Lada cayenne

Lada cayenne, dari seluruh keluarga lada, adalah salah satu yang paling panas dan panas.
Daripada paprika panas yang kita tahu, mungkin hanya cabai habanero, lihat meja Scoville.

Penerangan lada cayenne dan foto

Tumbuhan lada adalah semak bercabang dari genus Solanaceae, tingginya sekitar 1-1,2 meter, dengan buah-buahan kecil hingga 1,5 cm dalam bentuk kerucut, biasanya dalam bentuk masak - merah terang atau burgundy, dan beberapa jenis - kuning.

Kecil, dengan kacang besar, buahnya sangat pedas, digunakan dalam masakan, perubatan dan tata rias, sangat digemari oleh peminat "pedas" dan gourmets.

Tanaman ini tidak bersahaja, hari ini varieti dalaman telah dibiakkan yang terasa hebat di dalam pasu bunga dan berbuah dengan banyak.

Bagaimana rupa lada cayenne?

semak lada cayenne

Foto lada cayenne ⇑

Keperitan lada cayenne

Keperitan lada cayenne diukur pada skala Scoville. Pada tahun 1912, saintis kimia Wilbur Scovill mengembangkan skala di mana tahap keperitan lada bergantung pada jumlah capsaicin di dalamnya, yang memberikan sensasi rasa pedas. Jelas bahawa semakin banyak capsaicin, semakin panas lada.

Unit pengukuran diberi nama - Unit panas Scoville (SHU), atau dalam bahasa Rusia - Scoville, dengan nama saintis.

Jadi, jika kita melihat foto di bawah ini, kita akan melihat berapa banyak scoville yang terdapat dalam lada cayenne: 30,000 -50,000 SHU, iaitu, keperitannya ada di tengah-tengah. Dan ini walaupun tidak semua orang berani mencuba "kaina".

Asal lada cayenne

Kini tanaman ini ditanam dan dibiakkan di India dan Amerika Selatan, walaupun tanaman ini juga diedarkan di Afrika, Eropah Barat dan Asia. Bahkan sebelum orang Eropah menemui Amerika, suku-suku asli mengusahakan budaya ini, yang disahkan oleh banyak penggalian kuburan di Peru.

Tetapi tempat asal tanaman ini adalah pulau Jawa (Indonesia) di Lautan Hindi dan India Selatan..

Lada Cayenne mendapat namanya dari bandar pelabuhan pentadbiran Cayenne, satu-satunya kepulauan Eropah di daratan Amerika, yang menjadi terkenal dengan eksport lada panas dan pada satu masa merupakan pelabuhan terbesar pengiriman rempah-rempah ini..

Anda juga boleh mendapatkan nama lada cayenne mengikut tempat pertumbuhan dan populariti penggunaan - Brazil, cili atau India. Di Indonesia, nama Lombok banyak digunakan, di Afrika Pili-pili, di Mexico - Ancho. Tetapi kebanyakan varietas lada panas di dunia disebut Cili, dengan itu menekankan rasa pedasnya yang tidak dapat ditoleransi..

Buah hijau buah lada cayenne yang tidak masak dikenali di seluruh dunia sebagai "pepperoni" dan juga biasa digunakan untuk perasa dan memasak.

Lada cayenne dalam memasak

Lada Cayenne tidak mempunyai aroma khasnya sendiri; kelebihannya adalah kepedasan, kepedasan dan kepedasan hidangan di mana ia digunakan. Lada digunakan baik dalam buah segar, dan dalam bentuk kering - buah-buahan atau tanah.

Ia sering ditambahkan ke semua jenis campuran lada, rempah dan bumbu, serta berbagai sos, adunan dan kuah. Gourmets makan kacang lada segar begitu sahaja, dalam keadaan menggigit.

Lada sangat baik dalam hidangan daging dan ikan, ia digunakan dalam pengasinan dan pengetinan..

Paling biasa dalam masakan India, Mexico dan Afrika. Dalam hidangan negara-negara ini, lada cayenne menunjukkan potensi penuhnya, berkat tradisi dan sejarah penggunaannya yang kaya..

Khasiat lada cayenne

Semua lada, termasuk kacang tanah, mempunyai kesan yang baik terutamanya pada kerja jantung, saluran darah dan saluran gastrousus. Dipercayai bahawa lada panas membersihkan darah dan menguatkan saluran darah, menyokong imuniti dan mempunyai ciri antimikroba yang ketara..

Kesannya disebabkan oleh zat capsaicin yang terkandung dalam lada, yang merangsang banyak proses positif dalam tubuh. Selain itu, lada merah mengandung sejumlah besar vitamin A dan C, semua jenis lada adalah sumber vitamin B yang baik, termasuk B6, mengandung kalium, magnesium dan zat besi..

Kontraindikasi lada cayenne

Lada Cayenne Tidak Hanya Bagus, Ia Boleh Memudaratkan... dan Bahkan Berbahaya.

Untuk badan yang sihat, lada cayenne, yang digunakan secara sederhana, tidak boleh membahayakan, kecuali dalam kes reaksi alergi terhadapnya.

Walau bagaimanapun, semasa makan lada panas dalam jumlah besar, akibat negatif dan perubahan dalam tubuh adalah mungkin, dan kerana ia adalah perangsang, iaitu kemungkinan pelbagai penyakit dan keadaan terpendam.

Dengan pengambilan lada yang tidak terkawal dan orang yang mempunyai penyakit saluran gastrousus, organ dalaman, serta sistem saraf, lada cayenne dalam banyak kes akan menjadi kontraindikasi. Dalam kes ini, anda tidak boleh mengubati diri sendiri, adalah mustahak untuk berjumpa doktor.

