Pigmen MAC. Pigmen MAC. Bagaimana ia boleh digunakan?

Pigmen MAC adalah serbuk berpigmen tambahan dengan warna yang hebat.

Cara menggunakan pigmen?

Banyak yang terbiasa menggunakan pigmen pada mata (bukan eyeshadow) atau eyeshadows lebih dari matte untuk menambah tepu dan bersinar..
Di sini saya ingin menambah bahawa ketahanan dan warna pigmen (dan bayangan lain) akan jauh lebih baik jika anda menggunakan pangkalan khas di bawah bayang-bayang pada kelopak mata sebelum digunakan:
MAC Shadesticks, MAC Paint, MAC Cream Color Bases atau asas pengeluar kosmetik lain (ada yang menggunakan lip balm biasa).
Contohnya, saya suka asas emas atau hitam MAC Paints. Saya menggunakan warna emas untuk solek biasa, dan hitam untuk ais berasap dalam nada gelap..

Sebaiknya gunakan pigmen dengan berus yang rata dan padat:

Pigmen MAC juga boleh digunakan sebagai pemerah pipi (over blush), serbuk berkilau (misalnya, untuk garis leher).

Tambahkan sedikit pigmen bibir di atas gloss atau gincu untuk kesan warna yang menakjubkan. Anda tidak akan mendapat warna lipstik yang luar biasa! Tambahan, warna gincu akan sesuai dengan pembayang mata anda dengan sempurna.
Dengan menggunakan pigmen (dengan mencampurkannya), anda boleh membuat warna lip gloss atau lipstik cecair yang unik.
Lihat gincu apa yang saya buat dengan penambahan pigmen Emas Lama:

Sekiranya anda menambah sedikit pigmen di atas cat kuku (atau di cat itu sendiri) semasa melakukan manicure, anda boleh mendapatkan reka bentuk warna yang menarik. Cuba ia! (sapukan sedikit pigmen pada lapisan pernis, biarkan kering dan lekapkan di atas dengan lapisan lutsinar).

Bagaimana jika anda mencampurkan pigmen bisu ke dalam krim badan anda? Kulit anda akan bersinar dengan iri hati untuk semua orang!

Perkara yang sama boleh dilakukan dengan asas (hanya kesederhanaan yang penting di sini), campurkan sedikit sahaja.

Cuba tambahkan pigmen ke produk gaya anda. Contohnya, gel rambut.
Di sini pilihannya tidak terlalu besar, kerana biasanya semua produk penggayaan rambut ditutup rapat. Tetapi idea apa!

Dengan pigmen MAC, anda boleh membuat warna warna unik anda sendiri.
Berbaloi untuk mencuba!

Hati-hati dengan palsu MAC!
Pigmen MAC hanya boleh dibeli di kedai MAC, kerana membeli di laman Internet atau seseorang mempunyai risiko membeli palsu. Asal palsu berbeza dalam kualiti dan pembungkusan.

9 cara menggunakan pigmen kosmetik

Apa itu pigmen?

Pigmen adalah produk serbuk yang merupakan bahan utama dalam eyeshadow. Dan jika anda kehilangan bayangan bahan pengikat, maka pigmen tetap ada. Pengikat membolehkan bayang-bayang kekal dalam keadaan padat dan tidak runtuh. Walau bagaimanapun, pengikat inilah yang menghilangkan warna kecerahan dan ketepuan. Pigmen adalah produk yang benar-benar tanpa kelembapan, cat dalam bentuk pekat.

Itulah sebabnya seniman solek profesional akhir-akhir ini lebih suka menggunakan pigmen - mereka memberikan warna penutup yang lebih bersih, lebih kaya dan lebih banyak. Sebilangan besar pigmen mempunyai kemasan yang berkilauan, ada juga pigmen matte.

Masih belajar bagaimana menggunakan pigmen seperti yang dilakukan oleh para profesional. 9 cara utama:

Sekiranya anda menggunakan pigmen sebagai bayangan, maka ia harus digunakan dengan cara yang sama seperti bayangan longgar. Terdapat hanya beberapa ciri. Ambil pigmen dengan berhati-hati dengan berus yang rata dan kaku. Pastikan mengeluarkan lebihan pigmen dari berus di tepi balang. Dan gunakan bukan dengan pukulan sapuan, tetapi dengan gerakan menggesek. Kemudian cat akan rata, tidak akan runtuh.

Gunakan berus bersih yang lembut untuk dikisar.

2. Untuk cahaya kulit

Ambil pigmen beige lembut yang diselingi dengan emas dengan berus rata yang lebar. Keluarkan pigmen yang berlebihan dari berus dengan lembut. Dan gunakan pigmen berkilau dengan sentuhan yang sangat ringan, seperti menyentuh sayap rama-rama. Sentuh pipi, bibir atas, tengah dahi, di bawah kening.

Satu-satunya perkara yang harus diperhatikan adalah bahawa pigmen pada kulit wajah harus digunakan jika beberapa jenis asas telah digunakan sebelumnya. Ini merujuk kepada asas atau asas. Mereka akan menahan pigmen di tempatnya, dan kemudian kesan kilauan dan pencahayaan akan berfungsi dengan betul tanpa menghancurkan bentuknya..

Pigmen boleh dicampurkan dengan sebarang lip gloss atau gincu. Apa yang dilakukannya? Pertama, warna yang lebih mendalam. Dan kedua, warna dan nada yang sama sekali baru. Maksudnya, dengan bantuan pigmen, anda boleh membuat produk baru yang asasnya dengan warna individu yang tidak dimiliki oleh orang lain. Anda boleh mencampurkan satu pigmen atau beberapa.

Gunakan palet atau bahagian belakang tangan anda untuk membuat produk bibir anda. Pertama, sapukan pukulan dengan gloss (atau gincu), kemudian tambahkan pigmen dan kacau dengan berus. Kemudian sapukan pada bibir.

4. Untuk eyeliner

Anda akan terkejut, tetapi produk seperti eyeliner dapat dibuat menggunakan pigmen. Ini penting apabila anda memerlukan warna khas..

Untuk membuat pelapik, gel atau krim khas harus digunakan sebagai bahan pengikat. Produk serupa boleh didapati dari MAC, dan juga dari pengeluar kosmetik lain (contohnya, produk seperti FACE Atelier Transforming Gel atau Makeup Forever Aqua Seal). Pertama campurkan pigmen dengan asas gel (di palet atau bahagian belakang tangan anda), kemudian sapukan dengan berus nipis ke kelopak mata anda. Gabungkan warna untuk mencipta sesuatu yang luar biasa (logam, neon berkilau, dll.), Pilihannya tidak berkesudahan.

5. Untuk rambut

Pigmen akan membantu menambahkan kilauan dan cahaya pada rambut anda. Pigmen tersebut harus dicampurkan ke dalam produk penata rambut apa pun: perapi cuti, penyembur rambut, gel penata rambut. Kemudian gunakan sikat atau sisir untuk menyebarkan produk ke rambut anda. Kaedah yang bagus untuk membuat sorotan warna, helai berwarna pastel. Pewarnaan sedemikian selamat untuk rambut, kerana ia dicuci ketika mencuci rambut..

Bukan hanya produk rambut khas yang boleh digunakan sebagai pengikat. Anda juga boleh menggunakan cecair pembersih solek yang sama, seperti MAC Fluid Fix Plus dari MAC Cosmetics.

6. Untuk kuku

Gunakan pigmen untuk membuat naungan cat kuku anda sendiri. Sekiranya anda menambahkan serbuk berwarna ke varnis tanpa warna, anda akan memperoleh varnis dengan warna pigmen, tetapi anda boleh bereksperimen dengan warna dengan menambahkan pigmen ke varnis berwarna dengan tekstur apa pun.

Anda boleh menggunakan pigmen sebagai pemerah pipi tanpa asas pengikat. Ambil pigmen dengan berus bulat dan sapukan pada tulang pipi. Tetapi yang terbaik adalah melakukan ini pada musim panas, pigmen akan hancur kurang. Dan ada sebab lain mengapa asas krim tidak diperlukan: pigmen mempunyai warna yang sangat kaya, dan lebih mudah menyingkirkan pigmen kering yang berlebihan dengan berus..

8. Untuk asas

Anda boleh membuat bronzer anda sendiri dengan bata atau pigmen krem ​​/ coklat. Atau dapatkan asas tonal dalam warna yang lebih gelap untuk mengukir wajah.

