Masalah cakar pada barah

Kanser Mandarin, berumur kira-kira 4+ bulan. Lebih dari sebulan yang lalu, dia bertengkar setelah seekor cacing dan kedua cakar dan semua kaki terputus di satu sisi. Saya fikir dia tidak akan bertahan, saya membiarkannya masuk ke akuarium yang terpisah. Makan orang miskin itu bergerak, tetapi selama ini semua anggota badan yang terputus tumbuh kembali dan memindahkannya menjadi yang biasa, tetapi ada masalah dengan satu cakar. Dia bertambah bengkok ("gunting" itu sendiri), anda dapat lihat dalam video. Bukankah itu menakutkan? Kanser tidak akan membahayakannya?

Ia tidak menakutkan. Selepas tahi lalat seterusnya, cakar akan meluruskan.

Mengenai udang karang

Kemunculan barah benar-benar pelik dan menakutkan. Badan terbungkus cangkang yang kuat; penjepit bergerigi yang kuat (berkat mereka bahawa penyakit yang paling dahsyat di dunia mendapat namanya: beberapa tumor ganas yang menyerupai tumbuh menjadi tisu tetangga); pelbagai anggota badan - berjalan, berenang dan oral, dan hanya 19 pasang; mata hitam pada batang panjang. Pergerakan udang karang adalah perlahan, tenang, hampir tidak dapat dilihat - hanya antena dan antena (seperti yang disebut ahli zoologi sebagai misai udang karang) dengan jelas mengimbas ruang air.


Pertumbuhan barah sukar dan penuh dengan rintangan. Dengan peningkatan ukuran badan, sedikit demi sedikit, cangkang kalsium-kalsium keras yang membungkusnya menjadi kencang. Anda mesti menjatuhkan cangkang - untuk menumpahkan. Menurunkan barah bukan sahaja melapisi sarung luarnya, tetapi juga cangkang insang, kerongkongan, mata dan bahkan gigi tajam - "kilang perut" yang dirancang untuk menghancurkan makanan. Dari semua bahagian tubuh yang sukar, barah menjadikannya hanya pembentukan kalsium putih dalam bentuk lensa yang terletak di dinding perut - gastrolit, sering disebut mata udang karang, dan pada Zaman Pertengahan, dengan nama "batu udang karang", mereka dianggap sebagai penawar ajaib untuk semua penyakit). Gastrolit adalah depot di mana kalsium berkumpul di antara tahi lalat, yang, setelah dicairkan, dimakan untuk membuat cangkerang dan organ pepejal lain. Kanser merangkak keluar dari cengkerang tua, telanjang, selembut mentega (orang Jerman memanggil barah itu sebagai "butterkrebs" - "buttercracker"), sama sekali tidak berdaya dan tidak berdaya. Sekiranya anda meninggalkan satu udang karang di akuarium pada waktu petang, dan menjumpai dua pada waktu pagi, perhatikan lebih dekat: yang lebih gelap, biru-ungu adalah udang karang yang sebenarnya, dan yang lebih ringan hanyalah cangkang gudang. Kanser melakukan prosedur yang rumit dan sering membawa maut 8 kali pada tahun pertama kehidupan, 5 kali pada yang kedua, dan kemudian 1-2 kali setahun. Molting sangat berbahaya bagi remaja, kerana krustasea kecil, lembut dan tanpa pertahanan menjadi mangsa mudah bagi mana-mana pemangsa. Oleh itu, pada akhir tahun pertama kehidupan, daripada seratus krustasea yang menetas pada musim panas, hanya sekitar selusin yang tersisa.
Tetapi walaupun pada barah dewasa, tahi lalat tidak selalu baik. Ia berlaku bahawa barah tidak dapat keluar dari cangkang bahagian tubuh, selalunya cakar. Kemudian dia mengambil langkah yang melampau - dia menolak cakar dan meninggalkannya di cangkang lama. Selalunya barah harus berpisah dengan cakar bahkan untuk mempertahankan diri, ketika pada saat bahaya barah kanker mengambil ancaman, mengangkat cakar terbuka, dan musuh merebutnya dan tidak melepaskannya. Tetapi kehilangan cakar untuk barah tidak begitu mengerikan, kerana bersifat sementara: kerana sifat regenerasi yang terdapat pada semua krustasea, cakar yang hilang secara beransur-ansur tumbuh kembali. Itulah sebabnya udang karang dengan satu cakar atau dua, tetapi saiznya berbeza, sering dijumpai..
Semasa musim pembiakan, udang karang menjadi sangat aktif. Dalam mencari wanita, lelaki jauh dari tempat perlindungan dan bahkan merangkak di sepanjang takungan di siang hari. Sekiranya pada masa ini anda meletakkan akuarium dengan seorang wanita di dekat akuarium dengan seorang lelaki, dia menunjukkan kegelisahan yang jelas, membesarkan dan mengetuk penjepitnya di kaca yang memisahkannya dari wanita itu. Segera setelah mengawan, pada akhir musim gugur, betina bertelur 100 - 300 telur, yang mereka bawa di bawah perut sepanjang musim sejuk dan musim bunga, mencuci dengan air dengan pergerakan berirama kaki berenang mereka.
Krustasea yang menetas pada bulan Jun-Juli pertama kali menggantung tidak bergerak di kaki wanita, dan setelah tahi lalat pertama mereka berusaha meninggalkannya, tetapi pada masa bahaya mereka cepat-cepat kembali dan bersembunyi di bawah perutnya. Hanya selepas tahi lalat kedua mereka mula bergerak dan memberi makan secara aktif, meninggalkan ibu dan beralih ke gaya hidup bebas.
Ekologi
Setiap udang karang adalah "individualis": hidup secara terpisah dari rakan-rakannya, jika ia menggali lubang, maka hanya untuk dirinya sendiri, jika ia mendapat perlindungan di bawah batu atau rintangan, kemudian menangkapnya dan dengan berhati-hati menjaganya, mengeluarkan cakarnya. Walaupun begitu, undang-undang kumpulan penduduk - hierarki, dominasi, keutamaan dalam memberi makan - udang karang terus diperhatikan; sebagai contoh, udang karang muda tidak akan pernah menandingi mangsa yang dijumpai oleh yang lama. Tepat dijumpai: walaupun penampilannya yang luar biasa, udang karang adalah haiwan yang damai, bukan pemburu, tetapi pengumpul. Mereka tidak menyerang sesiapa pun dan memakan tumbuh-tumbuhan dan binatang mati, melakukan peranan sebagai pesanan takungan.
Dalam mencari makanan, udang karang meninggalkan tempat perlindungan mereka pada waktu petang, merumput sepanjang malam dan pulang ke rumah pada awal pagi, sebelum matahari terbit. Mereka tidak jauh dari tempat perlindungan, terutama wanita dan lelaki tua. Kanser berorientasikan dengan bantuan organ deria kimia - chemoreceptors. Ini adalah rambut yang terletak terutama pada antena, antena dan cakar, dengan bantuan yang mana barah menentukan komposisi dan suhu air, kehadiran makanan, kehadiran seseorang atau orang lain. Tetapi barah juga dapat dilihat dengan baik: jika anda meletakkan cermin di depannya, barah itu langsung menimbulkan ancaman dan bahkan kadang-kadang menyerang "musuh". Pada akhir musim luruh, udang karang pergi ke tempat-tempat takungan yang dalam. Tidak takut barah dan tinggal berpanjangan tanpa air.
Struktur luaran dan dalaman
Tubuh terdiri daripada cephalothorax dan perut. Bahagian kepala membawa lima pasang anggota badan. Pada bilah kepalanya terdapat antena (organ bau). Segmen pertama mempunyai antena panjang (organ sentuhan). Tiga yang lain mempunyai sepasang rahang atas (rahang atau rahang) dan dua anggota badan merumput, tiga pasang pertama mempunyai cakar, di mana pasangan pertama sangat besar dan berfungsi untuk melindungi dan menangkap makanan. Perut bergerak artikulasi mempunyai enam segmen, masing-masing mempunyai sepasang anggota badan. Pada lelaki, sepasang anggota badan perut yang pertama dan kedua adalah panjang, berlekuk dan digunakan sebagai organ penderitaan. Pada betina, sepasang anggota badan yang pertama dipendekkan; telur dan juvana dilekatkan pada yang lain. Perut diakhiri dengan sirip ekor (kipas) yang dibentuk oleh sepasang keenam anggota badan lamur yang lebar dan dubur yang rata. Oleh itu, badan barah terdiri dari akron (cuping kepala), diikuti oleh 18 segmen, di mana empat kepala dan lapan batang tumbuh bersama dan membentuk cephalothorax, maka terdapat enam segmen perut dan lobus dubur.
Carapace barah tidak lebih dari kerangka luarnya. Pencabutan udang karang secara berkala dikaitkan dengan fakta bahawa organisma haiwan yang tumbuh berhenti masuk ke dalam cangkang lama, dan penggantiannya diperlukan. Di dalam perut barah, sepasang "batu karang" lentikular kalsium karbonat terbentuk, rizab ini memungkinkan pengerasan integumen kanser yang lebih cepat, "batu karang" hilang setelah lebur.
Bahan mineral untuk cengkerang udang karang dikumpulkan di tempat mereka tinggal. Di samping itu, mereka memiliki sifat meniru, iaitu, mereka menyamar. Oleh itu, warna udang karang hidup berbeza dari hijau muda hingga hampir hitam, terdapat individu biru-hijau, biru, hijau-coklat. Apabila direbus, bahan yang mewarnai tempurung, kecuali merah, musnah, oleh itu udang karang rebus berwarna merah, merah jambu atau merah jambu.
Asal dan lokasi
Udang karang sungai muncul pada zaman Jurassic, kira-kira 130 juta tahun yang lalu, dan hampir tidak berubah menetap di hampir semua badan air tawar di Eropah. Takungan di mana invertebrata ini hidup mestilah sedalam 3-5 meter dan tekanan dengan kedalaman yang lebih besar - dari 8 hingga 15 meter. Suhu air optimum pada musim panas ialah 16-22 ° С. Nama "udang karang sungai" tidak sepenuhnya betul, kerana kumpulan haiwan ini hidup bukan hanya di sungai, tetapi juga di tasik, lebih tepat menyebut "udang karang air tawar".
Udang karang sungai biasa terdapat di badan air hampir di seluruh Eropah dan Asia barat. Mereka dijumpai di semua sungai dan tasik di mana airnya cukup bersih. Yang paling meluas dan penting secara komersial adalah dua spesies udang karang - Astasus astasus dengan jari lebar dan Astasus leptodaktilus dengan jari sempit. Yang pertama tinggal terutamanya di badan air milik lembangan Laut Baltik. Kawasan penyebaran yang kedua jauh lebih luas dan meliputi badan air di lembangan di laut Caspian, Laut Hitam, Azov, serta sungai dan tasik di Siberia Barat. Kedua-dua spesies serupa dalam biologi mereka..
Cara hidup
Hampir sepanjang hari, pada musim panas 12-14 jam, udang karang menghabiskan waktu di liang atau tempat perlindungan lain. Haiwan menggali lubang sendiri, panjang lubang boleh mencapai 35 cm. Sekiranya anda masuk ke dalam air berhampiran tebing sungai yang curam, berhampiran kolam, anda dapat menjumpai lubang-lubang ini di bawah air, yang masing-masing mempunyai gundukan tanah. Ini adalah penempatan udang karang.
Lubang yang sama digali di dasar sungai. Di hujung liang adalah ruang yang diperluas. Terdapat dua atau tiga pintu masuk ke sana. Udang karang menggali lubang-lubang ini dengan cakar mereka dan mengetuk tanah dengannya..
Dalam keadaan panas, udang karang memasukkan pintu masuk ke lubang, duduk di dalamnya, tidak meninggalkan tempat. Mereka menggunakan pelbagai objek yang terletak di bahagian bawah dan penyelewengan sebagai tempat perlindungan. Setelah berlindung, barah melindunginya dari barah lain, ia dapat menggunakannya untuk jangka masa panjang. Biasanya udang karang mencari makanan berhampiran tempat perlindungan, tetapi dengan kekurangan makanan, mereka dapat melakukan migrasi yang signifikan 100 atau bahkan 250 meter.
Pembiakan
Pada garis lintang kita, kawin pada udang karang berlaku pada bulan Oktober. Dalam tempoh ini, jam biologi dicetuskan, dan aktiviti arthropoda meningkat. Lelaki menjadi lebih agresif dan mudah bergerak, perbalahan antara mereka sering berlaku. Mereka menyerang individu yang menghampiri walaupun dari liang. Melihat wanita itu, lelaki itu mula mengejar, jika dia mengejarnya, kemudian menariknya dengan cakar dan membalikkannya. Semasa mengawan, lelaki dan wanita saling berhadapan dengan sisi ventral mereka. Potensi "pasangan" mesti lebih besar daripada wanita, jika tidak, dia mungkin melarikan diri dan kawin tidak akan berlaku.
Lelaki, dengan bantuan kaki perut yang kaku, berubah menjadi organ kopulatory, memindahkan spermatophores (beg sperma) ke perut wanita dan meninggalkannya. Sehingga dia dapat menyuburkan hingga tiga betina. Setelah kira-kira dua minggu, betina bertelur dari 80 hingga 150 telur di perutnya, yang mana dia mengalami evolusi yang cukup kompleks untuk makhluk yang canggung itu. Dia melabuhkan punggungnya, yang tidak mudah, dan dengan sekuat tenaga membengkokkan perutnya ke dadanya, bertelur di sana dan menyimpannya dengan rahsia khas. Dia membawa mereka selama lebih kurang 8 bulan..
Pada musim bunga dan awal musim panas, udang karang berkumpul di kawasan kecil berhampiran pantai. Ini kemungkinan besar disebabkan oleh pelepasan larva dari telur. Pada musim gugur dan musim sejuk, betina menetas telur di kaki perutnya, dan ketika suhu meningkat dan kandungan oksigen di dalam air meningkat, sudah tiba masanya bagi krustasea muda menetas. Pada masa ini sangat mudah menangkap udang karang, mereka berkumpul di dekat pantai dan praktikal tidak cuba menyembunyikan, mereka mudah dikumpulkan atau bahkan menyapu dengan alat khas. Kira-kira seminggu setelah "kelahiran" remaja, seseorang dapat melihat bagaimana sebilangan besar krustasea berenang di dekat betina. Krustasea muda yang menetas beratnya 20-25 mg, panjangnya kira-kira 10 mm. Pada musim panas pertama, mereka mencairkan 5 kali, panjangnya dua kali ganda, dan berat mereka 6 kali. Tahun depan, mereka akan tumbuh hingga 3.5 cm dan beratnya sekitar 1.7 g, turun sebanyak 6 kali selama ini.
Pada tahun keempat, udang karang tumbuh sekitar 9 cm (ukuran komersial), dan sejak saat itu mereka mencair dua kali setahun. Bilangan dan masa perubahan membran kitin (molt) sangat bergantung pada suhu dan pemakanan air. Kematangan seksual lelaki berlaku pada yang ketiga, dan wanita pada tahun keempat kehidupan. Sekarang di takungan kita, kadang-kadang terdapat sebilangan besar orang, ukurannya melebihi 18 - 20 cm, berat 250 - 300 g, umur udang karang tersebut adalah 8 - 9 tahun atau lebih..
Masa terbaik untuk menangkap udang karang adalah musim bunga, dan juga separuh pertama musim luruh. Menurut peraturan memancing semasa, menangkap udang karang kurang dari 8 cm tidak dibenarkan.
Penyelesaian konflik
Semasa perlanggaran lelaki dan wanita, lelaki selalu menguasai. Wanita keluar, selalunya tanpa melakukan hubungan fizikal - mereka bertindak balas terhadap ancaman yang ditanggung oleh lelaki. Dalam konflik antara lelaki, yang lebih besar, dan, oleh itu, yang lebih tua, biasanya menang.
Penjanaan semula anggota badan yang cedera
Tetapi tidak semua pertempuran berlaku tanpa kerugian, individu sering dijumpai tanpa cakar, anggota badan, dengan antena yang patah. Selain itu, barah tersebut dapat mengembalikan cakar atau kaki jika diserang oleh mana-mana musuh krustasea. Semua kekurangan ini akan hilang setelah beberapa tahi lalat..

