Nasihat berguna dari Persatuan Pengeluar Biji-bijian

Sebagai permulaan, nasihat yang sangat berguna: bagaimana memahami bahawa bijirin pengeluarnya bagus dan dia memahaminya, tanpa berusaha menipu pembeli? Contohnya, soba dari gred tertinggi dari kelas 2 mustahil untuk dibezakan sekilas? Sangat ringkas! Anda perlu pergi ke barli mutiara dan melihat warnanya. Sekiranya berwarna putih dengan warna kekuningan, tanpa sekam dan dengan biji-bijian bulat, penjual benar-benar memahami bijirin dan kualiti dan anda juga boleh mengharapkan kualiti dari bijirin lain. Sekiranya terdapat sesuatu dengan noda hitam-kelabu-coklat dengan tulisan GOST, maka ini adalah 100% palsu, kemungkinan besar dibuat di syarikat bawah tanah.

Ini sangat sesuai dengan jenama rantai sendiri. Di sana, jika anda melihat barli mutiara putih, anda boleh mengambil sekurang-kurangnya bijirin, bahkan keju, bahkan susu, pembeli benar-benar memahami kualitinya, dan tidak menirunya.

Barli dibuat dari barli dengan mengeluarkan sekam yang tidak dapat dimakan dari itu, yang disebut. filem bunga dan membran buah. Filem dan casing melindungi bijirin dari kerosakan penuaan dan dari serangga dan burung. Mereka mempunyai rasa pahit yang khas..

Kesalahpahaman utama mengenai barli.

Terdapat kesalahpahaman yang meluas di kalangan penggemar diet "yang diambil dari sebaliknya" bahawa yang paling "berguna" adalah barli yang tidak dilindungi, yang disebut. pence.

Pertama, di GOST (dan saya mendapat kehormatan untuk berkenalan secara langsung dengan pencipta GOST untuk barli mutiara dan saya mengatakan apa sebenarnya yang difahami di dalamnya), dengan jelas dan jelas menetapkan warna barli mutiara putih dengan warna kuning.

Kedua, GOST mengandungi prosedur khas untuk mengenal pasti kernel yang dijumpai, yang disebut underdir, dalam kalium permanganat.

Ketiga, nama bijirin adalah barli dari Inggeris. mutiara, i.e. warna mutiara dan mutiara dari bijirin dan underdir tidak sesuai.

Keempat, orang-orang di Barat tidak mengetahui apa-apa tentang "kesihatan" barli mutiara dengan underdir. Di Amerika, barli mutiara berwarna putih terang, yang jelas terlihat dalam filem-filem Amerika, dan hidangan Itali yang diperbuat daripada barli mutiara, perlotto, pada prinsipnya, tidak dapat disiapkan dari barli mutiara dengan underdir, ia melekat bersama. Hal yang sama berlaku untuk pilihan "royal" untuk bubur barli mutiara dan pilaf, mereka tidak akan berfungsi dari barli mutiara dengan underdir.

Kelima, bagi pembeli, pembelian barli mutiara hitam-kelabu-coklat dengan underdir penuh dengan timbunan barli yang tidak dilancarkan, rasa pahit dan rasa rendah. Di samping itu, dengan kebarangkalian 90% membeli barli dengan underdir, iaitu pelanggaran GOST yang jelas, anda menghadapi risiko menghadapi barli mutiara palsu yang dibuat dalam pengeluaran rahsia tanpa proses teknikal, tanpa pembantu makmal, tanpa kawalan kualiti.

Keenam, dalam salah satu penyelidikan Institut Penyelidikan Bijirin All-Russian yang benar-benar boleh dipercayai "Bijirin sebagai komponen diet yang sihat", komposisi barli mutiara dijelaskan (ia berbeza dengan kajian Barat, yang mungkin disebabkan oleh perbezaan varieti) dan dengan jelas menunjukkan bahawa semua nutrien dan serat dalam barli yang dibersihkan dengan baik, mereka dipelihara dan mengandungi hingga 23% dari nilai harian dalam satu hidangan.

Terdapat 5 jenis barli mutiara:

Belanda, barli mutiara pembersih berkualiti tinggi. Ini mendapat namanya kerana fakta bahawa pedagang Belanda mencampurkannya ke dalam beras dan ia tidak dapat dibezakan dalam warna, rasa dan struktur. Ia adalah pengganti rasa Rusia untuk nasi. Seperti yang anda dapat lihat dari keterangannya, ini adalah barli mutiara dengan warna putih terang (saya akan membawa sampel) dan alur yang hampir tidak kelihatan. Anda boleh membuat pilaf, perlotto daripadanya, memasak bubur mengikut mana-mana resipi Rusia. Wanita Belanda mempunyai hasil 45% dan harganya lebih tinggi kerana peratusan hasil rendah dan kos pengeluaran yang tinggi. Dalam menggambarkan proses pengeluaran tahun 50-an di USSR, ini adalah satu-satunya pilihan yang mungkin untuk barli, dan juga digunakan di Barat. Satu-satunya pengeluar wanita Belanda di Rusia yang mengekalkan resipi dan muslihat penghasilannya adalah loji Repyevsky groats, yang menghasilkannya dengan jenama Perlotto..

Barli mutiara sepadan dengan GOST untuk nedodir dan, yang lebih penting, berwarna: putih dengan warna kuning. Sekarang semua pek mengandungi barli mutiara GOST, tetapi hanya pembungkus terbaik (Mistral, Angstrem, Agro Alliance, Repyevskiy Krupozavod) yang benar-benar sesuai dengan GOST baik warna maupun underdir. Ini adalah "standard emas" barli mutiara yang enak dengan hasil 62%.

Barli mutiara sepadan dengan GOST hanya dalam nedodir, tetapi tidak sepadan dengan warnanya. Ini mempunyai hasil yang lebih tinggi: 68%, berwarna kuning, tetapi kerana pengelupasan yang tidak cukup dari filem bunga, ia mempunyai rasa barli yang pahit.

Under-barley, pensac, produk perantaraan antara barli dan barli di negara-negara Eropah Timur dengan nama yang sama, Pensak, dan dijual. Hasil bijirin hingga 80%, rupa yang tidak dapat dipasarkan, petua tajam pada biji-bijian, sesuatu dengan noda hitam-kelabu-coklat. Ia tidak sesuai dengan GOST Rusia dan Soviet dan merupakan pelanggaran beratnya yang tidak sesuai dengan konsep kualiti. Malangnya, di kaunter Rusia, sehingga 80% barli di rak bukanlah barley GOST, tetapi penack palsu.

Gandum barli. Sebenarnya, ia mesti dibuat dengan baik, dan kemudian barli dihancurkan. Mereka serupa dalam komposisi, tetapi oleh kerana mesin melakukan kerja menggiling gigi untuk kita, alat memasaknya lebih cepat.

Cara memilih barli.

Terdapat 2 kategori utama di kedai untuk semua jenis barang: segmen murah dan sederhana.

Segmen bijirin terendah dengan harga terendah dibungkus dalam plastik lutsinar sederhana dengan label hitam putih. Seperti yang ditunjukkan oleh kajian Association of Groats Producers, hampir mustahil untuk mencari bijirin GOST di sana, dan 90% produk dibuat oleh pembungkus keluar yang membeli bijirin dengan bijirin bawah tanah, yang disebut. penjahat, di mana tidak ada yang dapat dibantu oleh pembantu makmal dan teknolog (ini mahal, dan produk dengan harga terendah menjadi rak TANPA menjejaki kualiti sebenarnya). Di samping itu, biji-bijian disimpan di ruang bawah tanah, biji-bijian dibuang di sana, Tajik bekerja. Biji-bijian busuk juga dibeli dan bijirin sering mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Ringkasnya, jika kesihatan sangat disukai oleh anda dan anda tidak mahu mengambil sesuatu yang eksotik, seperti demam tikus, jangan beli bijirin murah dan jangan pernah menyentuhnya tanpa membilas.

