Prostipoma

6 minit Pengarang: Dmitry Tishchenko 0

  • Latar belakang
  • Penerangan
  • Di mana dijumpai
  • Nilai komersial
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Resepi
  • Video-video yang berkaitan

Prostipoma adalah nama ikan yang mengatakan sedikit kepada pemancing moden. Walaupun generasi yang lebih tua ingat dengan baik bagaimana rak-rak kedai itu dipenuhi dengannya pada tahun 60-70-an abad yang lalu semasa era Soviet. Sekarang anda hampir tidak pernah bertemu dengannya, kerana ramai yang tidak tahu bagaimana penampilannya.

Latar belakang

Sebelumnya di Kesatuan Soviet ada armada ekspedisi yang kuat, yang terlibat dalam penangkapan ikan komersial di semua pelosok planet kita. Kapal dan kapal pukat domestik bekerja di laut, pangkalan tentera laut terapung diciptakan, mampu menangani tangkapan, menyimpannya segar, beku, kalengan dan lain-lain.

Hari ini, dengan mengambil kira realiti moden, nelayan kita lebih suka berburu berhampiran pantai, kerana lebih senang dari segi logistik dan dari sudut ekonomi. Oleh itu, banyak jenis ikan, yang sebelum ini banyak terdapat, menjadi lazat dan jarang dijumpai di kedai kami..

Penerangan

Ikan prostipoma adalah ikan meja kecil yang tergolong dalam kedudukan bertengger. Ia mempunyai badan rata yang memanjang. Kepalanya bersaiz sederhana, dengan mulut kecil yang berisi gigi berbaris kecil. Mata besar. Sirip punggungnya panjang, bahagian anteriornya terdiri dari sinar tajam seperti jarum.

Prostypoma ditutup dengan skala kecil yang padat walaupun pada operculum, yang khas untuk semua percid. Mempunyai warna terang. Dorsum lebih gelap; individu dengan bahagian atas hampir hitam dijumpai. Perut berwarna putih. Sirip dada dan pelvis emas.

Prostypoma adalah wakil bertengger kecil. Purata ukuran individu yang terdapat dalam hasil tangkapan adalah sekitar 15-17 cm. Spesimen besar dari 27 hingga 35 cm jarang dijumpai. Jangka hayat ikan adalah sekitar 15 tahun.

Nama sebenarnya pelacur adalah Pomadasys incisus, tetapi ia tidak berakar di pasaran Soviet. Varian pesanan Perciformes dan keluarga Haemulidae juga tidak berakar di negara kita. Orang Inggeris memanggil ikan ini Bastard Grunt, yang secara harfiah diterjemahkan sebagai "bastard grunt".

Hasilnya, ikan itu diberi nama Prostipoma, yang diterjemahkan dari bahasa Yunani sebagai "cengkerang dengan gergaji." Kami mempunyai perkataan ini ditransliterasi dan cepat berakar di kalangan penduduk. Sebagai contoh, di Odessa ada pepatah: "Pelyad, eelpout, diampuni akan mencerahkan meja rumah apa pun".

Di mana dijumpai

Prostipoma dijumpai di lintang tropika dan subtropika. Ia ditangkap di perairan Pasifik dan Lautan Atlantik. Penduduknya cukup banyak di luar pesisir Afrika Barat, dari Angola hingga khatulistiwa. Sebilangan besarnya dilombong oleh nelayan Jepun. Di Tanah Matahari Terbit, ikan ini sangat terkenal sehingga sebagian besar hasil tangkapan segera dikirim ke restoran terkemuka, dan hanya selebihnya yang berakhir di rak kedai..

Ikan ini menjalani gaya hidup yang gemar. Ia tetap di bahagian bawah atau di lajur air, tidak melebihi 50 meter. Berkonsentrasi di banyak sekolah atau kumpulan yang terutama memakan invertebrata bentik dan plankton. Individu besar boleh menyerang goreng.

Nilai komersial

Prostipoma adalah spesies permainan berharga yang popular di seluruh dunia, terutamanya di Jepun. Namun, dalam dekad yang lalu, kerana penangkapan ikan yang tidak terkawal dan perburuan liar, stoknya telah menurun dengan ketara. Untuk memelihara ikan, kuota diperkenalkan untuk pengeluarannya, dan di beberapa wilayah penangkapan ikannya dilarang sama sekali. Dalam penangkapan ikan rekreasi, ukuran minimum yang dibenarkan adalah 18 cm. Individu yang belum mencapai panjang yang ditentukan harus dilepaskan, jika tidak, ia mengancam dengan denda yang besar dan pembatalan lesen.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Daging prostopoma serupa dengan ikan tenggiri atau sturgeon. Ia mempunyai lapisan melintang gelap, strukturnya lembut, warna terang, aroma yang kaya dan menyenangkan. Ikan dihargai bukan sahaja kerana rasanya dan pelbagai pilihan memasak, tetapi juga untuk tulang yang sedikit.

100 gram daging prostypoma mengandungi:

  • protein - kira-kira 20%;
  • lemak - tidak lebih daripada 4%;
  • omega 3 - 0.3%.

Kandungan lemak ikan bergantung pada umur, saiz dan habitatnya yang terdekat. Nilai tenaga 100 gram ikan ialah 108 kcal.

Prostipoma popular di kalangan atlet asing. Ini termasuk dalam diet banyak angkat tenaga, crossfit, bina badan, angkat berat, lemparan tembakan, balingan tukul, dan sukan lain di mana kualiti pemakanan ditekankan..

Resepi

Pengampunan dimasak dengan pelbagai cara. Ia boleh dibakar, digoreng, diasap, dikukus, direbus. Kaldu rendah lemak, telus dan harum luar biasa diperoleh dari kepala ikan, di mana anda boleh menyediakan sup ikan yang indah dengan ketumbar dan limau.

Goreng dengan tomato dan zucchini

Untuk menyediakan hidangan ini, kita memerlukan satu paun fillet prostipoma, 1-2 zucchini muda atau zucchini, 200 gram tomato segar, 50 gram krim, 50 gram keju lembut. Dari rempah, anda boleh menambah lada dan oregano, garam secukup rasa. Kami akan menggoreng minyak sayuran.

Resipi memasak itu sendiri adalah seperti berikut:

  1. Kami membersihkan ikan, usus, bilas di bawah air yang mengalir.
  2. Pisahkan daging dari rabung dan tulang rusuk menggunakan pisau fillet tajam.
  3. Bahagikan fillet yang dihasilkan menjadi bahagian besar.
  4. Garam dan lada daging prostypoma, gulung tepung atau serbuk roti dan goreng dalam kuali di kedua sisi sehingga masak dan coklat keemasan.
  5. Kami membersihkan zucchini dari kulit dan biji, potong.
  6. Kacau tomato, keju dan krim hingga kuah.
  7. Celupkan cincin zucchini ke dalam sos, letakkan di atas loyang dan bakar hingga lembut.

Ikan goreng dan hiasan yang dimasak disajikan dengan tangkai pasli, ketumbar dan dill. Anda boleh menambah tomato ceri segar.

Prostopoma Bakar

Untuk memanggang dengan sederhana, kita memerlukan 500 gram ikan segar, 1 telur ayam, 100 gram krim, sebilangan bawang, limau, rempah. Penyediaan hidangan ini agak mudah, tetapi hasilnya akan menarik perhatian setiap gourmet yang paling rajin..

  1. Kami membersihkan dan usus sederhana, bilas dengan bersih di bawah air yang mengalir.
  2. Pisahkan fillet dari rabung dan tulang rusuk. Yang terakhir boleh dibiarkan.
  3. Pra-lada dan garam, goreng ikan dengan api sederhana hingga separuh masak, sehingga kerak emas terbentuk di atas daging.
  4. Sediakan sos dengan mencampurkan kuning telur, krim, rosemary, garam. Memerah jus limau purut.
  5. Masukkan lapisan bawang yang dipotong menjadi setengah cincin di atas kerajang, letakkan fillet goreng prostipoma di atas, yang banyak dituangkan dengan sos.
  6. Kami membakar pinggan di dalam ketuhar selama 15-20 minit sehingga dimasak sepenuhnya.

Lebih baik menghidangkan ikan bakar dengan sayur-sayuran, herba. Anda juga boleh menghias pinggan dengan baki kapur yang tersisa setelah menerima jusnya..

