Jadual kesesuaian tanaman di kebun dan kebun, contoh penanaman yang betul di tempat tidur sayur-sayuran dan tanaman lain

Semasa menanam sayur-sayuran dan pokok, ciri-cirinya diambil kira - pertumbuhan tanaman di bawah sinar matahari atau di bawah naungan, penyiraman yang banyak atau sederhana, perbezaan sistem akar. Namun, tidak semua orang tahu bahawa semasa menanam tanaman di kebun, seseorang harus mengambil kira keserasian antara satu sama lain. Penduduk musim panas yang menanam sayur-sayuran tahu bahawa hasil bergantung bukan hanya pada keadaan yang baik dan penjagaan tanaman, tetapi juga pada lokasi mereka di tempat tidur. Mematuhi peraturan keserasian tanaman kebun, bahkan pemula dapat menggunakan tanah secara rasional dan mendapatkan hasil panen yang baik.

Mengapa penting untuk menanam tanaman menghormati prinsip keserasian?

Prinsip katil campuran digunakan oleh petani dan penggemar yang menanam sayur-sayuran organik, buah-buahan dan buah beri, kerana kesesuaian sayur-sayuran yang betul semasa menanam membantu menghalau perosak, dan tidak perlu menggunakan bahan kimia. Kawasan kejiranan dan penggunaan petak kebun yang dipilih dengan betul membolehkan peningkatan hasil hingga 20%.

Penanaman bercampur tidaklah sukar seperti yang dilihat pada pandangan pertama. Sebelum mula menyemai, tanaman mesti dibahagikan kepada beberapa kumpulan, dengan mengambil kira intensiti penyiraman dan pencahayaan, keperluan untuk persenyawaan. Dianjurkan untuk membuat rancangan tapak dengan pembahagian tanaman. Dengan mematuhi peraturan keserasian sayur-sayuran, tukang kebun akan mendapat faedah berikut:

  • menyelamatkan kawasan tanah;
  • penurunan kejadian penyakit;
  • tanaman menarik serangga berbahaya kurang;
  • kurang menggunakan baja;
  • meningkatkan hasil dan rasa buah.

Peraturan dan jadual keserasian sayur-sayuran dengan tanaman lain di kebun dan kebun sayur

Semasa merancang skema penanaman bersama sayur-sayuran, herba, bunga, pokok renek dan pokok, mungkin bukan hanya untuk meningkatkan hasil dan kualiti buah, tetapi juga untuk membuat tempat tidur taman yang indah. Semasa mengagihkan tanaman di kawasan kejiranan, peraturan berikut mesti diambil kira:

  • "Jiran" harus mempunyai syarat yang serupa untuk pencahayaan dan kelembapan, keasidan dan struktur tanah, serta kadar perkembangan yang sama dan tempoh pematangan buah;
  • tidak boleh diterima bahawa lebar katil kurang dari 1 meter;
  • kebun terbahagi kepada beberapa kawasan (tumbuh-tumbuhan tinggi ditanam di bahagian tengahnya, buahnya masak paling lama - tomato, lada, kubis);
  • spesies tanaman masak awal diletakkan lebih dekat ke sempadan - selalunya ia adalah tanaman hijau dan herba, tempat ini juga sesuai untuk anggur dan strawberi;
  • agar tanah tetap subur, penting untuk mematuhi peraturan putaran tanaman (menanam tanaman beberapa kali berturut-turut di tanah yang sama tidak dapat diterima);
  • kawasan persekitaran yang betul memperuntukkan pengedaran sayur-sayuran di tempat tidur, dengan mengambil kira sistem akarnya, pilihan yang paling optimum adalah apabila tanaman dengan akar yang kecil dan lebih maju bergantian.

Sayur-sayuranKeserasian yang baikKeserasian yang lemah
TerungKacang polong, kentangBawang, tomato, adas, bawang putih
Kacang polongTerung, kentang, jagung, timun, wortel, lobak, kacangBawang, bawang putih, tomato
DaikonZucchini, wortel, timun, tomato, bit, bayam, labuKacang polong, strawberi, kubis
KobisKentang, bawang, selada, bit, saderi, dillStroberi, kacang
KentangTerung, kacang polong, kubis, bawang, jagung, pasli, selada, bit, lobak, kacang, bawang putih, lobakTimun, tomato, saderi, adas
BawangKismis hitam, strawberi taman, wortel, lobak, timun, selada air, bayamKacang, kacang polong, kacang, kubis
LobakKacang polong, bawang, tomatoAdas
TimunKacang polong, dill, kacang, selada, kubisKentang, tomato
LadaBawang, selada, bit, tomato, kemangi, terungKacang polong, timun, saderi, kacang
Pasli

Bawang, selada, kacang polong, kacang, tomato, lobak, kacangLobak, bit, saderi, lobak
TomatoTanaman hijau, kubis, bawang, gooseberry, asparagus, kacangKentang, kohlrabi, timun, adas
SaladKubis, strawberi kebun, wortel, timun, bawang, lobak, bayam, kacang polongTomato, labu, kacang, bit
BeetKubis, bawang, selada, kacangAdas

Dengan buah dan pokok lain

Tidak digalakkan menanam pokok renek, beri dan sayur di lorong taman muda. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tanaman, dan terutama tanaman dari keluarga Solanaceae, mengambil semua nutrien dari tanah..

Anda juga boleh memilih tanaman abadi - strawberi, bawang putih liar, dzhusay, mustard, pudina, balsem lemon.

Pada pertengahan musim panas, di bawah naungan pokok, biji kubis Cina, lobak dan lobak disemai. Kacang terasa sedap di bawah mahkota pokok. Terima kasih kepadanya, tanah diperkaya dengan nitrogen, yang seterusnya meningkatkan petunjuk hasil..

Di bawah pokok tua, beberapa tukang kebun berjaya menanam timun, lagenaria, labu dan zucchini. Tanaman berpusing dengan indah di sepanjang batang, dan berkat tanah yang subur, mereka memberikan hasil yang baik.

Pendapat pakar berbeza mengenai tomato - ada yang percaya bahawa tanaman akan merebak kerana pencahayaan yang tidak mencukupi, yang lain berpendapat sebaliknya, setelah menuai hasil yang baik di bawah pokok. Juga, tukang kebun mendakwa bahawa penanaman saling menguntungkan untuk kedua-dua tomato dan pokok buah-buahan, kerana yang terakhir dilindungi dari rama-rama, dan tomato cenderung tidak jatuh sakit dengan penyakit akhir..

Sekiranya anda ingin menghias taman dengan bunga mawar, anda harus tahu bahawa penanaman di sebelah pokok plum, pir dan epal tidak digalakkan. Sayuran dan sayur-sayuran akan tumbuh dengan buruk di bawah kacang walnut. Perlu juga dipertimbangkan bahawa tomato dan kentang adalah jiran buruk bagi aprikot..

Dengan bunga dan herba

Sayur-sayuran tidak begitu gemar berada dekat dengan marigold, sementara meletakkan marigold yang berdekatan adalah sesuatu yang baik. Mereka melindungi tanaman dari nematoda dan menjadikan tempat tidurnya cantik. Calendula meningkatkan kualiti tanah, dan perosak takut dengannya. Kedua-dua tanaman ditanam berhampiran timun, wortel dan kentang. Sebaiknya tanam marigold dan zinnia berhampiran tomato..

Nasturtium akan membantu dengan kutu daun, putih dan siput. Bunga disemai antara baris atau sewenang-wenangnya dekat dengan tanaman kebun. Daffodil dan tulip ditanam berhampiran wortel.

Herba seperti chamomile, tansy, yarrow dan wormwood melindungi tanaman daripada perosak. Tukang kebun suka nasturtium kerana tahan terhadap perosak dan rumpai, dan juga menggembirakan keindahannya hingga akhir musim luruh. Selain itu, ia boleh dimakan dengan menambahkannya ke salad. Ia sesuai dengan kentang dan kubis. Bawang putih, ditanam dengan bunga ros, menakutkan anggur.

