B ****** dan *** t **: cari kata mengikut topeng dan definisi

Jumlah dijumpai: 2, 14 huruf dengan topeng

vegetarianisme

sistem kuasa khas

mengelakkan makanan bukan tumbuhan

sistem makanan yang tidak termasuk penggunaan produk yang berasal dari haiwan

pemakanan makanan tumbuhan dan tenusu

cara untuk tidak memakan haiwan dengan memakannya

amalan rasuah

menyelesaikan masalah dengan rasuah

penerimaan oleh pegawai dengan cara apa pun dan dalam bentuk apa pun nilai material atau pemberian faedah material kepadanya untuk komisen demi kepentingan pemberi rasuah tindakan dalam kompetensi pegawai ini

Mengelakkan makanan bukan tumbuhan

Huruf beech terakhir "o"

Jawapan untuk soalan "Mengelakkan makanan bukan sayur-sayuran", 14 huruf:
vegetarianisme

Soalan silang kata alternatif untuk vegetarian

Sistem makanan yang tidak termasuk penggunaan produk yang berasal dari haiwan

Makan makanan tumbuhan atau tenusu sahaja

Sistem kuasa khas

Makan makanan tumbuhan dan tenusu

Definisi vegetarian dalam kamus

Kamus penerangan bahasa Rusia. D.N. Ushakov Definisi kata dalam kamus Penerangan kamus bahasa Rusia. D.N. Ushakov
vegetarian, pl. tidak, rujuk (dari vegetarian Latin baru - sayur). Doktrin bahawa pengambilan makanan daging tidak boleh diterima. Tidak makan daging.

Kamus istilah perubatan Makna kata dalam kamus Kamus istilah perubatan
nama umum untuk sistem makanan yang mengecualikan atau menyekat penggunaan produk haiwan.

Wikipedia Definisi perkataan dalam kamus Wikipedia
Vegetarian adalah sistem makanan yang tidak termasuk penggunaan daging dari haiwan apa pun. Pengikut kekeluargaan, veganisme, enggan menggunakan semua produk yang berasal dari haiwan.

Contoh penggunaan kata vegetarian dalam kesusasteraan.

Lev Nikolayevich berfikir sebentar dan kemudian teringat satu lagi episod yang sangat menarik: - Setelah membincangkannya vegetarianisme, mengenai keluarga yang dibincangkan, Mechnikov mula berbicara mengenai suku antropophagous yang tinggal di Afrika, di Kongo.

Mengenai vegetarianisme di Yasnaya Polyana baru-baru ini terdapat episod seperti itu.

Meditasi dan Psikisme 3 Aplikasi Astrologi yang Betul dan Tidak Betul 4 Kesaksian Kehidupan Masa Lalu 5 Numerologi dan Ramalan 6 Karma Kumpulan dalam Komuniti Gaib 7 Kewibawaan dan Penyerahan dalam okultisme 8 Rahsia dalam Persaudaraan Gaib 9 Jalan Kiri 10 Gaib dan Maksiat 11 Patologi Psikologi 12 Pencerobohan ke dalam jiwa orang lain Gaib dan vegetarianisme 14 Kaedah Timur dan Organisasi Tubuh Barat 15 Piawaian Penghakiman 16 Cita-cita okultisme Bahagian Dua 1 Penerapan praktikal okultisme dalam Menyelesaikan Masalah Kehidupan Harian.

Memandangkan kenyataan bahawa banyak inisiat terhebat adalah pemakan daging, tidak ada gunanya membantahnya vegetarianisme sangat mustahak untuk laluan Jalan, kerana ini jelas tidak berlaku - jika tidak, mereka tidak akan melewati permulaan.

Tuan McFadden mula-mula cuba melamar vegetarianisme, dan kemudian menjalani diet campuran yang merangkumi daging dan ikan.

Sumber: perpustakaan Maxim Moshkov

Penolakan makanan daging 14 huruf silang kata

Vegetarian - Mengelakkan makanan bukan tumbuhan

Menghuraikan mengikut surat:
  • Vegetarianisme - Perkataan B
  • Huruf 1 B
  • Huruf ke-2 E
  • Huruf ke-3 G
  • Huruf ke-4 E
  • Huruf ke-5 T
  • Huruf ke-6 A
  • Huruf ke-7 P
  • Huruf ke-8 I
  • Huruf ke-9 A
  • Huruf ke-10 H
  • Huruf ke-11 C
  • Huruf ke-12 T
  • Huruf ke-13 B
  • Huruf ke-14 O
Pilihan untuk soalan:
terjemahkanSpanWord

Kata silang kata, kata imbas adalah kaedah yang berpatutan dan berkesan untuk melatih kepintaran, meningkatkan pengetahuan. Selesaikan kata-kata, tambahkan teka-teki - kembangkan pemikiran logik dan imaginatif, merangsang aktiviti saraf otak dan, akhirnya, dengan senang hati sambil meluangkan masa lapang.

Mengelakkan makanan bukan tumbuhan.

Selamat petang! Hai tuan-tuan dan puan-puan yang dikasihi sekalian! Jumaat! Pertunjukan modal "Field of Miracles" disiarkan! Dan seperti biasa, untuk tepukan penonton, saya menjemput tiga pemain ke studio. Dan inilah tugas untuk lawatan ini:

Soalan: Penolakan makanan bukan sayur-sayuran. (Perkataan ini terdiri daripada 14 huruf)

Jawapan: Vegetarianisme (14 huruf)

Sekiranya jawapan ini tidak sesuai, sila gunakan borang carian.
Kami akan berusaha mencari antara 1 126 642 rumusan dengan 141 989 perkataan.

