Pemakanan dengan neurosis

Penyakit sistem saraf sentiasa menghantui orang moden, kerana dia mengambil pengaruh negatif dari persekitaran luaran, sering berada dalam situasi tertekan, mengalami banyak maklumat yang berlebihan.

Melindungi tubuh dari faktor-faktor buruk ini mungkin dilakukan dengan pelbagai cara..

Menurut kajian, pemakanan yang betul dalam keadaan neurotik adalah prasyarat, kerana sistem pencernaan sangat berkaitan dengan saraf, dan, lebih lanjut, pemakanan otak bergantung pada kegunaan makanan, yang terutama berkaitan dengan neurosis dan kemurungan..

Jadi apa yang harus anda makan untuk melawan keletihan saraf? Adakah saya perlu mematuhi diet tertentu semasa neurosis dan menjaga kesihatan sistem saraf? Anda akan mempelajari semua ini dalam artikel..

Gejala gangguan neurotik

Keletihan saraf dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza, dan doktor harus terlibat dalam diagnosis patologi saraf..

Tetapi mana-mana tanda berikut harus memberi amaran dan menjadi alasan untuk menyemak semula menu:

  1. mood buruk yang kerap;
  2. kerengsaan dan pencerobohan;
  3. perasaan kebimbangan atau air mata yang kerap;
  4. tidur dan mengantuk yang cetek pada waktu siang;
  5. keletihan dan keletihan kronik.

Walaupun pesakit tidak menyedari bahawa dia mempunyai beberapa jenis gangguan neurotik, perlu diingat bahawa gejalanya mungkin tidak berfungsi pada tahap fizikal:

  1. masalah jantung: takikardia atau angina pectoris, terutamanya jika mereka tidak menjadi ciri seseorang;
  2. penurunan suhu badan dan tekanan darah;
  3. ketidakselesaan di usus besar (seperti cirit-birit);
  4. sawan, dll..

Lebih-lebih lagi, semua manifestasi yang tidak menyenangkan ini dapat membuat mereka merasa ketika seseorang bahkan tidak gugup, tetapi berada dalam keadaan rehat mutlak: misalnya, semasa tidur malam.

Semua fenomena ini tidak wajar bagi orang yang sihat, dan bahaya mereka tidak dapat dipandang remeh, kerana boleh menyebabkan masalah serius pada satu atau beberapa sistem badan sekaligus..

Dan untuk melawan, misalnya, dengan angina pectoris atau hipertensi, tanpa menghilangkan neurosis, tidak ada gunanya.

4 peraturan diet umum

Pemakanan yang betul dalam kes ini adalah prasyarat untuk rawatan yang berkesan. Terdapat beberapa prasyarat untuk menyusun menu bagi mereka yang mempunyai tanda-tanda penyakit saraf seperti sindrom asthenik, keletihan saraf atau sindrom keletihan kronik..

  1. Menjaga makanan. Oleh kerana sistem pencernaan terikat pada sistem saraf sejak awal, diet haruslah ringan: makanan mudah dicerna, rendah lemak, ringan, tanpa asin, tanpa serat kasar.
  2. Diet. Untuk mengatasi sindrom asthenik, tidak memburukkan lagi neurasthenia, rehat panjang antara waktu makan tidak boleh dibenarkan: mereka harus kerap dan mengandungi bahagian kecil.
  3. Vitamin dan cecair. Harus ada lebih sedikit protein dan lemak haiwan dalam menu neurotik, dan lebih banyak makanan diperkaya berasaskan tumbuhan. Cairan yang mencukupi juga diperlukan: ia akan membantu proses pencernaan dan pada masa yang sama mencegah dehidrasi otak, yang buruk bagi keadaan sistem saraf..
  4. Ketenangan. Makanan semestinya tenang dan selesa. Sangat tidak digalakkan menonton berita atau membincangkan topik yang tidak menyenangkan semasa makan. Sebaliknya, makan harus dilakukan agar pesakit merasa tenang dan menikmati makanan..

7 Produk Teratas yang Disyorkan

Terdapat sebilangan besar produk yang berguna untuk otak yang tidak hanya tidak membahayakan sekiranya terjadi gangguan saraf, tetapi juga menjadi sumber zat yang menyuburkan dan menyembuhkan sistem saraf, serta membantu melawan neurosis. Makanan apa yang paling berguna?

1. Ikan air masin dan makanan laut

Produk ini mesti ada di meja orang yang menderita asthenia, neurasthenia, gangguan obsesif-kompulsif atau keletihan kronik. Udang dan salmon, makarel, herring, sardin sangat sesuai untuk diet seperti itu. Mereka berguna untuk sistem saraf kerana ia adalah pembekal kepada tubuh:

  1. yodium, yang memastikan transmisi normal impuls saraf di otak, melawan kesan tekanan pada otak, mendorong pengumpulan tenaga dan kekuatan emosi;
  2. vitamin B6, yang menormalkan fungsi seluruh sistem saraf, melegakan kegelisahan;
  3. asid lemak omega-3, omega-6 dan omega-9, yang memberi nutrien kepada sel-sel otak dan bertanggungjawab untuk berfungsi penuh sistem peredaran darah.

Unsur-unsur yang sangat diperlukan ini menenangkan sistem saraf, meningkatkan ingatan dan perhatian, memastikan fungsi otak yang tidak terganggu dan membantu menentang pencerobohan persekitaran luar..

2. Daging Turki

Tanpa protein haiwan sebagai sumber asam amino triptofan, tubuh tidak dapat menghasilkan hormon yang bertanggungjawab untuk kesihatan mental yang normal. Tetapi daging berlemak dilarang untuk pesakit dengan penyakit saraf..

Jalan keluarnya adalah dengan menggunakan daging kalkun: ia dianggap sebagai produk diet.

  1. Daging kalkun mengandungi sejumlah kecil lemak, yang, lebih baik, diserap dengan baik dan tidak mengganggu penyerapan mineral dan vitamin yang berguna.
  2. Ia mengandungi sejumlah besar triptofan.

Oleh itu, ayam belanda adalah sumber protein haiwan yang sangat baik dan produk yang meningkatkan mood. Ini bermakna bahawa dengan sindrom keletihan kronik, asthenia dan keletihan saraf, ia mesti ada dalam diet..

3. Produk tenusu

Keju kotej rendah lemak, keju, kefir, yogurt, yogurt adalah sumber protein dan lemak yang bukan sahaja diperlukan untuk tubuh. Dengan neurosis, ia sangat berharga dalam produk tenusu:

  1. triptofan asid amino;
  2. kalium, kalsium, fosforus;
  3. vitamin A, E, B12.

Semua komponen ini secara langsung mempengaruhi aktiviti otak, mengambil bahagian dalam proses pembaharuan sel-sel saraf dan memberi mereka nutrisi. Pada amnya sukar untuk mengubati neurasthenia tanpa tryptophan..

4. Kacang dan biji

Biji bunga matahari, rami, kenari, kacang tanah, kacang mete, kacang hazel dan biji dan kacang berguna lain mengandungi bahan yang berguna untuk sistem saraf dalam bentuk pekat sehingga hanya dapat dibandingkan dengan pil semula jadi: setiap kacang yang dimakan menambah kecekapan dan daya tahan, termasuk sistem saraf.