Sebaiknya tanam selasih di dekat kohlrabi dan kacang polong, sementara kawasan dengan timun bukanlah pilihan terbaik. Mustard sesuai dengan kubis dan lobak.

Tumbuhan yang boleh dimakan termasuk borage, atau timun ramuan. Ia mengusir hama, melonggarkan tanah, menghilangkan kelembapan berlebihan dan mekar dengan sangat indah sepanjang musim panas, menarik serangga pendebungaan.

Dengan pokok renek

Kehijauan boleh disemai di kebun berhampiran pokok renek. Gooseberries, raspberi dan semak beri lain baik di dekat pokok buah-buahan, dengan syarat tidak terlalu banyak menaungi mereka.

Penanaman gabungan raspberi dan kacang belukar dicirikan oleh kesan saling menguntungkan, tetapi tanaman tidak akan menyukai jarak raspberi dan beri hitam. Untuk melindungi semak dari rama-rama, taburkan tarragon atau tarragon.

Dianjurkan untuk menyemai lupin, hyssop, bawang, bawang putih di dekat anggur, tetapi menanam kubis dan hazelnut menyebabkan kematian pokok anggur muda. Di dekatnya anda boleh meletakkan kismis, raspberi, lobak, kekacang, bit, timun. Perlu diingat bahawa anggur yang ditanam di dekat kebun berry mempunyai rasa yang istimewa. Yang paling digemari adalah kawasan kejiranannya dengan strawberi - jadi anggurnya besar dan manis.

Gooseberry bergaul dengan kismis merah, mereka tidak bersaing untuk mendapatkan ruang dan tidak menarik perosak biasa. Anda juga boleh menanam balsem lemon, pudina, kemangi dan sage dengan gooseberries - ramuan menakutkan lalat, kutu daun dan rama-rama. Untuk tujuan yang sama, tomato ditanam berhampiran gooseberry. Bawang adalah jiran yang tidak baik. Raspberi dan gooseberry boleh ditanam di bawah plum.

Hasil raspberry dipengaruhi oleh dill yang ditanam di dekatnya, dan stroberi secara negatif. Raspberi dan ceri yang berdekatan tidak sesuai, kerana akarnya berada pada tahap yang sama, menghalangnya berkembang secara normal. Daripada pokok, lebih baik memberi keutamaan kepada epal, pir atau plum. Bawang putih adalah pendamping semak beri..

Penanam raspberry lama tahu berapa banyak yang mereka tanam. Anda boleh menggunakan tanaman untuk membatasi penyebaran semak raspberry. Sorrel telah membuktikan dirinya dengan baik - ia mencegah raspberi membiak di peringkat akar. Sapu penyapu mengatasi masalah ini, yang bukan sahaja mencegah raspberry merebak di luar kebun, tetapi juga mengekalkan kelembapan di dalam tanah.

Dengan sayur-sayuran lain

Keserasian sayur-sayuran telah terbukti bukan hanya melalui pemerhatian para petani, tetapi juga merupakan hasil penyelidikan saintifik mengenai alelopati. Pakar mengkaji tumbuh-tumbuhan di kebun dan di kebun, khususnya, bahan yang dibebaskan, serta interaksi antara satu sama lain. Menurut hasil penyelidikan, penanaman bersama tanaman sayuran positif didapati:

  • terung paling baik diletakkan berhampiran bawang, kacang, bayam, thyme;
  • lebih baik menanam bawang, herba, tomato, wortel, kohlrabi, zucchini berdekatan dengan lada panas;
  • strawberi dan pasli yang terletak berdekatan terasa baik;
  • timun berkawan dengan kebanyakan tanaman, terutamanya kacang, zucchini, saderi, bawang putih, bawang, bayam;
  • keluarga kekacang sesuai dengan kacang polong, pasli, timun, jagung, kentang;
  • bit tumbuh dengan baik berhampiran strawberi dan bawang;
  • wortel disarankan menanam di kebun dengan bawang, bawang putih, lobak;
  • kubis bergaul di tempat tidur yang sama dengan saderi, dill, rosemary, kacang;
  • lebih baik menanam kelim, wortel, selada, lobak, lobak, bayam berhampiran strawberi;
  • lebih baik menanam bawang putih di sebelah saderi, wortel, mawar, gladioli;
  • lada manis ditanam di satu tempat tidur dengan kemangi, okra, bit, adas;
  • tomato lebih suka tumbuh secara berasingan, dan tidak bersama dengan sayur-sayuran lain, tetapi tidak bertentangan dengan kawasan kejiranan dengan bawang, bit, jagung;
  • labu sesuai dengan kekacang, lobak;
  • kentang suka jika nasturtium, marigold, kacang, ketumbar terletak berdekatan;
  • sahabat yang sangat baik untuk bawang adalah wortel, bit dan semua jenis tembikai.

Contoh gabungan tanaman yang berjaya

Semasa membuat rancangan tempat tidur, dengan mengambil kira prinsip penanaman bersama tanaman sayuran, disarankan agar anda membiasakan diri dengan pilihan untuk kombinasi yang berjaya. Contoh kejiranan yang baik dengan kesuburan yang baik dan tahap morbiditi yang minimum:

  • penggantian labu, jagung, kekacang dan nasturtium;
  • katil taman lobak, selada, kohlrabi, bayam, kentang awal;
  • bergantian barisan wortel, pasli, dill;
  • sebidang dengan kekacang, tomato, ketumbar, wortel, marigold;
  • sebiji timun, kemangi dan tomato;
  • barisan kentang, kubis, bayam, kacang, jagung.

Tanaman di kebun dan kebun apa yang lebih baik jangan ditanam di kawasan berhampiran?

Penempatan sayur dan pokok yang tidak betul dapat mengurangkan hasil atau menarik serangga. Agar tidak tersalah anggap, tukang kebun disarankan untuk membiasakan diri dengan tanaman yang kurang digabungkan antara satu sama lain:

  • bawang hijau tidak boleh ditanam di sebelah bawang putih;
  • anda tidak boleh menanam lobak, tomato, asparagus, rhubarb, zucchini berhampiran timun;
  • bawang putih tidak boleh ditanam berhampiran kacang polong, kacang, kacang soya, kacang tanah;
  • untuk gooseberry, kismis hitam adalah pendamping yang tidak baik;
  • bersama-sama dengan pir, anda tidak boleh meletakkan bunga lawang, ceri;
  • pudina, kemangi dan ketumbar tidak baik untuk pertumbuhan bawang putih;
  • tidak digalakkan menanam aprikot, ungu, ceri, ceri manis, barberry di sebelah pokok epal;
  • ceri berasa buruk berhampiran currant;
  • raspberi dan strawberi yang ditanam bersebelahan menjadi persekitaran yang baik untuk kumbang.

Sayuran yang paling bersahaja untuk kediaman musim panas: apa yang mudah ditanam walaupun untuk pemula

Menyemai anak benih, memetik, pemangkasan kesihatan, pendebungaan, cantuman, persenyawaan, mencubit, mencubit - berapa banyak yang diperlukan oleh seorang tukang kebun, kepalanya berputar! Tidak mungkin ada yang lebih sederhana? Supaya anda tidak memerlukan penjagaan khas, sehingga tumbuh dengan sendirinya, sehingga anda menanam dan lupa, hanya tahu penuaiannya..

Ia boleh menjadi lebih sederhana. Terdapat sayur-sayuran, seolah-olah dicipta khas untuk pemula berkebun. Dengan perbelanjaan minimum tenaga kerja, masa dan sel saraf, mereka tumbuh, membuahkan hasil, menggembirakan penduduk musim panas dan menambahkan poin pengalaman yang tidak ternilai pada piggy banknya. Sayuran apa yang paling senang ditanam di negara ini? Inilah sepuluh tanaman terbaik kami yang paling bersahaja dalam menanam...

