Halibut

Halibut adalah ikan laut dari keluarga penipu. Keanehan ikan ini adalah bahawa kedua-dua mata terletak di sebelah kanan kepala. Warnanya berkisar dari zaitun hingga coklat gelap atau hitam. Lebar rata-rata halibut adalah lebih kurang satu pertiga dari panjang badannya. Mulut besar, terletak di bawah mata bawah, ekornya berbentuk sabit. Panjang dewasa ikan laut ini berkisar antara 70 hingga 130 cm, dan beratnya dari 4.5 hingga 30 kg.

Hanya dalam penampilan, halibut dapat disalah anggap sebagai makhluk yang kikuk, tetapi ketika mangsanya berada di dekatnya, halibut berubah menjadi pembunuh cepat. Ikan itu mampu hidup pada kedalaman 2.000 meter. Hanya pada musim panas mereka naik sedikit ke permukaan.

Areola ikan ini tersebar luas dari Lautan Pasifik Utara hingga ke pantai Jepun dan Laut Bering. Halibut mendiami bahagian bawah atau dekatnya pada kedalaman yang besar. Suhu air pilihan untuk halibut ialah 3 hingga 8 darjah. Ia memakan larva dan moluska kecil yang dijumpai di bahagian bawah. Pemijahan berlaku pada musim sejuk. Satu betina menelurkan kira-kira 500,000 - 4 juta telur, dari mana goreng muncul dalam 2 minggu foto halibut.

Semua halibut boleh dibahagikan kepada beberapa kategori:

  • Halibut putih adalah jenis halibut terbesar, panjangnya mencapai 4.5-5 meter dan berat 350 kg.
  • Halibut Arrowtooth - salah satu spesies halibut terkecil dengan panjang purata 70-75 sentimeter dan berat 2.5-3 kg.
  • Halibut hitam adalah halibut bersaiz sederhana, panjangnya jarang mencapai 1.5 meter. Beratnya, sebagai peraturan, tidak melebihi 45-50 kg..
  • Pemukul Halibut.

Khasiat halibut yang berguna

Halibut adalah ikan yang sangat enak, dagingnya bebas dari tulang dan mengandungi lebih dari 5% lemak.

Daging halibut mengandungi asid lemak omega-3 yang berharga, yang menormalkan metabolisme dalam tubuh manusia. Halibut mengandungi 7 asid amino (asid aspartat, asid glutamat, alanin, valin, leusin, lisin, arginin), yang memainkan peranan penting dalam memerangi barah. Halibut kaya dengan vitamin B12, dan juga mengandungi vitamin D, E, A, unsur mikro dan makro seperti natrium, kalium, kalsium, magnesium, fosforus.

Jumlah asid lemak tak jenuh ganda yang mencukupi menyumbang kepada pemeliharaan penglihatan walaupun pada usia tua.

Selain itu, penggunaan halibut dapat melindungi tubuh dengan pasti dari perkembangan penyakit sistem saraf pusat, seperti penyakit Alzheimer..

Sebilangan pakar pemakanan mengesyorkan makan halibut untuk orang yang kekurangan vitamin D dan selenium.

Dipercayai bahawa ketika menggoreng, kandungan kalori ikan tersebut dapat meningkat 4 kali ganda, kerana ikan jenis ini menyerap banyak minyak, yang harus diperhatikan ketika membuat diet..

Bagi peminat ikan yang lebih kurus, anda boleh memilih halibut putih, dagingnya kurang berlemak daripada jenis lain. Halibut baik dalam bentuk apa pun - salai, goreng, asin - dan pasti akan menghiasi meja apa pun.

Sebahagian hasil tangkapan dijual segar, sebahagiannya disiapkan dalam bentuk beku, kadang-kadang dengan merokok panas berikutnya, selebihnya diasinkan, kadang-kadang dengan merokok tambahan. Minyak hati Halibut mengandungi 200 kali lebih banyak vitamin A daripada lemak ikan kod.

Ciri-ciri halibut berbahaya

Halibut dikontraindikasikan sekiranya intoleransi individu terhadap badan. Di samping itu, bagi orang yang menderita hepatitis dan penyakit akut saluran gastrointestinal, doktor tidak menyarankan untuk menyalahgunakan halibut kerana kandungan lemaknya yang tinggi, agar tidak memburukkan lagi.

Bahaya halibut asin dan asap juga terkenal dengan penyakit darah tinggi, buah pinggang dan hati..

Penting untuk mengetahui bahawa makanan asap dan asin tidak digalakkan untuk kanak-kanak kecil dan orang-orang yang berumur.

Video mengenai memancing dan bagaimana kami berjaya menangkap halibut seberat 195 kilogram!

Ikan Halibut. Gaya hidup dan habitat ikan Halibut

Halibut ikan laut yang berharga adalah mangsa yang diinginkan oleh banyak nelayan. Ikan-ikan ini tergolong dalam keluarga pemukul. Ikan ini juga berharga kerana komposisi kimianya.

Tidak sukar untuk meneka apa itu ikan halibut yang enak dan sihat. Dagingnya hampir tidak mengandung tulang, dan nilai fillet dikaitkan dengan pelbagai jenis vitamin, asid amino, unsur mikro dan makro dan kandungan asid lemak omega-3 yang tinggi.

Asid omega-3 dapat menormalkan metabolisme sepenuhnya dalam tubuh manusia. Asid amino yang terkandung dalam daging halibut melindungi terhadap perkembangan sel barah. Ikan ini tidak mengandungi karbohidrat.

Pengambilan hidangan dari ikan ini secara teratur memungkinkan anda mengekalkan penglihatan hingga usia tua, untuk menebus kekurangan vitamin D dan selenium. Ikan digoreng, salai dan masin. Dijual ada makanan dalam tin dalam minyak atau jusnya sendiri.

Ikan tidak kehilangan rasa dalam bentuk apa pun. Kaviar juga digunakan untuk makanan, ia asin dan digunakan sebagai penyebar untuk sandwic. Farmaseutikal menggunakan lemak hati sebagai sumber vitamin A. Halibut dikontraindikasikan untuk orang dengan hepatitis atau penyakit saluran gastrousus kerana kandungan lemaknya yang tinggi.

Ciri dan habitat

Ikan Halibut secara eksklusif laut. Ia lebih suka berada di kedalaman yang tinggi dengan kandungan garam yang tinggi, tetapi orang dewasa pada musim panas dalam cuaca hangat naik ke zon tengah.

Individu dari spesies ini terdapat di lautan Pasifik utara dan Atlantik. Sebilangan dari mereka lebih suka laut utara sebagai habitat wilayah: Beringovo, Barents, Okhotsk dan Jepun. Bahagian bawah, di mana halibuts menghabiskan waktunya, mesti bersih dan tidak berlumpur.

Secara lahiriah, sangat mudah untuk menentukan kepunyaan ikan ini kepada spesies halibut. Huraian ikan halibut memberikan idea yang jelas mengenai penampilannya. Ikan ini mempunyai bentuk yang tidak simetri dan rata, dan kedua matanya terletak di sebelah kanan..

Mulut membulat dan mempunyai luka yang mendalam di bawah mata kanan. Mulut mengandungi gigi yang kuat dan tajam. Warnanya boleh berkisar dari hijau muda hingga hitam. Selalunya, warna bergantung pada warna tanah habitat individu. Ikan mempunyai warna hanya dari belakang.

Juga di bahagian tengah belakang terdapat garis dengan selekoh tajam di dekat kepala. Perut berwarna putih atau sedikit kelabu. Sirip posterior berbentuk cekung bulat. Lebar seseorang adalah sepertiga panjang tubuhnya. Orang dewasa agak besar. Wakil laut biasanya tumbuh hingga satu meter dan beratnya tidak lebih dari 4 kilogram.

Halibut penyamaran

Penduduk lautan sering melebihi panjang meter, dan beratnya lebih daripada 100 kg. Terdapat kes dalam sejarah ketika individu dengan berat lebih dari 300 kilogram menjadi tangkapan. Terdapat 4 kumpulan perwakilan spesies ini:

  1. Halibut putih adalah wakil spesies terbesar. Mampu, dalam keadaan baik dan pemakanan yang baik, mencapai 5 meter dengan berat lebih dari 350 kg.
  2. Halibut bergigi anak panah - spesimen kecil tidak lebih berat daripada 3 kg dan panjang 70-75 sentimeter.
  3. Halibut hitam - halibut bersaiz sederhana, panjangnya lebih dari satu meter dan berat hingga 50 kg.
  4. Pemukul halibut adalah wakil terkecil, semuanya jarang mencapai satu kilogram dengan panjang badan 40-50 cm.

