Pemakanan untuk cystitis

Foto dari laman web tervis.ohtuleht.ee

Sebilangan wanita mengabaikan pemakanan yang rasional semasa sistitis, tidak melihat keperluannya. Dan, ternyata, sia-sia. Hasil kajian selama bertahun-tahun, terdapat hubungan langsung antara keradangan pundi kencing dan simbiosis mikroorganisma faraj. Dan aktiviti penting yang terakhir bergantung pada diet..

Prinsip diet umum

Diet untuk sistitis diperlukan. Tetapi seharusnya bukan hanya diet yang seimbang dan berkhasiat, tetapi diet yang paling lembut bertujuan menghilangkan keradangan dan meningkatkan aliran air kencing. Dianjurkan untuk membuang dari makanan semua makanan yang menjengkelkan yang mengandungi sejumlah besar minyak pati dan asid.

Juga perlu mematuhi prinsip pemakanan pecahan - makan makanan 4-5 kali sehari, dalam bahagian kecil, dan minum lebih banyak di antara waktu makan..

Sangat penting untuk mengikuti diet ketika sistitis bertambah buruk. Dalam kes ini, diet yang dipilih dengan betul akan mengurangkan keracunan tubuh, melambatkan perkembangan bakteria dan mencegah penyakit daripada memasuki tahap kronik. Sekiranya yang terburuk masih berlaku dan penyakit ini sudah berjalan, diet tidak akan membiarkan pemburukan dan mengurangkan kekerapan kambuh.

Untuk mendapatkan kesan terapeutik maksimum dari diet, makanan untuk sistitis harus direbus, direbus atau dibakar. Makanan goreng, acar dan asap hanya akan memburukkan lagi keadaan.

Tempoh diet

Sekiranya sistitis telah memasuki tahap kronik, diet harus diikuti seumur hidup. Ia tidak teruk seperti radang ginjal dan tidak memerlukan jadual rawatan # 7. Walau bagaimanapun, larangan pemakanan semestinya.

Dalam sistitis akut, diet diperlukan selama keseluruhan rawatan dan selama 14-20 hari selepas pemulihan. Secara umum, dengan kecenderungan keradangan pundi kencing yang kerap, lebih baik menghindari berlebihan dan mematuhi peraturan diet yang sihat selama mungkin..

Produk yang dibenarkan

Apa yang boleh dimakan dan diminum oleh orang sakit? Secara umum, set hidangan yang boleh diterima dan berguna untuk sistitis cukup luas. Senarai tersebut merangkumi:

  • sayur-sayuran dan buah-buahan;
  • ramuan segar dari kebun;
  • produk susu yang ditapai;
  • bijirin;
  • daging tanpa lemak dan ikan, ayam;
  • beri (terutamanya lingonberry dan cranberry);
  • buah dan kacang kering;
  • minyak sayuran dan lemak haiwan.

Sangat berguna untuk makan madu segar tanpa gula untuk sistitis. Kelezatannya mempunyai aktiviti antimikroba dan antiseptik yang sangat baik, membersihkan saluran kencing, memusnahkan patogen.

Dari minuman, dibenarkan memasukkan teh hijau, air mineral dalam makanan. Jus labu, wortel dan aprikot sangat berguna untuk cystitis. Mereka boleh dimakan secara individu atau dicampurkan dalam koktel.

Makanan terlarang

Semua hidangan yang boleh merengsakan saluran kencing, memprovokasi kesakitan dan keradangan harus dikeluarkan dari diet. Ini termasuk semua jenis rempah, bumbu, acar, acar dan makanan salai. Tetapi ini bukan senarai keseluruhan produk yang dikecualikan untuk sistitis..

Apa lagi yang tidak boleh diminum dan dimakan oleh pesakit:

  • makanan dalam tin;
  • kuah yang kuat;
  • sayur acar, kekacang, bawang hijau dan bawang merah, lobak, rhubarb, lobak;
  • sitrus;
  • minuman beralkohol, bir, teh hitam dan kopi;
  • gula, gula-gula.

Bagi wanita, daging babi, daging binatang muda, kedai serbaneka, pelbagai sos dan saus tomat harus dikeluarkan dari makanan. Sekiranya cystitis, disarankan untuk mengurangkan jumlah garam meja, menyerah coklat dan koko..

Ciri-ciri diet

Sebagai tambahan kepada cadangan umum untuk mematuhi diet semasa sistitis, terdapat juga arahan berasingan yang membolehkan anda menormalkan keadaan pesakit sekiranya berlaku penyakit yang memburukkan atau kronik.

Dengan sistitis akut

Fasa cystitis akut berlangsung 5-7 hari. Dalam kes ini, wanita itu mengalami ketidakselesaan yang ketara, disertai dengan luka dan kerap membuang air kecil. Untuk menyingkirkan gejala yang menyakitkan, diet dalam jangka masa tersebut harus mengandungi lebih banyak hidangan dengan kesan diuretik dan antimikroba..

Jadi, apa yang boleh dan harus dimakan dengan bentuk sistitis akut:

  • Beri Lingonberry dan cranberry. Mereka digunakan untuk menyediakan minuman sihat atau makan seperti itu, menguli dan mencampurkan dengan madu.
  • Tembikai, timun, selada air, tembikai, wortel, labu. Sayur-sayuran ini meningkatkan aliran air kencing dan membersihkan saluran perkumuhan tanpa mengganggu keseimbangan air-garam..
  • Dari buah-buahan, epal, pir, biji delima boleh dimasukkan ke dalam makanan..
  • Daging lembu tanpa lemak atau daging putih.
  • Produk susu yang diperam, keju kotej. Varieti tanpa garam harus dipilih dari keju.
  • Bijirin, dedak.
  • Sayuran, minyak lembu.

Dari minuman untuk sistitis akut, klorida-kalsium dan air natrium memberi kesan terapeutik yang baik (Izhevskaya, Essentuki No. 17, 4, Mirgorodskaya). Mereka dimasukkan ke dalam diet untuk sepanjang masa rawatan dan diambil 10-15 minit sebelum makan.