Segmen tengahnya berwarna kemasan dengan tingkap untuk melihat bijirin. Terdapat banyak pengeluar, terdapat 3 pembungkus teratas yang terkenal dan banyak yang kurang dikenali. Sangat mudah untuk memahami kualiti pengeluar oleh barli mutiara. Sekiranya berwarna putih, lebih putih lebih baik, barli dan bijirin lain sangat berkualiti. Semestinya, ukuran yang sama, ukuran yang berbeza - ini adalah pelanggaran proses teknikal dan kelajuan memasak yang berbeza sehingga melekat. Ia mestilah tepung, yang memberikan busa khas semasa memasak. Dan, tentu saja, tidak ada jejak sekam di dalamnya..

Satu pek boleh mempunyai beberapa baris bijirin dengan kualiti yang berbeza, anda juga dapat menentukan kualiti setiap baris dengan barli.

Cara memilih barli mutiara yang berkualiti

Ketahui apa yang perlu dicari semasa memilih barli mutiara yang berkualiti

Barli mutiara adalah harta karun sebenar yang penuh dengan vitamin, mineral dan bahan berguna lain. Namun, sering kali mereka tidak memperlakukannya dengan hormat, dan sia-sia. Tidak hairanlah namanya berasal dari kata "mutiara" - mutiara.

Sebelum ini, bijirin ini dianggap bubur orang miskin. Tetapi sekarang, berkat fesyen untuk pemakanan sihat, ia boleh didapati di restoran restoran paling mahal. Ia mengandungi banyak karbohidrat perlahan, yang memberikan banyak tenaga dan memberi anda rasa kenyang untuk jangka masa panjang. Di samping itu, barli mempunyai indeks glisemik terendah dari semua bijirin. Bukan apa-apa bahawa barli semakin dipilih sendiri oleh orang-orang yang memantau berat badan mereka.

Barli mutiara kaya dengan fosfor, yang membantu menyerap kalsium, menormalkan proses metabolik, dan memberi kesan yang baik pada otak dan sistem saraf. Kerana jisim vitamin B yang membentuk komposisinya, bijirin ini ditunjukkan untuk gangguan kemurungan.

Pada zaman dahulu, barli, sebagai ubat, diberikan kepada mereka yang terseksa oleh selsema dan batuk. Bersama bubur, zat yang disebut "hordecin", yang mempunyai sifat antibakteria dan antijamur, memasuki tubuh manusia. Baris lisin, asid amino yang mempunyai kesan antivirus, memberikan kekuatan penyembuhan tambahan..

Kaldu barli mempunyai kesan melembutkan, menyelimuti, anti-radang dan antispasmodik. Bijirin ini disyorkan untuk dimakan sekiranya berlaku proses keradangan di saluran gastrousus..

Cara memilih barli mutiara

Barli mutiara adalah barli yang diproses. Di kedai boleh didapati dalam bentuk hancur dengan nama "barley groats". Tidak perlu dikatakan, dengan pemprosesan sedemikian, biji-bijian barli kehilangan sebilangan besar sifat berguna.

Barli mutiara itu sendiri adalah bijirin yang utuh, dikupas dan digilap. Ia dibezakan oleh ukuran dan bentuk biji-bijian: nombor pertama dan kedua adalah biji panjang yang panjang, yang ketiga, keempat dan kelima kecil, bulat.

Adalah paling tepat untuk membeli barli mutiara, yang dibungkus dalam kotak kadbod. Dalam selofan, cepat menjadi tengik - biji barli melepaskan kelembapan, dan ini mewujudkan tempat pembiakan mikroorganisma berbahaya. Adakah anda melihat titisan di dinding beg? Jangan ragu untuk menghantar kembali bungkusan ini ke rak - anda tidak boleh membeli bijirin seperti itu.

Warna barli mutiara

Warna barli mutiara berbeza dari putih hingga kekuningan, sementara biji-bijian dengan warna kehijauan dibenarkan.

Cara memasak barli mutiara

Bengkak perlu direndam dari petang hingga malam. Bilas sehingga bersih pada waktu pagi. Ia mesti direbus dengan banyak air. Perkadaran anggaran: segelas untuk dua liter air atau susu. Waktu memasak hingga lembut kira-kira satu setengah hingga dua jam. Lebih baik melakukan ini dalam periuk dengan bahagian bawah tebal supaya barli mutiara tidak terbakar. Parut barli dimasak lebih kurang - lebih kurang 45 minit.

Sebagai ciri utama barli, harus diperhatikan bahawa bubur, apabila sejuk, hampir seketika menjadi keras dan tidak sedap. Oleh itu, disarankan untuk memakannya sebaik sahaja dimasak dan lebih-lebih lagi untuk tidak meninggalkannya pada keesokan harinya..

Fakta menarik mengenai perutnya

Barli dijinakkan di Timur Tengah lebih dari sepuluh ribu tahun yang lalu. Di Rusia disebut "ibu roti" dan digunakan secara meluas - mereka membakar roti dan kek rata, membuat cvass dan cuka barli.

Barli adalah bubur kegemaran Peter I. Ia dibumbui dengan mentega, madu dan biji poppy. Untuk memasak bubur, seperti dari ketuhar Rusia, anda perlu memasaknya di dalam tab mandi air sekurang-kurangnya 6 jam.

Dua tahun yang lalu, saintis Austria memeriksa tulang yang dijumpai di lokasi kubur besar gladiator berhampiran bandar Ephesus di Turki. Analisis kimia hanya mengesahkan penyelidikan sebelumnya: gladiator adalah vegetarian. Dan menurut dokumen sejarah, asas diet para pejuang termasuk bubur barli, kue rata dan kvass..

Barli: sifat berguna dan berbahaya, komposisi kimia

Barli kelihatan di atas meja agak kerap, tetapi di rantau kami adalah salah satu bijirin yang paling popular. Tidak banyak orang yang menyukai bubur ini, terutama yang tidak sesuai dengan selera lelaki, kerana selama berkhidmat di tentera mereka merasakannya sepenuhnya. Walaupun begitu, bubur layak mendapat tempat dalam senarai makanan diet dan kesihatan.

Komposisi kimia

Nilai pemakanan dikira untuk seratus gram barli mutiara kering dalam gram:

KcalProteinLemakKarbohidratSeratAir
3159.11,366.87.9empat belas

Komposisi vitamin setiap seratus gram barli mutiara kering, dalam mg:

DALAM1DALAM2DALAMlimaDALAM6DALAMsembilanERR
0.110.050.60.350.00241,33.7

Komposisi makronutrien per seratus gram bijirin, dalam mg:

KCaMgNaSP
1713741sebelas76331

Komposisi unsur surih per seratus gram bijirin, dalam μg:

FeSyarikatMnCuMoNiTiFCrZn
18001.865028012.72016.76112.50.91

Seratus gram barli mutiara mengandungi 65 g pati dan dekstrin, serta asid amino penting: arginine, leucine, phenylalanine, tyrosine, methionine, dll..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Barli mutiara tergolong dalam keluarga bijirin. Seperti semua bijirin, seratnya tinggi, yang membersihkan usus dari toksin, menormalkan najis dan membantu melawan kegemukan dan sembelit..

Merebus bijirin disediakan untuk pesakit yang mengalami masalah perut, radang, dan juga semasa tempoh pemulihan setelah operasi pada perut dan usus. Ia mempunyai sifat pembersih dan menyelimuti yang ringan, ia akan berguna bagi pesakit dengan gastritis, sindrom iritasi usus, dysbiosis, dll..