9. Untuk kening

Lebih mudah untuk mengisi alis bukan dengan bayangan, tetapi dengan pigmen warna yang diinginkan. Pigmen kering diaplikasikan pada alis dengan sikat, dan jika anda memerlukan asas krim, maka gunakan krim bayangan atau gel alis telus.

Perhatian! Tidak semua pigmen sesuai digunakan di kawasan mata. Ini mesti ditulis pada bungkusan, periksa labelnya.

Pigmen solek: mengapa dan bagaimana menggunakan stardust

Pewarna solek adalah sesuatu yang sangat indah, tetapi pada masa yang sama misteri dan kompleks?

Mereka digunakan oleh artis solek profesional yang dapat melakukan keajaiban dengan sikat ajaib dan tangan keemasan mereka.!

Sebenarnya, setiap gadis dengan selera dan rasa gaya yang baik dapat menggunakan pigmen kosmetik yang indah dengan senang hati - kami sangat pasti akan hal ini. Dan sekarang kami akan memberitahu anda mengapa pigmen diperlukan dalam solek sama sekali, dan apa yang boleh dilakukan dengan bantuannya..

Mari mulakan dengan teori (ya, ya, tanpanya, di mana sahaja, jika anda ingin benar-benar memahami topik tersebut):

Pigmen adalah produk kosmetik kering yang kelihatan seperti serbuk dan / atau seperti bayangan mata yang longgar.

Dan bayangan yang sangat terang! Pigmen berbeza dengan pembayang mata longgar biasa terutamanya pada ketepuan warna..

Sebenarnya, jika pembayang mata adalah pengikat berwarna yang terbuat dari banyak komponen, maka pigmen adalah cat yang memberikan warna pada bayangan..

Oleh itu, pigmen adalah produk yang paling pekat dalam beg kosmetik. Mereka bersemangat, kuat, dan sangat serba boleh. Dan 100% kering, sama sekali tanpa kelembapan. Untuk membuat bayangan keluar dari pigmen, anda harus mencampurkannya dengan alas. Pangkal membuat pigmen sesuai untuk digunakan pada kulit, tetapi untuk ini sedikit mematikan ketepuannya. Harga sebegitu untuk membayar kecantikan.

Namun, sama sekali tidak ada sebab untuk kesedihan. Sebaliknya - bayangkan bahawa anda mempunyai serbuk ajaib dengan warna yang sangat cantik. Apa yang anda boleh buat dengannya? Sudah tentu, untuk menjadi lebih cantik - apa lagi yang diinginkan oleh gadis sebenar?)

Cara memohon pigmen?

Kaedah penggunaan pigmen bergantung pada pemakaiannya. Contohnya, adakah anda ingin membuat bayangan.

Cara menggunakan pigmen sebagai pembayang mata?

- Peraturan utama: pigmen tidak digunakan pada kulit "telanjang".

- Gunakan asas eyeshadow, krim eyeshadow atau lapisan pensil berlorek.

- Ambil sedikit (benar-benar sedikit!) Pigmen dengan Eyeshadow Blending Brush dan sapukan ke pangkal dengan gerakan ringan.

- Pergerakan tangan - menepuk. Sentuh dengan tidur siang, tetapi jangan meregangkan cat sehingga pigmen mudah menguap kering tidak hancur.
Anda boleh mengubah tepu warna dengan selamat menggunakan lapisan pigmen demi lapisan.

Sebagai pembayang mata, pigmen memberikan kesan yang hebat! Anda akan langsung jatuh cinta dengan limpahan dan permainan cahaya ini!

Sekiranya anda melihat solek warna magis yang ekspresif, terang, kaya - pastikan bahawa, kemungkinan besar, pigmen digunakan untuk membuatnya.

Mekap dengan pigmen adalah asli, kreatif dan menarik. Pada masa yang sama - luar biasa! - pigmen sesuai untuk sebarang solek, bukan hanya pada waktu malam, perayaan, catwalk dan kreatif. Kerana dengan hanya satu pigmen, anda boleh membuat beberapa produk kosmetik sendiri. Dan tidak ada orang lain yang akan mempunyai kosmetik seperti itu! Ini sangat penting sekiranya gambar unik muncul di kepala anda yang cantik dan cerdas, kerana sukar untuk mencari kosmetik siap pakai. Atau anda mahu warna bibir bergema dengan naungan bayang-bayang mata... Jangan terkejut, tetapi pigmen banyak digunakan dalam solek siang hari:

Bibir "anggur" yang menggoda, cahaya kulit lembap - semua ini juga merupakan kesan ajaib pigmen

Jadi apa yang boleh anda lakukan dengan pigmen?

Selalunya, pigmen, tentu saja, digunakan sebagai bayangan. Tetapi mengapa hadkan diri anda, jika anda mahukan kisah dongeng, dan mata anda terbakar melihat stardust ajaib! Berikut adalah beberapa kegunaan yang terbukti untuk pigmen dalam kosmetik:

  • 1.

Maskara. Sekiranya anda memerlukan maskara berwarna merah jambu atau lain-lain (dan dengan populariti rambut berwarna pastel, ini tidak mengejutkan sama sekali;) - ambil gel lutsinar untuk alis dan bulu mata, campurkan dengan pigmen warna yang dikehendaki - dan maskara sudah siap.

Lip bibir. Skema adalah sama: tambahkan pigmen warna yang diinginkan ke gloss atau balsem tanpa warna yang telus. Atau jangan mengambil warna, tetapi kilauan cahaya atau gincu, dan "memikat" mereka dengan kilauan mika. Pilihan ketiga adalah menggunakan pigmen berkilau di bibir yang telah dicat dengan gincu atau gloss. Pigmen yang sepadan (mis. SINART -09- RUBY untuk gincu merah) atau pigmen kilauan cahaya (idealnya SINART -03- MAGIC MERAH) di bahagian tengah bibir bawah. Dalam kedua kes tersebut, pigmen akan menjadikan bibir secara visual montok dan menggoda..

Penyerlahkan. Sapukan pigmen beige ringan dengan atau tanpa kemasukan emas (SINART -07- BEACH) dengan berus rata lebar. Dengan pertolongannya, pilih bahagian tulang pipi yang menonjol, bibir atas, tengah dahi, di bawah lengkungan alis. Asas ringan atau hanya krim muka kegemaran anda boleh bertindak sebagai primer..

Penyerlahkan badan. Trik menggoda yang menakjubkan: sapukan cahaya tanah yang sangat halus, pigmen berseri dengan berus lembut atau kembung pada tulang selangka, bahu, dan dada atas yang cembung. Bergantung pada pakaian (gaun malam atau pesta pantai), anda boleh menyoroti sorotan pada perut dan berjalan dengan ringan di sepanjang kaki, mewujudkan kesan cahaya. Pigmen di atas tan akan menjadikan kulit serta-merta halus dan menggoda, di atas kulit yang ringan - ia akan mengisinya dengan cahaya yang nampaknya berasal dari dalam.

Pelindung Mata. Untuk membuat pelapik dengan naungan yang unik, anda memerlukan pangkalan: gel atau krim khas. Produk serupa boleh didapati dari MAC, dan juga dari pengeluar kosmetik lain (contohnya, produk seperti FACE Atelier Transforming Gel atau Makeup Forever Aqua Seal). Pertama, campurkan pigmen dengan pangkalan gel di palet atau bahagian belakang tangan anda, dan kemudian sapukan eyeliner dengan berus halus yang sesuai. Petua: warna boleh digabungkan.

Kening. Tidak semua pigmen sesuai untuk kening, tetapi jika anda berjaya menemui warna yang sempurna, anda pasti tidak mahu berpisah dengannya. Berikan warna dan bentuk kening anda dengan berus rata dan serong dengan sedikit pigmen. Atau gunakan krim asas terlebih dahulu. Atau tambahkan pigmen ke gel alis yang tidak berwarna.

Hebat sungguh?

Sejujurnya, ia sungguh menakjubkan.

Untuk berehat sebentar dari maklumat baru dan menyusunnya dengan kemas "di rak", tonton tutorial video mengenai penggunaan pigmen dalam solek: 2:00 - warna pigmen dari SINART

2:00 - warna pigmen dari SINART

2:30 - swatch (penggunaan) pigmen pada kulit

5:00 - Pangkalan Inglot dan ArtDeco untuk menerapkan pigmen

0:08 - menerapkan eyeshadow sebagai asas pigmen

1:52 - menggunakan "gam" khas untuk pigmen

2:11 - menggunakan pigmen Inglot # 119

2:53 - bulu mata palsu

3:30 - dua warna lipstik untuk kelantangan bibir visual

0:50 - aplikasi pigmen visual pada kulit

2:50 - warna pigmen gangsa dan tembaga yang jarang berlaku

4:05 - logam merah jambu - pigmen bergaya

6:00 - kesan gabungan pigmen dan mika.