Diet boleh disesuaikan selepas ujian. Sekiranya garam fosfat atau oksalat terdapat dalam air kencing, pesakit disarankan untuk mengikuti jadual rawatan No. 14 atau No. 6, masing-masing. Sekiranya seorang wanita dengan sistitis akut mengesan tanda-tanda asid urik, makanan yang mengandung purin dikeluarkan dari diet.

Kemunculan garam kalsium dalam air kencing menunjukkan alkaliisasi badan yang kuat. Dalam kes ini, semua produk tenusu dikeluarkan dari diet, menggantikannya dengan produk protein. Kaldu daging dan ikan yang tidak tepu dibenarkan. Dengan sistitis hemoragik, diet termasuk hidangan yang mengurangkan pendarahan mukosa: daging putih rebus, sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak berasid, ikan air tawar.

Dengan sistitis kronik

Sekiranya sistitis akut tidak dirawat, ia akan menjadi kronik. Dengan bentuk penyakit ini, diet menjadi lebih ketat, senarai makanan terlarang berkembang. Pengasam, makanan panas dan acar, perasa, rempah-rempah dikeluarkan dari makanan secara kekal. Hadkan pengambilan sayur-sayuran yang menjengkelkan. Lebih lanjut mengenai sistitis kronik →

Makanan yang dilarang untuk sistitis kronik:

  • makanan salai, goreng dan tin;
  • produk separuh siap, makanan segera, makanan dengan pewarna, perisa dan bahan tambahan berbahaya lain;
  • marjerin, minyak masak, lemak babi;
  • sebarang alkohol, kvass, air berkarbonat;
  • gula, coklat, pastri.

Jelas bahawa tidak mungkin membuang makanan terlarang sepenuhnya dari diet, tetapi perlu berhenti menggunakannya sekurang-kurangnya dengan peningkatan sistitis.

Apa hidangan lain yang tidak boleh dimakan oleh pesakit dengan keradangan jangka panjang? Pesakit yang selalu dihantui oleh rasa tidak selesa di saluran kencing dan kesukaran membuang air kecil, lebih baik melepaskan buah sitrus, buah masam, anggur.

Keutamaan harus diberikan kepada makanan rebus atau panggang dengan rasa neutral. Dalam bentuk sistitis kronik pada wanita, berguna untuk memasukkan makanan dalam serat lebih banyak serat, biji-bijian, dedak gandum, produk asid laktik, selalu mengambil persediaan diuretik dan anti-radang.

Contoh menu selama seminggu

Berpandukan senarai makanan yang dibenarkan dan sihat untuk sistitis, anda boleh menyusun menu perubatan secara bebas. Lebih baik mengembangkannya dengan segera selama seminggu - dengan cara ini lebih mudah untuk membeli produk yang diperlukan dan mengira nilai pemakanan diet.

Anda harus memasukkan makanan yang mengandungi protein ringan (1.0-1.5 g protein per 1 kg berat badan) dan sayur-sayuran dalam makanan. Bagi lemak, tidak disarankan untuk membebani diet dengan berlebihan, dan juga tidak mengecualikannya. Ini adalah bahan binaan yang paling penting untuk organ endokrin pada wanita, namun, lebih baik membuang lemak kasar dari menu.

Diet terapeutik untuk sistitis selama seminggu.

Isnin

Sarapan pagiBubur nasi dengan mentega, daging "keju", teh dengan susu
Makan tengah hariEpal segar, jus
Makan tengah hariSup mi sup ayam, ladu dengan kentang tumbuk, kompot
Makanan ringan petangCrouton putih, infusi rosehip
Makan malamCarrot zrazy dengan keju kotej, pai epal, rebusan daun lingonberry

Selasa

Sarapan pagiBubur soba, dada ayam, teh susu
Makan tengah hariPuding curd, segelas kefir
Makan tengah hariBorsch dengan krim masam, kentang rebus, daging lembu stroganoff, jeli buah
Makanan ringan petangKue Galette, tembikai, jus
Makan malamIkan rebus dengan sayur-sayuran, teh hijau

Hari Rabu

Sarapan pagiBubur semolina, telur dadar, mentega lembu, teh susu
Makan tengah hariWortel, timun dan salad kubis, jus
Makan tengah hariSup susu dengan mi, ayam rebus dengan sos putih dengan sayur-sayuran, kompot
Makanan ringan petangCranberry jelly, crouton, rosehip infusion
Makan malamPilaf beras dengan buah, cheesecake dengan keju kotej, rebusan daun lingonberry

Khamis

Sarapan pagiOatmeal, keju, kopi lemah dengan krim
Makan tengah hariLobak parut dengan krim masam, jus
Makan tengah hariSup kentang, daging panggang, zucchini rebus dalam krim, jeli berry
Makanan ringan petangSalad timun segar, segelas kefir
Makan malamKentang rebus dengan daging, teh hijau

Jumaat

Sarapan pagiSalad sayuran segar, bubur soba dengan mentega, teh dengan susu
Makan tengah hariKastor curd, jus
Makan tengah hariSup barli mutiara dengan kaldu daging, bebola daging, bit rebus dalam krim masam, kompot
Makanan ringan petangMelon, telur dadar, segelas yogurt
Makan malamBakso wortel dan epal dengan kuah cranberry, rebusan daun lingonberry

Sabtu

Sarapan pagiKrupenik dengan keju kotej, puding rusk, teh susu
Makan tengah hariSalad timun, jus
Makan tengah hariAcar, pilaf dengan daging, jeli buah
Makanan ringan petangKue Galette, tembikai, kaldu rosehip
Makan malamKentang soufflé, hirisan pike jeli, teh hijau

Ahad

Sarapan pagiSalad sayur segar, telur dadar yang diisi dengan daging, teh dengan susu
Makan tengah hariKastor curd, jus
Makan tengah hariSup aprikot kering dengan ladu semolina, daging rebus, tanduk, kompot
Makanan ringan petangSalad buah tembikai dengan epal, segelas kefir
Makan malamPotongan kentang dibakar dengan krim masam, ikan rebus, infusi rosehip

Diet yang dipertimbangkan adalah nasihat yang bersifat semula jadi dan dapat diperluas sehubungan dengan cuti atau keistimewaan masakan nasional. Jadi, kadang-kadang anda boleh makan sepotong herring yang direndam dalam susu atau sebahagian kecil daging goreng. Sebagai tambahan kepada produk ini, diet untuk sistitis harus merangkumi 250 g roti putih, 50 g madu dan air mineral.

