"Berry of Life" Timur: mengapa mulberi dihargai dan mengapa lebih awal mereka boleh dibunuh kerana itu

Mulberry, juga dikenali sebagai murbei atau di sini, adalah pokok gugur dengan sejarah seribu tahun. Itu muncul di wilayah Eropah moden hanya pada abad XII dan dengan cepat jatuh cinta dengan pemerintah Perancis dan Rusia.

Hari ini, terima kasih kepada penternak, terdapat 10 hingga 16 spesies tumbuhan ini. Kesemuanya berbeza dalam warna kulit kayu dan buah beri, ukuran, tinggi, bentuk mahkota, serta kadar kelangsungan hidup di lintang dan iklim geografi yang berbeza..

Perjalanan panjang "beri kehidupan" ke Eropah

Ulat ulat sutera memakan daun mulberi. Menurut legenda, kepompong salah satunya adalah sekitar 3 ribu tahun SM. e. masuk ke dalam teh puteri Tiongkok Xi Ling Shi, yang sebagai akibatnya membolehkan China mengambil rahsia pengeluaran sutera. Sejak sekian lama, rahsia ini dirahsiakan dengan ketat, dan cubaan menyeludup telur ulat sutera (dan juga benih murbei itu sendiri) di luar negara dihukum mati..

Hanya pada abad IV A.D. e. ulat sutera dipersembahkan kepada raja Bukhara oleh pengantin masa depannya, setelah itu sutera, dan dengan itu murbei, muncul di:

  • Byzantium;
  • Venice;
  • Perancis dan Rusia.

Pokok mulberry adalah tanaman suci di Timur. Ia digunakan untuk membuat azimat dari roh jahat dan azimat, melambangkan penghormatan terhadap saudara yang lebih tua..

Semasa pemerintahan Ivan the Terrible, kain berharga dihasilkan di kilang tenun sutera khas untuk tsar. Kemudian, di bawah Peter 1, penebangan pokok murbei dilarang, dan cakupan penggunaannya diperluas: alat muzik, perkakas rumah tangga, dan beberapa barang rumah tangga dipotong dari kayu yang kuat dan lentur..

Ciri-ciri pengedaran dan penjagaan

Budaya termofilik selatan biasa terjadi pada iklim subtropika kering:

  • Amerika Utara,
  • Asia,
  • Orang Afrika.

Di lorong tengah, mulberry praktikalnya tidak berakar. Keadaan optimum untuk anak benih di wilayah Rusia adalah di pantai Laut Hitam dan seterusnya, ke Pulau Sakhalin.

Penjagaan murbei merangkumi:

  • penyiraman (dari pertengahan musim bunga hingga Jun);
  • merumput;
  • pakaian berpakaian atas (ketika mendarat pada bulan April, ia dilakukan hingga pertengahan musim panas);
  • pemangkasan (untuk mulberi muda hingga ketinggian 1.5 m, semua cabang dipotong untuk pertumbuhannya yang betul; pada bulan Oktober, pucuk hijau yang terdedah kepada fros dikeluarkan);
  • kawalan serangga.

Mulberry ditanam pada musim luruh, sebelum cuaca dingin dan hujan, atau pada pertengahan musim bunga. Untuk mendarat, mereka tidak memilih tanah berpasir dan paya yang sedikit, serta tempat yang hancur.

Varieti murbei

Dua jenis mulberi berlaku di Rusia:

  • yang hitam;
  • putih.

Sebagai tambahan kepada warna beri yang khas, pokoknya berbeza dengan warna kulit kayu.

Beberapa jenis murbei hitam biasa terjadi di wilayah Rusia:

  1. The Black Baroness adalah spesies langka yang bertolak ansur dengan suhu rendah. Beri manis masak pada awal bulan Julai dan panjangnya 4 cm.
  2. Kherson adalah tanaman tahan fros yang tumbuh rendah hingga ketinggian 3 m. Tanaman buah besar - hingga 5.5 cm.
  3. Biru tua adalah varietas hibrid yang diperoleh hasil pemilihan dengan pokok mulberry putih. Daunnya besar, kasar, dengan tepi bergerigi. Ketinggian tanaman dewasa mencapai 15 m. Buahnya berdaging, diwarnai dengan warna yang terang.
  4. Staromoskovskaya adalah sejenis pokok mulberry yang subur sendiri yang tidak memerlukan pendebungaan. Mempunyai mahkota sfera. Mencapai ketinggian 10 m. Beri manis dan masam tumbuh hingga 3 cm.

Tanah kelahiran murbei hitam adalah Afghanistan, Iran, India.

Budaya ini dapat menahan pencemaran udara, tetapi tidak menunjukkan ketahanan fros yang baik, pulih untuk masa yang lama setelah turun naik suhu.

Varieti mulberry putih

Tidak seperti murbei hitam, daun murbei putih lebih lembut dan lebih sesuai dijadikan makanan untuk ulat sutera. Budaya inilah yang pada awalnya dijaga dari orang luar di negara-negara Timur..

Kulit pokok mempunyai naungan ringan:

  • coklat-kelabu;
  • hijau kelabu;
  • kelabu kemerahan.
  1. Menangis - lebar mahkota pokok renek tiga meter mencapai 2 m. Cabang panjang yang fleksibel turun ke tanah. Setelah menanam, buahnya muncul pada tahun ketiga (setelah cantuman) atau pada tahun kelima - (ketika menanam keratan).
  2. Madu Putih adalah hasil pemilihan beberapa jenis murbei putih. Mempunyai mahkota piramidal. Beri lembut, kurang disimpan dan diangkut.
  3. Victoria adalah tumbuhan kerdil yang bersahaja dengan beri kuning atau kuning muda yang besar. Buah tidak disimpan.

Rasa beri bergantung pada spesies tertentu, dan mungkin menyerupai kacukan blackberry dan raspberi. Warna buah bergantung pada varieti mulberry.

Komposisi dan sifat berguna mulberry

Beri mulberry adalah 20% gula. Bahagian selebihnya jatuh pada komponen seperti:

  • vitamin (kumpulan A, B, C, E, K dan PP);
  • mineral;
  • asid sitrik dan malik;
  • resveratrol antioksidan.

Memandangkan komposisi yang kaya, beri mulberry disyorkan untuk wanita hamil untuk mencegah gangguan perkembangan janin. Juga, kelebihan mulberry untuk tubuh adalah proses seperti:

  • pengaktifan hematopoiesis;
  • pecutan metabolisme;
  • menurunkan kadar kolesterol darah.

Jus mulberry mempunyai sifat antiseptik dan bakteria, jadi mereka membilas tekak dan rongga mulut dengan penyakit periodontal, penyakit tekak dan stomatitis. Merebus dari akar dan kulit mulberry mempunyai kesan antipiretik.

Pada anak benih berwarna putih dan hitam, jumlah komponen berharga hampir sama, tetapi buah beri berbeza dalam sifatnya: putih - kuat, hitam - bertindak sebagai pencahar.

Kontraindikasi

Mulberry bukan alergen dan tidak mempunyai kontraindikasi yang ketat, kecuali intoleransi individu yang jarang berlaku.

Permohonan

Skop pokok mulberry tidak terhad kepada memasak. Buahnya digunakan secara aktif dalam:

  • kosmetologi;
  • pembuatan anggur;
  • perubatan tradisional.

