Pemakanan kanak-kanak dengan kekurangan zat makanan

Untuk menyesuaikan anak dengan makanan "dewasa" dan menambah berat badannya, anda mesti terlebih dahulu memunggah sistem pencernaannya sebanyak mungkin. Untuk melakukan ini, kurangkan pengambilan makanan harian anda secara beransur-ansur sehingga sama dengan satu hingga dua pertiga dari diet biasa anda. Masukkan selebihnya dengan banyak cecair - teh, jus, sayur atau kuah beras.

Setelah melegakan sistem pencernaan anak, teruskan ke peringkat seterusnya, secara beransur-ansur meningkatkan jumlah makanan harian. Pada masa yang sama, pastikan kandungan protein haiwan dalam makanan meningkat secara beransur-ansur dan dalam dos yang sangat kecil..

Pada peringkat seterusnya, tambahkan keju kotej, minyak sayuran, kefir, puri buah, krim untuk diet anak. Sekiranya berat badan anak mula meningkat, anda boleh menambahkan makanan pelengkap dalam diet - bubur atau sayur sayur dengan sup sayur.
Semasa anak mengikuti diet terapeutik ini, perhatikan keadaannya - sama ada terdapat mual, muntah, regurgitasi, sama ada kanak-kanak itu makan norma harian, sama ada najis itu normal, dll.
Walau bagaimanapun, bayi yang baru lahir tidak boleh diberi makanan seperti itu, walaupun mereka juga kekurangan berat badan..

Secara amnya, kanak-kanak yang kurang berat badan memerlukan makanan berprotein tinggi. Ini akan memastikan bahawa anak tumbuh dengan cepat dan bertambah berat badan. Sebilangan besar doktor mengesyorkan memberi makan anak yang kurang berat badan dengan makanan kaya protein pada usia 2 minggu - 2,5-3 g setiap 1 kg berat badan, hingga 1 bulan - 3-3,5 g, dan lebih dari 1 bulan - 3,5 -4 g.

Keperluan untuk lemak pada kanak-kanak dengan berat badan yang tidak mencukupi adalah 5-6.5 g per 1 kg berat badan, kira-kira sama dengan kanak-kanak dengan berat badan normal. Agar anak mendapat jumlah lemak yang mencukupi, bersama dengan susu ibu, ia mesti diberi makan dengan pelbagai campuran yang merangkumi lemak sayuran. Campuran lemak sayuran dan haiwan memberikan kira-kira 40-50% dari jumlah pengambilan kalori.

Keperluan untuk karbohidrat pada seorang kanak-kanak adalah kira-kira 12-15 g setiap 1 kg berat badan. Sebilangan besar pakar pediatrik menasihatkan mengurangkan jumlah makanan yang mengandungi laktosa dalam diet anak..

Keperluan untuk garam mineral lebih tinggi pada kanak-kanak kurang berat badan berbanding kanak-kanak normal. Produk yang mengandungi kalsium mesti terdapat dalam diet anak dalam jumlah yang sama dengan kira-kira 130-150 mg per 100 kkal, magnesium - 6 mg per 100 kkal.
Vitamin memasuki badan bayi bersama dengan susu ibu. Vitamin E sangat penting. Dos harian yang mencukupi adalah sekitar 1 mg / 100 kcal..
Dengan penyusuan susu ibu, nisbah protein, lemak dan karbohidrat optimum adalah 1: 3: 6, dengan buatan - 1: 1.5: 3.5.
Dengan diet yang disusun dengan betul, berat badan anak mula meningkat setelah 3-4 minggu. Jangan lupa menunjukkannya secara berkala kepada doktor. Jangan bereksperimen dengan pemakanan anak, memutuskan untuk memasukkan sesuatu yang baru ke dalam diet, berjumpa dengan pakar pediatrik. Bagaimanapun, masukkan setiap produk baru ke dalam diet secara beransur-ansur, dalam jumlah yang sangat kecil..

Sekiranya ibu tidak mempunyai cukup susu ibu dalam tempoh ini, bayi mesti diberi susu formula. Biasanya, susu ibu dianalisis dan, jika jumlah nutrien tertentu tidak mencukupi, ia juga diresepkan:
• dengan kekurangan protein - keju kotej, kefir, susu;
• dengan kekurangan lemak - krim 10-20%;
• sekiranya kekurangan karbohidrat - air dengan penambahan sirap gula.

Sekiranya keadaannya kritikal, nutrien dapat diberikan secara intravena. Dengan kekurangan zat makanan, vitamin dan pelbagai enzim ditambahkan ke dalam diet anak (pepsin, abomin, pancreatin, festival, panzinorm, dll.), Serta perangsang (dibazol, apilak, dll.).
Untuk mengelakkan berlakunya kekurangan zat makanan pada anak, perhatian khusus harus diberikan kepada pemakanan ibu semasa kehamilan. Pemantauan berat badan dengan teliti adalah penting, begitu juga berat bayi selepas kelahiran. Seorang wanita yang menyusu harus merumuskan diet untuk dirinya dan anak dengan betul dan mengikutinya dengan tepat.

Semasa memindahkan anak anda ke diet orang dewasa, cubalah memasukkan dalam makanan semua makanan yang diperlukan yang kaya dengan protein, lemak dan karbohidrat. Sekiranya keluarga mematuhi cara pemakanan yang pelik (vegetarianisme, makanan mentah, puasa perubatan, dan lain-lain), tidak boleh diterima mengajar anak ini. Anak mesti makan sepenuhnya seusianya. Anda boleh beralih kepada kaedah pemakanan tertentu hanya setelah akhir tempoh pertumbuhan..

Makan kanak-kanak lebih tua yang kurang berat badan agak berbeza dengan kanak-kanak kecil..
Anak itu terus berada dalam tahap pertumbuhan intensif. Pada tahap ini, keperluan protein untuk tubuh semakin meningkat. Sebelumnya, protein itu memasuki badan anak bersama dengan susu ibu, kemudian dengan keju kotej dan susu lembu. Sekarang • perlu secara beransur-ansur membiasakan anak dengan daging. Daging adalah sumber protein yang baik yang terlibat dalam pembinaan dan pembaharuan sel-sel badan. Ia sangat bermanfaat untuk tubuh yang sedang tumbuh, terutamanya untuk kanak-kanak yang kurang berat badan..

Umur hingga 1 tahun, secara beransur-ansur memasukkan daging sapi dalam menu anak, kadang-kadang dia dapat diberi hidangan dari daging babi tanpa lemak dan daging ayam putih. Selepas beberapa ketika, ketika tubuh anak menyesuaikan diri dengan daging, masukkan ikan tanpa lemak dalam makanan..

Agar anak anda menambah berat badan, hidangan daging mesti dicincang dengan teliti - jika tidak, sukar bagi anak untuk mengunyah. Kupas daging dari filem dan urat dan masukkan melalui penggiling daging beberapa kali.
Sekiranya anak anda tidak menyukai hidangan seperti itu, campurkan daging cincang dengan puri sayur. Pada 8 bulan, bahagian daging setiap hari tidak boleh melebihi 30 g. Setelah 1-2 minggu, ketika anak terbiasa dengan daging, makanan dapat diberikan secara berasingan. Agar daging tidak kering, anda boleh mendidihnya, dan kemudian rebus dalam susu sebentar..
Anda boleh membuat bebola daging anak anda, cukup memasaknya sehingga lebih rapuh. Apabila anak berusia satu tahun, anda boleh memberinya potongan daging wap. Makan dengan cara ini, anak dengan cepat akan mendapat berat badan yang hilang..

Minyak sayur mesti ada dalam diet anak yang kurang berat badan. Pertumbuhan dan perkembangan normalnya tidak mungkin dilakukan tanpa lemak sayuran. Tetapi jangan terbawa-bawa: dengan makanan, anak itu harus menerima tidak lebih dari 0,5 sudu minyak setiap hari. Minta anak anda makan roti, terutamanya kerak.
Untuk membantu bayi anda menaikkan berat badan dengan lebih cepat, beri makan kerap, tetapi sedikit demi sedikit. Yang terbaik adalah berpegang pada selang empat jam - pada jam 6.00, 10.00, 14.00, 18.00, 22.00. Jangan membebankan perut bayi, semasa memberi makan pertama dan terakhir, beri dia susu ibu atau pelbagai formula, jika tidak, dengan menambah berat badan, anda akan memperoleh hasil yang sebaliknya. Buat menu untuk makanan kedua dengan puri buah atau beri. Anda boleh memberi bubur susu. Beri daging dengan sayur sayuran pada pemberian makanan ketiga, tetapi pencuci mulut - jus atau kompot. Ingat bahawa untuk 1 kali makan, anak boleh makan tidak lebih dari 200 g. Pada waktu malam, anda boleh memberikan keju kotej atau kefir. Di antara penyusuan, bayi mesti mendapat air minuman yang mencukupi.