Menu mingguan untuk vegetarian

Terdapat beberapa pilihan untuk vegetarian, dari yang paling ketat, hanya berdasarkan makanan tumbuhan, hingga yang paling demokratik, yang membolehkan anda makan produk tenusu dan telur. Oleh kerana menu untuk sistitis, terutama hemoragik, harus mengandungi makanan protein, pertimbangkan pilihan terakhir - diet untuk vegetarian lacto-ovo.

Isnin

7.00Oatmeal, lobak merah, teh susu
10.00Buah segar, jus
13.00Sup nasi dengan kaldu sayur, kembang kol yang dipanggang dalam serbuk roti, kompot
16.00Bola keju dengan wortel dan kacang, infusi rosehip
19.00Mie rebus dalam sos berkrim, kefir

Selasa

7.00Dua telur rebus, bubur soba, teh susu
10.00Smoothie timun, crouton, jus
13.00Sup sayur dengan oatmeal, labu dan epal pilaf, beri beri
16.00Salad buah dengan madu, infusi rosehip
19.00Curd kaserol dengan zucchini, teh hijau

Hari Rabu

7.00Bubur semolina, gulung dengan keju dan aprikot kering, teh dengan susu
10.00Sandwic timun, jus
13.00Sup susu dengan ladu, pasta dengan wortel dan kacang hijau, kompot
16.00Kue wortel buatan sendiri, infusi rosehip
19.00Lempeng zucchini dengan krim curd, rebusan daun lingonberry

Khamis

7.00Bubur bubur jagung, salad timun dengan pembalut telur, kopi lemah dengan krim
10.00Koktel cranberry dengan keju kotej, jus
13.00Sup keju dengan lada, kubis kubis dengan sos krim masam, jeli berry
16.00Lempeng oat, segelas kefir
19.00Potongan sayur, smoothie timun, teh hijau

Jumaat

7.00Bubur nasi, dua telur rebus, teh susu
10.00Salad buah dengan krim, jus
13.00Sup rumput laut dengan labu, rebusan sayur, kompot
16.00Pai dengan keju kotej dan biji poppy, segelas yogurt
19.00Puding beras, rebusan daun lingonberry

Sabtu

7.00Bubur millet, penkek labu, teh susu
10.00Jeli beri, jus
13.00Sup Yogurt dengan timun, zucchini diisi dengan nasi, jeli buah
16.00Charlotte dengan epal, infusi rosehip
19.00Ladu dengan keju kotej, teh hijau

Ahad

7.00Bubur multigrain, keropok dengan timun, teh dengan susu
10.00Omelet, jus
13.00Sup sayur dengan nasi, terung rebus, kompot
16.00Kek keju dengan madu, segelas kefir
19.00Miller kaserol dengan keju kotej dan sayur-sayuran, infusi rosehip

Menu vegetarian untuk sistitis pada wanita harus lengkap dan seimbang. Diet mesti termasuk salad sayur-sayuran segar, semangka, tembikai, buah-buahan kering, kacang-kacangan dan biji-bijian. Diet juga termasuk 300 g roti gandum setiap hari, 25 ml minyak sayuran dan 50 g madu.

Rejimen minum untuk sistitis

Foto dari laman web 2gis.ru

Sekiranya tidak ada penyakit buah pinggang dan kardiovaskular, anda perlu minum lebih banyak dengan cystitis. Pakar mengesyorkan memasukkan sekurang-kurangnya dua liter cecair setiap hari dalam makanan anda. Ini boleh menjadi infus dan decoctions herba diuretik, kompot dan jeli dari epal, cranberry, lingonberry. Air mineral tanpa gas mencuci mikroorganisma patogen dengan baik dari pundi kencing. Anda boleh menggunakannya 2-3 kali sehari, sedikit pemanasan.

Teh susu sangat berguna untuk cystitis. Mekanisme tindakannya tidak diketahui, tetapi minumannya berfungsi hebat sebagai agen diuretik, antiseptik dan anti-radang..

Adakah terdapat perbezaan dalam diet untuk lelaki dan wanita??

Diet untuk sistitis pada lelaki dan wanita mempunyai beberapa perbezaan. Perwakilan dari seks yang lebih kuat biasanya mengalami jangkitan sekunder yang menembusi pundi kencing dari organ berdekatan - prostat dan saluran mani. Oleh itu, diet pada lelaki harus ditujukan untuk mengurangkan keradangan pada sistem genitouriner. Baca lebih lanjut mengenai sistitis pada lelaki →

Pada wanita, sistitis berlaku lebih cepat dan lebih kerap. Sebabnya adalah ciri struktur - pada wanita muda, panjang uretra 5 kali lebih pendek dan lumennya jauh lebih lebar daripada pada lelaki. Keradangan pundi kencing pada seks yang adil lebih teruk, kemungkinan menjadi bentuk kronik dengan pemburukan berterusan. Oleh itu, senarai makanan yang tidak dapat dimakan pada wanita jauh lebih luas, dan diet untuk sistitis lebih ketat. Ini terutama berkaitan dengan bentuk penyakit yang akut..