Berdasarkan bahan: fish-men.ru

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik

Melambatkan udang karang di akuarium. Proses molting

Dalam proses pengembangan, ketika badan udang karang tumbuh, cengkerang menjadi kecil bagi mereka. Carapace terdiri daripada tisu kitin-kalsium. Oleh kerana ia agak sukar, sayangnya, ia tidak mempunyai fungsi pertumbuhan, oleh itu, kadang-kadang ia diperbaharui, pelindung pelindung baru dibina. Proses ini dipanggil molting. Bagaimana penyakit barah dipengaruhi oleh beberapa keadaan. Ini adalah proses endokrin, usia, jantina, suhu air ambien, kualiti pemakanan, irama tahunan. Pada individu muda, tahi lalat sering terjadi: secara purata, kekerapan mencelupkan udang karang muda adalah 1 kali seminggu.

Bagi orang dewasa, mereka mencair rata-rata sekali setiap 4 atau 5 bulan. Proses ini berlaku secara semula jadi. Pada masa ketika kawin individu berlaku, atau ketika proses bertelur terjadi, atau betina beranak keturunan, proses mencairkan udang karang yang hidup di air sungai sama sekali tidak terjadi. Sekiranya kita bercakap tentang wanita, maka mereka mencabul sebelum mengawan dengan pasangan atau setelah mereka meninggalkan keturunan. Sekiranya udang karang betina menumpahkan ketika membawa keturunan, itu berarti dia terpaksa melakukannya dengan adanya penyelewengan di persekitaran. Akibatnya, telur dibuang bersama dengan tempurung, dan keturunannya mati. Selalunya berlaku bahawa dalam proses membuang telur dari cangkang, barah wanita mati sendiri.

Sekiranya akuarium anda mempunyai sebilangan kecil krustasea, maka anda dapat dengan mudah menyedari bahawa proses pencairan bermula. Itu ketara. Beberapa hari sebelum permulaan molting, udang karang berhenti makan makanan, anda dapat melihat bagaimana mereka menggaru belakang mereka. Pada masa ini, anda perlu berhati-hati dengan jumlah makanan, anda tidak boleh memberi makan haiwan secara berlebihan. Sebaiknya kurangkan jumlah suapan dan biarkan frekuensi sama. Sekiranya makanan berlebihan, air di akuarium akan merosot, dan keadaan air mempunyai kesan langsung terhadap proses pencairan. Setelah proses pencairan selesai, lebih baik tidak memberi makanan selama 24 jam. Tetapi walaupun dengan mengurangkan jumlah makanan, anda akan melihat bahawa barahnya bertambah besar..

