Barli mutiara

Barli mutiara adalah bijirin barli mutiara yang dikupas dan digilap tanpa cengkerang luar sehingga cepat masak. Tumbuh di iklim yang lebih berbeza daripada bijirin lain. Barli baik untuk sup dan gulai, kerana bukan sahaja menambah rasa dan tekstur pada hidangan, tetapi juga menebal. Anda boleh memasaknya sendiri (sebiji gandum hingga tiga bahagian air - masak 45-60 minit) sebagai alternatif nasi, pasta atau kentang. Ekstrak barli malted dibuat dari biji-bijian barli yang tumbuh.

Barli mutiara adalah barli tanah kasar yang diproses secara industri. Yang pertama menyebut tentang penggunaan barli untuk makanan bermula dari zaman Mesir Purba (4500 tahun). Barli banyak digunakan dalam pembuatan bir.

Penyebutan barli pertama terdapat dalam Alkitab, dan itu berlaku dua puluh kali. Pada masa lalu, bubur barli mutiara dianggap sebagai makanan yang hanya bernilai royalti. Untuk meja kerajaan, barli mutiara direndam selama dua belas jam, kemudian direbus dalam susu, menjadi lemah di dalam ketuhar, dan sebelum disajikan ia dibumbui dengan krim berat. Selepas itu, barli mutiara dengan kuat memasuki menu askar.

Sifat berguna dari barli mutiara

Barli mutiara sangat kaya dengan asid amino. Sebagai contoh, kandungan lisin tinggi, yang terlibat dalam penghasilan kolagen, yang membantu melambatkan penampilan kedutan dan membantu menjaga kulit kita licin dan anjal..

Barli juga kaya dengan unsur surih dan vitamin. Bijirin mengandungi banyak kalium, zat besi dan kalsium. Unsur-unsur berikut juga terdapat: tembaga, zink, mangan, molibdenum, kobalt, strontium, yodium, kromium, bromin, dan juga fosforus. Sebarang bijirin lain boleh "iri" pada sekumpulan vitamin. Sama seperti oatmeal, barli mutiara cukup kaya dengan vitamin B dan A, D, E, PP.

Dari segi jumlah serat, barli mutiara jauh melebihi gandum yang dihormati. Protein yang terkandung dalam barli mutiara lebih unggul dalam nilai pemakanan daripada gandum gandum.

Lisin, yang terkandung dalam barli, terlibat dalam penghasilan kolagen, yang menjadikan kulit licin dan elastik, dan mencegah munculnya keriput. Kerana kehadiran vitamin B, barli akan menguatkan sistem saraf, memberikan kulit yang bersih dan rambut yang cantik. Dengan bantuan vitamin D, barli mutiara akan menguatkan tulang dan gigi.

Barli adalah antioksidan yang kuat, ia mengandungi selenium tiga kali lebih banyak daripada beras.

Barli juga mengandungi zat antibakteria semula jadi: dari air yang tersisa setelah merendam barli, bahan antibiotik diasingkan - hordecin, yang digunakan untuk merawat kulit yang terkena jamur.

Kaldu mutiara mempunyai khasiat perubatan dan ejen emolien, antispasmodik, pembungkus, diuretik dan anti-radang yang sangat baik. Pada zaman dahulu, barli digunakan untuk mengubati penyakit kelenjar susu, sembelit, kegemukan, batuk dan selsema..

Dari barli mutiara, dan juga dari oatmeal, adalah mungkin untuk menyediakan sup berlendir dan disucikan untuk diet mekanikal dan kimia. Merebus barli (mutiara barli) berguna untuk penyakit hati, meningkatkan penyusuan pada ibu yang menyusu, mempunyai emolien, menyelimuti, menenangkan, membersihkan darah, diuretik, ekspektoran, kesan tonik. Kaldu malt menghalang pertumbuhan tumor pada tahap awal, dan juga membantu untuk mewujudkan metabolisme dalam tubuh, oleh itu disarankan untuk orang yang rentan terhadap kegemukan dan kegemukan. Untuk rawatan, bijirin dan malt (tepung dari barli tumbuh) digunakan.

Sifat berbahaya dari barli mutiara

Tidak dianjurkan untuk menyalahgunakan barli untuk wanita hamil kerana kandungan gluten di dalamnya, yang boleh membahayakan bayi yang belum lahir. Juga, bubur barli mutiara menyebabkan peningkatan pembentukan gas, jadi tidak boleh disalahgunakan oleh orang yang menderita penyakit saluran gastrousus dan sembelit.

Pada lelaki, pengambilan barli yang berlebihan boleh menyebabkan penurunan libido..

Di samping itu, pada sesetengah orang, asid amino yang membentuk barli boleh menyebabkan reaksi alergi..

Doktor mengesyorkan makan pinggan barli panas, kerana apabila ia sejuk, sebahagian besar sifat bermanfaat hilang di dalamnya..

HelperLife

  • Memasak

Akan lebih mudah untuk menjaga keselamatan anak anda sekiranya anda mengetahui lebih lanjut mengenai produk ini! Barli mutiara: faedah dan keburukan untuk kanak-kanak dan orang dewasa!

Anda boleh mempelbagaikan diet anda dengan enak dengan memasukkan barli mutiara dalam menu harian. Rasa dan penampilan produk akan berbeza berdasarkan kaedah pemprosesan bijirin. Penggunaan barli mutiara sangat diperlukan untuk menurunkan berat badan. Produk ini membantu seseorang untuk kenyang lebih cepat, dan kandungan kalorinya rendah. Barli boleh digunakan untuk menyediakan banyak hidangan untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Sekiranya anda mengkaji komposisinya dengan teliti sebelum menggunakan ramuan, anda akan dapat mengelakkan reaksi sampingan.

Tanaman apa yang diperoleh dari barli mutiara?

Mutiara barli mendapat namanya, kerana kesamaan luaran dengan mutiara sungai, yang sebelumnya disebut "mutiara". Tidak semua orang tahu dari mana barli mutiara diperoleh, tetapi ia diperoleh dengan memproses barli. Semasa diproses, lapisan atas dikeluarkan dari barli, tetapi bentuk bijirin yang asli tetap ada. Barli mutiara mempunyai bentuk yang panjang, dan setelah mengisar mengekalkan sifat berguna.
Berkat kaedah lain untuk memproses biji-bijian, ada kemungkinan untuk memperoleh pelbagai jenis barli - Belanda. Secara visual, biji-bijian, seperti barli mutiara, mempunyai penampilan bulat yang padat, tetapi menjalani proses yang lebih dalam. Memasak bubur memerlukan lebih sedikit masa daripada barli dan lebih lembut secara konsisten. Gandum barli diperoleh dari barli giling.

Barli mutiara: komposisi, kandungan kalori

Penting! Kerana kandungan kalori yang rendah, barli mutiara dianggap sebagai produk makanan. Sekiranya 100 g biji-bijian kering mengandungi 290 kkal, maka 100 g bubur rebus hanya mengandungi 96 kkal. Bagi mereka yang bermimpi menurunkan berat badan, penting untuk memasukkan produk dalam diet, kerana nilai pemakanan yang tinggi dan kandungan kalori rendah..

Dengan penggunaan bubur secara berkala, tubuh dapat memperkayakan vitamin B, E, A, PP, D. Kandungan unsur surih yang tinggi memberi kesan positif kepada kesihatan. Bahan ini berdasarkan zink, tembaga, mangan, fosfor, yodium, nikel dan unsur-unsur lain..

Khasiat berguna dari barli mutiara untuk badan. Kontraindikasi

Nasihat! Dianjurkan untuk memakan bubur barli tidak lebih dari tiga kali seminggu. Dalam kes ini, mungkin untuk memperkaya tubuh dengan unsur mikro yang berguna dan mencegah kembung..