Pakar yakin bahawa kepatuhan terhadap cadangan diet sekiranya berlaku radang pundi kencing akan meringankan perjalanan penyakit dan mencegah peralihannya ke bentuk kronik. Sekiranya penyakit ini sudah diabaikan dan mengalami kekambuhan yang berterusan, diet akan mengurangkan kekerapannya dan meningkatkan kualiti hidup. Tetapi akan memakan masa yang lama untuk mematuhi diet yang ditentukan..

Pengarang: Elena Medvedeva, doktor,
khas untuk Nefrologiya.pro

Video berguna mengenai diet untuk sistitis

Senarai sumber:

  • Untuk menjaga kesihatan buah pinggang / Lydia Sergeevna Lyubimova // Krylov, 2013.
  • Penyakit buah pinggang: pielonefritis, sistitis, prolaps buah pinggang / Julia Popova // Krylov, 2008.
  • Perkara yang paling penting mengenai cystitis / A. P. Nikolchenko // Rumah penerbitan "Vektor", 2013.
  • Sistitis. Tutorial. / Skryabin G.N., Aleksandrov V.P., Korenkov D.G. // St. Petersburg, 2006.

Diet untuk sistitis

Kandungan artikel:

Cystitis adalah keradangan pundi kencing yang sering disertai oleh uretritis. Ini adalah gangguan serius yang menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan dan memburukkan kesihatan seseorang. Untuk mencapai hasil yang baik dalam rawatan penyakit ini, anda mesti mematuhi cadangan doktor dengan tegas. Diet khas sangat mustahak.

Apa itu cystitis

Menurut statistik, 20-40% wanita secara berkala menderita pelbagai jenis sistitis. 10% mempunyai bentuk penyakit kronik. Lelaki secara praktikalnya tidak terjejas oleh penyakit ini. Mereka memilikinya hanya dalam 0.5% kes. Ini disebabkan oleh ciri anatomi badan lelaki..

Cystitis adalah nama biasa untuk keradangan pundi kencing. Penyakit ini akut dan kronik, primer dan sekunder.

Bentuk sistitis akut sering digabungkan dengan uretritis. Ia adalah radang uretra. Pada wanita, ia jauh lebih pendek daripada pada lelaki. Ini menyebabkan jangkitan memasuki pundi kencing dengan lebih cepat. Pada masa yang sama, ukuran pundi kencing wanita jauh lebih besar daripada lelaki. Oleh itu, mereka jarang ke tandas. Ini membawa kepada fakta bahawa mikroorganisma patogen berada dalam pundi kencing lebih lama..

Ejen penyebab penyakit biasanya bakteria usus biasa. Juga, wakil mikroflora kulit boleh menyebabkan penyakit ini. Kumpulan risiko untuk terkena penyakit ini merangkumi orang dengan imuniti yang lemah..

Punca-punca cystitis termasuk yang berikut:

  • mikrotrauma;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • kekurangan vitamin;
  • pelanggaran peraturan kebersihan diri;
  • makan makanan pedas;
  • minuman beralkohol.

Penyakit ini sering disertai oleh uretritis. Ia dicirikan oleh gambaran klinikal yang serupa. Penyakit ini paling kerap disebabkan oleh pelbagai jangkitan genital - mycoplasma, chlamydia, ureaplasma.

Cystitis sekunder dikaitkan dengan patologi pundi kencing, organ berdekatan dan lesi kronik lain dari sistem pembiakan. Untuk mengelakkan timbulnya masalah seperti itu, anda harus memantau kesihatan anda dan mengawal keadaan sistem imun..

Prinsip diet untuk cystitis

Agar rawatan patologi dapat memberikan hasil, anda mesti mematuhi diet khas..

Sistem bekalan kuasa seperti itu harus ditujukan untuk menyelesaikan tugas-tugas berikut:

  1. Mengurangkan gejala mabuk badan. Doktor sering mengesyorkan makan diet vegetarian selama beberapa hari. Dalam kes ini, anda perlu meningkatkan jumlah cecair yang dimakan. Pemakanan langkah demi langkah juga penting..
  2. Menghentikan pembiakan mikroorganisma patogen. Untuk tujuan ini, perlu makan buah beri yang mengandungi sejumlah besar asid benzoat dan hippuric..
  3. Penghapusan kerengsaan membran mukus pundi kencing. Untuk melakukan ini, anda perlu mengecualikan makanan yang mempunyai kesan menjengkelkan..
  4. Mengurangkan kehilangan kristal. Bergantung pada parameter keasidan air kencing, pemakanan yang betul akan membantu mengelakkan kehilangan batu dari komposisi tertentu..
  5. Meningkatkan keupayaan membersihkan antibiotik. Alkalinisasi air kencing membantu meningkatkan keberkesanan sulfonamida.

Untuk mencapai penyelesaian tugas yang disenaraikan, perlu mematuhi prinsip diet berikut untuk sistitis:

  • makan makanan yang mempunyai sifat diuretik;
  • hadkan pengambilan garam;
  • tidak termasuk makanan pedas;
  • memberi keutamaan kepada diet dengan jumlah protein minimum;
  • mengurangkan jumlah lemak dalam diet;
  • elakkan penggunaan gula dan analognya;
  • makan makanan untuk mengelakkan sembelit;
  • beri keutamaan kepada kaedah memasak yang lembut - jangan makan makanan goreng, acar, pengawetan.

Dalam sistitis kronik, diet harus ditujukan untuk menstabilkan keadaan manusia dan mencegah kambuhnya penyakit.

Asas diet haruslah sejumlah besar makanan tumbuhan. Ia membantu membersihkan badan dari toksin. Produk ini merangkumi kubis, labu, wortel. Ia juga berguna untuk makan bijirin, pir, pasli. Makan segenggam kacang pain setiap hari untuk meningkatkan sistem imun anda.

Jumlah cecair yang mencukupi diperlukan untuk membersihkan saluran kencing sepenuhnya. Untuk ini, anda perlu minum minuman ringan tanpa gula. Jumlah cecair hendaklah sekurang-kurangnya 2 liter sehari. Dalam sistitis kronik, berguna untuk menggunakan ubat herba.