Setelah makan dan menggunakan lada cayenne, pastikan anda mencuci tangan, jika tidak, anda boleh merosakkan selaput lendir, seperti mata, jika disentuh secara tidak sengaja! Jauhi dari kanak-kanak!

Nilai pemakanan, vitamin, mineral

Nilai pemakanan lada cayenne per 100 g:
Kandungan kalori - 318 kcal
Protein - 12.01 g
Lemak - 17.27 g
Karbohidrat - 56.63 g
Serat makanan - 27.2 g
Air - 8.05 g
Abu - 6.04 g

Lada cayenne mengandungi vitamin dan mineral berikut dalam%:

Vitamin
A - 231.2%,
beta-karoten - 436.8%,
B1 - 21.9%,
B2 - 51.1%,
B6 - 122.5%,
B9 - 26.5%,
C - 84.9%,
E - 198.9%,
K - 66.9%,
PP - 43.5%,

Mineral:
kalium - 80.6%,
kalsium - 14.8%,
magnesium - 38%,
fosforus - 36.6%,
besi - 43.3%,
mangan - 100%,
tembaga - 37.3%,
selenium - 16%,
zink - 20.7%

Lada cayenne

Lada cayenne: penerangan pelbagai

Lada cayenne: foto tumbuhan

Sehingga kini, di alam, serta penternak profesional, sebilangan besar tanaman telah dibiakkan yang mempunyai sifat positif. Lada cayenne juga dapat membantu dengan pelbagai penyakit. Budaya ini mempunyai banyak khasiat yang luar biasa, tetapi tidak semua pengguna mengetahui hal ini, sebab itulah lada paling sering digunakan hanya sebagai perasa wangi. Tetapi, jika anda mengkaji lebih mendalam mengenai sayur-sayuran ini, anda dapat memahami bahawa ia mempunyai lebih banyak khasiat daripada yang kelihatannya pada pandangan pertama..

Lada cayenne boleh dimasukkan ke dalam sepuluh ramuan atau tumbuh-tumbuhan yang paling bermanfaat, kerana ia mempunyai banyak sifat dan ciri positif. Seterusnya, kami akan menyenaraikan mengapa perlu menanam tanaman ini, dan mengapa ia sangat berguna dalam perubatan rakyat moden..

Pertama, lada cayenne panas mempunyai kesan merangsang darah. Terima kasih kepadanya, banyak proses dalam tubuh manusia yang bertanggungjawab untuk pertukaran nutrien dan komponen dipercepat, yang mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme, metabolisme dan keadaan sistem peredaran darah manusia. Juga, lada cayenne membersihkan darah dengan sempurna, jadi penyakit hormon jarang menyerang seseorang yang kerap menggunakan lada untuk tujuan ini. Dengan kata mudah, berkat lada cayenne panas, sistem kekebalan tubuh manusia menjadi lebih kuat, dan ini adalah kelebihan yang luar biasa.

Kedua, perlu diperhatikan bahawa jika seseorang didiagnosis menghidap penyakit sistem kardiovaskular dan peredaran darah, maka lada cayenne akan memberi kesan yang baik pada tubuhnya. Varieti menormalkan kerja jantung, otot jantung, dan juga sangat membantu jika seseorang tiba-tiba didiagnosis dengan sakit jantung yang tajam. Selain itu, lada cayenne membersihkan darah dengan sempurna, mempunyai kesan positif pada sistem arteri dan vena, mencegah pengumpulan plak, yang menyebabkan aterosklerosis, strok dan serangan jantung.

Walaupun kesannya agak menyakitkan, lada cayenne dapat melawan ulser perut. Buah mengandungi komponen yang memulihkan proses pencernaan, dan juga mampu menyembuhkan mukosa gastrik yang terkena. Untuk kanser prostat, lada panas adalah ubat yang sangat baik. Terdapat banyak kisah nyata di mana penulis berkongsi kes mereka mengenai rawatan kanser prostat, dan di dalamnya lada cayenne juga menjadi pahlawan. Tumor menurun dalam ukuran, sensasi menyakitkan juga menjadi kurang jelas, yang merupakan kelebihan besar.

Terima kasih kepada lada cayenne yang menyengat dan zat yang terdapat di dalamnya, seseorang dapat melawan kekejangan, kekejangan otot, dan reaksi alergi terhadap pelbagai makanan dan bahan. Lada memberikan banyak tenaga, meningkatkan mood, memperbaiki proses pencernaan dalam tubuh manusia, dari mana keadaan umum bertambah baik. Lada sering digunakan untuk memulihkan hati setelah penggunaan minuman beralkohol yang berpanjangan, serta makanan berkualiti rendah, dan ini juga merupakan kelebihan besar tanaman ini..

Juga, tindakan lain dari lada cayenne adalah bahawa ia adalah anestetik antimikroba terkuat. Kulat di bawah pengaruh komponen lada hancur, dan mikroorganisma berbahaya yang boleh membahayakan seseorang juga mati. Lada mempunyai kesan yang sangat baik pada tubuh lelaki. Oleh itu, lada menyembuhkan tubuh manusia dengan sempurna, dan pada masa yang sama tidak menyebabkan kesan sampingan dan reaksi alergi, yang juga diragukan lagi merupakan kelebihan besar..

Bagaimanakah lada cayenne berbeza dengan lada cili??

Sudah tentu, pengguna dan tukang kebun sama-sama tertanya-tanya apa perbezaan antara lada cayenne dan sepupu panasnya, lada cili. Secara umum, banyak lada panas disebut cabai, tetapi dari sudut hortikultur dan pertanian, mereka masih tergolong dalam tanaman yang berlainan, dan ini harus diingat. Cili adalah sayuran yang, berkat khasiatnya, memberi makanan rempah dan ketajaman kepada makanan. Selain itu, cili juga sangat sihat untuk diingat..