Daun tetap menjadi satu-satunya makanan untuk ulat ulat sutera, dan kayu yang kuat dan fleksibel sangat diminati dalam industri pembuatan kayu.

Untuk kulit yang bermasalah

Atas dasar beri murbei putih, mereka membuat topeng pembersih dan pengencang pori untuk kulit wajah, dan memampatkan dari daunnya yang menghilangkan bekas jerawat dan eksim. Juga, topeng untuk bersinar dan kepadatan rambut dibuat dari anak benih..

Dalam pemuliharaan

Untuk musim sejuk, jem mulberry dituai dengan tiga cara memproses buah beri. Mereka:

  • uli menjadi jem atau jem;
  • dicerna dalam beri campuran;
  • dibiarkan utuh.

Asid sitrik dan jus yang baru diperah akan melegakan penyediaan kesegaran.

Jem mulberry tanpa memasak

Cara penuaian mulberi berharga tidak memerlukan pendidihan dan penyumbatan. Bahan yang Digunakan:

  • gula pasir - 2kg;
  • buah mulberry - 1 kg.
  1. Buah beri disusun, hanya tinggal utuh dan tanpa tanda-tanda layu. Dibasuh. Keringkan dengan menyebarkan pada tuala kertas.
  2. Mulberi yang telah siap digiling dikisar dalam pengisar. Tertidur dengan gula.
  3. Jisim diletakkan dalam balang yang disterilkan dan disimpan dalam keadaan sejuk di bawah penutup kertas atau plastik..

Untuk mengelakkan jem melekat, polikristal cincang dibiarkan dalam periuk selama sehari, kacau sekali-sekala.

Dalam pembuatan anggur

Beri mulberry sesuai dengan raspberry, blackberry, cherry plum, plum. Untuk membuat anggur mulberry buatan sendiri, sebagai tambahan kepada 2 kg produk utama, anda memerlukan:

  • kismis - 100 g;
  • gula - 1.5 kg;
  • asid sitrik - 2 sudu besar;
  • air - 5 l.
  1. Beri yang dikumpulkan dibersihkan dari serpihan, tetapi tidak dibasuh, mengekalkan ragi semula jadi. Campurkan dengan kismis, asid sitrik dan gula. Tuangkan ke dalam air dan biarkan hingga jus bermula.
  2. Bekas ditutup dengan kain kasa dan dibiarkan diperam selama 2-3 hari. Jisim diaduk 2 kali sehari.
  3. Selepas penampilan busa - penapis. Kek dibuang. Jus dibiarkan untuk penapaian lebih lanjut dalam bekas dengan meterai air (atau sarung tangan getah yang ditarik di atas leher). Proses penapaian boleh memakan masa 1-1,5 bulan.
  4. Selepas kemunculan sedimen, wain yang dijernihkan dicurahkan dengan teliti ke dalam bekas lain, disaring lagi dan dibiarkan selama 6 bulan di tempat yang sejuk.

Sebulan sekali, anda perlu menyaring anggur, membuang kemungkinan sedimen.

Cara memilih

Beri lembut berair tidak tertakluk kepada penyimpanan jangka panjang dan mula menghisap dan merosot dalam beberapa jam selepas penuaian. Apabila memilih biji benih di pasaran, penampilannya diambil kira: hanya buah beri utuh dan padat tanpa kerosakan yang dapat disukai.

Semasa membeli anak pokok mulberi untuk kebun, pelbagai jenis mulberi tempatan dipilih. Anak pokok yang dibawa dari garis lintang selatan tidak akan berakar di lorong tengah.

Cara menyimpan

Beri segar disimpan sehingga 2-4 jam sebelum mereka mula jus dan kehilangan penyampaian. Tetapi mereka boleh disiapkan untuk musim sejuk dengan dua cara - dengan pengeringan atau pembekuan..

Mulberry kering dibuat dalam 2 peringkat:

  1. Buah kompaun dibiarkan selama 7-14 hari di tempat yang berventilasi dan cerah..
  2. Kemudian beri dimasukkan ke dalam ketuhar dan dikeringkan selama satu jam pada suhu 30 darjah Celsius dengan pintu terbuka.

Di mana untuk membeli anak benih mulberi

Antara tempat di mana anda boleh membeli mulberi untuk ditanam adalah kedai dalam talian untuk tukang kebun dan penduduk musim panas.

KepelbagaianHarga setiap anak benih, gosok.
"Baroness Putih"590
"Sayang putih"399
"Puteri Pink"399
"Spiral Putih"1999
Hitam "Morion" berbuah besar499

Dipercayai bahawa Alexander Agung meminum vodka dari mulberi manis pada malam pertempuran yang berjaya, yang memberinya kekuatan, dan juga berfungsi sebagai sejenis jimat dalam pertempuran. Pada masa ini, keperluan untuk ini telah hilang, tetapi rebusan, jus dan suntikan beri murbei telah digunakan dalam bidang kehidupan yang lain. Dan jenis mulberi hiasan digunakan untuk menghiasi reka bentuk landskap taman dan taman bandar.

Penjagaan, penanaman dan penanaman mulberi di wilayah tengah dan lain-lain di Rusia dan Belarus, murbei hitam dan spesies lain dengan foto

Mulberry adalah pokok setinggi 10-15 m dengan beri hitam atau putih yang manis. Milik keluarga mulberry. Nama itu diberikan kerana serangga yang menetap di sebatang pokok di China dan Asia Tenggara - ulat sutera. Larva membalut benang sutera di sekitar kepompong. Nama kedua tanaman itu adalah murbei. Terdapat banyak jenis dan subspesies tanaman. Antaranya terdapat bentuk standard dan semak. Mulberry yang menangis adalah elemen hiasan taman kegemaran. Di manakah di Rusia dan Belarus pohon yang menakjubkan ini ditanam, bagaimana menanam dan menanamnya dengan betul?

Varieti murbei, penampilannya dengan foto dan ciri

Pokok mulberry mempunyai 17 spesies. Daripada jumlah tersebut, dua adalah yang paling popular dan ditanam di Rusia: hitam dan putih. Tukang kebun sering menganggap bahawa mereka berbeza dalam warna buah. Sebenarnya, spesies ini dibezakan oleh kulit kayu: pada spesies hitam, penutup batangnya sangat gelap, hampir hitam (lihat foto), dan pada spesies putihnya berkrim. Di lorong tengah, untuk wilayah Moscow, Ural, wilayah Leningrad, penampilan berwarna putih lebih disukai, kerana lebih tahan fros. Warna beri masak, bergantung pada ragamnya, boleh berwarna putih, merah atau hitam..