Ciri-ciri diet untuk sistitis

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci mengenai ciri-ciri diet untuk sistitis:

  1. Minum banyak cecair, jumlah keseluruhannya sekurang-kurangnya 2 liter sehari.
  2. Minum teh hijau yang lemah secara berkala. Anda harus minum sekurang-kurangnya 3-5 cawan minuman sehari.
  3. Selalunya terdapat buah-buahan, buah beri dan sayur-sayuran yang mengandungi banyak cecair.Tembikai, tembikai, timun sangat sesuai. Ia juga dibenarkan memakan strawberi, saderi, cranberry.
  4. Minum minuman khas. Untuk penyediaannya, campurkan bahagian daun currant, strawberi dan birch yang sama rata. Selepas itu, tuangkan 1 sudu komposisi dengan 1 cawan air mendidih. Kemudian tutup bekas dan biarkan selama 1 jam. Terikan produk siap. Ia mesti diminum setengah gelas tiga kali sehari. Ini mesti dilakukan 30 minit sebelum makan. Ia perlu dirawat dengan infusi selama 2-3 bulan.
  5. Untuk menggunakan jus yang baru diperah. Perlu mengambil dana sedemikian apabila gejala patologi pertama muncul. Penggunaan jus memberikan kesan diuretik dan peningkatan kesihatan yang ketara. Pada hari pertama, ada baiknya mengambil sejumlah kecil jus. Secara beransur-ansur, jumlah ini meningkat menjadi 1 gelas sehari..

Untuk mempercepat proses penyembuhan, anda perlu mengambil banyak vitamin..

Untuk melakukan ini, teh berikut termasuk dalam diet:

  1. Campurkan di bahagian yang sama dengan buckthorn laut dan daun strawberi. Kemudian 1 sudu komposisi mesti dituangkan dengan 1 cawan air mendidih dan dimasukkan selama 30 minit. Minum produk yang ditapis 1 gelas sehari. Adalah disyorkan untuk melakukan ini setengah jam sebelum makan. Anda perlu minum minuman 2-3 kali sehari. Kursus terapi adalah 1-2 bulan.
  2. Gabungkan dalam bahagian yang sama beri beri liar, kismis hitam, abu gunung. Ambil jumlah strawberi merah dan strawberi liar yang sama. Kisar semua komponen. 2 sudu besar koleksi tuangkan 300 ml air mendidih. Tegaskan ubat selama 6-8 jam. Ambil produk yang ditapis pada kadar 125 ml sehari. Ini mesti dilakukan setengah jam sebelum makan 2 kali sehari. Kursus terapi adalah 1-2 bulan.

Diet untuk sistitis pada lelaki

Oleh kerana ciri-ciri anatomi, lelaki cenderung menghadapi keradangan pundi kencing. Namun, dengan perkembangan patologi ini, mereka pasti harus mengikuti diet khas. Diet harus dipilih oleh doktor.

Makanan untuk sistitis pada lelaki biasanya merangkumi produk tenusu, roti gandum, dedak. Anda juga boleh makan tembikai dan labu. Pematuhan dengan peraturan minum tidak penting..

Untuk pulih secepat mungkin, ciri-ciri berikut harus diambil kira semasa membuat diet:

  • makan banyak makanan dengan vitamin dan mineral;
  • pada waktu siang sekurang-kurangnya 3 kali makan;
  • makan bahagian kecil;
  • elakkan makan berlebihan, kerana ini memberi kesan negatif terhadap kerja organ pencernaan;
  • untuk memasak makanan dengan betul - ada baiknya memberi keutamaan kepada mendidih, rebusan dan penaik;
  • pastikan anda berhenti minum alkohol - minuman seperti itu menimbulkan keradangan akut;
  • hadkan pengambilan karbohidrat sederhana - terutamanya gula dan makanan bakar;
  • makan makanan dengan kesan diuretik;
  • melepaskan makanan berbahaya dan makanan segera.

Makanan yang dibenarkan dan dilarang dalam diet untuk sistitis

Dengan sistitis, diet harus berdasarkan produk tenusu dan tumbuhan. Mereka mesti mengandungi gabungan protein, lemak dan karbohidrat yang optimum..

Makanan yang dibenarkan untuk diet sistitis:

  • sebilangan besar sayur-sayuran segar;
  • bit rebus;
  • buah-buahan tempatan;
  • produk tenusu;
  • ikan rebus dan daging;
  • sup sayur-sayuran;
  • bijirin.

Makanan yang dilarang dalam diet sistitis adalah seperti berikut:

  • daging salai, perap, acar;
  • hidangan pedas dan perasa, rempah, termasuk bawang, bawang putih, lobak;
  • produk Bakeri;
  • keju berlemak atau masin;
  • gula-gula;
  • koko, kopi dan teh pekat.

Diet untuk sistitis pada wanita dan lelaki mempunyai sejumlah sekatan. Pertama sekali, doktor menasihatkan untuk menghilangkan alkohol sepenuhnya. Anda tidak boleh minum teh pekat, minuman berkarbonat, kopi. Mereka menimbulkan kerengsaan pada membran mukus pundi kencing. Untuk mempelbagaikan kaedah minum, anda boleh menggunakan air mineral. Walau bagaimanapun, ia mesti tanpa gas.

Pakar menasihatkan agar tidak memberikan jus sitrus. Mereka tidak menyumbang kepada pemulihan badan yang cepat. Jus jeruk, lemon, limau gedang harus dilarang.

Dalam kes ini, minuman buah sangat bermanfaat. Mereka mesti dibuat dengan cranberry dan lingonberry. Persekitaran alkali mengurangkan aktiviti mikroorganisma patogen. Komposisi cranberry mengandungi komponen aktif yang menghalang bakteria membetulkan pada membran mukus..

