Pembentangan mengenai topik Timun

Timun adalah tanaman sayuran yang sangat popular. Timun tahunan adalah tumbuhan herba dari keluarga labu. Batang sayur ini dibina di atas tanah. Ia kasar dan mempunyai antena di hujungnya, dengan mana ia dapat melekat pada sokongan apa pun. Batangnya boleh tumbuh hingga 2 meter.

Buah timun berair, berjerawat, hijau zamrud. Bergantung pada jenis timun, ia boleh terdiri dari pelbagai bentuk dan saiz..

Buah timun mengandungi lebih dari 95% air. Selain itu, sayur ini mengandungi sejumlah besar bahan berguna: mineral (kalium, magnesium, fosforus dan kalsium); vitamin (C, PP, B). Protein, lemak dan karbohidrat juga merupakan sebahagian daripada sayur-sayuran. Bahan organik yang terkandung dalam buah membantu meningkatkan pencernaan dan metabolisme. Kalium baik untuk penghidap penyakit jantung. Serat mendorong penghapusan kolesterol dari badan.

Timun adalah budaya sayur yang cukup kuno. Buat pertama kalinya mengenai timun menjadi terkenal lebih dari 6 ribu tahun yang lalu di India. Di bahagian ini, timun masih merupakan tanaman liar..

Timun adalah sayur yang cukup popular di seluruh dunia. Ia menduduki tempat keempat di antara tanaman sayuran lain. Banyak jenis dan kacukan timun telah dikembangkan, yang dibezakan oleh produktiviti yang tinggi. Ada yang dapat menghasilkan buah tanpa pendebungaan, sementara yang lain memerlukan serangga untuk membawa debunga..

Timun ditanam di ladang terbuka dan di rumah hijau dan rumah hijau. Sayur ini suka tanah yang subur dan penyiraman yang banyak. Menyemai timun hanya perlu setelah tanah dipanaskan dengan baik. Ini hanya mungkin berlaku pada pertengahan Mei. Sekiranya anda menyemai benih bercambah, mereka akan tumbuh lebih cepat. Merawat tanaman sama sekali tidak sukar: selain penyiraman, hanya penyiangan diperlukan. Untuk mengumpul benih sendiri, anda mesti meninggalkan buahnya di kebun sehingga ia masak. Ia harus menjadi kuning dan lembut. Isi buah diperah dan biji dicuci. Kemudian biji dikeringkan dan disimpan di tempat yang sejuk hingga musim bunga..

Buah timun digunakan bukan hanya dalam masakan, tetapi juga dalam perubatan dan kosmetologi. Buah timun dimakan mentah dan masin dan acar. Mereka boleh menjadi hidangan berasingan, atau menjadi sebahagian daripada pelbagai salad, hidangan panas dan sejuk..

Sifat penyembuhan timun digunakan secara aktif dalam perubatan rakyat. Tetapi timun acar dan acar dikontraindikasikan dalam penyakit buah pinggang, hati dan penyakit kardiovaskular..

Gambar untuk menghantar Timun

Topik Popular Hari Ini

  • Pemadaman api

Kebakaran adalah masalah mendesak setiap masa. Pada masa ini, sistem sedang diperbaiki, semuanya berubah dan bertambah baik. Terdapat peraturan keselamatan kebakaran yang wajib

Muzik rakyat Rusia adalah salah satu yang paling indah dan tidak dapat dilupakan. Untuk melukis muzik dalam "warna" yang diinginkan, tentu saja, anda memerlukan alat. Dengan pertolongan mereka, muzik menjadi lebih ekspresif.

Cendawan Chanterelle - digunakan untuk penggunaan manusia. Milik keluarga Chanterelle. Dia mendapat namanya dari perkataan Rusia

Gerakan reaktif adalah fenomena mekanikal, salah satu cara badan bergerak di angkasa. Ia berlaku di bawah tindakan kekuatan yang disebut jet tujahan.

Akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20 disebut Zaman Perak dalam kesusasteraan. Siapa yang pertama memberikan istilah seperti itu tidak diketahui. Pertikaian masih berlaku. Satu perkara yang pasti bahawa nama itu diberikan dengan analogi dengan Golden

Karya Alexander Sergeevich Pushkin terkenal tidak hanya di Rusia, tetapi di seluruh dunia. Dalam banyak cara, dia mendapat popularitinya kerana kepelbagaian dalam karyanya: dia menulis seperti ro serius

Laporkan mengenai mesej kelas Timun 2, 3

Timun adalah tanaman sayur dari keluarga labu. Nama itu berasal dari bahasa Yunani. Orang Yunani memanggil sayur ini "aguros", yang bermaksud "tidak masak dan belum masak". India dianggap sebagai tempat kelahiran timun. Pada masa kini ia ditanam di banyak negara di dunia.

Bergantung pada kaedah pendebungaan, timun boleh dibahagikan kepada penyerbukan sendiri dan pendebungaan lebah. Timun yang diserbuk sendiri mempunyai benang sari dan putik pada bunga. Terima kasih kepada ini, tumbuhan itu melakukan pendebungaan sendiri dan tidak memerlukan bantuan serangga. Nama "bee-pollinated" bermaksud tersendiri. Ini bermaksud pertolongan lebah, lebah dan serangga lain diperlukan agar buah dapat muncul. Terdapat juga jenis ketiga - parthenocarpic. Ia sama sekali tidak memerlukan pendebungaan. Spesies ini adalah kacukan, atau dengan kata lain, ia dibiakkan secara buatan.

Varieti timun mempunyai tujuan yang berbeza. Mereka dibahagikan kepada tiga jenis utama: salad, acar dan sejagat. Salad dimakan mentah, termasuk salad. Masin - dalam tin dan masin. Jenis timun yang universal boleh dimakan mentah dan dalam tin..

Selain warna hijau biasa, terdapat timun kuning, putih dan merah..

Timun sangat menyukai kelembapan. Apabila cuaca panas, mereka memerlukan penyiraman secara berkala. Penyiraman sangat diperlukan setiap hari atau setiap hari. Lebih baik melakukannya pada waktu petang dan air suam..

Timun menyukai kehangatan, jadi mereka ditanam pada musim bunga, ketika suhu udara pada waktu malam tidak turun di bawah 15 darjah. Apabila ditanam pada waktu yang tepat, anak benih muncul lebih cepat. Sekiranya suhu udara dan tanah lebih rendah daripada yang diperlukan, maka pertumbuhan akan menjadi perlahan, dan anak benih akan muncul kemudian..

Anda boleh menanam jagung, bunga matahari, kacang polong, kacang, bawang dan bawang putih di sebelah timun. Jangan tanam kentang dengan timun, serta tanaman aromatik seperti kemangi dan ketumbar..

Tidak seperti sayur-sayuran lain, timun dipetik dan dimakan masih hijau, belum masak. Dipercayai bahawa buah yang lebih kecil dan hijau, lebih enak. Sekiranya benih diperlukan untuk penanaman, timun dipetik kuning.

Timun adalah sekitar 95 persen air, yang apabila dikonsumsi melarutkan toksin dan menyahtoksin badan. Timun juga berguna untuk penderita diabetes mellitus, masalah dengan kelenjar tiroid dan kegemukan. Penggunaan timun mempunyai kesan positif terhadap keadaan rambut, gigi dan kuku..

Untuk menahan diri dari timun semestinya berlaku apabila pembengkakan ulser perut dan gastritis akut dan kronik.

Di beberapa negara di dunia, monumen telah didirikan untuk menghormati timun. Terdapat monumen seperti itu di Poland, Ukraine, Rusia, Belarus dan negara-negara lain..

