Furunculosis

Furuncle adalah keradangan purulen-nekrotik pada folikel rambut, disertai dengan rasa sakit dan gatal-gatal. Inti purulen hanya dapat terbentuk di kawasan kulit di mana terdapat garis rambut, yaitu furuncle tidak dapat muncul di kaki atau telapak tangan. Sebab utama penampilan abses subkutan adalah kotoran, calar, lecet, terdedah kepada bahan kimia pada kulit manusia..

Diyakini bahawa gaya hidup juga mempengaruhi manifestasi furunculosis. Oleh itu, melemahkan imuniti kerana pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan, kekurangan zat makanan dan tabiat buruk yang lain dapat memprovokasi sejumlah penyakit, termasuk keradangan kelenjar sebum. Perlu difahami bahawa pemakanan adalah kunci kekuatan, kesihatan dan kesejahteraan, terutama dengan mendidih.

Cara makan betul-betul dengan bisul?

Diet yang rasional akan menyumbang kepada pemulihan yang cepat, kerana furunculosis secara langsung berkaitan dengan proses metabolik dalam tubuh. Perlu pada tanda-tanda penyakit pertama untuk membatasi pengambilan makanan pedas, masin dan berlemak, berhenti minum alkohol dan, jika boleh, berhenti merokok. Sangat penting untuk mematuhi pemakanan yang betul sepanjang keseluruhan penyakit, dan tidak hanya dalam tempoh pemburukan dan kemerosotan keadaan umum.

Agar rawatan bisul berkesan, perlu memakan produk tanaman: sayur-sayuran, buah-buahan, ramuan segar (kecuali bawang putih, lada panas merah, halia, lobak). Anda juga harus memilih makanan yang kaya dengan serat - soba, oatmeal, beras perang, pasta gandum, walnut, dll. Kadang-kadang anda dapat membeli sekeping daging rebus atau ikan kukus.

Jadi, untuk meringkaskan: di semua peringkat pembentukan, pematangan dan penyembuhan bisul, anda boleh makan bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, ramuan, minum teh herba, daging dan ikan yang terbaik dikukus atau dimakan dalam bentuk rebus.

Herba dalam rawatan furunculosis

Herba penyembuhan mengurangkan gejala bisul minimum, memberikan kesan menenangkan dan anti-radang. Oleh itu, anda boleh membancuh daun lingonberry setiap hari, tali, daun pudina, pisang, biji juniper merah, daun walnut, dan lain-lain. Herba seperti itu dituangkan dengan air mendidih dan dibancuh selama 30-60 minit, dan kemudian gunakan 1 gelas sebelum makan. Matlamat utama decoctions herba perubatan adalah untuk menguatkan badan dan meningkatkan imuniti manusia..

Furunculosis: penyebab, pencegahan, rawatan dengan resipi rakyat dan pemakanan semasa sakit

Terdapat beberapa jenis ulez rebus:

- oleh kawasan berlakunya keradangan - setempat, atau setempat (terhad pada bahagian tertentu badan), dan umum (di seluruh badan);

- pada masa munculnya bisul - akut (serentak atau dalam jangka masa yang singkat) dan kronik (jangka panjang, dengan pemburukan berkala).

Furuncle muncul kerana penggandaan mikroflora bakteria di kelenjar sebum atau poket folikel rambut. Sebagai tindak balas, daya ketahanan badan mencetuskan proses keradangan purulen untuk melawan mikroba. Dengan rawatan bisul yang tidak betul, adalah mungkin untuk memprovokasi inseminasi kawasan sekitar epidermis dengan bakteria, akibatnya furunculosis tempatan paling kerap muncul.

Furunculosis tergolong dalam kumpulan penyakit dengan nama umum pyoderma. Pyoderma adalah sebarang keradangan pada kulit yang disebabkan oleh aktiviti penting mikroorganisma patogen. Ini adalah kumpulan penyakit kulit yang cukup luas, merangkumi 40% daripada semua penyakit dermatologi. Staphylococcus aureus dan epidermalis menyebabkan pyoderma, yang diklasifikasikan sebagai staphyloderma, dan streptococci menyebabkan streptoderma.