Sayuran apa yang paling senang ditanam - TOP 10 dari Dachnye-sovety.ru


Sayuran ini adalah peneraju carta kami untuk tanaman yang paling mudah ditanam. Ia kekal, tumbuh di mana-mana tanah, suka berteduh, tumbuh dengan cepat dari rimpang. Begitu cepat dan pantas sehingga tukang kebun lebih suka menanam lobak di kawasan yang terhad (jika tidak, anda kemudiannya perlu memusnahkan pertumbuhan berlebihan, dan ini tidak lagi mudah).

Untuk menanam lobak, beberapa rimpang yang panjangnya kira-kira dua puluh sentimeter sudah cukup. Pertama, mereka menggali lubang hingga kedalaman empat puluh sentimeter dan menyiapkan rintangan: seseorang dari sisi meletakkan lubang dengan batu tulis, plexiglass, karbonat, timah, dan lain-lain; seseorang menggali baldi tanpa bahagian bawah ke tanah. Rimpang ditanam di dalam. Semua yang diperlukan dari tukang kebun selepas percambahan adalah menyiram daun dalam cuaca kering.

Dan jika tidak ada rintangan yang membuat lobak kuda di wilayah yang diperuntukkan kepadanya dan semak yang tidak diundang muncul di tempat yang salah, mereka menyingkirkannya dengan bantuan garam biasa. Caranya, baca di SINI.

Rhubarb


Perennial lain yang tumbuh dengan baik di tempat teduh dan berkembang biak dengan membahagikan belukar. Sekiranya jiran-jiran anda di negara ini tumbuh subur, mintalah sepotong akarnya. Rhubarb yang tumbuh dari akar akan tumbuh lebih kuat dengan lebih cepat dan menggembirakan anda dengan batang berair yang tebal. Tetapi tidak sukar untuk menanam rhubarb dari biji, hanya penuaian pertama yang harus ditunggu selama beberapa tahun.

Sebelum menanam, rimpang rhubom dicelupkan ke dalam abu dan ditanam hingga kedalaman 5-8 sentimeter. Benih dapat disemai pada musim bunga (pada bulan April) dan pada musim luruh (pada bulan September) hingga kedalaman 1-1,5 sentimeter. Apabila anak benih muda tumbuh, yang terbaik dipilih dari mereka dan dipindahkan ke tempat yang tetap. Pada masa akan datang, cukup untuk menyiram semak jika perlu..

Dan untuk mendapatkan tangkai yang lebih lembut, semak rhubarb ditutup dengan baldi atau periuk besar tanpa bahagian bawah. Daunnya berada di luar, dan batangnya gelap. Tanpa cahaya, mereka mengambil warna merah jambu raspberry yang indah dan menjadi lebih enak..

Belukar rhubarb hidup dan berbuah selama kira-kira 10-12 tahun.

Salad berdaun


Semua salad, chard Swiss, bayam dan sorrel yang mungkin akan disediakan untuk seisi keluarga dengan sayur-sayuran vitamin segar pada awal musim panas. Dan tidak ada kerumitan dengan penanaman dan perawatan: tandakan alur, tumpahkan tanah, sebarkan biji, taburkannya dengan tanah dan tunggu tunas.

Salad, bayam dan chard lebih suka kawasan yang cerah, tetapi akan tahan sedikit teduh. Sorrel tumbuh dengan baik di tempat teduh. Sekiranya pada awal berbunga anda memotong akarnya pada akarnya, daun segar baru akan segera tumbuh. Dengan cara ini, anda dapat memperoleh dua hasil panen setiap tahun..

Beet


Mungkin, dari semua tanaman akar, hanya penanaman bit tidak menimbulkan kesulitan tertentu. Satu-satunya perkara yang tidak disukai bit adalah tanah berasid. Tetapi masalah ini dapat diselesaikan dengan mudah (baca lebih lanjut mengenai ini dalam artikel Cara menanam bit manis).

Bit menyukai cahaya matahari, tetapi mereka bertolak ansur dengan cahaya yang baik. Dan kebetulan dia tidak mendapat jurangnya sendiri: dia ditanam di sepanjang tepi kentang, bawang atau strawberi.

Benih bit disemai terus ke tanah terbuka pada bulan Mei. Anak benih yang baru muncul semestinya menipis setelah munculnya daun sejati pertama. Prosedur ini tidak dapat dielakkan dengan cara apa pun, kerana beberapa tanaman tumbuh dari satu biji sekaligus. Apa yang telah ditarik keluar dapat dipindahkan dengan selamat ke tempat lain - ia akan berakar dan tanaman akan memberi.

Bit biasanya disiram tiga hari sekali, penyiraman lebih kerap diperlukan kecuali pada musim panas yang sangat kering.

Bawang pada hijau


Bawang pada bulu ditanam oleh kanak-kanak di tadika, dan itu mengatakan semuanya. Apa yang lebih mudah? Saya memasukkan mentol ke dalam tanah, menyiramnya, dan setelah beberapa ketika tiba masanya untuk memotong bulu hijau pertama.

Mentol boleh diambil dari sisa stok musim sejuk (tetapi ada bahaya mendapat anak panah dengan biji benih dan bukannya sayur-sayuran), dan yang paling baik - dari set bawang biasa, yang dijual sepanjang musim bunga di mana-mana kedai kebun dan di hampir setiap pasar raya.

Mentol ditanam pada jarak 10-15 sentimeter, sekali lagi, anda tidak dapat memperuntukkan tempat tidur yang berasingan untuk mereka, tetapi menggabungkan penanaman dengan sayur-sayuran lain. Pada cuaca kering, bawang disiram pada sayur seminggu sekali..

Kacang polong


Anak-anak sangat menyukai kacang polong langsung dari kebun; mereka boleh dikeringkan, di dalam tin atau dibekukan untuk musim sejuk. Dan siapa yang tidak tahu mengenai kemampuan luar biasa kacang polong untuk memperkaya tanah dengan nitrogen? Nah, bagaimana untuk menolak sayur-sayuran yang begitu indah dalam semua aspek?

Kacang polong tidak bersahaja, mereka dapat ditanam di sebidang tanah bebas, mereka akan menghasilkan tanaman di tempat teduh dan di tanah yang buruk. Pada separuh pertama bulan Mei, biji kacang (dihirup atau kering) disemai di tempat tidur taman. Tanaman muda memerlukan penyiraman secara berkala, dan ketika tumbuh tinggi hingga lima belas sentimeter, mereka memerlukan sokongan. Agar tangkai kacang tidak jatuh ke alur, pasak diletakkan di setiap sudut tempat tidur dan tempat tidur dililit di sekeliling perimeter dengan benang atau tali. Beberapa pasak lagi tersangkut di tengah-tengah rabung - sekarang kacang polong mempunyai sesuatu untuk ditangkap.

Setelah menuai, cambuk kacang dipotong dan dimasukkan ke dalam kompos, dan akarnya dibiarkan di tanah untuk membusuk. Tahun depan pada
katil ini akan tumbuh kubis yang hebat.

Lobak


Pada masa kini, ketika lonjakan cuaca tetap menjadi misteri bahkan bagi ahli meteorologi, tidak dapat dikatakan lagi bahawa menanam lobak lebih mudah daripada lobak kukus. Lobak memerlukan mata air yang sebenar, iaitu tidak terlalu lama waktu siang dan tidak terlalu tinggi suhu. Tetapi masih, lobak tidak begitu berubah-ubah sehingga tidak termasuk dalam penilaian sayur-sayuran yang paling bersahaja..

Anda boleh menanam biji lobak sangat awal, walaupun di atas kerak salji. Di rumah hijau atau rumah hijau, untuk mendapatkan hasil panen yang sangat awal, lobak disemai pada separuh kedua bulan Mac, dan di tanah terbuka pada bulan April. Pada mulanya, tanaman ditutup dengan agrofibre untuk melindungi mereka dari fros dan perosak. Bahan penutup dikeluarkan apabila tanaman akar mula tumbuh.