Kontraindikasi diet untuk cystitis

Alkohol, teh yang kuat, kopi dikontraindikasikan pada diet untuk sistitis. Anda tidak boleh memasukkan rempah panas, daging asap, makanan dalam tin dalam menu anda. Makanan masam, makanan goreng, acar dilarang..

Doktor melarang orang yang mempunyai diagnosis ini memakan kaldu kaya berdasarkan ikan, daging atau cendawan. Kontraindikasi termasuk makanan yang merangkumi warna tiruan atau menjengkelkan selaput lendir saluran kencing. Ia termasuk lobak, bawang putih, bawang, lobak. Juga diharamkan ialah tomato dan jus daripadanya, saderi, buah masam dan buah beri. Atas sebab yang sama, elakkan selada hijau dan kembang kol..

Menu diet untuk cystitis

Menu diet anggaran untuk sistitis adalah seperti berikut:

  1. Sarapan pagi - mungkin termasuk soba atau oatmeal. Adalah disyorkan untuk memasak bubur dalam susu. Ia juga boleh diterima untuk memakan telur atau telur dadar. Dari minuman, teh dengan penambahan susu, minuman segar atau buah sesuai.
  2. Sarapan kedua - pilihan yang bagus adalah salad berdasarkan kubis dan wortel. Ia mesti diisi dengan minyak sayuran. Anda juga boleh minum kaldu rosehip.
  3. Makan tengah hari - Sup sayur-sayuran adalah pilihan yang baik. Anda juga boleh membuat kentang panggang dengan dada ayam atau ikan dan sayur rebus. Mousse buah sesuai untuk pencuci mulut. Dari minuman penyelesaian yang ideal adalah minuman buah.
  4. Snek petang - berguna untuk minum sup oat.
  5. Makan malam - boleh terdiri daripada kaserol puding atau keju kotej. Dari minuman, minuman buah sangat sesuai.
  6. Pada waktu malam - disyorkan untuk minum kaldu rosehip.

Minum air dan minuman sihat yang lain tidak digalakkan bukan hanya dengan makan. Ini juga dilakukan antara waktu makan. Ini akan membantu menyingkirkan bakteria patogen dengan lebih cepat..

Ulasan pakar pemakanan mengenai diet untuk sistitis

Menurut banyak ulasan pakar pemakanan, diet yang dipilih dengan betul membantu menghilangkan sistitis:

  1. Elena Valerievna: “Dengan sistitis, sangat mustahak untuk mengeluarkan produk yang menjengkelkan. Pertama sekali, mereka termasuk sayur-sayuran dan rempah panas. Alkohol juga diharamkan. Ini akan mempercepat proses penyembuhan. ".
  2. Alexey Viktorovich: “Saya selalu menetapkan diet sayur-sayuran tenusu untuk sistitis. Sistem pemakanan inilah yang membantu pulih secepat mungkin. Jangan mengabaikan perubatan herba. Minuman kranberi dan lingonberry cepat membersihkan pundi kencing ".

Dengan perkembangan sistitis, sangat penting untuk mengikuti diet. Untuk mencapai hasil yang baik dalam rawatan penyakit ini, makanan yang menjengkelkan harus dihapuskan sepenuhnya dan makanan tenusu dan tumbuhan harus lebih disukai..

Diet untuk sistitis

Terapi kompleks penyakit sistem kencing memerlukan bukan sahaja penggunaan ubat-ubatan, tetapi juga pematuhan prinsip-prinsip pemakanan perubatan. Diet untuk sistitis, yang berlaku dalam bentuk akut atau kronik, mempunyai sejumlah perbezaan yang berkaitan dengan kekhasan proses patologi, serta gangguan yang timbul dalam kerja organ kencing. Mengikuti cadangan pakar pemakanan, anda dapat dengan cepat menghilangkan gejala keradangan akut pundi kencing, meningkatkan kesejahteraan, mencegah peralihan ke bentuk kronik, dan mengurangkan risiko mengembangkan patologi bersamaan..

Produk yang dibenarkan

Semasa sakit, tubuh mudah terdedah, tidak dapat menghabiskan banyak tenaga untuk pencernaan, oleh itu, ia memerlukan makanan yang mudah dicerna dengan kandungan nutrien yang tinggi. Pilihan produk makanan untuk sistitis akut disebabkan oleh reaksi patogenetik yang berlaku semasa tempoh aktif penyakit ini:

  • Reaksi keradangan pada sistitis menyebabkan kerosakan pada membran mukus; makanan protein diperlukan untuk memulihkannya. Perlu diingat bahawa banyak protein memprovokasi pengekalan cairan, yang menyukarkan penyaringan di buah pinggang. Oleh itu, ketika berdiet dari sistitis, produk protein diperkenalkan ke dalam senarai menu dalam jumlah terhad, memilih kaedah memasak yang lembut dan jenis daging, ikan, unggas rendah lemak.
  • Kencing yang kerap adalah reaksi pelindung tubuh terhadap keradangan membran mukus pundi kencing, usaha untuk cepat menyingkirkan agen berjangkit. Pembilasan mekanikal saluran kencing membantu mengurangkan bilangan mikroorganisma patogen, oleh itu, peranan penting dalam terapi pemakanan untuk sistitis diberikan kepada rejimen minum, serta penyenaraian makanan dengan kesan diuretik.
  • Makanan kasar atau berat menjadikan proses penyembuhan menjadi sukar kerana tubuh menghabiskan banyak tenaga untuk mencerna dan menyerap. Selama tempoh penyakit akut, semua sumber mesti diarahkan untuk memulihkan fungsi sistem kencing, oleh itu, ketika berdiet, perlu memastikan bekalan makanan ringan yang telah diproses dengan memasak, rebusan atau membakar. Cara memasak produk ini mengurangkan beban pada sistem penapisan buah pinggang, membantu menghilangkan tanda-tanda keradangan pada membran mukus dan dinding pundi kencing dengan sistitis.
  • Komposisi biokimia air kencing, parameter keasidannya mempengaruhi keparahan gejala penyakit. Dengan sistitis, sebagai akibat daripada aktiviti penting mikroorganisma patogen, integriti membran mukus terganggu, oleh itu, peningkatan keasidan menjadi penyebab kesakitan. Diet merangkumi makanan tumbuhan beralkali dalam jumlah tinggi dalam diet harian anda untuk membantu mengurangkan kerengsaan untuk mengembalikan pH.
  • Sistem kekebalan tubuh yang kuat, yang juga menderita semasa penyakit akut atau semasa pemburukan patologi kronik, dapat membantu menekan proses keradangan. Dengan memperkayakan diet dengan vitamin dan mineral, adalah lebih mudah untuk mencapai rawatan yang berjaya dengan diet..