Sekiranya kita bercakap mengenai lada cayenne, maka itu adalah yang paling hangat di antara semua wakil lada, dan secara umum di antara semua rempah-rempah yang ada di dunia moden. Lada ditanam di wilayah benua Asia, dan juga boleh ditanam di Eropah Barat. Di samping itu, lada sangat popular di kalangan tukang kebun dan ahli agronomi dari Afrika dan Amerika Selatan, di mana terdapat semua syarat untuk pertumbuhan tanaman yang berjaya..

Perlu diingat bahawa buah lada cayenne panas agak kecil, jika dibandingkan dengan lada cili, mereka benar-benar kecil, dan warnanya berwarna oren muda, jadi umumnya sukar untuk membayangkan bahawa lada ini adalah lada yang paling panas dari semua jenis ini. Dalam bentuk hancur, rempah-rempah itu mempunyai warna merah muda, kekuningan, dan jauh lebih ringan daripada jika kita mengambil cabai dalam bentuk hancur. Lada cayenne terasa sangat keras, sekerap mungkin, tidak digalakkan menggunakannya dalam bentuk biasa, ia paling baik digunakan sebagai perasa untuk pelbagai hidangan. Juga, lada cayenne dalam kategori harga sedikit lebih tinggi daripada cabai, dan ini juga harus diingat dan diperhatikan faktor ini. Adalah sukar untuk membeli lada cayenne berkualiti tinggi, sangat jarang berlaku, dan jika dijumpai, maka anda harus membayar sejumlah wang yang mencukupi untuknya. Pada masa yang sama, seseorang dapat memastikan kualiti dan sifatnya, yang telah kita sebutkan di atas..

Lada cayenne: ciri-ciri pelbagai

Lada cayenne panas: video mengenai pelbagai

Sudah tentu, dalam poppy artikel ini, sangat penting untuk mengetahui dengan lebih terperinci mengenai ciri-ciri varieti tersebut. Lada cayenne dianggap sebagai kerabat cabai, dan salah satu yang paling dekat, walaupun terdapat perbezaan dalam penampilan dan rasa, yang sangat ketara. Warna lada cayenne boleh berbeza, hari ini kita harus membincangkan tiga jenis utama dan paling kerap dijumpai:

  • lada cayenne hijau
  • lada cayenne kuning
  • lada cayenne merah.

Keperitan lada cayenne, kepedihannya hanya bergantung pada jenisnya. Bergantung pada tahap kepedasan rasa, skala telah dibuat untuk mengukur, yang berbeza antara petunjuk seperti 1 dan 120. Dalam had ini, adalah mungkin untuk menilai warna aroma lada, kepedihannya, penunjuk warnanya dan, tentu saja, betapa rasanya rasanya, sejak ciri ini juga merupakan salah satu yang paling penting dan penting.

Pengeluar lada cayenne terbesar hari ini adalah wilayah Afrika Barat dan Mexico, Brazil dan Columbia, California - iaitu wilayah selatan benua Amerika. Lada juga dihasilkan di Vietnam dan Guyana, Indonesia dan India. India, pada dasarnya, adalah salah satu pemimpin dalam pengeluaran pelbagai rempah yang popular di seluruh dunia. Lada terutama diimport ke Rusia, kerana di kawasan kita, kerana keadaan iklim yang agak sukar dan keras, lada hampir tidak mungkin tumbuh. Di negara lain, lada cayenne sering ditanam di rumah, di dalam pasu bunga, segera menuai dan menggunakannya untuk tujuan masakan dan kesihatan dan perubatan, dan untuk kegunaan serba boleh, varietas ini sangat dihargai di seluruh dunia..

Menanam dan merawat lada cayenne

Lada cayenne panas: foto tumbuhan

Proses menanam dan merawat lada cayenne memang menarik. Benih biasanya diekstrak terus dari buah, dan secara umum, biji boleh dibeli di kedai berkebun khas. Semasa menanam, anda harus mengetahui beberapa perkara yang membolehkan tukang kebun tidak melakukan kesalahan dan mendapatkan hasil panen lada cayenne yang sangat baik dengan rasa dan khasiatnya yang luar biasa:

  • biji lada cayenne harus dikeluarkan dengan lembut dari periuk dan diedarkan di antara dua tisu basah untuk memastikan benih lembap dan berdaya maju
  • di antara serbet, anak benih harus disimpan tepat sehingga ia mula bercambah sedikit demi sedikit. Penting untuk memastikan bahawa tisu sentiasa basah, tetapi tidak terlalu basah, jika tidak, ini boleh memberi kesan negatif kepada tanaman.
  • tunas dapat menetas dengan cepat, yang pertama muncul kira-kira tiga hari selepas manipulasi
  • lada kemudian ditanam di dalam pasu anak pokok. Di tanah di dalam periuk, toni mulai tumbuh secara beransur-ansur, menguatkan, dan tepu dengan semua zat dan mineral yang diperlukan
  • pada saat seperti itu, biji dalam pasu memerlukan suhu tinggi yang hangat, yang kadang-kadang mencapai tiga puluh darjah. Tumbuhan juga memerlukan jumlah cahaya matahari yang mencukupi, dan secara umum, lada cayenne merujuk kepada tanaman yang menyukai cahaya dan panas. Walaupun begitu, anda harus melindungi anak benih dari sinar matahari langsung, kerana sinar matahari dapat membakar bahagian hijau yang rapuh, menyebabkan banyak kerusakan yang tidak dapat diperbaiki.
  • sebaik sahaja beberapa daun terbentuk di pucuk, maka anda boleh mengambil pucuk terkuat dan menanamnya di dalam periuk yang terpisah, di mana ia akan tumbuh lebih jauh, memperoleh pertumbuhan dan, pada akhirnya, berbuah.

