PutaranPRO

Putaran untuk profesional

Hinggap

Perch adalah salah satu ikan yang paling biasa di wilayah negara kita dan negeri jiran. Hinggap boleh didapati di mana-mana: di sungai, tasik, kolam, takungan. Perch memancing adalah salah satu yang paling popular di kalangan pemancing kami. Anda boleh menangkap hinggap di musim sejuk dan di musim panas, dan dengan pancing, dan berputar, dan... anda boleh menyenaraikan semua kaedah yang ada untuk menangkap hinggap. Dalam perbualan antara satu sama lain, nelayan dengan senang hati memanggil perch: minke, humpback, sailor. Baca lebih lanjut mengenai tabiat dan rupa ikan, habitatnya dan bagaimana ia terdapat dalam artikel kami.

Penampilan

Oleh kerana penampilannya yang luar biasa dan warna bergaris yang jelas, sukar untuk mengelirukan hinggap dengan spesies ikan lain. Hinggap mempunyai badan yang terkompresi lateral, ditutup dengan sisik halus yang padat. Tinggi badan hinggap adalah sepertiga dari panjangnya, sehingga hinggap itu kelihatan seperti ikan besar.

Bahagian belakang hinggap berwarna gelap, kehijauan. Bahagian tepi bertengger berwarna kuning kehijauan dengan jalur melintang gelap. Jumlah jalur gelap boleh dari 5 hingga 9 keping. Warna jalur melintang lebih ringan pada perches muda, lebih gelap pada yang lebih tua. Perut bertengger ringan, dengan warna putih-kuning. Tungku besar mempunyai bonggol yang jelas di punggungnya..

Hinggap mempunyai dua sirip punggung yang terletak berdekatan satu sama lain. Sirip punggung pertama lebih tinggi dan lebih panjang daripada yang kedua, mempunyai warna kelabu-hijau, dengan bintik hitam di atasnya, yang merupakan ciri khas dari spesies tersebut. Sirip punggung pertama terdiri daripada 12-16 proses bertulang, semuanya keras dan tajam. Sirip punggung kedua, berwarna kuning-hijau, terdiri daripada proses 12-17, yang mana hanya 1-2 yang keras, selebihnya lembut.

Sirip dada bertengger berwarna kuning, kadangkala berwarna merah. Sirip dubur berwarna oren atau kuning kemerahan dan terdiri daripada 8-10 proses, 1-2 daripadanya tajam. Sirip ekor berwarna gelap di pangkal dan merah di sisi dan hujungnya..

Warna hinggap sangat bergantung pada habitatnya, ketelusan air, warna dasar. Hinggap yang hidup di badan air dengan air jernih dan dasar berpasir memiliki warna badan yang lebih ringan daripada yang hidup di tasik gambut gelap dengan dasar berlumpur dan berlumpur. Warna hinggap juga menjadi lebih berbeza semasa bertelur..

Kepala hinggap berukuran sedang, dengan gigi bulu di mulut, yang disusun dalam beberapa baris di lelangit dan rahang. Gigi bulu tidak memberi peluang kepada mangsa hinggap keluar dari mulutnya. Hinggap tidak mempunyai taring. Pada penutup insang bertengger terdapat duri tajam yang melindunginya dari pemangsa, mereka yang sekurang-kurangnya sekali menangkap hinggap tahu betapa tajamnya mereka dan luka dalam yang mereka tinggalkan di kulit. Hinggap mempunyai mata besar, iris berwarna kuning.

Secara luaran, lelaki bertengger praktikalnya tidak dapat dibezakan dari betina, kecuali masa pra-melahirkan, ketika perut betina dipenuhi telur.

Dua bentuk hinggap

Nelayan dan pakar ichthyologists yang berpengalaman tahu bahawa di takungan besar dengan pangkalan makanan yang kaya, hinggap membentuk dua spesies, yang berbeza dalam habitat, diet dan kadar pertumbuhannya. Varieti pertama biasanya disebut sebagai "kecil", "rumput" atau "pesisir" hinggap, yang kedua - "besar" atau "dalam" hinggap.

Bentuk hinggap kecil hidup di zon pesisir takungan, memberi makan terutamanya pada invertebrata dan tumbuh dengan sangat perlahan, mencapai tidak lebih dari 30 gram pada tahun ketiga kehidupan, dan berat maksimum perch tersebut tidak lebih dari 70 gram. Namun, walaupun saiznya kecil, hinggap seperti itu matang secara seksual dan mampu membiak..

Hutan air laut tinggal di bahagian takungan yang lebih dalam, tumbuh jauh lebih cepat daripada hinggap kecil dan memakan ikan kecil, menjalani gaya hidup pemangsa. Perch yang mendalam mempunyai warna yang lebih gelap, pada tahun ketiga kehidupannya mencapai berat 80-100 gram, pada tahun-tahun berikutnya beratnya bertambah 50-80 gram setiap tahun.

Dimensi, jangka hayat

Ukuran perch maksimum di setiap takungan berbeza dengan ketara. Terdapat banyak perbezaan yang besar dalam ukuran maksimum tempat bertengger yang hidup walaupun di kolam tetangga. Di Rusia, tempat bertengger terbesar tinggal di delta Volga dan Kuban dan badan perairan Siberia.

Ukuran purata hinggap dewasa ialah 15-20 cm. Sebagai peraturan, panjang hinggap tidak melebihi 50 cm dan beratnya 2 kg.

Jangka hayat hinggap, seperti ukurannya, bergantung pada takungan tertentu. Kemungkinan menangkap piala besar jauh lebih tinggi di badan air yang besar.

Perch terbesar ditangkap pada tahun 1945 di Lake Chiddingstone Castle (Great Britain), beratnya ialah 5,91 kg.

Jangka hayat maksimum perch adalah 23 tahun. Sebilangan besar zaman ini ditangkap di Mongolia di Danau Khubsugul, panjangnya 44.7 cm, dan beratnya lebih dari 2 kg.

Saudara mara

Perch tergolong dalam genus air tawar keluarga bertengger. Selain hinggap sungai, genus hingar air tawar termasuk hinggap kuning (Perca flavescens), yang tinggal di perairan Amerika Utara, dan hinggap Balkhash (Perca schrenkii).

Di antara ikan air tawar yang lain, saudara terdekat hinggap adalah walleye dan ruff. Semua ikan ini: bertengger, ruffs dan walleyes mempunyai nenek moyang bersama yang ada di planet kita 25 juta tahun yang lalu..

Sebar

Habitat semula jadi hinggap meliputi hampir seluruh Eropah, kecuali bahagian utara Britain, pantai Atlantik Scandinavia, Ireland, Sepanyol, Itali, bahagian selatan Balkan, Crimea, utara Semenanjung Kola dan wilayah Arkhangelsk Rusia. Jangkauan hinggap meliputi bahagian utara Asia hingga lembangan Kolyma di timur dan lembangan Laut Aral di selatan. Perch terdapat di Turki, Afghanistan, Mongolia, Azerbaijan dan Turkmenistan.

Pada abad ke-19 dan ke-20, jangkauan hamparan sungai berkembang dengan ketara kerana masuk ke badan air yang lain. Perch muncul di badan air: Sepanyol, Cyprus, Maghribi, Afrika Selatan, China, Australia dan New Zealand. Sebilangan besar kes menetap hinggap berkaitan dengan Inggeris, yang mengimportnya untuk tujuan rekreasi memancing di jajahan mereka. Pada masa ini, perch tinggal di takungan 51 negara di dunia.

Habitat

Hinggap tinggal di badan air dataran rendah: sungai, tasik, kolam dan takungan, tetapi juga terjadi di tasik alpine, pada ketinggian hingga 1000 meter di atas permukaan laut.

Hinggap boleh hidup di air payau, ia terdapat di kawasan pesisir Laut Baltik, Laut Putih dan Caspian.

Perch adalah ikan yang meluas dan terdapat di kebanyakan badan air dari julatnya. Di beberapa badan air, hinggap mungkin satu-satunya ikan yang tinggal di dalamnya..

Di takungan, hinggap di zona pesisir takungan yang ditumbuhi tumbuh-tumbuhan akuatik, dan juga bahagian takungan dengan tempat perlindungan buatan dan semula jadi.

Hinggap menghabiskan sebahagian besar hayatnya di bahagian bawah. Di takungan besar, pada kedalaman yang besar, sekolah-sekolah kecil bertengger terletak di longkang kedalaman, yaitu di tempat-tempat di mana terdapat peningkatan kedalaman yang tajam. Kawanan bertengger pergi ke perairan cetek untuk memburu goreng, yang disimpan dalam jumlah besar di tempat-tempat seperti itu.

Hinggap tidak suka air sejuk dan arus cepat, ia tidak dapat dijumpai di hulu sungai dengan air mata air sejuk. Di kebanyakan badan air, hinggap di kawasan yang suhu airnya 13 hingga 19 darjah.

Kuali bertengger terjadi ketika kawanan bertengger mengelilingi goreng, memaksa goreng naik ke permukaan atau bahkan melompat keluar dari air dalam usaha untuk melepaskan diri dari pemangsa tamak. Air di tempat-tempat seperti itu dikatakan mendidih. Sebilangan besar goreng melompat keluar dari air menarik burung camar dan ikan lain yang memakan ikan. Dengan kawanan burung yang berputar-putar di satu tempat, nelayan menjumpai kuali.