Melihat proses molting secara langsung tidaklah mustahil. Dengan semua keadaan yang baik yang kondusif untuk pencairan, proses ini memakan masa dari beberapa saat hingga beberapa minit. Semuanya bergantung pada jenis krustasea. Pada masa ketika molting datang mengikut jam biologi, barah mula menggaru punggung, sehingga cangkang yang ada retak. Air dan udara mula mengalir di bawah retakan yang terbentuk. Kanser berguling-guling di sisinya, dan kulitnya yang lama terkelupas. Cengkerang nampaknya dikeluarkan, bermula dari kepala, kemudian dada. Dengan bantuan sentakan kecil, perut barah dibebaskan sepenuhnya dari cengkerang tua.

Selain cangkang luar, cangkang insang, kerongkongan, mata dan gigi tajam, yang dirancang untuk mengisar makanan, meninggalkan barah. Oleh itu, barah dibebaskan dari berlebihan. Terdapat juga kes ketika molting berlangsung tidak beberapa minit, malah berjam-jam dan berhari-hari. Udang karang menumpahkan tempurung lama mereka lebih lama daripada udang. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa udang karang juga perlu membebaskan cakar dan kaki dari perlindungan. Ia juga berlaku bahawa akibat mencurigakan, udang karang kehilangan kaki, dan bahkan boleh mati..

Dari cengkerang yang sudah usang, barah keluar dengan telanjang, sangat lembut, benar-benar tidak berdaya dan tidak berdaya. Setelah tempurung lama dibuang, udang karang itu cuba bersembunyi di tempat perlindungan, kerana di negeri ini hampir semua penghuni akuarium dapat mulai memburunya. Molting sangat berbahaya bagi udang karang muda, kerana udang karang yang lembut dan tanpa pertahanan menjadikan mangsa yang sangat baik bagi setiap pemangsa yang tinggal di akuarium. Itulah sebabnya anda harus berhati-hati terlebih dahulu supaya udang karang dapat bersembunyi dari penghuni akuarium yang lain semasa proses mencairkan. Walaupun barah tumbuh cangkang baru, dan proses ini berlangsung dari dua hingga sepuluh hari, mereka bersembunyi di tempat persembunyian mereka. Selain cengkerang, anggota udang karang yang mati semasa perang atau tahi lalat tumbuh.

Kadang-kadang berlaku bahawa barah tidak dapat mengeluarkan bahagian tubuh dari cengkerang tua, biasanya cakar. Kemudian barah itu tidak ada pilihan selain merobek cakar dan membuangnya bersama dengan cangkang lama. Ia juga berlaku bahawa barah kehilangan cakarnya sebagai hasil dari perjuangan untuk keselamatannya sendiri, pada saat ketika ia mengambil sikap bertahan, mengarahkan cakar terbuka ke atas. Pada masa ini, musuh meraih penjepit dan tidak melepaskannya..

Harus diingat bahawa dengan kehilangan anggota badan di udang karang, peluang untuk automatik dicetuskan. Ini adalah sistem pertahanan yang membantu mengelakkan dan mempertahankan diri dari pemangsa. Oleh itu, udang karang dengan satu cakar, atau cakar dengan ukuran yang berbeza, dapat dilihat dengan kerap. Proses membaiki organ yang hilang pada barah dewasa boleh memakan beberapa mol. Pada remaja, anggota badan yang hilang dijana semula semasa satu mol. Bagi proses pencabutan itu sendiri, udang karang dewasa bertoleransi lebih mudah daripada bayi. Dalam proses mencairkan udang karang, ukuran badannya meningkat tajam, apa yang disebut memacu pertumbuhan, yang dapat dilihat oleh pemilik haiwan dengan mata kasar. Untuk pertumbuhan ini, molt bertujuan.

Proses pencairan dan proses penumpahan cengkerang lama, pertumbuhan perlindungan baru adalah ujian penting dan agak sukar dalam kehidupan krustasea. Rata-rata, satu individu mengalami penumpahan, pencemaran dan pencemaran sekitar lapan kali setahun pada tahun pertama kehidupan, pada yang kedua - sekitar 5 kali, dan tahun-tahun berikutnya setiap enam bulan atau sekali setahun. Bagaimana semua proses ini akan berlaku bagi penghuninya, sama ada haiwan akan mengalami akibat yang tidak dapat diperbaiki, secara langsung bergantung pada siapa yang menjaga takungan rumah. Kesukaran dalam proses peleburan dapat diatasi dengan memastikan proses pengudaraan air berlangsung dengan baik di akuarium. Ini dapat dicapai dengan memasang kompresor mikro dan penyembur udara ke dalam air. Oleh itu, akuarium akan sentiasa mempunyai air beroksigen..

Sekiranya anda mula memperhatikan bahawa satu hari telah berlalu sejak udang karang telah membuang tempurung lama, dan badan mereka masih lembut, maka ini secara langsung menunjukkan bahawa air di akuarium terlalu lembut dan tahap keasidan rendah. Ternyata barah tidak mempunyai cukup kalsium agar penutup pelindung baru badan mereka mula tumbuh. Oleh itu, bimbang terlebih dahulu untuk mewujudkan keadaan yang baik untuk mencairkan. Oleh itu, air dan makanan mesti mengandungi kalsium yang tidak lebih rendah daripada standard yang dibenarkan..

Buku Panduan Aquarist

Akuarium air laut dan air tawar. Kedai Nursery dan Aqua kami ada di satu laman web!

Molting udang karang

  • Rumah
  • Akuarium air tawar
  • Invertebrata
  • Udang karang
  • Penyakit barah
  • Molting udang karang

Proses molting pada udang karang.

Dengan peningkatan ukuran badan, sedikit demi sedikit, cangkang kalsium-kalsium keras yang membungkusnya menjadi kencang. Kerangka yang mengeras tidak tumbuh dengan pemiliknya, oleh itu, ia mesti diganti secara berkala, kemudian tahi lalat berlaku. Molting pada udang karang dipengaruhi oleh banyak faktor, iaitu, proses endokrin, usia, jantina, suhu persekitaran, pemakanan dan, tentu saja, irama tahunan. Pada haiwan muda ini lebih kerap berlaku: krustasea kecil mencair sekitar seminggu sekali..

Orang dewasa secara semula jadi cair sekali setiap 4-5 bulan. Semasa kawin seksual, bertelur dan membawa keturunan, tahi lalat tidak berlaku pada udang karang. Betina biasanya cair sebelum mengawan dan selepas kelahiran keturunan. Sekiranya betina ditumpahkan ketika memakai telur, maka kemungkinan besar, beberapa penyimpangan di habitatnya mendorongnya untuk melakukan ini. Kaviar jatuh bersama-sama dengan cangkangnya binasa. Selalunya, tahi lalat seperti itu berakhir dengan kematian ibu yang paling kecewa..

Terdapat beberapa tanda tahi lalat yang akan datang, terutama di akuarium dengan sedikit krustasea. 2-3 hari sebelum molting, udang karang berhenti makan, mereka mula menggaru belakang. Dalam tempoh ini, penting untuk tidak memberi makan berlebihan: kurangkan jumlah makanan sambil mengekalkan kekerapan memberi makan. Makanan yang berlebihan akan merosakkan air di akuarium, dan kualiti air pasti akan mempengaruhi proses peleburan. Setelah mencair, udang karang juga tidak memberi makan selama kira-kira satu hari, tetapi, walaupun demikian, ukurannya meningkat di depan mata kita..

Sangat jarang untuk melihat secara langsung proses pencucian itu sendiri - dalam keadaan yang baik ia berlangsung dari beberapa saat hingga beberapa minit, bergantung pada spesiesnya. Ketika "saat" datang, ketika jam hormon menyerang, barah mulai "gatal" sehingga retakan terbentuk di cangkang lama. Kemudian udara dan air masuk melalui celah ini di bawah tempurung. Pemilik menyingkirkan "sut" lama yang terletak di sisinya, secara harfiah menarik karapas terlebih dahulu dari cephalothorax, dan kemudian tersentak dari perut.

Menurunkan barah bukan sahaja melapisi selubung luarnya, tetapi juga cangkang insang, kerongkongan, mata dan bahkan gigi tajam - "kilang perut" yang dirancang untuk menghancurkan makanan. Molting boleh memakan masa beberapa minit, tetapi kadang-kadang memerlukan beberapa jam atau bahkan beberapa hari. Udang karang merangkak keluar dari tempurung lama lebih perlahan daripada udang, kerana mereka sukar mengeluarkan cakar dan kaki. Setelah dicairkan, penutup karap yang lama tetap hampir utuh, memberikan kesan integriti udang karang. Semasa molting, barah boleh kehilangan anggota badan, dan kadang-kadang bahkan mati.