Menghuraikan jawapan dengan huruf:

  • Huruf pertama: dalam
  • Surat kedua: e
  • Huruf ketiga: g
  • Huruf keempat: e
  • Huruf kelima: t
  • Huruf keenam: a
  • Huruf ketujuh: hlm
  • Huruf kelapan: dan
  • Huruf kesembilan: a
  • Surat kesepuluh: n
  • Huruf Kesebelas: c
  • Surat kedua belas: t
  • Huruf ketiga belas: c
  • Huruf keempat belas: o

Sebab untuk melepaskan daging

Bagi banyak orang, menyerah daging adalah cabaran sebenar. Dan sementara ada yang tidak tahan, berundur dari prinsip mereka, yang lain terus berpijak dengan kepercayaan pada kekuatan mereka sendiri. Kesedaran tentang bahaya yang boleh dibawa oleh daging memainkan peranan penting dalam hal ini. Untuk memastikan semuanya secara peribadi, anda harus membaca alasan utama untuk menolaknya..

Sebab utama

Sebab-sebab untuk menolak makanan daging sebenarnya tidak terkira banyaknya. Walaupun begitu, 5 yang utama menonjol antaranya. Mereka yang membuat seseorang memperhatikan diet vegetarian dan memikirkan perlunya beralih kepadanya. Ia:

  1. 1 alasan agama;
  2. 2 fisiologi;
  3. 3 beretika;
  4. 4 ekologi;
  5. 5 peribadi.

Sebab agama

Dari tahun ke tahun, penyokong diet vegetarian beralih ke agama yang berlainan untuk mencari jawapan kepada persoalan bagaimana mereka benar-benar berkaitan dengan pemakanan daging, tetapi sejauh ini sia-sia. Faktanya adalah bahawa hampir semua agama mempunyai pandangan yang berbeza mengenai vegetarian dan selalunya menyerahkan kepada setiap individu untuk membuat keputusan akhir. Walaupun begitu, para saintis tidak tenang dalam hal ini, dan setelah melakukan pekerjaan penyelidikan kolosal, mereka melihat satu keteraturan: semakin tua agama, semakin penting baginya untuk menolak makanan daging. Tentukan sendiri: kitab suci tertua dari Veda, yang usianya dihitung selama ribuan tahun (mereka pertama kali muncul kira-kira 7 ribu tahun yang lalu), mendakwa bahawa haiwan mempunyai jiwa dan tidak ada yang berhak membunuhnya. Penyokong agama Yahudi dan Hindu, yang telah wujud selama 4 ribu tahun dan 2,5 ribu tahun, masing-masing, berpegang pada pendapat yang sama, walaupun perselisihan mengenai agama Yahudi dan kedudukan sebenarnya masih berlanjutan. Pada gilirannya, agama Kristian mengingatkan tentang perlunya menolak makanan haiwan, namun tidak memaksanya..

Namun, seseorang tidak boleh melupakan denominasi Kristian yang menganjurkan berpuasa. Selain itu, ada pendapat bahawa orang Kristiani awal tidak makan daging, seperti yang dikatakan oleh Stephen Rosen dalam bukunya "Vegetarianism in World Religions." Dan walaupun hari ini sukar untuk menilai kebolehpercayaan maklumat ini, petikan dari kitab Kejadian memberi kesaksian tentangnya: “lihatlah, aku telah memberikan kepadamu setiap ramuan yang menabur benih, yang ada di seluruh bumi, dan setiap pohon yang mempunyai buah pohon yang menabur benih; ini akan menjadi makanan untuk anda ".

Fisiologi

Pemakan daging mendakwa bahawa manusia itu omnivora dan ini adalah salah satu hujah utama mereka. Namun, vegetarian segera meminta mereka untuk memperhatikan faktor-faktor berikut:

  • gigi - gigi kita bertujuan untuk mengunyah makanan, sementara gigi pemangsa - untuk mencabutnya;
  • usus - pada pemangsa ia lebih pendek untuk mengelakkan kerosakan produk pembusukan daging di dalam badan dan membuangnya secepat mungkin;
  • jus gastrik - pada pemangsa lebih pekat, kerana ia mampu mencerna tulang.

Beretika

Mereka muncul dari dokumentari yang sepenuhnya menggambarkan proses membesarkan haiwan dan burung, keadaan di mana ini terjadi, dan juga membunuhnya untuk daging seterusnya. Penglihatan ini kelihatan mengejutkan, bagaimanapun, banyak orang terpaksa memikirkan kembali nilai hidup mereka dan mengubah kedudukan mereka untuk akhirnya melepaskan diri dari tanggungjawab untuk sedikit pun terlibat dalam hal ini.

Alam Sekitar

Percaya atau tidak, penternakan mempunyai kesan negatif terhadap alam sekitar dan mengancam keselamatan Bumi. Pakar PBB berulang kali menyatakan hal ini, memusatkan perhatian mereka pada keperluan untuk mengurangkan jumlah penggunaan daging dan makanan tenusu atau untuk menolaknya sama sekali. Dan mereka mempunyai alasan yang baik untuk itu:

