakan untuk angina pectoris dan penyakit lain yang serupa..

Juga persediaan calendula perubatan adalah ubat yang berkesan untuk pengurangan tekanan ringan, mengurangkan edema jantung.

Penyakit gastrousus

Perubatan tradisional dan rasmi menghargai sifat perubatan calendula dan penggunaannya untuk rawatan banyak penyakit saluran gastrousus semakin meluas. Persediaan tanaman meningkatkan pengeluaran jus gastrik, sambil mengurangkan keagresifannya, meningkatkan daya tahan membran mukus, dan meningkatkan selera makan. Mereka digunakan untuk kekejangan perut dan usus, muntah.

Calendula, bertindak anti-radang, digunakan untuk merawat gastritis, ulser gastrik dan duodenum, kolitis, enterokolitis dan penyakit radang dan erosif lain.

Untuk rawatan, disyorkan untuk menggunakan alkohol calendula alkohol, infus, dan juga jus tumbuhan.

Dengan selsema

Penggunaan sifat perubatan calendula telah menunjukkan keberkesanannya dalam pelbagai selesema saluran pernafasan atas. Ia digunakan dengan sendirinya dan sebagai komponen dari banyak resipi..

Hasil yang sangat baik diperoleh dengan berkumur dengan calendula tincture atau infus. Jus ini digunakan untuk mencuci, serta ditanamkan ke hidung dengan selesema.

Penerimaan infus dengan madu dalaman membantu batuk, mencairkan kahak, melancarkan pembuangan, dan juga memperbaiki keadaan umum dan mendorong pemulihan yang lebih cepat.

Pemberian kalendula dan sulfonamida selari dengan antibiotik adalah kaedah yang sangat berkesan untuk rawatan angina.

Untuk hati

Sifat perubatan dan berguna calendula boleh digunakan untuk pelbagai penyakit hati dan pundi hempedu. Penggunaannya meningkatkan pembentukan hempedu, bertindak sebagai koleretik, menghilangkan genangan hempedu di pundi hempedu.

Penggunaan calendula disyorkan untuk hepatitis, radang saluran empedu, cholelithiasis dan penyakit lain..

Untuk meningkatkan tindakan untuk tujuan ini, mereka meminumnya bersama-sama dengan chamomile farmasi atau dengan chamomile dan yarrow.

Untuk para wanita

Khasiat dan khasiat calendula yang digunakan dalam penyakit di kawasan kelamin wanita sangat luas. Calendula dalam ginekologi (infusi, tincture, juice) digunakan dalam bentuk douching untuk hakisan serviks dan fistula rahim, Trichomonas colpitis, keputihan, dll...

Pengambilan dalaman tanaman menormalkan kitaran haid, membantu dengan kelewatan haid. Dalam tempoh pramenopause dan dengan menopaus, calendula menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan.

Di samping itu, kilang ini banyak digunakan dalam bidang kosmetologi, termasuk rumah. Penggunaan calendula tincture untuk jerawat memberikan hasil yang baik. Selain itu, calendula digunakan untuk kulit dan rambut (membilas).

Untuk kanak kanak

Calendula untuk kanak-kanak sangat membantu. Dengan infusi dan warna tanaman (larutan), lap mukosa mulut dengan sariawan dengan tampon. Untuk pelbagai proses keradangan di rongga mulut, pembilasan dilakukan.

Persediaan tanaman digunakan untuk mencuci, menggosok, membuat losyen untuk pelbagai luka kulit pada kanak-kanak, seperti parut, ruam lampin, dan lain-lain, serta penyakit lain seperti diatesis, eksim kanak-kanak, scrofula, lichen, alergi, dll..

Juga untuk tujuan perubatan dan sebagai langkah pencegahan, calendula digunakan untuk bayi. Penyerapan tanaman adalah agen mandi yang baik. Selain itu, penggunaan minyak calendula akan membantu menjaga kulit anak yang halus, termasuk dengan pelbagai kerosakan..

Luka, bisul, abses...

Sifat berguna dan perubatan calendula memberikan bantuan yang berkesan untuk pelbagai kerosakan pada kulit. Penggunaan luarannya mempercepat pemulihan tisu yang rosak, mempunyai kesan antibakteria dan anti-radang. Parut dengan rawatan sedemikian sama sekali tidak terbentuk atau lebih lembut, lebam larut lebih cepat.

Petunjuk untuk penggunaan calendula: luka, lecet, lebam, bisul, termasuk bisul kaki, gangren, luka bakar, radang dingin, retakan kulit, luka baring, ruam popok, lecet, fistula, bisul, tumor, gatal, pelbagai kerengsaan, dll..

Semua persediaan calendula digunakan untuk rawatan: infusi, tincture, jus, minyak dan salap.

Untuk rawatan jagung, ketuat, penyakit kulat, daun atau bunga tumbuk segar disapu pada kawasan yang rosak.

Bentuk dos

Penyerapan calendula

1 sudu kecil tuangkan 250 ml bunga. air mendidih. Tutup, tutup dan tekan hingga suam. Terikan. Simpan di tempat yang sejuk tidak lebih dari 2 hari.