Dalam keadaan di wilayah Moscow, varieti berikut tumbuh dengan baik:

  • Staromoskovskaya Putih (lihat foto). Buah berwarna ungu gelap dengan rasa yang hebat. Tumbuhan ini dapat menahan tekanan dengan baik.
  • Wanita gelap. Pelbagai jenis di lorong tengah. Berbeza dengan bersahaja, ketika beku, akar melepaskan pucuk tanah. Buahnya mempunyai rasa masam, warna beri hampir hitam. Kelebihan varieti tersebut meliputi kesuburan diri tanaman..
  • Putera Hitam. Bentuk anak benih yang sangat besar (hingga 5 cm) berwarna gelap dengan rasa yang menyenangkan. Pokok ini tahan kemarau, tidak bersahaja, tahan beku. Pelbagai pendebungaan silang.
  • Madu putih. Tanaman dengan ketinggian sederhana (hingga 5 m). Hasilnya tinggi. Beri berwarna putih, sangat manis. Pelbagai tahan fros. Kekurangannya termasuk menjaga kualiti buah yang sangat rendah (sekitar 6 jam).
  • Vladimirskaya. Salah satu jenis yang paling tahan musim sejuk. Sesuai untuk tumbuh di Ural dan Siberia. Buah merah gelap.
  • Pink Smolensk. Pelbagai jenis yang popular di kalangan tukang kebun. Ia mempunyai banyak kelebihan: sangat awal (berbuah bermula pada bulan Julai), bersahaja, hiasan, ia berjaya digunakan untuk kawasan landskap dan dalam reka bentuk lanskap dalam bentuk murbei yang menangis. Buah berwarna sederhana, berwarna merah jambu atau raspberry, sangat manis. Tanaman ini mula berbuah pada tahun pertama selepas penanaman..

Keadaan yang diperlukan untuk berkembang

Tanah kelahiran pokok mulberry adalah subtropik, di mana ia tumbuh dalam keadaan suhu tinggi dan cahaya. Berabad-abad penanaman mulberi di Rusia dan Eropah menyebabkan pemilihan varieti yang sesuai untuk pertumbuhan tanaman dan berbuah dalam keadaan yang teruk di iklim benua Eurasia. Pertimbangkan keadaan asas apa yang perlu dibuat oleh tukang kebun semasa menanam anak benih dan merawat murbei untuk menuai hasil yang baik.

Keperluan pencahayaan

Mulberry, berasal dari wilayah selatan, sangat memerlukan pencahayaan. Dia tumbuh dengan baik di bahagian selatan laman web, tidak suka naungan. Semasa memilih tempat untuk tanaman, anda harus menyediakan kemungkinan perlindungan dari angin utara. Walaupun rintangan fros ditunjukkan dalam penerangan varietas, angin sejuk menindas tanaman.

Suhu yang sesuai

Mulberry adalah budaya termofilik. Benih bercambah pada suhu 20-22 darjah. Di kawasan di mana suhu tidak turun di bawah +10 darjah pada musim sejuk, pokok itu tidak menumpahkan daunnya, dan musim tumbuh terus sepanjang tahun. Sehubungan dengan itu, pokok itu tidak segera membentuk kerak keratin pada pucuk tahunan muda..

Penternak telah membiakkan banyak varietas tahan musim sejuk di mana sistem akarnya dapat bertahan walaupun beku Siberia yang teruk, namun, pucuk tahunan muda yang tidak ditutup dengan lapisan gabus tidak begitu banyak membeku sehingga kering pada akhir musim sejuk kerana hakikat bahawa akar di tanah yang masih sejuk tidak dapat mengangkut air ke dahan muda. Teknologi pertanian mulberry melibatkan:

  • peneduhan pucuk tahunan dengan kedatangan panas dari sisi selatan;
  • pecutan pemanasan tanah dengan bantuan tempat perlindungan pokok berwarna gelap.

Tanah untuk penanaman

Mulberry adalah budaya yang tidak bersahaja. Ia tumbuh di hampir semua tanah, walaupun loam berpasir dan loam ringan adalah yang terbaik untuknya. Satu-satunya syarat untuk penanaman mulberi adalah ketiadaan air tanah yang berdekatan..

Cara menanam mulberry dengan betul?

Mulberry boleh ditanam pada pertengahan musim bunga atau pada separuh kedua musim luruh. Sebelum menanam, anda harus memutuskan bentuk tanaman mana yang lebih baik - semak atau standard. Semasa menanam lubang, jarak antara tanaman harus sekurang-kurangnya 5 m, dan jarak baris harus 4 m. Bentuk semak dapat ditanam dalam baris dengan jarak antara semak 50 cm, dan antara baris - 3 m. Grafting membolehkan anda mendapatkan hasil panen lebih awal dari biasanya. Stok dipilih dari varieti tahan musim sejuk.

Pemilihan dan penyediaan tanah dan anak benih

Kawasan cerah terbuka, terlindung dari angin kencang utara, sesuai untuk mulberi. Lubang untuk tanaman disediakan terlebih dahulu sehingga substrat tanah yang disiapkan mempunyai masa untuk "berdiri". Ukuran lubang penanaman bergantung pada usia dan ketinggian anak benih murbei. Untuk tanaman tahunan, kemurungan 70x70x60 cm sesuai.Penyediaan tanah terdiri daripada pengambilan tanah dari lubang dan mencampurkannya dengan baja. Pilihan berikut untuk substrat tanah adalah mungkin:

  • 2 bahagian tanah yang gugur, 1 bahagian humus atau kompos, 2 bahagian pasir, tambahkan 70 g superfosfat sederhana dan 30 g garam kalium sulfat atau kalium ke dalam campuran;
  • bahan tambahan mineral boleh diganti dengan 200 g abu kayu;
  • tanah dari lubang dicampurkan dengan humus dalam perkadaran yang sama.

Pemilihan anak pokok mulberi harus didekati dengan penuh tanggungjawab. Agar mulberry menyenangkan selama bertahun-tahun, anda perlu mempertimbangkan perkara berikut:

  • Semua jenis dibahagikan kepada subur sendiri dan diserbuki silang. Dalam varieti yang subur sendiri, pendebungaan berlaku di antara bunga betina dan jantan pada pokok yang sama. Tanaman pendebungaan silang adalah wanita dan lelaki. Buah tidak berlaku pada tanaman jantan. Semasa memilih pelbagai, anda harus membaca dengan teliti ciri-ciri dalam penerangan varieti tersebut..
  • Untuk tidak memperoleh lelaki, anda perlu membeli tanaman di taman asuhan kanak-kanak yang telah menghasilkan buah sekurang-kurangnya sekali..
  • Anda tidak boleh membeli spesimen yang tumbuh jauh di selatan kawasan pertumbuhan masa depan. Anak benih selatan, terutama murbei hitam, tidak dapat menyesuaikan diri dengan iklim yang lebih teruk dan sering membeku.
  • Tumbuhan yang dipilih untuk ditanam mestilah sihat dengan sistem akar utuh yang maju.
  • Sentiasa cuba memilih bahan penanaman di tapak semaian profesional - mereka akan menawarkan pokok atau semak standard yang sudah terbentuk..

Peraturan penanaman dan teknologi pada masa yang berlainan dalam setahun

Semasa menanam pada musim bunga di tengah Rusia dan Belarus, benih mulberry berakar lebih baik. Arahan langkah demi langkah untuk menanam anak benih:

  • separuh dari campuran tanah dikeluarkan dari lubang penanaman yang disediakan terlebih dahulu;
  • gundukan dibuat dari tanah yang tinggal;
  • pasak menegak dimasukkan di tengah lubang, yang akan berfungsi sebagai sokongan untuk tanaman;
  • anak benih diletakkan di sebelahnya sedemikian rupa sehingga akarnya merebak dan turun di sepanjang lereng gundukan;
  • akar ditutup dengan campuran tanah yang dikeluarkan;
  • kolar akar harus ditaburkan sedikit ke bumi - tidak seperti tanaman buah, teknik ini tidak akan membahayakan mulberry;
  • tanah dilekatkan;
  • tuangkan sejumlah besar air ke dalam lubang yang terbentuk setelah menanam untuk mengelakkan lompang udara di dekat akar (untuk anak benih berusia 2-3 tahun, anda memerlukan 2 baldi air);
  • mengikat pokok ke pasak;
  • tutup lubang dengan gambut, rumput atau jerami untuk mengekalkan kelembapan.