Kaldu boleh disediakan berdasarkan air atau susu. Untuk melakukan ini, tuangkan segelas barli mutiara dengan 1.5 liter air panas (susu), tambahkan gula atau garam jika dikehendaki. Kemudian masak hingga dua puluh minit dengan api kecil. Anda tidak perlu menyaring campuran yang dihasilkan, ia akan mempunyai konsistensi semolina cair. Ambil 150 g sebelum makan tiga kali sehari.

Kandungan polisakarida glukan-B, memberikan barli dengan kemampuan membersihkan saluran darah dari kolesterol, dan dengan pengambilan berterusan, ia meningkatkan produktiviti rawatan plak kolesterol secara signifikan.

Kehadiran kompleks vitamin yang kaya mempengaruhi fungsi jantung yang betul dan sihat, sistem vaskular, menguatkan tindak balas imun. Di samping itu, barli mutiara mengandungi jumlah asid silikat yang mencukupi. Ia berguna untuk pesakit dengan batu ginjal, kerana ia secara aktif melarutkan formasi, pasir dan racun seperti itu..

Lisin yang terkandung dalam bubur barli mempunyai kesan yang baik pada otot jantung, terutamanya jika terdapat penyakit. Lysine juga bermanfaat untuk pertumbuhan rambut dan pertumbuhan semula kulit, meningkatkan penglihatan dan mencegah penyakit organ-organ dalaman..

Jumlah lisin dalam barli mutiara cukup untuk memberi tubuh pencegahan lengkap penyakit radang organ-organ dalaman.

Bahaya dan kontraindikasi

  • Bubur barli mengandungi sejumlah besar gluten. Atas sebab ini, orang dengan intoleransi individu, wanita hamil, terdedah kepada pembentukan gas dan pesakit dengan sindrom perut yang mudah marah, lebih baik tidak menggunakan lauk dalam diet..
  • Bagi wanita hamil, bubur tidak membahayakan kesihatan bayi yang belum lahir, tetapi wanita hamil boleh mengalami gangguan usus akibat perubahan dalam badan. Anak-anak diberikan barli hanya setelah mereka mencapai usia tiga tahun.
  • Dengan penggunaan berlebihan, pada orang dewasa dan kanak-kanak, pelanggaran proses pencernaan berkembang, modus dan konsistensi perubahan najis.

Cara memilih bijirin yang betul?

Groot boleh dijual dalam bentuk bungkusan atau berat. Keperluan utama adalah warna coklat keemasan, tanpa kekotoran, kemasukan dan lubang cacing.

Barli mutiara mendapat namanya di Rusia dari perkataan "mutiara" - ibu mutiara yang indah. Ini adalah warna yang sesuai untuk barli mutiara, ditanam dan diproses dengan betul..

Biji-bijian yang dilekatkan bersama juga menunjukkan kualiti bijirin yang buruk. Ini berlaku apabila disimpan dalam keadaan tidak betul dengan keadaan suhu terganggu, kelembapan tinggi.

Semasa membeli bijirin mengikut berat, perhatikan baunya - semestinya tidak mengandungi nota pahit dan keras. Anda boleh menyimpan barli mutiara selama setahun, dengan mematuhi semua peraturan penyimpanan, selepas itu bijirin tidak lagi sesuai untuk dimakan.

Terdapat juga barli mutiara dalam tin. Walaupun pengawet dan pemprosesan, sifat bubur yang bermanfaat tetap ada, jadi anda hanya perlu memperhatikan bahawa terdapat sedikit kekotoran dan bahan pengawet, dan balang itu sendiri masih utuh dan tidak berkerut.

Peraturan makanan segera

Secara tradisinya, nisbah bijirin dan air adalah 1: 5. Groats dibasuh, dituangkan dengan separuh cecair yang disediakan dan direbus selama kira-kira 5 minit. Kemudian bubur dilemparkan ke dalam saringan, dan baki air direbus dalam periuk untuk merebus bubur lagi. Pada peringkat ini, tambahkan garam dan masak selama kira-kira satu jam..

Ia sesuai dengan hidangan daging dan sayur-sayuran segar. Kursus pertama mengenai sup daging dengan barli mutiara sangat lazat..

Kaldu barli menstabilkan perut dan usus. Merebus seperti itu sangat berguna untuk diet lembut dan penyembuhan. Untuk masalah penyusuan, kaldu barli mutiara juga berguna. Ia mempunyai kesan yang baik pada peringkat awal barah, kerana memperlambat pertumbuhan dan sintesis sel.

Rawatan kegemukan dan gangguan metabolik juga merangkumi pengambilan bubur barli dan kaldu. Mereka dimasak tanpa penambahan minyak dan garam, tetapi sayur-sayuran atau buah-buahan segar ditambah keseronokan sebagai pencuci mulut. Untuk meningkatkan metabolisme, kaldu mutiara barli diminum pada waktu pagi dengan perut kosong dan sarapan selepas satu setengah jam..

Kualiti mutiara barli yang berguna. Perlovka - pencegahan neurosis dan kemurungan

Barli mutiara adalah produk yang diperbuat daripada biji-bijian barli. Ketersediaan nutrien yang banyak dan harga yang agak rendah menjadikan barli berguna sebagai produk terkenal dan diperlukan..

Bijirin ini adalah nilai sebenar bagi tubuh. Protein yang kurang berguna disimpan di dalamnya daripada kacang soya, dan dari segi ciri perubatannya, bijirin ini lebih awal daripada beras..

  • Biji-bijian mengandungi lisin, yang sangat penting untuk penghasilan kolagen, yang memberikan keanjalan pada kulit. Berkat ini, kerja jantung dilindungi, dan pelbagai penyakit musiman dicegah..
  • Produk ini mengandungi vitamin B, yang menyumbang kepada pengeluaran hemoglobin, dan juga fosfor, yang diperlukan oleh tubuh, terutamanya untuk fungsi sistem saraf pusat yang betul..
  • Ini mengatur fungsi otak, yang membantu mencegah neurosis dan kemurungan..
  • Groats membantu membersihkan badan, kerana seratnya tersedia, yang, tanpa dicerna dan mengikuti saluran gastrointestinal, membersihkannya.
  • Vitamin A yang terdapat dalam bijirin membantu menormalkan fungsi organ visual, menguatkan sistem imun, menyumbang kepada pemeliharaan gigi dan kulit.
  • Biji-bijian dapat menurunkan kolesterol jahat.
  • Vitamin D yang terdapat dalam produk menyokong pengeluaran tisu tulang.
  • Vitamin E membantu mengaktifkan aliran darah.

Kaldu barli berguna - anda tahu mengenainya ?

  1. Merebus bijirin seperti itu diperlukan untuk onkologi, kerana mempunyai kemampuan untuk memperlambat pertumbuhan pembentukan malignan..
  2. Hasil yang berkesan juga disebabkan oleh penggunaannya sebagai ekspektoran dan diuretik.
  3. Ia bertindak sebagai tonik.
  4. Bagi ibu yang menyusu, ia juga akan bermanfaat kerana dapat meningkatkan pengeluaran susu.

Ciri-ciri bijirin yang bermanfaat mempunyai manfaat sejagat untuk tubuh:

  • Tidak perlu menuangkan air di mana bijirin direndam, ia mengandungi hordein yang berguna - unsur dengan kualiti antibiotik. Gordein mampu mengalahkan penyakit kulat pada kulit.
  • Keunikan bijirin adalah keupayaan untuk meneutralkan alergi atau mengurangkannya sepenuhnya.

Para penyelidik di Jepun melakukan eksperimen, hasilnya adalah pengakuan akan kegunaan tinggi dari barli mutiara. Barli, bijirin yang agak bermanfaat dan bertenaga, diperkaya dengan unsur-unsur yang diperlukan, dan diperlukan untuk pengembangan dan fungsi tubuh yang baik.