Satu-satunya (tetapi apa!) Hujah menentang lobak yang tumbuh adalah kutu salib. Kambing yang lapar ini dapat memakan semua daun dengan bersih dan menghilangkan hasil panen dalam beberapa hari. Oleh itu, penanaman lobak di rumah hijau masih disukai..

Kacang asparagus lebat


Kacang hijau atau asparagus hanyalah anugerah. Dalam tahun yang baik, empat semak dapat memberi makan keluarga besar dan bahkan mengisi peti sejuk dengan stok buah hijau (ungu atau kuning) yang berguna. Varietas Bush tidak memerlukan trellise tinggi dan sangat sederhana dalam teknologi pertanian.

Kacang ditanam pada awal musim panas agar tidak membeku. Sebelum menyemai kacang, disyorkan untuk merendam selama sehari. Corak penanaman adalah seperti berikut: 30 sentimeter antara semak, 50 sentimeter antara baris, kedalaman 3 sentimeter.

Pada bulan Julai, kacang akan mula menuai hasil panen pertama mereka. Di sini adalah mustahak untuk tidak menguap dan mengumpulkan buah-buahan sementara bijinya tidak masak di dalamnya, maka biji asparagus akan berbuah berterusan hingga September. Tukang kebun dikehendaki menyiram semak 3-4 kali sebulan dan melonggarkan lorong 2 kali sebulan (atau mulakan penanaman dan lupakan melonggarkan dan mengurangkan penyiraman).

Anda boleh menemui semua rahsia menanam kacang hijau di sini: //dachnye-sovety.ru/kak-vyrastit-struchkovuyu-fasol

Kentang


Biasanya ladang kentang menempati kawasan yang besar di pondok musim panas dan membuat penduduk musim panas berpeluh. Tetapi jika anda tidak mengejar jilidnya, tetapi menanam hanya beberapa kentang, anda boleh mendapatkan tanaman tanpa usaha tambahan.

Pada awal bulan Mei, kami meletakkan ubi (biji atau potong besar ke beberapa bahagian) di sepanjang alur pada jarak 30 sentimeter antara satu sama lain dan ditutup dengan bumi.

Sekiranya hujan tidak melakukan semua pekerjaan untuk kita, kita harus menyediakan tempat tidur kentang dengan tiga penyiraman yang berlimpah: setelah percambahan, semasa tunas muncul dan segera setelah berbunga.

Untuk mengelakkan operasi yang sukar yang disebut "double hilling", perlu membersihkan kentang secara teratur dengan jerami atau rumput potong - ini lebih mudah. Anda secara amnya boleh mencuba menanam kentang di bawah jerami.

Akhirnya, kumbang kentang Colorado tidak boleh dilupakan. Agar kentang kita tidak berakhir di perutnya yang rakus, perlu menyemburkan dengan bahan kimia atau menjaga semak kentang di bawah pengawasan yang ketat dan memusnahkan kumbang dan larva pada penampilan pertama mereka.

Zucchini


Semua yang diperlukan oleh zucchini untuk berbuah stabil adalah tempat yang cerah, cuaca hangat dan ketiadaan hujan yang berpanjangan. Beberapa semak labu akan mencukupi untuk keluarga empat. Ia juga akan kekal untuk musim sejuk.

Biasanya, zucchini ditanam pada separuh pertama bulan Mei, setelah merendam biji di dalam air suam atau bercambah. Mereka ditanam segera ke tanah hingga kedalaman 4-5 sentimeter. Setiap sepuluh hari sekali, semak disiram dan dilonggarkan kebun (atau hanya mulsa).

Sebulan selepas permulaan berbunga, zucchini akan memberikan buah pertama. Jangan terlalu banyak menanamnya, lebih baik membuang zucchini kematangan susu, merangsang semak agar lebih berbuah.

Apakah cara termudah untuk tumbuh di kebun sayur? Keseluruhan senarai sayur-sayuran! Cubalah dan anda pasti akan berjaya, seperti yang telah berlaku dengan semua orang yang bermula tahun lalu.

Kami doakan anda berjaya dan menuai hasil yang besar!

Pengarang artikel: Dudko S.G. Artikel tersebut dilindungi oleh undang-undang hak cipta. Cetakan semula dan penyalinannya tanpa persetujuan penulis adalah pelanggaran undang-undang. © Dachnye-sovety.ru

KONGSI DENGAN PETUA NEGARA RAKAN ANDA DAN PETUA TANAMAN:

Senarai sayur-sayuran mengikut urutan abjad

Di halaman ini, anda akan dapati senarai sayur-sayuran lengkap mengikut urutan abjad. Sebagai tambahan, untuk nama sayur-sayuran yang terdapat artikel berguna di laman web kami, pautan ke bahan yang berkaitan ditunjukkan..

Beberapa maklumat mengenai sayur-sayuran...

Pengambilan sayur-sayuran boleh dilakukan bergantung pada pilihan peribadi. Bagi pencinta makanan mentah, cukup cuci makanan dan nikmati rasa yang sedap atau sedap. Semasa rawatan haba, terdapat kehilangan sebahagian nilai pemakanan, tetapi benteng dan tepu berkualiti tinggi dengan unsur mikro dan makro berlaku.
Pakar pemakanan profesional mengatakan bahawa anda perlu makan sayur-sayuran setiap hari untuk menjaga kesihatan manusia dan fungsi saluran pencernaan yang stabil. Dengan menyimpan tanaman akar untuk tempoh musim sejuk, anda dapat menyediakan diri anda dalam tempoh kekurangan imuniti dengan bahan yang diperlukan yang membolehkan anda mengekalkan keadaan seseorang yang kuat.
Di samping itu, sayur-sayuran digunakan untuk pelbagai diet dan juga diresepkan kepada pesakit setelah menjalani pembedahan besar. Pemprosesan jangka panjang di dalam perut memberikan rasa kenyang untuk waktu yang lama, sementara terdapat pengagihan nutrien sepenuhnya dalam tubuh manusia.
Kategori tanaman akar individu ditunjukkan kepada orang dari kumpulan umur yang berbeza. Anak-anak kecil digalakkan makan labu untuk tumbuh lebih cepat. Orang tua memerlukan saderi untuk membersihkan badan dari unsur asing, menghilangkan masalah dengan saluran gastrousus dan menstabilkan peredaran darah.

Apa yang perlu ditanam di taman - senarai

Mana-mana penduduk musim panas yang baru berminat dengan persoalan apa yang perlu ditanam di kebun. Bagaimanapun, terdapat banyak tanaman yang ditanam di negara kita. Di samping itu, tidak cukup hanya menanam dan menanam semua sayur-sayuran dan ramuan berturut-turut di kebun. Juga perlu untuk mempertimbangkan beberapa nuansa, misalnya, "kawasan" tanaman yang betul. Penting juga untuk mengetahui dengan tepat di mana menanam tanaman ini atau tanaman di laman web ini, kerana sebilangan tanaman memerlukan tempat yang terang, sementara yang lain memerlukan naungan. Sekiranya tukang kebun mengetahui semua nuansa menanam tanaman di pondok musim panas, dia akan menerima petak yang indah (dan bunga akan menghiasi reka bentuk landskapnya dengan sempurna) dan hasil panen yang baik (maklumat lebih lanjut mengenai cara menanam dan menanam mana-mana tanaman yang disebutkan di bawah boleh didapati dalam artikel di laman web ini).

Perancangan penanaman di plot kebun

Sebelum menanam pondok musim panas, anda perlu memikirkan dan mengira semuanya. Pada mulanya, kami memutuskan apa sebenarnya yang ingin kami lihat di kebun kami.

Beberapa soalan akan membantu tukang kebun pemula untuk membuat keputusan, dari jawapan yang perlu anda bangunkan pada masa akan datang.