Penjagaan anak pokok yang ditanam

Sekiranya pokok itu ditanam di tanah yang diperkaya dengan baja, maka pemberian makanan tambahan tidak akan diperlukan hingga awal berbuah. Penjagaan utama tanaman rapuh adalah penyiraman tepat pada masanya. Penyiraman utama dilakukan sebelum awal berbuah, hingga pertengahan bulan Julai. Selepas masa ini, penyiraman dihentikan.

Untuk anak benih, persiapan untuk musim sejuk adalah penting selama 3 tahun pertama. Pucuk tahunan harus dibalut dengan kain dalam beberapa lapisan. Agrobint dan agrofibre sangat sesuai untuk tujuan ini. Bulatan batang dilindungi dari tikus menggunakan racun yang tersebar. Kemudian disalut dengan bahan keras. Semua tempat perlindungan dikeluarkan setelah bahaya fros telah berlalu.

Penjagaan pokok susulan

Merawat murbei memang mudah. Merawat tanaman secara keseluruhan tidak berbeza dengan teknologi pertanian buah-buahan, seperti pokok epal. Ini terdiri daripada menyiram, menyuburkan, melonggarkan zon dekat batang, memangkas mulberi, menyiapkan musim sejuk, mencegah penyakit dan memusnahkan perosak. Adalah penting bahawa tanah di bulatan dekat batang selalu berlindung, dan dia sendiri mempunyai lubang yang cukup untuk menyiram.

Mulberry suka kelembapan, tetapi tidak bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan. Menyiram tanaman hanya dalam cuaca kering. Semasa musim hujan, tanah tidak boleh dibasahi. Penyiraman dilakukan pada musim tanam, setelah mulberry mengikat buah - penyiraman tidak lagi diperlukan sehingga musim bunga berikutnya.

Untuk menjalankan pemberian makanan yang betul, harus diingat bahawa pada awal musim tanam, mulberry memerlukan nitrogen dosis tinggi, dan dengan permulaan berbunga dan berbuah, fosforus dan kalium. Ia berguna untuk memberi makan pokok pada awal musim bunga dengan larutan urea 7% (70 g setiap baldi air). Dos ini akan memberi tanaman permulaan yang kuat untuk proses pertumbuhannya. Abu senang digunakan sebagai sumber fosforus dan kalium (500 g setiap tumbuhan). Ia boleh tersebar di sekitar batang. Selain memberi makan dengan kalium dan fosforus, mulberi akan mendapat perlindungan dari jamur dan perosak..

Pemangkasan murbei dilakukan pada musim bunga sebelum putus tunas dan pada musim gugur sebelum fros selepas musim gugur daun. Pembentukan tanaman dilakukan dengan cara yang berbeza. Kaedah pemangkasan bergantung pada sama ada bentuk mulberry yang bush, standard atau menangis tumbuh di laman web ini. Cara memotong pokok dengan betul pada musim bunga, anda boleh menonton videonya. Jenis pemangkasan:

  • meremajakan - pucuk lama dipotong, yang lebih muda dipendekkan, dalam bentuk tangisan, hanya penipisan dilakukan;
  • membentuk - ia dihasilkan pada boles, bergantung pada bentuk mahkota yang dipilih sebelumnya, untuk membentuk murbei, pucuk yang tidak diperlukan untuk mahkota yang indah dikeluarkan;
  • kebersihan - dalam proses penyediaan pokok atau semak untuk musim sejuk, cabang yang sakit dan mati, serta pucuk yang terlalu lemah dikeluarkan.

Perbezaan penanaman di kawasan yang berlainan

Di wilayah selatan dengan iklim yang ringan, tidak mungkin memperdalam kerah akar ketika menanam, tidak melakukan kegiatan untuk membungkus tanaman. Di wilayah utara, di mana terdapat musim sejuk dengan cuaca sejuk dan tanpa salji, terdapat perbezaan dalam teknologi pertanian. Sebagai contoh, mulberi di wilayah Leningrad memerlukan percikan tanah dengan jarak sekurang-kurangnya 2 cm dari kerah akar untuk mengelakkan pembekuan. Semua langkah untuk menyiapkan pokok untuk musim sejuk di wilayah utara mesti dilakukan, jika tidak, dengan kedatangan panas, anda harus memotong terlalu banyak tunas.

Buah mulberry dan penuaian

Buah murbei adalah buah, yang dikumpulkan dalam satu buah. Ini dipanggil buah pokok ini. Mereka mengandungi hingga 23% gula, vitamin, bahan aktif secara biologi dan sangat berguna untuk tubuh. Buahnya masak tidak rata dan cepat jatuh ke tanah, di mana, setelah beberapa jam, mereka menjadi tidak sesuai untuk dimakan.

Untuk penuaian di wilayah Moskow, tukang kebun pada saat pematangan sebagian besar tanaman menyebarkan kain bersih di bawah pokok, setelah itu tanaman digoncang dengan kuat. Buah beri yang dikumpulkan dengan cara ini mesti segera diproses menjadi jus, kompot atau beku. Buah-buahan segar dimakan dengan segera, ini adalah makanan yang baik untuk kanak-kanak dan orang dewasa.

Mulberry

Deskripsi umum

Mulberry (Latin Morus) - buah berdaging kecil yang berbentuk drupes 2-3 cm. Buah beri berair, manis dan mempunyai aroma yang menyenangkan. Mulberry, bergantung pada ragamnya, boleh berubah warna dari merah hingga ungu gelap hingga hampir hitam dan dari putih hingga merah jambu. Pokok mulberry berbuah setiap tahun dan sangat banyak. Hasil sebiji pokok boleh melebihi 200 kg. Buah pertama mula masak pada pertengahan bulan Julai. Tempoh pematangan utama datang pada akhir bulan Julai, awal bulan Ogos.

Jenis dan taburan

Terdapat kira-kira 16 spesies pokok murbei, yang biasa terjadi di wilayah zon iklim subtropika dan sederhana. Mulberry tumbuh dengan baik di Azerbaijan, Rusia, Ukraine, Bulgaria, Romania, Armenia dan negara-negara lain di Asia, Afrika dan Amerika Utara. Dipercayai bahawa pengedaran murbei hitam berasal dari Asia Barat Daya, dan putih dari China. Sejarah penggunaan daun murbei untuk penanaman ulat sutera kembali lebih dari 4 ribu tahun. Buah-buahan itu digunakan sebelum peristiwa yang dijelaskan dalam Alkitab..

Gunakan dan gunakan

Kerana mulberi adalah produk yang mudah rosak dan mudah rosak, lebih baik menggunakan mulberi yang baru dituai. Atas sebab yang sama, buah-buahan tidak diangkut dalam jarak jauh. Di dalam peti sejuk, mulberi segar boleh disimpan dalam polietilena tidak lebih dari 3 hari. Untuk menambahkan jangka hayat, mulberi dibekukan atau dikeringkan. Pada masa yang sama, hanya buah masak yang digunakan. Mulberry mesti dikeringkan dalam dua peringkat: pertama di tempat yang berventilasi cerah (1-2 minggu), dan kemudian di dalam ketuhar pada suhu 30-40 ° C selama satu jam.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
0.70.41.80.882.650.5

Sifat mulberry yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Mulberry mempunyai sejumlah besar vitamin (A, B1-B6, B9, E, C, K), unsur mikro (mangan, besi, zink, tembaga, selenium) dan unsur makro (kalsium, kalium, natrium, magnesium, fosfor). Beri mulberry mengandungi banyak kalium, kekurangannya dalam tubuh boleh menyebabkan hipokalemia.Oleh itu, doktor menetapkan ekstrak murbei sekiranya terdapat gangguan metabolisme kalium..

