Pokok buah mana yang mempunyai duri?

Pokok buah mana yang mempunyai duri?

Banyak pokok sitrus mempunyai duri - lemon, limau, limau gedang. Duri muncul di pokok dengan alasan yang sama seperti haiwan, seperti landak dan landak. Menutup duri adalah perlindungan daripada pemangsa yang lapar.

Terdapat duri di plum. Sebagai giliran, misalnya, jerawat dengan ukuran yang mengagumkan. Tetapi ini jika kita bercakap secara khusus mengenai pokok buah-buahan. Terdapat juga semak buah dengan duri: pinggul mawar, gooseberry, raspberi.

Pada prinsipnya, banyak pokok buah mempunyai duri, misalnya pada plum, aprikot, tetapi saya telah melihat duri paling tajam dan paling mengagumkan di semak hawthorn, di pokok plum tidak ada duri tajam seperti itu, tetapi mereka juga ada di sana, jadi anda perlu mengumpulkannya dengan teliti

Senarai pokok dan pokok renek dengan duri dan duri

Aprikot biasa (Armeniaca vulgaris Lam.) Mempunyai ranting pendek dari quince Jepun (Chaenomeles japonica) mempunyai ranting pendek

Akasia putih (Robinia pseudoacacia L.); dahan, dan pada tanaman muda dan batang ditutup rapat dengan duri tajam, yang merupakan ketentuan yang telah berubah menjadi duri.

Akasia Mexico baru (Robinia neome-xicana Grey); dahan ditutup dengan duri tajam.

Akasia (Caragana) berduri (Caragana spinosa D. C); stipula dan daun daun berduri.

Akasia berbentuk pisau (Acacia cultriformis Cunn.) (Evergreen, akasia sebenar); dengan duri yang sangat panjang (hingga 8-10 cm) kuat dan sangat tajam.

Aralia spiny (Aralia spinosa L.); batang dan dahan ditutup rapat dengan duri yang kuat. Aralia Manchurian (Aralia mandshurica Rupr. Et Max.); batang dan ranting ditutup dengan duri berkayu.

Barberry biasa (Berberis vulgaris L.); pucuk dan ranting ditutup dengan duri tripartit hingga 2 cm, duduk di dasar tangkai daun.

Barberry Veitch (Berberis Veitchii S dengan h n e i d.) Merupakan pokok renek malar hijau dengan duri tiga bahagian panjang 2-5 cm.

Hawthorns (Crataegus) (semua spesies); bersamaan atau berduri hawthorn (Crataegus oxyacanika L.) duri panjang hingga 1.5 cm, di hawthorn kaki tunggal (C. tnonoguna Jacq.) - hingga 2 cm. Spesies Amerika mempunyai duri yang sangat besar: scarlet hawthorn (C. coccinea L. ) - hingga 3-4 cm dan hawthorn cakar (C. crus-galli L.) - hingga 10 cm.

Anggur David (Vitis Davidii Loex.) Mempunyai duri yang lurus atau sedikit melengkung.

Gleditschia tria-canthos L. sangat bersenjatakan duri; pada dahan (dan pucuk tanaman muda) duri adalah tripartit (dengan rata-rata terpanjang) hingga 10 cm, di batangnya banyak bercabang, mencapai panjang hingga 50 cm.

Delima (Punica granatum L.); dahan berduri (pucuk dipendekkan).

Pear (Pyrus) (hampir semua jenis); hujung pucuk yang dipendekkan pada dahan muda dihalakan dalam bentuk duri.

Dzelkowa Cina (Zelkowa Davidiana Bean); cawangan dengan duri hingga 10 cm.

Dereza Biasa (Lucium halimifolium Mill.); cawangan panjang, nipis.

Derzhiderevo (Paliurus spina christi Mill.) Merupakan semak yang sangat berduri; di dasar tangkai daun masing-masing terdapat (di dahan) dua batang, yang telah berubah menjadi duri, yang satu lurus dan yang lain melengkung.

Whiplash (Celastrus flagellaris Rupr.). Cabang dengan stipula berubah menjadi duri.

Blackberry (Rubus di bawah genus Eubatus Focke) (semua spesies); batangnya dipasang dengan banyak duri yang bengkok. Petiole daun juga dengan duri.

Koleksi cruciate (Collecia cruciata Gill.) Merupakan semak tanpa daun yang sangat berduri (fungsi daun dilakukan oleh cabang-cabang hijau) dengan salib rata di hujung runcing.

Koleksi berduri (Collecia splnosa Lam.) - semak tanpa daun, ditutup dengan padat dengan duri-duri pendek, bulat, sangat tajam-

Pencahar Buckthorn (Rhamnus cathar-tica L); sebahagian besar ranting berakhir dengan duri.

Lemon berdaun tiga (Poncirus trifoliata Raf.) - semak yang lebat bersenjata duri.

Thorny loch (Elaeagnus pungens Thunb.) - semak malar hijau dengan dahan berduri.

Oak berdaun sempit (Elaeagnus angustifolia M - semak gugur dengan duri (pucuk dipendekkan); kadang-kadang tanpa mereka.

Maclura (Madura pomifera Schneid.); dahan dan pucuk dengan duri pendek dan lurus.

Medlar (Mespilus germanica L.) - semak dengan duri yang jarang.

Hippophae rhamnoides L.); dahan dan pucuk berduri (duri adalah pucuk runcing yang dipendekkan).

Lubang biasa dan bentuknya (Ilex aquifoliutn L.); daun berduri.

Pyracantha Merah (Pyracantha coccinea Roem.); dahan (pucuk yang dipendekkan) tusuk.

Mawar dan pinggul mawar (Rosa); di semua jenis mawar liar (pinggul mawar) dan di kebanyakan pucuk dan dahan yang ditanam dengan duri lurus atau melengkung, sangat tajam.

Smilax (sassaparilla) tinggi (Smilax excelsa L.) adalah semak tumbuh tinggi dengan duri melengkung yang sangat kuat dan tajam di dahan dan yang lebih kecil di tangkai daun. Di Kaukasus, membentuk rantai yang tidak dapat dilalui.

Blackthorn (Prunus splnosa L.); dahan dengan duri (pucuk yang dipendekkan).

Gorse biasa (Ulex europeus L.) adalah semak bercabang dan sangat berduri.

Tumbuhan berduri dengan duri

Tumbuhan berduri dengan duri

Tanaman berduri adalah sebarang tanaman dengan duri atau duri di mana-mana bahagian tanaman. Apakah tanaman dengan duri dan duri? Terdapat banyak tumbuhan yang berbeza dengan duri dan duri di dunia. Tumbuhan besar dan kecil, tumbuhan herba dan semak, berubat, beracun, beracun dan dikenali dan sangat jarang. Duri dan duri yang comel ini memberikan perlindungan tanaman dan boleh menjadi kerumitan bagi mereka yang ingin mengganggu tanaman berduri ini. Halaman laman web ini menyajikan tanaman berduri biasa dengan duri.

Penerangan ringkas dan gambar tanaman berduri
Dalam foto tersebut terdapat duri quince

Quince adalah pokok atau pokok renek yang rendah. Quince berbuah kuning - epal palsu. Dahan quince ditutup dengan duri. Quince mempunyai duri tajam hingga 2 cm. Beberapa jenis quince tidak mempunyai duri.

Dalam foto tersebut terdapat duri akasia putih

Akasia putih adalah tumbuhan perubatan dengan kulit kayu beracun. Pada dahan di dasar daun, duri berpasangan hingga 20 mm diletakkan. Duri akasia putih kuat dan sangat tajam, coklat kemerahan dan warnanya berkilat.

Dalam foto itu, serakan duri di lidah buaya

Aloe dianggap sebagai tumbuhan perubatan. Daun lidah buaya mempunyai gigi yang berduri di sepanjang tepi daun. Terdapat banyak duri, ukurannya kecil dan panjangnya hanya beberapa milimeter, tetapi walaupun ukurannya kecil, gigi ini berduri.

Cherry plum adalah pokok buah atau pokok renek. Buah ceri plum kecil, berair, dengan batu di dalamnya. Dengan warna, plum ceri berbuah kuning, hijau, merah jambu, merah dan ungu. Batang dan cabang plum ceri bercabang, ditutup dengan banyak duri merah-coklat. Plum ceri liar mempunyai banyak duri. Duri plum ceri tajam, panjangnya hingga beberapa sentimeter.

Jeruk adalah pokok buah sitrus malar hijau yang menakutkan selatan. Pokok ini menghasilkan buah oren berair manis. Dahan oren muda mempunyai duri. Warna duri oren berwarna hijau tua, sangat tajam, panjang duri oren adalah kira-kira 3 cm. Biasanya, jeruk liar mempunyai duri, oren dari anak benih yang tumbuh dari biji. Varieti budaya oren tidak mempunyai duri, tetapi kadang-kadang ia dapat dijumpai. Kehadiran duri di dahan oren dan panjangnya mungkin bergantung pada jenis oren dan keadaan di mana oren tumbuh.

Dalam foto tersebut terdapat duri barberry

Barberry adalah tumbuhan perubatan yang terkenal sejak sekian lama. Perdu yang tinggi dan berduri ini menghasilkan buah merah yang boleh dimakan dan sangat masam. Pada dahan barberry terdapat duri tiga bahagian yang kuat dan tajam, mencapai panjang 2 cm.

