Semua mengenai herba
dan bukan sahaja

LAPORAN AKHIR
untuk gred 1-11

  • adalah percuma
  • topik yang paling diminta
  • disesuaikan mengikut usia
  • cekap
  • ditulis khas untuk dokladiki.ru

Jelatang adalah tanaman kecil dengan daun hijau tua. Anda boleh menemuinya di hutan dan di taman dan juga di bawah tingkap di halaman.

Daun jelatang berbentuk seperti tetes dengan tepi seperti gigi. Daun tumbuh terus dari batang tanaman. Selain daun, jelatang mempunyai bunga yang berwarna hijau muda atau putih..

Jelatang diketahui oleh setiap anak, kerana dapat menyengat seseorang yang ingin memetiknya, menyentuhnya, atau hanya menyentuhnya secara tidak sengaja di jalan hutan. Di tempat bersentuhan dengan jelatang, bintik-bintik merah bengkak kecil segera muncul, yang sangat menyakitkan dan gatal.

Tumbuhan ini mempunyai sifat seperti itu kerana daunnya ditutup dengan banyak rambut yang menyengat dengan zat yang, ketika bersentuhan dengan kulit, menyebabkan sensasi terbakar yang kuat. Luka dari pelbagai jelatang yang tumbuh di negara kita cepat berlalu dan tidak membahayakan kesihatan.

Jelatang digunakan dalam perubatan rakyat. Teh, decoctions dan infus disediakan daripadanya, yang membantu dengan pelbagai penyakit. Jelatang menguatkan sistem imun, merawat pendarahan dan jangkitan.

Seorang suri rumah yang berpengalaman dapat memasak sup kubis hijau yang enak dari jelatang. Mereka bukan sahaja berkhasiat, tetapi juga sihat. Namun, ingat bahawa anda tidak boleh mengumpulkan jelatang untuk sup di bandar, berhampiran jalan raya atau kilang..

Beberapa jenis jelatang hidup hanya satu tahun, tetapi ada jenis jelatang tahunan..

Jelatang, jenis dan keterangan, sifat perubatan, kontraindikasi dan penggunaannya

Dalam tinjauan tanaman dan penggunaannya hari ini, kita akan mempertimbangkan tanaman yang biasa dan tidak begitu menarik seperti jelatang. Di sebalik itu, timbul rasa sensasi yang menyakitkan, yang banyak diingat sejak kecil. Walaupun dewasa, kita secara naluriah menarik tangan kita dari jelatang ketika melihatnya.

Dan sangat sedikit orang yang bersetuju untuk memasuki kawasan ini. Namun, tidak semuanya seburuk yang disangka. Kesedihan jelatang dikaitkan dengan sel-sel yang menyengat, yang terletak hanya di daun tanaman. Sekiranya anda mengambilnya dengan lembut di batang, anda boleh mencabutnya tanpa tusukan. Dan mengapa menariknya, tanya. Di antara banyak khasiat bermanfaat yang dimiliki oleh tumbuhan pembakar ini, terdapat satu kualiti yang sangat bermanfaat. Jelatang muda sangat baik dalam sup kubis. Sejak dahulu lagi, sup jelatang dimasak di Rusia. Dan sekarang tanaman ini, yang muncul hampir pertama pada musim bunga, digunakan oleh banyak orang untuk tujuan masakan..

Bagi sebahagian besar penduduk planet Bumi, jelatang nampaknya merupakan tumbuhan yang membakar dan tidak lebih dari itu. Walau bagaimanapun, banyak spesies berbeza tumbuh, di antaranya tidak ada yang membakar.

Jenis jelatang, keterangan

Nettle (Urtíca) adalah genus tumbuhan berbunga yang tergolong dalam keluarga dengan nama yang sama Nettle (Urticaceae). Ini adalah tumbuhan herba yang bersifat tahunan dan tahunan..

Ahli botani terkenal Sweden Carl Linnaeus menggambarkan dan menamakan tanaman itu. Nama Latin Urtica berasal dari dua kata terbitan: "uro" dan "ussi", yang bermaksud "membakar", "untuk membakar".

Nama Rusia berasal dari dua perkataan Old Slavonic yang sama: "sprinkle" - "splash" dan "sprinkle" - "air mendidih".

Secara keseluruhan, terdapat lebih daripada 50 spesies jelatang, di mana kira-kira selusin terdapat di negara kita.

  • Urtica angustifolia - Jelatang berdaun sempit
  • Urtica cannabina - Jelatang rami
  • Urtica dioica - Jelatang yang menyengat
  • Urtica galeopsifolia - Jelatang yang menyengat
  • Urtica kioviensis - Jelatang Kiev
  • Urtica laetevirens - Jelatang hijau muda
  • Urtica pilulifera - Jelatang yang menyengat
  • Urtica platyphylla - Jelatang berdaun rata
  • Urtica sondenii - Jelatang Sonden
  • Urtica urens - Jelatang yang menyengat

Di samping itu, ia tahunan, abadi, dan dibahagikan kepada dua kumpulan lagi: spesies monoecious dan keuskupan. Pada yang pertama, bunga jantan dan betina tumbuh di tumbuh-tumbuhan yang berbeza, dan yang terakhir, pada satu.

Batang jelatang tegak, mencapai ketinggian 50 cm hingga 2 meter. Daun disusun secara bertentangan di batang. Mereka mempunyai struktur bergerigi di sepanjang tepinya. Hujung cengkeh ini adalah sel yang sangat menyengat yang mengandungi asetilkolin, serotonin, histamin, serta asid seperti formik, tartarik dan oksalat.

Tetapi sel menyengat seperti itu hanya terletak di sepanjang tepi daun. Sekiranya anda mengambilnya dengan bilah daun itu sendiri, maka anda tidak boleh terbakar dengan jelatang.

Sifat ini adalah reaksi pelindungnya daripada dimakan oleh haiwan. Batangnya juga ditutup dengan banyak rambut, yang pada beberapa spesies dapat menyengat, seperti daun.

Perbungaan jelatang bercabang mempunyai jenis panik atau pseudo-spike. Perbungaan mengandungi banyak bunga. Pada tanaman monoecious, mereka adalah biseksual, dan pada tanaman monoecious, mereka adalah unisexual..

Ia mekar dari bulan Jun hingga Ogos. Tumbuhan ini menghasilkan bukan sahaja dengan biji, tetapi juga dengan lapisan dan rimpang. Oleh itu, tanaman ini dengan cepat menghuni kawasan, terutama yang bebas dari tanaman lain. Jelatang secara praktikal tumbuh seperti rumpai. Ia tumbuh di kawasan tebal dan menyukai tanah lembap, timbunan sampah, dan lain-lain. Selalunya ia menetap berhampiran kawasan penempatan. Dan jika ditinggalkan, maka dia segera mengembangkan kawasan-kawasan ini. Pada prinsipnya, dengan jelatang adalah mungkin untuk menentukan sama ada terdapat penempatan orang di tempat ini atau tidak..

Untuk kebun sayur, jelatang adalah rumpai, terutama ketika tumbuh dengan banyak.

Terdapat di mana-mana tempat orang berada. Ini adalah pagar, dan dinding rumah, dan taman, halaman belakang, kawasan tanah yang diabaikan. Oleh itu, ia juga boleh disebut simbol sunyi, air belakang.

Jelatang yang menyengat

Spesies ini adalah ramuan abadi. Sistem akarnya menjalar. Jenis sistem akar inilah yang memungkinkan jelatang untuk membentuk tanah besar bukan hanya berhampiran kawasan penempatan manusia, tetapi juga di sepanjang tebing sungai, di sepanjang padang rumput yang lembap.

Batangnya tegak, tetrahedral, ditutup dengan banyak rambut, di antaranya ada juga yang menyengat, terutama di bahagian atas batang. Kilang ini mencapai ketinggian 2 m, mencipta, kadang-kadang, tebal yang tidak dapat ditembusi.

Daunnya berwarna hijau tua, memanjang, ovate-berbentuk pisau pembedah. Panjang bilah daun boleh mencapai 17 cm dengan lebar 7 cm. Terdapat banyak gigi palsu di sepanjang tepinya. Perbungaan berbentuk panik, di mana terdapat bunga uniseksual dengan warna hijau pucat.

Buah jelatang dioecious mempunyai panjang hingga 1.5 mm dan lebar hingga 1 mm. Spesies ini mula berkembang pada separuh pertama bulan Mei, dan berakhir pada akhir musim luruh. Ini adalah jelatang ini, daunnya yang muda, yang pertama kali muncul pada musim bunga, dan digunakan untuk membuat sup yang enak..

Ia tumbuh di mana-mana, praktikal di semua benua. Di negara kita, jelatang tumbuh di kawasan hutan dan hutan stepa di seluruh wilayah.

Keuskupan itu juga mempunyai nama lain: tanduk menyengat, boon, api unggun, menyengat, strekanka, slorekusha.

Mengumpulkan jelatang untuk tujuan perubatan dan lain-lain (penuaian secara besar-besaran) dilakukan pada sarung tangan. Ia dipotong sepenuhnya, kemudian, dalam 2 jam, ia akan layu. Selepas itu, semua daun dipotong dan dikeringkan sama ada di pengering khas atau di loteng..

Jelatang yang menyengat

Tumbuhan tahunan dengan batang tegak dan kuat mencapai ketinggian hingga 50 cm. Spesies ini tersebar luas seperti keuskupan.