Hayat rak barli mutiara

Adalah mungkin untuk memelihara sifat-sifat bermanfaat biji-bijian dengan memerhatikan keadaan penyimpanan yang betul. Sebaiknya simpan bijirin di dalam bekas. Tempat yang gelap dan sejuk sesuai untuk menyimpan produk. Juga penting untuk memastikan kelembapan tidak masuk ke dalam bijirin. Jangka hayat barli mutiara dalam biji-bijian tidak lebih dari dua tahun. Menjaga bijirin tanah di rumah bernilai tidak lebih dari 2-3 bulan.

Cara memasak barli mutiara dengan betul dan cepat

Proses memasak bubur barli akan memakan masa lebih lama berbanding dengan bijirin lain. Sebelum merebus bijirin, anda perlu mengambil segelas biji-bijian dan 5 gelas air. Pertama, bilas bijirin hingga bersih di bawah air. Kemudian tuangkan komponen dengan tiga gelas air, didihkan cecair dan masak selama 6-7 minit. Kemudian biji-bijian mesti dibuang ke dalam colander..
Pada peringkat kedua, anda perlu mencurahkan 2 cawan air ke dalam periuk, didihkan cecair dan masukkan bijirin. Selepas itu, konsistensi perlu diasinkan dan dimasak dengan api kecil, kacau selama kira-kira 30 minit. Hidangkan hidangan bersama dengan sebilangan mentega.

Hidangan apa yang boleh disediakan dari barli mutiara

Hidangan yang sangat lazat dari barli mutiara akan berubah hanya jika anda memasak bijirin dengan betul. Komponen ini sesuai untuk membuat sup, acar, dan juga lauk. Barli akan memberikan rasa yang tidak biasa pada salad, roti kubis dan pilaf. Barli mutiara dengan labu akan berubah menjadi sangat lembut dan manis. Peminat hidangan luar negara dapat memasak makanan istimewa perlotto Itali dari barli. Kozinaki manis atau lauk dengan daging rebus akan sama enak dari bijirin.

Boleh mutiara barli untuk kanak-kanak

Adalah perlu untuk memberikan barli mutiara kepada anak kecil dengan penjagaan khas. Pediatrik menasihatkan untuk memasukkan bubur dalam makanan bayi tidak lebih awal dari 4 tahun. Produk ini mengandungi gluten, yang dapat membersihkan kalsium dalam jumlah besar, yang menyebabkan kerosakan pada sistem rangka. Untuk mengelakkan risiko riket, lebih baik anak memberi bubur dari usia 4 tahun, tidak lebih dari 3 kali seminggu.

Sup barli mutiara: resipi video

Sup yang sangat enak dan sedap diperoleh dari barli. Anda boleh mengetahui resipi ringkas sup barli mutiara dengan menonton videonya. Semua komponen yang diperlukan untuk menyediakan hidangan panas mudah didapati di pasar raya. Kedua-dua suri rumah dan pemula yang berpengalaman dalam bidang masakan akan dapat menyiapkan kursus pertama..

Barli mutiara dari mana bijirin?

Hidangan barli mutiara mempunyai sejumlah kelebihan dan khasiat yang tidak dapat dinafikan. Ini semua mengenai bijirin dari mana barli dibuat. Ini adalah bubur yang enak dan sihat, yang mesti dimasukkan dalam diet anda secara berkala agar dapat menerima unsur mikro dan makro yang penting untuk kesihatan dan kekuatan tubuh. Walau bagaimanapun, tidak banyak yang tahu apa itu barli mutiara. Kami akan mengkaji jawapan untuk soalan yang diajukan dan memahami kelebihan produk ini.

Apa yang diberikan bijirin barli mutiara?

Barli mutiara adalah butiran kisar yang agak besar, bujur atau bulat, dengan warna susu atau kekuningan. Mutiara barli mendapat namanya kerana kemiripan luarannya dengan mutiara, yang juga disebut mutiara..

Barli mutiara adalah asas dari pelbagai lauk, bijirin dan sup. Ia paling biasa digunakan untuk:

  • memasak bubur untuk sarapan sebagai hidangan bebas (penting untuk dapat memasaknya dengan betul supaya hidangan itu ternyata bukan sahaja memuaskan, tetapi juga enak);
  • sebagai lauk untuk yang kedua (juga memerlukan kepatuhan terhadap resipi);
  • bahan tambahan dalam sup (contohnya, acar);
  • bahan tambahan dalam kursus utama (sebagai ramuan dalam rebusan dan hidangan lain).

Barli mutiara mempunyai rasa yang kaya dan cepat menjadi kenyang. Hidangan bijirin yang disediakan dengan betul dibezakan oleh rasa unik dan rasa selepasnya yang menyenangkan. Seseorang berasa kenyang dan mengisi tubuhnya dengan komponen berguna.

Proses mendapatkan barli mutiara

Barli diproses dengan tiga cara yang berbeza. Oleh kerana pilihan salah satu kaedah, satu atau satu lagi bijirin diperolehi. Dalam pengeluaran barli anda boleh membuat:

  • parut barli;
  • Wanita Belanda;
  • barli mutiara.

Barli adalah bijirin yang diproses dengan kasar yang hanya dibersihkan daripada dedak yang tidak perlu. Bubur semacam itu direbus dengan perlahan, tetapi mempunyai banyak vitamin dan mineral berguna. Dalam bentuk inilah barli diperkenalkan ke dalam diet para tentera dalam tentera..

Pembersihan bijirin dilakukan untuk memastikan bijirin lebih lama. Faktanya adalah bahawa kulit luar, yang disebut dedak, mengandungi sejumlah besar lemak. Dari masa ke masa, mereka menyumbang untuk menjadikan bijirin kelihatan tidak sesuai. Bubur rasanya seperti lemak tengik dan tidak lagi boleh dimakan.
Walaupun pada zaman dahulu, semua bijirin yang dituai menjalani proses pemprosesan yang kompleks. Pertama, mereka dilindungi, membebaskan mereka dari lapisan atas - dedak. Dan kemudian digilap, memberikan persembahan berkualiti tinggi dan membuang sisa-sisa dedak.

Hari ini, semua proses automatik dan dijalankan di kilang khas. Namun, ini tidak mengubah sistem pemprosesan, barli masih melalui tahap pengelupasan dan pengisaran. Ini adalah jawapan kepada persoalan dari mana barli mutiara bijirin dibuat. Bagi mereka yang sama sekali tidak mengetahui isu ini dan membeli barli mutiara secara eksklusif di kedai rantai, dibungkus dalam bungkusan.

Komposisi barli

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, barli mutiara sangat tepu dengan pelbagai komponen berguna. Ia mengandungi banyak unsur yang membawa manfaat yang tidak diragukan bagi tubuh. Groats adalah 65% karbohidrat, yang memberikan ketepuan cepat untuk waktu yang lama. Bubur ini bagus untuk orang yang ingin membetulkan berat badan dan bentuknya..

Selain itu, peningkatan kandungan serat makanan dalam bijirin sangat bermanfaat bagi manusia. Di samping itu, komposisi merangkumi sejumlah makronutrien, khususnya:

  • potasium;
  • fosforus;
  • natrium;
  • magnesium;
  • kalsium.

Antara unsur surih, zink, selenium, besi dan mangan adalah yang utama dari segi kandungan. Di samping itu, bijirin mengandungi banyak vitamin yang memperbaiki keadaan manusia. Bubur barli boleh memberi kesan antivirus, digunakan secara meluas untuk menguatkan sistem imun, mengekalkan kekuatan semasa penyakit musiman dan dengan herpes.