Dengan mematuhi prinsip terapi pemakanan yang sederhana semasa sistitis akut atau dengan bentuk penyakit kronik yang berulang, kejayaan yang luar biasa dapat dicapai dengan penggunaan ubat yang minimum..

Senarai makanan sihat yang disyorkan oleh diet untuk keradangan pundi kencing:

  • Jenis ikan laut rendah lemak, ayam, daging, rebus atau rebus, atau dibakar tanpa minyak di dalam ketuhar dalam bahagian kecil. Pilihan terbaik adalah daging arnab, ikan laut, ayam belanda, daging sapi muda. Telur ayam rebus dengan diet dibenarkan tidak lebih dari 3 keping setiap minggu.
  • Sup berdasarkan kaldu sayur yang lemah dengan bijirin atau pasta.
  • Bubur dimasak di dalam air tanpa garam dan minyak dalam dandang berganda atau ketuhar. Pilihan terbaik adalah oatmeal, soba, beras, millet, barli mutiara dan bubur millet..
  • Produk susu fermentasi - keju kotej, susu panggang, kefir, krim masam, yogurt tanpa gula.
  • Salad sayur yang dibuat dari produk segar atau rebus, dibumbui dengan satu atau dua sudu minyak sayuran. Keutamaan harus diberikan kepada wortel, zucchini, labu, kentang, timun.
  • Buah dengan rasa neutral - pisang, epal, tembikai, tembikai, pir.

Dalam tempoh sakit, anda benar-benar menginginkan sesuatu yang manis, jadi anda boleh melengkapkan senarai nama dengan barang berguna yang tidak akan membahayakan anda dengan sistitis, tetapi, sebaliknya, akan mempercepat pemulihan anda. Semasa berdiet, orang dewasa disarankan untuk memilih madu, buah ara, kurma - kandungan gula semula jadi dalam produk ini berada pada tahap tinggi, dan anak dari gula-gula industri kadang-kadang boleh makan marshmallow, marmalade, marshmallow.

Apa yang perlu dikecualikan

Diet untuk sistitis wajib mengecualikan penggunaan makanan yang dapat menyebabkan kemerosotan kesejahteraan, memperlambat proses penyaringan di buah pinggang, dan mengganggu kencing. Sepanjang tempoh rawatan, makanan yang dilarang dikeluarkan dari diet orang yang sakit dalam bentuk penyakit yang akut, dan dalam penyakit kronik, sekatan adalah jangka panjang. Sekatan utama berkaitan dengan garam, yang memprovokasi pengekalan cairan, dan oleh itu mengganggu pembersihan saluran kencing dari flora bakteria.

  • Daging asap, acar dan perap kerana kandungan garamnya yang tinggi.
  • Daging yang kuat, cendawan, kaldu ikan kerana kepekatan ekstrak yang meningkat.
  • Makanan yang digoreng kerana memerlukan tenaga yang terlalu tinggi untuk dicerna.
  • Makanan berlemak yang menghalang sistem pencernaan dan menyukarkan penapisan buah pinggang.
  • Bubur susu tidak digalakkan kerana kandungan laktosa yang tinggi.
  • Rempah, rempah, makanan pedas memprovokasi peningkatan sindrom kesakitan kerana perubahan dalam parameter asid dalam air kencing.
  • Dari sayur-sayuran dengan sistitis, kekacang, kubis, tomat, lobak, lobak, kemerah-merahan akan dilarang, kerana ia menyumbang kepada kerengsaan membran mukus.
  • Buah masam - jeruk, lemon - kaya dengan vitamin, tetapi dengan keradangan pundi kencing, mereka mengubah keasidan air kencing, menimbulkan rasa sakit ketika membuang air kecil.

Dalam tempoh rawatan sistitis akut, alkohol tidak boleh diminum. Pertama, alkohol mengurangkan keberkesanan antibiotik, dan kedua, ia menyebabkan pengekalan cecair, mengganggu pembersihan saluran kencing dari jangkitan. Makanan dengan kandungan gula yang tinggi juga termasuk dalam daftar makanan yang dilarang oleh diet, oleh itu, pastri, pastri, kue, pastri harus dikeluarkan dari diet..

Prinsip asas diet

Cadangan asas untuk mematuhi diet untuk tempoh rawatan disesuaikan bergantung kepada keparahan gejala dan sifat patologi. Ciri utama adalah penolakan sepenuhnya makanan terlarang dalam sistitis akut dan berulang keradangan kronik, serta cadangan untuk mengurangkan bahagian makanan ringan semasa pengampunan penyakit.

Prinsip diet untuk lelaki dan wanita tidak berbeza, kecuali untuk tempoh kehamilan, ketika terapi pemakanan tidak hanya mendorong pemulihan, tetapi juga memberi anak bahan yang diperlukan. Menurut pemerhatian doktor, separuh populasi wanita dapat dengan lebih mudah bertoleransi dengan larangan diet dengan sistitis dan dengan tenang merasakan perlunya makan hampir satu makanan tumbuhan. Lelaki semasa diet lebih cenderung mengalami kerosakan, kerana tidak ada hidangan salai, masin, pedas kegemaran di menu, ada sedikit daging, dilarang menggunakan bumbu.