Foto menunjukkan duri hawthorn

Hawthorn adalah semak belukar dengan buah merah yang serupa dengan epal kecil. Hawthorn ditutup dengan banyak duri tajam hingga 7 cm. Beberapa spesies hawthorn mempunyai duri kecil, beberapa spesies sama sekali tidak mempunyai duri.

Dalam foto tersebut terdapat duri delima

Delima adalah tanaman perubatan dalam bentuk pokok atau pokok renek. Cabang delima mempunyai duri kecil di hujung dahan muda kecil. Panjang duri delima adalah kira-kira 5 mm. Duri ini di dahan delima mudah terputus, namun duri ini mudah tergores. Beberapa jenis buah delima tidak mempunyai duri.

Grapefruit adalah pokok malar hijau sitrus yang menghasilkan buah-buahan berair dengan pelbagai warna. Buah limau gedang, seperti tanaman sitrus lain, mempunyai duri di dahannya. Panjang duri limau gedang hingga 3 cm, duri tajam, hijau tua.

Buah pir adalah pokok buah yang lebat. Buah pir menghasilkan buah-buahan berair dengan pelbagai warna, berat dan bentuk. Beberapa jenis pir mempunyai duri di dahan dan batangnya. Terdapat banyak duri dan pir liar. Duri pir liar kuat, panjang dan tajam.

Blackberry adalah tumbuhan perubatan, duri hutan yang terkenal dengan beri hitam. Blackberry adalah semak rendah, padat dengan duri. Duri blackberry kecil, tetapi sangat tajam dan sangat berduri. Duri Blackberry panjangnya berbeza, dari beberapa milimeter hingga 1 cm. Sebilangan besar spesies blackberry mempunyai banyak duri yang padat di dahan tanaman. Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai jenis blackberry yang tidak mempunyai duri sama sekali..

Ziziphus adalah pokok renek yang berduri, gugur atau pokok kecil dan dianggap sebagai tumbuhan perubatan dan makanan yang sangat berharga. Dahan ziziphus ditutup dengan duri tajam.

Dalam foto terdapat duri kaktus

Kaktus mungkin merupakan duri yang paling terkenal di dunia. Terdapat banyak jenis kaktus, ada yang tanpa duri, ada yang mempunyai duri kecil dan ada yang mengatakan tidak berbahaya. Tetapi ada kaktus yang duri sangat tajam, sedangkan duri besar dan ada banyak. Ukuran duri dalam kaktus sangat berbeza, bergantung pada jenis kaktus dan ukurannya, dan dapat dari beberapa milimeter hingga panjang yang layak dalam sentimeter. Secara amnya, banyak kaktus sangat berduri dan sukar untuk menyentuh kaktus dengan tangan kosong..

Dalam foto tersebut terdapat duri berangan

Pokok chestnut adalah pokok tinggi dan gugur yang berbuah dalam bentuk kacang. Semasa pematangan, buah chestnut ditutup dengan plush hijau yang mengelilingi buah, yang, ketika kacang matang, biasanya retak menjadi 4 bahagian dan chestnut yang matang jatuh dari dalamnya. Di luar, plyus ditutup dengan banyak duri bercabang atau tunggal. Panjang duri berangan adalah kira-kira 3-7 mm. Secara umum, duri chestnut agak tidak berbahaya berbanding duri lain..

Dalam foto, rambut jelatang yang menyengat

Ramuan jelatang yang menyengat, tanaman perubatan. Jelatang tidak mempunyai duri besar, tetapi ditutup dengan rambut kecil yang hampir tidak menyengat, padat duduk di batang dan daun. Sekiranya bersentuhan dengan kulit, rambut halus ini terurai dan menggali kulit, menyebabkan kerengsaan kulit yang tidak berbahaya sementara. Seperti tanaman berduri yang lain dengan duri, rambut kecil yang menyengat ini melindungi jelatang dari banyak herbivora..

Dalam foto itu, duri gooseberry

Gooseberry adalah semak berry pendek tahunan. Terdapat jenis gooseberry tanpa duri dan duri. Walau bagaimanapun, banyak jenis gooseberry mempunyai duri yang agak tajam dan besar di dahan. Duri gooseberry sering kali ganda. Duri gooseberry boleh mencapai panjang 2 cm.Selain duri, duri gooseberry mempunyai banyak duri kecil di dahan muda. Duri kecil ini tumbuh di seluruh tunas muda hingga ke daun.

Lemon adalah pokok sitrus malar hijau di negara-negara selatan. Pokok ini menghasilkan buah kuning masam yang berair. Pada dahan dan pucuk lemon yang muda terdapat duri tajam hingga 3 cm panjang. Duri lemon berwarna hijau ketika muda, seiring bertambahnya usia mereka mengambil warna kulit pokok. Mungkin terdapat beberapa duri di dahan lemon, tetapi kadang-kadang mungkin tidak ada duri.

Dalam foto itu terdapat duri burdock

Burdock, juga dikenali sebagai burdock atau burdock, adalah ramuan dwitahunan, tumbuhan perubatan dan rumpai yang tumbuh di mana-mana. Burdock duri kecil, dalam bentuk sebilangan besar cangkuk melengkung tajam pada perbungaan. Cangkuk ini adalah daun pembungkus perbungaan burdock. Burdock spines panjangnya kira-kira 10 mm. Tulang duri berbentuk cangkuk ini di burdock sangat kuat, dengan sentuhan sedikit pun mereka segera melekat pada pakaian. Tidak hairanlah mereka berkata, tersekat seperti duri. Walau bagaimanapun, tidak semua jenis burdock berduri..

Loch adalah pokok atau pokok renek atau pokok renek dengan buah-buahan. Duri penghisapnya panjang, hingga 3 cm, tajam dan kuat. Berkat duri seperti itu, penyedut sering ditanam sebagai lindung nilai. Sebilangan spesies tumbuhan tidak mempunyai duri.

Dalam foto tersebut terdapat duri raspberry

Raspberry, saudara perempuan dari blackberry, adalah semak pendek berduri dengan beri merah atau kuning yang enak dan berair. Raspberry adalah tumbuhan perubatan yang terkenal. Seperti blackberry, semak raspberry mempunyai banyak duri yang berukuran dari 1 hingga 10 mm. Duri raspberry tajam dan sesiapa sahaja yang berani naik ke kebun raspberry untuk raspberry pasti akan merasakan ketajaman duri raspberry.

Mandarin adalah pokok sitrus malar hijau yang menghasilkan buah oren yang berair dan manis bersaiz kecil. Seperti banyak buah sitrus, jeruk keprok mungkin mempunyai duri di dahan. Tulang duri Mandarin tajam, berwarna hijau gelap, panjangnya sekitar 30 mm. Walau bagaimanapun, mandarin mempunyai duri jarang, tidak seperti saudara sitrus yang lain..

Dalam foto itu, duri laut buckthorn

Sea buckthorn, tumbuhan perubatan, adalah pokok beri atau pokok renek yang menghasilkan buah oren terang kecil yang kaya dengan vitamin dan minyak. Di dahan buckthorn laut terdapat duri duri yang sangat kuat, panjang dan sangat tajam. Panjang duri buckthorn laut biasanya dari 1 cm hingga 3, tetapi ada duri di buckthorn laut dan panjangnya hingga 7 cm. Duri buckthorn laut jarang berlaku, hingga 3 duri per 10 cm dahan, dan sangat lebat, hingga 5-6 duri per 10 cm dahan. Duri buckthorn laut boleh menjadi tunggal, dua dan tiga.

Di dalam foto itu terdapat duri bunga mawar

Mawar memanjat, atau dengan cara lain adalah mawar pendakian, adalah saudara dari mawar biasa, ia tumbuh beberapa meter dan memutar sepanjang sokongan. Mawar memanjat mempunyai duri yang tajam dan berduri, seperti mawar biasa. Walau bagaimanapun, beberapa jenis mawar memanjat tidak mempunyai duri. Panjang duri mawar pendakian berkisar antara beberapa milimeter hingga satu sentimeter.

Pomelo adalah pokok malar hijau sitrus. Pomelo menghasilkan buah sitrus terbesar dengan berat sekitar 5 kg. Buah Pomelo berair, mempunyai kulit yang sangat pekat. Buah-buahan boleh terdiri daripada pelbagai warna, biasanya kuning. Cabang Pomelo mempunyai duri kecil.

Jeruk itu adalah pokok sitrus malar hijau. Buah pokoknya berair, berwarna oren, serupa bentuk dan rasanya dengan oren dan jeruk keprok. Dahan pokok mempunyai duri yang panjang, nipis dan tajam.

Dalam foto itu terdapat duri di mawar

Mawar boleh dengan atau tanpa duri. Duri mawar tumbuh di batangnya. Ketumpatan duri mawar sangat bervariasi, seperti bentuk duri. Beberapa jenis bunga mawar ditutupi dengan duri tajam, dan mawar seperti itu, kecuali sebagai kecantikan berduri, tidak boleh disebut sebaliknya. Ukuran duri mawar adalah dari beberapa milimeter hingga satu sentimeter panjangnya.

Blackthorn, blackthorn atau prickly plum adalah semak berry kecil dan berduri. Cabang-cabang tanaman ditutup rapat dengan duri. Blackthorn membentuk tebal, berduri dan sukar dilalui dan sering digunakan sebagai pagar hiasan.

Hops adalah ramuan memanjat. Bahagian luar batang hop ditutupi dengan duri tajam. Duri hop melengkung, berbentuk cangkuk, karena hop melekat pada penyangga ketika melengkung dan tumbuh. Pada dahan lateral terdapat duri yang sama, tetapi lebih kecil. Panjang duri hop adalah dari beberapa milimeter hingga satu sentimeter.