Laporan No. 2

Timun adalah sayur yang paling biasa dan digemari. Ia telah ditanam untuk masa yang sangat lama - lebih dari 6000 tahun. Buat pertama kalinya, timun mula ditanam di India. Kemudian mereka dibawa ke China, dan dari sana - ke Eropah. Sukar untuk mengatakan ketika timun muncul di Rusia. Tetapi sudah Peter saya memerintahkan untuk menanam timun.

Timun adalah ramuan tahunan. Saudara ketimun adalah zucchini, tembikai, tembikai dan labu. Timun dianggap sebagai sayuran, walaupun, seperti tembikai, ia adalah buah beri. Batang timun boleh mencapai 2 meter. Ia sama ada merayap di tanah, melancarkan banyak akar, atau, seperti liana, dengan bantuan antena, naik. Bunga timun - kuning terang, diserbuki oleh lebah dan lebah.

95% timun adalah air. Timun mengandungi vitamin A, B, C dan banyak garam mineral. Semua bahan berguna terkandung dalam jus timun, oleh itu ia digunakan di banyak kawasan. Bahkan doktor kuno Hippocrates merawat orang dengan jus timun. Jus timun segar diambil secara dalaman dan digunakan secara luaran untuk luka bakar kulit atau abses. Timun adalah satu-satunya sayur yang tidak alah. Timun segar berbau seperti musim bunga. Dan aroma timun ini digunakan dalam penyediaan eau de toilette. Losyen yang disediakan dengan jus timun mencerahkan kulit. Sekiranya mata ibu atau nenek letih atau kelopak mata bengkak, anda boleh meletakkan kepingan timun segar di mata anda dan berbaring sebentar.

Timun mempunyai kalori yang sangat sedikit, sehingga boleh dimakan oleh mereka yang ingin menurunkan berat badan. Ini adalah satu-satunya buah yang dimakan tanpa masak. Timun masak lebih besar ukurannya, mempunyai warna kuning, lebih lembut di bahagian dalam dan tidak garing sehingga tidak enak. Dan rasanya lebih teruk.

Timun tumbuh hanya pada musim panas dan hampir di mana sahaja. Di Rusia, ia ditanam di semua kebun sayur. Tetapi ada keseluruhan wilayah yang terkenal dengan timunnya: timun Nezhinsky diketahui oleh semua orang. Dan di bandar-bandar Lukhovtsy dan Nizhyn bahkan terdapat monumen untuk timun. Cucumber mempunyai percutian sendiri - Cucumber Day, yang disambut pada 27 Julai.

Timun boleh dimakan segar, acar atau acar. Bagi sesetengah orang, timun yang disumbat disediakan - mereka diisi dengan cara yang sama seperti zucchini dengan daging cincang dan dibakar, ternyata sangat enak. Daun timun biasanya dimakan dalam masakan Asia.

Timun laut hidup di laut dan lautan. Ini adalah haiwan yang tidak ada kaitan dengan timun biasa dan serupa dengan bentuknya sahaja..

Banyak puisi dan teka-teki telah dicipta mengenai timun. Yang paling terkenal adalah tanpa tingkap, tanpa pintu, bilik yang penuh dengan orang. Malah kanak-kanak kecil tahu jawapannya. Ketika kita menarik seorang lelaki kecil, lalu ke kepala kita menarik "tongkat, tongkat, timun, sehingga lelaki kecil itu keluar." Dan sajak tentang timun dan nasihat kepadanya untuk tidak pergi "ke arah itu" supaya tikus tidak menggigit ekor, semua orang tahu.

Gred 2, 3, 5, 6, dunia di sekitar

Timun

Topik mesej popular

  • Laut Laptev

Laut Laptev terletak di bahagian utara Rusia di wilayah Siberia dan bersebelahan dengan Lautan Artik. Terdapat banyak pulau di perairan laut, sementara Laut Laptev adalah satu-satunya laut di Rusia,

Setiap tahun pada 6 Julai, api unggun dinyalakan di seluruh Republik Czech - ini adalah bagaimana penduduk negara ini menghormati ingatan pahlawan nasional mereka - Jan Hus. Mengapa, setelah hampir 650 tahun, orang Czech mengingati lelaki ini dan menganggapnya sebagai pahlawan??

Sepanjang sejarah dunia, manusia telah membuat banyak penemuan geografi, tetapi hanya yang terjadi pada akhir abad ke-15 dan ke-17 biasanya disebut Hebat. Tidak pernah ada sebelum atau sesudah periode sejarah ini terdapat penemuan dalam skala sedemikian.,

Projek "Bagaimana Timun Dilahirkan"

Lilia Mochalova
Projek "Bagaimana Timun Dilahirkan"

Pertubuhan: Sekolah Institusi Pendidikan Belanjawan Negeri No. 1534 jabatan prasekolah No. 2

Pengarang projek: Mochalova Lilia Vasilievna.

Tempoh projek: jangka panjang, dari bulan Mac hingga Mei.

Jenis projek: penyelidikan kognitif, kreatif, kumpulan.

Peserta projek: kanak-kanak kumpulan pertengahan No. 2, pendidik, ibu bapa murid.

Zaman kanak-kanak: dari 4 hingga 5 tahun.

Masalah projek: keperluan untuk mengembangkan pengetahuan dan idea di kalangan kanak-kanak prasekolah mengenai proses penanaman dan penanaman tanaman (timun).

Idea projek: untuk membuat kebun sayur di ambang tingkap di kumpulan tadika.

Matlamat projek: pembentukan idea ekologi kanak-kanak mengenai sayur-sayuran (timun) dalam proses tumbuh dari biji.

Objektif projek:

1. Memperkenalkan sejarah timun.

2. Meluaskan dan sistematiskan pengetahuan kanak-kanak mengenai tanaman sayuran (timun): struktur, faedah, merawatnya.

3. Untuk memperdalam pengetahuan mengenai keadaan yang diperlukan untuk pertumbuhan benih (bumi, cahaya, panas, air).

4. Membentuk idea menanam tanaman dari biji.

5. Belajar untuk memerhatikan perubahan dalam pertumbuhan dan pertumbuhan tanaman.

6. Untuk mengembangkan kemampuan kognitif dan kreatif kanak-kanak dalam proses aktiviti penyelidikan bersama.

7. Meningkatkan minat dalam penjagaan tanaman; menimba pengalaman sikap prihatin dan prihatin terhadap tumbuh-tumbuhan.

Timun menduduki tempat yang istimewa di antara pelbagai tanaman sayur-sayuran yang ditanam di negara kita. Penyebaran budaya sayur ini dijelaskan, pertama sekali, oleh kebiasaan pemakanan tradisional masyarakat, rasa buah-buahan yang tinggi yang dimakan segar dan diproses. Kaedah paling selamat untuk mendapatkan produk yang mesra alam adalah dengan mengembangkannya sendiri.

Karya ini relevan kerana menanam tumbuh-tumbuhan dari biji dan memerhatikannya adalah proses yang sangat menarik dan mendidik. Memerhatikan semua fasa perkembangan tanaman, dari percambahan biji hingga munculnya bunga atau buah pertama, adalah keajaiban alam dalam tindakan. Ia memerlukan banyak masa dan kesabaran sebelum tanaman yang tumbuh penuh. Ini adalah bagaimana topik penyelidikan kami "Bagaimana timun dilahirkan?"

Penerangan ringkas mengenai projek:

Projek ini dirancang untuk kanak-kanak prasekolah kanan dan sedang dilaksanakan selama tiga bulan. Dalam projeksemua kaedah pengajaran digunakan: lisan, visual, praktikal. Projek ini menyediakan perancangan jangka panjang mengenai topik, nota kelas, serangkaian pemerhatian yang dikembangkan, bermain, serta aktiviti bebas dan kreatif kanak-kanak.

