Limfogranulomatosis

Malangnya, jumlah penyakit onkologi terus meningkat setiap tahun. Walaupun sains dan perubatan berkembang secara aktif, rawatan barah memerlukan banyak usaha.

Lymphogranulomatosis (penyakit Hodgkin) adalah salah satu penyakit yang paling berbahaya di kalangan penyakit darah tumor. Oleh itu, pengesanan penyakit ini tepat pada masanya sangat penting untuk pemulihan cepat..

Apa itu limfogranulomatosis dan adakah mungkin untuk pulih daripadanya

Ini adalah barah kompleks sistem limfa. Ia dicirikan oleh penglibatan tumor dari kelenjar getah bening. Pada mulanya, satu kumpulan kelenjar getah bening terjejas terutamanya. Lama kelamaan, penyakit ini menyerang kelenjar getah bening yang lain, yang mempengaruhi organ (hati, paru-paru, limpa, dll.)

Limfogranulomatosis adalah salah satu daripada sepuluh barah yang paling biasa. Penyakit ini lebih mudah dijangkiti penduduk kota besar dan kota besar.

Punca berlakunya

Sehingga kini, sebab sebenar perkembangan limfogranulomatosis belum diketahui. Berdasarkan data dari banyak kajian, beberapa andaian telah dibuat.

  1. Mononukleosis berjangkit adalah penyakit berjangkit yang ditularkan oleh darah atau air liur oleh virus herpes simplex jenis IV. Setelah menderita penyakit ini pada masa kanak-kanak, tubuh manusia memperoleh imuniti yang stabil terhadap virus ini. Mononukleosis yang terdapat di dalam badan dalam beberapa kes, dari masa ke masa, boleh berubah menjadi tahap penyakit onkologi.
  2. Mutasi gen yang boleh berlaku sebelum dan selepas kelahiran.
  3. Jangkitan dengan virus dalam darah T-limfosit.

Gejala

Gejala utama penyakit ini dianggap sebagai peningkatan ketara dalam kelenjar getah bening di leher, pangkal paha atau ketiak. Pada masa yang sama, kelenjar getah bening yang terkena, walaupun saiznya meningkat, sama sekali tidak menyakitkan. Lama kelamaan, saiznya tidak berkurang. Malah rawatan antibiotik tidak memberi kesan. Akibatnya, tisu limfa di kawasan dada sering terjejas. Kerana tekanan kelenjar getah bening yang membesar pada paru-paru dan bronkus, mungkin ada kesukaran bernafas atau batuk, yang merupakan isyarat penyakit pertama.

Gejala limfogranulomatosis lain:

  • suhu badan tinggi;
  • senak
  • berpeluh berlebihan;
  • pengurangan berat;
  • kelemahan umum.

Pada manifestasi pertama penyakit ini, sangat penting untuk berjumpa doktor. Hanya pakar yang boleh membuat diagnosis, kerana ini memerlukan banyak kajian klinikal.

Untuk mendiagnosis penyakit ini, kelenjar getah bening diperiksa dengan biopsi. Kehadiran sel-sel tertentu menunjukkan limfogranulomatosis. Untuk menilai prevalensi penyakit, perlu dilakukan pemeriksaan sinar-X di dada, imbasan limpa dan hati, diagnostik ultrasound organ perut, biopsi (tusukan) sumsum tulang, ujian darah.

Diagnosis yang dibuat dengan tepat akan membolehkan merancang rawatan berkualiti tinggi dan mencapai hasil yang positif. Baca lebih lanjut mengenai penyakit ini di sini.

Kaedah untuk merawat penyakit

Pada peringkat I penyakit (tumor terbentuk di kelenjar getah bening satu kumpulan atau dalam satu organ berhampiran nodus limfa) dan tahap II (penyakit ini mempengaruhi kelenjar getah bening atau organ di satu sisi diafragma), kebarangkalian penyembuhannya sangat tinggi. Pada peringkat penyakit ini, rawatan dijalankan dengan kaedah terapi radiasi dan kemoterapi..

Pada tahap III-IV prevalensi penyakit, ketika kelenjar getah bening dan organ di kedua sisi diafragma terjejas, satu kitaran kemoterapi dilakukan. Sekiranya hasilnya tidak baik, rawatan dengan kemoterapi dosis tinggi dan pemindahan sumsum tulang autologous diperlukan..

Perubatan tradisional telah mengembangkan banyak rawatan untuk limfogranulomatosis sejak zaman kuno. Dan langkah pertama untuk penyembuhan adalah membersihkan limfa.

1. Periwinkle tincture - tuangkan 500 ml vodka biasa dengan 50 g ramuan. Biarkan hingga rata, digoncang setiap hari. Minum dalam bentuk tegang, 5 tetes 2 kali sehari sebelum makan, dengan sedikit air minuman.

2. Ubat madu - campurkan dalam balang 20 g mumia, 500 ml jus aloe dan 700 g madu. Letakkan di tempat sejuk yang tidak dapat dijangkau oleh sinar matahari selama beberapa hari. Ambil pada waktu pagi, pada waktu makan tengah hari dan pada waktu petang selama 1 sudu kecil. selama 1.5 minggu. Rehat sebentar untuk tempoh yang sama dan ulangi rawatan sekali lagi.

3. Merebus akar merah - tuangkan 70 g akar kering dalam periuk dengan 3 liter air dan rebus sedikit. Kemudian biarkan selama setengah jam untuk meresap. Minum seperti teh biasa selama 20 hari, kemudian berhenti sebentar selama seminggu. Untuk kesan positif, disarankan menjalani rawatan sekurang-kurangnya tiga kali.

4. Jus penyembuhan - untuk penyediaannya, anda memerlukan 500 g akar raspberry, 1 kg cabang cemara dan gula. Letakkan komponen secara berlapis dalam bekas kaca mengikut urutan berikut: cemara, gula, raspberi, gula, dan lain-lain. Apabila keseluruhan campuran diletakkan, tuangkan 0.5 liter air mendidih. Biarkan untuk menanam. Selepas 3 hari, toskan jusnya, yang mengambil 1 sudu besar. l. tiga kali sehari sebelum makan selama seminggu setengah.

5. Pengumpulan herba - campurkan 10 g akar kupena, 40 g daun currant dan akar dandelion, 20 g akar chicory. Masukkan ke dalam bekas enamel 1 sudu besar. l. campuran dan tuangkan 200 ml air mendidih. Didihkan sedikit dengan api kecil. Berkeras selama setengah jam lagi. Bahagikan kepada tiga hidangan untuk diminum sepanjang hari sebelum makan.