Foto ikan Halibut jelas menunjukkan ciri khasnya, bentuk tengkorak yang berubah.

Perwatakan dan gaya hidup

Halibut tinggal dan memburu di bahagian bawah. Jarang sekali mangsa dapat melepaskan diri dari ikan ini. Pada waktu rehat, ikan mungkin kelihatan perlahan dan kekok. Tetapi sebaik sahaja mangsa memasuki medan pandang pemangsa ini, jarak ke situ dapat diatasi dengan serta-merta.

Halibut di bahagian bawah takungan

Dalam tempoh tidak aktif, ikan terletak di dasar; ketika berenang, ia terbalik di sisinya. Warna salah satu sisi, yang mana bahagian depannya terletak, mempunyai warna yang kuat, yang dalam kegelapan memungkinkan individu yang mengintai bergabung dengan warna bahagian bawah dan, bersembunyi, menunggu makan tengah hari.

Walaupun terdapat persamaan spesies, beberapa perwakilan lebih suka gaya hidup yang tenang dan dengan tenang berbaring di bawah, menunggu mangsa, yang lain berenang di lajur air untuk mencari makanan dan memburu ikan cepat aktif.

Pemakanan

Semua spesies halibut pasti menjadi pemangsa. Gigi yang tajam memungkinkan untuk memburu ikan besar dengan kerangka yang kuat. Tetapi pilihan spesies berbeza:

  • spesies ikan yang lebih kecil (pollock, flounder, salmon, herring);
  • udang karang, ketam, kerang;
  • sotong, sotong;
  • plankton dan larva.

Makanan protein yang banyak menjadikan ikan ini produk makanan yang berharga untuk manusia. Bahagian utama perikanan adalah di Greenland, Iceland dan Norway. Rusia juga terlibat dalam menangkap ikan ini. Halibut ditangkap dengan alat longline dan pukat bawah. Jumlah ikan yang ditangkap diatur dengan ketat, ini disebabkan oleh penurunan populasi.

Dan beberapa spesies disenaraikan dalam Buku Merah dan tangkapannya dilarang. Bagi penduduk Rusia tengah, harga ikan halibut beku rata-rata 500 rubel sekilogram. Walaupun harganya tinggi, ikan halibut enak, dan yang paling penting adalah sihat. Oleh itu, anda harus memasukkannya ke dalam diet anda sekurang-kurangnya sekali-sekala..

Pembiakan dan jangka hayat

Untuk mencapai ukuran yang begitu besar, ikan mesti hidup selama lebih dari belasan tahun, menurut para saintis, usia individu dalam keadaan yang baik boleh menjadi 30-35 tahun. Dalam sumber abad yang lalu, terdapat sebutan mengenai individu berusia 50 tahun.

Tetapi kerana fakta bahawa ikan berharga untuk memancing, penangkapan ikan secara aktif telah mengurangkan ukuran populasi dan jangka hayat keluarga. Oleh kerana ikan lebih suka garis lintang utara sebagai habitat, dan suhu selesa yang biasa untuk keberadaannya adalah 3-8 ℃, pemijahan betina jatuh pada bulan-bulan musim sejuk.

Satu betina dapat melepaskan dari setengah juta hingga 4 juta telur, yang kebanyakannya mencapai tahap goreng dalam beberapa minggu. Angka seperti itu hanya menyebutkan mengenai kesuburan rekod wanita..

Lelaki dan wanita mencapai kematangan seksual pada usia yang berbeza, untuk lelaki adalah 8 tahun, untuk wanita 10-11. Untuk pemijahan, betina memilih lubang terpencil di bahagian bawah. Kaviar ikan halibut yang dilepaskan berada dalam keadaan tanpa berat di lajur air, dan bergerak di bawah pengaruh arus.

Larva menetas tenggelam ke bahagian bawah, di mana penampilan mereka berubah dan mereka berubah menjadi wakil keluarga mereka. Dalam tempoh ini, mata beralih ke satu sisi - ini adalah ciri utama ikan halibut.

Ikan pergi ke kedalaman yang besar setelah 4 tahun. Pada masa ini, berat dan panjang mereka telah meningkat dengan ketara. Ia dianggap berkembang pesat. Tumbuh hingga 20 cm pada tahun pertama kehidupan, menjelang akhir tahun kedua individu menggandakan berat dan tinggi badannya.

Ikan Halibut: penerangan, faedah dan kemungkinan bahaya pada tubuh

Antara jenis makanan laut yang terdapat di kedai-kedai, halibut, ikan laut pemangsa dari keluarga penipu, adalah permintaan khusus. Manfaat dan keburukan halibut adalah persoalan yang menarik bagi semua pencinta makanan laut dan perlu dipertimbangkan secara terperinci..

Penerangan

Ikan dijumpai terutamanya di perairan utara, yang ditangkap, termasuk di Laut Okhotsk, Barents dan Bering.

Ikan ini tidak mempunyai warna khas - ia boleh berwarna gelap, hingga hitam, atau zaitun ringan. Ngomong-ngomong, pelempar itu sendiri sangat mirip dengan halibut, dengan keluarga yang dimilikinya. Tetapi mudah membezakannya - mata halibut terletak di satu sisi kepala..

Ukuran individu bergantung pada spesies tertentu - misalnya, seekor ikan Atlantik yang besar dapat mencapai panjang hingga 5 m dan beratnya lebih dari 300 kg. Halibut hitam jauh lebih kecil - biasanya beratnya sekitar 40 kg, dan panjangnya hingga 1.2 m. Individu Asia dan Amerika boleh dianggap kecil - panjangnya hingga satu meter dan berat hingga 90 kg.

Cara memilih dan menyimpan halibut yang betul

Biasanya di kedai terdapat dua jenis ikan - beku atau segar. Semasa memilih, anda perlu dipandu oleh peraturan standard untuk menentukan kesegaran.

  • Ikan beku harus bebas dari ais di badan. Sekiranya ada, ini bermaksud bahawa ikan telah dicairkan dan dibekukan lagi sekurang-kurangnya sekali - ini memberi kesan buruk terhadap kualiti.
  • Sekiranya kita berbicara tentang halibut segar, matanya harus berkilau dan lembap, dan jika mereka mendung, ikan itu mulai merosot..
  • Badan ikan segar sentiasa elastik, jika anda menekannya dengan jari anda, penyok akan cepat diluruskan. Sekiranya badan lembut dan sisik ditutup dengan lapisan lendir, anda tidak boleh melakukan pembelian.
  • Halibut segar semestinya berbau seperti air laut. Bau amonia yang tidak menyenangkan menunjukkan bahawa ikan itu manja..

Simpan ikan di rumah hanya di dalam peti sejuk. Segar - disarankan untuk ditutup dengan ais hancur, tetapi walaupun itu boleh disimpan tidak lebih dari beberapa hari. Penting untuk meletakkan ikan beku di dalam peti sejuk sebelum ia mula mencair. Pada suhu kira-kira - 18 C ° produk disimpan sehingga 5 bulan.

Komposisi dan nilai pemakanan daging halibut

Ikan ini tidak terlalu tinggi kalori - 100 g dagingnya mengandungi 103-142 kalori. Bahagian utama komposisi ditempati oleh protein - 18.9 g, diikuti oleh lemak - 3 g, tidak ada karbohidrat.

Dagingnya sangat kaya dengan vitamin dan mineral. Ia mengandungi:

  • kalium, fosforus dan magnesium;
  • selenium;
  • kalsium, zat besi, asid folik;
  • vitamin B1, B2, B5, B6 dan B12;
  • vitamin A;
  • vitamin D;
  • vitamin E;
  • vitamin PP - atau asid nikotinik;
  • Asid lemak omega-3.

Khasiat halibut yang berguna

Makan halibut secara berkala membantu menjaga kesejahteraan dan melindungi daripada banyak penyakit. Pada dasarnya kurus, tetapi kaya dengan lemak omega-3 yang penting, daging menguatkan sistem ketahanan badan, jadi memakannya lebih kerap sangat berguna pada musim sejuk, ketika senang selesema..

Halibut sangat dihargai kerana:

  • mempercepat peredaran darah, menyumbang kepada fakta bahawa oksigen dan nutrien lebih cepat dibawa bersama dengan darah ke seluruh badan;
  • menguatkan dinding saluran darah, dan ini mengurangkan risiko pembekuan darah, serangan jantung dan strok;
  • memberi kekuatan pada sendi manusia.