1) Pembentukan pengetahuan alam sekitar pada kanak-kanak prasekolah dalam proses aktiviti kognitif dan penyelidikan; menanam tanaman dari biji.

2) Perkembangan kemampuan kognitif dan kreatif.

Tahap pelaksanaan projek

Tahap 1: persediaan

• pengumpulan maklumat, bahan mengenai topik;

• organisasi persekitaran pengembangan subjek

• merangka rancangan tematik perspektif;

• pengembangan kitaran pemerhatian, kelas;

• pelaksanaan acara untuk perancangan tematik jangka panjang (aktiviti pendidikan langsung mengenai topik ini, satu siklus pemerhatian, eksperimen, aktiviti kreatif).

• pameran karya kanak-kanak;

• pemprosesan, pendaftaran bahan;

Acara Objektif Bertanggungjawab

Tahap 1 - persediaan.

Perbualan dengan ibu bapa "Taman di tingkap" Bincangkan tujuan dan objektif projek. Menimbulkan minat ibu bapa dalam mewujudkan syarat-syarat pelaksanaan projek Pendidik,

ibu bapa.

Pemilihan alat bantu visual - didaktik, bahan demonstrasi, bahan semula jadi, fiksyen dan sastera ilmiah, pemerolehan peralatan yang diperlukan. Buat syarat untuk pelaksanaan projek "Garden on the Window". Pendidik,

ibu bapa

Tahap 2 - utama.

Meneliti buku, ilustrasi mengenai tumbuh-tumbuhan Menimbulkan minat terhadap tanaman, keinginan untuk menjaganya. Pendidik,

ibu bapa

Pelajaran "Menyemai timun" Untuk menyatukan dan memperkayakan pengetahuan anak-anak mengenai menanam tanaman, menyiapkan benih. Pendidik

Memerhatikan percambahan biji timun. Ajar anak-anak untuk melihat perubahan yang berlaku pada biji percambahan. Pendidik

Bekerja di sudut alam. Terus mengajar anak-anak untuk membuat penilaian dengan betul dan membuat kesimpulan tentang mewujudkan keadaan yang baik (air, cahaya, panas) Pendidik

Pelajaran "Emerald Family" (melukis) Ajarkan anak-anak untuk melukis tumbuhan, menyampaikan semua perincian dalam gambar (batang, daun, bunga, misai) Pendidik

Permainan didaktik "Ketahui rasa" Latih anak untuk membezakan antara sayur-sayuran segar, masin, mentah dan masak. Pendidik

Pelajaran "Timun acar" (aplikasi) Terus belajar cara memotong sudut segi empat tepat / mendapatkan timun ovol /, tempelkan dengan teliti. Pendidik

Permainan didaktik "Apa yang pertama, lalu apa?" Membangunkan pemahaman mengenai hubungan kausal yang sederhana. Pendidik

Pemerhatian: "Adakah tanaman kita tumbuh?" Terus ajar anak-anak untuk memperhatikan perubahan pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Pendidik

Pelajaran "Cucumber Paradise" (pemodelan) Untuk terus mengajar anak-anak untuk menyampaikan pantulan objek sebenar dalam kraf. Pendidik

Memerhatikan pembentukan bunga dan buah. Teruskan mengajar anak-anak untuk melihat perubahan dalam pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Pendidik

Mendarat di tanah terbuka.

Untuk menyiapkan anak-anak untuk kegiatan lebih lanjut mengenai pemindahan tanaman sayur di tingkap ke kebun sayur di sebidang kebun dan syarat-syarat yang diperlukan untuk pertumbuhan timun. Pendidik

Peringkat 3 - akhir.

Pemprosesan dan reka bentuk bahan projek, gambar. Penciptaan persembahan pengalaman kerja. Pendidik

Pemilihan puisi, ucapan, teka-teki mengenai timun. Pembuatan album

"Puisi, teka-teki, ucapan tentang timun", penyampaian pengetahuan yang diperoleh. Pendidik, anak-anak, ibu bapa.

Bekerja dengan ibu bapa:

1. Perbualan dengan ibu bapa "Taman di ambang tingkap".

2. Bantuan ibu bapa dalam membeli inventori, benih untuk kebun di tingkap.

3. Pemilihan puisi mengenai timun untuk hiasan album.

Semasa menjalankan projek, kanak-kanak membentuk pemahaman ekologi mengenai sayur-sayuran (timun).

Tumbuh-tumbuhan, menjaga tumbuh-tumbuhan, orang-orang memerhatikan mana yang tumbuh lebih cepat, membandingkan bentuk dan warna daun, menentukan keadaan yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan tanaman.

Dalam proses penyelidikan kanak-kanak, kanak-kanak itu menerima kemahiran kognitif tertentu: belajar mengamati, membuat alasan, merancang kerja, belajar untuk meramalkan hasilnya, bereksperimen, membandingkan, menganalisis, membuat kesimpulan dan generalisasi, dalam satu perkataan, mengembangkan kebolehan kognitif.

Kami suka membuat penyelidikan, jadi tahun depan kami ingin menanam sayur-sayuran lain di dalam rumah..

Hasil projek: Semasa mengerjakan projek ini, anak-anak belajar menentukan urutan peringkat perkembangan tanaman, menghubungkan ciri luaran mereka yang berubah dengan jangka waktu pembangunan tertentu. Kanak-kanak telah membentuk pengetahuan mengenai keadaan di mana tanaman dapat ditanam dari biji.

Bibliografi:

1. Zenina T. N. "Kitaran pemerhatian objek semula jadi" Zaman prasekolah kanan. Panduan belajar. - M.: Pusat Pendidikan Pedagogi, 2009

2. Zenina T. N. "Catatan kuliah untuk membiasakan kanak-kanak prasekolah dengan objek semula jadi." Tutorial. - M.: Persatuan Pedagogi Rusia, 2008

3. Ryzhova N. A. "Pendidikan alam sekitar di tadika." - M.: Ed. Rumah "Karapuz", 2001

4. Nikolaeva SN Metodologi pendidikan ekologi kanak-kanak prasekolah. Tutorial. -M. : Pusat Penerbitan "Academy", 2001

5. Nikolaeva SN Sistem kerja dengan anak-anak di kumpulan kanan tadika. –M. : MOSAIC-SINTESIS, 2010

6. Maslennikova O. M., Filippenko A. A. Projek alam sekitar di tadika:- Volgograd: Guru, 2011

7. Sumber internet

“Timun bukan hanya sayur-sayuran. Hiasan "Timun Turki" Abstrak pelajaran tentang seni rupa untuk kanak-kanak kumpulan senior "Timun bukan sahaja sayur-sayuran" Tujuan: untuk mengembangkan minat kognitif pada kanak-kanak Objektif: Pendidikan: untuk mengenali anak-anak dengan sejarah timun dan.

Laporan foto “Bagaimana arugula, bunga matahari dan timun tumbuh! Mendarat di tanah ”Kami menunggu pucuk! Setiap hari kita menonton, menyiram dan menanti - apa yang akan tumbuh dari benih yang kita tanam? Ia menarik bagi semua orang.

Laporan foto mengenai pameran "Saya dilahirkan sebagai tukang kebun" Kita semua tahu bahawa bumi adalah rumah kita bersama. Manusia adalah sebahagian daripada sifat planet kita, jadi kita mesti menjaganya, menjaganya dengan baik.