Bakar dengan cendawan dan kentang

Hidangan ini sedikit lebih sukar untuk disediakan daripada hidangan yang dibincangkan di atas, tetapi pastinya tidak akan meninggalkan siapa pun yang acuh tak acuh, berkat aroma dan rasanya yang indah. Ia memerlukan 1-1,5 kg prostypoma segar, kentang rebus 4-5 pcs., Boletus kalengan 300 gram, keju keras 150 gram, wortel dan bawang 2 pcs., Saderi 200 gram, sebiji lemon. Dari rempah, lada hitam tanah dan garam digunakan, pelbagai bumbu dan rempah dapat ditambahkan secukupnya.

Resipi untuk prostypoma yang dibakar dengan kentang dan cendawan kelihatan seperti ini:

  1. Segar atau beku, bersih sederhana, usus, bilas di bawah air yang mengalir. Kemudian gosokkannya dengan garam dan lada, biarkan perap sedikit.
  2. Potong bawang menjadi kiub kecil, parut wortel dan saderi pada parut kasar.
  3. Campurkan sayur-sayuran, letakkan di atas loyang, tuangkan dengan minyak dan air, masukkan ke dalam ketuhar selama 5 minit.
  4. Masukkan cendawan ke sayur dan terus reneh selama 10 minit lagi.
  5. Sebelum sayur-sayuran siap, dalam beberapa minit, taburkannya dengan keju parut.
  6. Dengan sayur-sayuran yang dimasak, kita memulakan perut setiap ikan dan mengikatnya dengan tusuk gigi.
  7. Kami mengambil baking, di mana kami meletakkan kentang dadu, dan ikan yang disumbat di atasnya. Anda boleh menambah pengisian di bahagian atas, jika ada yang tinggal.
  8. Kami membungkus lengan baju dan memasukkannya ke dalam ketuhar selama 20 minit. Kemudian matikan oven dan biarkan ikan mendidih selama kira-kira 5-10 minit.

Masukkan ikan dan kentang yang telah dimasak di atas pinggan. Hanya tinggal menghiasnya dengan bunga dill, pasli, ketumbar dan bumbu lemon.

Hari ini, prostipoma adalah makanan istimewa bagi masyarakat di negara kita. Anda boleh membelinya hanya dalam rangkaian runcit besar yang membekalkan produk dari seluruh dunia. Ikan kecil ini sangat enak dan sihat, jadi anda tidak boleh menafikan sendiri keseronokan mencuba hidangan yang dibuat daripadanya..

Ikan gourmet Prostopoma

Prostipoma, ikan yang sering memukul rak kedai pada tahun 70-an dan 80-an abad yang lalu, hampir hilang dari mereka pada awal tahun 2000-an. Sekarang ia muncul lagi, tetapi ramai yang tidak mengenal namanya atau kaedah penyediaannya..

Apa jenis ikan dan bagaimana rupanya?

Para saintis membezakan 2 jenis ikan komersial bersaiz sederhana ini:

  1. Chestnut - mempunyai coklat gelap, kadang-kadang dengan bintik-bintik besar, warna bahagian sisi dan belakang, perut berwarna putih. Jalur gelap berjalan di sepanjang pinggir operculum. Mendiami perairan pesisir dalam (10−90 m) dengan dasar berpasir atau berbatu.
  2. Biasa - gelap hanya di bahagian atas, di belakang. Bahagian sisinya ringan, dilapisi warna keperakan atau keemasan. Terdapat beberapa baris titik kecil di atas garis sisi. Titik gelap yang besar dengan pinggiran kekuningan terletak di pinggir operculum. Simpan di perairan cetek dengan tanah lumpur.

Semasa air pasang, kawanan kedua-dua spesies dapat memasuki muara sungai.

Saiz orang dewasa mencapai 60 cm. Apabila ditangkap, ikan muda panjang 18-30 cm dan berat purata 300-700 g sering ditangkap.

Nama dagang prostypoma berasal dari nama Latin yang ketinggalan zaman yang mencerminkan keanehan kedua-dua jenis: kehadiran sinar tajam di sirip atas (punggung).

Pemijahan berlaku pada bulan-bulan musim panas, dengan betina bertelur dalam beberapa bahagian. Merawat keturunan tidak dikembangkan. Setelah menetas, larva memakan isi kantung kuning telur, dan pada usia 3-5 hari mereka mula berenang secara mandiri dan beralih ke penggunaan phyto- dan zooplankton.

Habitat

Buat pertama kalinya, yang paling sederhana mula dilombong di perairan tropika di Lautan Atlantik dan Pasifik. Tetapi ikan prostypoma dijumpai di lebih banyak wilayah utara, pantainya naik ke garis lintang tinggi, bahkan ke negara-negara Asia Tenggara dan Jepun. Di sini, kedua-dua spesies tersebut dianggap sebagai objek komersial yang berharga..

Ikan juga tersebar di pesisir barat Afrika, di Teluk Guinea. Dari sini, kawanan individu berpindah ke kawasan pesisir Eropah. Di Portugal dan Sepanyol, orang biasa dikenali dengan nama roncador.

Nilai pemakanan

Daging prostopoma mengandungi sekitar 25% protein dan 8-18% lemak sihat. Ikan mengandungi unsur surih berharga (kalium dan magnesium, kalsium dan fosforus, yodium, zink) dalam kadar yang seimbang.

Nilai tertentu adalah lemak tak jenuh tunggal yang mengandungi asid lemak omega-3 dan omega-6. Dagingnya mempunyai rasa yang lembut, mengandungi jumlah tulang yang sederhana dan sesuai untuk pelbagai kaedah memasak.

Kandungan kalori

Prostopoma adalah pelbagai lemak. Kandungan kalori bagi sebahagian (100 g) ialah 100-108 kcal.

Resipi prostipoma

Anda boleh memasukkan sayur-sayuran dalam resipi prostopoma anda. Apabila dipanggang bersama, lemak yang dicairkan dari bangkai akan memenuhkannya dan mewujudkan gabungan rasa yang harmoni. Selain membakar, ikan boleh direbus dan dihisap panas.

Goreng sebaiknya dilakukan dengan tepung roti atau adunan tebal, agar tidak kehilangan lemak berharga.

Sebelum memasak, ikan besar (kira-kira 30 cm) paling baik dipotong atau dipotong menjadi bahagian. Dangkal disajikan secara porsi, mengeluarkan kepala dan inti. Kepala membuat kaldu yang jelas untuk sup makanan laut atau sup ikan.

Semasa membersihkan ikan, jangan lupa bahawa sirip punggung mempunyai duri tajam. Keluarkannya dengan berhati-hati..

Memanggang dan memanggang

Stuffed simple adalah yang paling senang dimasak. Untuk 1.5 kg ikan anda memerlukan:

  • 3-4 kentang rebus sederhana;
  • 1 lobak merah;
  • 300 g cendawan (acar atau masin);
  • 300-500 g bawang;
  • 150 g keju keras;
  • saderi, pasli, dill secukup rasa;
  • garam dan perasa untuk hidangan ikan.

Kupas ikan dan gosok dengan garam berpengalaman, sisihkan. Kisar sayur dan rebus sedikit. Angkat dari api, sejukkan sedikit, masukkan keju dan herba.

Isi bangkai dengan daging cincang, bungkus dengan kerajang atau letakkan di lengan. Bakar pada suhu 170 ° C selama kira-kira 20 minit, bergantung pada ukuran prostesis.

Prostipoma goreng sesuai dengan sos halus. Anda boleh menyediakannya dengan cara ini:

  1. Potong 2 bangkai bahagian (berat keseluruhan kira-kira 0,5 kg), garam dan lada. Roti dalam tepung, celupkan telur dan goreng dalam minyak panas hingga kekuningan.
  2. Sediakan sos. Pukul 1 kuning ayam mentah dengan 100 g krim, tambah sedikit garam dan rosemary. Masukkan mandi air. Semasa dikacau, suam hingga pekat.
  3. Hidangkan dengan hiasan sayur-sayuran dan kentang tumbuk, dihiasi dengan sos dan dihiasi dengan irisan lemon.

Pilihan hidangan ialah memanggang dalam hidangan yang dibelah: setelah digoreng, ikan dituangkan dengan sos dan dipanaskan sedikit di dalam ketuhar (kira-kira 10-15 minit).

Makanan sedap

Ikan kecil lemak boleh dikeringkan. Ini menghasilkan produk yang tidak jauh lebih rendah dengan omak Baikal atau Don shamayka. Sebelum layu, bangkai lebih daripada 300 g mesti dibersihkan dari bahagian dalam dengan memotong di bahagian belakang.