Bubur barli

Resipi biasa:
1 gelas barli mutiara - 5 gelas air. Bilas barli sehingga bersih. Memasak berlangsung dalam dua peringkat. Pertama, tuangkan barli bersih dengan 3 gelas air, tunggu hingga mendidih, masak selama 5-7 minit.

Selepas itu, kami mengalihkan bubur menjadi saringan. Tuangkan air yang tinggal (2 cawan) sekali lagi dan didihkan, letakkan bubur yang sudah separuh masak.
Masukkan garam dan sedikit mentega. Masak dengan api kecil selama kira-kira tiga puluh minit.
Menyertakan bubur dari bijirin ini dalam makanan akan memberi penampilan dan kesihatan yang mekar..

Makan bubur untuk kesihatan.

Sebaiknya tambahkan bubur berharga ini ke menu anda untuk orang-orang dengan penyakit berikut:
ulser perut dan duodenum;
penyakit pankreas;
berat badan berlebihan;

Belajar memilih barli mutiara

Ini bukan bubur kegemaran kami dan sebahagian daripada penduduk umumnya tidak menggunakan produk hebat ini. Ini kemungkinan besar kerana orang tidak dapat memilih bijirin yang betul..

  • Groats yang memenuhi semua piawaian dihasilkan sesuai dengan GOST, dan mereka dikenali dengan nombor yang sesuai, dari 1-5, semakin tinggi bilangannya, semakin sedikit butirannya.
  • Anda harus membeli N2 groats - ini adalah produk ringan yang digilap murni dengan sedikit kekuningan. Biji-bijiannya utuh dan masak. Bijirin ini sangat sesuai untuk sup.
  • Groats dengan nombor 3, 4 dan 5 sesuai untuk memasak bubur, ia dikenali dengan bentuk bulatnya.

Walaupun begitu, tanpa melihat nombornya, anda mesti memeriksa kandungan bungkusan dengan teliti.

Biji-bijian di dalamnya berbeza warna dan ukuran, dan terdapat banyak bijirin yang musnah. Produk ini nampaknya mengandungi mikotoksin yang menyumbang kepada kemerosotan badan.

Antara lain, mereka boleh menyebabkan gangguan perut dan mabuk. Mereka terkumpul di hati dan memberi kesan negatif terhadapnya.
Biji-bijian mutiara barli, dengan ukuran yang sama, juga tidak layak dibeli, selalunya, produk seperti itu cepat kehilangan kualitinya semasa penyimpanan.

Komposisi barli

Barli mutiara mengandungi sejumlah besar bahan berharga dan penting untuk tubuh, berikut:

  • Asid nikotinik dan folik;
  • Set vitamin dari: A, E, kumpulan B;
  • Mineral;
  • Karbohidrat kompleks;
  • Protein;
  • Kaya dengan asid amino;
  • kromium, selenium, magnesium, kalium, yodium, besi, zink.

Masukkan barli dalam makanan anda - anda tidak akan menyesal!

Komposisi hidangan yang dibuat dari bijirin ini dibezakan oleh bau kenari yang lembut dan pelbagai susu-krim yang indah. Bijirin yang sihat ini sesuai dengan bawang putih, semua jenis ramuan.
Barli mutiara sangat sesuai untuk memasak bijirin, pengisi untuk ayam dan "perlotto" - varian risotto.
Dengan merebus bijirin berguna ini, sangat mungkin untuk menyembuhkan penyakit:

  • Organ pencernaan, kerana ia mempunyai kesan menyelimuti dan melembutkan;
  • Penyakit sistem genitouriner;
  • Penyakit hati;

Vitamin dan mineral dalam barli mutiara


Nilai pemakanan barli mutiara:

Karbohidrat - 66.9 g;
Kanji - 65.7 g;
Air - 14 g;
Protein - 9.3 g;
Serat makanan - 7.8 g;
Lemak - 1.1 g;
Asid lemak tak jenuh - 0,49 g;
Mono- dan disakarida - 0,9 g;
Abu - 0,9 g;
Asid lemak tepu - 0.3 g.

100 g barli mutiara mengandungi 315 kkal.

Kontraindikasi

Bersama dengan kualiti yang berguna, produk ini juga mempunyai sejumlah kesan negatif:

  • Meningkatkan pengeluaran gas, yang berbahaya bagi penghidap penyakit gastrousus;
  • Ia menyimpan sejumlah besar gluten, yang boleh mempengaruhi kehidupan intrauterin embrio, oleh itu, wanita hamil tidak boleh menggunakan barli.

Bijirin tidak akan membawa kerosakan yang besar pada tubuh. Tetapi masih ada larangan dan sekatan penggunaannya. Dilarang menggunakan barli apabila:

  • Keasidan meningkat;
  • Sembelit yang kerap;
  • Kehamilan;

Penggunaan bubur sihat ini secara berlebihan oleh lelaki boleh mengganggu sistem pencernaan dan menyebabkan penurunan libido.

Bubur barli adalah produk yang sihat dan sihat, tetapi seperti semua makanan, ia mesti digunakan dalam had yang munasabah..

Penyimpanan

  • Adalah perlu untuk memeriksa bijirin dengan teliti - kandungan kemasukan asing tidak dapat diterima.
  • Lebih baik menyimpan barli mutiara di tempat yang kering di dalam bekas kaca atau kadbod, selama 5-10 bulan.
  • Sekiranya bijirin telah memperoleh kemerosotan atau kemaluan, dilarang menggunakannya..
  • Tuangkan ke dalam bekas simpanan bukan di bawah "tali", mesti ada ruang di bawah penutupnya.

[art_yt wvideo = "1280 ″ hvideo =" 720 ″ position = "center" urlvideo = "undefined" namevideo = 'Barli adalah makanan yang sihat' desc = 'Barli adalah pemegang rekod untuk kandungan serat kasar yang baik untuk pencernaan, barli juga mengandungi selenium, yang diperlukan untuk fungsi normal jantung dan kelenjar tiroid. Pembentang akan memberitahu anda cara memilih barli berkualiti tinggi, cara menyimpannya, dan berkongsi resipi untuk boneka kubis dengan barli. 'Durationmin = "10 ″ durationsec =" 52 ″ upld = "2018-01-23 ″]

Barli mutiara

Barli mutiara adalah bijirin barli mutiara yang dikupas dan digilap tanpa cengkerang luar sehingga cepat masak. Tumbuh di iklim yang lebih berbeza daripada bijirin lain. Barli baik untuk sup dan gulai, kerana bukan sahaja menambah rasa dan tekstur pada hidangan, tetapi juga menebal. Anda boleh memasaknya sendiri (sebiji gandum hingga tiga bahagian air - masak 45-60 minit) sebagai alternatif nasi, pasta atau kentang. Ekstrak barli malted dibuat dari biji-bijian barli yang tumbuh.

Barli mutiara adalah barli tanah kasar yang diproses secara industri. Yang pertama menyebut tentang penggunaan barli untuk makanan bermula dari zaman Mesir Purba (4500 tahun). Barli banyak digunakan dalam pembuatan bir.

Penyebutan barli pertama terdapat dalam Alkitab, dan itu berlaku dua puluh kali. Pada masa lalu, bubur barli mutiara dianggap sebagai makanan yang hanya bernilai royalti. Untuk meja kerajaan, barli mutiara direndam selama dua belas jam, kemudian direbus dalam susu, menjadi lemah di dalam ketuhar, dan sebelum disajikan ia dibumbui dengan krim berat. Selepas itu, barli mutiara dengan kuat memasuki menu askar.

