Bunga Matahari

Bunga Matahari adalah sejenis tumbuhan herba. Tumbuhan tahunan.

Batangnya tumbuh setinggi 3 m, lurus, ditutup dengan rambut yang kaku.

Daunnya berbentuk tali bujur, hijau gelap hingga 40 cm, ditutup dengan rambut yang sukar, pendek dan puber.

Bunga berdiameter besar 30-50 cm, berpusing ke arah matahari pada siang hari (hanya pada tanaman muda).

Kelopak buluh, kuning oren, panjang 4-7 cm; dalaman - coklat-kuning, tubular, banyak - dari 500 hingga 3000 keping.

Di dalam bunga itu terdapat 4 benang sari dengan anter yang menyatu. Mereka membentuk satu bunga pada satu batang, tetapi ia berlaku dengan tambahan, proses kecil.

Bunga matahari mekar pada bulan Ogos selama 30 hari.

Buah adalah achenes, sedikit dimampatkan, dipotong lemah, panjang 8-15 mm dan lebar 4-8 mm. Mungkin berwarna putih, kelabu, hitam atau berjalur, dengan pericarp berkulit.

Bunga matahari berasal dari Amerika Utara. Ahli arkeologi mengesahkan fakta bahawa orang India mengusahakan tanaman ini lebih dari 2000 tahun yang lalu. Di Eropah, tanaman ini muncul pada awal abad ke-16, ketika orang Sepanyol membawa bunga matahari dan mulai menanamnya di kebun botani..

Di Rusia, bunga matahari mulai tumbuh pada masa pemerintahan Peter I, yang, ketika melihat bunga matahari di Belanda, memerintahkan untuk mengirim biji ke tanah airnya dan mengusahakan tanaman ini.

Bunga matahari adalah simbol perpaduan, keadilan, kemakmuran dan cahaya matahari. Di beberapa negara, bahkan simbol keamanan.

Bunga matahari dituai dengan alat khas - tajuk. Ia tumbuh dalam baris yang jaraknya 40-50cm. Penuaian memerlukan perawatan dan pengalaman - jika anda tidak masuk ke dalam barisan, batangnya akan pecah dan hasilnya akan berkurang.

Perkara utama dalam bunga matahari adalah biji. Bagi mereka, tanaman yang sangat subur ini ditanam. Sebiji bunga tumbuh dari satu biji, di mana terdapat kira-kira 3 ribu biji yang sama.

Biji bunga matahari dimakan mentah, digoreng, diekstrak daripadanya minyak, yang disebut - bunga matahari.

Pada zaman kita, tanaman pertanian yang sangat biasa. Pada masa ini, banyak jenis bunga matahari telah dibiakkan, yang berbeza dalam kandungan minyak dan ukuran bakul (bunga).

Sifat bunga matahari yang berguna

Minyak bunga matahari terbuat dari buah-buahan (biji). Kek digunakan untuk bahan tambahan makanan untuk ternakan dan makanan untuk memancing.

Tincture dibuat dari bunga tepi dan daun kering, yang meningkatkan selera makan. Infusi bunga ligulasi marginal digunakan sebagai agen antipiretik.

Daun dan bunga mengandungi coumarin glycoside, scopolin, flavonoid, triterpene saponids, carotenoids, anthocyanins, phenol carboxylic acid.

Biji bunga matahari mengandungi linoleat, oleik dan asid tak jenuh lain, asid amino, serta vitamin E dan magnesium. Lebih-lebih lagi, yang terakhir lebih banyak daripada roti rai..

Minyak bunga matahari digunakan bukan hanya untuk memasak, tetapi juga sebagai ubat. Minyak itu diambil secara dalaman - sebagai julap ringan, dan secara luaran, menggosok sendi yang menyakitkan dengannya. Benih segar diambil untuk bronkitis, malaria dan alahan.

Bunga matahari adalah tanaman pelebur utama, kerana lebah mengumpulkan sejumlah besar madu dan debunga dari bunga matahari. Bergantung pada teknologi pertanian tanaman dan cuaca, kandungan madu dalam lingkungan 13-25 kg per hektar, nektar 45-79%. Di beberapa kawasan 40 - 50 kg sehektar. Madu bunga matahari mempunyai warna keemasan, kadang-kadang dengan sedikit kehijauan..

Sifat berbahaya dari bunga matahari dan kontraindikasi

Hentikan penggunaan pada tanda pertama reaksi alergi dan segera berjumpa doktor..

Bunga Matahari: gambar dan keterangan

Bunga Matahari adalah genus tumbuhan herba dan semak, berjumlah kira-kira 100 spesies. Yang paling terkenal di antaranya adalah bunga matahari biji minyak, atau Bunga Matahari. Kilang itu mendapat namanya kerana fakta bahawa perbungaannya berpaling ke arah matahari..

Penerangan

Bunga matahari mempunyai batang panjang, mencapai ketinggian 2-3 meter, daun keras besar memanjang darinya. Di bahagian atas batang adalah perbungaan, yang merupakan kepala bulat besar, dihiasi dengan bunga kuning di sekitar perimeter. Bahagian tengah perbungaan ditempati oleh buah-buahan - biji bujur, dilindungi oleh timbangan. Demi biji bunga matahari, mereka terlibat dalam penanaman tanaman ini..

Kelebihan bunga matahari

Biji bunga matahari mengandungi banyak minyak, vitamin, mineral dan nutrien lain. Berkat ini, bunga matahari diedarkan hampir di seluruh dunia, dan buahnya digunakan secara aktif dalam industri masakan. Pada asasnya, untuk pembuatan gula-gula (halva, kozinaki) atau produk minyak (marjerin, saloma). Tetapi yang paling penting, minyak bunga matahari, salah satu minyak sayuran yang paling biasa di dunia, dapat diekstrak dari biji spesies bunga matahari biji minyak..

Sebagai tambahan, bunga matahari digunakan dalam industri (untuk pembuatan bahan bakar, potash, sabun, kertas), dalam perubatan, dan juga sebagai makanan untuk hewan peliharaan. Secara umum, bunga matahari adalah tanaman yang sangat berharga..

Rogol
Rapeseed adalah tanaman yang diusahakan dari mana minyak rapeseed diekstrak, digunakan di banyak negara.

Zaitun Eropah
Zaitun Eropah, atau pokok zaitun - tanaman yang ditanam, dari buah-buahan yang mana minyak zaitun diekstrak.

Bunga matahari, penerangan, struktur, varieti, tanah, penanaman dan penanaman

Bunga matahari, penerangan, struktur, varieti, tanah, penanaman dan penanaman.

Bunga Matahari adalah salah satu tanaman terpenting di negara kita. Pertama sekali, ia adalah sumber minyak sayuran dengan kandungan unsur mikro dan makro yang tinggi, dan kedua, ini adalah asas untuk makanan semula jadi, tidak termasuk adanya nitrat dan racun perosak..

Bunga Matahari (bunga matahari) adalah tanaman pertanian, faedahnya:

Sunflower (bunga matahari) adalah kilang minyak tahunan milik genus Helianthus dan keluarga Astrov. Secara semula jadi, terdapat kira-kira 50 spesies, tetapi yang paling umum adalah budaya dan liar.

Bunga Matahari adalah salah satu tanaman pertanian yang paling penting di negara kita. Pertama sekali, ia adalah sumber minyak sayuran dengan kandungan unsur mikro dan makro yang tinggi, dan kedua, ini adalah asas untuk makanan semula jadi, tidak termasuk adanya nitrat dan racun perosak. Walau bagaimanapun, tanaman ini juga digemari oleh salah satu makanan lazat - biji yang digoreng dan dimakan dengan senang hati semuanya dari kecil hingga besar.

Tanah air bunga matahari dianggap wilayah selatan Amerika Utara, di mana sifatnya yang bermanfaat dihargai oleh orang asli, yang mana ia menerima status tanaman suci yang disebut "bunga matahari". Benih bunga matahari pertama dibawa ke Eropah oleh penakluk Sepanyol pada tahun 1510 dan disemai di kebun botani Madrid, yang memberi tanaman status sebagai hiasan.

Bunga matahari datang ke Rusia dari Belanda pada masa pemerintahan Peter I, tetapi status budayanya tidak berubah - ia tetap menjadi bunga yang indah yang menghiasi kebun sayur dan kebun. Hanya pada tahun 1829, salah satu hamba dari Count Sheremetyev, Daniil Semenovich Bokarev, menggunakan metode untuk mendapatkan minyak sayur dari biji "bunga", yang sesuai untuk makanan. Pada mulanya, produk emas cair diekstrak menggunakan mesin cetak primitif, tetapi setelah 4 tahun kilang minyak pertama di Empayar Rusia dibina, dan setahun kemudian produk tersebut mula diimport ke luar negara..

Pada mulanya, minyak bunga matahari dianggap sebagai produk makanan yang enak, dan penyelidikan kimia, yang dilakukan dengan pengembangan industri kimia, menemukan manfaat kesihatannya kepada dunia. Oleh itu, didapati bahawa minyak bunga matahari kaya dengan:

- linoleat, oleik dan asid lain;

- vitamin A, D, E dan unsur-unsur lain.

Ini mulai digunakan secara meluas bukan hanya dalam industri makanan, tetapi juga untuk membuat sabun dan membuat cat dan pernis. Sisa yang diperoleh setelah pengekstrakan minyak (kek) diproses, yang memungkinkan untuk mendapatkan makanan haiwan berkualiti tinggi dengan kandungan protein (protein) dalam kisaran 32-37%. Pucuk bunga matahari (silase) muda yang ditapai, yang dituai sebelum permulaan berbunga tanaman (pemula), juga mulai digunakan sebagai makanan..

Penyebaran bunga matahari sebagai tanaman pertanian bermula dengan pesat pada abad ke-19, dan setelah beberapa tahun ia sengaja ditanam di ladang Ukraine moden dan wilayah provinsi Saratov, oleh itu Rusia dianggap sebagai tanah air kedua tanaman ini. Terbiasa dengan musim kering dan angin ribut, bunga matahari telah menguasai iklim yang sederhana dan tanah subur di Rusia tengah. Hari ini, selain wilayah ini, ladang tanaman terbesar terletak di Romania, Bulgaria, Amerika Latin (Uruguay, Argentina), Amerika Syarikat, dan juga negara-negara bekas Kesatuan Soviet: Georgia, Ukraine, Moldova, Kazakhstan.