Dalam kes ini, kepala tidak dikeluarkan, tetapi juga dipotong separuh, mengeluarkan insang dari situ. Tidak perlu membuang timbangan.

Sederhana yang disediakan mesti dilapisi dalam bekas, ditaburkan dengan garam. Tutup bangkai besar yang dikupas dengan garam di dalamnya. Pengasinan berlangsung selama 10-12 jam, lebih mudah untuk memberi garam pada ikan semalaman.

Bilas bangkai masin, bebaskan dari garam berlebihan, cairkan pinggir sayatan dan masukkan sebatang tongkat sepanjang 7 cm di sana. Gantung, menusuk kepala. Bangkai kecil digantung sebaik sahaja dikeluarkan garam, sepenuhnya.

Bergantung pada suhu udara dan ukuran ikan, ia dikeringkan selama 1-3 hari, kesediaan ditentukan mengikut citarasa seseorang: prostypoma kering menjadi lebih padat dan tepu dengan lemaknya sendiri.

Untuk merokok sejuk, ikan masin dimasukkan ke dalam rumah merokok dan disimpan sehingga 24 jam pada suhu merokok sekitar + 20 ° C. Ikan salai panas tidak kurang enak, tetapi banyak lemak dibebaskan dari itu ketika dipanaskan. Sebaiknya letakkan loyang di bawah bangkai untuk mengumpulkannya.

Anda boleh memasak sederhana di atas panggangan mengikut prinsip umum:

  • kupas bangkai, masukkan sepotong lemon atau adas, saderi, ramuan pedas lain di perut, sedikit garam;
  • masukkan ikan ke rak dawai dengan pemegang;
  • sediakan arang dan tutupnya dengan serpihan kayu lembap untuk merokok;
  • letakkan parut di atas bara, masak hingga digoreng sepenuhnya, tetapi jangan kering.

Bangkai kecil tidak perlu dibalikkan. Pusing perlahan-lahan yang sederhana besar, mengepitnya di parut.

Tangkapan prostypoma komersial

Hasil tangkapan dunia dari pelbagai spesies prostypoma mencapai 100,000 tan setiap tahun. Hasil tangkapan dilakukan dengan pukat bawah dan alat jenis dompet. Nelayan di lautan Atlantik dan Pasifik paling sering menangkapnya bersama spesies ikan komersial pesisir lain.

Kerana dagingnya yang enak, prostipoma dianggap hiasan menu di restoran Jepun dan Eropah, dan penduduk kawasan pesisir di Asia Tenggara dan Afrika menggunakan ikan ini sebagai pelbagai yang berpatutan dan cukup murah..

Di Rusia, prostypoma beku mula dijual, tetapi dalam jumlah yang tidak signifikan. Ikan ini boleh didapati di pasar raya besar di Moscow dan St Petersburg. Lebih mudah bagi penduduk biasa Wilayah Primorsky untuk membeli, di mana perusahaan pemprosesan ikan berada. Di sana ia sangat popular dan dijual di pasar ikan dan pasar raya..

Ikan Prostopoma

Prostopoma ikan hampir tidak diketahui oleh banyak orang, walaupun ia mempunyai nama yang menarik. Bahkan nelayan tidak mengetahui tentangnya, walaupun, 50 tahun yang lalu, ikan itu cukup terkenal dan boleh dibeli di sebuah kedai runcit. Apa jenis ikan ini, dengan nama yang agak menarik??

Maklumat ikan

Ini adalah jenis ikan yang terdapat di lautan Pasifik dan Atlantik. Menurut beberapa nelayan, ikan ini, yang dijual di kedai kami pada tahun 1979, mungkin tidak ada kaitan dengan ikan ini. Mereka hanya boleh menjual apa saja jenis ikan dengan nama prostipoma, yang termasuk dalam keluarga spesies ikan bertengger.

Dulu terjebak dalam jumlah besar selama ekspedisi lautan. Ia pertama kali ditemui di Kepulauan Hawaii. Pada masa itu, jumlahnya mencukupi, tetapi sebagai hasil penangkapan ikan secara aktif, ikan ini secara praktikalnya tidak kekal. Pada masa kini, ia terdapat di rak kedai, tetapi jarang sekali.

Prostypoma dicirikan oleh badan yang memanjang, sedikit rata di sisi. Berbeza dengan warna badan yang gelap. Tompok-tompok hitam dapat dijumpai di sekitar insang, dan terdapat garis-garis gelap khas di sisi dan belakang. Dilarang menangkap ikan dengan panjang kurang dari 18 cm. Ia dibenarkan menangkap hanya individu dengan panjang sekitar 30 cm.

Di manakah ikan prostypoma dijumpai

Habitat utamanya adalah kawasan timur Lautan Atlantik. Ia juga dijumpai di kawasan yang terletak lebih dekat dengan khatulistiwa, dengan pengedaran hingga ke Angola. Ikan ini sangat dihargai di Jepun, di mana ia ditangkap dan dijual. Dihargai kerana nilai pemakanan dan rasanya yang tiada tandingannya.

Ciri-ciri tangkapannya

Pada zaman kita, tangkapannya hampir berhenti kerana hilang. Dalam hal ini, ia hanya ditangkap di Jepun. Untuk memelihara populasi ikan yang luar biasa ini, ia dibenarkan menangkap individu lebih dari 18 cm.

Data perisa ikan

Ia dihargai kerana ciri rasa yang tinggi. Sehubungan dengan itu, beberapa resipi telah diciptakan untuk penyediaan ikan ini yang enak..

Nilai pemakanan

Daging ikan terdiri daripada:

  • 75 hingga 78 peratus cecair.
  • 15-20 peratus protein.
  • Selebihnya adalah lemak.

Kandungan lemak pada daging prostypoma boleh berkisar antara 5-30 peratus. Ikan ini dapat dijumpai tanpa masalah di pasar Moscow, Primorye dan Vladivostok.

Resipi prostipoma

Biasanya, ikan yang lazat disediakan dengan resipi sederhana untuk mengekalkan rasa yang tiada tandingannya. Oleh itu, di bawah artikel ini, resipi yang berpatutan dan lazat untuk menyediakan beberapa hidangan dari prostipoma disajikan..

Prostipoma dengan sos berkrim

Untuk memasak hidangan yang cukup lazat, anda memerlukan:

  • 0.5 kg daging prostypoma.
  • 100 gram krim.
  • Sehingga 50 gram mentega.
  • Sebiji telur.
  • Dua biji bawang.
  • Rosemary.
  • Lada tanah.
  • Garam.
  • Lemon dan herba.

Cara memasak dengan betul:

  1. Bangkai ikan dipotong, dibersihkan, dihiris dan dibasuh dengan bersih. Selepas itu, anda boleh garam dan lada..
  2. Ambil kuali, letakkan di atas api, tuangkan sedikit minyak sayuran, selepas itu bangkai digoreng di kedua-dua belah hingga garing.
  3. Semasa ikan sedang memasak, sudah tiba masanya untuk mula membuat sos. Untuk melakukan ini, ambil satu kuning telur, krim dan secubit rosemary, selepas itu semuanya disebat dengan teliti dengan penambahan garam.
  4. Sebaiknya panaskan sedikit sos dalam mandian air dengan kacau secara sistematik.
  5. Sekeping kerajang makanan diambil dan minyak dengan mentega. Kemudian anda perlu memotong bawang menjadi cincin dan letakkan di atas kerajang, dan ikan yang disediakan disusun di atasnya. Sos siap dituangkan di atas dan hidangan dihantar ke ketuhar.
  6. Sehingga dimasak sepenuhnya, ikan harus berada di dalam ketuhar tidak lebih dari 15 minit, kerana ikan hampir siap.
  7. Hidangan dihidangkan ke meja dengan kepingan lemon, dihiasi dengan ramuan di atas.

Prostipoma goreng dengan kepingan zucchini dan tomato

Memasak hidangan sedemikian memerlukan komponen berikut:

  • 0.5 kilogram daging ikan.
  • Zucchini.
  • Tomato yang dijemur - 30 gram.
  • 50 gram ricotta.
  • 30 gram minyak sayuran.
  • 50 gram krim.
  • 3 keping. oregano.
  • Lada tanah.
  • Garam.