Furuncles boleh muncul akibat jangkitan staphylococcal dan streptococcal, dan diprovokasi oleh aktiviti penting mikroorganisma lain, misalnya, Mycobacterium fortuitium, yang dapat dijangkiti di salon kecantikan semasa prosedur pedikur. Dalam kes ini, furunculosis yang disebabkan oleh Mycobacterium fortuitium mempengaruhi kaki, dan furunculosis dengan jangkitan staphylococcal boleh berlaku di mana sahaja. Bisul yang paling berbahaya terletak di kepala - di bahagian belakang kepala, di dahi, berhampiran hidung. Sekiranya jangkitan memasuki aliran darah (yang boleh berlaku dengan penyemperitan sendiri atau dengan kerosakan mekanikal pada bisul), ia boleh menyebabkan pembentukan gumpalan darah di urat dan menimbulkan trombophlebitis. Dan bulu yang terletak di wajah juga berbahaya kerana boleh menyebabkan jangkitan umum, radang selaput dan masalah otak, meningoencephalitis dan meningitis.

Kursus furunculosis yang teruk dicirikan oleh penampilan karbuncles - bisul berganda menjadi satu dengan keradangan sejumlah folikel rambut yang berdekatan.

Faktor risiko Furunculosis

Untuk perkembangan furunculosis, hanya kehadiran mikroorganisma patogen di dalam badan atau di permukaan kulit tidak mencukupi, untuk ini mesti ada keadaan bersamaan - kelemahan daya tahan tubuh, gangguan peraturan endokrin badan, ketidakpatuhan peraturan kebersihan. Juga menyumbang kepada perkembangan furunculosis, pelanggaran metabolisme karbohidrat, oleh itu, pesakit diberi diet dengan kandungan gula minimum. Gula-gula berdasarkan gula putih (sukrosa) diusulkan untuk diganti dengan buah-buahan dan madu yang manis, kerana fruktosa bertanggungjawab untuk rasa manisnya, yang lebih baik diserap oleh tubuh. Anda boleh mempermanis makanan dengan pengganti gula - xylitol, yang tidak memerlukan insulin untuk metabolisme (yang menjadikannya produk yang dapat diterima dalam diet untuk pesakit diabetes), dan juga mencegah degenerasi lemak pada hati.

Untuk mencegah furunculosis, penting bukan hanya untuk menyembuhkan penyakit yang mendasari (anemia kekurangan zat besi, diabetes mellitus, patologi tiroid), tetapi juga untuk menghilangkan fokus jangkitan staphylococcal. Staphylococcus aureus sering tinggal di nasofaring, boleh menyebabkan jangkitan telinga, sinusitis, tonsilitis, tonsilitis. Dengan merawat penyakit ENT anda, anda dapat mengurangkan risiko berulang furunculosis. Lawatan pencegahan tepat pada masanya ke doktor gigi akan membantu mengenal pasti karies pada permukaan gigi yang sukar dijangkau, pulpitis, penyakit gusi, yang juga diprovokasi oleh mikroorganisma patogen dan dapat mewujudkan keadaan untuk memperburuk furunculosis.

Perhatikan juga jangkitan tersembunyi - sitomegalovirus dan virus kumpulan herpes dapat merosakkan sistem kekebalan tubuh, menghilangkan kekuatan yang diperlukan untuk mencegah furunculosis.

Bentuk dan jenis furunculosis

Furunculosis berulang kronik adalah bentuk penyakit di mana bisul muncul secara tunggal atau ruam pada beberapa bisul yang tersebar di bahagian tubuh yang berlainan. Dalam kes ini, setelah membuka dan menyembuhkan abses, ketika faktor-faktor yang memprovokasi hilang, penyakit ini untuk sementara waktu reda, namun, dengan kekuatan imun yang lemah, kekambuhan berlaku. Dengan bentuk furunculosis kronik yang teruk semasa eksaserbasi, pesakit mengalami gejala keracunan umum - loya, demam, malaise dan kelemahan.

