Bagaimana menanam kubis pak choy di dacha anda

Pemilik pondok musim panas telah mempelajari rasa kubis Peking dan mula menanamnya dengan senang hati, mendapat hasil panen yang cukup baik. Dan inilah satu lagi kolar dari China - pak choy, belum semua orang tahu. Kelebihan utamanya adalah pertumbuhan pesat, hanya sebulan yang akan berlalu dan anda dapat menuai hasil pertama..

Daun dan tangkai daun yang dipisahkan

Dalam penampilan, kubis Pak-choi sama sekali tidak seperti kubis lain, tetapi kelihatan seperti selada besar atau bit chard Swiss. Di China disebut Bai Tsai "kubis putih", dan di Eropah - mustard. Pak-choi dalam salad memberikan kepahitan yang menyenangkan (rasanya lebih seperti salad arugula), tetapi ketika dimasak, rasa sedikit manis muncul. Daun dan daun kubis ini disediakan secara berasingan dalam kebanyakan kes. Petioles terutamanya direbus atau direbus, dan daunnya dimakan segar.

Kubis Pak-choy tidak menumbuhkan kepala kubis yang biasa, tetapi menghasilkan roset daun tebal yang berdiameter kira-kira 35 cm, yang dipegang pada tangkai daun tebal dan jarak dekat. Daun kubis Pak-choy beralun dan lembut, dari salad ringan hingga warna kelabu.

Tukang kebun menanam tiga jenis kubis ini. Yang pertama mempunyai daun hijau gelap dan tangkai daun putih terang. Varieti kedua mempunyai daun dan daun rona hijau muda. Yang ketiga mempunyai daun merah-ungu yang tidak biasa di atas dan hijau di bahagian bawah daun, dan tangkai daun varieti ini berwarna hijau. Bergantung pada varietas yang ditanam, dimensi tanaman bervariasi dari rendah, tinggi 10 cm, hingga yang besar, yang tumbuh hingga 50 cm, walaupun pak-choi tergolong dalam keluarga kubis, tetapi pada saat yang sama ia juga disebut sebagai tanaman salad..

Tanaman tanaman ini dapat dituai setiap saat, kerana merupakan tanaman jenis gerai. Pada asasnya, tanaman ini dapat dituai pada usia 35-50 hari. Tetapi anda boleh membuat salad pertama dari daun muda lebih awal. Roset yang ditanam dipotong 2-3 cm di atas permukaan tanah, dan dewasa sepenuhnya sedikit lebih tinggi. Selepas beberapa ketika, di sisa-sisa kedai, anda dapat mengumpulkan beberapa lagi tanaman hijau vitamin.

Sifat positif Pak Choi

Pak-choi mungkin kelihatan agak kasar bagi beberapa tukang kebun, tetapi bagus kerana apabila hanya kubis putih ditanam di tanah terbuka, budaya ini sudah dapat dimakan. Tumbuhan ini lebih tahan sejuk daripada kubis Cina dan jauh lebih baik untuk melawan penyakit..

Varieti

Di rangkaian runcit, anda boleh menemui lebih daripada 10 jenis tanaman ini: Pagoda, Early Jane, Marie, China Express, China Crunch, Krasa Vostoka, Yuna, Four seasons, Swan, Swallow, Vesnyanka, Alyonushka, Gipro, Richie, Prima, tetapi terbaik untuk menanam untuk memilih varieti hibrid yang tahan terhadap "warna".

Penanaman dan penjagaan selepas

Ia cukup mudah untuk menanam kubis pak choy. Dari semua tanaman kubis, tanaman ini kurang menuntut, dan memberikan hasil panen yang banyak. "Wanita Cina" ini, seperti tanaman yang berkaitan dengannya, menyukai kelembapan dan cuaca yang sejuk, bertindak balas dengan baik dengan memberi makan baja organik dan humus, dan tidak bertolak ansur dengan reaksi berasid tanah. Tetapi ada ciri-ciri tertentu untuk merawat tanaman ini yang mesti diambil kira jika anda ingin mendapatkan hasil panen pak-choy yang baik di pondok musim panas.

Rahsia kejayaan itu mudah:

  1. Perlu menyemai Pak-choi pada awal April atau akhir Ogos..
  2. Tumbuhan yang tumbuh pada waktu siang yang panjang menembak dengan cepat dan mekar selepas itu.
  3. Anda boleh menyemai benih Pak-choy terus ke tanah terbuka, tetapi lebih baik di bawah penutup filem, 3 biji di setiap lubang. Anda boleh mendapatkan hasil panen Pak Choi yang baik dengan menanamnya pada anak benih..
  4. Anak benih yang siap ditanam di tanah pada usia 3 minggu harus mempunyai 4-5 daun.
  5. Sangat mustahak untuk menipis kubis dalam fasa 1-2 daun, membiarkan anak benih pada jarak sekitar 15-20 cm, dalam hal ini roset pak-choy akan menjadi besar.

Tidak masuk akal untuk menyemai banyak biji dalam satu masa, daun tanaman ini kasar dalam waktu yang singkat. Adalah lebih baik untuk meregangkan keseronokan dengan menyemai benih selang 1 minggu, tentu saja, jika anda menyukai tanaman ini.

Perosak

Sebilangan besar kubis Cina yang disemai pada musim bunga dirosakkan oleh kutu salib. Untuk mengurangkan kerugian dari perosak ini, disarankan untuk melindungi tanaman dengan agrofibre. Anda juga boleh menakut-nakutkannya dengan membersihkan anak benih dengan habuk tembakau atau abu kayu.

Laman web mengenai taman, kediaman musim panas dan tanaman rumah.

Menanam dan menanam sayur-sayuran dan buah-buahan, menjaga kebun, membina dan memperbaiki rumah musim panas - semuanya dengan tangan anda sendiri.

Kubis Pak Choy - tumbuh

Membesar Pak Choi

Penduduk musim panas kami sudah merasai kubis Peking dan berjaya menanamnya, mendapat hasil yang lumayan. Tetapi orang asli China yang kedua, pak choy collard, tidak banyak yang tahu. Kelebihan yang paling penting adalah kematangan awal. Sebulan selepas percambahan, anda boleh menuai.

Petioles dan daun - secara berasingan

Secara luaran, pak-choy (dari bahasa Inggeris bok choy atau pak choy-kubis-lobak) sama sekali tidak seperti kubis mana pun, tetapi lebih seperti bit chard Swiss atau salad berdaun besar. Di China, ia dikenali sebagai "ka putih kosong" - Bai Tsai, di Eropah ia disebut mustard. Pak-choy segar mempunyai kepahitan pedas (mengingatkan arugula), tetapi setelah memasak, ia memperoleh rasa yang sedikit manis. Batang dan daun Pak-choi biasanya disediakan secara berasingan. Petioles paling kerap direbus atau direbus, dan daunnya dimakan segar.

SEMUA YANG ANDA PERLUKAN UNTUK ARTIKEL INI DI SINI >>>

Pak-choi tidak membentuk kepala kubis, tetapi roset daun tegak berdiameter hingga 35 cm, yang terletak di atas petioles tebal yang ditekan dengan kuat satu sama lain. Daunnya halus dan bergelombang, dari kelabu hingga biru muda-hijau.

Terdapat tiga jenis budaya ini. Satu mempunyai daun hijau gelap dan petioles putih terang ('Joi Choi'). Yang lain mempunyai daun dan tangkai daun hijau muda (‘Green Green’). Pada yang ketiga, daun berwarna merah-ungu di atas dan hijau di bawah, tangkai daun berwarna hijau ('Red Choi'). Bergantung pada ragamnya, saiz tanaman bervariasi dari tinggi, sekitar 10 cm, tinggi, mencapai 50 cm. Walaupun tanaman ini tergolong dalam keluarga kubis, ia dikelaskan sebagai sayuran hijau.

Pak Choi dapat dituai pada tahap apa pun, kerana ia adalah tanaman jenis pelarian. Biasanya kubis ini siap dituai dalam masa 35-50 hari dari percambahan. Tetapi anda boleh mengumpulkan daun pertama untuk salad lebih awal daripada waktu yang ditentukan. Roset muda dipotong pada ketinggian 2-3 cm di atas tanah, sementara orang dewasa dipotong sedikit lebih tinggi. Setelah tumbuh dari mereka, dapat menuai lebih dari satu tanaman sayur-sayuran berair.

Kelebihan pak choy yang semakin meningkat

Bagi banyak pak-choi rasanya kasar, tetapi sementara kubis putih hanya ditanam di kebun, yang ini sudah boleh dimakan. Ia lebih tahan sejuk daripada yang Peking dan kurang terkena penyakit..

Pak-choi: varieti

Dijual anda boleh menemui lebih dari selusin varietas (Prima, Richie, Gipro, Alyonushka, Vesnyanka, Swallow, Swallow, Four seasons, Yuna, Krasa Vostoka, China Crunch, China Express, Marie, Early Jane, Pagoda), tetapi lebih baik anda memilih yang hibrid, tahan "warna".

Pak Choi - menanam dan pergi

Tidak sukar untuk menumbuhkan pak choy. Dari semua sayur-sayuran collard, ia mungkin yang paling berubah-ubah dan murah hati semasa menuai. Sama seperti saudara terdekatnya, "wanita Cina" menyukai cuaca yang sejuk dan lembap, makan dengan bahan organik, humus, abu dan tidak bertolak ansur dengan tanah yang basah dan berasid. Sementara itu, ada beberapa ciri penjagaan yang harus diingat sekiranya anda memutuskan untuk menyediakan tempat Pak-choi di kebun..