  1. Kacang tanah menurunkan kadar kolesterol dengan memberikan bekalan darah yang baik ke otak dan mengandungi asid folik, yang mendorong sintesis serotonin.
  2. Biji bunga matahari membersihkan saluran darah otak, menyuburkan sel-selnya, dan juga membantu meningkatkan fungsi usus tanpa mengganggu dindingnya. Kerja saluran gastrousus yang tidak terganggu adalah kunci untuk fungsi normal sistem saraf.
  3. Pistachio, kacang pinus dan hazelnut menyumbang kepada pengeluaran serotonin dalam jumlah tinggi.
  4. Biji wijen, labu dan biji rami adalah juara dalam kandungan kalsium, kalium, magnesium, vitamin kumpulan B, E. Biji labu juga membantu mendapatkan unsur zink dan zat besi yang langka, tanpanya tidak ada pembentukan darah.

Para saintis juga mendakwa bahawa kacang meningkatkan ingatan..

5. Tomato

Tomato segar, lecho, jus tomat, pasta dan sos adalah penemuan sebenar bagi pesakit yang mengalami neurosis.

Mereka mengandungi bahan yang berkaitan langsung dengan pembentukan serotonin, dan oleh itu dengan rawatan penyakit sistem saraf:

  1. Vitamin B;
  2. vitamin C;
  3. magnesium;
  4. likopena, dll..

Berkat vitamin dan mineral yang bermanfaat ini, tomato boleh dianggap sebagai antidepresan sebenar. Lebih-lebih lagi, tomato tidak kehilangan banyak sifat penyembuhannya walaupun semasa rawatan panas..

6. Kubis

Kubis adalah sayuran yang unik dan tidak tergantikan untuk neurosis. Kubis putih dan pucuk Brussels sangat berguna untuk penyakit sistem saraf.

Sayuran ini sedap kerana:

  1. mengandungi sejumlah besar vitamin C, yang membantu sintesis hormon kegembiraan, meningkatkan imuniti dan menipiskan darah, meningkatkan peredaran darah di otak;
  2. mencegah penyakit seperti aterosklerosis; dia sering menjadi salah satu penyebab keadaan neurotik;
  3. membersihkan usus dari toksin, menormalkan kerja sistem pencernaan, tanpa kerja yang diselaraskan dengan baik yang mustahil untuk mengalahkan neurosis;
  4. termasuk asid folik, yang mendorong pengeluaran hormon serotonin kebahagiaan, yang secara langsung berkaitan dengan rawatan penyakit sistem saraf.

7. Kesemak

Kesemak adalah buah yang manis, kerana alasan ini tidak boleh disalahgunakan. Tetapi 2-3 buah seminggu tidak akan menyakitkan sama sekali. Ini adalah salah satu makanan langka yang mengandungi unsur iodin jejak semula jadi..

Seseorang dengan kekurangan yodium:

  1. mengalami kegatalan yang kerap;
  2. cepat letih dan kuat dan mendapat sindrom keletihan kronik;
  3. sering berlaku pada neurosis asthenik.

Adakah mungkin minum kopi dengan neurosis?

Doktor melarang neurasthenics untuk mengambil kopi yang kuat dalam kuantiti yang banyak. Tetapi anda tidak perlu takut dengan minuman popular ini: selain pencegahan barah dan pembentukan batu di pundi hempedu, beberapa cawan sehari, sebaliknya, dapat menjadikan diet lebih lengkap dan bahkan membuat latar belakang yang baik untuk rawatan sindrom keletihan kronik atau asthenia.

Biji kopi semula jadi, digiling dan diseduh dengan betul, menormalkan fungsi sistem saraf, kerana minuman ini:

  1. mengandungi sejumlah besar mineral berguna, termasuk sulfur, fosforus, kalium;
  2. membekalkan tubuh dengan kira-kira 30 asid organik yang diperlukan untuk otak dan sistem saraf pusat;
  3. meningkatkan tahap kolesterol baik yang diperlukan oleh sel otak.

Dengan penggunaan yang sederhana dan cekap, kopi dapat mengekalkan tahap tenaga dan mood yang tinggi. Dan statistik perubatan yang meneliti masalah neurosis bahkan menyatakan bahawa di kalangan orang yang telah mencuba bunuh diri, separuh daripada peminum kopi sebanyak orang sihat.

Tetapi jika atas sebab tertentu kopi dikontraindikasikan untuk anda, lihatlah senarai 6 minuman yang menyegarkan untuk menggantikan kopi..

Bolehkah saya minum teh biasa dan herba dengan neurosis? Doktor mengatakan teh hitam yang kuat harus dielakkan. Lebih baik memberi keutamaan kepada teh hijau, atau ramuan yang menenangkan..

Apa yang harus dielakkan?

Terdapat makanan berbahaya bagi otak yang boleh memprovokasi atau memperburuk keadaan patologi. Mereka harus dihindari seboleh-bolehnya ketika menyusun diet seseorang yang menderita penyakit sistem saraf.

  1. Gula halus. Semua produk gula-gula yang mengandungi sukrosa berbahaya kerana akhirnya menimbulkan kemarahan, keletihan dan menimbulkan kemurungan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa, apabila dicerna, sukrosa dengan cepat meningkatkan kadar glukosa dalam darah dan membantu pengeluaran hormon dopamin, kerana seseorang mengalami lonjakan tenaga dan merasa senang. Tetapi penerimaan cepat hadiah seperti itu untuk tubuh penuh dengan fakta bahawa insulin, hormon yang menurunkan kadar gula darah, juga cepat dihasilkan di dalam badan. Oleh itu, setelah lonjakan kekuatan dan kegembiraan, seseorang dengan cepat merasakan keletihan saraf dan penurunan latar belakang emosi yang tidak dapat difahami olehnya. Oleh itu, dengan setiap gram yang dimakan, gula meningkatkan keletihan saraf..
  2. Fruktosa sebagai pemanis dan kelebihan lilin dan buah manis. Kajian perubatan baru-baru ini menunjukkan bahawa fruktosa sama sekali bukan produk makanan untuk neurasthenics. Makan zat ini sebagai ganti gula, serta lebihan makanan tumbuhan bergula yang mengandung fruktosa, menyebabkan pengeluaran kortisol berlebihan, hormon yang menyertai tekanan. Maksudnya, makan, misalnya, banyak pisang dan anggur, pesakit dengan neurosis asthenik atau sindrom keletihan kronik mendapat lonjakan tenaga, tetapi pada masa yang sama berlebihan kortisol. Sistem saraf, peredaran darah dan kardiovaskular mereka bertindak balas terhadap kelebihan buah manis dengan cara yang sama seperti tekanan yang teruk: peningkatan tekanan darah, peningkatan kadar jantung.
  3. Sejumlah besar lemak haiwan dan lemak trans. Daging dan unggas berlemak, keju keras dan krim masam berlemak menyukarkan penyerapan vitamin. Ini sangat berbahaya jika dibandingkan dengan vitamin B, tanpanya rawatan penyakit saraf tidak mungkin dilakukan. Lemak trans, lebih-lebih lagi, mengganggu kerja banyak sistem badan, menyumbat darah dan saluran darah, yang tidak dapat mempengaruhi keadaan sistem saraf secara keseluruhan..
  4. Makanan berkanji. Kentang, jagung, tepung putih yang dibakar mengandungi karbohidrat yang cepat diserap dan, seperti gula, memprovokasi hormon insulin yang cepat dan cepat. Oleh itu, setelah memakan sebilangan kentang goreng atau sebilangan besar pai yang enak, menjadi sukar bagi seseorang bukan sahaja pada perut, tetapi juga pada jiwa. Dalam keadaan asthenik dan neurotik, reaksi badan ini sangat ketara..
  5. Alkohol. Ini adalah produk yang kontroversial: terdapat teori mengenai faedah kesihatan minuman beralkohol semula jadi dalam jumlah kecil. Tetapi dalam kes penyakit neurotik, alkohol bukan sahaja tidak berguna dalam kuantiti apa pun, tetapi juga sangat berbahaya. Alkohol memperburuk keadaan depresi lebih daripada gula, dan membuat neurotik tidak dapat diramalkan dalam emosi dan tindakannya..
  6. Teh, kopi dan minuman berkafein yang kuat. Kafein dalam jumlah besar merangsang sistem saraf. Dan setelah itu suasana menurun dengan mendadak, dunia dilihat dalam cahaya suram. Neurasthenic mengalami pencerobohan. Oleh itu, kopi atau teh hanya boleh diminum dalam jumlah kecil dan diseduh secara sederhana..