Pemakanan kanak-kanak dengan kekurangan zat makanan

Hipotrofi, terutama pada anak kecil, paling sering berkembang akibat kekurangan zat makanan, apabila anak secara sistematik kekurangan nutrien yang diperlukannya (selalunya protein dan vitamin). Kekurangan zat makanan seperti ini biasanya berlaku dengan pemberian makanan buatan anak yang tidak rasional pada tahun pertama kehidupan..

Sehubungan dengan itu, perubahan distrofi berlaku di tubuh anak, dan pada gilirannya, mereka menyebabkan gangguan dalam fungsi sistem pencernaan: pengeluaran jus pencernaan menurun, aktiviti mereka menurun, pencernaan dan penyerapan nutrien terganggu, apa yang disebut dysbacteriosis (pelanggaran mikroflora usus) berkembang. Akibatnya, anak mengalami penurunan atau bahkan penurunan berat badan.

Hipotrofi juga boleh berkembang pada kanak-kanak akibat penyakit yang lalu, terutamanya selepas jangkitan usus akut, radang paru-paru, dan pada kanak-kanak yang lebih tua - akibat penyakit kronik saluran gastrointestinal, sistem bronkopulmonari dan lain-lain.

Dalam beberapa kes, kekurangan zat makanan berkembang berkaitan dengan kekurangan zat makanan janin semasa perkembangan intrauterinnya (inilah yang disebut kekurangan zat makanan intrauterin). Dan juga akibat trauma kelahiran. Hipotrofi seperti itu berterusan dan dirawat dalam keadaan pegun..

Dengan kekurangan zat makanan, pemakanan yang betul adalah salah satu kaedah utama rawatan kompleks. Ia dibuat sedemikian rupa sehingga diet anak yang sakit tidak hanya menyediakan keperluan fisiologinya untuk nutrien asas, tetapi juga sesuai dengan kemampuan individu tubuh anak. Memang, dengan kelewatan perkembangan yang ketara, anak mengalami pelanggaran yang paling ketara dalam aktiviti sistem pencernaan dan dia tidak selalu dapat "mengatasi" beban makanan yang dicadangkan.

Bergantung pada tahap kekurangan berat badan, tiga darjah kekurangan zat makanan dibezakan. Dengan hipotrofi darjah I, defisit berat badan adalah dari 10 hingga 20 peratus. Sebagai contoh, jika berat badan kanak-kanak pada usia 11 bulan hanya 8.5 kg dengan norma 10 kg (defisit adalah 15 peratus), maka diagnosis kekurangan zat makanan darjah 1 dibuat.

Dengan hipotrofi darjah II, defisit berat badan sudah dari 20 hingga 30 peratus (dalam contoh kita, kanak-kanak seperti itu beratnya hanya 8 atau 7 kg). Sekiranya defisit berat badan melebihi 30 peratus, maka ini sudah kekurangan zat makanan III darjah..

Apakah asas asas terapi diet untuk hipotrofi?

Dengan hipotrofi darjah 1, yang paling sering terjadi sebagai akibat penyakit atau gangguan dalam penyusunan makanan, cukup dengan menetapkan nutrisi yang tepat untuk anak, merampingkan rejimen pemberian makanan, memastikan dietnya merangkumi jumlah makanan protein dan makanan yang kaya dengan vitamin yang mencukupi. Selepas terapi sedemikian, terdapat normalisasi keadaan pesakit yang cepat dan peningkatan kadar berat badan yang baik..

Rawatan hipotrofi darjah II dan III (yang terakhir, sebagai peraturan, dirawat di persekitaran hospital) memerlukan lebih banyak usaha. Sangat penting di sini untuk memerhatikan pendekatan individu terhadap pesakit, untuk mempertimbangkan keadaan dan kemampuannya untuk menahan beban pemakanan yang diperlukan.

Dengan bentuk kekurangan zat makanan yang teruk, terapi diet dilakukan dalam dua tahap: pada peringkat pertama, anak diberi makan fraksional, di mana jumlah makanan dapat dari 1/2 hingga 2/3 dari jumlah bergantung pada usia. Tetapi pada masa yang sama, pastikan untuk memastikan bahawa anak itu menerima jumlah cecair yang mencukupi. Pada tahap kedua, peningkatan jumlah makanan secara beransur-ansur dibuat sesuai dengan usia..

Menjalankan pemakanan perubatan, doktor mengira nutrien asas diet pesakit setiap 1 kg berat badannya. Dalam kes ini, jumlah protein dan karbohidrat dikira berdasarkan norma fisiologi usia untuk berat badan yang harus dimiliki oleh anak mengikut usia. Sekiranya kanak-kanak mempunyai tahap ketinggian berat badan yang sangat tinggi dari norma (hipotrofi darjah III), maka pengiraan ini dilakukan untuk kira-kira berat badan yang diperlukan, iaitu berat sebenarnya + 20 peratus. Dalam contoh di atas, jika bayi berusia 11 bulan harus mempunyai berat badan normal (seharusnya) 10 kg, dan sebenarnya ia adalah 7 kg, maka berat anggaran adalah 8,4 kg (7+ 1,4).

Lemak dalam diet kanak-kanak yang menderita kekurangan zat makanan selalu dihitung hanya untuk berat badan yang sebenarnya, kerana toleransi mereka pada anak-anak tersebut berkurang dengan ketara.

Apabila keadaan kanak-kanak bertambah baik, berat badan mula meningkat dengan stabil, defisitnya berkurang, pemakanan secara beransur-ansur mendekati fisiologi, sepenuhnya memenuhi keperluan usia untuk nutrien dan tenaga asas..

Makanan apa yang terbaik untuk kanak-kanak dengan hipotrofi?

Bagi bayi dalam dua bulan pertama kehidupan, susu ibu adalah pemakanan yang optimum. Sekiranya tidak ada susu dari ibu, anda harus berusaha mendapatkan susu penderma sekurang-kurangnya selama 2-3 bulan pertama kehidupan anak. Sekiranya tidak ada susu penderma, anda mesti menggunakan formula susu tiruan. Tetapi pada masa yang sama, anda hanya perlu memilih campuran yang disesuaikan untuk makanan buatan. Ini termasuk campuran susu domestik "Malyutka", "Detolakt", "Ladushka", "Aistenok", "Solnyshko", dan juga yang diimport - "Similak" (AS), "Piltti", "Bona" (Finland), "Robolakt "," Linolak "(Hungary),

"Kesan" (Jerman), "Jenama Salji" (Jepun) dan lain-lain. Susu cair dan campuran seperti B-beras, B-kefir, yang, sayangnya, masih sering disiapkan di dapur tenusu kita, tidak dapat digunakan untuk memberi makan anak-anak dengan kekurangan zat makanan, kerana produk ini sangat rendah protein dan hampir tidak mengandungi vitamin... Dengan kekurangan zat makanan pada anak kecil, gangguan saluran gastrousus sering diperhatikan. Oleh itu, produk susu yang ditapai sangat berguna untuk anak-anak ini. Mereka meningkatkan proses pencernaan, diserap dengan baik, dan menormalkan komposisi mikroflora usus. Anak-anak tahun pertama kehidupan harus diberi produk susu yang diperam dalam bentuk campuran yang disesuaikan, seperti campuran asidofilik "Bayi", "Bifilin", "Bifilakt" dan lain-lain. Kanak-kanak yang lebih tua boleh diberi kefir, acidophilus, yogurt, susu panggang.

Adalah sangat penting untuk tidak menangguhkan pengenalan makanan pelengkap. Dalam beberapa kes, kanak-kanak yang kekurangan zat makanan diberi makanan pelengkap lebih awal daripada makanan yang sihat. Dianjurkan untuk mula memberi sayur-sayuran puri dari 3,5 bulan, daging (dalam bentuk daging cincang rebus yang digulung dua kali) - dari 5-5.5 bulan. Keju kotej dapat diperkenalkan dari minggu-minggu pertama kehidupan, termasuk ketika menyusu, untuk membetulkan jumlah protein dalam diet anak, terutama jika dia menderita selera makan yang buruk dan tidak menghisap seluruh norma susu atau campuran yang diberikan kepadanya. Walau bagaimanapun, jumlah keju kotej yang diperlukan ditentukan oleh doktor, dengan mengambil kira jumlah protein harian yang diterima oleh anak, keperluannya untuk ramuan ini dan keupayaan pemakanan pesakit..

