Peranan Kemoterapi dalam Rawatan Limfoma

Kemoterapi untuk limfoma adalah prosedur terapeutik yang bertujuan untuk memusnahkan sel barah dengan memasukkan unsur toksik dan toksik ke dalam badan. Dalam rawatan, ubat khas digunakan. Jenis terapi ini boleh digunakan sebelum atau selepas pembedahan..

Kandungan
  1. Jenis
    1. Secara intravena
    2. Intratecal
  2. Petunjuk
  3. Kontraindikasi
  4. Tahap
    1. Cannula
    2. Pelabuhan
  5. Kesan sampingan dan komplikasi
  6. Kecekapan
  7. Apa yang perlu dibuat selepas itu

Pemilihan taktik untuk melakukan langkah-langkah terapi bergantung pada tahap proses onkologi, tahap kerosakan, kategori umur pesakit, dan juga keadaan umum.

Secara umum, kemoterapi boleh terdiri daripada dua jenis..

Secara intravena

Prosedur ini dijalankan dalam keadaan pegun. Ia boleh memakan masa hingga beberapa jam..

Sekiranya terapi dosis tinggi digunakan, maka pesakit berada di kemudahan perubatan. Semua ubat disuntik ke dalam badan melalui titisan intravena.

Intratecal

Kaedah ini melibatkan pengenalan ubat ke dalam badan secara langsung ke dalam cecair serebrospinal. Teknik ini agak baru, sangat berkesan sekiranya otak terjejas..

Petunjuk

Kemoterapi diresepkan dalam beberapa keadaan. Pertama sekali, disarankan untuk menerapkannya sebelum operasi untuk membuang tumor untuk mengurangkan ukuran neoplasma. Ini membolehkan pakar bedah mempermudah perjalanan manipulasi pembedahan dan menghilangkan pembentukan tumor sepenuhnya.

Juga, rawatan kemoterapi digunakan selepas pembedahan. Tujuan prosedur dalam kes ini adalah untuk mencegah perkembangan semula barah. Ubat memasuki setiap struktur anatomi dan menyumbang kepada pemusnahan sel atipikal tunggal yang dipisahkan semasa pembedahan.

Di samping itu, preskripsi kemoterapi disebabkan oleh peningkatan kepekaan kanser terhadap teknik ini. Dalam kes ini, kemoterapi digunakan sebagai terapi utama..

Untuk meningkatkan kecekapan bersama dengan radiasi untuk limfoma mediastinum. Dalam situasi seperti itu, komplikasi tidak dikecualikan..

Di samping itu, kemoterapi ditunjukkan untuk pembentukan lesi sekunder atau untuk metastasis.

Kontraindikasi

Prosedur ini dikontraindikasikan terutamanya dengan tidak adanya kepekaan tumor terhadap ubat-ubatan yang digunakan selama prosedur ini. Di samping itu, adalah perlu untuk mengambil kira keadaan di mana pesakit berada. Penting juga untuk menilai semua risiko yang mungkin berlaku, dan adakah pesakit akan dapat memindahkan kejadian ini.

Segera sebelum membuat keputusan, seorang pesakit barah perlu diperiksa dan dinilai dalam keadaan apa ginjal, otot jantung dan hati. Kemoterapi memerlukan keadaan pesakit yang agak sihat, sebanyak mungkin.

Perlu juga diperhatikan bahawa orang tua tidak bertolak ansur dengan rawatan kemoterapi dengan baik, jadi tidak digalakkan untuk menjalankannya..

Di samping itu, di antara kontraindikasi, para pakar membezakan penyebaran metastasis ke hati, peningkatan bilirubin, kerosakan otak oleh metastasis.

Tahap

Pertama, pesakit menjalani pemeriksaan diagnostik yang diperlukan untuk mengenalpasti sekatan perjalanan kemoterapi. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, pakar memilih rejimen rawatan yang optimum bergantung pada tahap penyakit, ukuran tumor, tahap kerosakan, usia dan keadaan pesakit..

Semua terapi dijalankan dalam beberapa kitaran. Pada mulanya, ubat-ubatan tertentu diresepkan, yang diambil selama beberapa minggu. Kemudian rehat diperlukan untuk masa yang sama. Memerlukan sekurang-kurangnya empat kitaran untuk menyelesaikan kursus ini.

Apabila memilih taktik ini, kesan ubat pada tubuh dikurangkan, yang membantu mengurangkan risiko kesan sampingan dan komplikasi.

Kemoterapi untuk limfoma

Kemoterapi untuk limfoma adalah menyelamatkan nyawa yang tidak dapat diselamatkan sebaliknya. Sudah tentu, ubat tidak menjanjikan 100% radikalitas, seperti pembedahan barah, tetapi bersama dengan radiasi, ini adalah satu-satunya rawatan yang mungkin dan berkesan. Masalahnya adalah bahawa limfoma boleh berubah, menjanjikan kambuh dan kebebasan rawatan..

  • Bagaimana kemoterapi untuk limfoma
  • Kemoterapi untuk limfoma Hodgkin
  • Kemoterapi untuk limfoma bukan Hodgkin
  • Potensi komplikasi selepas kemoterapi untuk limfoma
  • Rawatan kemoterapi untuk limfoma
  • Kontraindikasi terhadap penggunaan kemoterapi untuk limfoma
  • Ubat kemoterapi
  • Diet dan diet untuk kemoterapi untuk limfoma
  • Ramalan pesakit

Bagaimana kemoterapi untuk limfoma

Dalam sebilangan besar limfoma ganas atau limfosarkoma, kemoterapi diberikan kepada yang pertama, kedua dan ketiga, dalam beberapa varian sel, setelah baris pertama, ia dilengkapi dengan terapi radiasi dalam dos sederhana berbanding dengan barah.

Peranan radiasi adalah untuk menyokong hasil yang dicapai dan menambahnya dengan yang positif. Hari ini, kita telah sepenuhnya meninggalkan program terapi radiasi radikal, yang selama beberapa dekad mendominasi limfoma Hodgkin, dengan menolak penyinaran profilaksis pengumpul limfa yang tidak terkena tumor. Dari profilaksis - hanya pengenalan sitostatik ke dalam cecair serebrospinal, yang mengurangkan kemungkinan kerosakan ganas pada otak dan membrannya.

Kemoterapi limfoma malignan telah mendapat perkembangan baru, bersama dengan skema yang terbukti selama beberapa dekad, kemoterapi dosis tinggi (HDCT) dengan pemindahan wajib sel hematopoietik yang telah dikumpulkan sendiri termasuk dalam "standard emas". Dilema tragis pemindahan belum dapat diselesaikan - ia membantu pesakit untuk bertahan hidup, tetapi dapat menyumbang kepada kambuh.

Rawatan antitumor limfoma hari ini telah memilih kombinasi yang paling berkesan, dengan mengambil kira ciri imunohistokimia sel malignan. Untuk setiap varian prognostik, bilangan kitaran optimum ditentukan, usia pesakit dan penyakit kroniknya tidak lagi menjadi kontraindikasi untuk rawatan aktif, kerana kombinasi ubat telah dibuat untuk semua kes penyakit, namun, sekatan penggunaan sitostatik termasuk dalam piawaian.

Kemoterapi digunakan setiap kali memerlukannya dan tidak ada kontraindikasi mutlak. Pemilihan rejimen rawatan tidak hanya dipengaruhi oleh varian selular dan ciri-ciri prognostik limfoma, prevalensi penyakit menurut PET-CT, tetapi juga oleh keadaan kesihatan awal pesakit..

Kemoterapi untuk limfoma Hodgkin

Limfoma Hodgkin (atau, dengan cara lama, limfogranulomatosis) adalah salah satu penyakit semasa tisu limfoid yang paling baik. Limfoma Hodgkin adalah salah satu daripada sejumlah penyakit yang dapat disembuhkan dengan kemoterapi sahaja, tetapi pernyataan penting: didiagnosis pada peringkat awal dan dengan tanda-tanda jalan yang baik. Prognosis dijangka sedikit mendung dengan lesi kecil - tidak lebih daripada dua kumpulan kelenjar getah bening di bahagian atas atau bawah badan - di satu sisi diafragma, lebih baik tanpa penglibatan nodus limfa mediastinum dan dengan ujian darah klinikal dan biokimia normal yang awal.