Cadangan penting lain

Keletihan saraf tidak hanya memerlukan pemakanan yang betul, tetapi juga sikap penuh perhatian terhadap gaya hidup secara umum. Sekiranya anda mengesyaki ada diagnosis yang berkaitan dengan gangguan sistem saraf, cadangan berikut harus dipertimbangkan.

  1. Tidur yang mencukupi. Sel-sel otak berehat hanya semasa rehat malam yang baik. Oleh itu, tidur 7-8 jam diperlukan untuk neurosis. Selain itu, melatonin, yang dihasilkan semasa tidur pada waktu malam, sangat baik untuk meningkatkan mood pada siang hari dengan meningkatkan serotonin..
  2. Minum secukupnya. Semua penyakit neurotik dikaitkan dengan aktiviti otak. Organ ini 80% cair, jadi dehidrasi langsung mempengaruhi kualiti kerjanya, dan seseorang mengalami keadaan kemurungan dan penurunan emosi, yang dengan cepat berkembang menjadi keadaan neurasthenik. Ini bermaksud bahawa anda perlu minum jumlah cecair yang mencukupi untuk menjaga kesihatan..
  3. Komunikasi positif. Seorang pesakit dengan penyakit saraf dikontraindikasikan dalam komunikasi mengenai topik yang tidak menyenangkan dan dengan orang yang pesimis. Neurasthenics sangat terkesan, dan komunikasi seperti itu tidak berlaku tanpa meninggalkan jejak, paling sering memperburuk penyakit.

Video berguna

Kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan video berikut:

Penyakit saraf dirawat untuk masa yang lama dan di semua peringkat. Tetapi ketika membuat diet untuk neurotik, sangat penting untuk mempertimbangkan sifat-sifat pelbagai produk yang berguna dan berbahaya bagi sistem saraf.

Pemakanan untuk neurosis

Artikel ini boleh disebut sebagai diet untuk neurosis, tetapi ini hanyalah cara makan yang rasional, yang disarankan bagi siapa saja yang mementingkan kesihatan mereka.

Makanan adalah salah satu cara utama untuk mendapatkan tenaga seumur hidup. Tetapi pada zaman kita ini telah menjadi salah satu faktor utama kerugiannya. Hakikatnya ialah apabila kita memakan makanan sebanyak yang diperlukan oleh tubuh untuk mengekalkan kehidupan, kita mendapat tenaga. Dan apabila kita makan lebih banyak daripada yang kita perlukan (makan berlebihan) kita kehilangannya (ia merangkumi proses, penyerapan dan proses lain yang berkaitan dengan pengambilan makanan).

Mari tentukan matlamat yang ingin kita capai melalui pemakanan dengan neurosis. Tujuannya adalah untuk mendapatkan tenaga.

Apabila seseorang mempunyai tenaga bebas, tubuh manusia mula sembuh sendiri, dan kita berasa seronok dengan diri kita sendiri. Dan tentu saja, tahap tenaga yang mencukupi juga merupakan peluang untuk meningkatkan kualiti hidup anda..

Proses makan

Proses makan terdiri daripada:

  • mengunyah makanan
  • menelan makanan

Makanan mengunyah harus dilakukan dengan sangat hati-hati, mengubah setiap bagian yang dikunyah menjadi gruel (sekitar 30 gerakan mengunyah, tetapi lebih baik fokus pada kenyataan bahawa ada gruel tanpa gumpalan). Tidak hairanlah ada peribahasa: makan cecair, minum pepejal.

Dengan pendekatan ini, kita membunuh dua burung dengan satu batu:

  • pertama, kita memudahkan kerja perut kita, dan hasilnya, kita menjimatkan tenaga
  • kedua, kita akan berpuas hati dengan makanan yang kurang, kerana isyarat rasa kenyang dari perut ke otak tiba dengan penundaan selama beberapa minit. Mengunyah secara menyeluruh, secara semula jadi kita makan lebih sedikit makanan dan otak mempunyai masa untuk menerima isyarat kenyang, setelah itu kita tidak mahu makan lebih banyak. Sekali lagi, badan kita memerlukan lebih sedikit masa untuk dicerna, yang bermaksud lebih banyak tenaga yang tinggal.
  • Ketiga, asimilasi makanan yang lebih lengkap dan kecekapan pengambilan makanan yang lebih tinggi.

Jumlah yang kita ada sebagai hasil latihan:

  • tepu dengan makanan yang kurang
  • makanan diserap dengan lebih baik dan kita menjimatkan tenaga, yang biasanya dihabiskan untuk memproses makanan berlebihan.

Masa antara sips (makanan) tidak boleh kurang dari 10 saat dari sip sebelumnya (nota: ditelan, 10 saat berlalu, sip berikutnya) Jika tidak, esofagus akan dihambat. Dengan amalan mengunyah makanan secara menyeluruh, ini akan berlaku secara semula jadi. Cubalah makan sambil makan dalam diam yang memfokuskan pada proses makan - sensasi rasa (anda akan mendapat lebih banyak keseronokan), sensasi di perut (ia akan membolehkan anda berhenti tepat pada waktunya jika anda tidak terlalu terbawa oleh sensasi rasa :)).

