Diet untuk sirosis hati

Apa-apa penyakit membawa penyesuaian baru dan berehat dalam kehidupan harian pesakit. Pemakanan yang betul untuk sirosis hati adalah keperluan yang menyumbang kepada peningkatan kesihatan dan kesejahteraan.

Apa itu sirosis hati dan mengapa penyakit ini menghantui orang?

Sirosis adalah patologi yang membawa banyak masalah dan kesulitan kepada pesakit. Hati bertindak sebagai penapis di dalam badan kita. Dengan sirosis, organ berhenti berfungsi secara normal, dan ini memberi kesan negatif kepada seluruh fungsi badan. Alergen, toksin dan toksin kurang dikeluarkan, dan kawalan terhadap metabolisme vitamin penting hilang. Ini disebabkan oleh kematian sel hati yang sihat..

Selalunya, gaya hidup yang salah (penyalahgunaan alkohol, makanan berlemak, makan berlebihan) membawa kepada penyakit seperti itu. Selain itu, hepatitis yang tidak dirawat boleh menjadi penyebab sirosis. Untuk mengelakkan masalah, lawatan ke hospital yang kerap, ubat dan diet jangka panjang, lebih baik menjaga kesihatan anda pada mulanya. Diet yang seimbang, gaya hidup aktif, sukan dan rawatan rehat untuk pelbagai penyakit akan membantu mengelakkan masalah besar pada masa akan datang..

Apa itu diet sirosis?

Keberkesanan diet untuk sirosis hati telah dibuktikan oleh banyak kajian yang dilakukan di seluruh dunia. Mematuhi diet yang ditetapkan dan mengambil ubat, pesakit pulih setelah beberapa waktu.

Semua hidangan adalah makanan dan sihat yang mungkin. Makanan seimbang dan bertujuan menormalkan sistem pencernaan, menguatkan sistem imun, dan mencegah kemungkinan akibat penyakit ini. Mengelakkan makanan ringan boleh membantu fungsi hati anda lebih baik.

Sebelum memulakan diet, pesakit harus berjumpa doktor yang merawat. Pakar menetapkan rawatan dan diet untuk sirosis hati, berdasarkan maklumat mengenai tahap komplikasi, ciri-ciri badan, jenis sirosis dan data lain.

Pemakanan yang betul dianggap sebagai rawatan yang paling berkesan. Tidak seperti pembedahan dan ubat-ubatan, diet tidak mempunyai akibat, kesan sampingan.

Menu ini terutamanya merangkumi makanan protein dan karbohidrat berasaskan tumbuhan. Hidangan dimasak tanpa garam (dengan penggunaan minimum). Supaya makanannya tidak terasa sepenuhnya, produk ini dibiarkan diganti dengan rempah dan ramuan semula jadi, tetapi dalam jumlah terhad.

Diet untuk sirosis hati - cara membuat menu?

Sebarang diet memerlukan kesediaan dan kesungguhan dalaman seseorang. Demi kesihatan dan kesejahteraan anda, anda harus mengubah bukan sahaja menu anda, tetapi juga rutin harian anda. Perkara pertama yang harus dilakukan adalah melepaskan tabiat buruk. Makan berlebihan pada waktu malam, rokok, alkohol, makanan ringan - ini perlu dilupakan. Makanan rendah lemak yang betul akan membebankan badan, dan khususnya, memudahkan hati. Pendekatan yang bertanggungjawab dapat membantu pesakit pulih dan berasa lega.

Makanan utama yang boleh dimakan dengan sirosis yang dikompensasi dan dikompensasi

Kami telah menulis lebih awal bagaimana memulihkan hati setelah alkohol dan mencegah sirosis, di bawah ini kami akan memberitahu anda cara makan dengan betul.

Sirosis hati boleh terdiri daripada dua jenis:

  • dekompensasi (tidak mampu sepenuhnya);
  • diberi pampasan (rosak tetapi masih berfungsi).

Pemakanan dan memasak berbeza antara satu sama lain dan secara langsung bergantung kepada jenis sirosis. Berikan jawapan yang lengkap dan tepat untuk soalan: "Apa yang boleh anda makan dengan sirosis hati?" hanya doktor yang merawat pesakit yang akan dapat setelah lulus pemeriksaan.

Dengan sirosis dekompensasi, jumlah protein yang dimakan adalah minimum (tidak lebih daripada 30 gram sehari). Sekiranya keadaan tidak berubah, komponen ini tidak termasuk dalam diet pesakit. Anda juga perlu mengambil 100 gram lemak setiap hari. 50% berasal dari susu, dan 50% kedua berasal dari sayur. Sekiranya keadaan kesihatan terus merosot dan kadar ini dikurangkan sebanyak dua setengah kali.

Bagaimana dengan karbohidrat? Elaun harian mereka mestilah 450 gram. Sekiranya sirosis adalah akibat dari kegemukan, maka 100 gr. protein sederhana tidak termasuk dalam menu. Penggunaan produk sedemikian dibenarkan:

  1. jem dan madu;
  2. jeli, puding dan kompot buah segar;
  3. beri segar dan buah-buahan;
  4. beberapa jenis kuki;
  5. roti hitam dan putih.

Sekiranya sirosis hati dikompensasi, menu selama seminggu menjadi lebih bervariasi. Anda juga boleh menyelesaikan pilihan di atas:

  1. oatmeal, soba, millet;
  2. daging lembu;
  3. keju kotej;
  4. putih telur;
  5. ikan tanpa lemak;
  6. susu.

Diet yang berkesan dan digunakan untuk sirosis hati

Terdapat dua pilihan diet yang selalu ditetapkan oleh doktor. Kedua-dua pilihan telah terbukti berkesan. Yang paling terkenal ialah diet nombor 5. Ia ditetapkan untuk sirosis alkohol dan bilier.

Diet nombor 5 adalah diet ketat yang tidak termasuk makanan berlemak, goreng, terlalu masin, manis dan pedas. Tubuh pesakit tidak akan mengalami rasa lapar, kerana kandungan kalori dalam diet ini berada pada kisaran 2500-2900 kcal. Makanan yang paling ringan dan cepat dicerna akan membantu melegakan hati.

Perlu diingat bahawa dalam diet nombor 5, semua hidangan mestilah lembut dan mudah dicerna. Tidak digalakkan untuk menggiling makanan sepenuhnya, tetapi tetap disarankan untuk memotong daging, kentang dan makanan pejal lain sekecil mungkin. Makanan parut disyorkan untuk pesakit yang didiagnosis dengan sirosis hati kumpulan 5A.

Peraturan asas diet nombor lima:

  1. Jumlah air yang diminum setiap hari tidak boleh kurang dari 1.5 liter.
  2. Semua makanan yang dimakan harus dikukus, ketuhar atau direbus. Makanan yang digoreng dalam kuali (daging, pai, potongan daging) tidak termasuk sepenuhnya.
  3. Jumlah garam yang dimakan dikawal dengan ketat. Produk ini diluluskan untuk digunakan dalam dos yang sangat kecil (10 gram sehari).
  4. Anda perlu makan lima kali sehari dalam bahagian kecil.
  5. Anda perlu mengambil 400-450 gram karbohidrat, 100 gram protein dan 80 lemak sehari (50% asal haiwan).
  6. Sup, borscht dengan ikan dan kaldu daging dilarang. Tafsiran sayur-sayuran sahaja.
    Semua makanan mesti hangat. Makanan panas dan sejuk (cecair) - tidak termasuk dalam diet ini.

Diet berkesan kedua yang diresepkan oleh doktor adalah nombor 10. Diet dengan kehadiran asites dan mempunyai keistimewaan tersendiri. Sebilangan makanan harus ditambahkan ke dalam diet anda, yang lain harus dibuang..

Pemakanan untuk sirosis

Sirosis adalah tahap penyakit hati yang teruk. Dengan berlakunya penyakit ini, tisu organ digantikan oleh pertumbuhan berserat. Selepas kematian hepatitis, hati secara beransur-ansur berhenti menjalankan fungsinya..