Bentuk furunculosis akut dicirikan oleh sebilangan besar bisul, sementara pesakit menunjukkan semua tanda proses keradangan - kemerahan dan pembakaran tempatan di tempat ruam, demam, sakit otot, sakit kepala. Dengan furunculosis yang disebarkan, ruam muncul di bahagian tubuh yang berlainan, tidak termasuk rambut di mana rambut tidak tumbuh, kerana keradangan bermula dengan folikel rambut. Mereka paling kerap muncul di kaki, belakang kepala, bahu, punggung dan punggung, tetapi tidak pernah mempengaruhi tapak kaki dan telapak tangan..

Furunculosis setempat - pelbagai ruam pada bahagian tubuh, punggung, punggung atau muka yang terhad. Ia berbahaya kerana ruam boleh berkembang menjadi karbuncle - proses keradangan yang menangkap beberapa bisul berdekatan.

Perlu diingat bahawa furunculosis boleh berpindah dari bentuk berulang kronik ke bentuk akut, dan sebaliknya, ketika penyakit ini berkembang, ruam dapat menutupi kawasan tubuh yang terbatas (furunculosis setempat), atau tersebar di seluruh permukaan kulit.

Hipotermia adalah salah satu faktor risiko utama untuk furunculosis. Bukan untuk apa-apa ungkapan "membengkak mata", "telinga membengkak", "pilek di bibir" tersebar luas di kalangan orang-orang, yang merujuk kepada jangkitan laten yang menampakkan diri mereka melanggar termoregulasi tubuh. Oleh itu, pengerasan dan kepatuhan terhadap rejim suhu adalah kaedah yang sangat berkesan untuk mencegah furunculosis..

Ekserbasi furunculosis sering berlaku dengan latar belakang penyakit lain. Oleh itu, pesakit diabetes mellitus menderita bisul yang melanggar diet. Anemia kekurangan zat besi dengan adanya jangkitan staphylococcal juga disertai dengan ruam furunculous. Dalam kes sedemikian, kesan positif dalam rawatan dicapai setelah mengisi kekurangan zat besi dan vitamin kumpulan B12 dengan mengambil ubat khas atau diet khas.

Pencemaran parasit badan menimbulkan keadaan yang ideal untuk berlakunya letusan furunculous, kerana parasit mengeluarkan bahan khas yang menghalang aktiviti penting organisma tuan rumah dan pertahanannya. Di samping itu, apabila sistem kekebalan tubuh terus menerus melawan penceroboh, daya tahan seseorang terhadap jangkitan menurun. Oleh itu, program pembersihan untuk menghilangkan cacing, lamblia, klamidia dan parasit lain membantu mempercepat pemulihan..

Untuk menghilangkan helminths, teh herba digunakan, salah satu resipi yang paling berkesan adalah penyiraman bunga kerucut kuning (setengah sudu teh per segelas air mendidih). Pakar dari Sekolah Kesihatan membantu menyesuaikan diet pesakit dengan furunculosis dan membersihkan badan untuk mencegah munculnya penyakit baru.

Punca furunculosis

Penyebab utama bisul adalah pencemaran kulit. Pencemaran adalah tempat pembiakan bakteria, dan gatal berterusan menimbulkan calar, kerana mikrotrauma berlaku, memungkinkan mereka menembusi di bawah lapisan luar kulit, dilonggarkan oleh rembesan kelenjar kulit.
Faktor yang menyumbang kepada kemunculan furunculosis umum adalah:

kekurangan vitamin (terutamanya retinol dan asid askorbik);

gangguan metabolik (contohnya, diabetes mellitus);

kelemahan imuniti terhadap latar belakang kronik (nefritis, kolitis, anemia) atau penyakit baru-baru ini (disentri, tifus);