Laporan gambar mengenai pertandingan di kalangan ibu bapa "Saya dilahirkan sebagai tukang kebun" Baru-baru ini di tadika kami terdapat pertandingan di kalangan ibu bapa "Saya dilahirkan sebagai tukang kebun". Untuk menyertai pertandingan ini, ibu bapa diminta untuk membuat.

Ringkasan pelajaran "Berkenalan dengan sayur-sayuran: timun dan tomato" Jabatan Pendidikan Pentadbiran Daerah Bandar Tadika institusi pendidikan prasekolah Orekhovo-Zuevo No. 21.

Kelas induk "Menanam timun, arugula dan bunga matahari" - gambar langkah demi langkah! Kotak apa ini? Apakah di dalamnya? Kami dengan teliti mengkaji kandungannya, membuka dan mempertimbangkan: Masing-masing, tanaman yang diambil secara berasingan,.

Perayaan "Di mana roti dilahirkan" Pameran buku "Dalam roti adalah kekuatan kita" Pameran lukisan "Roti adalah kepala segalanya" Pameran produk roti "Bread-father" Kursus acara: Republik.

Projek pendidikan moral dan patriotik "Saya dilahirkan di Don land" Pasport projek. Pengarang projek: Pendidik MBDOU d / s No. 4 Filatova O. V. Nama projek: "Saya dilahirkan di tanah Don" Topik projek: Pengenalan.

Senario hiburan "Saya dilahirkan pada musim bunga" HIBURAN "Saya dilahirkan pada musim bunga" pada hari ulang tahun musim bunga pada kumpulan yang lebih muda. Vera Aleksandrovna Utkina, pendidik. Tujuan: --- Panggilan.

Artikel "Di mana saya dilahirkan, di sana saya sangat berguna" Pendidikan moral dan patriotik generasi muda adalah salah satu tugas yang paling mendesak pada zaman kita. Perubahan besar telah berlaku.

Seronok, menarik, berguna!

Laman web untuk ibu bapa dan guru

  • Pelajaran yang menyeronokkan
  • Tatabahasa
  • Matematik
  • Mengecat
  • Kereta
  • Kayu
  • Naga
  • Mawar
  • Muzik
  • Kuiz
    • Astronomi
    • Geografi
    • Haiwan takungan
    • Dunia haiwan KVN
    • Sastera
    • Mamalia
    • Serangga
    • Reptilia dan amfibia
    • Burung
  • Ucapan anak-anak
  • Kreativiti kanak-kanak
  • Cakera untuk kanak-kanak
  • Zoo rumah
  • Teka-teki
    • mengenai perkakas rumah
    • mengenai cendawan
    • mengenai kampung
    • mengenai haiwan
    • mengenai haiwan takungan
    • mengenai kalendar
    • mengenai alat muzik
    • mengenai serangga
    • mengenai sayur-sayuran
    • mengenai pakaian
    • mengenai profesion
    • Ketenteraan
    • Damai
  • mengenai fenomena semula jadi
  • mengenai makanan
  • mengenai burung
  • mengenai tanaman
  • mengenai reptilia dan amfibia
  • mengenai keluarga
  • mengenai wira dongeng
  • mengenai alat pembinaan
  • mengenai pengangkutan
  • mengenai buah-buahan
  • mengenai bunga
  • mengenai sekolah
  • mengenai buah beri
  • Permainan
  • Kesihatan kita
  • Video pendidikan
  • Lagu dan Puisi
    • Puisi untuk kanak-kanak
    • Kibas T.
    • Maksimchuk L.
    • Forov A.
  • Lullabies rakyat
  • Puisi sekolah
  • Anak sekolah dan lagu
    • Buldakov Stepan.
    • Salnikova Olga
  • Nikmati hidangan anda!
  • Halaman Mewarna
  • Cerita dongeng
    • Igorin O.
    • Padmini C.
    • Terekhin E.
  • Nasihat ahli psikologi
    • Anak-anak
    • Selamat berkahwin
  • Artikel
    • Aina Elena Evgenievna
    • Pembentukan budaya
      komunikasi dan etika
    • Rundingan untuk ibu bapa.
      Soalan tajam kanak-kanak
  • Drugova Valentina Ivanovna
    • Meningkatkan cinta untuk Tanah Air
      di prasekolah yang lebih tua
  • Zenn Lilia Vladimirovna
    • Interaksi kreatif
      proses dan pemeliharaan kesihatan
      teknologi
  • Tokareva Marina Ivanovna
    • Aplikasi komputer
      teknologi di dalam kelas
      matematik
  • Skrip
    • Dunaeva Elena Anatolievna
    • Pelajaran tematik untuk
      kanak-kanak prasekolah "Jauh
      di nenek Matryona's ".
  • Salnikova Olga Nikolaevna
    • Peraduan "Telecast".
      Wira Terakhir.
    • Persembahan Tahun Baru dan
      selamat "Merry booth"
    • Sambutan Tahun Baru
      "Kisah Cinta dan Kemarahan"
    • Perkahwinan
    • Drama "The Nightingale and the Bear"
  • Tkachenko Irina Viktorovna
    • "Permainan perang"
      (usia prasekolah kanan)
    • Keseronokan untuk kanak-kanak
      usia prasekolah kanan.
      Permainan olimpik kecil
  • Cheban Irina Ivanovna
    • Segala-galanya untuk perkahwinan
    • Percutian kanak-kanak
      "Helo, Musim Gugur berambut merah!"
    • Percutian kanak-kanak
      "Helo, roti manis!"
    • Cuti sekolah
      "Percutian ABC"
  • Ensiklopedia untuk kanak-kanak
    • Cendawan
    • Haiwan
    • Dinosaur
    • Haiwan takungan
    • Serangga
    • Burung
    • Reptilia dan
      amfibia
    • Cacing
    • Mamalia
    • Tikus
    • Ungulat
    • Pemangsa seperti kucing
    • Pemangsa psypous
    • Yang lain
  • Kalendar
    • Musim
    • Hari dalam seminggu
    • Sebulan
    • Fenomena semulajadi
  • Ruang
    • Astronomi. Kosmonautik
    • Galaksi. Badan cakerawala
    • Bintang. Buruj
    • sistem suria
  • Alat muzik
  • Sayur-sayuran
  • Pemerintah Rusia
    Berabad-abad IX-XVI. Rurikovich
  • Pemerintah Rusia
    Abad XVII-XX. Romanovs
  • Tumbuhan
    • Pokok. Pokok renek
    • Bunga
    • Yang lain
  • Bendera dan lambang negara-negara di dunia
    • Australia
    • Asia
    • Afrika
    • Eropah
    • Amerika Utara
    • Amerika Selatan
  • Buah-buahan
  • Beri
  • Program interaktif pendidikan untuk kanak-kanak

    Siri "Pelajaran yang menghiburkan"

    Siri "Ensiklopedia dalam Teka-teki"

    DVD bergambar untuk kanak-kanak kecil

    Siri "Dunia dongeng"

    "Sinar cahaya"
    Ensiklopedia untuk kanak-kanak:
    Sayur-sayuran

    • Abelmos
    • Terung
    • Keledek
    • Wasabi
    • Kacang polong
    • Tembikai
    • Zucchini
    • Kobis
    • Kentang
    • Jagung
    • Bawang
    • Lobak
    • Timun
    • Lada
    • Pasli
    • Bunga Matahari
    • Tomato
    • Lobak
    • Lobak
    • Salad
    • Beet
    • Labu
    • Dill
    • Kacang
    • Bawang putih

    Abelmos
    Abelmos atau okra yang boleh dimakan adalah budaya sayur-sayuran, yang merupakan polong piramid memanjang berbiji poli yang menyerupai polong lada hijau, ditutup dengan rambut halus, ukurannya boleh mencapai 25 cm. Afrika tropika dianggap sebagai tanah air okra.
    Buah okra muda dimakan. Batangnya tidak dapat disimpan lama, cepat menjadi berserat. Rasa buahnya adalah persilangan antara zucchini dan kacang hijau. Salad dan sup disediakan dari mereka, di samping itu, buah kering dikeringkan, dibekukan dan di dalam tin. Biji masak digunakan untuk menyediakan minuman yang terasa seperti kopi.