Aplikasi dan sifat berguna

Ia juga disyorkan untuk menggunakan mulberry untuk orang yang mempunyai edema kronik yang berkaitan dengan gangguan jantung (distrofi miokard, kecacatan keparahan yang berbeza-beza) dan buah pinggang. Ia mempunyai kesan hempedu, peluh dan diuretik dan anti-radang. Pengambilan mulberry secara berkala dalam makanan mengurangkan sesak nafas, sakit di jantung dan menormalkan iramanya. Dengan anemia dan gangguan metabolik, mulberi harus dimakan dalam jumlah yang banyak selama dua minggu "sehingga mata tidak dapat melihatnya lagi.".

Dari saluran gastrousus, mulberry bertindak dengan dua cara. Semasa makan buah-buahan yang belum masak, najis dilekatkan, oleh itu disarankan untuk cirit-birit, dan buah-buahan yang masak, sebaliknya, minuman keras, oleh itu, ia digunakan untuk sembelit.

Campuran murbei putih (1 kg) dan madu putih (200 g) akan membantu mengembalikan kekuatan lelaki dan menyingkirkan prostatitis. Kisar bahan sehingga sebati. Campuran harus disimpan dalam bekas tertutup di dalam peti sejuk di pintu atau di petak umum. Anda perlu mengambil 1 sudu pencuci mulut sekali sehari sebelum tidur.

Jus dan tincture

Jus murbei dan infusi mempunyai kesan bakteria dan antiseptik. Mereka digunakan untuk membilas mulut untuk stomatitis, penyakit periodontal, bisul dan penyakit tekak. Untuk menyiapkan infus, gunakan murbei hitam cincang (2 sudu besar. L.). Ia dituangkan dengan air mendidih (200 g) dan dimasukkan selama 4 jam. Bilas hendaklah dilakukan sekurang-kurangnya 4 kali sehari..

Untuk gangguan saraf yang disebabkan oleh kerja berlebihan dan disertai dengan insomnia, disarankan untuk membuat infusi sutera. Untuk melakukan ini, rebus mulberry (1 kg) di dalam air (500 ml) dengan api kecil selama 30 minit. Jisim harus memperoleh struktur likat. Madu (300 g) ditambahkan di sana, dipanaskan hingga 80 ° C dan dikeluarkan dari panas. Tincture siap diambil dalam 1 sudu kecil. 2-3 kali pada waktu petang.

Dalam memasak

Mulberi digunakan dalam memasak untuk penyediaan pencuci mulut, pai, pengawet, kompot, jeli, pastille, sorbet, isi untuk ladu, pai. Ia juga digunakan sebagai bahan mentah untuk penyediaan minuman beralkohol (wain, vodka).

Sifat berbahaya dari murbei

Keghairahan berlebihan untuk beri masak boleh menyebabkan cirit-birit.

Juga tidak digalakkan menggunakan buah murbei hitam untuk orang yang menderita hipertensi, perubahan tekanan darah dan diabetes..

Masih dari program "Apa? Di mana? Kapan?" yang menceritakan tentang tipu muslihat kecil - bagaimana dengan mudah menghilangkan bintik-bintik yang sukar dikeluarkan yang ditinggalkan oleh murbei hitam di tangan.

Pokok mulberry (mulberry)

Pokok mulberry, mulberry atau pokok mulberry mempunyai lebih daripada 20 spesies yang tumbuh di zon iklim sederhana dan subtropika di seluruh dunia. Selain rasa yang sangat baik, buah mulberry juga mempunyai khasiat berguna yang dihargai oleh doktor. Mulberry juga terkenal kerana benang sutera telah dihasilkan dari seratnya sejak zaman kuno, dan kayu masih digunakan dalam pembuatan alat muzik dan cenderahati..

Penerangan botani

Mulberry adalah pokok gugur (kira-kira 15 meter) yang tergolong dalam genus tumbuhan keluarga Mulberry (Moraceae). Ia juga disebut pokok murbei. Daun mulberry sederhana, berbentuk hati, bergerigi di hujungnya.

Pokok mulberry adalah jantan dan betina, jadi bunga yang terbuka di atasnya berbeza. Sebilangan pokok monoecious mempunyai bunga kecil dari kedua-dua jantina, dikumpulkan dalam perbungaan. Mulberry mekar dari pertengahan musim bunga hingga awal musim panas.

Mulberry hanya muncul pada tahun kelima pertumbuhan di ladang terbuka. Mereka kelihatan seperti beri hitam, tetapi memanjang. Buah mulberry masak pada pertengahan musim panas. Warna mereka bergantung pada pelbagai. Beri masak mudah dipisahkan dari batangnya.

Pokok mulberry mempunyai mahkota yang tersebar luas. Terdapat spesies yang menangis, rantingnya yang nipis panjang cenderung ke bawah. Kulitnya berwarna coklat, semuanya retak. Ia dapat tinggal di sini dalam keadaan iklim yang baik sehingga 500 tahun.

Jenis dan ragam

Genus murbei menyatukan banyak jenis dan spesies, beberapa di antaranya adalah kacukan. Jenis utama yang digunakan oleh tukang kebun adalah:

  1. Mulberry putih. Pokok mulberi tinggi dengan mahkota besar. Daun terdapat dalam pelbagai saiz dan bentuk. Pada musim panas mereka berwarna hijau terang, pada musim luruh mereka menjadi kuning. Buah-buahan yang masak dan manis berwarna putih dengan pelbagai warna. Beberapa jenis mempunyai beri putih, hitam, merah pada masa yang sama. Kilang ini tahan musim sejuk dengan baik, boleh tumbuh di jalan-jalan bandar. Varieti terkenal:
    • Madu putih. Pelbagai tinggi dengan buah beri yang besar. Ia mendapat namanya untuk warna putih salji dari buah mulberry, rasanya yang sangat manis;
    • Luganochka. Kelebihan pelbagai produktiviti, saiz buah. Beri besar, panjangnya hingga 55 mm;
    • Ukraine-6. Mula berbuah lebih awal, membawa hasil panen yang besar. Beri mulberry berwarna hitam hingga 4 cm;
    • Menangis. Ia digunakan dalam reka bentuk landskap. Tumbuh lebih banyak untuk hiasan daripada hasil yang tinggi. Dahan nipis jatuh dengan anggun. Boleh tumbuh hingga 5 meter;
    • Emas. Batang muda, daun berwarna kuning keemasan dan menjadikan hiasan ini pelbagai.

Sebar

Mulberry atau mulberry adalah pokok yang terkenal di seluruh dunia, terima kasih bukan hanya pada rasa dan kualiti buah beri, kulit kayu, tetapi juga serat dari mana orang Cina membuat sutera. Asia, Jepun, India - dianggap sebagai tempat kelahiran murbei putih, di mana ia tumbuh secara bebas di hutan lebat.