Bila hendak makan

Adalah lebih rasional untuk makan makanan sesuai dengan bioritme badan - ini akan membolehkan anda mencerna dan mengasimilasi makanan sepenuhnya. Jus gastrik terkuat adalah antara jam 10.00 hingga 14.00. Oleh itu, pada masa ini, anda biasanya mahu makan. Dan jika anda makan daging untuk sarapan (sebelum jam 10.00), kemungkinan besar akan timbul rasa berat dan malas kerana badan belum bangun sepenuhnya. Pada jam-jam awal, dan juga pada waktu-waktu berikutnya, lebih baik mengambil makanan yang mudah dicerna (sayur-sayuran, buah-buahan, susu fermentasi). Sekiranya anda makan makanan berat (berlemak, daging) pada waktu malam (selepas jam 18.00), makanan:

  • tidak dicerna sepenuhnya dan akan memasuki usus yang dicerna separuh, yang seterusnya akan menambahkan kerja pada usus (dan ini adalah pembaziran tambahan sumber badan)
  • akan mula memerah ketika memasuki usus (akibatnya racun akan dilepaskan)
Selang waktu makan tidak boleh kurang dari 2 jam. Sebelum tidur, anda harus makan 2-3 jam lebih awal dan makanan yang mudah dicerna (sayur-sayuran, buah-buahan, susu fermentasi)

Jumlah makan dan sensasi

Sudah tentu, parameter ini secara eksklusif bersifat individu, tetapi anda masih boleh menentukan beberapa panduan. Makan hingga tepu. Sebaiknya, selepas kenduri, rasa lapar akan hilang begitu sahaja. Sudah tentu, momen ketepuan dapat dilewatkan kerana biasanya hidangan terlalu enak, jadi anda perlu berhati-hati dan lebih baik tidak "borscht" dengan rempah (kita akan membincangkannya di bawah).

Sekiranya selepas makan anda merasa letih, malas, perasaan negatif, dan lain-lain (sensasi ini mungkin tidak muncul dengan segera, tetapi setelah 15 minit), maka anda makan berlebihan. Eksperimen, tentukan jumlah makanan yang paling sesuai untuk tubuh anda, tetapi fokus pada sensasi badan; ia lebih tahu apa dan kapan ia memerlukan.

Variasi penggunaan makanan lebih sesuai untuk tubuh - untuk makan sedikit, tetapi lebih kerap. Dari beberapa kali, tetapi untuk pembuangan. Biasanya "waktu lapar" paling banyak adalah dari 10 hingga 14.00 dan makan beberapa kali selama ini. Dan semua waktu lain biasanya terganggu oleh bilangan yang lebih kecil dan lebih jarang.

Sebagai contoh:

  • 8.30 - sarapan pagi: buah-buahan dan susu yang ditapai
  • 10.30 - makan tengah hari: sayur-sayuran akar dan sayur-sayuran
  • 13.00 - makan tengah hari 2: kacang dan sayur-sayuran yang dimakan biasanya sehingga jam 18:00 lebih daripada cukup
  • 18.00 - makan malam: buah-buahan
  • 21.00 - makan malam 2: kefir dan madu
Pendekatan sedemikian memberikan rasa kenyang, ringan sepanjang hari. Mungkin lima pendekatan mungkin banyak untuk seseorang, itu bergantung pada beban pada siang hari. Dengarkan badan anda, ia akan memberitahu anda bila tiba masanya untuk makan :)

Keserasian makanan

Perkara penting dalam pemakanan adalah keserasian makanan. Terdapat makanan yang tidak dapat dicerna bersamaan pada masa yang sama. Akibatnya, pembentukan gas, proses fermentasi mulai terjadi di dalam usus, dan setelah itu pembebasan toksin dan keracunan tubuh dari dalam.

Enzim berbeza yang dikeluarkan oleh pankreas diperlukan untuk mencerna protein, lemak dan karbohidrat. Oleh itu, menggabungkannya tidak begitu bermanfaat bagi tubuh (masa pencernaan meningkat, atau tidak dicerna sama sekali).

Cara menggunakan jadual. Sebagai contoh, kita mahu makan kacang polong dengan krim masam. Kami menjumpai kekacang (di bawah nombor 2) dan krim masam (di bawah nombor 4). Dari kekacang (mendatar), gerakkan penunjuk tetikus ke kanan ke nombor 4 secara menegak. Terdapat sel hijau dengan huruf "X" - itu bermaksud "baik". Definisi "baik", "buruk" atau "normal" terletak di atas meja dan masing-masing mempunyai warnanya sendiri.

Kecekapan makanan

Setiap produk memerlukan sejumlah tenaga untuk pencernaan dan asimilasi, seterusnya memberikan sejumlah tenaga kepada seseorang. Kos pencernaan tidak boleh melebihi tenaga yang diterima, iaitu jika kita, dengan syarat, menghabiskan 100 unit untuk pencernaan. tenaga, tetapi mendapat 80, maka kita berada dalam warna merah. Lebih baik mengambil makanan yang memerlukan minimum untuk dicerna dan memberikan yang maksimum.

Produk yang berkesan merangkumi: kekacang, tanaman akar, sayur-sayuran, buah-buahan, produk tenusu rendah lemak, kacang-kacangan, madu. Mereka. makanan rendah lemak. Tidak mengapa jika tambah sederhana untuk krim masam makanan, minyak sayuran dan juga keperluan, hanya dengan sederhana.

Nah, sekarang produk yang TIDAK berkesan. Ini adalah daging dan makanan bakar.

  • Daging memerlukan masa hingga 5 jam untuk dicerna (daging babi), dan setelah masuk ke dalam usus, ia dapat tinggal di sana selama beberapa hari, menguraikan dan mengeluarkan racun.
  • Juga, daging mana pun mengandungi kista parasit, yang, masuk ke dalam badan, mulai tumbuh dan berkembang. Makhluk-makhluk ini cukup rakus dan, lebih-lebih lagi, mereka dapat mengawal seseorang pada tahap genetik, sehingga memperoleh sendiri makanan yang mereka perlukan, dan bukan tubuh kita. Pendek kata, timah.
  • Tambahan, untuk semua kesenangan ini, nuansa ditambahkan bahawa dengan membunuh adrenalin haiwan (hormon ketakutan) dilepaskan dan dengan memakan daging, kita juga menyerap hormon ini. Dan setelah mereka memasuki badan kita, mereka mula bertindak sewajarnya - kita lebih cenderung kepada ketakutan.

Video pendek mengenai parasit - disyorkan untuk dilihat.

Semua produk roti yang dibuat dari tepung dan ragi premium adalah pemberat dari sudut pemakanan yang berkesan. Dan malah memudaratkan. Video yang secara ringkas dan jelas menerangkan dan berhujah mengenai bahaya roti.

Lebih baik diet dikuasai oleh makanan tumbuhan (sayur-sayuran, buah-buahan, kacang-kacangan, dll.). Sebagai permulaan, sekurang-kurangnya anda dapat memperoleh nisbah 60 hingga 40 (60% makanan tumbuhan, 40% dimasak).

Rempah

Segala jenis makanan tambahan telah muncul di pasaran dan kebanyakannya berbahaya. Sebagai contoh, penambah rasa (monosodium glutamat atau E621 pendek) adalah perkara yang berbahaya. Eksperimen telah menunjukkan bahawa ia menyumbang kepada kemerosotan penglihatan, dan juga melepaskan retina. Tambahan, makanan yang sangat enak menyumbang kepada makan berlebihan.

Tidak ada tujuan untuk menyenaraikan semua bahan tambahan berbahaya, hanya sintetik tidak membawa apa-apa yang baik untuk tubuh dan lebih baik memberi keutamaan kepada rempah-rempah semula jadi yang baik (tentu saja, semuanya dalam keadaan sederhana).

Air adalah komponen pemakanan

Makanannya juga merangkumi air. Air adalah asas kehidupan dan penggunaannya penting untuk fungsi normal badan. Bahkan ada doktor yang mendakwa bahawa dengan bantuan air ia menyembuhkan banyak penyakit, melalui penggunaannya yang diperlukan (bukunya).