Makanan kesihatan

Adalah sangat penting untuk menyesuaikan diet semasa rawatan. Makanan pesakit harus mudah dicerna, tinggi kalori dan kaya dengan vitamin. Dianjurkan untuk mengambil lebih banyak daging, produk tenusu, ikan, telur dan makanan kaya protein lain dalam tempoh pengampunan. Ia juga berguna untuk memasukkan segar dan sauerkraut, hijau, currant hitam, persik, plum, buah sitrus ke dalam makanan. Pada masa yang sama, perlu menghadkan jumlah karbohidrat dan mengelakkan buah-buahan yang sangat manis..

Limfogranulomatosis adalah penyakit yang sangat serius dan berbahaya. Pada kecurigaan sedikit pun mengenai penyakit ini, perlu berjumpa pakar secepat mungkin untuk pemeriksaan. Ubat diri dilarang sama sekali. Semasa memilih terapi yang sesuai, anda harus selalu berjumpa doktor. Perlakuan, kesabaran, dan kepercayaan dalam kejayaan yang betul adalah bahan utama dalam jalan menuju pemulihan.!

Limfogranulomatosis paru-paru

Limfogranulomatosis paru-paru adalah bentuk manifestasi penyakit tisu limfa yang paling teruk. Untuk masa yang lama, hanya ahli patologi yang mempelajari penyakit ini; sepanjang hidup, penyelidikan menjadi mungkin dengan adanya peralatan sinar-X. Kekalahan tisu paru-paru boleh berlaku dengan cara yang berbeza: prosesnya berlalu dari nodus mediastinal limfa; dengan perkembangan limfangitis granulomatosa di sepanjang bronkus dan saluran darah; hanyut sel-sel yang terjejas dari fokus patologi, tertumpu pada tisu dan organ individu.

Tanda-tanda

Tanda-tanda limfogranulomatosis sangat mudah diperhatikan, ia boleh menjadi kelenjar getah bening yang membesar, dan fokus ekstranodal yang telah muncul. Tetapi gejala pada awalnya, penyakit ini mungkin tidak menampakkan diri secara intensif. Suhu pada limfogranulomatosis meningkat hingga 39 ° C, dan sering disertai dengan gatal. Terdapat suhu tinggi pada barah paru-paru pada semua tahapnya, gejala ini harus diberi perhatian khusus.

Tanda-tanda klinikal pertama adalah kelenjar getah bening yang terjejas, dan batuk kering yang muncul. Sekiranya kawasan pembengkakan mempengaruhi kelenjar getah bening perut, maka ini dicirikan oleh rasa sakit dan pembengkakan kaki.

Di paru-paru, limfogranulomatosis berlaku pada 25% pesakit, dan mempunyai gejala yang sama dengan radang paru-paru, tetapi dengan kemunculan pleura.

Pada beberapa pesakit, gatal diperhatikan dengan limfogranulomatosis, yang berlaku pada awal perkembangan penyakit ini. Pada ketika ini, kulit mula mengelupas, dan keradangan muncul. Bergantung pada perjalanan penyakit ini, dari masa ke masa, gatal menjadi lebih sengit. Sekiranya anda mengalami simptom yang serupa, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin..

Penyakit ini cukup misteri walaupun untuk perubatan moden, dan tidak mungkin untuk mengetahui penampilannya yang tepat. Selalunya, limfogranulomatosis ditularkan secara turun temurun, dan pada penyakit dengan pelanggaran sistem imun, terdapat risiko penyakit ini. Mungkin asal usul penyakit ini.

Selalunya penyakit ini berlaku pada orang yang mewarisinya. Limfosit ibu memasuki badan bayi kerana pelanggaran sistem imun janin. Ada juga kemungkinan ia muncul kerana kesan bahan toksik atau ubat pada badan..

Tahap perkembangan limfogranulomatosis dan jangka hayat

Dalam kajian klinikal, saintis dapat menentukan empat peringkat dalam perkembangan limfogranulomatosis:

  1. Pada peringkat pertama, satu kumpulan kelenjar getah bening terjejas, atau satu organ;
  2. Semasa peringkat kedua, dua kumpulan kelenjar getah bening yang berada di sisi yang sama diafragma terdedah kepada jangkitan;
  3. Nod yang telah dijangkiti terletak di dua sisi diafragma, dan limpa juga boleh dijangkiti;
  4. Kelenjar getah bening terjejas, bersama dengan beberapa organ limfa.

Limfogranulomatosis, jangka hayat dengannya boleh sangat berbeza. Pada peringkat pertama dan kedua, kebarangkalian penyembuhan adalah 90%, pada 80% ketiga, dan pada keempat, kebarangkalian penyembuhan adalah 45%. Tanda-tanda yang tidak memberi pertanda baik mungkin sakit yang tajam, kelenjar getah bening yang membengkak lebih dari 5 sentimeter.

Hasil yang membawa maut berlaku jika pesakit secara sistematik melanggar preskripsi, cadangan atau larangan doktor, dengan tekanan fizikal, kehamilan, atau tekanan. Adalah mungkin untuk menentukan tahap dengan betul hanya ketika melakukan fluorografi.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Dengan rawatan moden dan kepatuhan terhadap pendekatan yang betul, anda dapat memperoleh hasil yang baik dalam proses pemulihan. Rawatan dilakukan dalam beberapa peringkat, dengan mengambil kira tahap penyakit ini. Terapi radiasi digunakan untuk rawatan, kemoterapi kitaran diikuti dengan diet khas untuk barah paru-paru.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat untuk limfogranulomatosis, juga mungkin, ia terdiri daripada membersihkan limfa. Untuk melakukan ini, anda memerlukan rebusan akar merah. Tetapi kaedah ini akan memberikan hasil hanya jika kuahnya disiapkan dengan betul:

  • Disiapkan terlebih dahulu akar merah kering, dalam jumlah 70 gram, anda perlu menuangkan 3 liter air suam;
  • Rebus kuah yang dihasilkan, dan biarkan untuk meresap selama setengah jam;
  • Ambil sebagai teh, 20 hari, dan berhenti sebentar selama seminggu, dan sekali lagi, dan seterusnya tiga kali, untuk kesan terbaik.