Dalam foto tersebut terdapat duri mawar liar

Rosehip, atau dengan cara lain mawar liar, adalah semak berduri abadi, buahnya berguna dan banyak digunakan dalam perubatan. Rosehip adalah nenek moyang semua mawar. Sama seperti bunga mawar, pinggul mawar ditutup dengan duri dengan pelbagai panjang, dari beberapa milimeter hingga satu sentimeter. Beberapa jenis pinggul mawar mempunyai duri yang lebih sedikit di batangnya. Tetapi secara umum, anjing itu mendapat namanya kerana adanya duri di batang dan dahan. Duri dan pinggul mawar adalah rakan yang tidak dapat dipisahkan.

Dalam foto itu terdapat duri tajam

Thistle thistle adalah rumpai yang sangat berduri yang sukar disingkirkan. Daun dan batang thistle ditutup rapat dengan duri yang tajam dan kuat. Panjang duri thistle adalah dari 1 hingga 15 mm. Thistle sangat tusuk sehingga sukar untuk menyentuhnya dengan tangan kosong tanpa tusukan. Kita boleh mengatakan bahawa thistle adalah duri yang berterusan.

Itu sebenarnya mengenai duri dunia tumbuhan. Tetapi ini bukan semua tanaman berduri dengan duri, tetapi terdapat banyak tanaman lain yang kurang dikenali dengan duri dan duri, dan tidak terlalu berbahaya. Tumbuhan berduri terdapat di mana-mana sahaja.

Buah-buahan. Senaraikan dengan foto

Istilah "buah" muncul pada tahun 1705 dan sejak itu bermaksud buah-buahan yang boleh dimakan atau tidak dapat dimakan dari pokok renek (sebelumnya, semua buah tanaman disebut sayur). Produk ini adalah salah satu komponen utama diet manusia, kerana, bergantung pada ragamnya, ia mengandungi banyak vitamin dan unsur surih. Menurut anggaran kasar, terdapat sedikit lebih daripada 2,000 buah di planet ini..

WHO mengesyorkan untuk mengambil sekurang-kurangnya 400 g sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri setiap hari.

Aprikot

Pokok kecil atau semak besar dengan mahkota bulat lebar. Pucuknya yang kemerahan-coklat atau coklat-zaitun, berkilat, telanjang, sering di tempat (tetapi tidak sepenuhnya) ditutup dengan filem kelabu, sangat elegan, tunas 2-3 berdekatan. Sangat hiasan pada saat berbunga, dihiasi dengan banyak bunga merah jambu putih atau pucat, dengan sepal bengkok merah gelap. Aprikot tidak kurang indah pada saat berbuah, dihiasi dengan baldu berwarna baldu, sering dengan buah-buahan yang memerah, manis, bulat dengan alur membujur hingga diameter 3 cm. Pokok ini suka cahaya dan bertolak ansur dengan kekeringan, hidup sehingga 50 tahun dan lebih.

Alpukat

Minat alpukat telah meningkat dengan pesat dalam beberapa tahun terakhir, tetapi masih sedikit orang yang tahu bahawa ada varietas yang buahnya lebih seperti labu botol, ada alpukat berwarna hitam, berjerawat, bujur dan berbentuk bola besar. Selain itu, beberapa jenis ini berbeza antara satu sama lain tiga kali dalam sebilangan petunjuk penting komposisi kimia. Walaupun begitu, dengan bantuan varietas yang dipilih dengan betul, orang-orang di berbagai belahan dunia menjaga keadaan kulit, kesihatan rambut, merawat aterosklerosis, mengurangkan gejala arthritis dan menormalkan sistem saraf..

Plum ceri

Pokok yang sangat berduri, bercabang, berbatang banyak, kadang-kadang pokok renek, dengan pucuk hijau kecoklatan nipis, tinggi 3-10 meter. Bunga plum ceri berwarna putih atau merah jambu, bersendirian. Mekar pada awal Mei. Buah ceri plum masak pada bulan Ogos-September. Tumbuhan madu dan batang akar yang sempurna untuk plum.

Nanas

Semua orang tahu bahawa nanas masak manis ditambahkan ke salad, yogurt dan pai. Lebih sedikit orang tahu bahawa nanas boleh diperam dan dimasak sup kubis dari mereka. Lebih kurang - pernah mendengar bahawa daun nanas digunakan untuk menghasilkan pengganti kulit yang ringan dan tahan lama, jenis kain baru, nanofiber, yang telah menjadi alternatif kepada plastik. Dan sangat sedikit orang yang mengetahui bahawa saintis hari ini, dengan bantuan enzim bromelain yang terdapat dalam nanas, mencari cara baru untuk merawat penyakit pernafasan, angina pectoris, iskemia, dan juga secara aktif meneroka potensi enzim dalam memerangi sel barah..

Annona (guanabana)

Pokok dalam keadaan semula jadi mencapai ketinggian 6m, di dalam bilik jauh lebih rendah. Tidak seperti yang lain, annona adalah pokok malar hijau. Daun berbentuk bujur atau bujur, berkilat, berkulit, hijau gelap, hingga 15 cm panjangnya. Bau ini mempunyai bau yang sedikit pedas, terutama terasa ketika digosok. Bunganya harum, besar (berdiameter hingga 4,5 cm), terdiri daripada tiga kelopak luar berdaging kuning-hijau dan tiga yang berwarna kuning pucat, boleh muncul di tempat yang berbeza - di batang, ranting dan ranting kecil. Bunga tidak pernah terbuka sepenuhnya. Buah Guanabana berbentuk bujur atau berbentuk hati, sering tidak teratur, panjangnya hingga 30 cm, diameter 15 cm dan berat hingga 3 kg, berwarna hijau tua, apabila matang berubah menjadi kuning-hijau.

Jingga

Terdapat banyak legenda mengenai sifat bermanfaat oren, beberapa di antaranya tidak disahkan oleh apa-apa. Sebagai contoh, ada yang percaya bahawa jeruk memecah semua rekod kandungan vitamin C, walaupun pada hakikatnya ia tidak menonjol di antara buah sitrus lain untuk parameter ini. Yang lain percaya bahawa buah oren (atau jus yang baru diperah) dapat membakar lemak dengan berkesan dan menurunkan berat badan dalam diet. Ini juga tidak benar.

Pisang

Pisang mempunyai sifat antioksidan, anti-radang, antibakteria dan anti-alergenik. Dengan bantuan komponen pisang (dopamin, serotonin, adrenalin dan norepinefrin), mereka merawat aterosklerosis, hipertensi, meningkatkan aktiviti enzim hati, melegakan kejang, dan dosis kecil pisang meningkatkan kualiti dan kuantiti sperma. Perkara utama adalah tidak terlalu banyak menggunakan diet pisang, agar tidak mendapat kesan sebaliknya, dan juga tidak menimbulkan masalah dengan berat badan berlebihan dan vena varikos..

Bergamot

Bergamot adalah spesies hibrid dari tanaman buatan genus Citrus. Kilang itu diperoleh dengan menyeberangi oren dan sitron. Kulit bergamot mengandungi minyak pati berharga yang digunakan dalam industri kosmetik dan minyak wangi, serta perubatan..

Garnet

Nampaknya orang mengetahui hampir keseluruhan sejarah mereka tentang rasa buah delima yang indah dan faedah kesihatannya. Sejak zaman kuno, pundi hempedu, gangguan jantung, demam telah dirawat dengan buah delima. Dengan bantuannya, parasit usus dikeluarkan, pendarahan berhenti dan anemia bertempur. Lama kelamaan, beberapa sikap terapeutik telah dikaji semula. Hari ini, dengan bantuan buah delima, doktor tidak lagi mengembalikan kekurangan zat besi dalam darah. Tetapi di sisi lain, buah ini mempunyai banyak khasiat berguna lain yang membuka banyak prospek dalam perubatan..

Buah limau gedang

Grapefruit (anggur Inggeris dan buah - anggur dan buah) adalah buah sitrus kuning-oren yang tumbuh di lintang iklim subtropika. Buah limau gedang tumbuh di pohon malar hijau dengan nama yang sama, mencapai ketinggian 13-15 m. Diameter buah masak tidak lebih dari 15 cm. Menurut tanda-tanda luaran, limau gedang mempunyai kemiripan yang paling besar dengan oren, tetapi buburnya lebih berasid, dan urat putih dalamannya pahit. Ramai saintis percaya bahawa limau gedang berasal dari India hasil daripada hibridisasi semula jadi pomelo dan oren..

Pir

Ini adalah tanaman buah dengan sejarah penanaman selama ribuan tahun, yang selama ini hampir memperjuangkan hak untuk menjadi tidak lebih buruk daripada saudara terdekatnya, epal. Dan pir sebenarnya tidak lebih buruk. Kalium, antioksidan, serat makanan kasar, kurang asam buah, gula "ringan" yang berkaitan dengan serat dan bahan bermanfaat lain menjadikan buah ini enak dan sihat, dan dalam beberapa kes, bersifat perubatan. Terbukti secara eksperimen, misalnya, keupayaan pir untuk mengurangkan risiko menghidap diabetes jenis 2 dan mencegah strok.