  • Terdapat sistem penternakan yang sangat membazir di belakang setiap hidangan daging lembu atau ayam di pinggan kami. Ini mencemarkan lautan, sungai dan laut, serta udara, penebangan hutan, yang secara signifikan mempengaruhi perubahan iklim, dan sepenuhnya bergantung pada minyak dan arang batu..
  • Menurut anggaran kasar, hari ini manusia memakan hampir 230 tan haiwan setiap tahun. Dan ini adalah 2 kali lebih banyak daripada 30 tahun yang lalu. Babi, domba, ayam dan lembu paling sering dimakan. Tidak perlu dikatakan, semuanya, di satu pihak, memerlukan sejumlah besar air dan makanan yang diperlukan untuk penanaman mereka, dan sebaliknya, mereka meninggalkan produk buangan yang mengeluarkan gas metana dan rumah hijau. Dan walaupun kontroversi mengenai bahaya yang ditimbulkan oleh pembiakan lembu terhadap alam sekitar masih berlanjutan, pada tahun 2006 para pakar PBB mengira bahawa kadar perubahan iklim untuk sekeping daging adalah 18%, yang jauh lebih banyak daripada petunjuk bahaya yang disebabkan oleh kereta, kapal terbang dan jenis pengangkutan lain.... Beberapa tahun kemudian, penulis laporan "The Long Shadow of Cattle Breeding" menceritakan semuanya, sehingga angka itu meningkat menjadi 51%. Dengan demikian, mereka memperhitungkan gas yang dikeluarkan dari kotoran dan bahan bakar yang digunakan untuk mengangkut daging. Serta elektrik dan gas, yang dibelanjakan untuk pemprosesan dan penyediaannya, makanan dan air di mana mereka ditanam. Semua ini memungkinkan untuk membuktikan bahawa pembiakan lembu, dan, oleh itu, pemakanan daging, menyebabkan pemanasan planet yang terlalu panas dan mengancam keselamatannya..
  • Sebab seterusnya ialah pembaziran tanah. Keluarga vegetarian hanya memerlukan 0.4 hektar tanah untuk kebahagiaan dan menanam sayur-sayuran, sementara 1 pemakan daging yang memakan hampir 270 kg daging setahun - 20 kali lebih banyak. Oleh itu, lebih banyak pemakan daging - lebih banyak tanah. Mungkin inilah sebabnya mengapa hampir sepertiga permukaan bumi yang bebas ais diduduki oleh penternakan atau menanam makanan untuknya. Dan semuanya akan baik-baik saja, hanya haiwan yang tidak menguntungkan makanan menjadi daging. Tentukan sendiri: untuk mendapatkan 1 kg daging ayam, anda perlu membelanjakan 3.4 kg bijirin untuk mereka, untuk 1 kg daging babi - 8.4 kg makanan, dll..
  • Penggunaan air. Setiap isi ayam yang dimakan adalah air "mabuk" yang diperlukan ayam untuk hidup dan membesar. John Robbins, seorang penulis vegetarian, mengira bahawa menanam 0,5 kg kentang, beras, gandum dan jagung masing-masing memerlukan 27 liter, 104 liter, 49 liter, 76 liter air, sambil menghasilkan 0,5 kg daging sapi - 9 000 l air, dan 1 l susu - 1000 l air.
  • Penebangan hutan. Agribisnis telah menghancurkan hutan hujan selama 30 tahun, bukan untuk kayu, tetapi untuk membebaskan tanah yang dapat digunakan untuk memelihara ternakan. Pengarang artikel "Apa yang memberi makan makanan kita?" dikira bahawa kawasan seluas 6 juta hektar hutan per tahun digunakan untuk pertanian. Dan jumlah rawa gambut dan rawa yang sama berubah menjadi ladang untuk menanam tanaman ternakan untuk haiwan.
  • Meracuni Bumi. Produk buangan haiwan dan burung dibuang ke tangki pemendapan dengan isipadu hingga 182 juta liter. Dan semuanya akan baik-baik saja, hanya mereka yang sering bocor atau meluap, meracuni bumi, perairan bawah tanah dan sungai dengan nitrat, fosforus dan nitrogen.
  • Pencemaran lautan. Setiap tahun sehingga 20 ribu persegi. km laut di muara Sungai Mississippi berubah menjadi "zon mati" kerana sisa ternakan dan ternakan yang melimpah. Ini membawa kepada alga mekar, yang mengambil semua oksigen dari air dan kematian banyak penduduk kerajaan bawah laut. Menariknya, di kawasan dari Skandinavia hingga ke Laut China Selatan, para saintis telah mengira hampir 400 zon mati. Lebih-lebih lagi, ukuran sebahagian daripada mereka melebihi 70 ribu meter persegi. km.
  • Pencemaran udara. Kita semua tahu bahawa tinggal di sebelah ladang besar tidak tertahankan. Sebabnya adalah bau mengerikan yang melayang di sekelilingnya. Sebenarnya, mereka tidak hanya mempengaruhi orang, tetapi juga atmosfer, kerana gas rumah hijau seperti metana dan karbon dioksida dilepaskan ke dalamnya. Akibatnya, semua ini membawa kepada pencemaran ozon dan kemunculan hujan asid. Yang terakhir ini adalah hasil dari peningkatan kadar amonia, dua pertiga daripadanya, dihasilkan oleh haiwan..
  • Peningkatan risiko penyakit. Dalam produk buangan haiwan, terdapat sebilangan besar bakteria patogen, seperti salmonella, E. coli, enterobacteria, cryptosporidium, dll. Dan yang paling buruk, mereka boleh disebarkan kepada manusia melalui kontak dengan air atau kotoran. Di samping itu, kerana sejumlah besar antibiotik yang digunakan dalam ternakan dan ternakan unggas untuk meningkatkan kadar pertumbuhan ternakan, kadar pertumbuhan bakteria tahan meningkat, yang menyulitkan proses merawat orang..
  • Penggunaan minyak. Semua pengeluaran ternakan Barat bergantung pada minyak, jadi ketika harga memuncak pada tahun 2008, terjadi kerusuhan makanan di 23 negara di seluruh dunia. Selain itu, proses pengeluaran, pemprosesan dan penjualan daging juga bergantung pada elektrik, yang sebahagian besarnya dibelanjakan untuk keperluan penternakan..

Sebab peribadi

Masing-masing mempunyai makanan sendiri, tetapi, menurut statistik, banyak orang menolak daging kerana kos dan kualitinya yang tinggi. Lebih-lebih lagi, ketika memasuki toko daging biasa, seseorang hanya akan terkejut dengan bau yang melambung di dalamnya, yang tentu saja tidak dapat dikatakan tentang kios buah. Menyulitkan keadaan adalah bahawa walaupun penyejukan dan pembekuan daging tidak melindungi dari bakteria patogen, tetapi hanya melambatkan proses pembusukan.

Menariknya, tinjauan terbaru menunjukkan bahawa sekarang ini semakin banyak orang dengan sengaja mengurangkan jumlah daging yang mereka makan atau memakannya hanya dari semasa ke semasa. Dan siapa yang tahu apakah alasan di atas atau lain-lain, tetapi tidak kurang menarik, mendorong mereka..