Pemakanan yang betul

Pemakanan dengan limfogranulomatosis juga perlu diselaraskan dengan betul. Perlu makan makanan yang mudah diserap oleh badan. Diet harus kaya dengan vitamin dan mineral. Tetapi pada masa yang sama, makanan harus tinggi kalori. Semua jenis produk tenusu, protein, telur, ikan disyorkan untuk dimakan. Sauerkraut, serta buah-buahan dan herba tidak akan berlebihan dalam diet. Dari buah-buahan, pic, plum dan jeruk harus dimakan. Anda harus melepaskan buah-buahan dan makanan yang sangat manis yang kaya dengan komposisi, karbohidrat.

Pemakanan yang betul semasa kemoterapi: ciri dan menu contoh

Limfoma adalah barah kelenjar getah bening yang serius, serta beberapa organ bukan limfa. Keadaan tubuh pesakit dipengaruhi secara negatif oleh proses ganas itu sendiri dan terapi yang diambil untuk menghentikan atau menghilangkannya. Limfoma biasanya dirawat dengan terapi kemoterapi dan radiasi..

Cara makan dengan betul untuk pesakit yang didiagnosis dengan limfoma, diet apa yang harus diikuti dan adakah ia perlu diikuti secara prinsip - kita akan membincangkannya sekarang.

Baru-baru ini, di kalangan filistin dan bahkan perubatan, ada pendapat bahawa makanan berkhasiat yang baik membantu "membesar" sel-sel barah. Agar tidak "memberi makan tumor", pesakit diberi diet ketat dengan nilai tenaga maksimum 1000-1200 kk sehari, dan kadang-kadang bahkan berpuasa perubatan.

Pendekatan seperti ini sering membawa kepada kesan yang berlawanan - keadaan pesakit yang semakin teruk: semakin lemah oleh rasa lapar atau kekurangan zat makanan yang berpanjangan, tubuh akhirnya kehilangan kemampuannya untuk melawan penyakit dan bertoleransi dengan rawatan yang sukar. Oleh itu, hari ini dipraktikkan untuk membuat diet dengan kandungan kalori yang mencukupi - kira-kira 2600-3000 kk sehari, bergantung pada berat badan, tinggi badan, usia dan aktiviti fizikal pesakit..

Pemakanan selepas kemoterapi untuk limfoma

Secara umum, diet semasa dan selepas kursus kemoterapi hampir sama. Oleh kerana kesan pada tubuh ubat sitostatik, yang merupakan asas tindakan kemoterapi, secara signifikan menekan selera makan, doktor tidak mengenakan sekatan ketat pada pesakit. Dia dibenarkan makan sebanyak yang dia mahukan, apa yang dia mahu, dan ketika dia mahu.

Pada masa yang sama, ketika mengembangkan diet untuk kemoterapi, perlu mengikuti beberapa peraturan:

  • cubalah makan sedap dan bervariasi: diet untuk limfoma harus merangkumi protein, lemak, karbohidrat kompleks, buah-buahan dan sayur-sayuran. Lebih baik jika yang terakhir tidak mengandungi serat besar, yang menghilangkan unsur mikro berguna dari badan;
  • semasa rawatan, dengan penurunan selera makan yang kuat, ia dibenarkan menggunakan makanan berkarbohidrat cepat - coklat, ais krim, madu, pastri manis yang terbuat dari tepung premium. Selepas kemoterapi, apabila algoritma tingkah laku makan stabil, produk sedemikian harus ditinggalkan secara beransur-ansur: dipercayai bahawa puncak dan penurunan insulin segera yang mereka mempromosikan menyumbang kepada peningkatan tumor;
  • endokrinologi moden secara beransur-ansur menjauh dari format pemakanan pecahan, tetapi dalam onkologi masih relevan. Faktanya ialah bahagian kecil lebih baik diserap oleh badan yang lemah, jadi selepas kemoterapi lebih baik makan sedikit, tetapi sering. Jumlah makanan boleh sampai 6-8 kali sehari;
  • pesakit yang terdedah kepada kembung tidak disyorkan untuk minum makanan: mereka harus minum air atau teh sekurang-kurangnya setengah jam hingga satu jam selepas makan. Mereka yang tidak mempunyai masalah seperti itu dibenarkan untuk minum minuman semasa makan;
  • orang dengan limfoma yang terletak di atas diafragma mungkin menghadapi masalah menelan dan air liur. Sebagai bentuk pemakanan semasa dan setelah kemoterapi, mereka disarankan diet makanan cair, separa cair, dan juga makanan cincang.

Secara berasingan, seseorang harus memikirkan norma pengambilan cecair. Sekiranya tidak ada masalah dengan saluran kencing, anda boleh mematuhi norma 1.5-2 liter sehari. Jika tidak, anda perlu mengawal jumlah air kencing yang dikeluarkan dan memastikan bahawa jumlah mabuk tidak melebihi jumlah yang diperuntukkan melebihi 300 ml.

Harap maklum bahawa ini adalah isi padu cecair, bukan air. Ini termasuk sup, bubur susu cair, teh, jus, kompot dan minuman lain.

Pemakanan untuk limfoma bukan Hodgkin

Makanan untuk mana-mana jenis limfoma bukan Hodgkin bergantung pada lokasi dan tahapnya. Sebagai peraturan, tidak ada batasan ketat pada tahap awal. Semasa membuat diet, doktor akan mengesyorkan untuk tidak memasukkan produk separuh siap dan produk pemprosesan industri dalam. Makanan dalam tin dan kopi juga tidak boleh digunakan secara berlebihan..

Selebihnya, pemakanan pada peringkat 1-2 penyakit ini dapat tetap menjadi kebiasaan dan selesa..