Ambil setengah gelas 3-4 kali sehari suam.

Pewarnaan calendula

1 sudu besar tuangkan 100 ml bunga. 70% alkohol atau vodka berkualiti. Tutup bekas dengan ketat dan bertegas di tempat yang gelap pada suhu bilik selama seminggu. Terikan, perah bahan mentah.

Pemakaian calendula tincture

Peraturan umum. Ambil 1 sudu kecil. 2-3 kali sehari selama 20 minit. sebelum makan. Untuk kegunaan luaran (mencuci, membilas, enema, dll.), Cairkan 1 sudu kecil. tincture dalam 1 sudu besar. air.

Selsema, selsema. Bancuh teh dengan lingonberry dan / atau raspberi. Bila sudah sejuk hingga 40 ° C, tambahkan 1 sudu kecil. tincture dan 1 sudu kecil. sayang.

Minum 1 sudu besar. meneguk besar sebelum tidur.

Batuk. Letakkan 10 tetes tingtur pada kiub gula. Menghisap seperti gula-gula. Ambil 3-4 kali sehari.

Jus marigold

Kisar bunga segar dengan penggiling daging dan peras jus dari jisim yang dihasilkan melalui kain lap yang dilipat dalam beberapa lapisan. Letakkan jus di dalam air mandi, didihkan dan rebus selama 5 minit. Simpan dalam peti sejuk.

Permohonan

Dalaman. 20-40 tetes jus dan 1/2 sudu besar larutkan madu dalam 1 sudu besar. susu. Ini adalah dos tunggal. Ambil 2-3 kali sehari sebelum makan.

Luar. Jus dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 2 atau 1: 3.

Salap Calendula

Salap disediakan dari bunga segar dan lemak dalaman daging babi cair, diambil dalam nisbah 1: 5 (berat). Kisar bunga dengan penggiling daging. Letakkan jisim yang dihasilkan dalam mangkuk, tambahkan lemak dan, kacau selalu, masukkan air mandi sehingga rata. Angkat dari api, sejukkan dan tuangkan ke dalam balang kaca. Simpan dalam peti sejuk.

Apa yang membantu salap calendula. Sebarang kerosakan kulit, jangkitan kulit bakteria atau kulat, ruam, alergi, gatal-gatal, urat varikos, sebagai produk penjagaan kulit muka untuk lelaki dan wanita, dll..

Minyak calendula

Isi balang kaca 3/4 penuh dengan bunga segar. Tuangkan minyak bunga matahari atau, lebih baik, minyak zaitun hingga penuh. Tutup rapat dan biarkan di tempat yang gelap pada suhu bilik selama dua minggu, ingat untuk mengaduk sekali-sekala. Terikan, perah bahan mentah.

Minyak calendula. Hartanah. Anti-radang, bakteria, pembasmi kuman.

Memohon minyak calendula

Penggunaan dalaman. Minum 1 sudu besar. 2 kali sehari setengah jam sebelum makan untuk pelbagai penyakit saluran gastrousus, hati dan pundi hempedu, sebagai ubat penenang, untuk penyakit sistem saraf, menopaus.

Penggunaan luaran. Sebarang kerosakan pada kulit, lebam (termasuk dalam bentuk pembalut minyak), eksim, urat varikos, sebagai alat penjagaan kulit.

Kontraindikasi

Agar rawatannya berkesan, anda harus mempelajari khasiat perubatan dan manfaat calendula serta kontraindikasi penggunaannya..

Kilang ini dikontraindikasikan pada hipotensi, serta bradikardia. Walaupun jarang berlaku, ia boleh menyebabkan reaksi alergi, jadi orang yang terdedah kepada manifestasi seperti itu harus mula mengambil calendula dengan berhati-hati.

Walaupun terdapat cadangan untuk menggunakan calendula untuk penyakit batu empedu, tetapi jika terdapat patologi seperti itu, sebelum memulakan rawatan, lebih baik berjumpa doktor yang anda percayai.

Anda boleh membaca cadangan positif untuk penggunaan calendula semasa kehamilan, tetapi maklumat dari sumber bercetak rasmi tidak jelas dalam hal ini: sebilangan pengarang menasihatkan menggunakan calendula, sementara yang lain KATEGORAL LAGI. Oleh itu, lebih baik tidak mengambil risiko dan tidak mengambil calendula semasa kehamilan..

Juga, tanaman ini tidak digalakkan untuk digunakan dengan herba dan ubat-ubatan yang mempunyai kesan penenang..

Sumber:

N. Maznev. Ensiklopedia Tumbuhan Ubat.

I.N. Putyrsky, V. Prokhorov. Ensiklopedia sejagat tumbuhan perubatan.

A. Markova. Ahli herba: resipi emas untuk perubatan tradisional.

I.L. Sanin. Buku rujukan lengkap tanaman perubatan.

Lavrenova G.V., Lavrenov V.K. Ensiklopedia Tumbuhan Ubat. Jilid 2.

Rim Akhmedov. Tumbuhan adalah rakan dan musuh anda.

Nina Bashkirtseva. Calendula - bunga keemasan kesihatan