Perayaan Ais dan Api. Chelsea Monroe-Cassel dan Sarian Lehrer

Buku Rasmi Game of Thrones

Penerangan Buku

Pada tahun 1996, novel pertama "Game of Thrones" diterbitkan, yang langsung masuk dalam daftar buku terlaris dunia, serta semua karya George Martin yang lain..

Kisah abadi memberi idea kepada Sarian Lehrer dan Chelsea Monroe-Cassel untuk membuat blog dan, seterusnya, sebuah buku masakan. Lebih-lebih lagi, menu ini berdasarkan perihalan George Martin yang dibuat dalam siri novel "A Song of Ice and Fire", resipi lama Eropah dan cerita mengenai perayaan yang indah pada zaman itu. Buku ini merangkumi resipi hidangan abad pertengahan yang sebenar yang memberi inspirasi kepada penulis untuk mencipta analog moden.

Perlu diingat bahawa semua bahan hebat telah diganti, jadi tidak perlu mencari telur naga atau daging unta. Penerbitan ini mengandungi resipi untuk hidangan yang berpatutan dan berkhasiat, termasuk rebusan dan sup, pai dan pencuci mulut, hidangan permainan dengan rempah dan ramuan. Menurut tradisi pada masa itu, semua minuman dan hidangan disajikan di atas meja sekaligus..

Dewan kuliah

Buku ini ditulis untuk para penikmat novel siri kultus "A Song of Ice and Fire" dan siri televisyen "Game of Thrones", serta untuk semua pencinta makanan yang baik.

Sorotan buku

Ini mengandungi kata pengantar oleh George Martin dan semua resipi telah mendapat persetujuannya..

Setiap resipi dilengkapi dengan petikan dari satu atau lain novel kultus oleh George Martin yang menggambarkan perayaan para pahlawan.

Cerita terperinci mengenai hidangan yang membolehkan anda membenamkan diri dalam suasana Zaman Pertengahan.

Buku ini dilengkapi dengan contoh menu yang diambil dari hidangan Ice and Fire..

Penerbitan ini mengandungi lebih dari 100 resipi, dibahagikan mengikut geografi Westeros:

  • Utara: pastri dengan daging dan daging lembu, epal dari ketuhar;
  • Selatan: trout panggang dengan daging asap, sup arnab, tortelet yang disumbat blueberry;
  • Royal Harbour: muffin berisi lemon, susu dengan madu dan ais;
  • Dorn: daun anggur yang disumbat, itik dengan lemon;
  • Laut sempit: barangan bakar daging, kek musim sejuk.

Perayaan ais dan api

Esok anda boleh mula menonton "Game of Thrones" musim ke-7. Ia dilakukan. Bagi mereka yang ingin bersiap sepenuhnya, ada idea hebat: masak sendiri beberapa hidangan dari dunia Seven Kingdoms. Anda boleh mengatur makan malam untuk anda sendiri seperti di Winterfell atau King's Landing, terutamanya kerana masih ada masa untuk bersiap.

Berikut adalah lima resipi dari buku masakan Game of Thrones rasmi. Resipi tersebut secara peribadi disetujui oleh George Martin, jadi anda pasti bahawa makanan anda akan sama dengan hidangan para wira saga. Dan baca hingga akhir siaran - ada kejutan untuk peminat :)

Dinding

Salad Istana Hitam

"Dari meja Tuan Komandan sendiri," kata Bowen Marsh kepada mereka. Itu adalah salad bayam, kacang buncis dan lobak, dan kemudian mereka dihidangkan semangkuk blueberry beku dan krim manis.
"PERMAINAN THRONES"

Satukan ramuan, kismis dan buncis dalam mangkuk yang dalam. Taburkan dengan minyak zaitun dan cuka secukup rasa, perasakan dengan garam dan kacau perlahan.

Winterfell

Ubi bit rebus dengan mentega

Kemudian, dengan ketiadaan buku lain, dia [Tyrion] mula membaca semula semuanya. Kisah budak muda itu ditulis dengan sangat teruk, tetapi plotnya sangat mengasyikkan, jadi dia membawa buku itu ketika dia pergi makan malam untuk membaca sepiring bit panggang dan rebusan ikan sejuk dengan biskut kering yang mungkin paku memaku.
"Tarian DENGAN Naga"

1. Panaskan ketuhar hingga 190 C.
2. Gosokkan setiap bit dengan minyak zaitun dan bungkus dengan kerajang. Letakkan di atas loyang dan bakar di dalam ketuhar hingga lembut, 45-60 minit.
3. Biarkan bit sejuk selama 10 minit, kemudian kupas dan potong kepingan setebal 3 mm.
4. Cairkan mentega dalam kuali, masukkan pasli, garam dan lada ke dalamnya.
5. Letakkan bit cincang dan kacau hingga melapisi mentega di semua sisi.
6. Masak selama 5-10 minit, kemudian gerimis dengan cuka balsamic dan hidangkan.

Catatan Chef. Sekiranya anda membungkus bit merah dan kuning dalam satu kerajang, maka setelah memanggang bit kuning akan berubah warna dan memperoleh warna merah jambu dari matahari terbenam yang indah.

Selatan

Rebusan dari Kepulauan Sister

Bir berwarna coklat, roti gelap, rebusannya berwarna krim. Dia menghidangkannya dalam periuk yang terbuat dari permaidani basi yang dilubangi. Kuahnya kaya, dengan daun bawang, wortel, barli dan lobak dalam dua warna: putih dan kuning, dan dengan krim dan mentega yang dibumbui dengan lembut ini, anda dapat merasakan kerang dan ikan kod, daging kepiting. Makanan itulah yang menghangatkan tulang - seperti yang diminta jiwa pada malam hujan yang sejuk..
"Tarian DENGAN Naga"

1. Rendam sepertiga ikan kod dalam periuk air sejuk. Didihkan dan masak selama 10 minit. Kemudian angkat ikan dengan sudu besar dan ketepikan. Simpan kuah di mana ikan dimasak.
2. Cairkan mentega dalam mangkuk yang dalam dan tumis daun bawang, wortel dan bawang putih di atas api sederhana-rendah, kacau hingga lembut, tidak berwarna coklat, kira-kira 5 minit.
3. Tuangkan wain dan naikkan api, sehingga mendidih. Tuangkan kaldu ikan, masukkan thyme, garam, lada, barli dan lobak dan masak selama kira-kira 20 minit, sehingga lobak lembut.
4. Panaskan krim dalam periuk kecil, tidak membiarkan sedikit pun mendidih, kemudian masukkan safron - krim akan menjadi kekuningan. Tuangkan krim dan susu pekat ke dalam sup ikan dan sayur-sayuran, kacau sekali-sekala.
5. Masukkan semua ikan (daging mentah dan masak), kepiting dan daging kerang. Tutup
tutup dan didihkan dengan api sederhana selama 5-8 minit, sehingga ikan menjadi telus. Hidangkan rebusan panas.

Pelabuhan diraja

Salad Sansa

Hidangan diganti antara satu sama lain. Rebusan barli tebal dengan daging rusa. Salad dengan bison manis, bayam dan plum, ditaburkan dengan kacang cincang...
"PERMAINAN THRONES"

Dalam mangkuk yang dalam, satukan bayam, pudina, prun, kacang, dan serai. Bunga yang boleh dimakan dapat ditambahkan ke salad pada tahap ini, atau digunakan untuk menghias salad pada akhir memasak. Gerimis dengan vinaigrette atau cuka, kacau perlahan dan hidangkan.

Catatan Chef. Anda boleh mengambil salad ini sebagai asas dan memilih gabungan ramuan yang anda suka untuk membuat hidangan yang unik. Kacau perlahan-lahan untuk hanya mengedarkan pakaian.

Pes Chickpea

1. Kisar bawang putih ke dalam pemproses makanan, kemudian masukkan kacang buncis, tinggal kira-kira satu sudu besar kacang untuk dihidangkan..
2. Masukkan jus lemon, tahini dan garam ke dalam campuran.
3. Campurkan sehingga jisim berkrim homogen terbentuk, tambah cecair yang disimpan dari kacang buncis mengikut keperluan..
4. Pindahkan campuran ke mangkuk hidangan sederhana. Buat spiral hiasan di atas dengan pemegang sudu, tuangkan dengan minyak zaitun dan taburkan dengan lada secukup rasa.
5. Hiaskan dengan sekumpulan kacang buncis.

Pantai Laut Sempit

Madu gaya Tiroshi melekat

"Cuma kita jarang dapat membeli sesuatu selain sosis abadi atau batang madu... Dan di Seven Kingdoms tongkat madu dibakar, seperti di Tirosh?"
"PERMAINAN THRONES"

Perayaan ais dan api

Pada tahun 1996 novel pertama "Game of Thrones" diterbitkan dan sejak itu buku-buku George Martin telah memegang kedudukan yang kukuh dalam senarai buku terlaris di berbagai negara. Kisah ikonik memberi inspirasi kepada Chelsea Monroe-Cassel dan Sarian Lehrer untuk membuat blog dan kemudian buku masakan. Menu berdasarkan deskripsi gastronomi George Martin dari siri novel "A Song of Ice and Fire", resipi Eropah abad pertengahan dan perihalan perayaan mewah pada zaman ini. Buku ini mengandungi resipi untuk hidangan abad pertengahan yang asli yang memberi inspirasi kepada pengarang, dan juga versi moden mereka..