7 sebab terbaik untuk melepaskan daging

  1. 1 Daging mengurangkan seksualiti. Dan ini bukan kata-kata kosong, tetapi hasil penyelidikan yang diterbitkan dalam The New England Journal of Medicine. Antara lain, artikel tersebut menyebutkan bahawa orang yang memakan daging menderita kegemukan, penuaan organ pramatang, yang berlaku kerana fakta bahawa tubuh memerlukan lebih banyak kekuatan dan tenaga untuk mencerna produk daging.
  2. 2 Menyebabkan penyakit. Terdapat sebuah artikel di The British Journal of Cancer yang menyatakan bahawa pemakan daging 12% lebih cenderung menghidap barah. Selain itu, kerana racun perosak yang digunakan dalam pertanian, orang mengalami kemandulan, keguguran dan gangguan saraf..
  3. 3 Menggalakkan penyebaran bakteria Helicobacter pylori, yang paling baik boleh menyebabkan cirit-birit, dan paling buruk kepada perkembangan sindrom Guillain-Barré, yang dinyatakan dalam gangguan autonomi dan kelumpuhan. Dan pengesahan terbaik mengenai ini adalah hasil penyelidikan yang dilakukan pada tahun 1997 oleh para saintis dari University of Minnesota. Mereka mengambil fillet ayam dari pelbagai pasar raya untuk dianalisis, dan di 79% daripadanya, mereka mengenal pasti Helicobacter pylori. Tetapi yang terburuk adalah di setiap kelima fillet yang dijangkiti, ia berubah menjadi bentuk tahan antibiotik..
  4. 4 Menyebabkan mengantuk, kelesuan, dan keletihan akibat kekurangan enzim yang diperlukan untuk mencerna makanan dan membebani sistem pencernaan.
  5. 5 Menggalakkan munculnya rasa lapar yang berterusan kerana pengasaman persekitaran dalaman badan dan penurunan jumlah nitrogen yang diterima oleh badan dari udara kerana bakteria pengikat nitrogen.
  6. 6 Meracuni badan dengan bakteria putrefaktif, asas purin.
  7. 7 Makan daging membunuh kasih sayang kepada adik-adik kita.

Mungkin senarai sebab untuk menolak daging dapat dilanjutkan selama-lamanya, terutama kerana ia diisi hampir setiap hari berkat penyelidikan baru dan baru oleh para saintis. Tetapi untuk menyelamatkan diri dari kebutuhan untuk mencarinya, sudah cukup untuk mengingat kata-kata Yesus: "Jangan makan daging binatang, jika tidak, kamu akan menjadi seperti binatang buas".

Apa yang berlaku pada badan anda jika anda melepaskan daging

Mereka menolak daging kerana banyak sebab: intoleransi individu, pertimbangan etika, trend fesyen lain, dan sebagainya. Pada masa yang sama, pertempuran sengit sering terjadi di antara pemakan daging dan orang yang menolak produk ini atas faedah atau bahaya keputusan tersebut. Kami memutuskan untuk melihat masalah ini dengan lebih terperinci dan mengumpulkan beberapa fakta yang disahkan secara saintifik mengenai kesan sebenar penolakan daging pada sistem badan utama.

Sistem penghadaman


Sekiranya kita mendekatinya secara objektif, maka dari sudut sains, spesies Homo sapiens (Homo sapiens) adalah omnivora yang dietnya merangkumi buah-buahan dan akar, serta daging, ikan dan produk haiwan lain. Dan asas gaya hidup sihat adalah diet yang seimbang - bervariasi dan seimbang, yang mengandungi semua komponen yang diperlukan untuk pertumbuhan dan pemulihan badan.

Walau bagaimanapun, pakar dari IARC (International Agency for Research on Cancer, sebahagian daripada Organisasi Kesihatan Sedunia) mengklasifikasikan produk daging merah dan daging merah sebagai karsinogenik kepada manusia. Dalam satu kenyataan, agensi itu mengatakan penggunaannya dikaitkan dengan kanser kolorektal, pankreas dan prostat. Mengurangkan pengambilan daging harian dari 76 gram hingga 20 gram mengurangkan kemungkinan barah usus sebanyak 20%, kata penyelidik, dan hampir 35% jika berhenti sepenuhnya.

Perhatikan bahawa protein sayuran, yang sering diganti dengan daging, lebih sukar dicerna daripada haiwan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa biasanya bilangan bakteria yang menghasilkan enzim yang memecah dinding sel tumbuhan tidak melebihi 10 4 CFU / g, dan ini tidak mencukupi untuk asimilasi makanan tumbuhan sepenuhnya, oleh sebab itu ia tidak dicerna sepenuhnya. Bakteria ini termasuk clostridia oportunis, dan jika jumlahnya meningkat menjadi sekitar 10 5 CFU / g, ini dapat menyebabkan pemusnahan sel darah merah, kerusakan pada dinding usus dan bahkan clostridiosis. Oleh itu, ketika menyerah daging merah, disarankan untuk menyediakan sumber protein hewani alternatif kepada tubuh (misalnya, ikan, telur dan produk tenusu).

Sistem kardiovaskular


Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal perubatan British BMJ, yang dilakukan bersama dengan Program Penyelidikan Pemakanan dan Kanser Eropah dan University of Oxford, menunjukkan kesan menghindari daging pada sistem kardiovaskular. Para saintis telah memantau diet dan gaya hidup 48 ribu orang selama 18 tahun. Separuh daripada peserta kajian memakan daging, 7.500 orang tidak memakannya, tetapi mereka mempunyai ikan dalam makanan mereka, dan sekitar 16,000 orang adalah vegetarian atau vegan. Selain pemakanan, sejarah perubatan, tabiat buruk dan aktiviti fizikal juga diambil kira. Menurut hasilnya, risiko terkena penyakit jantung pada orang yang makan ikan adalah 13% lebih rendah daripada pemakan daging, dan untuk vegetarian dan vegan - sebanyak 22%. Ini disebabkan oleh fakta bahawa, disebabkan oleh lemak haiwan, plak kolesterol disimpan di dinding saluran darah, menyumbat saluran..