Penyakit ini paling kerap berlaku pada orang berusia lebih dari 30 tahun, terutamanya pada lelaki. Terdapat banyak sebab untuk sirosis: alkoholisme kronik, diabetes mellitus, masalah sistem kardiovaskular, metabolisme terganggu dan banyak lagi..

Penyakit ini menampakkan diri selama beberapa bulan dan bahkan bertahun-tahun. Gejala bergantung pada tahap sirosis, itulah sebabnya penting untuk memperhatikannya pada peringkat awal. Pertama sekali, ini adalah tanda-tanda sindrom asthenik, menguning kulit, kemerahan pada tapak tangan, gatal-gatal pada kulit. Demam dan loya, kenyang cepat dengan sejumlah kecil makanan dan penurunan berat badan yang cepat, kecenderungan untuk selsema juga merupakan gejala penyakit ini. Yang sering diperhatikan ialah peningkatan ukuran hati, kekasaran dan penampilan permukaan yang bergelombang.

Diagnosis ditentukan dengan mengambil kira gambaran umum keadaan badan dan prestasi ujian makmal tertentu.

Makanan sihat untuk sirosis

  • Semasa memilih diet, penting untuk diingat mengenai jenis sirosis dan kemampuan hati. Dengan penyakit yang dikompensasi, disarankan untuk menggunakan keju kotej, susu masam, putih telur, millet, soba dan oatmeal..
  • Sekiranya sirosis tidak terkompensasi, disyorkan untuk mengambil lebih banyak protein. Sebaiknya tidak lebih daripada 85 gram lemak sehari, setengah susu, separuh sayur.
  • Pelbagai jenis produk roti kering. Sebaiknya hentikan pilihan pada produk yang diperbuat daripada tepung kelas pertama atau premium. Biskut bukan mentega, atau produk lain dengan ikan rebus atau daging haiwan, dengan keju kotej dan epal.
  • Lebih baik menggunakan sup sayur dengan bijirin. Sup tenusu dengan pasta dan buah-buahan. Pelbagai sup kubis vegetarian dan borscht. Semasa memasak, sayur-sayuran tidak boleh dipanggang, hanya diperah atau direbus.
  • Krim masam dan sos tenusu akan menjadi sos terbaik untuk lauk. Pasli, dill dan vanillin akan menambah rasa dan bermanfaat untuk hidangan.
  • Lebih baik memilih daging tanpa lemak, tanpa tendon dan kulit. Daging kalkun, domba tanpa lemak muda, daging lembu, ayam, daging arnab akan menjadi tambahan yang baik untuk diet. Kubis, daging, potongan daging dan sosej yang disumbat dan ikan terbaik dikukus.
  • Telur boleh direbus dan telur dadar boleh digoreng, menggunakan tidak lebih dari satu kuning telur setiap hari.
  • Pelbagai sayur-sayuran dan kacang polong sangat sesuai untuk hiasan dan salad, segar atau rebus. Sauerkraut tidak boleh masam, tetapi bawang harus dimasak. Salad dibumbui dengan minyak sayuran.
  • Produk susu dan fermentasi susu mestilah tidak berasid dan dengan peratusan lemak yang berkurang. Keju kotej tanpa lemak dan pelbagai keju ringan, serta hidangan dan puding dengannya.
  • Pelbagai jenis bijirin dengan susu separuh dengan air dan di atas air. Nasi, semolina, oatmeal dan pasta sesuai untuk bijirin..
  • Anda boleh makan semua buah yang tidak berasid, lebih baik yang manis, mentah, kering, atau parut dengan gula.
  • Dari gula-gula, madu, marshmallow, gula, jem, jem, pelbagai jeli sesuai.
  • Dan lebih baik minum gula-gula dengan teh dengan dan tanpa susu, pelbagai jus sayur-sayuran dan buah-buahan dan minuman buah, rebusan rosehip, kompot dan jeli.
  • Daripada lemak, lebih baik menggunakan mentega halus dan minyak sayuran.

Ubat-ubatan rakyat

  • Kisar empat daun aloe dalam pengisar, campurkan puri yang dihasilkan dengan setengah liter Cahors dan 200 gram madu. Bersikeras selama empat hari dalam kegelapan.
  • Ubat rakyat yang baik akan menjadi warna calendula dari farmasi..
  • Merebus ramuan oregano, St. John's wort, tansy, yarrow, immortelle dan sedikit celandine juga akan berguna. Tidak sukar untuk memasaknya: ramuan yang ditunjukkan dituangkan ke dalam air sejuk, selepas itu didihkan, 15 minit dengan api kecil dan kuahnya siap: sejuk dan minum.
  • Teh yang diseduh dari rambut jagung masak mempunyai sifat penyembuhan.
  • Kisar empat lemon dalam pengisar atau penggiling daging, dua di antaranya dengan zest, dan tiga kepala bawang putih yang dikupas. Kemudian masukkan segelas minyak zaitun dan satu liter madu lebah. Campurkan semuanya dan simpan di tempat yang gelap dan sejuk. Minum satu sudu setiap hari setengah jam sebelum makan tiga kali sehari.
  • Bilas tiga sudu oatmeal dalam air suam. Empat liter air sejuk, tiga sudu besar tunas birch, oat yang dicuci dan beberapa sudu daun lingonberry dituangkan ke dalam piring enamel lima liter. Simpan selama 24 jam di tempat yang sejuk dan gelap, rebus satu liter air, tuangkan pinggul mawar cincang ke dalamnya dan rebus selama 12 minit, kemudian diamkan selama sehari. Kemudian rebus cecair pertama selama 17 minit, tambahkan dua sudu stigma jagung dan tiga sudu besar knotweed. Sejukkan kuahnya selama empat puluh minit. Kemudian tapis, campurkan cecair dan simpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari lima hari. Minum kaldu suam, setengah jam sebelum makan, setengah gelas empat kali sehari, selewat-lewatnya tujuh malam dan tidak lebih dari sepuluh hari berturut-turut.

Makanan berbahaya dan berbahaya untuk sirosis

Pertama sekali, roti segar dan rai, pastri kaya, goreng dan puff harus dikeluarkan dari diet. Jangan gunakan daging, ikan dan produk salai lain. Daging, cendawan dan kuah ikan. Lard dari daging babi, domba dan daging lembu. Daging dan ikan berlemak, serta hati, otak dan jantung. Burung berlemak seperti angsa dan itik. Hampir semua jenis sosej dan makanan dalam tin. Keju pedas dan masin. Produk tenusu berlemak seperti susu panggang yang ditapai, krim masam, krim, lemak memasak. Telur goreng dan rebus.

Dari sayur-sayuran dan buah-buahan, buah kaya serat dan berasid harus dielakkan. Bawang hijau dan bawang putih, mustard, sorrel, lobak, bayam, lada, lobak dan lobak tidak boleh digunakan dari hijau. Dari gula-gula - coklat, kek dengan krim, ais krim. Anda tidak boleh menggunakan minuman sejuk, kopi dan koko, minuman beralkohol.

Diet untuk sirosis hati

Sirosis adalah patologi hati yang serius. Hepatitis dan penyalahgunaan alkohol yang tidak dirawat adalah penyebab penyakit yang paling biasa. Dengan sirosis, sel hati yang sihat mati, organ tidak dapat mengatasi fungsinya, yang menyebabkan proses pemusnahan yang tidak dapat dielakkan yang memperburuk kesihatan. Penyakit dapat dicegah. Doktor di seluruh dunia telah lama mengkaji ciri dan tingkah lakunya. Hasil penyelidikan yang serius adalah diet khusus untuk pesakit dengan sirosis. Keberkesanannya telah diuji dan terbukti. Pematuhan dengan peraturan diet bersama dengan terapi ubat menyumbang kepada pemulihan sel yang rosak dan mencegah komplikasi.

Hati bertindak sebagai penapis di dalam badan. Sekiranya berlaku pelanggaran, organ tersebut gagal. Makanan diet menstabilkan sistem pencernaan. Menu yang mencukupi dan pemilihan produk yang betul memulihkan tisu hati, menormalkan metabolisme pesakit dan keadaan umum.