Bagi tanah, idealnya ia adalah campuran tanah, yang juga meliputi loam, humus dan pasir. Anda juga boleh membeli tanah siap pakai di kedai khusus untuk tukang kebun, dalam hal ini lebih baik mengambil tanah yang ditujukan untuk tanaman tomato, kerana dalam komposisinya sangat serupa dengan campuran yang sesuai untuk lada cayenne. Setelah ditransplantasikan, selama beberapa bulan pertama, lada tidak dapat diberi makan atau diberi apa-apa, kerana cukup banyak zat yang sudah ada di dalam tanah. Selepas 3-4 bulan, lebih baik anda mula menggunakan sebilangan makanan yang dijual di kedai. Baja juga lebih baik mengambil yang dimaksudkan untuk memberi makan tanaman tomato.

Secara umum, lada cayenne adalah tanaman yang sangat bersahaja, dan jika dijaga dengan baik, tanaman itu akan menikmati penuaiannya selama beberapa tahun berturut-turut. Sudah tentu, untuk ini, beberapa syarat yang baik harus diciptakan, kerana, tidak kira seberapa bersahaja tanaman itu, ia juga memerlukan sokongan dan penjagaan dari tukang kebun, dan ini sangat penting. Benih boleh diambil terus dari biji - ia cukup siap untuk percambahan setelah beberapa prosedur yang telah kami sebutkan sebelumnya.

Semasa membeli lada cayenne dari kedai, cara terbaik untuk tukang kebun adalah dengan mempertimbangkan cara terbaik untuk menanamnya. Di tanah di mana ia dibeli (terutama gambut), tanaman itu dapat disimpan atau diangkut dengan mudah. Namun demikian, gambut tidak sesuai untuk menyimpan bunga atau tanaman di dalamnya untuk waktu yang lama. Lada cayenne dalam periuk gambut akan mati. Juga, tukang kebun dan penternak harus mempertimbangkan beberapa perkara:

  • pasu di mana kilang itu mula dijual tidak sesuai untuk pertumbuhan di dalamnya. Sebagai peraturan, pot mempunyai jumlah yang kecil, dan sistem akar tanaman sedang dalam proses pertumbuhan yang berterusan, jadi yang terbaik adalah menanamnya
  • jika hujung sistem akar tanaman keluar melalui cincin saliran di dalam periuk, maka ini adalah salah satu tanda utama bahawa sudah tiba masanya untuk menanam lada ke dalam periuk yang lebih besar. Walaupun demikian, jika pada saat pembelian tanaman sudah ditutup dengan buah-buahan, maka yang terbaik adalah tidak menanam pada masa ini, jika tidak, tanaman tidak akan mempunyai waktu untuk berakar dan akan menjatuhkan lada.
  • jika terdapat buah-buahan di semak, lebih baik menggunakan kaedah lain - transshipment. Untuk melakukan ini, tanaman dihantar ke periuk baru, tetapi pada masa yang sama segumpal dengan bumi dipindahkan bersama dengan sistem akar. Kekosongan dalam periuk baru dapat diisi dengan campuran pot baru, tetapi benjolan utama harus tetap ada. Setelah prosedur ini, lada cayenne disiram dengan banyak dan diletakkan di ambang tingkap sehingga tanaman mempunyai waktu untuk membiasakan diri dengan keadaan baru dan menyesuaikannya. Pada mulanya, yang terbaik adalah memantau tanaman dengan teliti, reaksi terhadap persekitaran, bagaimana ia bertindak balas terhadap cahaya matahari, suhu bilik.

Lada cayenne tergolong dalam tanaman yang suka panas dan suka cahaya. Lebih baik meletakkan periuk dengan tanaman di ambang tingkap, yang terletak di barat daya atau tenggara. Di sana mereka akan menerima pencahayaan yang diperlukan, tetapi akan menghindari cahaya matahari langsung. Cahaya langsung boleh merosakkan bahagian hijau tanaman, ini sangat penting untuk diingat. Sekiranya tanaman kurang cahaya, daunnya akan pudar dan akhirnya jatuh sama sekali, yang merupakan tanda bahawa ada sesuatu yang hilang dari lada cabai. Ini biasanya boleh berlaku pada musim sejuk, ketika jumlah siang hari menurun secara mendadak. Dalam kes ini, lebih baik membuat pencahayaan buatan untuk lada..

Ketika menyiram, selalunya yang terbaik adalah tidak melakukannya. Cukup untuk menjaga tanaman dalam keadaan kelembapan sederhana, untuk mengelakkan penumpahan air atau pengeringan dari tanah. Sekiranya terdapat udara kering di dalam bilik, maka lada cayenne panas, atau lebih tepatnya bahagian hijau, sebaiknya disembur setiap hari.

Semak lada cayenne panas secara berkala memerlukan pemangkasan kebersihan atau kesihatan, kerana ini bukan sahaja memberi mereka penampilan yang baik dan sihat, tetapi juga bahagian hijau tanaman akan menjadi lebih tebal dan lebih berlimpah. Juga, berkat pemangkasan, seseorang yang memutuskan untuk menanam lada cayenne dapat memberikan bentuk apa pun yang dilihatnya dalam khayalannya sendiri..