Kajian jangka panjang mengenai struktur dan sifat bunga matahari memungkinkan untuk membuat varieti dengan kandungan minyak yang tinggi - lebih daripada 50%, tahan terhadap keadaan dan penyakit semula jadi yang sangat kering. Salah satunya adalah varietas Pervenets, yang diciptakan oleh saintis dari Krasnodar Institute of Oilseeds, di mana kandungan asid oleik adalah 70-75%, dan hasil tanaman dalam 3-3,5 tan biji per hektar. Namun, untuk mendapatkan petunjuk tersebut, hanya benih yang baik untuk disemai tidak mencukupi; syarat yang sesuai mesti ada untuk:

- kawalan rumpai;

- penjagaan dan pembersihan tepat pada masanya.

Itulah sebabnya, seiring dengan pengembangan varietas baru dalam pertanian, banyak perhatian diberikan pada teknologi intensif untuk penanaman tanaman ini..

Struktur bunga matahari. Penerangan botani bunga matahari:

Tumbuhan ini bersifat tahunan, herba, tetapi semua organnya terdedah kepada perkembangan intensif dan pesat, yang secara praktikal tidak termasuk kemunculan pucuk lateral.

Akarnya terdiri dari batang utama, mampu menembus kedalaman 2-4 m ke dalam tanah, dan cabang lateral. Pembentukan berlaku beberapa kali lebih cepat daripada bahagian tanah.

Permukaan luar batang tidak rata dan kasar, dengan adanya vili kecil. Dia sendiri mempunyai struktur lurus dan panjang yang berbeza - dari 70 cm hingga 3 m, ketinggian rata-rata batang kira-kira dua meter. Semasa bakul matang, inti batangnya menjadi longgar, dan ia sendiri menjadi lentur, terutama di bahagian atas, yang membolehkan kepala tidak pecah, tetapi tenggelam dengan lancar ke tanah.

Daunnya besar, berbentuk bujur-hati, melekat pada batang pada satu tangkai besar dan mempunyai urat yang membelahnya menjadi dua. Tebal ditutup dengan daun kecil, ujungnya runcing dan ujungnya bergerigi, menyerupai gergaji. Bergantung pada panjang batang, bunga matahari boleh mempunyai 15 hingga 35 daun.

Kepala atau perbungaan adalah cakera bulat (cembung, rata atau cekung), di mana daun hijau kecil terletak di beberapa baris. Diameter bergantung pada jenis dan kumpulan tanaman, antara 10-20 cm hingga 40-50 cm. Terdiri dari:

- bunga berbuah. Mereka mempunyai ovum, corolla tubular dan stigma, di mana 5 antera terpasang. Mereka adalah asas untuk buah-buahan masa depan;

- bunga tidak berbuah. Mereka berbeza dalam satu set bahagian yang tidak lengkap, oleh karena itu mereka tidak dapat memberikan keturunan dalam bentuk biji-bijian, tetapi mereka berubah menjadi kelopak warna kuning dan oren yang kaya, yang membuatnya kelihatan seperti matahari.

Semua jenis bunga matahari diserbuki silang dan merupakan tanaman madu yang sangat baik.

Buah bunga matahari adalah biji (biji) dengan kulit pelbagai warna kelabu dan hitam, kadang-kadang dengan jalur membujur kelabu atau putih. Di dalamnya terdapat nukleolus yang ditutup dengan cangkang filem tipis. Varieti biji minyak juga mempunyai lapisan perisai yang dirancang untuk melindungi biji dari perosak tertentu..

Varieti bunga matahari:

Sebagai tambahan kepada pembahagian menjadi spesies budaya dan tumbuh-tumbuhan liar, tanaman ini juga mempunyai kumpulan berikut:

Perbezaannya terletak pada ukuran biji dan tujuan pertanian utamanya, serta pematangan tanaman dan nuansa penanamannya..

Jenis bunga matahari (gnawed) bunga matahari:

Varieti bunga matahari jenis gula-gula adalah jenis yang dimaksudkan untuk makanan setelah digoreng atau segar, yang mana mereka mendapat nama yang popular - menggerogoti. Benih ini dibezakan oleh ukuran butirannya yang besar, pemisahannya yang mudah dari cengkerang dan rasa yang menyenangkan, dan semua orang boleh membelinya di pasar raya mana pun..

Nutcracker pelbagai bunga matahari:

Negara penarikan adalah Ukraine, wilayah Kherson. Pematangan buah berlaku secara merata, rata-rata selama 115 hari. Varieti ini tahan terhadap keadaan cuaca kering dan beberapa penyakit (penyapu, cendawan tepung, phomopsis). Parameter asas (rata-rata): ketinggian tanaman - 1.9 m; berat biji - 0.115 g; kandungan minyak - sehingga 45%. Hasilnya mencapai 42 sen per hektar tanah, ukuran bakulnya sederhana, penampilannya cembung.

Gourmet pelbagai bunga matahari:

Ia berbeza dengan biji besar dan berat - kira-kira 0.13 g, tahap pematangannya sederhana, jarang melebihi 110 hari. Batangnya panjang - hingga 190 cm, bakulnya sederhana dan cembung. Hasilnya tinggi - hingga 5 sen. Kandungan minyak berada dalam 50%, yang memungkinkan untuk menggunakan varietas tersebut tidak hanya untuk pengeluaran produk gula-gula, tetapi juga langsung untuk minyak sayuran. Tahan terhadap keadaan cuaca yang paling buruk.

Pelbagai bunga matahari berlian:

Ia terkenal dengan pematangan awalnya, jika tidak ia serupa dengan ciri-ciri wakil kumpulan yang lain. Ciri khasnya adalah warna hitam terang sekam dengan garis bujur kelabu. Berat biji - 0.12 g, kandungan minyak - hingga 47%. Petunjuk hasil akhir banyak bergantung pada jenis tanah dan penanaman tanaman yang betul: dengan penjagaan yang tidak mencukupi, penyakit bermula, dan hasilnya menurun dari 45 hingga 28 sen per hektar.

Pelbagai bunga matahari Lux:

Salah satu yang paling tahan terhadap perosak dan penyakit, sederhana awal (105 hari), tetapi dengan hasil purata hingga 34 sen. Benih sangat besar, berat purata 0.145 g, kandungan minyak sekitar 44%. Tumbuhannya sepanjang 185 cm, mangkuknya sederhana dan berfungsi sebagai sumber madu madu yang sangat baik untuk lebah. Daripada kekurangan, keadaan menyemai dibezakan - mesti ada jarak yang cukup antara tanaman.

Nut pelbagai bunga matahari:

Varieti terawal, dituai 104 hari setelah disemai. Tumbuhan rendah, hingga 170 cm, biji-bijian besar, berat sederhana - hingga 0.15 g. Kandungan minyak antara 45-50%, dan rata-rata 35 sentimeter biji dikumpulkan dari satu hektar..

Varieti bunga matahari biji minyak:

Tujuan utama varieti bunga matahari biji minyak adalah untuk mendapatkan minyak sayuran.

Ciri-ciri mereka adalah:

- saiz biji kecil;

- rasa tinggi (rasa produk akhir bergantung kepada mereka);

- pemisahan cengkerang yang lemah.

Biji minyak tidak digunakan untuk industri gula-gula.

Jason pelbagai bunga matahari:

Hibrid tiga baris yang dicipta oleh penternak dari Serbia. Panjangnya mencapai 180 cm, mempunyai keranjang rata bersaiz sederhana (diameter hingga 24 cm). Menyemai membolehkan anda mendapatkan sehingga 45 sen sehektar 108 hari selepas menyemai. Berat biji tidak melebihi 0.064 g, tetapi mempunyai kandungan minyak yang tinggi - tidak kurang dari 49%. Tidak mudah terkena penyakit dan perosak, tidak rentan terhadap penumpahan.

Pelbagai bunga matahari ke hadapan:

Hibrida biji minyak lain yang dicirikan oleh pematangan awal (105 hari). Panjang batang mencapai 187 cm, tetapi bakulnya kecil - kira-kira 20 cm. Kandungan minyak berada dalam lingkungan 47-49%, berat rata-rata biji adalah 0,09 g. Hasilnya mencapai 44 sentimeter..

Pelbagai jenis bunga matahari Oliver:

Hibrid Serbia yang lain dengan pematangan awal - 90-95 hari. Berbeza dalam saiz padat - ketinggian hingga 140 cm. Benihnya tipis, cenderung menumpahkan, jadi penting untuk melakukan penuaian tepat pada waktunya, yang biasanya 30-35 sen (petunjuk penting berada dalam lingkungan 23-45 sen / ha). Saiz biji kecil, beratnya tidak lebih dari 0,06 g, tetapi dengan kandungan minyak yang tinggi - hingga 49%. Tumbuhan itu sendiri bertolak ansur dengan keadaan cuaca buruk, tahan terhadap perosak dan penyakit.

Pelbagai jenis bunga matahari Rimisol:

Pelbagai jenis yang dibiakkan untuk ditanam di kawasan yang paling kering. Walaupun ia dapat dilakukan tanpa kelembapan untuk waktu yang lama, berat biji mencapai 0,075 g, dan kandungan minyak adalah 48%. Panjang tanaman tidak melebihi satu setengah meter, bakul rata-rata, dan hasilnya tinggi - kira-kira 40 sen. Kekurangan - kerentanan terhadap penyakit.

Varieti bunga matahari hibrid:

Hibrida adalah tanaman tahunan, yang merupakan kelemahan utamanya. Namun, ini lebih dari sekadar dikompensasi oleh hasil tinggi dan fleksibiliti - kebanyakan varietas sesuai untuk pengeluaran minyak dan penggunaan makanan..

Pelbagai bunga matahari Bogdan:

Sesuai untuk tumbuh di tanah yang kurang subur, tidak memerlukan makanan, tahan terhadap penyakit dan bertolak ansur dengan kelembapan tinggi dan suhu rendah dengan baik. Panjangnya mencapai 180 cm. Walaupun bakulnya kecil (kira-kira 18 cm), butirnya sangat besar dan mempunyai kandungan minyak yang tinggi iaitu 48-50%. Tuai siap dituai dalam 112-118 hari.

Pelbagai jenis bunga matahari Antey:

Ia dibezakan dengan tempoh pematangan rata-rata (111 hari) dan panjang batang tinggi (175 cm), keranjang rata-rata (23 cm). Benihnya besar, kandungan minyaknya tinggi - hingga 52%, kira-kira 43 senten dapat dituai per hektar. Tidak mudah diserang penyakit yang paling popular, tidak mudah terkena penumpahan.