Setelah pemeriksaan awal, setiap pesakit ditugaskan kepada tiga kumpulan utama, mengikut piawaian yang mana rawatan antitumor akan dilakukan, dalam semua kes, kemoterapi dilakukan pada tahap pertama, kemudian hasilnya diperbaiki oleh penyinaran tiga minggu dari kawasan yang terjejas.

Terapi utama empat sitostatik dan "standard emas" - skema ABVD, tetapi dengan prognosis yang tidak penting untuk disembuhkan, pesakit muda (dan pesakit muda adalah warganegara di bawah 50 tahun tanpa penyakit kronik) dapat ditawarkan terapi dengan enam atau bahkan lapan ubat, yang, sambil mengurangkan frekuensi kegagalan terapi meningkatkan kadar survival tiga tahun. Kombinasi multikomponen penuh dengan 100% kerosakan sel darah, oleh itu, skema ini sering merangkumi rangsangan pengeluaran leukosit (neutrofil).

Jumlah kursus bergantung pada lesi awal dan prognosis; paling baik, dengan limfoma tahap I-II, mereka akan menawarkan 2 hingga 4 kitaran skema empat komponen. Dengan jumlah lesi yang sama, tetapi faktor prognostik yang lebih teruk, diperlukan 4-6 kursus. Untuk meningkatkan keberkesanan dua kitaran pertama pada pesakit muda yang selamat, mereka digantikan dengan skema 6 komponen, kemudian 2 ABVD standard dilakukan dan anda boleh menjalani penyinaran.

Tahap meluas tidak menjanjikan prognosis yang baik; oleh itu, kemoterapi adalah jangka panjang dan pelbagai komponen. Lebih-lebih lagi, berapa banyak kitaran yang diperlukan - 6 atau 8, akan ditentukan berdasarkan hasil dari 4 kitaran pertama: jika tumor hilang sepenuhnya dan PET akan menunjukkannya, mereka akan menawarkan hanya menjalani dua kitaran, maka tiga hingga empat minggu radiasi ditetapkan. Dengan kesan yang tidak signifikan - 8 kitaran dan terapi radiasi ke kelenjar getah bening yang terjejas.

Kemoterapi dosis tinggi dengan pemindahan hematopoietik, iaitu sumsum tulang hematopoietik, sel induk dilakukan untuk limfoma Hodgkin berulang. Untuk mempersiapkan rawatan dosis tinggi, vinblastine atau vincristine akan diberikan dalam 2 minggu, terapi yang disebut "penyelamatan", yang akan menentukan tahap reaksi terhadap sitostatik, mengurangkan jumlah kerosakan kelenjar getah bening, dan juga mencegah reaksi yang sangat berbahaya dari perpecahan nodus tumor yang besar.

Pada pesakit tua, pada populasi adalah setiap pesakit ketiga, rawatan dipilih dengan mengambil kira patologi kronik. Jadi, pada perokok dan mereka yang menderita penyakit paru-paru, gabungannya tidak termasuk bleomycetin, yang terkumpul di tisu paru-paru dan menyebabkan keradangan tertentu. Untuk patologi jantung, anthracyclines kardiotoksik digantikan dengan antibiotik antitumor yang lain.

Limfoma Hodgkin sensitif terhadap pelbagai sitostatik, yang membolehkan anda mencari kombinasi yang optimum, sehingga penggunaan satu sitostatik.

Kemoterapi untuk limfoma bukan Hodgkin

Limfoma bukan Hodgkin diwakili oleh banyak jenis morfologi, masing-masing mempunyai ciri kursus dan rawatan. Mari kita analisis varian penyakit yang paling biasa.

Limfoma folikel yang paling disukai sepanjang ini berlaku pada satu daripada lima kes limfoma malignan pada orang dewasa. Pada awal proses, tanpa tanda-tanda aktiviti yang jelas, kemoterapi mendesak tidak selalu diperlukan, pada sesetengah pesakit prognosisnya sangat baik sehingga memungkinkan untuk membatasi diri kepada penyinaran limfoma atau tindak lanjut jangka panjang dengan pemantauan ujian dan pemeriksaan rutin setiap 3 bulan.

Kemoterapi segera bermula hanya apabila ada organ yang terlibat dalam proses ganas, atau apabila sekurang-kurangnya tiga zon getah bening dengan ukuran simpul lebih dari 3 sentimeter terjejas, atau demam dengan berpeluh, atau dengan jumlah darah yang buruk.

Rejimen optimum adalah R-CHOP, yang menggabungkan relatif ringan dari segi komplikasi alkylating sitostatics dengan rituximab ubat imun. Dengan proses awal dan menguntungkan secara prognostik, antibodi monoklonal ini digunakan tanpa kemoterapi - secara intravena, subkutan setiap 8 minggu selama dua tahun untuk mengekalkan hasil positif setelah selesainya kitaran.

Persoalan kemoterapi dosis tinggi dengan pemindahan sumsum tulang dikemukakan sekiranya berlaku berulang atau peralihan limfoma folikel ke yang lebih agresif, kemungkinannya meningkat dari masa ke masa, kerana setelah 10 tahun, peralihan ke limfoma sel B besar yang menyebar dicatat pada setiap keenam, dan setelah 15 tahun - setiap detik... Selepas satu dekad setengah selepas rawatan utama, kadar kambuhan limfoma hilang.

Limfoma sel B besar yang tersebar (DLBCL) didiagnosis pada setiap pesakit primer ketiga dengan limfoma; hanya lima daripada setiap ratus ribu orang Rusia yang didiagnosis dengannya setiap tahun.

Piawaian kemoterapi untuk varian DLBCL yang tidak agresif, yang membolehkan 80% pesakit hidup lebih lama daripada lima tahun, adalah 6 kitaran kombinasi CHOP dengan rituximab. Dengan pemusnahan neoplasma sepenuhnya sebagai akibat pendedahan ubat, adalah mungkin untuk menghubungkan terapi radiasi dalam dos biasa 30-36 gy untuk limfoma, dan dalam kes sisa tumor, dos radiasi disesuaikan menjadi 36-40 gy.

Gabungan sitostatik yang serupa dengan ubat imun tidak berfungsi dengan baik dalam kes varian agresif dan taburan luas, oleh itu, kemoterapi diperburuk oleh penurunan selang antara kitaran R-CHOP atau dipindahkan ke kombinasi multikomponen.

Sekiranya terdapat prognosis yang tidak baik, semua pesakit sudah berada di barisan pertama pencegahan kerosakan otak - pengenalan metotreksat dan cytarabine dalam dos yang tinggi ke dalam cecair serebrospinal.

Setelah selesai program utama, kemoterapi penyelenggaraan tidak dijalankan kerana kepekaan sel-sel tumor terhadap ubat-ubatan tidak begitu baik. Untuk berulang limfoma sel besar, kombinasi baris ke-2 dan pemindahan sel stem darah selepas kemoterapi dosis tinggi digunakan.

Limfoma sel T periferal - setiap kes keempat lesi malignan keturunan sel-T hematopoiesis atau setiap limfoma keenam. Secara morfologi, kumpulan ini diwakili oleh pelbagai varian selular. Penyakit yang berlaku secara agresif, sebagai peraturan, tidak hanya melibatkan kelenjar getah bening, tetapi juga organ lain.

Pada baris pertama, CHOP tradisional digunakan, tetapi dalam kes yang jarang terjadi, kemungkinan meninggalkan VDCT dengan pemindahan sel sumsum tulang autologous. Sebilangan limfoma yang baik bertindak balas terhadap radiasi dan L-asparaginase. Sekiranya tiada kesan, rawatan dipilih secara individu.

Limfoma dengan nama yang sama menunjukkan banyak variasi morfologi penyakit ini, dalam kumpulan sel mereka berbeza dengan ciri IHC, menunjukkan kemungkinan pemilihan rawatan antitumor secara individu, oleh itu, pakar Klinik kami tidak dapat menawarkan satu atau dua standard, tetapi puluhan kombinasi kemoterapi.