Syarat kejayaannya mudah:

Pak Choi harus disemai pada bulan April atau Ogos. Ditanam dengan waktu siang yang panjang, pada bulan Mei-Julai, wanita China dengan cepat akan pergi ke anak panah dan mekar. Benih boleh disemai terus ke tempat tidur kebun, lebih baik di bawah filem, 3 keping setiap lubang. Adalah mungkin untuk menanam pak choy melalui anak benih. Siap ditanam pada usia 20-25 hari harus mempunyai 4-5 daun sejati. Penipisan wajib tanaman dalam fasa satu atau dua daun sejati pada jarak sekurang-kurangnya 15-20 cm antara satu sama lain. Kemudian soket akan bertambah besar. Jangan menyemai banyak kubis sekaligus, daunnya cepat menjadi kasar. Anda boleh meregangkan keseronokan dengan menyemai benih sedikit demi sedikit pada selang waktu 7-10 hari. Sekiranya pak-choy sudah tentu sesuai dengan citarasa anda.

Perosak Pak-choy

Kutu salib dapat menyebabkan banyak kerosakan pada kubis Cina yang disemai musim bunga. Kerugian dapat dielakkan dengan menutupi tempat tidur dengan agrofibre. Mereka juga menakutkan hama dengan membersihkan debu tanaman dengan abu atau campurannya dengan debu tembakau (1: 1).

Rasa dan faedah yang tidak biasa

Kubis Pak choy telah lama dikenali di Asia Tenggara. Sayuran ini dihargai untuk masakan Jepun, Cina, dan Korea. Ia digunakan sebagai lauk dan sebagai hidangan bebas.

Tidak lama dahulu, berkat rasa yang tidak biasa dan kandungan pelbagai khasiat berguna, kubis pak-choy telah mantap dalam masakan Eropah..

Pak Choi boleh ditanam melalui anak benih. 15-18 hari selepas percambahan dan sudah tiba masanya untuk menanam semula ke tempat tidur.

Tumbuhan ini tidak menuntut di tanah, ia cepat masak (dalam 25-30 hari). Toleran terhadap panjang waktu siang, jadi mungkin untuk menabur beberapa kali setiap musim atau terlalu banyak menyemai dengan selang waktu 10 hari

Tetapi kadang-kadang kubis Pak-choy tidak berakar setelah pemindahan. Oleh itu, lebih baik menanamnya di tanah.

Jarak antara biji yang disemai hendaklah 30 cm Baris harus dilakukan

halus, kemas. Supaya permukaannya tidak kering dan biji tidak hilang, tanah ditutup dengan filem Max 10 pada waktu petang - dan kubis kubis sudah siap!

Penting bahawa pendahulu Pak Choi bukanlah kubis (mereka mempunyai perosak dan penyakit biasa).

Sekiranya tidak ada wilayah lain, itu tidak menjadi masalah. 3-5 hari sebelum menyemai atau menanam, merawat tanah dengan Pharmayod - 10 ml per 10 l air Penggunaan larutan kerja 10 l per 3 m 2.

Pak Choi: faedahnya

Pak-choi dihargai kerana kandungan kalori rendah. tepu dengan unsur surih, serat Produk ini sangat sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan Penggunaannya membantu membersihkan badan, menghilangkan perkembangan sembelit, mengurangkan jumlah kolesterol jahat.

Daun, yang mengandungi sejumlah besar asid askorbik, mempunyai nilai tertentu. Sekiranya pak-choy digunakan secara sistematik untuk makanan, kapal akan memperoleh keplastikan dan menjadi kuat..

Vitamin K, yang juga terdapat dalam kubis, memainkan peranan yang tidak tergantikan dalam pembekuan darah. Vitamin A diperlukan untuk pembaharuan sel-sel kulit.

Lisin, zat besi, magnesium, kalium, fosforus, asid sitrik, vitamin PP, kumpulan B, dan lain-lain menjadikan kubis ini sebagai produk yang tidak dapat diganti.

Berikut adalah entri lain mengenai topik "Pondok dan taman - lakukan sendiri"

Langgan kemas kini dalam kumpulan kami dan kongsi.

Jom kita jadi kawan!

7 ulasan

Di kawasan kami, kubis ini tidak begitu dikenali dan tidak ditanam. Dan dia sama sekali tidak kalah dengan kubis putih. Secara luaran, ia tidak seperti kubis, tetapi lebih menyerupai bit bit atau salad berdaun besar.
Pak-choi tidak berminat untuk menjaga, tidak takut dengan perubahan suhu dan agak awal. Kubis mempunyai kapasiti percambahan yang tinggi, ia tidak bersahaja.

Pak-choi boleh ditanam menggunakan anak benih, atau dengan menyemai secara sederhana di tanah..
Produk ini sangat sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan, membantu membersihkan badan dari toksin dan produk reput. Pak-choi menghilangkan perkembangan sembelit, mengurangkan jumlah kolesterol jahat. Sekiranya pak-choy selalu dimakan, kapal akan memperoleh keanjalan. Ia mengandungi vitamin PP, B, zat besi, magnesium, kalium, fosforus, asid sitrik.
Kilang ini memerlukan 3-4 minggu untuk dibentuk; ini adalah kubis yang sudah waktunya. Saya menaburkannya di alur sedalam 3-4 cm.Saya taburkannya dengan abu dari kutu salib. Pak-choi tahan terhadap penyakit dan memberikan hasil panen yang baik. Saya menyemai benih pertama pada bulan April - Mei, kemudian pada akhir Julai - awal Ogos. Dalam 20-30 hari setelah anak benih menetas, anda dapat menuai.

Saya bangkai daunnya yang berdaging di atas api yang tinggi dengan sedikit minyak, masak dengan cendawan, daging - pengisian yang baik untuk ladu diperolehi. Cuba tanam pak-choi di laman web - anda tidak akan menyesal.

Pak choi bukannya salad

Di kawasan kami, panas kering mulai awal, sebab itulah sayur salad tidak selalu boleh ditanam dengan enak dan berair. Oleh itu, saya beralih ke menanam collard green - ia suka kehangatan dan tumbuh lembut dengan penyiraman yang baik. Sayuran terawal disediakan oleh kubis pak-choy: varietas matang awal Alyonushka dan Vesnyanka siap digunakan dalam masa 1.5 bulan setelah disemai. Pak-choi tidak mengikat kepala kubis dan lebih mirip bit daun (hanya petioles putih). Tetapi dari segi kualiti masakan, ini betul-betul kubis: anda boleh memakannya segar, rebus, rebus. Daun segar lebih lembut daripada daun kubis, dengan rasa pahit.

Adalah mungkin untuk menanam Pak Choi melalui anak benih, tetapi ia tidak dapat melakukan pemindahan dengan baik. Oleh itu, lebih baik menyemai di dalam gambut dan menanam di tanah di dalamnya. Saya menyemai terus ke tanah pada akhir April di bawah penutup filem. Apabila tanaman tumbuh sedikit, mereka mudah bertolak ansur dengan sejuk. Pada musim bunga, anda boleh melakukan beberapa tanaman pada selang 7-10 hari agar penghantar hijau lebih lama. Tetapi pada pertengahan musim panas, dengan hari yang panjang, tanaman akan memasuki anak panah. Walau bagaimanapun, pada akhir bulan Jun, kubis awal akan berjaya..

Beritahu saya, adakah mungkin menanam kubis lobak dan pak-choy di rumah hijau pada musim luruh? Bolehkah mereka ditanam bersama? Apa jenis yang sesuai untuk ini?

Setelah menuai hasil panen utama (contohnya, tomato dan timun awal) pada akhir bulan Ogos, adalah mungkin untuk menanam satu lagi hasil panen tanaman sayur-sayuran yang masak awal di ruang rumah kosong yang kosong. Anda boleh mula menabur, walaupun penanaman utama di rumah hijau tidak dituai sepenuhnya, kerana batang tomato dan bulu ketimun pada masa ini tidak mempunyai sebahagian besar daun dan tidak mengecilkan ruang di sekitarnya.
Tempat tidur menyemai disediakan dengan sedikit menggali atau melonggarkan tanah, sambil menambahkan humus (setengah baldi per 1 m2) dan abu (1-2 gelas per 1 m2).
Lobak disemai di alur sedalam 1 cm, yang terletak pada jarak 10 cm antara satu sama lain. Benih disebarkan S setiap 4-5 cm dan ditaburkan dengan tanah. Penuaian tanaman akar lembut matang dalam masa sekitar 5-6 minggu. Untuk menyemai musim luruh dalam heplice, perlu memilih varieti hasil tinggi yang matang awal: 'Tandakan'. ‘Mokhovsky’, Reflex F1 ’,‘ Baron ’,‘ All-season ’. ‘Hussar’, Camelot ’,‘ Kaspar F1 ’,‘ Corsair ’. ‘Rover F1 Steadfast’, ‘Cherriet FT,‘ Helro ’,‘ Sachs PC.
Green chard pak choy tidak membentuk kepala kubis dan masak dalam 30-35 hari. Ia tahan sejuk dan tumbuh paling baik apabila disemai pada akhir musim panas, ketika panas reda dan siang hari berkurang. Benih disemai di alur, yang terletak pada jarak 30-35 cm antara satu sama lain, jarak antara tanaman berturut-turut adalah 10-15 cm.
Varieti awal sesuai untuk penyemaian lewat: 'Alyonushka', 'Vesnyanka'. ‘Four seasons F1’ Blue F1 Sekiranya ruang di rumah hijau menjadi lapang sebelum akhir bulan Ogos, anda boleh menyemai varieti pertengahan musim yang lebih produktif: ‘Swallow’, ‘Swan’, ‘Pava’, ‘Yuna FT,‘ Chill ’F1,‘ Red Choi ’.
Anda boleh menanam lobak dan sayur collard di rumah hijau yang sama. Tumbuhan ini tergolong dalam keluarga yang sama, jadi penjagaan penanaman dan perlindungan dari perosak dan penyakit sangat serupa..