Pelbagai jenis bunga matahari Odyssey:

Hibrid dari kumpulan biji minyak, yang dicirikan oleh hasil tinggi pada semua jenis tanah. Batangnya mencapai panjang 170 cm, bakul dengan diameter sekitar 24 cm akan memungkinkan pengumpulan kira-kira 45 sentimeter biji per hektar. Pematangan berlaku dalam 105-110 hari, biji besar, kandungan minyak tidak lebih tinggi daripada 50%. Tidak mudah diserang penyakit biasa, tumbuh dengan baik walaupun di iklim kering.

Pelbagai bunga matahari Yang:

Ciri utamanya adalah hasil tinggi, mampu mencapai 60 centres. Pada masa yang sama, tidak mudah diserang oleh kebanyakan penyakit, ia akan matang lebih awal - dalam 104 hari, dan kandungan minyak dalam biji sekitar 52%. Panjang batang - 170 cm, saiz bakul - 25 cm.

Pelbagai bunga matahari Aleksey:

Berbeza dengan biji-bijian besar dengan kandungan minyak yang tinggi - hingga 50%. Panjangnya mencapai 170 cm, tetapi bakulnya kecil - hingga 20 cm, sementara hasilnya tinggi - sekitar 45 sentimeter. Pengumpulan biji benih dilakukan setelah 115 hari, tidak memerlukan syarat penjagaan khas: tahan terhadap kekurangan kelembapan dengan baik, tidak mudah menumpahkan dan tumpah, tahan terhadap penyakit biasa (cendawan serbuk).

Tanah bunga matahari:

Walaupun iklim "asli" untuk bunga matahari dianggap sebagai padang rumput, tanaman ini terasa paling baik di tanah subur chernozem dan tanah padang rumput-chernozem. Dalam kes ini, komposisi alkali bumi adalah penting - mestilah neutral atau lemah, dan komposisi larutan mestilah loamy atau berpasir loam mekanikal.

Bunga matahari adalah tanaman yang tidak bersahaja, tetapi peraturan ini tidak berlaku untuk peraturan penggiliran tanaman. Untuk hasil yang tinggi dan kesihatan tanaman, adalah penting bahawa terdapat sisa kelembapan di dalam tanah dan tidak adanya jangkitan, terutama yang tidak biasa. Oleh itu, perlu menerapkan baja dan larutan nitrogen-fosfat tepat pada masanya ke tanah, yang dirancang untuk memerangi rumpai, dan penaburan dilakukan dengan baik di ladang di mana mereka sebelumnya ditanam:

- tanaman musim sejuk;

Kacang soya, tomato, rapeseed dan kekacang dianggap pendahulu terburuk dari bunga matahari, yang mampu menyebarkan penyakit mereka dengan mudah ke dalamnya..

Perlindungan biji bunga matahari dari penyakit dan perosak:

Persiapan untuk menyemai adalah salah satu peringkat penting dalam menuju penuaian yang baik, yang terdiri bukan hanya memilih tanah yang tepat, tetapi juga rawatan benih yang betul dari kemungkinan penyakit. Jadi, yang paling berbahaya bagi tanaman:

- cendawan serbuk, termasuk palsu;

- reput (putih, kelabu, abu, kering);

- septoria dan lain-lain.

Sebahagian besar, penyakit ini disebabkan oleh parasit dan kulat, yang menyebabkan perlambatan pertumbuhan tanaman, layu daun dan pucuknya, dan penghentian pertumbuhan topi.

Jenis perlindungan kedua adalah dari perosak. Selalunya, bunga matahari mudah terkena rama-rama: ia bertelur pada tahap awal pertumbuhan tanaman, ketika topi masih terbentuk, dan setelah larva muncul, biji berair berfungsi sebagai makanan bagi mereka. Antara serangga lain, anda harus takut:

Untuk melindungi dari perosak, langkah-langkah seperti berpakaian sebelum meletakkan di dalam tanah, penyingkiran rumpai tepat pada masanya dan pematuhan terhadap semua peraturan penggiliran tanaman sangat membantu..

Menanam biji bunga matahari di tanah terbuka dan menanam bunga matahari:

Kemunculan anak benih dan pertumbuhan batang bunga matahari sangat bergantung pada tanah di mana benih ditempatkan. Mereka tidak menyukai lapisan tanah yang padat, oleh itu, sebelum menyemai, tanah mesti dilonggarkan.

Untuk mendapatkan hasil yang tinggi untuk disemai, bijirin besar dan penuh harus dipilih. Untuk melakukan ini, mereka dikalibrasi - melalui saringan khas, menyapu yang kecil dan kosong, serta serpihan dan sekam. Untuk jumlah yang banyak, kaedah masin boleh digunakan untuk memeriksa kepenuhan - biji-bijian dicelupkan ke dalamnya dan dibiarkan selama 10 minit, selepas itu kosong atau yang mengandungi nukleolus kecil tetap di permukaan, dan yang berat dan besar tenggelam ke bawah.

Tahap seterusnya adalah etsa (rawatan penyakit dan perosak). Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, semua negara bertamadun telah berusaha untuk meninggalkan racun perosak dan larutan kimia lain, berusaha beralih ke larutan dan campuran semula jadi. Salah satu resipi yang popular dianggap sebagai campuran sekam bawang putih dan bawang putih, yang diisi dengan air mendidih pada kadar 100 g komposisi per 2 liter air. Biji-bijian yang disiapkan untuk disemai diletakkan di dalamnya sekurang-kurangnya 12 jam. Kaedah ini bukan sahaja membolehkan anda mencegah penyakit tumbuhan, tetapi, tidak seperti bahan kimia, tidak akan memberi kesan negatif kepada tikus yang suka memakan bunga matahari, yang bermaksud bahawa ekosistem tidak akan terjejas..

Mendarat di tanah paling baik dilakukan dalam cuaca panas, apabila tanah cukup panas - biasanya sekitar 7-10 darjah. Walaupun jenis bunga matahari tertentu mampu menahan embun beku jangka pendek, ia masih merupakan tanaman termofilik, jadi anda tidak perlu tergesa-gesa menabur dalam cuaca musim bunga yang tidak stabil.

Tanah dibasahi terlebih dahulu, peletakan dilakukan pada jarak 90 cm antara satu sama lain, tidak lebih dari tiga butir diletakkan di dalam lubang. Kedalaman yang cukup dalam tanah chernozem dianggap 6 cm, di tanah stepa dan gersang - hingga 10 cm.

Pucuk pertama muncul selepas seminggu setengah. Dari saat mereka muncul, adalah perlu untuk memulai langkah-langkah perawatan: membuang rumpai, air tepat pada masanya, dan dua kali lebih kerap sebelum permulaan berbunga. Setelah beberapa hari (untuk setiap varieti, tempoh pematangannya berbeza), penuaian dilakukan. Petunjuk utama untuk memulakannya:

- menurunkan kepala berat ke tanah;

- kekeringan dan jatuh kelopak bunga yang melampau;

- penampilan warna hitam khas pada biji.

Penanaman semula bunga matahari di kawasan tanah yang dipilih tidak digalakkan lebih awal setelah 5-6 tahun.

Penerangan mengenai bunga matahari tumbuhan dalam gaya saintifik untuk kelas 3 bagaimana membuat?

Penerangan tumbuhan dalam gaya saintifik untuk kelas 3 menggunakan contoh bunga matahari.

Bunga matahari adalah ramuan tahunan. Loji solar ini berasal dari Amerika Utara..

Bunga matahari mencapai ketinggian 2 - 4 meter. Tumbuhan ini mempunyai sistem akar yang kuat, secara mendalam akarnya mencapai jarak dua hingga tiga meter.

Batang tanaman ini kasar, dengan rambut keras tumbuh di atasnya. Di bahagian atas batang, perbungaan tumbuh - bakul. Diameter bakul boleh 15 - 45 sentimeter.

Biji bunga matahari mempunyai cangkang kayu dengan biji di dalamnya.

Kilang ini menahan suhu yang melampau, cuaca sejuk, tidak memerlukan penyiraman yang kerap.

Bunga Matahari berjaya ditanam di pelbagai negara.

Tujuan penanamannya adalah menggunakan tanaman tersebut dalam kegiatan ekonomi, pertama sekali, minyak dihasilkan dari biji tanaman tahunan ini. Minyak digunakan bukan hanya dalam industri makanan, tetapi juga untuk keperluan teknikal.

Penerangan mengenai tanaman bunga matahari dalam gaya saintifik boleh dilakukan seperti ini.

Nama: bunga matahari, tanaman itu tergolong dalam keluarga Astrov.

Ia tumbuh lebih kerap sebagai tanaman herba, tetapi juga boleh menjadi pokok renek. Berbeza dengan batang tinggi dan meninggalkan kasar hingga disentuh. Bunganya mudah dikenali oleh pusat hitamnya, yang dibingkai oleh beberapa baris kelopak kuning terang. Bunga Matahari adalah tanaman madu yang sangat berharga, lebah menyerbu dengan senang hati. Buahnya achene.

Penerapan, nilai ekonomi bunga matahari:

  1. Benih adalah bahan mentah untuk pengeluaran minyak. Mayonis, sos dibuat dari minyak, ditambahkan ke dalam tin ikan dan sayur-sayuran, dimakan.
  2. Biji dimakan dalam bentuk murni, ditambahkan ke gula-gula, ditaburkan pada roti dan roti, dan halva disiapkan.
  3. Makanan (kek, kek), yang masih ada sejak penerimaan minyak, dikirim ke makanan ternakan, digunakan dalam perikanan.
  4. Abu bunga matahari digunakan sebagai baja dalam pertanian.
  5. Varieti hiasan ditanam seperti bunga, mereka dijadikan karangan bunga.
  6. Rhizome digunakan dalam perubatan rakyat.
  7. Bahagian hijau tanaman digunakan untuk makanan ternakan, untuk silage.

Contoh lain - penerangan mengenai tanaman pisang dengan gaya saintifik, lihat di sini.

Sekiranya anda memerlukan penerangan mengenai chamomile dalam gaya saintifik, maka terdapat dalam soalan ini.

Berikut adalah banyak maklumat berguna: perihalan tanaman, legenda penampilannya.