Video itu menunjukkan dengan jelas kesan pigmen kesan yang sangat indah, terutamanya yang duochromic (dua warna, "bunglon"). Keupayaan untuk memantulkan warna dan berkilau dalam pelbagai warna adalah keajaiban khas pigmen. Di samping itu, mudah untuk mengubah tahap aplikasi dari kesan lut sinar hingga kaya-dramatik..

Pigmen terbaik: jenama dan warna

Pigmen apa yang hendak dipilih?

Dalam video tersebut, anda dapat melihat bahawa artis solek lebih suka pelbagai jenis pigmen. Namun ada jenama yang menghasilkan pigmen terbaik - baik dari segi kualiti dan pelbagai warna. Berikut adalah senarai kegemaran kami:

Pigmen MAC

Menurut pengeluarnya, pigmen longgar pekat menghasilkan warna yang kaya dan senang dicampur. Garis ini ditunjukkan dalam 37 warna. Kedua-dua artis solek dan blogger kecantikan sebulat suara memilih warna kilauan Vanilla, Naked, Teal dan Copper di antara mereka..

Pembungkusan: 4.5 gram | Harga: € 22

MEMBUAT SETIAP Bubuk Bintang

Pigmen ini dihasilkan menggunakan teknologi sintesis mineral dan organik. Pengisarannya sangat baik, dengan ukuran zarah kira-kira mikron. Percuma bercakap. Warna yang paling popular - 941 (putih dengan warna kehijauan), 946 (kuning air keemasan), 947 ("bunga berdebu" berwarna pearlescent).

Pembungkusan: 2.8 gram | Harga: € 19

Pigmen SINART

Serbuk pearles dari warna terang yang kaya dan mempesona. Ia disapukan basah dan kering. Aplikasi basah menghasilkan warna yang lebih kaya dan kesan kilauan berkilat. Warna yang paling popular - -14- MERAH, -27- MAGIC BLUE, -42- BRIGHT RED GREEN, 54- CRYSTAL GOLD, -56- BRIGHT BLUE VIOLET.

Pembungkusan: 1 gram | Harga: € 5

Oleh itu, tidak ada keraguan bahawa anda memerlukan pigmen: tahan lama, cantik warna-warni, dengan kemungkinan aplikasi yang hebat. Pigmen mana yang harus anda pilih? Mungkin anda boleh memulakan dengan balang kecil untuk mencuba dan membiasakan diri.

Akhirnya - yang paling sedap

Tutorial video di mana seorang artis solek profesional Olga Sinegina berkongsi peretasan hidup kerana menggunakan pigmen dalam solek (cara mengelakkan penumpahan, cara memohon dengan betul, dll.):

4:30 - bagaimana membuat pigmen sekuat mungkin

5:15 - berus apa yang anda perlukan untuk menggunakan pigmen

7:00 - perbezaan yang jelas antara pigmen dan mutiara

10:00 - pigmen untuk cahaya semula jadi wajah

16:15 - menggunakan pigmen pada kelopak mata

25:20 - penggunaan mika berseri ke tengah kelopak mata bergerak

27:00 - pigmen pada kelopak mata bawah

37:00 - mewujudkan kesan "kedalaman" dalam solek dengan pigmen

38:00 - eyeliner di sepanjang garis bulu mata

40:50 - membuat kontur bibir dengan pensil

Memilih pigmen MAC anda. Mengapa alat ini bagus?

Beberapa tahun yang lalu, pigmen MAC menjadi mania sebenar untuk semua gadis. Mereka terjual dengan sepantas kilat, bahkan teduhan yang diinginkan tidak dapat dijumpai - ia dibongkar seketika. Hari ini jenis kosmetik tidak kehilangan kaitannya, tetapi tidak ada permintaan besar untuknya. Kenapa? Kami akan menjawab semua soalan dengan teratur.

Apa itu pigmen?

Sekiranya kita mempertimbangkan nama murni produk kosmetik ini, menjadi jelas bahawa ini adalah sesuatu yang berwarna, sesuatu yang boleh dicat atau diwarnai. Dan ada. Pigmen MAC adalah sejenis bayangan, tetapi tidak hanya bertujuan untuk kelopak mata, tetapi juga untuk seluruh wajah. Sudah tentu, selalunya ia digunakan dengan tepat sebagai warna untuk menekankan mata, kerana kebanyakan warna dari palet hanya sesuai untuk ini..

Tetapi ada beberapa yang dapat digunakan pada bibir, tulang pipi, jembatan hidung, dan bahkan ditambahkan pada foundation untuk menambahkan sinar tambahan pada kulit. Warna pigmen inilah yang menjadi yang paling popular dan diminati. Selebihnya warna dipilih oleh gadis bergantung pada jenis solek yang mereka pakai. Juga, artis solek profesional menggunakan produk kecantikan ini secara aktif..

Mengapa permintaan menurun?

Kami telah mengatakan di atas bahawa pigmen MAC sebelumnya hanyalah obsesi untuk wanita - mereka membelinya secara tidak terkawal, tidak terkawal, dan sekarang mereka nampaknya sudah tenang. Adakah fesyen untuk produk ini sudah berlalu? Tidak sama sekali. Ia masih popular, dan disyorkan oleh artis solek dan blogger. Jadi mengapa mereka tidak membelinya?

Masalahnya ialah setelah membeli satu balang pigmen 3-4 tahun yang lalu, ramai yang tidak sempat menghabiskan separuh daripadanya. Alat ini digunakan dengan hemat sehingga dapat diregangkan selama 10 tahun - itu pasti, tanpa keterlaluan. Sekiranya anda membeli 2 atau 3 pigmen dan menggunakannya secara bergantian, kemungkinan besar anda boleh menyerahkannya kepada anak perempuan anda. Secara ringkas, walaupun bayangan dan penekanan ini mahal, ia adalah pembelian sekali sahaja, dan sangat berguna dan berkualiti tinggi..

Ciri-ciri pigmen

Kami tahu bahawa mana-mana pembayang mata, penyerlah atau serbuk mana pun mempunyai satu jenis tekstur atau yang lain. Terdapat beberapa yang diaplikasikan dengan sangat tebal, walaupun anda hanya "meraup" produk dengan berus. Yang lain perlu digunakan dengan murah hati untuk kesan yang ketara. Tetapi pigmen MAC hanyalah ribut warna, kecerahan, ketepuan. Mereka sangat ekspresif dan mendalam, bahkan dalam jelmaan mereka yang paling terang. Sebiji kacang cukup untuk memberi cahaya halus pada tulang pipi. Ambil dua - dan mereka akan berkilau dengan semua warna ibu mutiara dan kuning air. Dan pigmen yang lebih gelap, warna dan teksturnya lebih cerah dan terang. Atas sebab ini, produk ini dimakan dengan begitu perlahan dan tahan lama..

Pada mulanya, MAC diposisikan sebagai kosmetik profesional, begitu banyak produk, terutama pigmen, dihasilkan dalam jumlah besar. Setelah wanita biasa membelinya, pengeluar mengeluarkan balang yang lebih kecil dan sesuai dengan itu..

Sekiranya pigmen sebelumnya dapat dibeli dalam jumlah 4.5 gram untuk 1.500 rubel, sekarang ada balang 2.5 gram yang dijual dengan harga 600-700 rubel. Reka bentuknya cukup ringkas dan minimalis - mengikut semangat jenama. Balang itu telus, jadi kita dapat melihat bayangan pigmen. Topi berwarna hitam, berpusing rapat, getah. Baiklah, sekarang kita akan melihat warna produk kecantikan yang paling popular..

"Vanila Ilahi"

Jualan jualan, kegemaran semua wanita dan artis solek - pigmen MAC Vanilla. Ini adalah warna universal yang sama yang dapat digunakan sebagai bayangan cahaya, sebagai penyorot, dan bahkan menambah asas. Warnanya adalah persilangan antara susu atau krim dan keemasan. Teduhan boleh disebut krem, tetapi berkilauan sangat pelbagai sehingga mata tidak mempunyai waktu untuk menangkap semua metamorfosisnya..