Potensi komplikasi selepas kemoterapi untuk limfoma

Mual dan muntah dikurangkan dengan kemasukan hormon glukokortikoid dalam rejimen. Kombinasi pelbagai komponen semestinya didahului dengan pengenalan antiemetik, penerimaannya berterusan setelah terapi selesai.

Untuk mengelakkan neutropenia, sehari selepas ubat sitostatik, diberikan stimulator CSF, yang membantu untuk tidak mengurangkan dos seterusnya dan tidak meningkatkan selang tanpa rawatan.
Kecederaan miokard adalah ciri antrasiklin; sinaran ke mediastinum meningkatkan kardiotoksisiti. Komplikasi mungkin muncul setelah beberapa tahun, pencegahan belum dikembangkan, oleh itu, antrasiklin dikecualikan dari skema pada pesakit dengan penyakit kardiovaskular.

Dengan kepekaan terhadap kemoterapi dan penyebaran limfoma yang besar, perkembangan sindrom lisis tumor (TLS) adalah mungkin, apabila bahan yang dibebaskan dari sel-sel tumor mati meracuni tubuh, yang menyebabkan kegagalan ginjal dan hiperkalemia dengan aritmia maut. Pecahan tumor yang disebabkan oleh ubat belajar mencegah.

Dengan pemindahan sumsum tulang penderma, terdapat kebarangkalian penolakan yang tinggi - reaksi korupsi lawan lawan. Dengan terapi dos tinggi, pemindahan sel diri lebih disukai, walaupun terdapat ancaman kambuh limfoma. Kambuh dapat dirawat, penolakan cengkeraman membawa maut kepada pesakit.

Rawatan kemoterapi untuk limfoma

Pesakit mendapat rawatan dalam semua cara, kecuali suntikan intramuskular kerana kesan sitostatik yang menjengkelkan dan risiko komplikasi dari tisu lembut.

Kebanyakan sitostatik disuntik secara intravena dalam aliran - bolus atau titisan.

Komponen skema yang kerap - prednison diambil dalam bentuk tablet, prokarbazin sitostatik - dalam kapsul.

Rituximab diberikan secara intravena dan subkutan, suntikan subkutan sesuai untuk sokongan.

Pencegahan neuroleukemia dilakukan secara intrathecally - dengan menyuntik ubat ke saluran tulang belakang, kerana tubuh melindungi otak dari penembusan ubat ke dalam darah oleh penghalang darah-otak khusus.

Kontraindikasi terhadap penggunaan kemoterapi untuk limfoma

Kontraindikasi mutlak untuk kemoterapi pada limfoma - hanya dekompensasi penyakit kronik lain dengan penurunan fungsi organ yang ketara.

Limfoma sensitif terhadap ubat-ubatan, dan rawatan yang berkesan dapat memperbaiki keadaan dengan ketara, oleh itu, terapi juga dilakukan pada pesakit yang teruk dengan perkembangan proses ganas.
Dengan kemampuan fizikal yang terhad, pesakit tua dengan sebilangan besar penyakit kronik dipilih sebagai terapi "layak", kerana pelbagai ubat aktif untuk limfoma sangat besar.

Ubat kemoterapi

Untuk limfoma, hampir dua setengah lusin ubat antineoplastik digunakan, di antaranya beberapa lusin skema digunakan. Anda boleh bergantung pada sitostatik jari yang tidak digunakan untuk limfosarcoma.

Diet dan diet untuk kemoterapi untuk limfoma

Oleh kerana heterogenitas morfologi dan banyak variasi klinikal pada limfoma, tidak ada ujian klinikal untuk terapi simptomatik dan bersamaan..
Diet harus mengambil kira keadaan awal tubuh dan kerugian yang timbul akibat kemoterapi, oleh itu tidak ada cadangan umum "untuk semua orang", pemilihan diet yang optimum selalu bersifat individu dan harus dilakukan oleh pakar pemakanan.

Ramalan pesakit

Keberkesanan rawatan dinilai pada pertengahan program dan pada akhir program, dengan pemeriksaan PET-CT menjadi optimum.

Banyak faktor mempengaruhi prognosis, setiap penyakit mempunyai indeks prognostiknya sendiri, oleh itu, kumpulan prognostik mesti ditunjukkan dalam diagnosis..
Pada akhirnya, prospek untuk kehidupan kemudian menentukan hasil kemoterapi dan kadar kambuh..

Semua orang ingin mengetahui apa yang akan terjadi, sekiranya berlaku proses ganas, lebih penting - bagaimana dan di mana ia dirawat, kerana tanpa pemeriksaan moden tidak mungkin mencari terapi yang optimum. Di klinik Eropah semuanya dijalankan pada tahap yang sangat tinggi, anda dapat melihat sendiri perkara ini.

Kemoterapi untuk limfoma

Limfoma adalah sekumpulan tumor ganas yang berkembang dari tisu limfa di kelenjar getah bening, limpa, kelenjar timus (timus), sumsum tulang merah, dan organ lain. Terdapat banyak jenis, ada dua jenis utama:

  • Limfoma Non-Hodgkin adalah kumpulan yang paling biasa.
  • Limfoma Hodgkin.

Jenis tumor dapat ditentukan dengan tepat hanya setelah pemeriksaan histologi - pemeriksaan tisu di bawah mikroskop. Untuk melakukan ini, doktor mesti melakukan biopsi - mendapatkan sampel tumor dan menghantarnya ke makmal. Ini penting kerana pelbagai jenis limfoma memerlukan pendekatan rawatan yang berbeza. Biasanya, tindak balas dari makmal - kesimpulan hasil biopsi - datang dalam beberapa hari.

Klinik Perubatan 24/7 mempunyai semua yang anda perlukan untuk menentukan diagnosis yang tepat dan menjalankan rawatan yang berkesan, bergantung pada jenis dan tahap tumor. Doktor kami menggunakan ubat kemoterapi generasi terkini, menetapkannya mengikut protokol rawatan antarabangsa moden.

Kemoterapi adalah rawatan utama untuk limfoma. Ia dapat digunakan dalam kombinasi dengan terapi radiasi, terapi sasaran, imunoterapi. Campur tangan pembedahan untuk jenis tumor ini jarang digunakan, dalam kebanyakan kes - untuk mendapatkan bahan untuk biopsi.

Kemoterapi untuk limfoma bukan Hodgkin

Untuk rawatan limfoma bukan Hodgkin, ubat kemoterapi dari pelbagai kumpulan digunakan:

  • Ejen alkilating: ifosfamide, cyclophosphamide, chlorambucil;
  • Anthracyclines: doxorubicin;
  • Kortikosteroid: dexamethasone, prednisone;
  • Antimetabolit: methotrexate, cytarabine, gemcitabine.
  • Persediaan platinum: karboplatin, cisplatin, oxaliplatin;
  • Antagonis purin: fludarabine, cladribine, pentostatin.

Gabungan ubat dari kumpulan yang berbeza paling sering digunakan untuk merawat limfoma dengan kemoterapi. Sebagai contoh, doktor sering menetapkan rejimen rawatan yang disebut CHOP. Ia termasuk siklofosfamid, doxorubicin, vincristine, dan prednisone. Gabungan ubat serupa tanpa doxorubicin disebut sebagai CVP. Selalunya ubat kemoterapi untuk limfoma bukan Hodgkin digabungkan dengan imunoterapi.

Pilihan rejimen rawatan bergantung pada jenis tumor dan tahapnya..

Selalunya, ubat diberikan secara intravena. Sekiranya tumor telah merebak ke otak atau saraf tunjang, suntikan intratekal diperlukan - terus ke cecair serebrospinal.

Ubat kemoterapi menyerang semua sel yang membiak dengan cepat - tumor dan normal. ini boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius. Oleh itu, untuk memberi masa kepada tubuh untuk pulih, kemoterapi diberikan dalam kitaran. Selepas setiap suntikan ubat, berehat sebentar selama beberapa hari (dari 1 hingga 4 minggu). Kursus rawatan terdiri daripada beberapa kitaran.