Khasiat barli untuk badan

Barli mutiara dikreditkan dengan khasiat yang paling luar biasa. Manfaat barli mutiara dapat dilihat hanya dalam penggunaannya yang biasa dalam makanan. Oleh kerana komposisi yang unik dan kandungan komponen berguna yang tinggi, barli mutiara memungkinkan untuk mengembalikan kekuatan, sistem imun, berkesan melawan virus dan banyak lagi.

Antara sifat utama barli adalah:

  • agen pembersih (bubur barli mempunyai kandungan serat yang tinggi, yang apabila memasuki badan meningkatkan peristaltik usus dan keseluruhan saluran gastrointestinal, ini membantu membuang semua bijirin dan toksin yang terkumpul dari badan);
  • anti-radang (untuk tujuan ini, rebusan bijirin diambil, ia mempunyai agen pembungkus dan berkesan mempengaruhi saluran pencernaan, disarankan untuk mengambilnya dengan pembengkakan ulser perut);
  • memperkuat (kandungan vitamin A dalam produk memperkuat sistem kekebalan tubuh, mencegah penembusan bakteria melalui saluran pernafasan, di samping itu, meningkatkan fungsi visual dan keadaan selaput lendir);
  • memulihkan (lisin, yang merupakan sebahagian dari barli mutiara, mempunyai sifat menormalkan kerja otot jantung, asid amino menyumbang kepada penghasilan kolagen dan memulihkan tisu yang rosak);
  • antibakteria (hordecin dalam produk adalah antibiotik semula jadi, pengambilannya secara berkala meningkatkan fungsi pusat otak, membantu menormalkan kolesterol darah, meningkatkan sistem metabolisme, mempunyai kesan ekspektoran).

Terima kasih kepada penggunaan produk secara berkala, jika anda tahu cara memasak barli mutiara dengan betul, pelbagai proses penting dalam badan telah ditetapkan. Semua sistem melantun dan berjalan seperti kerja jam.

Manfaat untuk lelaki

Pilaf barli mutiara

Sebilangan pakar mendakwa bahawa pengambilan barli secara berkala dalam bentuk apa pun setiap minggu membawa kepada peningkatan potensi lelaki. Anda hanya perlu memasak barli mutiara dan menggunakannya sebagai lauk atau sebagai hidangan bebas seminggu sekali..

Anda juga boleh menggunakan barli dalam sup, lauk pauk, atau membuat pilaf dari itu. Hasilnya dapat dilihat dalam sebulan. Tempoh hubungan seksual meningkat, kekuatan ereksi meningkat.

Kesan penggunaan barli sangat baik jika anda memasukkan dalam makanan makanan lain yang meningkatkan libido lelaki. Ini adalah bawang putih, makanan laut dan ikan, minyak zaitun, beberapa rempah seperti kari dan halia..

Kebaikan untuk wanita

Lisin dalam produk mendorong penghasilan kolagen. Dan ini meningkatkan kesihatan dan keadaan kulit, rambut, kuku dengan ketara. Gadis itu kelihatan lebih muda dan lebih menarik. Lagipun, inilah yang diinginkan oleh setiap wanita - untuk kekal muda dan cantik lebih lama..

Di samping itu, wanita, kerana ciri struktur semula jadi sistem kencing, sering mengalami proses keradangan, sistitis. Mutiara barli, yang dimasukkan ke dalam diet, mempunyai kesan diuretik dan mencegah perkembangan keradangan.

Wanita semasa menyusui disarankan untuk minum kaldu berdasarkan barli. Ia membantu meningkatkan bekalan susu dan mengurangkan risiko komplikasi.

Kelebihan barli mutiara untuk anak

Penggunaan bijirin ini memerlukan mencapai usia tertentu. Anda tidak boleh memberikan bijirin kepada anak yang belum mencapai usia sekurang-kurangnya tiga tahun. Oleh kerana komposisi yang berat, bijirin mungkin tidak diserap di dalam badan, yang akan menyebabkan masalah dengan pemakanan lebih lanjut. Oleh itu, perlu menunggu sehingga anak berusia tiga tahun sehingga anda dapat memberinya produk ini..

Di samping itu, ia juga diperlukan untuk mengira bahagian. Contohnya, untuk pertama kalinya, satu sudu sarapan pagi sudah cukup. Ini akan membolehkan pemantauan bayi supaya kemungkinan alahan atau penyakit seliak dapat dikenal pasti..

Pertimbangkan khasiat bubur yang bermanfaat untuk kanak-kanak. Ia dapat mengurangkan kemungkinan dijangkiti jangkitan virus dengan mensintesis antibodi. Ini akan meningkatkan daya tahan bayi terhadap jangkitan virus pernafasan akut. Kemungkinan mendapat herpes juga akan berkurang..

Dalam pembentukan badan, croup juga berguna, kerana memungkinkan untuk tumbuh lebih kuat. Kami bercakap mengenai ligamen dan sebatian yang semakin kuat dari masa ke masa. Bubur akan sangat membantu dalam masalah ini. Kehadiran fosforus dan kalsium yang banyak juga akan memberi kesan positif terhadap kekuatan kerangka manusia, sehingga produk menjadi sangat diperlukan dalam diet..

Apabila barli dimakan, otak menerima dos vitamin B yang diperlukan, yang terdapat dalam produk. Ini mengaktifkan otak dan juga mempengaruhi fungsi normal sistem saraf. Proses pencernaan bertambah baik, kerana bijirin mampu melawan sembelit kronik, membuang banyak toksin dan racun dari perut.

Selain itu, "mutiara barli" mempunyai sebilangan besar vitamin berguna lain, ia mengandungi zat besi, mineral (natrium, kalium, fosforus dan tidak hanya), vitamin kumpulan B6, B9 dan PP. Oleh itu, oksigenasi tisu anak bertambah baik..

Berkat gabungan mineral yang ideal, keseimbangan asid-basa bayi diatur, aktiviti meningkat, risiko penyakit menurun, dan proses metabolik juga bertambah baik, yang memberi kesan positif pada keadaan umum. Saluran gastrointestinal juga berfungsi lebih baik dengan lebih banyak karbohidrat, secara beransur-ansur membantu tubuh menjadi kenyang.

Jadi, barli mutiara benar-benar bermanfaat untuk tubuh anak, jadi kebanyakan doktor mengesyorkan menggunakan produk ini. Oleh kerana komposisi yang berkesan, bubur menjadi produk yang sangat diperlukan dalam kehidupan seharian, yang hanya membantu gaya hidup sihat dan mengekalkan seseorang dalam keadaan aktif.

Bahaya barli mutiara

Barli mutiara juga mempunyai kekurangannya

Kelebihan barli mutiara tidak dapat dinafikan. Ia mempunyai sejumlah kelebihan dan memberi kesan yang baik pada tubuh manusia. Walau bagaimanapun, pengambilannya yang salah atau berlebihan boleh mencetuskan pelbagai gangguan pada tubuh. Bubur barli mempunyai kontraindikasi tersendiri, termasuk:

• peningkatan keasidan perut (orang yang menghadapi masalah ini harus membatasi pengambilan produk mereka, jika tidak, pembentukan gas berkembang dan keadaan manusia bertambah buruk);
• sembelit yang kerap (barli hanya akan memperburuk keadaan);
• pelanggaran potensi, penurunan libido pada lelaki (terlalu kerap makan bubur barli menyebabkan penurunan keinginan seksual).