Air harus bersih dan disarankan untuk menyaringnya sendiri (pemurnian tiga kali ganda) untuk memastikan kualitinya, dan tidak membelinya dalam botol (banyak palsu dan, secara umum, eksperimen menunjukkan kualiti yang terbaik dari yang asli). Ya, ia akan jauh lebih murah dengan cara ini.

Nasihatnya: Anda harus minum 2.5-3 liter air sehari. Airnya mesti masin, selama 1 liter 1.5 gr. garam. Lebih baik menggunakan garam BUKAN garam meja, kerana tidak ada yang berguna di dalamnya, hanya membahayakan tubuh. Lebih baik mengambil garam Himalaya atau mengambil garam yang belum melalui proses pemutihan dan kimia lain.

Menggabungkan makanan dengan air:

  • jangan minum semasa makan (beberapa teguk dibenarkan)
  • minum sebelum makan 30 minit
  • selepas makan, minum setelah 2 jam (mungkin setelah 1.5 jam jika cahaya telah habis dan ringan di perut terasa).

Tabiat makan mengubah strategi

Kesukaran mengubah tabiat makan mungkin berlaku, tetapi yang berjalan pasti akan menguasai jalan raya. Perenggan ini akan memberikan panduan yang bertujuan untuk mengurangkan daya tahan dalam mengubah kebiasaan makan..

Kesukaran mungkin timbul kerana inersia jiwa kami dengan anda. Tidak mungkin mengambil dan segera mengubah tabiat makan anda (dan tentu saja tidak digalakkan), dan jika berjaya, mereka akan segera kembali dan dalam mod yang disempurnakan (untuk mengecualikan percubaan berulang). Percubaan untuk mengubah kebiasaan secara tiba-tiba akan menyebabkan pemberontakan minda - ia adalah penjaga kebiasaan dan dengan demikian tidak akan membiarkannya berubah sekaligus. Oleh itu, adalah perlu untuk bertindak secara beransur-ansur, tetapi berterusan.

Pertama, kita mengambil satu item, misalnya, proses makan dan mengusahakannya hingga automatik, sehingga menjadi kebiasaan. Ini akan memakan masa sekitar 20 hari, atau mungkin sedikit lagi. Anda perlu bersabar, selain itu, usaha ini perlu dilakukan sekali, dan ia akan berfungsi sehingga akhir hari. Secara amnya, keuntungan yang kukuh :)

Seperti membuat senarai, eh. sebenarnya, inilah yang siap untuk anda, dengan tugas, misalnya (anda boleh membuat senarai anda sendiri):

  1. mengunyah - menjadi gruel (selesai)
  2. menelan - dengan selang waktu tidak lebih dari 10 saat. (dilakukan)
  3. waktu makan - makan 3 jam sebelum tidur (lakukan dalam tempoh dari 11/30/14 hingga 11/31/14)
  4. jumlah pengambilan dan sensasi makanan - mengurangkan jumlah makanan yang dimakan
  5. bahan makanan - masukkan sayur-sayuran, buah-buahan, kacang-kacangan, susu masam ke dalam makanan, sehingga membentuk 60% dari jumlah keseluruhan
  6. keserasian makanan - makan makanan yang serasi (lengkap)
  7. air - minum 3 liter. dalam sehari
  8. rempah - Saya makan rempah semula jadi (selesai)

Menyelesaikan tugas, iaitu kebiasaan, dalam warna hitam diperkenalkan dan dikekalkan. Dalam warna hijau, apa yang perlu dilakukan. Dan dengan warna merah inilah yang sedang dilaksanakan pada masa ini.

Perhatikan fakta bahawa perlu untuk meletakkan tarikh awal dan akhir pelaksanaan (dengan "akhir pelaksanaan" itu bermaksud bahawa pada masa ini kebiasaan itu sudah tentu diperoleh dengan sendirinya). Sekiranya anda tidak menunjukkan akhir tarikh akhir, prosesnya akan berlanjutan selama-lamanya.

PERHATIAN: apabila suatu kebiasaan mudah dipenuhi, anda tidak boleh membiarkan diri anda memanjakan diri, dengan memikirkannya dengan baik, saya akan membiarkannya sekali dan tidak mengapa. Ya, mungkin sekali sekiranya perlu tidak akan mengubah apa-apa (jika anda serius). Tetapi dengan pengulangan biasa, tabiat lama akan mudah kembali walaupun selepas beberapa bulan setelah memperkenalkan yang baru (ya, tabiat lama adalah perkara yang kuat :))

Kami mengulangi sekali lagi - untuk membuat selang 20 hari yang lebih baik dan memperkenalkan semua tabiat baru secara berkala (menyokong yang lama dengan mengulangi). Anda tentu saja dapat memperkenalkan beberapa kebiasaan sekaligus jika anda merasakan bahawa anda dapat "menahan" perubahan tersebut..

Secara amnya, semuanya bersifat individu, perhatikan keadaannya dan jangan sampai melampau. Pastikan bahawa semua berlaku secara semula jadi tanpa voltan berlebihan. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa semuanya harus berlaku tanpa usaha (walaupun mungkin).

Buat peringatan untuk diri sendiri yang akan mengingatkan anda akan tujuan anda setiap hari (atau lebih baik, beberapa kali sehari). Untuk melakukan ini, anda boleh menggantungkan nota di tempat yang menonjol, misalnya: "makan 3 jam sebelum tidur (lakukan dalam jangka waktu 11/30/14 hingga 11/31/14)", maka jangan lupa.

Dari sekian lama mendisiplinkan diri anda dengan latihan ini dan mengakhirinya, ia akan memberikan hasil yang sangat menarik yang akan membantu anda dalam kehidupan di mana-mana bidang..

Bagaimana cara menghilangkan perasaan gelisah dan bimbang? Pemakanan dengan neurosis

Sebelum meneruskan penerangan terperinci mengenai cadangan diet untuk kemurungan dan neurosis untuk menghilangkan kegelisahan dan ketakutan, kemurungan dan melankolis kronik, perlu menjelaskan tiga perkara utama.

  1. Petua di bawah bukanlah jenis diet yang ketat. Mereka hanya menunjukkan makanan yang sangat diinginkan untuk dimasukkan ke dalam menu harian mereka untuk semua neurotik cemas dan individu yang mengalami kemurungan..
  2. Terdapat pendekatan diet lain di dunia yang dapat membantu mengurangkan kegelisahan. Oleh itu, di Internet, anda boleh mendapatkan ulasan mengenai orang yang kegelisahannya berkurang setelah diet Ducan (untuk maklumat lebih lanjut mengenai yang boleh anda baca di sini - atau sebaliknya, setelah beralih ke gaya hidup vegetarian.
  3. Tidak ada neurosis, tidak ada gangguan kecemasan, atau fobia dapat disembuhkan dengan perubahan diet. Sebab sebenarnya untuk semua masalah ini terletak pada pemikiran manusia, kebiasaannya untuk bertindak balas terhadap dunia dan dirinya sendiri di dunia ini. Jelas, tidak ada diet di dunia yang dapat mengubah pemikiran seseorang. Oleh itu, tidak dapat menyembuhkan neurosis atau kemurungan..