    Terung
    Pada zaman kuno, terung dianggap sebagai sayur beracun, dan orang Yunani kuno mengatakan bahawa barang siapa yang makan sayur ini berisiko kehilangan akal, dan menyebutnya "epal kegilaan." Buah terung memang mengandungi bahan toksik, dan oleh itu tidak digalakkan memakan sayur yang terlalu masak. Tetapi pada masa yang sama, ia sangat berguna. India dianggap tanah airnya, di mana dia dikenali 3000 tahun yang lalu. Terung sampai ke Rusia pada abad ke-17.
    Terung adalah berry berkilat halus dengan pelbagai bentuk, sepanjang 6 hingga 70 cm. Warnanya paling ungu. Pulpa berwarna putih atau kehijauan, dengan rasa pahit. Terdapat biji kecil di dalamnya.
    Selalunya, rebusan kaviar dan sayur disediakan dari terung. Dan juga rebus, goreng, asin dan acar.

    Keledek
    Ubi jalar atau ubi jalar adalah sayur yang ubinya serupa dengan kentang tetapi rasanya lebih seperti labu. Peru dan Colombia dianggap sebagai tempat kelahiran budaya.
    Ubi ubi jalar hingga 30 cm, berair, dengan pulpa halus dan kulit nipis. Umbi dari pelbagai jenis bentuknya sangat berbeza - berbentuk bulat, ribbed, berbentuk spindle; mengikut warna pulpa - putih, kuning, oren, krim, merah, ungu; secukup rasa - dari segar hingga sangat manis; dalam tekstur - dari lembut dan berair hingga kering dan keras; mengikut warna kulit - hampir semua warna pelangi. Jus susu muncul semasa pecah ubi.
    Sayur itu banyak digunakan untuk makanan. Selain digoreng, ubi jalar dimakan mentah, direbus dan dibakar, dan juga ditambahkan pada bijirin..

    Wasabi
    Wasabi tumbuh di sepanjang tebing sungai gunung Jepun yang sejuk dan dikenali sebagai "lobak Jepun" atau "mustard hijau". Akar kering dan hancur mempunyai bau yang sangat kuat. Kesedihannya lebih menyerupai rasa sawi. Beberapa hidangan Jepun boleh dilakukan tanpa wasabi..
    Wasabi telah dimakan sejak tahun 1396. Semuanya bermula di kawasan Shizuoka. Penduduk Shizuoka membawa wasabi sebagai hadiah untuk shogun masa depan. Menurut legenda, dia menyukai bumbu, dan dia mulai menyebarkannya di wilayah lain di Jepun..

    Kacang polong
    Kacang polong adalah salah satu tanaman sayur-sayuran kuno. Ia berasal dari Mediterranean. Dia dikenali pada zaman Homer. Kacang polong muncul di wilayah Rusia pada abad ke-6 M. Kami juga tahu polong hijau ini dengan kacang polong bulat..
    Kacang hijau dimakan segar, ia ditambah ke pelbagai salad. Biji kacang rebus masak digunakan dalam sup, bijirin dan makanan dalam tin. Kerana warna zamrudnya, kacang polong adalah hiasan yang diperlukan di meja perayaan..

    Tembikai
    Siapa yang belum merasai tembikai madu manis dalam hidup mereka? Orang ramai mengetahui tentang buah menakjubkan kuno ini di Asia Kecil dan Asia Tengah kira-kira 4000 tahun yang lalu..
    Melon adalah saudara dari labu. Ia mempunyai bentuk bulat atau silinder warna hijau, kuning atau coklat, kadang-kadang dengan jalur. Jisim tembikai dari 1.5 hingga 10 kg. Tembikai terbesar di bumi beratnya sekitar 41 kg. Buburnya berair dan manis, mengandungi vitamin dan nutrien.
    Melon dimakan segar, mereka juga dikeringkan dan dikeringkan. Saya membuat madu, jem dan buah manisan dari tembikai.

    Zucchini
    Zucchini adalah saudara dekat labu. Amerika Selatan dan Tengah dianggap sebagai tanah airnya. Sayurnya sangat kuno. Ia dikenali sejak 3000 tahun SM. Zucchini datang ke Rusia dari Yunani dan Turki pada awal abad ke-19..
    Ini adalah sayur yang agak besar dan keras, memanjang dengan daging yang putih, hampir tidak terasa. Ia boleh berwarna putih, kuning, hijau tua atau berwarna berjalur. Di dalam biji putihnya yang agak besar.
    Zucchini dalam hidangan panas sangat berkhasiat dan menyenangkan rasanya, tetapi tidak dimakan segar. Mereka kaya dengan zat yang berguna untuk manusia dan vitamin C.

    Kobis
    Kubis adalah salah satu sayur kuno. Di Mesir kuno, ia terkenal sejak sekian lama. Ahli arkeologi mendakwa bahawa Alexander Agung memberi makan kepada tenteranya sebelum pertempuran, percaya bahawa di kubis itulah rahsia kemenangannya.
    Kepala kubis terdiri dari tangkai yang ditutupi dengan daun berdaging berair berwarna putih, hijau muda atau burgundy. Kubis adalah sayur besar. Kepala kubis terbesar di bumi seberat 51.8 kg.
    Mereka menggunakan kubis segar, rebus atau rebus. Salad dibuat dari itu, sup kubis dimasak, roti kubis dan hidangan masakan lain disediakan. Dan siapa yang tidak menikmati kentang rebus dengan sauerkraut pada musim sejuk? Oh, sungguh sedap!

    Kentang
    Kami tahu mengenai kentang berkat penemuan Amerika oleh Columbus. Chile dianggap sebagai tanah airnya. Kentang datang ke Eropah pada abad ke-16, dan mereka dibawa ke Rusia oleh Peter I pada abad ke-17. Sekarang mustahil untuk membayangkan meja kita tanpa kentang. Kentang di Rusia - "roti kedua".
    Umbi kentang boleh mempunyai bentuk dan warna yang berbeza: dari putih hingga ungu; daging padat selalunya berwarna putih, lebih jarang kekuningan.
    Puluhan hidangan disediakan dari kentang, kerepek kegemaran anda dan produk makanan lain dibuat. Kentang hijau mengandungi sebilangan besar racun kuat yang sangat berbahaya bagi kanak-kanak. Racun ini tidak musnah walaupun semasa memasak dan rebusan..

    Jagung
    Jagung adalah salah satu tanaman yang ditanam tertua. Nama Yunani adalah "zea" atau "jagung". Amerika Tengah dan Selatan dianggap sebagai tempat kelahiran jagung. Buat pertama kalinya, jagung mula ditanam 5.000 tahun yang lalu oleh bangsa Maya kuno dan Aztec yang tinggal di Mexico. Ia datang ke Eropah pada akhir abad ke-15, dan ke Rusia pada abad ke-17. Sekarang jagung ditanam sebagai tanaman bijirin dan makanan ternakan. Kami memakan tongkol tanaman ini, yang dipenuhi dengan biji-bijian kuning, oren, putih atau merah tua..
    Jagung dimakan dalam tin dan direbus. Ia sering ditambahkan pada salad dan rebusan sayur. Mana antara anda yang tidak suka popcorn masin atau manis yang lapang? Dan ini juga jagung.