1. Sayuran dan beri apa yang disukai untuk seisi keluarga?

2. Adakah anda merancang untuk mengawet sayur-sayuran untuk musim sejuk?

3. Berapa banyak masa yang anda rancangkan untuk habiskan di laman web ini?

4. Adakah wilayahnya diterangi cahaya matahari??

5. Adakah keadaan iklim sesuai untuk menanam tanaman beri dan sayur-sayuran?

Faktor-faktor ini adalah yang paling penting. Sudah tentu ada nuansa lain, misalnya, kualiti tanah, salirannya, tetapi ia dapat diselesaikan. Tanah dapat diperbaiki dan saliran dapat disediakan. Dan apabila laman web ini berada dalam keadaan teduh yang berterusan, jika matahari menyembunyikan dedaunan pokok, misalnya, atau ada iklim sejuk di kawasan di mana dacha berada, maka tidak akan ada keberuntungan dalam pilihan ini, dan masih tidak mungkin untuk menanam semua tanaman yang kita inginkan.

Adalah perlu untuk merancang laman web pada selembar kertas yang besar, lebih baik satu milimeter, dalam hal ini anda dapat melihat dengan jelas apa, di mana dan cara terbaik untuk meletakkan.

Perlu merancang pendaratan

1. Lukiskan rancangan kawasan pondok musim panas di atas kertas dalam format A3. Lakaran dalam kes ini tidak akan membantu, oleh itu lebih baik membuat pengukuran yang tepat.

2. Tandakan di laman web rancangan semua bangunan yang ada dan bangunan yang sudah dirancang: gudang, rumah, bangunan luar, gazebo, kolam renang, tempat tidur bunga, tempat untuk kompos, tempat rekreasi (barbeku). Sekiranya kebun anggur dirancang, maka ia mesti diperhatikan secara berasingan..

3. Buat beberapa salinan rancangan laman web yang dihasilkan.

4. Di ruang bebas, zon harus ditentukan berdasarkan tahap pencahayaannya: kawasan dan bayangan yang terang.

5. Nyatakan sumber air.

6. Pilih lokasi untuk rumah hijau atau rumah hijau untuk sayur-sayuran. Mereka akan memerlukan wilayah yang luas di kawasan itu. Juga, jangan lupa tentang jarak ke trek (sekurang-kurangnya 30 cm).

Memilih tempat untuk tanaman

Untuk memahami apa dan di mana menanam, anda perlu membahagikan semua sayur-sayuran kepada:

Menuntut

Banyak nutrien. Ini termasuk:

  • Tomato,
  • kobis,
  • timun,
  • saderi,
  • labu,
  • zucchini,
  • lada (manis dan pahit).

Menuntut sederhana

Sayuran seperti itu harus diberi makan sekali dalam satu musim, mereka adalah:

  • Kohlrabi,
  • terung,
  • lobak,
  • bawang besar,
  • salad,
  • kentang,
  • lobak merah (sila, jenis terbaik),
  • bit (varieti untuk kawasan yang berbeza).

Tidak menuntut

Tumbuhan seperti ini akan kekurangan nutrien minimum. Ini termasuk:

  • Bumbu (dill, basil, sage dan lain-lain),
  • kacang,
  • kacang polong.

Merancang pendaratan

Untuk menggambarnya dengan betul, anda harus membahagikan kebun menjadi 4 zon:

1. Untuk perennials (strawberi kebun dan strawberi). Buah beri mesti dipindahkan setiap beberapa tahun..

2. Untuk menanam tanaman yang menuntut.

3. Untuk tanaman yang memerlukan makanan sekali dalam satu musim.

4. Untuk tanaman yang tidak diperlukan.

Selepas musim, sayur-sayuran yang menuntut perlu ditanam di kawasan di mana bumbu (tidak memerlukan) duduk, yang menuntut sederhana harus ditempatkan di kawasan dari yang kurang menuntut, dan kawasan di mana sayur-sayuran dengan permintaan sedang duduk pada musim lalu akan dibebaskan untuk musim. Perlu diingat bahawa anda perlu mengganti sayur setiap tahun, kerana ini menyumbang untuk mendapatkan hasil maksimum, dan tanah mempunyai masa untuk berehat.

Sebagai contoh, kubis (tentu saja kita mulai, dengan menanam anak benih) boleh diletakkan di tempat penutup malam (tomato, kentang, terung, lada), timun, bawang (dan penutup malam itu sendiri biasanya tidak boleh diletakkan di sebelah satu sama lain).

Sebaiknya tanam timun sebagai ganti lada atau bayam, wortel - kacang polong atau tomato.

Tanaman mana di kebun yang memerlukan tempat tidur, dan yang tidak

Sebilangan sayur-sayuran memerlukan kawasan yang terpisah, kerana mereka boleh tumbuh dengan baik hanya di rabung mereka. Selain itu, beberapa jenis sayur sama sekali tidak dapat tumbuh "di kawasan kejiranan"..

Tetapi ada beberapa tanaman yang tidak memerlukan tempat yang terpisah, mereka tumbuh dengan baik dengan tanaman utama. Tumbuhan ini merangkumi:

  • Kacang,
  • lobak,
  • bit,
  • dill (tumbuh dengan baik di seluruh laman web, anda tidak boleh menanamnya dengan sengaja, tetapi hanya menyebarkan biji),
  • lobak.

Apa yang boleh dikatakan untuk anggur

Sebagai contoh, anda boleh menambahkan lobak, bit atau bayam ke dalamnya.

Mengenai raspberi

Untuknya, katil tidak diperlukan. Raspberi akan selesa di sepanjang pagar, berhampiran pokok buah-buahan. Anda juga boleh mengatur tanaman raspberry yang berasingan: tanam semak dalam beberapa baris, lebarnya kira-kira 0,6 m, dan pasangkan penyokong yang akan diikat. Maksudnya, dua baris raspberi dapat diletakkan di atas tanah 1,5 m. Sorrel boleh disemai di sebelah pokok raspberry - tanaman ini akan menghalang pertumbuhan semak yang kuat. Selain dari sorrel, tidak ada budaya yang dapat "bergaul" dengan raspberi.

Senarai tanaman untuk ditanam dan tumbuh di kebun

Sayur-sayuran, herba dan beri

Setelah merancang rabung, anda boleh mula memilih tanaman yang akan kami tanam di laman web ini. Dan pilihannya sangat besar:

  • Tomato,
  • lobak merah,
  • bawang besar,
  • terung,
  • lobak,
  • zucchini,
  • bawang putih (senarai jenis pilihan),
  • pelbagai jenis kubis (kubis putih dan merah, kembang kol, kohlrabi, brokoli.),
  • timun,
  • labu,
  • lada (manis dan panas),
  • lobak,
  • bit,
  • labu,
  • kacang,
  • kehijauan,
  • kentang,
  • kacang polong,
  • jagung,
  • beri (strawberi, strawberi liar, raspberi).

Sekiranya pondok musim panas besar, maka semua tanaman di atas dapat ditanam di atasnya. Sekiranya tidak ada banyak ruang, maka anda perlu memendekkan senarai dan hanya menanam tanaman yang diperlukan lebih banyak daripada yang lain. Memang, untuk menyediakan keluarga, misalnya, kentang, tidak cukup untuk membuat beberapa rabung. Kawasan besar di laman web ini biasanya diperuntukkan untuk kentang. Untuk mengatasi masalah ini, anda boleh pergi dengan cara lain dan menanam kentang awal di kawasan kecil, di tempat yang telah dibebaskan dari lobak, misalnya..

Dan anda boleh menggunakan kaedah Mitlider (sempit sempit), yang, misalnya, di laman web kami (ketika menggunakan 0.8 ekar pinggir bandar) memberikan 5-7 beg kentang ("buruk" - "baik" dari segi hujan dan tahun-tahun kehangatan). Kaedah ini boleh digunakan untuk: tomato, bawang, bit, kubis, wortel, bawang putih, jagung. (terung dan lada tidak bertindak balas terhadapnya).