Penerangan bunga matahari

Penerangan bunga matahari

Bunga matahari adalah adik lelaki dari surgawi, tetapi tinggal di bumi. Pada hari yang cerah dan cerah, bunga matahari selalu mengangkat kepalanya yang indah. Wajah gelapnya yang tersenyum dikelilingi oleh karangan bunga padat dari kelopak kuning terang, halus dan halus ketika disentuh. Tetapi batang dan daun bunga matahari ditutup dengan duri kecil dan kecil, mereka dapat tergores parah. Apabila bunga matahari mencapai mekar penuh, kelopaknya kehilangan warna dan menjadi keras dan kering. Tetapi benih masak di dalamnya, yang dengan senang hati kita makan atau membuat mentega dari mereka..

Penerangan tentang bunga matahari dalam gaya seni

Bunga matahari adalah tanaman tinggi dengan batang yang keras. Daun hijau gelap besar melekat padanya. Kilang ini mekar pada musim panas. Terdapat perbungaan pada satu batang. Di tengahnya terdapat pusat bulat bunga tubular. Mereka berwarna coklat gelap. Bunga buluh besar terletak di kedua sisi bakul. Mereka menyerupai matahari oren. Malah nama bunga itu sesuai dengan persamaan ini..
Pada musim panas, anda sering melihat permaidani emas bunga matahari yang mekar di ladang yang tidak berkesudahan. Ini adalah gambar yang sangat indah..

Penerangan bunga matahari untuk kanak-kanak

Raja ladang pada musim panas adalah bunga matahari. Ini adalah utusan matahari. Anda dapat menjumpainya di mana-mana: di ladang, di kebun, di halaman.

Bunga matahari mungkin satu-satunya bunga yang menggabungkan kecantikan dan faedah. Lancar, tinggi, dengan kepala kuning cerah yang miring sedih. Dan jika anda melihat di bawah kelopak, anda dapat melihat sel hitam. Sel-sel kecil inilah yang membawa banyak manfaat kepada manusia..

Bunga matahari naik di atas tanah, dengan api lembut mereka menghangatkan, memberi inspirasi, mengangkat anda.

Penerangan bunga matahari gaya saintifik

Bunga Matahari adalah tanaman satu tahun setinggi 2-4 m, dengan akar umbi dan akar umbi yang dikembangkan dengan baik, yang menembus ke dalam tanah hingga kedalaman 2-3 m. Batang ditutup dengan rambut keras, kasar, dipenuhi inti spongy. Daun dengan tepi bergerigi, pada tangkai daun panjang, berwarna pekat dengan rambut keras. Batangnya berakhir dengan perbungaan (bakul) dengan diameter 15 hingga 45 cm. Banyak bunga diletakkan dalam bulatan pada wadah.

Pendebungaan bunga matahari berlaku dengan bantuan serangga.
Buah - biji dengan lapisan buah berkayu. Benih diisi dengan inti yang tidak tumbuh bersama dengan cengkerang. Cengkerang buah ditutup dengan epidermis di atas, dicat dengan warna putih, kelabu, hitam, hitam-ungu, coklat atau warna lain.
Tumbuhan bunga matahari sejuk dan tahan kemarau. Tempat kelahiran bunga matahari tahunan - Amerika Utara.

Bunga matahari tahunan ditanam secara praktikal di seluruh dunia. Pertama sekali - untuk pengeluaran minyak bunga matahari dari biji, yang kemudian digunakan untuk memasak dan untuk keperluan teknikal.

Penerangan tentang lukisan "Vas dengan dua belas bunga matahari" oleh V. Gog

Lukisan "Sunflowers" adalah ciri khas karya Vincent Van Gogh, pelukis Belanda yang luar biasa pada era pasca-impresionisme. Artis mengidolakan bunga ini, menganggapnya sebagai simbol kesyukuran dan kesyukuran. Warna kuning itu sendiri dikaitkan dengan persahabatan dan harapan..

Pasu petani yang agak kasar, di mana bunga matahari berdiri, memberikan kesan kecil dan rapuh secara tidak proporsional dibandingkan dengan bunga besar. Bagi bunga matahari itu sendiri, bukan sahaja pasu itu kecil - mereka juga kekurangan ruang keseluruhan kanvas. Perbungaan dan daun bunga matahari terletak di tepi gambar, seolah-olah tidak puas hati "mengundurkan" dari bingkai. Artis mengaplikasikan cat pada lapisan yang sangat tebal (teknik "impasto"), meremasnya terus dari tiub ke kanvas. Jejak menyentuh berus dan pisau khas jelas kelihatan di kanvas. Permukaan lukisan lega yang mirip seperti corak perasaan ganas yang menangkap artis pada saat kreativiti. Bunga matahari yang dilukis dengan pukulan bergerak yang bertenaga memberikan kesan hidup - perbungaan berat yang dipenuhi dengan kekuatan dalaman dan batang fleksibel elastik bergerak secara berterusan, berdenyut, membengkak, tumbuh, matang dan layu di depan mata penonton.

Masih hidup dengan bunga matahari bersinar dalam semua warna kuning - warna matahari. Idea artis jelas: untuk mencapai kesan cahaya matahari, cahaya kuning.

Van Gogh dikurniakan kemampuan untuk merasakan warna dengan ketajaman yang luar biasa. Setiap warna warna dikaitkan dengan sekumpulan gambar dan konsep, fikiran dan perasaan. Setiap pukulan di kanvas mempunyai kekuatan perkataan yang diucapkan. Warna kuning kegemaran Van Gogh adalah perwujudan kegembiraan, kebaikan, kebajikan, tenaga, kesuburan bumi dan kehangatan suria yang memberi kehidupan. Dan lebih terang daripada matahari itu sendiri, bunga matahari bersinar di atas kanvas, seolah-olah menyerap cahaya sinar panasnya dan memancarkannya ke ruang sekitarnya.

Ramai yang melihat dalam gambar dengan bunga matahari mencerminkan gangguan mental, yang, seperti yang anda ketahui, artis menderita. Dari kanvas, bunga matahari memandang penonton, secara harfiah menariknya ke dunia ajaib mereka, di mana kekacauan dan kebingungan berkuasa. Bukan kebetulan bahawa ada keinginan untuk membetulkan kedudukan mereka di dalam pasu untuk membawa beberapa pesanan. Oleh kerana banyaknya warna kuning terang, gambar sederhana secara harfiah menjadi sedar, terserlah dengan emosi yang luar biasa...

"Bunga Matahari" oleh Vincent Van Gogh adalah simbol kehidupan kita yang indah dan pada masa yang sama tragis, kehebatannya. Bunga yang mekar dan layu; makhluk hidup yang dilahirkan, matang dan berumur; bintang yang menyala, bersinar dan keluar; - semua ini adalah gambaran Alam Semesta, yang berada dalam keadaan peredaran tanpa henti.

Penerangan mengenai bunga matahari tumbuhan dalam gaya saintifik untuk kelas 3 bagaimana membuat?

Penerangan mengenai tumbuhan dalam gaya saintifik untuk kelas 3 menggunakan contoh bunga matahari.

Penerangan mengenai tanaman bunga matahari dalam gaya saintifik boleh dilakukan seperti ini.

Nama: bunga matahari, tanaman itu tergolong dalam keluarga Astrov.

Ia tumbuh lebih kerap sebagai tanaman herba, tetapi juga boleh menjadi semak kerdil. Berbeza dengan batang tinggi dan meninggalkan kasar hingga disentuh. Bunganya mudah dikenali oleh pusat hitamnya, yang dibingkai oleh beberapa baris kelopak kuning terang. Bunga Matahari adalah tanaman madu yang sangat berharga, lebah menyerbu dengan senang hati. Buahnya achene.

Penerapan, nilai ekonomi bunga matahari:

  1. Benih adalah bahan mentah untuk pengeluaran minyak. Mayonis, sos dibuat dari minyak, ditambahkan ke dalam tin ikan dan sayur-sayuran, dimakan.
  2. Biji dimakan dalam bentuk murni, ditambahkan ke gula-gula, ditaburkan pada roti dan roti, dan halva disiapkan.
  3. Makanan (kek, kek), yang masih ada sejak penerimaan minyak, dikirim ke makanan ternakan, digunakan dalam perikanan.
  4. Abu bunga matahari digunakan sebagai baja dalam pertanian.
  5. Varieti hiasan ditanam seperti bunga, mereka dijadikan karangan bunga.
  6. Rhizome digunakan dalam perubatan rakyat.
  7. Bahagian hijau tanaman digunakan untuk makanan ternakan, untuk silage.

Contoh lain - penerangan mengenai tanaman pisang dengan gaya saintifik, lihat di sini.

Sekiranya anda memerlukan penerangan mengenai chamomile dalam gaya saintifik, maka terdapat dalam soalan ini.

Berikut adalah banyak maklumat berguna: perihalan tanaman, legenda penampilannya.

Bunga Matahari adalah salah satu bunga yang paling indah dan bersemangat. Ia sering disebut bunga matahari..

Spesies - tumbuhan herba.

Bunga matahari boleh mencapai ketinggian hingga 5 meter. Diameter bunga adalah dari 30 hingga 50 cm. Selalunya, terdapat satu bunga di batang, jarang lebih banyak. Satu batang mempunyai kira-kira 20 daun.

Memasak, biji dengan cengkerang hitam atau hitam dan putih muncul di tengah-tengah bunga.

Sistem akar bunga matahari sangat besar, kadang-kadang akarnya mencapai 3 meter dan masuk jauh ke dalam tanah.

Pada masa ini, terdapat sekitar tujuh puluh jenis bunga matahari, bahkan ada bunga matahari kerdil yang hanya tumbuh hingga 15-20 cm.

Bunga matahari adalah ramuan tahunan. Loji solar ini berasal dari Amerika Utara..

Bunga matahari mencapai ketinggian 2 - 4 meter. Tumbuhan ini mempunyai sistem akar yang kuat, secara mendalam akarnya mencapai jarak dua hingga tiga meter.

Batang tanaman ini kasar, dengan rambut keras tumbuh di atasnya. Di bahagian atas batang, perbungaan tumbuh - bakul. Diameter bakul boleh 15 - 45 sentimeter.

Biji bunga matahari mempunyai cangkang kayu dengan biji di dalamnya.

Kilang ini menahan suhu yang melampau, cuaca sejuk, tidak memerlukan penyiraman yang kerap.

Bunga Matahari berjaya ditanam di pelbagai negara.

Tujuan penanamannya adalah menggunakan tanaman tersebut dalam kegiatan ekonomi, pertama sekali, minyak dihasilkan dari biji tanaman tahunan ini. Minyak digunakan bukan hanya dalam industri makanan, tetapi juga untuk keperluan teknikal.