Dengan sirosis hati, diet No. 5 paling kerap diresepkan. Intinya adalah pengecualian dari diet makanan yang berbahaya bagi hati. Mereka digantikan dengan yang lebih berguna yang tidak merengsakan saluran pencernaan dan parenkim hati. Tubuh harus diperkaya dengan nutrien, sementara beban pada organ pencernaan harus sedikit. Usus dan perut tidak boleh berlebihan. Diet No. 5, lengkap dalam komposisi, melibatkan peningkatan penggunaan protein dan karbohidrat. Lemak dikurangkan sebanyak 30%.

Cadangan umum dan peraturan pemakanan perubatan

Mana-mana diet menetapkan peraturannya sendiri. Pesakit harus mempertimbangkan semula gaya hidup, khususnya diet. Perubahan akan berlaku secara mendadak. Tabiat makan yang tidak sihat harus dihapuskan, pemakanan pemakanan harus memberi rehat pada organ pencernaan. Hati akan dibongkar, yang akan meningkatkan keadaan kesihatan.

Dengan mengambil kira jenis, faktor dan keparahan penyakit, diet ditetapkan oleh doktor yang merawat. Dengan menyesuaikan diet anda sendiri, tanpa pengetahuan dan pengalaman yang diperlukan, anda boleh membahayakan kesihatan anda. Hanya pesakit yang bertanggungjawab yang bersedia mengikuti semua peraturan pemakanan yang sihat dan mematuhi cadangan doktor dengan ketat yang mendapat peluang untuk sembuh.

Dengan diet nombor 5, semuanya penting: satu set makanan, kandungan kalori, kaedah pemprosesan dan penyediaan, pengambilan cecair. Sirosis hati berlaku dengan cara yang berbeza. Tidak ada sejarah kes yang sama. Patologi ini mempunyai bentuk, jenis dan tahap, oleh itu, ketika menetapkan diet, produk dipilih dengan mempertimbangkan semua ciri penyakit yang menyertainya.

Dianjurkan untuk mematuhi peraturan berikut:

Diet harus pecahan dan seimbang, jumlah kalori yang diperlukan setiap hari adalah 2500-3000. Makanan dimakan dalam bahagian kecil.

Jumlah cecair yang diminum setiap hari tidak boleh kurang dari 1.5 liter.

Pengambilan garam memerlukan pemantauan. Dengan sirosis hati, dibenarkan menggunakan 1-2 sudu teh dan tidak lebih.

Makanan pejal dan sukar hendaklah dimakan secara tulen atau dihancurkan.

Tidak digalakkan makan makanan sejuk atau panas, mestilah suam.

Sembunyikan kuali. Goreng dengan sirosis dikenakan larangan ketat. Juga tidak termasuk dalam diet adalah hidangan panggang yang dimasak di panggangan dan di dalam microwave. Makanan dikukus, dimasak atau dibakar. Penggunaan rebusan dibenarkan tidak lebih dari dua kali seminggu..

Untuk membuang toksin dari hati, doktor menasihatkan melakukan puasa. Untuk melakukan ini, mereka memilih sehari dan makan sup sayur-sayuran, produk tenusu, buah-buahan dari senarai makanan yang dibenarkan. Masih ada untuk mengetahui produk apa yang harus diisi menu, dan mana yang harus dibuang.

Apa yang boleh anda makan dengan sirosis hati?

Produk roti dan tepung: roti gandum yang terbuat dari tepung kelas 1 dan tertinggi (basi), biskut yang tidak dimasak, pastri yang tidak dimasak dengan daging dan ikan rebus, keju kotej, epal;

Sup: sayur-sayuran, bijirin pada kaldu sayur, tenusu dengan pasta, buah, sup borscht dan kubis, vegetarian, tepung dan sayur-sayuran untuk berpakaian tidak digoreng, tetapi dikeringkan;

Hidangan daging dan ayam: daging tanpa lemak atau rendah lemak, ayam tanpa kulit, daging lembu, domba, daging babi, arnab, ayam, ayam belanda, potongan daging kukus, soufflé, ladu, sosej tenusu;

Hidangan ikan: ikan tanpa lemak, ikan rebus, ikan kukus dalam sekeping atau dalam bentuk potongan daging;

Hidangan telur: telur dadar kukus protein dan bakar;

Lauk dan sayur-sayuran: pelbagai dalam bentuk mentah, rebus, rebus; sauerkraut bukan masam, bawang rebus, kacang hijau;

Hidangan tenusu: minuman susu yang ditapai, keju kotej rendah lemak segar yang tidak berasid, keju rendah lemak rendah lemak, susu;

Makanan ringan: salad sayur-sayuran segar dengan minyak sayuran, vinaigrette, kaviar labu, ikan jeli, ikan yang disumbat, herring rendah lemak yang direndam; salad daging dan ikan rebus, ham rendah lemak;

Gula-gula: buah-buahan manis dan buah beri yang lembut, mentah, semula jadi dan dimurnikan; buah-buahan kering, kompot, jeli, mousses, marmalade, gula-gula, madu, gula, jem, marshmallow;

Sos: krim masam, susu, sayur-sayuran, sos buah manis;

Minuman: teh, jus buah-buahan dan sayur-sayuran, kaldu rosehip, jeli, kompot, jeli;

Lemak: mentega dalam bentuk semula jadi dan dalam hidangan, minyak sayuran.

Apa yang tidak boleh dimakan dengan sirosis hati?

Roti segar dan rai, pastri bakar dan puff, pai goreng;

Daging, cendawan, kaldu ikan, okroshka, sup kubis hijau, sup kacang;

Daging berlemak, itik, angsa, hati, ginjal, otak, daging asap, makanan dalam tin, sosej;

Ikan berlemak, salai, ikan masin, ikan dalam tin;

Keju pedas masin, susu panggang yang ditapai, keju kotej lemak, krim masam, krim;

Telur goreng dan rebus;

Kekacang, bayam, sorrel, lobak, lobak, bawang hijau, bawang putih, cendawan, sayur acar, lobak;

Makanan ringan pedas dan berlemak, makanan dalam tin, daging asap, kaviar;

Coklat, produk krim, ais krim, buah masam;

Mustard, lobak, lada;

Kopi hitam, koko, minuman sejuk, alkohol;

Babi, daging lembu, lemak domba, minyak masak.

Menu selama seminggu dengan sirosis hati

Anda harus membiasakan diri dengan diet yang sihat, tetapi anda tidak boleh berfikir bahawa semasa diet, pesakit melepaskan dirinya dari semua kegembiraan gastronomi. Dengan pendekatan yang betul, anda selalu dapat mempelbagaikan diet harian anda. Menu anggaran mingguan kelihatan seperti ini:

Diet untuk sirosis hati

Sirosis biasanya disebut penyakit hati kronik, yang muncul dapat menimbulkan hepatitis virus, kolangitis, alkoholisme, dan patologi autoimun. Proses ini disertai oleh perubahan struktur pada organ ini, kerana ia berhenti menjalankan fungsi yang diberikan kepadanya secara semula jadi. Diet yang dipilih dengan betul (pematuhan dengannya) dan terapi ubat dapat mencegah perkembangan kejadian sesuai dengan senario negatif..