Herba

Di kawasan teduh di pondok musim panas, anda boleh menanam tanaman hijau, yang boleh digunakan hingga akhir musim luruh. Herba yang suka warna adalah:

  • Selasih,
  • Melissa,
  • dill,
  • pasli,
  • pudina,
  • kayu cacing hiasan,
  • tarragon.

Kami menanam tanaman ini di ranjang dan di batang pokok tanaman buah-buahan. Dalam kes ini, dua tugas diselesaikan sekaligus - kehadiran kehijauan dan perlindungan pokok buah dari perosak (rama-rama). Sekiranya ramuan itu diletakkan di wilayah berhampiran kismis, mungkin untuk menakut-nakuti siput dari semak beri. Selain menggunakan tanaman ini segar, anda boleh membuat persiapan untuk musim sejuk. Cukup sekadar mengeringkan sayur-sayuran.

Tumbuhan yang berguna tetapi jarang berlaku

Sekiranya wilayah kebun membenarkan, maka anda boleh menanam tanaman yang jarang berlaku pada masa kini:

  • Rhubarb,
  • arugula,
  • chard,
  • daun sawi.

Semua tanaman ini dapat ditanam di kawasan taman yang teduh. Untuk menanam rhubarb, cukup menyemai benih dan menyiram tanaman dengan banyak. Selebihnya tanaman dari senarai dapat tumbuh di bawah sinar matahari, namun, di bawah naungan mereka dapat mengekalkan rasa dan khasiat yang berguna untuk waktu yang lama..

Bunga

Ramai orang berpendapat bahawa kebun sayur adalah tempat yang eksklusif untuk menanam sayur-sayuran. Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian yang sangat baik. Bunga juga boleh ditanam di tempat tidur, tetapi semuanya berturut-turut, tetapi berguna, misalnya:

  • Marigolds (di tepi barisan),
  • chamomile perubatan,
  • yarrow,
  • nasturtium,
  • valerian,
  • pudina.

Tanaman ini boleh ditanam di tempat tidur kecil atau di hujung barisan..

Cara menanam di sebuah pondok musim panas yang kecil

Penduduk musim panas yang mempunyai petak kecil masih boleh menanam banyak tanaman, tetapi dalam jumlah yang terhad. Di samping itu, untuk pondok musim panas yang kecil, lebih baik menggunakan teknologi penanaman campuran, iaitu menanam beberapa jenis sayur-sayuran di rabung yang sama. Dalam kes ini, satu budaya akan dianggap yang utama, dan yang lain - satelit. Berkat penanaman bercampur, lebih mungkin rasional menggunakan wilayah ini, lebih-lebih lagi, tanah dalam kes ini akan kurang habis. Dan pelbagai jenis tanaman, dengan "kawasan kejiranan" yang betul, akan saling melindungi dari penyakit dan perosak.

Apabila menggunakan kaedah menyemai campuran, perlu menyemai tanaman yang tumbuh dan matang dengan cepat (juga disebut pemadat) di antara baris tanaman utama. Apabila sayur utama tumbuh sedikit dan memerlukan lebih banyak ruang, tanaman penutupnya akan matang, iaitu sayur utama dapat terus tumbuh tanpa gangguan. Ramuan dan ramuan aromatik berfungsi paling baik dengan peranan sealant. Tetapi dengan kaedah menyemai ini, tukang kebun mesti mengetahui dengan tepat tanaman mana yang dapat "hidup berdampingan".

Tanaman apa yang digabungkan antara satu sama lain dalam penanaman di kebun

Sebelum menanam tanaman, anda harus membaca maklumat mengenai kesesuaian tanaman. Berikut adalah senarai tanaman utama dan tanaman yang boleh digabungkan, dan mana yang lebih baik untuk ditanam pada jarak antara satu sama lain..

Timun

Mereka sesuai dengannya:

  • Salad,
  • lobak,
  • bunga matahari,
  • jagung,
  • tomato,
  • kacang polong.

Keserasian buruk dengan:

  • Sage,
  • adas,
  • dill,
  • pudina.

Tomato (tomato)

Kejiranan dengan:

  • Bawang putih,
  • lobak merah,
  • bayam,
  • bawang,
  • jagung,
  • kobis,
  • pasli,
  • iris.

Lebih baik jangan menanam sebelah tomato:

  • Kentang,
  • bit,
  • adas.

Kobis

Di sebelahnya anda boleh menyemai:

  • Bit,
  • kentang,
  • kacang,
  • pudina,
  • dill,
  • marigold.

Sayuran ini berdekatan dengan:

  • Tomato,
  • strawberi.

Terung

Boleh ditanam berhampiran sayur-sayuran

Contohnya, kembang kol, tetapi

"Jiran" terbaik adalah:

  • Kekacang,
  • herba aromatik.

Kentang

Lebih suka kejiranan dengan:

  • Kobis,
  • lobak,
  • jagung,
  • kacang,
  • salad.

Jangan tanam di sebelah kentang:

  • Tomato,
  • labu,
  • timun.

Lobak

Berpasangan dengan baik dengan:

  • Tunduk,
  • tomato,
  • bijak,
  • bawang putih,
  • kacang,
  • lobak.

Tetapi tidak dianjurkan untuk menggabungkan dill dengan wortel.

Berbeza dengan keserasian dengan:

  • Kobis,
  • lobak merah,
  • bit,
  • salad,
  • lobak,
  • strawberi.

Jiran yang buruk adalah:

  • Kacang,
  • kacang polong.

Lada

Kami menggabungkan dengan:

  • Selasih,
  • ketumbar,
  • lobak merah,
  • bawang.

Sebaiknya kecualikan dengan:

  • Adas,
  • kacang.

Lobak

Tenang bertindak balas terhadap kawasan persekitaran dengan sayur-sayuran

Salad

Akan menjadi "jiran" yang baik untuk:

  • Stroberi (strawberi),
  • bit,
  • kacang polong,
  • tomato,
  • kobis.

Salad "bergaul" teruk dengan pasli, tetapi sangat baik dengan krisan.

Beet

Ini mempunyai keserasian yang baik dengan kubis, tetapi dengan tomato dan kacang "jiran" teruk.

Kacang

Ia berkembang secara normal, berdekatan dengan:

  • Kobis,
  • tomato,
  • labu,
  • lobak merah.

Gabungan Buruk Dengan:

  • Daun,
  • bawang putih.

Bawang putih

Sekiranya boleh, ia ditanam dengan sempurna di sebelah gladioli.

Apa yang perlu ditanam di kebun terlebih dahulu, dan apa yang kedua

Awal musim bunga

Lobak

Salah satu tanaman pertama yang boleh anda taburkan di kebun anda. Lebih baik memilih beberapa jenis wortel - lebih awal dan bertujuan untuk penyimpanan. Sebaiknya tanam lebih banyak dari biasanya sekiranya kadar percambahannya rendah. Apabila pucuk tumbuh hingga 4-5 cm, mereka boleh menipis.

Lebih baik membeli biji-bijian berbiji kerana lebih dipercayai dan senang ditanam. Menyemai dilakukan di alur yang ditumpahkan dengan air. Kedalamannya tidak boleh melebihi 2 cm. Mereka tidak boleh ditutup, cukup hanya dengan taburkan mulsa, tanah, habuk papan. Penyiraman harus dilakukan dengan cara tetesan kecil, dua kali sehari.

Kehijauan

Juga pada masa ini anda boleh menanam sayur-sayuran: pasli, dill dan lain-lain. Anda tidak boleh mengambil banyak ruang di bawah hijau, satu baris akan cukup, yang dapat dibatasi oleh pasak.

Lobak

Ini adalah salah satu sayur awal yang paling popular. Ia dapat ditanam dan ditanam di mana-mana kawasan, ia cepat menghasilkan.