Kajian serupa disahkan oleh saintis Amerika. Sebagai kumpulan ujian, 96 ribu umat dari salah satu gereja Protestan dipilih yang tidak mempunyai tabiat buruk dan kebanyakannya vegetarian. Golongan minoriti memakan sejumlah kecil daging - kira-kira 50 gram sehari. Kajian ini dilakukan pada periode 2002 hingga 2007 dan menunjukkan bahawa dalam tempoh pemerhatian kira-kira lapan ribu orang mati akibat pelbagai sebab, dan dua setengah ribu daripadanya meninggal dunia akibat penyakit kardiovaskular. Vegetarian mati lebih jarang. Para saintis telah menghubungkan fakta ini dengan pengambilan daging merah. Kajian ini juga menunjukkan bahawa sekitar 6.3% kematian awal dari pelbagai sebab dan 9% serangan jantung dikaitkan dengan penggunaan produk ini secara berkala..

Juga, menurut penyelidikan oleh University of London School of Health Sciences, telah terbukti bahawa dengan diet vegetarian, kadar kolesterol dan trigliserida dalam darah berkurang. Ini menstabilkan tahap hemoglobin glikasi.

Sistem saraf


Ahli psikologi Maryaaana Lindeman dari University of Helsinki mengkaji lebih daripada 500 wanita berusia 13 hingga 74 tahun yang tidak mengambil produk daging menggunakan soal selidik dan ujian psikologi. Dalam kajian itu, dia mendapati bahawa subjeknya kebanyakan pesimis. Salah satu penjelasan untuk ini adalah bahawa daging adalah sumber tirosin asid amino yang tidak tergantikan, yang merupakan bahan mentah untuk pengeluaran norepinefrin dan dopamin. Bahan ini menyokong nada sistem saraf.

Kajian Australia yang diterbitkan dalam jurnal Frontiers in Neurology menunjukkan hasil yang menarik. Matlamatnya adalah untuk mengkaji hubungan antara pengambilan daging merah (diproses dan tidak diproses) dan risiko demyelinasi sistem saraf pusat, yang sering menyebabkan sklerosis berganda. Para saintis mendapati bahawa meningkatkan atau menurunkan penggunaan daging olahan (sosej, ham, bacon, serta daging asap, acar atau jerky) tidak mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap perkembangan penyakit ini, dan meningkatkan penggunaan daging yang tidak diproses akan mengurangkan risiko terjadinya. Lebih-lebih lagi, para penyelidik menekankan bahawa kita bercakap mengenai peningkatan penggunaan hingga maksimum 65 gram sehari. Berdasarkan ini, kita dapat menyimpulkan bahawa pengurangan diet daging merah yang tidak diproses dapat meningkatkan kemungkinan terkena sklerosis berganda, jadi orang yang berisiko terkena penyakit ini tidak boleh mengecualikan produk ini sepenuhnya dari diet mereka..

Sistem integumentari


Sistem integumen adalah lapisan luar tubuh manusia. Ini merangkumi kulit, rambut, kuku, serta peluh, payudara dan kelenjar sebum. Diyakini bahawa penolakan daging sepenuhnya memperbaiki keadaan kulit, kuku dan rambut. Dan ini benar, tetapi hanya jika anda mengikuti diet seimbang. Sebagai contoh, pengarang buku Breaking Vegan Jordan Younger menceritakan pengalamannya mengenai vegetarian. Pada mulanya, penolakan protein haiwan sepenuhnya menyebabkan peningkatan, dalaman dan luaran. Tetapi setelah beberapa tahun, rambutnya mulai rontok, luka dan lecet mulai sembuh untuk waktu yang lama, secara umum, keadaan kulitnya bertambah buruk. Setelah beralih ke diet yang bervariasi atas cadangan doktor, kulit dan rambut kembali normal..

Itulah sebabnya penolakan daging mesti disertai dengan penggantian simetri. Doktor mengesyorkan beralih ke pescetarianism - penolakan daging haiwan berdarah panas dan kemasukan ikan, telur dan produk tenusu dalam diet.

Semasa menolak daging, adalah mustahak untuk menambahkan makanan yang mengandungi asid lemak tak jenuh ganda Omega-3 (chia, rumput laut, camelina, mustard dan minyak rapeseed) ke dalam makanan. Ini disokong oleh kajian di Massachusetts General Hospital yang menunjukkan kesan omega-6 dan omega-3-PUFA pada tikus. Para saintis telah membuat kesimpulan bahawa komponen ini, dalam perkadaran yang tepat, dapat mengurangkan risiko penyakit kronik seperti obesiti, diabetes jenis 2, penyakit kardiovaskular dan barah..

Sistem endokrin


Menurut pakar pemakanan Lyudmila Denisenko, penolakan protein haiwan menyebabkan gangguan pada sistem endokrin. Oleh itu, sebagai contoh, menurut beberapa laporan, pengeluaran estradiol dan progesteron oleh ovari terganggu pada wanita vegetarian, ketidakteraturan haid sering terjadi dan tanda-tanda hipotiroidisme muncul - kerusakan kelenjar tiroid, yang menyebabkan penurunan metabolisme, keletihan berterusan, kulit kering, edema dan lain-lain masalah yang berkaitan dengan penyakit ini. Setelah kemasukan protein hewani dalam makanan, masalah ini hilang..

Di samping itu, produk daging dari pengeluar besar mungkin mengandungi hormon, misalnya estrogen sintetik (synestrol, dienestrol, dll.), Yang digunakan untuk pertumbuhan haiwan yang pesat dan memberi kesan pada tubuh manusia. Tetapi ada dua penjelasan. Yang pertama adalah laporan Lembaga Makanan Keselamatan Eropah 2007 (EFSA) di mana, kerana data toksikologi yang tidak mencukupi, tidak mungkin membuat penilaian pasti risiko kesihatan manusia untuk memakan produk daging dengan hormon peningkatan pengeluaran. Kedua, ini hanya berlaku untuk sebahagian kecil barang. Semua jabatan yang sama memeriksa pada tahun 2011 lebih daripada 46 ribu sampel produk dan mendapati hormon hanya terdapat 53 daripadanya, iaitu 0.11 peratus.