    Bawang
    Bawang adalah salah satu tanaman sayur-sayuran kuno. Ia terkenal di Mesir Kuno, Yunani Kuno dan Rom Kuno sebagai sayur dan ubat. Diyakini bahawa bawang mampu memberi kekuatan dan tenaga dan oleh itu merupakan bahagian makanan yang sangat diperlukan. Pada masa kini, bawang ditanam di mana-mana kebun sayur dan terdapat di dapur mana pun..
    Bawang berbeza dari segi rasa. Ia boleh menjadi pedas, separa tajam dan manis. Warna skala atas juga berbeza: putih, kuning, merah-coklat atau ungu.
    Bawang boleh digunakan dalam bentuk apa pun: mentah, goreng dan rebus, dan juga digunakan untuk tujuan perubatan..

    Lobak
    Lobak adalah sayur yang telah terkenal selama lebih dari 3000 tahun. Tanah airnya dianggap sebagai pantai Mediterranean. Ia telah ditanam di Eropah sejak abad ke-14. Pada masa kini, mungkin tidak ada suri rumah yang dapat memasak makan malam tanpa wortel..
    Sayuran akar ini mempunyai bentuk kerucut atau silinder dan terdapat dalam pelbagai warna: kuning, oren atau merah. Berat purata satu lobak merah ialah 70-100 g. Ia mempunyai rasa manis dan aroma istimewa yang menyenangkan..
    Sayuran ini digunakan segar dan selepas dimasak. Jus, salad, kentang tumbuk, potongan daging, borscht dan perap disediakan daripadanya. Ia juga ditambahkan sebagai bumbu untuk daging, ikan dan sayur-sayuran.

    Timun
    Timun juga adalah saudara labu. Tanah airnya dianggap India dan China, di mana dia dikenali lebih dari 5000 tahun yang lalu. Kerabat liarnya masih dapat dijumpai di hutan negara-negara ini, di mana dia, seperti seekor liana, berkeliaran di sekitar batang pokok. Gambar sayur ini boleh didapati di dinding kuil-kuil Yunani kuno dan di lukisan-lukisan dinding Mesir Purba. Di Rusia, timun telah terkenal selama lebih dari seribu tahun..
    Timun adalah buah hijau panjang dengan bubur berair berair, di dalamnya terdapat banyak biji pipih berbentuk pipih.
    Timun mempunyai rasa dan khasiat perubatan yang berharga. Mereka dimakan segar, masin dan acar. Dan dalam salad mereka tidak boleh diganti..

    Lada
    Lada adalah salah satu sayur yang paling digemari. Mexico dan Guatemala dianggap sebagai tanah airnya. Ia telah ditanam di benua Amerika selama lebih dari 6.000 tahun. Dari sana dia dibawa ke Eropah dan Asia. Dia memasuki Rusia dari Bulgaria pada abad ke-17.
    Lada adalah buah berbilang biji yang berwarna merah, oren, kuning, hijau atau ungu. Ini sangat pelbagai dari segi bentuk, ukuran dan berat. Rasanya manis, separa tajam, atau pedas. Lada sangat kaya dengan vitamin C.
    Lada manis dimakan segar dan diproses. Pahit adalah perasa yang sangat baik untuk hidangan salad, daging, ikan dan sayur-sayuran..

    Bunga Matahari
    Bunga matahari berasal dari suku India yang tinggal di wilayah Mexico. Kemudian dibawa ke Amerika Latin, dari mana ia datang ke Eropah pada abad ke-16. Bunga matahari kemudian disebut "rumput matahari" atau "bunga matahari Peru". Tumbuhan hiasan ini ditanam di kebun depan di banyak negara Eropah. Peter I membawa biji bunga matahari ke Rusia dari Belanda.
    Bunga bunga matahari terdiri daripada 1000-2000 bunga individu, yang disatukan oleh asas bersama. Bunga ekstrem berwarna terang: kuning, oren atau merah. Satu bunga matahari dapat membentuk kira-kira 2000 biji.
    Bunga Matahari ditanam di seluruh dunia dan digunakan untuk menghasilkan minyak bunga matahari. Biji bunga matahari tanah adalah asas untuk membuat halva.

    Pasli
    Parsley adalah ramuan pedas. Tanah airnya dianggap sebagai bahagian timur Mediterranean. Menurut mitologi Mesir kuno, pasli tumbuh dari darah Horus yang dibunuh, putra dewi Isis dan Osiris, sehingga orang Mesir meletakkan karangan bunga dari atasnya di kepala mereka pada hari-hari berkabung. Orang Yunani menghormati pasli sebagai tanaman suci dan tidak memakannya. Baru pada abad pertengahan mereka mula menambahkannya ke makanan. Parsley datang ke Rusia hanya pada abad ke-18.
    Daun pasli halus atau kerinting, dan sayur akar putih menyerupai wortel, hanya rasanya tidak manis, tetapi pedas.
    Seseorang menggunakan daun dan akar untuk makanan, sebagai perasa dan hiasan hidangan lain..

    Tomato
    Tomato atau tomato berasal dari kawasan tropika di benua Amerika. Di sini ia diusahakan oleh orang India pada abad ke-5 SM. Pada pertengahan abad ke-16, ia muncul di Eropah. Tidak lama kemudian, tomato datang kepada kami di Rusia.
    Tomatnya adalah buah berry yang beraneka biji. Ini sangat pelbagai dari segi ukuran, bentuk dan warna: kuning, merah, oren atau coklat. Tomat terbesar di bumi seberat 1.9 kg.
    Tomato dimakan segar, dibumbui, masin dan acar. Hidangan panas dari mereka mempunyai rasa yang menyenangkan. Dan jus tomato sangat bermanfaat untuk kesihatan manusia..

    Lobak
    Radish adalah adik lobak. Tanah air sayur ini dianggap sebagai Eropah barat laut, di mana ia dibiakkan dari lobak dengan pilihan sejak Zaman Pertengahan..
    Lobak lebih kecil daripada lobak dan berwarna merah jambu atau merah. Ia mempunyai bentuk bulat atau memanjang. Buburnya berair, putih, dengan rasa ringan atau pedas.
    Lobak dimakan segar, sering ditambahkan ke salad. Di Korea, lobak acar.

    Lobak
    Lobak adalah sayur tertua. Ee dikenali di Yunani Kuno. Orang-orang Parsi kuno menganggap sayur-sayuran itu sebagai makanan budak, dan orang Mesir memberikannya kepada pembangun piramid..
    Sebelum kedatangan kentang, lobak sering menjadi tetamu di meja di banyak negara Eropah. Walau bagaimanapun, tidak ada satu pun yang menghargai lobak sama seperti orang Rusia - bukan kebetulan bahawa ia dianggap sebagai sayur Rusia primordial. Sehingga abad ke-19, lobak memainkan peranan yang sama di Rusia seperti kentang sekarang.
    Lobak adalah sayur akar berdaging dengan rasa manis. Lobak kering menyerupai buah kering, tetapi melebihi sebilangan besar dengan aroma khasnya. Bentuknya serupa dengan bit dan lobak..

    Salad
    Selada adalah budaya sayur yang cukup kuno. Beberapa jenis salad telah dikenali sejak zaman Mesir kuno. Di Eropah, sayur ini hanya muncul pada Zaman Pertengahan..
    Salad berdaun dan kubis. Mereka kelihatan seperti kubis. Daunnya berbuih, berkerut atau hampir halus, berwarna hijau muda atau hijau tua, kadang-kadang dengan warna coklat kemerahan. Mereka pedas dan tidak pedas secukup rasa..
    Daun salad segar dimakan. Selalunya dijadikan hiasan untuk hidangan lain.