Musim utama - akhir musim bunga dan musim panas

Apabila cacing tanah muncul di tanah, sebahagian besar tanaman dapat ditanam. "Masa depan" dari segi masa sangat bagus di sini: pertengahan April-pertengahan Mei.

Benih boleh ditanam:

  • Pasli,
  • kacang polong,
  • bit,
  • zucchini,
  • labu,
  • timun.

Anak benih mesti ditanam:

  • Kubis putih,
  • Lada bel,
  • terung.

Perlu diingat bahawa untuk pemula, penanaman tanaman tertentu ini tidak akan menimbulkan kesulitan, kerana semuanya tidak bersahaja. Cukup untuk menyiramnya tepat pada waktunya dan menyingkirkan rumpai..

Apa yang perlu ditanam di kebun selepas frost retreat

Apabila cuckoo mula memberikan suara (tetapi, lebih baik, buat sebelum Trinity), anda boleh mula menanam sayur-sayuran yang menyukai kehangatan, iaitu:

  • Tomato,
  • lada Bulgaria,
  • terung.

Dari sayur-sayuran ini, tomato dianggap paling bersahaja. Sekarang biji tomato disajikan dalam pelbagai jenis, terdapat banyak kacukan dan jenis yang dapat berbuah tanpa tempat tinggal, dan anda tidak perlu mencubitnya.

Lebih sukar untuk merawat terung. Tetapi tidak ada yang mustahil - sedikit teori dan kesabaran akan membantu mengatasi tugas ini..

Semua tanaman ini ditanam di kebun sebagai anak benih. Anak benih boleh ditanam secara bebas dengan menyemai benih satu setengah hingga dua bulan sebelum penanaman yang dimaksudkan, atau anda boleh membeli. Semasa membeli anak benih, kami hanya memilih tanaman dengan warna hijau gelap dan dedaunan yang sihat. Jika tidak, hasil panen yang baik tidak mungkin diperoleh..

Tukang kebun lewat

Penyemaian terakhir boleh dilakukan walaupun pada dekad terakhir bulan Jun. Pada masa ini, kubis masak awal, kentang (hanya perlu tumbuh), lobak masih mempunyai masa untuk masak. Bagi tanaman hijau, penanam sayur yang berpengalaman menaburkannya dengan sengaja dua kali - pada musim bunga (awal) dan di puncak musim panas, sehingga penuaian kedua "tiba tepat pada waktunya" pada awal musim luruh. Kami menanam lobak secara berkala, hingga akhir bulan Ogos..

Jenis kebun lain

Dengan saliran yang teruk

Di tanah yang sangat basah, disarankan untuk mengatur sistem saliran, yang boleh terdiri daripada beberapa jenis:

  • Tegak,
  • ribut,
  • dalam.

Sekiranya tidak mungkin untuk melakukannya, maka anda mungkin berfikir apa yang harus ditanam di kebun seperti itu. Sepanjang musim tumbuh, tidak ada tanaman yang memerlukan kelembapan berlebihan. Anda boleh mencuba menanam tanaman di kebun anda yang dapat menahan kelembapan yang meningkat. Ini termasuk:

  • Zucchini,
  • timun.

Tetapi lebih baik menanam kawasan seperti ini dengan bunga, misalnya:

  • Baju Renang (goreng),
  • primrose,
  • lupa-saya-bukan,
  • pucuk gladiol.

Berlorek

Dalam kes ini, lebih baik menanam tanaman bersahaja yang bertolak ansur dengan naungan, misalnya:

  • Hijau pedas,
  • salad,
  • lobak,
  • bayam.

Sekiranya bayangan tidak berubah, maka anda boleh menanam tanaman lain:

  • Bit,
  • lobak merah
  • kembang kol,
  • timun.

Perlu diketahui bahawa sayur-sayuran yang suka cahaya seperti tomato, lada, terung dan kentang akan tumbuh dengan sangat teruk tanpa cahaya matahari..

Selain sayur-sayuran, strawberi dapat ditanam di kawasan yang berlorek. Walaupun berry, ia aktif ditanam di kebun negara. Selain strawberi, tempat di tempat teduh dapat diberikan kepada kismis - semak ini terasa hebat di tempat-tempat seperti itu.

Hiasan

Petak, ditanam dengan tanaman, memberikan kendali percuma untuk menunjukkan imaginasi anda (tidak semua, pada akhirnya, "bersandar" pada makanan!). Semua orang membuat kebun mereka sendiri. Bagaimanapun, tidak semestinya hanya terdapat sayur-sayuran dan buah beri sahaja. Untuk kecantikan, anda juga boleh memperuntukkan sedikit ruang. Lebih-lebih lagi, sebilangan bunga, misalnya, nasturtium atau marigolds, dapat hidup berdampingan dengan budaya yang berbeza. Semuanya bergantung pada kawasan wilayah yang ada dan fantasi penduduk musim panas.

Pendaratan boleh diletakkan untuk membuat corak simetri, kumpulan bergambar yang menarik atau bulatan sepusat.

Di tempat di mana bayangan sentiasa berkuasa, anda boleh meletakkan bangku atau mengatur gazebo, menanam pakis hiasan - dan mustahil untuk mencari tempat yang lebih baik untuk berehat.

Tirai tumbuh-tumbuhan tinggi, yang menyenangkan dengan berbunga yang berlimpah dan terang, dapat menjadi latar belakang yang menakjubkan:

  • Bunga matahari hiasan,
  • kacang asparagus kerinting,
  • Artichoke Yerusalem,
  • mallow,
  • dahlias dan lain-lain.

Merancang kebun sayur bukanlah sesuatu yang mudah, tetapi sangat menarik. Sekiranya anda mendekati proses ini secara kreatif, fikirkan semua perkara dengan teliti dan hitung, anda boleh menanam semua yang anda fikirkan, dan tempat tidur desa akan menjadi kebanggaan anda. Dan jika anda menunjukkan sedikit khayalan, laman web ini tetap akan menjadi sangat cantik dan akan menggembirakan mata. Mana-mana pemula, jika dikehendaki, boleh menanam sayur di kebun. Sekiranya pada musim pertama sesuatu tidak berjaya, maka tahun depan, apabila semua kesalahan diperbaiki, hasilnya tidak akan lama lagi.

Taman Sayuran 2020: Merancang Taman Eksotik

Terdapat sebilangan tanaman sayuran yang jenis eksotik. Penampilannya asli dan ada juga hiasan, lazat dan berkhasiat. Di antara mereka terdapat banyak "juara" dalam kandungan vitamin dan unsur mikro.

Varieti sayur-sayuran yang cukup biasa bagi kita, seperti kubis atau timun, juga boleh dikaitkan dengan kebun eksklusif. Penternak bertindak sebagai perancang sebenar, mendapatkan tanaman hiasan seperti yang mereka inginkan untuk ditempatkan di taman bunga.

Asparagus

Perennial ini digunakan dalam reka bentuk landskap. Hijau dan asparagus oren tidak tergantikan untuk membuat karangan bunga yang indah. Pucuk muda dimakan. Mereka mesti dilunturkan, sehingga asparagus menumpuk dengan baik. Budaya tahan sejuk, tahan beku dengan sempurna, dan tidak perlu ditutup sebelum musim sejuk. Perkara utama baginya adalah memberi makan dan menyiram dengan baik. Kilang ini selalu dianggap makanan istimewa masakan, kerana merupakan gudang vitamin dan protein..

Ramuan timun

Aksen hiasan taman mempunyai bunga biru yang indah, tetapi di daunnya terdapat aroma timun. Ramuan timun berguna dari semua sudut pandang: ia adalah tumbuhan beraneka ragam, sayur-sayurannya enak dan kaya dengan vitamin, dan selain itu, ia juga merupakan tanaman perubatan yang digunakan untuk penyakit sistem kardiovaskular dan saraf. Satu-satunya syarat budaya adalah tanah yang subur dan jumlah air yang mencukupi, tetapi sebaliknya ia adalah tanaman yang sangat bersahaja, tahan sejuk dan tahan naungan. Menyemai rumput timun terus ke tanah pada awal musim bunga.