  1. Bagaimana diet dapat membantu
  2. Pemakanan pada peringkat yang berbeza
  3. Produk yang dibenarkan dan dilarang
  4. Menu mingguan
  5. Resepi hidangan
  6. Sup puri sayur
  7. Salad buah
  8. Kaserol keju kotej
  9. Kaserol labu
  10. Soalan jawapan

Bagaimana diet dapat membantu

Pada dasarnya, dengan sirosis, diet No. 5 diresepkan, yang menyiratkan pengecualian dari diet sejumlah makanan yang mempunyai kesan buruk pada hati. Walau bagaimanapun, pesakit harus mengubah tabiat makan mereka dan mendengar pendapat doktor yang merawat. Terdapat senarai peraturan umum yang mesti dipatuhi. Hanya pesakit yang memperhatikan maklumat berikut yang mendapat peluang untuk melegakan dan pulih:

  1. Tabu mutlak dikenakan pada makanan goreng dengan sirosis. Segala sesuatu yang boleh dimasak di panggangan dan di dalam ketuhar gelombang mikro harus dikecualikan daripada diet..
  2. Menu harus termasuk hidangan rebus, panggang, wap, dan sesekali rebusan.
  3. Di bahagian depan adalah pemakanan pecahan, sementara makanan dimakan hangat, dan tidak terlalu sejuk atau terlalu panas.
  4. Sekiranya produk mempunyai kekerasan atau ketangguhan yang meningkat, maka ia harus digunakan dalam bentuk hancur atau dibersihkan..
  5. Hadkan pengambilan garam - minimumkan.
  6. Cecair mesti diminum sekurang-kurangnya 1.5 liter sehari.

Pemakanan pada peringkat yang berbeza

Pada tahap kompensasi, ketika penyakit itu baru mulai berkembang, dan tubuh menggunakan kemampuan kompensasi hepatosit, yang memungkinkannya untuk meneutralkan amonia, perlu memasukkan protein sebanyak mungkin ke dalam diet. Kadar hariannya boleh mencapai 150 g. Protein mengaktifkan fungsi sel-sel hati, sehingga tubuh dapat menahan penyakit ini. Itulah sebabnya pada peringkat awal anda perlu mengambil: keju kotej, daging lembu, gandum, susu dan produk tenusu, putih telur, ikan tanpa lemak.

Pada tahap dekompensasi, tubuh kehilangan kemampuannya untuk mengasimilasi protein, oleh itu pengambilannya harus terhad. Dilarang memasak makanan dengan sejumlah besar makanan yang mengandung lemak.

Sekiranya lemak itu berasal dari haiwan, maka penggunaannya dilarang. Satu-satunya pengecualian adalah mentega, yang mesti dipilih dengan berhati-hati, kerana pengeluar yang tidak bertanggungjawab menggabungkannya dengan marjerin..

Dengan sirosis dekompensasi, bijirin rebus bahkan diisi dengan minyak sayuran. Menu ini terdiri daripada bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, pencuci mulut yang dibenarkan. Sekiranya pesakit mempunyai gejala yang membimbangkan dalam bentuk menguning kulit, muntah, cirit-birit dan loya, lebih baik menolak lemak.

Penting! Posisi pertengahan ditempati oleh tahap subkompensasi, di mana penjagaan harus diambil untuk memasukkan ke dalam menu "derivatif" harian oatmeal (termasuk serpihan dan kue Hercules), wortel dan sayur-sayuran lain.

Produk yang dibenarkan dan dilarang

Produk dan pinggan mangkukDibenarkanDilarang
Gula-gula roti dan tepungRoti basi yang terbuat dari tepung gandum (SM dan 1 saat.), Roti bakar yang terbuat dari adunan bebas ragi dengan dadih, daging atau epal. Pai ikan bakarRoti rai, gandum segar, pastri, putih dan pastri goreng lain, puff
SupSusu, sayur-sayuran, bijirin, sup kubis, borscht di atas air (tanpa menggoreng), buahDaging, cendawan, ikan, kacang dan lentil, sup kubis dengan jelatang, okroshka
Seekor ikanKek ikan, rendah lemak, rebus, kukusMakanan berlemak, masin, asap, kalengan
Produk dagingBabi tanpa lemak, daging lembu, domba, arnab, unggas tanpa kulitItik, angsa, daging berlemak, salai, makanan dalam tin, sosej, jeroan
TelurOmelet protein kukus dan bakarTelur rebus keras
LemakMinyak sayuran dan mentega semula jadi, berkualitiSemua lemak haiwan, dan yang diperoleh dengan cara buatan
Sayur-sayuranApa-apa bentuk, tetapi tidak digoreng, sauerkraut asam ringanAcar bawang hijau dan mentah, lobak, sayur-sayuran berdaun masam dan pedas, lobak, daikon, bawang putih
Produk tenusuProduk tenusu rendah lemak, termasuk keju kotej segarKrim masam, krim, keju
Makanan ringanIkan, kecuali goreng, salad "ringan"Makanan dalam tin, produk salai
"Untuk manis"Buah-buahan dan buah beri, marshmallow, marshmallow, marmalade, jem dan jem buatan sendiri, maduBuah-buahan yang belum masak, buah sitrus, semua gula-gula "berbahaya", termasuk semua jenis coklat
SosBerdasarkan sayur-sayuran, krim masam, buah-buahanMayonis, pengasam
MinumanTeh hitam dan hijau yang lemah, jus, minuman, kompot, jeli, teh rosehipMinuman berkafein, termasuk koko, minuman beralkohol

Menu mingguan

Catatan: 1 - sarapan awal (8.00 jam); 2 - makan tengah hari (11.00); 3 - makan tengah hari (14.00); 4 - minum petang (17.00 h.); 5 - makan malam (19:00).

Isnin

  • Potongan ayam kukus, soba, teh.
  • Epal epal.
  • Kentang tumbuk, ikan, kaserol keju kotej, pir, kompot.
  • Jeli buah.
  • Bubur nasi, air mineral.

Selasa

  • Kentang rebus, fillet kalkun bakar, teh.
  • Kefir rendah lemak, pir.
  • Sup kubis tanpa daging, potongan kukus dengan pasta untuk hiasan, jus.
  • Kuki yang tidak dimasak, susu.
  • Curd kaserol, kompot.

Hari Rabu

  • Jisim curd, teh.
  • Epal bakar dengan madu.
  • Groats sup dengan sayur-sayuran, potongan daging lembu kukus, nasi, kompot.
  • Omelet kukus, jus.
  • Soba dengan fillet kalkun, jeli.

Khamis

  • Omelet (tanpa kuning telur), nasi, teh.
  • Kek keju (tidak digoreng), kompot.
  • Sup kerak, daging arnab dalam sos krim masam, jeli.
  • Kuki yang tidak dimasak, jus.
  • Pasta, rebusan sayur, air mineral.

Jumaat

  • Bubur semolina, teh.
  • Pisang.
  • Borscht vegetarian, nasi dengan ayam rebus, jeli beri.
  • Crouton gandum, jus.
  • Kentang rebus dan ikan, kompot.

Sabtu

  • Oatmeal, teh.
  • Ubi kentang dan keju, kompot.
  • Sup bihun, wortel rebus, dada ayam panggang, jeli buah.
  • Epal.
  • Bubur soba, jus.

Ahad

  • Pasta dan rebusan, teh.
  • Jisim curd atau curd, kompot.
  • Ladu dengan ayam, sup sayur, jus.
  • Biskut oat, teh hijau.
  • Soba, ikan, jeli beri.

Kandungan kalori harian diet tidak boleh melebihi 2500-3000 kkal. Selain hidangan panas, menu harian harus merangkumi salad, makanan ringan yang dibenarkan dan makanan panggang.

Resepi hidangan

Setiap orang yang menderita sirosis hati mempunyai hak untuk membuat diet sendiri. Untuk penyediaan hidangan, hanya perlu menggunakan produk yang dibenarkan, dan senarai ini tidak begitu kecil, oleh itu, menu tidak akan sedikit. Berikut adalah beberapa resipi ringkas:

Sup puri sayur

  • kentang - 300 g;
  • brokoli - 300 g;
  • lobak merah - 100 g;
  • keropok;
  • garam, herba - secukup rasa.

Rebus air, garam, masukkan sayur dadu mengikut urutan berikut: kentang-brokoli-wortel. Masak sehingga sayur benar-benar lembut, kemudian pukul isi kuali dengan pengisar, tambah ramuan dan keropok.

Salad buah

  • epal besar manis - 1 pc.;
  • pisang besar;
  • sepotong tembikai;
  • sepasang buah persik;
  • pir - 2 keping.

Potong buah menjadi kiub dan tutup dengan yogurt rendah lemak ("putih" atau manis).