Afghanistan dan Iran dianggap sebagai tanah air Black Mulberry. Di sana budaya ini dapat dijumpai di hampir setiap kebun. Mulberry merah dibawa ke Eropah dari Amerika Utara. Usaha menanam mulberi di wilayah tengah negara kita belum dinobatkan dengan kejayaan. Dari sekian banyak spesies, varietas, hanya beberapa yang berakar..

Di Rusia, pokok mulberry boleh ditemui di lorong tengah, di Primorye dan di selatan. Sangat sukar untuk menanam mulberi di Utara negara kita. Sekiranya hanya tanaman itu ditanam oleh tukang kebun, mematuhi semua peraturan penanaman dan perawatan, dan ragamnya tahan terhadap fros.

Menanam dan meninggalkan

Untuk menanam murbei, anda perlu memilih tempat yang sesuai untuknya di kebun, ketahui pilihannya. Pokok itu suka cahaya, tidak bertolak ansur dengan angin sejuk. Tanah mestilah lembap. Tidak mungkin untuk mengetahui sama ada anak benih muda akan berbuah dengan segera. Oleh itu, disyorkan untuk membeli kilang tersebut ketika berumur sekurang-kurangnya tiga tahun. Kemudian dengan bunganya anda dapat menentukan jantina.

Anda boleh menanam tanaman di tanah terbuka pada musim gugur. Untuk ini, lubang penanaman disediakan terlebih dahulu sehingga benjolan tanah dengan akar terletak di dalamnya dengan bebas. Di tanah liat, di bahagian paling bawah lubang, anda perlu meletakkan saliran dari batu bata yang patah. Sekiranya tanah di lokasi miskin, subur, baja (baja atau kompos yang dicampurkan dengan superfosfat) mesti disapu di dasar lubang. Dan kemudian taburkannya dengan tanah agar akarnya tidak bertindih.

Hanya dua minggu selepas penyediaan lubang itu pokok Mulberry dapat ditanam semula. Akar mesti disebarkan dengan hati-hati, ditaburkan dengan tanah, dipadatkan, kemudian dituangkan dengan banyak air. Setelah menyiram, menyerap sepenuhnya air, tanah di sekitar batangnya mulsa. Sekiranya tanaman lemah, memerlukan sokongan, maka pada tahap penyediaan lubang, anda perlu memandu dengan tongkat dengan ukuran yang sesuai.

Penanaman musim bunga hanya berbeza kerana lubang itu disediakan jauh sebelum menanam. Lebih baik melakukan ini pada musim gugur. Campuran baja digunakan terlebih dahulu, bahkan sebelum musim hujan. Dari pertengahan musim bunga, anda boleh menanam anak benih.

Untuk menanam pokok Mulberry yang berbuah di kebun anda, anda perlu menyediakannya dengan betul. Agar tidak jatuh sakit, tidak terkena serangga perosak, perlu melakukan rawatan pencegahan dengan racun serangga dan racun kulat pada waktunya. Ini dapat dilakukan pada musim gugur, ketika daunnya baru jatuh, atau pada musim bunga sebelum tunas mulai membengkak. Penyemburan dengan larutan urea 7% bukan sahaja akan menghilangkan perosak, tetapi akan menjadi sumber nitrogen bagi tanaman.

Agar murbei sampai musim sejuk, ia mesti disiram dengan banyak dari awal bulan Mac hingga pertengahan bulan Julai. Satu-satunya pengecualian ialah cuaca hujan. Pada masa yang sama, pokok mulberry memerlukan baja mineral. Lebih baik memberi makan dengan nitrogen pada musim bunga, tetapi fosforus dan kalium lebih disukai pada musim panas.

Pemangkasan mulberry dilakukan semasa pokok sedang tidur, aliran getah ditangguhkan. Pada musim bunga, ini dilakukan untuk meremajakan tanaman, membentuk mahkotanya. Pemangkasan formatif sangat bergantung pada varieti Mulberry. Sebilangan mahkota memerlukan penipisan, sementara yang lain perlu memendekkan batang utama..

Selepas akhir musim tanam, pemangkasan lain dilakukan, cabang yang rosak, kering, berpenyakit dikeluarkan. Anda boleh menjaga pokok Mulberry pada musim gugur, pada suhu sekurang-kurangnya 10 darjah Celsius.

Pembiakan

Mulberry boleh dibiakkan dengan beberapa cara:

  1. Benih. Penting agar biji segar. Mereka tidak akan sesuai sejak musim lalu. Pada pertengahan musim luruh, mereka dikeluarkan dengan hati-hati dari bubur buah beri dan dikupas. Kemudian mereka perlu diletakkan dalam larutan perangsang selama beberapa jam, ditaburkan di dalam kotak dengan tanah. Pada musim bunga, sebelum menyemai, mereka perlu dikategorikan selama satu setengah hingga dua bulan. Anda boleh menyemai terus ke tanah terbuka, membuat alur di dalamnya dan menumpahkannya dengan air dan baja. Benih diperdalam sekitar 5 cm, ditaburkan dengan tanah. Kemudian air lagi dengan banyak. Semasa menanam benih pada musim gugur, anda perlu membersihkan tanah dengan baik agar tidak membeku pada musim sejuk..
  2. Keratan. Untuk memotong mulberi, anda memerlukan rumah hijau. Pada awal musim panas, batang hijau dipotong, yang dibahagikan kepada keratan dengan 2-3 tunas, panjangnya sekitar 20 cm. Kemudian ditanam di rumah hijau dengan kelembapan tinggi, mendalamkan 3 cm, pada sudut 45 darjah. Menjelang musim gugur, pemotongan akan berakar, dan pada musim bunga ia akan siap untuk dipindahkan ke kawasan terbuka. Kaedah ini sangat sesuai untuk pekebun yang menginginkan pokok Mulberry muda untuk mewarisi semua kualiti varietas dari induknya..
  3. Lapisan. Ini adalah bagaimana mulberi membiak, yang menderita perosak atau frosts teruk pada musim sejuk. Oleh kerana sistem akar pokok Mulberry dangkal, batang biasanya mempunyai tunas muda yang dapat digali, membentuk pohon baru, menghilangkan lebihan tunas. Kaedah ini juga memelihara sifat ibu bapa varieti..
  4. Vaksinasi. Terdapat banyak cara untuk menanam pokok mulberi. Tetapi yang paling penting, kaedah peniruan adalah popular. Dua keratan dengan ketebalan yang sama disambungkan di tempat pemotongan dan dibalut dengan pita elastik.

Penyakit dan perosak

Pokok murbei mempunyai imuniti yang cukup kuat terhadap pelbagai penyakit, tetapi penjagaan yang tidak betul, musim sejuk yang keras menjadikannya lemah, dan tanaman itu boleh jatuh sakit. Penyakit mulberry yang paling biasa adalah:

  • Abu. Penyakit kulat yang menampakkan dirinya sebagai bunga putih pada daun. Kelembapan udara yang berterusan, mahkota yang padat dapat menyumbang kepada perkembangan penyakit ini. Anda boleh menyembuhkan pokok dengan menyemburkan dengan persediaan khas.
  • Cylindrosporiasis. Ini ditunjukkan oleh munculnya bintik-bintik hijau muda di daun, yang kemudian berubah menjadi coklat. Di sekitarnya, lapisan flocculent putih terbentuk, yang merupakan spora jamur. Anda boleh menyingkirkan dengan racun kulat.
  • Bakteriosis mulberry muncul pada ranting muda pokok mulberry, daun yang berbunga. Mereka bertukar menjadi hitam, kemudian melengkung dan jatuh. Garis-garis gusi muncul di batang badan. Pokok ini dirawat dengan kompleks penawar.
  • Kulat pengikat. Mereka hanya muncul pada tumbuhan yang lemah dengan imuniti yang rendah. Dengan pertumbuhannya, kayu menderita dan reput semakin banyak. Keluarkan cendawan sepenuhnya dengan pisau, rawat permukaan terbuka dengan larutan dengan tembaga.