Bahan bermanfaat yang terkandung di dalamnya menyumbang kepada penyingkiran toksin berbahaya, bahan karsinogenik dan bahkan logam berat dari badan.

Kita tidak boleh melupakan kandungan protein yang tinggi dalam komposisi. Bahan organik ini bertanggungjawab untuk tahap normal hemoglobin dalam darah, untuk pertumbuhan otot, untuk keseimbangan hormon, keupayaan tubuh untuk menyembuhkan sebarang kecederaan - dari luka hingga patah tulang - bergantung padanya. Pengambilan ikan ini dengan kerap dalam makanan memberi kesan yang baik terhadap kesihatan, penampilan, dan juga mood..

Kebaikan dan keburukan kaviar halibut

Bukan sahaja daging halibut adalah produk yang berharga, tetapi juga kaviarnya, yang dijual secara berasingan..

  • Ia mengandungi vitamin kumpulan B, vitamin D dan PP, ia mengandungi asid nikotinik dan askorbat, Omega-3.
  • Kaviar adalah sumber zat besi dan kalium yang sangat baik; ia mengandungi fosfor dan kalsium, serta selenium, yodium dan natrium.
  • Penggunaan kaviar mempunyai kesan positif pada fungsi jantung dan otak, melindungi terhadap aterosklerosis dan serangan jantung, dan meningkatkan kualitas darah. Ia juga berguna untuk imuniti..

Komposisi kaviar dalam banyak cara mirip dengan komposisi daging halibut - oleh itu, produk dapat bergantian satu sama lain, mewujudkan pelbagai.

Telur ikan rendah kalori - hanya 107 kalori setiap 100 g produk. Pada masa yang sama, bahagian utama sekali lagi adalah protein dan lemak - 20 g dan 3 g. Halibut roe cepat tepu, menaikkan hemoglobin dan mempunyai kesan yang baik terhadap pertumbuhan otot..

Kadang kaviar halibut boleh membahayakan.

  • Kontraindikasi nombor satu - alergi kaviar individu.
  • Lebih baik menolak penggunaan produk untuk wanita hamil. Kerana kemasinan yang tinggi, ia dapat mencegah pembuangan cairan dari tubuh, dan wanita yang berada di posisi sudah menderita edema. Di samping itu, terdapat risiko tinggi bahawa alergi individu akan berkembang pada bayi dalam kandungan..
  • Ini dikontraindikasikan dengan ketat bagi ibu yang menyusu untuk memakan kaviar halibut - sekurang-kurangnya dalam enam bulan pertama setelah melahirkan. Produk ini boleh menyebabkan reaksi alahan bukan sahaja pada ibu, tetapi juga pada bayi, yang jauh lebih berbahaya..
  • Lebih baik tidak menambahkan kaviar ke dalam diet untuk orang yang menderita penyakit buah pinggang. Sebabnya masih sama - produk masin mengekalkan cecair di dalam badan, memprovokasi edema dan sekali lagi membebani buah pinggang.

Halibut dalam bidang kosmetologi

Ikan laut Halibut digunakan bukan hanya dalam masakan, tetapi juga dalam bidang kosmetologi. Lemaknya jenuh dengan vitamin dan asid berguna, oleh itu, penyebutannya sering dijumpai ketika membaca komposisi krim, topeng kosmetik dan salap. Khususnya, halibut:

  • membantu menghilangkan jerawat, komedo, komedo;
  • melembapkan kulit dengan berkesan;
  • membantu dengan kerengsaan alahan.

Potensi bahaya kepada halibut dan kontraindikasi

Malah produk yang paling berguna mempunyai sifat berbahaya, dan halibut tidak terkecuali. Pertama sekali, ia boleh menyebabkan alahan biasa, tetapi ada risiko lain juga. Contohnya, lemak pada ikan ini boleh merosakkan tubuh dengan penyakit hati. Halibut adalah salah satu makanan yang menyebabkan pembengkakan, kadang-kadang menyumbang kepada pembentukan batu ginjal.

Produk ini benar-benar dikontraindikasikan dalam beberapa kes:

  • dengan hepatitis dan penyakit buah pinggang yang serius;
  • jika anda alah kepada makanan laut;
  • dengan intoleransi makanan terhadap jenis ikan ini;
  • ketika menyusu.

Juga tidak diingini memakan halibut semasa mengandung, kerana anak mungkin mengalami alergi ikan..

Cara memasak halibut

Kaedah pemprosesan ikan yang mana yang dipilih bergantung pada pilihan peribadi. Walaupun begitu, disarankan untuk menggunakan halibut rebus atau panggang, kerana dalam hal ini ia tetap konsisten lembut, rasa halus dan semua khasiatnya yang berguna..

Pakar pemakanan tidak mengesyorkan menggoreng ikan jenis ini, kerana kehilangan beberapa khasiatnya yang berharga. Selain itu, minyak digunakan semasa menggoreng, dan ini secara automatik meningkatkan kandungan lemak produk..

Tidak digalakkan memberi garam pada ikan - dalam bentuk ini berbahaya bagi ginjal, perut dan jantung. Halibut merokok dianggap oleh pakar pemakanan sebagai neutral - lebih baik tidak mencubanya untuk orang tua dan kanak-kanak, tetapi secara amnya selamat untuk kesihatan.

Kesimpulannya

Setelah memahami keistimewaan ikan, kita dapat mengatakan bahawa faedah dan bahaya halibut ditentukan secara individu. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, ia akan membantu menguatkan badan secara menyeluruh, dan sekiranya terdapat alahan dan penyakit tertentu, ia akan membahayakan. Untuk pertama kalinya, ikan harus dicuba dalam bahagian kecil, dan jika tidak ada akibat negatif, tambahkan makanan tersebut ke dalam makanan anda dari semasa ke semasa.

Halibut

Halibut adalah ikan laut ikan kembung di laut utara. Seperti pemukul, mereka adalah pemangsa bawah. Ikan ini sangat penting komersial, kerana dagingnya tepu dengan bahan berguna, terutama lemak..

Halibut tinggal di perairan sejuk di lautan Atlantik dan Pasifik, di laut Barents, Bering, Okhotsk dan Jepun. Ikan-ikan ini menghabiskan sebahagian besar masa mereka dengan mendalam. Mereka makan terutama krustasea, moluska, ikan kod, makarel, herring, pollock, dan gerbil. Halibuts hidup hingga 30 tahun, menghasilkan keturunan bermula pada 7-10 tahun.

Fakta menarik

Goreng halibut muncul sebagai ikan biasa. Dalam proses pertumbuhan dan perkembangan mereka, tubuh goreng diubah dengan cara yang istimewa: ikan "berbaring" di sebelah kiri, sementara mata dan mulutnya dialihkan ke kanan.

  • Fakta menarik
  • Maklumat am
  • Komposisi kimia
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Potensi bahaya
  • Penggunaan luaran
  • Cara memilih dan menyimpan
  • Bagaimana hendak masak
  • Pengeluaran

Halibut kadang-kadang secara keliru disebut bahasa maritim. Namun, sol, atau garam ikan, mempunyai perbezaan mendasar dari halibut, dan terletak pada kenyataan bahawa sol adalah saudara kanannya. Dengan kata mudah, satu-satunya "terletak" di sebelah kanan.

Kaviar halibut terdiri daripada telur kuning air kecil. Pengeluar yang tidak bertanggungjawab dapat mengecat semula kaviar ikan ini dan menjualnya dengan alasan kaviar ikan sturgeon.

Maklumat am

Halibut mempunyai badan rata dengan nisbah panjang hingga lebar 3: 1. Matanya diletakkan di sebelah kanan batang tubuhnya, dan bahagian kirinya adalah perutnya. Mulut ikan besar, terletak di bawah mata. Warna belakang berkisar dari zaitun hingga coklat gelap, perut berwarna perak.

Terdapat tiga genera halibut, yang merangkumi lima spesies ikan ini:

  1. Halibut (spesies Atlantik dan Pasifik).
  2. Halibut hitam (biru).
  3. Arrowtooth halibuts (spesies Asia dan Amerika).

Saiz dan berat ikan ini berbeza bergantung pada spesiesnya. Wakil kecil halibut, yang biasanya disajikan di kaunter ikan, panjangnya 30-50 cm dan berat hingga 3 kg.