Oleh itu

Pada musim gugur, anda boleh menanam rhubarb, bawang berlapis-lapis, cacing tanah, bawang putih liar, pudina putih, artichoke Yerusalem dan hyssop (akar) di kebun. Lebih baik menanam dan menyemai sisa tanaman pada musim bunga, tetapi hari ini disarankan untuk membeli benih: pada musim mereka segera dibongkar.

Timun putih dan terung

Sayuran yang paling biasa, hanya varieti khas. Mereka berbeza dari yang lain hanya dengan warna buah dan rasa yang lebih lembut. Kita boleh dengan betul mengatakan bahawa sayur-sayuran seperti itu adalah salah satu elemen hiasan yang paling ketara di kebun..

Ramson

Sekiranya anda perlu menghiasi sudut taman yang teduh dan pada masa yang sama menanam sayur-sayuran yang enak, wangi dan sihat, kemudian tanam bawang putih liar. Pada awal musim bunga, anda akan mula membuat salad vitamin yang lazat dan bahkan membuat pengetinan di rumah. Perkara utama adalah menyediakan bawang putih liar dengan naungan atau naungan separa dan penyiraman sederhana..

Pudina putih

Pelbagai jenis pudina biasa. Budaya mempunyai kualiti yang sama: aroma, sifat penyembuhan, kesederhanaan yang melampau. Disebarkan oleh anak benih atau membahagi rimpang. Dengan warna yang begitu spektakuler, ia dianggap sebagai tanaman hiasan, tampak hebat di rempah rempah dan di taman bunga.

Bit gula

Sayuran yang indah ini telah hilang sepenuhnya dari kebun kita. Tetapi dari segi rasa, ia adalah salah satu tanaman akar terbaik untuk digunakan dalam masakan. Teknologi pertanian bit gula hampir sama dengan kantin merah: ia disemai pada masa yang sama, dan mereka juga masak pada masa yang sama. Ia lebih bersahaja dan sedikit lebih tahan sejuk daripada bit merah. Di samping itu, bit gula lebih manis, dan senarai hidangan yang boleh disediakan daripadanya lebih luas..

Lagenaria

Ia juga disebut labu labu atau hidangan. Tanaman sayur yang tidak biasa, sangat senang ditanam. Seperti semua biji labu, ia menyukai kehangatan, tetapi pada masa yang sama ia lebih termofilik dan fotofil daripada, katakanlah, labu atau labu. Oleh itu, dalam iklim zon tengah, ia ditanam hanya di rumah hijau dan oleh anak benih. Agroteknologi lagenaria serupa dengan tembikai, dan pada masa yang sama - pada akhir bulan Mei - ia ditanam di rumah hijau. Buah-buahan Lagenaria lembut dan enak dan tidak kasar secepat tanaman labu lain. Ia mempunyai ciri yang luar biasa: tidak perlu memetik buah sepenuhnya, anda boleh memotong sebanyak yang diperlukan - dan ia akan terus tumbuh tanpa reput! Antara lain, lagenaria adalah tanaman hiasan, dan buahnya yang sudah masak dapat digunakan untuk hiasan dalaman, membuat pelbagai kerajinan.

Busur berjenjang

Vitamin paling banyak dari bawang perennial. Keanehan penampilannya adalah adanya mentol udara, yang disusun secara bertingkat pada bulu. Gunakan segalanya untuk makanan - bawang asli, dan lapang, dan bulu hijau. Agroteknologi penanaman tanaman sama persis dengan tanaman tahunan yang lain..

Sayuran Amaranth

Menggabungkan kualiti hiasan dan gastronomi. Ini melebihi bayam dalam rasa dan kandungan vitamin, sementara dari segi kesan terapeutiknya menduduki salah satu tempat pertama di antara tanaman sayur-sayuran. Amaranth sayur tidak hanya menyembuhkan beberapa penyakit, tetapi juga mencegahnya, dan juga meningkatkan metabolisme. Budaya ini disemai secara langsung di tanah terbuka pada dekad pertama bulan Mei; ia lebih suka tempat terbuka yang cerah. Penjagaan utama adalah penyiraman yang banyak dan penyiangan tepat pada masanya. Anda perlu menuai daun pada separuh pertama musim panas, sebelum tanaman itu mekar..

Lada pahit

Untuk menyediakan bekalan bumbu ini selama setahun, hanya tinggal sedikit tanaman sahaja. Mereka sangat hiasan sehingga boleh ditanam dalam bekas di bahagian depan taman dan termasuk dalam komposisi tempat tidur bunga. Menyemai anak benih, menanam dan merawat lada panas sama seperti lada manis, tetapi lada pahit lebih bersahaja dan kurang menuntut panas, sehingga anda dapat menanamnya dengan selamat di ladang terbuka.

Rhubarb

Sesuai untuk menghias katil bunga dan pelbagai kawasan di laman web ini: daunnya mewah, mekar dengan lilin tinggi. Budaya ini ditanam melalui pembenihan dan pembahagian rimpang. Ini adalah tanaman yang tahan lama, tahan sejuk dan suka teduh yang hampir tidak memerlukan penyelenggaraan. Batang rhubarb muda digunakan untuk makanan.

Artichoke Yerusalem

Tumbuhan yang tinggi sangat sesuai untuk membuat penahan angin, menghias timbunan kompos dan pagar, dan untuk menanam di tempat tidur bunga sebagai barisan belakang atau latar belakang. Anda tidak perlu menggali ubi untuk musim sejuk, tetapi pada musim bunga anda boleh mula mencuba.

Hyssop dan sedap

Tumbuhan ini adalah tanaman tahunan yang tidak bersahaja. Hyssop mempunyai aroma balsamic, sesuai untuk hidangan daging, dan dapat diselitkan dengan wain dan minuman keras. Apabila dikeringkan, kehilangan rasa, jadi pembekuan sangat sesuai..

Gurih mengandungi minyak pati, memberikan sentuhan istimewa pada hidangan.

Taman quinoa

Budaya ini mengandungi protein berharga, garam mineral dan karotena. Kegunaan utama dalam memasak adalah sup dan salad. Tanaman ini dibezakan oleh kematangan awal, 20 hari setelah munculnya anak benih, mulailah menuai.

Chard

Beetroot adalah tanaman hiasan dan spektakuler yang digunakan dalam reka bentuk landskap. Di samping itu, chard boleh digoreng, direbus dengan krim masam, dengan cendawan, anda boleh membuat potongan sayur dan gulungan kubis daripadanya. Ia mesti disemai pada masa yang sama dengan bit meja. Tumbuhan ini tahan sejuk dan tahan kemarau, dan yang paling penting, pematangan awal. Anda akan mendapat hasil panen yang baik di mana-mana tanah, tetapi loam adalah yang terbaik. Satu-satunya syarat untuk chard adalah pencahayaan yang mencukupi..

Zemklunika

Budaya beri telah menggabungkan semua kualiti terbaik dari strawberi dan strawberi. Beri gelapnya jauh lebih besar daripada strawberi dan mengeluarkan aroma strawberi. Cacing tanah terasa paling manis. Belukar adalah hiasan - mereka tinggi, seperti karangan bunga dan, dengan itu, mekar dengan sekumpulan bunga putih besar. Apabila anda melihat dugout yang mekar - anda hanya melihat awan bunga putih, daun tidak kelihatan sama sekali. Budaya beri tidak bersahaja, merawatnya sama seperti strawberi, dan lebih mudah lagi: tanaman ini tidak membentuk misai. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa ia memerlukan lebih banyak air. Merujuk kepada berkebun eksotik: jarang dijual.