Tetapi mungkin sedikit memperbaiki keadaan.

Makanan yang disenaraikan di bawah ini mempunyai asas ilmiah yang paling luas mengapa mereka harus dimasukkan dalam diet orang yang sering cemas..

Hijau, terutamanya bayam

Hijau, terutama bayam, mengandungi asid folik, yang penting untuk sintesis dopamin, bahan kimia di otak yang menenangkan dan membantu melawan kemurungan.

Menurut statistik perubatan, orang tua yang makan banyak daun hijau kurang mengalami kemurungan. Di kalangan orang muda, hijau membantu mengurangkan kegelisahan yang lebih biasa pada kumpulan usia ini..

Cara terbaik untuk memasukkan sayur dalam makanan?

Pasti menambah salad dan taburkan pada semua hidangan lain. Walau bagaimanapun, adalah paling berkesan untuk membuat smoothie hijau, yang paling diminum sebelum sarapan..

Payudara Turki

Triptofan asid amino, dari mana serotonin terbentuk di dalam badan, adalah antidepresan semula jadi yang dapat menenangkan dan terdapat dalam semua produk daging. Walau bagaimanapun, terdapat begitu banyak di ayam belanda sehingga orang Amerika pada Hari Kesyukuran, ketika wajib makan kalkun, bahkan jatuh ke dalam apa yang disebut "koma makanan", yang dicirikan oleh rasa mengantuk yang meningkat.

Bagi banyak orang, keadaan ini tidak baik. Tetapi tidak bagi mereka yang berada dalam keadaan cemas sepanjang masa, dengan latar belakang yang tidak mungkin tertidur dari payudara kalkun, tetapi untuk menenangkan sedikit, itu akan berubah.

Ikan berlemak

Dalam keadaan cemas, tahap hormon kortisol meningkat dalam darah. Asid lemak omega-3 pada ikan dapat mengurangkan kesan negatifnya pada tubuh. Lebih-lebih lagi, faedah peneutralan kortisol seperti ini akan dua kali ganda - baik mental dan fizikal..

Mental akan dinyatakan dalam mengurangkan perasaan kegelisahan, fizikal - dalam mencegah perkembangan keradangan kronik, yang pasti menyebabkan tahap kortisol tinggi.

Ngomong-ngomong! Sama sekali tidak perlu membeli salmon yang mahal untuk memenuhi tubuh anda dengan asid lemak omega-3. Sebaliknya, lebih baik tidak melakukan ini. Oleh kerana ikan salmon hari ini kebanyakannya diternak, dan ikan yang dibesarkan dalam kurungan mengandungi sangat sedikit asid omega-3 bermanfaat.

Oleh itu, keutamaan harus diberikan kepada liar dan tidak begitu mahal, tetapi ikan berlemak, misalnya ikan haring.

Sekali lagi, telur mengandungi banyak triptofan.

Tetapi bukan itu sahaja. Kuning telur mengandungi vitamin D, yang tidak mudah diperoleh dari makanan. Pada waktu yang sama, kekurangan vitamin ini menyebabkan peningkatan risiko kemurungan dan kegelisahan, hingga gangguan panik. Para saintis dari UK telah mendapati bahawa orang yang mempunyai kadar vitamin D yang tinggi tidak pernah mengalami serangan panik..

Pisang dan kacang


Kerajaan tumbuhan kaya triptofan kali ini.

Cara terbaik untuk memasukkan kacang dan pisang dalam makanan anda?

Yang optimum adalah mengatur makanan ringan kacang pisang antara sarapan dan makan tengah hari, makan tengah hari dan makan malam..

Daripada kacang itu, perhatian khusus harus diberikan kepada tiga jenis - pistachio, walnut dan mete.

Mengapa betul-betul mereka?

Walnut

Seperti ikan berlemak, mereka membawa sejumlah besar asid lemak omega-3. Di samping itu, mereka mengandungi banyak melatonin - bahan yang menormalkan tidur, dan oleh itu sangat berguna untuk orang-orang yang selalu bimbang yang biasanya kurang tidur..

Sama seperti sayur-sayuran, kacang walnut mengandungi sebilangan besar asid folik..

Pistachio

Kacang-kacangan ini biasanya tidak lazim, kerana biasanya tidak boleh dikupas sebelum dikupas. Jelas bahawa semua kacang ada di cengkerang. Tetapi hanya pistachio yang dapat dikupas dari cengkerang mereka tidak sebelumnya, tetapi, di antara waktu, di suatu tempat di perhentian bas.

Ciri pistachio ini sangat bermanfaat bagi orang yang mengalami kegelisahan kronik. Sejak menggerakkan jari anda dan mengalihkan perhatian anda daripada mengganggu pemikiran obsesif menjadi sederhana, tetapi memerlukan penumpuan, mengupas kacang sangat berkesan untuk mengurangkan kegelisahan dan ketakutan.

Ia juga menyukarkan makan kacang, menjadikan proses makan kurang cepat. Ini penting bagi mereka yang menderita gangguan makan, yang juga sering dikaitkan dengan kegelisahan kronik..

Selain itu, pistachio dapat menurunkan tekanan darah dan melambatkan nadi. Dan kerana seseorang yang mengalami kegelisahan akan selalu mengalami peningkatan nadi dan, kemungkinan besar, tekanan darah tinggi, ciri pistachio ini ternyata sangat berguna.

Gajus

Kacang ini sangat tinggi zink. Dan diketahui bahawa kegelisahan kronik tanpa sebab kadang-kadang disebabkan oleh kekurangan unsur jejak ini di dalam badan..

Oleh itu, dalam salah satu kajian menunjukkan bahawa ketepuan seng membantu mengurangkan tahap kegelisahan pada beberapa pesakit neurotik sebanyak 31%.

Namun, harus difahami. Zink dapat membantu mengurangkan kegelisahan hanya apabila dikaitkan dengan kekurangan. Sekiranya terdapat kebimbangan, dan tahap zink adalah normal, maka jumlah tambahannya tidak akan membantu menghilangkannya..

Blueberry

Blueberry ditunjukkan untuk orang dalam keadaan kecemasan kronik kerana beberapa sebab..

Pertama, dalam ujian klinikal, antioksidan blueberry terbukti dapat meningkatkan fokus, pembelajaran, dan ingatan. Dan kerana banyak neurotik yang cemas mengadu perasaan depersonalisasi (derealisasi), yang sering disebabkan oleh asthenia, keletihan tekanan, dan ketidakupayaan untuk berkonsentrasi, meningkatkan daya tumpuan adalah kaedah penting untuk menangani keadaan kegelisahan ini. Sesungguhnya, bagi mereka yang merasa gementar tentang derealisasi, semakin ringan di kepala, semakin kurang ketakutan.

Kedua, didapati bahawa sebatian aktif biologi dalam blueberry meningkatkan imuniti dengan ketara. Bagi orang yang mengalami tekanan berterusan, ini sangat penting, kerana tekanan menyebabkan penurunan imuniti, yang pada gilirannya dapat dipenuhi dengan masalah kesihatan yang serius, misalnya, peningkatan risiko terkena neoplasma malignan..

Coklat gelap

Kajian saintifik menunjukkan bahawa coklat gelap dapat mengurangkan kadar hormon stres kortisol.