Bagaimana untuk menyediakan:

  1. Pertama, anda perlu mencincang tomato yang dikeringkan matahari dan garamnya.
  2. Krim dan ricotta cincang dimasukkan ke dalam tomato. Semua bahan ini dicampurkan dengan teliti.
  3. Zucchini dipotong menjadi kepingan nipis besar. Mereka mesti disapu dengan sos yang baru dibuat..
  4. Setiap kepingan zucchini dibumbui dengan lada dan oregano cincang di atasnya, setelah itu disebar di atas loyang dan diletakkan di dalam oven.
  5. Maka anda harus mula menyiapkan ikan, yang dibersihkan, dipotong dan dicuci, dan kemudian dipotong kecil-kecil.
  6. Potongan ikan masin, lada dan debu dalam tepung.
  7. Masukkan kuali ke atas api, tambahkan sedikit minyak sayuran ke dalamnya dan goreng kepingan ikan hingga lembut, di kedua-dua belah pihak.
  8. Ikan itu disajikan dengan zucchini dan tangkai herba.

Hidangan "Prostipoma Luar Biasa"

Apa yang anda perlukan untuk menyediakan hidangan yang sangat lazat:

  • Sehingga satu setengah kilogram ikan.
  • Cendawan kalengan (boletus) hingga 300 gram.
  • Empat kentang rebus.
  • Keju keras hingga 150 gram.
  • Sebiji lobak merah.
  • Dua biji bawang.
  • Sebiji lemon.
  • 200 gram saderi.
  • Lada tanah.
  • Garam secukup rasa.
  • Perasa untuk ikan.
  • Lengan untuk dibakar.

Kaedah penyediaan yang betul.

  1. Ikan, segar dan sejuk beku, akan menjadi perkara utama, memilih yang betul agar tidak mendapat produk yang berkualiti rendah. Ikan dibersihkan, dipotong dan dibasuh. Selepas itu, gosokkannya dengan garam dan lada, tuangkan sedikit jus lemon. Selepas itu, ikan dibiarkan sebentar..
  2. Parut wortel dan saderi dan potong bawang menjadi kiub. Bahan-bahannya dicampurkan, masin dan dimasukkan ke dalam ketuhar, menambahkan sedikit air dan minyak sayuran ke sayur-sayuran.
  3. Setelah 5 minit memasak, cendawan dimasukkan ke dalam sayur-sayuran dan rebus di dalam ketuhar selama 10 minit lagi.
  4. Keju parut ditambahkan ke sayur-sayuran tepat sebelum akhir memasak.
  5. Bangkai ikan diisi dengan sayur-sayuran siap dengan keju keras dan tetap dengan tusuk gigi.
  6. Kentang yang dipotong menjadi bulatan diletakkan di lengan pembakar, dan ikan yang diisi dengan sayur-sayuran terletak di atasnya. Sekiranya pengisian kekal, maka ia juga diletakkan di lengan baju..
  7. Hidangan dimasak di dalam ketuhar selama kira-kira 20 minit, kemudian oven dimatikan, membiarkan piring berpeluh di lengan untuk sementara.
  8. Setelah siap sepenuhnya, ikan dikeluarkan dari lengan dan diletakkan di atas piring bersama kentang dan dihiasi dengan ramuan di atasnya. Dagingnya berair dan lembut, dengan rasa lemon.

Di mana anda boleh membeli ikan secara sederhana?

Di pasar besar di mana-mana bandar besar, anda boleh membeli ikan yang sedap ini. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, maka anda boleh menggunakan perkhidmatan kedai dalam talian, dengan penghantaran ke rumah.

Prostipoma adalah salah satu ikan yang paling sedap. Sayang sekali bahawa sekarang ini sukar untuk mencarinya di rak-rak kedai kami. Memasak ikan sama sekali tidak sukar, terutamanya kerana terdapat banyak resipi unik.

Ciri-ciri daging ikan prostypoma

Sebilangan besar profesional percaya bahawa daging ikan ini tidak memerlukan perasa yang berlebihan, kerana ia sudah mempunyai aroma yang menyenangkan dan kaya..

Dari kepala ikan yang besar, kaldu telus dengan aroma indah diperoleh. Oleh itu, dari kepala ikan ini, anda boleh memasak sup ikan yang enak, sup ikan, dan dari ikan itu sendiri, anda boleh memasak hidangan aspic.

Kelebihan lain dari ikan adalah bahawa ia mempunyai tulang yang sangat sedikit. Ini adalah ikan yang sangat enak dalam bentuk goreng, panggang atau rebus, tetapi sangat jarang masin dan kering..

Ikan Prostopoma - Wikipedia

Ikan Prostipoma: penerangan, habitat dan rasa

Prostypoma ikan eksotik muncul di rak-rak Kesatuan Soviet pada akhir tahun enam puluhan abad yang lalu. Hari ini nama ini tidak menimbulkan persatuan di kalangan orang muda. Burung unggas milik keluarga Okunev dan sering berubah menjadi wakil yang sama sekali berbeza dengan nama yang indah. Anda dapat menentukan yang sebenarnya lebih mudah dengan keterangannya.

  • 1 parameter ikan
    • 1.1 Sejarah nama
    • 1.2 Apa yang perlu dilakukan dengan pentaceger
  • 2 Komposisi dan resipi daging
    • 2.1 Prostoma Bakar
    • 2.2 Goreng dengan zucchini dan tomato

Parameter ikan

Ia adalah spesies meja yang hidup di zon sederhana dan subtropika di lautan Pasifik dan Atlantik. Ia sangat melimpah di pesisir Afrika Barat. Ia pertama kali ditangkap di Kepulauan Hawaii. Ia tinggal di zon pantai pada kedalaman kira-kira 50 meter. Beberapa spesies mampu mengeluarkan suara menggerutu, berkat isyarat tersebut, ikan telah menjadi sebahagian daripada anekdot. Dia mendapat pengiktirafan untuk seleranya, tetapi sebagai hasil aktiviti memancing, jumlahnya berkurang. Hari ini sangat jarang untuk mencari barang mudah di rak pasar raya. Spesies ini dapat dikenali dengan ciri-ciri berikut:

  • memanjang, sedikit diratakan di sisi badan;
  • warna gelap;
  • sisik - ketat, menutupi pipi;
  • hampir bintik-bintik hitam di tepi insang;
  • sirip lateral emas yang tajam;
  • sirip punggung - menyentuh;
  • di mulut - gigi pelbagai baris;
  • pada masa dewasa, dia beralih ke makanan pemangsa;
  • jangka hayat - 15-17 tahun.

Panjangnya dibenarkan memancing sekurang-kurangnya 18 cm, dan rata-rata, seseorang mencapai panjang 30 cm dan beratnya sekitar 800 gram. Pada skala industri, unggas air ditambang hanya di Jepun, di mana ia adalah makanan istimewa dan harganya banyak di banyak restoran.

Sejarah nama

Nama ini diberikan kepada individu oleh orang-orang, pada asalnya dalam bahasa Yunani Pristipoma bermaksud cangkang dengan gergaji. Dan orang-orang juga menukar perkataan dan nama prostipom muncul. Nama saintifik ikan itu, Pomadasys incisus, tidak sesuai. Untuk beberapa waktu, wakil-wakil dari ordo Perciformes disebut Persephyform atau untuk menghormati keluarga Hemulid. Sebilangan orang masih menggunakan istilah ini. Penduduk di UK memanggil ikan Bastard grunt, yang secara harfiah bermaksud "bangsat menggerutu". Jadi, di Odessa - sebuah kota ikan di tepi pantai, ada pepatah: "Pelyad, belut, pelacur akan mencerahkan meja rumah apa pun".

Apa yang perlu dilakukan dengan pentaceger

Huraian ikan dalam spesies ini berbeza, namun ia sering dijual pada tahun 70-an dan bukannya prostypoma. Sebenarnya, penghuni lautan ini tidak mempunyai persamaan. Ikan babi hutan mempunyai badan yang berat, kepala berperisai dan duri kuat di siripnya. Satu-satunya persamaan adalah ukuran dan bentuk batang badan. Panjang maksimum dicatatkan di Lautan Pasifik dan rata-rata 44 cm, mencapai usia 6-7 tahun, individu itu tumbuh hingga 27 cm. Keluarga ini hidup pada kedalaman 400-800 meter, dan memakan copepod dan bulu-mandibular.