Gaya hidup bertingkat

Pada musim yang hangat, bertengger tetap di anak sungai dan teluk yang ditumbuhi tumbuh-tumbuhan akuatik, sementara bertengger bersaiz sederhana disimpan di sekolah hingga 10 ikan, dan untuk bertengger kecil, ukuran sekolah dapat mencapai hingga 100 ikan.

Perch suka berada di dekat timbunan jambatan yang musnah, berhampiran batu besar dan reruntuhan. Pewarnaan kehijauan mereka membolehkan mereka menyerang ikan kecil di antara tumbuhan akuatik. Tempat bertengger besar tinggal di tempat yang lebih dalam: kolam dan lubang, sering tersendat, pergi berburu pada waktu pagi dan petang.

Perch kecil berburu dalam bungkusan, hinggap berburu besar sahaja. Semasa mengejar goreng, hinggap secara aktif mengejar mangsanya, melompat ke permukaan air, kadang-kadang bahkan ke pantai atau di sekitarnya. Semasa perburuan, hinggap melebarkan sirip punggungnya. Perch besar memburu dari penyergapan seperti zander atau pike.

Perch menjalani gaya hidup senja-siang, ia berburu pada siang hari dengan puncak aktiviti di sempadan siang dan malam, iaitu pada waktu senja pagi dan malam. Aktiviti bertengger turun dengan teruk pada waktu malam.

Faktor utama yang menentukan aktiviti hinggap:

  • Suhu air
  • Waktu siang
  • Struktur dan komposisi makanan
  • Kandungan oksigen di dalam air

Pada musim luruh, hinggap berkumpul di kawanan besar dan tetap di tempat yang lebih dalam dan terbuka. Pada musim sejuk, hinggap disimpan di lapisan bawah takungan. Semakin besar hinggap, tempat yang lebih dalam ia lebih suka tinggal. Pada musim sejuk, hinggap, dan juga pada musim panas, aktif pada waktu siang, dengan peningkatan aktiviti pada waktu senja dan tidak aktif pada waktu malam..

Tingkah laku hinggap di sungai dan di air bertakung adalah berbeza. Di sungai, hinggap terus mengalami persaingan dari pike dan zander, yang dapat mendorongnya dari tempat yang bagus. Burung hinggap di sungai selalu bergerak mencari makanan, jadi makanan ringan di sini bisa lebih aktif, dan hinggap dapat mencapai ukuran piala. Di sungai, hinggap di kolam, tempat dengan aliran balik, tempat teduh di sungai dan perairan cetek yang ditumbuhi tumbuh-tumbuhan akuatik. Di sungai, dia sering menjalani kehidupan sendirian atau mengumpulkan kawanan kecil, hingga 10 ekor, ini disebabkan persaingan makanan yang hebat.

Hinggap berasa lebih yakin pada air yang bertakung. Di kolam dan takungan, hinggap berkumpul di kawanan besar, yang menolong mereka mengatur pemburuan bersama untuk menggoreng. Di air bertakung, hinggap paling aktif pada waktu senja pagi dan malam.

Pembiakan

Hinggap bertelur sejurus selepas tergesa-gesa ais, pada suhu air 7-8 ° C. Di wilayah selatan negara ini, ini berlaku pada bulan Februari-April, di lebih banyak wilayah utara pada bulan Mei-Jun. Pemijahan bertengger biasanya berlaku sejurus selepas pemijahan pike. Perch besar mula bertelur lebih lambat daripada yang kecil.

Lelaki bersedia untuk mula bertelur pada usia 2-3 tahun, betina, sedikit kemudian, pada usia 4-5 tahun. Perch tidak mengubah penampilan semasa pemijahan. Pemijahan biasanya berlangsung 4-5 hari. Kesuburan hinggap betina adalah dari 12 hingga 300 ribu telur, bergantung pada ukurannya. Betina ditemani oleh beberapa lelaki semasa bertelur.

Semasa bertelur, betina meletakkan pita zat gelatin, di setiap tepinya terdapat 2-3 telur, pada tumbuh-tumbuhan tahun lalu, semak belukar dan kayu apung, atau bahkan di bahagian bawah, dan jantan menyuburkannya. Diameter telur bertengger adalah sekitar 4 mm, panjang pita boleh dari 12 cm bertengger kecil, panjangnya hingga 1 meter.

Kira-kira dua minggu setelah telur diletakkan, larva bertengger menetas, yang panjangnya sekitar 6 mm. Setelah kelahiran larva bertengger, mereka memakan phytoplankton, rotifers dan larva krustasea; setelah beberapa saat, copepod dan daphnid ditambahkan pada mereka. Tidak lama kemudian, larva bertengger bergerak ke daerah takungan yang lebih dalam, di mana mereka memakan zooplankton dan tinggal di lapisan atas air. Selepas tiga hingga empat minggu, larva bertengger kembali ke zon pesisir..

Dengan panjang badan 15-20 mm, larva bertengger menjadi goreng, dan dengan panjang badan 20-25 mm, garis-garis perch gelap menjadi nyata pada goreng.

Apa yang dimakan

Pada tahun pertama kehidupan, hinggap memakan zooplankton dan organisma bentik. Sebaik sahaja hinggap mencapai 4 cm, yang biasanya berlaku pada tahun kedua kehidupan, dan kadang-kadang pada tahun pertama, ia mulai memakan goreng.

Ikan menjadi makanan utama untuk bertengger hanya apabila mencapai panjang 15 cm, tetapi hinggap besar juga terus memberi makan bukan hanya pada ikan, tetapi juga pada zooplankton, benthos dan makanan haiwan lain.

Dengan bertambahnya usia hinggap, ia mula memburu objek yang lebih besar dan lebih cepat. Hinggap pada usia 3 tahun memakan ikan berukuran 2 hingga 4 cm, pada usia 6 tahun ikan pada ukuran 2 hingga 8 cm.

Hinggap tidak hanya memakan ikan, tetapi juga makanan haiwan lain. Makanan perch bergantung pada takungan tempat ia tinggal, dan juga dapat berubah bergantung pada musim dan ketersediaan organisma makanan. Perch mudah beralih dari satu suapan ke yang lain.

Perch lebih suka makan spesies ikan bertubuh sempit: roach, ikan kecil, tongkat belakang, dan tulka. Pada tahap yang lebih rendah, perches makan: suram, ruffs, gobies, fry of pike hinggap, crucian carp dan silver bream. Selain ikan, bertengger memakan larva serangga, katak, udang karang.

Burung hinggap terdedah kepada kanibalisme, bertengger lebih besar memakan rakan mereka yang lebih kecil. Ini paling kerap berlaku sama ada pada akhir musim luruh, ketika anak muda bergerak ke tempat yang lebih dalam, atau di perairan di mana hanya bertengger hidup. Kanibalisme adalah mekanisme pelindung yang membatasi pembiakan hinggap yang tidak terkawal.

Pada musim bunga, ketika salji mencair, hinggap memakan cacing dan invertebrata yang memasuki takungan bersama dengan air cair. Pada musim panas, bertengger memakan banyak makanan haiwan, di mana sebahagian besarnya adalah goreng. Makanan perch secara aktif pada musim luruh, yang berkaitan dengan persediaan untuk musim sejuk. Pada musim gugur inilah yang tumbuh dengan ukuran dan berat badan..

Menjelang akhir bulan Disember, aktiviti hinggap berkurang, dan ia berada di dasar takungan hingga akhir Februari. Aktiviti hinggap dipulihkan ketika musim bunga menghampiri dan suhu air meningkat, hinggap mulai secara intensif memakan cacing darah, amphipod dan mormysh, bersiap untuk bertelur.

Hinggap sangat rakus dan tamak sehingga memenuhi perutnya sehingga ekor ikan yang ditangkap olehnya yang tidak masuk ke dalam perut dapat keluar dari kerongkongnya. Selama sepuluh bulan dalam setahun, hinggap itu menelan segala yang bergerak dan menyerupai makanan. Untuk kualiti ini sangat digemari oleh pemancing amatur..

Kadar pertumbuhan perch

Kadar pertumbuhan hinggap di kawasan perairan yang berbeza sangat berbeza. Kadar pertumbuhan hinggap bergantung pada keadaan iklim takungan dan ketersediaan makanan. Di wilayah Rusia Eropah, hinggap tumbuh paling cepat di delta Volga, dan paling perlahan di perairan Karelia dan Semenanjung Kola. Hinggap tumbuh dengan cepat di bahagian bawah Dnieper.

Secara amnya, kadar pertumbuhan hinggap tidak begitu tinggi. Di takungan kecil dan takungan dengan asas makanan yang buruk, pada tahun pertama hinggap tumbuh hingga panjang 5 cm, dan 6 tahun hingga 20 cm. Di takungan besar dan takungan dengan asas makanan yang kaya, hinggap pada tahun pertama dapat tumbuh hingga 12 cm, dan lima - hinggap berusia enam tahun boleh panjang 35 cm.