    Beet
    Bit adalah sayur yang sangat berharga dan sihat. Bit liar telah digunakan untuk makanan sejak dahulu kala. Di Kievan Rus, ia muncul sekitar abad ke-10..
    Beet adalah sayuran akar bulat, rata atau silinder dengan berat 400 hingga 900 g. Pulpa berwarna putih pekat, merah tua atau burgundy dengan rasa manis.
    Beet memakan segalanya, baik sayur-sayuran akar dan bahagian atasnya. Salad, borscht, penkek, kaviar dan hidangan lain dibuat daripadanya. Gula diekstrak dari bit gula putih.

    Labu
    Labu adalah salah satu tanaman sayur-sayuran kuno. Amerika dianggap tanah airnya, di mana lebih dari 5000 tahun yang lalu dia adalah kebun sayur. Labu telah ditanam di Rusia sejak abad ke-16. Orang menyebutnya "timun bulat".
    Labu adalah sayur besar, bulat, rata atau memanjang dengan kerak tebal dan keras yang berwarna hijau, kuning, oren atau bergaris. Di dalamnya harum, daging yang agak manis berwarna putih atau kuning dengan biji besar. Labu terbesar di Bumi seberat 171.4 kg.
    Labu sangat berkhasiat dan sihat. Bubur wangi yang enak dibuat daripadanya, dan juga jem, menambah potongan lemon dan oren ke dalamnya.

    Dill
    Tanah air dill adalah Asia. Ramuan wangi ini digunakan oleh doktor Mesir Purba 5 ribu tahun yang lalu. Pada Zaman Pertengahan, orang percaya bahawa tumbuhan berbau ini melindungi dari sihir. Sejak sekian lama, dill ditanam sebagai tanaman hiasan. Pada satu titik dalam sejarah, ia dianggap sebagai tumbuhan perubatan secara eksklusif. Orang Mesir membawanya bersama dalam misi perdagangan dan kempen ketenteraan, dan seiring berjalannya waktu, ramuan untuk perasa berakar di Palestin dan Yunani, di mana mereka menggunakannya untuk menenun karangan bunga.
    Dill adalah salah satu ramuan yang paling biasa dan berterusan di meja kami. Ini ditambahkan ke salad, sup, hidangan utama daging, dan digunakan untuk memetik timun dan tomato. Dill adalah komponen penting dari campuran rempah yang digunakan dalam masakan Georgia, Armenia, Azerbaijan, Turkmen, Tajik, Uzbekistan.

    Kacang
    Kacang telah dikenali oleh manusia selama 6000 tahun. Tanah airnya adalah Amerika Tengah dan Selatan. Namanya bermaksud "perahu" atau "sampan". Buah kacang sangat menyerupai kapal.
    Biji kacang panjang yang panjang mengandungi 4 hingga 10 biji. Biji yang halus dan berkilat boleh mempunyai pelbagai warna: putih, kuning, merah, hitam dan bahkan berbintik.
    Biji yang belum matang dan matang hanya dimakan dalam bentuk rebus atau rebus. Kacang tidak boleh dimakan segar. Dia beracun!

    Bawang putih
    Bawang putih telah terkenal sebagai tanaman yang ditanam selama lebih dari 5000 tahun. Di alam liar, ia terdapat di pergunungan India, Afghanistan, Asia Tengah, Kaukasus dan Mediterranean. Pada zaman dahulu, bawang putih digunakan untuk menyembuhkan banyak penyakit dan makan.
    Bawang putih adalah bawang yang terdiri dari beberapa ulas melengkung. Setiap gigi berpakaian tempurung. Bersama-sama mereka dikelilingi oleh daun putih, kering dan bersisik. Bawang putih mempunyai rasa pedas yang pedas dan bau yang agak tidak menyenangkan.
    Bawang putih adalah perasa yang sangat baik untuk salad dan hidangan panas. Jangan lakukan tanpanya dan sebagai persediaan untuk musim sejuk..

    DVD "Dunia bakul ajaib"
    RUB 80.00.
    Cakera "Dunia Keranjang Ajaib" adalah ensiklopedia permainan pendidikan untuk anak-anak, perjalanan yang menarik ke dunia sayur-sayuran, buah-buahan, buah beri, cendawan dan semua yang boleh dimasukkan ke dalam bakul. Program ini dirancang untuk kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah.

    Pembentangan projek "Gherkin adalah rakan baik"

    Penerangan persembahan oleh slaid individu:

    Peserta projek kreatif "Timun - dilakukan dengan baik": pelajar kelas 3 MBOU "Sekolah menengah dengan. Sh.Ustup "Ketua projek: Guru sekolah rendah Irina Nikolaevna Selezneva

    Jenis projek: maklumat dan penyelidikan Jenis hubungan: kelas intra Dengan bilangan peserta: kumpulan Jangka masa pelaksanaan: jangka panjang

    Soalan asas: Apakah faedah timun untuk kesihatan manusia? Tugas projek: mengumpulkan semua kemungkinan maklumat mengenai timun, untuk memerhatikan pertumbuhan dan perkembangan tanaman dalam keadaan tertutup, belajar merawat tanaman yang ditanam, mendapatkan hasil dalam bentuk buah-buahan Objektif projek: menanamkan rasa cinta pada tanaman yang ditanam, untuk memupuk minat dalam kegiatan penyelidikan

    Keterangan biologi Batangnya menjalar, kasar, berakhir dengan antena, di mana ia dapat menyentuh penyangga, sementara batangnya dapat memanjang 1-2 m. Daunnya berbentuk hati, dengan lima lobus. Buahnya berbilang biji, berair, berbuih. Struktur buahnya adalah labu. Dalam istilah masakan, timun dikelaskan sebagai tanaman sayuran..

    Sedikit sejarah Timun muncul dalam budaya lebih dari 6 ribu tahun yang lalu. Tanah air spesies ini adalah India dan China, kaki bukit Himalaya, di mana ia masih tumbuh dalam keadaan semula jadi. Timun datang ke Rusia pada abad ke-15, dengan cara apa ia tidak diketahui. Pada masa kini, budaya timun tumbuh di mana-mana dan mempunyai banyak jenis. Buah timun liar kecil dan tidak boleh dimakan kerana kandungan pahitnya.

    Benih Biasanya, timun dituai dalam keadaan separuh matang, tetapi untuk mendapatkan biji, mereka ditinggalkan di rabung hingga matang sepenuhnya, sehingga cambuk mereka layu dan kering, dan buah-buahan itu sendiri berubah dari hijau menjadi oren-kuning. Keupayaan percambahan berterusan pada biji timun hingga 10 tahun, tetapi kanak-kanak berumur 3-5 tahun dianggap yang terbaik.

    Bila hendak menyemai? Masanya mesti dipilih agar dapat menyemai lebih awal dan tidak berada di bawah beku. Dalam cuaca panas, anak benih muncul dalam 5-6 hari; dalam cuaca sejuk - hanya pada hari ke-12-14. Anggaran tarikh menyemai - hari terakhir Mei - awal Jun.

    Batang Batangnya bercabang, panjangnya hingga 2 meter. Seiring dengan ini, terdapat bentuk semak dengan panjang batang 20 cm

    Bagaimana ia mekar? Bunga timun berumur pendek - biasanya dibuka pada pukul 6-7 pagi, dibuka selama 1-2 hari, dan kemudian ditutup. Timun mempunyai dua jenis bunga - lelaki dan wanita. Bunga jantan biasanya dikumpulkan dalam perbungaan 5-7 keping jenis sikat atau perisai, dan bunga betina terletak secara tunggal.