Untuk membetulkan komponen protein dalam diet anak-anak yang lebih tua, makanan kaya protein banyak digunakan: daging, telur, ikan, keju kotej, keju, produk tenusu, serta pelbagai jeroan (hati, jantung, otak, lidah, dan lain-lain), yang juga kaya zat besi dan mineral lain, serta vitamin.

Untuk memperkayakan diet anak dengan protein, anda juga boleh menggunakan makanan protein tinggi khusus makanan baru - enpits (enpit protein, enpit bebas lemak). Mereka adalah campuran susu kering yang diperkaya dengan protein susu berharga biologi, minyak sayuran, vitamin, sediaan besi. Kelebihan produk ini adalah bahawa ia dapat digunakan untuk memperkenalkan sejumlah besar protein kepada anak dalam sebilangan kecil campuran. Enpits boleh digunakan sebagai minuman (biasanya dalam bentuk larutan 15- atau 20-persen), dan sebagai bahan tambahan untuk hidangan apa pun (bubur, sup, campuran). Jumlah protein yang diperlukan ditentukan berdasarkan kandungannya dalam serbuk, yang ditunjukkan pada label.

Biasanya pada kanak-kanak yang menderita kekurangan zat makanan, terdapat penurunan selera makan yang ketara. Selalunya ini disebabkan oleh pelanggaran stereotaip makanan..

Kebiasaannya, selera makan seseorang berlaku ketika perut dibebaskan dari bahagian makanan seterusnya. Pada kanak-kanak kecil, ini berlaku 3-4 jam selepas memberi makan. Dengan kekurangan zat makanan, yang sering disertai oleh gangguan pencernaan dan penurunan pengeluaran jus pencernaan, bahagian makanan yang biasa tidak mempunyai masa untuk dicerna untuk makan berikutnya, sehingga anak tidak merasa lapar. Sekiranya dalam hal ini anak terpaksa makan sejumlah makanan (dengan pujukan, dengan hiburan, kadang-kadang dengan paksa), dia akan muntah sebagai refleks pelindung daripada makan berlebihan. Dengan pengulangan situasi ini yang kerap, muntah biasa mungkin berlaku, tidak hanya semasa makan, tetapi juga dengan satu jenis makanan. Pada masa yang sama, bukan sahaja kerja sistem pencernaan menderita, tetapi kadang-kadang keadaan mental anak..

Apa yang boleh anda cadangkan dalam kes ini?

Sekiranya kanak-kanak itu enggan makan, dia tidak boleh memberinya makan. Lebih baik melewatkan satu kali makan atau menangguhkannya ke lain waktu, dan kemudian memberi makan bayi secara kecil-kecilan, tetapi lebih kerap, membagikan makanan kerana dia dalam 5-6 atau lebih makanan. Namun, selang waktu antara pemberian makanan individu sekurang-kurangnya 3 jam..

Adalah sangat penting pada awal penyusuan untuk memberi anak apa sahaja produk atau hidangan yang mempunyai kemampuan untuk meningkatkan pemisahan jus pencernaan dan dengan itu meningkatkan selera makan. Ini boleh menjadi buah masam atau jus beri, sepotong herring, sauerkraut, timun acar, salad sayuran mentah. Kaldu daging yang kuat mempunyai kesan sokogonny yang baik. Omong-omong, sebilangan pakar pediatrik mengesyorkan kaldu daging walaupun kepada anak-anak yang sangat kecil sekiranya selera makan mereka turun dengan mendadak. Dalam kes ini, kaldu boleh diberikan 1-2 sudu teh sebelum memberi makan, bermula dari usia 2-3 bulan. Walau bagaimanapun, sangat penting untuk memberi perhatian kepada kemungkinan reaksi alergi (ruam, kemerahan pipi). Dalam kes ini, anda harus melepaskan kuahnya..

Bagi kanak-kanak yang kurang selera makan, sangat penting untuk mematuhi peraturan pemberian makanan dengan ketat - untuk tidak memberi apa-apa yang boleh dimakan dalam selang waktu makan, dan juga tidak minum banyak, maka dia akan lebih rela makan dengan hidangan cair. Pada waktu yang sama, ketika memberi makan anak, dia boleh diizinkan minum makanan padat dengan air, jus atau kaldu sayur dan, tentu saja, tidak membatasi minum segera setelah makan..

Yang sangat penting untuk meningkatkan selera makan adalah sikap orang dewasa yang betul, tenang dan sabar terhadap pemakanan kanak-kanak yang kurang selera makan. Adalah perlu untuk berusaha sedaya mungkin untuk mempelbagaikan dietnya sebanyak mungkin, untuk memberikan hidangan yang menarik dan menarik, untuk mengatur meja dengan indah. Untuk beberapa waktu, anda boleh menggunakan kaedah "memberi makan percuma", iaitu memberi makan bayi mengikut kehendaknya. Mereka memasak hidangan kegemaran mereka lebih kerap daripada yang lain, tetapi pada masa yang sama sedikit mengubah resipi dengan menambahkan makanan kaya protein yang diperlukan (daging, keju kotej dan lain-lain).

Sebilangan kanak-kanak lebih senang makan di meja bersama, bersama keluarga, bersama anak-anak lain. Fakta seperti itu diketahui ketika, ketika menempatkan anak di institusi prasekolah, selera makannya bertambah, kebiasaan muntah berhenti. Secara amnya, dalam mengatur pemakanan anak yang kurang selera makan, mungkin perlu menunjukkan sedikit kepintaran..

Kadang-kadang anak tidak makan dengan baik kerana pada awal pemberian makanan dia berada dalam keadaan gelisah, terlalu berminat dengan permainan, beberapa aktiviti. Dalam kes ini, anda boleh menangguhkan pengambilan makanan sedikit (20-30 minit), memberi masa untuk anak dapat membina semula, menenangkan diri. Sekiranya dia terlalu bersemangat, berehat sebentar dari kelas dan beralih ke makanan..

Pada hari-hari musim panas yang panas atau pada suhu dalaman yang tinggi, tubuh anak kehilangan banyak cecair. Ini menyebabkan penurunan pengeluaran jus pencernaan dan penurunan selera makan. Dalam kes seperti itu, sebelum memberi makan bayi, disarankan untuk memberikan sedikit air rebusan sejuk atau jus tanpa gula, anda boleh mulai makan dengan minuman susu yang ditapai (kefir, yogurt). Anda boleh mengubah rejim makan: pada waktu tengah hari yang paling panas, berikan sarapan ringan kepada anak (kefir, roti, buah), dan makan tengah hari kemudian, katakanlah, setelah tidur siang. Kemudian anak yang berehat dan lapar setelah sarapan ringan dapat dengan mudah mengatasi makan siang yang cukup tinggi kalori..

Dan satu perkara lagi harus dipertimbangkan ketika mengatur pemakanan untuk anak-anak yang menderita kekurangan zat makanan. Dengan semua jenis kekurangan zat makanan, walaupun dengan sedikit kekurangan berat badan, fenomena hipovitaminosis diperhatikan pada kanak-kanak. Oleh itu, jumlah maksimum sayur-sayuran segar, buah-buahan, buah beri harus dimasukkan ke dalam diet anak-anak seperti itu, dan jika mereka kekurangan, persediaan vitamin harus diperkenalkan. Pertama sekali, vitamin C, yang mempunyai kesan yang baik terhadap daya hidup keseluruhan, meningkatkan proses metabolik, meningkatkan daya tahan terhadap jangkitan. Penyediaan vitamin C dapat diberikan kepada anak-anak sepanjang tahun, tetapi sangat penting untuk melakukan ini pada musim sejuk-musim bunga, apabila terdapat sedikit vitamin ini dalam produk semula jadi. Ia juga berguna untuk menjalankan kursus pengambilan sediaan multivitamin berulang kali (seperti yang ditetapkan oleh doktor).

Pemakanan dengan kekurangan zat makanan

Hypotorphia difahami sebagai kekurangan zat makanan kanak-kanak dengan kekurangan berat badan yang ketara berkaitan dengan ketinggian. Akibatnya, imuniti menurun, kerosakan kedua-dua organ individu dan semua sistem badan berkembang. Hipotrofi boleh menjadi kongenital (pranatal) dan diperoleh. Bergantung pada gambaran klinikal, terdapat tiga darjah penyakit ini..