Semasa patologi berjalan, pesakit mengalami ketidakselesaan yang ketara di kawasan yang terjejas, jadi menu harus disesuaikan. Sebagai tambahan kepada jumlah makanan dan ciri-ciri cecair minum, yang disebutkan di atas, sejumlah cadangan lain muncul:

  • sekiranya terdapat rasa mual, beri masam dan buah-buahan dimasukkan ke dalam makanan - buah sitrus, ceri, cranberry, serta minuman buah-buahan dan kompot dari mereka;
  • sekiranya berlaku kerosakan pada mukosa mulut, makanan panas, masam dan pedas tidak termasuk;
  • dengan cirit-birit yang berpanjangan, doktor menasihatkan agar tetap menggunakan produk yang mudah dicerna, sambil memasak atau memasaknya sehingga dilembutkan sepenuhnya, agar tidak mencederakan mukosa usus. Perlu sementara untuk meninggalkan makanan yang terlalu berlemak dan makanan panggang segar. Roti sehingga normalisasi diganti dengan crouton yang lembut dan kering;
  • kira-kira sama seperti pada perenggan sebelumnya, strategi harus diikuti dalam hal gangguan hati, pankreas, perut atau pundi hempedu. Sekatan tambahan adalah untuk sayur-sayuran yang mengandungi serat kasar - kubis, lobak, terung, tomato, bayam, bawang dan bawang putih;
  • jika terdapat kerosakan fungsi buah pinggang, anda harus menghadkan pengambilan garam dan daging. Bahagian protein dalam diet dalam kes ini disediakan oleh telur, produk tenusu, ikan, sebilangan bijirin.

Dengan semua peraturan ini, diet harus cukup tinggi kalori dan seimbang dalam makronutrien, mengandungi jumlah vitamin A, B2, B6, B9, B12 dan C yang diperlukan, serta kalium, kalsium, fosforus dan mineral lain yang diperlukan untuk fungsi normal tubuh..

Pemakanan untuk limfoma Hodgkin

Diet untuk limfogranulomatosis (limfoma Hodgkin) tidak berbeza secara radikal daripada diet untuk pesakit dengan limfoma bukan Hodgkin. Tujuannya, seperti halnya sebelumnya, adalah untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh, mengurangi beban pada organ dalaman dan mendapatkan jumlah komponen yang diperlukan yang memastikan aktiviti penting tubuh.

Menu anggaran untuk pesakit dengan limfogranulomatosis mungkin kelihatan seperti ini:

  • sarapan ringan: teh, biskut tepung gandum, buah-buahan;
  • sarapan pagi utama: bubur susu dengan kacang dan / atau buah kering - oatmeal, soba, millet, barli mutiara, lebih jarang - beras, jagung, gandum, teh, jus atau minuman buah;
  • makan tengah hari: pastikan yang pertama - sup sayur atau sup daging ringan dalam kuah kedua. Untuk yang kedua - daging atau ikan (rebus, rebus, kukus), kentang rebus atau bijirin disyorkan sebagai lauk. Anda boleh menambah makan tengah hari anda dengan salad sayur-sayuran;
  • Makanan ringan petang: ia mesti dilakukan sebagai makanan ringan. Untuk ini, sayur-sayuran dan buah-buahan, kacang-kacangan, yogurt, kefir atau minuman susu fermentasi lain sesuai;
  • makan malam: dari segi kandungan, makanan ini serupa dengan makan tengah hari, tetapi tanpa hidangan pertama dan kurang hebat, agar tidak membebani perut pada waktu malam.

Di samping itu, dengan fungsi buah pinggang yang normal, disarankan untuk menerima kadar cecair standard 1.5-2 liter pada siang hari. Sebilangan pakar pemakanan mengesyorkan menghitungnya secara individu, berdasarkan isipadu 30 ml per 1 kg berat badan semasa..

Diet untuk limfoma perut

Perhatian khusus harus diberikan kepada penyediaan diet untuk limfoma gastrik. Dalam kes ini, disarankan untuk memilih makanan yang dicincang atau diparut dengan teliti - makanan harus diakses semudah mungkin untuk asimilasi. Jangan makan makanan yang terlalu panas atau terlalu sejuk. Penting untuk minum tidak lebih dari 200 ml air pada satu masa, sama ada setengah jam sebelum atau satu jam selepas makan..

Makanan mestilah pecahan, sekurang-kurangnya 5-6 kali sehari, bebas serat kasar, aditif masakan industri, dengan jumlah minimum karbohidrat sederhana dan sekatan pada lemak, terutama haiwan. Sebaiknya gunakan kadar umum 50 g lemak setiap hari dan dapatkannya, terutamanya disebabkan oleh sayur-sayuran.

Semasa memperkenalkan produk baru, disarankan untuk dipandu oleh prinsip "cuba dan perhatikan". Produk ini dimakan setengah jam sebelum makanan utama dalam jumlah sedikit. Tindak balas badan dinilai. Sekiranya tidak ada kemerosotan kesihatan, keesokan harinya anda boleh mengulanginya dengan menambah kelantangan. Sekiranya tubuh bertindak balas terhadap produk atau hidangan ini dengan tidak betul, ada baiknya tidak memasukkannya dari diet dan mencuba lagi dalam beberapa minggu. Tidak lebih dari satu produk baru harus diperkenalkan dalam satu masa.

Alkohol, kopi dan soda dilarang sama sekali untuk limfoma gastrik.!

Makanan yang dilarang dan dibenarkan untuk limfoma

Diet yang seimbang untuk pesakit dengan limfoma harus merangkumi:

  • produk susu yang ditapai dengan kandungan lemak sederhana. Bebas lemak tidak boleh dimakan - pengeluar meningkatkan selera kerana karbohidrat dan pelbagai bahan tambahan;
  • bijirin dan pasta dari gandum durum;
  • ayam, daging babi tanpa lemak, daging sapi muda dan daging lembu, ikan rendah lemak. Untuk meningkatkan petunjuk hemoglobin, hati sapi sesuai;
  • sayur-sayuran, buah-buahan dan herba, sos ringan;
  • produk tepung makanan - keropok, biskut, crouton, roti bakar;
  • teh hijau, koko, jeli, minuman buah, kompot, jus segar.

Penggunaan produk berikut adalah tidak digalakkan:

  • roti segar, mufin, gula-gula;
  • daging dan ikan berlemak, lemak babi;
  • daging asap dan produk separuh siap, termasuk sosej, sosej;
  • telur mentah;
  • makanan dalam tin, perapan, sos panas dan pedas;
  • keju acar, ikan kering dan masin;
  • teh hitam, kopi, kvass, minuman beralkohol dan berkarbonat, jus pek;
  • keju kotej dengan kandungan lemak lebih dari 9%.

Akhirnya - mengenai peranan vitamin dalam diet untuk limfoma. Tentu saja itu penting, tetapi kelebihannya boleh mengakibatkan akibat negatif. Oleh itu, sebarang persediaan vitamin farmasi harus diambil hanya seperti yang diarahkan dan di bawah pengawasan doktor..