Kanser merangkak keluar dari cengkerang tua, telanjang, selembut mentega, sama sekali tidak berdaya dan tidak berdaya. Segera setelah mencabul, udang karang, kerana kerentanan mereka, cuba bersembunyi, kerana penghuni akuarium yang lain, walaupun tidak menunjukkan minat pada mereka pada waktu biasa, dapat mengingini sahabat berbadan lembut. Molting sangat berbahaya bagi remaja, kerana krustasea kecil, lembut dan tanpa pertahanan menjadi mangsa mudah bagi mana-mana pemangsa. Oleh itu, akuarium perlu memastikan bahawa terdapat tempat persembunyian yang cukup untuk decapod invertebrata-nya. Selama masa yang dihabiskan di tempat perlindungan barah (dari 2 hingga 10 hari atau lebih), cangkang baru tumbuh dan anggota badan hilang lebih awal dalam pertempuran atau semasa molting.

Ia berlaku bahawa barah tidak dapat keluar dari cangkang bahagian tubuh, selalunya cakar. Kemudian dia mematuhi jalan terakhir - menolak cakar dan meninggalkannya di cengkerang lama. Seringkali barah terpaksa berpisah dengan cakar dan mempertahankan diri, ketika pada saat bahaya barah menimbulkan ancaman, mengangkat cakar terbuka, dan musuh merebutnya dan tidak melepaskan.

Harus dikatakan bahawa kehilangan anggota badan mencerminkan kemampuan decapod yang melekat untuk autotomi - mekanisme pelindung yang membantu melepaskan diri dari pemangsa. Itulah sebabnya udang karang dengan satu cakar atau dengan dua, tetapi saiznya berbeza, sering dijumpai. Proses pertumbuhan semula (pemulihan organ baru) pada orang dewasa boleh mengambil beberapa siklus molt, sementara pada haiwan muda yang tumbuh dengan cepat anggota badan yang hilang tumbuh kembali dalam satu mol. Walau bagaimanapun, proses molting pada orang dewasa lebih mudah daripada pada remaja yang "belum matang". Kanser, semasa pembentukan exoskeleton baru, membuat pertumbuhan terus meningkat, nampaknya ukurannya meningkat setelah molting.

Molting, baik proses pelepasan dari cengkerang itu sendiri, dan pertumbuhan yang berlebihan dengan perisai baru adalah ujian serius dalam kehidupan arthropoda. Kanser melakukan prosedur yang rumit dan sering membawa maut 8 kali pada tahun pertama kehidupan, 5 kali pada yang kedua, dan kemudian 1-2 kali setahun. Dan ini sangat bergantung kepada pemilik akuarium bagaimana proses semula jadi ini akan berlaku di kalangan penghuninya. Kemungkinan masalah penumpahan dapat dikurangkan dengan menyediakan pengudaraan air secara intensif (misalnya, dengan melengkapkan akuarium dengan pemampat mikro tambahan dan semburan).

Sekiranya, setelah mencair, udang karang tetap lembut selama lebih dari satu hari, ini bermaksud bahawa kekerasan pH atau air terlalu rendah, dan udang karang tidak mempunyai cukup kalsium untuk membina penutup kitin baru. Sekiranya sesuatu berlaku semasa tahi lalat, akan terlambat untuk membantu. Adalah perlu untuk membuat terlebih dahulu semua syarat untuk mendapatkan hasil yang baik dari tahi lalat. Pertama, anda perlu menyediakan kalsium yang mencukupi dalam makanan dan air..

Kalsium diperlukan untuk krustasea untuk membangun cangkang baru, masing-masing, agar kulit baru tumbuh, badan barah mesti mempunyai simpanan mineral ini, perlu menjaga diet lengkap dengan kalsium yang mencukupi dalam makanan. Di udang karang, kedai-kedai ini disimpan di dinding perut sebagai "pil" putih. Di satu pihak, jumlah kalsium yang diperlukan dicapai dengan memberi makan organisma akuatik dengan kalsium karbonat (kapur yang sama), keju kotej yang dikalsinasi, tablet yang mengandungi kalsium.

Anda boleh meletakkan sepotong kapur kecil di bahagian bawah akuarium, jika krustasea memakannya "dengan rakus", maka mereka jelas kekurangan kalsium. Tablet Aktif Kalsium juga sesuai untuk tujuan ini. Dalam komposisi mereka, kalsium berasal dari organik, yang diperoleh dari daun amaranth. Ngomong-ngomong, untuk tujuan yang sama, Anda dapat meletakkan daun selada yang dibalut dengan air mendidih di dalam akuarium, ia tidak hanya kaya dengan kalsium, tetapi juga mempunyai sifat pembasmi kuman..

Sekarang mengenai kalsium di dalam air, atau lebih tepatnya mengenai karbonat, kekerasan air sementara di akuarium. Semakin banyak kalsium bikarbonat yang dikandung air, semakin sukar. Molt sukar di air lembut. Optimum untuk udang karang semasa lebur adalah 8-12 ° dH, tetapi tidak kurang dari 6 ° dH.

Kedua, suhu air di akuarium juga memainkan peranan penting. Dalam air suam (25-26 ° C), molt lebih mudah. Ia berlaku bahawa udang karang mati semasa molting. Kemungkinan penyebab kematian mereka adalah kekurangan yodium dalam makanan mereka. Untuk mencegah kekurangan yodium, seminggu sekali, anda boleh menggunakan titisan yodium, yang dijual di kedai haiwan peliharaan dan digunakan untuk akuarium air masin. Untuk akuarium air tawar, ambil separuh dos yang disyorkan. Di samping itu, makanan yang mengandungi spirulina atau chlorella juga akan membantu menyelesaikan masalah ini..

Untuk mencairkan udang karang, sangat penting untuk mempunyai pasir di akuarium, walaupun hanya sedikit. Faktanya adalah bahawa semasa molting pada krustasea, bersama dengan cangkang, lapisan dalaman statocyst, "poket" di dasar antena, yang bertindak sebagai organ keseimbangan, berangkat. Sebagai statolit, ia berfungsi sebagai sebutir pasir, yang, apabila dipindahkan, mengiritasi rambut yang menutupi statokista di dalamnya. Oleh itu, barah berorientasikan ruang. Oleh itu, arthropod perlu meletakkan sebutir pasir baru di "poket" baru. Oleh itu, jika anda mempunyai kerikil sebagai tanah, berhati-hati menambahkan sekurang-kurangnya sedikit pasir ke dalamnya..

Molting udang karang

Molting udang karang

Dihantar oleh Roman »22 Nov 2016, 11:19 pagi


Saiz badan kanser tidak seragam, tetapi meningkat dengan stabil sepanjang hayat. Dan cangkang kitin yang keras, yang tidak tumbuh dengan badan, secara berkala menjadi kecil. Apabila cengkerang lama menjadi sempit, ia perlu "menukar" dengan yang lebih luas. Ini adalah proses molting. Secara semula jadi, kekerapan kitaran tersebut dipengaruhi terutamanya oleh usia organisma, serta jantina, keadaan persekitaran dan irama tahunan..


Semakin muda barahnya, semakin kerap perubahan kulitnya. Kanser yang sangat muda dapat menumpahkan setiap 7-9 hari, orang dewasa - 4-5 bulan sekali. Untuk tempoh kawin, pematangan telur dan keturunan, terdapat kerosakan pada molting. Betina mencairkan sejurus sebelum mengawan, dan kemudian setelah kelahiran keturunan. Molting tidak memungkinkan untuk memelihara telur yang matang, yang meninggalkan badan bersama dengan cengkerang. Dalam kes sedemikian, kemungkinan kematian wanita itu sendiri. Di akuarium, proses molting yang mendekati dapat diketahui oleh keengganan haiwan untuk makan (biasanya dalam 2-3 hari), dan juga oleh ciri pergerakan "menggaru belakang". Dalam tempoh ini, jumlah makanan dikurangkan, dan pembersihan dilakukan dengan lebih teliti. Setelah mencair, udang karang tidak memberi makan selama kira-kira sehari, tetapi saiz badannya meningkat dengan ketara..


Molting biasanya sangat cepat dan memakan masa dari beberapa saat hingga beberapa minit. Kanser mula menggaru punggung semakin banyak, dan akhirnya retakan terbentuk di dalamnya. Air dan udara masuk ke bawah cangkang, dan cengkerang ditarik dari badan lembut dengan "tersentak". Pada masa ini, barah mengambil kedudukan "di sisinya". Bersama dengan karapas, membran insang, kerongkongan, gigi dan juga mata dipisahkan. Kadang kala proses pencairan berlaku dengan "komplikasi" dan memakan masa lebih lama - sehingga satu hari atau lebih. Bahagian tahi lalat yang paling sukar adalah pelepasan kaki dan cakar. Kadang-kadang tidak mungkin untuk membebaskan anggota badan, dan ia terlepas dari badan, yang tinggal di cangkang lama. Setelah dibebaskan, barah itu tetap lembut, tidak berdaya, tidak dapat mempertahankan diri. Di sinilah pemangsa dapat memerhatikannya. Oleh itu, barah yang berlarutan cuba menyembunyikan secepat mungkin. Dalam hal ini dia difasilitasi oleh tempat perlindungan, yang dipasang dengan betul oleh akuarium di kawasan akuarium yang berlainan. Istilah untuk pembentukan shell baru adalah dari 2 hingga 10 hari.