Kaserol keju kotej

  • keju kotej - 500 g;
  • semolina - 2 sudu besar. l.;
  • kismis - 50 g;
  • putih tiga telur;
  • gula - 100 g;
  • mentega - setengah bungkus.

Kacau keju kotej dengan kismis, pukul protein dengan gula menjadi busa kuat, gabungkan semolina dengan mentega, campurkan semuanya, letakkan di dalam bekas tahan panas dan bakar di dalam ketuhar. Memasak dalam multicooker boleh dilakukan.

Kaserol labu

  • zucchini muda - 3 biji.;
  • wortel bersaiz sederhana - 2 biji.;
  • putih tiga telur;
  • keju rendah lemak (parut) - 3 sudu besar. l.;
  • tepung - 3 sudu besar. l.;
  • garam secukup rasa.

Zucchini dan wortel dicincang halus, tetapi lebih baik parut pada parut kasar, garam, letakkan di dalam pinggan atau mangkuk multicooker. Pukul tepung dan putih, tuangkan sayur-sayuran yang sudah siap dengan campuran, masukkan ke dalam ketuhar untuk dibakar. Keju boleh dimasukkan ke dalam campuran tepung telur atau ditaburkan di atas kaserol 5 minit sebelum siap.

Borscht vegetarian

  • bit - 150 g;
  • lobak merah - 150 g;
  • kentang - 300 g;
  • kubis - 250 g;
  • bawang - 50 g;
  • pes tomato - 1 sudu besar l.

Sediakan bahan-bahan (basuh, kupas, potong kentang menjadi kiub, potong kubis halus, parut sayur-sayuran akar). Rebus air dalam periuk dengan ukuran yang sesuai, "buang" kubis cincang dan kentang ke dalamnya.

Ambil kuali, tuangkan sedikit minyak sayuran ke dalamnya, panaskan, masukkan bawang, wortel, bit. Apabila sayur-sayuran terlalu matang, tambahkan pes tomato dan setengah gelas air panas. Maksudnya, sayur-sayuran tidak digoreng, tetapi direbus. Setelah kentang dan kubis mendidih, anda perlu menunggu 10 minit. dan pindahkan isi kuali ke dalam periuk. Garam.

Mana-mana borscht, termasuk vegetarian, harus disuntik selama 10 minit selepas memasak, dan dimakan dengan krim masam rendah lemak dan crouton gandum.

Soalan jawapan

Apakah diet # 5? Ini menunjukkan peningkatan pengambilan protein dan makanan karbohidrat. Jumlah lipid dikurangkan sepertiga, berbanding dengan dos harian bagi seseorang yang tidak menghadapi masalah kesihatan seperti itu (hingga 50-70 g). Prinsip utama pemakanan terapeutik dan diet adalah untuk mengurangkan beban pada organ pencernaan dan memberi tubuh semua zat yang diperlukannya untuk berfungsi normal..

Minuman apa yang boleh anda minum dengan sirosis? Kompot, jus semula jadi (terbaik dibuat dengan tangan anda sendiri), jeli, teh hijau dan hitam yang cukup kuat.

Bolehkah anda makan buah? Doktor mengesyorkan makan bermusim, dan lebih baik - buah-buahan tempatan, sementara mereka mesti masak dan manis. Diutamakan: epal, pic, plum, pisang. Diharamkan - semua sitrus dan buah yang belum masak.

Diet apa yang harus diikuti untuk sirosis hati, peraturan pemakanan dan menu anggaran

Untuk menormalkan proses metabolik dan melambatkan transformasi patologi di hati, pesakit perlu mengikuti nasihat doktor dan menolak penggunaan pelbagai makanan. Diet untuk sirosis hati memudahkan kerja organ pencernaan dan memperkaya tubuh pesakit dengan nutrien. Menganalisis perjalanan penyakit ini, doktor menetapkan salah satu daripada beberapa diet.

Apa itu sirosis?

Penyakit ini adalah kerosakan pada hati, menyebabkan kemerosotan fungsinya. Pembuangan dari badan toksin, alergen, toksin bertambah teruk kerana kematian sel yang sihat.

Penyakit ini boleh disebabkan oleh pengambilan makanan, minuman beralkohol, makanan berlemak secara berlebihan. Seorang pesakit yang belum sepenuhnya menyembuhkan hepatitis juga dapat memperoleh patologi seperti itu.

Gejala

Penyakit ini mempunyai banyak gejala. Pesakit harus berjaga-jaga apabila gejala berikut muncul:

  • manifestasi mengantuk, mudah marah, kelemahan, perubahan tulisan tangan, gatal mungkin muncul;
  • pada peringkat awal, sklera, selaput lendir, frenulum lidah bertukar menjadi sedikit kuning;
  • air kencing sedikit gelap;
  • hati sedikit meningkat dan mulai menonjol dari bawah tulang rusuk;
  • pembesaran limpa (dikesan oleh palpasi);
  • kerap lebam dan lebam, gusi berdarah ketika menggosok gigi.

Pemakanan untuk sirosis hati: diet nombor 5

Diet sedemikian untuk sirosis hati akan memenuhi keperluan pesakit untuk protein dan karbohidrat. Makan makanan masin dengan kandungan lemak tinggi perlu dikurangkan. Ini akan mengurangkan beban kerja saluran pencernaan tanpa mengganggu kerongkongan dan saluran empedu..

Menggunakan diet untuk sirosis hati akan memerlukan cadangan berikut:

  1. Ia perlu untuk mencapai keseimbangan dan pemecahan makanan. Makanan dimakan dalam bahagian kecil. Nilai kalori makanan yang dimakan sehari tidak boleh melebihi 3000 kcal.
  2. Anda harus minum 1.5 liter air setiap hari.
  3. Kurangkan penggunaan garam dalam makanan.
  4. Sebelum makan makanan hendaklah dicincang (parut) dan dipanaskan semula.
  5. Jangan mengambil produk goreng dan bakar.

Diet untuk sirosis hati: menu selama 7 hari

Diet apa yang digunakan untuk sirosis hati? Di bawah ini adalah anggaran diet 7 hari.

Diet untuk sirosis hati dan asites: ciri

Diet untuk sirosis hati pada wanita dan lelaki, jika penyakit ini rumit oleh ascites, harus mengambil kira beberapa batasan:

  • makanan yang diambil sepanjang hari dibahagikan kepada bahagian kecil;
  • penolakan makanan asal haiwan akan diperlukan;
  • makan makanan masin dilarang;
  • menolak produk roti, muffin;
  • kerana kerosakan serius pada kesihatan, beberapa hari pertama pesakit hanya perlu makan makanan cair.

Diet untuk sirosis hati dengan asites: menu selama seminggu

Untuk mengikuti diet untuk sirosis hati dengan asites, perlu mengawal pengambilan air dan pengeluaran air kencing. Pemilihan makanan diet yang kompeten membantu mengurangkan jumlah cecair yang memasuki rongga perut, edema menurun, yang menyebabkan dinamika positif dalam keadaan pesakit.

Menu dan hidangan untuk diet untuk sirosis

Walaupun terdapat sekatan, pesakit dengan sirosis dapat memakan makanan yang tidak kalah dengan rasanya dari hidangan biasa.

Stik vegetarian

  • 7 kentang;
  • 0.5 cawan beras;
  • 2 biji lobak merah;
  • 2 putih telur;
  • garam, herba, bergantung pada rasa.

Buah-buahan yang tidak dikupas direbus keseluruhannya dan disapu pada parut. Rebus nasi. Produk rebus dicampurkan, selepas itu protein dan garam dengan herba harus ditambahkan ke jisim. Setelah dicampurkan dengan teliti, stik boleh dibentuk. Mereka mesti dilapisi tepung roti dan dihantar ke oven untuk dibakar. Jangan menggoreng stik.

Puding curd

  • 1 sudu besar l. semolina;
  • 250 g keju kotej;
  • 30 g kismis;
  • 1 biji telur;
  • 50 g mentega;
  • 50 g gula pasir.