Gejala dan rawatan limfogranulomatosis dengan ubat-ubatan rakyat

Pengarang: Alexey Shevchenko 03.03.2014 19:00 Kategori: Ensiklopedia Perubatan Tradisional

LYMPHOGRANULUMATOSIS DALAM GEJALA PENYAKIT

Apabila rawatan dengan ubat-ubatan rakyat tidak dapat menghentikan pembesaran kelenjar getah bening leher dan di atas tulang selangka, maka gejala limfogranulomatosis memerlukan rawatan radikal.

Di antara penyakit neoplastik darah yang paling hebat, limfogranulomatosis berbahaya kerana penyakit ini mempengaruhi kelenjar getah bening dan organ dalaman. Pengumpulan sel darah yang dihasilkan seperti granuloma adalah petunjuk bahawa pesakit mempunyai simptom limfogranulomatosis khas dan ini serius. Keterukan keadaan pesakit dengan limfogranulomatosis adalah bahawa granuloma yang terbentuk oleh limfosit, sel retikular, eosinofil, neutrofil, sel plasma dan tisu berserat, menjalani proses pembahagian menjadi zarah kecil di dalam kelenjar getah bening, mempengaruhi tisu badan yang sihat.

Selalunya, gejala limfogranulomatosis dijumpai pada kanak-kanak berumur 18-30 tahun dan 50 tahun. Gejala limfogranulomatosis sangat pelbagai.

Tetapi lebih kerap pada peringkat awal penyakit akan terjadi kemerosotan kesejahteraan pesakit kerana peningkatan kelenjar getah bening serviks dan supraklavikular di sebelah kanan. Perincian ciri dari gejala ini adalah bahawa kelenjar getah bening bergerak, tidak melekat pada kulit, dan ketika penyakit itu berkembang, mereka bergabung menjadi konglomerat besar..

Dari saat kelenjar getah bening tumbuh menjadi ukuran yang cukup besar, pesakit mengalami batuk kecil, yang berlaku paroxysm dan menjadi sakit yang berterusan. Dyspnea meningkat dengan ketara. Kesakitan setempat di kawasan jantung, di tulang belakang, di bawah bilah bahu, semasa mereka menikam, paroxysmal bersifat.

Dalam tempoh akut perkembangan penyakit ini, pesakit biasanya mengalami demam, berkeringat malam, penurunan berat badan yang tajam, disertai dengan anemia dan leukopenia.

GEJALA LYMPHOGRANULUMATOSIS DALAM KEBERKESANAN

Walaupun dalam tempoh simptom, perlu diketahui bahawa diagnosis permulaan perkembangan limfogranulomatosis penuh dengan ancaman serius pada paru-paru, tulang (vertebra, pelvis, sternum, tulang rusuk, lebih jarang tulang tubular). Terdapat perubahan pada saluran gastrointestinal, sistem saraf pusat, kulit, kelenjar susu, ginjal. Atas sebab inilah, pleurisy, gangguan neurologi, sakit tulang tidak dapat dielakkan..

Pada beberapa pesakit, kira-kira 30% pesakit, terdapat gatal di kawasan kelenjar getah bening yang membesar, yang, sebagai peraturan, berubah menjadi dermatitis, yang menyebabkan pesakit terus-menerus sibuk dengan menyikat seluruh tubuh dan kadang-kadang keguguran rambut juga diperhatikan.

Salah satu komplikasi limfogranulomatosis yang paling serius adalah penyumbatan usus, lichen, ikterus obstruktif. Penyakit kuning berlaku apabila penyakit ini menekan saluran empedu.

Diagnosis limfogranulomatosis rumit oleh fakta bahawa pemeriksaan komprehensif diperlukan, termasuk tidak hanya kajian sinar-X dan radioisotop, tetapi juga data tomografi yang dikira, analisis histologi kelenjar getah bening, tusukan steril dan myelografi.

Seperti semua pesakit dengan lesi tumor darah, setiap pesakit dengan limfogranulomatosis memerlukan rawatan perubatan yang berterusan. Pencegahan komplikasi berjangkit akan menjadi prasyarat untuk tempoh rawatan..

Bergantung pada keparahan gejala limfogranulomatosis dan keadaan umum pesakit, rawatan boleh menjadi kemoterapi, radiasi atau kompleks. Rawatan pembedahan paling berkesan pada peringkat awal.

Dari kaedah terapi ubat, biasanya digunakan chlorambucil, embihin (mustargen), natulan (procarbazine), vincristine, prednisolone. Tetapi tetap, kadangkala anda tidak dapat melakukan tanpa pemindahan sumsum tulang..

Limfogranulomatosis dan rawatannya dengan ubat-ubatan rakyat

Sejak zaman kuno, penyembuh zaman kuno, ketika gejala limfogranulomatosis dikesan, banyak cara merawatnya dengan ubat-ubatan rakyat telah dikembangkan.

Salah satu kaedah penyembuhan dengan ubat-ubatan rakyat untuk limfogranulomatosis adalah rawatan menggunakan jamur chaga. Walaupun chaga tidak dianggap sebagai ubat radikal untuk penyembuhan tumor ganas, termasuk limfogranulomatosis, dalam perubatan rakyat, ia berfungsi sebagai kaedah yang dapat melambatkan pertumbuhan neoplasma yang ada, mengurangkan kesakitan dan dengan itu meningkatkan kesejahteraan.

Biasanya cendawan segar dicuci sebelum menggunakan dan parut. Sebelum digunakan, cendawan kering mesti direndam selama empat jam dalam air rebus sejuk, dan kemudian parut.

Infus disediakan dari 1 bahagian cendawan parut dan 5 bahagian air rebus dengan suhu tidak melebihi 50 darjah. Bersikeras selama dua hari, ketegangan dan ambil infus dalam dos gelas 3 kali sehari, setengah jam sebelum sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Infusi boleh disimpan tidak lebih dari 4 hari di tempat yang sejuk. Apabila tumor dilokalisasikan di pelvis kecil, enema ringan pada waktu malam dengan isipadu 50-100 ml dari penyerapan komposisi ini dapat membantu sebagai agen tambahan.

Untuk masa yang lama, untuk rawatan tumor sistem limfa, calendula officinalis (marigold) dianggap sebagai ubat alternatif yang baik. Mengapa tuangkan 2 sudu teh perbungaan dengan 1 gelas air mendidih dan biarkan selama 15 minit. Siapkan infus calendula sepanjang hari dan ambil bahagian yang sama sepanjang tempoh penyembuhan sehingga anda merasa lebih baik.