Penulis telah menggantikan bahan-bahan hebat sehingga anda tidak perlu menyimpan telur naga atau daging unta. Dalam buku ini, anda akan menemui resipi untuk hidangan sederhana dan sedap: sup, rebusan, pai, hidangan permainan dengan ramuan, herba, rempah, pencuci mulut. Dalam tradisi Zaman Pertengahan, semua hidangan dan minuman disajikan di meja sekaligus.

A Feast of Ice and Fire adalah panduan gastronomi untuk dunia yang diciptakan oleh George Martin dalam novel A Song of Ice and Fire. Membukanya, anda akan memulakan perjalanan dari Tembok ke selatan - ke King's Harbour dan Dorn, kemudian, menyeberangi Laut Sempit, anda akan berada di perayaan orang-orang Dothraki dan merasai hidangan di Bandar-bandar Bebas. Menu berdasarkan deskripsi makanan dari saga kultus, serta resipi Eropah abad pertengahan yang asli. Hidangan asli yang sederhana dan enak dari masakan Seven Kingdoms dan negeri-negeri di luarnya - sup dan rebusan, pai dan pencuci mulut - disesuaikan dengan teknik masakan moden yang sesuai dengan selera anda. Dan ingat, musim sejuk akan tiba. Untuk siapa buku ini? Bagi peminat novel aliran kultus karya George Martin "A Song of Ice and Fire" dan siri "Game of Thrones" dan para penikmat masakan yang baik. Mengapa Kami Memutuskan untuk Menerbitkan Buku Ini Ini adalah hadiah yang baik untuk semua orang yang suka buku-buku yang bagus, masakan yang baik dan novel George Martin. Cip Buku

  • Semua resipi disetujui oleh George Martin, dengan pengenalannya kepada buku ini..
  • Sebelum setiap resipi, anda akan mendapat petikan dari salah satu daripada lima novel karya George Martin yang menggambarkan makanan para pahlawan.
  • Penerangan terperinci tentang hidangan yang memastikan perendaman lengkap dalam suasana bersejarah.
  • Di akhir buku, dicadangkan contoh menu yang terdiri daripada hidangan Ais dan Api..
  • Buku ini mengandungi lebih daripada 100 resipi, dibahagikan mengikut geografi Westeros:
  • Utara: pai daging lembu dan daging, epal bakar;
  • Selatan: trout panggang dengan daging asap, rebusan arnab, tartlets blueberry;
  • King's Landing: Muffin lemon, susu dan madu dengan ais;
  • Dorn: daun anggur yang disumbat, itik dengan lemon;
  • Laut sempit: roti bacon, kek musim sejuk

"Pesta Ais dan Api" akan dilancarkan di Rusia juga

Dua tahun yang lalu, dengan restu George Martin, sebuah buku berwarna-warni diterbitkan di Amerika Syarikat dengan arahan terperinci untuk menyediakan hidangan terkenal Westeros dan Essos. Rumah penerbitan "Mann, Ivanov dan Ferber" pada bulan Mei tahun ini merancang untuk melancarkan "Pesta Ais dan Api" dalam bahasa Rusia. Penerbit dengan baik memberi pembaca kami petikan kecil dari buku ini - kata pengantar George Martin, di mana dia menjelaskan mengapa begitu banyak perhatian diberikan kepada makanan dalam karyanya dan bagaimana buku ini muncul. Baca ulasan buku dalam artikel yang berasingan.

Siaran akhbar buku "A Feast of Ice and Fire":

Pernahkah anda bergambar di majlis jamuan di Winterfell Castle? Adakah anda ingin mencuba biskut lemon dengan Sansa Stark, memecahkan pai babi dengan saudara-saudara Night's Watch, atau terjun ke dalam kebahagiaan sambil menggigit batang madu dengan Ratu Daenerys Targaryen? Sekarang anda mempunyai peluang seperti itu.

A Feast of Ice and Fire, sebuah projek dari peminat saga dan pencinta makanan yang baik Chelsea Monroe-Cassel dan Sarian Lehrer, dengan cermat mereproduksi masakan yang kaya dari pelbagai orang yang menghuni Tujuh Kerajaan dan negeri-negeri di luarnya. Semua resipi telah disetujui oleh George Martin sendiri, dan buku ini didahului oleh kata pengantarnya..

Dari bilik takhta di King's Landing dengan makanan mewahnya hingga ke utara yang membeku dengan makanannya yang penuh asap dan tanah-tanah Essos yang penuh misteri dengan hidangan oriental eksotik - di mana sahaja pencinta makanan yang baik akan menjamu selera, dan koki - hidangan menarik dan ruang untuk kreativiti.

Menu berdasarkan deskripsi makanan dari saga kultus, serta resipi Eropah abad pertengahan yang asli. Sup dan rebusan, pai dan pencuci mulut - hidangan ringkas dan sedap telah disempurnakan dengan teknik masakan moden yang sesuai dengan selera anda. Penulis juga menukar bahan eksotik untuk bahan yang lebih berpatutan, jadi anda tidak perlu menyimpan daging unta, merpati hidup, atau telur naga untuk membuat makanan yang layak untuk raja. :)

Buku "A Feast of Ice and Fire" mengandungi lebih daripada 100 resipi, dibahagikan mengikut wilayah:

  • Dinding: rak domba, pai babi, domba dalam kaldu bir bawang, wain mull, bubur kacang...
  • Utara: pai daging lembu dan daging; ayam dalam madu; lembu liar yang dipanggang dengan daun bawang, epal bakar...
  • Selatan: Meringue "Swan"; trout panggang dengan daging asap; rebusan arnab, tartlets blueberry...
  • King's Landing: Cookies Lemon; puyuh dengan sos mentega; trout dengan badam; rebusan orang miskin; susu sejuk ais dengan madu...
  • Dorn: daun anggur yang disumbat, itik dengan lemon, pasta kacang...
  • Pantai Laut Sempit: roti dengan daging asap, batang madu gaya Tiroshi, biskut musim sejuk, sebiji madu pedas...

Petua untuk mencipta hidangan dari Tujuh Kerajaan dan menu sampel, petikan dari semua lima buku dalam kitaran dan ilustrasi warna terang yang menyelerakan - semua ini akan anda dapati dalam panduan gastronomi dunia novel "A Song of Ice and Fire". Dan ingat musim sejuk akan datang.

Anda boleh mengesan tarikh penerbitan buku di laman web rasmi penerbit. Anggaran harga buku adalah 1250 rubel. Kandungannya boleh dilihat di sini.

Sekarang untuk petikan eksklusif:

Perayaan Ais dan Api: Kata Pengantar oleh George Martin

Datang lebih rapat. Tidak, lebih dekat lagi. Saya harus membuat pengakuan, pengakuan yang memalukan - saya tidak mahu didengar. Selangkah lagi, seperti ini... Bengkokkan, dan saya akan membisikkan kebenaran pahit di telinga anda.

Saya seorang tukang masak yang buruk.

Inilah dia, rahsia saya yang tidak masuk akal. Semua halaman ini yang saya tulis mengenai makanan dalam kisah-kisah yang telah berlangsung selama bertahun-tahun, semua gambar terperinci yang ditulis dengan indah dari hidangan - biasa dan eksotik - semua perayaan fiksyen yang membuat anda menjilat bibir... Saya tidak pernah memasak apa-apa dalam hidup saya. Semuanya berasal dari kata-kata. Kata nama yang kuat, kata kerja yang tajam, rempah yang hebat dari kata sifat dan kata keterangan. Kata-kata. Bahan dari mana impian ditenun... Mimpi yang sangat enak - tanpa lemak, tanpa kalori dan tanpa nilai pemakanan. Kerajinan menulis untuk saya. Tetapi masakan - terima kasih.

Bagaimanapun, baiklah, buka - sehingga akhir: Saya pandai membuat sarapan pagi, jika "sarapan" bermaksud memanggang bacon cincang kasar dan mengunyah sesuatu dari telur dengan bawang, keju dan secubit rempah Itali. Tetapi ketika saya merasa seperti makan pancake, atau telur Benedict, atau, yang paling penting, mengambil burrito dengan lada hijau Chili, saya menuju ke tempat kegemaran saya, Kafe Telecolote di Santa Fe. Seperti lelaki biasa, ketika musim panas tiba, saya meletakkan briket arang di bawah panggangan taman, memercikkan beberapa campuran pembakar pada mereka dan menggoreng stik, hot dog dan burger di atas api terbuka. Di rumah, baiklah... saya boleh merebus telinga jagung, saya boleh mengukus sayur-sayuran (bila perlu), dan ya - saya juga membuat roti daging dengan mengisi keju. Namun, di sinilah semuanya berakhir. Roti daging adalah siling seni kuliner saya. Apabila seorang isteri memanggang stik, ia keluar dengan panggang yang baik di bahagian luar dan merah di bahagian dalam. Sekiranya saya menggoreng stik yang sama di panggangan yang sama, setiap kali saya mendapat sesuatu yang tidak berwarna dalam pelbagai warna kelabu. Nasib baik, selera makan saya jauh lebih baik daripada kemampuan masakan saya (yang dapat difahami dari sekilas pinggang saya, sayangnya).