Dengan berhati-hati, barli harus digunakan oleh wanita hamil dan orang yang terdedah kepada reaksi alergi. Faktanya ialah bijirin mengandungi gluten, yang boleh menyebabkan reaksi sampingan. Bagi wanita yang membawa anak, barli berbahaya dengan peningkatan pengeluaran gas dan menimbulkan sembelit yang kerap, yang sangat berbahaya dalam tempoh yang begitu sukar.

Untuk orang yang sihat sepenuhnya, doktor menasihatkan memasukkan bubur barli atau lauk dari bijirin ini dalam makanan setiap minggu. Perkara utama yang perlu diingat ialah pengambilan tidak boleh melebihi 3 kali seminggu. Jika tidak, akibat yang tidak diingini mungkin berlaku, terutamanya, pencucian kalsium dari badan. Ini dapat ditunjukkan dengan sakit pada tulang seseorang atau pengenalan riket pada kanak-kanak. Keburukan barli mutiara juga terbukti, serta manfaatnya untuk manusia..

Permohonan

Selain memasak, barli mutiara sering digunakan dalam bidang kosmetologi.

Barli mutiara banyak digunakan bukan sahaja untuk penyediaan pelbagai hidangan. Ia digunakan dalam tata rias, untuk pelbagai topeng dan decoctions yang digunakan sebagai losyen. Juga, barli sering digunakan untuk tujuan pemakanan. Oleh kerana sebilangan besar komponen berguna, bubur baik untuk diet orang yang menurunkan berat badan, dan juga makanan utama untuk wanita hamil.

Bubur membolehkan anda memenuhi sepenuhnya keperluan tubuh untuk vitamin dan unsur mikro, yang mencukupi dalam komposisi barli mutiara. Bahan-bahan yang terkandung dalam bijirin memungkinkan untuk jenuh tubuh ibu dan anak dengan vitamin yang diperlukan.

Cara memasak bubur barli?

Walau bagaimanapun, hanya sedikit yang tahu cara memasak barli mutiara dengan betul. Dan ini adalah titik utama penyediaan hidangan yang kompeten dan rasanya ketika menghidangkan. Dahulu, barli dimasak selama 6 jam untuk membuat bubur wangi dan enak atau lauk yang sihat. Kepantasan hidup yang moden tidak membenarkan anda meluangkan banyak masa untuk memasak satu hidangan sahaja. Oleh itu, terdapat beberapa cadangan mengenai cara memasak bubur dengan cepat dan pada masa yang sama tidak kehilangan semua komponen penting dalam barli.

Merendam bijirin sebelum dimasak

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah merendam bijirin selama beberapa jam. Cukup untuk menahan biji-bijian dalam air sejuk hanya beberapa jam, mereka akan membengkak dan penyerapan vitamin oleh badan akan menjadi lebih mudah. Lebih baik jika anda berjaya merendam bijirin semalaman, maka ia akan melembutkan dan memasak lebih cepat tanpa kehilangan khasiatnya yang bermanfaat..

Memasak barli dalam periuk

Semasa memasak, perkara utama adalah memerhatikan bahagian air dan bijirin dengan betul. Untuk penyediaan bubur yang hancur, disarankan untuk memperhatikan kadar 1x2.5. Dengan memasak yang berpanjangan, bubur menjadi lebih enak dan lebih menyenangkan dalam sensasi. Sekiranya bijirin sebelumnya direndam, beberapa jam memasak intensif akan mencukupi.

Barli akan menjadi lebih enak dengan mentega

Lebih baik mengisi bubur siap dengan mentega, tetapi ini harus dilakukan hanya sebelum disajikan. Hidangkan bubur suam. Dalam kes ini, faedahnya akan maksimum dan risiko mencederakan barli mutiara adalah minimum..

Cara membuat topeng muka dari barli mutiara?

Selain menambahkan lauk bubur dan barli ke dalam diet, anda boleh membuat topeng muka yang berguna berdasarkan bijirin. Ia perlu digiling menjadi biji-bijian kecil, dicairkan dengan air suam dan tunggu sehingga ia sejuk. Kemudian sapukan terlebih dahulu pada sapu kapas dan sapukan ke atas mata, dan kemudian sebarkan sisa gruel ke seluruh wajah. Cukup dengan memegang topeng selama setengah jam dan bilas dengan air suam agar kulit memperoleh penampilan yang sihat dan warna yang menarik, serta menghilangkan keletihan.

Anda boleh menyediakan topeng dengan pes tomato dan putih telur. Untuk melakukan ini, campurkan semua bahan dan pukul dengan pengadun. Masukkan minyak chamomile ke jisim yang dihasilkan dan kacau hingga sebati. Selepas permohonan, topeng disimpan selama 20 minit, dan kemudian dibasuh dengan air suam. Dengan penggunaan produk kosmetik seperti biasa, kulit wajah menjadi sihat dan bercahaya..

Penggunaan barli mutiara yang betul dalam diet dan untuk tujuan kosmetik memungkinkan untuk menyembuhkan tubuh manusia, melindunginya dari mikroba berbahaya, membuatnya lebih tahan terhadap penyakit dan menghilangkan risiko mengembangkan proses keradangan. Juga mencegah berlakunya penyakit kronik. Barli adalah bahagian penting dalam diet mingguan yang tidak boleh diabaikan..

Barli mutiara: faedah, kemudaratan, penyediaan, resipi

Penerangan mengenai barli mutiara, bagaimana ia dibuat. Kandungan kalori dan komposisi vitamin dan mineral, memberi kesan pada badan. Kegunaan Memasak, Sejarah dan Kegunaan Bukan Makanan.

  • Bagaimana barli mutiara dibuat
  • Kandungan komposisi dan kalori
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Kontraindikasi dan bahaya
  • Cara memasak barli mutiara
  • Resepi hidangan
  • Fakta menarik

Mutiara barli adalah biji barli yang diproses dari pelbagai jenis kaca dan berkaca, tanpa cangkang biji dan awn. Struktur - runtuh, dari biji-bijian individu dengan permukaan licin; warna - ringan, berkrim, sedikit kekuningan atau kelabu. Bau tidak ada, rasanya tepung mentah, dengan sedikit kacang. Digunakan untuk tujuan makanan, dihasilkan pada skala industri. Kualiti bermanfaat utama dianggap sebagai nilai pemakanan yang tinggi dan kemungkinan penyimpanan jangka panjang..

Bagaimana barli mutiara dibuat?

Bukan hanya kanak-kanak bandar, tetapi juga orang dewasa, ketika meninggalkan kampung, memeriksa telinga rai dan gandum, juga tertarik dengan tempat barli tumbuh. Sekiranya mereka tahu bagaimana dan dari apa jelai mutiara dibuat, soalan seperti itu tidak akan diajukan.

Tanaman pertanian yang ditanam di ladang adalah barli, dan barulah diproses dan barli dibuat. Proses teknologi adalah pelbagai peringkat. Biji-bijian dibersihkan daripada dedak, kekotoran rumpai dan bahan cemar isi rumah pada pemisah pembersihan bijirin dengan ayakan terbina dalam dengan lubang diameter 1.6 hingga 2 mm. Pecahan besar dihantar ke mesin pemetik oat, pecahan kecil - ke dalang, di mana benih rumpai disaring - bindweed, kerang, soba, dan sebagainya. Alat pemisah batu-batu membantu menghilangkan kekotoran mineral.

Mereka terkelupas di barisan pengeluaran yang dipasang dari beberapa mesin - mengelupas dan mengelupas. Roda pengisar kasar yang kasar digunakan sebagai alat penggilap.

Sampel dikeluarkan selepas setiap proses - produk perantaraan ditawan pada aspirator khas, sekam, partikel filem bijirin dipisahkan, dilewati melalui sistem ayak.