Seorang jiran, setelah menuai bawang dan bawang putih, memperkenalkan baja atau kompos yang sedikit kompleks dan menyemai biji kubis pak-choy. Separuh bulan Ogos kedua baginya adalah masa yang sesuai, jika tidak, jika disemai lebih awal, ia akan menjadi panah. Penjagaannya mudah: penyiraman, penyiangan, pembalut dengan baja atau urea kompleks (1-2 kali). Dari rama-rama, tanaman ditaburkan dengan abu atau disembur dengan infus kayu cacing, dan dari siput, juniper berduri dibentangkan di kebun. Mereka mengeluarkan kubis sebelum membeku dan menyediakan kimchi kegemaran mereka - dalam keluarga mereka, makanan Korea ini lebih enak daripada sauerkraut!

Resipi Kimchi
Pak-choi, sehingga kepahitan itu hilang, saya merendamnya dalam air selama 1-2 hari, menukar cecair sekali sehari.
Kemudian saya mengalirkan air, celupkan kubis ke dalam air mendidih, hitung hingga 20 dan segera celupkan ke dalam yang sejuk (agar daunnya tetap renyah). Semasa air kering, saya taburkan setiap daun dengan garam dan masukkan kubis dengan cincang halus
sayur-sayuran. Orang Korea menggunakan hingga 16 jenis pengisian: daikon, halia, ketumbar, bawang, dll., Tetapi yang paling penting, mesti ada lada, wortel dan bawang putih yang pahit dan manis. Saya mengukur nisbah ramuan mengikut mata. " Kemudian saya masukkan kepala kubis ke dalam air garam (untuk 1 liter air - 1 sudu besar dengan garam) dan letakkan di bawah tekanan. Anda boleh makan walaupun pada hari kedua.
Sekiranya nyonya rumah tidak mempunyai kubis pak-choy, dia menggunakan kubis Peking (menanamnya pada masa yang sama dengan pak-choy) atau kubis putih. Dia membasuh yang pertama dengan teliti sebelum memasak, kerana tanah dapat tersumbat di antara daunnya. Kepala kubis dipotong menjadi 4 bahagian atau dibahagikan kepada daun.
Olga KNYSH

Kubis cina petiolate - pak-choi... Baiklah, kubis (pada dasarnya daun), walaupun hanya berdaun... Tetapi untuk membiakkan petiole, anda memerlukan mentaliti oriental yang halus. Mari kita tetap bersikap adil kepada penternak Eropah: saderi dan chard yang dicuri adalah penemuan mereka. Tetapi bilakah satu atau yang lain akan matang di kebun anda? Dan Pak Choi adalah pelari pecut: ditanam melalui anak benih, ia sudah siap pada pertengahan bulan Jun! Dia bukan sahaja berbeza dari penampilan kakaknya yang berkepala putih, tetapi juga kekayaan warna rasa: lebih tajam, lebih beraroma. Petiolesnya padat, renyah. Putih suci. Lembarannya padat, berkilat, hijau gelap..
Wanita Cina itu jauh lebih bersahaja daripada permaisuri kebun. Ia akan berjaya pada musim panas yang sejuk dan panas, tidak sepenuhnya di tanah sampah, tetapi di mana kubis putih pasti tidak akan tumbuh. Anda hanya perlu memperhatikan penyiramannya sepenuhnya ketika musim kemarau..
Kehalusan teknologi pertanian
Walaupun begitu, pak-choy tidak tumbuh seperti rumput liar, dan ketika menanamnya, anda harus memperhatikan beberapa kehalusan. Ini adalah budaya hari pendek: jika anda terlambat menyemai, anda akan mencari karangan bunga. Oleh itu, lebih selamat menanamnya dari pertengahan musim panas, dan di selatan
kawasan dapat menaburnya pada bulan September: 50 hari musim tanam sudah cukup untuk mendapatkannya di atas meja. Oleh itu, kami menanam anak benih selama tiga minggu sekitar 20 April, atau selepas pertengahan musim panas. Pak choi lebih tahan sejuk daripada kubis putih: ingat semasa menanam awal musim bunga.
Lebih selamat menanamnya dengan anak benih: daun anak pokok cotyledon rosak teruk oleh moluska, kumbang kutu salib dan podura sayuran.
Biarkan anak benih mendapat sedikit kekuatan! Jarak antara tanaman di rabung adalah sekitar 30 cm, sehingga tidak ditutup dengan daun yang kelihatan seperti telinga kuda ("telinga kuda" adalah terjemahan harfiah dari "pak-choi" Cina).
Tanah yang terbaik adalah loam berpasir kompos atau loam yang ringan dan longgar. Tindak balas yang diinginkan sedikit berasid.
Untuk melonggarkan, mulsa dengan bahan organik, makan dengan abu l (200 ml isipadu per m2), kubis akan bertindak balas dengan penumpukan cepat.-

Pak Choi

Ini adalah salah satu tanaman sayur-sayuran Cina yang paling kuno. Hari ini, dia telah mendapat populariti yang hebat di Asia dan setiap hari semakin banyak peminat baru di Eropah. Kubis Pak-choi adalah saudara dekat kubis Peking, tetapi berbeza dari itu secara luaran, secara biologi, dan juga dari segi ekonomi. Walaupun mereka sama sekali berbeza, tukang kebun masih sering mengelirukan mereka. Yang satu mempunyai daun hijau gelap dan tangkai daun putih terang, sementara yang lain mempunyai daun dan daun hijau muda. Pak-choi jauh lebih enak daripada Cina, lebih sedap dan pedas rasanya. Perbezaan utama adalah daun yang lebih kasar dan tidak berbulu..

Pak-choi adalah sejenis kubis yang matang awal, di mana tidak ada kepala kubis yang terbentuk. Daun dikumpulkan dalam roset dengan diameter kira-kira 30 cm. Petioles ditekan rapat, tebal, cembung di bahagian bawah, sering menempati dua pertiga jisim keseluruhan tanaman. Batang kubis pak choy sangat rangup dan rasanya seperti bayam. Daun segar digunakan dalam penyediaan sup, salad.

Sebilangan orang memanggil salad pak-choi, tetapi ini tidak benar, kerana, seperti yang disebutkan di atas, ini adalah sejenis kubis. Ini mempunyai nama yang berbeza untuk orang yang berbeza, misalnya - mustard atau saderi. Di Korea, pak choi berharga, semakin kurang baik, kerana pak kubi kecil kubis lebih lembut.

Cara memilih

Semasa memilih pak choy, perhatikan daunnya, kerana mestilah hijau dan segar berair (tidak lesu). Kubis muda yang baik mempunyai daun bersaiz sederhana, renyah ketika dipecahkan. Daun tidak boleh melebihi 15 cm.

Cara menyimpan

Agar pak-choy dapat mengekalkan sifat berguna untuk jangka masa yang lebih lama, ia mesti disimpan dengan mematuhi semua peraturan. Pertama, pisahkan daun dari tunggul dan bilas di bawah air yang mengalir. Selepas itu, daun mesti dibalut dengan tuala lembap, kemudian dimasukkan ke dalam peti sejuk.

Kandungan kalori pak choy

Kubis Pak-choy semestinya menarik minat pencinta makanan rendah kalori. Bagaimanapun, kandungan kalorinya sangat rendah, dan hanya 13 kkal per 100 g produk.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
1.50.21,20.89513

Kelebihan Pak Choi

Komposisi dan kehadiran nutrien

Kandungan kalori rendah bukan satu-satunya kelebihan kubis pak choy, kaya dengan serat, tumbuhan, serat yang tidak dicerna. Serat sangat penting dalam diet berkhasiat, kerana ia bukan sahaja dapat mencegah masalah najis, tetapi juga membersihkan usus dari toksin, racun dan kolesterol dengan berkesan.

Daun Pak-choy mengandungi sejumlah besar vitamin C, yang paling berharga bagi tubuh manusia, pembuluh darah.Pembuluh darah mengekalkan kekuatan dan keanjalannya tepat kerana itu. Vitami C mengambil bahagian aktif dalam sintesis protein, kolagen, yang membolehkan kulit kekal anjal dan anjal lebih lama. Seratus gram daun pak choy mengandungi kira-kira 80% daripada nilai vitamin C harian yang diperlukan.

Juga, kubis mengandungi vitamin K, ia meningkatkan penunjuk darah yang sangat penting - pembekuan. Keperluan harian tubuh untuk vitamin ini dapat diisi semula dengan memakan dua ratus gram Pak Choi.

Perlu diingatkan bahawa jika anda mengambil ubat untuk menipiskan darah anda, maka anda tidak boleh mengonsumsi pak choy. Vitamik K akan mengurangkan kesan ubat "sia-sia".

Pak-choi mengandungi vitamin A paling banyak di kalangan saudara-mara. Ia merangsang pembaharuan kulit pada tahap sel, dan jika tidak, sintesis rhodopsin, pigmen penglihatan sensitif, tidak mungkin dilakukan. Kekurangan vitamin C memberi kesan negatif kepada penglihatan seseorang dan sering menyebabkan penurunan penglihatan pada waktu senja, yang dikenali sebagai buta malam.

Sifat berguna dan perubatan

Kubis Pak Choi adalah sayur makanan yang sangat berharga. Ia ditunjukkan untuk penyakit saluran gastrointestinal dan sistem kardiovaskular. Jus Pak-choy mempunyai sifat bakteria dan mengekalkan semua vitamin, mineral dan enzim yang aktif secara biologi.

Pak-choi dianggap sebagai ubat kuno. Jusnya mempunyai sifat penyembuhan dan digunakan dalam rawatan bisul, luka, dan luka bakar yang tidak menyembuhkan. Daunnya digiling pada parutan, dicampurkan dengan putih telur ayam mentah dan campuran ini disapukan pada luka.