Sifat berguna dari barli mutiara

Barli mutiara sangat kaya dengan asid amino. Sebagai contoh, kandungan lisin tinggi, yang terlibat dalam penghasilan kolagen, yang membantu melambatkan penampilan kedutan dan membantu menjaga kulit kita licin dan anjal..

Barli juga kaya dengan unsur surih dan vitamin. Bijirin mengandungi banyak kalium, zat besi dan kalsium. Unsur-unsur berikut juga terdapat: tembaga, zink, mangan, molibdenum, kobalt, strontium, yodium, kromium, bromin, dan juga fosforus. Sebarang bijirin lain boleh "iri" pada sekumpulan vitamin. Sama seperti oatmeal, barli mutiara cukup kaya dengan vitamin B dan A, D, E, PP.

Dari segi jumlah serat, barli mutiara jauh melebihi gandum yang dihormati. Protein yang terkandung dalam barli mutiara lebih unggul dalam nilai pemakanan daripada gandum gandum.

Lisin, yang terkandung dalam barli, terlibat dalam penghasilan kolagen, yang menjadikan kulit licin dan elastik, dan mencegah munculnya keriput. Kerana kehadiran vitamin B, barli akan menguatkan sistem saraf, memberikan kulit yang bersih dan rambut yang cantik. Dengan bantuan vitamin D, barli mutiara akan menguatkan tulang dan gigi.

Barli adalah antioksidan yang kuat, ia mengandungi selenium tiga kali lebih banyak daripada beras.

Barli juga mengandungi zat antibakteria semula jadi: dari air yang tersisa setelah merendam barli, bahan antibiotik diasingkan - hordecin, yang digunakan untuk merawat kulit yang terkena jamur.

Kaldu mutiara mempunyai khasiat perubatan dan ejen emolien, antispasmodik, pembungkus, diuretik dan anti-radang yang sangat baik. Pada zaman dahulu, barli digunakan untuk mengubati penyakit kelenjar susu, sembelit, kegemukan, batuk dan selsema..

Dari barli mutiara, dan juga dari oatmeal, adalah mungkin untuk menyediakan sup berlendir dan disucikan untuk diet mekanikal dan kimia. Merebus barli (mutiara barli) berguna untuk penyakit hati, meningkatkan penyusuan pada ibu yang menyusu, mempunyai emolien, menyelimuti, menenangkan, membersihkan darah, diuretik, ekspektoran, kesan tonik. Kaldu malt menghalang pertumbuhan tumor pada tahap awal, dan juga membantu untuk mewujudkan metabolisme dalam tubuh, oleh itu disarankan untuk orang yang rentan terhadap kegemukan dan kegemukan. Untuk rawatan, bijirin dan malt (tepung dari barli tumbuh) digunakan.

Sifat berbahaya dari barli mutiara

Tidak dianjurkan untuk menyalahgunakan barli untuk wanita hamil kerana kandungan gluten di dalamnya, yang boleh membahayakan bayi yang belum lahir. Juga, bubur barli mutiara menyebabkan peningkatan pembentukan gas, jadi tidak boleh disalahgunakan oleh orang yang menderita penyakit saluran gastrousus dan sembelit.

Pada lelaki, pengambilan barli yang berlebihan boleh menyebabkan penurunan libido..

Di samping itu, pada sesetengah orang, asid amino yang membentuk barli boleh menyebabkan reaksi alergi..

Doktor mengesyorkan makan pinggan barli panas, kerana apabila ia sejuk, sebahagian besar sifat bermanfaat hilang di dalamnya..

Nyonya rumah ekonomi: 7 hidangan barli untuk seisi keluarga ditambah rahsia penyediaannya

Barli adalah bijirin yang dapat menaungi beras dan soba. Anda hanya perlu memasaknya dengan betul dan menambah produk yang sesuai dengannya. Bersama-sama mereka dapat membuktikan bahawa barli lebih dari sekadar bubur..

Barli adalah barli, dikupas dari cengkerang, sebenarnya, kernelnya digilap dan digilap. Oleh kerana bentuknya - bujur atau bulat, dan putih dengan warna kekuningan, croup ini benar-benar sesuai dengan namanya, yang berasal dari perele Perancis (mutiara).

Barli dimasak untuk masa yang lama - sekurang-kurangnya 60 minit, meningkat jumlahnya sebanyak 3-4 kali. Untuk 1 gelas (150 g) barli, sekurang-kurangnya 1 liter cecair diperlukan - untuk bubur yang hancur. Sekiranya anda ingin mendapatkan barli mutiara yang lebih likat, kurangkan jumlah cecair sebanyak 300-400 ml.

7 petua untuk membuat barli yang enak

1. Memasak barli dengan rendaman awal untuk mengurangkan masa memasak

Bilas barli dengan air yang mengalir. Tuangkan air minuman (untuk 140-150 g bijirin - 1 liter air) dan biarkan. Semakin banyak masa yang anda berikan untuk rawatan air, semakin baik. Minimum - 2 jam, maksimum - 10-12 jam. Groats akan menyerap cecair, akan memasak lebih cepat (15-20 minit) dan menjadi lebih lembut, tetapi tidak akan mendidih. Air di mana anda merendam barli mutiara mesti disalirkan, dan bijirin mesti direbus dalam air bersih (1.2 l) di atas api sederhana dengan penutup ditutup.

2. Masak barli untuk memasak bubur untuk sarapan

Untuk menyediakan bubur, bijirin boleh dituangkan dengan susu atau juga yogurt. Ini memerlukan: 150 g bijirin, 1 liter yogurt, 2 liter susu untuk memasak. Masukkan gula polos atau gula vanila ke dalam susu, jika mahu. Dan pastikan menggunakan mentega dan sedikit garam semasa dihidangkan.

3. Masak barli mutiara yang hancur

Sekiranya anda memerlukan barli yang hancur, misalnya, untuk menyediakan lauk atau salad, anda perlu menggorengnya dalam kuali kering sebelum dimasak. Dan jangan rendam, tetapi segera masak. Barli akan mempunyai rasa kacang yang menyenangkan.

Sangat enak untuk menyediakan barli untuk sup. Koki menasihatkan untuk memasaknya secara berasingan, dan kemudian menambahkannya ke dalam sup ke sayur / daging / ayam selama 10-15 minit. sebelum mengeluarkan kuali dari panas.

Sekiranya anda ingin memasak perlotto yang bergaya (hidangan yang serupa dengan risotto, tetapi diperbuat daripada barli mutiara), goreng terlebih dahulu bijirin dalam kuali kering sehingga coklat keemasan muda, kemudian tambahkan mentega dan kemudian masak mengikut resipi pilihan anda, contohnya, yang ini. Berkat minyaknya, barli mutiara memperoleh rasa mulia yang istimewa dan pastinya tidak akan berpadu.

4. Barli dalam ketuhar gelombang mikro

Barli mutiara longgar dapat dimasak dengan cepat di dalam ketuhar gelombang mikro. Untuk melakukan ini, anda perlu membilasnya. Pindahkan ke pinggan yang sesuai, tutup dengan air (1: 2) dan ketuhar gelombang mikro pada suhu 720 W selama 15 minit. Keluarkan bekas, campurkan bijirin dengan garpu dan masak selama 10 minit lagi. Keluarkan pinggan yang sudah siap, masukkan mentega, kacau dan biarkan selama 5-10 minit. Sangat bagus untuk memasak barli dalam periuk nasi dan periuk roti.

5. Barli rebus di dalam ketuhar

Sekiranya anda mempunyai masa, anda boleh menggunakan sebilangan besar biji-bijian barli. Rebus barli dalam periuk tahan panas dan tahan api, kemudian pindahkan ke oven yang dipanaskan hingga 140 ° C selama 1 jam - biarkan bijirin berpeluh di sana.