Komposisi daging dan resipi

Penampilan dagingnya serupa dengan sturgeon atau makarel, mempunyai lapisan otot gelap yang sama di permukaan, dan di dalamnya ringan, aromanya kaya dan menyenangkan. Dianjurkan untuk menggunakan sesedikit mungkin rempah-rempah agar tidak menghilangkan rasa. Ikan juga dihargai oleh tukang masak untuk sebilangan kecil tulang. Komposisi pemakanan adalah seperti berikut:

  • air 75-77%;
  • protein 15-20%;
  • lemak 4-28%;
  • abu 1.3-18%;
  • omega 3 - 0.3 mg.

Kandungan lemak bergantung pada usia individu dan habitatnya, kandungan kalori dalam 100 gram daging adalah 108 kcal. Banyak kursus pertama dan kedua masakan disediakan dari prostypoma. Kepala sangat sesuai untuk menyediakan kaldu, yang ternyata kurus dan telus, dan dagingnya dikukus, direbus, dibakar dan digoreng. Ikan masin dan kering lebih kurang biasa.

Prostopoma Bakar

Untuk memasak, anda memerlukan 0,5 kg ikan kupas, 100 g krim, 1 telur, beberapa bawang, jus limau dan rempah secukupnya (sesuai dengan rosemary, pasli dan dill). Keseluruhan proses penyediaan karya masakan sangat mudah, untuk kemudahan dapat dibahagikan kepada beberapa peringkat:

  1. Pertama sekali, anda perlu menyediakan bahan mentah - usus ikan, bilas dengan baik dan asingkan fillet dari permatang.
  2. Goreng kedua-dua bahagian bangkai di kedua-dua belah dengan minyak panas di atas api sederhana hingga coklat keemasan.
  3. Sos khas memberikan hidangan rasa yang unik, yang mesti dibuat semasa ikan digoreng. Untuk ini, kuning telur, krim, jus lemon, garam dan rosemary disebat dengan sebati. Dianjurkan untuk melakukan proses tersebut dengan memanaskan campuran dalam mandi air.
  4. Kemudian anda perlu mula membakar. Untuk melakukan ini, lapisan bawang, dipotong menjadi cincin, diletakkan di atas kerajang atau di lengan, yang sebelumnya disapu dengan mentega. Bangkai diletakkan di atasnya dan dilumurkan dengan sos yang telah disediakan sebelumnya.

Ikan dibakar di dalam ketuhar hingga dimasak, rata-rata, akan memakan masa 15-20 minit. Paling sedap dihidangkan bersama lauk sayur, hiaskan dengan ramuan ramuan herba dan serai.

Pilihan lain untuk ikan bakar termasuk komponen berikut: 1.5 kg ikan segar atau beku, 3-4 kentang rebus, 300 g cendawan kalengan, satu wortel, beberapa bawang, jus satu lemon, 150 g keju keras, 200 g saderi, garam dan lada secukup rasa.

Anda boleh memisahkan fillet ikan prostypoma atau hanya mengupas sisiknya dan memotong kepala. Kemudian taburkan bangkai dengan jus lemon dan gosokkan dengan garam dan rempah. Potong sayur menjadi kiub dan reneh di dalam ketuhar dengan sedikit minyak dan air, masukkan keju di hujungnya. Isi ikan dengan campuran yang dihasilkan dan bakar di lengan hingga masak selama lebih kurang 20 minit. Dagingnya direndam dalam sayur-sayuran dan ternyata berair dan lembut.

Goreng dengan zucchini dan tomato

Bahan-bahan berikut diperlukan: 0.5 kg prostipoma fillet, 1-2 zucchini atau zucchini, 30 g tomato kering (boleh diganti dengan yang baru digoreng dalam kuali), 50 g ricotta atau keju lembut lain, 50 g krim, minyak sayuran, rempah (lada, oregano) dan garam secukup rasa. Harus diingat bahawa jika ramuan asli diganti, rasa hidangan mungkin sedikit berbeza. Anda perlu memasak mengikut pesanan ini:

  1. Pertama sekali, anda perlu membuang ikan, bilas di bawah air mengalir dan pisahkan daging. Kemudian anda harus memotong fillet menjadi sebahagian besar..
  2. Musim setiap bahagian dengan garam, lada, gulung tepung dan goreng di kedua-dua belah hingga lembut.
  3. Lauk sayur dibakar. Untuk ini, tomato dan keju dicincang, masin dan dicampurkan ke dalam sos. Zucchini dipotong menjadi cincin, setebal 0,5-1 cm. Kemudian setiap bulatan dilumurkan dengan sos, ditaburkan dengan oregano, diletakkan di atas loyang dan diletakkan di dalam ketuhar hingga lembut.

Hidangkan ikan dalam bahagian, bersama lauk. Hiaskan dengan ramuan herba, tangkai thyme dan tomato ceri segar. Prostipoma membuka ruang luas untuk penerbangan fantasi masakan. Anda boleh bereksperimen dengan ikan dengan selamat - selalu sedap dan sihat.

Daripada Wikipedia, ensiklopedia percuma.

Prostipoma adalah ikan yang tidak biasa: penerangan, ciri, penyediaan

Maklumat ikan

Ini adalah jenis ikan yang terdapat di lautan Pasifik dan Atlantik. Menurut beberapa nelayan, ikan ini, yang dijual di kedai kami pada tahun 1979, mungkin tidak ada kaitan dengan ikan ini. Mereka hanya boleh menjual apa saja jenis ikan dengan nama prostipoma, yang termasuk dalam keluarga spesies ikan bertengger.

Dulu terjebak dalam jumlah besar selama ekspedisi lautan. Ia pertama kali ditemui di Kepulauan Hawaii. Pada masa itu, jumlahnya mencukupi, tetapi sebagai hasil penangkapan ikan secara aktif, ikan ini secara praktikalnya tidak kekal. Pada masa kini, ia terdapat di rak kedai, tetapi jarang sekali.

Prostypoma dicirikan oleh badan yang memanjang, sedikit rata di sisi. Berbeza dengan warna badan yang gelap. Tompok-tompok hitam dapat dijumpai di sekitar insang, dan terdapat garis-garis gelap khas di sisi dan belakang. Dilarang menangkap ikan dengan panjang kurang dari 18 cm. Ia dibenarkan menangkap hanya individu dengan panjang sekitar 30 cm.

Di manakah ikan prostypoma dijumpai

Habitat utamanya adalah kawasan timur Lautan Atlantik. Ia juga dijumpai di kawasan yang terletak lebih dekat dengan khatulistiwa, dengan pengedaran hingga ke Angola. Ikan ini sangat dihargai di Jepun, di mana ia ditangkap dan dijual. Dihargai kerana nilai pemakanan dan rasanya yang tiada tandingannya.

Ciri-ciri tangkapannya

Pada zaman kita, tangkapannya hampir berhenti kerana hilang. Dalam hal ini, ia hanya ditangkap di Jepun. Untuk memelihara populasi ikan yang luar biasa ini, ia dibenarkan menangkap individu lebih dari 18 cm.

Apa jenis ikan dan bagaimana rupanya?

Para saintis membezakan 2 jenis ikan komersial bersaiz sederhana ini:

  1. Chestnut - mempunyai coklat gelap, kadang-kadang dengan bintik-bintik besar, warna bahagian sisi dan belakang, perut berwarna putih. Jalur gelap berjalan di sepanjang pinggir operculum. Mendiami perairan pesisir dalam (10−90 m) dengan dasar berpasir atau berbatu.
  2. Biasa - gelap hanya di bahagian atas, di belakang. Bahagian sisinya ringan, dilapisi warna keperakan atau keemasan. Terdapat beberapa baris titik kecil di atas garis sisi. Titik gelap yang besar dengan pinggiran kekuningan terletak di pinggir operculum. Simpan di perairan cetek dengan tanah lumpur.

Semasa air pasang, kawanan kedua-dua spesies dapat memasuki muara sungai.

Saiz orang dewasa mencapai 60 cm. Apabila ditangkap, ikan muda panjang 18-30 cm dan berat purata 300-700 g sering ditangkap.

Nama dagang prostypoma berasal dari nama Latin yang ketinggalan zaman yang mencerminkan keanehan kedua-dua jenis: kehadiran sinar tajam di sirip atas (punggung).

Ejaan sebutan ilmiah yang betul - pristipom - diputarbelitkan di kalangan masyarakat dan menjadi perkara biasa. Di negara-negara berbahasa Inggeris, ia hanya disebut ikan menggerutu, dan di Israel - kva-kva, kerana kemampuan untuk mengeluarkan suara berderit dengan bantuan gigi faring. Kedua-dua chestnut dan spesies biasa memakan penghuni bawah: krustasea, cacing, moluska. Kehadiran gigi faring membolehkan mereka membelah cengkerang dan cengkerang yang kuat. Individu besar kadang-kadang memburu ikan kecil.