Sayuran ini sangat bernilai dalam rawatan anemia. Bersama dengan serat kubis, kolesterol berbahaya dikeluarkan dari tubuh, dan ini berperanan besar dalam rawatan dan pencegahan aterosklerosis vaskular.

Pak-choi digunakan sebagai komponen pemakanan makanan untuk penyakit jantung dan saluran darah..

Dalam memasak

Untuk mengekalkan diet berkhasiat, sangat baik makan kubis pak choy. Biasanya digoreng dengan daging, tahu, sayur-sayuran lain, juga dikukus, digoreng dengan minyak, atau dijadikan lauk. Semuanya boleh dimakan di Pak Choi - akar dan daunnya. Sangat mudah untuk membersihkan dan menyediakannya: daun, dipisahkan dari tangkai daun, dicincang, dan tangkai itu sendiri tidak dipotong menjadi bulatan kecil.

Tetapi juga harus diingat bahawa setelah mendidih atau rebus, daun pak-choy akan kehilangan kebanyakan kualiti bermanfaat, terutama vitamin. Oleh itu, lebih baik mengambil pak choi sebagai salad. Untuk melakukan ini, ambil paprika, wortel parut segar, halia parut, kurma dan daun pak choy. Semua bahan mesti dicampur dan dituangkan dengan jus lemon, jika mahu, anda boleh menambah bunga matahari atau minyak zaitun.

Khasiat berbahaya Pak Choi

Kontraindikasi terhadap penggunaan kubis pak-choy hanyalah intoleransi individu..

Tahukah anda bahawa salad sayur boleh dijadikan teman dengan kuali dan minyak bijan? Kemudian salad ini dengan kubis pak choy akan berubah menjadi hidangan oriental dan akan membuka selera setiap ramuan dengan cara yang baru..

Cara menanam kubis Cina pak choy

Orang Cina terkenal sebagai petani yang berbakat dan rajin. Selama ribuan tahun, mereka mengusahakan tanaman sayur-sayuran kegemaran mereka. Salah satunya ialah pak choy - sejenis kubis awal. Sebab utama penyebaran budaya ini di China, dan baru-baru ini di Jepun, adalah kesederhanaan kubis ini, percambahannya yang sangat baik dan khasiat tinggi..

Pak Choi biasanya ditanam dengan kaedah pembenihan. Pada anak benih, rasional untuk menyimpannya di kawasan tiga, maksimum empat minggu.

Apa yang istimewa mengenai kubis pak choy

Walaupun pak-choy adalah saudara terdekat kubis putih biasa, ia berbeza daripadanya dalam hampir semua perkara.

Pak-chok biasanya disemai pada awal Julai-pertengahan musim panas. Ini adalah masa yang lebih baik daripada penanaman awal musim bunga. Menyemai secara langsung di atas katil di alur hingga kedalaman 3-4 cm.

Pertama, teknik penanaman kubis Cina agak berbeza dari yang digunakan oleh orang Rusia. Pak-choi lebih kurang menuntut kualiti tanah; tanah sederhana atau rendah baja cukup sesuai untuknya. Kedua, kubis Cina ini tidak membentuk kepala kubis, jadi ia sering dianggap sebagai sayuran hijau atau salad yang eksotik. Ketiga, kubis pak-choy adalah jenis pematangan awal; setelah menanam di kebun kebun, ia siap digunakan dalam 25-30 hari. Oleh itu, dia menikmati kejayaan besar di negara-negara Asia, iklimnya yang hangat memungkinkan untuk menanam pak choy beberapa kali setiap musim..

Tetapi ciri utama kubis ini adalah kandungan asid amino yang sangat berguna - lisin, yang terdapat dalam sayur-sayuran dalam kuantiti yang banyak. Kelebihan lain dari kubis ini ialah kehadiran vitamin A, B1 dan B2, PP dan C dalam kepekatan tinggi. Kehadiran zat besi, asid sitrik, fosforus, kalium dan magnesium di dalamnya juga penting. Terdapat dua jenis kubis Cina pak choi utama: satu dengan daun hijau gelap dan daun putih, dan satu lagi hijau muda.

Menanam anak benih

Kubis Pak-choy cepat matang dan siap digunakan 25-30 hari setelah disemai.

Agar benih dapat tumbuh dengan cepat dan memberi tunas yang kuat, tanah di dalam bekas anak benih harus dibuat sangat longgar. Pada iklim yang hangat, benih harus disemai pada akhir bulan Mac, dalam beberapa tahap, dengan rehat 8-10 hari. Sebaik sahaja tanaman membentuk 4-5 daun sejati, dan ini berlaku 20-25 hari setelah menanam benih, ia dapat ditanam di dalam tanah. Dipercayai bahawa kubis pak choy mungkin tidak berakar ketika menanam anak benih ke tanah. Oleh itu, banyak orang lebih suka menanamnya dengan biji di kebun. Dalam kes ini, kubis ini ditaburkan dalam barisan genap, jarak antara sekurang-kurangnya 30 cm. Setelah menanam benih, tempat tidur mesti ditutup dengan bungkus plastik. Pucuk mesra biasanya muncul pada hari ke-7-10. Setelah menanam kubis, disarankan untuk menaburkan tempat tidur dengan abu untuk melindungi tanaman dari musuh terburuk mereka - kutu salib.

Penyediaan tanah untuk penanaman di tanah

Yang terbaik adalah menyediakan tanah untuk menanam benih kubis Cina pada musim gugur. Pertama sekali, tentu saja, ia harus digali, semasa membaja. Untuk tujuan ini, bahan organik paling kerap digunakan, pada kadar satu baldi setiap 1 kaki persegi. Anda boleh memasukkan satu sudu superfosfat ke dalam bekas baja. Sekiranya tanah memerlukannya, maka disarankan untuk menambahkan satu sudu besar kapur. Dengan bermulanya musim bunga, setelah salji mencair dan bumi mencair, tempat tidur harus dilonggarkan. Perkara yang sama mesti dilakukan sebelum menanam benih. Namun, segera sebelum menanam kubis, tanah harus digali hingga kedalaman 15 cm, tanpa membalikkan lapisan dan pada saat yang sama menambahkan satu sendok teh per meter persegi urea. Sekiranya tanah itu tidak disenyawakan pada musim gugur, disarankan untuk menjenuhkannya dengan humus pada musim bunga..

Ciri-ciri menanam kubis Cina pak choy

Kubis Pak-choy tahan terhadap suhu dan penyakit yang rendah. Ini memungkinkan untuk mendapatkan hasil penuaian produk vitamin yang sangat awal.

Pak-choi tidak digalakkan ditanam di tempat di mana jenis kubis lain ditanam pada musim lalu. Setiap tukang kebun amatur tahu bahawa penyakit dan perosak serupa pada semua spesies kubis. Sistem akar kubis Cina cetek, hingga 15 cm dari permukaan tanah. Akarnya sendiri agak nipis dan sangat bercabang. Semasa musim tanam, tanaman tidak digalakkan untuk dirawat dengan bahan kimia. Pendebungaan semula spesies ini hanya boleh dilakukan dengan kubis Peking. Pak Choi Cina sangat bersahaja, boleh tumbuh dengan baik di iklim yang sejuk.

Terdapat beberapa keunikan dalam menanam Pak Choi. Pertama sekali, anda harus tahu bahawa kubis Cina ini tumbuh dan mekar pada waktu waktu siang semakin meningkat. Sekiranya ia ditanam pada bulan April, maka Pak-choi akan mempunyai jisim vegetatif yang sangat baik. Tetapi jika kubis ini ditanam pada bulan Mei, maka tanaman itu akan tumbuh dengan cepat dan cepat dapat berubah menjadi berbatang dan berbunga. Pak-choy, ditanam pada pertengahan bulan Julai, memberikan hasil tertinggi. Di wilayah selatan, ia dapat ditanam pada separuh kedua bulan Ogos dan awal September. Tukang kebun yang berpengalaman secara beransur-ansur menanam barisan baru budaya indah ini sepanjang musim..

Kami memerangi perosak

Perosak yang diketahui dari semua kubis adalah kutu salib. Mereka sangat berbahaya bagi tunas muda Pak-choi, kerana mereka musim sejuk di lapisan atas bumi, dan jika terdapat banyak perosak, mereka dapat memusnahkan tanaman itu sebelum tunas muncul. Cara termudah untuk mengurangkan bahaya dari mereka adalah dengan kerap menyiram dan melonggarkan tanah..

Larva dan kumbang perosak ini menggerogoti melalui lubang besar di daun. Untuk tanaman dewasa, ini tidak mengancam kematian, tetapi daun individu kering dan pertumbuhan jisim vegetatif dapat dikurangkan. Sekiranya terdapat terlalu banyak kumbang kutu dan penyiraman yang kerap tidak membantu melindungi pak-choi, anda perlu menyerbuki tempat tidur kubis dengan abu kayu setiap pagi atau menyemburkannya dengan penyedut tembakau. Ini adalah kaedah paling berkesan untuk memerangi perosak ini. Sekiranya tukang kebun tidak menentang rawatan kimia tanaman, maka anda boleh menggunakan ubat "Kinmix" pada kadar 2.5 ml per baldi air.

Setelah daun kubis mulai terbentuk, mereka mesti diperiksa secara berkala untuk mengetahui adanya telur putih kubis. Cukup mudah untuk memerhatikannya: mereka kelihatan seperti alur kekuningan. Telur ini mesti dikeluarkan dari tanaman supaya tidak ada pencerobohan ulat pulut kemudian. Sekiranya pak-choy dirawat dengan bahan kimia, maka cengkeraman putih kubis juga akan mati..