Dalam beberapa kes, sepanjang menjalani rawatan, pesakit mesti berada di hospital supaya doktor dapat memantau keadaannya. Dalam kes lain, tidak perlu, prosedur dapat dilakukan secara rawat jalan..

Rawatan kemoterapi untuk limfoma Hodgkin

Pada limfoma Hodgkin, kemoterapi juga dilakukan dengan kombinasi ubat dengan mekanisme tindakan yang berbeza. Selalunya, rawatan dilakukan dengan kombinasi berikut:

  • ABVD: Doxorubicin (Adriamycin) + Bleomycin + Vinblastine + Dacarbazine;
  • BEACOPP: bleomycin + etoposide + adriamycin + cyclophosphamide + vincristine + procarbazine + prednisone;
  • Stanford V: Doxorubicin + Mechlorethamine + Vincristine + Vinblastine + Bleomycin + Etoposide + Prednisone.

Selepas kursus Stanford V, kemoterapi sering diresepkan, kadang-kadang selepas kursus ABVD dan BEACOPP. Selalunya, rawatan boleh dilakukan secara rawat jalan, tetapi kadang-kadang ini memerlukan pesakit tinggal di hospital.

Tinggalkan nombor telefon anda

Kemoterapi dosis tinggi dengan pemindahan sel stem untuk limfoma Hodgkin

Dalam beberapa kes, limfoma Hodgkin memberi tindak balas buruk terhadap kemoterapi, dan berulang setelah rawatan yang nampaknya berjaya. Dalam kes sedemikian, kemoterapi dosis tinggi ditunjukkan. Tetapi ia membawa kepada kesan sampingan yang serius - terutamanya penekanan hematopoiesis pada sumsum tulang merah. Oleh itu, pesakit tersebut ditunjukkan untuk pemindahan sel induk hematopoietik. Mereka boleh didapati dari sumsum tulang merah atau darah periferal. Pada masa ini, pilihan kedua paling kerap digunakan..

Bergantung pada siapa sel stem penderma diambil, terdapat dua jenis transplantasi:

  • Transplantasi autologous menggunakan sel stem pesakit sendiri. Mereka perlu diambil beberapa hari sebelum bermulanya rawatan. Mereka dibekukan sehingga akhir kursus kemoterapi dan kemudian disuntik ke dalam darah pesakit. Di klinik moden, mereka sering menggunakan transplantasi autologous, kerana sel induknya sepenuhnya sesuai dengan tubuh pesakit dan tidak menyebabkan reaksi sampingan.
  • Transplantasi allogen adalah pemindahan sel induk dari orang lain. Ini boleh menjadi saudara dekat pesakit, misalnya, saudara lelaki, saudara perempuan, atau orang asing yang tisu-tisunya sesuai dengan tubuh pesakit. Anda boleh mendapatkan sel stem dari darah tali pusat - kini terdapat juga bank khusus di Rusia. Transplantasi allogenik digunakan hanya dalam kes di mana, untuk satu sebab atau yang lain, tidak mungkin menggunakan bahan pesakit sendiri.

Kemoterapi dosis tinggi dengan pemindahan sel stem untuk limfoma Hodgkin agak berisiko. Oleh itu, ia digunakan dengan ketat mengikut petunjuk, dan hanya boleh dilakukan di klinik khusus, di mana semua keadaan yang diperlukan dibuat, kakitangan terlatih bekerja..

Imunoterapi dan terapi yang disasarkan untuk limfoma

Berkat perkembangan biologi molekul, saintis moden menyedari banyak molekul yang menyebabkan sel tumor menyokong aktiviti pentingnya, membiak dengan tidak terkawal, dan melindungi diri dari serangan dari sistem imun. Dadah telah diciptakan yang dapat menyekat molekul-molekul ini, mereka disebut sasaran. Ubat ini berfungsi lebih disasarkan daripada ubat kemoterapi klasik, menyebabkan lebih sedikit kesan sampingan, dan boleh berkesan apabila kemoterapi tidak berfungsi..

Dalam onkologi dunia moden, pelbagai kumpulan ubat kemoterapi digunakan untuk memerangi limfoma bukan Hodgkin: inhibitor proteasome (bortezomib), inhibitor deasetilase histone (romidepsin, belinostat), inhibitor kinase (ibrutinib, acalabrutinib), inhibitor PI3ibuv, dydellibelis.

Ubat imunologi menggunakan keupayaan sistem imun untuk memusnahkan sel tumor. Untuk limfoma, dua kumpulan imunoterapi digunakan:

  • Antibodi monoklonal yang mengikat molekul tertentu di permukaan limfosit dan membawa kepada kematiannya. Sebenarnya, mereka berfungsi dengan cara yang sama seperti antibodi yang melindungi tubuh kita dari jangkitan, tetapi tidak diarahkan terhadap patogen, tetapi melawan sel-sel imun tubuh sendiri, yang tidak terkawal. Dadah dari kumpulan ini yang digunakan untuk limfoma: Rituximab, Brentuximab Vedotin, Obinutuzumab, Alemtuzumab.
  • Checkpoint inhibitor menyekat molekul yang menghalang sistem imun untuk mengenali dan memusnahkan sel-sel tumor. Untuk limfoma, pembrolizumab (Keytruda) dan nivolumab (Opdivo) digunakan.

Adakah anda atau orang yang anda sayangi telah didiagnosis dengan limfoma? Adakah anda mencari klinik di mana anda boleh menjalani kemoterapi untuk limfoma di Moscow dengan ubat-ubatan generasi terkini sesuai dengan standard moden? Adakah kemoterapi yang diresepkan di klinik lain tidak membantu? Hubungi pakar di Klinik Perubatan 24/7. Kami pasti akan berusaha membantu.

Bahan ini disediakan oleh pakar onkologi, ahli kemoterapi klinik "Medicine 24/7" Ibragimov Elkhan Kamranovich.

Sumber:

  1. Parkhomenko R.A. Prospek untuk terapi sasaran limfoma Hodgkin klasik // Buletin RNTSRR. 2012. No. 12.
  2. Ryabova E.A., Nastausheva T.L., Grevtseva E.A. Kerosakan buah pinggang pada limfoma Hodgkin dan limfoma bukan Hodgkin // Jurnal perinatol dan pediatrik Rusia. 2013. No. 1.
  3. Demina E.A. Limfoma Hodgkin // Onkologi hematologi klinikal. 2015. No.4.

Akibat selepas kemoterapi

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih kandungannya dan tekan Ctrl + Enter.

Sel-sel barah mempunyai ciri-ciri pembelahan yang cepat, yang membolehkan tumor tumbuh dengan sangat cepat dan metastasis kepada organ tubuh manusia yang lain. Untuk mencegah pertumbuhannya dan memusnahkan sel barah yang sudah ada, ubat menggunakan kaedah pengaruh seperti kemoterapi. Tetapi pada tahap perkembangan perubatan saat ini, belum mungkin membuat ubat yang secara selektif hanya akan memusnahkan sel barah. Oleh itu, akibat selepas kemoterapi cukup kompleks dan merosakkan tubuh pesakit..

Setelah menjalani terapi tersebut, pesakit kemudiannya harus menjalani kursus pemulihan..

Akibat kemoterapi pada lelaki

Sel barah cukup agresif dan mempunyai kadar pembelahan yang tinggi. Untuk melambatkan pertumbuhan ini dan memusnahkan sel barah, rawatan dengan ubat kimia digunakan. Akibat kemoterapi pada lelaki adalah sama seperti pada seks yang lebih adil, tetapi berdasarkan perbezaan fisiologi, terdapat juga perbezaan. Ubat yang digunakan secara signifikan mempengaruhi fungsi alat kelamin separuh manusia yang kuat. Setelah menjalankan prosedur perubatan, keupayaan pembiakan menurun, apabila jumlah dan aktiviti spermatozoa menurun. Ini menjadi faktor ketidaksuburan sementara. Dengan hasil yang baik, setelah jangka waktu tertentu, sel kuman dipulihkan, jumlahnya dinormalisasi.

Masalah psikologi yang lain, mungkin adalah kehilangan libido dan ereksi. Di sini, sokongan separuh kedua pesakit sangat penting dalam membantu memulihkan fungsi "hilang". Seiring berjalannya waktu, dalam sebilangan besar kes, ereksi dan tarikan kepada lawan jenis kembali. Semasa kemoterapi dan selama satu tahun selepasnya, semasa persetubuhan, seorang lelaki harus menggunakan kondom, kerana ada kemungkinan besar mengandung anak dengan kecacatan perkembangan.

Akibat kemoterapi pada wanita

Kanser ada di belakang kita, dan sekarang kita harus menghadapi akibat kemoterapi pada wanita. Sebilangan orang harus mengubah gaya hidup mereka secara radikal setelah ke hospital..

  • Anda perlu lebih berhati-hati dengan kesihatan anda.
  • Pendekatan yang lebih teliti untuk diet seimbang.
  • Sayuran dan buah-buahan mentah dan rebus harus menjadi asas jadual.
  • Jangan lupa tentang daging dan ikan.
  • Emosi positif juga merupakan ubat yang akan membantu pesakit menjalani proses pemulihan dalam masa sesingkat mungkin..
  • Tidur dan berjalan di udara segar.
  • Kurangkan aktiviti fizikal.

Akibat selepas kemoterapi pada wanita boleh mengakibatkan kerosakan ovari. Sehubungan itu, haid menjadi tidak teratur atau bahkan boleh hilang seketika. Faktor ini adalah sebab ketidaksuburan sementara wanita. Lama kelamaan, semua fungsi pembiakan harus dipulihkan. Istilah ini bergantung pada fisiologi wanita tertentu. Gejala yang serupa dengan menopaus mungkin berlaku. Tetapi ini juga berlalu.

Sekiranya, semasa kemoterapi, doktor yang hadir mengambil berat tentang melindungi ovari wanita, ini akan memberi dia peluang untuk menjadi seorang ibu di masa depan. Sekiranya tumor malignan diakui pada waktu seks yang adil sedang hamil, doktor boleh, jika mungkin, menangguhkan kemoterapi sehingga tempoh selepas bersalin. Semasa prosedur, pasangan seksual perlu menggunakan kontrasepsi, kerana kehamilan tidak dapat diterima dalam tempoh ini. Kesan pendedahan kepada bahan kimia boleh mempengaruhi perkembangan orang kecil.

Akibat kemoterapi pada kanak-kanak

Ramai ibu bapa memahami bahawa keberkesanan kemoterapi dalam memusnahkan sel-sel ganas tidak diragukan lagi, tetapi akibat kemoterapi pada anak-anak boleh menjadi signifikan dan nyata dengan tahap keparahan yang berbeza-beza. Orang-orang kecil setelah prosedur sedemikian memerlukan perhatian yang tinggi daripada ibu bapa mereka dan penjagaan khas. Sesuatu mesti dihadkan. Semua komplikasi yang dialami oleh orang dewasa adalah wujud pada pesakit muda dengan satu-satunya perbezaan yang disebabkan oleh ketidaksempurnaan sistem kekebalan tubuh, mereka menoleransi mereka dengan lebih akut. Oleh itu, ibu bapa perlu mengetahui beberapa peraturan mudah yang akan membantu bayi menjalani prosedur dengan lebih mudah dan bertahan akibatnya..

  • Untuk mengelakkan atau mengurangkan keparahan muntah atau cirit-birit, jangan berikan makanan pedas, manis, atau berlemak kepada bayi anda. Pengambilan makanan mestilah pecahan, dalam bahagian kecil. Anak perlu minum cukup cecair. Anda tidak boleh memberi makan bayi anda tiga hingga empat jam sebelum prosedur. Sekiranya komplikasi ini muncul dalam bentuk yang agak teruk, perlu memberitahu ahli onkologi, yang akan memberi ubat yang dapat mengatasi masalah ini..
  • Anak perlu menggosok giginya dengan sikat lembut agar tidak merosakkan selaput lendir. Sekiranya kering di rongga mulut, di kompleks kebersihan, bilas dengan suntikan ubat, bilas atau semburan..
  • Semasa mencuci, anda mesti menggunakan syampu ringan, ketika menyikat - bukan sisir yang keras. Semasa keluar, kepala bayi harus ditutup dengan topi, topi atau selendang panama. Kanak-kanak yang lebih tua harus membeli rambut palsu setelah membincangkan warna dan gaya rambut supaya mereka merasa lebih selesa di dalamnya..
  • Bayi perlu minum cukup cecair agar tidak ada kelewatan dalam penyingkiran air kencing dari badan.
  • Ia perlu untuk memantau pemakanan bayi. Ia mesti pelbagai dan mesti mengandungi produk yang membantu mengembalikan tahap hemoglobin dalam darah..
  • Sekiranya semasa proses pemulihan timbul gejala penyakit dari sebarang genesis, perlu segera memberitahu doktor anak.
  • Selalunya, akibat bayi selepas kemoterapi dapat menampakkan diri dalam beberapa tahun. Selalunya, fungsi pembiakan dan kardiovaskular boleh terjejas. Oleh itu, kanak-kanak seperti itu dikawal oleh pakar kardiologi..

Cara meredakan kesan kemoterapi?

Kemoterapi adalah teknik yang berkesan dalam memerangi tumor barah, tetapi membawa komplikasi yang perlu ditangani pesakit semasa pemulihan. Bagaimana kesan kemoterapi dapat dikurangkan? Soalan ini diajukan oleh mana-mana orang yang menghadapi masalah ini..

Sorben akan membantu menghentikan banyak komplikasi selepas kemoterapi. Mereka menyerap (mengambil alih) toksin dan, dengan bantuan sistem kencing, mengeluarkannya dari badan, dengan itu mengurangkan keagresifan komplikasi, menjadikannya kurang ketara. Salah satu sorben yang digunakan dalam keadaan ini adalah enterosgel..

Enterosgel. Kursus kemasukan adalah semata-mata individu. Rata-rata, dari seminggu hingga dua, dan dalam kes mabuk yang lebih teruk dengan selang tiga hari, kitaran diulang. Ubat ini boleh didapati dalam bentuk pes. Sapukan secara dalaman dengan jumlah air yang mencukupi. Ubat ini diminum dua jam sebelum atau selepas makan. Dos harian untuk orang dewasa ialah 45 g, dibahagikan kepada tiga dos (satu masa - 15 g atau satu sudu besar).

  • di bawah umur tiga - dua kali sehari, satu sudu teh atau 5g setiap dos.
  • kanak-kanak berumur tiga hingga lima tahun - satu sudu teh tiga kali sehari.
  • kanak-kanak berumur lima hingga 14 tahun - satu sudu pencuci mulut tiga kali sehari. Secara keseluruhan - 30 g setiap hari.

Kontraindikasi penggunaan ubat ini hanya penyumbatan usus akut..

Ubat antineoplastik tidak membezakan antara di mana sel barah dan di mana ia normal, memusnahkan dengan usaha yang sama. Berkat kekalahan itu, sistem kekebalan tubuh menderita dengan ketara, mewujudkan tanah yang sangat baik untuk flora dan virus patogen. Sekiranya suhu meningkat dan tanda-tanda penyakit lain muncul, perlu berjumpa pakar onkologi dan mula merawat penyakit progresif. Doktor mungkin menetapkan antibiotik.

Pemakanan pesakit seperti itu harus seimbang, diperkaya dengan kompleks vitamin dan mineral. Makanan - pecahan, bahagian kecil, lima hingga enam kali sehari. Produk tenusu yang dapat memenuhi keperluan badan yang lemah dengan kalsium sangat ditunjukkan.

Untuk mengekalkan fungsi hati, hepaprotectors, seperti fosfolipid, dikaitkan dengan pesakit barah selama tempoh pemulihan. Ubat ini digunakan secara intravena pada dos 0,5-1 g, dua hingga tiga tetes per hari, sebelumnya diencerkan dalam 250-300 ml larutan dekstrosa 5% (atau dengan darah pesakit dalam nisbah 1: 1). Tempoh kemasukan sehingga tiga bulan.

Ubat ini dikontraindikasikan untuk digunakan hanya dengan hipersensitiviti terhadap komponennya..

Walau apa pun, hanya doktor yang boleh menetapkan semua ubat! Dan dalam kehidupan seharian, pesakit perlu menyesuaikan tabiatnya..

  • Pembatasan diet dan makanan dibincangkan oleh doktor yang menghadiri.
  • Kurangkan aktiviti fizikal.
  • Lebih banyak berehat di alam semula jadi.
  • Sekiranya buah pinggang tidak mengalami kerosakan yang besar, maka mereka dapat disokong oleh pengambilan air mineral sedikit alkali (tanpa gas). Ia membersihkan badan dengan sempurna, memaparkan hasil kerosakan selular.
  • Untuk menormalkan tekanan darah - ambil herba diuretik.

Ramai pesakit bosan dengan suntikan dan pil sehingga mereka lebih suka kaedah pemulihan tradisional. Sebagai contoh, untuk meningkatkan bilangan sel darah putih (leukosit), mereka minum infus akar angelica, bunga chicory, dan semanggi manis. Tetapi warna Eleutherococcus, jelatang, yarrow, akar emas akan membantu meningkatkan jumlah hemoglobin, platelet dan eritrosit dalam darah. Untuk memulihkan garis rambut di kepala dengan cepat, nenek kami juga mengesyorkan mencucinya dengan penyediaan akar burdock atau hop.

Sekiranya dikehendaki, pesakit boleh menjalani sokongan pemulihan di dispensari atau sanatorium khusus.

Akibat selepas kemoterapi untuk barah paru-paru

Apa-apa ubat anti-kanser adalah toksik kepada tubuh. Perubatan dan farmakologi belum berjaya mendapatkan ubat yang akan memusnahkan sel barah dengan berkesan dan memotong sel yang sihat. Oleh itu, akibat yang paling biasa selepas kemoterapi untuk kanser paru-paru adalah keguguran rambut, mual dan muntah. Cara mengatasi gejala ini ditulis di atas.

Setelah kemoterapi untuk barah paru-paru, pesakit perlu mengawal komponen darah untuk jangka masa yang lama, kerana penghambatan hematopoiesis dapat dikaitkan dengan komplikasi pada akhir masa.

Perubatan moden menawarkan banyak pilihan ubat antiemetik yang sangat baik untuk melegakan loya. Terdapat kaedah inovatif untuk menangani keguguran rambut - berjumpa dengan doktor anda dan dia akan memberitahu anda apa yang harus anda lakukan.

Akibat selepas kemoterapi untuk barah ovari

Sehingga kini, tidak ada kaedah yang lebih berkesan untuk mencegah barah ovari daripada pemeriksaan pencegahan wanita oleh pakar sakit puan. Sekiranya disyaki penyakit, tomografi ultrasound juga diresepkan dan, apabila diagnosis disahkan (sama ada tumor malignan atau jinak), ia dikeluarkan, cukup kerap bersama dengan ovari.

Teknik terbaru dalam bidang onkologi membolehkan anda menjadi lebih lembut dengan tubuh pesakit daripada beberapa tahun yang lalu, sementara yang utama adalah memilih dos ubat yang betul dan protokol untuk pentadbirannya. Akibat selepas kemoterapi untuk barah ovari agak berbeza dan serupa dengan komplikasi yang diterima pesakit setelah kemoterapi organ lain. Walaupun doktor berusaha memastikannya minimum.

Komplikasi selepas kemoterapi:

  • Kehilangan rambut yang secara psikologi memukul seorang wanita.
  • Mual dengan manifestasi muntah, cirit-birit.
  • Penyakit berjangkit kerana penurunan pertahanan badan.
  • Patologi pembentukan darah.
  • Anemia.
  • Masalah kencing.
  • Bengkak.

Kaedah yang digunakan dalam tempoh pemulihan secara langsung bergantung pada hasil biopsi dan kajian klinikal lain. Dan, pertama sekali, perlu mempercepat sebanyak mungkin proses peningkatan sifat perlindungan organisma, yang secara signifikan dilemahkan oleh tindakan bahan kimia. Kemoterapi bagi pesakit barah seratus peratus dibenarkan, kerana kadangkala itu satu-satunya cara untuk memberi harapan hidup kepada pesakit..

Selalunya, kambuh penyakit ini muncul selepas rawatan pada satu setengah hingga dua tahun pertama. Sebilangan besar sel yang terkena dilokalisasi di kawasan rektum - ruang rahim. Oleh itu, anda tidak boleh mengabaikan lawatan pencegahan ke pakar sakit puan.

Akibat selepas kemoterapi untuk limfoma

Semua jenis sitostatik generasi terbaru cukup selektif, mengarahkan kesan maksimum pada sel yang terkena barah, sementara lebih berhati-hati merawat sel yang sihat. Tetapi mereka masih terdedah kepada kesan toksik ini, yang diterjemahkan menjadi komplikasi yang sama dengan kesan kemoterapi dengan penyetempatan tumor di organ lain. Oleh itu, jika anda menyenaraikan akibatnya setelah kemoterapi untuk limfoma, maka ia, dalam banyak cara, sama seperti yang dijelaskan sebelumnya..

Tetapi ubat tidak berhenti, dan ubat-ubatan (antibodi monoklonal) muncul yang secara selektif hanya memusnahkan sel-B, walaupun kedua-dua klasifikasi tumor dan B-limfosit normal. Komplikasi muncul semasa prosedur pentadbiran ubat, atau setelahnya, tetapi mereka masih lebih fokus. Lebih senang bertengkar dengan itu. Pada tahap penyelidikan makmal, terdapat ubat-ubatan yang hanya menargetkan sel-sel barah - ini hanyalah satu kejayaan dalam onkologi. Setelah mendapat ubat seperti itu, pesakit akan hampir sama sekali tidak mengalami akibat selepas kemoterapi. Tetapi sementara itu mungkin tidak jauh, tetapi masih masa depan.

Semasa menetapkan kursus rawatan, ahli onkologi mempertimbangkan prospek kemungkinan komplikasi dan kambuh. Sebagai contoh, jika limfoma jenis ini bersifat agresif dan mempunyai jalan yang teruk, maka risiko menggunakan kemoterapi, dengan semua komplikasi yang timbul, adalah wajar. Lebih baik merawat akibatnya daripada kehilangan nyawa anda.

Akibat selepas kemoterapi untuk leukemia

Akibat yang paling biasa selepas kemoterapi untuk leukemia dapat dibezakan sebagai pendarahan, mual, dalam kes yang teruk, muntah, dan keguguran rambut. Sebab manifestasi mereka adalah penghambatan atau perlambatan pertumbuhan sel-sel sihat yang cepat dalam tubuh..

Kemandulan boleh menjadi akibat kemoterapi untuk beberapa jenis leukemia. Lebih-lebih lagi, ini juga berkaitan dengan prospek untuk tidak mempunyai anak kemudian pada pesakit yang masih muda. Sekiranya seorang lelaki dewasa yang diindikasikan untuk kemoterapi masih berencana untuk mempunyai waris, doktor yang hadir mencadangkan pembekuan sperma sebelum memulakan rawatan (kemudian ia dapat digunakan untuk pembiakan). Ini disarankan kerana setelah terdedah kepada ubat-ubatan anti-barah, organ pembiakan lelaki berhenti menghasilkan sperma, menjadi tidak subur. Lama kelamaan, fungsi ini dapat pulih, atau mungkin hilang selama-lamanya..

Dalam kes wanita, ovari terjejas. Patologi seperti itu menyebabkan gangguan dalam kitaran haid, manifestasi menopaus adalah mungkin. Seperti lelaki, wanita selepas kemoterapi mempunyai kemungkinan kemandulan yang tinggi, oleh itu, jika dia ingin mengetahui kegembiraan ibu, dia perlu menjalankan prosedur membuang dan membekukan telur sebelum melakukan rawatan..

Akibat selepas kemoterapi agak berbeza. Semuanya bergantung pada ciri fisiologi setiap pesakit, keparahan penyakit, dos ubat yang diambil dan spektrum masa rawatan.

Akibat selepas kemoterapi merah

Pakar perubatan sering menyebut kanser payudara sebagai kemoterapi merah. Dan tidak perlu diasumsikan bahawa patologi ini hanya berlaku untuk wanita. Ya, jumlah mereka di antara pesakit dengan diagnosis ini dari segi peratusan lebih tinggi daripada lelaki. Tetapi penyakit ini tidak membezakan mengikut jantina.

Akibat selepas kemoterapi merah kebanyakannya bersifat sementara. Sebahagian daripada mereka, dengan sedikit usaha dari pesakit, meneruskannya sendiri, dan ada yang memerlukan ubat..

Selain mual, muntah, hilang selera makan dan komplikasi lain yang dibincangkan di atas, kawasan bersisik muncul di kulit badan dan di piring kuku, corak vena dapat dikontur, dan proses keradangan dapat muncul. Adalah wajar untuk mendedahkan luka seperti itu sekecil mungkin untuk mengarahkan cahaya matahari. Alangkah baiknya jika seluar dalam dan pakaian itu terbuat dari bahan semula jadi (lebih baik kapas dan linen).

Selepas menjalani kemoterapi, pesakit wajib menghilangkan hubungan dengan media kimia agresif dan bahan kimia rumah tangga. Seorang wanita harus melakukan tanpa kosmetik untuk beberapa waktu, kerana ada kemungkinan reaksi alergi terhadap komponen bahan, walaupun tidak ada kejadian seperti itu sebelum rawatan.

Rambut gugur dan kuku rapuh secara psikologi tidak menyenangkan, tetapi boleh diperbaiki. Terdapat manifestasi tahap yang lebih parah, apabila piring kuku dilepaskan, menjauh dari kulit. Ini membolehkan bakteria dan virus patogen memasuki badan yang lemah. Dalam kes ini, marigold mesti dipotong pendek, dilarang menggunakan varnis dan kuku palsu. Jika tidak, pemulihan kuku akan menjadi lebih perlahan. Sebaiknya lakukan kerja rumah dengan sarung tangan. Sehingga rambut anda tumbuh, anda harus mempunyai rambut palsu.

Komplikasi selepas kemoterapi pada barah payudara biasanya tidak menyenangkan, tetapi tidak teruk dan, dengan terapi yang mencukupi, hilang dengan cukup cepat, membolehkan wanita itu kembali ke irama dan rutin hariannya yang biasa.

Kesan jangka panjang kemoterapi

Kesan kemoterapi jangka panjang jarang berlaku, tetapi kesannya muncul. Setelah menjalani rawatan menggunakan kaedah tindakan kimia pada sel barah, ada kemungkinan kecil bahawa ubat antikanker yang digunakan akhirnya dapat menyebabkan munculnya kanker lain. Peratusan relaps seperti itu kecil (1 - 2%). Tetapi bagaimanapun. Biasanya "deja vu" ini muncul setelah sepuluh tahun.

Dalam beberapa kes, akibat penggunaan kimia mungkin adalah kemandulan pesakit yang telah menjalani rawatan. Untuk membolehkan pesakit kemudian menjadi ibu bapa, ahli onkologi yang hadir mencadangkan untuk menjalani prosedur penyitaan dan pembekuan: untuk lelaki - sperma, dan untuk wanita - telur.

Pemulihan, atau pemulihan, yang harus dilalui oleh pesakit dengan penyakit onkologi untuk menghilangkan akibatnya setelah kemoterapi, dapat memakan waktu yang cukup lama (dari enam bulan hingga dua tahun). Hanya pemulihan lengkap semua fungsi badan yang dapat kita katakan dengan jelas bahawa tahap ini selesai. Tetapi tidak kira seberapa menakutkan kemoterapi dengan semua komplikasinya, kadang-kadang ia adalah satu-satunya jerami simpanan yang dapat menghidupkan kembali pesakit. Apa pun diagnosisnya, anda mesti berjuang seumur hidup! Dan teruskan perjuangan ini hingga akhir!

Kemoterapi untuk limfoma, implikasinya dan diet untuk pesakit

Di antara barah biasa, limfoma, tumor ganas yang terbentuk dari tisu limfoid, diketahui secara meluas. Oleh kerana tisu limfatik terdapat di semua bahagian badan, penyakit ini boleh berkembang di mana-mana organ.

  • Bagaimana kemoterapi berfungsi?
  • Kemungkinan akibatnya
  • Kadang-kadang kulit menjadi gelap.
  • Diet kemoterapi
  • Diet
  • Diet selepas kemoterapi berakhir
  • Ramalan

Limfoma sering disulitkan oleh leukemia, kanser sumsum tulang. Kemoterapi untuk limfoma adalah sejenis rawatan yang menggunakan pelbagai ubat yang berfungsi untuk membunuh sel barah. Diet penting untuk mengurangkan kesan pada organ yang sihat.

Bagaimana kemoterapi berfungsi?

Punca perkembangan limfoma tidak difahami sepenuhnya, tetapi ada bukti yang tepat bahawa ia diprovokasi oleh adanya virus tertentu di dalam badan..

Selalunya penyebab pembentukan pembentukan limfa onkologi adalah bahan kimia berbahaya - karsinogen dan mutagens, oleh itu, orang yang bekerja di industri berbahaya lebih sering sakit dengan limfoma daripada warganegara lain. Industri kimia yang paling berbahaya dalam hal ini, menghasilkan racun perosak dan racun rumpai.

Terdapat dua jenis limfoma:

  • Hodgkin;
  • bukan Hodgkin.

Mendapatkan diagnosis yang betul adalah sangat penting kerana rejimen rawatan untuk pelbagai jenis limfoma sedikit berbeza. Isyarat mengenai perkembangan barah kelenjar getah bening mungkin menunjukkan peningkatan di leher, pangkal paha, ketiak. Bergantung pada diagnosis, rawatan ditetapkan, dalam kebanyakan kes adalah kemoterapi.

Jenis limfoma menentukan pilihan ubat yang digunakan.

Limfoma Hodgkin tergolong dalam tahap III tumor, rawatan dijalankan dengan hasil yang baik dan tidak menyakitkan. Tumor Hodgkin bermula dengan sedikit pembengkakan dan kemerahan, kemudian rasa sakit muncul. Selalunya, pesakit menganggap mereka demam kerana demam dan berpeluh. Gejala bertambah buruk dengan pengambilan alkohol.

Kanak-kanak mengalami sakit perut, dan ketika palpasi, doktor dapat mengesan tumor. Kadang-kadang gejala hampir tidak ada atau ringan.

Rawatan mesti sistemik, jika tidak, tidak akan ada kesan. Ubat disuntik ke dalam aliran darah. Bahan aktif ubat-ubatan ini mempengaruhi sel barah di mana-mana sistem badan.

Bahan kimia diberikan secara intravena dan oral. Rawatan hampir selalu dilakukan di persekitaran hospital. Dengan pembentukan onkologi di perut dan beberapa penyetempatan tumor lain, antibiotik juga diresepkan. Kemoterapi dilakukan dalam tiga kursus.

Kemungkinan akibatnya

Ubat terapeutik dalam kemoterapi untuk limfoma mempunyai banyak kesan sampingan, ia tidak hanya mempengaruhi barah, tetapi juga struktur sel normal. Hasil daripada tindakan ubat kemoterapi, kesan sampingan berikut adalah mungkin.

Rambut gugur. Setelah menyelesaikan kursus rawatan, rambut akan tumbuh semula, tetapi boleh mengubah struktur atau warnanya.

Untuk mempercepat pertumbuhan rambut, anda boleh mengambil ubat khas, tetapi periksa dengan pakar onkologi anda.

Sistem pencernaan sangat menderita. Pada pesakit, selera makan merosot atau hilang sepenuhnya, muntah, sering muntah, sembelit, cirit-birit, luka di bibir, stomatitis, refleks menelan tidak berfungsi dengan baik.

Kadang-kadang kulit menjadi gelap.

Pesakit sering mula menderita penyakit berjangkit, sistem kekebalan tubuh sangat lemah. Pesakit berasa sentiasa letih dan keletihan..

Semua akibat kemoterapi di atas disebabkan oleh pemusnahan sel normal tubuh semasa rawatan. Sekiranya pesakit mempunyai kelemahan dan sikap apatis yang berterusan, diperlukan nasihat doktor, kemungkinan anemia. Bergantung pada analisisnya, pakar onkologi akan membuat penyesuaian terhadap komposisi ubat-ubatan, beberapa di antaranya mungkin dibatalkan sepenuhnya jika perlu..

Diet kemoterapi

Rawatan sukar ditoleransi, jadi pemakanan yang betul semasa kemoterapi sangat penting. Diet yang seimbang dan berkhasiat diperlukan untuk mengekalkan tahap protein normal dan mencegah penurunan berat badan secara patologi.

Kemoterapi semestinya disertai oleh gejala seperti mual, selera makan yang tidak baik, muntah, sukar ditelan.

Oleh itu, diet disusun agar proses makan hanya berlaku dengan emosi positif, semua sensasi yang tidak selesa mesti dikurangkan.

Pinggan tidak boleh panas, suhu optimum tidak lebih dari 50 ° C. Anda hanya perlu makan makanan dengan konsistensi pecahan, dan jika rasa mual semakin meningkat, letakkan sepotong ais atau lemon di tangan, yang perlahan-lahan harus diserap. Cara mudah ini akan melegakan loya..

Dianjurkan untuk mengatur makanan pada waktu yang tetap.

Makan makanan anda dengan perlahan, cuba mengunyah setiap gigitan sebanyak mungkin. Sebilangan besar hidangan adalah cecair yang diinginkan - bubur dan sup, tetapi jika tidak ada masalah dengan menelan, maka makanlah hidangan kedua yang biasa..

Sekiranya muntah bermula, tinggalkan niat untuk makan selama beberapa jam agar rasa tidak senang kemudian tidak timbul. Dengan keengganan makanan secara teratur, penipisan badan berkembang, berpunca dari mabuk.

Diet

Diet pesakit dengan limfoma dihubungkan oleh doktor bergantung pada ubat yang mereka ambil. Tidak dianjurkan bagi pesakit untuk memakan makanan buatan atau dengan pengawet tambahan.

Pemakanan semasa kemoterapi tidak bermaksud penggunaan daging berlemak, daging asap, minuman beralkohol dan berkarbonat, dan produk lain yang tidak wajar. Dibolehkan tanpa sekatan:

  • burung;
  • seekor ikan;
  • makanan laut.

Sebahagian kecil diinginkan, dalam keadaan paling cair.

Diet sangat penting dalam tempoh ketika pesakit menjalani rawatan kemoterapi, dan tubuh berada di bawah tindakan kuat ubat kuat. Pada masa ini, sangat penting untuk menyesuaikan pengambilan jumlah kalori yang dibelanjakan di dalam tubuh pesakit. Makanan diinginkan semula jadi dan sihat.

Dengan limfoma tahap pertama, mereka tidak memberikan sekatan dalam komposisi produk, mereka mengesyorkan makan apa sahaja yang anda mahukan - perkara yang paling penting ialah ada selera makan, dan pesakit tidak kehilangan kekuatan, dan merasa baik. Sekiranya tidak ada keinginan untuk makan, cuba ubah hidangan, perhatikan mereka yang berbau wangi. Minum selepas makan (selepas kira-kira dua jam).

Nasihat diet untuk pesakit dengan barah memerlukan pendekatan individu yang sangat berhati-hati.

Terdapat banyak faktor yang perlu dipertimbangkan, salah satunya adalah garam berlebihan dalam badan. Fenomena ini kadang-kadang diperhatikan dengan perkembangan tumor onkologi - terdapat terlalu banyak garam natrium di dalam badan, yang menyebabkan pengumpulan lebihan cecair di dalam badan dan pembentukan edema yang teruk.

Sekiranya pesakit tertentu bertindak balas dengan cara ini, dia terhad dalam penggunaan garam meja, makanan asap dan asin. Selain itu meningkatkan kandungan garam kalium dalam pinggan.

Sekiranya pesakit tidak dapat makan makanan tanpa asin dan selera makannya semakin merosot, maka doktor melembutkan diet dan membenarkan penggunaan acar dan makanan ringan, tetapi hanya dalam kombinasi dengan ubat penghilang garam.

Sekatan garam tidak sesuai untuk semua pesakit - ini mesti diambil kira. Beberapa pakar hari ini mencadangkan bahawa diet semasa kemoterapi hanya akan melemahkan badan. Mereka membuktikan: perlu makan dalam bahagian kecil hampir semua yang ada selera makan (kecuali makanan yang pasti berbahaya bahkan bagi orang yang sihat).

Diet selepas kemoterapi berakhir

Sekiranya pesakit telah menyelesaikan kemoterapi, dia tidak boleh makan secara sembarangan. Pemakanan harus diatur agar fungsi organ dan sistem yang terjejas secara negatif oleh ubat dipulihkan dengan lebih cepat.

Untuk ini, pesakit perlu menggunakan produk susu fermentasi, kacang-kacangan, buah-buahan, bijirin, hidangan sayur-sayuran, makanan, fosforus dan zat besi sebagai asas diet. Makanan goreng dan pedas tidak diingini.

Pantau dengan teliti rejim minum, yang sekurang-kurangnya dua liter cecair setiap hari. Sangat bagus jika cecair seperti itu:

  • teh;
  • kompot;
  • decoctions;
  • air telaga atau botol;
  • jus yang baru diperah.

Kurangkan jumlah gula yang dimakan sebanyak mungkin. Alkohol dilarang sama sekali. Dengan kemoterapi untuk limfoma, selepas kursus, muntah dan cirit-birit sering diperhatikan - dengan gejala seperti itu, jumlah garam dalam makanan sedikit meningkat, walaupun semasa rawatan itu sendiri, penggunaan Na dilarang.

Kompleks vitamin diresepkan untuk normalisasi keadaan yang paling cepat (terutamanya A dan E).

Doktor juga menetapkan pengambilan penyerap agar cepat menghilangkan gejala kemoterapi yang tidak menyenangkan. Apabila loya berlaku, hisap sepotong lemon atau makan beberapa cranberry. Dilarang terlalu panas dan berjemur, ujian kawalan selalu dilakukan.

Ramalan

Akibat negatif kemoterapi sangat tidak menyenangkan, tetapi prognosis pemulihan sangat mungkin. Sekiranya penyakit ini berada pada tahap perkembangan I-II, maka sekitar 90% pesakit disembuhkan. Pada III hanya sedikit kurang - 85%, dan pada IV - 65%.

Faktor apa yang sesuai untuk ramalan tersebut?

  1. Jantina - wanita pulih lebih kerap, lelaki lebih teruk mengalami limfoma.
  2. Umur - sekiranya pesakit berusia di bawah 45 tahun. Sekiranya pesakit lebih tua, tubuhnya kurang mampu mengatasi limfoma.
  3. Tahap I-III penyakit ini meningkatkan kemungkinan pemulihan.
  4. Tahap darah hemoglobin, albumin, limfosit normal (tidak dikurangkan).
  5. Kiraan sel darah putih normal (tidak meningkat).

Sekiranya pesakit mempunyai semua kualiti positif dari senarai di atas, maka pemulihannya diramalkan dalam sekurang-kurangnya 84% kes. Sekiranya hanya satu kriteria tidak memenuhi - 77%. Walaupun semua kriteria tidak memenuhi, 43% kriteria yang disembuhkan diramalkan - petunjuk yang cukup baik untuk onkologi.

Kelenjar getah bening terletak di sudut tubuh yang berlainan, ia berfungsi sebagai sejenis sistem kumbahan untuk semua perkara negatif. Oleh itu, limfoma berlaku di banyak organ. Prognosis untuk rawatan cukup baik (dalam banyak kes - 90%), jika anda mengikuti cadangan doktor dan menjaga sikap optimis, sangat penting untuk merasakan sokongan keluarga anda.

Setelah berakhirnya rawatan untuk penyakit serius ini, pesakit menjalani kehidupan yang normal dan memuaskan. Perkara yang paling penting dan kritikal dalam merawat limfoma adalah mencari rawatan perubatan tepat pada masanya..

Kami akan sangat berterima kasih jika anda menilai dan membagikannya di rangkaian sosial.