Wakil terbesar ikan ini adalah halibut Atlantik, yang dapat mencapai panjang 4,5-5 m dan berat hingga 340 kg. Tetapi menangkapnya dilarang kerana dia tersenarai dalam Buku Merah Eropah..

Halibut hitam bersaiz sederhana: mencapai panjang 1-1.2 m dan berat 40-45 kg.

Ukuran halibut Arrowtooth lebih sederhana:

  • Asia - mencapai panjang 70 cm dan berat hingga 3 kg;
  • Amerika - mempunyai panjang 45-85 cm dan berat 2.5-3 kg.

Pemijahan ikan bergantung pada habitatnya dan biasanya berlaku pada musim sejuk atau musim bunga, ketika suhu air tidak melebihi + 10 ° C. Halibuts bertelur pada kedalaman kira-kira 1 km. Betina boleh bertelur hingga 3 juta telur. Goreng muncul dalam 14-17 hari pada suhu air tidak lebih tinggi daripada + 6 ° С.

Komposisi kimia

Halibut adalah ikan di perairan utara, sehingga dagingnya mengandung banyak lemak. Nilai pemakanan dagingnya bergantung pada habitatnya: semakin jauh ke utara ikan ini hidup, semakin banyak lemak yang dikandungnya.

Nilai pemakanan
NamaKandungan dalam 100 g ikan mentah, gram
Protein11.3-18.9
Lemak3.0-15.0
Karbohidrat0
Air72.0-80.0

Kandungan kalori halibut bergantung pada kandungan lemaknya dan berkisar antara 102 hingga 190 kkal per 100 g. Halibut kaviar terdiri daripada 75% protein dan 25% lemak. Kandungan kalori kaviar ialah 107 kcal per 100 g.

Sebilangan besar lemak adalah asid lemak omega-3 tak jenuh ganda. Asid lemak ini penting untuk manusia kerana tidak disintesis dalam badan. Perlu diingatkan bahawa dalam proses menuai dan memasak ikan ini, sebahagian lemak akan hilang. Contohnya, apabila halibut dibekukan, sehingga 50% lemak sihat hilang, dan apabila masin, hingga 30%.

Daging halibut mengandungi hampir semua vitamin dan zat seperti vitamin yang diperlukan untuk seseorang. Lemaknya mengandungi banyak vitamin larut lemak (A, D, E). Hati dan kaviar ikan utara ini sangat kaya dengan mereka..

Kandungan vitamin
NamaKandungan dalam 100 g ikan mentah, miligram
Vitamin A (retinol)0.1
Vitamin B1 (tiamin)0.05
Vitamin B2 (riboflavin)0.11
Vitamin B5 (asid pantotenik)0.34
Vitamin B6 (piridoksin)0.55
Vitamin B9 (asid folik)0.012
Vitamin PP (asid nikotinik)6.5
Vitamin C (asid askorbik)0.2
Vitamin D (kalsiferol)0.005
Vitamin E (tokoferol)0.61

Memandangkan bahawa keperluan harian untuk vitamin D pada orang dewasa adalah 5-10 mcg, untuk mendapatkan dos harian vitamin ini, anda hanya perlu makan 100 g halibut.

Habitat Halibut di perairan laut dan laut masin menentukan komposisi mineral dagingnya.

Mineral
NamaKandungan dalam 100 g ikan mentah, miligram
Potasium435.0
Fosforus236.0
Natrium68.0
Kalsium7.0
Magnesium23.0
Besi0.16
Tembaga0.023
Mangan0.011
Zink0.36
Selenium0.046
Iodin0.2

Kandungan protein, asid lemak omega-3, vitamin, unsur mikro dan makro yang tinggi dalam daging, hati dan kaviar halibut menjadikannya produk yang sangat berguna tetapi berlemak.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Halibut rendah tulang dan tinggi lemak. Ini menentukan rasa dagingnya yang tinggi. Komposisi kimia kaya ikan mempunyai kesan yang baik pada tubuh manusia:

  • meningkatkan keanjalan dinding vaskular;
  • mempunyai kesan anti-kolesterol;
  • mengurangkan tahap homosistein dalam darah - produk metabolisme protein yang mempunyai kesan merosakkan pada dinding saluran darah;
  • menurunkan tekanan darah;
  • mengurangkan kelikatan darah, yang menghalang pembentukan gumpalan darah patologi di saluran;
  • meningkatkan pengaliran impuls saraf;
  • meningkatkan peredaran mikro, termasuk di otak;
  • merangsang pemecahan lemak tepu ("berbahaya");
  • menekan pembebasan hormon tekanan;
  • meningkatkan sintesis serotonin - "hormon kegembiraan";
  • mempromosikan sintesis bahan anti-radang dalam tubuh manusia - prostaglandin;
  • menormalkan metabolisme lemak dalam badan;
  • meningkatkan pemendapan garam kalsium pada tulang dan enamel gigi;
  • mempunyai sifat antioksidan yang ketara;
  • mempunyai kesan antitumor;
  • meningkatkan pertahanan badan;
  • merangsang hematopoiesis;
  • meningkatkan penglihatan;
  • melambatkan perubahan distrofi pada mata;
  • membantu mengembalikan kitaran haid pada wanita;
  • meningkatkan ciri kualiti sperma pada lelaki;
  • mempunyai kesan hepatoprotektif;
  • mempromosikan detoksifikasi badan;
  • melambatkan proses penuaan;
  • menormalkan kelenjar tiroid.

Sebilangan besar kesan positif terhadap fungsi organ tubuh manusia membolehkan doktor mengesyorkan memasukkan hidangan dari ikan ini dalam makanan apabila:

  • aritmia;
  • aterosklerosis;
  • hipertensi arteri;
  • trombofilia (kecenderungan trombosis patologi);
  • urat varikos;
  • trombophlebitis;
  • anemia;
  • penyakit keradangan semasa ketinggian dan pemulihan;
  • Penyakit Alzheimer;
  • artritis reumatoid;
  • penyakit mata;
  • hipotiroidisme;
  • riket;
  • osteoporosis;
  • sirosis hati;
  • pelanggaran kitaran haid;
  • kemandulan lelaki;
  • patologi onkologi;
  • kemurungan;
  • tekanan yang kerap;
  • kekurangan vitamin dan mineral.

Semasa makan halibut, pastikan anda mempertimbangkan kaedah menyediakan hidangan daripadanya..

Banyak jenis rawatan kuliner, seperti merokok atau menggoreng, mengurangkan jumlah nutrien dalam ikan, sambil meningkatkan kandungan kalori. Dalam keadaan seperti itu, makna memasukkan hidangan halibut ke dalam menu untuk tujuan terapi hilang..

Potensi bahaya

Walaupun banyak khasiatnya yang berguna, halibut masih mempunyai beberapa kontraindikasi untuk penggunaannya dalam makanan:

  • kanak-kanak di bawah umur 7 tahun;
  • kehamilan;
  • penyusuan;
  • kegemukan;
  • reaksi alahan terhadap ikan laut atau makanan laut;
  • intoleransi individu;
  • peningkatan fungsi tiroid (yodium meningkatkan sintesis hormon tiroid);
  • calculi (batu) di saluran empedu dan / atau buah pinggang;
  • hiperkalsemia (peningkatan kadar kalsium darah).

Halibut adalah ikan yang dagingnya rata-rata mempunyai kandungan merkuri. Ini bermaksud bahawa pengambilan ikan ini harus dijaga dengan berhati-hati. Menurut cadangan Kementerian Kesihatan Kanada, halibut boleh dimakan tidak lebih dari 4 kali sebulan, sementara bahagiannya tidak boleh melebihi 170 g.

Penggunaan luaran

Minyak ikan ini pertama kali digunakan sebagai pelembut kulit luaran pada akhir 60-an abad yang lalu oleh ahli farmasi Ella Bashe. Dari lemak halibut putih wanita itu membuat salap untuk suaminya, yang bekerja di iklim utara yang keras. Hasil dari pengalaman itu sangat mengagumkan: setelah menggunakan salap, kulit menjadi lembut, anjal dan licin.

Selepas itu, khasiat halibut tidak disedari oleh syarikat kosmetik dan farmasi. Lemak ikan ini mula digunakan dalam komposisi banyak agen untuk pencegahan perubahan kulit yang berkaitan dengan usia dan rawatan pelbagai penyakit dermatologi..