Sebab utama perkembangan kekurangan zat makanan:

  • Eksogen: makanan (kekurangan atau ketidakseimbangan pemakanan), penyakit berjangkit, toksik, sosial;
  • Endogen: anomali perkembangan, malformasi kongenital, enzimopati keturunan, gangguan metabolik, gangguan kerosakan atau penyerapan nutrien.
  • Sejarah hidup (sebelum dan selepas bersalin);
  • Patologi keturunan;
  • Faktor sosial;
  • Data pemeriksaan fizikal dan antropometri (nilai utama).

Kaedah penyelidikan tambahan (bergantung pada petunjuk):

  • Makmal (UAC, OAM, darah dan air kencing b / x, koprogram, budaya untuk dysbacteriosis, keseimbangan asas asid, profil endokrin, imunogram, kajian klorida peluh);
  • Instrumental (radiografi OGK, tengkorak (pelana Turki penting), Echo-KG, penentuan usia tulang);
  • Perundingan dengan pakar yang berkaitan.

Taktik terapeutik.

Rawatan pesakit dengan kekurangan zat makanan, tanpa mengira tahap penyakitnya, harus komprehensif, termasuk pembetulan keadaan yang mengancam nyawa, pemulihan diet seimbang, terapi ubat dan pemulihan (latihan fisioterapi). Rejimen pesakit dalam ditunjukkan untuk kanak-kanak dengan kekurangan zat makanan II dan III, dengan tahap I, rawatan pesakit luar adalah mungkin.

Pembetulan keadaan yang mengancam nyawa merujuk kepada langkah-langkah yang bertujuan untuk menghilangkan atau mencegah hipoglikemia, dehidrasi, hipotermia dan pemulihan keseimbangan elektrolit. Keadaan ini khas untuk tahap kekurangan zat makanan III. Ini juga harus termasuk pencegahan komplikasi yang bersifat menular, sebagai akibat dari perkembangan kekurangan imunodensi sekunder. Peranan yang paling penting dimainkan oleh pengenalpastian dan rawatan penyakit yang mendasari, yang rumit oleh kekurangan zat makanan. Perhatian khusus dalam terapi harus diberikan kepada isu pemakanan terapeutik untuk anak-anak dengan kekurangan zat makanan, mengingat penurunan yang ketara dalam fungsi pencernaan dan penyerapan saluran gastrointestinal..

Makanan kesihatan. III tahap kekurangan zat makanan.

Dengan tahap kekurangan zat makanan yang teruk, perubahan dalam tubuh sangat global sehingga terapi diet sahaja tidak akan memberikan hasil yang positif. Sebagai tambahan kepada rawatan intensif yang wajib, pemakanan haruslah bersifat enteral dan parenteral.

Makanan infus bermula dengan larutan glukosa dan hidrolisis asid amino, sementara emulsi lemak harus dimulakan tidak lebih awal dari hari ke-5 dari permulaan pemakanan parenteral. Pada peringkat ini, anda harus berhati-hati dengan komplikasi, khususnya sindrom "makan baru".

Setelah penerimaan positif pemakanan parenteral oleh badan, pemberian makanan tiub enteral diaktifkan. Rumusan pemakanan untuk sokongan pemakanan awal mestilah hidrolisat protein susu lengkap, rendah kalori, rendah osmolariti dan rendah laktosa. Keperluan ini diperlukan untuk mencapai penyerapan nutrien maksimum dan mengelakkan beban badan yang tajam, memandangkan perubahan metabolik yang tajam.

Prinsip pemakanan enteral awal berdasarkan infus campuran tiub berterusan pada kadar perlahan. Diet sedemikian memerlukan pemulihan pencernaan rongga secara beransur-ansur, keupayaan penyerapan usus dan permulaan pergerakan gastrointestinal. Selanjutnya, dengan asimilasi campuran yang baik melalui pengambilan berterusan, seseorang harus beralih ke pentadbiran tiub bolus, membiarkan makan berterusan hanya pada waktu malam. Bergantung pada keadaan pesakit, selama beberapa hari hingga beberapa minggu, secara beransur-ansur mengubah komposisi campuran dan meningkatkan kandungan kalori, anda dapat menjauhkan diri dari pemberian tabung dengan kaedah berterusan dan datang ke 6-8 kali sehari..

Makanan kesihatan. I-II tahap kekurangan zat makanan.

Terapi diet untuk kekurangan zat makanan sederhana hingga ringan berdasarkan prinsip pemulihan pemakanan standard dan merangkumi tiga peringkat:

  1. Persediaan (pemakanan yang teliti);
  2. Pertengahan (pemakanan reparatif);
  3. Pemakanan yang dipertingkatkan.

Pada peringkat pertama, tujuannya adalah untuk menentukan dan meningkatkan toleransi anak terhadap makanan. Jumlah harian yang disyorkan menurun dari 2/3 hingga 1/3, bergantung pada keadaan, dan jumlah pemberian makanan meningkat. Terdapat peningkatan secara beransur-ansur dalam jumlah pemberian makanan, berdasarkan toleransi makanan. Jumlah makanan yang hilang diisi semula dengan cecair (larutan glukosa atau garam 5%). Kekerapan makan menurun secara beransur-ansur. Tempoh ini berlangsung dari 2 hari hingga seminggu. Kriteria untuk peralihan ke tahap seterusnya adalah anak menerima jumlah makanan harian yang diperlukan.

Pada peringkat perantaraan, jumlah komponen protein dan karbohidrat dalam diet meningkat, dan hanya jika yang pertama dapat diterima dengan baik, tahap lemak akan meningkat. Pada awal fasa reparatif, nutrien dikira berdasarkan berat badan sebenar anak. Langkah demi langkah, jumlah protein dan karbohidrat dalam makanan menghampiri norma yang diperlukan, sementara lemak dikira berdasarkan berat badan sebenarnya. Jumlah pemberian makanan sehari bergantung kepada norma usia. Terdapat peralihan ke diet yang lebih tinggi kalori. Dalam tempoh ini, sokongan vitamin harus dihubungkan (vitamin E, retinol, piridoksin, kalsium pantotenat, asid askorbik), agen enzim dan ubat-ubatan yang mempunyai kesan positif terhadap metabolisme.

Pada tahap ketiga terapi diet, pesakit mula mendapat pemakanan hiperkalori. Komposisi kuantitatif pemakanan telah dikira untuk norma umur yang sesuai, kecuali lemak (rata-rata antara yang sebenarnya dan yang sepatutnya). Pada masa yang sama, ubat-ubatan diresepkan yang meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrien. Secara beransur-ansur, memperluas diet dan jumlah makanan yang diterima, di bawah kawalan kenaikan berat badan, anak dipindahkan ke diet seimbang umum sesuai dengan norma usia.

Pencegahan:

  • Pemakanan yang seimbang dan rasional;
  • Penjagaan kanak-kanak yang sesuai;
  • Perkembangan fizikal;
  • Pemeriksaan perubatan mengikut standard umur;
  • Kawalan penunjuk antropometrik.

Penting untuk diingat bahawa dalam banyak cara, anak bergantung kepada ibu bapa. Makanan termasuk dalam senarai ini. Oleh itu, di sini, kawalan dan pertolongan mereka yang teliti lebih sesuai daripada sebelumnya..

Hipotrofi

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Ini adalah patologi yang merupakan salah satu jenis distrofi. Penyakit ini khas untuk kanak-kanak di bawah umur 3 tahun dan berkembang kerana kekurangan zat makanan. Hipotrofi didiagnosis apabila kenaikan berat badan berkaitan dengan ketinggian dan usia berada di bawah normal sebanyak 10% atau lebih [3].

Jenis distrofi ini dimanifestasikan bukan hanya oleh berat badan yang tidak mencukupi sehubungan dengan pertumbuhan anak, tetapi juga oleh turgor kulit yang berkurang, kelewatan perkembangan dan biasanya disertai dengan penurunan imuniti yang ketara..

Patologi ini adalah masalah global yang serius dan merupakan salah satu penyebab kematian bayi..

Pengelasan hipotrofi

Bergantung pada sifat kejadian, mereka dibezakan:

  • jenis primer - adalah patologi bebas yang berkembang kerana pemakanan yang tidak mencukupi;
  • jenis sekunder - pendamping sebarang penyakit.