Dari ubat-ubatan perubatan tradisional, seseorang tidak boleh menyebutkan tansy, yang sangat baik dalam menunjukkan kemampuan penyembuhannya dalam kombinasi dengan calendula. Cukup tuangkan 1 sudu besar bakul bunga dengan 2 gelas air rebus sejuk dan biarkan selama 4 jam dalam bekas tertutup rapat. Saring dan minum setengah gelas hingga 3 kali sehari 20 minit sebelum makan.

Banyak halaman telah dikhaskan untuk kekuatan penyembuhan minyak bunga matahari dalam penerbitan. Sekiranya terdapat gejala limfogranulomatosis, untuk tujuan pencegahan, 1 sudu besar, tetapi tidak lebih banyak lagi, minyak sayuran harus diambil di dalam mulut dan disedut seperti lolipop selama 20 minit dan tidak boleh ditelan. Pada minit pertama, minyak menjadi pekat, kemudian mendekati 20 minit - cair, seperti air. Yaitu, setelah mencapai keadaan minyak ini, minyak itu harus dimasukkan ke dalam tandas dan mengalir ke saluran pembuangan. Selepas minyak, mulut mesti dibilas dengan bersih. Prosedur untuk menghisap minyak harus dilakukan pada waktu perut kosong dua kali, pada waktu pagi dan petang sebelum tidur..

Di sini di laman web dalam artikel "Bit merah dan ubat-ubatan rakyat" kami menyatakan bahawa bit merah tergolong dalam zat dengan aktiviti biologi yang tinggi. Telah terbukti bahawa pada pesakit yang dikendalikan untuk penyakit onkologi, jus bit merah memperbaiki keadaan umum mereka. Pada pesakit barah, hematopoiesis dipulihkan, yang sebelumnya ditekan secara signifikan oleh penyakit ini.

Selepas penyediaannya, jus mesti disimpan di dalam bekas terbuka sekurang-kurangnya 6 jam. Dan hanya setelah menetap, disyorkan untuk meminum jus bit yang sedikit hangat pada perut kosong seperempat jam sebelum makan pada selang waktu 100-120 ml, iaitu, 5-6 kali sehari.

Dengan jadual 5-kali untuk mengatur pengambilan jus, apabila diminum 4 kali pada siang hari dan 1 waktu pada waktu malam, adalah mungkin untuk menghindari pesakit dengan terapi bit. Pada masa yang sama, setiap pengambilan jus harus disita dengan roti hitam atau sauerkraut. Tidak berlebihan juga memakan hingga 200 gram bit rebus setiap hari.

Sangat berguna untuk memasukkan penyediaan ramuan herba dari wort St. John's, yarrow, jelatang (akar), biji dill, pisang, tali (sebelum berbunga), sage, wormwood, semanggi manis (daun, batang, bunga), tartar berduri. Mengenai tanaman pisang, St. John's wort, yarrow, wormwood, baca di sana. Sekumpulan ramuan ini harus dirawat sepanjang tahun, tanpa kehilangan satu hari pun..

Kisar ramuan yang ditunjukkan, campurkan dengan teliti, ambil 2 sudu teh dari campuran dan bancuh 500 ml air mendidih, biarkan selama 1,5 - 2 jam di tempat yang hangat, saring. Minum 100 - 120 ml 4 kali sehari selepas makan dan pada waktu malam. Ikuti rejimen untuk sebarang pembentukan tumor.

GEJALA LYMPHOGANULUMATOSIS DAN Diet

Tidak digalakkan makan semasa rawatan dengan chaga, ramuan dan infus: anggur, madu, gula, jem, ais krim, gula-gula. Juga tidak termasuk dari menu: herring, lemak babi, daging asap, alkohol, pedas.

Untuk mengurangkan keadaan pesakit, diet harus mengandungi produk tenusu. Terutama perlu minum banyak produk tenusu masam, yang meneutralkan penapaian dan pembusukan dalam usus. Tidak hanya hidangan dengan ikan, ayam, telur, keju, tetapi juga sup sayur, oatmeal, soba, nasi, kacang kedelai, wortel, bawang putih, kacang hijau, kubis (segar dan masam) juga disukai dalam menu pesakit dengan limfogranulomatosis..

Adakah anda ingin menerima maklumat berguna? Langgan berita laman web. Lakukan sekarang! Dan anda akan menjadi orang pertama yang menerima maklumat berguna!

Adakah artikel itu berguna untuk anda? Sila kongsi dengan rakan anda di rangkaian sosial Facebook, Twitter, Google+, Vkontakte, My world, Odnoklassniki.

Cara merawat limfogranulomatosis - ubat-ubatan rakyat

Rawatan limfogranulomatosis dengan ubat-ubatan rakyat mengikut bahan akhbar "Vestnik" HLS ".
Kandungan:

Apa itu limfogranulomatosis?

Lymphogranulomatosis - penyakit tumor darah yang mempengaruhi kelenjar getah bening dan organ dalaman.
A. G. Zakharchuk, Calon Sains Perubatan, bercakap mengenai gejala dan kaedah rawatan limfogranulomatosis:

Apa yang berlaku dengan limfogranulomatosis?
Di dalam badan, terdapat pengumpulan sel darah khas - granuloma, yang terbentuk dari leukosit, sel retikular, neutrofil, eosinofil, sel plasma dan tisu berserat. Mereka berkumpul di dalam kelenjar getah bening dalam bentuk zarah kecil, yang mempengaruhi tisu yang sihat.

Apakah gejala limfogranulomatosis?

Gejala limfogranulomatosis bervariasi. Pertama, kelenjar getah bening serviks dan supraklavikular di sebelah kanan meningkat, secara beransur-ansur mereka bergabung menjadi konglomerat besar. Gejala limfogranulomatosis yang tersisa muncul apabila ukuran kelenjar getah bening sudah ketara. Gejala mungkin termasuk yang berikut:
1. Batuk. Kecil dan jarang pada mulanya, kemudian menyakitkan, paroxysmal.
2. Sesak nafas yang semakin teruk dari masa ke masa
3. Sakit di dada - jahitan, paroxysmal, mereka boleh diberikan ke kawasan jantung, ke tulang belakang, di bawah bilah bahu.
4. Gatal di tempat kelenjar getah bening yang membesar, yang berkembang menjadi dermatitis dengan calar.
5. Limfogranulomatosis mempengaruhi banyak organ dan sistem (paru-paru, tulang, saluran gastrointestinal, sistem saraf, ginjal, kelenjar susu), sehingga organ ini dapat menampakkan gejala mereka sendiri - sakit tulang, pleurisy, gangguan neurologi.
6. Penyakit ini boleh menjadi rumit dengan memampatkan saluran empedu, perkembangan penyakit kuning, penyumbatan usus.