Tetapi yang lebih penting, coklat gelap mengandungi bahan semula jadi yang unik yang menimbulkan rasa euforia, mengingatkan pada perasaan jatuh cinta.!

Perhatian! Hanya jenis coklat yang mengandungi sekurang-kurangnya 70% koko dan minimum gula yang bermanfaat..

Makanan yang diperam

Baru-baru ini, para saintis telah membuktikan secara jelas pengaruh mikroflora usus terhadap keadaan jiwa manusia. Dan semakin teruk bakteria dalam usus, semakin dirisaukan pemiliknya..

Semua makanan yang ditapai kaya dengan probiotik, iaitu membantu menyembuhkan mikroflora usus, dan dengannya jiwa.

Pada masa yang sama, anda perlu makan sebanyak mungkin makanan yang ditapai - baik asam laktat, misalnya, kefir, dan sayur-sayuran, misalnya, sauerkraut.

Diet untuk neurosis, tekanan dan

Kepentingan diet dalam merawat kemurungan sukar untuk dinilai berlebihan. Terdapat beberapa tanda kemurungan rasmi; diagnosis spesifik mungkin bergantung pada kehadiran dan jangka masa gejala yang wujud. Gejala utama gangguan kemurungan adalah tempoh kemurungan yang berlebihan; Lebih buruk lagi, kemurungan sering mempengaruhi selera makan, tidur, tahap tenaga, prestasi kognitif, dan kehilangan minat dalam aktiviti yang menyeronokkan sebelumnya.

Cara diet berfungsi untuk kemurungan

Diet untuk kemurungan, kajian menunjukkan, mempengaruhi bukan sahaja gangguan kemurungan monopolar, tetapi juga kemurungan bipolar, atau manik, di mana episod kemurungan digantikan oleh tempoh sindrom manik (peningkatan mood dan euforia yang berlebihan). Diet juga boleh mempengaruhi manifestasi gangguan afektif musiman, sejenis kemurungan yang biasanya bermula pada musim gugur dan berakhir pada awal musim bunga..
Gangguan depresi adalah kompleks gangguan yang menampakkan diri dengan cara yang berbeza pada pesakit. Selain itu, tidak setiap pesakit akan bertindak balas dengan cara yang sama terhadap jenis rawatan utama - ubat dan psikoterapi. Kedua-duanya sering diperlukan, dan tidak ada jumlah pemakanan atau makanan tambahan yang betul dapat menggantikan sekurang-kurangnya satu daripadanya. Tetapi, malangnya, banyak orang yang mengalami kemurungan sama sekali tidak berjumpa doktor. Dan tanpa psikoterapi dan / atau ubat, penyakit ini sangat sukar untuk dibalikkan..

Walau bagaimanapun, masalahnya tidak terhad kepada perkara ini. Bertentangan dengan semua standard, sesetengah pesakit tahan terhadap ubat-ubatan, atau ubat tidak berfungsi seperti yang diharapkan. Telah diketahui bahawa banyak antidepresan menyebabkan kesan sampingan yang tidak diingini. Dan di sinilah pemakanan yang betul berperanan. Ia dapat digunakan untuk mencegah dan bahkan merawat beberapa gejala depresi..

Produk Meningkatkan Mood

  • Orang yang makan ikan dan makanan laut cenderung mengalami kemurungan. Perkara yang sama berlaku untuk individu..
  • Asid lemak omega-3 dari ikan, khususnya asid eicosapentaenoic, meningkatkan keberkesanan rawatan ubat.
  • Negara dengan penggunaan gula yang lebih tinggi mempunyai kadar kemurungan yang lebih tinggi.
  • Apabila tertekan, orang makan lebih banyak karbohidrat dan gula..
  • Kajian menunjukkan orang mempunyai tahap folat yang rendah semasa kemurungan.
  • Mengambil hanya 500 mcg folat meningkatkan keberkesanan dan mengurangkan kesan sampingan antidepresan.
  • Orang yang mengalami kemurungan mempunyai tahap tiamin yang rendah. Peningkatan tahap tiamin bermanfaat bagi pesakit yang mengalami kemurungan dalam empat kajian bebas.
  • Depresi mempunyai tahap vitamin B12 yang rendah..
  • B (2) yang lebih tinggi meramalkan hasil rawatan standard yang lebih berjaya.
  • Tahap riboflavin rendah (vitamin B2) adalah perkara biasa pada kemurungan. Makanan tambahan multivitamin, terutama yang mengandungi riboflavin, dapat membantu meningkatkan mood.
  • Vitamin D meningkatkan mood semasa musim sejuk. Kerana kekurangan cahaya matahari pada musim sejuk, tubuh kurang menghasilkan vitamin D; mungkin ada baiknya mengambil vitamin ini sebagai makanan tambahan.
  • Dengan kemurungan, tahap zink rendah. Kajian klinikal menunjukkan bahawa suplementasi dengan 25 mg zink meningkatkan hasil rawatan antidepresan dengan ketara.
  • Sekurang-kurangnya lima kajian menunjukkan bahawa tahap selenium yang rendah dikaitkan dengan mood yang tidak baik.
  • Suplemen Chromium Meningkatkan Mood pada Pesakit dengan Gejala Depresi.
  • Kekurangan magnesium diperhatikan pada gangguan kemurungan. Oleh kerana magnesium terlibat dalam banyak proses metabolik di otak, suplemen magnesium mempunyai kesan yang baik terhadap penyakit ini..

Makanan tambahan yang meningkatkan mood

  • Asid Eicosapentaenoic - 1000 mg sehari.
  • St. John's wort - 900 mg sehari (tidak pernah digabungkan dengan antidepresan).
  • Ginkgo Biloba - 240 mg sehari (sangat berkesan untuk orang tua).
  • Magnesium sitrat - 300 mg sehari.

Diet untuk neurosis dan tekanan

Apa itu neurosis dan apa itu neurosis

Neurosis adalah gangguan yang sangat biasa di dunia moden. Seperti kemurungan, ia muncul dengan pelbagai cara, dari rasa bimbang yang berterusan dan berterusan hingga ketakutan dan kegelisahan yang melemahkan. Terdapat 5 jenis neurosis utama: gangguan panik, gangguan obsesif-kompulsif, fobia neurotik, dan tekanan pasca-trauma. Seperti yang telah kita bincangkan sebelumnya, tekanan menyertai banyak penyakit dan hampir selalu menimbulkan kegelisahan. Sebaliknya, kegelisahan dan ketakutan menyebabkan tekanan. Gangguan panik dicirikan oleh serangan kecemasan yang spontan dan tiba-tiba.

Serangan panik

Serangan panik menampakkan diri pada tahap fizikal dan kognitif. Palpitasi, pening, pernafasan cepat, ketidakselesaan perut, sakit dada, dan gejala fizikal lain sering disertai dengan rasa takut, hilang kawalan dan rasa kenyataan, dan rasa bahaya. Bagi neurosis umum, ia dicirikan oleh banyak gejala di atas dan kegelisahan yang berlebihan secara berterusan..

Serangan panik berubah menjadi gangguan panik jika berlanjutan selama sebulan atau lebih dan disertai dengan perubahan tingkah laku dan ketakutan yang berpanjangan.