Barli mutiara yang sudah siap diayak lagi dan disusun mengikut nombor, sekali lagi melalui kawalan magnet, dan kemudian dituangkan ke dalam bungker, setelah itu dihantar untuk persiapan pra-penjualan. Pengeringan tambahan mungkin diperlukan.

Produk akhir dihasilkan dalam 3 jenis:

  1. Barli mutiara. Nama umum adalah "shrapnel". Barli dibersihkan hanya dari selongsong dedak. Mengekalkan nutrien terbesar dari produk asal. Agak perlahan hingga mendidih.
  2. Yachka. Ia diperbuat daripada barli mutiara dengan menghancurkan dan mengisar. Ia mendidih lebih cepat, struktur selesai lembut dan homogen.
  3. Wanita Belanda. Barli digulung dan digosok, memberikan setiap zarah bentuk manik. Pemprosesan sedemikian mempercepat pendidihan.

Anda boleh membeli barli mutiara di Rusia dengan harga 15 rubel per 1 kg, dan di Ukraine - dari 9 Hryvnia. Sangat mudah memilih barli mutiara berkualiti tinggi. Produk mesti kering, mempunyai warna keemasan dan tidak berbau, hanya aroma tepung hangat yang dibenarkan.

GOST barley mutiara yang dibekalkan ke kedai bekas CIS adalah 5784. Tetapi ukuran bijirin mungkin berbeza. Groats dengan diameter 3.5 atau 3 mm masing-masing dipasarkan di bawah nombor 1 dan 2. Biji-bijian kecil ditandakan sebagai No. 3,4 dan 5 dan mempunyai ukuran dari 2.5 hingga 1.5 mm.

Komposisi dan kandungan kalori barli mutiara

Dalam foto barli mutiara

Di wilayah Rusia, barli yang diubahsuai secara genetik tidak disemai, oleh itu, bijirin yang diproses tidak mengandungi GMO. Walaupun jumlah karbohidrat tinggi dalam jisim bijirin (kandungannya boleh mencapai 77%), nilai tenaga produk siap rendah..

Kandungan kalori barli mutiara adalah 315 kkal per 100 g, di antaranya:

  • Protein - 9.3 g;
  • Lemak - 1.1 g;
  • Karbohidrat - 66.9 g;
  • Serat makanan - 7.8 g;
  • Air - 14 g.

Vitamin per 100 g:

  • Vitamin A - 1 μg;
  • Beta Karotena - 0,013 mg;
  • Vitamin B1, tiamin - 0.12 mg;
  • Vitamin B2, riboflavin - 0,06 mg;
  • Vitamin B4, kolin - 37.8 mg;
  • Vitamin B5, asid pantotenik - 0,5 mg;
  • Vitamin B6, piridoksin - 0,36 mg;
  • Vitamin B9, folat - 24 mcg;
  • Vitamin E, alpha tokoferol - 1.1 mg;
  • Vitamin K, phylloquinone - 2.2 mcg;
  • Vitamin PP - 3.7 mg;
  • Niacin - 2 mg.

Makronutrien per 100 g:

  • Kalium, K - 172 mg;
  • Kalsium, Ca - 38 mg;
  • Magnesium, Mg - 40 mg;
  • Natrium, Na - 10 mg;
  • Sulfur, S - 77 mg;
  • Fosforus, P - 323 mg.

Unsur mikro setiap 100 g:

  • Besi, Fe - 1.8 mg;
  • Cobalt, Co - 1.8 μg;
  • Mangan, Mn - 0,65 mg;
  • Tembaga, Cu - 280 μg;
  • Molibdenum, Mo - 12.7 μg;
  • Nikel, Ni - 20 μg;
  • Selenium, Se - 37.7 μg;
  • Titanium, Ti - 16.7 μg;
  • Fluorin, F - 60 μg;
  • Chromium, Cr - 12.5 μg;
  • Zink, Zn - 0,92 mg.

Barli mutiara mengandungi 12 asid amino penting dengan dominasi kompleks fenilalanin + tirosin dan leusin dan 8 yang tidak penting - yang paling penting ialah asid glutamat.

Lemak per 100 g:

  • Tepu - 0.3 g;
  • Tak jenuh tunggal - 0.1 g;
  • Tak jenuh ganda - 0,4 g.

Indeks glisemik barli mutiara hanya 20 unit, penyerapan jangka panjang, yang mewujudkan rasa kenyang yang tahan lama. Produk ini dapat dimasukkan ke dalam diet rendah kalori dan dimasukkan ke dalam diet pasien dengan diabetes mellitus. Tidak ada kenaikan glukosa darah yang tajam, lapisan lemak tidak terbentuk dan, yang sangat penting, selulit tidak muncul. Semasa menurunkan berat badan, jumlah otot tidak berkurang.

Sifat berguna dari barli mutiara

Vitamin yang terkandung dalam komposisi produk sebahagiannya rosak semasa rawatan haba, tetapi komposisi mineral dan asid amino sedikit habis. Kerana sifat ini, pertahanan tubuh tidak berkurang pada musim wabak dan ketika beralih ke diet rendah kalori, imuniti stabil..

Manfaat mutiara barli untuk wanita apabila dikonsumsi 2-3 kali seminggu ditunjukkan dalam peningkatan pengeluaran kolagen, memperlambat perubahan yang berkaitan dengan usia, meningkatkan kualiti kulit dan meningkatkan warna.

Bagi lelaki, hidangan barli mutiara membantu bukan sahaja membina jisim otot, tetapi juga meningkatkan potensi. Selepas 1-2 bulan, kekuatan ereksi meningkat, dan tempoh hubungan seksual juga meningkat. Potensi ditingkatkan dengan menggunakan kari, jahe, kayu manis, minyak zaitun, atau pembalut bawang putih segar sebagai penambah rasa.

Sifat berguna barli mutiara:

  1. Kesan antioksidan, menghentikan pengoksidaan tisu oleh radikal bebas, melambatkan perkembangan barah payudara dan usus besar.
  2. Menormalkan proses pencernaan, mewujudkan keadaan yang baik untuk meningkatkan aktiviti lacto- dan bifidobacteria, menjajah usus kecil dan meningkatkan penyerapan nutrien.
  3. Meningkatkan fungsi sistem visual, menghentikan degenerasi lensa.
  4. Mengatur aktiviti otak, meningkatkan penyerapan kalsium, menstabilkan pengedaran tenaga ke seluruh badan.
  5. Membantu hati mengatasi beban berlebihan yang disebabkan oleh mabuk alkohol, mempercepat pembuangan toksin dan racun.
  6. Mengurangkan kadar kolesterol darah dan tekanan pada pankreas.
  7. Merangsang pembubaran batu kapur di pundi hempedu.
  8. Memperbaiki kerja sistem kardiovaskular.
  9. Mengurangkan kebolehtelapan mukosa gastrointestinal, membantu menahan kesan agresif jus makanan.

Bukan sahaja bubur bijirin mempunyai kesan penyembuhan, tetapi juga merebus. Dianjurkan untuk dimasukkan ke dalam diet pesakit dengan eksaserbasi gastritis kronik dengan keasidan tinggi atau penyakit ulser peptik. Filem pelindung yang terbentuk di permukaan membran mukus yang melapisi organ mempercepat epitel dan merangsang fungsi regenerasi badan. Dianjurkan untuk menambahkan kaldu ke menu harian pesakit yang pulih dari pembedahan perut. Terlepas dari apa cairan yang digunakan untuk memasak - susu, air atau kaldu, sifat ubatnya tidak berkurang.