Penyakit dan perosak mengancam pelbagai

Sudah tentu, lada cayenne panas tergolong dalam kategori sangat kuat dan tahan lasak, kurang terdedah kepada penyakit atau serangan dari perosak dan serangga daripada tanaman lain. Kadang-kadang, lada cayenne boleh diserang oleh kulat seperti acuan kelabu. Dalam kes ini, lada mesti dirawat dengan ubat-ubatan dan sediaan yang tersedia untuk umum di mana-mana kedai khusus untuk tukang kebun. Tidak sukar untuk menumbuhkan lada di rumah - ia adalah tanaman yang tidak berubah-ubah dan bersahaja yang dapat menyenangkan tukang kebun dengan buahnya jika dia memberikannya keadaan yang baik dan penjagaan yang minimum.

Wikipedia lada cayenne

Kunyit panjang | Kunyit Aromatik | Zedoaria Kunyit | Kunyit bulat

Lada semu (xilop)Lada allspiceLada lainTempatan
rempah
Sayuran pedas
Bulat
Bawang
Bawang putih
RempahSelada airAdunan pedasAdjika | Garam Masala | Kari | Herba Provencal | Garam Svan | Hmeli-suneliSenarai Rempah

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Capsicum Cina
  • Captain America: Super Soldier

Lihat apa "Lada Cayenne" dalam kamus lain:

Lada hitam - ? Lada hitam Lada hitam dengan... Wikipedia

Lada -... Wikipedia

Lada kubus -? Lada Kubeb... Wikipedia

Lada panjang -? Daun dan buah lada panjang Lada panjang... Wikipedia

Lada sayur - Istilah ini mempunyai makna lain, lihat Lada. ? Lada sayur... Wikipedia

Lada (genus) - Istilah ini mempunyai makna lain, lihat Lada. Lada (genus)... Wikipedia

lada cayenne - (cabai) kacang tanah kering dari semak lada cayenne, tumbuhan yang berkaitan dengan lada merah, tetapi buahnya jauh lebih kecil. Lada cayenne adalah rempah paling panas yang kita tahu. Hijau, belum masak lada ini...... Kamus Kuliner

CAYENE PEPPER - Rempah panas yang dihantar oleh biji matang dari tanaman capsicum baccatum dari Cayenne di Amerika Selatan. Penjelasan mengenai 25,000 kata asing yang telah digunakan dalam bahasa Rusia, dengan makna akarnya. Mikhelson AD, 1865. CAYENE PEPPER Hot...... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

cayenne - oh, oh. cayenne. ♦ Lada cayenne. a) Pelbagai biji capsicum merah yang paling panas; tanaman sayuran pedas tahunan sem. malam dengan batang bercabang kuat dan kering berwarna merah terang, buah berbentuk memanjang. Menaburkan lada Caenne....... Kamus Sejarah Galikisme Rusia

PEPPER - PEPPER. Lada hitam dan putih, allspice dan merah (capsicum) digunakan sebagai rempah dalam memasak. Lada hitam dan putih adalah buah kering dari tanaman berkayu tropis dalam keluarga lada. Untuk mendapatkan lada hitam,...... Ensiklopedia Ringkas Rumah Tangga

Apa itu lada cayenne: ciri dan teknik penanamannya

Salah satu rempah yang paling popular dalam masakan Asia adalah lada cayenne. Jika dibandingkan dengan lada hitam atau merah, ia tidak begitu kerap digunakan di negara kita. Lada cayenne mempunyai aroma ringan dan rasa pedih. Tidak begitu sukar untuk mengembangkan budaya ini di laman web anda, anda hanya perlu mematuhi selok-belok asas menanam tanaman ini.

Biji lada cayenne

Lada cayenne mempunyai rasa panas

Sejarah lada cayenne

Selama bertahun-tahun, lada cayenne telah ditanam di seluruh Mexico dan Amerika Selatan. Namun, pulau Jawa dan beberapa wilayah di India Selatan terkenal sebagai tempat bersejarah asal budaya ini..

Suku kaum asli India memakannya sebagai makanan istimewa, sama seperti kita makan buah. Orang India ketika itu yakin bahawa buah-buahan ini mempunyai kesan penyembuhan dan melindungi tubuh dari sebarang penyakit..

Buat pertama kalinya, di Eropah, mereka belajar mengenai biji lada cayenne merah dari Christopher Columbus. Ia diperkenalkan oleh navigator Sepanyol dan langsung menjadi popular sebagai alternatif yang murah untuk lada hitam. Pada masa itu, lada hitam sangat terkenal di kalangan penduduk Eropah dan dianggap sebagai rempah yang sangat berharga, kerana kekurangan bekalan.

Lada cayenne yang dibawa dari barat menyelesaikan beberapa masalah sekaligus. Dia membawa pelbagai hidangan biasa dan membolehkan lebih banyak orang membeli rempah pedas dengan harga murah..

Hari ini, buah lada cayenne ditanam di wilayah Mexico dan China. Tetapi pemimpin dalam penanaman budaya ini adalah Afrika Timur, yang terlibat dalam import lada cayenne di seluruh dunia..

Penerangan dan ciri

Sudah menjadi kebiasaan memanggil lada cili apa saja lada dengan rasa tajam dan membakar. Lada cayenne juga termasuk dalam kategori ini. Oleh itu, konsep-konsep ini boleh ditukar ganti..

Lada cayenne biasanya dikaitkan dengan keluarga nighthade. Hari ini, terdapat banyak variasi dan variasi budaya ini. Mereka boleh berbeza dalam warna kulit dan bentuk buahnya..

Penampilan

Bayangan buah boleh terdapat dalam 3 variasi: hijau, kuning dan merah biasa untuk semua orang. Kadang-kadang anda dapat menjumpai buah-buahan dari warna coklat gelap..