Vitamin dan asid lemak omega-3 lemak halibut mempunyai banyak kesan yang baik pada kulit:

  • menggalakkan penyembuhan lecet, luka, luka bakar;
  • merangsang pengeluaran kolagen dan elastin pada kulit;
  • melembutkan kulit;
  • melegakan kerengsaan tempatan pada kulit;
  • mengurangkan keradangan.

Berdasarkan lemak ikan ini, krim dan salap telah dibuat, yang bertujuan untuk penggunaan luaran dengan:

  • terdedah kepada jerawat dan jerawat;
  • jerawat;
  • alahan kulit;
  • dermatitis kronik;
  • mikrotrauma dan luka bakar dangkal pada kulit;
  • kulit kering;
  • mengurangkan turgor kulit (keperitan);
  • kedutan.

Dengan penggunaan krim profilaksis berdasarkan lemak ikan utara ini, kulitnya tetap anjal dan licin untuk jangka masa yang lama, penuaannya ditangguhkan.

Cara memilih dan menyimpan

Lebih baik membeli halibut keseluruhan yang sejuk. Ini akan membolehkan pembeli menentukan jenis ikan dan kesegarannya. Memandangkan habitat ikan, sangat jarang membeli spesimen segar. Selalunya, ia menjangkau pengguna yang dibekukan. Penjual yang tidak bertanggungjawab sering kali cuba mengganti fillet halibut yang mahal dengan pangasius air tawar yang lebih murah, dagingnya kurang berharga dan bermanfaat. Oleh itu, apabila memilih fillet halibut beku berkualiti tinggi, seseorang harus lebih mengutamakan rangkaian runcit yang terkenal..

Untuk membeli produk yang sedap dan sihat, pembeli perlu dapat mengenalinya:

  1. Fillet Halibut mestilah berwarna putih. Warna ikan merah jambu menunjukkan penggantian.
  2. Ketebalan fillet tidak boleh lebih dari 1.5 cm, kerana ia adalah ikan kembung.
  3. Tidak boleh ada lapisan berlemak di sisi fillet. Lemak diagihkan secara merata ke atas isi ikan ini.
  4. Harga fillet halibut adalah 3-4 kali lebih tinggi daripada harga fillet pangasius. Oleh itu, sebelum membelinya, anda harus bertanya mengenai harga fillet pangasius..

Anda tidak perlu membeli fillet beku sekiranya ditutup dengan lapisan ais tebal:

  • di bawahnya mustahil untuk melihat warna fillet;
  • terdapat kebarangkalian tinggi bahawa ikan berulang kali dicairkan dan dibekukan;
  • setelah mencairkan ikan, berat badan akan turun.

Pastikan anda membaca label. Label pengeluar mesti diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia. Ia boleh berada di kotak bersama beku fillet. Penjual tidak berhak membuang label pengeluar asal, yang menyatakan:

  • nama produk sejuk beku;
  • peratusan kandungan glasir dalam produk (pembeli mesti membayar hanya berat ikan itu sendiri, bukan pulut);
  • pengeluar dan kenalannya;
  • pembekal dan kenalannya;
  • kaedah pembekuan;
  • masa pengeluaran dan keadaan penyimpanan;
  • maklumat pensijilan.

Jangka hayat fillet halibut beku adalah 8 bulan pada suhu -18 ° C.

Defrost (defrost) fillet beku perlahan. Ini paling baik dilakukan di dalam peti sejuk. Setelah pencairan, ikan tidak dapat disimpan, oleh itu perlu memasak hidangan daripadanya segera setelah pencairan. Pembekuan berulang tidak dibenarkan!

Bagaimana hendak masak

Halibut disediakan dalam pelbagai cara. Ia asin, salai, kalengan, dibakar, goreng, rebus, rebus, panggang. Kaviar halibut diasinkan dan digunakan sebagai makanan ringan yang berasingan.

Semasa menyediakan hidangan halibut, ingat bahawa ini adalah ikan berlemak. Daging ikan ini cenderung menyerap lemak di mana ia dimasak, sehingga kandungan kalori dapat meningkat dengan ketara ketika menggoreng.

Halibut mencukupi untuk dirinya sendiri, oleh itu ia tidak memerlukan rempah, perap dan sos khas. Ia berpasangan dengan:

  • ramuan pedas (rosemary, sage, thyme, basil);
  • lada putih atau merah jambu;
  • lemon atau wain putih;
  • sos soya;
  • buah pala;
  • capers;
  • herba (pasli, dill);
  • sayur-sayuran.

Fillet ikan ini boleh digunakan untuk menyediakan hidangan peringkat restoran yang lazat - halibut dalam wain putih. Untuk menyiapkannya, anda perlu mengambil: 0,5 kg fillet, 2 wortel kecil, 1 zucchini, kicap, 1/4 jus lemon, secangkir rosemary, pala, garam dan lada secukup rasa. Basuh fillet, keringkan, parut dengan campuran garam, lada dan pala tanah, letakkan di atas kerajang, letakkan tangkai rosemary di atas fillet dan bakar pada suhu 170 ° C selama setengah jam. Pada masa ini, potong sayur menjadi kepingan, tumis secara berasingan dalam minyak sayuran, masukkan ke dalam saringan, dan kemudian di atas tuala kertas untuk menghilangkan lemak berlebihan. Letakkan sayur di tepi pinggan, taburkan dengan campuran minyak zaitun aromatik dan kicap. Letakkan ikan bakar di tengah pinggan. Sekiranya ikan sangat berlemak, anda boleh menyajikan bancuhan lemon bersama hidangan.

Pengeluaran

Halibut adalah ikan komersial yang berguna. Komposisi daging membolehkan anda memasukkan ikan ini dalam makanan untuk banyak penyakit. Asid lemak omega-3 yang terkandung dalam halibut mempunyai kesan yang baik terhadap sistem kardiovaskular, metabolisme, dan sistem pembiakan wanita dan lelaki. Kandungan yodium tinggi sangat diperlukan sekiranya fungsi tiroid tidak mencukupi.

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Lemak Halibut telah menemukan penggunaannya dalam komposisi produk kosmetik dan dermatologi untuk perubahan kulit yang berkaitan dengan usia, alergi, keradangan, luka dan luka bakar pada kulit.

Namun, untuk semua kegunaannya, ikan ini harus dimakan secara sederhana, kerana ikan ini tergolong dalam ikan dengan kandungan merkuri rata-rata. Atas sebab yang sama, kanak-kanak di bawah umur 7 tahun, wanita hamil dan ibu yang menyusui harus menolak untuk menggunakannya..

Semasa menyediakan hidangan dari penduduk laut utara ini, anda perlu ingat bahawa beberapa kaedah memproses ikan membawa kepada pemusnahan nutrien yang ketara di dalamnya..

Makanan mesti sedap, tetapi juga sihat. Berkenaan dengan halibut, ungkapan itu sangat tepat: "Semuanya baik jika berada dalam kesederhanaan!"

Halibut: jenis ikan, perbezaan dan ciri gaya hidup

Dalam keluarga flounder (lat.Pleuronectidae) terdapat puluhan genera dan ratusan spesies yang menjalani gaya hidup pemangsa dan, dengan pengecualian yang jarang berlaku, membelanjakannya dalam air masin. Yang mementingkan memancing adalah ikan halibut, yang tumbuh menjadi besar dan mempunyai daging yang enak dan sihat yang melindungi tubuh manusia dari penyakit sistem saraf pusat dan gangguan kardiovaskular. Wakil penyebar ini juga disebut "lidah laut", walaupun istilah ini lebih merujuk kepada garam Eropah dan ikan keli pangasian air tawar (pangasius). Memancing halibut yang berjaya memerlukan kemampuan untuk membezakan antara anggotanya, tabiat dan habitatnya. Penting untuk mengambil kira pilihan gastronomi ikan dan gaya makannya untuk memilih umpan dan mengatasi yang tepat.

Penerangan mengenai halibut

Keluarga ini merangkumi 5 spesies serupa, masing-masing mempunyai kepentingan komersial dan dianggap sebagai piala yang diidamkan. Dalam jangka hayatnya yang panjang (30-50 tahun), ikan dapat tumbuh dengan saiz dan jisim yang mengagumkan.

Halibut terbesar di dunia ditangkap berhampiran pantai Laut Norwegia, beratnya 241 kg dan mencapai panjang 2.5 m. Ahli mitologi mengatakan bahawa ini bukan had dan di alamnya ada individu tinggi lebih dari 4,7 m dan berat lebih dari 360 kg.