Agar hinggap tumbuh dengan berat 1 kg, ia perlu memakan 4.9 kg ikan lain. Kematangan seksual berlaku pada hinggap lelaki pada usia 2-3 tahun, pada wanita sedikit kemudian, pada usia 4-5 tahun.

Sekiranya pemangsa besar tertangkap di takungan akibat tekanan penangkapan ikan yang berlebihan, maka jumlah hinggap meningkat tajam, persaingan makanan meningkat, akibatnya hinggap menjadi lebih kecil dan menjadi ikan sampah.

Musuh di alam

Walaupun terdapat duri dan duri, hinggap sering menjadi mangsa pelbagai pemangsa. Musuh hinggap di alam adalah ikan pemangsa lainnya: pike, pike hinggap, bersh, lele, burbot, salmon. Kerosakan terbesar pada populasi hinggap disebabkan oleh pike dan zander. Di banyak badan air, hinggap adalah makanan utama bagi ikan pemangsa ini..

Burung yang memakan ikan juga merupakan musuh hinggap: burung camar, loon, terns, osprey.

Penyakit dan parasit hinggap

Hinggap boleh sakit dengan lebih dari dua lusin penyakit, yang kebanyakannya disebabkan oleh jangkitan dengan pelbagai parasit, baik protozoa dan multiselular.

Parasit yang paling sederhana boleh mempengaruhi kulit, insang, sistem peredaran darah, usus, hati, ginjal, pundi hempedu dan pundi kencing di hinggap.

Parasit multiselular mempengaruhi permukaan badan, sirip, otot, insang, mata, jantung, mulut, kerongkongan, perut, usus, hati, ginjal, pundi kencing, pundi kencing.

Dua penyakit hinggap berbahaya bagi manusia: diphyllobothriasis dan apophallus.

Diphyllobothriasis disebabkan oleh cacing pita yang disebut cacing pita lebar. Seseorang dijangkiti dengan makan ikan mentah, goreng ringan, kering ringan atau sedikit asin atau salai buruk. Setelah dijangkiti, gejala penyakit mungkin tidak akan muncul hingga 2 bulan. Kemudian ada sakit perut, penurunan selera makan, mual, dan muntah. Anemia selanjutnya berkembang.

Pencegahan penyakit ini adalah dengan menggunakan makanan hanya ikan yang diproses dengan termal atau masin yang betul.

Apophalosis (atau rossicotremosis) disebabkan oleh trematode Rossicotrema donica. Orang dan haiwan dijangkiti dengan memakan ikan yang berjangkit. Kebetulan hidup di usus kecil.

Memasak makanan termal yang betul adalah pencegahan penyakit..

Menangkap hinggap

Perch adalah salah satu sasaran memancing rekreasi yang paling popular. Di beberapa takungan, tangkapan hendap oleh nelayan amatur melebihi ukuran tangkapan komersial.

Burung hinggap adalah objek penangkapan yang menarik, kerana kurang takut akan kebisingan daripada ikan lain, ia dibezakan oleh ketamakan dan keberanian, ketika ditangkap, ia menawarkan ketahanan yang keras kepala, walaupun cepat letih.

Hinggap dapat ditangkap dengan umpan semula jadi dan buatan. Perch ditangkap menggunakan: batang apung, batang berputar, batang ini, trek, trolling, pancing terbang, bulatan dan umpan belaka. Kaedah penangkapan perch yang paling popular di kalangan pemancing adalah float rod dan spinning rod..

Untuk memancing apung untuk hinggap, batang dengan panjang 4 hingga 7 meter paling sering digunakan, tali pancing dengan diameter 0,08 mm dan nombor kail 16-18. Sebagai muncung yang digunakan: cacing, cacing darah, larva caddis dan belatung. Kadang-kadang ketika memancing hinggap, untuk memikatnya ke zon memancing, mereka menggunakan umpan, yang digunakan sebagai cacing darah. Hinggap ditangkap termasuk umpan hidup, yang digunakan sebagai suram atau verkhovka.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pemintalan untuk bertengger menjadi semakin popular. Untuk memancing bertengger, digunakan batang sepanjang 2,4 meter, aksi sederhana-cepat, dengan ujian hingga 12 gram.

Bergantung pada keadaan memancing, baik garis mono biasa dan tali anyaman dapat digunakan untuk menangkap hinggap. Semua jenis gewang berputar digunakan untuk menangkap hinggap: sudu berputar dan berayun, pelbagai wobblers, pelbagai jenis umpan silikon.

Spinner sangat berkesan untuk bass aktif pada musim panas dan awal musim gugur. Semasa memancing hinggap dengan gewang berputar, ukuran pemintal memainkan peranan penting, bertengger terkecil dapat ditangkap pada gewang berukuran 00 dan 0, umpan berputar No. 1 adalah ukuran yang paling universal, bertengger terbesar ditangkap dengan pemintal dengan ukuran 2 dan 3. Memancing pemintal yang paling biasa untuk hinggap adalah pemanduan yang perlahan dan stabil hampir ke dasar..

Baru-baru ini, penggunaan pelbagai wobblers menjadi semakin popular untuk memancing bertengger. Wobblers, seperti umpan berputar, paling berkesan ketika memancing hinggap aktif pada musim panas dan awal musim luruh. Ukuran wobblers yang paling sesuai untuk menangkap hinggap adalah dari 2.5 hingga 7 cm. Untuk memancing ikan, kedua wobblers terapung dan sink dan suspender dapat digunakan. Bentuk badan wobblers untuk memancing hinggap boleh sangat berbeza.

Hasil yang sangat baik ketika memancing hinggap dibawa dengan penggunaan umpan silikon: twister dan vibro-ekor. Penggunaannya sangat efektif pada musim gugur, ketika penangkapan ikan bertengger dilakukan di dasar pada kedalaman yang cukup besar. Semasa memancing hinggap dengan gewang silikon, pendawaian langkah paling kerap digunakan. Semasa memancing hinggap, hasil yang baik diperoleh dengan menggunakan pelantar jarak, terutama pada retraktor dan drop-shot. Hasil tangkapan yang baik dapat diperoleh dengan memancing dengan spinnerbait.

Di kawasan-kawasan di mana lapisan es yang stabil terbentuk di takungan pada musim sejuk, memancing hinggap dari ais sangat popular. Dalam memancing ais musim sejuk, hinggap adalah tangkapan nombor satu.

Pada musim sejuk, hinggap ditangkap dengan berbagai cara: dengan joran musim sejuk dengan jig, dengan pancing dengan umpan musim dingin dan dengan pengimbang. Gigitan terbaik di musim sejuk adalah pada hari-hari pertama setelah pembekuan, dan juga menjelang akhir musim sejuk semasa musim pra-pemijahan, pemancing memanggil musim ini sebagai ais pertama dan terakhir.

Memproses dan memasak

Daging bertengger, seperti semua ikan bertengger, mempunyai rasa yang baik. Berbanding dengan ikan sungai yang lain, hinggap ini mempunyai tulang yang sedikit. Daging perch dianggap sebagai produk makanan, 100 gram hanya mengandungi 82 kcal. Daging bertengger mengekalkan rasanya apabila dibekukan selama 3-4 bulan.

Sup ikan yang hebat dimasak dari hinggap, ikan dalam tin dan fillet disediakan, hinggap digoreng, dikeringkan, dibakar dan dihisap.

Pelbagai hidangan bertengger sangat popular di negara-negara Skandinavia dan Eropah Timur, termasuk Rusia. Di Finlandia, hinggap adalah hidangan nasional yang disebut kalakukko - pai bertengger dengan daging. Di Karelia, mereka menyiapkan hidangan kebangsaan yang disebut naparokko - sup yang dibuat dari kering. Di Itali, hinggap dengan anggur putih dianggap sebagai hidangan Krismas.

Ramai suri rumah tidak suka memasak hinggap kerana sirip dan duri yang berduri, serta kerana sisik kecil yang lebat yang sukar dibersihkan. Oleh kerana kesukaran yang berkaitan dengan membersihkan hinggap dari sisik, ada kaedah untuk menyiapkan hinggap dalam bentuk yang tidak dilubangi, sedangkan hanya organ dalaman yang dikeluarkan dari hinggap sebelum dimasak. Beberapa suri rumah, sebelum membersihkan tempat tidur, rendam dalam air mendidih selama beberapa saat, setelah itu sisiknya dipisahkan lebih mudah. Untuk mengelakkan tusukan dan luka dari sirip dan duri hinggap, disarankan untuk menggunakan sarung tangan getah ketika mengendalikan perch..

Perch adalah salah satu ikan terbaik untuk membuat sup ikan. Kedua-dua hinggap besar dan kecil menuju ke telinga. Untuk menyiapkan sup ikan dari hinggap kecil, mereka dihidupkan tanpa menghilangkan sisiknya, dibungkus dengan kain kasa, direbus untuk waktu yang lama, kemudian bertengger dibuang, dan ikan yang lebih besar dimasukkan ke dalam telinga. Tungku besar direbus di telinga dengan sedikit air, maka telinga lebih kaya dan harum. Anda boleh memasukkan pelbagai rempah, cendawan porcini segar, wain putih kering ke dalam sup bertengger.