Ini adalah bagaimana Sarian dan Chelsea membayangkan makanan ringan King Robert yang sempurna

Makanan adalah salah satu keseronokan terbesar dalam hidup, dan saya dengan sepenuh hati mencari kesenangan. Membaca adalah fenomena yang sama. Ini adalah sesuatu yang patut dijalani, dan jika seseorang dapat mengikat bacaan dan makanan... Itulah sebabnya terdapat banyak perihalan makanan dalam novel saya - satu trend yang, saya perhatikan, tidak berasal dari kitaran novel "A Song of Ice and Fire".

Sepuluh tahun sebelum buku pertama Game of Thrones diterbitkan, saya mengambil bahagian dalam Bengkel Penulis Milford Writers 'versi Inggeris yang dikunjungi. Salah seorang pengkritik menggambarkan kisah yang saya paparkan untuk analisis kritikal sebagai "gastronomi porno". Benar, dia orang Inggeris, iaitu seorang lelaki dari tempat daging lembu direbus dan kacang polong dijadikan bubur. Saya selalu mengesyaki bahawa Kerajaan Inggeris, pada umumnya, terbentuk kerana fakta bahawa Inggeris mula bersurai di seluruh dunia untuk mencari makanan yang baik..

Saya setuju, dalam buku-buku saya telah menghabiskan banyak perkataan untuk penerangan terperinci mengenai apa yang dimakan oleh watak saya. Lebih banyak daripada yang biasanya penulis lakukan, saya rasa. Ini telah menarik kritikan dari para penempah dan pengulas yang menikmati peristiwa yang pantas. Mereka bertanya-tanya: “Mengapa semua butiran ini diperlukan? Adakah masalah berapa hidangan yang dihidangkan, adakah capon itu disalut ke kerak garing dan dalam sos apa babi liar digoreng? Sama ada perayaan perkahwinan dengan tujuh puluh tujuh perubahan piring atau makanan buangan yang berkongsi daging sapi dan epal dari api, pengkritik tidak akan mendengar apa-apa jika tidak ada perkembangan plot dalam episod ini. (Saya yakin mereka mengunyah makanan segera walaupun mereka mencetak ulasan mereka.)

Saya mempunyai pandangan yang berbeza. Saya menulis untuk bercerita, dan itu tidak bermaksud mengembangkan plot. Sekiranya semuanya berkaitan dengan plot, maka tidak seorang pun dari kita harus membaca novel sama sekali. Untuk pandangan mata akan ada edisi yang cukup dengan penceritaan semula karya. Mereka hanya kekurangan segalanya... Ya, mereka kekurangan segalanya.

Bagi saya, perkara utama adalah perjalanan, bukan bagaimana menuju ke destinasi anda secepat mungkin. Membalik halaman, saya, seperti dalam perjalanan, ingin mengagumi pemandangan, merasakan aroma bunga dan - ya! - rasa makanan. Tujuan saya sebagai penulis adalah untuk mengubah membaca menjadi pengalaman dengan melibatkan pembaca dalam persekitaran dan suasana. Saya mahu semua peristiwa yang dijelaskan dalam buku itu tetap dalam ingatan seseorang, seolah-olah dia sendiri turut serta. Dan ini hanya dapat dicapai dengan ketepatan, keterangan terperinci yang menimbulkan sensasi fizikal.

Landskap, bunyi, bau - itulah yang menghidupkan episod. Dalam pertempuran, di bilik tidur, atau di jamuan makan, tidak menjadi masalah - teknik yang sama berfungsi. Itulah sebabnya saya menghabiskan banyak masa dan tenaga untuk menerangkan hidangan yang dimakan oleh watak-watak saya: apa sebenarnya, bagaimana ia dimasak, bagaimana rupa, bau, rasa apa. Latar belakang ini memberikan tekstur pemandangan, menjadikannya terang dan sahih secara psikologi - tidak dapat dilupakan. Kesan yang diterima melalui perasaan menembus jauh ke dalam asas kesedaran kita, di mana hampir mustahil dicapai, menyusun plot murni secara intelektual.

Daya tarikan epik yang hebat meningkatkan dunia seni yang diciptakan di dalamnya, dan makanan adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari itu.

Banyak yang dapat dipelajari tentang dunia dan budayanya dengan makanan apa yang dimakan penduduknya (dan apa yang tidak mereka makan). Segala sesuatu yang benar-benar penting untuk diketahui mengenai hobi jelas dari "bacon renyah yang sedap" dan "sarapan pagi kedua". Orc, sebaliknya... Hampir tidak ada yang mahu menulis buku masakan Orc pada masa akan datang..

Prinsip ini berlaku baik untuk orang dan masyarakat. Dalam adegan saya dengan perayaan, yang tidak ditambahkan untuk frasa menangkap, ada perendaman mendalam dalam dunia seni pahlawan. Oh ya, kadang-kadang plotnya berkembang.

Namun, semua ini adalah lauk. Hidangan utama, yang mana saya sertakan saat-saat seperti itu dalam karya saya, adalah hidangan mereka sendiri. Saya suka menulis tentang makanan, dan pembaca - baiklah, kebanyakan dari mereka - nampaknya suka membaca tentang makanan. Oleh kerana begitu banyak orang mengakui bahawa adegan perayaan membuat mereka lapar, saya mesti melakukan perkara yang betul..

Tidak seperti dunia seni Westeros atau Zaman Pertengahan yang sebenarnya, abad ke-21 adalah zaman keemasan makanan, dan hari ini ia mendapat perhatian yang jauh lebih banyak. Kita hidup dalam usia yang berlimpah, apabila sepanjang tahun anda dapat menemukan semua produk yang dapat dibayangkan dan tidak dapat dibayangkan dan bahkan eksotik yang paling luar biasa dijual di kedai terdekat. Anda tidak perlu memberikan separuh kerajaan anda untuk ini, dan bagi mereka yang suka makan, tetapi tidak tahu memasak sama sekali, mudah untuk mencari mereka yang ingin mengambil alih memasak..

Sudah waktunya untuk memperkenalkan anda kepada Sarian dan Chelsea... Banyak air mengalir di bawah jambatan, dan sekarang saya tidak ingat siapa yang pertama kali mencadangkan penerbitan buku masakan berdasarkan hidangan dari novel saya. Kemungkinan besar, idea itu muncul sejurus selepas penerbitan Game of Thrones pada tahun 1996. Dan dalam dekad berikutnya, ribuan pembaca mencadangkan perkara yang sama. Sebilangan besar dari mereka, seolah-olah bercanda, memprovokasi saya: "Anda banyak menulis tentang makanan - tepat untuk menulis buku masakan, ha ha." Tetapi memandangkan apa yang saya mahukan di dapur, bahkan mereka yang memandang serius idea itu, saya tidak dapat memberikan harapan. Kemungkinan buku masakan ini muncul suatu hari nanti hampir sama dengan buku saya mengenai pembaikan atau pengaturcaraan kereta.

Sekiranya tidak untuk Sarian dan Chelsea... Ini adalah kisah istimewa. Mereka tidak hanya menulis kepada saya dan bercakap dengan semangat: mereka mengatakan, akan sangat indah jika buku masakan muncul - tidak. Sebenarnya, mereka sudah siap menyiapkan hidangan yang dijelaskan dalam siri novel "A Song of Ice and Fire." Mereka juga memburu resipi dalam buku masakan abad pertengahan yang runtuh dan masing-masing disandingkan dengan versi moden masakan, ramuan dan teknik pemprosesan..

Mereka menamakan blog masakan mereka "Hotel at the Crossroads" - selepas penubuhan eponim, yang terkenal oleh pembaca saya. Benar, segala macam kejadian mengerikan berlaku di dinding hotel ini, selain itu, pemiliknya dilemparkan di tiang gantung, dan badannya tergantung di pintu gerbang, ditiup angin kencang... Saya sangat berharap agar nafsu semacam itu tidak mengancam institusi maya Sarian dan Chelsea. Masakan mereka seratus kali lebih baik daripada di tempat malang itu.

Bagaimana saya harus tahu? - anda bertanya. Adakah saya memasak salah satu hidangan ini - walaupun pada abad pertengahan, bahkan dalam versi moden? Tidak - Saya mengaku bahawa saya adalah tukang masak yang buruk. Tetapi saya masih merasakan banyak hidangan, dan ini adalah perkara utama.

Pastri legenda, sangat disukai oleh Sansa - muffin lemon

Ketika Dance with Dragons, novel terbaru dalam kitaran pada masa penulisan ini, keluar pada bulan Julai 2011, saya pergi melawat untuk menemui pembaca. Pada pertemuan seperti itu di Boston, Sarian dan Chelsea muncul dengan bakul yang penuh dengan biskut lemon, pai daging dan barang-barang lain, sekiranya saya ingin mengunyah sesuatu semasa menandatangani autograf. Dan semasa saya mengembara ke seluruh negara, di puluhan bandar, peminat blog "Hotel at the Crossroads" dan pengagum bakat kuliner penulisnya datang ke hampir semua perjumpaan dengan saya, membawa lebih banyak bakul dan lebih banyak makanan, satu yang lebih menyelerakan daripada yang lain, dan semua orang di keranjang mereka selalu mempunyai biskut lemon. Sansa akan menghargainya.

Sekarang saya telah pulang dan membaca buku seterusnya, bakul makanan - sayang dan ah! - tiada siapa yang membawa saya. Tetapi rasa kecewa: terima kasih kepada buku masakan ini, kita dapat merasai hidangan yang disukai oleh penduduk Tujuh Kerajaan dan kawasan sekitarnya yang eksotik. Dan tidak: Saya juga akan mencuba membuat sesuatu mengikut resipi ini - tentu saja, dengan syarat saya dapati pembekal lada naga yang boleh dipercayai...

Makanlah, kawan. Musim salji akan datang.

George Martin,
Santa Fe,
21 Januari 2012

Buku masakan Game of Thrones dikeluarkan

Mereka yang dengan gemar membaca buku dari kitaran "A Song of Ice and Fire" karya George Martin, mungkin menyedari bahawa naratifnya penuh dengan perihalan hidangan yang disajikan di Seven Kingdoms.

Martin sendiri, dalam kata pengantar buku masakan "A Feast of Ice and Fire", menerangkannya dengan cara ini: "Saya ingin semua peristiwa yang dijelaskan dalam buku itu tetap dalam ingatan seseorang, seolah-olah dia sendiri turut serta... Itulah sebabnya saya menghabiskan banyak masa dan tenaga untuk penerangan tentang hidangan yang dimakan oleh pahlawan saya: apa sebenarnya, bagaimana ia dimasak, bagaimana rupa, bau, rasa apa ".

Penulis "A Feast of Ice and Fire" adalah peminat siri saga dan TV Chelsea Monroe-Cassel dan Sarian Lehrer. Menurut mereka, mereka sering merasakan "perasaan lapar yang teruk" ketika membaca perihal hidangan dalam buku Martin, dan mereka benar-benar ingin "menerjemahkan gambar seni menjadi kenyataan yang dapat dimakan." Sebagai permulaan, Monroe-Cassel dan Lehrer memasak beberapa hidangan, kemudian mereka mula memimpin blog masakan, dan kemudian datang ke buku resipi.

Sebagai permulaan, penulis mengatur lawatan masakan Seven Kingdoms. Contohnya, saudara-saudara dari Night's Watch, yang tinggal di Tembok, menerima sedikit dan makan apa yang cukup untuk mereka: acar dan makanan kering. Yang paling banyak adalah masakan King's Landing, kerana semua penduduk Westeros tinggal di sini. Yang paling keras adalah masakan padang pasir Dorn, di mana ular panggang disajikan dan zaitun dan kurma tumbuh.

Monroe-Cassel dan Lehrer memberi nasihat tentang makanan dan rempah biasa apa yang dapat diganti dengan bahan-bahan yang jarang digunakan pada masa ini yang digunakan untuk menyiapkan hidangan Tujuh Kerajaan: misalnya, daging bulat untuk daging sapi, puyuh untuk ayam, dan lengkuas, sejenis halia dengan yang lebih nipis dan rasa manis seperti halia biasa. Bahagian Resipi Asas menerangkan cara menyediakan pelbagai perasa, sos dan adunan. Dan bahagian yang paling menggembirakan: chowder, pastri, salad, makanan ringan dan hidangan daging dari wilayah Seven Kingdoms, bagaimanapun, hidangan Riverrun tidak ada di sini. Setiap resipi didahului oleh penulis dengan petikan dari sebuah buku dalam kitaran "Lagu Ais dan Api". Dalam beberapa kes, dua kaedah memasak dijelaskan: abad pertengahan dan moden, dengan kaedah yang dipinjam dari buku masakan dan manuskrip lama Jerman dan Inggeris.

Sarapan pagi adalah bab yang mesti dimiliki untuk masakan setiap wilayah kecuali Selatan. Di Tembok dan di Utara, ini adalah telur dengan ham atau daging. In King's Landing - ikan kecil goreng, tidak begitu tradisional untuk makan pagi. Di Dorne - telur dadar yang kuat tanpa susu, tetapi dengan lada jalapeno. Yang paling sedap, menurut penulis, adalah sarapan pagi dari pantai Laut Sempit - telur rebus dengan penambahan perasa dan kicap.

Di antara sup, daging dan pastri, kedua-duanya terdapat hidangan yang cukup biasa (kue rata, bit, wortel dalam minyak, ayam dalam madu), dan eksotik (kaldu kerang dan rumput laut dari Selatan atau lembu liar yang dipanggang dengan daun bawang dari Utara). Salad Sansa (bayam, pudina, prun, walnut dan violet) dan biskut yang dicuri oleh Arya (wain merah manis, kacang-kacangan dan buah-buahan kering digunakan di sini) adalah antara hidangan "tandatangan". Daging ular Dornish dengan sos yang membakar kelihatan sangat menakjubkan - di sini anda harus berpeluh mencari bangkai reptilia. Dan, tentu saja, apa itu pesta tanpa minuman keras dan ringan - wain dengan madu atau minuman keras pir dalam gaya Tiroshi. Di samping itu, penulis memberi nasihat mengenai hidangan yang dijelaskan harus digabungkan antara satu sama lain, dan juga membuat menu untuk makan tengah hari di setiap wilayah. Jadi sekarang "Game of Thrones" bukan hanya dapat menonton, tetapi juga rasa.

Resipi dari "Perayaan Ais dan Api"

"Sarapan di Dorn"

"Mereka bersarapan dengan biskut madu dengan beri hitam dan kacang, potongan ham, daging asap, ikan kecil yang digoreng hingga remah roti, pir musim gugur dan hidangan bawang Dornish, keju dan telur cincang dengan lada panas.".

Baca Dalam Talian "Perayaan Ais dan Api [Buku Resmi Permainan Takhta]" oleh Lehrer Sarian - RuLit - Halaman 1

Perayaan Ais dan Api

Buku Masakan Sahabat Rasmi

Pengenalan oleh George Martin

BUKU BANTAM

Perayaan Ais dan Api

Buku Rasmi Game of Thrones

Kata pengantar oleh George Martin

Diterjemahkan dari Bahasa Inggeris oleh Elena Mishchenkova

RUMAH PENERBITAN "MANN, IVANOV & FERBER"

Diterbitkan dengan izin dari Bantam Books, jejak Random House,

bahagian Random House LLC.

Diterbitkan dalam bahasa Rusia untuk pertama kalinya

Monroe-Cassel, H.

M77 Perayaan Ais dan Api. Buku Rasmi Game of Thrones / Chelsea Monroe-Cassel, Sarian Lehrer; per. dari bahasa Inggeris. Elena Mishchenkova. - M.: Mann, Ivanov dan Ferber, 2014.-- 240 p. : kelodak.

A Feast of Ice and Fire, panduan makanan ke dunia yang dicipta oleh George Mar-

Tinom dalam kitaran novel "A Song of Ice and Fire". Setelah anda membukanya, anda akan memulakan perjalanan anda dari Tembok

ke selatan - ke King's Landing and Dorn, kemudian, menyeberangi Laut Sempit, anda akan sampai ke pesta Dothraki-

dan rasakan makanan Bandar Percuma.

Menu berdasarkan deskripsi makanan dari saga kultus, dan juga abad pertengahan yang sahih

Resipi Eropah. Hidangan asli yang ringkas dan sedap dari pelbagai bangsa, penduduk-

menjalani Tujuh Kerajaan dan negeri-negeri di luarnya, - sup dan rebusan, pai dan pencuci mulut - menyesuaikan diri-

van sesuai dengan teknik masakan moden dan sesuai dengan citarasa anda.

Dan ingat musim sejuk akan datang.

Hak cipta terpelihara.

Tidak ada bahagian dari buku ini yang dapat diterbitkan semula

dalam bentuk apa pun tanpa kebenaran bertulis daripada pemilik-

peniaga hak cipta.

Sokongan undang-undang penerbitan disediakan oleh undang-undang

© Chelsea Monroe-Cassel, Sariann Lehrer, teks, 2012

© George R. R. Martin, kata pengantar, 2012

© Terjemahan ke dalam bahasa Rusia, edisi dalam bahasa Rusia, foto,

pendaftaran. LLC "Mann, Ivanov dan Ferber", 2014

DARI PENERBIT........................................................................................................................................................................................ sepuluh

DARI PENULIS................................................................................................................................................................................................................... enam belas

BEKALAN DALAM DAPUR PERUBATAN................................................................................................................ 21

Resipi ASAS........................................................................................................................................................................................ 23

"Serbuk manis".................................................................................................................................................................................. 23

"Serbuk kuat".................................................................................................................................................................................. 24

Versi sos lada hitam abad pertengahan....................................................................................................... 24

Sos Mentega Elizabethan................................................................................................................................................. 25

Versi sos ikan abad pertengahan............................................................................................................................... 26

"Penebal ru"........................................................................................................................................................................................... 26

Versi pastri serbuk pendek abad pertengahan............................................................................................................................ 27

Versi pastri manis abad pertengahan............................................................................................................................... 28

Pastri serai lemon................................................................................................................................................................... 29

HURAIAN RINGKAS DENGAN DAERAH.................................................................................. 32

Sarapan di Dinding......................................................................................................................................................................... 36

Donat epal............................................................................................................................................................................... 37

Donat epal abad pertengahan................................................................................................................... 37

Muffin epal moden............................................................................................................................... 39

Roti dengan kismis, kacang pain dan epal............................................................................ 41

Elizabethan Kismis Buns,

kacang pain dan kepingan epal kering...................................................................... 41

Roti moden dengan kismis, kacang pain dan epal................... 43

Roti putih dengan kerak rangup............................................................................................................................... 46

Salad Istana Hitam................................................................................................................................................................ 49

Kambing dalam sup bir-bawang............................................................................................................................ 50

Sup kacang dengan daging.......................................................................................................................................................... 52

Versi tradisional sup kacang dengan daging................................................................... 52

Versi moden sup kacang dengan daging......................................................................... 54

Pai khinzir............................................................................................................................................................................ 56

Resipi Zaman Pertengahan dari Game of Thrones

"A Feast of Ice and Fire" - panduan gastronomi untuk dunia novel "A Song of Ice and Fire"

Hardcover, 240 halaman berkilat, penanda buku

Buku ini mengandungi lebih daripada seratus resipi

Resipi makanan dibahagikan kepada menu masakan yang sesuai mengikut kawasan

Menu berdasarkan resipi Eropah Tengah yang asli

Resipi ini menggunakan ramuan dari masa itu, seperti daging lembu liar dan burung merpati, tetapi buku itu menerangkan cara menggantinya.

Penerangan mengenai versi versi abad pertengahan adalah air liur dan saya ingin segera mencuba memasak resipi ini. Sebagai contoh, berikut adalah bubur kacang versi abad pertengahan:

Ambil dan rendam kacang putih dan keluarkan pasli; tetapi rebus ramuan dan potong halus, dan masukkan ke dalam periuk pasli, masukkan bawang dan rendam sehingga sebati dan tunggu, dan buang ke peterseli dengan minyak dan garam; kuning dengan bijak dan campurkan dan tuangkan serbuk manis

Atau versi abad pertengahan krim Bastard, lidah adalah lagu!

Ambil sebilangan besar protein dan masukkan ke dalam periuk yang penuh dengan susu dan rebus; jauh, menikmati madu dan garam; sejuk jauh dan saring melalui ayak; ambil

Di dalam buku ini, anda boleh mendapatkan resipi yang tidak asing lagi bagi kita semua, contohnya, sup kacang dengan daging:

Rak kambing:

Tartlets dengan pengisian aprikot:

Tetapi terdapat resipi yang sangat spesifik dalam buku ini, seperti yang mereka katakan untuk seorang amatur :)
contohnya sup kerang dan rumput laut:

Sup cendawan dengan siput:

Daging Ular Dornish dengan Sos Panas:

Susu ais dengan madu:

Buku ini akan menarik minat kedua-dua pencinta makanan yang lazat dan peminat siri TV Game of Thrones dan akan menjadi hadiah yang sangat baik untuk peminat dunia ini, tetapi sayangnya, beberapa bab buku ini hanya dapat difahami oleh orang yang biasa dengan dunia Game of Thrones secara langsung.

Apa yang tidak disukai:
Tidak semua resipi dalam buku ini mempunyai foto makanan itu sendiri:

Contohnya, di sini, buku "Multicooker: kami memasak dua pinggan sekaligus", semuanya jelas, di rak, resipi dengan foto:

Perayaan Ais dan Api

Tiada pendua ditemui

Burger "Viserys Targaryen"

Seseorang yang menjalani kehidupan yang membosankan dan biasa kadang-kadang mempunyai keinginan yang berterusan untuk bangun untuk mengatur semacam permainan neraka. Seseorang melompat dengan payung terjun, seseorang mencari semua Edgards dan Askolds dalam buku telefon, dan kemudian memanggil bertanya "Adakah anda kehilangan kucing bergaris?" (Tidak, saya tidak pernah melakukannya!). Secara peribadi, saya memutuskan untuk membuat burger tiga tingkat dan kemudian mengisinya dengan keju. Bukan saya memerlukannya, tetapi apabila anda mula membuat burger, sukar untuk dihentikan..

Oleh itu, kita memerlukan lelaki ini:

- 3 roti burger.

- 3 biji bebola daging lembu.

- Sebilangan timun acar yang dihiris dan bawang cincang halus.

- Bungkus keju untuk burger dalam kepingan + 1/4 cawan susu.

- Kami menggoreng potongan daging! Saya mengintip Binging with Babish bagaimana seorang lelaki menyiapkan burger yang dihancurkan. Dia hanya memasukkan daging cincang ke dalam koloboks, memanaskan kuali (masing-masing, dengan mentega), meletakkan bebola daging dan meratakannya dalam kuali panas menggunakan spatula dan penggiling kentang. Pilihannya menarik, tetapi hanya sesuai untuk kuali rata dan tidak melekat, potongan rambut saya ternyata tidak terlalu cantik, tetapi enak.

- Kami tidak menarik penerjun dengan cincin dan mula memasang burger. Roti roti dipotong menjadi dua bahagian, digoreng dengan lemak yang tersisa dari potongan daging (tentu saja, berbahaya untuk melakukannya, tetapi lazat), letakkan potongan daging di bahagian bawah roti, di atas bawang, dan di atas roti, kita mengoleskan saus tomat dengan mustard dan meletakkan timun. Kami menyambungkan kedua-dua bahagian burger, menekan sedikit dan meletakkannya pada tusuk sate, seperti jurujual yang memeriksa di sebuah kedai pada tahun sembilan puluhan.

Jadi di mana keju? Dan keju masuk ke dalam periuk, tetapi pertama-tama anda perlu memanaskan susu di dalamnya dengan api kecil. Secara beransur-ansur masukkan keju dalam kepingan kecil ke dalam susu dan kacau hingga sebati untuk mendapatkan jisim homogen. Apabila semuanya sudah siap, kami mengatur burger "Viserys Coronation", secara umum semuanya.

Sudah tentu, ini bukan yang paling asli dari segi pengisian dan bukan burger yang paling praktikal untuk dimakan (anda boleh memakannya dengan membongkarnya beberapa bahagian, atau seperti kebab), tetapi senang memasak dan hidangannya luar biasa :) Baiklah, dan hanya ada berjuta-juta keju, dan ini adalah salah satu daripada perkara terpenting dalam burger!

Dan kemudian ada Instagram, di mana semua resipi itu keras dan tidak bergurau..

Sementara itu, dalam komen:

Puyuh dengan sos mentega. Masakan sastera. "Game of Thrones"

"Malam ini mereka makan dengan sup buntut, ramuan musim panas dengan irisan pecan, anggur, adas merah dan keju hancur, serta pai kepiting panas, labu pedas dan puyuh dengan saus mentega. Lord Janos mengakui bahawa dia tidak pernah makan begitu enak..

Pertempuran Raja-raja. Game of Thrones ".

Helo orang jujur. Hari ini, mengkaji senarai yang sudah cukup hebat untuk Game of Thrones, saya perhatikan bahawa saya sudah lama tidak memasak burung. Oleh itu, hari ini saya akan menunjukkan kepada anda sesuatu yang menarik dan agak mudah untuk disiapkan "

Puyuh dengan sos mentega.

- 1 biji epal kecil. Sebaiknya pilih epal yang berair dan manis.

- 4-5 puyuh (puyuh boleh menjadi ayam atau ayam kecil)

- garam dan lada hitam

Sos Mentega Elizabethan:

- 1/2 cawan wain putih

- 50g. mentega

- 1 sudu besar jus lemon

Bagaimana hendak masak:

Anda perlu memulakan dengan membuat sos itu sendiri:

- Rebus telur. Makan protein atau berikan kepada kucing (memerhatikan kucing dengan tidak peduli melihat protein, kemudian memakannya sendiri), uli kuning telur dengan garpu dengan 1 sudu kecil. arak. Dalam periuk atau periuk kecil, gabungkan campuran dengan sisa anggur, mentega lembut dan jus lemon. Panaskan dengan api kecil, kacau sekali-sekala selama 10-15 minit, sehingga sos pekat sedikit.

- Basuh dan keringkan puyuh dengan tuala kertas. Potong epal menjadi kepingan dan letakkan di dalam bangkai satu demi satu.

- Ikat kaki puyuh dengan benang atau benang.

- Ambil beg plastik dengan kunci zip dan letakkan semua burung di sana. Tuangkan sos dan goncangkan dengan kuat.

- Tahan dari 1 jam pada suhu bilik (jika anda tergesa-gesa), sehingga 1 hari di dalam peti sejuk, yang merupakan pilihan yang paling boleh diterima.

- Panaskan ketuhar hingga 220C.

Letakkan puyuh di dalam baking dish, sebelah payudara. Sikat burung dengan mentega lembut. Musim dengan garam dan lada.

- Tuangkan perapan sejuk ke dalam periuk atau kuali kecil dan masak dengan api sederhana selama 7-10 minit.

- Apabila perap dididihkan, sapu puyuh dengannya dan bakar selama 15-20 minit. Anda boleh memeriksa kesediaan dengan tusuk gigi: jus yang menonjol mestilah telus.

- Letakkan di atas meja dengan roti segar, telur rebus. Salad musim panas yang ringan berfungsi dengan baik.

Masalah teknikal dan penggantian:

- Perkara paling asas: puyuh boleh ditukar dengan ayam dan ayam kecil. Hanya masa memasak berubah. Rata-rata ayam akan memanggang selama kira-kira satu setengah jam, dan ayam selama 40-1 jam.

Kesimpulan: Hidangan atmosfera yang sangat baik. Semasa mencuba, saya hanya menyegarkan ingatan saya dan mengulas musim terakhir Game of Thrones. Jadi cukup epik, saya akan memberitahu anda, untuk mengambil puyuh dengan tangan anda, memakannya dengan roti buatan sendiri yang kasar dan minum wain dari cawan tanah liat hitam.

Secara berasingan, saya ingin perhatikan bahawa ayam yang dimasak dengan macar yang serupa - Dipotong menjadi dua atau keseluruhan - ternyata juga. Saya tidak suka. Jadi ketegangan dan masak seperti ini atau dengan ayam dan perhatikan sebilangan kecil kesenangan gastronomi.

Dan jika anda suka, tulis di komen dan minum cawan rrrrom untuk nasib saya, celaka!

Dan mengikut tradisi, blok dengan kenalan. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, tanyakan.

Siapa yang menggunakannya, berikut adalah seratus gram saya - sekarang saya cukup biasa

https://vk.com/carrotodessa adalah kenalan yang selesa. Tambahkan dan hantarkan foto dari apa yang anda dapat dalam subjek ulasan.

https://www.facebook.com/carrotodessa adalah kumpulan facebook di mana sesuatu tidak muncul di sini.

Dan untuk hari ini saya mempunyai segalanya. Lelaki, saya berjabat tangan, wanita, saya berpelukan. Saling mengasihi dan semua itu

Arnab panggang. "Game of Thrones"

"Makan daging arnab atau tidak mendapat apa-apa.

Panggang arnab pada lidi dengan laju terpantas,

jika anda tidak sabar. Jika tidak, anda boleh memasak panggang,

dengan bawang dan ale. Arya betul-betul terasa di mulutnya

rasa arnab ini. (Ribut Pedang) "

Helo orang jujur. Saya memberi perhatian kepada anda hidangan yang pada suatu ketika saya sangat menyukainya sehingga saya sering memasaknya.

Ia cerah, aromatik dan selesa. Di samping itu, terdapat cukup variasi - dagingnya boleh diganti / ditambah dengan ayam atau daging babi dan juga akan keluar dengan baik.

Anda memerlukan perkara berikut:

- 1 ekor arnab bersaiz sederhana (saya menambah 300 gram pulpa babi untuk menjadikannya lebih berat)

- zaitun atau minyak sayuran lain mengikut keinginan anda.

- 1 gelas wain merah kering.

- sepasang tangkai saderi

- 1 biji bawang

- 2 sudu kecil pes tomato

- 1-2 lobak merah

- rosemary segar atau kering

- garam dan lada

- Arnab harus dibantai. Ia mudah dilakukan: kaki belakang dibengkokkan dan hanya dipotong pada lipatan. Tidak perlu menghancurkan tulang. Lakukan perkara yang sama dengan yang depan. Potong bahagian lembut tanpa tulang, dan potong bangkai itu sendiri menjadi 3-5 bahagian dengan pisau besar. Lihat keadaannya.

- Panaskan minyak zaitun dalam kuali. Keringkan arnab dengan tuala kertas dengan ringan sehingga minyak tidak terlalu banyak keluar dan berwarna coklat sehingga warnanya cantik. Goreng dalam bahagian kecil, masing-masing 2-3 keping. Jangan memuatkan kuali.

- Masukkan daging siap ke dalam mangkuk, secara berasingan. Setelah daging selesai, tuangkan segelas wain merah ke dalam jus dan gunakan spatula yang sesuai untuk mengikis jika ada yang tersekat.Masak selama kira-kira 5 minit..

- Lap kuali. Tuang sedikit minyak lagi dan masukkan saderi dadu, wortel dan bawang. Tumis hingga lembut - 5-8 minit.

-- Masukkan pes tomato, rosemary

- Masukkan daging dengan wain rebus.

- Tuangkan beberapa gelas kaldu atau air sehingga hampir tidak menutupi.

- Memasak selama satu jam. (Atau sehingga arnab lembut dan lembut. Saya harus mencuba)

- Masukkan zaitun-zaitun. Garam dan lada.

- Tutup dan masak selama setengah jam lagi dengan api kecil.

- Hidangkan dengan sepotong roti putih segar dan jangan lupa gelas anggur.

Masalah teknikal dan penggantian:

-Daging: Secara teknikal, daging di sini boleh menjadi apa sahaja yang anda suka. Di rumah, kami sering memasak paha ayam dalam versi ini. Ternyata hebat.

- Sayur-sayuran: Anda boleh menambah saderi akar dan paprika serta lobak dan kentang. Untuk kesihatan anda. Tetapi bagi saya, kombinasi saderi, bawang dan wortel adalah yang paling ideal.

Kesimpulan: hidangan seperti itu, bagi saya, adalah anugerah untuk musim luruh, cuaca sejuk. Ia menghangatkan, rohani. Nyaman, atau sesuatu. Dagingnya ternyata lembut, berantakan di dalam mulut, sayur-sayuran - aromatik dan enak, dan zaitun juga memberikan rasa masam khas mereka yang pedas. Dan masih ada kuah sup yang pekat dan kaya di mana ia sangat sejuk untuk mencelupkan kerak roti.

Dan inilah keseronokan istimewa untuk makan makanan sederhana dan kasar dari tanah liat atau mangkuk kayu dan mencucinya dengan wain merah kering..

Sehingga cuaca di luar tingkap seperti ini: pasti dengan salji dan hujan. Dan anda duduk di rumah dan menenggelamkan sebiji roti di dalam sos dan membasuhnya dengan wain. kecantikan.

Dan seperti biasa, jumlah pemilih dan kata laluan.

https://vk.com/carrotodessa adalah kenalan yang selesa. Tambahkan dan hantarkan foto dari apa yang anda dapat dalam subjek ulasan.

https://www.facebook.com/carrotodessa adalah kumpulan facebook di mana sesuatu tidak muncul di sini.

Sekarang saya mengucapkan selamat tinggal. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada pelanggan baru minggu ini atas perhatian, komen, tenaga dan fakta bahawa anda tidak malas dan memasak. Bagus, apa yang anda boleh katakan. Membaca ulasan dan komen kadang-kadang memberi kesan bahawa saya sendiri berdiri dan memasak di dapur anda dan bersiul-siup sesuatu di hidung saya. Dunia telah kehilangan sempadannya. Baiklah, orang-orang, sehingga sambungan, saya akan berjalan. Cuaca di luar sangat baik. Kami akan mengumpulkan buah berangan semasa mereka masih ada.

"Lemon Cupcakes untuk Sansa Stark. King's Landing"

Helo orang jujur.

Hari ini saya ingin mempersembahkan hidangan yang dinanti-nantikan oleh banyak pihak. Kedudukan ini diperintahkan setahun setengah yang lalu, hampir dari awal "Literary Kitchen". Kelewatan yang berlarutan antara kami, disebabkan oleh sikap malas dan tenang terhadap gula-gula. Inilah semua jenis daging dan sup, maka ya, selalu.

Oleh itu, dengan membuang kata-kata pendahuluan dan kosong, saya ingin menawarkan resipi dari buku "A Feast of Ice and Fire" - Cupcakes for Sansa Stark. "King's Landing". Mereka dipanggil berbeza dalam pelbagai sumber: dari kue hingga kek. Saya tetap berpegang pada versi saya dan memanggilnya kek cawan. Untuk resipi betul-betul kek cawan.

Jadi mari kita mulakan, mungkin.

"Lemon Cupcakes untuk Sansa Stark. King's Landing"

-2.5 cawan tepung

-1.5 sudu kecil serbuk penaik

- seperempat sudu teh baking soda

- setengah sudu teh garam

- 200g. (+ Sedikit untuk menggosok acuan. Sekiranya anda menggunakan acuan bukan silikon) mentega pada suhu bilik. Keluarkan minyak terlebih dahulu. Ia harus lembut dan mudah berkerut dengan tangan anda..

- 1.5 cawan gula

- 2 sudu kecil ekstrak vanila. (Ini dari resipi. Saya belum gunakan)

- 3 biji telur besar, suhu bilik

- jus setengah lemon

- 3 sudu besar kulit lemon

- 1 gelas susu

150g. gula aising

-Sepertiga dari segelas jus lemon (pilihan)

- 1 sudu kecil mentega lembut

- Lemon zest, biji delima, grenadine - untuk hiasan dan menambah sayu.

Bagaimana hendak masak:

- Izinkan saya mengingatkan anda, keluarkan makanan dari peti sejuk terlebih dahulu. Semua makanan di sini mestilah pada suhu bilik. Agar tidak tergesa-gesa di dapur seperti orang gila, saya menasihati anda untuk membuang semangat dari lemon terlebih dahulu, gulungkan lemon di atas meja dengan telapak tangan anda dan peras jusnya.

- Panaskan ketuhar hingga 175C. Sekiranya anda hendak memanggang dalam periuk seramik, gris bahagian bawah dan sisi dengan mentega cair, tutup dengan perkamen, minyak semula dengan mentega dan debu ringan dengan tepung melalui ayak kecil. Saya menggunakan acuan bahagian silikon, jadi saya tidak mengeluarkan minyak atau taburkan apa-apa. Bagaimanapun tidak ada yang melekat pada mereka.

- Masukkan vanila (jika menggunakan), kemudian masukkan telur satu demi satu, pukul, masukkan telur. Apabila semua telur sudah sebati, masukkan jus lemon dan kulit parut dan campurkan semuanya sehingga sebati.

- Tuangkan semua keindahan kental ini ke dalam bentuk sehingga ada sedikit ruang di atasnya..

- Bakar lebih kurang 30 minit sehingga kekuningan. Pada akhir memasak, tusuk dengan tusuk gigi atau tusuk kayu dan jika kayunya lembut, bakar lagi. Fokus pada warna.

- Sejukkan selama 15 minit dalam bentuk, kemudian angkat dan biarkan sejuk dengan jumlah yang sama. Kemudian masukkan ke dalam peti sejuk selama setengah jam.

- Semasa kek cawan sedang bercuti, masa untuk mendapatkan aising.

- Dalam mangkuk kecil, gabungkan gula tepung dan jus lemon, letakkan mangkuk di dalam periuk berisi air, dan letakkan semuanya. DI SINI pada mandi air seperti itu, kacau sekali-sekala untuk menunggu serbuk larut. Terus kacau untuk menambah minyak. Masak selama 5-10 minit lagi sehingga pulut lemon homogen, warna tembus terbentuk. Di sini anda sudah boleh mencuba. Saya menambah sedikit jus lemon. Pada ketika ini, sayu dapat diwarnai dengan pewarna makanan pilihan anda atau safron. Saya mahukan warna merah terang dan berwarna merah dan saya melemparkan satu sudu teh grenadine, jika tidak, dia sudah bosan sejak musim panas.

-Sekarang adalah masa untuk menutup kek cawan dengan aising, gula tepung dan hiasan.

Masalah teknikal dan penggantian:

Saya tidak melihat penggantian khas di sini. Kecuali jika anda boleh menambah pengisian, katakanlah, kismis direndam dalam teh dengan cognac. Atau tambah kacang. Dalam kes ini, saya tidak menyimpang dari resipi.

Anda boleh memasak kedua-duanya dalam bentuk segi empat keseluruhan, dan dalam bahagian.

Seperti yang saya katakan, saya bukan peminat gula-gula, tetapi di sini sukar bagi saya untuk menolak. Kami Sonya (ini adalah anak perempuan saya) bersama-sama, seperti kucing di hadapan mesin basuh, melihat ke luar tingkap ketuhar dan cuba menunggu saat "bila sudah mungkin." Baunya sangat sedap dan harum. Saya bahkan tidak akan memberitahu anda bahawa kami merobek beberapa kek cawan dari cetakan silikon lama dan tidak terlalu cantik hanya dalam beberapa minit, mencelupkan kek cawan ke dalam lapisan ais. Pendek kata, orang ramai, sedap. Saya biasanya minum teh pekat tanpa gula, dan untuk perniagaan ini, kek cawan seperti ini sangat sejuk.

Ringkas semua ini, saya cadangkan anda mencuba dan menambahkan pendapat anda. Sekejap sahaja menyentuh suasana itu dan cuba merasakan persekitaran istimewa yang hadir dengan harmoni dalam siri dan buku ini.

Saya masih menerima cadangan anda untuk idea-idea untuk "Literary Kitchen". Beritahu kami mengenai buku dan hidangan kegemaran anda - kami akan mempopularkan sastera dengan cara yang tidak biasa - melalui makanan;)

https://vk.com/carrotodessa adalah kenalan yang selesa. Tambahkan dan hantarkan foto dari apa yang anda dapat dalam subjek ulasan.

https://www.facebook.com/carrotodessa adalah kumpulan Facebook di mana sesuatu yang tidak

Kemudian izinkan saya untuk mengambil cuti saya. Saya bersalaman dan memeluk. Bra Anda. Baca buku yang bagus.

Arnab chowder. "Game of Thrones".

"Makan daging arnab - atau anda tetap lapar. Cara terpantas adalah memanggang arnab itu, jika anda tidak sabar. Jika tidak, anda boleh membuat chowder dengan ale dan bawang." Arya teruja. "Tidak ada duit syiling, tetapi kami mempunyai wortel dan kubis dengan kami - kami dapat menukarnya".

Helo orang jujur. Pada hari yang lain, di tengah-tengah "musim beludru", kami mengalami hari-hari hujan dan suram, dan kami menginginkan sesuatu yang menghangatkan dan memuaskan. Ringkas dan kasar. Seperti untuk menghirup sudu kayu dengan muram dan melihat orang yang menangis di luar tingkap.Dan saya sudah lama tidak memasak apa-apa cecair..

Dan kemudian saya mendapat arnab pada hari yang lain. Kebetulan?

Resipi dan inspirasi berasal dari Game of Thrones Cookbook. A Feast of Ice and Fire. (Chelsea Monroe-Cassel. Sarien Lehrer. Mann, Ivanov dan Ferber).

Saya membuat perubahan pada resipi berdasarkan mood dan pilihan saya sendiri.

Anda memerlukan perkara berikut:

- 4 sudu besar mentega. Dalam kes saya, ada seekor itik yang lebih sesuai, lemak babi buatan sendiri.

- 2-3 keping roti basi. Saya mempunyai Shoti Georgia dari kayu oak dan hitam.

- secubit halia kering yang baik

- secubit pala

- sedikit cengkih tanah. Satu cengkih tanah sudah cukup untuk saya.

- 1 gelas ale. Dalam kes saya ada sebotol Leffe.

- 1 sudu besar cuka wain merah

- satu setengah cawan wortel cincang halus

- Juga dalam resipi terdapat satu setengah cawan kubis cincang. Di sini saya ingin perhatikan bahawa saya menyediakan sup ini untuk kali kedua dan saya tidak menyukai kubis di sini. Lebih-lebih lagi, inti pati chowder berkisar pada satu bahan utama dan semakin kurang produk yang disertakan, semakin baik. Oleh itu, saya hanya menggunakan wortel untuk warna dan rasa manis, jadi saya tidak menggunakan kubis. Anda lihat sendiri.

- Panaskan 4 sudu besar dalam kuali, periuk atau kuali. minyak (atau lemak babi). Sekiranya loyang kecil, anda perlu memindahkan kandungannya ke dalam loyang. Kali ini saya mempunyai kuali besi tuang. Oleh itu, saya hanya menggunakan dia sepanjang masa, tanpa mengubah apa-apa.

- Goreng bawang hingga keemasan. Rata-rata api.

- Potong arnab sedikit demi sedikit. Ketepikan seluruh paha dengan kaki dan daging dari sisi. Selebihnya, potong kecil, letakkan di dalam periuk bersama bawang. Tuangkan air untuk menutup daging dengan beberapa jari. Didihkan, angkat buih dengan lembut, akan menjadi sedikit. Tutup dengan penutup, biarkan celah dan masak dengan api kecil. Hendaklah hanya sedikit berdendam.

Masak sehingga dagingnya sangat lembut dan mudah pecah dari tulang. Dalam masa kira-kira 2-2.5 jam.

- Hantar daging dan wortel ke rebusan dan masak sehingga daging dimasak. Masanya bergantung pada usia, ukuran, dan berapa banyak daging panggang yang anda bakar. Jadi setelah setengah jam mencuba.

- Sudah berada di atas meja, musim chowder dengan lada hitam segar dan aromatik dan, jika dikehendaki, bawang putih cincang.

Masalah teknikal dan penggantian:

- Arnab tidak boleh diganti di sini. Jika tidak, sup "arnab" ini tidak akan berfungsi. Dan selebihnya, anda boleh mengganti sekurang-kurangnya anak domba atau itik. Yang suka apa.

- Anda boleh minum bir, pada dasarnya, jika gelap. Ia memberikan rasa dan aroma masam yang menarik. Harganya banyak.

-Cuka wain lebih disukai. Tetapi jika anda mengambil sebiji epal, ia tidak menakutkan.

- Sekali lagi, untuk berat badan, anda boleh meletakkan kubis dan kentang. Dan anda juga boleh membuat lobak, bahkan artichoke Yerusalem. Semakin sederhana dan kasar semakin baik.

Sup ini memenuhi syarat yang telah saya tetapkan dengan kepalanya. Dia kasar, jauh dari kecantikan, agak berminyak, sederhana dan berkhasiat. Di langit-langit, seseorang dapat merasakan rasa daging arnab dengan jelas, rasa manis wortel dan sedikit bir dan cuka. Aroma pala dan cengkih ditambahkan ke sejambak selera umum. Dan kepingan roti menyerupai ladu basah atau "ladu". Sekiranya lebih pendek, maka bagi saya ini adalah pilihan yang sangat baik untuk mendaki, memburu sup, kerana semuanya disediakan dalam satu periuk (anda tidak boleh menggoreng kaki, tetapi menyatukannya ke dalam kaldu. Atau goreng dengan ludah).

Pada prinsipnya, tidak ada perkara lain yang diminta kepadanya. Terdapat cukup daging di dalamnya. Kecuali saya akan menambah kentang panggang arang dan sekumpulan sayur-sayuran.

Hasilnya, sup yang enak, berkhasiat dan menghangatkan pada hari yang sejuk. Ringkas tetapi ikhlas.

Dan saya juga akan senang mendengar tentang hidangan kegemaran anda, yang, menurut pendapat anda, berada di bawah keterangan bahagian ini. Beritahu kami mengenai buku dan hidangan kegemaran anda - kami akan mempopularkan sastera dengan cara yang tidak biasa - melalui makanan;)

https://vk.com/carrotodessa adalah kenalan yang selesa. Tambahkan dan hantarkan foto dari apa yang anda dapat dalam subjek ulasan.

https://www.facebook.com/carrotodessa adalah kumpulan Facebook di mana sesuatu yang tidak

Kemudian izinkan saya untuk mengambil cuti saya. Dari Odessa yang masih cerah, Bra anda.

Daun anggur dengan kambing dan cendawan. "Game of Thrones". "Masakan sastera"

Untuk makan tengah hari ada seorang kanak-kanak yang digoreng dengan lemon dan madu.

Daun anggur yang digulung dengan semua jenis

sampah: kismis, bawang, cendawan dan naga pedas

lada. "Saya tidak akan," jawab Arianna.

. Tidak lama kemudian rasa lapar mengatasinya, dia duduk di meja dan makan.

Minggu ini saya menyajikan hidangan, penantian yang telah lama ditangguhkan oleh saya selama hampir setahun. Dan saya menunggu - daun anggur. Dan sekarang, dengan bermulanya musim, mereka berada di pelukan saya - sangat baik, sederhana, muda. Perwujudan kehangatan, matahari, selatan. Seperti yang sepatutnya

menjadi Dorn dari Game of Thrones.

Resipi ini diambil dari buku "A Feast of Ice and Fire" dan merupakan versi hampir klasik dari dolma yang dikasihi.

Oleh itu, anda memerlukan:

- daun anggur - 30 helai (satu daun per satu dolma) + beberapa daun dalam simpanan.

- sebiji bawang merah kecil dan sebiji kuning. Atau anda boleh memilih busur tunggal.

- minyak sayuran

- 1.h cili cincang. Dalam kes saya adalah lada acar kegemaran saya.

- 1/4 sudu teh lada hitam

- setengah sudu teh garam

- kira-kira selusin champignon kecil. Saya telah gelap

- 400g. kambing dengan lemak.

- segelintir kismis gelap

- setengah gelas beras

- setengah gelas kuah atau air mendidih.

- jus setengah lemon atau limau nipis.

(tidak perlu peterseli di latar belakang)

Bagaimana hendak masak:

- Bilas nasi, pindahkan ke mangkuk dan tuangkan air mendidih beberapa jari di atas nasi.

- Bilas daun anggur dengan air sejuk dan tuangkan air mendidih selama 3-5 minit. Masanya bergantung pada usia dan keadaan daun. Daun saya sangat muda dan segar, dan saya sama sekali tidak memanaskannya dan menggunakannya mentah. Daun kering direndam selama 10 minit.. Daun masin direndam selama kira-kira setengah jam..

- Potong bawang dan goreng dalam minyak sayuran sehingga warna yang indah dan kemerahan.

- Masukkan lada merah panas, lada hitam, cendawan halus dan garam.

Masak dengan api sederhana selama kira-kira 3-5 minit.

- Potong domba dengan kapak atau melalui parut besar penggiling daging.

- Campurkan bawang dengan cendawan, nasi, daging cincang, kismis cincang. Cuba ini dan garam dan lada jika perlu.

- Letakkan daun anggur di papan dengan sisi berkilat ke bawah. Letakkan satu sudu teh pengisian dan bungkus. Anda boleh membungkusnya kedalam sampul surat (apabila tepi dilipat ke tengah) dan di dalam tiub, membongkok tepi. Lakukan seperti yang anda suka. Daun saya sangat muda dan oleh itu kecil, jadi saya menggabungkan kaedah membungkus.

- Letakkan beberapa daun di bahagian bawah periuk (loyang, periuk, itik) dan letakkan lapisan pertama daun yang dilipat dengan tepi ke bawah (ini akan menghalangnya).

Cuba letakkan baris seterusnya di seberang yang sebelumnya (sebanyak mungkin).

- Setelah meletakkan semua daun, peras setengah lemon atau kapur di atasnya, tutup dengan daun anggur dan berhati-hati, melalui sudu berlubang, tuangkan kaldu panas atau air mendidih di tepi kuali sehingga menutupnya. Letakkan pinggan di atas, dan bengkokkan di atasnya. Segala-galanya akan disiapkan di bawah tekanan.

- Tetapkan pada api sederhana dan masak selama 1 jam. Pandangan secara berkala. Sekiranya perlu, tambahkan sedikit cecair.

- Apabila waktunya habis, tutup dengan tuala dan biarkan pinggan mangkuk berjalan dan rendam lagi air. 20 minit akan mencukupi.

- Dan jangan lupa krim masam sejuk, yogurt, katyk, yogurt atau apa sahaja yang anda ada di sana.

Ringkasnya resipi:

- sediakan daun

- rendam nasi

- goreng bawang cincang dengan cendawan dan campurkan dengan daging cincang, nasi dan kismis cincang.

- balut dengan daun

- Tuangkan kaldu dan masak di bawah tekanan selama satu jam

Isu teknikal:

Penggantian dan pengubahsuaian:

Jadi. Daun pada musim bunga-musim panas hampir di mana-mana. Dalam satu bentuk atau yang lain. Anda boleh menggantikan kubis, tetapi kubis itu sudah boleh disumbat. Oleh itu, cari daunnya.

- Anak domba digantikan oleh daging lembu, daging babi. Ia boleh dilakukan secara berasingan, tetapi mungkin bersama.

- Saya sudah menulis mengenai lada acar saya, tetapi saya akan mengingatkan anda secara ringkas bahawa ini hanyalah lada panas cincang, ditaburkan dengan garam laut dan dibiarkan sekurang-kurangnya 2 minggu. Anda hanya boleh mengambil lada panas segar.

- Kaldu diganti dengan air mendidih. Kepekatan rasa dikurangkan, tetapi tidak dapat dilihat.

- Tidak perlu diulang lagi: kali ini saya menembak dengan Nikon D80 + Tamron90 lama dan zoom 17-70 dengan cahaya buatan, kerana saya menembak kebanyakannya pada waktu petang dan tidak ada cahaya semula jadi. Saya tidak menjawab soalan ini dalam komen).

- Tidak hairanlah saya telah lama menunggu hidangan ini. Jangkaan saya memenuhi jangkaan. Pengisian daunnya berair, menarik dalam kombinasi, kerana saya tidak pernah melakukan ini dengan kismis. Cendawan di sini

kelihatan sangat bermaruah juga. Daun anggur menambah rasa masam peribadi mereka yang menyenangkan. Sekali lagi, anak domba memutuskan. Untuk semua ini, saya menambahkan beberapa buah zaitun, beberapa lada acar nuklear, roti segar, krim masam sejuk dan beberapa ketumbar (saya peminat besar) untuk paparan rasa bunga api yang menakjubkan. Ia sangat baik, kawan-kawan. Dan tambahkan sedikit lagi khayalan di sini dan anda boleh membayangkan diri anda di beranda yang dijemur di Matahari Tombak itu sendiri, mendengar nyanyian burung yang dipajang di kandang di parapet untuk menggembirakan telinga para tamu, merasakan kesegaran laut

udara yang datang dari Laut Musim Panas. Sekiranya ia bukan sihir, tetaplah saya tujuh)

Dan ya, yang belum senang menyentuh dunia ciptaan George Martin yang suram tetapi mengejutkan - saya sangat mengesyorkan membaca buku.

Anda boleh mengemukakan soalan, mencadangkan pesanan untuk hidangan baru atau menonton hidangan dari sastera "alam semesta" lain dalam komen atau mengikuti pautan ini.

Dan saya juga akan senang mendengar tentang hidangan kegemaran anda, yang, menurut pendapat anda, berada di bawah keterangan bahagian ini. Beritahu kami mengenai buku dan hidangan kegemaran anda - kami akan mempopularkan sastera dengan cara yang tidak biasa - melalui makanan;)

https://vk.com/carrotodessa adalah kenalan yang selesa. Tambahkan dan hantarkan foto dari apa yang anda dapat dalam subjek ulasan.

https://www.facebook.com/carrotodessa adalah kumpulan Facebook di mana sesuatu yang tidak

Sekarang saya mengucapkan selamat tinggal. Pegang ekor dengan pistol. Bra anda dari Odessa.