Fobia

Fobia tertentu dicirikan oleh ketakutan yang ketara dan berterusan (eksklusif dan tidak masuk akal) yang disebabkan oleh kehadiran atau jangkaan objek atau situasi. Ia boleh memandu melalui terowong, melakukan perjalanan dengan kapal terbang, menaiki lif, atau apa sahaja..

Fobia sosial terdiri daripada ketakutan yang kuat dan berterusan terhadap masyarakat dan situasi tertentu di mana seseorang mendapati dirinya berada di hadapan orang yang tidak dikenali atau menarik perhatian orang lain. Neurosis obsesif-kompulsif mengganggu pemikiran dan / atau gambar yang tidak semestinya menarik perhatian. Fikiran, dorongan, gambaran ini selalu menimbulkan tekanan, jadi seseorang berusaha menyingkirkannya atau meneutralkannya melalui beberapa jenis tindakan. Sebagai contoh, seseorang mungkin selalu mencuci tangan atau mengira dalam usaha mengurangkan kegelisahan atau mencegah kejadian yang menakutkan..

Tekanan selepas trauma

Ia berlaku apabila seseorang mengalami atau menyaksikan trauma bentuk yang paling ekstrem. Khususnya, gangguan ini boleh disebabkan oleh kematian orang yang disayangi atau ancaman kematian yang nyata, kecederaan fizikal yang serius, dan lain-lain. Dalam keadaan tekanan selepas trauma, seseorang berulang kali mengalami, dalam mimpi atau fikiran, peristiwa yang mengerikan, menghindari rangsangan yang bahkan mengingatkannya dari jauh trauma, dan sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga. Keadaan ini adalah alasan bahawa orang dengan diagnosis ini sangat rentan terhadap pelbagai penyakit fizikal. Orang dengan PTSD rentan terhadap penyakit autoimun, keradangan, penyakit kardiovaskular, diabetes, arthritis, psoriasis, dan penyakit tiroid.

Beberapa nasihat pemakanan untuk neurosis dan tekanan

  • Kekurangan Selenium secara signifikan mencetuskan kegelisahan.
  • Makanan rendah lemak meningkatkan daya tahan seseorang terhadap tekanan. Fakta ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa lemak tepu, yang memprovokasi keradangan, berhenti memasuki tubuh. Sebaliknya, asid lemak omega-3 mengurangkan tekanan dan rangsangan kelenjar adrenal.
  • Niacin (Vitamin B3) mengurangkan kegelisahan dan tingkah laku agresif. Nicotinamide (niacin amide aktif secara biologi) juga mempunyai kesan yang baik terhadap neurosis.
  • Kekurangan tiamin kronik boleh menyebabkan tahap neurosis.
  • Tahap vitamin Bb yang rendah juga dapat menyumbang kepada perkembangan neurosis..
  • Walaupun kekurangan vitamin E ringan boleh dikaitkan dengan kegelisahan..
  • Pesakit dengan neurosis sering kekurangan vitamin C.
  • Asid lemak omega-3 mengurangkan kegelisahan dan fobia.
  • Pesakit dengan neurosis kekurangan magnesium secara sederhana. Kajian eksperimental menunjukkan bahawa suplemen magnesium dapat mengurangkan kegelisahan.
  • Kafein boleh menyebabkan kegelisahan pada orang yang mengalami hipersensitiviti. Sekiranya terdapat kecurigaan, kopi, teh dan sumber kafein lain harus dikecualikan dari diet, dan kemudian diperkenalkan semula secara bergantian dan dipantau untuk tindak balas badan.
  • Karbohidrat dan gula-gula sederhana harus dijaga minimum. Bagi banyak orang yang terdedah kepada neurosis, keadaannya bertambah buruk setelah memakan makanan bergula. Lonjakan glukosa darah yang disebabkan oleh gula sederhana boleh menyebabkan panik.

Makanan tambahan untuk orang yang mengalami kegelisahan

  • Asid Eicosapentaenoic - 1000 mg sehari.
  • Inositol (vitamin B8) - 12 g (dalam rawatan gangguan panik dan gangguan obsesif-kompulsif).
  • St. John's wort - 900 mg sehari (berguna untuk gangguan kompulsif obsesif dan neurosis kegelisahan umum. Jangan sekali-kali bergabung dengan antidepresan).
  • L-Theanine dari Teh Hijau 200 mg.
  • Hidrolisis protein susu - 150-300 mg.
  • Magnesium sitrat - 300 mg sehari.
  • Passionflower (Passiflora) - 300 mg.
  • Serum alpha lactalbumin pada waktu malam - 10-20 g.

Makanan tambahan untuk tekanan

  • Rhodiola rosea - 180-300 mg (dengan kandungan rosavin 3%);
  • Asid gamma-aminobutyric (100 mg) dan L-theanine (200 mg);
  • Ginkgo mengalahkan kedua - 180 mg sehari (bertindak sebagai penyerap tekanan);
  • Ashwagandha - 300 mg;
  • Serum Alpha-lactalbumin - 10-20 g (bertindak sebagai penyerap tekanan dan menormalkan tidur);

Gangguan Hiperaktifan Kekurangan Perhatian

Gangguan hiperaktif kekurangan perhatian, seperti namanya, dicirikan oleh ketidakseragaman, hiperaktif, dan / atau impulsif yang mengganggu komunikasi, kajian, dan prestasi profesional. Walaupun sindrom ini terutama dilihat pada kanak-kanak, semakin banyak orang dewasa didiagnosis dengannya. Gejala gangguan ini termasuk disorganisasi, ketinggian akademik, produktiviti rendah, perubahan mood, kesukaran belajar, luaran emosi, gangguan tidur, tidak sabar, dan gangguan yang kerap..

Sudah tentu, apabila kanak-kanak atau orang dewasa berkelakuan seperti ini, hubungan dengan orang lain merosot dan harga diri merosot. Rawatan yang berkesan untuk gangguan ini sangat penting kerana akibat dari penyakit berpanjangan boleh menjadi bencana. Para saintis memerhatikan orang muda yang, pada usia 7 tahun, didiagnosis dengan gangguan hiperaktif kekurangan perhatian. Pada usia 22 tahun, para pemuda ini mempunyai sejumlah masalah sosial: mereka melakukan jenayah, menyalahgunakan alkohol, mengalami kesukaran membaca, dan juga sangat ketinggalan dalam pelajaran mereka. Rawatan standard untuk gangguan hiperaktif kekurangan perhatian merangkumi perangsang dan amfetamin dan diresepkan oleh doktor pakar.

Sudah tentu, ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat penyakit ini tidak sempurna dan mempunyai kesan sampingan, tetapi ia membantu mengubah kualiti hidup pesakit menjadi lebih baik. Amat menyedihkan bahawa banyak doktor, ibu bapa dan anak-anak cuba mengelakkan ubat. Ubat perangsang benar-benar berkesan: dalam 75% kes, rawatan gangguan hiperaktif defisit perhatian membawa kepada hasil yang positif, dan bagi kanak-kanak, ibu bapa dan guru mereka, ini sama sekali tidak buruk. Lagipun, rawatan ini di masa depan dapat membantu anak muda mendapatkan pendidikan yang baik, menguasai profesion, membuat kerjaya sebagaimana yang dia layak. Pemakanan yang betul dapat menjadikan rawatan anda lebih berkesan.