Sekiranya penyakit ini bermula dengan teruk, gejala limfogranulomatosis berikut diperhatikan:

  1. Demam
  2. Peluh malam yang banyak
  3. Penurunan berat badan secara dramatik
  4. Anemia

Gejala pertama limfogranulomatosis.
Gejala apa yang harus anda waspada dan segera berjumpa doktor, dengan anggapan ada sesuatu yang salah dalam sistem darah dan diagnosis limfogranulomatosis mungkin?

  1. Selera makan berkurang, penurunan berat badan.
  2. Menguning kulit, gatal berterusan.
  3. Kemurungan, kelemahan, demam.
  4. Pembengkakan kelenjar getah bening yang ketara
  5. Pengumpulan cecair di perut menyebabkan perut membengkak.

Ia berlaku bahawa limfogranulomatosis tidak simptomatik. Untuk mengesan penyakit pada peringkat awal dan memulakan rawatan tepat pada waktunya, ujian darah harus dilakukan dari semasa ke semasa. Sekiranya anda melihat bahawa hasil terkini berbeza dari yang sebelumnya, segera cari tahu penyebabnya. (HLS 2008 No. 22, dari 22-23)

Diagnostik limfogranulomatosis
Diagnosis penyakit ini agak sukar, sehingga banyak pesakit gagal membuat diagnosis yang tepat untuk waktu yang lama. Untuk mendiagnosis limfogranulomatosis, pemeriksaan kompleks sering diperlukan, yang terdiri daripada kajian sinar-X dan radioisotop, tomografi yang dikira, histologi kelenjar getah bening, tusukan sternal dan myelografi.

Ubat untuk rawatan limfogranulomatosis.

  • Rawatan limfogranulomatosis boleh menjadi radiasi, kemoterapi, pembedahan atau kompleks.
  • Rawatan pembedahan hanya berkesan pada peringkat awal penyakit.
  • Antara ubat yang digunakan adalah embihin (mustargen), chlorambucil, vincristine, natulan (procarbazine), prednisolone. Pemindahan sumsum tulang sering diperlukan.
  • Pesakit harus berada di bawah pengawasan perubatan yang berterusan untuk mengelakkan komplikasi berjangkit.

Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan limfogranulomatosis.

Terdapat banyak ubat-ubatan rakyat untuk melawan barah. Berikut adalah beberapa ubat rakyat yang berfungsi dengan baik untuk limfogranulomatosis..

  • Rawatan limfogranulomatosis di rumah dengan chaga.
    • Chaga dapat menghalang pertumbuhan neoplasma dan mengurangkan rasa sakit, tetapi tidak semestinya berharap ia dapat membalikkan penyakit ini. Untuk menghentikan perkembangan limfogranulomatosis, disarankan untuk memasukkan ubat tradisional ini ke dalam rejimen rawatan.
      Untuk menyediakan infusi chaga, anda perlu mencuci dan memarut cendawan segar. Pra rendam cendawan kering selama 4 jam dalam air rebus sejuk, kemudian parut. Untuk 1 bahagian cendawan parut, ambil 5 bahagian air rebus (suhu tidak lebih tinggi daripada 50 °) dan biarkan selama dua hari. Terikan. Minum 1 gelas 3 kali sehari setengah jam sebelum makan.
    • Rawatan limfogranulomatosis di rumah dengan chaga dan herba.
      Seorang lelaki dalam 40 tahun jatuh sakit dengan limfogranulomatosis, berada dalam kumpulan selama 6 tahun. Selepas radiasi dan kemoterapi, dia mula merawat limfogranulomatosis dengan ubat-ubatan rakyat. Saya menggunakan infusi ini: Saya merebus 3 liter air di dalam cerek, membuang 1 sudu besar. l. chaga direndam dan digulung dalam penggiling daging, 1/3 sudu teh akar emas cincang, 1 sudu teh oregano, pudina, daun muara, currants, raspberi, linden, wort St. Lelaki itu minum infus ini secara berterusan dan bukannya teh - dengan jem, madu selama 4 tahun. Keadaan kesihatannya baik. (HLS 2000 No. 4, hlm.25)
  • Rawatan alternatif limfogranulomatosis dengan herba.
    • Untuk sebarang pengurangan tumor, pengambilan herba akan membantu: yarrow, St. John's wort, biji dill, akar jelatang, pisang, tali, sage, wormwood, tartar, sweet semover.
      Kisar semua ramuan, campurkan, ambil 2 sudu teh campuran selama 0.5 liter air mendidih, bersikeras 1.5-2 jam di tempat yang hangat. Terikan. Minum 1/2 cawan 4 kali sehari selepas makan dan pada waktu malam.
      Kursus rawatan adalah 1 tahun, tanpa kehilangan satu hari.
    • Rawatan alternatif limfogranulomatosis dengan calendula dan tansy.
      Calendula dianggap sebagai ubat rakyat utama khusus untuk rawatan tumor sistem limfa. Untuk menyiapkan infus, tuangkan 2 sudu teh perbungaan dengan 1 cawan air mendidih, biarkan selama 15 minit. Ambil 1/3 cawan 3 kali sehari.
      Rawatan alternatif limfogranulomatosis dengan calendula akan menjadi lebih berkesan jika digabungkan dengan infus sejuk tansy: 1 sudu besar. tuangkan sesudu bunga dengan 2 cawan air masak sejuk. Bersikeras 4 jam. Ambil 1/2 cawan 2-3 kali sehari 20 minit sebelum makan
    • Rawatan alternatif limfogranulomatosis dengan kvass dari celandine.
      Berikut adalah ubat tradisional untuk rawatan dan pencegahan limfogranulomatosis, barah paru-paru dan batuk kering.
      Ambil 1 cawan herba celandine yang dicincang halus, campurkan dengan 1 cawan pasir. Lipat campuran ke dalam beg kain kasa, di mana meletakkan kerikil untuk berat badan, dan turunkan beg ke dalam balang tiga liter dengan whey dicampur dengan 1 sudu teh krim masam. Tutup balang dengan kain kasa dan biarkan selama 3 minggu untuk penapaian.
      Anda akan mendapat rasa kvass yang menyenangkan. Minum setengah gelas 3 kali sehari. Kvass ini berguna untuk semua orang: sakit dan sihat. (HLS 2006 No. 13, hlm.8)
    • Tatarnik berduri.
      Anak wanita itu jatuh sakit dengan limfogranulomatosis. Diagnosis dibuat pada bulan Februari. Rakan-rakan menasihatkan resipi ubat rakyat untuk rawatan limfogranulomatosis, mereka mengatakan bahawa infus menyembuhkan penyakit ini sepenuhnya. Tetapi resipi belum dicuba, kerana pada musim sejuk mereka tidak dapat menemukan bakul Tatar. Semua harapan untuk musim panas.
      Inilah resepinya: ambil 6-7 bakul bunga tartar berduri, tuangkan 600 ml air mendidih, biarkan dalam termos semalaman. Minum setengah gelas 5-6 kali sehari antara waktu makan panas (kira-kira 60 darjah). (HLS 2000 tahun No. 11, hlm.23)
  • Minyak bunga matahari adalah ubat rakyat yang berkesan untuk limfogranulomatosis.
    1 sudu besar sesudu minyak sayuran diambil di dalam mulut dan disedut selama 10-20 minit, seperti gula-gula. Pada mulanya, minyak menjadi pekat. Kemudian cair, seperti air, dan hanya selepas itu cairan itu akan dimuntahkan. Anda tidak boleh menelan! Kemudian bilas mulut anda sehingga bersih. Prosedur dilakukan pada waktu pagi dengan perut kosong dan pada waktu petang sebelum tidur. Untuk mempercepat rawatan, boleh dilakukan beberapa kali sehari..
  • Rawatan bit
    Perah jus bit dan simpan dalam bekas terbuka selama 4-6 jam. Minum 100-120 ml dalam bentuk yang sedikit hangat 10-15 minit sebelum makan, iaitu 5-6 kali sehari. Hidangkan dengan roti, sauerkraut. Sebaiknya makan kira-kira 200 g bit rebus setiap hari.
  • Birch lye adalah ubat rakyat yang terkenal untuk limfogranulomatosis.
    Bakar kayu birch, kumpulkan abu, tuangkan air bersih - 1 jam abu selama 5 jam air. Rebus campuran selama 10 minit dalam periuk enamel. Terikan, botol, gabus dengan ketat, simpan di dalam peti sejuk. Untuk mengambil: 50 ml alkohol, campurkan dengan susu atau jus buah dan minum sebelum makan. Ambil 3 kali sehari selama beberapa bulan.
  • Kulit kayu oak.
    1 sudu besar tuangkan sesudu kulit kayu dengan 1 gelas air mendidih, rebus 2 kali, balut selama 3 jam. Apabila ia sejuk, rendam kain dari tuala terry di dalamnya dan sapukan pada kelenjar getah bening yang bengkak. Tutup dengan tuala kering, pembalut. Simpan selama 2 jam pada waktu pagi dan petang.