Merokok panas adalah salah satu kaedah terbaik untuk memasak hinggap. Untuk merokok, lebih baik menggunakan oak, beech, alder, abu, apple atau ceri..

Tidak perlu menggunakan rempah ketika merokok bertengger. Waktu merokok bertengger tidak kurang dari dua jam. Bass salai tidak boleh disimpan lebih dari tiga hari. Kadang-kadang hinggap tidak merokok panas, tetapi apa yang disebut semi panas. Dengan merokok separuh panas, suhu asap adalah 50-60 darjah. Suhu merokok ini dicapai dengan menanggalkan penutup atas dari perokok. Perap waktu merokok dengan merokok separuh panas 12 jam.

Banyak pemancing menyiapkan hinggap. Burung hinggap itu bukan ikan berlemak, jadi untuk mencegah lemak mengalir turun dari ikan, hinggap digantung terbalik, lalu lemak tetap ada di dalam ikan.

Agar tidak jatuh sakit dengan diphyllobothriasis, anda perlu menggunakan kepekatan garam yang meningkat semasa mengasinkan perch.

Sebagai tambahan kepada kaedah memasak hinggap di atas, terdapat pelbagai jenis resipi untuk penyediaannya. Anda boleh membuat aspic dari hinggap, membuat potongan dari itu, bakar dalam kerajang atau di atas loyang di dalam ketuhar. Cubalah pelbagai resipi untuk memasak, bereksperimen dan anda tidak akan kecewa.

Hinggap

Kandungan artikel:

Perch berbeza dari susunan lain dalam struktur sirip punggung - ia terdiri daripada dua bahagian, di mana bahagian depannya berduri, dan bahagian belakang lebih lembut. Pada sebilangan individu, peleburan dua bahagian diperhatikan. Bagi sirip dubur, ia mengandungi satu hingga tiga jarum. Di ekor terdapat sejenis takik. Sirip pelvis biasanya berwarna kemerahan. Hinggapnya mempunyai gigi besar yang mengejutkan terletak di beberapa baris di mulut yang besar, beberapa individu juga mempunyai taring. Timbangan pemekat kulit yang padat dengan jalur gelap. Di belakang - rabung, ia terdiri daripada gigi atau tulang belakang. Penutup insang terdiri daripada takik kecil.

Berat ikan berbeza dari 450g hingga 3 kg, ketika berat ikan laut besar mencapai 15 kg. Ikannya panjangnya lebih dari satu meter, tetapi rata-rata sekitar 40 cm. Pemangsa besar, seperti berang-berang, bangau, bertengger berburu, termasuk manusia..

Warna hinggap berbeza bergantung pada spesiesnya, selalunya hijau-kuning dan kelabu-hijau. Ikan laut cenderung mempunyai warna merah. Mereka berwarna kuning atau kebiruan. Ikan laut dalam mempunyai mata yang besar.

Pada abad kesembilan belas dan kedua puluh, rentang hinggap ikan memiliki potensi besar untuk hidup, paling sering disebabkan oleh masuk ke badan air yang lain, hinggap muncul di badan air Sepanyol, China, New Zealand dan negara-negara lain. Ikan hinggap dianggap terbiasa di Lembangan Ebro, Sepanyol.

Spesies bertengger

Keluarga hinggap diwakili oleh lebih daripada 100 spesies. Di wilayah negara yang sebelumnya merupakan bagian dari Uni Soviet, beberapa jenis disajikan:

  • hinggap sungai - paling kerap dijumpai di semua badan air tawar;
  • hinggap kuning - ikan ini mempunyai sirip, ekor dan sisik kuning;
  • Balkhash hinggap - sirip punggung tanpa bintik gelap, dan orang dewasa tidak mempunyai garis menegak;
  • bass laut - semua jarum sirip mempunyai kelenjar racun.

Saiz perch

Ukuran hamparan sungai tidak boleh lebih dari 50 cm, beratnya 2 kg, tetapi beberapa spesies juga besar. Dalam badan air yang berbeza, ukuran hinggap mungkin berbeza. Ukuran rata-rata hinggap dewasa boleh mencapai 20 cm. Jangka hayat hinggap sungai boleh 20 tahun. Faktor-faktor seperti usia dan ukuran secara langsung bergantung pada badan air tertentu, di mana terdapat banyak tempat bertengger. Terdapat dua jenis ikan - ikan kecil - tumbuh perlahan, dikenali sebagai rumput bertengger dan besar - bertengger hidup di kedalaman, yang sudah pada usia empat dapat mencapai 100 gram, hidup di bahagian terbuka tasik.

Pembangkitan bertengger

Pemijahan bertengger paling kerap diperhatikan pada musim bunga, yang merupakan kitaran terpenting dalam hidup. Dalam tempoh ini, ikan bertengger tidak bertindak balas terhadap semua jenis umpan. Itulah sebabnya pemancing cuba membezakan antara kitaran hidup hinggap. Setelah ais mencair di takungan, ikan meninggalkan perkhemahan musim sejuk, setelah itu mereka berbondong-bondong masuk ke sekolah dan pergi ke perairan cetek. Dalam tempoh ini, terdapat timbunan ikan putih dengan ukuran berbeza di perairan cetek, bersiap untuk bertelur. Perch laut dalam sekarang sedang berburu - "zhor pra-melahirkan". Hinggap dapat ditangkap dengan umpan hidup. Zhor mengambil masa lebih kurang seminggu. Salah satu syarat pemijahan adalah suhu air dan udara.

Kitaran ini dalam jangka hayat bergantung secara langsung pada suhu air. Itulah sebabnya mustahil untuk menamakan bulan pemijahan dengan jelas. Sebaik sahaja suhu mencapai 8 darjah, gigitan berhenti berlaku..

Keadaan seterusnya adalah oksigen, dan ketepuannya di dalam air. Itulah sebabnya ketiadaan ais adalah prasyarat. Perairan dalam dan bertumpuk rumput, pilih tempat yang berbeza untuk pemijahan, sehingga waktu pemijahan berbeza-beza dengan ketara.

Habitat hinggap

Habitat hinggap di hampir semua badan air yang terletak di Hemisfera Utara. Untuk kehidupan yang selesa, mungkin diperlukan beberapa keadaan - arus yang lemah, kedalaman sederhana dan tumbuh-tumbuhan di bawah air. Hinggap boleh berbondong-bondong dan tinggal di tasik pada kedalaman hingga 150 m.

Di sempadan badan air yang besar, ikan dapat membentuk kawanan tempatan dan terbahagi kepada dua populasi besar. Ikan hidup paling kerap di badan air rata, seperti sungai, tasik, kolam atau takungan. Terdapat badan air di mana hinggap adalah satu-satunya jenis ikan.

Burung hinggap terutama terdapat di bahagian pesisir takungan, di mana terdapat banyak ganggang, dan sebagainya, atau di persekitaran rintangan buatan. Suhu yang tidak baik untuk pembiakan seseorang adalah air melebihi 32-33 ° C.

Gaya hidup bertingkat

Burung pemangsa sering boleh menjadi mangsa ikan pemangsa seperti ikan keli, pike atau burbot. Pada gilirannya, ia memakan ikan apa pun, jika hanya sesuai dengan ukurannya. Dan kerana hinggap memiliki mulut yang agak besar, hinggap di sungai dapat memakan ikan besar terutama tanpa kesulitan khusus. Ini juga memburu molting udang karang yang kehilangan cengkerang, telur, serangga air.

Hinggap itu menjalani gaya hidup yang agak aktif. Ikan mula memburu pada waktu pagi. Pada hari-hari yang cerah, ikan-ikan berdiri di vegetasi bawah air pekak, menghindari panas dan sinar matahari, dan menyerang mangsanya. Musim panas bass sungai bergantung kepada kekurangan makanan. Pada musim sejuk, hinggap mencapai kedalaman 50 meter. Sungai dan kolam mesti mempunyai lapisan air yang belum dibekukan agar ikan dapat berenang. Lubang diperlukan untuk memastikan hinggap hidup.

Perch adalah ikan yang sangat rakus. Sekiranya seekor hinggap melihat sekumpulan ikan besar, dia tidak menelan yang pertama, menelan yang kedua, ketiga, keempat, dan seterusnya. Kadang-kadang perut bertengger benar-benar tersumbat, dan ikan kecil keluar dari mulut. Adalah dipercayai bahawa kerosakan besar pada hinggap disebabkan oleh pike. Tetapi hinggap berusaha untuk tidak membuahkan hasil, sering kali menjadikan permainan terbalik. Ikan menghormati air yang sejuk, dan tidak menganggapnya boleh berenang di permukaan takungan, tetapi jika ikan muncul, hinggap naik tanpa ragu dari kedalaman.

Pemijahan bertengger dilakukan di selatan negara pada bulan April, dan di utara pada bulan Mei, selalunya kitaran dapat ditunda dan beberapa spesies dijumpai bahkan pada bulan Jun.