    Timun ovari tumbuh dengan cepat, mencapai kematangan yang dapat ditanggalkan pada hari ke-7-12. Harus diingat bahawa semakin banyak buah yang terdapat di tanaman, semakin lambat tumbuh. Itulah sebabnya pengambilan zelen yang kerap memberi kesan yang baik terhadap produktiviti..

    Buah Buah timun adalah buah palsu (labu).Buah timun yang berlainan mempunyai buah dengan berbagai bentuk, ukuran, warna. Buahnya mengandungi 100 hingga 400 keping. biji. Terdapat juga bentuk timun tanpa biji. Panjang buah dalam kematangan teknikal adalah dari 5 hingga 70 cm dan lebih, diameter 3-5 cm dan lebih. Buah matang (dengan biji matang) dari pelbagai jenis mempunyai warna yang berbeza

    Budidaya Mentimun adalah budaya termofilik, sama sekali tidak bertolak ansur walaupun sedikit fros. Suhu optimum untuk kehidupan timun yang normal ialah + 25 + 30 ° С • sebelum berbunga, disiram dalam 5-7 hari, dan semasa berbunga dan berbuah dalam 2-3 hari • Akar timun tidak bertolak ansur dengan penyiraman sejuk dan sejuk sama sekali

    Hama dan penyakit Selain kelembapan (di rumah hijau) dan fros, timun muda juga dirugikan oleh beberapa serangga, seperti daun penghisap vesikel, tungau yang menyebabkan daun kering, ulat siput ladang, sendok gamma, dll. Cendawan serbuk muncul pada tanaman dewasa, dalam bentuk kecil nodul coklat-hitam (anda perlu taburkan dengan belerang); juga bintik-bintik kering coklat dan titik-titik hitam kecil,

    Penggunaan dalam perubatan Terdapat rujukan mengenai sifat penyembuhan timun dalam buku perubatan Rusia. Pulpa timun segar telah digunakan sebagai diuretik, koleretik, dan pencahar yang berkesan. Secara luaran ia digunakan untuk luka bakar, juga sebagai kosmetik untuk jerawat, ruam dan beberapa penyakit kulit. Timun segar adalah bahagian topeng muka kosmetik yang memutihkan kulit dan menjadikannya lebih anjal. Timun boleh dimakan dalam bentuk apa pun, tetapi orang yang menghidap penyakit ulser peptik tidak boleh ketagihan kepada mereka. Pakar pemakanan tidak mengesyorkan menambahkan tomato ke salad dengan timun, kerana mereka tidak sesuai dengan satu sama lain.

    Kekacang yang tidak biasa Timun dalam labu Untuk acar, pilih timun kecil dan labu bulat yang pekat. Potong tangkai dalam bentuk penutup, keluarkan biji dari labu dengan sudu, masukkan timun ke dalam dengan ketat dan isi dengan air garam yang lemah - 40 g garam untuk 1 liter air. Anda tidak perlu menambah rempah. Kemudian tutup "penutup", pasangkannya ke labu dengan tongkat kayu dan turunkan ke tengah tong, di mana sisa timun diasinkan. Simpan tong di tempat yang sejuk, setelah 3-4 bulan timun di labu sudah siap. Timun dengan lilin Sterilkan balang tiga liter selama 20 minit. Masukkan lilin lilin biasa di dalamnya dan lipat timun. Mereka hanya boleh dari kebun, jangan mencucinya, tetapi hanya lap dengan kain. Apabila tin sudah penuh, nyalakan lilin selama 10 minit. Kemudian keluarkan dan tutup balang dengan penutup besi. Pada musim sejuk, timun akan terasa seakan segar dari kebun

    Puisi mengenai timun TOMATO-ZNAYKA Timun dan tomato Setelah mereka bertengkar: Siapa yang lebih sihat dari mereka, Siapa yang lebih enak dari keduanya? Tomat itu sangat bangga, Dia menyebut timun itu keras dan tidak sedap seperti air. Dia berkata: "Dan saya selalu sangat berair, lembut, merah!" "Anda menjual sia-sia, - Timun memberitahunya, - Anda masih hijau dan kecil. Anda akhirnya akan matang, Hanya jika anda tersipu malu. Dan mereka sudah memakan saya, mereka telah membuat saya kuat dan utama. Walaupun terkecil saya selalu terpencil! "

    Vl. Timun Musatov Hanya tumbuh di tempat tidur kebun biasa, dan yang satu ini Zelensky telah memainkan cukup banyak petak umpet. Kerana mereka ditutup dengan filem nipis. Dan ia tidak meletup, dan panas, dan telus, seperti kaca. TELEFON HIJAU. V. Vita Pernahkah anda melihat katil dengan timun muda yang dihubungkan dengan wayar? Seolah-olah seseorang memberi mereka telefon, Adakah anda tahu mengapa dia? Kemudian, untuk berkongsi secara rahsia, Bagaimana untuk berkembang lebih banyak pada musim panas! CUCIBERS. Utusan N. Bakazoda tanpa alas kaki membawa ke semua hujung, Bahwa mereka sudah matang, bahawa timun muda sudah matang. Timun segar, timun lembut, Sedikit berduri, tetapi harum! Sekiranya anda, tomboy, mahu memakan timun, Basuh tangan anda dengan tergesa-gesa dan sikat rambut anda. Dan dengan wajah yang dicuci, datanglah timun. Dan jangan tergesa-gesa di sini, tunduk dari hati ke tukang kebun sendiri.

    CUCUMBER. B. Salimov Cucumber sangat sejuk pada waktu subuh, Payung hijau muda tidak dapat bersembunyi dari embun. Dia gemetar dari kesejukan, terbaring di jerawat. APA RUMAH? I. Maznin Pada suatu musim panas sebuah rumah tumbuh di bawah semak di kebun sayur. Sebuah rumah tanpa tingkap, tanpa pintu, sebuah bilik yang penuh dengan orang. Kami mengambilnya dari tanah dan membawanya pulang kepada kami. Sebuah rumah tanpa tingkap, tanpa pintu, sebuah bilik yang penuh dengan orang. Bukan pondok atau istana, tetapi hijau... timun! DIBERI. D. Chuyako Saya naik ke kebun, payung hijau tumbuh di sana. Seseorang yang licik di bawah payung menemui sebuah rumah yang teduh. Hai siapa awak? Saya mencari, saya memanggil, saya mengaut bahagian atas. Inilah dia! Inilah dia! Sly saya adalah timun masak yang sedap!

    Teka-teki mengenai timun Saya panjang dan hijau, saya sedap masin, Sedap dan mentah. Siapakah saya? (Timun) Tanpa tingkap, tidak ada pintu Biliknya penuh dengan orang. (Timun) Babi kita dibesarkan di tempat tidur taman, Di tepi matahari, ekor merenda. Babi-babi kecil ini bermain bersembunyi dengan kami. (Timun) Panjang dan hijau di kebun, Kuning dan masin di dalam tab mandi. (Timun) Seperti di atas katil di bawah daun Sebongkah kayu digulung - Zelenets jauh, Sayuran kecil yang enak. (Timun) Tersebar di tempat tidur bulu mereka Seratus anak hijau, dengan puting di mulut mereka berbaring, Terus menyedut jusnya... dan tumbuh. (Timun)

    Tumbuh timun di tingkap. Timun akan tumbuh dengan syarat ruangan itu cerah dan suhu udara tidak lebih rendah daripada 20 °. Terdapat varieti yang tidak memerlukan pendebungaan. Penuaian pertama dapat diperoleh 55-65 hari setelah disemai. Selepas 35-40 hari, tumbuh-tumbuhan mekar. Sehingga 15 zelen diperoleh dari satu kilang.