Apa yang berlaku pada barah yang kehilangan cakarnya semasa molting? Kekal "dilumpuhkan"? Tidak, alam semula jadi telah menyediakan aktiviti mekanisme pelindung yang disebut autotomi. Ini terdiri dari fakta bahawa untuk jangka waktu tertentu, pertumbuhan semula berlaku - pemulihan organ yang hilang. Cakar pada barah tumbuh baru, seperti ekor kadal yang hilang. Pada individu muda ini berlaku dalam satu kitaran molting, pada orang dewasa - dalam beberapa.
Faktor yang menyumbang kepada kelancaran:
1. Pengudaraan intensif (pemasangan pemampat tambahan);
2. Peningkatan kandungan kalsium dalam air dan makanan. (Contohnya, sepotong kapur, tablet Calcium-Active boleh diletakkan di dalam akuarium, keju kotej yang dikalsifikasi boleh dimasukkan ke dalam makanan);
3. Mengekalkan kekerasan karbonat dalam tempoh lebur dalam 8-12 darjah, dan tidak kurang dari 6;
4. Mengekalkan suhu sekitar 26gr., Seperti dalam air suam, pencairan berlaku lebih cepat;
5. Untuk mengelakkan kekurangan yodium, tambahkan titisan yang mengandungi yodium ke akuarium semasa mencairkan (contohnya, untuk akuarium air masin). (Untuk akuarium air tawar - separuh dos).
6. Kehadiran pasir di akuarium.

Cakar udang karang: hidupan liar yang menakjubkan

Anda boleh mencari udang karang di mana sahaja. Kelas krustasea berusia beberapa juta tahun. Ini adalah salah satu cabang dari kerajaan binatang, yang merangkumi sekitar 50 ribu spesies, yang kebanyakannya adalah akuatik. Sukar untuk memerhatikan mereka di habitat semula jadi mereka, kerana pada siang hari mereka bersembunyi di celah-celah dan liang. Itulah sebabnya mereka masih kurang belajar. Yang menarik bagi penyelidikan adalah cakar udang karang.

Kelas apa itu udang karang

Sekumpulan besar arthropoda, yang kini dianggap sebagai subtipe. Kelas krustasea telah menguasai hampir semua jenis badan air, tetapi setiap spesies menempati ceruk tertentu. Contohnya, udang galah hanya tinggal di air masin. Sebaliknya, barah sungai hanya hidup segar.

Wakil lain

Makhluk-makhluk ini, hidup dengan cara yang sangat berbeza, hidup di semua bahagian dunia, di lajur air dari permukaan hingga kedalaman beberapa ribu meter. Ukurannya berkisar antara beberapa milimeter hingga 4 meter, seperti ketam labah-labah Jepun, krustasea terbesar di dunia.

Pengelasan mereka sangat sukar. Di antara krustasea terdapat kaki insang, dinamakan demikian kerana insang yang terletak di anggota badan. Wakil spesies ini adalah Artimia, yang bernafas, mengeluarkan oksigen dari air dengan kakinya yang kecil..

Terdapat tongkang (biji laut). Keanehan mereka adalah bahawa mereka menghabiskan seluruh hidup mereka di satu tempat..

Terdapat banyak subkelas. Yang paling menarik adalah subkelas udang karang yang lebih tinggi, di dalamnya terdapat skuad decapod. Detasmen ini merangkumi udang, ketam, udang udang.

Kumpulan ini mengandungi krustasea berenang dan merangkak. Lobster mempunyai perut yang berkembang dengan baik yang berakhir dengan ekor. Dan ketam pertapa mempunyai perut yang tidak simetri. Yang membolehkan mereka bergerak lebih pantas.

Crustacea termasuk subkelas amphipod, udang karang berkaki pelbagai (caprilid atau kambing laut) dan isopod, yang diwakili oleh parasit.

Terdapat beberapa simbiosis antaranya. Anemon, yang merupakan polip karang, menempel di rumah kepiting pertapa dan dapat hidup bersama dengannya selama beberapa waktu. Anemon melindungi dari kemungkinan bahaya, dan ketam pertapa menciptakan keadaan untuk kehidupan aktif anemon.

Krustasea terdapat dalam semua jenis, bentuk dan warna dan pelbagai.

Struktur

Badan udang karang terdiri daripada dua bahagian besar. Cephalothorax muncul akibat penyatuan segmen kepala dan dada. Anggota badannya terdiri daripada rahang, kaki, kaki berjalan.

Semua krustasea mempunyai exoskeleton kitin luaran yang disebut cangkang. Krustasea berbeza dengan arthropoda lain dengan adanya anggota badan yang berlainan warna dan bentuk khas larva - nauplus. Pergerakan udang karang adalah mungkin kerana artikulasi antara bahagian-bahagian individu dari cangkang.

Struktur luaran udang karang dapat dilihat dalam rajah.

Kanser tumbuh dengan menumpahkan cengkerang lama mereka. Proses peleburan terdiri daripada menumpahkan cengkerang lama dan membangun yang baru. Molting lebih kerap terjadi pada usia muda haiwan dan terjadi pada waktu malam, kerana ketika tidak ada cengkerang, udang karang sangat rentan. Cengkerang lama dilepaskan, individu membuangnya. Setelah lebur, badan haiwan menjadi sangat lembut. Pada masa ini, ada kemungkinan besar terkena pemangsa. Perlu beberapa hari untuk menumbuhkan cengkerang baru..

Sebilangan besar krustasea mempunyai mata. Mata mereka terdiri daripada banyak aspek. Mereka tidak dibezakan oleh penglihatan yang tajam, tetapi sangat mudah bergerak. Ada yang mempunyai duri dan bukannya mata. Udang belalang mempunyai penglihatan terbaik di antara hidupan laut. Terdapat juga organ sentuhan dalam bentuk rambut, organ keseimbangan - statokista - dalam bentuk pertumbuhan khas.

Bahagian besar lain adalah perut. Terdapat enam segmen di bahagian perut di mana kaki berada. Krustasea bergerak dengan bantuan anggota badan mereka, mereka selalu berpasangan. Anda juga boleh berenang dengan kaki ini. Inilah yang dilakukan udang - mereka berenang dengan kelajuan yang sangat cepat. Kaki juga berfungsi sebagai cakar. Kawasan perut mempunyai fungsi memutar, menjepit ekor, kerana barah itu membuat gerakan cepat ke arah yang berlawanan.

Udang karang yang lebih tinggi terutama memakan ikan plankton dan ikan kecil, tetapi mereka sendiri menjadi mangsa pemangsa akuatik yang besar. Sebilangan individu, seperti udang karang, udang, ketam, adalah salah satu jenis makanan yang popular dalam diet orang.

Makanan krustasea - alga, daun, plankton, moluska, ikan kecil.

Sistem pernafasan diwakili oleh insang, yang terletak di anggota badan dada. Insang adalah piring kecil yang menonjol di sekitar kaki. Walau bagaimanapun, pernafasan dapat melalui seluruh permukaan badan..

Pengeluaran semula krustasea berlaku secara seksual. Walau bagaimanapun, terdapat juga hermafrodit di antara mereka. Betina menjaga keturunan mereka dengan melekatkan kopling ke perut atau pada bukaan alat kelamin. Udang karang bertelur yang menyerupai telur. Jumlah telur yang diletak pada satu masa boleh berbeza - dari 1 hingga 6 juta telur. Sebilangan besar telur dari mereka mati atau sampai ke pemangsa.

Lebih-lebih lagi, wanita hidup lebih lama daripada lelaki. Mereka boleh hidup lebih dari 40 tahun, ketika jangka hayat lelaki mencapai sekitar 30. Terdapat juga centenarian yang hidup lebih dari 60 tahun, tetapi kes seperti ini sangat jarang berlaku.

Ciri-ciri cakar

Cakar besar adalah salah satu ciri haiwan yang paling dikenali. Ramai yang menganggap cakar adalah simbol mereka. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa peringatan di sini..

Cakar sering mempunyai struktur yang berbeza. Mereka boleh berbeza bentuk dan ukurannya. Sebagai contoh, udang karang lobster memiliki satu cakar yang lebih besar daripada yang lain, yang memungkinkannya menghancurkan kerang dan landak laut. Cakar ini dipanggil cakar penghancur. Cakar yang lain jauh lebih nipis dan mempunyai beberapa gigi seri. Cakar lobster kecil ini memotong ikan ke lobus kecil.

Asimetri cakar adalah perkara biasa pada kebanyakan individu. Jenis udang karang yang menarik. Salah satu cakar mereka jauh lebih besar daripada yang lain. Semasa bergerak, mereka menggerakkan cakar mereka seolah-olah memanggil seseorang. Terdapat ketam clicker yang luar biasa. Cakarnya memiliki jari yang dapat digerakkan, yang, karena gerakan tajam, dapat membuat suara mengklik.

Selain cakar gergasi, ada peranti lain. Contohnya, ketam porselin mempunyai jaring yang keluar dari mulut. Ini membolehkan anda menangkap plankton dengan berkesan.

Moulting membantu krustasea tumbuh semula anggota badan yang hilang, sehingga cakar dapat tumbuh kembali. Perlu menunggu tahi lalat seterusnya dan cakar akan tumbuh semula.

Evolusi

Exoskeleton tertua bermula sejak 500 juta tahun yang lalu. Pada masa itulah munculnya krustasea pertama. Cakar muncul ketika haiwan menyesuaikan diri dengan perubahan iklim dan sistem pencernaan.

Lebih banyak maklumat mengenai evolusi arthropoda dapat dilihat dalam video.