Bunga Matahari adalah tumbuhan herba dan semak, tergolong dalam genus bunga matahari. Kilang itu suka mengubah perbungaannya ke arah matahari, kerana ini mendapat namanya.

Bunga Matahari adalah tanaman tinggi. Batangnya boleh tumbuh hingga dua hingga tiga meter. Ia mempunyai daun yang besar dan sukar. Di bahagian tengah tanaman terdapat buah - biji bujur yang ditutupi dengan timbangan hitam. Kerana biji bunga matahari, tanaman ini tumbuh.

Bagaimanapun, dari mereka adalah minyak sayuran yang aromatik dan sihat. Biji bunga matahari kaya dengan vitamin dan mineral. Bunga matahari tanaman yang diusahakan diedarkan hampir di seluruh dunia..

Banyak produk masakan dihasilkan dari buahnya: minyak sayuran, halva manis. Dan biji itu sendiri dimakan.

Bunga matahari tidak hanya menghasilkan biji yang sihat. Tumbuhan ini sangat cantik dan akan menghiasi sebarang kebun sayur. Kita dapat menyimpulkan bahawa bunga matahari adalah tanaman yang sangat indah dan berguna..

Kisah Tanaman Bunga Matahari - Penerangan gaya ilmiah untuk Gred 3 boleh dilakukan dalam bentuk persembahan. Tambahkan gambar indah bunga, ladang bunga matahari, biji.

Nama yang betul adalah bunga matahari. Ini adalah tanaman tahunan yang ditanam dari biji. Lebih kerap di iklim yang hangat, misalnya, di Wilayah Krasnodar.

Bunga Matahari tergolong dalam keluarga Aster.

Artichoke Yerusalem juga milik bunga matahari - ini adalah tanaman abadi yang dapat tumbuh di kawasan yang lebih sejuk. Terasa hebat di wilayah Leningrad.

Kami menambah maklumat asas mengenai bunga matahari ke slaid: ketinggian tanaman, keterangan perbungaan, dll..

Dengan betul, tanaman ini tidak disebut sebagai bunga matahari, tetapi bunga matahari tahunan atau biji minyak. Ini adalah ramuan tahunan dari bunga matahari genus dan keluarga Aster. Sistem akarnya sangat penting, dan batangnya tegak dan ditutup dengan rambut halus. Sekiranya batang dilihat dalam bahagian, akan ada inti lembut. Daunnya berbentuk petioles agak panjang dan berbentuk bujur-jantung. Bunga adalah "bakul" besar. Di bahagian tengah perbungaan, bunga matahari mempunyai buah - biji berbentuk bujur yang mengandungi vitamin, minyak, mineral dan benda berguna lain. Demi buah-buahan ini, orang menanam bunga matahari..

Tumbuhan ini dikenali sebagai bunga matahari, dan tanaman itu disebut bunga matahari tahunan (biji minyak). Ini adalah ramuan tahunan keluarga Astrov, yang ditanam untuk bijinya - biji hitam yang mengandung banyak minyak dan dari mereka itulah minyak bunga matahari dibuat. Kilang itu tumbuh setinggi tiga meter. Semasa berbunga, sangat cantik. Biji bunga matahari sedap dipanggang. Gula-gula dibuat dari mereka - halva dan kozinaki.

Tanaman bunga matahari mempunyai sifat menakjubkan untuk berpaling untuk mengikuti matahari. Bunga bunga matahari berputar untuk membolehkan lebih banyak lebah dan serangga lain mendarat di atasnya, kerana mereka suka bunga hangat, dan dengan demikian lebih banyak pendebunga tertarik.

Bunga Matahari adalah ramuan tahunan.

Herba tahunan.

Ketinggian batang tanaman ini ialah 0.6-3 meter. Batangnya sendiri ditutup dengan rambut keras. Daunnya besar, berwarna hijau gelap, ditutup dengan rambut pendek dan keras.

Bunga bunga matahari adalah perbungaan berbentuk bakul. Bahagian tengahnya adalah biji, di sepanjang tepinya berwarna kuning cerah, kelopak bujur.

Buah bunga matahari adalah achenes memanjang, berwarna hitam, kelabu, putih atau berjalur..

Tempoh berbunga - Julai-Ogos.

Bunga matahari adalah tanaman pertanian yang berharga, minyak bunga matahari terbuat dari biji, seperti gula-gula seperti halva dan kozinaki. Tetapi sekam bunga matahari menuju pengeluaran biofuel.

Bunga matahari adalah tumbuhan yang cerah dan cerah. Namanya bercakap dengan sendirinya: ia tumbuh di bawah cahaya matahari. Dan secara lahiriah, bunga matahari menyerupai matahari.

Ladang bunga matahari dapat dilihat pada musim panas yang panas. Dan ia adalah pemandangan yang mengagumkan.

Apakah faedah bunga matahari untuk orang? Dari buah dan bijinya, minyak bunga matahari diperoleh, yang digunakan untuk memasak..

Penerangan mengenai bunga matahari dalam gaya saintifik, lihat di sini:

Bunga Matahari adalah tumbuhan yang tergolong dalam keluarga Asteraceae. Ini adalah tanaman yang bijinya boleh dimakan. Batangnya cukup besar dan tingginya mencapai tiga meter. Bunga matahari juga dianggap sebagai semak separa. Bunganya berwarna kuning, selalu menjelang matahari. Perbungaan dibuat dalam bentuk bakul, di mana benihnya tumbuh - biji. Ia mekar pada bulan-bulan musim panas, iaitu dari pertengahan musim panas - ini adalah Julai hingga September. Tanah air adalah Amerika Utara. Bunga Matahari digunakan dan digunakan dengan baik dalam kehidupan seharian, kerana makanan ternakan berasal dari kuih itu. Tumbuhan ini dianggap sebagai tanaman pertanian.

Ini adalah serangga yang boleh melompat jauh kerana struktur khas kaki..

Pewarnaan mereka dekat dengan persekitaran dan biasanya berwarna hijau atau coklat.

Belalang memakan terutamanya tumbuh-tumbuhan, mereka mempunyai alat mulut yang menggerogoti kuat, dengan bantuannya mereka dapat memakan rumput yang sukar.

Kadang-kadang, mereka dapat berkumpul di kawanan besar dan dalam satu hari makan seluruh ladang yang disemai dengan tanaman..

Menetas dari telur, belalang kecil sangat mirip dengan orang tua mereka, mereka tinggal di tempat yang sama dan makan makanan yang sama dengan belalang dewasa.

Hanya lelaki yang boleh mengeluarkan suara kicauan. Ini adalah bagaimana mereka memberitahu belalang lain mengenai kehadiran mereka..

Ahli ekonomi menganalisis pergerakan wang dalam perusahaan, perisian membantunya dalam hal ini, yang merupakan pangkalan data perusahaan yang dianalisis. Program mencerminkan kos dan pendapatan perusahaan, yang dapat diringkaskan dalam tabel dan grafik untuk kajian visual. Di bawah manipulasi tertentu, perisian mungkin rusak. dan di sini pengaturcara akan selalu membantu, yang menyusun program ini sendiri, atau, berkat kemahiran profesional, dapat menghilangkan penyebab masalahnya. Pengaturcara menulis program yang bertujuan untuk mencapai hasil yang mudah ketika menganalisis petunjuk ekonomi.

Ikan mas salib berenang pada waktu pagi untuk mencari roti di seberang takungan,

Saya berjumpa dengan rakan kristian pada masalah.

Kami berbual mengenai perkara ini dan itu sebelum waktu makan tengah hari,

dan kemudian mereka memakan umpan di cangkuk saya.

Saya tidak menyesal - saya akan memberitahu rakan-rakan saya kemudian:

crucian carp berenang pada waktu pagi untuk roti di seberang takungan.

Sejak dulu, bertahun-tahun yang lalu, ada seorang komandan, Mark Fury Camille. Dia adalah orang Rom dan menyukai kota Romnya. Sejak dia seorang pemimpin tentera, dia menjadi terkenal dalam pelbagai pertempuran. Pada masa yang sama, Camille adalah seorang pejuang yang jujur ​​dan tidak boleh rosak.

Dan kemudian suatu hari Kimill dan tenteranya ingin menakluki kota Faleria, tetapi penduduk kota itu tidak mahu menyerah kepada musuh, dan oleh itu Camille dan tenteranya mengepung di bawah tembok kota ini. Dan ada seorang guru di kota yang mengajar anak-anak kota ini membaca dan menulis, dia juga mengajar mereka aritmetik dan pagar. Lelaki ini sangat menggemari wang dan wang boleh mengkhianati tanah airnya.

Pernah dia merancang untuk membawa anak-anak ke luar bandar, kononnya untuk berjalan-jalan. Dan setiap hari dia membawa mereka lebih jauh dari tembok kota. Dan pada suatu hari anak-anak dengan guru itu datang sangat dekat dengan kem tentera musuh. Ketika para pejuang Camille melihat kanak-kanak itu, pada mulanya mereka ingin membiarkan mereka pulang, tetapi guru menyuruh mereka dibawa ke Camille. Dan memang anak-anak itu dibawa ke panglima.

Camille ingin membiarkan anak-anak pulang, tetapi guru memberitahunya bahawa sekarang Camille akan mendapatkan kota itu, kerana ini adalah anak-anak penduduk bandar yang kaya. Tetapi Camille menolak kemenangan seperti itu berdasarkan kejahatan, dia memerintahkan untuk menanggalkan pakaian guru, memberi tongkat kepada anak-anak dan memerintahkan untuk mendorong guru itu ke kota.

Para penatua kota, ketika mereka mengetahui tentang hal ini, mereka sendiri datang ke Camille dan memberikan kota mereka kepadanya secara sukarela, sementara mereka mengatakan kepadanya bahawa kamu memenangkan hati kami dengan kebaikan dan perbuatanmu..

Sebelum menulis laporan mengenai topik anggrek, ibu bapa pelajar harus mengetahui, walaupun secara umum, keluarga tumbuhan yang luas ini, dan kemudian menerangkan secara ringkas kepada anak dengan bahasa mudah, supaya bersama-sama atau secara terpisah maklumat ini dapat dipindahkan ke kertas.