Pemijahan berlaku pada bulan-bulan musim panas, dengan betina bertelur dalam beberapa bahagian. Merawat keturunan tidak dikembangkan. Setelah menetas, larva memakan isi kantung kuning telur, dan pada usia 3-5 hari mereka mula berenang secara mandiri dan beralih ke penggunaan phyto- dan zooplankton.

Data perisa ikan

Ia dihargai kerana ciri rasa yang tinggi. Sehubungan dengan itu, beberapa resipi telah diciptakan untuk penyediaan ikan ini yang enak..

Nilai pemakanan

Daging ikan terdiri daripada:

  • 75 hingga 78 peratus cecair.
  • 15-20 peratus protein.
  • Selebihnya adalah lemak.

Kandungan lemak pada daging prostypoma boleh berkisar antara 5-30 peratus. Ikan ini dapat dijumpai tanpa masalah di pasar Moscow, Primorye dan Vladivostok.

Tangkapan prostypoma komersial

Hasil tangkapan dunia dari pelbagai spesies prostypoma mencapai 100,000 tan setiap tahun. Hasil tangkapan dilakukan dengan pukat bawah dan alat jenis dompet. Nelayan di lautan Atlantik dan Pasifik paling sering menangkapnya bersama spesies ikan komersial pesisir lain.

Kerana dagingnya yang enak, prostipoma dianggap hiasan menu di restoran Jepun dan Eropah, dan penduduk kawasan pesisir di Asia Tenggara dan Afrika menggunakan ikan ini sebagai pelbagai yang berpatutan dan cukup murah..

Di Rusia, prostypoma beku mula dijual, tetapi dalam jumlah yang tidak signifikan. Ikan ini boleh didapati di pasar raya besar di Moscow dan St Petersburg. Lebih mudah bagi penduduk biasa Wilayah Primorsky untuk membeli, di mana perusahaan pemprosesan ikan berada. Di sana ia sangat popular dan dijual di pasar ikan dan pasar raya..

Resipi prostipoma

Biasanya, ikan yang lazat disediakan dengan resipi sederhana untuk mengekalkan rasa yang tiada tandingannya. Oleh itu, di bawah artikel ini, resipi yang berpatutan dan lazat untuk menyediakan beberapa hidangan dari prostipoma disajikan..

Prostipoma dengan sos berkrim

Untuk memasak hidangan yang cukup lazat, anda memerlukan:

  • 0.5 kg daging prostypoma.
  • 100 gram krim.
  • Sehingga 50 gram mentega.
  • Sebiji telur.
  • Dua biji bawang.
  • Rosemary.
  • Lada tanah.
  • Garam.
  • Lemon dan herba.

Cara memasak dengan betul:

  1. Bangkai ikan dipotong, dibersihkan, dihiris dan dibasuh dengan bersih. Selepas itu, anda boleh garam dan lada..
  2. Ambil kuali, letakkan di atas api, tuangkan sedikit minyak sayuran, selepas itu bangkai digoreng di kedua-dua belah hingga garing.
  3. Semasa ikan sedang memasak, sudah tiba masanya untuk mula membuat sos. Untuk melakukan ini, ambil satu kuning telur, krim dan secubit rosemary, selepas itu semuanya disebat dengan teliti dengan penambahan garam.
  4. Sebaiknya panaskan sedikit sos dalam mandian air dengan kacau secara sistematik.
  5. Sekeping kerajang makanan diambil dan minyak dengan mentega. Kemudian anda perlu memotong bawang menjadi cincin dan letakkan di atas kerajang, dan ikan yang disediakan disusun di atasnya. Sos siap dituangkan di atas dan hidangan dihantar ke ketuhar.
  6. Sehingga dimasak sepenuhnya, ikan harus berada di dalam ketuhar tidak lebih dari 15 minit, kerana ikan hampir siap.
  7. Hidangan dihidangkan ke meja dengan kepingan lemon, dihiasi dengan ramuan di atas.

Prostipoma goreng dengan kepingan zucchini dan tomato

Memasak hidangan sedemikian memerlukan komponen berikut:

  • 0.5 kilogram daging ikan.
  • Zucchini.
  • Tomato yang dijemur - 30 gram.
  • 50 gram ricotta.
  • 30 gram minyak sayuran.
  • 50 gram krim.
  • 3 keping. oregano.
  • Lada tanah.
  • Garam.

Bagaimana untuk menyediakan:

  1. Pertama, anda perlu mencincang tomato yang dikeringkan matahari dan garamnya.
  2. Krim dan ricotta cincang dimasukkan ke dalam tomato. Semua bahan ini dicampurkan dengan teliti.
  3. Zucchini dipotong menjadi kepingan nipis besar. Mereka mesti disapu dengan sos yang baru dibuat..
  4. Setiap kepingan zucchini dibumbui dengan lada dan oregano cincang di atasnya, setelah itu disebar di atas loyang dan diletakkan di dalam oven.
  5. Maka anda harus mula menyiapkan ikan, yang dibersihkan, dipotong dan dicuci, dan kemudian dipotong kecil-kecil.
  6. Potongan ikan masin, lada dan debu dalam tepung.
  7. Masukkan kuali ke atas api, tambahkan sedikit minyak sayuran ke dalamnya dan goreng kepingan ikan hingga lembut, di kedua-dua belah pihak.
  8. Ikan itu disajikan dengan zucchini dan tangkai herba.

Hidangan "Prostipoma Luar Biasa"

Apa yang anda perlukan untuk menyediakan hidangan yang sangat lazat:

  • Sehingga satu setengah kilogram ikan.
  • Cendawan kalengan (boletus) hingga 300 gram.
  • Empat kentang rebus.
  • Keju keras hingga 150 gram.
  • Sebiji lobak merah.
  • Dua biji bawang.
  • Sebiji lemon.
  • 200 gram saderi.
  • Lada tanah.
  • Garam secukup rasa.
  • Perasa untuk ikan.
  • Lengan untuk dibakar.

Kaedah penyediaan yang betul.

  1. Ikan, segar dan sejuk beku, akan menjadi perkara utama, memilih yang betul agar tidak mendapat produk yang berkualiti rendah. Ikan dibersihkan, dipotong dan dibasuh. Selepas itu, gosokkannya dengan garam dan lada, tuangkan sedikit jus lemon. Selepas itu, ikan dibiarkan sebentar..
  2. Parut wortel dan saderi dan potong bawang menjadi kiub. Bahan-bahannya dicampurkan, masin dan dimasukkan ke dalam ketuhar, menambahkan sedikit air dan minyak sayuran ke sayur-sayuran.
  3. Setelah 5 minit memasak, cendawan dimasukkan ke dalam sayur-sayuran dan rebus di dalam ketuhar selama 10 minit lagi.
  4. Keju parut ditambahkan ke sayur-sayuran tepat sebelum akhir memasak.
  5. Bangkai ikan diisi dengan sayur-sayuran siap dengan keju keras dan tetap dengan tusuk gigi.
  6. Kentang yang dipotong menjadi bulatan diletakkan di lengan pembakar, dan ikan yang diisi dengan sayur-sayuran terletak di atasnya. Sekiranya pengisian kekal, maka ia juga diletakkan di lengan baju..
  7. Hidangan dimasak di dalam ketuhar selama kira-kira 20 minit, kemudian oven dimatikan, membiarkan piring berpeluh di lengan untuk sementara.
  8. Setelah siap sepenuhnya, ikan dikeluarkan dari lengan dan diletakkan di atas piring bersama kentang dan dihiasi dengan ramuan di atasnya. Dagingnya berair dan lembut, dengan rasa lemon.

asal nama

Perlu diperhatikan bahawa prostipoma adalah ikan yang disebut berbeza dalam bahasa lain. Nelayan Soviet membawa harta rampasan ke tanah air mereka, tetapi bahasa Rusia tidak mempunyai perkataan yang tepat. Nama saintifik ikan Pomadasys incisus sama sekali tidak memberi inspirasi kepada pemasar Soviet, mereka tidak mahu menjual pomadase atau incisia kepada pekerja.