Kerana kenyataan bahawa Vanilla adalah warna neutral dan bogel, sesuai dengan semua orang, ia boleh digabungkan dengan jenis solek apa pun. Mungkin ini satu-satunya salinan yang bernilai dibeli dalam format besar. Bagaimanapun, tidak ada keinginan untuk berpisah dengan pigmen seperti itu..

"Cahaya ajaib"

Bayangan biru telah lama ketinggalan zaman, tetapi warna coklat telah mengambil tongkat dan telah menjadi yang paling popular pada zaman kita. Tetapi pakar MAC berfikir - mengapa tidak mencampurkan warna era dan menjadikan sesuatu yang unik yang akan menarik minat para pencinta segala sesuatu yang terang, mewah dan tidak biasa? Ini adalah bagaimana pigmen MAC Blue Brown muncul, yang memikat namanya sahaja..

Keanehan bayangan ini adalah bahawa pigmen coklat di dalamnya mempunyai dasar yang agak gelap, tetapi warna biru mempunyai asas cahaya. Lebih tepat untuk mengatakan bahawa ini adalah warna coklat-biru yang kelihatan sangat luar biasa. Sekiranya anda menggunakan lapisan bayangan nipis pada kelopak mata kering, anda akan mendapat sedikit jerebu. Lipatan akan menjadi gelap, tetapi apabila cahaya memukulnya, anda akan melihat cahaya biru yang belum pernah terjadi sebelumnya. Apabila Blue Brown diaplikasikan pada kelopak mata basah atau di atas pensil, ia menjadi sangat terang, logam tulus, tetapi mendalam dan ekspresif..

Ulasan

Pigmen MAC adalah yang mesti ada dalam beg kosmetik mana pun. Pilih warna mana sahaja yang anda rasa selesa. Anda akan dapat menggunakannya dan anda tidak akan pernah berpisah. Berbanding dengan ciri penggunaan, kualiti dan estetika, produk kecantikan ini hanya mempunyai harga sesen sahaja. By the way, wanita juga mendakwa bahawa ia tidak runtuh dan tahan sepanjang hari..

Bayangan kering MAC Pigment Color Powder - ulasan

Seperti yang saya katakan dalam catatan sebelumnya: Saya seorang yang sentimental dan saya suka mengabadikan momen atau peristiwa yang penting bagi saya dalam bidang kosmetik. Secara amnya, kosmetik adalah hobi, minat dan hobi saya, bersama dengan sulaman, perjalanan dan permainan papan. Hari ini saya ingin memperkenalkan anda kepada "pigmen ulang tahun ke-23 saya". Ia disebut pelik, tetapi ini benar-benar hadiah dari seorang adik perempuan, juga ahli kecantikan, dan juga 1 atau 1.5 biasiswa pada masa itu, untuk ulang tahun saya.

Jadi, pada 2012, mereka belum pernah mendengar tentang Krygina dan "must-have" nya, tetapi sudut MAK pertama dibuka di Kiev. Ia adalah peristiwa yang sangat penting bagi kakak dan saya. Oleh kerana membeli-belah dalam talian belum begitu berkembang, atau lebih tepatnya, saya takut untuk membeli pensil Cina di sana, dan beribu-ribu video dengan "apa yang harus dibeli dari kosmetik mac" ditonton dan ditinjau di youtube Amerika, maka nampaknya inilah "batu falsafah" "Seni solek, ambil sikat ajaib 217, yang dengan sendirinya akan menerapkan bayang-bayang yang luar biasa" Patina "dan" Satin taupe ", padukan" Vanilla "di bawah alis, dan seluruh dunia akan berada di kaki anda dari keindahan yang tidak dapat dilukiskan dan pemeriksaan ruang untuk semua kegembiraan ini. Setiap perkara kecil yang kami minati semestinya ditulis dalam buku nota dengan mantera: suatu hari nanti saya akan menjadi kaya / menerima sebagai hadiah / memenangi loteri / mengumpulkan wang dan membelinya sendiri! Spoiler memberi amaran bahawa pada masa ini, dan sudah 4 tahun berlalu, membeli, hampir semuanya dari senarai dihargai yang sama. Tetapi sekarang mari kita bincangkan tentangnya, mengenai salah satu produk berkilau yang paling popular - mengenai MAC Pigment Color Powder Vanilla.

Pendapat yang diperluas:
Pembungkusan: kelihatan sangat profesional, berfungsi dan padat. Pembungkusan hitam dengan logo yang dikenali, dan di dalamnya tiub plastik kecil. Saya suka penutupnya - matte dan sangat menyenangkan untuk disentuh. Bagaimanapun, apabila saya menyentuh tuba yang diperkemas dengan jari saya, ia menenangkan saya. Di antara penutup dan pigmen terdapat penutup lutsinar yang melindungi dari tumpahan isi, tetapi, sayangnya, bukan dari tangan bengkok dan peningkatan trauma, yang menyebabkan Vanilla berulang kali terbalik.

Berat: 4.5 gram, untuk membuatnya lebih jelas sama ada banyak atau sedikit: dalam 4 tahun penggunaan, dengan mengambil kira hakikat bahawa kakak dan rakan saya mendapat balang mini pigmen, saya mempunyai sedikit lebih dari setengah yang tinggal, yang bermaksud bahawa saya dapat segera malah mengoleskannya dari kepala hingga kaki. Tidak, saya tidak mengalami obsesi tarikh luput, terutama pada produk kering

Tekstur: produk serbuk yang sangat pelekat. Ia melekat pada kulit dengan baik, tetapi hancur sedikit tanpa pangkal. Zarah-zarah emas lebih mirip mika halus daripada berkilau, mereka bunglon dengan baik. Pigmen bergumpal sedikit, tetapi ini normal dan dijelaskan oleh fakta bahawa, berkat komponennya, ia tidak kering, tetapi sedikit berminyak.
Pertandingan:

Sekarang mari kita mengagumi keindahan Vanilla
Di sini pigmen digunakan pada Maybelline Color Tattoo 24 jam 40-Kekal Taupe

Mari bandingkan dengan kilauan terkenal yang lain:

Harga: sekarang 450-600 UAH, sekitar 18-22 dolar, bergantung pada tempat pembelian

Rating: 5, produk berkualiti tinggi dan cantik

Sehingga tidak ada "kompot manis", mereka mengatakan bahawa ia sempurna dan bernilai wang, anda HARUS MENGAMBIL! Saya akan mengatakan: produknya bagus dan jika harganya benar-benar sesuai untuk anda, maka anda boleh mengeluarkan wang, TETAPI terdapat banyak analog yang jauh lebih murah: Inglot AMC Pure Pigment Eye Shadow # 30, NYX "Vanilla Sky", Color Me Eye Shadow # 28 dan dalam kosmetik mineral kegemaran saya.

Dan untuk pencuci mulut, berikut adalah beberapa petikan dari catatan lama saya sendiri. dari blog peribadi yang sudah lama ditutup, jika anda tidak dapat menyebut sendiri, maka saya akan memadamkan:

Keberadaan cecair sihir Duraline dan Misch memungkinkan untuk menggunakan pigmen dan eyeshadows yang longgar sebagai krim dan juga sebagai eyeliner. Ya, Vanilla akan kelihatan hebat dalam bentuk bayangan krim, anda tidak boleh melukis panah dengannya, tetapi ada warna lain)

1. Menggunakan pigmen sebagai pembayang mata. Semuanya mudah di sini - bergantung pada warnanya, kita melukis pada bahagian mata yang dikehendaki. Dengan dan tanpa asas, kesan yang sama sekali berbeza diperolehi..

2. Menggunakan pigmen sebagai penyorot atau pemerah pipi juga mudah di sini. Vanilla sangat sesuai untuk menonjolkan kawasan di atas tulang pipi - walaupun pada siang hari ia tidak kelihatan vulgar, sesuai dengan asas dan tidak menonjolkan liang. Pink, pic dan oren, plum, merah boleh digunakan sebagai pemerah pipi, tetapi sangat berhati-hati, kerana pemahaman pigmentasi ada di sana oh-oh dan sangat mudah untuk berlebihan.

3. Boleh ditambah ke foundation - sekali lagi untuk memberi kesan yang berbeza pada kulit.

4. Boleh ditambah ke krim badan - ini adalah pilihan malam yang indah.

5. Membuat cat kuku. Kami mengambil varnis telus dan sedikit pigmen, campurkan dan voila - anda boleh melukis secara solo, atau anda boleh melukis di atas varnis gelap - ia akan sangat cantik, tetapi kemudian anda perlu mencampurkan setetes pigmen dalam sejumlah besar varnis. Saya mencuba dan tidak menyukainya, ia sangat tidak rata. Tetapi dengan asas untuk menggilap gel, anda boleh mendapatkan bahagian atas yang menarik.