Pertama sekali, mesti dikatakan bahawa keluarga anggrek (Orchidaceae = Yatras) cukup luas dan merangkumi beberapa ribu spesies yang hidup di semua benua, kecuali yang paling sejuk - Antartika. Di antara anggrek ada yang tumbuh di tanah, di batu dan bahkan di pokok. Yang terakhir paling sering tumbuh di hutan tropis lembap, melekat dengan akarnya ke dahan dan batang pokok, sering terbalik, memberi makan secara eksklusif pada hujan lebat yang dibasuh dari kulit kayu; spesies dan jenis mereka yang ditanam dapat dijumpai di ambang tingkap rumah kita (brassia, phalaenopsis, cattleya, dll.). Perlu ditambah bahawa rentang warna dan bentuk tunas sangat beragam, terutama pada anggrek yang ditanam. Bunga anggrek berbentuk seperti labah-labah, monyet, kasut, siluet orang, dll..

Di sini anda boleh memasukkan beberapa nama anggrek yang tumbuh di rantau anda, sebutkan secara ringkas mengenai perkara yang luar biasa. Mungkin sebilangannya sangat jarang dan disenaraikan dalam Buku Merah, yang juga dapat ditunjukkan (kita baca, misalnya: "Anggrek Rusia" - MG Vakhrameeva, T.I. Varlygin, I.V. Tatarenko).

Sejarah menanam anggrek di kebun / rumah kembali ke zaman kuno. Penyebutan pertama mengenai ini dijumpai semasa penggalian di China. Sebelum ini, anggrek mahal dan tidak dapat diakses oleh orang biasa, kini semuanya telah berubah. Kerana apa yang kami (maksud saya Rusia), anggrek mulai mendapat populariti dalam dua dekad berikutnya, ketika mereka belajar untuk menyebarkannya secara aktif, mendapatkan hibrida dan varieti baru, dan mengangkutnya dengan kerugian minimum. Anggrek dibawa ke kami dari luar negeri, selalunya di dalam periuk, di mana tidak ada tanah yang biasa kita gunakan, tetapi ada kepingan kulit kayu pinus (atau konifer lain), serat kelapa dan juga lumut.. Akar beberapa anggrek memerlukan cahaya matahari (phalaenopsis), bukan kurang daripada daunnya, itulah sebabnya mereka ditanam dalam bekas lutsinar. Anggrek biasanya tidak disiram seperti tanaman lain dari kaleng penyiram, tetapi direndam di lembangan air selama beberapa minit atau dimandikan di bilik mandi.

Anggrek sekarang bukan sesuatu yang luar biasa dan tidak biasa bagi orang moden, tetapi orkid tetap misteri dan cantik secara ajaib..

Bunga matahari yang ditanam (biasa) - sifat berguna, keterangan

Bunga matahari tahunan: ciri, penerangan dan jenis penanaman

Padang dengan bunga matahari - tumbuh-tumbuhan, yang perbungaannya kelihatan seperti matahari dari gambar kanak-kanak, kelihatan sangat indah. Keajaiban kuning keemasan ini bukan sahaja cantik dalam penampilannya, tetapi juga sangat berguna..

Dalam artikel ini kita akan membincangkan tentang apa itu bunga matahari. Ia adalah tanaman tahunan atau tahunan, dalam keadaan apa ia tumbuh, jenis, jenis apa, anda akan belajar dengan membacanya.

Sejarah pengeluaran minyak bunga matahari bermula di England pada akhir abad kelapan belas. Sejak itu, pelbagai jenis bunga matahari dibiakkan, yang disatukan oleh daya tahan tinggi terhadap pelbagai perosak dan penyakit..

Maklumat am

Bunga matahari tahunan adalah tanaman biji minyak terpenting di dunia. Responsif dan berterima kasih kepada teknologi agronomi yang diaplikasikan, ia sangat berguna dan subur. Bukan apa-apa bahawa dalam bunga ini bunga matahari melambangkan kesejahteraan dan kesuburan. Di samping itu, tanaman itu, yang sangat mengejutkan dengan sinar matahari dalam cuaca di mana-mana laman web, mewujudkan suasana yang ringan dan hangat..

Bunga matahari ditanam di hampir semua kawasan pertanian yang subur sebagai bahan mentah untuk pengeluaran minyak sayuran yang berkualiti. Ia juga digunakan sebagai tanaman berabun, perubatan dan hiasan..

Ternyata ada jenis lain yang tidak biasa - bunga matahari yang berabun. Ia dianggap sebagai tanaman sayur.

Bunga matahari tahunan (keluarga Compositae) adalah tanaman dengan sistem akar yang baik, yang berkembang dengan cepat ke kedalaman tanah hingga 140 cm (dan dalam keadaan khas - hingga 5 meter), dan lebar hingga 120 cm. Batang kayu tanaman tinggi (mencapai dan 4 meter), ditutup dengan rambut. Daun berbentuk jantung bujur besar, dengan hujung tajam.

Perbungaan bunga matahari adalah bakul berbunga (dalam bentuk galas minyak dengan diameter 15-20 cm) dengan cakera yang sedikit cembung atau rata. Bunga besar terletak di sepanjang tepi - aseksual, ligulasi, berwarna kuning-oren, dan yang tengah menutupi wadah sepenuhnya - biseksual, tubular, jauh lebih kecil.

Bunga matahari yang matang juga mempunyai sebilangan besar biji. Ramuan tahunan mempunyai biji buah, terdiri dari biji dan cengkerang. Biji bunga matahari mengandungi rata-rata 22-27% minyak, dan varieti terbaik mempunyai 46% atau lebih. Satu bakul, bergantung pada jenis dan sifat penjagaan bunga matahari, mempunyai 200 hingga 7000 biji.

Bunga matahari tahunan mempunyai sifat perubatan yang sangat baik (astringen, anti-radang, dll.). Formula bunga: * L (5) T (5) P1.

Bunga Matahari di Rusia

Bunga Matahari adalah tanaman khas dari kawasan stepa dan hutan stepa dengan keadaan cuaca. Kira-kira 70% daripada semua tanaman di dunia tertumpu di seluruh Rusia. Tumbuhan ini adalah tanaman biji minyak utama yang ditanam di Rusia. Minyak boleh dimakan dan perindustrian dihasilkan dari benihnya di negara ini..

Sisa pemprosesan juga tidak hilang: kek digunakan dalam penyediaan makanan untuk haiwan ternakan; terima potash dari abu dari batang, dan juga baja; varietas tertinggi (hingga 3-4 m) dengan jisim hijau besar ditanam sebagai silage.

Sejarah budaya

Tanah air kilang ini adalah wilayah selatan Amerika Utara. Bunga matahari tahunan dibawa ke Rusia pada abad ke-18 dari Eropah Barat. Pada mulanya, ia ditanam sebagai tanaman hiasan, tetapi kemudian biji bunga matahari mulai digunakan sebagai makanan istimewa, dan oleh itu mereka mula menanamnya lebih banyak di kebun dan kebun sayur.

Telah diketahui bahawa penanaman bunga matahari sebagai tanaman biji minyak dalam budaya ladang dikaitkan dengan nama petani pelayan Bokarev, yang pertama kali mengembangkan minyak darinya pada tahun 1835.

Budaya bunga matahari sangat meluas pada mulanya di Voronezh dan Saratov, dan kemudian muncul di wilayah Rusia yang lain..

Bunga matahari tahunan: bentuk kehidupan

Bentuk bunga matahari tahunan yang dibudidayakan dibahagikan kepada 3 kumpulan:

  • pengerat, mempunyai achenes besar dengan kernel kecil, dan oleh itu mereka mempunyai kandungan minyak yang rendah. Tidak ada lapisan cangkang di pericarp bunga matahari seperti itu, oleh itu, tanaman ini relatif mudah rosak oleh ulat rama-rama bunga matahari;
  • biji minyak mempunyai achenes yang lebih kecil dengan lapisan shell di pericarp;
  • mezheumki, mewakili bentuk peralihan antara biji minyak dan jenis tikus.

Di Rusia, varietas bunga matahari biji minyak mempunyai kepentingan industri yang paling besar.

Mengenai varieti bunga matahari

Bunga matahari tahunan mempunyai pelbagai jenis varietas yang ditanam pada zaman kita, memenuhi sepenuhnya keperluan pengeluaran yang ada.

Bezakan antara varieti awal dan pertengahan musim. Terdapat juga hiasan, banyak digunakan untuk menghias kawasan taman dan taman. Beberapa jenis bunga matahari yang paling biasa dalam budaya disajikan secara ringkas di bawah..

Varieti matang awal

Bunga matahari Albatross dibezakan dengan kandungan minyaknya yang agak tinggi. Varieti ini tahan kemarau, tidak mudah terkena penyakit dan kerosakan akibat perosak. Memberi tindak balas yang baik terhadap kaedah penanaman yang luas. Varieti ini tumbuh tinggi sehingga 195 cm.

Buzuluk mengandungi 54% minyak dalam biji. Varieti yang cukup tahan kemarau dan mempunyai hasil yang stabil dalam keadaan iklim yang berbeza. Memerlukan pembajaan dan teknologi pertanian berkualiti tinggi. Ketinggiannya mencapai 168 cm.

Varieti pertengahan musim

Pelbagai Flagman dibezakan oleh jumlah hasil panen yang besar. Kandungan minyaknya adalah 55%. Cukup tinggi tanaman, mencapai 206 cm.

Kegemaran juga mempunyai kandungan minyak yang tinggi - 53%. Varietasnya juga berbeza dalam ketahanan terhadap penguraian hidrolitik minyak, dan oleh itu bahan mentah yang dihasilkan mempunyai bilangan asid yang rendah. Tumbuhan tumbuh sehingga 200 cm tinggi.

Master pelbagai produktif mengandungi 54% minyak dalam achenes. Memberi respon dengan bersyukur terhadap penggunaan baja mineral yang sesuai.

Semua jenis ini sangat tahan terhadap phomopsis, tahan terhadap penyapu, ngengat bunga matahari dan cendawan halus.

Sedikit mengenai bunga matahari tuberous (artichoke Yerusalem)

Spesies ini ditanam sebagai makanan ternakan, perindustrian atau tanaman hiasan. Tumbuhan ini tumbuh dengan baik di zon iklim yang lebih selatan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia hanya matang dari bulan September hingga November, bergantung pada jenisnya. Hasil artichoke Yerusalem adalah hingga 35 tan ubi masak per hektar.

Terdapat tanaman lain yang diperoleh dengan menyeberang - artichoke Yerusalem. Umbi berbentuk bujur besar mempunyai bunga matahari seperti itu.