Daun spesies ini berukuran kecil, hanya sekitar 5 cm dan selebar hingga 4 cm. Mereka jauh lebih kecil daripada jelatang keuskupan. Tepi mereka bergerigi. Tidak seperti keuskupan, yang menyengat hanya memiliki rambut yang menyengat pada daun dan batang, jadi "gigitannya" lebih menyakitkan dan sensitif.

Foto berikut menunjukkan bagaimana rambut jelatang yang menyengat kelihatan di bawah mikroskop.

Selain itu, jelatang menyengat berbeza dari keganasan kerana terdapat bunga jantan dan betina pada tanaman yang sama, dan oleh itu jelatang menyengat adalah milik tanaman monoecious. Dahannya mulai tumbuh dari pangkal, yang juga membezakannya dari keuskupan. Bunganya berwarna kehijauan, dikumpulkan sama ada dalam perbungaan berbentuk lonjakan, atau bunga itu dapat terletak sendiri di batang. Jelatang yang menyengat mekar dari pertengahan Mei hingga akhir musim luruh.

Stinging dioecious berbeza dari sistem akar. Ini sangat penting dalam spesies ini, akibatnya ia ditarik keluar dari tanah selama penyiangan lebih mudah daripada di dioecious. Sistem akarnya yang sangat bercabang dan menjalar membolehkannya duduk dengan kuat di dalam tanah.

Buah jelatang yang menyengat adalah ovoid. Panjang buah 2 mm. dan lebarnya 1.5 mm. Buah masak mempunyai kelenjar coklat merah.

Jelatang Saunden

Jenis hutan dan padang rumput kita yang lain. Tumbuhan ini kekal dengan sistem akar yang menjalar. Tingginya hingga 1 meter. Daun spesies ini sempit, berbentuk ovoid. Panjangnya boleh mencapai 12 cm, dan lebarnya - 4 cm. Pangkal daunnya bulat, dan bahagian atasnya tajam. Terdapat sedikit rambut di daun, terutama yang menyengat. Terdapat sedikit dari mereka di batang. Oleh itu, jelatang jenis ini boleh diklasifikasikan sebagai tidak menyengat. Buah Sonden berbentuk ovoid, panjangnya 1.5 mm dan lebar 1 hingga 1 mm. Tidak seperti dua spesies sebelumnya, secara praktikalnya tidak berlaku di kawasan penempatan manusia. Lebih suka padang rumput lembap, tebing dan dataran banjir sungai.

Selebihnya spesies dijumpai lebih jarang dan, pada tahap yang lebih besar, di peringkat tempatan. Tetapi saya mahu berada di sini. Untuk menyebutkan satu lagi tumbuhan, yang walaupun tidak termasuk dalam genus ini, penampilannya sangat serupa. Ia dipanggil jelatang pekak atau domba putih.

Anak domba putih

Ia juga bersifat perennial herba, tetapi tergolong dalam genus Lamb, keluarga labiate. Apabila bunga putih muncul di tumbuhan, anda dapat mengenali spesies ini oleh mereka. Tidak ada rambut yang terbakar di tanaman sama sekali, sehingga tidak menusuk. Rupa-rupanya harta tanah ini berfungsi sebagai nama kedua tanaman - jelatang pekak.

Batang tanaman tegak, mencapai ketinggian 1 m dan ditutup dengan rambut halus. Daunnya berbentuk ovoid, duduk berlawanan, seperti di dioecious dan serrate yang sama. Rimpang menjalar.

Berikut adalah jadual yang menunjukkan perbezaan utama.

Dan pada akhir tinjauan, saya ingin mempelbagaikan pilihan ini sedikit demi sedikit, supaya mereka yang takut dengan jelatang tidak berfikir bahawa tidak ada yang lebih buruk daripada menyengat. Sebenarnya, spesies yang dipanggil Ongaonga tumbuh di New Zealand, yang juga disebut pohon jelatang atau jelatang ganas..

Dan bukan kebetulan bahawa kilang itu diberi nama seperti itu. Spesies ini dianggap paling berbahaya dan bahkan mematikan. Setiap tahun, puluhan orang dimasukkan ke hospital setelah bertemu dengan jelatang ini..

Tumbuhan berkayu diberi nama kerana batangnya yang berkayu. Ini adalah satu-satunya jelatang herba dengan batang pokok. Batang seperti itu mencapai ketinggian lima meter, dan ketebalan hingga 12 cm. "Gigitan" raksasa ini menyebabkan gangguan penglihatan, kesukaran bernafas dan menyebabkan kelumpuhan sementara sistem saraf dan otot. Kematian juga direkodkan setelah bertemu dengan kilang ini. Paling baik, pesakit mengalami ketidakselesaan selama tiga hingga empat hari..

Jadi jelatang kita, jika dibandingkan dengan raksasa ini, hanya penyayang dan lembut.

Lebih-lebih lagi, dia dapat memberi kita tidak hanya rasa sakit akibat gigitan, tetapi juga sifat berguna yang cukup.

Jelatang, apa faedah dan mudarat bagi lelaki

Di antara semua spesies, yang paling "popular" adalah jelatang dioecious. Dialah yang digunakan dalam memasak dan di kawasan lain..

Semua ini disebabkan oleh jumlah nutrien yang banyak terdapat dalam jelatang. Ia mengandungi unsur surih seperti fosforus, natrium, kalium, zat besi, kalsium, sulfur, tembaga, silikon, vitamin K, B dan C. Di antara asid organik, perlu disoroti askorbik, pantotenik dan formik, yang merupakan salah satu yang utama dalam menyengat sel... Antara bahan lain, perlu diserlahkan flavonoid dan tanin.

Kesan perubatan umum tumbuhan ditunjukkan dalam

  • rangsangan metabolisme;
  • penyembuhan luka dan bisul yang cepat;
  • menurunkan tahap gula dalam darah;
  • rawatan anemia;
  • penghapusan toksin dari badan;
  • memperbaiki keadaan saluran darah.

Selain itu, jelatang dapat digunakan sebagai agen hemostatik, untuk rawatan furunculosis dan jerawat, sebagai ubat untuk rematik dan gout. Digunakan dalam rawatan penyakit perut, keguguran rambut. Tumbuhan ini mempunyai kesan positif sebagai agen anti-radang.

Bagi lelaki, faedah utama adalah kesannya pada sistem pembiakan. Komposisi vitamin dan mineralnya sangat membantu untuk meningkatkan potensi keseimbangan hormon. Kesan ini sangat ketara apabila diminum segar atau dalam keadaan tidak sedap..

Ia digunakan dalam rawatan buasir. Sebagai pembersih, ia digunakan untuk mengatasi keguguran rambut atau kebotakan. Anda boleh menggunakan jelatang bukan hanya dalam bentuk infus, tetapi juga salad, borscht. Lebih-lebih lagi, daun, batang, biji dan bahkan akar digunakan.

Jelatang kering untuk penyediaan infus dan decoctions dibeli di farmasi. Anda sendiri boleh mengumpulkan yang segar. Perkara utama adalah bahawa ia tumbuh jauh dari jalan raya, di mana ia terdedah kepada bahan berbahaya dari ekzos kereta.

Untuk menguatkan rambut, suntikan disediakan, yang digunakan sebagai bilas selepas mencuci. Untuk melakukan ini, 200 g daun segar dituangkan dengan satu liter air. Kemudian didihkan dan dimasukkan selama 30 minit.

Untuk menormalkan sistem genitouriner, anda boleh menyediakan ubat berikut. Daun segar dihancurkan. Kemudian satu sendok makan jelatang cincang dituangkan dengan segelas air mendidih dan dimasukkan selama kira-kira 20 minit. Selepas itu, infusi selesai disaring dan diambil tiga kali sehari, setengah jam sebelum makan, seperempat gelas.

Anda juga boleh menyediakan tincture vodka. Untuk warna, akar jelatang digunakan. Mereka dibasuh dengan baik dan dihancurkan. Kemudian ambil 50 g akar dan tuangkan 500 ml vodka. Ia disuntik selama tiga minggu, selepas itu tincture boleh diminum. Walau bagaimanapun, seperti yang anda tidak mahu, tetapi warna tidak diambil dalam gelas, tetapi 25 tetes tiga kali sehari setengah jam sebelum makan.

Merebus, infus dan teh dari biji juga mempunyai kesan yang berkesan terhadap fungsi sistem pembiakan..

Oleh itu, dengan menggunakan biji jelatang, anda boleh menyediakan ubat asli berikut. Anda perlu mengambil lima sudu biji, tuangkan setengah liter wain ke atasnya. Lebih baik mengambil anggur merah atau port. Tuangkan biji dengan anggur di dalam periuk, yang kita masukkan api, didihkan dan rebus selama lima minit. Kemudian kami menyejukkan dan menyaring campuran yang dihasilkan. Produk digunakan sekali sehari, 50 ml.

Satu lagi resipi menarik yang tidak kalah dengan yang sebelumnya, tetapi berbeza dengan ketiadaan alkohol. Kami mengambil satu pisang, menghancurkannya hingga lembek dan menambah satu sudu biji di sana. Campurkan campuran dengan baik. Ubat ini juga diambil sekali sehari, satu sudu besar..

Dan akhirnya, anda hanya boleh menyeduh satu sendok makan biji jelatang dalam segelas air mendidih dan meminumnya seperti teh ubat.