6. Garam barli dengan betul

Barli tidak boleh direbus dalam air masin, kerana itu tidak akan rapuh. Lebih baik masin dalam 2 peringkat: tambahkan sedikit garam ketika merendam, dan tambahkan barli mutiara siap mengikut pengambilan anda. Pengecualian adalah acar dengan barli mutiara. Oleh kerana ada acar di sana, anda tidak perlu garam sama sekali. Anda boleh menambahkan mentega masin ke dalam bubur.

7. Hidangkan barli dengan betul

Barli mesti selalu dihidangkan panas. Bijirin yang disejukkan tidak begitu enak dan dicerna lebih teruk.

Resipi hidangan terbukti dengan barli

Sup cendawan dengan ayam belanda dan barli

Barli, kalkun, yang dapat diganti dengan ayam, sup sayur dan cendawan porcini beku (cendawan goreng atau cendawan tiram dapat bertindak sebagai pengganti) - asas sup ringan tetapi enak.

Sup cendawan dengan ayam belanda dan barli

Sup cendawan tanpa lemak dengan barli

Sup cendawan tanpa lemak dengan barli sangat aromatik dan enak sehingga mereka yang tidak membataskan diri dalam diet mereka akan menyukainya. Selain itu, ia sangat memuaskan dan tebal, yang, sekali lagi, akan menggembirakan banyak pihak. Sekiranya anda lebih suka versi yang lebih tebal, kurangkan jumlah air atau kaldu..

Sup cendawan tanpa lemak dengan barli

Salad Yunani dengan barli

Salad Yunani adalah salah satu salad kegemaran kami. Cerah, sedap dan senang disediakan. Kami mencadangkan menjadikannya lebih menarik. Salad sayur dengan barli mutiara akan mengejutkan semua orang.

Salad Yunani dengan barli

Kubis tanpa lemak digulung dengan cendawan dan barli

Lobak kubis tanpa lemak dengan cendawan dan barli akan menyenangkan bukan hanya mereka yang mematuhi tradisi Ortodoks, atau vegetarian, tetapi juga pemakan daging yang yakin. Untuk menjimatkan wang, gunakan hanya champignon atau cendawan tiram.

Kubis tanpa lemak digulung dengan cendawan dan barli

Barli mutiara rebus dalam susu

Barli mutiara rebus dalam susu

Barli dengan sayur-sayuran

Ini hanya berlaku apabila barli digoreng dalam kuali kering dan kemudian direbus. Anda dapat melihat hasilnya dalam foto. Bukankah itu menyelerakan ?! Dan inilah resipi. Sekiranya anda mahu, anda boleh menambahkan bukan sahaja sayur-sayuran ini ke barli, tetapi juga labu, terung atau zucchini..

Barli dengan sayur-sayuran

Barli Kozinaki

Hanya sedikit orang yang merasakan rasa manis dari barli. Dan ini sungguh sedap. Dan agak murah.

Barli Kozinaki

Barli untuk menggigit

Sekiranya anda mempunyai nelayan yang tidak asing (ayah, suami, rakan, rakan sekerja atau jiran, pada akhirnya), tolong - masak barli untuk memancing. Cara termudah untuk melakukan ini adalah dengan ketuhar gelombang mikro. Tuangkan 1 cawan bijirin dengan air panas, biarkan selama 2-3 jam.Tiriskan airnya. Pindahkan bijirin ke mangkuk yang sesuai, tuangkan 600 ml air bersih. Masak dengan kekuatan maksimum, 5 minit. Keluarkan bekas, bahagikan bijirin menjadi dua. Campurkan satu setengah dengan 1 sudu kecil. madu, dan yang kedua - dengan 1 sudu besar. l. minyak wangi sayur. Gigitan yang baik dijamin!

Cara menentukan kualiti barli Mutiara

Barli mutiara secara tradisional digunakan untuk membuat bubur. Produk seperti ini juga relevan untuk salad dan sup, dapat menjadi pengisian pai, digunakan sebagai pengisian rebusan dan untuk tujuan masakan lain. Tidak sukar untuk memilih barli mutiara, tetapi anda harus mengetahui beberapa nuansa mengenai produk ini.

Piawaian kualiti barli mutiara

Kualiti barli mutiara diatur oleh standard GOST 5784-60, yang berlaku untuk parut barli. Lagipun, barli mutiara adalah inti barli, yang dibebaskan dari filem bunga dan digilap. Groats dengan bentuk inti memanjang dan hujung bulat bernombor 1 dan 2. Barley mutiara sfera yang lebih kecil - bubur jagung No. 3, 4 atau 5. penyingkiran separa buah sekam.

  • Untuk produk seperti barli mutiara, GOST menyediakan warna putih dengan warna kekuningan atau kehijauan.
  • Rasa produk adalah khas dari bubur jelai yang biasa, tidak ada rasa masam, pahit dan rasa lain di dalamnya.
  • Bau tanpa sedikit rasa acuan, kekenyangan dan bau asing lain.
  • Kandungan kelembapan barli mutiara tidak boleh melebihi 15%.
  • Bahagian minimum sampah dibenarkan dalam produk - tidak lebih daripada 0.3%.
  • Perosak barli mutiara tidak dibenarkan.

Pemilihan barli mutiara

Apa yang harus menjadi barli mutiara terbaik di kedai?

  • Lebih baik memilih bijirin, yang dibungkus dalam bungkusan kadbod, kerana dalam selofan ia dapat merosot dengan lebih cepat.
  • Pembungkusan mesti ditutup untuk mengelakkan produk yang mempunyai kelembapan dan perosak yang tinggi.
  • Sekiranya anda membeli barli mutiara dalam bungkusan selofan, periksa untuk pemeluwapan pada dinding dalam beg.
  • Biji-bijian harus dalam bentuk jisim yang rapuh, tanpa biji-bijian disatukan.
  • Pada dasarnya, barli mutiara berwarna putih dengan warna kekuningan, tetapi ia juga boleh berwarna putih dengan warna kehijauan.
  • Produk harus bebas daripada perosak.
  • Biji-bijian tanpa bintik hitam dan kecacatan lain.
  • Pilih barli mutiara, jangka hayatnya tidak akan berakhir sebentar lagi. Semakin segar produk ini, semakin baik..

Pembelian ujian

Barli mutiara. Pembelian ujian. Keluaran 02/09/2016

Benamkan kod video

Tetapan

Pemain akan dimulakan secara automatik (jika mungkin secara teknikal) jika ia dapat dilihat di halaman

Pemain akan diubah saiznya secara automatik agar sesuai dengan blok di halaman. Nisbah aspek - 16 × 9

Pemain akan memainkan video dalam senarai main setelah memainkan video yang dipilih

Pakar pemakanan menyebut barli sebagai bubur musim sejuk yang unik kerana mempunyai khasiat antivirus. Selain itu, barli mutiara mengandungi fosforus, yang penting untuk fungsi otak. Apa barli yang paling enak dan paling sihat, yang diketahui oleh pakar "Pembelian ujian". Barli mutiara jenama Agro-Alliance, Altayskaya Skazka, Arivera, Agros Plus, Mistral dan Chistaya Krupa akan mengambil bahagian dalam pertandingan untuk merebut gelaran produk terbaik..

Bersama ini mereka kelihatan

Paling popular

Disyorkan

Kemas kini terkini

  • Saham Pertama
  • Mengenai syarikat
  • Projek khas
  • Versi OTT saluran Pertama
  • Pawagam dalam talian
  • TV Interaktif HbbTV
  • Aplikasi mudah alih
  • Casting Pertama
  • 9 Mei: Ceritakan Kisah Veteran Anda
  • Semua video
  • Peralihan ke penyiaran digital
  • Idea anda mengenai First
  • Bekerja pada Pertama
  • Peringkat TV
  • Syarat penggunaan
  • Cara menggunakan laman web ini
  • Kenalan
  • Maklum balas

Langganan saya:

© 1996-2020, Saluran Satu. Hak cipta terpelihara.
Dilarang menyalin sepenuhnya atau sebahagian bahan.
Dengan penggunaan bahan laman web yang dipersetujui, pautan ke sumber diperlukan.
Kod embed untuk blog dan sumber lain yang disiarkan di laman web kami boleh digunakan tanpa persetujuan.