Jambu batu

Pokok malar hijau kecil setinggi 3-4 m, tergolong dalam keluarga myrtle, bertolak ansur dengan kekeringan. Ia berbunga sekali atau dua kali setahun. Ia memberikan satu tanaman utama - hingga 100 kg per pokok dan 2-4 tanaman tambahan, jauh lebih kecil. Jambu biji masak sembilan puluh hingga seratus lima puluh hari setelah berbunga. Bentuk dan saiz buahnya sangat berubah-ubah. Jambu batu kelihatan seperti epal kental berwarna hijau atau kuning. Buah jambu biji berbentuk bulat dan berbentuk pir, dengan kulit nipis kuning, kemerahan atau hijau. Jisim buah-buahan dari varieti yang ditanam adalah dari 70 hingga 160 g, panjang buahnya dari 4 hingga 6,5 ​​cm, diameternya adalah 4,8-7,2 cm. Kerana kandungan ester asid heksahidroxidiphenik dan arabinosa, buah-buahan yang belum matang mempunyai rasa yang sangat masam, yang hilang dalam buah masak.

Nangka

Tumbuhan dari keluarga murbei, saudara terdekat dari sukun. Nangka adalah buah kebangsaan Bangladesh. Buah nangka adalah buah dimakan terbesar yang tumbuh di pokok: panjang 20-90 cm dan diameter hingga 20 cm, beratnya mencapai 34 kg. Kulit tebal mereka ditutup dengan banyak unjuran berbentuk kerucut. Buah-buahan muda berwarna hijau, apabila matang bertukar menjadi hijau-kuning atau coklat-kuning dan, apabila diketuk, mengeluarkan suara berongga (buah yang belum masak pekak). Secara dalaman, buahnya dibahagikan kepada lobus besar yang mengandungi pulpa manis berwarna kuning yang terdiri daripada serat lembut berair. Setiap kepingan berisi satu biji putih panjang yang agak panjang dan panjang 2-3 cm. Buah nangka yang dipotong mempunyai bau tertentu yang menyenangkan, sedikit mengingatkan pisang dan nanas.

Buah naga (pitahaya)

Buah yang luar biasa. Pada masa ini, ia ditanam di selatan Mexico, di beberapa negara Amerika Tengah dan Selatan, di Vietnam, dan juga di Israel (di padang pasir Negev). Bergantung pada spesies, ukuran buah pitahaya, warna pulpa (putih, merah jambu, ungu), warna kulit (dari kuning ke oren, dari merah ke ungu) dan tekstur permukaan buah (dengan pertumbuhan kecil, dengan sisik berwarna tipis) berbeza-beza. Bubur buah naga selalu diisi dengan biji hitam kecil, yang biasanya dikupas..

Durian

Durian mempunyai bau yang menjijikkan sehingga anda tidak mungkin dibenarkan masuk ke tempat awam dengannya. Namun, jika anda mengatasi rasa jijik atau menutup hidung dan merasakan pulpa berair, anda akan segera memahami dari mana konsep raja buah-buahan berasal..

Carambola

Pokok malar hijau dan tumbuh tinggi setinggi 5 m dengan ranting yang terkulai dan mahkota atau pokok renek yang bulat dan lebat. Daunnya lembut, hijau gelap, halus di atas dan ditutup dengan keputihan keputihan di bawah. Daun sensitif terhadap cahaya dan berkumpul pada waktu malam. Bunganya kecil, merah jambu atau ungu-merah. Buah-buahan Carambola berdaging, renyah dan berair, sedikit pedas, dengan pertumbuhan tulang rusuk besar, dari ukuran dari telur ayam hingga oren besar. Buah karambola masak berwarna kuning ambar atau kuning keemasan. Bentuknya tidak biasa - mereka kelihatan seperti kapal terbang bergaris.

Anggur herba Actinidia chinensis dan buahnya berry dengan daging hijau dan kulit berwarna coklat ditutupi dengan rambut halus. Sejarah kiwi agak luar biasa. Tempat kelahiran penjalar bernama Mihutao, yang menjadi keturunan kiwi, adalah China.

Clementines

Clementine atau Citrus clementina adalah salah satu jenis Tangiero. Ia adalah kacukan oren dan jeruk keprok. Ia diciptakan pada tahun 1902 oleh Pastor Clemen, yang bukan hanya seorang imam, tetapi juga seorang penternak yang hebat. Bentuk buahnya sama dengan buah tangerin, tetapi lebih manis.

Kumquat

ikan paus. oren keemasan
Buah tropika kuning-oren dari keluarga sitrus dari tumbuhan malar hijau. Buah ini mempunyai nama lain - kinkan dan fortunella. Secara luaran, kumquat kelihatan seperti oren bujur yang sangat kecil. Panjangnya, mencapai maksimum 5 cm, dan lebarnya - 4 cm. Buah ini dimakan sepenuhnya dengan kulitnya. Rasa buahnya sangat dekat dengan tangerin masam, tetapi pada masa yang sama kulitnya mempunyai rasa manis-tart. Kumquat berasal dari selatan China.

Limau adalah buah tanaman sitrus yang berasal dari India, secara genetik serupa dengan lemon.
Kapur adalah pokok kecil atau pokok renek dengan ketinggian 1,5 hingga 5,0 m. Mahkotanya lebat, dahan ditutup dengan duri pendek. Perbungaan axillary, dengan 1-7 bunga, berbunga semula. Buah limau kecil - berdiameter 3,5-6 cm, ovoid, bubur limau berwarna kehijauan, berair, sangat berasid. Kulitnya berwarna hijau, kekuningan-hijau atau kuning, sangat nipis apabila matang sepenuhnya.

Lemon

Walaupun lemon dianggap sebagai pemegang rekod jumlah vitamin C, sebenarnya, kandungan asid askorbik, ia tidak menonjol di antara buah sitrus yang lain dan bahkan ketinggalan beberapa "saudara" nya. Tetapi itu tidak menjadikannya produk yang tidak bernilai. Ubat tradisional merangkumi lemon dalam resipi ubat untuk "seribu penyakit": dari seborrhea dan arthritis hingga sembelit dan batuk kering. Dan penyelidikan saintifik bertujuan untuk menggunakan potensi lemon dalam terapi untuk memulihkan fungsi hati, menurunkan kolesterol "buruk" dan tekanan darah..

lat. Litchi chinensis - plum Cina
Buah manis dan masam kecil dengan kulit berkerak. Buahnya tumbuh di pokok tropis malar hijau, tingginya mencapai 10-30 meter. Tanah air adalah China. Buahnya mempunyai bentuk bujur atau bulat dengan diameter 2.5-4 cm. Buah masak mempunyai kulit merah yang padat dengan banyak tubercles tajam. Hanya bubur buah yang digunakan untuk makanan, yang memiliki struktur seperti jeli, dan dalam warna dan rasanya menyerupai anggur putih yang dikupas. Di dalam pulpa terdapat tulang coklat bujur. Penuaian leci utama adalah pada bulan Mei-Jun..

Longan (Lam Yai)

Buah pokok longan malar hijau, biasa di China, Taiwan, Vietnam dan Indonesia.
Bubur longan berair mempunyai rasa manis, sangat aromatik, seperti nefelium dengan rona yang pelik. Cengkerang luar buah yang sukar dimakan bervariasi dari kekuningan berbintik hingga kemerah-merahan. Seperti leci Cina, buah longan mengandungi biji keras, merah tua atau hitam..

Mangga

Pokok mangga malar hijau mempunyai ketinggian 10 - 45 m, mahkota pokok mencapai radius 10 m.
Daun baru tumbuh berwarna kekuningan-merah jambu, tetapi cepat berubah menjadi hijau tua. Bunganya berwarna putih hingga merah jambu, setelah dibuka, mereka mempunyai aroma yang serupa dengan bunga lili. Buah mangga masak tergantung pada batang panjang dan beratnya hingga 2 kg. Kulit mangga nipis, halus, hijau, kuning atau merah bergantung pada tahap kematangan (gabungan ketiga-tiga warna sering dijumpai). Daging mangga boleh menjadi lembut atau berserat, juga bergantung pada kematangan buahnya, ia mengelilingi tulang yang besar dan keras.

Manggis

Pokok malar hijau tinggi setinggi 25 m dengan mahkota piramidal dan kulit coklat hitam. Daun panjang bujur, hijau tua di atas dan kuning-hijau di bawah, panjang 9 - 25 cm dan lebar 4,5 - 10 cm. Daun muda berwarna merah jambu. Bunga dengan kelopak hijau berdaging dengan bintik merah. Buah manggis berbentuk bulat, berdiameter 3,4 - 7,5 cm, ditutup di atasnya dengan kulit pegun burgundy-ungu yang tebal (hingga 1 cm) yang mengandungi lateks pewarna yang melekit, di mana terdapat 4-8 segmen pulpa yang boleh dimakan putih dengan biji yang melekat erat... Manggis berbuah lewat - buah pertama di pokok pada usia 9-20 tahun.

Bahasa Mandarin

Terdapat banyak mitos mengenai mandarin. Mungkin ramai yang pernah mendengar bahawa anda tidak boleh makan lebih dari 4 buah sehari? Ini adalah keterlaluan - tidak ada jadual umum untuk semua, yang menunjukkan jumlah sitrus yang berbahaya ini. Mereka juga mengatakan bahawa daun hijau pada tangerin adalah tanda kesegaran khasnya, bahawa kulit jeruk, buahnya lebih manis, bahawa naringin yang terkandung di dalam zakar langsung membakar lemak dan bahawa sitrus pada umumnya dan khususnya jeruk nipis bukanlah sumber vitamin C. terbaik. ini juga tidak sepenuhnya benar. Tetapi mandarin memiliki khasiat yang telah lama diminati dalam perubatan rakyat, yang menjadikannya produk yang menjanjikan dalam memerangi beberapa penyakit serius..