Fungsi cakar

Pincers memainkan peranan penting dalam gaya hidup krustasea. Dengan bantuan anggota badan ini, haiwan itu memburu: ia menangkap mangsa dengan kuat, dapat memotongnya, dan membawanya ke kedalaman. Juga, penjepit membantu mempertahankan diri dari pemangsa dan saudara-mara mereka ketika menggoda wanita. Semasa musim kawin, lelaki boleh memikat betina dan memeluknya semasa persenyawaan.

Video

Kanser Mantis adalah jenis barah yang tidak biasa. Video tersebut menceritakan tentang ciri, kebolehan dan gaya hidupnya, serta namanya.

Udang karang akuarium

Helo kepada semua aquarists! Sebelum ini, saya tidak pernah berminat dengan udang karang akuarium dan saya terpaksa mendapatkannya secara tidak sengaja. Sudah lama dahulu: ketika budak-budak itu membawa saya dua udang karang kerdil (Cambarellus puer) di sebuah bank dan mencadangkan, katakan, mari kita ubah untuk ikan?

Saya membalikkan balang di tangan saya dan melihat banyaknya sungai dan kolam kita yang berkurang, baik, katakan, mari kita berayun! Dan saya menggaru kepala saya sendiri dan berfikir, mengapa saya berfikir lebih awal bahawa udang karang hanya dimakan dengan bir? Oh baiklah, bersamanya! Saya akan melancarkannya ke dalam akuarium dan memerhatikannya dengan menarik?

Memerhatikan udang karang akuarium sebenarnya sangat menarik. Udang karang ternyata berani dan aktif dan segera mula menggali lubang di dekat semak tanaman. Pada masa itu, saya menggunakan kerikil sungai dengan kerikil berukuran 3 hingga 20 mm sebagai tanah, tetapi udang karang ternyata sangat kuat dan bebas memindahkan batu besar di cakar mereka, sepertinya itu tidak layak untuk mereka.

Selepas beberapa jam, penggalian itu berakhir. Mink udang karang membina diri mereka dalam dan luas dan dapat duduk di dalamnya untuk waktu yang cukup lama. Tetapi beberapa hari kemudian, masalah berlaku dan udang karang melarikan diri dari akuarium. Oleh kerana akuarium tempat udang karang hidup tidak ditutup dengan penutup atau selimut, cepat atau lambat ini mesti berlaku.

Dari dua udang karang yang melarikan diri, saya hanya menjumpai satu. Kanser masih hidup, tetapi tetap dengan satu cakar kerana ia mematahkan kedua pada musim gugur. Sejak itu, hanya satu barah yang mula hidup di akuarium saya, tetapi ia tidak kekal lama dan sudah sepuluh hari kemudian, yang lain berjaya tumbuh semula sebagai pengganti cakar yang hilang. Cakar baru itu sama penuh cuma warnanya agak lebih ringan, mungkin kerana kulitnya masih lembut dan tidak kasar.

Keserasian udang karang akuarium dengan ikan

Sepanjang masa memerhatikan udang karang akuarium, saya memastikan bahawa mereka tidak menimbulkan ancaman kepada ikan dan tumbuhan. Udang karang akuarium mungkin tidak memakan tanaman secara signifikan dan tanpa kerosakan, mengambil ikan mati dan menyerang yang sakit, tetapi udang karang akuarium benar-benar selamat untuk ikan yang sihat. Setelah di akuarium seekor ikan mas jatuh sakit, kelakuannya lembap dan semakin banyak di bahagian bawah akuarium, menyandarkan perutnya ke tanah. Kanser melihat ikan yang sakit, yang akan segera mati..

Walaupun udang karang akuarium jauh lebih kecil daripada ikan mas, ia tetap berusaha untuk menyeretnya ke lubang. Setelah menyeret ikan mas ke jarak yang cukup jauh, ikan itu terbebas dan berenang pergi, dan udang karang itu kembali merangkak ke atasnya, meraih sirip ekor dan menyeretnya ke cerpelai. Sangat menarik untuk memerhatikan cara mendapatkan makanan ini dalam kehidupan udang karang..

Sebagai contoh, menyimpan dua atau tiga udang karang akuarium dalam akuarium seratus liter tidak akan membahayakan landskap, ikan dan tumbuhan sama sekali, tetapi sebaliknya, akuarium anda akan menjadi lebih hidup dan lebih menarik. Oleh itu, jika anda memutuskan untuk melihat sesuatu yang sangat menarik di akuarium anda, dapatkanlah udang karang akuarium. Sekarang mari kita perhatikan lebih dekat menjaga udang karang akuarium..

Menjaga udang karang akuarium

Agar tidak menimbulkan kekeliruan, saya ingin mengingatkan sekali lagi bahawa kita bercakap mengenai jenis udang karang kerdil akuarium yang mampu hidup di akuarium tropika di sebelah ikan tropika dan dalam keadaan penahanan yang sama, dan perwakilan air sejuk domestik tidak disesuaikan dengan keadaan seperti.

Dan jika anda telah membaca pelbagai mitos mengenai serangan udang karang pada ikan, dan juga mengenai memakan tumbuhan akuarium tanpa henti dan genangan air, dan memutuskan untuk membuat udang karang di akuarium yang berasingan, maka dari yang pertama, anda perlu menjaga kehadiran tanah dan tumbuh-tumbuhan di akuarium ini. Isipadu akuarium yang disyorkan dari 60 l, dengan luas dasar yang besar, pengudaraan aktif dan penapisan air.

Ketinggian tanah sekurang-kurangnya 6 cm, dan tanah itu sendiri harus terdiri dari kerikil kecil dengan diameter yang berbeza dari 3 hingga 15 mm, kerana udang karang akuarium tinggal di tempat perlindungan dan pasti akan menggali lubang untuk diri mereka sendiri dan membina gua, dan bahan binaan untuk keperluan tersebut mestilah mudah dan senang mengangkat. Oleh itu, tanah boleh sesuai: kerikil sungai dan laut, batu bata merah yang dihancurkan, tanah liat yang diperluas dihancurkan dan direndam dalam air, tanah yang dibeli khas buatan, dll.

Kehadiran tumbuhan berakar di akuarium sangat penting. Faktanya ialah udang karang akuarium membina tempat perlindungan di dekat semak tanaman, dan akarnya mencegah liang dari runtuh, dan tempat di dekat semak tanaman dianggap paling terpencil untuk udang karang. Dengan ukuran tanah yang kecil, pemasangan struktur buatan: paip seramik, kerang dari kelapa, dan lain-lain tidak akan menghentikan udang karang daripada menggali lubang, dan ini disebabkan oleh naluri perumahan yang membina sendiri.

Adalah sangat penting bahawa di akuarium tempat udang karang hidup selalu ada keseimbangan biologi penuh, dan tidak ada cara untuk dilakukan tanpa tumbuh-tumbuhan. Spesies dengan sistem kuda yang kuat sangat sesuai sebagai tanaman: Cryptocorynes, Aponogetones, Echinodorus, dll..

Aktiviti pengudaraan dan penapisan air bergantung pada isipadu akuarium dan jumlah udang karang. Penapis dalaman untuk tahap tertentu juga melakukan kerja penapis biologi, dan jika sering terjadi wabak bakteria di akuarium dengan udang karang, maka kehadiran penapis di akuarium seperti itu hanya bermanfaat.

Bagaimanapun, kesihatan akuarium dan udang karang itu sendiri hanya bergantung kepada orang tersebut. Udang karang akuarium dan juga ikan tidak boleh berlebihan. Makanan yang diberi dan tidak dimakan secara berlebihan akan disembunyikan oleh udang karang di tempat perlindungan di mana, setelah tinggal lama, ia akan mulai membusuk dan merosakkan air dari mana, sebenarnya, wabak bakteria dan air busuk mungkin muncul.

Jika air di akuarium dengan udang karang tetap mendung dan bau yang tidak menyenangkan muncul, air seperti itu harus diganti secepat mungkin, dan di masa depan, kadar pemberian makanan harus dikurangkan. Air yang diambil dari akuarium yang sihat sangat sesuai dengan air tawar, air seperti itu di dalam akuarium dengan udang karang akan memulihkan keseimbangan biologi dengan cepat.

Di akuarium tempat udang karang hidup, perlu menyegarkan air lama secara berkala. Untuk melakukan ini, sekali setiap 3-4 minggu, seperempat atau kelima air mesti diganti dengan air tawar. Ini mesti dilakukan. Peniruan takungan semula jadi di mana dari semasa ke semasa berlaku, aliran masuk air tawar dan memberi kesan yang baik kepada semua organisma akuatik sangat berguna dan diperlukan, kerana ketika air disegarkan, jumlah bahan berbahaya di dalamnya berkurang, misalnya, nitrat dan kandungan oksigen meningkat.

Parameter hidrokimia air dan syarat penyimpanan untuk jenis udang karang akuarium agak berbeza, oleh itu, ketika memilih dan membeli udang karang, perlu memilih jenis parameter hidrokimia air, yang, dalam keadaan yang ditentukan untuk mereka, akan lebih serupa dengan parameter air di akuarium anda..