Tidak kira saiz dan usia, semua wakil halibut dicirikan oleh ciri luaran dan fisiologi yang sama:

  • kepala tidak simetri;
  • badan rata dalam bentuk bujur atau rombus memanjang;
  • bahagian atas, di mana kedua mata dan sayatan mulut terletak dengan pergeseran ke kanan;
  • sebelah buta ringan dan kasar (buta);
  • ruang interorbital sempit,
  • duri di dubur;
  • sirip ekor kecil dengan takik;
  • lebar badan rata-rata sama dengan 1/3 panjangnya.

Bahagian okular (penglihatan) ditutup dengan skala kecil dengan lekatan yang tinggi. Ukuran akhir, berat dan warna utama ikan bergantung pada ciri taksonomi, warna bawah dan keadaan hidup tertentu.

Habitat dan spesies halibut

Wakil keluarga penipu ini tinggal secara eksklusif di perairan Atlantik, Pasifik Utara, dan laut yang bersih dan sejuk di Lautan Artik. Di Rusia, ikan halibut diwakili oleh kelima-lima spesies yang ada di alam semula jadi. Ini menjadi mungkin kerana perairan wilayah yang panjang sepanjang sempadan utara dan timur negara ini. Selain itu, pemukul halibut (bergigi sempit, utara) berenang dekat pantai Kamchatka, yang serupa dengan yang asli dari segi penampilan dan gaya hidup, tetapi ukurannya jauh lebih rendah: mereka bertambah menjadi 1.2-1.8 kg dengan kenaikan 52-58 cm.

Halibut putih

Genus terdiri daripada dua spesies yang menentukan ukuran maksimum seisi keluarga dan sangat berharga untuk memancing. 100 g daging mengandungi hingga 1 g asid lemak tak jenuh ganda omega-3, glutamat, asid aspartik dan bahan lain yang berguna untuk tubuh:

  • kalium (528 mg), fosfor (287 mg), selenium (55.4 μg);
  • vitamin D (231 μg), A (24 μg), B9 (14 μg) dan PP (12.6 mg);
  • abu (1.6 g), protein (18.6 g), kolesterol baik (60 mg).

Kandungan kalori hanya 103-142 kkal, yang, digabungkan dengan kandungan lemak rendah (hingga 4.8%), menjadikan produk ini makanan dan mudah dicerna.

Spesies terbesar adalah halibut putih Pasifik (Latin Hippoglossus stenolepis), yang boleh tumbuh lebih dari 4.5 m panjangnya dan menambah berat badan lebih dari 3.5 sen. Ia tinggal di kedalaman hingga 1.2 km, lebih suka air dengan suhu + 3-8 C. Badan rata mempunyai bentuk berlian dan dicat dengan warna coklat atau kelabu kehijauan dengan bintik-bintik kusam atau kontras yang tersebar secara rawak. Mulut yang lebar mempunyai banyak gigi tajam yang besar dan tidak rata di antara rahang bawah (1 baris) dan atas (2 baris). Di Rusia, ia tinggal di perairan Laut Okhotsk dan Bering. Hasil tangkapan biasanya dilambangkan oleh haiwan muda dengan berat 3-6 kg.

Halibut Atlantik (Latin Hippoglossus stenolepis) lebih memilih kedalaman yang lebih besar hingga 2 km dan juga dapat mencapai panjang 4 meter atau lebih. Bahagian mata coklat gelap atau kelabu ditutupi dengan sisik bulat besar (sikloid), yang masing-masing dikelilingi oleh plat yang lebih kecil di sepanjang perimeter. Di kawasan sirip dada, garis lateral membentuk lengkungan kuat. Di Rusia, ia terdapat di Laut Putih dan Barent dan di perairan Lautan Artik berhampiran Novaya Zemlya.

Halibut Arrowtooth

Genus ini juga terdiri daripada dua spesies, yang dicirikan oleh skala yang berbeza. Plat ctenoid di sebelah mata mempunyai margin posterior dengan duri berduri, yang secara signifikan meningkatkan tahap perlindungan dari pemangsa (pollock, pollock, seal). Bahagian buta dilengkapi dengan timbangan sikloidal biasa dengan tepi bulat (75-110 berturut-turut). Rahang atas dan bawah mempunyai dua baris gigi runcing.

Halibut anak panah Asia (lat. Atheresthes evermanni) adalah ikan sekolah, hidup 30-35 tahun dan tumbuh hingga satu meter dengan berat hingga 9 kg. Tetapi individu dengan berat 1.5-3.0 kg dan panjang 40-70 cm dianggap standard.Warna utamanya adalah coklat kelabu, yang jauh lebih ringan pada bahagian buta. Sirip punggung besar memanjang dari kepala ke ekor. Di Rusia, ia tinggal di Laut Jepang, Laut Okhotsk dan Bering pada kedalaman 25 hingga 2000 meter dan menjalani gaya hidup yang tidak menetap. Pada musim panas ia menuju ke air cetek, pada musim sejuk ia bergerak ke lapisan dalam.

Halibut anak panah Amerika (Latin Atheresthes stomias) hidup tidak lebih dari 25 tahun dan ukurannya tidak kalah dengan saudara Asia. Berat maksimum dicatat pada 8,6 kg dengan tinggi 84 cm. Tetapi dalam tangkapan biasa, panjang badan adalah 40-60 cm dan beratnya 1,5-2,5 kg. Ia mempunyai garis lateral lurus yang padat dan lapisan bersisik gabungan: sisi penglihatannya adalah ctenoid, sisi bawahnya adalah sikloid. Terdapat 95 hingga 105 skala berturut-turut.

Ciri khas halibut jenis ini adalah dua lubang hidung dengan injap di setiap sisi, mata atas menghadap ke tepi kepala dan warna coklat gelap. Bahagian buta lebih ringan, dengan warna ungu. Di Rusia, ia tinggal di laut Bering, Chukchi dan Okhotsk.

Halibut hitam

Hanya ada satu wakil dalam genus (lat.Reinhardtius hippoglossoides), yang dicirikan oleh ukuran yang agak besar (hingga 130 cm) dan berat (lebih dari 40 kg). Hasil tangkapan dikuasai oleh individu yang panjangnya 55-65 cm dan berat 3-4 kg. Ia mempunyai had ketahanan yang tinggi terhadap turun naik suhu di persekitaran luaran dan terasa hebat di air sejuk hingga –1,5 C, yang memungkinkannya hidup pada kedalaman lebih dari 2000 m. Spesies ini sering disebut "halibut biru-hijau" kerana warna sisi buta berwarna hitam dan biru dengan kilauan keperakan. Bahagian mata mempunyai nada kelabu gelap. Di Rusia, ia tinggal di lepas pantai Kamchatka, Sakhalin, orang Kuril di laut Bering dan Okhotsk.

Keistimewaan pemakanan dan tabiat halibut

Tanpa terkecuali, semua spesies adalah pemangsa berbahaya dengan gigi tajam dan mulut yang kuat. Mereka cukup ceroboh dan aktif mencari mangsa, tetapi lebih kerap mereka memburu penyergapan, dengan mahir menyamar dalam lipatan lega dan sedimen bawah.

Asas pemakanan halibut merangkumi:

  • gastropod dan cephalopod - sotong, sotong, littorina, sotong;
  • krustasea - udang, ketam, ketam pertapa, eufazid dan krustasea lain;
  • ikan - pollock, herring, cod, gobies, capelin, haddock, slingshot, dll..

Diet boleh berbeza-beza bergantung pada musim dan ukuran individu. Halibut besar makan kebanyakannya ikan.

Sepanjang hidup mereka, perwakilan keluarga penipu menghabiskan di dasar lembut (kelodak, pasir, kerikil), memilih kedalaman yang besar ini dari 25 hingga 2000 meter. Pada musim panas, mereka bergerak lebih dekat ke pantai dan di dangkal untuk mencari remaja muda dari spesies lain.

Pada pandangan pertama, kelambatan dan kelewatan tertentu dapat dilihat dalam kebiasaan halibut. Ikan perlahan-lahan merangkak di sepanjang dasar dan boleh berbaring tanpa bergerak selama berjam-jam, berehat atau mencari mangsa yang sesuai.

Ini adalah serangan pantas yang menunjukkan kelincahan ikan, sementara ia dapat berenang rata atau di sisinya, membuat belokan tajam dan menyelam dengan cepat.