Keju kotej digiling dengan kuning telur, dan putih disebat dengan kismis. Minyak itu mesti dicampurkan dengan semolina. Kemudian bahan-bahan ini digabungkan dan dicampurkan. Gula ditambahkan ke jisim yang dihasilkan. Seterusnya, bahan kerja dicampurkan lagi dan dipindahkan ke dalam loyang. Puding harus dikukus atau di dalam ketuhar..

Kissel dari epal

  • 0.5 kg epal;
  • 100 g gula;
  • 1-2 sudu besar l. pati kentang;
  • 2 sudu besar air.

Buah-buahan harus dipotong kecil dan dituangkan ke dalam air yang menggelegak. Kemudian gula ditambahkan ke dalam air dan campurannya diuli hingga puri. Setelah mendidih, pati dituangkan ke dalam kuali. Komposisi hendaklah dikacau dan dimasak dengan api kecil hingga pekat..

Sirosis hati, diet dan nasihat pemakanan

Untuk menormalkan keadaan tubuh dengan sirosis dari diet, perlu melepaskan beberapa produk makanan. Tetapi orang yang sakit perlu memastikan pengambilan nutrien, vitamin dan mineral yang mencukupi. Perlu difahami bahawa hati terlibat dalam pemprosesan makanan dalam tahap yang terhad. Oleh itu, makanan harus dimakan dalam bahagian kecil dan kerap (6 kali dalam 24 jam).

Diet untuk sirosis hati mengambil kira sekatan berikut:

  • dilarang makan makanan sejuk atau panas;
  • penolakan dari goreng, kebab, goreng dalam ketuhar gelombang mikro atau di panggangan diperlukan;
  • anda harus menggunakan resipi yang melibatkan pemprosesan atau memasak wap;
  • anda boleh makan rebusan tidak lebih dari 1-2 kali seminggu;
  • pengambilan lemak mesti dipastikan dengan penggunaan minyak mentega dan minyak sayuran;
  • sumber protein boleh menjadi produk susu yang diperam, termasuk keju kotej (jika tidak ada hepatogi);
  • setiap minggu perlu mengatur hari pemunggahan untuk membuang toksin dari organ (selama 1 hari, hanya memakan sup sayur-sayuran, produk susu, beberapa buah).

Dalam menu yang dibentuk dengan betul, perkadaran harus diperhatikan: setiap hari, kadar pengambilan protein harus 92-95 g, 360 g karbohidrat, hingga 90 g lemak.

Produk dibenarkan untuk sirosis

Orang sakit harus memasukkan makanan tertentu dalam menu makanan:

  1. Roti basi yang dibuat dari pelbagai tepung.
  2. Sup sayur-sayuran, bijirin, pasta tenusu. Penyediaan sup dilarang menggoreng, mereka boleh dikeringkan.
  3. Dari produk daging yang dibenarkan: ayam rendah lemak tanpa kulit, daging lembu, daging sapi muda, domba, arnab.
  4. Produk sayur mesti dimakan mentah atau rebus, sauerkraut tidak berasid dibenarkan.
  5. Di antara hidangan tenusu, keutamaan harus diberikan kepada keju kotej rendah lemak, susu, dan produk susu fermentasi rendah lemak yang lain.
  6. Dari makanan pembuka selera, anda harus memilih salad sayuran dengan penambahan minyak halus, vinaigrette, kaviar zucchini, ikan jeli atau boneka, ham rendah lemak.
  7. Di antara gula-gula, anda harus memilih buah-buahan dan beri mentah, masak, lembut secara umum atau parut. Anda boleh minum minuman yang dibuat dari buah-buahan, beri dan makan gula-gula berdasarkannya.
  8. Dari minuman dibenarkan minum teh, kompot, jus sayuran dan buah, produk herba berdasarkan rosehip, jeli.

Apa yang dilarang digunakan dengan sirosis?

Orang yang sakit mesti melepaskan produk tertentu:

  • roti yang baru dibakar, pastri puff dan pastri;
  • sup yang dibuat dengan daging, cendawan, ikan, okroshka, sup kubis, sup dengan kacang, kacang polong, lentil;
  • goreng, produk daging, sosej, produk salai;
  • ikan dengan kandungan lemak tinggi, salai, asin, kalengan;
  • keju dengan peningkatan rasa pedas dan kemasinan, keju kotej dengan kandungan lemak tinggi, krim masam, krim, susu panggang yang ditapai;
  • telur goreng, telur rebus;
  • dari sayur-sayuran: dari lobak, kacang, kacang polong, lobak, bawang putih, lobak, buah sayur acar;
  • sorrel, bayam, bawang, cendawan;
  • produk gula-gula dengan krim, coklat, ais krim;
  • buah-buahan yang tidak masak dan masam;
  • perasa dengan peningkatan kesedihan;
  • kopi, koko, minuman beralkohol;
  • pelbagai lemak babi, lemak babi, lemak.

Diet untuk pampasan sirosis hati

Sekiranya hipokalemia ditentukan sebagai komplikasi sekunder, maka disarankan untuk menambah diet dengan produk berikut:

  • kentang lenyek;
  • kismis, ditambahkan ke pinggan mangkuk atau dalam bentuk yang berasingan;
  • buah kering (terutamanya buah ara, prun);
  • soba dalam bentuk bubur atau dalam sup.

Diet untuk sirosis disusun berdasarkan standard berikut:

  • nilai tenaga berada dalam julat 35-40 kkal per 1 kg;
  • selama 1 hari, pengambilan protein mestilah dalam lingkungan 120-130 g.

Diet pada peringkat dekompensasi

Pada peringkat ini, pesakit diberi kompleks multivitamin. Dengan perkembangan penyakit ini dengan latar belakang penyalahgunaan alkohol, perlu juga pengambilan tiamin hingga 10 mg sepanjang hari dan folat - 1 mg.

Pengambilan protein harus dikurangkan menjadi 20 g sepanjang hari. Sekiranya tiada dinamika positif pada pesakit, protein dari menu harian dikeluarkan sepenuhnya. Sekiranya kecenderungan positif diperhatikan, maka kadar penggunaan protein meningkat setiap hari sebanyak 10 g. Setelah normalisasi keadaan, disyorkan untuk mengambil 1 g protein per 1 kg sepanjang hari.

Nilai tenaga menu makanan untuk hari itu mestilah dalam lingkungan 45-50 kkal per 1 kg. Makanan yang kaya dengan vitamin A harus dielakkan.

Diet untuk barah

Sekiranya penyakit hati menyebabkan barah, maka anda boleh mematuhi diet yang telah ditetapkan sebelumnya (contohnya, No. 5). Tetapi diet harus dipelbagaikan. Anda harus makan kacang, makanan laut, pelbagai sup, daging putih, keju cottage, roti gandum, bijirin.

Kos diet

Pemakanan yang betul dan seimbang untuk sirosis tidak memerlukan kos yang besar. Satu set produk selama 7 hari akan berharga tidak lebih dari 1700-2000 rubel.

Oleh itu, untuk melegakan penyakit serius seperti sirosis, pesakit hanya perlu mengikuti cadangan doktor dan mengikuti diet. Makanan ini dapat diubah dengan sebilangan besar hidangan, jadi diet tidak akan menimbulkan masalah.

PENTING! Artikel maklumat! Sebelum digunakan, anda mesti berjumpa pakar.

Pemakanan untuk sirosis hati

Sirosis tergolong dalam kategori penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Dalam proses perkembangan patologi, hati kehilangan keupayaannya. Ini disebabkan oleh transformasi hepatosit (sel hati) menjadi tisu penghubung. Sebab-sebab degenerasi dan kematian hepatosit seterusnya adalah:

  • hepatitis etiologi virus (A, B, C);
  • pengambilan ubat yang tidak betul;
  • alkoholisme;
  • kehadiran penyakit teruk kronik sistem endokrin dan hepatobiliari.

Rawatan patologi bertujuan untuk memanjangkan jangka waktu dan meningkatkan kualiti hidup pesakit, serta menghambat perkembangan komplikasi. Kaedah terapi utama adalah ubat pelindung dan pemulihan (hepatoprotectors) dan diet khas untuk sirosis hati.