Oleh itu, pencarian nama untuk produk ini berterusan. Semua versi Bahasa Inggeris dan Latin telah diteliti dengan teliti. Tetapi tidak atas nama pesanan (Perciformes), atau atas nama keluarga (Haemulidae), tidak ada yang sesuai. Persiform? Hemulida? Mungkin kita dapat mengenali ikan ini dengan salah satu nama ini..

Keadaan dengan istilah bahasa Inggeris lebih teruk lagi. Bangsat menggerutu - inilah yang disebut oleh penduduk Albion yang kelam kabut sebagai ikan ini. Nama ini diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia dan benar-benar buruk - ternyata seperti "penggerutu haram".

Dan kemudian saya teringat nama lama yang sudah lama dilupakan - Pristipoma, yang berasal dari bahasa Yunani, dan secara harfiah bermaksud "cangkang dengan gergaji." Ia juga dipilih. Pembeli berbahasa Rusia dengan cepat mengubahnya dengan cara mereka sendiri, mengubahnya menjadi "sederhana". Ngomong-ngomong, kata-kata aneh ini langsung melahirkan seluruh gelombang ucapan dan gurauan lucu. Sebagai contoh, penduduk Odessa biasa berkata: "Pelyad, belut, pelacur akan mencerahkan meja rumah apa pun".

Di mana anda boleh membeli ikan secara sederhana?

Di pasar besar di mana-mana bandar besar, anda boleh membeli ikan yang sedap ini. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, maka anda boleh menggunakan perkhidmatan kedai dalam talian, dengan penghantaran ke rumah.

Prostipoma adalah salah satu ikan yang paling sedap. Sayang sekali bahawa sekarang ini sukar untuk mencarinya di rak-rak kedai kami. Memasak ikan sama sekali tidak sukar, terutamanya kerana terdapat banyak resipi unik.

Tanda-tanda luaran

Prostipoma adalah ikan yang fotonya akan dikenang lama. Lihatlah dengan baik, maka di kedai anda dapat mengenali palsu dengan mudah. Badannya mempunyai bentuk bujur, diratakan dari sisi, dicat dengan warna gelap. Terdapat bintik-bintik gelap di pinggir operasi. Tetapi tidak ada bintik-bintik di sisi dan belakang, warnanya seragam.

Prostipoma adalah ikan yang keterangannya sering menyebutkan siripnya yang tajam. Nelayan mengatakan bahawa mereka boleh terluka dengan sangat mudah. Ikan itu sendiri berukuran sederhana, tidak lebih besar daripada ikan haring. Panjang minimumnya ialah 17 cm, dan sebahagian besar ikan yang ditangkap mencapai 30 cm.

Ciri-ciri daging ikan prostypoma

Sebilangan besar profesional percaya bahawa daging ikan ini tidak memerlukan perasa yang berlebihan, kerana ia sudah mempunyai aroma yang menyenangkan dan kaya..

Dari kepala ikan yang besar, kaldu telus dengan aroma indah diperoleh. Oleh itu, dari kepala ikan ini, anda boleh memasak sup ikan yang enak, sup ikan, dan dari ikan itu sendiri, anda boleh memasak hidangan aspic.

Kelebihan lain dari ikan adalah bahawa ia mempunyai tulang yang sangat sedikit. Ini adalah ikan yang sangat enak dalam bentuk goreng, panggang atau rebus, tetapi sangat jarang masin dan kering..

Habitat

Buat pertama kalinya, yang paling sederhana mula dilombong di perairan tropika di Lautan Atlantik dan Pasifik. Tetapi ikan prostypoma dijumpai di lebih banyak wilayah utara, pantainya naik ke garis lintang tinggi, bahkan ke negara-negara Asia Tenggara dan Jepun. Di sini, kedua-dua spesies tersebut dianggap sebagai objek komersial yang berharga..

Ikan juga tersebar di pesisir barat Afrika, di Teluk Guinea. Dari sini, kawanan individu berpindah ke kawasan pesisir Eropah. Di Portugal dan Sepanyol, orang biasa dikenali dengan nama roncador.

Memasak bream kering

Memasak bream kering adalah perkara yang agak halus yang memerlukan pendekatan khas. Pertama sekali, kita perlu memutuskan bagaimana kita akan memasak ikan, iaitu. usus atau tidak. Kaedah satu dan yang lain mempunyai ciri tersendiri, yang akan kita bicarakan dengan lebih terperinci.

Bream yang dihiris boleh diasinkan dengan sempurna dan tidak akan rosak semasa memasak. Tidak dicerna, terutama kaviar, mempunyai faedah gastronomi yang hebat. Di samping itu, anda juga perlu mempertimbangkan keadaan di mana anda akan memasak.

Sekiranya anda tinggal di sebuah pangsapuri bangunan bertingkat dan hanya mempunyai balkoni atau mezanin, maka anda hampir tidak akan dapat memberi garam dengan baik. Perkara lain jika anda mempunyai sesuatu seperti ruang bawah tanah atau bilik bawah tanah, di mana pada suhu yang lebih rendah kelembapan dari ikan secara beransur-ansur akan keluar, yang merupakan syarat utama untuk memasak..

Ketiadaan serangga juga penting, jadi lebih baik memasak di dalam bilik dengan penebat yang teliti. Secara umum, terdapat pelbagai cara untuk memasak ikan kering, jadi mari kita fikirkan yang paling biasa.

Cara pertama adalah tepat di tempat memancing. Ikan dipotong, keratan dalam dibuat. Selepas itu, ia digulung dengan garam dan digantung di bawah sinar matahari dan angin. Dalam kes ini, ia kering dengan cepat dan setelah beberapa jam ia boleh dibawa pulang. Kaedahnya tentu cepat, tetapi pada dasarnya lebih sesuai untuk menjaga hasil tangkapan dalam keadaan panas, ikan dalam hal ini tidak terlalu kering kerana menyerap, sementara rasanya agak rata-rata.

Cara seterusnya. Bream itu dicerna, insangnya dikeluarkan. Selepas itu, ikan dibasuh dengan teliti dan kemudian masin. Jumlah garam yang diperlukan harus dikira dalam nisbah kira-kira 250 gram garam per kilogram ikan. Pada mulanya, garam dituangkan secara merata ke dasar kapal, setelah itu ikan digulung ke dalamnya, tidak lupa juga menuangkan garam di dalamnya. Kemudian ditekan dengan beban dan dibiarkan selama beberapa waktu. Di suatu tempat dalam dua hari, jus dibebaskan dari itu, setelah itu dikeluarkan, dibasuh dan digantung sehingga kering di bilik yang sejuk.

Bergantung pada saiz ikan, proses pengeringan dapat memakan waktu dari 7 hingga 15 hari. Bream yang dimasak dengan betul mempunyai warna merah kekuningan. Ikan siap disimpan dalam beg linen di tempat yang sejuk.

Ia juga boleh dimasak tanpa usus. Kaedahnya hampir sama dengan yang sebelumnya, satu-satunya perbezaan adalah bahawa berat muatan harus separuh dari berat ikan yang sedang disiapkan, ikan yang baru ditangkap diasinkan dengan membuang insang dan meletakkannya di ruangan di mana suhu tidak melebihi 10 darjah.

Nilai pemakanan

Daging prostopoma mengandungi sekitar 25% protein dan 8-18% lemak sihat. Ikan mengandungi unsur surih yang berharga (kalium dan magnesium, kalsium dan fosforus, yodium, zink, dll.) Dalam bahagian yang seimbang.

Nilai tertentu adalah lemak tak jenuh tunggal yang mengandungi asid lemak omega-3 dan omega-6. Dagingnya mempunyai rasa yang lembut, mengandungi jumlah tulang yang sederhana dan sesuai untuk pelbagai kaedah memasak.

Kandungan kalori

Prostopoma adalah pelbagai lemak. Kandungan kalori bagi sebahagian (100 g) ialah 100-108 kcal.

Bahan untuk tiga hidangan

  • - ikan beku kira-kira satu setengah kilogram
  • - 4 kentang rebus kecil
  • - cendawan dalam tin dalam minyak - boletus 300 g, sebagai pilihan, champignon bersaiz sederhana dapat direbus dalam minyak
  • - 150 g keju keras
  • - lobak kecil
  • - bawang kecil
  • - 200 g akar saderi
  • - 2 biji tomato bersaiz sederhana
  • - jus 1 lemon
  • - garam
  • - rempah kering: gurih, kemangi
  • - sarung untuk membakar.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Daging prostopoma serupa dengan ikan tenggiri atau sturgeon. Ia mempunyai lapisan melintang gelap, strukturnya lembut, warna terang, aroma yang kaya dan menyenangkan. Ikan dihargai bukan sahaja kerana rasanya dan pelbagai pilihan memasak, tetapi juga untuk tulang yang sedikit.