Penyiaran dalam talian aliran udara di Internet tanpa persetujuan dilarang sama sekali.
Penyiaran udara hanya boleh dilakukan apabila menggunakan pemain dan sistem penyiaran dalam talian Saluran Pertama.
Permohonan penyiaran.

Khasiat barli (barli mutiara) yang berguna untuk tubuh orang dewasa dan kanak-kanak, bahaya dan kontraindikasi untuk penyakit

Barli mutiara, yang terbuat dari biji-bijian barli, telah lama dimasukkan dalam resipi masakan di banyak negara, dan aplikasi terluasnya - dari bijirin dan sup biasa hingga pate dan pai.

Mari kita lihat ciri-ciri produk ini bersama-sama dan mengetahui apakah kebaikan dan keburukan barli bagi tubuh manusia..

Jenis bijirin

Dalam proses pemprosesan, jenis bijirin berikut diperoleh dari barli:

  • barli - dihancurkan;
  • barli mutiara - dikupas.

Dengan kata lain, barli adalah barli yang digilap, itulah sebabnya ia sangat halus, ringan, berbentuk bulat..

Barli mutiara pula terdiri daripada tiga jenis.

  1. Belanda - parut yang digilap ringan tanpa cangkang atas. Selalunya ia digunakan untuk membuat bijirin, sup dan pemadat..
  2. Yachka adalah wanita Belanda yang hancur dan memasak lebih cepat. Ia digunakan dalam penyediaan puding dan puri..
  3. Kernel adalah jenis yang sangat sesuai untuk lauk, kerana mengekalkan jumlah nutrien maksimum.

Untuk berpuas hati dengan hasilnya, saya menasihati anda untuk memilih bijirin dengan hati-hati ketika membeli. Sebagai contoh, saya cuba mengelakkan barli mutiara yang dibungkus dalam beg plastik - kelembapan boleh terbentuk di dalamnya, yang akan menyebabkan jamur. Sebaiknya beli produk ini dalam bungkusan kadbod atau berat.

Komposisi kimia dan nilai pemakanan

Untuk memahami mengapa barli berguna, anda perlu mengetahui komposisinya. Biji-bijian mengandungi:

  • vitamin kumpulan A, B, D, E dan PP;
  • serat;
  • potasium;
  • magnesium;
  • besi;
  • selenium;
  • zink;
  • protein;
  • asid amino;
  • lemak;
  • dan banyak unsur lain.

Kandungan kalori bijirin bergantung pada jenisnya. Jadi, 100 g produk kering mengandungi kira-kira 300 kkal, dan bubur tanpa minyak - hanya 100 kkal.

Kerana kandungan kalori yang rendah, barli sering dimasukkan dalam menu makanan..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Oleh kerana kandungan karbohidrat kompleks, barli memberikan rasa kenyang dalam jangka masa yang lama dengan kandungan kalori yang rendah.

Semua bahan berguna dari barli diserap dengan baik dan membawa faedah besar kepada tubuh:

  • fosforus dan vitamin B - membantu mewujudkan metabolisme dan meningkatkan hemoglobin;
  • Vitamin PP - menormalkan fungsi sistem saraf;
  • vitamin D - membantu mengekalkan tulang dan gigi yang kuat;
  • lisin - memberikan keanjalan kulit dan membantu jantung berfungsi dengan baik;
  • vitamin E - mempunyai kesan yang baik terhadap peredaran darah.

Di samping itu, kandungan kalori rendah tidak akan membolehkan anda menambah berat badan berlebihan, dan kandungan serat yang tinggi akan membersihkan badan dari racun dan racun..

Kebaikan untuk wanita

Barli membantu mengekalkan kecantikan rambut dan kulit, jadi kehadirannya dalam menu harian hanya akan memberi manfaat kepada wanita.

Groats juga boleh digunakan untuk membuat kosmetik buatan sendiri seperti topeng kulit. Mereka membolehkan anda mengatasi beberapa masalah sekaligus, yaitu:

  • memperbaiki kulit;
  • menghilangkan komedo;
  • mengurangkan kandungan lemak;
  • menjadikan kulit lebih tegang dan tegang.

Perhatian! Pertama, pastikan anda tidak alah pada produk ini dengan menggunakan topeng buatan sendiri ke kawasan kecil kulit anda - misalnya, di tangan anda - selama beberapa minit. Sekiranya kulitnya kemerahan, anda tidak boleh mempunyai barli mutiara dalam bentuk apa pun.

Manfaat untuk wanita hamil dan menyusui

Barli juga dibenarkan untuk wanita hamil, dan juga semasa menyusu. Terima kasih kepada produk ini, wanita itu mendapat lebih banyak tenaga, dan bayi - elemen yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan..

Barli juga meningkatkan proses penyusuan, meningkatkan jumlah susu dan mengurangkan rasa tidak selesa pada payudara dalam tempoh ini..

Selepas kelahiran anak, disarankan untuk memasukkan barli ke dalam diet ibu yang menyusui kira-kira sebulan selepas melahirkan dan memantau reaksi bayi dengan teliti.

Dan yang terbaik adalah berjumpa dengan pakar pediatrik sebelum menggunakan produk ini..

Pada usia berapa anak boleh diberi

Walaupun terdapat banyak bahan berguna, jangan tergesa-gesa untuk memasukkan barli ke dalam diet anak-anak. Bijirin ini sukar dicerna kerana kandungan glutennya. Menurut pakar pediatrik, masa yang sesuai untuk menambahkan hidangan barli ke menu kanak-kanak adalah dari usia tiga tahun.

Anda harus memulakan dengan bijirin tanpa menggunakan susu dan dengan bahagian kecil. Di laman web kami, anda boleh mendapatkan resipi bubur barli di atas air.

Catatan untuk ibu muda: bubur barli tidak kurang berguna daripada barli mutiara, dan dibenarkan untuk memberikannya kepada bayi setelah setahun.

Manfaat untuk lelaki

Manfaat bijirin ini untuk seks yang lebih kuat adalah, pertama sekali, bahawa produk ini mampu menurunkan kadar kolesterol dan menguatkan jantung dan saluran darah. Ini akan mengurangkan risiko strok dan serangan jantung, terutama jika lelaki itu menjalani gaya hidup yang tidak sihat, merokok atau minum alkohol.

Kelebihan melangsingkan badan

Barli sering dimasukkan dalam diet oleh pemakanan. Ia sering digunakan dalam menu makanan mentah - untuk ini, bijirin sudah direndam dan yang sudah bengkak digiling dalam pengisar. Dalam bentuk ini, ia membuang toksin dari badan, menormalkan metabolisme, memberi tenaga dan mempercepat proses penurunan berat badan..

Sudah tentu, ketika menurunkan berat badan, tidak perlu makan bijirin mentah sahaja. Bubur barli biasa juga akan berguna: ia mempunyai kandungan kalori rendah dan indeks glisemik rendah, yang bermaksud bahawa ia hanya akan memberi manfaat kepada kesihatan.

Manfaat untuk penyakit

Perlovka telah lama memenangi tempat yang layak dalam menu makanan dan perubatan.