Perosak lain yang memuja semua jenis kubis adalah siput atau siput hujan. Semasa pemeriksaan tanaman, mereka mesti dikeluarkan dari daun, jika tidak, keseluruhan tanaman akan berada di "jalur" yang berliku-liku oleh parasit ini. Terdapat satu kaedah yang cukup mudah yang membolehkan anda mengumpulkan slug dengan mudah. Ini adalah umpan dedak berasaskan alkohol khas. Terdapat beberapa jenis ubat ini di pasaran, yang paling terkenal ialah Rodax. Letakkan umpan ini sesuai dengan arahan pada bungkusan..

Di mana Pak Choi digunakan?

Kubis Cina ini sangat sihat. Kerana kehadiran lisin di dalamnya, ia mencegah perkembangan barah. Ia paling kerap digunakan dalam salad. Pak choi boleh disediakan sebagai lauk. Untuk melakukan ini, terlebih dahulu menyebarkan petioles cincang dalam kuali yang telah dipanaskan terlebih dahulu, dan setelah mencapai tahap separuh bersedia, tambahkan daun kubis cincang. Pak-choi boleh direbus seperti kubis putih biasa, tetapi tidak sesuai untuk diasinkan. Ramai orang berpendapat bahawa sayur yang sangat sihat dan cepat tumbuh ini sangat lazat dalam apa jua bentuk. Baru-baru ini, kubis Cina pak-choi semakin mendapat kasih sayang dari orang Rusia..

Pak-choi kubis Cina: penerangan, varieti dan penanaman

Kubis Cina Pak-choy meluas di negara-negara Timur, Eropah dan Amerika Utara, tetapi hampir tidak diketahui di sini. Apa yang istimewa mengenai sayur ini, mengapa perlu menanamnya di plot peribadi anda dan sukar untuk melakukannya - baca lebih lanjut dalam artikel.

Apa itu Pak-choi?

Kubis Cina Pak-choy atau Bok-choy (Brassica rapa chinensis) - merujuk kepada tahunan keluarga salib. Ia sangat digemari oleh penduduk Asia Tenggara dan China selatan, semakin banyak menangkap pasaran Eropah dan Amerika Syarikat.

Di negara kita, kilang ini tidak begitu popular. Ia sering disebut: kubis tangkai, collard Cina, atau hanya orang Cina. Nama belakang tidak betul, kerana kubis Cina disebut kubis Cina..

Penerangan botani

Pak-choi tergolong dalam varieti matang awal. Tanaman dewasa tidak menghasilkan kepala kubis, tetapi membentuk roset daun yang rimbun, yang mencapai ketinggian 20 hingga 60 cm, diameter 40 hingga 45 cm. Ia lebih mirip salad, bukan kubis. Daunnya terletak pada keratan tebal dan berdaging dengan tonjolan luaran, saling menekan dengan kuat. Daunnya besar, halus, sedikit beralun. Mengikut warna plat daun dan tangkai daun, terdapat 3 jenis utama:

  • Joi Choi. Daun hijau terang dan terang tumbuh di petioles putih.
  • Hijau Shanghai. Dan daun dan tangkai daun berwarna hijau muda. Daun sedikit lebih gelap.
  • Choi Merah. Petioles berwarna hijau, dan daunnya berwarna hijau di bawah, dan merah-ungu di atas.

Kubis Pak Choi Hijau Shanghai

Setelah percambahan, kubis membentuk roset berdaun, dan setelah matang penuh, ia mengeluarkan anak panah dengan bunga. Selepas pematangan peduncle dalam kubis varietas, anda boleh mengumpulkan biji.

Pak-choi mempunyai sistem akar cetek, nipis dan cetek. Kedalamannya tidak melebihi 15 cm.

Latar belakang sejarah

Pak-choi terkenal sebagai salah satu tanaman sayuran pertama yang mula ditanam di China, di mana ia masih mendapat tempat yang istimewa dalam masakan dan perubatan kebangsaan..

Pada abad ke-19, ia dibawa ke Eropah, di mana rasanya dan berjaya ditanam.

Varieti popular

Daftar Negeri Pencapaian Pembiakan merangkumi banyak jenis Pak-choi. Kesemuanya disyorkan untuk penanaman dan penggunaan swasta.

Jadual jenis kubis Pak-choi:

Nama kepelbagaianTempoh tumbuh-tumbuhan, hariProduktiviti, kg / persegi. mBerat tumbuhan, gPenerangan
Alyonushka45sembilan1800Soket separa penyebaran. Daun hijau gelap kecil dengan warna kelabu, tangkai daunnya berdaging.
Vesnyanka25-352.7250Soketnya diangkat separuh. Daunnya berwarna terang atau hijau, sedikit bergelombang di sepanjang pinggir, urat tengahnya berdaging, berair.
Vitavir25-356.2500-700Soket separa lipat rendah. Daunnya pendek, agak puber, dengan hujung bergelombang. Petiole ketebalan sederhana, pendek, hijau.
Goluba25-356600-900Roset berdiameter 40 cm. Daunnya sederhana, hijau muda, halus. Petiole mempunyai ketebalan sederhana, lebar, pendek.
Corolla50-60lima1000Roset itu merebak, kecil. Daunnya bulat, licin di sepanjang pinggir, hijau gelap. Petiole sempit, pendek, putih.
Keindahan Timur35-456700Soketnya menegak, bersaiz sederhana. Daunnya licin, dengan tepi halus, hijau. Petiole sederhana, hijau muda.
Menelan35-45sepuluh1500-3000Soket separuh mengangkat. Daunnya halus, hijau. Petioles berdaging, berair, hijau.
Angsa50-605-7.51100-1500Roset tumbuh secara mendatar. Daun bujur, utuh. Petiole berwarna berdaging, putih, panjang.
Peahen50-60sepuluh1000-2000Soket separa lurus. Daun bujur, halus, hijau. Batangnya berdaging, tanpa serat, lekuk.
Dalam ingatan Popova35-45sepuluh800Roset semi-flap bersaiz sederhana. Daun berwarna hijau, halus dengan sedikit gelombang di sepanjang tepi. Petioles berwarna putih, rata, bersaiz sederhana..
Sejukkan50-606.51500Roset itu separa lipat, bersaiz sederhana. Daunnya berwarna hijau muda, halus. Petioles dengan warna yang sama dengan daunnya rata.
Empat musim35-457.51350Roset semi-flap bersaiz sederhana. Daunnya berwarna hijau, halus. Petioles lebih ringan daripada daun, tebal, lebar.
Chingensai35-453120Soketnya ringkas. Daun licin di sepanjang tepi, licin, hijau. Petioles ketebalan sederhana, lebih ringan daripada warna utama, pendek.
Yuna50-60

lima800-1000Soket separa lipat. Daun bersaiz sederhana, hijau tua, dibedah, bergelombang di sepanjang pinggir. Petioles sempit, hijau.

Khasiat Pak-choi dan keburukannya

95% kubis Pak-choy terdiri dari air, ia juga mengandungi banyak vitamin (A, C, K, PP, B1, B2, B9) dan mineral (kalium, kalsium, magnesium, mangan, besi, natrium, fosforus, zink). Ini adalah produk makanan yang mengandungi hanya 13 kcal per 100 g.

Kesan bermanfaat pada badan:

  • membersihkan dari toksin dan kolesterol berbahaya;
  • meningkatkan keanjalan saluran darah, menormalkan tekanan darah, menyokong jantung;
  • menggalakkan pembaharuan sel kulit;
  • membantu penyembuhan luka, memperbaiki pembekuan darah dan hematopoiesis;
  • digunakan sebagai pencegahan onkologi;
  • meningkatkan imuniti.

Tetapi terdapat juga beberapa langkah berjaga-jaga dalam penggunaan:

  • sayur itu mengandungi glukosinolat, yang, jika dikonsumsi secara berlebihan, berbahaya bagi tubuh;
  • enzim myrosinase, yang terdapat di semua tanaman salib, memberi kesan negatif terhadap fungsi kelenjar tiroid, menghalang penyerapan yodium;

Untuk mengelakkan kesan negatif enzim, kubis dimasak.

Aktiviti persediaan sebelum mendarat

Anda boleh menanam kubis Pak-choy selama setahun di rumah hijau dan dalam cuaca panas di kawasan lapang. Tumbuhan ini tidak menuntut komposisi tanah dan tidak memerlukan perhatian dan kemahiran khas tukang kebun.

Lokasi dan iklim

Semasa memilih tempat untuk taman, pertimbangkan ciri berikut:

  • Sifat pemanasan yang baik. Kubis menyukai kawasan yang cerah dan separa teduh.
  • Kelembapan tanah. Jangan tanam kubis di kawasan di mana air akan bertakung setelah hujan.
  • Keasidan tanah. Kubis akan terasa terbaik di tanah dengan keasidan sederhana pH = 5.5-7.
  • Waktu siang. Musim pertumbuhan terbaik dianggap awal musim bunga atau separuh kedua musim panas dan musim luruh. Waktu siang yang panjang, pada akhir Mei, Jun dan Julai, dapat memprovokasi kilang untuk menembak anak panah. Dalam keadaan seperti itu, mendapatkan hasil panen yang baik tidak akan berjaya..

Kubis Pak-choi menembakkan anak panah dan mekar dengan bertambahnya waktu siang.

Penyediaan tanah

Menyiapkan tanah untuk menanam Pak-choi bermula pada musim luruh..

Kerja bertahap:

  • Penggalian musim luruh. Gali kebun dengan baik, buang akar tanaman.
  • Baja. Sapukan baja organik (10 kg) dan superfosfat (1 sudu besar) setiap 1 sq. m.
  • Penyahtoksidan tanah. Sekiranya kawasan anda mempunyai tanah berasid, tambah 1 sudu besar. satu sudu limau nipis atau 200 g abu setiap 1 sq. m.
  • Tanah berat. Untuk mengatasi keadaan tersebut, tambahkan pasir kasar atau habuk papan yang reput pada laman web, gali.
  • Penggalian musim bunga. Pada musim bunga, gali tanah hingga kedalaman 15 cm.
  • Pembajaan. Tambahkan 1 sudu teh urea setiap 1 sq. m.