Bergantung pada tempoh kejadian, berikut dikelaskan:

  • bentuk kongenital, yang dicirikan oleh pelanggaran perkembangan intrauterin janin, akibatnya bayi yang baru lahir mempunyai berat badan yang rendah;
  • bentuk yang diperoleh, di mana bayi yang baru lahir mempunyai berat badan yang normal, tetapi kemudian berat badannya menurun.

Bergantung pada tahap keparahan penyakit ini, terdapat:

  • tahap sederhana;
  • hipotrofi purata;
  • tahap teruk.

Punca hipotrofi

Faktor intrauterin:

  • penyakit seorang wanita semasa kehamilan;
  • pemakanan ibu hamil yang kurang sihat;
  • tekanan teruk dan gangguan saraf;
  • tabiat buruk pada seorang wanita dalam tempoh melahirkan anak;
  • kerja wanita hamil dalam pekerjaan berbahaya;
  • kelahiran pramatang;
  • hipoksia janin;
  • jika tinggi dan berat ibu hamil di bawah normal; tinggi - hingga 150 cm atau berat hingga 45 kg.

Faktor luaran;

  • penjagaan yang tidak cukup baik untuk bayi;
  • patologi berjangkit;
  • kekurangan anak;
  • hipogalaktia;
  • kekurangan laktase;
  • regurgitasi yang teruk pada bayi selepas memberi makan;
  • sindrom alkohol janin;
  • penyakit bayi yang tidak membenarkannya menghisap secara normal: bibir sumbing dan lain-lain;
  • kualiti dan kuantiti makanan tidak mencukupi untuk usia bayi;
  • lebihan vitamin D dan A;
  • keracunan yang disebabkan oleh dadah;
  • memberi susu formula kepada bayi yang telah tamat tempoh.

Faktor dalaman:

  • anomali dalam perkembangan organ dalaman;
  • keadaan imunodefisiensi;
  • metabolisme yang tidak betul;
  • gangguan pada saluran pencernaan.

Gejala hipotrofi

Gejala patologi ini pada bayi baru lahir dapat dikesan secara visual sejurus selepas kelahiran anak. Gejala penyakit bergantung pada bentuk hipotrofi:

  1. 1 Ijazah dicirikan oleh:
  • pengurangan turgor kulit;
  • pucat kulit;
  • kekurangan berat badan dalam lingkungan 10-20%;
  • kemungkinan gangguan tidur;
  • lapisan lemak subkutan nipis;
  • sedikit penurunan selera makan;

Dengan hipotrofi darjah 1, keadaan kesihatan secara keseluruhan tetap normal dan perkembangan umum anak pada masa yang sama sesuai dengan norma usia.

  1. 2 Untuk kekurangan zat makanan tahap II, gejala berikut adalah ciri:
  • kekurangan selera makan;
  • jantung berdebar boleh digantikan dengan bradikardia;
  • hipotensi otot;
  • terdapat tanda-tanda riket;
  • najis tidak stabil;
  • kelesuan atau sebaliknya kegembiraan kanak-kanak;
  • mengelupas dan menggebukan kulit;
  • ketiadaan lapisan lemak subkutan di perut dan anggota badan kanak-kanak;
  • radang paru-paru yang kerap.
  1. 3 darjah Hypotrophy III berbeza:
  • kurang berat badan melebihi 30%;
  • tindak balas terlambat terhadap rangsangan luaran;
  • wajah berkerut menyerupai topeng lelaki tua;
  • bola mata yang tenggelam;
  • hipotensi;
  • termoregulasi lemah;
  • penampilan keretakan di sudut mulut;
  • hipoglikemia;
  • pucat membran mukus.

Komplikasi hipotrofi

Hipotrofi selalu disertai dengan penurunan imuniti, jadi pesakit cenderung kerap terkena selsema dan penyakit berjangkit dengan komplikasi.

Dengan rawatan yang tidak betul, kekurangan zat makanan boleh mencapai tahap ke-3 dan berakhir dengan kematian pesakit.

Pencegahan hipotrofi

Untuk mengelakkan kekurangan zat makanan janin, ibu hamil harus memerhatikan rejimen harian, meminimumkan kesan pada janin faktor luaran negatif, merawat patologi kehamilan pada waktunya.

Selepas bayi dilahirkan, tumpuan harus diberikan:

  1. 1 pemakanan ibu penyusu yang seimbang;
  2. 2 untuk memperkenalkan makanan pelengkap yang disyorkan oleh pakar pediatrik tepat pada masanya;
  3. 3 secara berkala memantau ketinggian dan berat bayi;
  4. 4 lawati pakar pediatrik tepat pada masanya.

Rawatan hipotrofi dalam perubatan rasmi

Kaedah terapi bergantung pada tahap patologi dan faktor-faktor yang mencetuskan perkembangannya. Asas rawatan adalah penjagaan bayi yang betul dan pemakanan seimbang..

Pakar pediatrik menetapkan vitamin dan enzim yang menyumbang kepada penyerapan makanan yang lebih baik.

Biasanya, terapi hipotrofi gred I dijalankan secara pesakit luar. Untuk bentuk penyakit yang lebih kompleks, rawatan harus dilakukan di rumah sakit.

Terapi diet terdiri daripada memberi makan anak dengan kerap dalam bahagian kecil. Bayi dengan refleks menghisap dan menelan yang lemah diberi makan tiub.

Dalam kekurangan zat makanan yang teruk, vitamin, adaptogen dan enzim diberikan secara intravena. Dari kaedah fisioterapeutik, keutamaan diberikan kepada latihan fisioterapi, urut dan UFO.

Makanan berguna untuk kekurangan zat makanan

Asas rawatan kompleks untuk kekurangan zat makanan adalah pemakanan yang baik. Pada kanak-kanak dengan patologi ini, keperluan nutrien meningkat. Oleh itu, diet harus dibina dengan mengambil kira semua keperluan umur anak..

Untuk bayi yang berumur 1-2 bulan, pemakanan terbaik adalah susu ibu. Sekiranya ibu tidak mempunyai susu dan tidak ada cara untuk mendapatkan susu penderma, maka formula bayi harus digunakan.

Biasanya, hipotrofi disertai dengan gangguan pada saluran pencernaan, oleh itu pakar pemakanan mengesyorkan memasukkan produk susu masam ke dalam makanan, yang tidak hanya diserap dengan baik, tetapi juga mendorong pencernaan. Anak-anak di bawah satu tahun dianjurkan untuk menggunakan campuran susu fermentasi yang disesuaikan, dan bayi yang lebih tua dapat diberi kefir, susu panggang dan yogurt.

Pengenalan makanan pelengkap tepat pada masanya sangat penting. Bagi kanak-kanak yang mengalami kekurangan zat makanan, makanan pelengkap boleh diresepkan lebih awal daripada rakan sebaya mereka. Sayuran tumbuk boleh dimakan dari 3,5-4 bulan, dan daging cincang setelah 5 bulan. Keju kotej juga dapat diberikan pada bulan-bulan pertama kehidupan untuk memperbaiki jumlah protein dalam makanan bayi. Untuk kanak-kanak yang lebih tua, jumlah protein disesuaikan dengan bantuan enpits - produk makanan moden dengan kandungan protein yang tinggi. Ini adalah campuran susu kering, mengandungi peningkatan jumlah vitamin, minyak sayuran dan unsur surih, yang ditambahkan dalam jumlah kecil ke dalam hidangan utama atau minuman..

Diet harian harus disebarkan pada 6 atau lebih makanan. Sekiranya anak tidak mahu makan, tidak masuk akal untuk memaksanya, lebih baik melewatkan makan dan setelah beberapa jam tawarkan dia untuk makan lagi.

Pada awal makan, disarankan untuk memberi bayi beberapa jenis produk yang meningkatkan selera makan. Ini boleh menjadi sayur-sayuran segar, acar, sepotong herring, buah masam atau jus. Pakar pemakanan mengesyorkan kaldu daging yang kuat untuk meningkatkan pemisahan jus pencernaan..

Sebagai peraturan, hipotrofi disertai dengan hipovitaminosis, oleh itu, diet pesakit kecil harus mempunyai jumlah buah dan sayuran segar yang mencukupi..