6. Untuk bibir:
A) sapukan gloss atau gincu - jika di seluruh permukaan - ubah warnanya, jika berada di tengah bibir - tambah kelantangan;
B) Ingat tulisan yang indah - percubaan gadis dengan mencairkan lipstik yang tidak perlu? Oleh itu, kami melakukan perkara yang sama dengan penambahan pigmen. Apakah kaedah terbaik untuk menambahkan pigmen? Saya mengambil pertandingan, mencetak pigmen di hujung dan, mengetuk ujung pertandingan, dengan lembut menambahkannya ke sudu dengan gincu cair (kebersihan biasa, anda boleh mengambil yang berwarna). Dia mencampurkan campuran itu dengan tusuk gigi dan menuangkannya ke dalam bekas yang disediakan.

7. Menggunakan pigmen sebagai serbuk berkilauan (contohnya, untuk décolleté) - Saya tidak berani mengambil pigmen tulen, kerana anda akan mendapat tempat berkilau yang terang, jadi kami akan mencairkannya - ambil serbuk telus (saya mempunyai Essential - anggaran) sedikit pigmen dan campurkan. Ternyata cantik, tidak mengganggu dan mahal. Ini adalah pilihan bagi mereka yang tidak menyukai krim badan (lihat # 4).

8. Cuba tambahkan pigmen ke produk gaya anda. Contohnya, gel rambut. Lagipun, ada pernis dengan berkilau, dan di sini akan ada limpahan pada rambut.

MAC Pigment: alasan terbaik untuk bergembira

Sekiranya anda menyukai percubaan dan hasil yang tidak dijangka, maka MAC Pigment adalah untuk anda.!

Dengan Pigmen MAC, semuanya tidak semudah yang dilihat pada pandangan pertama.

Pada mulanya, mereka tidak dapat didekati dan jauh dari keinginan anda. Tetapi setelah beberapa percobaan dan kesilapan, mereka akan menyerah di bawah tekanan kreatif anda dan, seperti keluarga, akan bersukacita setiap kali menggunakannya..

Bagaimana dan apa yang dapat menggembirakan anda secara peribadi, (?) Saya akan memberitahu anda secara terperinci dengan ilustrasi.

Peminat mata berasap, di sini!

Pigmen ini dilahirkan untuk anda dan hanya untuk anda - MAC Pigment Blue Brown.

Anda tidak perlu lagi menggunakan teduhan! Pigmen menguruskan semua kerja kotor. Perniagaan anda adalah untuk menjatuhkan, dia akan menyelesaikan yang lain!

Dan sekarang, di luar jalan, saya akan memberitahu anda rahsia:

"Bukan untuk apa-apa bayangan ini disebut MAC Pigment Blue Brown. Ketika diaplikasikan untuk pertama kalinya, itu akan tampak kebiruan, dan ketika dibayangi, akan berubah menjadi warna coklat muda dengan lancar. Dan ini luar biasa baginya!)

Pigmen seterusnya disebut "setiap hari", atau lebih tepatnya - MAC Pigment Chocolate Brown.

Sekiranya anda kadang-kadang pergi ke tempat kerja atau sekolah, ia akan lebih sesuai daripada sebelumnya

Dalam solekan ini, saya cuba memainkannya dengan menarik, namun begitu... anda tidak boleh mengharapkan kejutan dari dia, seperti dari yang sebelumnya (

Semuanya sederhana dan sopan. Adakah saya akan membeli naungan ini sekarang? Tidak, terlalu membosankan dan biasa. Terdapat banyak perkara tersebut.

Tetapi bayang-bayang mata yang rapuh ini dengan tuntutan untuk lebih banyak lagi - MAC Golden Olive Pigment.

Dari kategori bunglon. Ini akan menekankan keperibadian anda, menambah kesegaran pada penampilan anda, dan bla bla bla... secara umum, "sesuatu!"

Sekiranya anda bosan dengan semua ais Smokey ini, bagaimana anda menyukai tugas ini: gincu + pigmen = anda tidak boleh makan dan minum, tetapi itu indah...)

Tetapi jika anda perlu makan dan minum kadang-kadang, maka pilihan ini adalah untuk anda: lipstik-pigmen = semuanya mungkin!)

Dan jika anda seorang ahli kimia dan anda lebih berminat dengan eksperimen dalam erti kata harfiah, mengapa anda diam??

Mari buat bayangan daripada pigmen!

Anda memerlukan: alkohol, serbet, duit syiling, pigmen.

Dan kemudian - soalan lima minit)

Sekarang beritahu saya: mengapa membeli pigmen untuk membuat bayangan daripadanya, di manakah logiknya?

Tugas saya adalah menunjukkan apa yang boleh dilakukan, tetapi saya tidak mengesyorkan mengulangi apa yang saya lihat. Beli bayang-bayang yang lebih baik, dan tinggalkan pigmen agar mereka bertindak sebagai pigmen.

Kesimpulan: Saya rasa hujung minggu ini anda akan mempunyai kaitan?) Tetapi jika anda masih tidak menemui bahasa yang sama dengan mereka, beritahu saya! Akan menyelesaikannya bersama).

Pigmen poppy untuk apa

Penuaian poppy untuk perubatan hari ini dihasilkan pada skala industri. Para saintis berusaha untuk mengasingkan ciri-ciri kesan terapeutik dari pelbagai jenis tanaman dan mencari kaedah baru untuk menggunakannya. Alkaloid poppy, morfin, codeine, papaverine adalah sebahagian daripada antispasmodik, analgesik, penenang. Tetapi poppy lebih banyak diwakili dalam perubatan rakyat..

Sifat popi yang berguna

Komposisi dan nutrien

Biji poppy mentah mengandungi (dalam 100 g):

Kalori 525 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin B48.8Kalsium, Ca1438
Vitamin E1.77Fosforus, P870
Vitamin C1Kalium, K719
Vitamin B30.896Magnesium, Mg347
Vitamin B10.854Natrium, Na26
Komposisi lengkap

Apa sebenarnya yang digunakan dan dalam bentuk apa

Untuk tujuan perubatan, kelopak dan kapsul poppy pembenihan diri digunakan. Infus, rebusan dalam air, madu dan susu, sirap disediakan dari kelopak. Minyak sayuran diperoleh dari biji popi. Minyak popi digunakan dalam industri farmaseutikal, makanan, pembuatan sabun dan kosmetik. Jenis buah kapsul lain - poppy poppy - digunakan dalam industri perubatan sebagai sumber alkaloid (morfin, codeine dan papaverine).

Penyembuhan sifat

Bunga poppy samoseyka rata-rata mengandung alkaloid 0,05% (coptisine, readin, reaginene, methylstilopine chloride, glaucine), vitamin C, anthocyanin, lendir, pektin, bahan resin, serta garam besi dan magnesium. Kepala poppy mengandungi alkaloid (coptisine, readin, sanguinarine, papaverrubs), vitamin E, asid lemak (palmitic, stearic, linoleic).

Kelopak mengandungi gusi, pewarna, asid organik.

Poppy liar (samoseyka) mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf pusat, tidak menyatakan sifat hipnosis dan analgesik, mendorong pembuangan dahak, mempunyai kesan pelapisan, pelembutan, mempunyai kesan hemostatik dan diaforetik. Penyerapan kelopak poppy mandiri digunakan untuk batuk, bronkitis, tracheitis, dalam rawatan gangguan tidur, dengan takikardia, untuk menghilangkan gejala disentri dan cirit-birit, dan dengan inkontinensia kencing yang tidak disengajakan. Rawatan topikal termasuk menggunakan kelopak poppy dalam bentuk serbuk (untuk menghentikan pendarahan) atau sebagai losyen. Merebus kepala poppy digunakan untuk merawat batuk akut, berdebar-debar jantung, haid tidak teratur dan sedikit. Sifat antitumor poppy penyemprotan diri sangat penting untuk perubatan moden. Penyelidik Jepun mendapati bahawa ekstrak biji poppy aktif dalam memerangi tumor. Selain Jepun, poppy digunakan dalam rawatan barah di sejumlah negara: Chile, Mesir, Maghribi. Poppy digunakan oleh pakar dari negara-negara ini untuk barah rongga perut, sarkoma, kondiloma dan bentuk barah luaran dan luaran. [4]

Hipotik popi (candu) mengandungi 26 alkaloid struktur isokinolin, jumlahnya di kepala popi kering adalah 1-2.5%. Morfin alkaliid, codeine dan papaverine mempunyai aplikasi praktikal. Juga dalam komposisi pil tidur poppy triterpene alkohol siklolaudenol, meconin, beta-sitosterol dan asid organik (chelidonic, oxycinchoninic, kopi, vanillic, meconic, dll.).