Kitaran hidup

Pada musim bunga, perch dapat dimakan dari akhir bulan Mac hingga awal April. Berpandukan ini, mereka terbiasa memanggil dua titik - pra-kelahiran dan pasca-kelahiran. Dalam kes pertama, zhor bermula lama sebelum ais mencair. Hinggap makan sebelum bertelur. Biasanya, pada awal pemijahan, takungan kehilangan aisnya. Biasanya memancing dalam tempoh ini berlaku dengan peralatan musim sejuk. Permulaan zhora kedua biasanya berlaku pada akhir bulan Mei. Dalam tempoh ini, pemijahan ikan kecil berakhir. Dan tempoh pemulihan ikan sangat cepat..

Pada musim panas, selera makan berkurang dengan ketara. Sekarang tidak ada keperluan makanan berbanding dengan masa pra-melahirkan. Pada musim panas, tidak ada zhor di tempat bertengger, seperti halnya pike..

Pada musim luruh, ketika musim sejuk semakin hampir, selera ikan meningkat. Kegiatan ikan meningkat, ini dibenarkan oleh fakta bahawa ikan perlu mengumpulkan lemak dalam tempoh yang sukar. Hujan musim luruh bermula pada akhir bulan September, ketika suhu air turun di bawah 10 darjah..

Pada akhir musim luruh, ais mula terbentuk di takungan. Pada musim sejuk, mereka mula memancing terutama pada awal November. Zhor musim sejuk bertengger secara langsung bergantung pada ketenangan takungan, kerana hanya ketika ombak berhenti berjalan, es memenuhi seluruh permukaan tasik, ikan mulai berjalan di perairan cetek, dan mendekati jarak yang dapat dicapai oleh nelayan. Ketika fros semakin meningkat, ikan tenggelam ke dalam, yang bermaksud hanya satu perkara - musim sejuk zhor bertengger sampai pada kesimpulan logiknya.

Makan makanan

Goreng goreng memakan zooplankton, bergantung pada usia, mula memakan organisma bentik, kemudian memburu ikan muda. Ikan itu memakan goreng pada tahun kedua kehidupan. Cara memberi makan ikan adalah ciri khas pemangsa fakultatif. Bergantung pada tasik, makanan ikan pada usia yang sama mungkin berbeza kerana perbezaan komposisi makanan. Sebilangan besar ikan memakan ikan bertubuh sempit. Lebih kerap, stickleback, minnow, roach, dan juga tulka menjadi mangsa hinggap. Ikan bertengger adalah penyokong kanibalisme, kadang-kadang ikan dewasa memakan ikan muda. Hinggap memakan larva serangga, katak dan udang karang. Tempat bertengger yang paling baik adalah pada musim panas dan musim luruh, ikan aktif memberi makan, bersiap untuk musim sejuk.

Alga, potongan kulit kayu, dan batu kecil sering dijumpai di perut hinggap. Telah diketahui bahawa ikan menelannya secara tidak sengaja, bersama dengan organisme bentik, ikan, udang karang dan larva, tetapi ada versi yang memberitahu kita bahawa benda-benda kecil ini diperlukan untuk bertengger sebagai enzim pencernaan..

Dengan kelaparan yang berpanjangan, ikan bertengger dengan cepat menurunkan berat badan, dan kemudian mati lebih awal daripada pemangsa lain, seperti ikan keli atau pike.

Kaedah memancing bertengger

Sebaik sahaja takungan ditutup dengan ais, gigitan hinggap disenaraikan sebagai yang paling aktif. Ia berlaku ketika ais masih sangat nipis. Oleh kerana kawanan ikan bergaris belum berdiri di tempat-tempat tertentu, gigitan hinggap dilakukan di seluruh kawasan takungan. Pertama sekali, keseluruhan pesawat diperiksa, kerana ikan dapat berhenti di mana sahaja.

Ada beberapa cara untuk menangkap hinggap di musim sejuk, seperti: pengeboran dengan zigzag, menggunakan sampul surat yang sama, meletakkan batang pancing umpan hidup, pengeras suara ais, dan penyelidikan oleh sekumpulan. Setiap kaedah adalah pertolongan yang sangat penting dalam mencari perch di kedalaman dan di takungan kecil..

Alat memancing hinggap boleh berupa marmyshka dengan muncung, rewinder, hinggap hinggap, batang umpan umpan, umpan sudu. Dengan mengatasi jig di hinggap, semuanya jelas, cacing darah ditanam pada yang pertama, yang kedua berfungsi tanpa lampiran, memprovokasi dan memikat hinggap. Tackle mengatasi - berat keseimbangan, sudu, amphipod, umpan silikon, lalat, jangkrik.

Di tempat tinggal ikan di musim panas, nelayan berjaya menangkapnya dengan batang berputar pada sudu besar untuk bertengger. Gewang dibawa ke lapisan bawah, berhampiran batu, koryak dan sebagainya. Sampel seterusnya dibuat lebih dekat ke kawanan ikan yang ditangkap dan memantau pergerakannya.

Pada arus lemah atau takungan di mana air berada dalam keadaan tenang, musim panas bertengger memancing dengan sudu musim sejuk di saluran air dari kapal motor. Pada musim panas, anda boleh memancing dengan jig dengan batang panjang.

Topografi bawah sangat penting. Biasanya ikan berada di lapisan bawah takungan, oleh itu, dipandu oleh alat pengukur kedalaman, anda dapat mengesan kedalaman muncung, yang dipegang, bergantung pada perendamannya, pada jarak 20 sentimeter dari dasar. Kadang kala hinggap dijumpai di lapisan atas takungan, misalnya, mereka ditangkap ketika memburu goreng.

Umpan bertengger

Umpan bertali - cacing darah - adalah umpan biasa untuk memancing musim sejuk. Kedua-dua pemangsa dan "orang awam" memujinya. Zhivets - goreng, yang dituai dari musim luruh, akan menjadi umpan terbaik untuk hinggap. Rewinder juga umpan yang baik. Jig pelbagai jenis yang dapat menarik perhatian ikan seperti hinggap - syaitan, jentolak, uralka, kambing, nimfa, kobra.

Pinggan mangkuk

Panggang yang dibakar dalam kerajang - pencinta hidangan ikan akan menghargai hingar sungai yang dibakar dengan foil, bahkan seorang suri rumah yang tidak berpengalaman dapat menangani masakan.

Peri dengan kentang di dalam ketuhar - ikan dibakar di dalam ketuhar bersama kentang, bawang, cendawan, krim masam dan rempah.

Bass laut goreng dalam adunan - ikan digoreng dalam adunan hingga kekuningan, kemudian disajikan dengan sos secukup rasa.

Bass laut dengan sayur - ikan dipotong kecil dan direbus dengan tomato dan bawang.

Sup ikan bakar di atas api - sup ikan adalah hidangan kebangsaan. Merupakan bahagian penting dalam rekreasi luar.

Tongkat ikan dengan sos panas - kepingan ikan dilapisi roti dan digoreng dalam minyak.

Bass laut dengan sos lemon - daging bass laut cukup lembut dan aromatik, sedangkan bass laut goreng dalam sos lemon adalah makanan istimewa.

Kandungan kalori hinggap

Bass laut adalah subdera perkyoids. Kandungan kalori perch hanya 80 kkal per 10 gram.

Komposisi bertengger

Sebagai tambahan kepada rasa yang ada, ikan mempunyai banyak khasiat yang berguna. Hinggap mengandungi vitamin kumpulan B, D, A, PP. Sebilangan besar minyak ikan, serta asid Omega-3.

Sedang memasak

Perasa secukupnya adalah di hadapan semua ikan. Terdapat berjuta-juta resipi untuk memasak. Rebus, rebus, bakar dengan sayur-sayuran. Bass laut di Jepun adalah ramuan utama dalam penyediaan sushi, sup. Perch mempunyai rasa yang paling hebat dalam bentuk asin atau asap.

Ikan hinggap: ciri, jenis, penangkapan ikan dan pembiakan

Perch adalah ikan sungai atau laut, di mana tingkah laku berubah bergantung pada musim. Pada usia yang berbeza, hinggap memakan pelbagai jenis makanan, dimulai dengan goreng pada usia dini, diakhiri dengan ikan yang lebih besar yang diletakkan di dalam mulut. Pembiakan hinggap sendiri dibenarkan untuk memperoleh keuntungan yang baik ketika menjual ikan hidup. Artikel ini membincangkan ciri-ciri tingkah laku, proses pemijahan, habitat ikan dan proses penangkapan ikan.

Data luaran

Ciri khas perwakilan pesanan ini adalah struktur unik sirip punggung: ia terdiri daripada bahagian belakang spiny anterior dan lembut. Beberapa spesies mempunyai sirip yang menyatu. Sirip dubur mengandungi 1 hingga 3 jarum tegar, dan sirip ekor mempunyai takik. Hampir semua hinggap mempunyai sirip ventral berwarna merah atau merah jambu..

Hinggap mempunyai gigi besar yang disusun dalam beberapa baris di mulut yang besar, dan beberapa spesies mempunyai taring. Timbangan kecil terletak di kulit, terdapat jalur gelap melintang yang ketara. Di pinggir posterior, batang gigi atau duri kecil. Pada operculum terdapat takik kecil.