Walaupun semua ubat asli dan bermanfaat, ia masih mempunyai kontraindikasi.

Pertama sekali, kontraindikasi seperti itu mesti merangkumi alahan atau intoleransi individu. Sudah tentu, jika anda mempunyai reaksi alergi terhadap jelatang yang menyengat, maka anda tidak boleh menggunakannya. Ia tidak digalakkan bagi mereka yang mempunyai aterosklerosis, penyakit hati dan ginjal, urat varikos dan kecenderungan untuk edema. Tidak disarankan untuk digunakan untuk pesakit hipertensi dan orang tua.

Khasiat jelatang yang berguna untuk wanita

Bahagian sebelumnya hanya menyenaraikan unsur penyusun utama dalam jelatang. Sebenarnya, terdapat banyak dari mereka sehingga memerlukan masa yang lama untuk disenaraikan. Kita hanya boleh mengatakan bahawa plumbum, merkuri, arsenik dan kromium tidak dijumpai..

Bagi wanita, jelatang mempunyai kesan yang baik berkaitan dengan sistem pembiakan.

Sebagai contoh, ia boleh digunakan untuk jangka masa yang berat. Apa aplikasi ini? Ubat berdasarkannya membantu pengecutan rahim, akibatnya bahagian dalam organ ini dibersihkan. Untuk tujuan ini, jus segar dari daun biasanya digunakan. Pertama sekali, daun dibasuh dengan teliti, kemudian dihancurkan dan dibungkus dengan kain cheesecoth dan diperah sehingga jus diperoleh. Jus diambil dalam satu sudu teh tiga kali sehari sebelum makan. Penerimaan tetamu mesti dilakukan dalam seminggu sebelum akhir haid.

Jelatang juga digunakan semasa kehamilan. Walau bagaimanapun, ia tidak hanya boleh diambil pada 12 minggu pertama kehamilan. Jika tidak, vasospasme mungkin berlaku, menyebabkan keguguran..

Pada bulan-bulan berikutnya kehamilan, penggunaan ubat-ubatan berdasarkan jelatang membantu menguatkan badan, meningkatkan imuniti. Tetapi, satu atau lain cara, dan semasa kehamilan, penggunaan bukan sahaja jelatang, tetapi juga ubat-ubatan rakyat lain hanya disyorkan setelah berunding dengan doktor.

Sekiranya anda disarankan menggunakan jelatang sebagai ubat, maka anda boleh membuat teh.

Teh seperti itu diambil sekali sehari, 200 ml, di mana 100 ml teh jelatang dicairkan dengan 100 ml air. Tempoh penggunaan adalah seminggu, kemudian rehat seminggu diambil, setelah itu prosedur diulang lagi.

Berkenaan dengan penggunaan jelatang semasa penyusuan, sudah lama digunakan, membantu perawat untuk menambah jumlah susu. Ini disebabkan oleh peningkatan hemoglobin darah, yang mempunyai kesan langsung terhadap penyusuan..

Untuk tujuan ini, teh juga digunakan, resipi yang diberikan di atas. Kursus permohonan adalah seminggu selepas seminggu. Untuk kesan terbaik, anda boleh bergantian: jelatang minggu, daun raspberi minggu.

Penggunaan oleh wanita tidak terhad kepada penggunaan dalamannya. Sangat sesuai untuk meningkatkan kualiti rambut, menguatkannya. Ubat yang paling berkesan adalah membilas kulit kepala dengan merebus selepas setiap mencuci rambut. Prosedur ini mesti dijalankan dengan kerap. Di samping itu, anda boleh menggunakan jus. Jus disapu ke akar rambut, dan rambut itu sendiri dilapisi dengannya. Kemudian kepala dibalut pada permulaan dengan beg plastik, dan di atasnya dengan tuala. Topeng rambut ini disimpan selama kira-kira satu jam, kemudian rambut dibilas dengan air..

Jelatang untuk wanita selepas 50 tahun

Bagi wanita berusia lebih dari 50 tahun, tidak ada petunjuk atau kontraindikasi khas, kecuali reaksi alergi. Penggunaan yang paling bermanfaat ialah menggunakannya untuk menguatkan rambut.

Sebaiknya gunakan kaldu segar untuk setiap prosedur. Oleh itu, untuk menyediakan satu bahagian rebusan tersebut, kami mengambil 100 g daun segar. Kami mengambil periuk, meletakkan daun di sana dan mengisinya dengan satu liter campuran air dan cuka dalam nisbah 1: 1. Masukkan periuk di atas api, didihkan dan didihkan selama beberapa minit.

Prosedur ini dijalankan dalam sebulan. Kemudian rehat diambil selama beberapa minggu, kemudian prosedur diulang.

Adalah berguna untuk minum jus segar secara berkala. Ini membantu menjaga tubuh dalam keadaan kuat, meningkatkan imuniti. Daunnya paling baik digunakan semasa jelatang sedang mekar. Jus diambil dalam satu sudu teh tiga kali sehari.

Masih tidak digalakkan digunakan untuk mereka yang mengalami trombophlebitis dan vena varikos yang teruk.

Merebus membantu meningkatkan ingatan. Sebagai contoh, untuk pencegahan sklerosis digunakan, warna alkohol dari pucuk segar. Beberapa pucuk jelatang dituangkan dengan 500 ml alkohol atau vodka dan dimasukkan ke dalam gelap selama kira-kira seminggu. Satu tin sudu teh diambil dua kali sehari - sebelum sarapan dan waktu tidur.

Sifat penyembuhan jelatang dalam ginekologi

Dalam ginekologi, salah satu sifat utama jelatang digunakan - ia adalah untuk menghentikan pendarahan. Ia digunakan untuk menghentikan pendarahan rahim dan melegakan haid yang berat..

Ia digunakan untuk penyakit vaginitis. Penyebab manifestasi vaginitis adalah kulat dan bakteria, dan ini disebabkan oleh kerja sistem endokrin yang tidak mencukupi, ketidakpatuhan kebersihan dan gangguan metabolik.

Untuk rawatan, bukan sahaja penyembuhan dari infus atau rebusan jelatang akan membantu, tetapi juga ubat tambahan yang dimaksudkan untuk tujuan ini. Di sini kita bercakap mengenai penyelesaian menyeluruh untuk masalah tersebut.

Kemunculan pada wanita gejala seperti insomnia, kegelisahan yang meningkat, sakit kepala dan pening menunjukkan bahawa mereka menopaus. Mengambil rebusan dalam tempoh ini membantu menenangkan sistem saraf dan menormalkan keadaan umum badan..

Ciri dan kontraindikasi ubat jelatang - video dari youtube

Jelatang mempunyai banyak khasiat perubatan. Video di bawah menerangkan kualiti ini.

Resepi jelatang

Sebagai tambahan kepada sifat perubatan, yang ditunjukkan dalam penggunaan infus, rebusan dan teh, tanaman ini sangat baik digunakan dalam memasak. Sudah tentu, hidangan yang paling popular dan terkenal adalah sup kubis jelatang. Walau bagaimanapun, hidangan lain yang sama lazat dan sihat boleh disediakan dari tanaman ini..

Salad jelatang muda kefir

Kami mengumpulkan daun muda segar, memotongnya dengan halus. Untuk salad, anda memerlukan satu gelas jelatang. Sekumpulan bawang hijau segar, yang juga kami cincang halus, juga akan berguna. Seterusnya, kami memasak sebiji telur ayam dan meletakkan segelas kefir. Bahannya sudah siap, membuat salad.

Campurkan dengan bawang, masukkan ke dalam pinggan dalam dan isi dengan kefir. Potong telur menjadi cincin dan letakkan di atas. Salad siap.

Sandwic jelatang untuk sarapan

Anda memerlukan daun kering, yang mesti digiling menjadi serbuk. Sekiranya anda tidak memilikinya, anda boleh membelinya di farmasi. Campurkan daun kering dengan mentega dalam nisbah 1: 1. Hasilnya, kami mendapat sejenis minyak jelatang yang boleh disebarkan pada roti atau roti.

Sup jelatang klasik atau sup kubis jelatang

Untuk memasak sup kubis, kami mengambil:

Jelatang muda - jumlah apa pun (sehingga 100 g).

  • Telur - 1 keping.
  • Lobak - 1 pc.
  • Lobak bawang - 1 keping.
  • Kentang - 4 keping.

Memasak sup kubis seperti berikut. Jelatang dituangkan dengan air mendidih dan potong. Kami meletakkan periuk di atas api dan menuangkan air. Anda juga boleh menggunakan kaldu. Didihkan air dan masukkan kentang dadu. Masak selama 10 minit dan masukkan bawang dan wortel, yang kami potong menjadi cincin. Masak lebih kurang lima minit, kemudian masukkan jelatang. Garam secukup rasa dan masak selama kira-kira 3 minit. Pada akhir memasak, tuangkan sup ke dalam pinggan, masukkan setengah telur rebus, krim masam dan hidangkan.

Untuk makan malam, keju kotej dengan jelatang

Kami mengambil 200 g keju kotej dan menggosoknya melalui ayak. Kemudian campurkan dadih parut dengan segelas daun jelatang segar yang dicincang halus. Masukkan tiga ulas bawang putih, juga dicincang halus, 3 sudu besar minyak sayuran dan satu sudu teh mustard. Campuran dadih-jelatang sudah siap.