Wanita yang berada di klinik antenatal sering mengeluh tentang "diet ketinggalan zaman", di mana bubur yak diperkenalkan secara wajib. Sementara itu, hidangan barli mutiara adalah tambahan yang terbaik untuk menu harian wanita hamil. Mereka mengandungi semua vitamin dan mineral yang diperlukan untuk organisma ibu hamil dan janin yang sedang berkembang. Jumlah fosfor yang tinggi meningkatkan proses metabolik dan menstabilkan aliran darah dalam peredaran plasenta, kalsium menguatkan tulang ibu dan janin, kalium menghalang perkembangan takikardia pada wanita yang harus mengatasi beban ganda. Di samping itu, jumlah zat besi yang tinggi menghalang perkembangan anemia kekurangan zat besi..

Kontraindikasi dan bahaya pada barli mutiara

Malah produk yang paling semula jadi boleh menimbulkan reaksi alergi kerana intoleransi individu. Barli dan biji olahan bijirin ini juga tidak terkecuali. Kontraindikasi utama untuk digunakan adalah penyakit seliak..

Selain faedah, barli mutiara juga boleh memudaratkan, terutama ketika makan berlebihan. Hidangan bijirin memerlukan masa yang lama untuk dicerna, jadi ukuran porsi harus terhad. "Dos" untuk wanita - tidak lebih daripada 150-200 g, untuk lelaki - kira-kira 250 g.

Dengan berhati-hati, bubur harus dimasukkan ke dalam diet:

  • wanita hamil, jika sebelumnya mereka mengabaikan hidangan ini dan kenalan pertama;
  • kanak-kanak di bawah umur 3 tahun;
  • dengan peningkatan keasidan jus gastrik;
  • sebelum aktiviti fizikal yang sengit - selang dari makan hingga latihan dengan mengangkat berat hendaklah sekurang-kurangnya 40 minit.

Bahaya barli mutiara dapat dikurangkan dengan memasak berpanjangan, menggabungkan dengan salad sayuran, buah-buahan segar atau makanan lain yang mempercepat pencernaan. Sekiranya, setelah makan sepinggan bubur di dalam air, minum segelas kefir, gejala yang tidak menyenangkan - rasa berat di perut dan perasaan tidak menyenangkan "di bawah sudu" - tidak akan berlaku.

Cara memasak barli mutiara?

Tidak semua orang tahu memasak barli yang dihancurkan dengan betul, dan bubur sering "lari" dari kuali. Semasa memasak, jumlah produk akhir meningkat 3-4 kali ganda berbanding yang asli, jadi anda harus mengetahui bahagian barli mutiara dan air ketika merendam dan memasak seterusnya. Biji-bijian kering dituangkan dengan air sejuk dalam nisbah 1: 3 - lebih baik pada waktu malam. Selama ini, barli akan membengkak, dan akan dimungkinkan untuk memahami berapa banyak bubur yang akan berubah. Sekiranya anda ingin merasa lebih mendidih, ambil 5 gelas air untuk 1 gelas bijirin yang direndam, padat, berat - 4 gelas.

Memasak barli mutiara mengikut resipi klasik memerlukan banyak masa. Tuangkan air semalaman, kemudian buang dalam saringan. Pada masa ini, susu dipanaskan hingga 40 ° C (untuk 1 gelas bijirin bengkak - 2 liter). Tuangkan barli, didihkan dengan api kecil. Semasa bubur masa depan semakin panas, sediakan mandian air. Ia menggantikan ketuhar Rusia, di mana bijirin direbus. Pindahkan ke mandian air dan biarkan selama 6-7 jam. Bubur ini mempunyai rona keemasan, rasa susu panggang dan hanya cair di mulut anda..

Mengetahui cara memasak bubur dari barli mutiara di dalam air, anda boleh menghabiskan lebih sedikit masa. Biji-bijian yang dihancurkan direndam, seperti yang telah dijelaskan, dan kemudian cairan yang sejuk dicampurkan, diganti dengan air mendidih (bahagian air dan bijirin tidak berubah), dan rebus hingga lembut dengan menambahkan sepotong mentega. Ini akan menjadikan struktur hidangan masa depan lebih rapuh. Selepas 30-40 minit, apabila air telah mendidih sepenuhnya dan biji-bijian membengkak, tuangkan susu, sejat, tambahkan sedikit garam ke dalam pinggan. Kuali dikeluarkan dari api dan dilindungi selama setengah jam dengan membungkusnya di tuala dapur.

Cara memasak barli mutiara tanpa merendam:

  1. Tuangkan barli hancur kering dengan air mendidih 3 cm di atas permukaan permukaan.
  2. Masak selama 10 minit dengan api kecil.
  3. Tiriskan cecair dan isi semula dengan air mendidih segar, rebus untuk masa yang sama.
  4. Proses diulang 6-7 kali. Setiap kali, air dituangkan 1 cm lebih banyak dan tunggu sehingga hampir semuanya tersejat.
  5. Asin di hujungnya, dibumbui dengan kuah atau susu.

Resipi barli mutiara

Barli hancur digunakan untuk membuat sup, mengisi sosis dan menebal pate.

Apa yang boleh disediakan dari barli mutiara:

  1. Salad sejuk. Untuk mengisi minyak, campurkan 3 sudu besar. l. minyak zaitun dan 1 sudu kecil. lemon lemon, secubit lada hitam dan garam laut kasar, 50 g dill cincang halus. Biarkan hingga 10-15 minit. Dalam bubur, rebus dalam air, 200 g, tambahkan 350 g kepingan tomato ceri dan 200 g kepingan feta. Musim, uli. Salad boleh dihidangkan hangat atau sejuk.
  2. Sup dengan barli mutiara dan champignon. Goreng dalam mentega panas dalam kuali, masukkan bawang secara perlahan - 1 keping hingga lembut, kepingan champignon - 500 g, bulatan 1 batang saderi, 4 gigi bawang putih, batang bawang. Apabila semua yang ada di dalam periuk dilapisi dengan baik, tuangkan 1.5 liter kaldu ayam dan tambahkan 200 g barli mutiara separuh rebus. Apabila biji-bijian menjadi lembut, tambahkan garam dan lada ke dalam sup. Hidangkan panas, tambah sayur ke setiap pinggan - dill dan pasli.

Fakta menarik mengenai barli mutiara

Pemprosesan barli untuk mempercepat memasak diciptakan oleh orang Mesir kuno 4.5 ribu tahun SM.

Produk ini disebut dalam Alkitab. Menariknya, pada zaman dahulu, bubur barli dimasak hanya untuk orang diraja, menurut resipi khas, ia direndam lama, dan kemudian direbus dalam susu dalam ketuhar Rusia dan dibumbui dengan krim berat. Dan pada abad ke-17-18, status bijirin menurun dan hidangan yang dibuat daripadanya memasuki diet askar dan tahanan..

Pada tahun 1930-an di USSR, barli mutiara mula dihasilkan pada skala industri untuk menyelesaikan masalah makanan. Ini membantu mengatasi kekurangan makanan, kerana penanaman dan pengeluaran tidak memerlukan kos bahan yang tinggi. Karena biaya yang rendah, bahkan ada kesan bahwa produk makanan itu tidak bernilai, dan mereka mulai menggantinya dengan soba dan beras..

Orang Sweden dan Denmark menggunakan bijirin untuk mengisi sup, membuat lauk dan mengisi sosej darah. Sama dengan nama dan resipi risotto, Orzotto sangat digemari oleh orang Itali. Puding dibuat di UK dan Amerika Syarikat, dan di Jerman ia digunakan untuk mengisi pate kedai. Pakar pemakanan yang menganjurkan gaya hidup sihat mengesyorkan menggunakan resipi dengan barli mutiara dalam diet untuk menurunkan berat badan - seperti yang telah disebutkan, produk bijirin mempercepat proses metabolik.