Serangga dianggap sebagai perosak: cacing comstock, hama labah-labah, rama-rama mulberry dan rama-rama putih Amerika. Serangga ini menyebabkan bahaya besar pada pokok mulberry dengan memakan daun, tunas tanaman, membentuk sarang labah-labah. Anda boleh menyingkirkannya dengan menyemburkan pokok dengan penyelesaian khas seperti Chlorophos atau Kleschevite.

Makna dan penerapan

Beri mulberry mempunyai banyak khasiat yang berguna kerana komposisinya, kaya dengan vitamin dan unsur mikro. Doktor mengesyorkan penggunaan beri murbei segar atau kering untuk rawatan penyakit seperti gastritis, anemia, penyakit kardiovaskular, dll..

Buah mulberry boleh digunakan untuk menyediakan jus atau minuman buah, yang tidak kurang berguna dan menyenangkan rasanya daripada beri segar. Jus buah pokok mulberry mempunyai kesan anti-radang. Mereka dirawat kerana selsema. Anda bukan sahaja boleh meminumnya, tetapi juga menggerogoti tekak dan hidung anda. Salap yang dibuat dari jus, kulit mulberry, melegakan kesakitan akibat kecederaan, lebam.

Penyerapan beri murbei kering membantu dalam rawatan diabetes jenis II. Kulit buah mulberry juga mengandungi nutrien. Suntikannya, kaldu digunakan untuk penyakit sistem pernafasan, darah tinggi, untuk meningkatkan kesihatan, memperkuat imuniti.

Daun mulberry, berkat minyak patinya, sesuai untuk membuat teh perubatan. Minuman ini membersihkan darah, menguatkan saluran darah, menormalkan tekanan darah dan fungsi jantung..

Kayu mulberry telah digunakan sejak zaman kuno dan masih digunakan dalam pembuatan alat muzik, perabot, penutup lantai. Pengrajin kayu membuat cenderahati, pertukangan dan hiasan daripadanya. Orang Cina menggunakannya untuk membuat tong untuk minuman beralkohol elit dan kertas. Di Jepun, bakul ditenun dari dahan pokok murbei muda.

Semakin tua pokok mulberi, semakin berharga kayunya. Ia mempunyai warna kuning muda yang terang dan tekstur sutera. Dari segi kekuatan, kayu mulberry dibandingkan dengan kayu beech atau oak. Sangat senang bekerja dengannya. Ia mudah digiling, digosok, dilekatkan.

Dan tentu saja, kita tidak boleh melupakan tujuan perindustrian utama pokok itu, yang menjadikannya terkenal di seluruh dunia. Cacing sutera yang memakan daun murbei menghasilkan serat sutera halus, dari mana orang telah lama belajar membuat kain sutera yang sangat indah..

Gunakan dalam reka bentuk landskap

Pokok mulberry berjaya digunakan dalam reka bentuk landskap. Banyak jenis telah dibiakkan untuk tujuan ini. Tukang kebun menghiasi plot mereka dengan pokok mulberry dan pokok renek dengan bentuk mahkota yang menakjubkan dan warna daun. Varieti hibrida murbei tidak memakan banyak ruang dan menyesuaikan diri dengan keadaan taman dan iklim.

Di selatan negara kita, berhampiran pantai Laut Hitam, di Kaukasus Utara, pokok murbei dapat dijumpai di taman dan lorong, di wilayah sanatorium, pusat perubatan. Mulberry dengan mahkota piramid paling kerap ditanam secara berkumpulan. Dan untuk membuat lindung nilai dan menghias lorong, pelbagai jenis tangisan digunakan..

Mulberry: foto, perihalan varietas, sifat berguna buah beri

Seperti apa rupa mulberry? Apakah tanaman ini?

Wakil keluarga Mulberry yang misterius ditemui di seluruh dunia. Pokok lembu, pokok getah, pokok roti, ficus dan, akhirnya, murbei - semuanya berasal dari keluarga ini. Pokok raksasa yang rimbun dan malar hijau, perennials herba dan lianas mendiami kawasan bumi yang mengagumkan. Apa itu mulberry, kita dapati di bawah.

Sedikit sejarah

Setuju, mulberry kelihatan hebat dalam foto! Tumbuhan ini terdapat di kawasan selatan dan zon tengah CIS dan RF. Buahnya digunakan untuk makanan, dan dedaunan diberikan kepada ulat sutera, yang kepompongnya digunakan untuk mendapatkan benang sutera semula jadi.

Di China dan negara-negara Asia Tengah, murbei (foto yang disajikan dalam artikel) dikeringkan untuk digunakan di masa depan dan diberi makan kepada orang tua tua untuk memperpanjang umur mereka. Telah diketahui bahawa di Asia Tengah tanaman ini disebut king-berry atau king-tree kerana sifat perubatannya..

Terdapat kira-kira 16 spesies pokok mulberry, yang biasa terdapat di zon iklim sederhana dan subtropika. Mulberry tumbuh dengan baik di Bulgaria, Rusia, Azerbaijan, Romania, Ukraine, Armenia dan negara-negara lain di Amerika Utara, Asia dan Afrika.

Dipercayai bahawa murbei hitam diedarkan ke seluruh dunia dari Asia Barat Daya, dan yang putih dari China. Sejarah penggunaan daun tanaman ini untuk tumbuh ulat sutera bermula lebih dari 4000 tahun. Orang makan buahnya sebelum peristiwa yang dijelaskan dalam Alkitab. Pernahkah anda perhatikan bahawa mulberi dalam foto berbentuk seperti blackberry? Mereka sangat berguna dan digunakan sebagai antiseptik semula jadi..

Penerangan mengenai tanaman

Gambar murbei mesti dilihat oleh semua orang. Tumbuhan ini tergolong dalam genus pokok lebat keluarga Mulberry, seperti yang dibincangkan di atas. Orang membiakkannya terutama demi daun - makanan asas ulat sutera dan sebagai tanaman buah. Terdapat 17 spesies dalam genus, tetapi tiga spesies paling kerap digunakan. Beri adalah sekumpulan biji-bijian pukal dengan biji-bijian kecil, pulpa dan kulit.

Terdapat sebilangan besar spesies, jenis dan bentuk, di antaranya mulberi putih, merah dan hitam menonjol untuk buahnya. Semua spesies adalah tumbuh-tumbuhan dioecious yang tumbuh dengan cepat, berbeza dalam heterogenitas bentuk daun, yang walaupun pada satu cabang dapat berbentuk lima, tiga jari dan berbentuk hati.