Berat rata-rata hinggap bervariasi dari 400 gram hingga 3 kilogram, dan raksasa laut mencapai 14 kilogram. Panjang ikan selalunya tidak melebihi 30-45 sentimeter, tetapi dijumpai individu dengan badan lebih dari 1 meter. Dalam keadaan semula jadi, ikan ini diburu oleh ikan pemangsa, berang-berang, bangau dan manusia..

Bergantung pada varietas, hinggap berwarna hijau kehijauan-kuning atau kelabu-hijau. Wakil laut dibezakan dengan warna merah jambu atau merah. Kadang-kadang, individu dengan warna kebiruan atau kekuningan muncul. Spesies laut dalam mempunyai mata yang besar - ini adalah ciri khas mereka.

Habitat dan taburan

Hinggap boleh hidup di tempat yang berbeza, bergantung pada takungan tempat tinggal ikan. Sepanjang hayatnya, ikan tinggal di bahagian bawah di rumput kecil, berhampiran dengan penghalang buatan atau semula jadi. Sejak sekian lama, pemangsa tinggal di dasar sungai dengan bekalan makanan yang banyak. Sekolah bertingkat kecil berada di peti besi di tempat-tempat di mana kedalamannya meningkat dengan mendadak.

Perch tidak suka tempat dengan arus cepat, jeram dan tebing pasir. Di takungan dengan air yang bertakung, kolam, danau, ikan dengan ukuran yang sama disimpan di sekolah, yang terletak berhampiran dengan tumbuh-tumbuhan. Pergi ke tebing pasir untuk makan goreng atau invertebrata kecil.

Habitat hinggap juga dipengaruhi oleh musim. Pada awal musim luruh, ketika air menjadi lebih sejuk, sekolah-sekolah perchy fry bersembunyi ke kedalaman lereng bawah, di tempat-tempat seperti itu tumbuh-tumbuhan rendah, di mana ikan-ikan ikan mas bersembunyi - ini adalah pangkalan makanan bagi pemangsa. Semasa makan goreng, hinggap direkrut dengan simpanan lemak yang diperlukan untuk musim sejuk.

Gaya hidup bertingkat

Burung hinggap adalah ikan yang unik dengan ciri-ciri tingkah laku pelik yang menampakkan diri mereka berbeza dalam jangka masa yang berbeza. Gaya hidup merangkumi proses pembiakan, diet.

Sifat tingkah laku

Pada masa yang berlainan dalam setahun, hinggap berperilaku berbeza, bergantung pada pergerakan sekolah ikan kecil melintasi takungan.

Pada musim bunga

Setelah berkembang biak, hinggap terus tinggal di teluk dangkal yang berfungsi sebagai tempat bertelur. Ini disebabkan oleh fakta bahawa sekolah ikan putih yang bertelur akan memasuki tempat yang sama. Untuk hinggap, ini adalah masa yang tepat untuk pulih selepas bertelur. Berkembang biak hingga Mei, selepas itu mereka berkumpul di kawanan dan meninggalkan kawasan yang dipanaskan cetek.

Musim panas

Selepas akhir pemijahan, ikan pergi ke kawasan dengan arus perlahan dan banyak wilayah, sesuai untuk penyergapan untuk mangsa masa depan. Mereka lebih suka bersembunyi di kawasan relief bawah yang berdekatan dengan celah, di tempat-tempat yang rapuh. Dalam keadaan panas yang melampau, ikan bersembunyi di dermaga kapal, di bawah penyangga jambatan, tebing menggantung, bentangan jambatan, buluh condong.

Individu besar bertengger tinggal di tempat yang lebih tidak dapat diakses, memberi keutamaan kepada lubang dalam dengan kolam bawah yang tidak rata. Di badan air yang besar, ikan terletak di ketinggian yang menonjol di bawahnya, sekumpulan batu besar, alang-alang buluh dan teratai.

Pada musim luruh

Pada awal musim luruh, ikan putih menyimpang ke sekolah, bergerak dari garis pantai ke kedalaman takungan. Burung hinggap mengikuti ikan yang bertolak. Apabila suhu udara turun, semua ikan turun - lapisan yang lebih dalam lebih panas. Apabila hinggap dipindahkan ke lapisan-lapisan ini, ia akan tetap berada di sana dan lebih jauh.

Pada musim sejuk

Dengan bermulanya musim sejuk, pada kedalaman dangkal, tanaman mati mulai terurai, kerana kandungan oksigen di dalam air berkurang. Keadaan seperti itu tidak menakutkan hinggap; hanya kadang-kadang meninggalkan tempat-tempat "berhenti" pada kedalaman. Semua proses penting melambatkan, dan jumlah makanan di tempat musim sejuk tidak memaksa ikan untuk aktif. Dalam tempoh ini, hinggap harus berhati-hati terhadap pemangsa lain yang lebih serius..

Hanya semasa musim luruh mencair, hinggap makan biasanya kembali dan berenang di kawasan perairan takungan. Kawanan bertengger menghampiri muara sungai cair, sungai membawa oksigen penting di perairan mereka.

Pembiakan

Perch mencapai kematangan seksual pada usia 2-4, lelaki matang lebih awal daripada wanita. Pemangsa berkembang biak pada akhir April, pada awal Mei, ketika air memanaskan hingga 7-15 darjah. Suhu air memainkan peranan besar dalam pemijahan hinggap, kerana dalam keadaan yang tidak tepat, ia tidak akan dapat bertelur.

Ikan bertelur di bahagian bawah takungan, dan tumbuh-tumbuhan lain. Ukuran telur tidak lebih dari 4 milimeter. Ikan boleh membuat beberapa cengkeraman sekaligus di tempat yang berbeza. Proses pemijahan berlangsung beberapa minggu, setahun sekali.

Apabila goreng menetas dari telur, makanan mereka terdiri daripada plankton. Seiring bertambahnya usia, mereka mulai memakan penduduk takungan invertebrata kecil, kemudian ikan kecil, termasuk rakan.

Diet

Dasar diet hinggap adalah ikan kecil, yang tidak melebihi 6-8, kadang-kadang berukuran 12 sentimeter. Semasa tempoh pencairan salji, pemangsa hanya memakan cacing dan beberapa jenis alga. Pada musim panas, dia banyak memburu ikan. Lebih suka makan udang karang dan krustasea kecil dan invertebrata. Hinggap makan ikan yang tinggal berhampiran tumbuh-tumbuhan di perairan terbuka.

Mereka sering memakan roach dan ikan bersaiz sederhana dari keluarga ikan mas di bawah usia satu setengah tahun, kerana selama ini ia kurang tangkas dan berenang perlahan, yang menjadikannya mudah menjadi mangsa. Diet hinggap juga termasuk jenis ikan lain yang tinggal di sebelahnya, mereka makan:

  • char;
  • minnow;
  • ikan putih;
  • gudgeon.

Hinggap sangat rakus dan bodoh, memakan begitu banyak sehingga ekor ikan keluar dari kerongkongnya yang tidak masuk ke dalam perut. Kerana kekenyangan dan keperakan ini, hinggap sering menderita, membangkitkan cinta banyak nelayan, kerana gigitannya terjadi sepanjang tahun. Selama sepuluh bulan dalam setahun dia memakan semua yang bergerak.

Musuh

Perch adalah ikan pemangsa, tetapi ia juga mempunyai banyak musuh, dan kebijaksanaannya dijelaskan oleh pembiakannya yang besar. Beberapa ikan pemangsa, seperti burbot dan pike hinggap, sama sekali tidak merendahkan hinggap segar, dan pike dan lele kadang-kadang memberi makan secara eksklusif pada jenis ikan ini. Ini disebabkan oleh kelalaian dan kelambatan bertengger, dan bahkan duri tajamnya tidak dapat menakutkan tombak dengan rahang yang digenggam atau ikan keli. Terdapat banyak hinggap, dan ini memudahkan dan cepat ditangkap..

Sebagai tambahan kepada pemangsa, bertengger banyak menderita burung air, yang memusnahkan telur dan goreng. Loach dan bobbin juga memakan kaviar bertengger. Kadang-kadang, kerana kerakusannya, seorang pemangsa, mengejar mangsanya dengan kelajuan tinggi, tergelincir ke dalam lubang ikan bukan pemangsa yang sempit, tersekat dan mati kelaparan. Bahkan bobbin biasa boleh menyebabkan suntikan maut di mulut hinggap dengan pantas menggunakan sirip punggungnya..

Banyak bertengger ditangkap oleh nelayan menggunakan pancing dan alat lain. Semua kerugian ini dilindungi oleh fakta bahawa ikan membiak dengan cepat.

Penyakit dan parasit

Banyak penyakit hinggap dikaitkan dengan parasit. Pada dasarnya, hinggap dipenuhi dengan protozoa yang boleh merosakkan insang, kulit, usus, dll. Penyakit parasit ditentukan oleh sebilangan besar, tetapi bahaya bagi manusia hanya apophallosis dan diphyllobothriasis. Parasit di hinggap dimanifestasikan pada manusia ketika mereka memakan ikan mentah atau produk asap yang tidak betul.