Biji lada yang belum masak mempunyai kulit berwarna hijau kehijauan. Biasa juga memakannya. Ini bertuliskan nama - peperoni. Panjang lada, bergantung pada keadaan tumbuh, dapat dari 3 hingga 12 cm. Bentuknya sangat beragam, dalam bentuk ceri, zaitun atau jantung.

Pokok renek adalah tanaman yang lebat dan bercabang, tingginya dapat mencapai 1 m. Pembungaan berlaku secara berterusan, sehingga semak akan menggembirakan mata dengan bunga mini yang cerah.

Rasa dan bau

Keperitan lada cayenne secara langsung berkaitan dengan pelbagai jenisnya. Untuk buah tanaman ini, skala khas khas diciptakan, dinamai ahli kimia Amerika Wilbur Scoville. Ia membolehkan anda membandingkan tahap rasa pedas dari lada yang berbeza. Lada cayenne biasanya 45,000 unit.

Fakta menarik adalah bahawa rasa pedih dan, membakar rongga mulut, rasa lada cabai, dapat dirasakan walaupun mencairkan 1 g lada per 1.000 liter air.

Lada cayenne sangat menarik bagi pakar masakan dari seluruh dunia. Terima kasih kepadanya, apa-apa, walaupun hidangan paling sederhana, memperoleh aroma yang unik. Ini semua mengenai zat khas yang disebut capsaicin, yang terdapat dalam biji, kulit, dan kaki lada..

Kepahitan dan kepedasan khas lada banyak dikaitkan dengan bahagian biji. Dengan membuangnya, anda dapat mengurangkan kesan melecur dengan ketara ketika digunakan. Para saintis menyatakan bahawa dengan penambahan cabai merah secara berkala dalam diet, tubuh terbiasa dengan kepahitan buah yang pelik dan seterusnya tidak menimbulkan sensasi yang tidak selesa seperti sebelumnya.

Sifat berguna dan berbahaya

Seperti disebutkan sebelumnya, lada cayenne panas mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat untuk tubuh manusia. Mari kita pertimbangkan beberapa daripadanya:

    Kehadiran sejumlah besar unsur surih penting bagi manusia - riboflavin, kalium, zat besi, niasin, magnesium. Sebilangan kecil vitamin A, E, K dan C.

Biji lada merah harus digunakan dengan sangat berhati-hati kerana ia boleh memberi kesan sebaliknya jika digunakan secara berlebihan. Lada cayenne dilarang untuk orang dengan ulser yang meradang, gangguan pada organ pencernaan dan buah pinggang.

Cara menanam lada cayenne?

Selama bertahun-tahun, cabai dianggap tanaman eksotik di negara kita dan diimport secara eksklusif sebagai rempah siap pakai. Tetapi baru-baru ini, semakin banyak tukang kebun yang mahir terlibat secara bebas dalam menanam tanaman ini..

Ketika merawat buah cabai merah, sangat serupa dengan menanam sayur-sayuran seperti paprika atau tomato. Walau apa pun, keadaan rumah hijau dan penyelenggaraan tahap kelembapan tinggi akan diperlukan..

Anda boleh mengetahui tentang menanam lada cabai di ambang tingkap di sini.

Benih bercambah

Biji lada tidak akan bercambah kecuali bercambah terlebih dahulu. Proses percambahan akan memakan masa sekitar 9-10 hari, tidak lebih. Proses langkah demi langkah kelihatan seperti ini:

  • Mulakan dengan meletakkan benih di kain kasa atau kain kapas.
  • Kemudian letakkan benih di kawasan yang hangat dan bebas draf. Lembapkan kain dengan kerap, sebaiknya setiap 4-5 jam. Panas dan kelembapan akan membantu benih membengkak.
  • Selepas beberapa hari, benih akan tumbuh. Sebaik sahaja ini berlaku, perlu segera menanamnya di tanah yang subur dan dilonggarkan sehingga udara dapat menembus ke akar. Tanam hanya benih yang telah mengembangkan akar yang kuat dan sihat. Hanya dalam kes ini, seseorang dapat berharap agar anak benih dapat memberikan tunas yang baik. Lebih baik menyingkirkan baki biji yang tidak bercambah yang tidak sempat bercambah dalam 7 hari..
  • Tanam biji yang telah disediakan sebelumnya di dalam bekas yang ada. Sebaiknya jalankan proses ini pada akhir bulan Februari. Ini disebabkan oleh fakta bahawa budaya ini sangat bergantung pada cahaya matahari dan memerlukan pencahayaan yang baik. Pilih tempat di mana bekas dengan anak benih akan diterangi sebanyak mungkin pada waktu siang.
  • Lembapkan tanah, dan tutup bekas dengan filem pelekat untuk menghasilkan iklim mikro yang baik untuk lada. Kesan rumah hijau akan mendorong pertumbuhan dan pertumbuhan anak benih yang cepat.
  • Sebaik sahaja anda melihat dua atau lebih daun longgar pada anak benih, selam tanaman. Untuk melakukan ini, sediakan periuk individu dan tanam anak benih..
  • Setelah anak benih mencapai ketinggian 12-16 cm, ia dapat "dipindahkan" ke tanah terbuka. Alternatifnya ialah pot bunga yang lebih besar, untuk rumah yang tumbuh di ambang jendela.

Lada cayenne tidak pilih-pilih mengenai pelbagai jenis pembalut dan baja. Tanah subur cukup untuknya berjaya tumbuh. Sekiranya dikehendaki, dibenarkan mencampurkan sebilangan kecil humus organik atau abu kayu ke dalam tanah yang digunakan..