Dipercayai bahawa udang karang akuarium tidak menuntut komposisi hidrokimia air, oleh itu, hampir tidak ada yang mematuhi atau mematuhi syarat yang ketat, tetapi hanya satu syarat umum untuk semua jenis udang karang akuarium: dH hingga 20 °, pH 6.5-7.8, t 18-26 ° C. Walau bagaimanapun, anda perlu tahu bahawa air yang sangat lembut boleh memberi kesan buruk kepada udang karang semasa perubahan membran molt dan kitin mereka.

Udang karang akuarium tidak menuntut pencahayaan, dan ini tidak menghairankan kerana udang karang paling aktif pada waktu malam dan malam hari. Harus dikatakan bahawa udang karang akuarium adalah pelarian sebenar dan dapat melepaskan diri dari akuarium pada bila-bila masa, dan tinggal lama udang karang tanpa air akan menyebabkan kematian mereka. Oleh itu, akuarium tempat udang karang hidup mesti ditutup dengan penutup atau kaca penutup..

Molting udang karang akuarium

Pertumbuhan udang karang akuarium berlaku di antara tahi lalat. Dipercayai bahawa udang karang mencair hingga 8 kali pada tahun pertama kehidupan, hingga 5 kali pada tahun kedua, kemudian -1-2 kali setahun. Pudar, serta individu yang lemah dengan badan yang lembut dan tidak dilindungi memerlukan tempat perlindungan individu (tiub seramik dan plastik, cengkerang, dll.) Di mana mereka, bersembunyi dari pemangsa, mesti duduk sehingga cangkang baru terbentuk. Udang karang tumbuh dengan tempurung baru cukup cepat dari 2 hingga 10 hari.

Adalah mungkin untuk menentukan tahi lele udang karang yang mendekati (biasanya dalam 2-3 hari) dengan menolaknya dari makanan dan menggaru punggung, dan tahi lalat yang sudah mengalir dengan mengesan cangkang yang dikeluarkan, dan proses melepaskan cengkerang berlangsung hanya beberapa minit. Pada penampilannya, kulitnya tembus, keras dan jelas mengulangi bentuk barahnya.

Saya terpaksa memerhatikan pencurian udang karang akuarium beberapa kali, tetapi proses mencairnya sendiri, iaitu penyingkiran cangkangnya oleh barah, yang tidak pernah saya perhatikan, jelas bahawa udang karang selalu cair pada waktu malam. Banyak kalsium diperlukan untuk membentuk cengkerang baru. Kanser dari makanan dan air mengisi semula kandungan kalsium dalam badan. Terdapat pendapat bahawa tempurung tua mengandungi banyak kalsium dan barah kekurangan kalsium di dalam cengkerang yang dimakan.

Atas sebab ini, beberapa aquarists tidak secara khusus mengeluarkan cangkang dari tangki. Juga, untuk mengisi kalsium di dalam badan, tablet Calcium-Active kadang-kadang diletakkan di dalam akuarium, dan keju kotej dikalsifikasi dimasukkan ke dalam makanan. Semasa saya memelihara udang karang, molting selalu berlaku tanpa komplikasi dan udang karang tidak pernah mengalami kekurangan kalsium.

Apa yang perlu diberi makan udang karang akuarium

Ikan udang karang adalah omnivor dan menu untuknya boleh pelbagai. Ini mungkin termasuk makanan haiwan dan sayur-sayuran. Tidak seperti rakan air sejuk mereka, udang karang akuarium lebih suka makanan haiwan dan anda tidak perlu terlalu peduli dengan makanan haiwan. Sebilangan besar udang karang akuarium makan makanan yang sama dengan ikan.

Sebagai contoh, ketika saya memberi makan ikan dengan hati sapi parut, udang karang juga memakan potongan daging yang jatuh ke dasar. Ia boleh digunakan dalam makanan dan sederhana: daging cincang rendah lemak, potongan ikan segar, cacing darah hidup atau beku, serta makanan khas untuk ikan dasar, dan ini akan lebih daripada cukup untuk pemakanan lengkap udang karang akuarium.

Satu-satunya syarat adalah tidak memasukkan udang karang dengan semua yang ada di dalam akuarium, tetapi jika anda masih berada di suatu tempat, dan seseorang menasihati anda untuk menggunakan udang karang dalam makanan: moluska, serangga, cacing dan berudu, jangan memberi perhatian untuk membiarkan penasihat tersebut pergi dan menangkap lalat dan lipas sendiri menggali cacing dan pergi ke kolam untuk berudu.

Dari makanan tumbuhan, timbul pertanyaan, apakah mereka perlu diperkenalkan dengan udang karang di akuarium tempat tumbuh-tumbuhan itu? Semasa saya menyimpan udang karang akuarium, saya tidak pernah memberi mereka makanan tumbuhan, dan bukan kerana itu tidak mungkin. Faktanya adalah bahawa tidak ada keperluan untuk ini, kerana di akuarium tempat udang karang tinggal dan ada begitu banyak tanaman.

Saya tidak pernah menyedari bahawa udang karang menggerogoti daun tanaman akuarium, tetapi akar udang karang kadang-kadang memakannya, tetapi mereka tidak menggali mereka dengan sengaja, tetapi hanya di kawasan liang mereka dan sangat sedikit dan tanpa kerosakan pada tanaman. Di samping itu, mengapa ada yang memutuskan bahawa jika anda memberikan udang karang sebagai makanan tumbuhan: jelatang, teratai, pondweed, alga, wortel, timun, zucchini, bayam, pasli, maka udang karang itu akan melepaskan tunas muda tanaman akuarium? Tetapi untuk bereksperimen dan cuba memberikan sedikit udang karang akuarium pelbagai makanan tumbuhan, tiba-tiba mereka memerlukan sesuatu dan mereka akan menyukainya.

Pembiakan udang karang akuarium

Sekiranya udang karang akuarium cukup menarik bagi anda penduduk akuarium, maka jika dikehendaki, mereka boleh dibiakkan. Kadang kala membiak udang karang akuarium dengan alasan mudah bahawa daripada sebilangan kecil individu, semuanya berubah menjadi sesama jenis. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda perlu dapat membezakan antara udang karang akuarium mengikut jantina atau meningkatkan bilangan individu agar lelaki dan wanita dapat berada di antara mereka.

Ukuran udang karang, kesuburan, kematangan, serta syarat pemeliharaan dan pembiakan untuk pelbagai jenis udang karang akuarium tidak sama. Jadi, sebagai contoh, udang karang paya kerdil (Cambarellus puer), yang saya sendiri bicarakan dalam artikel ini, mencapai kematangan seksual pada usia tiga bulan. Pertumbuhan jantan jarang mencapai panjang 2-2.5 cm, dan betina tidak tumbuh lebih dari 4 cm.Keadaan menjaga: suhu air 15-27 ° C, kekerasan dH 5-10 °, keasidan pH 6.5-7.8. Jangka hayat purata spesies udang karang ini hanya dua tahun..

Musim kawin biasanya berlaku selepas mencair. Harus ada sekurang-kurangnya dua hingga tiga wanita per lelaki. Untuk penanaman, disarankan untuk menggunakan tanah khas yang jenuh dengan daun almond atau oak, kerucut alder dan kerikil. Di tanah ini, betina akan menguburkan dan bersembunyi semasa kehamilan dan memberi makan keturunan. Setelah mengawan, betina bertelur rata-rata 40-50 telur dan bersembunyi, secara praktikal tanpa meninggalkan tempat perlindungan selama 14 atau lebih hari sehingga keturunannya muncul.

Penyakit udang karang akuarium

Banyak penyakit udang karang akuarium dikaitkan dengan keadaan hidup yang tidak baik. Kandungan nitrat yang tinggi di dalam air boleh menyebabkan penyakit dan kematian akibat barah. Penyakit berjangkit, dicirikan oleh penurunan kesuburan dan kematian penduduk. Yang paling berbahaya adalah wabak udang karang, penyakit berkarat dan penyakit porselin. Penyembuhan penyakit ini belum dapat dikembangkan..

Wabak udang karang (Pestis astacorum, Aphanomices astaci) adalah penyakit berjangkit akut yang disebabkan oleh kulat Aphanomices astaci. Kanser dari semua peringkat umur mudah dijangkiti. Patogen dapat disebarkan melalui unggas air dan alat penangkap ikan. Satu barah yang sakit boleh menjangkiti seluruh akuarium dan menyebabkan kematian seluruh penghuninya. Udang karang yang dijangkiti wabak dapat dikenal pasti oleh bintik-bintik putih atau merah kecoklatan pada otot ekor, serta bintik-bintik hitam pada cangkang..

Perubahan juga diperhatikan dalam tingkah laku udang karang: biasanya udang malam, udang karang aktif pada siang hari, berusaha keluar, "berjalan" menjadi serupa dengan berjalan di atas panggung, dengan tanda-tanda disorientasi. Mereka bergerak, bersandar pada anggota badan yang memanjang dan hujung ekor. Kemudian kelesuan, kekejangan anggota badan diperhatikan. Pada peringkat akhir, barah berhenti bergerak, jatuh di punggung, anggota badan mereka sesak, dan barah mati.

Tidak ada rawatan yang dikembangkan. Pencegahan disebabkan oleh kuarantin barah yang baru diperoleh. Spora jamur sensitif terhadap suhu tinggi dan rendah, mati selepas 30 jam di dalam air dengan suhu 30 ° C. Hijau malachite dan magnesium klorida (bischofite) menyumbang kepada pengurangan sporulasi..