Pemijahan Halibut

Waktu pemijahan ikan kembung ditentukan oleh perbezaan spesies tertentu, keadaan takungan dan pemanasan air hingga suhu + 2-7 C. Di perairan wilayah Rusia, tempoh ini adalah dari Oktober hingga Mei. Tidak kira di mana halibut tinggal, ia akan bertelur di perairan dangkal relatif dengan kedalaman 50-100 meter. Dalam proses membuang telur, individu matang seksual dari 7-8 tahun, yang dibezakan oleh kesuburan yang tinggi, turut serta. Satu klac boleh mengandungi beberapa juta telur dengan diameter 3-4 mm. Setelah bertelur, halibut segera beralih ke pemakanan yang dipertingkatkan, secara beransur-ansur berpindah ke kedalaman yang besar.

Tempoh inkubasi untuk pengembangan larva boleh berlangsung dari 2 hingga 6 minggu. Pertama, mereka berada di lajur air, kemudian naik lebih dekat ke permukaan, di mana mereka diambil oleh arus dan dibawa ke perairan cetek pesisir. Di sinilah, setelah tenggelam ke dasar, mereka mulai aktif memakan benthos dan hidupan laut terkecil.

Perkara yang paling menarik adalah bahawa goreng mempunyai bentuk simetri klasik untuk ikan, tetapi tidak lama kemudian satu sisi mula tumbuh dengan cepat, yang membawa kepada ratakan badan dan pergeseran mata dan mulut ke sisi kanan..

Bagaimana dan di mana untuk menangkap halibut

Hasil tangkapan ikan flounder secara komersil dilakukan dengan jaring insang, pukat pukat, longline bawah laut dan pukat. Agar tidak membahayakan penduduk, tempoh tidak bertelur dipilih dari bulan Jun hingga Oktober. Dalam jangka masa yang sama, anda dapat menangkap halibut secara individu di Laut Barents dan perairan marjinal lain di Laut Artik. Untuk memancing, lebih baik menggunakan perahu yang dilengkapi khas, yang akan memberikan keadaan optimum untuk pencarian aktif untuk ikan dasar.

Ikan Halibut: ciri umum

Di antara semua ikan komersil, yang paling menarik dan tidak biasa adalah pemukul dan kerabatnya, halibut. Ia adalah penghuni laut utara dengan penampilan khas dan daging berkhasiat yang enak..

Putih, panah dan halibut hitam

Berambut putih Atlantik, berambut putih Pasifik, gigi panah Asia, gigi panah Amerika, halibut biru-coklat

Berambut putih Atlantik disenaraikan dalam Buku Merah

Mencapai ukuran hingga 1.5 meter, berat hingga 45 kg

Ikan, moluska, krustasea

Waktu makan yang optimum

Anda boleh memancing dari bulan Jun hingga Oktober pada bila-bila masa

Pemangsa laut yang besar

Untuk umpan hidup, ikan silikon, kepingan fillet

Penampilan

Malah penggemar ikan tidak selalu tahu rupa ikan halibut. Bagaimanapun, ia paling kerap dijual dalam bentuk potongan, kerana besar. Ini adalah wakil terbesar pengepung. Ia kadang-kadang dipanggil pelempar gergasi. Dan di Sakhalin - babi laut.

Seperti semua anggota keluarga penipu, mereka mempunyai badan yang rata dan besar. Keanehannya adalah bahawa badan dipindahkan ke kanan, dan di sebelah kiri ia terletak di bahagian bawah. Ini adalah perutnya, berwarna perak terang. Bahagian kanan atau belakang boleh berwarna zaitun hingga coklat gelap. Warnanya bergantung pada habitat dan warna bahagian bawahnya.

Ukuran dan berat halibut bergantung pada ragamnya. Individu hingga 3 kg biasanya didapati dijual, tetapi secara semula jadi mereka boleh mencapai ukuran yang sangat besar. Semua spesies mempunyai ciri khas. Apa rupa ikan ini:

  • badan rata rhomboid, lebarnya 1/3 dari panjang;
  • tengkorak tidak simetri, dialihkan ke sebelah kanan;
  • bahagian atas ditutup dengan sisik yang padat dan sangat kecil;
  • mata tertutup rapat satu di atas yang lain, menonjol, dapat bergerak ke arah yang berbeza;
  • mulut besar, dialihkan ke satu sisi;
  • bahagian bawah, yang berfungsi sebagai perut, ringan, kasar apabila disentuh;
  • sirip punggung pendek, terletak di sepanjang punggung;
  • terdapat tulang belakang di sirip berhampiran dubur;
  • badan di bahagian ekornya kuat meruncing.

Dari foto halibut, anda dapat melihat bagaimana ia berbeza dengan pelempar. Dia mempunyai badan yang lebih memanjang dan ekornya lebih pendek. Kepala tidak begitu tidak simetri, sebelah mata terletak di tulang rusuk. Di samping itu, pemukul lebih kecil, jarang tumbuh lebih dari 50 cm.

Varieti

Hanya 3 genera halibut yang tergolong dalam keluarga penipu. Pencari halibut juga serupa dengan mereka, tetapi ia dibezakan sebagai genus yang terpisah dan tidak dikelaskan sebagai halibut. Setiap genera ini mempunyai beberapa spesies.

Terdapat 5 jenis halibut secara keseluruhan..

  • Berambut putih Atlantik tinggal di Laut Barents dan Putih. Pelbagai ini disenaraikan dalam Buku Merah antarabangsa. Ia memilih untuk tinggal pada kedalaman sekurang-kurangnya 2 km. Bahagian belakang dicat kelabu gelap atau coklat. Ia mendapat nama untuk perutnya yang putih cerah dan bintik-bintik cahaya di seluruh badan. Spesies ini ditanam di Scotland dan Norway.
  • Lubang putih Pasifik - wakil halibut terbesar, boleh tumbuh hingga 4.5 m. Bahagian belakangnya berwarna coklat kehijauan. Ia berada pada kedalaman lebih dari satu kilometer. Tinggal di pesisir Kamchatka, Sakhalin, Jepun, Amerika Utara.
  • Halibut anak panah Asia hanya tinggal di utara pantai Pasifik Asia. Mengetuai gaya hidup yang tidak menetap, tetapi sering naik di air cetek. Ia tidak terlalu besar, mempunyai warna kelabu-coklat. Foto menunjukkan ciri-cirinya: dua baris gigi tajam dan sisik berduri yang melindunginya dari pemangsa. Terdapat dua lubang hidung di setiap sisi, salah satunya di bawah mempunyai injap panjang.
  • Gigi panah Amerika adalah wakil halibut terkecil, jarang melebihi 50 cm. Ia tinggal di luar pantai Amerika Utara. Dia mempunyai punggung coklat gelap dan perutnya yang ungu.
  • Halibut berwarna biru tinggal di laut Okhotsk dan Bering. Sesuai dengan keadaan yang tidak menguntungkan dan perubahan suhu, ia dapat hidup di dalam air yang sangat sejuk di bawah 00. Foto halibut berambut biru menunjukkan bagaimana ia berbeza dari yang lain. Badannya tidak hanya berwarna kelabu gelap di satu sisi. Perut juga berwarna hitam, berwarna biru.

Ciri-ciri tingkah laku dan pemakanan

Semua laut di mana ikan halibut dijumpai berada di utara di perairan Artik, Pasifik, lautan Atlantik. Selalunya dijumpai di laut Bering, Okhotsk, Jepun dan Barents. Lebih suka air bersih dan sejuk dari 1.5 hingga 4.50.

Halibut hanya terdapat di dalam air masin. Selalunya tinggal di kedalaman, menjalani gaya hidup hampir-bawah. Pada musim panas, ia dapat naik ke perairan dangkal, tetapi tetap berada di dasar, lebih suka berpasir atau kerikil yang bersih.

Halibut adalah ikan pemangsa dan sangat licik. Ia adalah pemangsa yang berbahaya, ia mempunyai dua baris gigi yang tajam, mulut yang besar dan kuat. Boleh memburu air, tetapi lebih suka menyerang. Ia terkubur di lumpur atau pasir dan boleh berbaring di sana selama berjam-jam, memerhatikan mangsa.

Kadang-kadang perlahan-lahan merangkak ke tempat lain. Tetapi dia bergerak dengan sangat cepat, hampir dengan pantas, mampu membuat putaran tajam. Biasanya berenang dalam kedudukan mendatar, tetapi jika perlu, ia boleh berdiri di tepi.