Cara menyembuhkan limfogranulomatosis dengan berpuasa di rumah.

Wanita itu jatuh sakit pada usia 26 tahun, dan didiagnosis menderita limfogranulomatosis. Dia menjalani kemoterapi - ia tidak membantu. Selepas keluar, dia mula mencari resipi ubat-ubatan rakyat dalam gaya hidup dan buku yang sihat, menggunakan banyak kaedah, tetapi ini tidak membantu.
Saya memutuskan untuk minum vodka dan mentega. Saya melakukan semuanya mengikut resipi dan mengikut skema. Selepas itu, sakit sendi bermula, tetapi dia bertahan dan terus minum. Saya menunggu kelegaan, tetapi semakin teruk. Tangan dan kakinya mati rasa, wanita itu berhenti berjalan dan jatuh sakit. Makan dari sudu.
Mereka tidak membawa mereka ke hospital dalam keadaan seperti itu, tetapi suami saya tidak berputus asa dan beberapa kali sehari menggosok tangan dan kakinya yang sakit dengan warna hemlock dan aconite, cuka anggur. Wanita itu hanya makan sayur dan daun dandelion dan daun pisang. Hasil daripada aktiviti ini, saya mula berjalan perlahan. Dan sekali lagi saya menjalani "kemoterapi", dan sekali lagi rawatan ini tidak membantu. Dibuang rumah. Di rumah, suhu meningkat hingga 40 darjah dan berlangsung selama setengah bulan, wanita itu tidak lagi dapat makan atau minum.
Mereka dimasukkan ke hospital dan dimasukkan radang paru-paru. Dia hanya dapat bernafas melalui bantal oksigen. Para doktor memberitahu suaminya bahawa pesakit tidak akan dapat bertahan. Wanita itu diminta keluar dari rumah. Di rumah, suami saya mencadangkan agar mencuba puasa kering untuk mendapatkan rawatan. Oleh kerana tidak ada selera untuk waktu yang lama, dia dengan senang hati setuju.
Skema puasa kering sering diterbitkan dalam gaya hidup sihat: Saya makan sehari - tidak ada hari, 2 hari saya makan - 2 hari lapar, dan lain-lain sehingga 5 hari: Saya makan 5 hari - 5 hari lapar. Tiada sentuhan dengan air pada hari kelaparan.
Selepas hari lapar pertama, suhu turun hingga 37 darjah, kemudian menjadi 36.6. Wanita itu mula berjalan perlahan, kebas mula hilang.
2 tahun telah berlalu sejak rawatan. Dia berasa sihat, setelah 13 tahun menderita, dia lega. (HLS 2006 No. 25, hlm.8)

Diet untuk limfogranulomatosis.

Semasa merawat limfogranulomatosis dengan ubat-ubatan rakyat ini, perlu dikecualikan dari diet
gula, madu, jem, kismis, ais krim, gula-gula, daging asap, berlemak, masin, pedas, alkohol.
Sebaiknya makan produk tenusu dan susu masam, telur. Ikan, ayam, sup sayur-sayuran, soba, oatmeal, beras, bawang putih, wortel, kubis (segar dan masam) juga berguna.