Ini adalah bagaimana jelatang "berduri" dan "menggigit" ini. Saya rasa selepas artikel ini mereka yang tidak menyukai tanaman ini akan tertarik dengannya.

Sifat berguna jelatang yang menyengat

Jelatang yang menyengat (U. urens L.) dan jelatang yang menyengat (Urtica dioica L.) adalah tanaman abadi yang tidak bersahaja yang terdapat di mana-mana. Jelatang yang menyengat adalah tanaman tahunan, batangnya lebih pendek (hingga 70 cm), daunnya lebih bulat, bunga staminate dan pistillate dikumpulkan dalam satu perbungaan. Dari segi kandungan zat aktif secara biologi, daun jelatang dan jelatang menyengat serupa, oleh itu, untuk penggunaan dan memasak ubat, ia dapat dikumpulkan bersama. Ia berbeza dari keuskupan, dalam ukuran yang lebih kecil. Tetapi tindakannya pada saat hubungan adalah serupa.

Jelatang yang menyengat -Urtica dioica L. Keluarga jelatang - Urticaceae Herba perennial setinggi 40-150 cm.Batangnya lurus, sederhana, ditutup dengan rambut yang menyengat. Daun berlawanan, panjang-petiolate, berbentuk pisau pembedah atau ovate-lanceolate. Di pangkal, tali leher, bergigi kasar di tepinya. Bunganya berwarna hijau, kecil, dikumpulkan dalam perbungaan berbentuk lonjakan, yang terletak di axil atas daun. Buahnya adalah kacang kering satu biji. Mekar dari bulan Jun hingga September.

Nama biasa bagi kita "jelatang" diterjemahkan ke dalam bahasa Latin sebagai Urtica Dioica, yang secara harfiah bermaksud "menyengat", jelas mengapa inilah yang mereka sebut jelatang. Perkataan "jelatang" datang kepada kami dari makna Rusia kuno dari perkataan "sutera", atau koprin. Jelatang adalah bahan mentah yang sangat baik untuk pengeluaran pelbagai kain. Selama bertahun-tahun, jelatang ditanam di ladang dan di rumah hijau khusus untuk industri ringan pada masa itu..

Jelatang telah lama dikenali sebagai tanaman ubat. Avicenna dalam "The Canon of Medical Science" mengatakan yang berikut tentangnya: "Dalam pakaian perubatan dengan cuka, ia menjadikan abses terbuka, membantu mereka, mendapat manfaat daripada pengerasan. Daun jelatang yang dihancurkan menghentikan mimisan."

Ini adalah kesan hemostatik jelatang yang menarik perhatian doktor. Sejak abad XVI. merebus daun tumbuhan ini telah digunakan secara meluas untuk pendarahan paru-paru, usus dan rahim. Namun, sejak awal abad XX. jelatang adalah antara tanaman ubat yang dilupakan.

Semasa Perang Patriotik Besar, ketika keperluan untuk agen hemostatik meningkat dengan mendadak, mereka kembali teringat tentang jelatang. Para saintis telah mencipta ekstrak cair dari daun jelatang yang menyengat, yang berfungsi dengan baik di hospital dan hospital.

Hampir semua tanaman, rimpang, daun, biji digunakan dalam perubatan. Untuk kegunaan perubatan, daun dan bahagian atas tanaman digunakan terutamanya pada bulan Mei - Ogos; akar - pada musim luruh, selepas musim tumbuh. Rimpang mengandungi tanin, nikotin, vitamin C; biji - minyak berlemak (16-33%); bunga dan biji - vitamin C. Daun segar mengandungi asid (formic, oxalic, succinic, pantothenic, gallic), urticin glycoside, gum, tanin dan zat protein, garam mineral, zat besi, vitamin C (150-200 mg%), pelbagai karotenoid (hingga 50 mg%), vitamin K dan B2, protoporphyrin, coproporphyrin, sitosterol, histamin, minyak pati, klorofil (2-5%), fitonutida.

Sifat jelatang
Kita terbiasa dengan fakta bahawa kita hanya mendapat vitamin dari sayur-sayuran dan buah-buahan. Sementara itu, ramuan herba, sebagai sumber vitamin, tidak dapat dilupakan. Dan dalam jelatang yang sama terdapat karoten dua kali lebih banyak daripada pada wortel, buckthorn laut dan sorrel, dan terdapat lebih banyak asid askorbik daripada pada currants dan lemon.

Dan hanya 20 daun jelatang yang akan memberi tubuh makanan vitamin A. Setiap hari, tentu saja, terdapat zat besi, magnesium, tembaga, dan kalsium dalam jelatang. Oleh itu, adalah idea yang sangat baik untuk menambahkan daun jelatang yang dibakar ke dalam salad. Sekiranya kita membincangkan sifat perubatannya, ia akan membantu memulihkan kerja banyak organ..

Mengeringkan daun jelatang di bawah vakum dan suhu rendah (teknologi pengeringan beku) menjadikannya tersedia untuk penyimpanan jangka panjang. Lyofilisasi membolehkan anda memelihara semua sifat jelatang untuk jangka masa 2-3 tahun. Daun yang disediakan dengan cara ini telah meningkatkan kecekapan, kerana pengeringan vakum menjadikan semua komponen jelatang lebih mudah dicerna - oleh itu kesannya lebih tinggi.
Apa yang kaya dengan jelatang, dan mengapa begitu perlu bagi orang?
Ia adalah tumbuhan multivitamin yang berharga, sejenis kepekatan vitamin semula jadi. Ia mengandungi hampir semua vitamin, banyak unsur surih, asid organik, serta fitonutida dan tanin, dan minyak berlemak dalam biji. Asid askorbik dalam tanaman ini adalah 2.5 kali lebih banyak daripada buah-buahan dari kismis hitam dan lemon. Kandungan karotena lebih tinggi daripada pada beri laut, lobak merah dan kacang merah.

Hasil analisis kimia daun jelatang kering,
KOMPOSISI%
Protein kasar (protein) 35.3
Karbohidrat 23.8 (berat kering)
Kelembapan 5.0
Serat 17.2
Lignin 10.7
Pektin 0.7
Asid amino%
Lysine 1.08
Histidin 0.61
Arginin 1.05
Asid aspartik 1.62
Threonine 0.80
Serine 0.55
Asid glutamat 2.20
Prolin 0.88
Glycine 0.97
Alanine 1.11
Cystine 0.32
Valine 1.06
Metionin 0.52
Isoleusin 0.82
Leucine 1.47
Tirosin 0.57
Fenilalanin 0.92
Unsur mineral mg / kg
kalium 20387
natrium 3760
kalsium 28665
magnesium 5260
mangan 131
besi 143
zink 35
tembaga 11
nikel 0.8
kobalt 1.9
selenium 94
Kromium, plumbum, kadmium, merkuri, arsenik - tidak dijumpai.
Vitamin mg / 100g
Thiamin (vitamin B1) 1.0
Asid pantotenik (vitamin B3) 0.993
Asid folik 0.167
Biotin (vitamin H) 0.0246
Vitamin PP 4.18
Meso-inositol 110.8
Asid askorbik (vitamin C) 145.2
Vitamin K 2.63
Beta-karotena 210

Ciri penyembuhan dan terapeutik jelatang
Set kaya dengan asid amino, unsur makro dan mikro, vitamin memberikan pelbagai kesan penguat, penyembuhan dan terapi serta profilaksis jelatang pada tubuh manusia. Protein jelatang mengandungi 9 dari 10 asid amino penting, yang, bersama dengan mineral dan vitamin, membolehkan anda mengekalkan prestasi tinggi, cepat sembuh setelah bekerja keras, keletihan atau sakit.
Asid amino penting tidak disintesis dalam tubuh manusia dan mesti dibekalkan dengan makanan. Ia:
Lisin, yang mendorong penyerapan kalsium dan menyokong pertukaran nitrogen normal yang diperlukan untuk pembentukan dan pertumbuhan tulang, serta semasa pemulihan dari operasi dan kecederaan;
• histidin, yang melindungi tubuh daripada kesan radiasi, diperlukan untuk pembentukan sel darah merah dan putih dan mengekalkan imuniti;
• arginin, yang diperlukan untuk mengekalkan metabolisme pada tisu otot, memperbaiki keadaan kulit, mengambil bahagian dalam pemulihan tulang rawan pada sendi, menguatkan ligamen dan otot jantung, melambatkan pertumbuhan tumor dan merangsang sistem imun;
• threonine, yang menyokong metabolisme protein dan lemak dan imuniti;
• metionin, yang menormalkan fungsi hati dan mencegah pemendapan lemak di dalamnya, mencegah kelemahan otot dan keguguran rambut;
• fenilalanin, yang meningkatkan ingatan dan perhatian, memperbaiki peredaran darah, mendorong pembentukan insulin.

Asid amino lain yang membentuk jelatang terlibat dalam pemulihan tisu yang rosak, pembentukan kulit, dan penguatan sendi. Terutama yang mengejutkan adalah kesan glutamin, peratusannya adalah yang tertinggi. Ia meningkatkan aktiviti otak, mengurangkan keinginan untuk alkohol dan merokok, dan mengekalkan keseimbangan asid-basa di dalam badan..

Jelatang adalah satu-satunya produk yang mengandungi vitamin K - faktor hemostatik yang meningkatkan pembekuan darah, terutama dengan pendarahan luaran dan dalaman, dan mempunyai kesan anti-radang.

Sifat ini sangat penting untuk saluran gastrointestinal, di mana kerosakan mikro selalu berlaku. Kesan antitoksik jelatang diucapkan. Pada masa yang sama, lignin dan polisakarida selulosa dalam serat tumbuhan yang terkandung digabungkan dengan vitamin C, K, E, kumpulan B, oleh itu, apabila jelatang dimakan dalam makanan, toksin diserap ke seluruh saluran gastrointestinal.

Jelatang juga mengandungi asid formik, tanin, flavonoid. Kehadiran bioflavonoid adalah faktor penting tindakan antihistamin dan antioksidan, yang memungkinkan untuk mengesyorkan jelatang untuk pencegahan dan rawatan asma. Jelatang kaya dengan vitamin C, kandungannya tidak kalah dengan buah sitrus. Dalam kombinasi dengan sistin asid amino, vitamin C mempengaruhi bronkus dan lendir yang dirembes oleh epitel paru. Oleh itu, jelatang harus dimakan oleh setiap orang dengan paru-paru yang lemah atau berpenyakit..

Vitamin C dan lipoprotein yang terkandung dalam jelatang, sebagai antioksidan, mempunyai kesan positif terhadap pencegahan penyakit kardiovaskular. Kandungan kalium dan kalsium yang tinggi menyumbang kepada normalisasi aktiviti sistem kardiovaskular. Oleh itu, pengambilan jelatang secara berterusan adalah salah satu faktor yang mengurangkan risiko penyakit jantung dan vaskular..

Kandungan beta-karoten yang tinggi dalam jelatang (2 kali lebih banyak daripada pada wortel!) Membantu menguatkan retina dan meningkatkan penglihatan. Sejumlah besar klorofil, yang mempunyai kesan anti-radiasi, sangat berharga ketika bekerja dalam keadaan peningkatan radiasi dan semasa penyinaran; apabila digunakan secara topikal, klorofil mendorong penyembuhan luka. Oleh itu, jelatang adalah suatu keharusan bagi mereka yang bekerja dengan komputer. Kombinasi unik zat dalam jelatang memberikan kesan yang tidak tertandingi pada tubuh.

Sebenarnya, kita dapat membincangkan sifat unik tanaman ini, yang, sayangnya, sangat jarang digunakan dalam praktiknya, kerana jelatang kering tidak selalu tersedia di farmasi, dan sangat sukar bagi penduduk bandar untuk mengumpulkan dan menyiapkannya untuk digunakan di masa depan. Di samping itu, anda tidak boleh mengumpulkan jelatang dari jalan raya, seperti ia boleh menjadi toksik kerana plumbum yang dikandungnya.

Terutama perlu ialah penggunaan jelatang untuk orang yang menderita diabetes. Terdapat bukti bahawa makan jelatang membantu memulihkan fungsi sel beta pankreas, akibatnya ketergantungan insulin pada pesakit diabetes menurun dengan tajam sehingga metabolisme gula normal pulih sepenuhnya. Selain itu, kehadiran secretin dalam jelatang, yang merangsang pembentukan insulin, juga antidiabetik, membantu menghilangkan gula dari darah..

Ia menguatkan sistem imun, mempunyai kesan tonik, dan membantu menahan kesan radiasi. Jelatang juga akan membantu mereka yang menderita gangguan metabolik dan diabetes, kerana ia memberi kesan merangsang metabolisme protein dan karbohidrat, dan pembentukan insulin.
Jelatang membantu, berkat vitamin K dan sebagai agen penyembuh hemostatik dan penyembuhan luka, digunakan secara luaran dan dalaman.
Dan juga - agen diuretik, koleretik, peningkatan nada usus, rahim dan sistem kardiovaskular. Malah, nampaknya ini adalah ubat universal.

INDIKASI UNTUK PENGGUNAAN
Infusi jelatang disyorkan untuk digunakan:
• sebagai agen anti-sklerotik;
• sebagai agen hemostatik untuk pendarahan dalaman (paru, ginjal, usus) dan, terutamanya, pendarahan rahim;
• dengan anemia (membersihkan darah dan memperbaiki komposisinya);
• sekiranya berlaku haid;
• untuk rawatan ulser perut;
• untuk pencegahan dan rawatan kolitis kronik, radang ginjal;
• untuk rawatan penyakit hati dan pundi hempedu, batu ginjal;
• dengan disentri;
• dengan buasir, disertai sembelit dan pendarahan;
• untuk pencegahan dan rawatan rematik, artritis;
• dengan penyakit saluran pernafasan atas;
• dengan gusi berdarah (merangsang penyembuhan luka);
• untuk merangsang perkembangan mental dan fizikal kanak-kanak.

• Dengan anemia sebagai agen vitamin dan menormalkan metabolisme: 2 sudu besar. sudu bunga, daun atau herba jelatang tuangkan 1 cawan air mendidih, biarkan selama 15 minit, toskan. Ambil 1-2 gelas 3 kali sehari sebelum makan. Merebus dan infus jelatang membantu meningkatkan kepekatan hemoglobin dalam darah, serta jumlah sel darah merah.
• Dengan pembekuan darah yang lemah: 2 sudu besar. Bancuh sudu daun dengan 1 cawan air mendidih, rebus selama 10 minit dengan api kecil, sejuk dan tapis. Ambil 1 sudu besar. sudu 4-5 kali sehari.
• Untuk pendarahan, gunakan rebusan berikut: 1 sudu besar. Rebus sesudu daun jelatang dengan 1 cawan air mendidih, rebus selama 10 minit dengan api kecil, sejuk dan tapis. Ambil 1 sudu besar. sudu 4-5 kali sehari. Atau 2 sudu besar. sudu daun jelatang kering, bancuh dengan 2 cawan air mendidih, biarkan selama 1 jam dan toskan. Ambil 1/2 cawan 2 kali sehari.
• Untuk kompres dan pencucian: 2 sudu besar. Sudu keseluruhan tanaman tuangkan 1 cawan air mendidih, biarkan selama 25 minit, toskan. Sepanjang tempoh parut, bilas saluran yang berserabut dengan jus dari daun segar.
• Dari luka dan luka. Isi botol dengan daun jelatang segar, tambah alkohol dan tutup gabus. Terdedah kepada cahaya matahari selama dua minggu. Kasa yang direndam dalam tincture, digunakan pada luka atau luka, akan mempercepat penyembuhan dan melindungi dari jangkitan.
• Untuk membilas mulut dengan kemasukan daun 1:10 - 10 g daun jelatang, bancuh 1/2 cawan air mendidih, biarkan selama 10 minit, saring, sejuk.
• Pada reumatik artikular akut, reumatik otot, gout: Merebus jelatang 1 sudu besar. tuangkan sesudu daun kering dengan 1 gelas air mendidih, bersikeras, dibungkus, 1 jam, toskan. Ambil 1 sudu besar. sudu 3-4 kali sehari 30 minit sebelum makan.
• Sekiranya batuk kronik, potong akar jelatang halus dan rebus dalam sirap gula. Ambil 1 sudu besar. sudu beberapa kali sehari. Atau tuangkan secubit bunga jelatang dengan 2 cawan air mendidih, bersikeras, dibungkus selama 1 jam, toskan. Minum seperti teh.
• Sebagai penghilang rasa sakit yang baik. Untuk kesakitan yang teruk, gunakan rebusan: daun jelatang - 1 bahagian, buckthorn (kulit kayu) - 1 bahagian, tuangkan 8 g campuran ke dalam 1 liter air mendidih, panaskan selama 10 minit dengan api kecil, tekan, balut, 30 minit, toskan. Ambil 1 gelas 4 kali sehari.
• Dalam penyakit radang hati, pundi hempedu, pelbagai bahagian saluran gastrousus dalam bentuk infus 1:10. Kadang-kadang jus dibuat dari yang baru disediakan.
• Untuk meningkatkan fungsi buah pinggang, rebusan jelatang diambil bersama madu atau gula. Untuk merebus seperti itu, satu sendok teh daun jelatang kering cukup dalam segelas air. Dengan nefritis dan pielonefritis, dosnya meningkat menjadi 1-2 sudu besar, ia disimpan di dalam air mandi selama 15 minit, tetapi tidak keseluruhan gelas pada satu masa, tetapi sepertiga atau setengah sebelum makan.

• Merebus jelatang untuk gastritis akut: a) daun jelatang, daun pisang, St John's wort, bunga chamomile (semuanya sama). 4 sudu besar Tuangkan 1 liter air mendidih di atas 1 liter campuran, biarkan selama 2 jam di tempat yang hangat. Minum 1 gelas hingga 1.5 liter sehari dan selama 7-10 hari;
b) daun jelatang, ramuan wort St. John, ramuan simpul, daun pudina (dibahagi sama rata). 4 sudu besar sudu campuran, bancuh 1 liter air mendidih, biarkan selama 2 jam di tempat yang hangat. Minum dari 0,2 hingga 1,5 liter sehari selama 7-10 hari. Untuk gastritis dan ulser, ambil 1 sudu kecil. 3-4 kali sehari selama 30 minit. sebelum makan, dicairkan dalam 1/2 gelas air.

• Sekiranya sembelit biasa, kumpulkan: daun jelatang - 1 bahagian, bunga yarrow - 1 bahagian, kulit buckthorn - 3 bahagian. 1 sudu besar Bancuh sesudu campuran dengan 1 gelas air mendidih, rebus selama 1 minit, biarkan selama 30 minit, toskan. Minum 1/2 - 1 gelas pada waktu malam. Kursus rawatan adalah 2 minggu.
• Untuk cirit-birit yang kerap, makan jelatang kering, serbuk atau minum infus daun jelatang dan blackberry. Daun mentah yang dihancurkan disyorkan untuk digunakan pada luka segar. Jus jelatang merawat luka lama, bisul dan fistula
• Untuk buasir: daun jelatang - 1 bahagian, ramuan oregano - 2 bahagian, kulit buckthorn - 2 bahagian. 1 sudu besar Bancuh sesudu campuran dengan 1.5 cawan air panas, rebus selama 5 minit, biarkan selama 4 jam di tempat yang hangat. Minum 1/2 cawan suam 3 kali sehari 15 minit sebelum makan. TENTANG
• Merebus jelatang, mempengaruhi keadaan seluruh badan: seseorang menjadi kuat, sihat, jantung memperbaiki kerjanya, komposisi darah bertambah baik, pergerakan menjadi lebih mudah, sklerosis berlalu: masukkan 200 g jelatang Mei (daun) ke dalam botol dan tuangkan 0.5 liter vodka atau alkohol 50-60%. Ikat leher botol dengan kain kasa. Simpan hari pertama di tingkap, dan baki 8 hari di dalam almari dalam gelap. Terikan dan peras. Ambil 1 sudu teh semasa perut kosong 30 minit sebelum makan dan 1 sudu teh pada waktu malam sebelum tidur. Minum keseluruhan botol.
• Sekiranya terdapat haid yang berlebihan dan pelbagai pendarahan, jus daun jelatang segar harus diambil secara lisan 1 sudu teh 3 kali sehari dalam 1/4 cawan 20 minit sebelum makan. Ekstrak jelatang cair (persiapan farmasi) mengambil 30-40 tetes 30 minit sebelum makan dalam 1/4 cawan air untuk mengelakkan pendarahan rahim.
• Sekiranya berlaku hakisan leher rahim, pelapik kapas yang direndam dalam jus dari daun jelatang segar, atau gruel dari daun pada swab, harus dimasukkan ke dalam vagina.
• Untuk meningkatkan penyusuan: a) daun jelatang - 1 bahagian, buah dill - 1 bahagian, ramuan semanggi manis - 1 bahagian, buah anise - 1 bahagian. 2 sudu besar tuangkan sudu campuran dengan 2 gelas air, didihkan, sejuk, saring dan minum 1/2 cawan 2 kali sehari 1 jam selepas makan;
• Untuk melincirkan kawasan kulit yang terkena, jelatang digunakan dalam bentuk salep, yang dibuat dari daun jelatang kering dan serbuk, lada tahunan dan jeli petroleum. Sapukan salap 2 kali sehari. b) daun jelatang - 2 bahagian, akar dandelion - 1 bahagian; c) daun jelatang - 2 bahagian, biji dill - 1 bahagian, biji anise - 1 bahagian. 2 sudu besar sudu campuran, bancuh 0,5 liter air mendidih, biarkan selama 2 jam, minum dengan teguk pada siang hari.
• Sekiranya mimisan, gunakan daun kering dan hancur, dan dengan daun segar, hancurkan ketuat.
• Jus jelatang - untuk luka dan bisul jerawat. Jus segar daun mempunyai sifat penyembuhan awal dan ulser. Anda boleh memerahnya dengan penggiling daging atau juicer (sebelum itu, daunnya dibasuh). Dengan jerawat, selari, ambil infusi jelatang ke dalam
• Untuk menyembuhkan ruam lampin, jerawat dan luka pada kulit, tampon yang direndam jus membantu (sapukan dan lekatkan dengan plaster, ganti 2-3 kali sehari sehingga sembuh)..
• Merebus jelatang - untuk kebotakan. Dengan seborrhea dan kebotakan fokus, rebus 100 g daun selama 30 minit. dalam 1 liter cuka dicairkan dengan air 1: 1. Basuh rambut anda pada waktu petang sebelum tidur, tanpa syampu, setiap hari, selama 3-4 minggu, kemudian rehat selama 1-2 minggu, dan ulangi kursus lagi.

• Merebus untuk keguguran rambut dan kelemumur: daun jelatang - 20 g, daun ibu dan ibu tiri - 30 g, rimpang calamus - 30 g. 6 sudu besar. rebus sudu campuran selama 10 minit dalam 1 liter air, bungkus selama 1 jam lebih panas, sejuk, ketegangan. Basuh rambut anda dengan merebus 3 kali seminggu untuk kelemumur dan keguguran rambut. Basuh rambut anda dengan rebusan jelatang sebelum tidur tanpa sabun. Untuk kuahnya: 100 g daun jelatang cincang tuangkan 0.5 l Art. cuka dan 0.5 l air dan masak selama 30 minit, apabila sejuk, peras.
• Sifat perubatan biji jelatang. Di Kaukasus, ada resipi yang baik untuk mengekalkan kekuatan lelaki. Centenarians Kaukasia, yang selama ini tidak menjadi masalah untuk menikah dan menikah pada usia tua, sering menggunakan warna pada biji jelatang. Untuk meningkatkan potensi, bukan vodka digunakan dalam resipi, tetapi anggur anggur sebenar. 5 sudu biji tuangkan 0.5 liter port anggur, rebus selama 5 minit, sejuk dan tapis. Minum 50 ml sebelum tidur atau 1 sudu besar 3-4 kali sehari. Anda juga boleh menggunakan rebusan biji jelatang.

Kegunaan lain untuk jelatang
• Jelatang adalah salah satu dari sedikit tanaman di daun yang mana klorofil hijau hampir tidak disertai dengan pigmen lain: karotenoid, antosianin, dll. Oleh itu, daun jelatang adalah objek yang mudah untuk mendapatkan klorofil tulen, yang digunakan dalam industri makanan sebagai pewarna yang tidak berbahaya.
• Jelatang digunakan untuk membuat kain yang sangat tahan lama, yang pada abad kesepuluh digunakan untuk membuat layar, tali, alat pancing.
Di banyak negara, jelatang ditanam dengan sengaja. Di Perancis, ia dibiakkan sebagai makanan haiwan. Ia adalah tanaman yang tidak diperlukan dan boleh dituai dengan kerap. Terutama selalunya haiwan hamil dan haiwan muda diberi makan dengannya. Lembu, menerima jelatang, menghasilkan lebih banyak susu dan berkualiti. Ayam meningkatkan pengeluaran telur.
• Penyapu jelatang yang sangat berguna di dalam tab mandi, terutamanya dengan osteochondrosis.
• Merebus rimpang dan akar jelatang yang menyengat dalam ubat-ubatan rakyat digunakan secara dalaman untuk furunculosis, buasir dan pembengkakan kaki, dan infusi akar - sebagai ubat jantung.
• Rimpang jelatang gula juga digunakan untuk batuk.
• Penyerapan bunga jelatang yang menyengat dalam bentuk minuman teh dari sesak nafas dan ketika batuk untuk ekspektasi dan penyerapan dahak.
• Jelatang tidak dapat diganti dalam kosmetologi moden untuk kulit wajah, kepala, tangan dan kaki.
• Nettle Lotion sangat sesuai untuk kulit berminyak. Bagaimana hendak melakukannya? Perah jus jelatang segar, ambil satu sudu jus ini dan campurkan dengan seratus mililiter alkohol atau vodka. Lap wajah anda dengan losyen ini pagi dan petang selama dua hingga tiga bulan. Anda akan melihat bahawa kulit anda akan kelihatan matte, segar dan sihat..
• Untuk menegangkan kulit tangan, disarankan untuk mandi dengan jelatang. Kami mengambil satu sudu jelatang per satu liter air dan membuat infusi di mana kami memegang tangan kami selama tidak lebih dari seperempat jam. Selepas mandi, tangan mesti dikeringkan dengan baik dan direndam dalam krim.
• Topeng jelatang sangat popular dan sangat berguna untuk kulit yang kering atau kurang warna. Kami mula membuat topeng dengan 1 sudu susu. Susu tidak boleh sejuk; lebih baik memanaskannya dan biarkan sejuk hingga suhu bilik. Tambahkan jumlah susu yang diperlukan siap ke satu sudu jelatang. Adalah wajar bahawa jelatang kering mudah digiling. Biarkan susu dengan jelatang selama sepuluh minit, dan kemudian masukkan sesudu kuning telur di sana. Kacau dan sapukan ke wajah anda. Anda perlu membersihkan topeng selepas sepertiga jam, lebih baik menggunakan air rebus (tidak panas). Sekiranya anda mempunyai kulit berminyak, gunakan protein dan bukannya kuning telur..
• Untuk mengekalkan nada dan menguatkan kekuatan, untuk mencegah penyakit pernafasan akut dan untuk jenuh badan dengan kekuatan dan tenaga, anda hanya perlu membeli jelatang muda, membuat jus darinya, dan mengambil sekurang-kurangnya 60 ml sehari, yang sepadan dengan 12 sudu teh. Sekiranya dikehendaki, jusnya boleh dimaniskan dengan madu asli
• Sekiranya rambut gugur, rambut harus dikuatkan dengan infus berikut. Kami mengambil dua sudu besar jelatang kering dan dua sudu besar ibu dan ibu tiri, bancuh campuran ini dengan 200 ml air rebus, biarkan infusi ini sebentar dan kemudian peras. Infusi ini mesti disapu ke kulit kepala, terutama ke akar rambut, tiga hari sekali..
• Sekiranya terdapat peningkatan rembesan sebum, kelemumur, keguguran rambut setelah mencuci dan mengeringkan rambut, gosokkan infusi daun jelatang ke kulit kepala: 1 sudu besar. Bancuh sesudu daun dengan 1 gelas air mendidih, biarkan selama 1.5 jam dan tapis. Sapukan seminggu sekali untuk jangka masa yang lama.

Penggunaan, resipi.

Merebus herba: 1) 1 sudu besar. l. daun kering dan akar jelatang kering dalam 300 ml air direbus selama 10 minit dengan api kecil, bersikeras selama 1 jam, ditapis. Ambil 1 sudu besar. l. 3-4 kali sehari untuk penyakit yang sama dengan infus, tetapi disyorkan terutamanya untuk pendarahan, reumatik artikular dan otot akut, gout, buasir, furunculosis, edema ekstremitas;
2) 100 g daun jelatang kering per 1 liter air direbus selama 10 minit, dimasukkan selama 1 jam, ditapis. Ambil 200 ml 4-5 kali sehari sebagai ubat hemostatik, penyembuhan luka dan multivitamin. Mereka digunakan untuk mencuci, menggosok, memampatkan, losyen untuk pelbagai penyakit kulit, serta untuk pertumbuhan dan pengukuhan rambut (mereka mencuci rambut dengan merebus setelah seminggu selama beberapa bulan);
3) 300 g akar jelatang per 3 liter air direbus selama 20 minit dengan api kecil, bersikeras selama 2 jam. Digunakan dalam bentuk mandi air panas untuk reumatik, gout, sakit sendi (kaldu boleh digunakan berkali-kali), dan untuk tumor, tambahkan 100 g daun ke dalam kaldu.
Infusi herba: 1) 1 sudu besar. l. daun jelatang kering dalam 250 ml air mendidih bersikeras 1 jam, tapis. Ambil 1 sudu besar. l. 3-4 kali sehari 30 minit sebelum makan sebagai
tonik, multivitamin yang meningkatkan hemoglobin,
meningkatkan nada rahim dan usus besar;
dengan disentri,
sembelit;
sebagai diuretik
dengan urolithiasis;
dengan gangguan metabolik;
untuk penyakit hati dan saluran empedu,
riket,
gout juga
dengan penyakit neuropsikiatrik (neurasthenia, histeria);
sebagai anti demam dan
ekspektoran
untuk penyakit saluran pernafasan atas,
demam jelatang;
sebagai antiseptik dan
pembersih darah
untuk pelbagai penyakit kulit (lichen, jerawat, bisul).
Infusi juga diambil sebagai hemostatik
dengan pendarahan buasir, rahim dan usus;
2) 1/2 sudu kecil. bunga jelatang kering dalam 250 ml air mendidih berkeras selama 20 minit. Ini diambil dalam bentuk teh untuk rematik, batuk untuk ekspektasi dan resorpsi kahak, untuk penyakit kulit kronik, dan juga sebagai agen diuretik, antimalaria.
Tincture herba: 600 g daun jelatang segar per 500 ml alkohol 96%, tekan selama 10 hari, tapis. Ambil 3-10 tetes 3 kali sehari untuk penyakit di atas.
Untuk tujuan perubatan, infusi jelatang mesti disaring selewat-lewatnya satu jam kemudian.
Sapukan serbuk daun jelatang. 2 sudu besar sudu serbuk dicampurkan dalam segelas yogurt, yogurt atau kefir dan diminum 1 kali sehari.
0.5 g daun jelatang serbuk diambil 3 kali sehari untuk penyakit yang sama dengan infus. Serbuk ditaburkan pada luka dan digunakan secara luaran untuk mimisan.
Daun jelatang segar digunakan pada luka bernanah untuk membersihkan dan menyembuhkannya dan digunakan untuk menghilangkan ketuat. Daun jelatang yang dicampurkan dengan madu membantu sesak nafas
Jus jelatang segar diambil dalam 1 sudu besar. l. 3 kali sehari untuk penyakit yang sama dengan infus.
Sirap jus jelatang dan madu dengan teh disarankan untuk anemia, pendarahan, diabetes mellitus, batuk dan penurunan potensi.
Resipi mudah untuk membersihkan buah pinggang: telan 3 g biji jelatang sekali sehari.
Sekiranya anda mencampurkan jelatang dengan garam, uli campuran ini dan sapukan pada tumor yang lebat, maka gruel ini perlahan-lahan akan melarutkan sebarang formasi, membersihkan bisul purulen.
Rimpang jelatang manisan digunakan untuk batuk, dan biji - untuk batu ginjal, disentri dan sebagai agen anthelmintik.
Daun mentah diperam seperti kubis.
Perbungaan jelatang yang halus diseduh sebagai teh.
Anda boleh meningkatkan potensi dengan bantuan ubat seperti itu: ambil satu gelas anggur merah dan satu sudu jelatang kering. Campurkan semua ini, rebus dalam mandi air selama 30 minit, tapis kuahnya dan ambil satu sudu 3-4 kali sehari.
Mandi. Jelatang, bersama dengan akar dan rimpang, dihancurkan dan dituangkan dengan air mendidih dalam nisbah 1:20, mereka memerlukan setengah jam, mereka disaring. Mandi 36-37 ° C boleh diambil pada bila-bila masa

Perolehan bahan mentah.
Untuk penyediaan ubat-ubatan, digunakan akar tanaman dan daun jelatang yang menyengat. Daun dituai ketika jelatang berbunga, kemudian dikeringkan di kawasan berventilasi atau di luar rumah. Bahan mentah, siap untuk penyimpanan, berwarna hijau gelap, mempunyai rasa pahit dan bau samar. Daunnya dipelihara selama 24 bulan. Akarnya disimpan pada akhir musim luruh.Pengadaan bahan mentah, ternyata, merupakan masa yang paling penting dalam keseluruhan proses. Kumpulkan daun dengan memisahkannya dari batang. Untuk mempersiapkan penggunaan masa depan, keringkan daun di tempat teduh pada hari yang sama. Apabila urat tengah daun menjadi rapuh, bahan mentah sudah siap. Botol tertutup rapat dan beg plastik tidak sesuai, kerana penyimpanan di dalamnya merosakkan kualiti dan sifat penyembuhan tanaman.

Kesan sampingan dan kontraindikasi
Jelatang mempunyai sifat meningkatkan kontraksi rahim pada wanita, jadi tidak boleh diminum semasa kehamilan, terutama pada trimester terakhir.

Tidak disyorkan untuk menggunakan jelatang untuk tujuan perubatan dan sekiranya terdapat edema dan genangan cairan pada kegagalan jantung dan buah pinggang akut..

Tidak disyorkan untuk orang yang mungkin mengalami pembentukan trombus, peningkatan pembekuan darah, serta dengan hipertensi dan aterosklerosis. Mereka yang mengalami masalah jantung, serta aterosklerosis, ketika saluran darah menyempit.

Anda tidak boleh menggunakannya untuk pendarahan rahim yang disebabkan oleh penyakit tumor. Semasa menjalankan kursus membersihkan badan dari racun

Pembiakan jelatang
Untuk mempertahankan "rumpai" yang berguna, kita keluar lagi dan lagi. Setelah memusnahkan tunas jelatang, kita kehilangan sumber vitamin terkaya. Jelatang boleh ditanam di lokasi, yang mudah dilakukan dengan menyemai benih atau pucuk dari akarnya. Perlu disemai pada bulan September lebih tebal daripada biji lain. Sekiranya anda menyebarkannya dengan akar, maka pada bulan September atau Oktober, bergantung pada cuaca, anda perlu menggali batangnya, memisahkannya, menanamnya di tempat tertentu, memotong batang lama, dua jari di atas akar. Jelatang tidak boleh terlalu tinggi atau terlalu tua. Perlu menanam dengan kuat, menginjak-injak tanah, agar batangnya tidak dapat tumbuh dengan miring. Oleh itu, pada bulan September atau Oktober, jelatang yang ditanam dapat dipotong pada musim bunga berikutnya..
Ladang yang pernah disemai atau ditanam dengan jelatang tidak perlu ditaburkan pada waktu yang lain, kerana jelatang akan tumbuh dari akar, yang tidak boleh membahayakan cuaca. Lebih-lebih lagi, jelatang boleh tumbuh di tempat yang paling tidak sesuai; ia tidak memerlukan membajak,

Resepi jelatang
Jelatang adalah produk makanan yang berharga. Sup kubis yang enak dan berkhasiat dimasak dari pucuk dan daun muda, dan salad disediakan dari daunnya. Bahagian atas pucuk dengan daun sesuai untuk memasak sup kubis dan kentang tumbuk hingga akhir musim luruh. Daun jelatang adalah bahagian dari pelbagai teh. Anda tidak perlu menyimpan jelatang rebus untuk waktu yang lama, dengan cepat kehilangan vitamin. Cara terbaik adalah dengan mengambil jelatang sebagai makanan pada hari penuaian. Selain itu, daun dan pucuk jelatang boleh diasinkan dan digunakan, seperti yang dilakukan, misalnya, di Kaukasus, sebagai perasa untuk hidangan daging..

Kegunaan masakan, resipi:

Sandwic jelatang
Jelatang cincang-4 sudu besar. sekumpulan keju kotej dill-80gr. keju yang diproses-80g. roti. Satukan jelatang, dill cincang, keju kotej dan keju. Pukul hingga rata. Potong roti menjadi kepingan, potong jisim yang dihasilkan.

Pai jelatang jelatang
Pertama, rebus sekitar seratus gram jelatang dalam air sedikit payau selama dua hingga tiga minit. Seterusnya, matikan kompor, toskan air melalui ayak dan potong jelatang rebus. Sekarang kita ambil dan campurkan dengan 100-200 gram bubur millet yang telah dimasak. Kami memahat pai dari jisim lekat yang dihasilkan dan membakarnya di dalam ketuhar. Sekiranya yang terakhir tidak ada, maka dalam kes yang melampau, anda boleh menggorengnya di atas dapur - ia akan menjadi lebih buruk.

Sup kubis
Rebus jelatang muda di dalam air selama 3 minit, saring, sapu melalui ayak atau cincang dan reneh dengan lemak selama 10-15 minit. Tumis wortel, bawang, pasli dengan lemak. Masukkan jelatang, sayur tumis, bawang hijau dalam kuah mendidih atau air, masak selama 20-25 minit, selama 10 minit. hingga lembut, masukkan sos putih, daun salam, lada, bunga cengkih, bunga lawang.

Bubur "Berguna"
Kami meletakkan air masin ringan (1 liter) di atas api dan, ketika mendidih, masukkan ikan kalengan (250 g) ke dalam periuk dan tuangkan segelas biji jelatang. Masak lebih kurang 15-20 minit - sebaik sahaja bubur mengental, hidangan akan siap.

Tulen
Rebus daun jelatang muda yang sudah dibasuh dalam air masin hingga lembut, buang dalam saringan, biarkan air mengalir, potong di atas papan, taburkan dengan tepung, tambahkan 2-3 sudu besar. l. kuah jelatang, kacau dan masak lagi, kacau berterusan, sehingga isipadu meningkat. Kemudian masukkan lobak parut, bawang goreng dalam minyak sayuran, campurkan dan dijadikan perasa dengan hidangan bijirin.

Sos jelatang muda.
Sosnya disediakan dengan cara yang sama seperti dari bayam, hanya jelatang yang tidak perlu disapu melalui ayakan, tetapi dicincang halus. Hidangkannya, taburkan telur cincang halus di atas pinggan. Semakin muda jelatang, lebih sedap.

Salad jelatang dengan kacang. Masukkan daun jelatang yang telah dibasuh (200g) ke dalam air mendidih selama 5 minit, kemudian masukkan saringan dan potong. Cairkan biji walnut yang dihancurkan (25 g) dalam merebus jelatang, tambahkan cuka, campurkan dan bumbui jelatang dengan campuran yang dihasilkan. Taburkan dengan pasli dan bawang cincang halus.
Salad jelatang dengan telur. Rebus daun jelatang yang dibasuh (150 g) di dalam air selama 5 minit, masukkan saringan, potong, perasakan dengan garam, cuka, hias dengan kepingan telur (1 keping) di atasnya, tuangkan dengan krim masam (20 g).

Sup kubis hijau dengan jelatang. Rebus jelatang muda (150 g) ke dalam air selama 3 minit, masukkan saringan, cincang dan didihkan dengan lemak (10 g) selama 10-15 minit. Lobak cincang halus (5 g), pasli (5 g) dan bawang (20 g) tumis lemak. Dalam kuah mendidih atau air (0,6-0,7 l) masukkan jelatang, tumis sayur dan masak selama 20-25 minit. Masukkan sorrel (50 g), bawang hijau (15 g), daun salam, lada dan garam (secukup rasa) 10 minit sebelum dimasak. Semasa menghidangkan, musim dengan krim masam (15 g).

Sup dari jelatang dan kentang. Masukkan jelatang muda (250 g) ke dalam air mendidih (0,7 l) selama 2 minit, masukkan saringan, hancurkan halus dan didihkan dengan lemak (20 g) selama 10 minit. Potong dan tumis wortel (10 g) dan bawang (80 g). Masukkan kentang potong (200 g) ke dalam sup mendidih; setelah kuahnya mendidih lagi, masukkan jelatang, lobak merah dan bawang. 5-10 minit sebelum siap, masukkan hijau sorrel (120 g). Semasa berkhidmat, masukkan kepingan telur rebus (1 keping) dan krim masam (20 g).

Puding jelatang. Kisar hijau jelatang muda (100 g), bayam (200 g) dan quinoa (50 g) dan didihkan dengan susu atau krim masam (30-40 g) hingga lembut. Masukkan serbuk telur (5-8 g), serbuk roti (25 g), gula pasir (3-5 g) dan garam (2 g) ke dalam sayur-sayuran yang disiapkan, campurkan semuanya dengan teliti, masukkan jisim ke dalam periuk yang telah berminyak dan ditaburkan dan bakar di dalam ketuhar selama 30-40 minit.
Bola daging jelatang. Masukkan jelatang (100 g) ke dalam air mendidih selama 2-3 minit, masukkan ke dalam saringan, potong, campurkan dengan bubur gandum pekat (200 g), tambahkan lemak (20 g) dan garam (secukup rasa), bentuk jisim yang dihasilkan menjadi bola kecil gorengkan mereka.

Omelet jelatang. Rebus jelatang (500 g) dalam air masin, masukkan saringan dan potong. Masukkan dill atau pasli cincang halus (4 sudu kecil) ke dalam bawang (3 sudu besar) goreng dalam ghee (3 sudu besar), tambahkan dill atau pasli cincang halus (4 tangkai), campurkan dengan jelatang dan reneh hingga lembut, kemudian tuangkan telur yang dipukul (2 keping) dan biarkan api hingga lembut.

Omelet jelatang
Diperlukan: 300 g jelatang, bawang, 2 telur, garam, herba dan rempah, 20 g minyak sayuran.
Rebus jelatang dengan air mendidih, potong, kemudian rebus bawang yang dipotong menjadi setengah cincin, tuangkan jelatang di sana, tuangkan telur yang telah dipukul, bakar, taburkan dengan ramuan. Boleh dihidangkan dengan krim masam.
By the way, telur dadar seperti itu meningkatkan pengeluaran susu pada ibu yang menyusu..

Jelatang dengan lobak
Tuang 0.5 kg jelatang dengan 1.5 cawan air masin, rebus sedikit, kisar menjadi gruel, masukkan tepung merah-panas, bawang goreng, paprika dan kacang hancur panggang. Semasa menghidang, tuangkan dengan sos lobak parut.

Salad jelatang
Bilas dan potong daun jelatang muda dengan baik, kemudian masukkan bawang hijau cincang, pasli dan dill - campurkan semuanya, musim dengan minyak sayuran. Garam, lada - secukup rasa.

Jelatang masin. Basuh daun muda dan pucuk jelatang, potong, masukkan ke dalam balang kaca, tuangkan lapisan kehijauan, garam (50 g setiap 1 kg hijau).
Serbuk jelatang. Daun dan batang kering (keluarkan batang kasar) di tempat teduh di kawasan yang berventilasi. Kisar, tapiskan ayak. Gunakan untuk membuat sup, sos, omelet, bijirin, penkek.

Jus jelatang. Perahkan jelatang muda (1 kg) melalui penggiling daging, tambahkan air rebus sejuk (0,5 l), kacau, peras jusnya melalui kain tipis. Masukkan baki pomace melalui penggiling daging untuk kali kedua, cairkan dengan air (0,5 l), peras jusnya dan gabungkan dengan bahagian pertama. Tuangkan jus ke dalam balang setengah liter, pasteur pada suhu 65-70 ° C selama 15 minit, tutup dengan penutup polietilena rebus. Simpan di tempat yang sejuk. Gunakan untuk penyediaan perasa dan minuman. Adalah baik untuk menggabungkan jus jelatang dengan jus birch atau wortel dan madu, anda boleh menambah jus lemon, vermouth atau port ke dalamnya. Koktel "Trio". Campurkan jus jelatang (200 g), jus lobak (200 g) dan jus bawang (15 g), tambah ais makanan (2 kiub) dan garam (secukup rasa).

Mengisi pai. Tuangkan air mendidih ke atas jelatang muda (1 kg) selama 5 minit, masukkan saringan, potong, campurkan dengan nasi atau sagu rebus (100 g) dan telur rebus cincang (5 keping). Garam secukup rasa.
Salad jelatang dengan telur
Rebus daun jelatang di dalam air selama 5 minit dan letakkan di ayak. Kemudian potong, musim dengan cuka, letakkan kepingan telur rebus di atas, tuangkan dengan krim masam.
Jelatang muda - 600 g, telur - 4 biji., Krim masam - 80 g, cuka, garam secukup rasa.

Bola daging jelatang:
100g jelatang, 200g bubur millet, 20g lemak, garam, herba. Kupas jelatang, potong, campurkan dengan bubur millet pekat, bentuk bebola daging, bakar dalam oven. Taburkan dengan ramuan herba.

Jelatang masin:
basuh daun dan pucuk muda, potong, masukkan ke dalam balang, taburkan dengan garam (50 g garam per 1 kg hijau).

Serbuk jelatang: kering, kisar.

Acar:
pucuk muda dicuci, diletakkan di dalam mangkuk enamel bersama wortel, epal, lingonberi atau cranberry, biji jintan (100 g garam diletakkan pada 5 kg jelatang).