Individu besar memakan ikan. Ini boleh menjadi herring, cod, haddock, capelin, gobies - sesiapa sahaja yang boleh ditangkap. Individu yang lebih kecil memakan udang, ketam, krustasea, sotong, sotong dan haiwan laut bentik lain.

Pemijahan

Halibuts bertelur dari Oktober hingga Mei. Mereka naik ke kedalaman dangkal 50 m, di mana suhu air tidak turun di bawah 20. Ikan membiak dari 7-8 tahun, betina mencapai kematangan seksual kemudian, dengan 10 tahun. Setelah bertelur, mereka segera tenggelam ke bawah dan mulai memberi makan dengan banyak.

Betina bertelur lebih dari satu juta telur. Foto telur halibut menunjukkan bahawa telurnya agak besar, berdiameter 3-4 mm, dan berwarna kuning muda. Mereka ringan, oleh itu mereka secara beransur-ansur naik dan dibawa ke perairan cetek. Goreng muncul dalam keadaan baik dalam 2-6 minggu. Mereka tinggal di lajur air hingga mencapai ukuran 4 cm, kemudian tenggelam ke dasar. Pertama, mereka memakan bentos, ketika mereka tumbuh, mereka beralih ke krustasea dan moluska.

Cara menangkap

Perikanan ini hanya dikembangkan di luar pantai Norway. Di tempat lain, memancing sukan rekreasi adalah perkara biasa. Yang terbaik adalah memancing dari kapal dengan menggunakan peralatan khas. Biasanya ia adalah batang berputar yang kuat dengan kekili baitcasting. Umpan mesti bergerak. Oleh itu, pemintal digunakan. Tetapi umpan yang boleh dimakan diletakkan di cangkuk, yang paling sering umpan hidup.

Terdapat peraturan tertentu untuk memancing. Lagipun, halibut adalah pemangsa yang berhati-hati dan licik. Oleh itu, umpan diturunkan ke bawah, dan kemudian sedikit diangkat dan perlahan-lahan memimpin di sepanjangnya. Elakkan pergerakan secara tiba-tiba yang boleh menakutkan ikan. Halibut menggigit dengan tajam, menarik dengan kuat. Oleh itu, bukannya tali pancing, tali yang kuat dengan diameter 1 mm atau lebih digunakan. Lebih baik anda mengambil ganti, kerana tebing tidak biasa. Sukar untuk mengeluarkan ikan yang ditangkap, ia memerlukan masa yang lama untuk bermain.

Anda juga boleh memancing ikan dengan menggunakan umpan hidup atau sepotong ikan. Donka diletakkan di tempat dengan arus sederhana hingga kedalaman 30-50 m. Memancing halibut mungkin kelihatan membosankan bagi seseorang, kerana memerlukan banyak kesabaran dan ketabahan.

Dari bulan November hingga Mei selama masa pemijahan ada batasan ukuran dan kuantiti ikan yang ditangkap.

Fakta menarik

Ikan Halibut sangat tidak biasa bukan hanya untuk penampilan dan kelakuannya. Selama bertahun-tahun memerhatikannya, banyak fakta menarik telah muncul:

  • goreng tidak berbeza dengan ikan biasa, tetapi dalam proses pertumbuhan, mata dan mulut dialihkan ke separuh kanan kepala;
  • ada yang percaya bahawa halibut dan sol adalah satu dan sama, tetapi mereka adalah ikan yang berbeza, bahkan penampilannya berbeza;
  • pada penampilannya, kaviar halibut menyerupai kaviar sturgeon, tetapi berwarna krem ​​muda, sehingga kadang-kadang dicelup sehingga berwarna hitam;
  • spesies berkulit putih Atlantik boleh mencapai panjang lebih dari 4 m dan berat 350 kg;
  • ia adalah salah satu ikan yang paling produktif;
  • hampir tidak ada tulang dalam daging halibut.

Nilai pemakanan

Daging ikan ini bernilai komersial. Tetapi pada skala perindustrian, ia hanya ditangkap di pesisir Norway. Ciri-ciri pemakanan yang berharga, rasa lembut yang menyenangkan dan ketiadaan tulang yang hampir sempurna menjadikannya makanan istimewa.

Halibut adalah ikan yang berkalori tinggi - 196 kcal. Ia mengandungi banyak protein dan asid lemak tak jenuh yang mudah dicerna. Keistimewaan daging adalah bahawa ia mengandungi hingga 70% air.

Tetapi mengandungi hampir semua vitamin dan mineral yang diperlukan untuk kesihatan. Hanya 200-300 g daging yang akan memberi tubuh keperluan harian unsur mikro berguna. Ia mengandungi banyak kalium, vitamin D, A.

Manfaat halibut disebabkan oleh fakta bahawa ia mengandungi banyak asid lemak Omega 3, yang menurunkan kolesterol dan penting untuk fungsi normal otak dan saluran darah. Penggunaan dagingnya disyorkan untuk kanak-kanak dan orang tua. Ia berguna untuk penyakit Alzheimer, darah tinggi, angina pectoris, gangguan ingatan, osteoporosis. Tetapi kerana kandungan lemaknya yang tinggi, tidak digalakkan makan halibut untuk orang yang mempunyai penyakit hati dan memburukkan lagi penyakit gastrousus..

Makan

Sebaiknya beli bangkai halibut utuh atau potong, tetapi bukan fillet. Banyak kualiti pemakanan yang berharga hilang semasa pemprosesan. Harganya biasanya sekitar 500 rubel per kg. Semasa membeli ikan segar, anda perlu memperhatikan ketiadaan lendir, ketumpatan daging, kebersihan insang dan ketiadaan bau yang tidak menyenangkan. Sekiranya ikan dibekukan, ia tidak boleh mempunyai banyak ais, ini menunjukkan pembekuan berulang..

Daging halibut sangat lembut dan mengandungi banyak air. Semasa menggoreng, ia sering hancur, jadi lebih baik rebus atau bakar. Tidak digoreng juga menggorengnya kerana menyerap banyak minyak. Sebaiknya masak ikan ini di dalam oven yang dibalut dengan kerajang. Ikan bakar dalam perap juga sedap. Ia dibuat dengan jus lemon, minyak zaitun, bawang putih, lada, garam dan thyme. Anda boleh merebus fillet dengan lada belanda, tomato dan herba.

Sup ikan Halibut juga sangat sedap. Membuat pai ikan sukar kerana jumlah cecair. Perlu dibungkus dengan baik dalam doh. Anda juga boleh menjumpai halibut masin atau salai dan kaviarnya yang dijual. Ia dianggap sebagai makanan istimewa, dan bahkan melebihi khasiat hitam. Mereka digunakan untuk salad dan sandwic..

Halibut adalah ikan yang luar biasa, luar biasa dan lazat. Varieti yang berbeza mungkin sedikit berbeza antara satu sama lain. Semua 5 spesies terdapat di Rusia, dan kerana penangkapan ikan secara komersial tidak biasa, ikan ini cukup mahal. Walaupun begitu, disarankan untuk memakan halibut sekurang-kurangnya kadang-kadang, kerana khasiatnya yang berharga dan komposisi yang kaya akan membantu mengelakkan banyak penyakit..

Dahulu anda mempunyai CAP BESAR?

Bilakah kali terakhir anda menangkap puluhan pikes / karp / bream yang SIHAT?

Kami selalu ingin mendapatkan hasil dari memancing - untuk menangkap bukan tiga perches, tetapi belasan kilogram pikes - ini akan menjadi tangkapan! Kita masing-masing mengimpikan ini, tetapi tidak semua orang tahu caranya.

Hasil tangkapan yang baik dapat dicapai (dan kami berdua tahu ini) berkat umpan yang baik.

Ia boleh dibuat di rumah atau dibeli di kedai nelayan. Tetapi harganya mahal di kedai, dan untuk menyiapkan umpan tanah di rumah, anda perlu menghabiskan banyak masa, dan, secara adil, umpan buatan sendiri tidak selalu berfungsi dengan baik..

Anda tahu kekecewaan ketika anda membeli umpan tanah atau memasaknya di rumah, dan menangkap tiga atau empat tempat tidur?

Jadi mungkin sudah tiba masanya untuk menggunakan produk yang sangat berkesan, keberkesanannya telah terbukti baik secara ilmiah dan praktik di sungai dan kolam di Rusia?

Sudah tentu, lebih baik mencuba sekali daripada mendengar seribu kali. Lebih-lebih lagi, sekarang adalah musim! Potongan harga 50% semasa membuat pesanan adalah bonus hebat!