Buah Markisa

Budaya tropika kuno dari genus Passiflora, yang menghasilkan buah bujur berwarna kuning atau ungu gelap (ketika dewasa), tumbuh di tanaman merambat. Buah markisa ditanam untuk jusnya, yang sering ditambahkan ke jus buah lain untuk rasa. Buah markisa adalah buah oval kuning-oren atau ungu gelap dan berukuran sekitar 6-12 cm. Buah-buahan dengan kulit berkilat halus lebih disukai, tetapi lebih manis dengan kulit kasar dan retak.

Medlar

lawatan. muşmula
ia adalah keseluruhan genus tumbuhan, yang merangkumi hampir 30 spesies. Walau bagaimanapun, terdapat dua jenis medlar utama: Germanic dan Jepun. Medlar Jerman dikenali oleh manusia selama lebih dari 1000 tahun SM. Di wilayah Babylon Kuno, Mesopotamia, ia diperdagangkan secara bebas, dengan kapal-kapal itu diangkut ke barat ke Yunani Kuno dan Rom Kuno. Dari sinilah medlar itu datang ke tanah Eropah. Hari ini, loquat Jerman tumbuh di Balkan, Asia Kecil, pergunungan Krimea, Transcaucasia, Armenia, Algeria, Azerbaijan, Yunani dan Iran utara. Pokoknya cukup pilih-pilih dan tumbuh dengan baik hanya di tempat yang kering dan cerah dan di tanah yang sedikit berasid..

Nektarin

Buah yang merupakan buah persik dengan kulit yang halus. Walaupun terdapat mitos yang popular, nektar diperoleh dengan pemilihan atau mutasi sederhana buah persik dan bukan merupakan kacukan buah persik dan plum..
Contoh klasik mutasi tunas ini muncul ketika pendebungaan diri berlaku di pokok persik. Nectarine kadang-kadang muncul di pokok persik, dan pic di pohon nektar. Nektarin pertama kali disebut pada tahun 1616 di England.

Betik

Pokok pendek dan langsing dengan batang nipis tanpa cabang setinggi 5-10 meter, dimahkotai dengan payung daun yang dipotong jari pada tangkai panjang. Daun betik berukuran besar, berdiameter 50-70 sentimeter. Bunga tumbuh di poros petioles, berubah menjadi buah besar, berdiameter 10-30 cm dan panjang 15-45 cm. Buah pepaya matang lembut dan mempunyai warna mulai dari kuning hingga kuning.

Peach

Pokok keluarga Pink, mempunyai almond subgenus. Ia berbeza dengan badam hanya pada buah-buahan. Daun berbentuk pisau pembedah dengan tepi bergerigi dan hampir sessile, muncul sebelum berkembangnya daun, bunga merah jambu. Buahnya adalah buah persik, globular, dengan alur di satu sisi, biasanya baldu. Tulang persik berkerut dan lesung pipit.

Pomelo

Bahasa Inggeris pomelo
Buah sitrus dari pokok malar hijau yang eponim. Kupas buahnya cukup tebal, dan kepingannya besar, dipisahkan oleh partisi putih keras, dengan rasa pahit. Batang sapu masak boleh berwarna dari hijau muda hingga kuning-merah jambu. Biasanya hanya satu sisi yang memperoleh warna merah jambu, yang ketika matang dipusingkan ke arah matahari. Buah itu menyimpan rekod untuk buah sitrus. Diameternya boleh 30 cm, dan beratnya boleh mencapai 10 kg. Rasa pomelo sangat dekat dengan limau gedang, tetapi buburnya tidak begitu berair dan apabila dikupas, selaput dalam lebih mudah dipisahkan dari bahagian yang boleh dimakan..

Jingga

Ia juga disebut Chinotto atau Bigaradia - ia adalah tumbuhan malar hijau yang berasal dari keluarga Rutaceae, spesies genus Citrus. Ia dianggap sebagai kacukan pomelo dan jeruk keprok. Jeruk segar dianggap tidak boleh dimakan, dan harganya terutama kerana semangatnya. Kupasnya cukup mudah dipisahkan dari buah, anda hanya perlu memotongnya menjadi 4 bahagian. Rasa buah delima digunakan untuk membuat pencuci mulut. Ia juga sering dimasukkan ke dalam ais krim. Untuk pencuci mulut seperti itu, anda perlu mengambil jus dan jus oren, krim dan gula. Semua ini mesti dicambuk dengan pengadun dan dihantar untuk membeku..

Rambutan

Pokok tropika buah dari keluarga sapindaceae. Buah Rambutan - kecil, seukuran kacang hazel - tumbuh dalam kelompok hingga 30 keping dan "bola" bulat dengan kulit elastik berwarna kuning atau merah, ditutup dengan rambut berdaging panjang 4-5 cm. Pulpa Rambutan menutupi tulang (dimakan, tetapi secukupnya menyerupai biji biji), adalah jisim gelatin putih telus dengan rasa manis yang menyenangkan.

Herring Baltik (buah ular)

Pokok sawit tropika yang tumbuh dengan cepat dan rendah dengan banyak batang daun, bulu tangkai dan kapaknya ditutup dengan duri. Tandan buah-buahan merah-coklat tumbuh tepat di atas tanah di pangkal batang. Buah-buahan herring bersisik, kasar, berduri dan berkulit ular (maka namanya - buah ular), mirip dengan bawang kecil. Dagingnya berwarna kuning krem, manis, aromatik dan mempunyai rasa tertentu.

Sapodilla

Pokok malar hijau setinggi 15-20 m dengan daun berkulit ovoid atau elips. Bunga kecil, putih. Buah sapodilla berbentuk bulat atau bujur, berdiameter 5-10 cm, dengan 10-12 biji keras hitam dan bubur manis kuning-coklat berair.

Sayang

Mengingatkan tangerin hijau berukuran besar limau gedang dengan aroma sitrus. Sweetie adalah kacukan pomelo dan limau gedang putih. Ia muncul pada tahun 1984 berkat usaha para saintis Israel untuk membuat limau gedang lebih manis..

Plum

Ini adalah tanaman buah batu dengan hasil tinggi, yang asalnya adalah hasil hibridisasi semula jadi dari ceri plum dan blackthorn, yang secara historis terjadi di wilayah Kaukasia dan Asia Kecil. Penanaman plum diteruskan di Mediterranean dan Asia Tengah. Dari Mediterranean Itali, plum menembus ke negara-negara Eropah dan dengan tegas mengambil kedudukan sebagai salah satu pokok buah yang paling popular di dunia penanaman buah..

Tangelo

Buah manis sitrus yang dibiakkan oleh hibridisasi buatan jeruk keprok dan limau gedang. Buah masak mempunyai warna oren terang. Tangelo boleh sebesar oren masak atau limau gedang. Biasanya bahagian bawah tangelo sedikit memanjang berkaitan dengan bentuk bulat keseluruhan. Di dalam buah terdapat pulpa manis dan masam berair warna kuning atau oren dengan sebilangan kecil biji. Kulitnya cukup nipis dan mudah terkelupas ketika membersihkan.

Chaenomeles

lat. chaenoméles
ia adalah genus tumbuhan berbunga dari keluarga Pink. Ia biasanya dipanggil quince Jepun. Ia tumbuh liar di Jepun dan China. Dalam penampilan, chaenomeles kelihatan seperti semak kecil, tingginya dari 1 m hingga 6 m. Dalam sejumlah tanaman buah dan beri yang berharga dan berguna, chaenomeles meletakkan sejumlah besar bahan aktif biologi, tidak bersahaja terhadap keadaan iklim dan tanah, buah tahunan, buah awal, kematangan awal dan hiasan.

Persimmon

lat. diaspyros - epal jantung
Warna oren manis yang lembut. Persimmon tersebar luas di zon iklim tropika dan sederhana. Bahagian utara China dianggap sebagai tanah air persimmons, namun, persimmons kini ditanam di Armenia, Azerbaijan, Georgia, Yunani, Kyrgyzstan, Turki, Crimea, Australia, Amerika dan negara-negara lain. Terdapat lebih daripada 500 jenis kesemak di seluruh dunia.

Citron

Citron adalah buah langka yang tergolong dalam keluarga sitrus. Pada masa ini, ia tumbuh hanya di beberapa kawasan yang agak terhad. Theophrastus, Virgil, Martial juga membicarakan buah ini, juga disebutkan dalam Alkitab..
Kisah asal pokok sitrus ini diselimuti oleh banyak legenda. Ahli botani masih belum tahu pasti bagaimana tanaman ini sampai ke daratan Eropah pada umumnya, dan khususnya ke Itali..

Cherimoya

Pokok setinggi 5-9 m dengan daun dua baris hingga 7-15 cm dan lebar 4-9. Bunga-bunga itu terletak di sepanjang dahan pada pedikel pendek dan terdiri daripada tiga kelopak luar berdaging dan tiga yang lebih kecil dari dalam. Cherimoya mula berbuah pada usia 4-5 tahun. Dan pada usia selepas 6 tahun, pokok itu akan menggembirakan anda dengan 2 lusin atau lebih buah-buahan yang harum dan enak.