Bunga matahari yang tumbuh: keadaan

Tumbuhan ini menuntut tanah, yang terbaik di antaranya adalah tanah hitam berpasir, liat, dan kaya dengan pelbagai nutrien. Tanah berpasir tidak sesuai. Barli musim bunga, gandum musim sejuk, jagung dan kekacang adalah pendahulu yang sangat baik untuk bunga matahari. Sekali lagi, di tempat yang sama, bunga matahari disemai tidak lebih awal setelah 7-9 tahun. Sama sekali tidak layak ditaburkan di lokasi penanaman tanaman akar, artichoke Yerusalem, rumput tahunan tahun lalu, iaitu setelah tanaman yang mempunyai penyakit biasa.

Bunga matahari bertindak balas dengan baik terhadap persenyawaan. Perosak yang paling berbahaya bagi tanaman ini adalah cacing kawat, kumbang kravchik, kumbang barbel, barbel bunga matahari. Kaedah yang berbeza digunakan untuk melawan perosak dan penyakit (reput putih dan karat): agroteknik, kimia, mekanikal.

Bagaimana bunga matahari tahunan ditanam? Tumbuh dari biji secara langsung di ladang terbuka adalah kaedah utama. Anda juga boleh menanam anak benih yang sudah siap.

Untuk menyemai, benih dari varietas yang dizonkan dengan kadar percambahan yang cukup tinggi dan kualiti menyemai digunakan. Benih, sebagai peraturan, mesti dikalibrasi, kerana ukurannya persis sama yang tumbuh secara merata dan ramah, dan ini meningkatkan hasil.

Sangat mustahak untuk menyemai bunga matahari setelah memanaskan tanah hingga +10. + 12 ° С, jika tidak, akan ada penurunan hasil biji.

Ini ingin tahu

Bunga matahari tahunan ditanam di seluruh dunia. Tetapi bunga matahari adalah tanaman yang benar-benar Rusia, ia juga dikenali di luar negara. Bahagian yang tidak terpisahkan dari pemandangan luar bandar adalah bunga kuning ini dengan biji hitam yang terletak di tengahnya..

Taman hiburan Jerman Europa-Park (yang terbesar di Jerman dan yang kedua di Eropah dari segi jumlah pelawat) mempunyai zon Rusia di mana bunga matahari tumbuh. Dan di Berlin, di salah satu daerahnya, "Sunflower Maze" disusun pada musim panas: ladang bunga matahari dengan jalan kusut. Di Austria, ada taman bunga matahari dengan tanaman ini, dengan pelbagai jenis dan jenis..

Kesimpulannya

Padang yang luas ditutup dengan bunga matahari emas yang mekar terlihat indah, cerah dan ceria walaupun dalam cuaca buruk. Mereka yang ingin menghias plot peribadinya dan mewujudkan suasana cahaya, nyaman dan ceria yang sama boleh menggunakan bunga matahari tahunan yang indah.

Mereka mempunyai bunga kuning yang mengejutkan, di mana bijinya hampir tidak kelihatan. Malah jenisnya mempunyai nama lembut yang menyenangkan: Teddy Bear, Teddy Bear, Teddy Bear, Teddy Bear, Teddy Bear. Benar, bunga itu adalah bola emas yang rapi, lebih seperti bulu pompom. Bunga-bunga beruang seperti itu kelihatan cukup mengagumkan di tempat tidur bunga dan mekar sejak lama.

Bunga yang comel dan bersahaja ini dengan kelopak kuning terang akan membawa lebih banyak cahaya, kesegaran dan banyak tenaga suria ke taman..

Penggunaan bunga matahari dalam perubatan tradisional

Bunga Matahari (Helianthus) bermaksud "bunga matahari". Tumbuhan ini menerima nama ini bukan hanya karena kelopak kuningnya yang terang, tetapi juga karena kemampuannya untuk mengejar badan surgawi. Banyak orang menyukai biji bunga matahari, dan dalam perubatan rakyat, semua bahagiannya digunakan untuk penyembuhan.

Penerangan botani dan pelbagai bunga matahari tahunan (biji minyak)

Bunga matahari biji minyak (atau biasa) dalam bahasa Latin disebut Helianthus Annus (nama asal - Helianthus annuus). Dia tergolong dalam keluarga Astrov. Ia adalah tumbuhan tinggi herba, mencapai sekitar 3 meter dengan batang yang kuat. Bilangan daun berbentuk oval-jantung panjang 49 cm bervariasi dari 15 hingga 35, bergantung pada ukuran bunga matahari. Pemandangannya terkenal dengan bunga yang besar, di tengahnya dibingkai dengan kelopak kuning-oren dan daun di bawahnya.

Tanah air bersejarah bunga matahari biasa adalah Mexico dan Peru. Dari situlah mereka dibawa ke Rusia, dan juga ke negara-negara lain. Hari ini bunga matahari tumbuh sebagai tanaman yang ditanam di banyak wilayah dengan iklim yang sesuai..

Bahan aktif bunga matahari

Bunga Matahari adalah keseluruhan gudang nutrien semula jadi. Oleh itu, mereka mudah diserap oleh tubuh manusia. Apa yang terkandung dalam bunga matahari berminyak?

  • beatin;
  • vitamin;
  • glikosida;
  • kepahitan;
  • tanin;
  • lesitin;
  • karotena;
  • minyak lemak;
  • mineral;
  • sapanoid;
  • flavanoid dan lain-lain. dr.

Setiap zat ini mempunyai sifat yang bermanfaat, yang memberikan kekuatan penyembuhan kepada tanaman..

Sifat penyembuhan bunga matahari (video)

Penyembuhan dan sifat bermanfaat bunga matahari

Bagaimana sebenarnya ubat-ubatan rakyat yang dibuat dari bunga matahari mempengaruhi tubuh? Apabila digunakan secara berkala, mereka:

  • turunkan suhu;
  • mengurangkan kesakitan spasmodik;
  • menguatkan sistem imun;
  • melegakan keradangan;
  • memusnahkan bakteria;
  • mencegah pembentukan plak kolesterol;
  • menghasilkan kesan koleretik, astringen dan pencahar.

Oleh itu, bunga matahari digunakan untuk merawat pelbagai penyakit atau mencegahnya..

Penyediaan bahan mentah perubatan

Untuk menuai bunga matahari, pilih tanaman yang tumbuh jauh dari jalan yang bising. Masa optimum untuk menuai bahan mentah ubat dari bahagian tanah adalah masa berbunga. Dalam perubatan rakyat mereka menggunakan:

  • kelopak kuning;
  • daun kecil tanpa tangkai;
  • potong batang yang dicincang.

Akar dan biji dituai pada bulan September.

Selepas mengumpul, bahan mentah mesti dibasuh, dihancurkan jika perlu dan dikeringkan di bilik yang berventilasi gelap. Bahan ubat tradisional ini disimpan dalam beg tisu. Kekosongan mengekalkan sifat berguna mereka selama dua tahun.

Penggunaan bunga matahari dalam perubatan tradisional

Oleh kerana pelbagai bahagian bunga matahari (biji, bunga, daun, batang dan akar) mengandungi bahan aktif secara biologi yang mempengaruhi fungsi tubuh manusia, para pakar perubatan rakyat menganggap tumbuhan itu bersifat universal: semuanya akan berguna. Sukar untuk menyenaraikan semua resipi yang dibuat dari bahagian bunga matahari - berikut adalah beberapa daripadanya.

Resepi Benih Bunga Matahari

Sekiranya seseorang menderita batuk rejan - penyakit yang disebabkan oleh bakteria, maka dia disarankan untuk mengambil rebusan biji bunga matahari. Ubat ini juga akan membantu memperburuk radang amandel dan penyakit lain dari nasofaring, jika bakteria adalah agen penyebabnya. Untuk menyediakan kuahnya, anda memerlukan 3 sudu besar. sudu biji bunga matahari, yang sebelumnya dihancurkan. Serbuk seperti itu dituangkan ke dalam 500 ml air tulen dan didihkan pada api kecil sehingga isipadu cecair dikurangkan seperempat. Untuk menjadikan rasa minuman lebih enak, air boleh dimaniskan dengan gula, pengganti gula atau jem. Mereka mengambil ubat tersebut selama 10-14 hari. Sekiranya rasa lega tidak datang, kursus diulang selepas 5 hari.

Merebus lain juga berguna untuk gejala selesema, tetapi juga berkesan untuk menurunkan kolesterol jahat dalam darah. Ia berguna untuk orang yang menderita atau terdedah kepada aterosklerosis. Untuk menyediakan kuahnya, ambil 500 g biji per 2 liter air, dan rebus selama 2 jam. Produk mesti diambil sekurang-kurangnya 2 bulan: dua kali sehari, setengah gelas.

Mengapa biji bunga matahari berguna (video)

Penyembuhan ubat dengan daun bunga matahari dan batang

Warna alkohol daun bunga matahari, di mana anda dapat menambahkan kelopak, secara tradisional digunakan dalam perubatan rakyat untuk merangsang saluran pencernaan dan meningkatkan selera makan. Dia juga membantu pesakit dengan penyakit neuralgia dan paru-paru. Untuk penyediaan ubat 3 sudu besar. sudu besar bahan tumbuhan bersikeras di tempat yang gelap pada segelas vodka berkualiti tinggi selama seminggu. Ambil ubat ini 2 kali sehari, 40 tetes. Kursus rawatan adalah 30 hari.

Bagi mereka yang menderita penyakit sistem genitouriner dan gangguan kelenjar tiroid, rebusan batang tanaman akan berguna. Mereka dihancurkan, dan 2 segelintir bahan mentah dimasukkan ke dalam balang air sejuk dengan jumlah 3 liter sehari. Selepas itu, cairan tersebut ditumis dan didihkan. Hanya tinggal tutup balang dengan kain kasa atau kain bernafas, dan tahan selama 24 jam lagi. Ubat itu diminum setengah gelas 3 kali sehari selama sebulan, dan kemudian mereka berehat seminggu.

Ubat akar bunga matahari

Merebus disediakan dari akar bunga matahari, yang membawa kelegaan pada penyakit sistem muskuloskeletal seperti arthritis, osteochondrosis dan pemendapan garam pada sendi. Ia akan mengambil 1 sudu besar. sesudu akar bunga matahari cincang dan kering, dituangkan dengan 3 liter air mendidih, dan rebus dengan api kecil selama kira-kira 10 minit. Setelah meneran, ubat ini mesti diminum 2/3 cawan tiga kali sehari selama sebulan. Dianjurkan untuk mematuhi diet bebas garam semasa rawatan..