  • Alkaloid yang terdapat dalam pil tidur menentukan tujuan penggunaan tumbuhan dalam perubatan. Morfin adalah kumpulan analgesik narkotik. Ia bertanggungjawab untuk menyekat impuls kesakitan yang ditujukan ke korteks serebrum, menekan fungsi batuk, muntah dan pusat pernafasan, melambatkan fungsi motor dan aktiviti perkumuhan seluruh sistem pencernaan, meningkatkan kesan ubat hipnotik dan narkotik, anestetik tempatan, menyebabkan keadaan euforia.
  • Morfin digunakan sebagai analgesik untuk trauma, untuk melegakan kesakitan sebelum dan selepas operasi, untuk kesakitan yang disebabkan oleh patologi organ dalaman (neoplasma malignan, infark miokard, proses keradangan pelbagai etimologi, kolik di buah pinggang), untuk insomnia dengan latar belakang sindrom kesakitan berterusan. Kes penggunaan morfin yang lebih jarang berlaku adalah kerana sesak nafas yang berkaitan dengan kegagalan jantung akut, dengan batuk yang melemahkan. Morfin digunakan semasa diagnostik sinar-X: ketika memeriksa pundi hempedu, duodenum, perut. Pengambilan morfin jangka panjang dan berulang menyebabkan ketagihan (morphinism), yang menyebabkan kerosakan mental yang tidak dapat dipulihkan dan pelbagai penyakit dalaman. Kesan sampingan rawatan morfin - loya, muntah, sembelit, gangguan dalam aktiviti saluran gastrousus dan gangguan irama jantung - dihilangkan dengan pelantikan ubat antikolinergik (pengambilan atropin, metacin sekali).
  • Codeine juga tergolong dalam analgesik narkotik, tetapi sifatnya untuk menghilangkan rasa sakit kurang jelas. Dalam dos terapeutik, ia tidak memberi kesan penekanan terhadap aktiviti jantung, kerja saluran gastrousus dan sistem pernafasan. Seiring dengan ini, kodein memiliki lebih terang, berbanding dengan morfin, sifat menekan kegembiraan pusat batuk, yang menentukan nilai kodein dalam rawatan batuk. Dalam kombinasi dengan ubat penahan sakit bukan narkotik (analgin, amidopyrine), kafein dan fenobarbitol, codeine digunakan untuk sakit kepala, neuralgia.
  • Papaverine tergolong dalam kumpulan antispasmodik myotropik. Ia mengurangkan nada dan mengendurkan otot, mempunyai kesan penenang pada sistem saraf. Ini menjelaskan pelantikan papaverine untuk hipertensi, angina pectoris, migrain, pylorospasm, cholecystitis, kolitis, keadaan spasmodik saluran kencing dan bronkus. [4]

Dalam perubatan rasmi

Codeine adalah bahagian dari Pil Codterpin dan Batuk, yang menekan batuk dan mendorong pembuangan dahak yang lebih baik. Juga, codeine adalah komponen ubat spondylitis ankylosing, yang mempunyai kesan sedatif..

Papaverine adalah bahagian dari tablet Andipal, Bepasal, Dipasalin, Kelatrin, Keliverin, Lupaverin, Nikoverin, Palyufin, Papazol, Papilin, Theoverin, Tepafillin ".

Dalam penggunaan rasmi, morfin hidroklorida, Omnopon, codeine fosfat, papaverine hidroklorida berfungsi. [4]

Dalam perubatan rakyat

  • Semasa batuk, disyorkan infus atau rebusan kelopak bunga poppy yang disemai sendiri. Infus disediakan seperti berikut: satu sendok makan kelopak poppy cincang dikukus dalam 200 ml air panas. Minum 0.25 gelas tiga kali sehari. Kaldu biji poppy mudah disediakan: 1.5 sudu kelopak poppy yang disemai sendiri direbus selama 2 minit dalam 200 ml air. Ambil satu atau dua sudu 2 hingga 5 kali sehari.
  • Untuk melegakan serangan batuk, juga disarankan untuk mengumpulkan: 5 g kelopak poppy liar (samoseyka poppy) dan 10 g akar paha saxifrage. Kukus campuran dalam 400 ml air mendidih, bersikeras pada waktu malam dan mula minum pada waktu pagi, minum sepanjang hari, minum setiap jam.
  • Untuk memudahkan pembuangan dahak ketika batuk, komposisi berikut berguna: kelopak poppy liar, bunga mullein dan mallow, ramuan lungwort (masing-masing hanya 3 sudu besar), dicampur dengan bunga linden dan elderberry hitam, daun ibu dan ibu tiri, bunga soba (hanya mengambil 2 sudu). 4 sudu besar koleksi ini mesti dipaksa semalaman dalam satu liter air mendidih. Ambil sejumlah kecil setiap jam pada siang hari. Apabila menggunakan koleksi seperti itu, rehat di tempat tidur diresepkan, kerana ramuan dari senarai bertindak sebagai sweatshop.
  • Kesan ekspektoran yang serupa juga dicirikan oleh campuran herba seperti itu: ambil 3 sudu besar kelopak poppy liar dan bunga mallow liar, ramuan Veronica officinalis dan putih - masing-masing dua sudu besar. 4 sudu besar koleksi yang dihasilkan dikukus dalam satu liter air mendidih, dibiarkan semalaman, pada waktu siang, ambil satu sudu setiap jam atau 0,5 cawan empat kali sehari.
  • Biji poppy kering yang dihancurkan digunakan sebagai penghilang rasa sakit. Dua sudu besar kepala kering poppy pembibitan sendiri direbus dalam 200 ml air sekurang-kurangnya 2 minit. Kemudian biarkan hingga mendidih dan ambil satu sudu hingga tiga kali sehari. [6]
  • Untuk insomnia, 10 g kelopak popi serbuk direbus dalam 200 ml air atau susu. Ambil satu sudu 30 minit sebelum tidur. Sediakan kaldu popi dengan madu: ambil 2 sudu teh madu dalam 200 ml air, tambahkan 2 sudu teh serbuk kelopak poppy, rebus selama 5 minit. Ambil satu sudu teh tiga kali sehari. [7]
  • Semasa batuk pada anak-anak, sirap popi berguna: tuangkan 50 g kelopak poppy (pembenihan sendiri) dengan 400 ml air mendidih. Masukkan 1 g asid sitrik (tartarik). Biarkan hingga 4 jam. Kemudian tapis, larutkan 650 g gula dalam infusi yang telah diregangkan dan kemudian masak sebagai sirap. Ambil anak-anak satu sudu teh 5 kali sehari. [4]

Secara luaran:

Sekiranya gout, gosokkan daun poppy pil tidur dengan garam, sapukan ke kawasan yang meradang, balut dengan kain hangat. Kaedah ini membantu menghilangkan rasa sakit. [8]

Kelopak popi serbuk ditaburkan pada luka yang berdarah.

Dalam perubatan oriental

Dalam karya ensiklopedik Canon of Medicine, poppy digambarkan oleh Avicenna dengan nama Afion. Avicenna menyebutkan kedua-dua sifat bermanfaat tumbuhan dan kemungkinan kesan negatif pengaruhnya terhadap tubuh manusia. Opium, yang diperoleh dari pil tidur, dikaitkan dengan penghilang rasa sakit, kesan gastrousus. Doktor kuno yang paling terkenal mengesyorkan poppy untuk batuk, gangguan pernafasan, gangguan neuromuskular dan bahkan disfungsi seksual. Juga dalam "Canon" menekankan status tanaman sebagai beracun. [sembilan]

Dalam penyelidikan saintifik

Pada zaman kuno, Galen berpendapat bahawa candu adalah "ubat yang paling kuat, mampu menekan kesedaran dan menyebabkan tidur tanpa gangguan; kesannya akan meningkat jika dituangkan dengan air mendidih dan digunakan dengan merendam supositoria dari sehelai bulu kecil, atau jika disapu pada dahi dan disedut melalui lubang hidung. Pliny the Elder menyebutkan bahawa pil biji popi, diambil dengan susu, mempunyai kesan hipnosis. [sepuluh]

Dalam sains moden, poppy dan khasiatnya tidak kurang menarik minat para penyelidik..