Ubat tradisional untuk kekurangan zat makanan

  • untuk meningkatkan selera orang dewasa, penyembuh tradisional mengesyorkan minum minuman yang terdiri daripada bir dan susu dalam nisbah 1: 1;
  • campuran 100 g aloe, jus 4 lemon, 500 ml madu dan 400 g biji kacang walnut berguna untuk menguatkan badan sekiranya keletihan [2];
  • ambil sesudu madu beberapa kali pada siang hari;
  • campurkan madu dengan royal jelly dalam bahagian yang sama, letakkan di bawah lidah sejam sebelum makan;
  • infusi daun kismis hitam ditunjukkan untuk kelemahan dan anemia;
  • untuk bayi sehingga setahun, lilin dari royal jelly disyorkan tiga kali sehari;
  • bawang rebus dicampur dengan madu dan cuka sari apel meningkatkan selera makan [1].

Produk berbahaya dan berbahaya dengan kekurangan zat makanan

Untuk mengelakkan kemungkinan hipotrofi bayi yang baru lahir, ibu mengandung harus makan dengan betul dan meminimumkan pengambilan makanan seperti:

  • lemak marjerin dan trans;
  • produk makanan segera;
  • simpan mayonis dan sos;
  • kedai ikan dan daging dalam tin;
  • acar dan daging salai;
  • soda manis;
  • alkohol;
  • makanan goreng dan pedas.
  1. Ahli herba: resipi emas untuk perubatan tradisional / Comp. A. Markov. - M.: Eksmo; Forum, 2007.-- 928 p..
  2. Popov A.P. Buku teks herba. Rawatan dengan ramuan perubatan - LLC "U-Factoria". Yekaterinburg: 1999— 560 p., Sakit..
  3. Wikipedia, artikel "Hypotrophy".

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!

Hipotrofi pada bayi baru lahir: rawatan, pemakanan

Soalan pertama yang biasanya menarik minat ibu bapa dan saudara-mara anak yang baru lahir adalah berapakah berat bayi, sama ada sesuai dengan normal.

Soalan ini selalu timbul, dan pada masa akan datang, terutama pada tahun pertama kehidupan anak. Dan ini dapat difahami. Bagaimanapun, berat badan, atau lebih tepatnya berat badan, adalah salah satu petunjuk terpenting yang mencerminkan perkembangan fizikal, oleh itu, setiap lawatan ke klinik kanak-kanak selalu bermula dengan menimbang bayi.

Pediatrik telah mengembangkan piawaian khas untuk perkembangan fizikal kanak-kanak dari semua peringkat umur (mereka ditentukan dan diperbaharui secara berkala), di mana berat badan lebih dahulu, kemudian tinggi, dan kemudian banyak petunjuk antropometri lain. Membandingkan data bayi dengan standard umur, pakar pediatrik menyimpulkan mengenai perkembangan fizikalnya.

Mereka mengatakan mengenai kekurangan zat makanan apabila berat badan bayi kurang daripada normatif dan ketinggalan pertumbuhan.
Pada masa yang sama, hipotrofi kongenital dan diperoleh dibezakan..

Kekurangan zat makanan kongenital pada bayi baru lahir adalah akibat daripada perkembangan janin yang terganggu akibat pelbagai komplikasi kehamilan (toksikosis, nefropati, ancaman keguguran, polyhydramnios, penyakit akut dan peningkatan kronik semasa kehamilan, dan lain-lain), perubahan patologi pada plasenta dan tali pusat, jangkitan intrauterin.

Peranan penting dalam permulaan penyakit ini dimainkan oleh diet wanita hamil yang tidak sihat, ketidakpatuhannya terhadap rutin harian yang rasional, berlebihan fizikal dan neuropsik, pengambilan alkohol, merokok, dan beberapa faktor berbahaya di tempat kerja. Dalam kes ini, penghantaran oksigen dan nutrien dari tubuh ibu ke janin terganggu, yang menyebabkan perkembangan penyakit ini..

Kekurangan zat makanan berlaku paling kerap dengan pemberian makanan yang tidak betul kepada anak, kerana penyakit akut dan kronik saluran gastrointestinal, terutamanya berjangkit, akibat kecacatan dalam perawatan, rejimen dan asuhan.
Semua ini bukan sahaja menyebabkan pengambilan protein, lemak, karbohidrat, zat tenaga yang mencukupi ke dalam tubuh bayi, tetapi juga asimilasi yang buruk.

Akibatnya, anak kelaparan, pembentukan organ dan tisu ditunda, dan aktiviti fungsinya menurun. Pelbagai gangguan pada saluran gastrointestinal, sistem saraf dan endokrin memperburuk keparahan penyakit dan mengakibatkan gangguan hampir semua jenis metabolisme dalam badan.
Dengan latar belakang yang tidak menguntungkan, jangkitan sekunder sering berlaku, yang secara signifikan memperburuk perjalanan penyakit yang mendasari. Ini adalah bagaimana kompleks kompleks patologi berkembang, gambaran klinikalnya tidak terhad hanya pada berat badan yang tidak mencukupi..

Terapi diet yang teratur memainkan peranan khas dalam rawatan hipotrofi. Ia harus bersifat individu dan bergantung kepada keparahan penyakit. Kesukaran memberi makan anak dengan kekurangan zat makanan adalah bahawa untuk penyembuhan yang berjaya, bayi memerlukan peningkatan jumlah nutrien penting.

Pada masa yang sama, daya tahan saluran gastrointestinal anak yang sakit terhadap beban makanan berkurang, dan dengan pemakanan yang meningkat, gangguan pencernaan dapat dengan mudah terjadi, yang akan memperburuk keparahan penyakit..
Oleh itu, terapi diet hanya boleh diresepkan oleh pakar pediatrik. Tugas ibu bapa adalah dengan sepenuhnya memenuhi semua tugasnya..

Pemakanan dengan kekurangan zat makanan

Rawatan kekurangan zat makanan yang baru lahir adalah proses individu dan agak panjang, memerlukan kemasukan ke hospital dalam kes yang teruk. Ini berdasarkan organisasi pemakanan yang betul, bukan hanya untuk anak, tetapi juga untuk ibu. Sesungguhnya, bagi bayi yang disusui, susu ibu adalah sumber nutrien dan tenaga yang paling penting (dan pada bulan-bulan pertama kehidupan - hampir satu-satunya). Oleh itu, pemakanan rasional ibu yang menyusu adalah prasyarat untuk berjaya membuang bayi dari hipotrofi. Ini mengandaikan bukan hanya penggunaan makanan yang mencukupi dari segi kuantiti, tetapi juga komposisi berkualiti tinggi..

Bergantung pada keparahan penyakit, terdapat:
hipotrofi 1 darjah (berat kanak-kanak 10-20% di bawah normal),
Gred 2 (berat 20-40% di bawah normal),
3 darjah (berat lebih daripada 40% di bawah normal).
Yang terakhir adalah keletihan kanak-kanak yang melampau, yang sering disulitkan oleh pelbagai penyakit berjangkit dan radang, yang semakin memperburuk keadaan bayi..

Dengan hipotrofi 1 darjah, terapi diet biasanya dilakukan secara rawat jalan, iaitu di rumah. Doktor menentukan kekurangan nutrien penting tertentu dan membuat pembetulan diet yang diperlukan.

Untuk mengatasi kekurangan protein, keju kotej, kefir atau protein enpit diresepkan - produk makanan khas perubatan pemakanan. Sekiranya keju kotej atau kefir telah lama digunakan untuk tujuan ini, maka enpit protein adalah produk yang agak baru, pengeluaran perindustriannya telah dibuat baru-baru ini. Berbanding dengan keju kotej dan kefir, ia mempunyai nilai biologi yang tinggi kerana kandungan protein susu lengkap, komposisi mineral seimbang, pengayaan dengan vitamin A, E, B1, B2, B6, PP, C.

Jumlah enpit harian yang diperlukan untuk kanak-kanak ditetapkan oleh doktor. Dia juga menentukan satu dos produk, jumlah resepsi, tempoh penggunaan, mengajar ibu bapa bagaimana mendapatkan produk cair dari yang kering, peraturan untuk memasukkannya ke dalam makanan anak.

Protein enpit adalah serbuk putih halus yang rasanya dan berbau seperti susu tepung. Untuk menyediakan 100 ml produk cair, tuangkan 30-40 ml air rebus panas (50-60 °) ke dalam bekas yang bersih, larutkan 15 g serbuk kering di dalamnya, kacau hingga gumpalan hilang, tambahkan air hingga 100 ml dan panaskan hingga mendidih dengan pengadukan berterusan... Setelah sejuk hingga 36-38 °, campuran cecair siap digunakan.
Sekiranya perlu, ia boleh disimpan di dalam peti sejuk selama 24 jam, dipanaskan sebelum digunakan dalam mandi air hingga 36-38 °.