Diphyllobothriasis disebabkan oleh cacing pita, apophallosis oleh trematode. Penyakit hinggap spesifik adalah hepaticolesis, yang progresif kerana nematoda menetap di hati ikan. Ini mengancam dengan keradangan hati dan pundi hempedu, yang seterusnya menyebabkan keracunan umum pada tubuh ikan.

Trypanosoma sering dijumpai - penyakit yang hidup di badan air yang terletak berhampiran lembangan Baikal. Penyakit ini disertai oleh gejala seperti kehilangan reaksi dan koordinasi, pasif. Ketika dijangkiti virus, hinggap mulai bergerak "spiral" di dalam air dan naik ke permukaan, dan kemudian tenggelam ke dasar, di mana akhirnya ikan mati. Penyakit ini tidak berbahaya bagi manusia..

Spesies bertengger

Keluarga hinggap diwakili oleh lebih dari 100 spesies, dan disatukan menjadi 9 genera. Di wilayah negara-negara yang sebelumnya menjadi sebahagian daripada Kesatuan Soviet, 4 jenis diketahui.

Sungai

Hinggap air tawar yang tinggal di kawasan pesisir jarang beratnya melebihi 250 gram. Perch, yang tinggal di kawasan perairan sungai, tasik, muara, tumbuh hingga 2.5 kilogram. Panjang hingar sungai berbeza antara 20-25 sentimeter, kadang-kadang lebih.

Hinggap sungai diedarkan ke seluruh bahagian benua Eropah. Di sebelah timur, kawasan habitatnya mencapai Siberia. Perch tidak memilih keadaan pembiakan.

Kuning

Ikannya dari luar sangat mirip dengan kerabatnya di Eropah, hinggap yang biasa. Hanya hinggap kuning yang mempunyai warna kekuningan dan ukurannya lebih besar. Tubuh ikan diratakan di sisi, mempunyai bentuk memanjang, bujur dalam keratan rentas. Punggung sedikit berlekuk, kepala kecil, mulut besar dan mata kecil.

Perch kuning adalah pemangsa kecil, dengan berat rata-rata 100-500 gram, panjang badan sekitar 10-25 sentimeter. Ikan ini suka ikan sejuk yang menghuni sebahagian besar perairan Amerika Utara dan Tengah..

Balkhash

Hinggap mempunyai badan memanjang dan sempit yang ditutup dengan timbangan besar. Warna badan berwarna kelabu gelap dan hampir gelap, bergantung pada tempat tinggal ikan. Banyak individu dari spesies pesisir dan remaja pelagik telah menyatakan jalur gelap kabur melintang.

Panjang hinggap Balkhash mencapai 50 sentimeter panjangnya, dan beratnya ialah 1.5-2 kilogram. Beratnya kira-kira 2.2 kilogram. Ramai individu tidak melebihi 700 gram.

Kawasan penyebaran hinggap adalah tasik Balkhash-Alakol, lembangan sungai atau sungai Semirechye yang lain. Mereka ditemukan di sungai cepat jenis semi-gunung, di kolam yang sangat ditumbuhi, sungai rata, dan takungan.

Nautikal

Bass laut adalah ikan pemangsa yang hidup pada kedalaman hingga 3 ribu meter. Milik genus Scorpionaceae. Secara lahiriah, ikan laut mirip dengan hinggap sungai, tetapi ia mempunyai perbezaan dalam struktur dalaman, dan tergolong dalam keluarga dan susunan ikan bersirip berduri yang berbeza. Terdapat bass laut dengan warna merah terang, monokromatik, merah jambu, berjalur.

Bass laut mempunyai mata yang menonjol. Mereka memakan krustasea kecil dan ikan, invertebrata.

Habitat bass laut luas. Mereka tinggal di kawasan pasang surut dan dalam. Ditemui di Lautan Atlantik, perairan utara Lautan Pasifik, di luar pantai Ireland, di perairan utara England, Scotland, di pantai Amerika Utara, Greenland.

Menangkap hinggap

Mereka mencari hinggap di mana terdapat goreng, iaitu berhampiran zon pesisir. Tempat kegemaran ikan pemangsa adalah anak sungai yang ditumbuhi alang-alang dan lumpur, di mana hinggap sering menyerang mangsa. Ikan yang lebih besar lebih suka memburu di berbagai raguan atau tempat di mana terdapat tanggul batu. Di sungai boleh mengambil kedudukan berhampiran struktur jambatan.

Burung hinggap memakan apa sahaja yang bergerak dan diletakkan di mulut, bergantung pada musim. Hinggap kecil memakan zooplankton. Ketika dia semakin tua, dia memburu untuk menggoreng, sama sekali tidak menentang memakan pelbagai haiwan kecil: krustasea kecil, lintah, larva, cacing. Diet ini juga termasuk katak kecil dan udang karang. Oleh itu, disarankan untuk memilih umpan sesuai dengan makanan pilihan hinggap..

Pada cuaca panas, hinggap lebih aktif pada waktu pagi dan petang, dan pada waktu petang ia bersembunyi di tempat teduh.

Telah diketahui bahawa sifat tingkah laku ikan berubah dengan musim. Hasil memancing yang baik bergantung pada pancing yang dipilih, tempat memancing, gewang. Dengan pendekatan yang tepat, walaupun dalam keadaan yang paling tidak baik, kemungkinan hasil tangkapan yang sangat baik adalah tinggi..

Musim panas

Pada awal musim panas, di banyak sungai, berkesan menangkap seekor pemangsa di tempat-tempat dengan dasar yang dihiasi dengan batu cangkang. Hinggap di kawasan ini sepanjang bulan, dan memberi makan secara aktif sepanjang hari dengan rehat pendek..

Perch terperangkap dengan masalah berikut:

  • tali pengali;
  • perompak;
  • pengimbang (pada musim sejuk);
  • zakidushku;
  • jig;
  • sudu;
  • pelincir;
  • half-donk atau "trak";
  • donk klasik;
  • gusi.

Umpan perch terbaik di musim panas adalah twister, getah yang boleh dimakan. Yang kurang biasa digunakan adalah tahi atau cacing tanah, belatung, cacing darah, lalat caddis, larva serangga lain. Hinggap besar ditangkap pada musim panas dengan lintah atau umpan hidup. Rata-rata pemangsa menyerang umpan dengan senang hati.

Sangat menarik untuk menangkap hinggap dengan umpan hidup dengan dasar yang mengalir - cara memancing yang dinamis, dengan bantuan yang mana mereka dengan cepat dan cekap menangkap kawasan pencarian dan mencari ikan yang aktif. Daripada keldai, batang terbang tanpa atau dengan pelampung tidak akan kurang berkesan. Dengan batang terbang, lebih mudah memancing di kawasan yang terlalu banyak, kerana umpan dilemparkan ke tingkap di antara tumbuh-tumbuhan. Anda tidak perlu menunggu momen cangkuk untuk masa yang sangat lama.

Di cangkuk, ikan akan menentang dengan kuat, cuba melarikan diri ke dalam ganggang dan menjerat alat di sana. Oleh kerana itu, tidak digalakkan menggunakan garis yang terlalu nipis. Memancing hinggap dengan batang apungan melibatkan perburuan dari pantai atau perahu. Berbeza dengan keldai, dengan kaedah ini, para nelayan sangat senang mengambil ikan yang keras kepala.

Pada musim sejuk

Apabila cuaca sejuk masuk, sebaik sahaja ais terbentuk di permukaan air, masa khas bermula untuk pemancing - memancing untuk musim sejuk. Gigitan terbaik diperhatikan dalam tempoh "ais pertama". Semua umpan memancing ais berkesan pada masa ini. Selanjutnya, aktiviti hinggap berkurangan dengan ketara.

Lebih sukar untuk mencari pemangsa di padang gurun, apalagi, untuk membujuknya menggigit. Tetapi pada akhir musim sejuk, pada ais terakhir, hinggap itu kembali diaktifkan. Umpan yang paling berkesan dalam tempoh ini adalah jig.

Pada musim bunga

Ketika hari-hari hangat pertama tiba, dalam tempoh membebaskan air dari ais, para nelayan pergi untuk menangkap hinggap. Memancing pada musim bunga dibahagikan kepada beberapa tempoh: sebelum bertelur dan selepas pembiakan. Mereka berbeza secara signifikan bukan hanya dalam tingkah laku ikan, tetapi juga dalam kaedah memancing..

Memancing hinggap sebelum bertelur dianggap proses yang sukar, kerana hinggap sangat pasif setelah musim sejuk dan bersiap untuk bertelur. Ikan itu melekat pada lapisan semula jadi, tidak mengejar mangsa dan masih dalam beberapa animasi yang digantung. Microjig atau mengatasi bawah membantunya mengaduk.

Memancing mikro untuk bertengger pada awal musim semi adalah tugas yang bertanggungjawab, nelayan harus selalu memilih gewang dan animasinya. Awal musim bunga adalah tempoh ketika ikan berkelakuan murung.

Adalah lebih baik untuk memberi keutamaan kepada pelbagai cacing silikon kecil dan slug yang tidak mempunyai permainan mereka sendiri. Gigitan hinggap pada bulan Mac lambat dan lembut, pemangsa, sebagai peraturan, digantung pada pancing. Merasa berat, anda perlu menunggu beberapa saat, selepas itu pendek, senang dipancing. Ikan itu tahan dengan lemah, kerana mudah untuk mengeluarkannya walaupun pada garis tipis.