Penyediaan air mani

Penyediaan benih tidak memerlukan langkah-langkah khusus dan terdiri dari:

    Penentukuran. Teliti benih dan pilih yang terbesar. Sekiranya tidak banyak, ukuran bersaiz sederhana juga sesuai..

Sekiranya suhu melebihi 50 ° C, biji akan hilang percambahan, jika di bawah 48 ° C, tidak akan ada kesan pembasmian kuman.

Selepas itu, benih dikeringkan sehingga berhenti melekat pada jari dan mula menabur.

Cara menanam kangkung?

Terdapat dua cara menanam kubis Pak-choy, yang akan dibincangkan di bawah..

Kaedah anak benih

Benih disemai untuk anak benih pada akhir bulan Mac dan awal April. Kaedah ini bagus kerana membolehkan anda mendapatkan penuaian awal..

Urutan kerja:

  • Bekas anak benih. Sediakan bilangan periuk gambut yang diperlukan. Sebaiknya tanam benih dengan segera di dalamnya agar tidak merosakkan sistem akar halus semasa pemindahan. Anda boleh menggunakan tablet gambut.
  • Priming. Isi periuk dengan campuran gournt, ekstrak kelapa berfungsi dengan baik.
  • Menyemai benih. Anda boleh meletakkan beberapa biji di setiap periuk. Dan selepas percambahan - buang yang lemah.

Pucuk pertama akan muncul 3-5 hari selepas menyemai.

Untuk menyediakan hasil panen yang berterusan untuk jangka masa yang panjang, anda boleh menyemai benih untuk anak benih dalam jumlah kecil setiap 7-10 hari..

Anda boleh memindahkan anak benih ke tempat tidur taman atau rumah hijau selepas 3 minggu. Pada masa yang sama, mereka mematuhi skema:

  • 40-50 cm - antara baris;
  • 20-35 cm - jarak antara tanaman berturut-turut, bergantung pada ukuran roset yang pelbagai.

Benih di tanah terbuka

Benih dapat disemai di tanah terbuka mulai bulan April, ketika tanah menghangat hingga + 3-4 ° C atau pada bulan Julai.

  • Kaedah. Terdapat 2 kaedah penanaman di tanah:
    • Garis pita. Apabila biji dilekatkan pada pita dan disusun dalam baris. Atau alur dibuat di tanah dan benih disemai di dalamnya.
    • Di lubang. Tempat tidur dibahagikan kepada baris di setiap baris, lubang dibuat dengan kedalaman 2 cm setiap 30 cm. 2-3 biji diletakkan di setiap lubang.
  • Tutup. Isi penaburan dengan tanah.
  • Tempat perlindungan. Tutup barisan dengan bungkus plastik untuk mengekalkan kehangatan dan kelembapan. Ini akan mendorong percambahan cepat..
  • Pucuk. Tumbuhan pertama menetas dalam 1-1,5 minggu.

Penyakit dan perosak, kawalan dan pencegahan

Kubis melawan penyakit utama dengan baik. Dari perosak boleh terkena:

  • Kumbang kutu salib. Perosak itu menggerogoti lubang besar di daun. Anda boleh bertarung dengan abu atau abu dan debu tembakau (1: 1), dengan tanah ditaburkan. Kaedah lain adalah menutupi pucuk muda dengan agrofibre..
  • Kubis putih. Berbahaya untuk kubis bukanlah rama-rama itu sendiri, tetapi ulatnya. Debu tembakau sesuai untuk pertarungan. Daun dengan telur perosak mesti dibuang.
  • Siput dan siput. Mereka dikeluarkan dengan tangan atau dengan bantuan umpan khas yang boleh dibeli di kedai dan tersebar di antara barisan.

Semasa menggunakan bahan kimia, anda harus mengikut arahan dan jangan menggunakannya semasa tempoh menuai.

Merawat Pak Choi

Merawat kale terdiri daripada:

  • Penipisan. Ia perlu untuk kaedah menyemai tali pinggang keledar. Menjalankan penipisan pertama setelah penampilan daun ini. Keluarkan tanaman yang lemah, tinggalkan 10 cm di antara mereka. Setelah pertumbuhan roset dan penutupan barisan, lakukan penipisan kedua, meninggalkan 20 cm di antara tanaman.
  • Berpakaian atas. Hanya diperlukan sekiranya baja tidak digunakan semasa penanaman. Sapukan baja organik pada awal musim tanam. Untuk tujuan ini, larutan mullein (1:10) atau kotoran burung (1:20) sesuai..

Penggunaan baja mineral tidak digalakkan, kerana kubis Pak-choy cepat mengumpulkan nitrat.

Bila dan bagaimana menuai?

Anda boleh mencuba penuaian pertama 3 minggu selepas penanaman. Potong daun muda, tinggalkan 2-3 cm pada akar, lebih matang - lebih tinggi lagi. Ini akan membolehkan anda menuai semula roset yang telah dipotong - kubis dengan cepat menanam pucuk baru.

Daun yang dipotong tidak dapat disimpan lama, jadi panen mengikut keperluan. Sekiranya perlu, anda boleh membungkus daun dengan tuala lembap dan menyimpan sehingga 2 hari di pintu peti sejuk.

Sekiranya tanaman itu dipotong pada tahap awal pembentukan anak panah, ia dapat digunakan, kerana daunnya belum hilang.

Daun berumur lebih dari 50 hari, untuk jenis awal, dianggap terlalu terbuka, menjadi kasar dan tidak sesuai untuk makanan.

Anda dapat melihat seperti apa kubis Pak-choi dalam klip video. Dari situ anda juga akan mempelajari ciri-ciri tumbuh, menjaga, menuai dan apa yang boleh disediakan dari sayur..

Ulasan

Kubis Pak-choy mempunyai banyak bahan berguna, tidak sesuai dengan keadaan tumbuh, dan tidak memerlukan penjagaan khas. Sebagai tanaman matang awal, ia menuai beberapa kali setiap musim. Tetapi, ini mengecewakan beberapa tukang kebun sehingga ia jatuh ke anak panah dan rusak teruk oleh kutu salib.

Kolard hijau pak choy: varieti, ciri, penanaman dan penuaian

Pak choi kale adalah salah satu tanaman sayur-sayuran tertua yang diusahakan di China. Hari ini popular di semua negara Asia dan dipromosikan secara agresif ke Eropah dan Amerika Utara. Sebab utama untuk perarakan kemenangan ini adalah kesahihan pelbagai ini dan sebilangan besar kualiti berguna..

Penerangan pak choy kale

Terdapat sudut pandang yang berbeza mengenai kumpulan tanaman pak choy kale. Karl Linnaeus, misalnya, menjadikannya sebagai spesies yang terpisah. Budaya ini sering digabungkan dengan kubis Peking. Dalam Daftar Pencapaian Pembiakan Negeri yang Diluluskan untuk Digunakan di Wilayah Persekutuan Rusia, kubis Cina ditetapkan sebagai item yang berasingan.

Budaya mempunyai nama yang berbeza di negara dan kawasan yang berbeza. Orang Cina sendiri menyebut pak-choi sebagai sayur minyak, kerana minyak dibuat dari biji-bijiannya. Nama-nama lain yang cukup terkenal dan biasa untuk hijau collard Cina: tangkai daun, sayur putih, mustard, saderi dan juga telinga kuda.

Penampilan sayur lebih mengingatkan pada salad berdaun besar daripada kubis tradisional..

Varieti ini tidak membentuk kepala kubis. Ia mempunyai roset daun tegak, separa tersebar atau padat, diameternya boleh mencapai lebih dari 35 cm. Petioles berdaging kuat ditekan rapat antara satu sama lain, mempunyai tonjolan luaran di bahagian bawah tanaman. Daun kulturnya besar, halus, sedikit beralun. Bergantung pada varietas, ketinggian tanaman dapat bervariasi dari 10 cm hingga setengah meter. Terdapat tiga jenis Pak-choi, yang berbeza dalam warna piring daun dan tangkai daun:

    Joi Choi - dengan daun hijau gelap dan petioles putih cerah;

Joi Choi adalah salah satu varieti kale Cina yang paling sejuk

Kubis Cina yang pelbagai ini padat, mempunyai batang hijau muda yang dibezakan dengan rasa dan aroma yang halus.

Ini adalah pelbagai jenis kubis Cina dengan bahagian atas ungu kemerahan dan bahagian bawah daun hijau.