Ciri-ciri anatomi dan morfologi dua jenis poppy: opium dan ladang dianalisis dalam artikel oleh EF Semenova, AN Cheburayeva, IA Vilkova dan lain-lain [11]

Sifat popi holosteel untuk mengumpulkan arsenik pada akar dan daun kerana penyerapan dari tanah diserlahkan dalam karya ilmiah MA Solodukhina [12]

Penggunaan poppy dalam perubatan adalah subjek kajian dalam karya ilmiah J. A. Duke. [13]

Kajian protein dalam komposisi biji poppy untuk pil tidur adalah topik penyelidikan saintifik oleh H. Srinivas dan M.S. Narasing Rao. [empat belas]

Dayanandan Mani mengkaji kesan terapeutik penggunaan opium opium dalam perubatan Ayurveda. [15]

A. Marculescu dan D. Bobit menyiasat morfin sebagai bahan penyusun pil tidur poppy. [enam belas]

Dalam memasak

Madu dengan biji popi dan lemon

Untuk mendapatkan rasa madu yang asli, anda memerlukan: satu sudu besar poppy pastry, 2/3 cawan madu cair, 1/3 jus lemon yang baru diperah dan sebiji lemon, satu sudu teh ekstrak vanila, secubit garam. Panaskan biji poppy di dalam kuali hingga garing. Masukkan madu, jus dan kulit lemon, didihkan. Keluarkan dari kompor dan kacau ekstrak vanila dan garam. [17]

Ini adalah minuman tradisional India, yang lebih kerap disiapkan semasa festival warna terkenal, Holi. Tandai adalah milkshake yang luar biasa dengan rempah, kacang dan biji poppy. Bahan-bahan untuk Susu Berempah: Sepertiga dari secawan badam mentah, 3 sudu besar biji tembikai, 2 sudu biji poppy, 2 sudu besar kacang mete mentah, 1,5 sudu pistachio, 4 cawan susu, 1,5 cawan gula, satu sendok teh satu sudu adas, 10 biji lada hitam, 10 biji hijau kapulaga, satu batang kayu manis (dicincang), beberapa helai safron, 20 kelopak mawar dan lebih banyak kelopak untuk dihidangkan, seperempat sudu pala parut, jika dikehendaki - 220 g gin ( atau minuman beralkohol yang serupa dengan kekuatan dan komposisi).

Campurkan kacang (badam, kacang mete, pistachio) dan biji, dan tambahkan 2 cawan air selama satu jam. Kemudian kupas kacang, toskan cecair yang dihasilkan dan peras.

Panaskan susu, masukkan gula dan safron. Biarkan api sehingga gula larut sepenuhnya. Panaskan adas, lada hitam, kapulaga dan kayu manis dalam kuali sehingga aroma pekat muncul, kemudian sejukkan sedikit. Dalam pengisar, sediakan rempah-rempah pasta, kacang, kelopak mawar dan satu sudu susu safron yang sudah dipanaskan. Campurkan puri yang dihasilkan dengan susu, campurkan, pukul, dan kemudian saring melalui ayak halus, dengan teliti menggosok ketulan keras terkecil. Sejukkan minuman susu, masukkan gin dan tuangkan ke dalam gelas, hiaskan dengan pala parut dan kelopak mawar. [18]

Biskut madu dengan biji poppy

Anda memerlukan: 3 cawan tepung, seperempat cawan pastri pastri, 2 sudu teh serbuk penaik, satu sendok teh garam, ¾ cawan gula, 8 sudu mentega lembut, 2 telur, satu sudu teh ekstrak vanila, secawan madu. Satukan tepung, serbuk penaik, biji poppy dan garam. Pukul gula, mentega dan ekstrak vanila. Terus pukul, pukul telur satu persatu. Tuangkan campuran tepung. Bentuk doh. Gulung, potong kuki menggunakan acuan. Bakar pada suhu 175 darjah hingga coklat keemasan, lebih kurang 12-15 minit. Panaskan madu dengan sedikit air dan tuangkan madu di atas kuki. Kemudian bakar selama 10 minit lagi. [Sembilan belas]

Dalam kosmetologi

Atas dasar atau dengan penambahan komponen-ekstrak dari biji, kelopak, daun poppy, sejumlah kosmetik dibuat: topeng, losyen, krim. Kerana kehadiran asid berharga dan penting dalam popi, tanaman ini mempunyai kesan menenangkan, antioksidan, melembutkan, menenangkan pada kulit. Anda juga boleh membuat gosok badan biji poppy yang berkesan di rumah. Untuk menyediakan scrub, anda perlu mencampurkan biji poppy, garam laut dan minyak sayuran (5: 2: 3). Tambahkan beberapa tetes minyak pati oren ke dalam campuran, dan gosokkan kulit dengan lembut dengan lulur siap pakai, bilas hingga bersih dengan air suam.

Losyen pada kelopak poppy: 2 sudu besar kelopak samoseyka menegaskan 60 minit dalam segelas air mendidih. Saring infusi yang disejukkan dan gunakan sebagai losyen gosok untuk kulit kering dan kedutan. [4]

Kegunaan lain

Minyak popi dihargai sebagai bahan bantu yang berkualiti dalam lukisan. Artis menggunakannya untuk mencairkan cat minyak. Minyak dicirikan oleh tahap pengeringan sederhana dari corak yang digunakan. Ekstrak minyak biji poppy sangat sesuai untuk bekerja dengan palet ringan, warna putih, kerana lama kelamaan ia tidak menjadi kuning pada kanvas. Minyak biji poppy tahan terhadap cahaya matahari dan membantu mengekalkan nada asas yang jelas dan telus.

Pigmen yang diekstrak dari kelopak poppy liar kering digunakan sebagai pewarna dalam pembuatan anggur.

Fakta menarik

Dalam tradisi kuno, poppy tergolong dalam atribut tumbuhan dewa tidur Hypnos (Morpheus). Dalam persepsi orang Eropah moden, poppy adalah simbol ingatan para tentera yang terkorban semasa perang dunia.

Bunga itu, yang berulang kali dibandingkan oleh penyair dengan rama-rama (kelopak poppy sangat rapuh dan halus sehingga seperti sayap serangga ini), tertanam kuat dalam kod budaya dunia.

Di Jerman, ada tradisi menuangkan biji poppy ke dalam kasut pengantin perempuan, yang melambangkan masa depan yang sihat dan banyak keturunan pengantin baru.

Poppies sangat popular dalam lukisan: gambarnya boleh didapati dalam gaya hidup, pemandangan, dan komposisi potret. Claude Monet yang tidak dapat ditiru telah berulang kali beralih ke tema poppy sepanjang setiap masa kerjanya. Bidang Poppies-nya (1873), Field of Poppies, Argenteuil (1875), Field of Poppies near Veteil (1879), White Poppy (1883), Field of Poppies di Giverny (1885), Field of Poppies dalam lompatan di Giverny "(1885)," Poppies at Giverny "(1887) - sebuah ode sebenar keindahan semula jadi bunga" berapi ".

Simbolisme poppy pelbagai aspek dimainkan secara berbakat oleh pereka panggung semasa menggarap balet R. Glier "Red Poppy" (yang ditayangkan pada tahun 1920-an). Balet "Red Poppy" hingga hari ini tetap menjadi karya seni balet yang asli.

Peranan popi dalam sastera menarik. Ini adalah peristiwa-peristiwa bersejarah yang berkaitan dengan arti penting dari poppy yang menjadi asas bagi penciptaan novel "Poppy Sea", pengarangnya adalah penulis India Amitav Ghosh. Buku ini menggambarkan apa yang disebut "perang candu": perjuangan China era maharaja dengan pakatan Anglo-Perancis, ketika penyeludupan candu yang tidak terkawal yang diimport dari jajahan India Britain menghancurkan sumber ekonomi dan manusia dari Kerajaan Tengah.