Chompu (epal mawar)

Epal mawar atau Malabar plum. Buahnya berbentuk pir, dihiasi dengan kulit merah jambu dan daging putih pekat, mirip tekstur dan rasanya seperti epal atau sedikit air manis. Apabila sejuk, buburnya adalah penghilang dahaga yang sangat baik. Chompu juga hadir dalam warna putih, hijau dan merah, biasanya lebih ringan lebih manis. Musim ini adalah dari April hingga Jun. Chompu dianggap sebagai salah satu buah kegemaran kanak-kanak. Ia tidak perlu dibersihkan, ia tidak mempunyai lubang.

Sebiji epal

Banyak yang telah mendengar bahawa, bertentangan dengan kepercayaan popular, hampir tidak ada besi dalam epal. Ini adalah benar. Tetapi epal mempunyai sesuatu yang mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dan beberapa jenis barah, menghilangkan radionuklida dan menghilangkan ketuat. Oleh kerana beberapa kontraindikasi, lebih baik mengetahui terlebih dahulu dalam keadaan apa lebih baik menahan diri dari epal. Tetapi pencinta buah-buahan ini terlalu awal untuk bimbang - terdapat lebih banyak faedah daripada buah dan jus epal, dan ini disahkan bukan hanya oleh amalan perubatan tradisional, tetapi juga oleh penyelidikan saintifik.

masterok

Trowel.zhzh.rf

Mahu tahu semuanya

Gambar yang menarik. Adakah ini berlaku? Ternyata terdapat banyak pokok berduri !


Pokok Kapas (Celiba Speciosa)

Ia tumbuh secara semula jadi di Amerika Selatan dan kawasan tropika di Afrika, ditanam secara meluas di Asia Tenggara. Pokok itu adalah salah satu simbol kebangsaan Puerto Rico.

Aralia Spinosa


Tinggal di negeri tengah dan timur Amerika Syarikat. Batang dan dahan ditutup dengan duri kuat yang melindungi pokok dari herbivora.

Gleditsia triacanthos (Gleditsia triacanthos)


Pokok kekacang berasal dari Amerika Utara, Asia dan Afrika. Duri sepanjang 7-10 cm menutupi batang dan dahan bawah dan, nampaknya, berfungsi sebagai perlindungan terhadap haiwan yang memakan kulit kayu. Berhati-hatilah ketika berjalan di dekat pokok-pokok ini: duri boleh menusuk kasut anda dan mencederakan kaki anda.

Sawit (Bactris gasipaes)


Tanah air pokok palma adalah hutan Amazon di Brazil, Colombia, Ecuador dan Peru. Seluruh batang pokok ditutup dengan ribuan duri panjang dan tajam. Pokok ini terkenal dengan buahnya yang sedap dimakan yang tumbuh dalam kelompok. Penduduk tempatan menggunakan teknik khas untuk mengeluarkan tandan dari pokok, yang mana mereka harus mengikis sebahagian kulit kayu dari pokok. Pancang masih digunakan untuk membuat jarum dan cangkuk ikan..

Pakhira (Pachira quinata)


Pokok itu tumbuh di Amerika Tengah dan di utara Amerika Selatan di atas batu, kekeringan tidak mengerikan baginya - pokok itu membuang dedaunan dan memasuki keadaan lama yang tidak aktif. Duri seperti tunggul yang kerap melindungi pokok daripada haiwan yang ingin menikmati daun pokok yang sedap. Batangnya digunakan sebagai tiang pagar, dihubungkan dengan kawat berduri. Pertahanan yang kuat terhadap penceroboh!

Hura meletup (Hura crepitans)


Pokok yang paling berbahaya dari semua perkara di atas: jika anda memakan 1 biji buah, anda akan merasa sakit dan berhalusinasi, dan 2 biji boleh menyebabkan kecelaruan, kejang dan juga kematian. Jus buah menyebabkan kerengsaan kulit dan kebutaan sementara ketika bersentuhan dengan mata. Buah-buahan pokok itu benar-benar meletup dengan bunyi tembakan yang tajam, biji-bijian terbang sekitar 90 meter ke semua arah dengan kecepatan sekitar 240 meter per jam. Dan rupa yang mengancam!

Pokok buah-buahan

Kebun yang rapi adalah kebanggaan setiap tukang kebun. Setiap orang menanam pokok di kebun mereka sesuai dengan citarasa dan iklim setempat. Namun, berkat pencapaian penternak, hari ini menjadi mungkin untuk menanam tanaman buah di utara, yang selalu dianggap selatan, sehingga perbatasan antara tanaman termofilik dan tahan fros menjadi kurang jelas. Selain itu, penuaian dari bibit varietas baru dapat diperoleh tidak dalam lima hingga tujuh tahun, seperti sebelumnya, tetapi sudah pada tahun kedua atau ketiga..

Jenis pokok buah apa yang biasanya terdapat di kebun kita? Pokok epal, pir, aprikot, ceri, plum dan ceri. Di iklim selatan, buah persik, murbei, delima dan buah ara boleh ditanam. Sebilangan besar tanaman ini bukan sahaja enak tetapi juga mempunyai khasiat perubatan. Pokok buah eksotik - tarikh, pokok kopi, kumquat, alpukat, feijoa, lemon, koko - boleh ditanam dari biji di rumah hijau atau di ambang tingkap.

Pokok terdiri daripada sistem akar, batang, konduktor pusat dan cabang lateral (rangka, separa-kerangka, ditumbuhi). Di dahan, dua jenis tunas terbentuk: pertumbuhan, atau vegetatif, dan bunga, atau generatif. Tunas generatif lebih besar daripada tunas pertumbuhan dan mempunyai bentuk yang lebih bulat. Dari mereka, bunga berkembang terlebih dahulu, dan kemudian buah. Buah pokok adalah buah, beri dan kacang..

3 buah beri unik untuk tumbuh di kebun

Pengarang: Marina Chaika 15 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Musim panas adalah masa untuk beri, dan di kebun kita terdapat tanaman yang sudah lama terkenal dan disukai - raspberi, strawberi, ceri, currant, gooseberries. Namun, baru-baru ini, tanaman beri yang tidak begitu biasa dalam berkebun mula mendapat populariti - irga, lingonberry, bird cherry, honeysuckle. Mereka sihat dan enak, dan rasanya belum membosankan. Selain itu, ternyata sangat mudah untuk menanam dan menuai tanaman ini, jadi mari kita memperkenalkan anda dengan buah beri yang indah ini..

Aprikot: penanaman dan perawatan, pemangkasan dan cantuman

Pengarang: Marina Chaika 27 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Aprikot biasa (Latin Prunus armeniaca) adalah sejenis pokok buah dari genus Plum dari keluarga Pink. Para saintis masih tidak tahu dari mana asal aprikot itu. Ada yang percaya bahawa dari wilayah Tien Shan di China, yang lain yakin bahawa Armenia adalah tempat kelahiran tanaman tersebut. Bagaimanapun, dari Armenia, aprikot itu datang ke Eropah: ada versi yang Alexander membawanya ke Yunani, dan dari sana pohon itu sampai ke Itali, tetapi tidak ada bukti dokumentari mengenai hal ini. Aprikot dibawa ke Rusia dari Eropah Barat pada abad ke-17, dan ke Ukraine dan Kaukasus, ia berasal dari Timur Tengah dan Dekat. Asal aprikot dari Parsi ditunjukkan dengan nama "zherdel", yang diadopsi pada masa itu di Ukraine. Di Rusia, aprikot kadang-kadang disebut "zherdel", dan juga "krim kuning" dan "morel".

Azimina: penanaman dan penjagaan, tumbuh di tanah

Pengarang: Marina Chaika 02 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Azimina (lat. Asimina), atau pau-pau, adalah genus tumbuh-tumbuhan berbunga dari keluarga Annonovye, yang merangkumi 8 spesies yang sering terjadi di Amerika Syarikat. Azimina juga disebut pohon pisang atau pepaya Amerika (pau-pau), kerana buah-buahan dari ketiga-tiga tanaman mempunyai beberapa persamaan antara satu sama lain. Demi buah-buahan yang dapat dimakan ini, spesies triloba azimine (Asimina triloba), diperkenalkan ke penanaman pada tahun 1736, ditanam di kebun. Ia ditanam di kawasan dengan iklim yang hangat, seperti Itali, Perancis, Jepun dan Sepanyol. Azimina juga tumbuh di Ukraine, terutamanya di wilayah selatannya. Azimina di Rusia banyak dijumpai di Wilayah Krasnodar dan Stavropol, walaupun terdapat kes-kes kejayaannya membuahkan hasil di Orenburg. Sebagai tambahan kepada rasa yang terkenal, sifat ubat azimin juga menarik..

Quince: penanaman dan perawatan, pemangkasan dan cantuman

Pengarang: Marina Chaika 24 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Quince biasa, atau quince bujur (lat.Cydonia), adalah gen monotip tumbuhan kayu keluarga Pink, yang biasa terdapat di Asia Tengah, Transcaucasia dan Caucasus, serta di kawasan beriklim Asia, di Eropah Tengah dan Selatan, di mana ia tumbuh di tepi, pelepasan dan lereng, di sepanjang tebing sungai dan sungai, di kawasan pergunungan bawah. Lebih suka quince tanah berpasir yang longgar, lembap dan subur, tanah liat lebat, tanah merah dan tanah hitam.