Jadual: varieti kubis Cina yang termasuk dalam Daftar Pencapaian Pembiakan Negeri

Nama kepelbagaianPenerangan mengenai tanamanSyarat pematanganBerat satu tumbuhan, kgProduktiviti, kg / sq.m
Alyonushka
  • Separuh penyebaran;
  • daun bersaiz sederhana, bujur lebar, hijau tua, sering mempunyai warna kelabu;
  • petiole berdaging
Matang awal (45 hari dari percambahan hingga awal penuaian)hingga 1.8hingga 9
Vesnyanka
  • Tumbuhan dengan roset separuh tinggi;
  • daun dari hijau muda hingga hijau, licin, mempunyai tepi sedikit bergelombang;
  • urat pusatnya lebar dan berair
Matang awal, (25-35 hari dari percambahan hingga kematangan teknikal)0.25lebih kurang 2.7
Vitavir
  • Tanaman rendah dengan roset kecil separa penyebaran,
  • daunnya pendek, bujur, puber, bergelombang di sepanjang pinggir;
  • hijau petiole, pendek, tidak lebar, dengan ketebalan sederhana
Awal masak0.5-0.7hingga 6.2
Goluba
  • Tumbuhan separa penyebaran dengan ketinggian dan diameter kira-kira 40 cm;
  • daunnya sederhana, hijau muda, bujur, halus, tanpa baligh;
  • hijau muda pendek, tangkai lebar tebal sederhana
Awal masak0.6-0.9lebih daripada 6
Corolla
  • Tanaman rendah (hingga 20 cm) mempunyai roset penyebaran (hingga 40 cm);
  • daunnya kecil, hijau tua, bulat, dengan tepi halus;
  • petiole putih, pendek dan sempit
Pertengahan musimhingga 1.0sekitar 5
Keindahan Timur
  • Tanaman padat tinggi sederhana dengan roset menegak;
  • bujur, licin, tanpa pubertas dengan tepi yang halus, daun hijau bersaiz sederhana;
  • petioles bersaiz sederhana, hijau muda, sedikit cekung
Awal masak0.76 dan banyak lagi
Menelan
  • Kilang ini mempunyai roset separuh bangkit;
  • plat daun halus, padat, hijau;
  • daun hijau, berdaging, berair
Matang awal, (35-45 hari dari percambahan hingga kematangan teknikal)1.5-3lebih kurang 10
Angsa
  • Daun kecil, luas bujur, utuh;
  • soket mendatar, ditutup;
  • petiole panjang, berdaging, lebar, putih cerah
Pertengahan musim1.1-1.5dari 5 hingga 7.5
Keajaiban ungu
  • Tumbuhan bersaiz sederhana dengan roset separa penyebaran;
  • daun ungu-hijau mempunyai lapisan lilin yang lemah. Mereka bujur, sedikit bergelombang di sepanjang pinggir;
  • hijau petiole, bersaiz sederhana, sedikit cekung
Hibrid pertengahan awal0.45lebih kurang 2
Lynn
  • Tumbuhan rendah dengan roset yang dinaikkan;
  • daunnya sederhana, hijau gelap, bulat, sedikit bergelombang di sepanjang pinggir;
  • akar tengah cekung berwarna hijau muda
Hibrid masak awal0.353.8
Maggie
  • Tumbuhan rendah mempunyai roset separuh bangkit;
  • daunnya sederhana, bulat, hijau gelap dengan pinggir yang sedikit bergelombang;
  • tangkai hijau muda, sedikit cekung, panjang, lebar dan ketebalan sederhana
Hibrid masak awal0.353.8
Peahen
  • soket separa tegak;
  • daunnya berbentuk bujur, hijau, tanpa baligh;
  • petiole berdaging, berair, rangup, tanpa serat
Pertengahan musim, dengan tempoh dari percambahan hingga kematangan teknikal 57-60 haridari 1.0 hingga 2.0lebih kurang 10
Dalam ingatan Popova
  • Tanaman bersaiz sederhana (kira-kira 25 cm) dengan roset separuh penyebaran (sekitar 35 cm);
  • daunnya sederhana, hijau, halus dengan pinggir yang sedikit bergelombang;
  • petioles sederhana, rata, putih
Awal masak0.8hingga 10
Sejukkan
  • Tinggi tanaman kira-kira 35 cm, diameter kira-kira 30 cm;
  • soket separa penyebaran;
  • daunnya sederhana, hijau muda, tanpa baligh;
  • petioles sederhana, rata, hijau muda
Pertengahan musimhingga 1.5lebih daripada 6.5
Empat musim
  • Tumbuhan separa penyebaran dengan ketinggian dan diameter kira-kira 45 cm;
  • daun sederhana, hijau, bujur, halus;
  • petioles lebar, tebal, hijau muda
Awal masaklebih kurang 1.35kira-kira 7.5
Chingensai
  • Tumbuhan bersaiz sederhana dengan roset yang padat;
  • daunnya sederhana, hijau, bulat, licin dengan tepi halus;
  • petioles pendek dan sempit hijau muda dengan ketebalan sederhana
Awal masak0.123
Yuna
  • Tanaman bersaiz sederhana (kira-kira 30 cm) mempunyai roset separuh penyebaran hingga diameter 50 cm;
  • daunnya sederhana, bujur, dibedah, hijau gelap, sedikit bergelombang di sepanjang pinggirnya
  • petioles sempit, hijau, sedikit cekung
Pertengahan musim0.8-1.0lima

Varieti yang disenaraikan disyorkan untuk ditanam di ladang anak syarikat peribadi di semua wilayah di Persekutuan Rusia. Kedua daun dan tangkai tumbuhan dimakan.

Galeri foto: varieti pak choy kale

Khasiat Pak Choi yang berguna dan keburukannya

Kubis Pak-choy mempunyai sejumlah kualiti bermanfaat untuk tubuh manusia:

  • sayur rendah kalori. 100 g produk hanya mengandungi 13 kkal, jadi sangat sesuai bagi mereka yang berusaha untuk tetap cergas;
  • membantu membuang toksin, kolesterol berbahaya dari badan;
  • daun kubis mengandungi sejumlah besar asid askorbik dan vitamin berguna lain;
  • penggunaan sayur-sayuran secara sistematik mempunyai kesan yang baik terhadap keanjalan saluran darah, pembaharuan sel-sel kulit;
  • jus kubis mempunyai kesan penyembuhan luka;
  • daun dan akar tepu dengan unsur surih, serat dan asid amino semula jadi lisin.

Jenis kubis ini secara harfiah "dimuat" dengan agen anti-barah dan menggabungkan banyak manfaat kesihatan yang lain.

Pak choy kubis Cina sangat berguna, tetapi dalam beberapa kes boleh membahayakan tubuh:

  • anda tidak boleh menggunakan jenis ini untuk orang yang mempunyai reaksi alergi terhadap sebarang jenis kubis;
  • ia juga dikontraindikasikan untuk orang dengan kadar pembekuan darah yang lemah.

Perlu diingat bahawa pengambilan sayur-sayuran yang berlebihan, seperti makanan lain, boleh mempengaruhi keseimbangan hormon tubuh..

Ciri-ciri pak choi kale yang semakin meningkat

Secara amnya, menanam pelbagai jenis kubis ini tidak sukar. Dia tidak berubah-ubah dan murah hati dalam penuaian, tetapi memiliki sejumlah ciri, berbanding saudara-mara dari keluarga Kubis:

  • kurang menuntut kesuburan tanah;
  • ia mempunyai musim pertumbuhan yang pendek. Anda boleh mula menuai varieti awal seawal 3 minggu selepas percambahan;
  • akarnya terletak cetek kira-kira 15 cm dari permukaan tanah. Ciri ini harus diambil kira semasa melonggarkan jurang;
  • jika tarikh penanaman tidak diikuti, budaya dapat melepaskan anak panah dan mekar;

Pak-choi dapat menembak dan mekar di panggung ketika waktu siang meningkat dengan ketara

Pak-choi tergolong dalam kategori tanaman tahan sejuk dan matang awal

Menyemai kangkung Cina

Pak Choi boleh ditanam dengan menyemai benih langsung ke tanah atau melalui anak benih. Agar kubis tidak masuk ke anak panah, penting untuk memerhatikan tarikh penanaman. Semasa menanam terus ke tanah terbuka, ini dilakukan pada awal bulan April, agar musim tanam utama tidak jatuh pada waktu siang yang panjang. Menurut ulasan tukang kebun, hasil panen yang paling berkualiti tinggi dan berlimpah disediakan oleh penaburan benih pada bulan Ogos..

Mei-Julai adalah masa yang malang kerana menyemai Pak Choi. Pada waktu siang yang panjang, kubis akan berbunga dengan cepat dan anda tidak akan mendapat hasil panen berkualiti tinggi.

Apabila ditanam oleh anak benih, penaburan daun Cina dilakukan pada bulan Mac, sehingga pada akhir April kita memiliki anak benih penuh untuk ditanam di tanah terbuka. Sekiranya anda merancang untuk menanam kangkung Cina di rumah hijau, maka benih untuk anak benih disemai pada bulan Februari, sehingga pada bulan Mac anak benih Pak-choy mempunyai sistem akar yang berkembang dengan baik, 4-5 daun sejati dan siap untuk dipindahkan ke tanah.

Semasa memutuskan laman web untuk sayur-sayuran kolar Cina, penting untuk mempertimbangkan peraturan asas penggiliran tanaman: jangan tanam tanaman di mana kubis atau tanaman salib lain ditanam tahun lalu. Ini adalah syarat yang sangat penting, kerana perosak tanaman ini adalah perkara biasa..

Hijau collard ditanam di tempat yang cerah: bayangan tidak boleh berada di laman web ini selama lebih dari 3 jam

Collard Cina tidak mempunyai syarat khas untuk pemakanan tanah. Tanah sekurang-kurangnya disenyawakan secara sederhana. Pada musim gugur, bahan organik harus ditambahkan ke kebun yang anda sediakan untuk Pak-choi (1 baldi setiap 1 meter persegi). Ia berguna untuk menambahkan superfosfat dan kalium klorida (1 sudu besar untuk kawasan yang sama). Sekiranya perlu, tanah dibatasi. Sebelum menyemai, tanah dilonggarkan dengan teliti dan 1 sudu teh urea ditambahkan per meter tempat tidur. Pembajaan kubis Cina lewat tidak diingini.

Menanam anak benih

Kaedah penanaman benih kangkung Cina membolehkan anda mendapatkan penuaian awal sayur-sayuran. Anak benih budaya pada awal pertumbuhan mula membentuk akar panjang, oleh itu agak sukar untuk memindahkan transplantasi dari bekas ke tempat tetap.

Agar tidak menimbulkan situasi tekanan tambahan pada anak benih, disarankan untuk menanamnya dalam tablet atau pot gambut individu dan menanamnya di tempat tetap tanpa transshipment..