100 gram daging prostypoma mengandungi:

  • protein - kira-kira 20%;
  • lemak - tidak lebih daripada 4%;
  • omega 3 - 0.3%.

Kandungan lemak ikan bergantung pada umur, saiz dan habitatnya yang terdekat. Nilai tenaga 100 gram ikan ialah 108 kcal.

Prostipoma popular di kalangan atlet asing. Ini termasuk dalam diet banyak angkat tenaga, crossfit, bina badan, angkat berat, lemparan tembakan, balingan tukul, dan sukan lain di mana kualiti pemakanan ditekankan..

Penerangan

Ikan prostipoma adalah ikan meja kecil yang tergolong dalam kedudukan bertengger. Ia mempunyai badan rata yang memanjang. Kepalanya bersaiz sederhana, dengan mulut kecil yang berisi gigi berbaris kecil. Mata besar. Sirip punggungnya panjang, bahagian anteriornya terdiri dari sinar tajam seperti jarum.

Prostypoma ditutup dengan skala kecil yang padat walaupun pada operculum, yang khas untuk semua percid. Mempunyai warna terang. Dorsum lebih gelap; individu dengan bahagian atas hampir hitam dijumpai. Perut berwarna putih. Sirip dada dan pelvis emas.

Prostypoma adalah wakil bertengger kecil. Purata ukuran individu yang terdapat dalam hasil tangkapan adalah sekitar 15-17 cm. Spesimen besar dari 27 hingga 35 cm jarang dijumpai. Jangka hayat ikan adalah sekitar 15 tahun.


Di rak kedai, terdapat terutamanya individu dengan panjang 15 hingga 20 cm

Nama sebenarnya pelacur adalah Pomadasys incisus, tetapi ia tidak berakar di pasaran Soviet. Varian pesanan Perciformes dan keluarga Haemulidae juga tidak berakar di negara kita. Orang Inggeris memanggil ikan ini Bastard Grunt, yang secara harfiah diterjemahkan sebagai "bastard grunt".

Hasilnya, ikan itu diberi nama Prostipoma, yang diterjemahkan dari bahasa Yunani sebagai "cengkerang dengan gergaji." Kami mempunyai perkataan ini ditransliterasi dan cepat berakar di kalangan penduduk. Sebagai contoh, di Odessa ada pepatah: "Pelyad, eelpout, diampuni akan mencerahkan meja rumah apa pun".

Apa yang perlu dilakukan dengan pentaceger

Huraian ikan dalam spesies ini berbeza, namun ia sering dijual pada tahun 70-an dan bukannya prostypoma. Sebenarnya, penghuni lautan ini tidak mempunyai persamaan. Ikan babi hutan mempunyai badan yang berat, kepala berperisai dan duri kuat di siripnya. Satu-satunya persamaan adalah ukuran dan bentuk batang badan. Panjang maksimum dicatatkan di Lautan Pasifik dan rata-rata 44 cm, mencapai usia 6-7 tahun, individu itu tumbuh hingga 27 cm. Keluarga ini hidup pada kedalaman 400-800 meter, dan memakan copepod dan bulu-mandibular.

Kami juga mengesyorkan membaca: Rahsia penangkapan ikan roach yang berjaya: apa yang digigitnya pada musim bunga dan musim panas Ciri menangkap ikan mas dengan pengumpan pada awal musim bunga Ciri memancing ikan dengan pistol untuk ikan keli

Latar belakang

Sebelumnya di Kesatuan Soviet ada armada ekspedisi yang kuat, yang terlibat dalam penangkapan ikan komersial di semua pelosok planet kita. Kapal dan kapal pukat domestik bekerja di laut, pangkalan tentera laut terapung diciptakan, mampu menangani tangkapan, menyimpannya segar, beku, kalengan dan lain-lain.

Hari ini, dengan mengambil kira realiti moden, nelayan kita lebih suka berburu berhampiran pantai, kerana lebih senang dari segi logistik dan dari sudut ekonomi. Oleh itu, banyak jenis ikan, yang sebelum ini banyak terdapat, menjadi lazat dan jarang dijumpai di kedai kami..

Nilai komersial

Prostipoma adalah spesies permainan berharga yang popular di seluruh dunia, terutamanya di Jepun. Namun, dalam dekad yang lalu, kerana penangkapan ikan yang tidak terkawal dan perburuan liar, stoknya telah menurun dengan ketara. Untuk memelihara ikan, kuota diperkenalkan untuk pengeluarannya, dan di beberapa wilayah penangkapan ikannya dilarang sama sekali. Dalam penangkapan ikan rekreasi, ukuran minimum yang dibenarkan adalah 18 cm. Individu yang belum mencapai panjang yang ditentukan harus dilepaskan, jika tidak, ia mengancam dengan denda yang besar dan pembatalan lesen.

Membuat Prostopoma

Ia sangat dihargai kerana mempunyai rasa yang tinggi. Dagingnya, jika dimasak dengan betul, sedap. Terdapat banyak resipi baik yang akan membantu anda membuat hidangan lazat dari ikan ini..

Nilai pemakanan

Ikan ini terdiri daripada:

  • 75-78% air;
  • 15-20% protein;
  • Lemak

Kandungan lemak dalam daging sangat berbeza - dari 5% hingga 30%. Ia boleh didapati di banyak pasar di Moscow, Primorye dan Vladivostok..

Komposisi daging dan resipi

Penampilan dagingnya serupa dengan sturgeon atau makarel, mempunyai lapisan otot gelap yang sama di permukaan, dan di dalamnya ringan, aromanya kaya dan menyenangkan. Dianjurkan untuk menggunakan sesedikit mungkin rempah-rempah agar tidak menghilangkan rasa. Ikan juga dihargai oleh tukang masak untuk sebilangan kecil tulang. Komposisi pemakanan adalah seperti berikut:

  • air 75-77%;
  • protein 15-20%;
  • lemak 4-28%;
  • abu 1.3-18%;
  • omega 3 - 0.3 mg.

Kandungan lemak bergantung pada usia individu dan habitatnya, kandungan kalori dalam 100 gram daging adalah 108 kcal. Banyak kursus pertama dan kedua masakan disediakan dari prostypoma. Kepala sangat sesuai untuk menyediakan kaldu, yang ternyata kurus dan telus, dan dagingnya dikukus, direbus, dibakar dan digoreng. Ikan masin dan kering lebih kurang biasa.

Prostopoma Bakar

Untuk memasak, anda memerlukan 0,5 kg ikan kupas, 100 g krim, 1 telur, beberapa bawang, jus limau dan rempah secukupnya (sesuai dengan rosemary, pasli dan dill). Keseluruhan proses penyediaan karya masakan sangat mudah, untuk kemudahan dapat dibahagikan kepada beberapa peringkat:

  1. Pertama sekali, anda perlu menyediakan bahan mentah - usus ikan, bilas dengan baik dan asingkan fillet dari permatang.
  2. Goreng kedua-dua bahagian bangkai di kedua-dua belah dengan minyak panas di atas api sederhana hingga coklat keemasan.
  3. Sos khas memberikan hidangan rasa yang unik, yang mesti dibuat semasa ikan digoreng. Untuk ini, kuning telur, krim, jus lemon, garam dan rosemary disebat dengan sebati. Dianjurkan untuk melakukan proses tersebut dengan memanaskan campuran dalam mandi air.
  4. Kemudian anda perlu mula membakar. Untuk melakukan ini, lapisan bawang, dipotong menjadi cincin, diletakkan di atas kerajang atau di lengan, yang sebelumnya disapu dengan mentega. Bangkai diletakkan di atasnya dan dilumurkan dengan sos yang telah disediakan sebelumnya.

Ikan dibakar di dalam ketuhar hingga dimasak, rata-rata, akan memakan masa 15-20 minit. Paling sedap dihidangkan bersama lauk sayur, hiaskan dengan ramuan ramuan herba dan serai.

Pilihan lain untuk ikan bakar termasuk komponen berikut: 1.5 kg ikan segar atau beku, 3-4 kentang rebus, 300 g cendawan kalengan, satu wortel, beberapa bawang, jus satu lemon, 150 g keju keras, 200 g saderi, garam dan lada secukup rasa.