Jadual kelima untuk sirosis

Terlepas dari faktor apa yang mempengaruhi terjadinya dan perkembangan perubahan struktur di hati, menurut klasifikasi diet perubatan oleh V. Pevzner, "Jadual No. 5" ditugaskan. Tujuan terapi pemakanan adalah untuk mengurangkan beban pada hati dan organ lain dari saluran pencernaan. Dengan diet yang dipilih dengan betul, sel-sel hati sibuk memperjuangkan kelangsungan hidup dan mengekalkan fungsi kelenjar eksokrin (hati) yang terkena. Mereka tidak perlu menghabiskan tenaga untuk memproses makanan berkalori tinggi dan berlemak yang memusnahkannya..

Pemakanan untuk sirosis memperuntukkan sejumlah larangan penggunaan lemak, serat kasar, makanan berprotein tinggi, makanan yang mengandungi minyak pati dan bahan tambahan sintetik. Sekiranya terdapat komplikasi teruk, diet disesuaikan dengan jumlah protein, garam dan cecair. Pada tahap dekompensasi, jumlah makanan protein dikurangkan sebanyak mungkin, dengan penghapusan berikutnya dari menu. Dalam kes patologi yang rumit oleh asites, pesakit beralih ke diet tanpa garam.

Dalam bentuk penyakit bilier, penekanannya adalah pada makanan yang mendorong aliran keluar hempedu, termasuk minyak sayuran yang sihat (zaitun, alpukat, kacang tanah). Asas pemakanan dibentuk oleh karbohidrat kompleks (serat lembut, asid lemak tak jenuh ganda dan pektin), yang menyumbang kepada penghapusan lipotrop berkepadatan rendah (kolesterol "buruk") dari tubuh dan normalisasi proses metabolik.

Sebagai tambahan kepada sirosis, jadual nombor 5 ditetapkan untuk patologi lain dari sistem pencernaan:

  • hepatosis pelbagai asal;
  • penyakit keradangan pankreas (pankreatitis);
  • penyakit keradangan pada pundi hempedu, saluran hepatik dan hempedu (kolesistitis, kolangitis, dyskinesia, dll.);
  • kehadiran batu di pundi hempedu dan saluran (cholecystolithiasis dan choledocholithiasis).
  • hepatitis A, B, C, D dan E berjangkit (dengan hepatitis C pada peringkat akut, pilihan yang lebih teruk "Jadual No. 5-a" disyorkan);
  • hepatitis autoimun, toksik dan radiasi.

Postulat pemakanan makanan

Peraturan yang mesti dipatuhi oleh pesakit dengan patologi hepatik merangkumi yang berikut. Makan makanan biasa. Selang waktu makan, termasuk makanan ringan, tidak boleh melebihi 3-4 jam. Perhatikan peraturan minum. Pengambilan cecair setiap hari adalah satu setengah liter (dengan asites, ia dikurangkan sebanyak 1.5 kali). Pantau nilai tenaga makanan dan hidangan.

Untuk memunggah sistem hepatobiliari, makanan berkalori tinggi harus ditinggalkan. Pengambilan kalori harian mestilah dalam lingkungan 2500 kkal. Adalah perlu untuk meminimumkan penggunaan garam meja. Kawal nisbah nutrien. Kandungan nutrien (dalam bentuk tulen) dalam hidangan diedarkan seperti berikut: lemak sayuran - 80 g, protein - 80 g, karbohidrat - 400-450 gram.

Memasak dan makan makanan

Perhatian khusus harus diberikan kepada pemprosesan kuliner produk dan ukuran bahagiannya. Sekiranya terdapat penyakit hati, kaedah menggoreng, memasak dengan arang, lemak dalam tidak termasuk. Ini juga berlaku untuk menumis sayur-sayuran untuk menambah sup. Hanya hidangan rebus, rebus, produk yang dibakar dalam kerajang yang dibenarkan. Multicooker akan menjadi penolong yang baik dalam rumah tangga. Peranti ini dilengkapi dengan mod memasak yang diperlukan (wap, rebusan, penaik), dengan menggunakan mana anda dapat menyediakan makanan sihat dengan mudah.

Dengan sirosis dekompensasi, disyorkan untuk mengisar makanan dengan pengisar atau penggiling daging. Makanan puri lebih mudah dicerna. Atas sebab yang sama, sayur-sayuran disyorkan untuk direbus atau dibakar. Kursus memasak pertama dibenarkan hanya berdasarkan kuah dari daging dan unggas rendah lemak. Makanan mesti dimasak tanpa lemak tambahan. Lebih baik musim salad atau hidangan utama dengan minyak sayuran setelah dimasak (langsung di atas pinggan). Mentega dibenarkan dalam peringkat penyakit yang diberi pampasan, tetapi tidak melebihi 10 gram sehari.

Ayam (termasuk sup sup) mesti dikupas sebelum dimasak. Sarapan pagi lebih awal supaya tidak mengganggu banyaknya makanan sepanjang hari. Anda tidak boleh tamak dan makan dalam jumlah yang banyak. Hidangan tunggal maksimum hendaklah terhad kepada 300 gram. Agar tidak mencederakan sistem pencernaan yang lemah, makanan yang disediakan tidak boleh terbakar (terlalu terbakar). Hipotermia secara tiba-tiba juga boleh membahayakan. Minuman sejuk dan makanan harus dielakkan.

Makanan yang salah

Pertama sekali, diet tidak boleh mengandungi makanan berlemak dan pedas. Senarai produk yang akan dihapuskan dari menu:

  • sayur-sayuran akar: bawang, rutabagas, lobak, lobak, lobak;
  • buah-buahan dan buah beri: anggur, limau, lemon, jeruk masam dan limau gedang, cranberry, lingonberry;
  • hijau: dill, ketumbar, pasli, sorrel;
  • kekacang: kacang polong, lentil, kacang buncis, kacang;
  • sayur-sayuran: timun, terung, lada manis (Bulgaria), tomato, selada;
  • bijirin: millet;
  • produk tepung: pastri yang diperbuat daripada puff, serbuk pendek, adunan ragi yang kaya, roti segar dan gulung;
  • gula-gula: ais krim, krim mentega, gula-gula coklat dan coklat;
  • produk susu dan fermentasi dengan peratusan lemak yang tinggi: keju kotej - lebih daripada 9%, krim dan krim masam - lebih daripada 10%, susu panggang yang ditapai, kefir, yogurt - lebih daripada 2.5%, keju keras dan diproses.
  • daging: jeroan, unggas (itik, angsa), domba berlemak, daging babi;
  • ikan: salmon, halibut, beluga, makarel, herring, trout;
  • makanan segera siap: kentang tumbuk, mi;
  • pengawet: pate (sprat, hati, daging), ikan kalengan (termasuk kaviar), cendawan acar dan sayur-sayuran, buah-buahan dalam sirap, kacang polong, jagung, kacang.
  • sosej: sosej, wieners, kupaty, sosej;
  • produk salai: daging asap, ikan, daging asap, makanan daging, tulang rusuk babi;
  • cendawan (segar, kering, masin);
  • minuman: jus tomato, kopi, soda manis, kvass;
  • sos: mustard, lobak meja, saus tomat, sos berasaskan mayonis, cuka.

Bagi pesakit dengan sirosis, perkara berikut dilarang:

  • rangup;
  • makanan ringan dan keropok;
  • makanan dari kategori makanan segera.

Produk yang betul

Sekiranya terdapat patologi hati, anda boleh memakan makanan yang tidak mencederakan selaput lendir, tidak menyebabkan pembentukan gas yang kuat, mudah dicerna dan diserap oleh badan.