Dalam budaya, quince ditanam tidak hanya di iklim panas Afrika Selatan, Australia dan Oceania, tetapi juga di Amerika dan bahkan di kawasan sejuk seperti Scotland dan Norway. Manusia telah mengenal quince selama lebih dari 4000 tahun - itu adalah buahnya, mempercayai bahawa quince adalah sejenis pokok epal, diberikan kepada Aphrodite, yang mengalahkan pemohon lain dalam perselisihan mengenai kecantikan.

Cherry plum: penanaman dan penjagaan, pemangkasan dan cantuman

Pengarang: Marina Chaika 26 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Cherry plum (lat. Prunus cerasifera), atau plum penyebaran, atau plum yang mengandung ceri, adalah spesies genus Plum dari keluarga Pink, tanaman buah berkayu, yang merupakan salah satu bentuk asli dari plum domestik. Kata cherry plum berasal dari bahasa Azerbaijan dan bermaksud "plum kecil". Tanaman itu sendiri berasal dari Asia Barat dan Kaukasus, di alam liar, ceri plum juga terdapat di selatan Ukraine, Moldova, Tien Shan, Balkan, Iran dan Kaukasus Utara. Dalam budaya, ia ditanam di Rusia, Ukraine, Eropah Barat dan Asia..

Arbutus: ciri-ciri tumbuh dan merawat di kebun

Pengarang: Marina Chaika 15 April 2019 Tumbuhan buah dan beri

Pelbagai jenis buah dan beri yang ditawarkan untuk penanaman mendorong tukang kebun untuk berani bereksperimen. Tetapi selalunya mereka yang tidak mempunyai pondok musim panas berani menanam tanaman dari biji buah-buahan atau buah beri yang dimakan. Sebagai contoh, banyak orang menanam arbutus di kebun atau di balkoni, yang sebaliknya disebut pokok strawberi atau strawberi.

Chokeberry hitam: tumbuh di kebun

Pengarang: Marina Chaika 03 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Chokeberry, atau chokeberry hitam (lat.Aronia melanocarpa) adalah pokok renek buah atau pokok kepunyaan spesies Aronia dari keluarga Pink. Nama tumbuhan, diterjemahkan dari bahasa Yunani, bermaksud pertolongan, faedah. Chokeberry berasal dari timur Amerika Utara, di mana ia tumbuh di sepanjang tepi tasik dan sungai. Secara keseluruhan, terdapat 20 jenis chokeberry yang terdapat di Amerika Utara. Di Eropah, chokeberry ditanam sebagai tanaman hiasan, tetapi pada abad ke-19 Michurin mendapati bahawa ia tidak bersahaja dan sesuai untuk pembiakan, dan akibatnya, buah chokeberry tumbuh secara harfiah di mana-mana hari ini..

Walaupun hakikat bahawa chokeberry disebut chokeberry hitam, ia sangat sedikit persamaan dengan tanaman abu gunung biasa - mereka hanya bersatu kerana kedua-duanya tergolong dalam keluarga Pink.

Barberry: penanaman dan penjagaan, pembiakan dan sifat

Pengarang: Marina Chaika 20 Februari 2019 Tanaman Taman

Tumbuhan barberry (lat. Berberis) termasuk dalam banyak genus pokok renek dan pokok keluarga Barberry. Nama genus berasal dari bahasa Arab "beiberi" yang bermaksud "berbentuk cangkang." Barberi meluas terutamanya di kawasan pergunungan di Hemisfera Utara dan mempunyai sekitar 170 spesies, beberapa di antaranya telah diperkenalkan ke dalam budaya. Bagi tukang kebun, barberry menarik sebagai asas bahan mentah untuk pembuatan minuman, jem, ubat rumah, tetapi kualiti hiasan tanaman ini tidak disedari oleh pencinta kecantikan - warna daun barberi pelbagai adalah berbeza, kecuali yang hijau, mereka berwarna kuning, ungu, beraneka ragam, berbintik-bintik dan bahkan dengan sempadan. Barberi juga berbeza dalam ukurannya - dari semak besar setinggi tiga meter hingga semak kerdil tidak lebih tinggi dari 30 cm.

Hawthorn: penanaman dan penjagaan di ladang terbuka, sifat

Pengarang: Marina Chaika 12 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Hawthorn biasa tumbuhan (lat.Crataegus laevigata), atau hawthorn berduri, atau hawthorn halus, atau glod, atau lady-tree adalah spesies genus Hawthorn of the Pink keluarga. Di alam liar, ia dijumpai di Amerika Utara, di seluruh Eropah di pinggir hutan, di hutan pinus dan gugur, di tanah liat berat. Nama spesifik hawthorn diterjemahkan sebagai "kuat", yang menyebutkan kualiti kayunya, dan mungkin kemampuan tanaman untuk hidup hingga 400 tahun. Hawthorn tidak memerlukan penjagaan khas dan ditanam sebagai tanaman hiasan dan perubatan.

Ceri: penyakit dan perosak, cara merawatnya

Pengarang: Marina Chaika 12 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Cherry (Prunus subg. Cerasus) adalah subgenus tumbuhan dari genus Plum dari keluarga Pink. Nama "ceri" sesuai dengan Weichsel Jerman (ceri) dan viskum Latin (lem burung), berdasarkan arti kata "ceri" dapat diambil sebagai "ceri burung dengan jus lengket". Orang Rom kuno menyebut buah-buahan ini "cerasi" setelah kota Kerasunda, yang terkenal dengan ceri yang enak, atau "ceri burung". Dari perkataan Latin cerasi muncul nama Itali, Perancis, Jerman dan Inggeris untuk ceri. Daripadanya muncul kata Rusia "ceri", yang merupakan nama spesies tertua - ceri burung yang sama, atau ceri, penanamannya bermula sekurang-kurangnya lima ribu tahun yang lalu.

Cherry tersebar luas di Asia, Eropah dan Utara Amerika Syarikat. Pada skala industri, kebanyakan ceri ditanam di Iran dan Turki. Di negara kita, ceri sudah biasa sejak dahulu kala. Terdapat banyak jenis ceri yang ditanam: ceri yang dirasakan, ceri berpasir atau ceri kerdil, ceri ferruginous, ceri semak atau ceri stepa, serta spesies ceri biasa yang ditanam di wilayah kita di mana sahaja. Pelbagai jenis ceri biasa tumbuh di setiap kebun persendirian, dan bahkan di penanaman di sepanjang jalan. Yang paling terkenal di antaranya adalah di bibir semua orang - ceri Shpanka, Shokoladnitsa, Chernokorka dan lain-lain.

Ceri dimakan segar, digunakan untuk membuat anggur, minuman keras dan minuman keras, pengawet dan jem, dikeringkan dan di dalam tin sebagai persediaan untuk pai, pai dan ladu. Walaupun ceri di kawasan kami berkembang setiap masa, popularitinya di kalangan tukang kebun masih tinggi, apalagi, penanaman dan penjagaan ceri yang betul dapat memberikan anda banyak penanaman buah beri yang lazat dan berkualiti tinggi selama bertahun-tahun..

Ceri: penanaman dan penjagaan, pemangkasan dan cantuman

Pengarang: Marina Chaika 24 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Tanaman ceri (Cerasus Latin) adalah subgenus dari genus Plum dari keluarga Pink. Nama Rusia untuk pokok itu berasal dari batang yang sama dengan Weichse Jerman, yang bermaksud "ceri", dan viscum Latin, yang bermaksud "lem burung", jadi makna asal nama "ceri" dapat didefinisikan sebagai "pohon dengan getah lengket." Nama Latin untuk cerasus ceri berasal dari nama kota Kerasund, di pinggir ceri yang enak tumbuh banyak, yang disebut orang Rom sebagai buah Kerasund, oleh itu cerise Perancis, cereza Sepanyol, gereja Portugis, ceri Inggeris dan ceri Rusia, yang disebut orang Rom sebagai ceri burung.

Dalam artikel kami, kami akan membincangkan spesies seperti ceri biasa (Prunus cerasus), atau ceri masam, mengenai tumbuhan yang merupakan spesies subgenus Cherry dan ditanam di kebun di mana sahaja. Beberapa ahli botani percaya bahawa ceri biasa adalah kacukan ceri manis dan ceri stepa, yang muncul sebagai hasil pemilihan semula jadi di suatu tempat di Macedonia, di wilayah Dnieper atau di Kaukasus Utara. Ceri biasa tidak dijumpai di alam liar.

Walnut: tumbuh di kebun

Pengarang: Marina Chaika 04 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Pokok kenari (Latin Juglans regia) adalah spesies genus Walnut dari keluarga Walnut. Jika tidak, kacang ini dipanggil Volosh, royal atau Greek. Di alam liar, kacang kenari tumbuh di Transcaucasia barat, China utara, Tien Shan, India utara, Yunani dan Asia Kecil. Spesimen individu tumbuhan ditemui walaupun di Norway. Tetapi pokok hazel semula jadi terbesar terdapat di selatan Kyrgyzstan. Tanah walnut ini diyakini Iran, walaupun telah dikhabarkan bahawa ia berasal dari Cina, India atau Jepun. Sebutan pertama kenari dalam dokumen sejarah bermula pada abad ke-7 hingga ke-5 SM: Pliny menulis bahawa orang Yunani membawa budaya ini dari kebun Cyrus, raja Parsi.

Dari Yunani, kilang itu datang ke Rom dengan nama "walnut", dan kemudian menyebar ke seluruh Perancis, Switzerland, Jerman dan Bulgaria. Walnut diperkenalkan ke benua Amerika hanya pada awal abad ke-19. Kacang itu berasal dari Ukraine dari Moldova dan Romania dengan nama "Voloshsky".