Draf dan menyelam adalah faktor menjengkelkan tumbuhan yang menyebabkan tekanan. Oleh itu, cubalah untuk tidak mengganggu anak benih dengan tidak perlu dan jangan biarkan mereka membeku..

Untuk menanam benih lada dan menanam anak benih, lihat video ini:

Mendarat di tanah

Anak benih yang telah mencapai ketinggian 12-16 cm mempunyai sistem akar yang kuat. Ini bererti bahawa dia dapat menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran baru dan mula membuahkan hasil. Dalam keadaan rumah hijau, tanaman dapat mencapai ketinggian hingga 1 m dan tumbuh menjadi semak yang indah.

Sebelum menanam semula anak benih di rumah hijau, pastikan bahawa rejim suhu dalam gelap lebih kurang stabil. Suhu yang paling baik untuk lada ialah 8-10 darjah. Agar penanaman benih capsicum berjaya, patuhi algoritma berikut:

  1. Longgarkan tanah dengan baik dan ratakan dengan garpu taman.
  2. Buat satu lubang di setiap katil pada jarak kira-kira 40 cm. Jauhkan jarak 50 cm untuk madu dalam baris.
  3. Taburkan setiap lubang dengan air dengan banyak (pastikan untuk tetap suam) dan tambahkan 5 sudu teh baja organik mana pun (disyorkan untuk menggunakan pembalut berasaskan gambut).
  4. Tanam anak benih sehingga kerah akarnya rata dengan tanah.
  5. Tepuk perlahan tanah di sekitar semak yang ditanam dengan telapak tangan anda untuk menjadikan bumi lebih padat. Kemudian mulsa dengan gambut kering atau humus..

Apabila penurunan suhu yang tidak dijangka berlaku, terutama dalam gelap, disarankan untuk memasang busur logam di atas anak benih. Dengan bantuan mereka, anda dapat membina pondok yang disebut dari filem produksi atau kain serat agro. Mereka akan melindungi tanaman daripada membeku..

Tanah yang sesuai untuk pertumbuhan dan perkembangan budaya ini yang berjaya adalah pencampuran dalam bahagian yang sama seperti batu, pasir, humus dan loam. Ramai orang membeli campuran siap pakai untuk menanam tomato. Ini kerana kedua-dua budaya serupa dalam banyak cara dan memerlukan keadaan yang sama..

Mengikut pengalaman tukang kebun, tanaman tersebut telah berjaya menyesuaikan diri dengan keadaan sekitar negara kita, termasuk komposisi tanah..

Pilihan lokasi dan pencahayaan

Tanpa mewujudkan syarat yang diperlukan, tanaman itu tidak akan berbuah. Ia akan terus mekar dan secara visual kelihatan bahawa tumbuhan itu sedang berkembang. Tetapi paprika merah tidak akan pernah muncul. Perkara pertama yang perlu dijaga adalah lokasi.

Malangnya, dalam iklim sejuk di negara kita, mustahil menanam lada cayenne yang berbuah. Anak pokok yang ditanam di tempat tidur terbuka (di mana rejim suhu berubah beberapa kali dalam 24 jam) dalam jangka masa yang cukup singkat akan mati. Oleh itu, peruntukkan jumlah kawasan yang diperlukan di rumah hijau untuk lada.

Longgarkan tempat tidur agar lebih tinggi. Pastikan terdapat cahaya matahari yang cukup di bahagian terpilih di rumah hijau. Rumah hijau mesti ditutup sepanjang masa.

Penjagaan tanaman

Menanam lada cayenne di rumah hijau tidak menyusahkan seperti yang kelihatannya pada pandangan pertama. Sebilangan besar kandungan tanaman ini mungkin menyerupai langkah standard untuk merawat sayur-sayuran yang ditanam di rumah hijau:

  1. Dalam proses pengembangan tanaman, cabut pucuk anak tiri dan lepaskan pucuk pada akar tepat pada masanya.
  2. Perhatikan sesak nafas tanah. Ini adalah salah satu syarat penting untuk lada cayenne berbuah yang baik. Jangan lupa selepas setiap pelembapan tanah, yang menyumbang kepada pemadatan tanah dan mengurangkan kebolehtelapan udara, melonggarkan tanah di sekitar setiap semak. Cukup untuk menangkap sekitar 5-7 cm lapisan atas bumi agar udara mengalir ke sistem akar.

Perhatikan bahawa ovari cenderung terbentuk di sekitar batang tanaman. Untuk menjadikan lada matang besar, kurangkan perbungaan sekerap mungkin. Tinggalkan yang luar biasa kuat dan sihat.

Menyiram

Jauh sebelum semak mula mekar secara aktif, siram tanaman setiap 7 hari. Hitung terlebih dahulu isipadu air yang diperlukan - 11 liter cecair setiap 1 sq. kawasan m ditanam dengan lada cayenne. Apabila suhu meningkat dan matahari terik, penyiraman dilakukan dua kali seminggu..

Berbunga dan berbuah adalah tahap ketika lada cili memerlukan peningkatan jumlah cecair. Oleh itu, air setiap 3 hari. Menyiram tanaman secara eksklusif di zon akar. Air tidak boleh masuk ke daun..

Pemangkasan

Tertakluk kepada semua syarat untuk menanam lada cayenne, tanaman secara bebas mengambil penampilan semak yang kuat dan subur. Ia berbunga dan berbuah dengan kerap. Sekiranya dikehendaki, anda boleh mencubit bahagian atas tanaman yang masih muda agar dapat tumbuh dengan lebih aktif. Tetapi bagi mereka yang lebih suka cabai yang lebih besar dan lebih berat, disarankan untuk membuang sebilangan kecil tunas secara berkala..