Kaldu juga boleh digunakan untuk mengobati adenoma prostat, menggunakannya sebagai cecair enema. Untuk menyediakan ubat seperti itu, 1 cawan akar cincang direbus dalam 3 liter air dalam mangkuk enamel. Kemudian kuahnya harus disuntik selama 3 jam lagi. Jumlah cecair optimum untuk sesi enema ialah 1 liter. Juga, jika ada penyakit, disarankan untuk menggunakan 150 g minyak bunga matahari..

Penggunaan bunga, perbungaan dan kelopak bunga matahari

Merebus bunga sejagat dari bunga atau kelopak bunga matahari individu akan membantu rawatan penyakit, dan untuk pencegahan, dan untuk promosi kesihatan secara umum. Ia disediakan seperti ini: 2 sudu besar bahan mentah dihancurkan dalam segelas air tidak lebih dari 10 minit. Cecair dimasukkan selama satu jam lagi, setelah itu air biasa ditambahkan ke isipadu asal. Kaldu diminum dalam 3 sudu besar. sudu 3-4 kali sehari. Lebih baik melakukan ini setengah jam sebelum makan..

Untuk selesema dan penyakit keradangan lain yang berkaitan dengan aktiviti bakteria patogen, penyerapan kelopak bunga matahari akan membantu melegakan demam dan memusnahkan patogen. Ia akan mengambil 2 sudu besar. menegaskan sudu besar bahan mentah dalam segelas air panas selama 10-12 minit. Amat berguna untuk minum ubat ini sebelum tidur..

Warna bunga matahari kecil pada vodka melegakan kesakitan pada gout. Ia dihancurkan dan dimasukkan ke dalam balang 1 liter sehingga kilang mengisi sepertiga bekas. Ruang selebihnya dihuni oleh vodka. Masa infusi adalah 2 minggu. Anda perlu minum ubat dalam 1 sudu besar. sudu dua kali sehari 15-20 minit sebelum makan. Tingcture juga digunakan secara luaran sebagai agen gosok..

Mengenai faedah dan bahaya biji bunga matahari untuk anak-anak

Tubuh kanak-kanak sentiasa berkembang, jadi sangat mudah terkena pengaruh luar. Makanan memainkan peranan khas. Apa yang berguna dan bagaimana biji bunga matahari membahayakan anak?

Manfaat:

  1. Kandungan antioksidan yang menghilangkan toksin dari badan, lemak sayuran dan vitamin. Semua bahan ini memberi kesan yang baik terhadap kesihatan kanak-kanak..
  2. Benih menormalkan keseimbangan asid-basa dan mempunyai nisbah protein, lemak, karbohidrat yang optimum.
  3. Biji bunga matahari mengandungi banyak unsur mikro dan makro yang bermanfaat. Pertama sekali, kita bercakap mengenai kalsium dan zat besi, yang penting untuk pertumbuhan dan kesejahteraan..
  4. Menurut ahli psikologi, proses mengklik biji menenangkan sistem saraf..

Bahaya:

  1. Sekiranya anda sentiasa menggerogoti biji-bijian dengan gigi, ia akan merosakkan enamel lembut mereka..
  2. Biji bunga matahari memberi kesan negatif pada pita suara - ini mesti diambil kira semasa akil baligh.
  3. Kadmium yang berlebihan dalam produk boleh menyebabkan masalah buah pinggang.

Oleh itu, bilangan biji yang digerogoti oleh anak harus dikawal oleh ibu bapa..

Kontraindikasi dan bahaya kepada budaya

Mengambil persediaan yang dibuat dari bunga matahari dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai intoleransi tumbuhan dan alergi terhadapnya. Lebih baik menahan diri daripada merawat mereka untuk wanita hamil dan menyusui, kerana dalam keadaan mereka lebih baik tidak bereksperimen dengan ubat tradisional. Tidak digalakkan menggunakannya untuk rawatan anak kecil di bawah 12 tahun, dan bahkan sebelum mencapai usia dewasa, diperlukan kebenaran doktor..

Keburukan dari memakan bunga matahari secara dalaman terutama berkaitan dengan biji benihnya. Sekiranya anda mengunyahnya dalam jumlah yang banyak, maka anda boleh menambah berat badan kerana kandungan kalori produk yang tinggi. Benih juga merengsakan mukosa gastrointestinal, sehingga berbahaya bagi gastritis, bisul, kolitis dan fenomena keradangan lain di bahagian tubuh ini. Jarang menyebabkan bengkak kerana ketidakstabilan fungsi ginjal jika anda mengunyah terlalu banyak biji.

Cara membuat rebusan akar bunga matahari (video)

Bunga matahari adalah bunga terang, sumber minyak dan biji, dan tanaman yang berjaya digunakan dalam perubatan rakyat. Dana yang dihasilkan daripadanya mempunyai spektrum tindakan yang luas. Resipi mereka cukup mudah, jadi semua orang boleh menggunakannya jika mereka mahu..

Bunga Matahari

Arahan penggunaan:

Bunga Matahari (bunga matahari berminyak atau tahunan) adalah tanaman tahunan keluarga Astrov, mempunyai batang tebal dengan satu atau lebih kepala, dan dapat mencapai ketinggian 4 meter. Satu kepala boleh berdiameter 50 cm, kelopaknya berwarna kuning, di tengahnya berwarna jingga. Buah bunga matahari adalah tetrahedral achene. 100 gram biji bunga matahari panggang diketahui mengandungi lebih dari 20 gram protein, 3.4 gram karbohidrat dan 52 gram lemak..

Bunga matahari diimport dari Amerika Utara dan Selatan dan kini ditanam hampir di seluruh dunia untuk pengeluaran minyak bunga matahari. Tumbuhan ini juga mempunyai khasiat perubatan, tetapi tidak semua orang tahu tentang faedah bunga matahari..

Sifat bunga matahari yang berguna

Tumbuhan ini mempunyai sifat perubatan, digunakan untuk memperbaiki pencernaan, sebagai ekspektoran, dan juga untuk mengurangi suhu tubuh selama proses menular..

Dalam perubatan rakyat, daun, bunga marjinal, batang dan bahkan akar bunga matahari digunakan. Daun dan bunga mengandungi flavonoid (quercimerithrin), betaine, kolin, karotena (provitamin A), sterol dan bahan bermanfaat lain. Di samping itu, daun tanaman kaya dengan resin dan getah. Biji bunga matahari mengandungi minyak dan asid lemak (linolenik, lignoserik dan oleik).

Daun dikumpulkan secara berasingan, dan hanya yang dipilih yang utuh dan tidak rosak oleh serangga. Mereka terkoyak dari batang dan dikeringkan di udara segar di tempat yang gelap. Bunga bunga matahari dituai pada awal berbunga dan dikeringkan di kawasan yang berlorek. Bahan mentah yang diperoleh disimpan dalam kanvas atau beg kertas.

Penggunaan bunga matahari dalam perubatan tradisional

Sifat penyembuhan bunga matahari digunakan untuk penyakit kuning, penyakit pundi hempedu (kolesistitis kronik, dyskinesia), penyakit sistem pernafasan, penyakit berjangkit (influenza, malaria, dll.) Dan banyak penyakit lain.

Merebus bunga tengah digunakan untuk penyakit kuning, penyakit hati dan saluran empedu, untuk dyskinesia usus, dan untuk asma bronkial. Warna alkohol dari bunga buluh dan daun bunga matahari membantu peningkatan suhu (disebabkan oleh selesema, jangkitan pernafasan akut, malaria) dan dengan neuralgia pelbagai asal usul. Juga, alkohol dari daun digunakan untuk meningkatkan selera makan..

Merebus daun bunga matahari adalah diuretik yang sangat baik (diuretik) dan juga membantu dengan cirit-birit.

Minyak biji bunga matahari dapat digunakan untuk pencegahan aterosklerosis, kerana kaya akan asam lemak tak jenuh ganda yang mencegah pembentukan plak aterosklerotik pada endotelium vaskular. Di samping itu, ia digunakan sebagai julap. Minyak bunga matahari rebus membantu sebagai agen penyembuh luka untuk luka dan luka bakar (pembalut minyak). Ia juga dapat digunakan dalam penyedutan minyak dalam perawatan bronkitis, radang paru-paru.

Manfaat bunga matahari digunakan untuk arthritis dan arthrosis pelbagai etiologi. "Topi" tumbuhan ini mempunyai sifat penyembuhan, dan ekstrak minyak dibuat daripadanya, yang digunakan untuk menggosok luaran kawasan sakit sendi.

Akar bunga matahari digunakan untuk "perkumuhan garam" dalam kes urolithiasis, gout. Teh dibuat dari akar: 1 cawan akar hancur harus dituangkan dengan 3 liter air dan rebus selama 1-2 minit. Semua teh mesti diminum dalam 2-3 hari. Keseluruhan proses membuang garam memakan masa 1-2 bulan, dan anda harus meninggalkan perasa panas, acar, cuka dan produk salai.

Sifat penyembuhan bunga matahari juga dapat digunakan untuk herpes. Untuk melakukan ini, cuci dan bakar kelopak bunga matahari dengan air mendidih dan perbaiki dengan plaster sebagai ganti ruam. Anda perlu menukar kelopak setiap 2-3 jam..

Dengan peningkatan kegembiraan saraf, resipi berikut digunakan: 3 sudu bunga bunga matahari kering harus dituangkan dengan 250 ml vodka. Berkeras selama seminggu di tempat yang gelap, kemudian saring dan ambil 40 tetes (setiap 50 ml air) dua kali sehari sebelum makan.

Manfaat bunga matahari juga berguna untuk psoriasis. Untuk ini, tincture minyak digunakan, yang disediakan seperti berikut: letakkan kelopak kering dalam balang liter (hingga jumlah 2/3) dan tuangkan vodka. Berkeras selama 21 hari di tempat yang gelap, kacau sekali-sekala. Tekstur yang sudah siap mestilah berwarna coklat gelap dan berminyak. Dia menyapu ruam psoriatik pada kulit semasa penyakit ini bertambah teruk.

Sebagai tambahan, warna kelopak bunga matahari yang berminyak dapat digunakan untuk selesema. Untuk tujuan ini, ia mesti digunakan 1 sudu 3 kali sehari. Pada kanak-kanak di bawah umur 7 tahun, tincture ini tidak digunakan, kanak-kanak di atas usia ini diberi ½ sudu teh tiga kali sehari. Semasa merawat selsema, tincture bunga matahari harus digunakan tidak lebih dari 3 hari.