Pada akhir abad ke-20, pengguna tidak perlu lagi menunggu sehingga bubur barli atau "Belanda" dimasak - barli hancur dipukus seperti nasi, dan 15-20 minit sekarang sudah cukup untuk memasak.

Pada tahun 2016, Aeroflot mula menawarkan makanan yang sihat kepada penumpangnya, dan langsung tidak puas hati. Tetapi mereka mengeluh bukan karena rasa, tetapi kerana "pelanggan mendapat wang tunai", iaitu, bukannya lauk yang mahal, mereka menyajikan harga murah.

Pada tahun yang sama, Festival Masak Seluruh Rusia diadakan di Wilayah Tver. Bubur barli mutiara menjadi tempat pertama, dan ia menjadi bubur tsar. By the way, ini adalah hidangan kegemaran Peter the Great dan Presiden pertama Uni Soviet - Mikhail Gorbachev.

Barli mutiara rebus digunakan untuk penyediaan kosmetik rumah - topeng toning:

  1. Untuk menghilangkan pigmentasi dan menyuburkan kulit. Komposisi ini boleh disapu ke seluruh wajah, termasuk kulit halus di sekitar bibir dan kelopak mata. Barli mutiara digiling menjadi tepung pada penggiling kopi, dikukus dengan air mendidih hingga konsisten berkrim, disapukan di sepanjang garis urut ke kulit, dan pada kelopak mata dengan kapas. Basuh dengan air suam selepas 30 minit.
  2. Anti-kedut untuk kulit berminyak. Protein dimasukkan ke dalam bubur sejuk yang tinggal (50 g), 1 sudu besar. l. jus tomato yang baru diperah, 1 titis minyak pati chamomile. Simpan 15-20 minit.

Nelayan menghargai barli yang dihancurkan. Ia menjadikan umpan yang berkualiti. Untuk mematuk roach, ikan mas kris dan bream, barli dikukus, dicampur dengan madu, minyak sayuran, gula. Semasa memancing ikan mas, minyak adas ditambahkan ke bubur di atas air.

Nyonya rumah ekonomi: 7 hidangan barli untuk seisi keluarga ditambah rahsia penyediaannya

Barli adalah bijirin yang dapat menaungi beras dan soba. Anda hanya perlu memasaknya dengan betul dan menambah produk yang sesuai dengannya. Bersama-sama mereka dapat membuktikan bahawa barli lebih dari sekadar bubur..

Barli adalah barli, dikupas dari cengkerang, sebenarnya, kernelnya digilap dan digilap. Oleh kerana bentuknya - bujur atau bulat, dan putih dengan warna kekuningan, croup ini benar-benar sesuai dengan namanya, yang berasal dari perele Perancis (mutiara).

Barli dimasak untuk masa yang lama - sekurang-kurangnya 60 minit, meningkat jumlahnya sebanyak 3-4 kali. Untuk 1 gelas (150 g) barli, sekurang-kurangnya 1 liter cecair diperlukan - untuk bubur yang hancur. Sekiranya anda ingin mendapatkan barli mutiara yang lebih likat, kurangkan jumlah cecair sebanyak 300-400 ml.

7 petua untuk membuat barli yang enak

1. Memasak barli dengan rendaman awal untuk mengurangkan masa memasak

Bilas barli dengan air yang mengalir. Tuangkan air minuman (untuk 140-150 g bijirin - 1 liter air) dan biarkan. Semakin banyak masa yang anda berikan untuk rawatan air, semakin baik. Minimum - 2 jam, maksimum - 10-12 jam. Groats akan menyerap cecair, akan memasak lebih cepat (15-20 minit) dan menjadi lebih lembut, tetapi tidak akan mendidih. Air di mana anda merendam barli mutiara mesti disalirkan, dan bijirin mesti direbus dalam air bersih (1.2 l) di atas api sederhana dengan penutup ditutup.

2. Masak barli untuk memasak bubur untuk sarapan

Untuk menyediakan bubur, bijirin boleh dituangkan dengan susu atau juga yogurt. Ini memerlukan: 150 g bijirin, 1 liter yogurt, 2 liter susu untuk memasak. Masukkan gula polos atau gula vanila ke dalam susu, jika mahu. Dan pastikan menggunakan mentega dan sedikit garam semasa dihidangkan.

3. Masak barli mutiara yang hancur

Sekiranya anda memerlukan barli yang hancur, misalnya, untuk menyediakan lauk atau salad, anda perlu menggorengnya dalam kuali kering sebelum dimasak. Dan jangan rendam, tetapi segera masak. Barli akan mempunyai rasa kacang yang menyenangkan.

Sangat enak untuk menyediakan barli untuk sup. Koki menasihatkan untuk memasaknya secara berasingan, dan kemudian menambahkannya ke dalam sup ke sayur / daging / ayam selama 10-15 minit. sebelum mengeluarkan kuali dari panas.

Sekiranya anda ingin memasak perlotto yang bergaya (hidangan yang serupa dengan risotto, tetapi diperbuat daripada barli mutiara), goreng terlebih dahulu bijirin dalam kuali kering sehingga coklat keemasan muda, kemudian tambahkan mentega dan kemudian masak mengikut resipi pilihan anda, contohnya, yang ini. Berkat minyaknya, barli mutiara memperoleh rasa mulia yang istimewa dan pastinya tidak akan berpadu.

4. Barli dalam ketuhar gelombang mikro

Barli mutiara longgar dapat dimasak dengan cepat di dalam ketuhar gelombang mikro. Untuk melakukan ini, anda perlu membilasnya. Pindahkan ke pinggan yang sesuai, tutup dengan air (1: 2) dan ketuhar gelombang mikro pada suhu 720 W selama 15 minit. Keluarkan bekas, campurkan bijirin dengan garpu dan masak selama 10 minit lagi. Keluarkan pinggan yang sudah siap, masukkan mentega, kacau dan biarkan selama 5-10 minit. Sangat bagus untuk memasak barli dalam periuk nasi dan periuk roti.

5. Barli rebus di dalam ketuhar

Sekiranya anda mempunyai masa, anda boleh menggunakan sebilangan besar biji-bijian barli. Rebus barli dalam periuk tahan panas dan tahan api, kemudian pindahkan ke oven yang dipanaskan hingga 140 ° C selama 1 jam - biarkan bijirin berpeluh di sana.

6. Garam barli dengan betul

Barli tidak boleh direbus dalam air masin, kerana itu tidak akan rapuh. Lebih baik masin dalam 2 peringkat: tambahkan sedikit garam ketika merendam, dan tambahkan barli mutiara siap mengikut pengambilan anda. Pengecualian adalah acar dengan barli mutiara. Oleh kerana ada acar di sana, anda tidak perlu garam sama sekali. Anda boleh menambahkan mentega masin ke dalam bubur.

7. Hidangkan barli dengan betul

Barli mesti selalu dihidangkan panas. Bijirin yang disejukkan tidak begitu enak dan dicerna lebih teruk.

Resipi hidangan terbukti dengan barli

Sup cendawan dengan ayam belanda dan barli

Barli, kalkun, yang dapat diganti dengan ayam, sup sayur dan cendawan porcini beku (cendawan goreng atau cendawan tiram dapat bertindak sebagai pengganti) - asas sup ringan tetapi enak.

Sup cendawan dengan ayam belanda dan barli

Sup cendawan tanpa lemak dengan barli

Sup cendawan tanpa lemak dengan barli sangat aromatik dan enak sehingga mereka yang tidak membataskan diri dalam diet mereka akan menyukainya. Selain itu, ia sangat memuaskan dan tebal, yang, sekali lagi, akan menggembirakan banyak pihak. Sekiranya anda lebih suka versi yang lebih tebal, kurangkan jumlah air atau kaldu..