Anak benih yang siap ditanam harus mempunyai 4-5 daun

Substrat kelapa sangat sesuai sebagai tanah anak benih. Ia memenuhi syarat utama tanah - kelonggaran. Anda boleh menyemai beberapa biji di setiap periuk, tetapi kemudian mencucuk tunas yang lemah dan meninggalkan anak benih terkuat. Benih ditanam di dalam periuk hingga kedalaman sekitar 1 cm.Jika bekas penanaman diletakkan di dalam ruangan yang hangat, tunas akan muncul dalam 3-5 hari. Anak benih akan siap ditanam di tanah dalam masa lebih kurang 3 minggu..

Untuk memanjangkan hasil panen berkualiti tinggi, biji kubis harus ditanam secara berperingkat dengan selang 7-10 hari.

Berkembang dari biji

Biji kangkung cina di tempat tidur yang sudah siap boleh disemai dengan pelbagai cara:

  • reben-huruf kecil. Ia menyediakan jarak antara kaset 0,5 m, dan antara garis - hingga 30 cm;
  • ke dalam lubang. Mereka dimasak pada jarak kira-kira 30 cm antara satu sama lain. 3-4 biji ditanam di setiap lubang sehingga pada masa akan datang dapat memilih anak benih terkuat.

Benih dikebumikan hingga kedalaman tidak lebih dari 2 cm. Tukang kebun yang berpengalaman menasihatkan agar segera menaburkan tempat tidur dengan abu dan dengan itu mencegah munculnya hama kubis utama - kutu salib. Semasa menyemai pada musim bunga, disarankan untuk melindungi plot dengan bahan penutup untuk melindungi anak benih dari kemungkinan frosts kembali..

Tunas muncul 5-10 hari setelah menyemai dan tumbuh dengan cepat

Video: cara menanam kubis Cina pak choy

Penjagaan kubis

Hijau collard tahan terhadap keadaan tumbuh dan banyak penyakit. Untuk mendapatkan hasil panen yang baik, anda mesti mematuhi peraturan asas yang mempengaruhi kualiti dan kelimpahannya:

    perlu dilakukan penipisan penanaman pada waktunya. Yang pertama dilakukan pada fasa penampilan daun yang nyata, menghilangkan tunas yang lebih lemah pada jarak 8-10 cm. Ketika baris ditutup, penipisan kedua dilakukan, meninggalkan tanaman pada jarak 25-30 cm;

Penipisan yang betul akan memastikan pertumbuhan saluran keluar yang besar

Galeri foto: perosak utama kale pak choi

Untuk melindungi tanaman dari perosak dan penyakit, tidak disarankan untuk melakukan pemprosesan dan penyemburan dengan bahan kimia dan agen yang dapat terkumpul di bahagian-.

Video: kutu salib pada kubis pak choy

Tuai

Potongan daun kubis pertama boleh dilakukan kira-kira 3 minggu selepas percambahan. Daun muda dipotong pada jarak 2-3 cm dari akar, orang dewasa - sedikit lebih tinggi. Teknik ini membolehkan anda mendapatkan panen petioles dan sayur-sayuran yang berulang kali, kerana Pak-choy dengan cepat membentuk tunas berdaun baru. Untuk tanaman yang terlalu terdedah di kebun (lebih dari 50 hari), daun boleh menjadi kasar dan tidak terasa.

Daun yang dipotong tidak disimpan untuk waktu yang lama, jadi dituai mengikut keperluan dan segera digunakan dalam salad atau pinggan lain.

Sekiranya anda memotong tanaman pada fasa awal pembentukan anak panah, maka ia tidak akan kehilangan kesegaran, keenakan dan kegunaannya

Ulasan

Ia adalah saudara dekat kubis Peking, tetapi ia berbeza dari segi penampilan dan kualiti. Pada tahun itu, pada bulan April, saya menanam kubis ini untuk pertama kalinya. Rasa kubis sangat sedap! Pematangan awal, lama digunakan untuk makanan, tidak bersahaja walaupun dengan penyiraman yang jarang berlaku dan suhu tinggi. Saya menasihati anda untuk mencuba.

Julianne

http://greenforum.com.ua/archive/index.php/t-1908.html

Saya menanam ikan paus tahun lalu pada bulan Mei dan pada akhir bulan Ogos. kelas kubis Prima. Sangat cepat berubah warna dan kecil. Saya menyukai kenyataan bahawa ia adalah jenis kubis paling awal yang saya tanam dan rasanya enak. Tahun ini saya akan menanam semula, tetapi sayangnya kita mempunyai pilihan varieti kecil di kedai kita.

Abigail

https://www.forumhouse.ru/threads/213050/

Hari ini saya mencuba Pak Choi (Joi Choi F1). Saya suka rasanya, sesuatu yang rata-rata tanpa asam, selada dan kubis biasa. Sayurannya menyegarkan, batangnya berair. Saya menyemai tiga biji di rumah hijau pada akhir bulan Mac, semuanya tumbuh, tetapi tumbuh dengan perlahan, musim sejuknya menonjol. Memerlukan perlindungan dari midges setelah munculnya daun sejati pertama, tanaman yang matang nampaknya tidak kritikal.

Olga Sim

http://forum.vinograd.info/showthread.php?t=11574

Pak-choi pertama yang kami beli adalah dari beberapa syarikat dari St. Petersburg. Kadbod dengan teks, dilipat dua, dan di dalamnya terdapat beg PE lutsinar dengan biji dan semuanya ditutup dengan stapler. Kubis dari bungkusan ini ternyata paling berjaya. Itu besar dengan tangkai berdaging tebal. Saya tidak ingat satu jenis, saya hanya ingat bahawa namanya "kubis Korea pak-choy". Tahun lalu, mereka menanam "prima" dan secara mirip dengan pak choy "Richie" dari Johnsons, tetapi sama ada kubis tidak mempunyai masa untuk tumbuh, saya berharap ia akan hangat hingga November, atau varieti seperti itu, tetapi kubisnya lebih kecil dan lebih kaku tangkai daun dan daun.

qwersaz

https://www.forumhouse.ru/threads/213050/

Pak choi bagus untuk menyemai lebih awal dan bukannya kubis pada bulan Mei sehingga kubis putih awal habis. Gulung kubis yang disumbat dari dalamnya sangat baik, saya sudah menulis mengenainya di suatu tempat. Daun untuk kubis yang disumbat, dan akar untuk telur dadar dan rebus dengan sayur-sayuran.

328855

http://forum.vinograd.info/showthread.php?t=11574&page=6

Saya juga menanam kubis seperti itu. Tidak berubah-ubah, tetapi mereka suka kutu. Daunnya berair, tetapi lebih kasar daripada daun Peking. Saya tidak begitu menyukai rasanya, tetapi selain daripada kembang kol, saya tidak peduli dengan kubis.

Gina

http://www.tomat-pomidor.com/newforum/index.php?topic=4263.0

Saya menggunakan kubis ini sebagai salad, sangat berair dan enak, tetapi saya tidak memotongnya di bawah akarnya, tetapi meninggalkan tunggul, kemudian tumbuh atau memetik beberapa daun. Mengingatkan rasa kobis Cina.

RNA

http://www.tomat-pomidor.com/newforum/index.php/topic,4263.20.html?SESSID=09b1kq0g2m6kuusatutmlf9ma6

Pak-choi disemai dengan segera di ranjang kebun, saya tidak melihat ada gunanya bermain-main dengan anak benih. Lebih-lebih lagi, kubis ini tidak begitu menyukai pemindahan. Taburkan 3 biji setiap lubang, kemudian biarkan satu biji yang membosankan paling kuat pada satu masa. Jangan lupa untuk merawat tunas muda dari kumbang kutu, mereka memakan semua daun pada tunas sekali sehari, kubis tidak dapat pulih. Saya terpaksa menanam semula. Tidak ada lagi masalah dengan Pak-choi.

Artemida

http://chudo-ogorod.ru/forum/viewtopic.php?f=57&t=2071

Selalunya agak menakutkan untuk menanam sesuatu "luar negeri". Tetapi, bagaimanapun, kentang, Amerika, dan kami tumbuh dengan baik! Begitu juga dengan Pak Choi! Kubis jenis ini lebih senang dijaga daripada kubis putih biasa kita. Taburkan terus ke tanah dan potong lebih kerap sehingga hijau muda sentiasa berada di atas meja anda.

inysia

http://chudo-ogorod.ru/forum/viewtopic.php?f=57&t=2071

Saya telah menanam kubis choi setakat ini hanya dengan cara pembenihan, saya tidak akan mengatakan bahawa ia menyusahkan, anak benih muncul dengan cepat dan setelah tiga minggu mereka dapat dipindahkan ke kebun. Saya tidak menyedari bahawa kubis ini tidak bertoleransi dengan pemindahan, semuanya baik-baik saja. Saya sangat suka rasanya dan fakta bahawa ia tumbuh dengan cepat, kerana sebulan setelah menanam anak benih, anda boleh membuat salad dari kubis ini.

qwi

http://chudo-ogorod.ru/forum/viewtopic.php?f=57&t=2071

Pada hari Sabtu saya menyemai pak-choy di OG, seperti biasa, untuk kubis - di bawah botol. Dia membesarkannya tahun sebelumnya, tetapi menyemainya pada bulan Julai. Kubis suka pada hari yang singkat, baiklah, saya "membuatnya" untuknya - disemai dalam naungan kecil dan sebelumnya. Adakah benih akan muncul tahun sebelumnya... Tetapi ketika dia tumbuh, saya menyukainya, memasak sup kubis dari itu, hanya menggorengnya dengan minyak, seperti kubis musim bunga muda, dan juga membuat salad. Tidak seperti itu, untuk perubahan.

https://www.forumhouse.ru/threads/213050/page-2

Pak-choi kale masih jarang dijumpai di pondok musim panas kami, walaupun banyak kelebihannya (kematangan awal, ketahanan sejuk, hasil tinggi) menjadikannya pesaing pantas untuk dimasukkan dalam senarai tanaman yang ditanam di laman web ini.