Pear: penanaman dan penjagaan, pemangkasan dan cantuman

Pengarang: Marina Chaika 26 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Pear (Latin Pyrus) adalah genus pokok renek hiasan dan buah-buahan dan pokok keluarga Pink. Kira-kira 60 spesies genus ini diketahui. Pir itu ditanam di Yunani Kuno, Rom dan Parsi. Di alam liar, pir tumbuh di zon Eurasia yang hangat, dan juga di kawasan dengan iklim sederhana. Hari ini, berkat kerja penternak, tanaman ini, berjumlah lebih dari seribu jenis, ditanam di kawasan yang lebih sejuk - di wilayah Moscow, di Ural dan di Siberia Barat. Buah pir adalah kerabat tanaman seperti epal, badam, plum, ceri, hawthorn, mawar liar, mawar, irga, chokeberry, quince, cotoneaster, medlar, abu gunung dan spirea. Topik artikel ini adalah menanam dan merawat pir. Kami akan memberitahu anda bagaimana menanam pir di kebun anda, bagaimana merawat pir dari penyakit dan perosak, cara memberi makan buah pir, dan kami akan memberi anda banyak maklumat menarik dan penting yang pasti akan berguna..

Irga: penanaman, penjagaan dan pembiakan

Pengarang: Marina Chaika 11 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Tanaman irga, atau korinka (lat. Amelanchier) tergolong dalam genus suku Apple keluarga Pink dan merupakan pokok kecil atau semak belukar. Nama Latin irgi mempunyai asal Provencal atau Celtic dan diterjemahkan sebagai "membawa madu". Orang Inggeris memanggil irgu sebagai semak belukar, bulan Jun atau buah beri yang berguna, dan orang Amerika mengekalkan nama yang diberikan oleh orang asli negara itu, orang India, "Saskatoon". Di alam hemisfera utara planet ini, menurut pelbagai sumber, dari 18 hingga 25 spesies irgi tumbuh, dan kebanyakannya berada di Amerika Utara.

Secara semula jadi, Irga tumbuh di pinggir hutan, di batu dan bahkan di zon tundra. Dalam budaya, sekitar sepuluh spesiesnya telah dikuasai, ditanam baik sebagai tanaman hiasan, dan demi beri manis yang bermanfaat, yang sangat disukai anak-anak..

Viburnum: penanaman dan perawatan, pemangkasan dan pembiakan

Pengarang: Marina Chaika 09 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Viburnum (Latin Viburnum) tergolong dalam genus tumbuhan berbunga berkayu dari keluarga Adox, di mana terdapat lebih dari 160 spesies. Perwakilan genus ini tersebar luas di zon sederhana di hemisfera utara, begitu juga di Andes, Antillen dan Madagascar. Kilang itu menerima perkataan Slavia "viburnum" mungkin kerana warnanya merah, seolah-olah buah beri merah. Dalam budaya Slavia, terdapat banyak legenda, legenda, pepatah dan peribahasa mengenai Kalina. Di lorong tengah, paling kerap anda dapat menjumpai viburnum biasa (Viburnum opulus), tetapi untuk beberapa waktu tanaman ini muncul di kebun kami.

Hazel (hazel): penanaman, penanaman dan perawatan, pemangkasan dan varieti

Pengarang: Marina Chaika 11 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Tumbuhan hazel, atau hazel (Latin Corylus), tergolong dalam genus pokok renek atau pokok-pokok keluarga Birch. Terdapat kira-kira 20 spesies dalam genus yang tumbuh di Eurasia dan Amerika Utara dan membentuk tumbuh-tumbuhan di hutan konifer. Spesies yang paling biasa dalam budaya adalah hazel, atau hazelnut. Spesies hazel yang ditanam seperti Pontic hazel, besar dan umum sering disebut hazelnut. Hazel adalah salah satu tanaman yang ditanam tertua di Eropah. Selama berabad-abad, hazel telah ditanam di Turki, Sepanyol, Itali, Perancis, Jerman dan juga Inggeris. Di Rusia, buah hazel muncul pada tahun 1773 sebagai hasil pertukaran kulit dan baldu. Nama "hazel" berasal dari "lѣsk" dan bermaksud kacang flan (hazel).

Badam: penanaman dan penjagaan, pemangkasan dan cantuman

Pengarang: Marina Chaika 11 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Tumbuhan badam (Prunus dulcis) - adalah pokok kecil atau pokok renek subgenus Almond dari genus Plum dari keluarga Pink. Subgenus menyatukan kira-kira 40 jenis badam, tetapi badam biasa sering ditanam dalam budaya. Walaupun dianggap sebagai kacang, kacang almond sebenarnya adalah buah batu. Pokok badam berasal dari Laut Tengah dan Asia Tengah - ia muncul di kawasan ini jauh sebelum era kita. Hari ini, badam, selain Asia Tengah dan Mediterranean, tumbuh di California, China, Tien Shan Barat, Crimea, Kaukasus, kebun anggur Slovakia, Republik Ceko dan Moravia Selatan.

Pokok badam lebih suka lereng berbatu dan berbatu dengan tanah yang kaya dengan kalsium pada ketinggian 800 hingga 1600 m dari permukaan laut, walaupun di Israel tumbuh jauh lebih rendah. Badam terletak di alam dalam kumpulan kecil 3-4 pokok atau semak pada jarak 5 hingga 7 meter antara satu sama lain.

Medlar: tumbuh dari tulang di rumah dan di kebun

Pengarang: Marina Chaika 23 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Pokok Medlar, atau cawan (chishkovoe), atau ezgil (Latin Mespilus) adalah genus tumbuhan gugur dari keluarga Pink. Menurut The Plant List, hanya terdapat tiga spesies dalam genus. Perkataan "medlar" dipinjam dari bahasa Turki, yang berasal dari bahasa Yunani. Sebagai tanaman yang diusahakan, medlar Jerman, atau medlar biasa, tidak berasal dari Jerman, seperti yang diasumsikan, tetapi dari Asia Tenggara dan Eropah Tenggara. Loquat itu dibawa ke Jerman oleh orang Rom. Hari ini, di alam liar, ia dijumpai di Azerbaijan, Ossetia Selatan, Georgia, Armenia, di Kaukasus Utara, di pantai selatan Crimea dan bahkan di wilayah tengah Ukraine.

Tumbuhan ini telah diusahakan selama lebih dari 3000 tahun. Ia diperkenalkan ke dalam budaya oleh orang Yunani kuno; pada zaman Rom kuno dan Abad Pertengahan, medlar sudah menjadi tanaman buah yang paling penting. Namun, kemudian minat terhadapnya secara beransur-ansur hilang, ia digantikan oleh budaya lain, termasuk budaya yang diimport ke Eropah dari Dunia Baru. Pada masa ini, medlar jarang dijumpai.

Nectarine: penanaman dan perawatan, pemangkasan dan cantuman

Pengarang: Marina Chaika 05 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Nectarine, atau peach telanjang, adalah sejenis buah persik dengan kulit licin seperti plum. Di China, nektar telah ditanam selama lebih dari 2000 tahun. Di Eropah, penerangan pertama mengenai nektarin muncul pada abad XIV, nama nektarine pertama kali disebut dalam sumber berbahasa Inggeris pada tahun 1616, dan tanaman ini mendapat populariti di Eropah pada abad XX, ketika varietas nektar berbuah besar muncul. Hari ini, nektarin ditanam dalam skala industri di Mediterranean - di Itali, Tunisia, Yunani, Cyprus dan negara-negara bekas Yugoslavia. Nectarine lebih tahan terhadap penyakit dan serangga berbahaya daripada pic, dan varietasnya yang tahan musim sejuk sesuai untuk penanaman walaupun di wilayah Volgograd.

Hingga kini, tidak jelas apakah tanaman ini muncul secara semula jadi atau sebagai hasil pemilihan. Terdapat dakwaan bahawa buah nektar kadang-kadang muncul di pokok persik, dan sebaliknya. Di samping itu, disarankan agar aprikot, plum Cina dan badam mengambil bahagian dalam penampilan nektar, selain buah persik. Dengan kata lain, nektar adalah kacukan interspesifik kompleks. Nama tumbuhan berasal dari kata "nektar", kerana buah nektar dicirikan oleh kandungan gula yang tinggi.

Buckthorn laut: penanaman dan penjagaan, pemangkasan dan pembiakan

Pengarang: Marina Chaika 27 Februari 2019 Tumbuhan buah dan beri

Sea buckthorn (lat. Hippophae) tergolong dalam genus tumbuhan keluarga Lokhovye, yang tumbuh di sepanjang tebing sungai dan tasik terutamanya di pasir atau kerikil. Buckthorn laut boleh ditemui di pergunungan pada ketinggian 2,100 meter dari permukaan laut. Dalam perubatan rakyat, buckthorn laut digunakan untuk merawat manusia dan kuda di Yunani kuno, dan walaupun lama kelamaan ia dilupakan kerana beberapa sebab, dalam beberapa dekad kebelakangan ini telah digunakan kembali secara meluas. By the way, nama saintifik laut buckthorn diterjemahkan dari bahasa Yunani sebagai "bersinar untuk kuda" - kulit binatang yang memakan daun tumbuhan memperoleh warna satin. Di Rusia, buckthorn laut telah ditanam sejak abad ke-19, tetapi tanaman varietas muncul hanya pada 30-an abad yang lalu..