Penyakit bercak berkarat atau Septocylindrosis (Mycosis astacorum) adalah penyakit barah berjangkit yang disebabkan oleh pelbagai jenis kulat keluarga. Mucedinaceae. Cendawan disebarkan oleh konidia. Punca agen penyebab penyakit ini adalah barah yang sakit (terutamanya mayat dan cengkerang mereka, dibuang setelah mencair).

Jangkitan berlaku apabila krustasea bawah yang dijangkiti dimakan atau konidia kulat memasuki cangkang secara langsung. Jangkitan disokong oleh habitat udang karang yang tidak baik. Penyakit bintik berkarat menampakkan dirinya sebagai bintik-bintik oren, coklat gelap atau hitam berkarat dengan pelbagai ukuran pada badan udang karang, dan bisul terbentuk di tempat-tempat lesi otot.

Ia berlaku bahawa pada barah yang dijangkiti, luka bisul, membentuk tuberkel chitinous. Tetapi di tempat lain luka segar muncul. Segel berwarna kecoklatan atau kuning keemasan juga terbentuk di hati barah yang berpenyakit. Kesuburan udang karang menurun, udang karang mati perlahan. Tidak ada rawatan yang dikembangkan. Pencegahan adalah sama seperti penyakit barah - karantina barah yang baru diperoleh selama 3-4 minggu. Menambah daun beech kering, oak atau badam ke akuarium sangat membantu..

Penyakit porselin atau Telochaniz (Thelochanosis) - Penyakit barah invasif yang disebabkan oleh spora Thelochania conteyeani, dengan lesi ciri otot-otot radas mulut, perut dan anggota badan. Mikrosporidia menyerang otot perut, kaki dan mulut. Pada barah yang berpenyakit, perut bawah menjadi putih. Setelah dijangkiti mikrosporidia pada jamur, otot kaki, perut, dan alat oral kehilangan mobiliti dan barah lumpuh mati. Jangkitan berlaku melalui hubungan dengan haiwan yang sakit. Rawatan dan pencegahan tidak dikembangkan.

Jenis udang karang akuarium

Terdapat banyak jenis udang karang dan tidak mungkin bagi saya untuk menerangkannya, tetapi jika anda memutuskan untuk mendapatkan udang karang akuarium, pertama sekali anda perlu memutuskan di mana akuarium anda akan menyimpannya bersama ikan atau yang lain? Udang karang kerdil sangat sesuai untuk menjaga udang karang dengan ikan. Jenis udang karang kecil ini, tidak seperti rakannya yang lebih besar, tumbuh-tumbuhan akuatik dan tidak menyerang ikan, dan dalam beberapa kes, udang karang kerdil harus diselamatkan dari ikan besar yang agresif dan, jika mungkin, tidak disimpan di akuarium yang sama.

Keluarga Cambarellus disebut udang karang kerdil. Mereka biasa di Amerika Syarikat di sepanjang Sungai Mississippi dan di Mexico. Wakil terkecil dari kumpulan ini tumbuh hingga 3 cm, yang terbesar hingga 4.5 cm. Udang karang kerdil bergaul dengan penduduk akuarium, tanpa mengganggu kehidupan di sekitarnya. Apa-apa jenis udang karang akan dilakukan untuk menyimpan di akuarium yang berasingan, tetapi hanya jika syarat menjaga setiap spesies betul.

Kanser kerdil paya (Cambarellus puer). Tanah Air - Mexico dan tebing Sungai Mississippi di Amerika Syarikat. Ini milik keluarga Cambarellus, yang mempunyai beberapa genera. Coklat kemerahan hingga kelabu, dengan jalur gelap, bergelombang berpasangan atau garis putus-putus di sepanjang permukaan punggung. Ekor biasanya mempunyai titik gelap di bahagian tengah. Kutu mereka sempit dan panjang. Bergaul dengan ikan kecil yang suka damai.

Udang karang betina tumbuh hingga 3-4 sentimeter panjangnya, dan jantan 2-2,5 sentimeter. Syarat penahanan: Suhu 15-27 ° C, dH 5-10 °, pH 6.5-7.8. Mereka suka menggali tanah. Tanahnya berpasir atau kerikil sungai kecil. Sebilangan besar tempat perlindungan sangat diperlukan - rampasan, batu, cengkerang, periuk kosong, dll. Akuarium dari 60 liter untuk lima hingga enam udang karang. Penyelesaian dengan dominasi wanita di mana harus ada sekurang-kurangnya 2-3 wanita per lelaki. Jangka hayat purata 2 tahun.

Kanser kerdil oren (Cambarellus patzcuarensis). Jenis udang karang akuarium yang sangat menarik. Secara semula jadi, ia tinggal di sungai dan tasik dengan air tawar yang terletak di Mexico. Di habitat semula jadi mereka, betina mencapai panjang 6 cm, dan jantan 4–4,5 cm. Keadaan optimum untuk menjaga: pH 7,0 - 8,5, dGH 10-20, suhu air 18 - 26 ° C. Akuarium dari 60 liter... Tanah boleh menjadi apa sahaja. Adalah wajar untuk mempunyai banyak tempat perlindungan dan penyaringan dan pengudaraan yang baik. Sesuai dengan semua ikan yang tidak agresif. Mereka mencapai akil baligh pada usia 3,5 - 4 bulan. Wanita muda membawa 10 - 15 keping, lebih matang - hingga lima puluh. Jangka hayat 1.5-2 tahun.

Udang karang biru kerdil (Cambarellus diminutus). Habitat Gulf of Mexico. Dimensi: 2.5 cm. Keadaan optimum penahanan: Suhu 15-27 ° C, dH 5-10 °, pH 6.5-7.8. Keagresifan interspesies lemah. Sebuah akuarium dari 60 liter panjang sekurang-kurangnya lima puluh sentimeter, dengan kehadiran kayu apung dan batu yang membelah bahagian bawah di wilayah ini. Tempat perlindungan dan tempat perlindungan diperlukan. Perubahan air sebanyak 25% setiap minggu diperlukan. Menjaga dengan ikan kecil, tidak agresif. Jangka hayat sehingga 3 tahun.

Lobak udang karang Louisiana (Cambarellus shufeldtii). Tumbuh panjang 3 cm. Kanser Louisiana tinggal di Amerika Syarikat, di Texas selatan, Alabama, Louisiana. Keadaan hidup yang optimum: Akuarium dari 60 liter. Suhu air 20-25 ° C, dH 5-10 °, pH 6,5-7. Akuarium dari 60 liter. Tanah boleh menjadi apa sahaja. Sebilangan besar tempat perlindungan dan penapisan dan pengudaraan yang baik sangat diperlukan. Jangka hayat purata 2 tahun.

Udang karang Mexico (Cambarellus montezumae). Spesies ini hidup di perairan Tasik Mexico Patzcuaro. Keadaan hidup yang optimum: Akuarium dari 70 liter Suhu air 15-30 ° C, dGH 8, pH 6.4-8.2. Ukuran: hingga 6 cm. Udang karang ini tidak merosakkan tanaman dan menyukai tempat perlindungan. Boleh berkahwin dengan spesies lain seperti Cambarellus patzcuarensis. Jangka hayat adalah sekitar 18 bulan.

Lobak Kuba Biru (Procambarus cubensis). Panjang badan udang karang Kuba mencapai 10 sentimeter. Lelaki mempunyai cakar yang lebih besar, dan 2 pasang kaki berenang di dalamnya telah berubah menjadi gonopodia - organ kelamin luar. Betina tidak mempunyai kaki berenang pertama, atau ukurannya jauh lebih kecil daripada lelaki. Akuarium dari 100 liter. Pasir, serpihan batu kapur atau marmar digunakan sebagai substrat. Suhu air 20-26 ° C, pH 7-8 dan dH 10-20 °. Jangka hayat udang karang biru Kuba mencapai 3 tahun.

Udang karang merah Florida (Procambarus clarkii). Membiakkan di badan air Amerika Utara tenggara. Panjang badan udang karang merah Florida mencapai 10 - 13 sentimeter. Keadaan hidup yang optimum: suhu air 23-28 ° C, kekerasan sederhana 10-15 dGH, pH 7.2-7.5, penapisan, pengudaraan dan perubahan air mingguan sehingga 20% daripada jumlah akuarium juga diperlukan. Untuk 6-10 udang karang muda, kapasiti 150-200 liter diperlukan. Adalah wajar untuk mempunyai sejumlah besar tempat perlindungan yang terbuat dari batu, kantung, seramik, dan lain-lain, dengan kekurangan tempat perlindungan mereka menjadi lebih agresif dan sering bertentangan. Udang karang merah Florida sangat gemar menggali. Jangka hayat purata 3 tahun.

Udang karang putih Florida (Procambarus Clarkii). Habitat USA. Mengetuai gaya hidup siang hari. Damai, boleh hidup dengan ikan dan udang. Ia tumbuh hingga 12 cm. Keadaan menjaga optimum: suhu air 22-27 ° C, pH 6-7. Adalah wajar untuk menyimpannya di akuarium dengan luas bawah 100 cm x 40 cm. Pasir tidak diinginkan sebagai substrat. Di dalam akuarium yang memuat beberapa individu, kawasan dan tempat perlindungan yang mencukupi. Warna liar terutamanya berwarna merah, spesies selektif, boleh mempunyai pilihan warna putih, biru, oren. Jangka hayat - sehingga 5 tahun.