Penyimpanan lada

Terdapat banyak cara untuk meningkatkan jangka hayat lada cabai. Lokasi penyimpanan pilihan lada panas adalah bilik gelap atau peti sejuk. Dalam kes ini, buah-buahan sebelumnya dimasukkan ke dalam beg polietilena secara hermetik. Pod disimpan, dengan kaedah ini, tidak lebih dari 14 hari, jika perlu, makan segar.

Sekiranya anda ingin mengekalkan lada cayenne untuk jangka masa yang lebih lama, disyorkan untuk menggunakan kaedah pembekuan berikut:

  1. Mulakan dengan menyusun pod anda menjadi bahagian kecil. Tentukan jumlah anggaran yang dapat anda gunakan pada satu masa. Ini diperlukan supaya, jika perlu, mungkin untuk mendapatkan jumlah yang diperlukan, sementara tidak mencairkan sisa simpanan, dan seterusnya tidak membiarkan sayur-sayuran dibekukan baru.
  2. Kemudian potong ke dalam kepingan besar atau kecil, bergantung pada pilihan anda. Ingatlah untuk membilas buah.

Untuk mengurangkan sedikit keperitan lada cayenne, angkat semua bahagian biji sebelum membeku.

Pengeringan adalah cara lain yang sangat popular untuk menyimpan buah lada merah. Ini juga merupakan kaedah termudah untuk memanjangkan jangka hayat lada dalam jumlah besar jika perlu. Ikat polong ke jemuran dengan benang dan biarkan selama beberapa hari. Pastikan pod tidak bersentuhan antara satu sama lain. Pengeringan disarankan di kawasan yang berventilasi baik dengan akses cahaya matahari.

Sekiranya anda tidak mempunyai beberapa hari, untuk menunggu cili kering sendiri, gunakanlah dapur gas atau elektrik. Bilas lada dalam air sejuk, kemudian gosokkannya dengan tuala (untuk menghilangkan kelembapan berlebihan). Ramai suri rumah bersetuju bahawa lebih baik memotong cili menjadi kepingan kecil dan membuang tangkainya. Walau bagaimanapun, ini adalah pilihan.

Gariskan loyang dengan kertas perkamen dan susun cili dalam satu lapisan. Masukkan lada di dalam ketuhar selama beberapa minit. Suhu ketuhar mestilah sekurang-kurangnya 50 darjah. Biarkan pintu ketuhar sedikit terbuka - ini akan membolehkan cili kering sama rata daripada membakar.

Simpan buah kering dalam bekas kedap udara di tempat gelap pada suhu bilik. Paling digemari ialah balang kaca biasa dengan penutup plastik..

Pencegahan penyakit dan perosak

Terdapat banyak serangga berbahaya yang siap untuk memakan buah-buahan dan daun lada cayenne yang berair. Spesies yang paling biasa adalah sudu, kutu daun, lalat putih, dan kumbang Colorado. Nasib baik, cukup mudah bagi tukang kebun untuk menghilangkan kehadiran mereka yang berbahaya..

Abu kayu digunakan sebagai agen profilaksis. Sebulan sekali, pokok renek ditutup dengan lapisan abu kayu yang ringan. Lapisan pelindung ini menangkis perosak, menjadikan tanaman kurang menarik bagi mereka..

Sekiranya serangga berbahaya telah muncul dan telah berjaya mencederakan tanaman, perlu menggunakan tincture pencegah yang disediakan secara bebas (sabun, bawang dan bawang putih), yang disusun mengikut prinsip yang sama. Bahan utama dihancurkan dan dicairkan dalam air, masing-masing dengan nisbah 1:10. Larutan yang dihasilkan disembur dengan botol semburan pada semak yang terkena.

Oleh kerana budaya "membakar" ini dicirikan oleh musim tumbuh yang agak lama, tanaman ini mudah terkena pelbagai penyakit jamur. Penyakit yang paling biasa di kalangan semua jenis cili adalah penyakit hawar. Terhadap kesannya yang berbahaya, beberapa ubat biologi yang berfungsi dengan baik telah diciptakan: "Pentafag" dan "Gaupsin".

Cara Makan Lada Cayenne

Dalam bidang kuliner, lada cayenne telah lama digunakan sebagai rempah-rempah, memberikan apa-apa, bahkan hidangan yang paling tidak rumit, kekenyangan dan rasa pedas:

  • Mereka ditambahkan segar dan dikeringkan pada hidangan daging dan sayur-sayuran, sos, perap dan salad salad. Lada panas tanah digunakan untuk musim hidangan pertama, salad ringan, dan sedikit orang tahu - kefir dan yogurt.
  • Biji lada kecil dimasukkan ke dalam sup, rebusan sayur dan pilaf. Bagi pencinta hidangan cili pedas, ia juga ditambah dengan pencuci mulut coklat. Kelebihan utama lada cayenne adalah mengekalkan kualiti bermanfaat walaupun selepas beberapa kali rawatan panas.
  • Cabai cincang biasanya digunakan untuk membuat pasta dan ikan. Lada panas kering, digunakan untuk perasa cuka meja dan minyak zaitun untuk pembalut salad.
  • Oleh kerana tidak semua orang dapat menghargai keperitan lada cayenne dalam makanan, ia sering ditambahkan sebagai bahan tambahan dalam satu set rempah..
    Apabila digabungkan dengan bahan-bahan seperti bawang putih, dill kering, daun salam, kemangi dan ketumbar, rasa lada sempurna melengkapkan ensemble aromatik ini. Rempah ratus yang paling banyak didapati yang mengandungi lada cayenne adalah Curry dan Khmeli-Suneli.

Untuk tinjauan video mengenai varieti lada Cayenne, lihat video berikut: