Pemakanan untuk limfoma

Doktor mengesyorkan diet untuk limfoma sebagai tambahan kepada rawatan utama. Adalah penting bahawa tubuh yang lemah menerima nutrien, vitamin, unsur mikro dan mikro yang mencukupi. Penggunaan makanan berbahaya boleh menyebabkan keadaan bertambah buruk dan peningkatan kesakitan pada kelenjar getah bening. Diet mesti dikembangkan secara individu, dengan fokus pada gejala yang ditunjukkan, ciri fisiologi badan, tahap dan jenis limfoma.

Ciri-ciri diet

Limfoma Non-Hodgkin, terutama pada peringkat terakhir, menimbulkan kehilangan selera makan, dan juga kesakitan yang teruk. Adalah perlu bahawa pesakit berada di bawah pengawasan berterusan dan makan dengan betul. Puasa berbahaya bagi tubuh.

Diet yang seimbang untuk barah diperlukan untuk mengembalikan pertahanan imun semula jadi tubuh dan menghalang proses onkologi. Semasa membuat diet, penting untuk mengira kalori yang dimakan dan diterima, kerana keletihan dan berat badan berlebihan juga berbahaya. Menu harus kaya dengan makanan protein. Dan juga diet harus diperkaya dengan sayur-sayuran segar dan buah-buahan dengan kepekatan tinggi vitamin retinol dan tokoferol - alpukat, wortel, brokoli, bayam dan aprikot. Pada peringkat pertama penyakit ini, tidak ada larangan khas untuk makanan, namun, doktor mengesyorkan agar tidak makan berlebihan dan lebih mengutamakan makanan yang sihat. Dengan bentuk penyakit yang progresif, perlu makan makanan yang akan melemahkan kesan keracunan akibat kemoterapi dan pemberian ubat-ubatan.

Peraturan umum

Untuk memperbaiki keadaan badan dengan limfoma, anda mesti mematuhi cadangan perubatan berikut:

  • Dianjurkan untuk makan makanan dalam bahagian kecil, tetapi dengan rehat pendek 2-3 jam, supaya perut tidak kosong.
  • Minum dan makan pada masa yang sama tidak digalakkan. Lebih berguna untuk minum air atau minuman semula jadi tidak berkarbonat dalam 30 minit. sebelum makan. Selepas makan, jangan minum selama 2 jam lagi.
  • Untuk kehilangan selera makan yang disebabkan oleh limfoma sel besar, disarankan untuk mempelbagaikan diet, serta meningkatkan keinginan untuk bau yang sedap. Rempah tidak digalakkan, kecuali kunyit dan lada cayenne.
  • Selepas kemoterapi, doktor menasihatkan untuk menggunakan sorben semula jadi - madu, dedak dan beras, kerana perlu membersihkan tubuh dari bahan toksik yang digunakan untuk melawan sel barah.
  • Jumlah garam harus diminimumkan. Rumpai laut kering adalah alternatif yang disyorkan..
  • Pemakanan semasa kemoterapi untuk limfoma harus bertujuan menjaga pertahanan imun, oleh itu, anda harus makan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, dikupas. Adalah mustahak untuk tidak membawa badan untuk menyelesaikan kekurangan..
  • Sebaiknya makan makanan cincang atau tumbuk. Makanan pejal lebih sukar dicerna dan juga dapat meningkatkan rasa sakit.
  • Suhu makanan yang optimum ialah 35 ° C. Makanan yang terlalu panas atau sejuk dikontraindikasikan.
  • Pemakanan semasa kemoterapi tidak termasuk penggunaan bahan pengawet, bahan tambahan kimia dan nitrat.
Kembali ke senarai kandungan

Makanan sihat dan terlarang

Makanan yang boleh dan tidak boleh dimakan dengan limfoma disajikan dalam jadual:

Makanan sihatHidangan yang memudaratkan
Seekor ayam betinaBabi
TurkiLemak
ArnabAnak kambing
Whiting biruAyam
Zander
HakeAcar
CarpPengasam
Mullet
KerangMakanan goreng
SotongRempah panas
Gurita
KekacangMinuman berkarbonat
BijirinMakanan segera
BijirinDaging salai
Produk susu yang ditapai

Dos alkohol harian maksimum ialah 20 ml pada peringkat awal penyakit. Pada masa akan datang, alkohol harus ditinggalkan sepenuhnya. Pengambilan minuman beralkohol secara serentak dan menjalani prosedur perubatan berbahaya bagi kesihatan.

Makan dengan limfoma tidak mempunyai larangan kategoris jika pesakit bertoleransi dengan baik. Hidangan harus dikecualikan hanya jika terdapat kemerosotan keadaan yang jelas, rasa sakit yang meningkat, mual dan muntah. Semasa menyusun menu, pendekatan individu penting, yang membolehkan anda mengekalkan berat badan yang stabil dengan keselesaan maksimum bagi pesakit..

Normalisasi keseimbangan air memainkan peranan penting, terutama jika kemoterapi diresepkan. Pesakit harus minum 2-3 liter cecair setiap hari, lebih mengutamakan air bersih, minuman buah, kompot dan ramuan herba. Minuman yang mengandungi kafein dalam dos yang tinggi tidak digalakkan. Walau bagaimanapun, jika pembengkakan berlaku, anda harus berjumpa doktor. Jumlah cecair yang diambil perlu dikurangkan.

Pemakanan yang betul semasa kemoterapi: ciri dan menu contoh

Limfoma adalah barah kelenjar getah bening yang serius, serta beberapa organ bukan limfa. Keadaan tubuh pesakit dipengaruhi secara negatif oleh proses ganas itu sendiri dan terapi yang diambil untuk menghentikan atau menghilangkannya. Limfoma biasanya dirawat dengan terapi kemoterapi dan radiasi..

Cara makan dengan betul untuk pesakit yang didiagnosis dengan limfoma, diet apa yang harus diikuti dan adakah ia perlu diikuti secara prinsip - kita akan membincangkannya sekarang.

Baru-baru ini, di kalangan filistin dan bahkan perubatan, ada pendapat bahawa makanan berkhasiat yang baik membantu "membesar" sel-sel barah. Agar tidak "memberi makan tumor", pesakit diberi diet ketat dengan nilai tenaga maksimum 1000-1200 kk sehari, dan kadang-kadang bahkan berpuasa perubatan.

Pendekatan seperti ini sering membawa kepada kesan yang berlawanan - keadaan pesakit yang semakin teruk: semakin lemah oleh rasa lapar atau kekurangan zat makanan yang berpanjangan, tubuh akhirnya kehilangan kemampuannya untuk melawan penyakit dan bertoleransi dengan rawatan yang sukar. Oleh itu, hari ini dipraktikkan untuk membuat diet dengan kandungan kalori yang mencukupi - kira-kira 2600-3000 kk sehari, bergantung pada berat badan, tinggi badan, usia dan aktiviti fizikal pesakit..

Pemakanan selepas kemoterapi untuk limfoma

Secara umum, diet semasa dan selepas kursus kemoterapi hampir sama. Oleh kerana kesan pada tubuh ubat sitostatik, yang merupakan asas tindakan kemoterapi, secara signifikan menekan selera makan, doktor tidak mengenakan sekatan ketat pada pesakit. Dia dibenarkan makan sebanyak yang dia mahukan, apa yang dia mahu, dan ketika dia mahu.

Pada masa yang sama, ketika mengembangkan diet untuk kemoterapi, perlu mengikuti beberapa peraturan:

  • cubalah makan sedap dan bervariasi: diet untuk limfoma harus merangkumi protein, lemak, karbohidrat kompleks, buah-buahan dan sayur-sayuran. Lebih baik jika yang terakhir tidak mengandungi serat besar, yang menghilangkan unsur mikro berguna dari badan;
  • semasa rawatan, dengan penurunan selera makan yang kuat, ia dibenarkan menggunakan makanan berkarbohidrat cepat - coklat, ais krim, madu, pastri manis yang terbuat dari tepung premium. Selepas kemoterapi, apabila algoritma tingkah laku makan stabil, produk sedemikian harus ditinggalkan secara beransur-ansur: dipercayai bahawa puncak dan penurunan insulin segera yang mereka mempromosikan menyumbang kepada peningkatan tumor;
  • endokrinologi moden secara beransur-ansur menjauh dari format pemakanan pecahan, tetapi dalam onkologi masih relevan. Faktanya ialah bahagian kecil lebih baik diserap oleh badan yang lemah, jadi selepas kemoterapi lebih baik makan sedikit, tetapi sering. Jumlah makanan boleh sampai 6-8 kali sehari;
  • pesakit yang terdedah kepada kembung tidak disyorkan untuk minum makanan: mereka harus minum air atau teh sekurang-kurangnya setengah jam hingga satu jam selepas makan. Mereka yang tidak mempunyai masalah seperti itu dibenarkan untuk minum minuman semasa makan;
  • orang dengan limfoma yang terletak di atas diafragma mungkin menghadapi masalah menelan dan air liur. Sebagai bentuk pemakanan semasa dan setelah kemoterapi, mereka disarankan diet makanan cair, separa cair, dan juga makanan cincang.

Secara berasingan, seseorang harus memikirkan norma pengambilan cecair. Sekiranya tidak ada masalah dengan saluran kencing, anda boleh mematuhi norma 1.5-2 liter sehari. Jika tidak, anda perlu mengawal jumlah air kencing yang dikeluarkan dan memastikan bahawa jumlah mabuk tidak melebihi jumlah yang diperuntukkan melebihi 300 ml.

Harap maklum bahawa ini adalah isi padu cecair, bukan air. Ini termasuk sup, bubur susu cair, teh, jus, kompot dan minuman lain.

Pemakanan untuk limfoma bukan Hodgkin

Makanan untuk mana-mana jenis limfoma bukan Hodgkin bergantung pada lokasi dan tahapnya. Sebagai peraturan, tidak ada batasan ketat pada tahap awal. Semasa membuat diet, doktor akan mengesyorkan untuk tidak memasukkan produk separuh siap dan produk pemprosesan industri dalam. Makanan dalam tin dan kopi juga tidak boleh digunakan secara berlebihan..

Selebihnya, pemakanan pada peringkat 1-2 penyakit ini dapat tetap menjadi kebiasaan dan selesa..

Semasa patologi berjalan, pesakit mengalami ketidakselesaan yang ketara di kawasan yang terjejas, jadi menu harus disesuaikan. Sebagai tambahan kepada jumlah makanan dan ciri-ciri cecair minum, yang disebutkan di atas, sejumlah cadangan lain muncul:

  • sekiranya terdapat rasa mual, beri masam dan buah-buahan dimasukkan ke dalam makanan - buah sitrus, ceri, cranberry, serta minuman buah-buahan dan kompot dari mereka;
  • sekiranya berlaku kerosakan pada mukosa mulut, makanan panas, masam dan pedas tidak termasuk;
  • dengan cirit-birit yang berpanjangan, doktor menasihatkan agar tetap menggunakan produk yang mudah dicerna, sambil memasak atau memasaknya sehingga dilembutkan sepenuhnya, agar tidak mencederakan mukosa usus. Perlu sementara untuk meninggalkan makanan yang terlalu berlemak dan makanan panggang segar. Roti sehingga normalisasi diganti dengan crouton yang lembut dan kering;
  • kira-kira sama seperti pada perenggan sebelumnya, strategi harus diikuti dalam hal gangguan hati, pankreas, perut atau pundi hempedu. Sekatan tambahan adalah untuk sayur-sayuran yang mengandungi serat kasar - kubis, lobak, terung, tomato, bayam, bawang dan bawang putih;
  • jika terdapat kerosakan fungsi buah pinggang, anda harus menghadkan pengambilan garam dan daging. Bahagian protein dalam diet dalam kes ini disediakan oleh telur, produk tenusu, ikan, sebilangan bijirin.

Dengan semua peraturan ini, diet harus cukup tinggi kalori dan seimbang dalam makronutrien, mengandungi jumlah vitamin A, B2, B6, B9, B12 dan C yang diperlukan, serta kalium, kalsium, fosforus dan mineral lain yang diperlukan untuk fungsi normal tubuh..

Pemakanan untuk limfoma Hodgkin

Diet untuk limfogranulomatosis (limfoma Hodgkin) tidak berbeza secara radikal daripada diet untuk pesakit dengan limfoma bukan Hodgkin. Tujuannya, seperti halnya sebelumnya, adalah untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh, mengurangi beban pada organ dalaman dan mendapatkan jumlah komponen yang diperlukan yang memastikan aktiviti penting tubuh.

Menu anggaran untuk pesakit dengan limfogranulomatosis mungkin kelihatan seperti ini:

  • sarapan ringan: teh, biskut tepung gandum, buah-buahan;
  • sarapan pagi utama: bubur susu dengan kacang dan / atau buah kering - oatmeal, soba, millet, barli mutiara, lebih jarang - beras, jagung, gandum, teh, jus atau minuman buah;
  • makan tengah hari: pastikan yang pertama - sup sayur atau sup daging ringan dalam kuah kedua. Untuk yang kedua - daging atau ikan (rebus, rebus, kukus), kentang rebus atau bijirin disyorkan sebagai lauk. Anda boleh menambah makan tengah hari anda dengan salad sayur-sayuran;
  • Makanan ringan petang: ia mesti dilakukan sebagai makanan ringan. Untuk ini, sayur-sayuran dan buah-buahan, kacang-kacangan, yogurt, kefir atau minuman susu fermentasi lain sesuai;
  • makan malam: dari segi kandungan, makanan ini serupa dengan makan tengah hari, tetapi tanpa hidangan pertama dan kurang hebat, agar tidak membebani perut pada waktu malam.

Di samping itu, dengan fungsi buah pinggang yang normal, disarankan untuk menerima kadar cecair standard 1.5-2 liter pada siang hari. Sebilangan pakar pemakanan mengesyorkan menghitungnya secara individu, berdasarkan isipadu 30 ml per 1 kg berat badan semasa..

Diet untuk limfoma perut

Perhatian khusus harus diberikan kepada penyediaan diet untuk limfoma gastrik. Dalam kes ini, disarankan untuk memilih makanan yang dicincang atau diparut dengan teliti - makanan harus diakses semudah mungkin untuk asimilasi. Jangan makan makanan yang terlalu panas atau terlalu sejuk. Penting untuk minum tidak lebih dari 200 ml air pada satu masa, sama ada setengah jam sebelum atau satu jam selepas makan..

Makanan mestilah pecahan, sekurang-kurangnya 5-6 kali sehari, bebas serat kasar, aditif masakan industri, dengan jumlah minimum karbohidrat sederhana dan sekatan pada lemak, terutama haiwan. Sebaiknya gunakan kadar umum 50 g lemak setiap hari dan dapatkannya, terutamanya disebabkan oleh sayur-sayuran.

Semasa memperkenalkan produk baru, disarankan untuk dipandu oleh prinsip "cuba dan perhatikan". Produk ini dimakan setengah jam sebelum makanan utama dalam jumlah sedikit. Tindak balas badan dinilai. Sekiranya tidak ada kemerosotan kesihatan, keesokan harinya anda boleh mengulanginya dengan menambah kelantangan. Sekiranya tubuh bertindak balas terhadap produk atau hidangan ini dengan tidak betul, ada baiknya tidak memasukkannya dari diet dan mencuba lagi dalam beberapa minggu. Tidak lebih dari satu produk baru harus diperkenalkan dalam satu masa.

Alkohol, kopi dan soda dilarang sama sekali untuk limfoma gastrik.!

Makanan yang dilarang dan dibenarkan untuk limfoma

Diet yang seimbang untuk pesakit dengan limfoma harus merangkumi:

  • produk susu yang ditapai dengan kandungan lemak sederhana. Bebas lemak tidak boleh dimakan - pengeluar meningkatkan selera kerana karbohidrat dan pelbagai bahan tambahan;
  • bijirin dan pasta dari gandum durum;
  • ayam, daging babi tanpa lemak, daging sapi muda dan daging lembu, ikan rendah lemak. Untuk meningkatkan petunjuk hemoglobin, hati sapi sesuai;
  • sayur-sayuran, buah-buahan dan herba, sos ringan;
  • produk tepung makanan - keropok, biskut, crouton, roti bakar;
  • teh hijau, koko, jeli, minuman buah, kompot, jus segar.

Penggunaan produk berikut adalah tidak digalakkan:

  • roti segar, mufin, gula-gula;
  • daging dan ikan berlemak, lemak babi;
  • daging asap dan produk separuh siap, termasuk sosej, sosej;
  • telur mentah;
  • makanan dalam tin, perapan, sos panas dan pedas;
  • keju acar, ikan kering dan masin;
  • teh hitam, kopi, kvass, minuman beralkohol dan berkarbonat, jus pek;
  • keju kotej dengan kandungan lemak lebih dari 9%.

Akhirnya - mengenai peranan vitamin dalam diet untuk limfoma. Tentu saja itu penting, tetapi kelebihannya boleh mengakibatkan akibat negatif. Oleh itu, sebarang persediaan vitamin farmasi harus diambil hanya seperti yang diarahkan dan di bawah pengawasan doktor..

Kepentingan Diet untuk Limfoma

Tabiat pemakanan mempengaruhi kesejahteraan seseorang. Oleh itu, semasa membuat diet, perlu memasukkan makanan sihat yang kaya dengan zat dan unsur berharga. Ini amat penting sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan..

Kandungan
  1. Matlamat diet
    1. Menguatkan badan
    2. Mencegah perkembangan limfoma selanjutnya
    3. Melawan kekurangan vitamin
  2. Prinsip pemakanan
    1. Pematuhan terhadap rejim
    2. Mengurangkan jumlah garam
    3. Persediaan yang betul
    4. Penolakan makanan berat
    5. Kepelbagaian
    6. Pematuhan dengan keadaan suhu
    7. Minum cecair
    8. Mengelakkan alkohol
    9. Pemakanan pecahan
  3. Apa yang boleh anda makan
    1. Seekor ikan
    2. Daging
    3. Telur
    4. Roti
    5. Produk susu
    6. Lemak
    7. Sayur-sayuran
    8. Buah-buahan
    9. Jus
    10. Bijirin
    11. Minuman
  4. Apa yang tidak dibenarkan
  5. Menu contoh
    1. Sarapan pagi pertama
    2. Makan tengah hari
    3. Makan tengah hari
    4. Makanan ringan petang
    5. Makan malam

Pemakanan yang betul membolehkan anda menguatkan badan dan meningkatkan fungsi pelindungnya, dan juga mengurangkan beban pada organ yang terjejas. Mematuhi garis panduan diet untuk limfoma juga dapat membantu membina daya tahan dan membantu melawan penyakit..

Matlamat diet

Diet pesakit harus dibina supaya dengan bantuannya dapat melemahkan penyakit dan mempercepat pemulihan. Ini adalah matlamat utama diet. Untuk mencapainya, anda perlu menyelesaikan beberapa tugas..

Menguatkan badan

Limfoma adalah salah satu barah. Kehadirannya melemahkan badan dengan ketara, mengganggu fungsi normal. Untuk meningkatkan keberkesanan memerangi penyakit, perlu memperkuat sistem imun. Dan ini mungkin dilakukan dengan pemakanan pesakit yang mencukupi.

Pesakit memerlukan semua zat dan mineral, serta vitamin. Oleh itu, diet haruslah bervariasi. Juga, untuk meningkatkan daya tahan tubuh, perlu mengecualikan atau mengurangkan bilangan hidangan berbahaya, kerana ia mempunyai kesan buruk terhadap sistem imun dan organ individu..

Mencegah perkembangan limfoma lebih lanjut

Pemakanan yang tidak betul dapat mempercepat perkembangan patologi. Dengan makan makanan yang tidak sesuai, seseorang meningkatkan beban pada organ yang rosak akibat penyakit ini.

Oleh kerana kandungan bahan berbahaya, masalah dengan saluran gastrousus muncul, yang memperburuk keadaan kesihatan. Ia juga melemahkan sistem ketahanan badan. Dalam hal ini, sel-sel patologi secara aktif membiak, dan tumor tumbuh.

Oleh itu, adalah mustahak untuk melepaskan makanan ringan. Sangat penting untuk mengecualikan dari makanan makanan yang boleh memprovokasi perkembangan barah. Anda boleh mengetahui apa sebenarnya produk ini dari doktor anda..

Melawan kekurangan vitamin

Semasa tempoh penyakit, banyak perubahan yang tidak menyenangkan berlaku di dalam badan. Salah satunya adalah gangguan metabolik, kerana pesakit mungkin tidak mendapat cukup vitamin..

Limfoma

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Ini adalah penyakit onkologi yang mempengaruhi tisu limfa dan organ dalaman [3].

Sistem limfa manusia terbentuk dari rangkaian saluran yang meresap semua organ dalaman dan aliran limfa melalui rangkaian ini. Sistem limfa melakukan fungsi berikut:

  • pengangkutan - mengangkut nutrien dari usus ke organ, dan juga melakukan saliran tisu;
  • kebal - kelenjar getah bening mensintesis limfosit, yang secara aktif melawan bakteria dan virus;
  • penghalang - zarah patogen dalam bentuk sel mati dan bakteria disimpan di kelenjar getah bening;
  • hematopoietik - limfosit disintesis di dalamnya.

Pada limfoma, sel-sel limfatik mula membahagi secara aktif secara patologi dan membentuk tumor.

Jenis barah ini dalam praktik dunia menyumbang sekitar 5% kes. Dalam beberapa dekad yang lalu, jumlah kes patologi yang didiagnosis ini terus meningkat..

Limfoma boleh nyata sebagai limfogranulomatosis, penyakit Hodgkin, atau limfoma bukan Hodgkin.

Penyebab Limfoma

Setakat ini, tidak ada faktor khusus yang dikenal pasti yang menyebabkan perkembangan limfoma. Walau bagaimanapun, terdapat keadaan tertentu yang mempunyai kesan yang baik terhadap perkembangan patologi ini, termasuk:

  1. 1 Jangkitan bakteria. Limfoma sering disertai oleh bakteria. Sebagai contoh, dengan limfoma perut, pesakit sering didiagnosis dengan Helicobacter pylori, ini adalah satu-satunya mikroorganisma yang tidak mati dalam asid hidroklorik perut;
  2. 2 Penggunaan imunosupresan. Ubat semacam itu disyorkan untuk pesakit dengan patologi autoimun untuk memperlambat fungsi sistem imun;
  3. 3 Penyakit virus boleh mencetuskan limfoma. Sebagai contoh, virus Epstein-Barr boleh menyebabkan pelbagai sklerosis dan hepatitis selain limfoma;
  4. 4 Umur dan jantina. Kategori usia orang dari 55 hingga 60 tahun atau sehingga 35 tahun paling mudah terdedah kepada patologi ini. Dan lebih kerap lelaki menderita limfoma;
  5. 5 Faktor kimia menunjukkan kesan negatif bahan kimia pada tubuh manusia di tempat kerja atau di rumah. Pekerja yang berurusan dengan racun perosak, varnis, cat, pelarut dan karsinogen lain yang serupa berisiko..

Limfoma juga dapat dipicu oleh peningkatan kadar virus herpes simplex jenis 8 dan sitomegalovirus dalam darah. Selain itu, kecenderungan keturunan, mutasi sel dan peningkatan kandungan leukosit dalam darah juga penting..

Simptom limfoma

Limfoma dapat menampakkan dirinya sebagai gejala individu, dan tanda ciri patologi lain. Oleh itu, individu yang berisiko perlu mengetahui tanda-tanda limfoma yang tersendiri:

  • kelenjar getah bening yang membesar - gejala ini berlaku pada peringkat awal penyakit akibat pembahagian sel patologi. Pada 90% pesakit dengan limfoma, kelenjar getah bening membesar. Pertama sekali, kelenjar getah bening di kawasan oksiput dan leher meningkat. Selalunya, kelenjar getah bening di pangkal paha, di kawasan tulang selangka dan ketiak membengkak. Kelenjar getah bening membesar sehingga kelihatan jelas secara visual, jika berdekatan, mereka boleh bergabung dan membentuk tumor besar. Dengan palpasi tumor yang sederhana, pesakit tidak mengalami sensasi yang menyakitkan, namun kadangkala kelenjar getah bening boleh menjadi sakit setelah minum alkohol;
  • kenaikan suhu menyertai semua bentuk limfoma. Demam rendah boleh berterusan selama beberapa bulan. Sekiranya penyakit itu berkembang dan organ dalaman terjejas, maka suhu boleh meningkat hingga 39 darjah;
  • berpeluh malam khas untuk pesakit dengan sindrom Hodgkin, sementara peluh mempunyai bau dan warna;
  • sindrom kesakitan pada limfoma, sebagai peraturan, menampakkan dirinya sebagai sakit kepala jika limfoma telah mempengaruhi otak. Sekiranya terdapat kerosakan pada organ perut atau dada, kesakitan masing-masing dilokalisasi di perut dan dada;
  • kulit gatal dianggap sebagai ciri limfoma. Ia boleh berlaku di seluruh badan atau di seluruh badan, selalunya pesakit bimbang gatal di bahagian bawah badan, pada waktu malam gatal menjadi tidak tertahankan;
  • perasaan lemah adalah ciri tahap awal penyakit dan muncul secara tidak masuk akal. Apatis dan rasa mengantuk juga mungkin berlaku..

Gejala patologi tertentu termasuk edema, yang muncul kerana peredaran darah yang terganggu. Dengan limfoma di kawasan dada, pesakit bimbang akan batuk yang kering. Cirit-birit, sembelit, dan loya disebabkan oleh limfoma di perut.

Komplikasi limfoma

Kelenjar getah bening yang membesar dapat memprovokasi penyumbatan saluran udara, saluran gastrousus, esofagus. Keamatan mampatan bergantung pada ukuran tumor. Akibatnya, pendarahan, perforasi mungkin bermula, dan penyumbatan saluran empedu dapat memprovokasi penyakit kuning.

Kerosakan CNS boleh berlaku akibat pemampatan otak. Dalam kes ini, perkembangan meningitis, ensefalopati, polymyositis dan neuropati adalah mungkin. Apabila paru-paru rosak, radang paru-paru berkembang. Sekiranya limfoma telah mempengaruhi kulit, maka selain gatal-gatal, urtikaria, dermatomiositis dan eritema mungkin berlaku.

Perubahan dalam darah dapat mengakibatkan anemia, dalam kasus yang jarang terjadi, trombositosis. Kelainan metabolik yang paling biasa pada limfoma termasuk hiperkalsemia dan hiperurisemia..

Pencegahan Limfoma

Sebab-sebab perkembangan limfoma belum dapat dikenal pasti. Oleh itu, untuk tujuan pencegahan, anda harus menguatkan sistem imun dan menjalani pemeriksaan perubatan sekurang-kurangnya sekali setahun. Untuk mengurangkan risiko terkena tumor di kelenjar getah bening, cadangan berikut harus diikuti:

  1. 1 mengurangkan hubungan dengan bahan toksik;
  2. 2 gunakan alat kontraseptif penghalang semasa hubungan dengan pasangan kasual;
  3. 3 sekurang-kurangnya 2 kali setahun untuk menjalankan terapi vitamin;
  4. 4 jangan lupa tentang aktiviti fizikal sederhana biasa;
  5. 5 jangan gunakan tuala, pisau cukur dan berus gigi orang lain.

Rawatan limfoma dalam perubatan arus perdana

Terapi limfoma dijalankan setelah diagnosis dan penjelasan diagnosis dan bergantung kepada keparahan patologi. Pertama sekali, adalah perlu untuk menyembuhkan penyakit virus sekiranya menjadi punca perkembangan penyakit ini.

Rawatan utama dan paling berkesan adalah terapi radiasi, kemoterapi, dan dalam beberapa kes pemindahan sumsum tulang. Campur tangan pembedahan jarang digunakan, hanya dalam kes di mana tumor besar mengganggu kerja organ dalaman.

Bahan kimia yang diresepkan dengan betul mempunyai kesan anti-kambuh. Ubat kemoterapi diminum cukup lama, dari 3 hingga 5 bulan. Kemoterapi dosis tinggi dan transplantasi sel stem hematopoietik digunakan untuk merawat bentuk limfoma yang agresif.

Makanan sihat untuk limfoma

Penggunaan bahan kimia yang meluas dalam rawatan limfoma mempunyai kesan toksik pada tubuh pesakit. Oleh itu, pemakanan pesakit harus seimbang sebanyak mungkin, yang bertujuan untuk meningkatkan imuniti dan memulihkan badan. Oleh itu, diet pesakit harus terdiri daripada makanan berikut:

  • semua jenis bijirin;
  • jus yang baru diperah;
  • makanan laut;
  • produk tenusu rendah lemak;
  • jus cranberry dicairkan dengan air;
  • wain merah kering dalam jumlah kecil;
  • daging ayam tanpa lemak kukus;
  • sayur-sayuran hijau;
  • teh hijau;
  • buah-buahan dan sayur-sayuran merah oren.

Ubat tradisional untuk limfoma

  1. 1 minum teh chamomile sekerap mungkin;
  2. 2 1 sudu besar cairkan jus celandine dalam 100 g mana-mana produk tenusu dan gunakan sebelum tidur [1];
  3. 3 6-7 cendawan sarcosoma segar yang tumbuh di lumut, bilas, rawat dengan alkohol, keluar lendir dengan jarum suntik, ambil 1/3 sudu kecil setiap hari;
  4. 4 sediakan ramuan celandine semasa tempoh berbunga, bilas, potong dan lipat dengan ketat ke dalam bekas. Selepas 4-5 hari, perah jusnya, tambahkan 0.5 l vodka, ambil dua kali sehari selama 1. sudu kecil;
  5. 5 sediakan warna alkohol dari kulit hijau dari kacang walnut yang belum matang, ambil sekali sehari, 1 sudu besar. [2];
  6. 6 3 sudu besar tunas birch selama 20 min. rebus dalam segelas air, ambil satu sudu besar sebelum makan;
  7. 7 ambil teh cendawan birch.

Makanan berbahaya dan berbahaya untuk limfoma

Kemoterapi agresif tidak hanya menghentikan pertumbuhan struktur barah, tetapi juga menghalang sel yang sihat. Pemakanan yang betul dapat mengurangkan kesan sampingan terapi. Untuk membantu tubuh mengatasi penyakit, makanan berbahaya dan berat harus dikecualikan dari diet:

  • hadkan pengambilan gula, ia boleh diganti dengan madu;
  • membeli sosej dan daging salai;
  • produk separuh siap;
  • sos panas dan rempah;
  • alkohol;
  • keju biru;
  • makanan segera;
  • gula-gula yang dibeli;
  • daging merah;
  • ikan berlemak;
  • makanan dalam tin.
  1. Ahli herba: resipi emas untuk perubatan tradisional / Comp. A. Markov. - M.: Eksmo; Forum, 2007.-- 928 p..
  2. Popov A.P. Buku teks herba. Rawatan dengan ramuan perubatan - LLC "U-Factoria". Yekaterinburg: 1999— 560 p., Sakit..
  3. Artikel Wikipedia "Limfoma".

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!

Pemakanan untuk limfoma selepas kemoterapi

Doktor mengesyorkan diet untuk limfoma sebagai tambahan kepada rawatan utama. Adalah penting bahawa tubuh yang lemah menerima nutrien, vitamin, unsur mikro dan mikro yang mencukupi. Penggunaan makanan berbahaya boleh menyebabkan keadaan bertambah buruk dan peningkatan kesakitan pada kelenjar getah bening. Diet mesti dikembangkan secara individu, dengan fokus pada gejala yang ditunjukkan, ciri fisiologi badan, tahap dan jenis limfoma.

Ciri-ciri diet

Limfoma Non-Hodgkin, terutama pada peringkat terakhir, menimbulkan kehilangan selera makan, dan juga kesakitan yang teruk. Adalah perlu bahawa pesakit berada di bawah pengawasan berterusan dan makan dengan betul. Puasa berbahaya bagi tubuh.

Diet yang seimbang untuk barah diperlukan untuk mengembalikan pertahanan imun semula jadi tubuh dan menghalang proses onkologi. Semasa membuat diet, penting untuk mengira kalori yang dimakan dan diterima, kerana keletihan dan berat badan berlebihan juga berbahaya. Menu harus kaya dengan makanan protein. Dan juga diet harus diperkaya dengan sayur-sayuran segar dan buah-buahan dengan kepekatan tinggi vitamin retinol dan tokoferol - alpukat, wortel, brokoli, bayam dan aprikot. Pada peringkat pertama penyakit ini, tidak ada larangan khas untuk makanan, namun, doktor mengesyorkan agar tidak makan berlebihan dan lebih mengutamakan makanan yang sihat. Dengan bentuk penyakit yang progresif, perlu makan makanan yang akan melemahkan kesan keracunan akibat kemoterapi dan pemberian ubat-ubatan.

Peraturan umum

Untuk memperbaiki keadaan badan dengan limfoma, anda mesti mematuhi cadangan perubatan berikut:

  • Dianjurkan untuk makan makanan dalam bahagian kecil, tetapi dengan rehat pendek 2-3 jam, supaya perut tidak kosong.
  • Minum dan makan pada masa yang sama tidak digalakkan. Lebih berguna untuk minum air atau minuman semula jadi tidak berkarbonat dalam 30 minit. sebelum makan. Selepas makan, jangan minum selama 2 jam lagi.
  • Untuk kehilangan selera makan yang disebabkan oleh limfoma sel besar, disarankan untuk mempelbagaikan diet, serta meningkatkan keinginan untuk bau yang sedap. Rempah tidak digalakkan, kecuali kunyit dan lada cayenne.
  • Selepas kemoterapi, doktor menasihatkan untuk menggunakan sorben semula jadi - madu, dedak dan beras, kerana perlu membersihkan tubuh dari bahan toksik yang digunakan untuk melawan sel barah.
  • Jumlah garam harus diminimumkan. Rumpai laut kering adalah alternatif yang disyorkan..
  • Pemakanan semasa kemoterapi untuk limfoma harus bertujuan menjaga pertahanan imun, oleh itu, anda harus makan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, dikupas. Adalah mustahak untuk tidak membawa badan untuk menyelesaikan kekurangan..
  • Sebaiknya makan makanan cincang atau tumbuk. Makanan pejal lebih sukar dicerna dan juga dapat meningkatkan rasa sakit.
  • Suhu makanan yang optimum ialah 35 ° C. Makanan yang terlalu panas atau sejuk dikontraindikasikan.
  • Pemakanan semasa kemoterapi tidak termasuk penggunaan bahan pengawet, bahan tambahan kimia dan nitrat.

Kembali ke senarai kandungan

Makanan sihat dan terlarang

Makanan yang boleh dan tidak boleh dimakan dengan limfoma disajikan dalam jadual:

Pendekatan seperti ini sering membawa kepada kesan yang berlawanan - keadaan pesakit yang semakin teruk: semakin lemah oleh rasa lapar atau kekurangan zat makanan yang berpanjangan, tubuh akhirnya kehilangan kemampuannya untuk melawan penyakit dan bertoleransi dengan rawatan yang sukar. Oleh itu, hari ini dipraktikkan untuk membuat diet dengan kandungan kalori yang mencukupi - kira-kira 2600-3000 kk sehari, bergantung pada berat badan, tinggi badan, usia dan aktiviti fizikal pesakit..

Pemakanan selepas kemoterapi untuk limfoma

Secara umum, diet semasa dan selepas kursus kemoterapi hampir sama. Oleh kerana kesan pada tubuh ubat sitostatik, yang merupakan asas tindakan kemoterapi, secara signifikan menekan selera makan, doktor tidak mengenakan sekatan ketat pada pesakit. Dia dibenarkan makan sebanyak yang dia mahukan, apa yang dia mahu, dan ketika dia mahu.

Pada masa yang sama, ketika mengembangkan diet untuk kemoterapi, perlu mengikuti beberapa peraturan:

  • cubalah makan sedap dan bervariasi: diet untuk limfoma harus merangkumi protein, lemak, karbohidrat kompleks, buah-buahan dan sayur-sayuran. Lebih baik jika yang terakhir tidak mengandungi serat besar, yang menghilangkan unsur mikro berguna dari badan;
  • semasa rawatan, dengan penurunan selera makan yang kuat, ia dibenarkan menggunakan makanan berkarbohidrat cepat - coklat, ais krim, madu, pastri manis yang terbuat dari tepung premium. Selepas kemoterapi, apabila algoritma tingkah laku makan stabil, produk sedemikian harus ditinggalkan secara beransur-ansur: dipercayai bahawa puncak dan penurunan insulin segera yang mereka mempromosikan menyumbang kepada peningkatan tumor;
  • endokrinologi moden secara beransur-ansur menjauh dari format pemakanan pecahan, tetapi dalam onkologi masih relevan. Faktanya ialah bahagian kecil lebih baik diserap oleh badan yang lemah, jadi selepas kemoterapi lebih baik makan sedikit, tetapi sering. Jumlah makanan boleh sampai 6-8 kali sehari;
  • pesakit yang terdedah kepada kembung tidak disyorkan untuk minum makanan: mereka harus minum air atau teh sekurang-kurangnya setengah jam hingga satu jam selepas makan. Mereka yang tidak mempunyai masalah seperti itu dibenarkan untuk minum minuman semasa makan;
  • orang dengan limfoma yang terletak di atas diafragma mungkin menghadapi masalah menelan dan air liur. Sebagai bentuk pemakanan semasa dan setelah kemoterapi, mereka disarankan diet makanan cair, separa cair, dan juga makanan cincang.

Secara berasingan, seseorang harus memikirkan norma pengambilan cecair. Sekiranya tidak ada masalah dengan saluran kencing, anda boleh mematuhi norma 1.5-2 liter sehari. Jika tidak, anda perlu mengawal jumlah air kencing yang dikeluarkan dan memastikan bahawa jumlah mabuk tidak melebihi jumlah yang diperuntukkan melebihi 300 ml.

Harap maklum bahawa ini adalah isi padu cecair, bukan air. Ini termasuk sup, bubur susu cair, teh, jus, kompot dan minuman lain.

Pemakanan untuk limfoma bukan Hodgkin

Makanan untuk mana-mana jenis limfoma bukan Hodgkin bergantung pada lokasi dan tahapnya. Sebagai peraturan, tidak ada batasan ketat pada tahap awal. Semasa membuat diet, doktor akan mengesyorkan untuk tidak memasukkan produk separuh siap dan produk pemprosesan industri dalam. Makanan dalam tin dan kopi juga tidak boleh digunakan secara berlebihan..

Selebihnya, pemakanan pada peringkat 1-2 penyakit ini dapat tetap menjadi kebiasaan dan selesa..

Semasa patologi berjalan, pesakit mengalami ketidakselesaan yang ketara di kawasan yang terjejas, jadi menu harus disesuaikan. Sebagai tambahan kepada jumlah makanan dan ciri-ciri cecair minum, yang disebutkan di atas, sejumlah cadangan lain muncul:

  • sekiranya terdapat rasa mual, beri masam dan buah-buahan dimasukkan ke dalam makanan - buah sitrus, ceri, cranberry, serta minuman buah-buahan dan kompot dari mereka;
  • sekiranya berlaku kerosakan pada mukosa mulut, makanan panas, masam dan pedas tidak termasuk;
  • dengan cirit-birit yang berpanjangan, doktor menasihatkan agar tetap menggunakan produk yang mudah dicerna, sambil memasak atau memasaknya sehingga dilembutkan sepenuhnya, agar tidak mencederakan mukosa usus. Perlu sementara untuk meninggalkan makanan yang terlalu berlemak dan makanan panggang segar. Roti sehingga normalisasi diganti dengan crouton yang lembut dan kering;
  • kira-kira sama seperti pada perenggan sebelumnya, strategi harus diikuti dalam hal gangguan hati, pankreas, perut atau pundi hempedu. Sekatan tambahan adalah untuk sayur-sayuran yang mengandungi serat kasar - kubis, lobak, terung, tomato, bayam, bawang dan bawang putih;
  • jika terdapat kerosakan fungsi buah pinggang, anda harus menghadkan pengambilan garam dan daging. Bahagian protein dalam diet dalam kes ini disediakan oleh telur, produk tenusu, ikan, sebilangan bijirin.

Dengan semua peraturan ini, diet harus cukup tinggi kalori dan seimbang dalam makronutrien, mengandungi jumlah vitamin A, B2, B6, B9, B12 dan C yang diperlukan, serta kalium, kalsium, fosforus dan mineral lain yang diperlukan untuk fungsi normal tubuh..

Pemakanan untuk limfoma Hodgkin

Diet untuk limfogranulomatosis (limfoma Hodgkin) tidak berbeza secara radikal daripada diet untuk pesakit dengan limfoma bukan Hodgkin. Tujuannya, seperti halnya sebelumnya, adalah untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh, mengurangi beban pada organ dalaman dan mendapatkan jumlah komponen yang diperlukan yang memastikan aktiviti penting tubuh.

Menu anggaran untuk pesakit dengan limfogranulomatosis mungkin kelihatan seperti ini:

  • sarapan ringan: teh, biskut tepung gandum, buah-buahan;
  • sarapan pagi utama: bubur susu dengan kacang dan / atau buah kering - oatmeal, soba, millet, barli mutiara, lebih jarang - beras, jagung, gandum, teh, jus atau minuman buah;
  • makan tengah hari: pastikan yang pertama - sup sayur atau sup daging ringan dalam kuah kedua. Untuk yang kedua - daging atau ikan (rebus, rebus, kukus), kentang rebus atau bijirin disyorkan sebagai lauk. Anda boleh menambah makan tengah hari anda dengan salad sayur-sayuran;
  • Makanan ringan petang: ia mesti dilakukan sebagai makanan ringan. Untuk ini, sayur-sayuran dan buah-buahan, kacang-kacangan, yogurt, kefir atau minuman susu fermentasi lain sesuai;
  • makan malam: dari segi kandungan, makanan ini serupa dengan makan tengah hari, tetapi tanpa hidangan pertama dan kurang hebat, agar tidak membebani perut pada waktu malam.

Di samping itu, dengan fungsi buah pinggang yang normal, disarankan untuk menerima kadar cecair standard 1.5-2 liter pada siang hari. Sebilangan pakar pemakanan mengesyorkan menghitungnya secara individu, berdasarkan isipadu 30 ml per 1 kg berat badan semasa..

Diet untuk limfoma perut

Perhatian khusus harus diberikan kepada penyediaan diet untuk limfoma gastrik. Dalam kes ini, disarankan untuk memilih makanan yang dicincang atau diparut dengan teliti - makanan harus diakses semudah mungkin untuk asimilasi. Jangan makan makanan yang terlalu panas atau terlalu sejuk. Penting untuk minum tidak lebih dari 200 ml air pada satu masa, sama ada setengah jam sebelum atau satu jam selepas makan..

Makanan mestilah pecahan, sekurang-kurangnya 5-6 kali sehari, bebas serat kasar, aditif masakan industri, dengan jumlah minimum karbohidrat sederhana dan sekatan pada lemak, terutama haiwan. Sebaiknya gunakan kadar umum 50 g lemak setiap hari dan dapatkannya, terutamanya disebabkan oleh sayur-sayuran.

Semasa memperkenalkan produk baru, disarankan untuk dipandu oleh prinsip "cuba dan perhatikan". Produk ini dimakan setengah jam sebelum makanan utama dalam jumlah sedikit. Tindak balas badan dinilai. Sekiranya tidak ada kemerosotan kesihatan, keesokan harinya anda boleh mengulanginya dengan menambah kelantangan. Sekiranya tubuh bertindak balas terhadap produk atau hidangan ini dengan tidak betul, ada baiknya tidak memasukkannya dari diet dan mencuba lagi dalam beberapa minggu. Tidak lebih dari satu produk baru harus diperkenalkan dalam satu masa.

Alkohol, kopi dan soda dilarang sama sekali untuk limfoma gastrik.!

Makanan yang dilarang dan dibenarkan untuk limfoma

Diet yang seimbang untuk pesakit dengan limfoma harus merangkumi:

  • produk susu yang ditapai dengan kandungan lemak sederhana. Bebas lemak tidak boleh dimakan - pengeluar meningkatkan selera kerana karbohidrat dan pelbagai bahan tambahan;
  • bijirin dan pasta dari gandum durum;
  • ayam, daging babi tanpa lemak, daging sapi muda dan daging lembu, ikan rendah lemak. Untuk meningkatkan petunjuk hemoglobin, hati sapi sesuai;
  • sayur-sayuran, buah-buahan dan herba, sos ringan;
  • produk tepung makanan - keropok, biskut, crouton, roti bakar;
  • teh hijau, koko, jeli, minuman buah, kompot, jus segar.

Penggunaan produk berikut adalah tidak digalakkan:

  • roti segar, mufin, gula-gula;
  • daging dan ikan berlemak, lemak babi;
  • daging asap dan produk separuh siap, termasuk sosej, sosej;
  • telur mentah;
  • makanan dalam tin, perapan, sos panas dan pedas;
  • keju acar, ikan kering dan masin;
  • teh hitam, kopi, kvass, minuman beralkohol dan berkarbonat, jus pek;
  • keju kotej dengan kandungan lemak lebih dari 9%.

Akhirnya - mengenai peranan vitamin dalam diet untuk limfoma. Tentu saja itu penting, tetapi kelebihannya boleh mengakibatkan akibat negatif. Oleh itu, sebarang persediaan vitamin farmasi harus diambil hanya seperti yang diarahkan dan di bawah pengawasan doktor..

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Ini adalah penyakit onkologi yang mempengaruhi tisu limfa dan organ dalaman [3].

Sistem limfa manusia terbentuk dari rangkaian saluran yang meresap semua organ dalaman dan aliran limfa melalui rangkaian ini. Sistem limfa melakukan fungsi berikut:

  • pengangkutan - mengangkut nutrien dari usus ke organ, dan juga melakukan saliran tisu;
  • kebal - kelenjar getah bening mensintesis limfosit, yang secara aktif melawan bakteria dan virus;
  • penghalang - zarah patogen dalam bentuk sel mati dan bakteria disimpan di kelenjar getah bening;
  • hematopoietik - limfosit disintesis di dalamnya.

Pada limfoma, sel-sel limfatik mula membahagi secara aktif secara patologi dan membentuk tumor.

Jenis barah ini dalam praktik dunia menyumbang sekitar 5% kes. Dalam beberapa dekad yang lalu, jumlah kes patologi yang didiagnosis ini terus meningkat..

Limfoma boleh nyata sebagai limfogranulomatosis, penyakit Hodgkin, atau limfoma bukan Hodgkin.

Penyebab Limfoma

Setakat ini, tidak ada faktor khusus yang dikenal pasti yang menyebabkan perkembangan limfoma. Walau bagaimanapun, terdapat keadaan tertentu yang mempunyai kesan yang baik terhadap perkembangan patologi ini, termasuk:

  1. 1 Jangkitan bakteria. Limfoma sering disertai oleh bakteria. Sebagai contoh, dengan limfoma perut, pesakit sering didiagnosis dengan Helicobacter pylori, ini adalah satu-satunya mikroorganisma yang tidak mati dalam asid hidroklorik perut;
  2. 2 Penggunaan imunosupresan. Ubat semacam itu disyorkan untuk pesakit dengan patologi autoimun untuk memperlambat fungsi sistem imun;
  3. 3 Penyakit virus boleh mencetuskan limfoma. Sebagai contoh, virus Epstein-Barr boleh menyebabkan pelbagai sklerosis dan hepatitis selain limfoma;
  4. 4 Umur dan jantina. Kategori usia orang dari 55 hingga 60 tahun atau sehingga 35 tahun paling mudah terdedah kepada patologi ini. Dan lebih kerap lelaki menderita limfoma;
  5. 5 Faktor kimia menunjukkan kesan negatif bahan kimia pada tubuh manusia di tempat kerja atau di rumah. Pekerja yang berurusan dengan racun perosak, varnis, cat, pelarut dan karsinogen lain yang serupa berisiko..

Limfoma juga dapat dipicu oleh peningkatan kadar virus herpes simplex jenis 8 dan sitomegalovirus dalam darah. Selain itu, kecenderungan keturunan, mutasi sel dan peningkatan kandungan leukosit dalam darah juga penting..

Simptom limfoma

Limfoma dapat menampakkan dirinya sebagai gejala individu, dan tanda ciri patologi lain. Oleh itu, individu yang berisiko perlu mengetahui tanda-tanda limfoma yang tersendiri:

  • kelenjar getah bening yang membesar - gejala ini berlaku pada peringkat awal penyakit akibat pembahagian sel patologi. Pada 90% pesakit dengan limfoma, kelenjar getah bening membesar. Pertama sekali, kelenjar getah bening di kawasan oksiput dan leher meningkat. Selalunya, kelenjar getah bening di pangkal paha, di kawasan tulang selangka dan ketiak membengkak. Kelenjar getah bening membesar sehingga kelihatan jelas secara visual, jika berdekatan, mereka boleh bergabung dan membentuk tumor besar. Dengan palpasi tumor yang sederhana, pesakit tidak mengalami sensasi yang menyakitkan, namun kadangkala kelenjar getah bening boleh menjadi sakit setelah minum alkohol;
  • kenaikan suhu menyertai semua bentuk limfoma. Demam rendah boleh berterusan selama beberapa bulan. Sekiranya penyakit itu berkembang dan organ dalaman terjejas, maka suhu boleh meningkat hingga 39 darjah;
  • berpeluh malam khas untuk pesakit dengan sindrom Hodgkin, sementara peluh mempunyai bau dan warna;
  • sindrom kesakitan pada limfoma, sebagai peraturan, menampakkan dirinya sebagai sakit kepala jika limfoma telah mempengaruhi otak. Sekiranya terdapat kerosakan pada organ perut atau dada, kesakitan masing-masing dilokalisasi di perut dan dada;
  • kulit gatal dianggap sebagai ciri limfoma. Ia boleh berlaku di seluruh badan atau di seluruh badan, selalunya pesakit bimbang gatal di bahagian bawah badan, pada waktu malam gatal menjadi tidak tertahankan;
  • perasaan lemah adalah ciri tahap awal penyakit dan muncul secara tidak masuk akal. Apatis dan rasa mengantuk juga mungkin berlaku..

Gejala patologi tertentu termasuk edema, yang muncul kerana peredaran darah yang terganggu. Dengan limfoma di kawasan dada, pesakit bimbang akan batuk yang kering. Cirit-birit, sembelit, dan loya disebabkan oleh limfoma di perut.

Komplikasi limfoma

Kelenjar getah bening yang membesar dapat memprovokasi penyumbatan saluran udara, saluran gastrousus, esofagus. Keamatan mampatan bergantung pada ukuran tumor. Akibatnya, pendarahan, perforasi mungkin bermula, dan penyumbatan saluran empedu dapat memprovokasi penyakit kuning.

Kerosakan CNS boleh berlaku akibat pemampatan otak. Dalam kes ini, perkembangan meningitis, ensefalopati, polymyositis dan neuropati adalah mungkin. Apabila paru-paru rosak, radang paru-paru berkembang. Sekiranya limfoma telah mempengaruhi kulit, maka selain gatal-gatal, urtikaria, dermatomiositis dan eritema mungkin berlaku.

Perubahan dalam darah dapat mengakibatkan anemia, dalam kasus yang jarang terjadi, trombositosis. Kelainan metabolik yang paling biasa pada limfoma termasuk hiperkalsemia dan hiperurisemia..

Pencegahan Limfoma

Sebab-sebab perkembangan limfoma belum dapat dikenal pasti. Oleh itu, untuk tujuan pencegahan, anda harus menguatkan sistem imun dan menjalani pemeriksaan perubatan sekurang-kurangnya sekali setahun. Untuk mengurangkan risiko terkena tumor di kelenjar getah bening, cadangan berikut harus diikuti:

  1. 1 mengurangkan hubungan dengan bahan toksik;
  2. 2 gunakan alat kontraseptif penghalang semasa hubungan dengan pasangan kasual;
  3. 3 sekurang-kurangnya 2 kali setahun untuk menjalankan terapi vitamin;
  4. 4 jangan lupa tentang aktiviti fizikal sederhana biasa;
  5. 5 jangan gunakan tuala, pisau cukur dan berus gigi orang lain.

Rawatan limfoma dalam perubatan arus perdana

Terapi limfoma dijalankan setelah diagnosis dan penjelasan diagnosis dan bergantung kepada keparahan patologi. Pertama sekali, adalah perlu untuk menyembuhkan penyakit virus sekiranya menjadi punca perkembangan penyakit ini.

Rawatan utama dan paling berkesan adalah terapi radiasi, kemoterapi, dan dalam beberapa kes pemindahan sumsum tulang. Campur tangan pembedahan jarang digunakan, hanya dalam kes di mana tumor besar mengganggu kerja organ dalaman.

Bahan kimia yang diresepkan dengan betul mempunyai kesan anti-kambuh. Ubat kemoterapi diminum cukup lama, dari 3 hingga 5 bulan. Kemoterapi dosis tinggi dan transplantasi sel stem hematopoietik digunakan untuk merawat bentuk limfoma yang agresif.

Makanan sihat untuk limfoma

Penggunaan bahan kimia yang meluas dalam rawatan limfoma mempunyai kesan toksik pada tubuh pesakit. Oleh itu, pemakanan pesakit harus seimbang sebanyak mungkin, yang bertujuan untuk meningkatkan imuniti dan memulihkan badan. Oleh itu, diet pesakit harus terdiri daripada makanan berikut:

  • semua jenis bijirin;
  • jus yang baru diperah;
  • makanan laut;
  • produk tenusu rendah lemak;
  • jus cranberry dicairkan dengan air;
  • wain merah kering dalam jumlah kecil;
  • daging ayam tanpa lemak kukus;
  • sayur-sayuran hijau;
  • teh hijau;
  • buah-buahan dan sayur-sayuran merah oren.

Ubat tradisional untuk limfoma

  1. 1 minum teh chamomile sekerap mungkin;
  2. 2 1 sudu besar cairkan jus celandine dalam 100 g mana-mana produk tenusu dan gunakan sebelum tidur [1];
  3. 3 6-7 cendawan sarcosoma segar yang tumbuh di lumut, bilas, rawat dengan alkohol, keluar lendir dengan jarum suntik, ambil 1/3 sudu kecil setiap hari;
  4. 4 sediakan ramuan celandine semasa tempoh berbunga, bilas, potong dan lipat dengan ketat ke dalam bekas. Selepas 4-5 hari, perah jusnya, tambahkan 0.5 l vodka, ambil dua kali sehari selama 1. sudu kecil;
  5. 5 sediakan warna alkohol dari kulit hijau dari kacang walnut yang belum matang, ambil sekali sehari, 1 sudu besar. [2];
  6. 6 3 sudu besar tunas birch selama 20 min. rebus dalam segelas air, ambil satu sudu besar sebelum makan;
  7. 7 ambil teh cendawan birch.

Makanan berbahaya dan berbahaya untuk limfoma

Kemoterapi agresif tidak hanya menghentikan pertumbuhan struktur barah, tetapi juga menghalang sel yang sihat. Pemakanan yang betul dapat mengurangkan kesan sampingan terapi. Untuk membantu tubuh mengatasi penyakit, makanan berbahaya dan berat harus dikecualikan dari diet:

  • hadkan pengambilan gula, ia boleh diganti dengan madu;
  • membeli sosej dan daging salai;
  • produk separuh siap;
  • sos panas dan rempah;
  • alkohol;
  • keju biru;
  • makanan segera;
  • gula-gula yang dibeli;
  • daging merah;
  • ikan berlemak;
  • makanan dalam tin.
  1. Ahli herba: resipi emas untuk perubatan tradisional / Comp. A. Markov. - M.: Eksmo; Forum, 2007.-- 928 p..
  2. Popov A.P. Buku teks herba. Rawatan dengan ramuan perubatan - LLC "U-Factoria". Yekaterinburg: 1999— 560 p., Sakit..
  3. Artikel Wikipedia "Limfoma".

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!