Tali bawah menunjukkan hasil yang sangat baik pada musim bunga. Perkara utama adalah memilih tempat yang tepat di mana kepekatan hinggap akan tinggi. Dari umpan, disarankan untuk memilih sekumpulan cacing tahi atau cacing darah biasa.

Pada awal April, ikan bertelur - hinggap berhenti memberi makan dan terlibat dalam masalah pembiakan. Proses pemijahan berlangsung selama 2-3 minggu, kemudian ikan bertaburan di sekitar takungan dan kembali memberi makan secara aktif.

Setelah bertelur, memancing hinggap menjadi lebih seronok, ikan mula dimakan. Air sudah menghangat, dan pemangsa mula memburu ikan kecil. Bertengger semakin kerap berenang ke permukaan. Pada akhir musim bunga, ikan ditangkap tidak hanya dengan mikrojig, tetapi juga dengan penggunaan senduk pemutar, gulungan, pengayun mikro yang dimuat di depan. Umpan permukaan secara beransur-ansur mula memberikan hasil, terutama dalam cuaca panas dan tanpa angin yang stabil.

Burung hantu ditangkap di batang pelampung pada bulan Mei, ketika ikan mendekati zon pesisir dan mulai tertarik dengan umpan binatang. Umpan terbaik dianggap sebagai cacing dan belatung, cacing darah, twister. Memancing peralatan bawah dilakukan di tempat dengan kedalaman sederhana dan besar. Pada bulan Mei, individu besar sering dijumpai di kawasan seperti itu, yang belum tersebar di takungan setelah bertelur..

Pada musim luruh

Pada bulan September, dengan penyejukan air secara beransur-ansur, hinggap itu mereda ke dalam. Sekarang ia menghampiri permukaan air lebih jarang, dan secara beransur-ansur meninggalkan celah. Dalam tempoh ini, mereka mencarinya di kawasan yang lebih dalam. Musim luruh dianggap masa terbaik untuk menangkap ikan pemangsa yang besar.

Pada musim luruh, terdapat beberapa keistimewaan menangkap ikan bertengger:

  • Mereka mencari pemangsa pada kedalaman dua meter. Banyak ikan dengan saiz yang berbeza dapat ditumpukan di satu tempat.
  • Pemangsa berjalur tetap aktif sepanjang hari. Sebaiknya jangan menjimatkan ukuran umpan.
  • Memancing hinggap di musim luruh dengan jig rig dianggap sebagai salah satu kaedah terbaik dan berkesan. Dengan sentuhan sejuk, mereka secara beransur-ansur menjauh dari mikrojig dan beralih ke pelantar cahaya atau pelbagai jarak.
  • Keutamaan diberikan kepada tali pengalih - ini adalah kaedah mematikan yang membolehkan anda memancing dalam pelbagai keadaan. Pada masa yang sama, pemangsa boleh menggigit katak dan cacing silikon kecil yang dicadangkan.
  • Selain gewang berputar, gigitan hinggap dengan sempurna pada cacing dan umpan hidup. Seperti pada musim panas, beberapa nelayan berpengalaman menggunakan kereta bawah tanah. Penggunaan kaedah mengatasi sungai ini sangat berkesan. Masa terbaik untuk menerapkannya adalah saat dari kejatuhan ganggang ke bawah hingga sangat beku..

Pada musim luruh, memancing hinggap dengan goreng dapat membawa gigitan dan spesimen piala. Agar ikan dapat mematuk umpan yang dicadangkan, ambil umpan hidup yang besar. Sangat bagus untuk menggunakan ikan mas roach dan krusian. Tetapi dengan memancing seperti itu, gigitan pike mungkin dilakukan, dan disarankan untuk menambahkan tali fluorokarbon ke rig.

Pada akhir musim gugur, hinggap dikelompokkan menjadi kawanan besar, menjadi di kawasan dalam berhampiran lubang musim sejuk, di tempat pembuangan saluran, parit. Pada bulan November, lebih baik memancing bertengger di batang pemintal. Sepanjang perjalanan, pemangsa ditangkap semasa jig memancing zander. Pada bulan November ikan tidak aktif seperti pada bulan September dan Oktober. Semasa pemanasan atau cuaca cerah yang berpanjangan, ia mungkin aktif, tetapi ini tidak bertahan lama.

Pembiakan dan penanaman

Dipercayai bahawa peternakan bertingkat berguna untuk ikan lain yang tinggal di kolam, misalnya, tench, roach, crucian carp, rudd, roach. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kadang-kadang ikan terdapat di kolam, seperti ikan kecil, arang dan spesies kecil lain, yang cenderung memusnahkan telur ikan lain, yang memperlambat proses pembiakan. Ini betul-betul berlaku apabila anda perlu menambahkan hinggap. Setelah melancarkan sekitar 40-50 hingar ke kolam, dia akan mulai membasmi parasit ini.

Tetapi anda perlu menolong hinggap di tempat duduk, kerana ada kemungkinan char dan minnow tidak akan memakan semua kaviar. Untuk ini, pada malam bertelur, cabang pohon cemara atau pokok lain diletakkan di dekat pantai, di mana ikan akan bertelur di atasnya. Rantingnya dipagari dengan jaring halus sehingga perosak tidak dapat sampai ke sana..

Sama pentingnya untuk mematuhi syarat-syarat untuk kualiti air di kolam, karena hinggap tidak suka tinggal di kolam yang terlalu keruh, yang hampir sepenuhnya membeku ke dasar. Ia diperlukan untuk memberi ikan kedalaman, membuat lubang es pada musim sejuk - sehingga ikan tidak akan tercekik akibat kekurangan oksigen dan gas yang dikeluarkan oleh alga. Untuk mengurangkan jumlah hinggap, kaedah terbalik digunakan, menyingkirkan dahan cemara dengan kaviar dari kolam.

Burung hinggap adalah musuh ikan mas yang berbahaya, kerana memakan semua kaviarnya dan tidak merendahkan keturunan muda. Sekiranya anda terlibat dalam pembiakan ikan mas, maka pada mulanya mereka memikirkan apakah ada baiknya meluncurkan hinggap ke kolam atau tidak dan dalam jumlah berapa. Juga, mereka sangat berhati-hati untuk melancarkan perch ketika membiakkan bau, air atas, ikan trout.

Pembiakan hinggap di kolam rumah mempunyai kelebihannya:

  • Dengan hasil yang berjaya, anda akan dapat keuntungan kewangan yang baik ketika menjual ikan yang ditangkap.
  • Burung hinggap memiliki warna terang, karena terlihat di kolam - ini memungkinkan untuk memerhatikan ikan dan "bersantai".

Pembiakan dan pembesaran hinggap adalah peristiwa yang menggoda.

Fakta menarik

Terdapat banyak fakta menarik yang berkaitan dengan ikan pemangsa. Sebagai contoh, jika anda bertanya kepada seorang nelayan, jenis ikan apa yang membawa hasil tangkapan yang paling stabil, jawapannya akan jelas - bertengger. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa ikan itu sangat rakus dan makan semuanya berturut-turut, ia juga berjudi, dan kadang-kadang, dalam mengejar mangsa, anak muda bahkan dilempar ke darat.

  • Pada akhir abad ke-20, orang Rusia lebih suka menikmati makanan laut kegemaran mereka, yang disebut "sayap Soviet" - hirisan asap panas. Oleh kerana kelebihan bencana hasil tangkapan tahunan yang dibenarkan, penangkapan ikan dibatasi dengan ketara, dan ikan laut menjadi makanan istimewa.
  • Humpback besar mungkin sukar ditangkap: tidak seperti saudara kecilnya, ia tetap sejauh mungkin, hidup pada kedalaman yang cukup besar.
  • Telah diketahui bahawa ikan viviparous menghasilkan anak yang sangat sedikit, tetapi hinggap mempunyai produktiviti yang tinggi - sekitar 2 juta goreng dihasilkan.
  • Perch mampu menyesuaikan diri dengan habitat apa pun, merasa sama baiknya di sungai, kolam dan tasik yang tersendat, badan air payau dan laut yang sedikit masin.
  • Bass laut, yang diedarkan terutama di perairan Lautan Pasifik, dapat mencapai panjang lebih dari satu meter dan jisim lebih dari 15 kilogram. Daging bass laut mengandungi protein, taurin dan banyak vitamin dan mineral penting.
  • Perch adalah ikan pemangsa, tanpa pandang bulu dalam makanan, dengan kesuburan yang jarang berlaku. Oleh kerana itu, populasi hinggap yang besar menyebabkan kerosakan yang besar di habitat spesies ikan yang berharga, seperti ikan trout, pike hinggap, ikan mas.

Burung hinggap adalah ikan yang dianggap sebagai salah satu spesies yang paling biasa dan sangat rakus. Ikan berkumpul di kawanan. Burung hinggap mempunyai ciri luaran yang khas kerana ikan dikenali. Memancing adalah perjudian, dan pembiakan adalah proses yang menarik dengan faedah yang baik.