Sup cendawan tanpa lemak dengan barli

Salad Yunani dengan barli

Salad Yunani adalah salah satu salad kegemaran kami. Cerah, sedap dan senang disediakan. Kami mencadangkan menjadikannya lebih menarik. Salad sayur dengan barli mutiara akan mengejutkan semua orang.

Salad Yunani dengan barli

Kubis tanpa lemak digulung dengan cendawan dan barli

Lobak kubis tanpa lemak dengan cendawan dan barli akan menyenangkan bukan hanya mereka yang mematuhi tradisi Ortodoks, atau vegetarian, tetapi juga pemakan daging yang yakin. Untuk menjimatkan wang, gunakan hanya champignon atau cendawan tiram.

Kubis tanpa lemak digulung dengan cendawan dan barli

Barli mutiara rebus dalam susu

Barli mutiara rebus dalam susu

Barli dengan sayur-sayuran

Ini hanya berlaku apabila barli digoreng dalam kuali kering dan kemudian direbus. Anda dapat melihat hasilnya dalam foto. Bukankah itu menyelerakan ?! Dan inilah resipi. Sekiranya anda mahu, anda boleh menambahkan bukan sahaja sayur-sayuran ini ke barli, tetapi juga labu, terung atau zucchini..

Barli dengan sayur-sayuran

Barli Kozinaki

Hanya sedikit orang yang merasakan rasa manis dari barli. Dan ini sungguh sedap. Dan agak murah.

Barli Kozinaki

Barli untuk menggigit

Sekiranya anda mempunyai nelayan yang tidak asing (ayah, suami, rakan, rakan sekerja atau jiran, pada akhirnya), tolong - masak barli untuk memancing. Cara termudah untuk melakukan ini adalah dengan ketuhar gelombang mikro. Tuangkan 1 cawan bijirin dengan air panas, biarkan selama 2-3 jam.Tiriskan airnya. Pindahkan bijirin ke mangkuk yang sesuai, tuangkan 600 ml air bersih. Masak dengan kekuatan maksimum, 5 minit. Keluarkan bekas, bahagikan bijirin menjadi dua. Campurkan satu setengah dengan 1 sudu kecil. madu, dan yang kedua - dengan 1 sudu besar. l. minyak wangi sayur. Gigitan yang baik dijamin!

Barli mutiara - ratu bijirin

Biji-bijian yang sihat
Mereka yang suka barli tidak menghadapi kekurangan vitamin - bubur barli mengandungi hampir semua set nutrien yang diperlukan. Ia juga mengandungi vitamin B (bertanggung jawab untuk kerja sistem saraf yang terkoordinasi dengan baik, rambut yang cantik dan kulit bersih), dan vitamin A (diperlukan untuk penglihatan yang baik dan perlindungan dari jangkitan), dan vitamin E (mencegah penuaan pramatang), dan vitamin D (membuat tulang dan gigi yang kuat). Di samping itu, barli mutiara mengandungi banyak unsur surih - ia mengandungi zat besi, kalsium, tembaga, dan yodium. Tetapi kekayaan utama barli mutiara adalah fosfor; dalam kandungannya, barli mutiara hampir dua kali lebih besar daripada bijirin lain. Fosfor tidak hanya penting untuk metabolisme normal dan fungsi otak yang baik, tetapi juga dianggap sebagai "unsur jejak utama bagi atlet", kerana fosforus yang memberikan kecepatan dan kekuatan kontraksi otot.

Kelebihan lain dari barli mutiara adalah banyaknya lisin. Asid amino ini mempunyai kesan antivirus, terutama terhadap kuman yang menyebabkan herpes dan selsema akut, menjaga daya hidup dan menjaga kesihatan jantung..

Di samping itu, barli mutiara dapat dengan mudah menuntut gelaran "bubur kecantikan". Faktanya adalah bahawa lisin terlibat secara aktif dalam penghasilan kolagen, yang, seperti yang anda ketahui, menjadikan kulit licin dan elastik, dan pada masa yang sama mencegah kemunculan kedutan. Jangan lupa tentang barli mutiara dan mereka yang serius mengambil berat tentang sosok mereka. Bubur yang sedap ini mengandungi banyak serat, yang membuang toksin dan toksin dari badan, serta zat yang menghalang pemendapan lemak. Berkat ciri ini, pakar pemakanan mengesyorkan barli kepada mereka yang bermimpi kehilangan pound tambahan..

Kehalusan kuliner
Satu-satunya kelemahan bijirin yang sihat adalah bahawa untuk memasak barli, anda harus menghabiskan banyak masa. Barli mutiara, terutama besar, memerlukan memasak lama (hingga satu setengah jam), namun, memasak dapat dipercepat jika bijirin direndam selama tiga jam sebelumnya. Walau bagaimanapun, gourmets sebenar percaya bahawa ini tidak cukup untuk menjadikan bubur barli mutiara benar-benar enak, dan mereka mengesyorkan kaedah penyediaan ini: barli mutiara direndam dalam air sejuk, atau lebih baik dalam yogurt (1 liter air setiap gelas bijirin) selama 10-12 jam... Setelah direndam, mereka direbus dalam susu (2 liter setiap gelas bijirin), dipanaskan hingga 40 darjah. Sejurus selepas mendidih, masak dalam "mandian air" selama 6 jam. Bubur barli mutiara siap dibumbui dengan krim atau mentega. Mereka mengatakan bahawa rasa barli yang disediakan dengan cara ini dapat mendamaikan anda dengan masa yang dihabiskan..

Dan satu lagi ciri barli mutiara - bubur mesti dimakan sebaik sahaja dimasak. Sebaik sahaja bubur sejuk, barli akan menjadi keras dan tidak sedap..


Menarik
SEBELUM, kaldu barli mutiara disyorkan sebagai antipiretik untuk kanak-kanak dan orang dewasa dengan selesema. Tuangkan 100 g bijirin dengan satu liter air dan rebus dengan api kecil selama 10 - 15 minit, biarkan sejuk sedikit dan tapis. Ambil 3 sudu pada waktu malam.

Pendek
Topeng barli mutiara
Topeng ini sesuai untuk kulit berminyak, menjadikannya matte dan licin. Campurkan 50 g tepung barli (kisar barli mutiara pada penggiling kopi) dengan 1 sudu besar. sesudu jus tomato dan putih telur. Pukul semua komponen dengan pengadun. Masukkan 1 titis minyak pati chamomile atau cendana. Sapukan selama 15-20 minit, bilas dengan air sejuk.

Tonik barli
1 sudu besar tuangkan 200 ml air mendidih di atas sesudu barli mutiara halus. Rebus selama 15 minit dan biarkan hingga sejuk sepenuhnya. Kemudian tapis, tuangkan ke dalam botol, tambah 1 sudu besar. sudu minyak sayuran dan 4 titis minyak pati lavender, goncangkan dengan baik. Gunakan sebagai penyegar penyegar setelah membersihkan wajah anda.

Kompres muka
Untuk kulit sensitif yang terdedah kepada kemerahan, kompres seperti ini sesuai: 2 sudu besar. sudu besar gandum mutiara dalam penggiling kopi, bancuh dengan susu panas dan biarkan sedikit. Dalam campuran yang dihasilkan, basahi kain kasa, sapukan di wajah anda dan tekan tangan anda ke kulit. Berbaring selama 15-20 minit, kemudian keluarkan kompres dan basuh dengan air sejuk.