Pengeluaran

Penolakan protein dan lemak haiwan secara tidak sengaja dan penting, secara amnya memberi kesan negatif kepada banyak sistem badan. Namun, banyaknya daging merah dalam makanan juga boleh menyebabkan pelbagai penyakit, termasuk barah. Dan jika pemakan daging hanya perlu mematuhi sekatan tertentu, maka vegetarian dan vegan akan menghadapi ujian yang lebih serius - mereka harus mengimbangi komponen yang hilang menggunakan kaedah alternatif..

Faktor negatif dapat dineutralkan dengan memasukkan vitamin B12 dan D, zat besi, zink, kalium dan asid lemak omega-3 tak jenuh ganda dalam makanan. Vitamin B12 terdapat dalam rumput laut, susu, keju, ragi, dan telur. Omega-3 dalam jumlah besar terdapat bukan hanya pada ikan laut dan makanan laut, tetapi juga dalam pelbagai biji dan minyak sayuran. Oleh itu, semasa menyerah daging, anda mesti memasukkan dalam makanan anda biji chia, rumput laut, serta biji rami, camelina, mustard, rami atau minyak rapeseed, yang kaya dengan unsur surih ini. Dengan diet yang disusun dengan betul, ditambah dengan pengambilan vitamin dan mineral dari sumber lain, penolakan daging secara beransur-ansur tidak akan menjadi pukulan kepada tubuh dan akan membawa lebih banyak manfaat kepadanya daripada membahayakan..

10 perubahan yang berlaku pada badan setelah melepaskan daging

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Nampaknya kontroversi mengenai faedah dan bahaya vegetarian tidak akan reda..

Bright Side tidak mahu terlibat dalam pertunjukan ini dan berpihak. Oleh itu, kami menjatuhkan aspek moral dan menganggap penolakan daging dari sudut saintifik..

Kami memberi perhatian kepada anda 10 perubahan yang akan berlaku pada tubuh anda apabila anda benar-benar menghilangkan daging dari makanan..

1. Anda akan kehilangan beberapa kilogram

Orang yang menyerahkan daging secara rata-rata dapat menurunkan berat badan sekitar 4.5 kg sebulan. Dan untuk ini mereka tidak perlu mengira kalori atau meningkatkan aktiviti fizikal, diet tumbuhan akan mengambil alih segalanya.

2. Lebih banyak bakteria pelindung akan muncul di usus anda

Mikroflora usus omnivora dan vegetarian sangat berbeza. Pelbagai kajian menunjukkan bahawa orang yang hanya makan makanan berasaskan tumbuhan mempunyai lebih banyak bakteria pelindung. Walau bagaimanapun, mikroflora usus memerlukan masa untuk membina semula dan meningkatkan kesihatannya. Pada mulanya, kembung dan pembentukan gas adalah mungkin, kerana usus dan pankreas akan mula dibina semula untuk menanam makanan dan akan ada kekurangan enzim.

3. Kulit anda boleh menjadi lebih baik

Banyak vegetarian menyatakan bahawa ketika mereka beralih ke diet nabati, kulit mereka bertambah baik: jerawat, komedo dan komedo telah hilang. Para saintis menjelaskan ini dengan fakta bahawa jika daging diganti sepenuhnya dengan sayur-sayuran dan buah-buahan, maka toksin dan racun dapat dikeluarkan dari badan. Detoks ini memberi kesan positif pada keadaan kulit..

4. Anda akan mempunyai lebih banyak tenaga

Mungkin perubahan yang paling penting yang dirasakan oleh semua orang yang mati daging adalah pengurangan keletihan sepanjang hari. "Sekiranya pada awal malam saya dirobohkan, walaupun saya duduk di meja sepanjang hari, sekarang untuk keadaan seperti itu, saya perlu memuatkan diri dalam latihan," kata salah seorang vegetarian. Dan tidak hairanlah, kerana diet seperti ini membantu bukan sahaja menurunkan berat badan dan membuang toksin, tetapi juga merasa ringan.

5. Mengurangkan risiko terkena penyakit kardiovaskular

Hubungan antara cinta daging merah dan perkembangan penyakit kardiovaskular telah lama dikenal pasti oleh para saintis. Sebagai tambahan kepada ini, para penyelidik Amerika baru-baru ini mendapati bahawa karnitin dari daging mencetuskan reaksi kimia dalam usus yang memberi kesan negatif kepada otot jantung. Harus diingat bahawa penganut vegetarian juga kurang menderita hipertensi, diabetes mellitus, barah rektum dan usus secara umum..

6. Tahap kolesterol akan menurun sepertiga

Ketika beralih ke diet nabati, kadar kolesterol darah berkurang dengan ketara. Kesan ini setanding dengan ubat kolesterol. Benar, dalam kes ini, anda tidak mendapat kesan sampingan, tetapi hanya kesihatan dan kesejahteraan yang baik. Bagi orang yang mempunyai kecenderungan untuk aterosklerosis, diet berasaskan tumbuhan sangat sesuai..

7. Anda akan menghidupkan gen "baik"

Baru-baru ini, para saintis mendapati bahawa keadaan persekitaran mempunyai kesan besar terhadap bagaimana gen berfungsi. Jadi, ada gen "buruk" dan "baik". Sekiranya anda menjalani gaya hidup yang tidak sihat, maka gen "buruk" dihidupkan, yang akan menyumbang kepada perkembangan penyakit kronik dan kegemukan. Sekiranya anda menjalani gaya hidup sihat, maka terdapat pertukaran gen. Peralihan dari daging ke makanan tumbuhan merangkumi gen "baik", yang membolehkan anda memperbaiki badan secara radikal.

8. Kekurangan nutrien Mungkin Berlaku

Sekiranya anda menolak daging, mungkin terdapat kekurangan zat tertentu, seperti yodium, zat besi, vitamin D dan B12. Tetapi pada masa yang sama, para penyelidik mengatakan, jika makanan mengandungi jumlah kekacang yang cukup - kacang dan lentil, serta kacang, buah-buahan, sayur-sayuran hijau gelap, biji-bijian dan bijirin, maka keseimbangan akan dipulihkan. Selain itu, kekurangan pemakanan dapat diisi dengan vitamin dan makanan tambahan.

9. Kemungkinan kehilangan rasa

Zink adalah elemen yang diperlukan untuk tubuh manusia, yang, antara lain, juga bertanggungjawab terhadap kecerahan rasa. Tiram dan daging merah tinggi zink, tetapi vegetarian harus mencari sumber lain yang dapat diterima jika mereka membuang makanan ini. Kacang putih, kacang-kacangan, biji-bijian dan produk tenusu dianggap optimum untuk kandungan zink. Rata-rata, vegetarian memerlukan 50% lebih banyak zink dalam makanan harian mereka..

10. Otot mungkin mengambil masa lebih lama untuk pulih

Protein diperlukan bukan sahaja untuk pembentukan korset otot, tetapi juga untuk pemulihan setelah bersenam. Protein haiwan dan protein sayuran mengatasi tugas ini, dengan satu-satunya perbezaan yang kedua memerlukan lebih banyak masa untuk bertindak. Pakar pemakanan menasihatkan atlet vegetarian dan vegan untuk mengambil protein cair sebaik sahaja bersenam. Dalam bentuk ini, ia diserap dengan lebih mudah dan cepat..

7 sebab mengapa anda tidak boleh melepaskan daging

Kekurangan vitamin B12

Kekurangan B12 membawa kepada perasaan keletihan, kemurungan dan kehilangan tumpuan yang berterusan. Pada tahun 2013, penerbitan perubatan Universiti Harvard membuktikan bahawa gejala kekurangan B12 yang teruk boleh merangkumi kehilangan rasa dan bau episodik, dan juga halusinasi dan tanda-tanda paranoia..

Tubuh manusia tidak dapat mensintesis B12. Telah diketahui bahawa vitamin ini terdapat dalam beberapa alga dan ragi, tetapi tidak terbukti secara saintifik sama ada ia benar-benar dapat menggantikan B12 yang berasal dari "haiwan". Oleh itu, vegetarian perlu mengambil B12 secara berasingan..

Kerentanan kemurungan

Peningkatan berat badan yang berat

Secara teori, makanan bakar, pasta, dan bahkan bir tidak bertentangan dengan gaya hidup vegetarian, tetapi produk ini tidak ada kaitan dengan gaya hidup sihat. Untuk berfungsi normal, tubuh memerlukan protein, blok bangunan utama badan kita. Tanpa itu, lupakan otot-otot yang kuat, tenaga dan imuniti tinggi dan bertanya khabar penyakit gastrousus dan gangguan otak. Selain itu, kekurangan protein melambatkan metabolisme, oleh itu kenaikan berat badan yang cepat pada pemula vegetarian..

Untuk mengelakkan kesilapan ini, sertakan dalam makanan anda banyak kekacang, kacang-kacangan (tetapi berhati-hati dengannya - tinggi kalori dan tinggi lemak), cendawan, serta telur dan produk tenusu. Berhati-hatilah dengan makan berlebihan, yang juga sering berdampingan dengan peralihan ke diet "herbivora".

Kolesterol rendah

Tulang rapuh

Tidak lama dahulu, doktor Australia melakukan kajian dan mendapati bahawa dengan penyebaran vegetarian, jumlah pesakit yang didiagnosis dengan osteoporosis juga meningkat. Dan sekumpulan saintis dari Oxford menyatakan bahawa vegetarian lebih cenderung patah anggota badannya berbanding dengan mereka yang memakan daging. Tetapi perbezaan ini hilang jika seseorang mengambil sekurang-kurangnya 525 mg kalsium setiap hari (secara amnya, pengambilan kalsium harian adalah 1000 mg, walaupun di beberapa negara, misalnya di UK, doktor pasti bahawa 700 mg mencukupi).

Tetapi salah laku vegetarian tidak berakhir di sana. Vitamin D tidak kurang pentingnya untuk tulang yang kuat, dan didapati terutamanya dalam produk daging dan tenusu. Tubuh mengubahnya menjadi hormon kalsitriol, yang membantu menyerap kalsium dengan lebih baik dan mencegah perkumuhannya dari badan. Vegetarian yang tinggal di lintang selatan dapat mengimbangi kekurangan dengan cara semula jadi, tetapi tidak sepenuhnya - vitamin D "cerah" tidak tinggal lama di dalam badan. Oleh itu, sekali lagi, anda tidak boleh melakukannya tanpa bahan tambahan..

Kanser usus

Kimia dalam diet

Secara paradoks, diet vegetarian dapat menjadikan diet kurang sihat. Pertama sekali, ini berlaku untuk mereka yang suka memasak. Anda tidak boleh menggunakan daging, ikan, unggas, dan jika anda memutuskan untuk menjadi vegan, maka telur dan produk tenusu. Gelatin dibuat dari tendon haiwan, dan banyak pembuat keju menggunakan rennet, enzim yang diekstrak dari perut lembu. Dan bahkan gula halus tidak boleh dimakan oleh vegetarian - semasa penghasilannya, makanan tulang berfungsi sebagai penapis.

Setuju, sukar dilakukan tanpa produk yang disenaraikan di atas dalam masakan. Kita mesti mencari jalan keluar - untuk menggunakan pelbagai bahan pemekat dan penstabil kimia, pengganti rasa dan pati. Sebilangan besar makanan vegetarian yang boleh anda dapatkan di kedai adalah makanan keselesaan yang sama dengan bahan kimia. Ini termasuk beberapa produk soya..

Diet vegetarian yang sihat a priori bermaksud banyak masa yang dihabiskan di dapur. Kami tidak menggesa siapa pun untuk menghentikan vegetarian - tetapi fikirkannya lebih dari seribu kali dan jangan menghampiri daging dengan sembarangan, dan juga membaca artikel mengenai makanan sihat yang akan membantu anda menumpukan perhatian.
Langgan saluran kami di Yandex.Zen

Jawapan untuk kata silang AIF nombor 21

Mendatar:

  • 1. Pertama cari KEADILAN, kemudian pekerjaan 14 huruf lagi
  • 4. Burung apa dengan kaki boleh membunuh singa dari 6 huruf
  • 9. Apa "perkataan" huruf besar sahaja yang terdiri daripada 12 huruf
  • 10. Bas pelancongan syarikat pelancongan dengan 7 huruf
  • 12. Wakil yang mengalahkan Ilya Oblomov dari 4 huruf
  • 13. Modal mana yang sebelumnya disebut "Flying Dragon" dengan 5 huruf
  • 14. Wain paling utara dari Burgundy, dinyanyikan oleh Alexander Pushkin dari 5 huruf
  • 16. Zambura untuk Pemandu 7-Huruf yang Berbahasa Ibrani
  • 20. Pesta menuai untuk penanam anggur Georgia dari 6 huruf
  • 22. "Ketika PIR, maka lagu" dari 3 huruf
  • 23. 4 kepala masjid
  • 27. Perlakuan 5 Huruf Kegemaran Spider Brasil
  • 28. Doktor gambar 11 surat
  • 31. Rahmat antara ramuan beracun dari 5 huruf
  • 32. Silinder penyembuhan 8 huruf
  • 34. Perpustakaan "pencakar langit" 7 huruf
  • 35. Genius pelukis, yang suratnya diterjemahkan oleh Anna Akhmatova dari 6 huruf
  • 39. Penyanyi rock legenda yang menolak teh kerana takut pada zaman kanak-kanak dari 4 huruf
  • 40. Sungai di "Jalan dari Varangia ke Parsi" 5 huruf
  • 41. "People's Bumbarash" dari Rusia dari 9 huruf
  • 42. Yang merangkumi sisi gelap jiwa Dr Jekyll dari 4 huruf
  • 43. Surat Musuh Sentinel 3
  • 45. "Ahli silap mata kad" yang boleh menggantung pretzel 5 huruf
  • 46. ​​Rebusan Itali dengan 9 huruf
  • 47. Apakah nama suami rasmi Lily Brick dari 4 huruf
  • 48. Pelawak Soviet yang lebih suka wanita dengan huruf 5 melengkung
  • 49. "Spartak Sayuran" 5 huruf
  • 50. Apa yang Terdapat dalam Geometri 7 Huruf
  • 51. Sungai apa "dalam ekstasi" bergabung dengan Efrat dari 4 huruf
  • 52. Dari apa yang "bahkan lalat mati" dari 5 huruf
Secara menegak:
  • 1. "Monarki Ala Rus" dari 12 huruf
  • 2. Potongan "pecah" 8 huruf
  • 3. Dalam bidang apa semua orang mahu mengisi nilai dari 8 huruf
  • 5. "Materialis Ivanovo" dengan 4 huruf
  • 6. "Keledai emas" siapa yang mendorong Niccolo Machiavelli menulis puisi dengan 6 huruf
  • 7. Ibu mertua untuk ibu mertua dari 6 huruf
  • 8. Siapa yang ditugaskan untuk harem 5 huruf
  • 11. Senjata yang berjaya ke Sukan Olimpik dari 5 huruf
  • 12. Sup sudu 5 huruf
  • 15. Satiris Rusia mana yang dilahirkan ketika radio menyiarkan mesej mengenai kesimpulan perdamaian dalam perang dengan Finland dari 5 surat
  • 17. Sebab pengecualian 7 huruf
  • 18. Pameran penerbangan sebanyak 9 huruf
  • 19. Siapa yang "menasihati" Andrew Webber mengenai musikal kultus 5 huruf "Kucing"
  • 21. Serat untuk memetik dari 5 huruf
  • 22. "Crypt of the Great" dari 7 huruf
  • 24. Lumba Air Huruf 11
  • 25. The Nerd in Red Pants, Dibebaskan Dua Tahun Selepas Barbie 3 Huruf
  • 26. "Berjalan Ke Depan Setelah Pusing-Balik" dalam ketenteraan sebanyak 11 huruf
  • 28. Dari gong hingga gong sebanyak 5 huruf
  • 29. Sinonim 3 huruf untuk Eden
  • 30. Negara Skandinavia mana yang mempunyai cukai 150% untuk pembelian kereta 5 huruf
  • 33. Pakar Fooling 8 Surat
  • 36. "Orang yang paling dicari di dunia" dengan 7 huruf
  • 37. Aymore's Mail Bird dari The Color of Magic oleh Terry Pratchett, 5 Surat
  • 38. Pereka pesawat mana yang dimainkan oleh Vladislav Strzhelchik dalam filem "Poem of Wings" dengan 7 huruf
  • 39. Permainan apa yang muncul dari gabungan golf dengan kroket 7 huruf
  • 41. Selusin dari horoskop 6 huruf
  • 44. "Tanaman salji" sebanyak 5 huruf
  • 46. ​​sup udang karang tebal 4 huruf

Malangnya, kami tidak tahu perkataan seperti itu :(

Cari dalam kata imbas:

Dengan bantuan perkhidmatan kami, anda dapat mencari jawapan untuk kata-kata yang sukar ditebak dari kata-kata imbasan yang paling terkenal.

  • Kata nama
  • Kata adjektif
  • Kata kerja
  • Bandar
  • Sungai
  • Burung

Scanword Guru adalah pembantu silang kata dalam talian untuk menentukan perkataan dengan topeng. Menyalin bahan laman web mungkin bergantung pada pemasangan pautan terindeks aktif!