Reaksi keradangan akut yang mempengaruhi lapisan pundi kencing memicu gejala khas penyakit ini. Karakteristik peningkatan kekerapan buang air kecil, penampilan perasaan tidak selesa disebabkan oleh peningkatan kepekaan reseptor, dan juga disertai dengan kelemahan sfingter urin akibat keradangan. Rawatan sistitis akut yang tepat pada masanya membolehkan anda menghilangkan disfungsi sepenuhnya, menghilangkan tanda-tanda penyakit. Diet yang diformulasikan dengan betul membantu menyembuhkan keradangan dengan cepat dan diresepkan hingga saat pemulihan.

Tugas utama rawatan keradangan akut adalah penghapusan gejala sistitis yang cepat dan penghapusan sumber jangkitan, serta pencegahan peralihan ke bentuk kronik. Menjaga diet untuk waktu yang singkat membolehkan anda membuat lebih banyak larangan dalam diet, kerana akibat negatif dari diet monoton tidak akan mempunyai masa untuk mempengaruhi kesihatan keseluruhan anda.

Fasa akut penyakit ini berlangsung dari 3 hingga 7 hari, jadi diet yang ketat disarankan sepanjang minggu. Sebaiknya minum lebih banyak cairan, sediakan teh herba atau minuman buah beri, kurangkan pengambilan makanan protein, dan masukkan sejumlah besar sayur-sayuran dan buah-buahan ke dalam diet. Anda perlu sering makan, tetapi dalam bahagian kecil, mengagihkan jumlah makanan setiap hari pada waktu pagi dan petang, dan pada waktu malam, menghadkannya kefir. Mengurangkan jumlah makanan pada waktu petang akan membantu menghilangkan perjalanan malam yang kerap ke tandas, akan memberi peluang untuk berehat dan pulih..

Dengan sistitis kronik

Peralihan penyakit ke bentuk kronik disertai dengan pemburukan yang kerap, dan juga sering menimbulkan penambahan patologi bersamaan dari buah pinggang. Pemakanan penyembuhan menjadi bahagian kehidupan, oleh itu, memerlukan perhatian terhadap pilihan menu harian.

Dalam bentuk sistitis kronik, pakar pemakanan mengesyorkan membuat dua jenis menu - untuk tempoh pemburukan dan tahap pengampunan:

  • Munculnya gejala khas adalah isyarat untuk memulakan diet kerana memperkenalkan sekatan ketat.
  • Pengunduran penyakit ini memungkinkan untuk mempelbagaikan diet dengan meningkatkan jumlah protein dan menambahkan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan ke dalam menu, yang dilarang pada masa akut.
  • Prinsip ini membolehkan anda mencapai hasil yang baik, dan diet menjadi lebih nyata bagi seseorang, kerana ini membolehkan anda melemahkan kawalan semasa tiada gejala..

Dengan bantuan pemakanan terapeutik, anda dapat menyelesaikan masalah pencegahan sistitis jika mengurangkan penggunaan makanan berbahaya, garam, meninggalkan produk separuh siap dan pewarna yang terdapat dalam makanan siap pakai dari kedai.

Menu contoh untuk hari itu

Senarai hidangan yang disediakan untuk memasak semasa diet membolehkan anda makan lazat dan bervariasi sepanjang tempoh rawatan sistitis. Dengan syarat bahawa rejimen terapi ubat dipilih dengan betul, peningkatannya dapat dilihat pada hari 2-3, dan pada akhir minggu gejala penyakit ini hilang sepenuhnya.

Doktor yang hadir akan dapat menyusun menu perkiraan selama sehari, seminggu dan memberi cadangan mengenai pemakanan yang betul, dan untuk mencapai hasil yang optimum, adalah wajar untuk berkonsultasi dengan pakar pemakanan..

Diet harian standard untuk cystitis:

  • Sarapan pagi pertama. Oatmeal dengan aprikot kering, kompot buah kering.
  • Sarapan pagi ke-2. Pisang masak, segelas jus beri.
  • Makan tengah hari. Sup soba tumbuk, salad sayur dari wortel parut, potongan ayam kukus, jus lingonberry.
  • Makanan ringan petang. Buah puri dari pir, epal, 100 gram keju kotej rendah lemak, teh herba.
  • Makan malam. Sayur rebus dengan ikan rebus, segelas kompot.
  • Untuk malam ini. Segelas kefir rendah lemak.

Resipi diet berpatutan, dan kerana pengayaan diet dengan serat tumbuhan, pada masa yang sama, adalah mungkin untuk membersihkan badan dari racun.

Rejimen minum untuk sistitis

Rejimen minum untuk sistitis termasuk dalam prinsip asas diet, dan pematuhan dengannya sering menjadi lebih penting daripada sekatan dalam diet biasa. Untuk membersihkan saluran kencing dengan berkesan dan membersihkan rongga pundi kencing, anda perlu minum 2-2,5 liter cecair sehari, dengan sebahagian besar minuman diambil pada siang hari.

Ia berguna untuk minum air bersih, minuman buah berry, kompot buah tanpa gula, jus yang baru diperah, rebusan tanaman ubat dengan kesan diuretik. Lebih baik menyediakan minuman diet sendiri di rumah untuk mengecualikan kehadiran bahan pengawet, pewarna, bahan tambahan kimia.

Memilih minuman yang betul adalah mustahak. Lebih baik mengecualikan air berkarbonat, kopi, teh hitam yang kuat, koko untuk tempoh rawatan cystitis akut, kerana mengandungi komponen yang merengsakan selaput lendir dan menyukarkan untuk pulih.

Diet untuk keradangan pundi kencing dalam banyak cara serupa dengan jadual rawatan No. 7, yang digunakan untuk mengurangkan beban fungsional pada ginjal dalam penyakit akut atau kronik sistem kencing. Prinsip terapi pemakanan membantu mengatasi gejala sistitis, meningkatkan kerentanan terhadap ubat-ubatan, dan meningkatkan kesejahteraan.