Dari sejarah candu

Ubat yang diekstrak dari poppy tidur itu diketahui oleh orang Sumeria kuno. Tetapi secara rasmi, sebutan pertama mengenai candu terdapat dalam karya-karya Theophrastus (pada abad ke-3 SM). Perkataan "candu" berasal dari bahasa Yunani "jus" (bermaksud jus poppy susu). Dipercayai bahawa Eropah berhutang mempopularkan alat tersebut kepada Paracelsus. Menjelang pertengahan abad ke-16, penggunaan candu di kalangan penyembuh Eropah sangat meluas. Pada tahun 1680, seorang doktor Inggeris terkenal Thomas Sydenham menulis: "Di antara cara-cara yang Allah SWT mahukan kepada manusia untuk meringankan penderitaannya, tidak ada yang sejagat dan berkesan seperti candu." Pada tahun 1804 ahli farmasi Jerman F. Sertürner menemui morfin, alkaloid berasingan yang merupakan bahagian yang tidak terpisahkan daripada candu. Penemuan morfin juga dikreditkan kepada ahli kimia Perancis J.-F. Desrosne. Ini diikuti dengan penemuan codeine (ahli kimia Perancis J. Robiquet, 1832) dan papaverine (G. Merck, 1848). Pada abad ke-19, penggunaan alkaloid candu sahaja menjadi perkara biasa dalam amalan perubatan. [20]

Sifat berbahaya dari poppy dan kontraindikasi

Penting untuk diingat bahawa poppy liar (poppy ladang atau poppy sendiri) adalah tumbuhan beracun. Overdosis produk berdasarkan tanaman ini mengancam nyawa.

Mengenai popi untuk pil tidur dan alkaloid yang terdapat di dalamnya, anda harus tahu bahawa analgesik narkotik (khususnya morfin) dikontraindikasikan sekiranya berlaku penurunan badan secara umum, aktiviti pernafasan yang tidak mencukupi, gangguan irama jantung, dengan hati yang rosak, serta orang tua dan kanak-kanak di bawah 2 tahun... [4]

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya poppy dalam ilustrasi ini dan akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Penerangan botani

Ia adalah ramuan, ahli keluarga Poppy..

asal nama

Tradisi rakyat menjadikannya seorang macho, machina, bunga yang berapi-api. Nama Poppy dalam bahasa Latin - Papaver - mempunyai asal usul yang tidak jelas. Menurut satu versi, nama Latin tanaman itu pada awalnya dikaitkan dengan kata yang meniru suara pecahnya kapsul dengan biji masak ("pap").

Botani menerangkan lebih daripada 50 jenis poppy, termasuk:

  1. 1 Mac-samoseyka - kawasan penyebaran spesies ini sangat luas. Poppy liar (ladang) tumbuh di Afrika Utara, Kaukasus, di wilayah Eropah, di bahagian barat Asia, Pakistan. Mempunyai nilai perubatan dan hiasan, tergolong dalam tumbuhan beracun;
  2. 2 Hipotik popi (candu) - spesies ini ditanam di banyak negara di dunia. Di alam liar, ia dijumpai di Eropah selatan, di Afrika Utara, di kepulauan Cyprus, Madeira. Ia digunakan dalam perubatan, merupakan sumber narkotik dan tergolong dalam perwakilan flora yang beracun. Tumbuhan madu yang baik. Dalam sistem jenis ini, beberapa subspesies dibezakan;
  3. 3 Poppy Timur - dijumpai di Turki, Iran, Kaukasus, di bahagian barat Asia. Tukang kebun telah mengembangkan sebilangan besar jenis tanaman hiasan ini;
  4. 4 Poppy polar - tumbuh di zon Artik, di Iceland, Norway, Sweden, di kepulauan Novaya Zemlya, di Kepulauan Faroe, di wilayah kutub Ural, Yakutia, di Alaska, di bahagian Artik Kanada, di Semenanjung Taimyr. Terdapat tiga subspesies dalam satu spesies. Popar polar adalah tanaman yang terancam punah. Termasuk dalam Daftar Merah oleh Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam;
  5. 5 Holostem poppy - biasa di Mongolia, China, Altai, Siberia timur, dan bahagian Artik Amerika Utara. Spesies ini dibahagikan kepada dua subspesies, dan terdapat juga banyak varietas. Dalam berkebun, beberapa jenis jenis ini telah dibiakkan;
  6. 6 Poppy Lapland - tumbuh di bahagian tengah Semenanjung Kola, di utara Norway. Berlaku, menurut beberapa sumber, di Kanada, Alaska, di wilayah utara Rusia. Spesies langka, yang disenaraikan dalam Buku Merah Rusia;
  7. 7 Poppy Atlantik - endemik ke Itali dan Perancis selatan. Diusahakan untuk tujuan hiasan;
  8. 8 Alpine poppy - tumbuh di Pegunungan Alpen dan Pyrenees. Ditanam sebagai tanaman hiasan. Ia berakar dengan baik dalam keadaan dalaman, tumbuh di dalam periuk. [1]

Benih poppy (poppy liar) adalah tanaman tahunan (kadang-kadang dua tahunan), dengan ketinggian 0,2 hingga 0,9 m. Sistem akarnya adalah akar umbi, akarnya memanjang, dan terletak pada kedalaman yang cukup besar. Batangnya tunggal, lurus, berbentuk silinder, berukuran lebih dekat ke bahagian atas. Semua bahagian tanaman ditutup dengan banyak vili. Susunannya bergantian, daunnya dipotong menjadi lobus bergigi tajam. Bunga dengan kelopak merah besar, dicat hitam di dasar. Buahnya adalah kapsul. Tempoh berbunga popi adalah dari Mei hingga Jun. Benih masak pada musim panas.

Poppy liar tumbuh di ladang, di tepi jalan, di tempat-tempat yang lemah, sering dijumpai di antara tanaman tanaman musim sejuk, di pinggir tali pinggang hutan. [2]

Keadaan yang semakin meningkat

Hiasan, bunga popi disemai pada musim bunga apabila tanah melembutkan dan menghangatkan. Tumbuhan ini tidak bersahaja dengan jenis tanah, berakar di mana-mana tanah. Penaburan menahan keadaan suhu yang tidak baik. Malah biji poppy yang ditanam dalam fros dapat bertahan dan kemudian tumbuh pada suhu yang lebih rendah. Merawat popi cukup mudah. Sekiranya tidak ada panas terik pada musim panas, maka poppy tidak memerlukan penyiraman tambahan. Anda perlu menyiram popi tidak lebih dari sekali seminggu, tetapi pada masa yang sama ia sangat berlimpah (iaitu sekali penyiraman jarang, tetapi banyak). Pelembapan yang berlebihan dan kerap berbahaya bagi popi: penyakit kulat muncul, akar mulai membusuk. Cadangan asas untuk penjagaan: menyuburkan tanah dengan baja, melonggarkan tanah, menipis anak benih, memotong pokok, batang kering. Poppies membiak dengan biji, walaupun pembiakan vegetatif juga dimungkinkan: dengan keratan dan pembelahan rimpang. [3]

Dalam industri farmaseutikal, kelopak dan kepala poppy pembenihan diri dituai. Kelopak dikumpulkan semasa berbunga, dikeringkan dengan segera, tanpa penangguhan, dari sinar matahari langsung, kerana ini menyebabkan perubahan warna bahan mentah. Kelopak dipetik dalam cuaca kering yang cerah dari bunga yang terbuka sepenuhnya, dikeringkan di tempat teduh, tersebar di lapisan yang sangat tipis. Kepala poppy dituai pada tahap pematangan yang tidak lengkap, pada bulan Julai, ketika mereka memperoleh warna kuning jerami. Pengeringan berlaku di tempat teduh atau di bilik yang berventilasi baik. Pengeringan poppy buatan juga dimungkinkan: suhu optimum untuk mengeringkan kelopak adalah hingga 35 darjah, kepala poppy - hingga 70. Bahan mentah disimpan di ruang kering yang cukup berventilasi.

Untuk pembuatan ubat-ubatan, kotak pil tidur jenis poppy digunakan, sambil menyimpan sisa-sisa bahagian atas batang (panjang hingga 10 cm) semasa pengumpulan. Kotak poppy poppy yang dituai dipungut pada tahap pematangan yang lengkap, ketika mereka memperoleh warna kuning-coklat, ketika diperas di tangan, mereka mudah pecah, dan ketika digoncang, terdengar suara menuangkan biji poppy. Batang-batang yang dibakar dikeringkan di udara terbuka, ditaburkan pada lapisan nipis di atas terpal. Simpan di ruangan yang berasingan sebagai bahan beracun, dalam kumpulan bahan kuat. Jangka hayat sehingga 3 tahun. [2.4]

Litar kuasa

Terdapat kes keracunan lembu, kuda, domba dengan poppy yang diketahui, yang secara tidak sengaja masuk ke dalam makanan..

Video

Cara menyemai dan menanam popi yang sangat besar dan cantik dengan betul.