Enpit cair, atas cadangan doktor, diberikan kepada anak satu atau lebih kali sehari dalam bentuk tulen atau dicampurkan dengan susu ibu (susu formula). Seperti produk baru, enpit diperkenalkan ke dalam diet bayi secara beransur-ansur, mulai dari 10-20 ml, meningkatkan jumlah ini setiap hari untuk mencapai jumlah yang ditentukan oleh doktor dalam seminggu. br>
Kekurangan lemak dalam makanan bayi diisi dengan krim, serta sayur atau mentega, yang ditambahkan ke makanan pelengkap.
Enpit, yang disebut lemak, juga digunakan untuk memperbaiki komponen lemak dalam diet. Ia mengandungi sejumlah besar lemak, seimbang dalam komposisi asid lemak kerana penambahan asid lemak tak jenuh ganda aktif secara biologi, dan diperkaya dengan vitamin larut dalam air dan lemak. Dalam bentuk kering, ia adalah serbuk sedikit berkrim yang juga menyerupai susu tepung dalam rasa dan bau. Kaedah untuk mendapatkan semula produk cecair dari serbuk kering adalah sama seperti untuk enpite protein. Peraturan untuk penerapannya serupa..

Lebih jarang, kekurangan karbohidrat terdapat dalam diet anak. Ia diisi semula dengan jus buah, kentang tumbuk, sirap gula.
Untuk menyiapkan sirap, 100 g gula dituangkan dalam 40-50 ml air, didihkan, kacau, sehingga gula larut sepenuhnya, dan disaring melalui 2 lapisan kain kasa dengan lapisan kapas. Air rebus ditambahkan ke filtrat yang dihasilkan hingga volume 100 ml, didihkan lagi, dicampur dengan teliti, dituangkan ke dalam botol rebus dan ditutup dengan penyumbat. Sirap siap boleh disimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari sehari, pemanasan hingga 36-38 ° sebelum digunakan.

Pembetulan diet anak dengan kekurangan zat makanan kelas 1 biasanya menyebabkan kenaikan berat badan secara beransur-ansur dan penyembuhan lengkap.

Jauh lebih sukar untuk menjalankan terapi diet untuk kekurangan zat makanan pada tahap ke-2 dan terutama tahap 3, yang mana rawatan penuh hanya mungkin dilakukan di hospital.

Kanak-kanak seperti itu perlu meningkatkan beban makanan dengan ketara, tetapi, seperti yang telah kita ketahui, gangguan pencernaan sering terjadi: muntah dan cirit-birit muncul. Oleh itu, terapi diet untuk hipotrofi 2 dan 3 darjah dijalankan secara berperingkat, dan pada peringkat pertama, jumlah makanan harian dapat dari 1/3 hingga 3/5 dari yang diperlukan.

Tempoh tahap pemunggahan ini adalah individu dan bergantung pada tahap pencernaan, kehadiran komplikasi atau penyakit bersamaan. Pada tahap ini sangat penting untuk mengikuti cadangan doktor. Selalunya, ibu, gembira kerana dengan bermulanya pembongkaran, anak mempunyai selera makan, muntah dan cirit-birit telah hilang, mula meningkatkan jumlah makanan secara bebas. Sebagai peraturan, ini membawa kepada peningkatan penyakit dan meniadakan kejayaan pertama dalam rawatan. Dan semuanya mesti bermula dari awal lagi.

Pada tahap pertama terapi diet (tahap pembongkaran), anak biasanya hanya diberi susu ibu atau formula yang menggantikannya, walaupun diet bayi dapat lebih bervariasi. Sekiranya tidak ada susu ibu, formula yang disesuaikan harus digunakan. Amat penting bahawa diet anak mengandungi formula yang disesuaikan dengan asidofilik dan produk susu fermentasi yang lain..
Dengan mengambil kira pengurangan penyesuaian anak terhadap makanan, dalam beberapa kes, kekerapan memberi makan meningkat, masing-masing, mengurangkan jumlah satu makanan. Secara beransur-ansur, jumlah susu atau formula sekali meningkat, dan jumlah pemberian makanan dikurangkan menjadi normal sesuai dengan usia.

Apabila penyesuaian yang baik terhadap makanan dibuat pada tahap pertama terapi diet, mereka melanjutkan ke tahap kedua. Jumlah makanan secara beransur-ansur meningkat, dan jangkauannya diperluas. Pada tahap yang sama, doktor, berdasarkan perhitungan, membuat pembetulan diet yang diperlukan, yang harus diperhatikan dengan teliti.

Oleh kerana kekurangan vitamin berkembang pada awal kanak-kanak dengan kekurangan zat makanan, perhatian khusus harus diberikan kepada jus buah-buahan, buah beri dan sayur-sayuran dan puri.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa mereka adalah sumber vitamin, jus dan puri meningkatkan selera makan, meningkatkan rembesan jus pencernaan, merangsang fungsi motor usus, pengembangan mikroflora bermanfaat di dalamnya, dan oleh itu adalah salah satu komponen penting dalam rawatan hipotrofi yang kompleks.

Pentingnya diberikan kepada bahan pembetulan lain (keju kotej, kuning telur, daging puri), serta makanan pelengkap (bubur sayur, bubur susu).
Sekiranya dalam diet anak-anak yang sihat tahun pertama kehidupan, keju kotej hanya muncul dengan pengenalan makanan pelengkap pertama, iaitu pada bulan kelima kehidupan, maka jika kekurangan zat makanan dapat mulai diberikan ketika doktor mengesan kekurangan protein dalam diet.
Kuning telur rebus yang mengandungi protein, lemak, garam mineral, vitamin A, D, B1, B2, PP lengkap, boleh diberikan sejak usia tiga bulan.

Sumber protein haiwan yang penting, kekurangannya semasa kekurangan zat makanan, adalah daging. Ia juga mengandungi lemak, garam mineral, ekstrak, vitamin dan diserap dengan baik di dalam badan anak..
Tidak seperti anak-anak yang sihat, di mana makanan dietnya muncul pada akhir bulan ketujuh kehidupan, anak-anak yang kekurangan zat makanan dapat mulai memberikannya lebih awal - dari usia lima bulan. Sebaiknya gunakan daging kalengan khas untuk makanan bayi, yang mempunyai nilai pemakanan yang tinggi dan diserap dengan baik.

Semua makanan pelengkap diperkenalkan pada masa yang sama dengan anak yang sihat.

Dengan kekurangan zat makanan, terutama dengan bentuk kongenitalnya, anak sering menunjukkan reaksi reaksi penyimpangan makanan: penolakan sepenuhnya untuk makan atau penggunaan hanya makanan cair, pilihan untuk produk susu yang manis atau sebaliknya; keengganan makan dari sudu, dll..

Sebilangan bayi mungkin tidak dapat menyusu ketika mereka terjaga, tetapi agak mudah untuk melakukannya semasa mereka sedang tidur. Inilah yang dilakukan oleh banyak ibu bapa, dengan cara apa pun untuk mengelakkan keletihan anak..
Tetapi jika anda terus menerus mengenai bayi, maka manifestasi hipotrofi bukan sahaja tidak akan berkurang, malah akan bertambah buruk..

Sudah tentu, dalam tempoh akut penyakit ini, terutama ketika anak berada dalam keadaan serius, untuk menyelamatkan sistem sarafnya yang berlebihan, dibenarkan membuat beberapa konsesi tanpa mengubah tabiat makannya secara drastik. Namun, apabila keadaannya menjadi normal, anda harus secara beransur-ansur beralih ke diet yang sesuai dengan usia bayi..

Hanya dengan terapi diet yang teratur, mengikuti semua nasihat doktor, adakah mungkin untuk pulih sepenuhnya dari hipotrofi.

Punca, gejala dan rawatan kekurangan zat makanan intrauterin pada bayi baru lahir

Apa itu hipotrofi

Kami bercakap mengenai keadaan ini jika ketinggian berat dari norma melebihi 10%. Ia selalu disebabkan oleh gangguan pencernaan dan, oleh itu, kekurangan nutrien dalam badan..

Kelaziman kekurangan zat makanan pada bayi baru lahir bergantung pada tahap perkembangan sosio-ekonomi negara

Hypotrophy adalah sejenis distrofi. Ia lebih kerap diperhatikan pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan, tetapi bayi di bawah usia 3 tahun juga terdedah kepadanya. Kelazimannya adalah 2 hingga 30%.