Jadual makanan yang diluluskan (mengikut kategori)

AkarKentang, wortel, bit
Sayur-sayuranLabu, zucchini, kubis (kubis putih, kembang kol, kubis Brussels, brokoli)
BeriBlueberry, strawberi, blueberry, strawberi
Buah-buahanEpal, aprikot, quince, tembikai, pisang, semangka, persik, plum, pir, kiwi, kesemek
BijirinSoba, semolina, barli mutiara, "Hercules", nasi
Produk tepungPasta dan mi durum (gandum durum), keropok, biskut
Gula-gulaMarmalade, marshmallow, marshmallow, cookies oatmeal, jeli buah, jem dan pengawet, madu
Produk susu yang ditapaiTidak berlemak: kefir, acidophilus, susu panggang fermentasi, susu curdled, yogurt, keju kotej (hingga 2% lemak), keju Ricotta
DagingKekacang (ayam, ayam belanda), daging lembu tanpa lemak, arnab
Seekor ikanTidak melebihi 8% kandungan lemak (ikan kod, kapur biru, pollock, pike, flounder, hake)
MinumanJus dari sayur-sayuran dan buah-buahan yang dibenarkan, kompot beri dan jeli, teh bunga raya
Buah keringKismis, aprikot kering, prun

Selain itu

Tidak lama dahulu, lemak babi dan telur termasuk dalam kategori makanan terlarang. Menurut maklumat perubatan terkini, produk-produk ini telah dipulihkan sebahagian (bergantung pada tahap penyakit mana yang didiagnosis). Dengan sirosis yang diberi pampasan, pengambilan ayam dan telur puyuh yang terhad dibenarkan (seminggu sekali). Adapun lemak babi, ia mengandungi asid arakidonik. Bahan ini mendorong penghapusan lipotrop berketumpatan rendah, meningkatkan tindakan lipase, yang memecah lemak, dan melindungi sel hati dari penyusupan lemak. 10 gram lemak babi dibenarkan setiap hari. Pada masa yang sama, produk tidak boleh mengandungi banyak garam dan menjalani rawatan panas..

Produk Pilihan

Sebagai tambahan kepada apa yang anda boleh makan dengan sirosis hati, tidak berlebihan untuk mengetahui apa yang harus dimakan. Terdapat daftar produk, kehadirannya dalam menu harian dianggap wajib:

  • Bit, wortel, kembang kol. Aktifkan proses membuang toksin dan racun, memperbaiki peredaran darah.
  • Labu. Menyokong keupayaan sel hati yang lemah untuk tumbuh semula.
  • Rumpai laut. Menggalakkan pembersihan semula jadi dari garam logam berat dan karsinogen.
  • Minuman susu rendah lemak. Memiliki aktiviti antibakteria untuk membantu mengekalkan keseimbangan mikroflora.
  • Teh hijau. Minuman itu adalah antioksidan semula jadi yang membantu menghilangkan kekotoran dan pengoksidaan berlebihan
  • Soba, barli mutiara, oatmeal. Menormalkan proses metabolik.

Produk yang disenaraikan mengandungi sejumlah besar unsur mikro dan makro, vitamin, oleh itu ia akan berguna bukan sahaja untuk hati, tetapi juga untuk menguatkan sistem imun badan.

Diet pemakanan

Pengembangan diet pemakanan didasarkan pada penghapusan produk berbahaya dan penyediaan hidangan sihat dari produk yang dibenarkan untuk dimakan. Untuk mengelakkan kekeliruan dan tidak selalu dibandingkan dengan jadual, disarankan untuk membuat menu selama seminggu. Bergantung pada pilihan masakan anda, hidangan boleh ditukar. Diet haruslah bervariasi, dan makanan yang dimasak tidak boleh menimbulkan emosi yang tidak menyenangkan. Jika tidak, pesakit mungkin mengalami kerosakan gastronomi. Penggunaan makanan terlarang membawa kepada peningkatan keadaan dan perkembangan komplikasi.

Pilihan hidangan

Untuk hidangan pagi anda:

  • telur dadar protein yang dimasak dalam ketuhar gelombang mikro;
  • bubur susu dari semolina dengan aprikot kering;
  • bubur soba dengan susu;
  • kaserol keju kotej dengan semolina dan beri;
  • roti kering dengan keju Ricotta + telur rebus;
  • tepung oat berdasarkan air atau susu, dengan penambahan keju kotej;
  • bihun dengan keju Adyghe.
  • sup ayam dengan bebola daging ayam;
  • sup beras dengan ayam belanda dan sayur-sayuran;
  • borscht pada sup daging lembu;
  • sup kubis tanpa lemak dari kubis segar;
  • telinga pike (sebarang jenis ikan dengan kandungan lemak hingga 8%);
  • sup kentang dengan kaldu ayam;
  • sup susu dengan mee atau nasi.

Menu untuk minum petang dan makan tengah hari boleh ditukar ganti: epal yang dibakar dengan madu, puri buah dan sayur, pancake keju kotej stim dengan jem berry, keju cottage dengan kismis, aprikot kering, prun, yogurt buah dengan kandungan lemak tidak lebih dari 2.5%, jeli berry, kue oat jeli beri buatan sendiri. Hidangan utama ikan dan daging: bebola daging kalkun kukus, kuih ikan kukus, daging sapi rebus, zucchini rebus (untuk daging cincang: nasi + isi ayam), gulungan kubis kalkun, arnab rebus dengan kubis, pilaf ayam, ikan bakar dalam kerajang.

  • soba hancur;
  • bubur barli mutiara di dalam air, dengan penambahan mentega;
  • kentang rebus atau tumbuk;
  • kembang kol + brokoli kukus;
  • spageti dengan minyak zaitun panas;
  • nasi dengan sayur-sayuran;
  • puri sayur;
  • labu bakar.

Resipi salad yang disyorkan

NamaBahan-bahanPengisian Bahan Bakar
"Vitamin"kubis putih, wortel segar, epal hijauminyak zaitun dara tambahan
The vinaigrettebit rebus, wortel, kentang, timun masin ringanminyak sayuran
"Makanan Laut"rumput laut dalam tin, daging ketam (tongkat)yoghurt semula jadi
"Buah"pisang, epal, pir, tembikaiyogurt Yunani rendah lemak

Untuk multicooker

Resipi makanan pelbagai hidangan cepat dan senang disediakan. Yang diperlukan hanyalah mencampurkan komponen hidangan masa depan, memasukkannya ke dalam mangkuk dan memilih mod yang diperlukan.

Ayam dalam kerajang

Untuk memasak, anda memerlukan dada ayam di tulang. Beberapa potongan silang dibuat di kedua-dua sisi fillet. Payudara mesti diperap dengan campuran krim masam 10%, kicap (sedikit) dan kari. Sejam kemudian, masukkan sekeping keju Adyghe ke dalam potongan. Balut benda kerja dengan kuat dalam kerajang dan masukkan ke dalam mangkuk perkakas. Pada mod "penaik" atau "daging babi rebus", tahan selama satu jam.

Kobis yang disumbat malas

  • kubis - head kepala kubis sederhana;
  • fillet ayam belanda (ayam) - 400-500 g;
  • lobak merah - 2 biji.;
  • beras - 200 g;
  • krim masam 10% - 150 g.

Potong kubis dan uli dengan lembut, bilas nasi, potong wortel pada parut kasar, cincang daging ayam (jangan gunakan pengisar atau pemproses makanan untuk mengelakkan bubur) Daging cincang dalam kuali dengan 1.5-2 sudu minyak zaitun panas-panas. Campurkan semua komponen dalam mangkuk peranti, tambah garam, tambah lavrushka, campurkan. Cairkan krim masam dengan air rebusan 1: 1. Hidupkan mod "pemadaman".

Sayuran kukus dengan ikan

Potong flounder menjadi beberapa bahagian, taburkan dengan jus lemon dan minyak zaitun, musim dengan garam. Tuangkan air mendidih ke atas brokoli dan kembang kol beku dan bongkar ke dalam perbungaan. Letakkan ikan dan sayur di grid plastik multicooker. Tetapkan mod "stim". Musim hidangan siap dengan kicap dan krim masam (dalam nisbah 1: 5).

Sirosis hati adalah penyakit yang mematikan. Mengabaikan nasihat perubatan secara signifikan memperpendek jangka hayat pesakit. Pemakanan yang betul adalah kaedah utama untuk memperbaiki keadaan..