Dengan diabetes mellitus

Memandangkan indeks glisemik bijirin rendah, ia termasuk dalam senarai makanan yang dibenarkan untuk diabetes. Di samping itu, dia:

  • menjadikan saluran darah lebih kuat dan membersihkannya dari plak;
  • membantu meningkatkan fungsi jantung;
  • mempercepat metabolisme;
  • menormalkan tahap glukosa.

Untuk diabetes, disyorkan untuk makan barli yang dimasak di dalam air menggunakan jumlah minimum gula dan lemak.

Dengan gastritis

Barli mempunyai kesan yang baik terhadap proses pencernaan, sebab itulah sangat berguna bagi mereka yang menderita gastritis. Ia mempunyai kesan menenangkan dan menyelubungi saluran pencernaan.

Dengan gastritis, barli mesti direbus dengan baik sehingga diserap lebih cepat dan lebih mudah oleh badan.

Perhatian! Croup ini disyorkan hanya semasa remisi. Sekiranya pesakit mempunyai keasidan yang tinggi, maka lebih baik mengurangkan kehadiran produk ini dalam diet minimum..

Dengan pankreatitis

Barli juga disyorkan untuk pankreatitis. Harap diperhatikan bahawa bukan sahaja sup atau bubur yang berguna untuk rawatan, tetapi juga air di mana bijirin direbus. Biji-bijian harus direbus dengan baik, hanya dalam bentuk ini mereka mempunyai kesan penyembuhan pada pankreas.

Bagaimana hendak masak

Untuk menyediakan bijirin ini, ia mesti direndam - lebih baik dilakukan semalaman, menuangkan barli mutiara pada kadar satu gelas produk per liter air. Dalam kes ini, bijirin akan dimasak lebih cepat, dan hidangan siap akan lebih lembut..

Di laman web kami, anda boleh menemui pelbagai resipi dengan penambahan bijirin yang indah ini - contohnya, sup ayam dan sup kubis sorrel dengan barli.

Cara memilih dan menyimpan dengan betul

Untuk benar-benar mendapat manfaat daripada barli, beli produk berkualiti dan simpan dengan betul. Berikut adalah beberapa petua:

  • ambil bijirin dengan warna yang seragam - dari susu hingga kopi, bergantung pada ragamnya, tanpa bintik-bintik gelap dan titik pada inti;
  • biji-bijian semasa memasak tidak boleh saling melekat;
  • dipercayai bahawa jangka hayat optimum barli mutiara hancur adalah kira-kira satu tahun, dan bijirin utuh adalah sekitar dua tahun. Simpan di tempat yang kering dan gelap di dalam bekas tertutup rapat..

Bahaya dan kontraindikasi

Semasa menggunakan bijirin, seseorang juga harus ingat tentang kemungkinan kontraindikasi. Sebagai peraturan, produk ini tidak digalakkan untuk orang yang mempunyai keasidan tinggi badan dan mereka yang mengalami peningkatan pengeluaran gas, dan juga cenderung mengalami sembelit..

Perlu diingat bahawa semuanya sihat secara sederhana, jadi diet apa pun harus seimbang. Jangan fokus hanya pada satu produk.

Anda juga boleh mengetahui ciri-ciri barli mutiara dengan menonton video berikut:

Kesimpulannya

Barli mutiara tidak diragukan lagi merupakan produk berguna yang harus selalu dimakan dalam makanan. Agar ia bermanfaat, pastikan bahawa anda tidak mempunyai kontraindikasi untuk penggunaannya..

Beritahu kami hidangan barli mana yang menjadi kegemaran anda dan berapa kerap anda memasaknya?

Barli memberi manfaat dan kemudaratan kepada badan

Barli adalah bijirin yang dibuat dari barli. Ia telah digunakan dalam makanan selama beberapa milenium, walaupun tidak begitu popular dalam masakan moden. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa banyak yang tidak mengetahui apa faedah dan kemudaratan barli bagi tubuh.

Manfaat semasa mengandung

Barli mutiara kaya dengan vitamin dan mineral B yang mendorong pertumbuhan bayi. Kandungan fosforus yang tinggi sangat ketara. Dan juga kaya dengan selenium, tembaga dan mangan *.

Barli mutiara bukanlah yang paling berguna, tetapi membawa pelbagai diet semasa mengandung. Ia mesti ditambah dengan pelbagai sayur-sayuran kukus. Dan bubur barli dimasak dengan baik di dalam air. Wanita hamil dinasihatkan untuk tidak menggunakan produk secara berlebihan kerana ia menyumbang kepada sembelit.

Kebaikan untuk anak-anak

Barli membantu menguatkan sistem imun, yang sangat penting pada masa kanak-kanak. Zat besi yang terkandung dalam bijirin meningkatkan jumlah hemoglobin dalam darah, dan selenium mencegah kekejangan otot. Di samping itu, produk ini kaya dengan vitamin B.
Ingat bahawa tidak disyorkan untuk memberi makan anak-anak di bawah tiga tahun dengan barli. Anda harus berhati-hati dengan anak-anak yang lebih tua: sebelum memasukkan bijirin dalam makanan, anda memerlukan cadangan pakar pediatrik.

Faedah kecantikan

Gadis-gadis Slavia menggunakan bubur barli untuk membuat pelbagai topeng. Ini bukan sahaja meningkatkan kesejahteraan tetapi juga meningkatkan kecantikan. Untuk memahami bagaimana barli berguna untuk wanita, pertimbangkan beberapa resipi:

  • Seratus gram barli mutiara rebus yang ditumbuk dalam mortar dicampurkan dengan empat sudu teh minyak biji rami. Campuran ini digunakan pada kulit tumit yang mengeras, sehingga lembut dan halus. Topeng dicuci 20 minit selepas permohonan.
  • Dua sudu besar bijirin cincang dipukul dengan protein satu telur dan pulpa tomato. Topeng yang dihasilkan disapu pada wajah selama 20 minit. Sebaiknya basuh dengan air suam, tetapi tidak panas. Topeng membantu melembapkan dan melembutkan kulit.
  • Dua sudu bubur barli mutiara panas disapu melalui penapis. Kemudian sesudu madu, secubit garam dan beberapa tetes minyak ditambahkan ke dalam bijirin. Yang terakhir, sebaiknya, diperolehi dari pokok teh atau wakil lain dari myrtle.

Campuran disapu ke wajah selama setengah jam. Topeng ini membantu menghilangkan bintik hitam.

Resipi yang disajikan adalah yang paling umum, walaupun terdapat variasi yang berbeza di kawasan yang berlainan..

Kontraindikasi

Apa pun faedah barli, tidak semua orang dapat menggunakannya. Groats tidak digalakkan untuk orang yang mempunyai keasidan perut yang tinggi dan cenderung untuk sembelit.

Cara memilih bijirin yang betul

Di kedai, barli mutiara dijual dalam bentuk bungkusan. Dianjurkan untuk memilih bungkusan yang telus, dengan mempertimbangkan dengan teliti kandungannya:

  • bijirin mesti mempunyai warna;
  • tidak boleh ada penyertaan dalam barli mutiara;
  • parut hancur.

Ingat bahawa produk ini mempunyai jangka hayat 18 bulan. Kaedah penyimpanan bijirin ditunjukkan pada bungkusan.

Kesimpulannya

Barli adalah produk berguna yang disyorkan untuk wanita hamil, dan juga untuk orang yang mempunyai tahap hemoglobin rendah dan imuniti yang lemah. Bubur hanya mempunyai tiga kontraindikasi, yang membolehkan hampir semua orang menggunakannya.
Ingat bahawa barli mentolerir rawatan panas dengan baik, sambil mengekalkan khasiatnya yang berguna. Ini menjadikannya salah satu bijirin terbaik.

* Sumber data: Pangkalan Data Nutrien Nasional USDA SR-23.USDA untuk Rujukan Piawai.