Sebab-sebabnya

Untuk menyembuhkan bayi, penting untuk menentukan apa yang menyebabkan kekurangan zat makanan. Terapi dipilih berdasarkan kes demi kes. Bergantung pada masa permulaan, hipotrofi adalah intrauterin (kongenital) dan ekstrauterin (diperoleh).

Dalam kes pertama, penyakit ini berlaku walaupun di rahim, masing-masing anak sudah dilahirkan dengan kekurangan berat badan. Kekurangan zat makanan, atau selepas bersalin, tidak menampakkan diri sejak lahir, tetapi seiring bertambahnya usia.

Punca bentuk kongenital:

  • diet tidak seimbang, tabiat buruk wanita hamil;
  • bekerja dalam pengeluaran berbahaya, keadaan persekitaran yang buruk di rantau ini;
  • perjalanan patologi kehamilan - toksikosis lewat, kekurangan plasenta, kelahiran pramatang;
  • jangkitan intrauterin;
  • penyakit sistemik ibu yang teruk - diabetes mellitus, darah tinggi, pielonefritis;
  • tekanan dan kemurungan berterusan semasa kehamilan;
  • hipoksia janin.

Malnutrisi intrauterin lebih sukar untuk diubati, kerana mekanisme kejadiannya lebih kompleks.

Sebab kekurangan berat badan yang diperoleh:

  • malformasi kongenital saluran gastrointestinal atau organ dalaman lain;
  • pylorospasm, stenosis pilorik;
  • gangguan metabolik;
  • kekurangan laktase;
  • kekurangan imuniti;
  • diatesis;
  • penyakit endokrin;
  • penyakit sistem saraf pusat;
  • keracunan dadah;
  • pemakanan yang buruk - kekurangan susu ibu, formula formula pemberian makanan yang tidak betul dikira;
  • regurgitasi yang banyak selepas makan;
  • patologi bayi baru lahir yang menghalang menghisap - bibir sumbing, ensefalopati, cerebral palsy;
  • jangkitan usus;
  • penyakit berjangkit teruk yang menguras badan - batuk kering, radang paru-paru.

Perkembangan kekurangan zat makanan juga didorong oleh penjagaan bayi yang kurang berkualiti, kurang berjalan di udara segar, kurang tidur.

Pengelasan

Terdapat 3 darjah keparahan, bergantung pada kadar kekurangan berat badan:

  • darjah satu. Kekurangan berat badan tidak lebih daripada 20% daripada norma. Anak tidak ketinggalan dalam pertumbuhan, berkembang dengan normal, tetapi nada otot sedikit lemah;
  • darjah dua. Penyimpangan berat badan dari norma dalam lingkungan 20-30%, bayi ketinggalan dalam pertumbuhan sebanyak 2-3 cm dan perkembangan neuropsik;
  • darjah tiga. Defisit berat badan melebihi 30%. Ini sangat penting bagi bayi yang baru lahir.

Seorang kanak-kanak dengan ijazah memerlukan pertolongan doktor.

Gejala kekurangan zat makanan pada bayi baru lahir, bergantung pada tahapnya

Gejala bergantung kepada keparahan penyakit. Semakin tinggi defisit berat badan, semakin sukar keadaan bayi..

Dengan hipertrofi peringkat pertama, bayi dicirikan oleh pucat kulit, selera makan terganggu dan gangguan tidur. Semasa pemeriksaan bayi, penipisan lemak subkutan di perut dapat dikesan.

Agar tidak menghadapi gejala kekurangan zat makanan pada bayi baru lahir, anda harus berjumpa dengan pakar pediatrik atau pakar penyusuan terlebih dahulu..

Dengan tahap kedua hipotrofi, kelesuan, mudah marah, aktiviti motorik yang rendah, dan kelemahan otot dapat dilihat. Kulit pucat dan kering, anak enggan makan, cirit-birit mungkin terjadi. Lemak subkutan secara beransur-ansur hilang di bahagian perut, batang badan dan hujung kaki.

Dengan hipotrofi darjah ketiga, lemak subkutan tidak hadir pada semua bahagian badan, terdapat kelewatan pertumbuhan dan perkembangan neuropsikik.

Gejala peringkat terakhir:

  • tekanan darah rendah;
  • sesak nafas, pernafasan lemah;
  • penurunan suhu badan menjadi petunjuk kritikal;
  • penarikan balik fontanelle dan bola mata;
  • kekurangan tindak balas terhadap rangsangan luaran, seperti cahaya atau bunyi;
  • warna kulit pucat atau kelabu pucat;
  • kekurangan turgor tisu;
  • membran mukus kering;
  • kebotakan;
  • penurunan jumlah air kencing yang dikeluarkan;
  • amyotrofi;
  • loya, muntah, cirit-birit.

Pada peringkat ketiga, kanak-kanak secara visual kelihatan sakit.

Komplikasi hipotrofi

Penyakit ini membawa kepada kelewatan perkembangan psikomotor dan pertuturan. Oleh kerana penurunan imuniti berlaku terhadap latar belakang hipotrofi, maka bayi yang baru lahir dicirikan oleh ARVI yang kerap dan penyakit berjangkit lain:

  • otitis;
  • konjungtivitis;
  • glossitis;
  • stomatitis thrush atau candidal;
  • pneumonia;
  • pielonefritis.

Oleh kerana gangguan metabolik dan kekurangan pemakanan, kemungkinan riket dan anemia tinggi. Terdapat juga masalah dengan sistem kardiovaskular, kemungkinan hipertensi arteri, takikardia, bradikardia.

Diagnostik

Malnutrisi intrauterin didiagnosis dengan pemeriksaan semasa kehamilan atau selepas bersalin di wad bersalin oleh pakar neonatologi. Kekurangan berat badan yang dikesan dikesan oleh pakar pediatrik semasa pemeriksaan rutin terhadap bayi. Pemeriksaan dan rawatan bayi yang baru lahir dilakukan dengan penyertaan pakar neurologi, ahli genetik, ahli kardiologi, ahli gastroenterologi.

Pemulihan hanya boleh dilakukan setelah menghapuskan penyebab hipotrofi

  • ujian darah klinikal;
  • biokimia;
  • coprogram;
  • tinja untuk dysbiosis;
  • elektrokardiogram;
  • pemeriksaan ultrasound organ perut;
  • elektroensefalogram.

Rawatan ditetapkan sesuai dengan hasil data tinjauan. Pada peringkat pertama, terapi dijalankan secara rawat jalan. Sekiranya berat badan menyimpang dari norma lebih dari 20%, bayi mesti dimasukkan ke hospital.

Rawatan

  • mengambil ubat - enzim, hormon anabolik, persediaan vitamin;
  • pembetulan pemakanan - pemberian makanan tambahan, pengambilan makanan yang kerap tetapi pecahan, kepatuhan terhadap rejimen;
  • pemberian ubat secara intravena (sekiranya keadaan bayi yang serius) - glukosa, larutan garam, vitamin;
  • penjagaan bayi yang betul - mandi setiap hari, berjalan di udara segar;
  • mematuhi rutin harian;
  • urut dalam kombinasi dengan latihan fisioterapi;
  • prosedur fisioterapi - penyinaran ultraviolet.

Peralihan kepada pemakanan yang dipertingkatkan harus dilakukan secara beransur-ansur. Mula-mula anda perlu mengetahui toleransi produk. Ini mengambil masa 5 hingga 10 hari. Kemudian secara beransur-ansur adalah perlu untuk meningkatkan kandungan kalori dan jumlah makanan yang dimakan sesuai dengan usia.

Pencegahan

Sangat mudah untuk mencegah kekurangan zat makanan dengan diet seimbang dan penjagaan bayi yang betul. Langkah-langkah pencegahan tidak mungkin hanya berlaku sekiranya terdapat anomali kongenital yang jarang berlaku.

Ia perlu untuk menguatkan imuniti bayi, melindunginya dari pengaruh luaran yang buruk, dan merawat penyakit yang dikenal pasti tepat pada masanya.

Seorang ibu yang menyusu harus mematuhi diet pemakanan agar bayi yang baru lahir tidak menghadapi masalah dengan saluran pencernaan. Dia perlu memastikan bahawa bayi itu kenyang. Sekiranya kekurangan susu, tambah dengan campuran.

Pada tahun pertama kehidupan, anda perlu menjalani pemeriksaan bulanan dengan pakar pediatrik, di mana doktor menimbang bayi dan dapat memberi nasihat mengenai pemakanan.

Prognosis untuk dua peringkat pertama hipotropi adalah baik. Pada tahap ketiga, kematian hingga 50%.