Di semua bahagian pokok mulberry, getah susu mengalir, yang dilepaskan apabila tisu tanaman rosak. Buahnya serupa dengan beri hitam atau raspberi, dalam beberapa kes mereka tidak mempunyai biji, sedangkan yang lain mengandungnya. Seperti yang anda lihat dalam foto, buah mulberry mencapai panjang 2-3 cm dan mempunyai garis besar drupes. Buah beri ini manis, berair dan mempunyai aroma yang menyenangkan. Buah pertama mula masak pada pertengahan bulan Julai. Tempoh pematangan asas adalah pada akhir bulan Julai dan awal bulan Ogos..

Komposisi buah

Adakah anda telah mengkaji foto murbei? Beri masaknya mengandungi resveratrol, antioksidan tumbuhan. Bahan ini melindungi tanaman dari pelbagai bakteria, parasit dan kulat. Buah adalah 85% air, mereka mengandungi lemak, abu, serat makanan dan karbohidrat, vitamin B1, DALAM3, A, PP, K.

Asid folik, riboflavin, tokoferol, piridoksin, kolin, askorbik dan asid pantotenik terdapat. Sifat bermanfaat mulberry (lihat foto buah di bawah) ditentukan oleh kehadiran makronutrien - kalsium, fosforus, kalium, natrium dan magnesium.

Permohonan

Orang sering melihat gambar murbei dengan rasa ingin tahu. Dalam bidang perubatan, tanaman ini pertama kali digunakan oleh saintis, ahli falsafah dan doktor abad pertengahan Parsi Abu Ali ibn Sina - Avicenna.

Semua bahagian pokok sesuai untuk penyembuhan - kulit kayu, dan buah-buahan, dan akar, dan daun. Mulberry adalah antiseptik semula jadi yang luar biasa yang dapat digunakan sebagai diuretik, anti-radang, diaforetik, ekspektoran dan astringen.

Ia digunakan dalam pembuatan cuka, asid sitrik dan gula. Tumbuhan unik dalam perubatan rakyat ini dapat memberi manfaat yang besar dalam rawatan banyak penyakit. Buah beri sepenuhnya masak adalah julap yang sangat baik, baik untuk sembelit. Buah-buahan hijau adalah yang terbaik untuk cirit-birit.

Sekiranya anda mencairkan jus buah sutera dengan air rebus, bilas mulut anda untuk sakit tekak. Kesannya, penyakit ini akan cepat hilang. Penyisipan beri kulit kayu dan mulberry berkesan untuk bronkitis, asma bronkial, jangkitan pernafasan akut.

Merebus akar dan kulit kayu dalam bentuk diuretik digunakan untuk hipertensi. Dedaunan ditekankan dan diminum untuk mengurangkan suhu sekiranya demam. Dengan distrofi miokard dan penyakit jantung, penggunaan buah beri dalam jumlah besar adalah disyorkan. Serbuk ubat disediakan dari kulit kayu, yang kemudian dicampurkan dengan minyak. Akibatnya, ubat untuk penyembuhan bisul, luka, dan luka diperolehi. Salap semacam itu menghilangkan lebam serta-merta.

Khasiat buah beri murbei (foto yang disajikan) dapat disenaraikan tanpa henti. Memakannya dalam makanan membantu dalam rawatan mati pucuk dan prostatitis, untuk melegakan menopaus dan pendarahan rahim.

Kontraindikasi

Kontraindikasi asas murbei adalah intoleransi peribadi. Makan terlalu banyak buah beri ini boleh menyebabkan gangguan gastrousus. Juga, jika seseorang menderita hipertensi atau diabetes mellitus, sebelum makan buah murbei, dia mesti berunding dengan doktornya..

Putih

Ramai orang suka melihat foto murbei putih. Sebagai peraturan, untuk memberi makan ulat sutera murbei, ulat sutera, mulberi putih dan berbatang banyak ditanam. Buah tanaman seperti itu bukan hanya berwarna putih, tetapi juga kuning, merah jambu dan bahkan hitam. Varieti ini dinamakan kerana kulit pokok yang ringan..

Tumbuhan ini berasal dari Timur dan Asia Kecil. Ini adalah pokok yang tinggi, tumbuh dengan cepat dan berumur panjang dengan mahkota penyebaran atau sfera yang padat. Daun tumbuh di pokok yang sama dengan pelbagai konfigurasi, mereka berwarna kuning pada musim gugur dan hijau gelap pada musim panas. Dalam jenis mulberry ini, buah beri mendapat perhatian khusus - rasanya sangat manis..

Tidak bersahaja terhadap keadaan hidup dan tanah - ia tumbuh dengan baik dalam keadaan bandar, dan akarnya yang panjang membantu mengukuhkan jurang dan cerun. Transplantasi mudah ditoleransi pada usia muda. Spesies ini dapat menahan beku yang teruk (hingga -30 ° C). Sekiranya dahan muda beku, ia akan dipotong. Kemudian mereka cepat tumbuh kembali, dan pokok itu membuahkan hasil..

Tukang kebun juga menanam murbei putih sebagai tanaman hiasan: terdapat sebilangan besar bentuk kebun dengan bulatan, tangisan, kerdil, piramidal, mahkota berbilang batang dan pelbagai daun. Bentuk yang indah disebarkan secara vegetatif dan dengan cantuman.

Telah diketahui bahawa tanaman ini digunakan untuk penanaman berkelompok, tunggal dan untuk membuat lindung nilai yang padat, kerana ia dapat menahan potongan rambut biasa dengan sempurna.

Hitam

Artikel itu mengandungi foto dan keterangan mengenai murbei. Mulberry hitam diketahui berasal dari Afghanistan dan Iran. Di negara-negara panas, kelihatan seperti pohon besar setinggi 15 m dengan mahkota lebar yang tersebar ditutup dengan daun besar. Buahnya yang berkilat hitam sangat enak dan berair, manis dan masam.

Pokok hijau musim panas yang gugur ini mempunyai mahkota yang rendah. Lebarnya biasanya lebih besar daripada tinggi. Batangnya sering melengkung, memutar, atau melengkung. Kulit kayu berwarna oren-coklat atau coklat gelap dengan retakan. Daun selebar kira-kira 8 cm dan panjang 7-18 cm, tali leher dan bujur lebar, dengan puncak pendek yang langsing, berlekuk-lekuk di pangkal, berketul secara tidak teratur di sepanjang pinggir, sedikit lobed atau serrate-crenate.

Di bahagian atas, daun murbei hitam berwarna puber, kasar, warnanya bervariasi dari hijau muda hingga hijau terang. Ia adalah tumbuhan monoecious. Anting-anting lelaki tebal dan pendek, berwarna hijau pucat. Perbungaan wanita lebih pendek. Buahnya tidak terbentuk dari karpet, tetapi dari perincian penutup bunga. Mekar pada bulan Mei-Jun.

"Baroness Hitam"

Dengan bantuan foto pelbagai murbei, anda boleh belajar dengan mudah. Apa itu Black Baroness? Ia adalah pohon gugur yang dioecious dengan mahkota globular dan sederhana padat. Bunganya dikumpulkan di telinga, dioecious. Daun tidak rumit, utuh atau tiga, lima-bulat.

Buah majmuk adalah satu dimensi besar berair, boleh dimakan, berwarna manis berwarna hitam pekat. Rasanya sangat menyenangkan, manis, praktikal tanpa asam. Aroma itu tidak ketara.

Berbuah adalah biasa dan banyak, buah beri masak pada bulan Jun atau Julai. Berbeza dengan produktiviti yang tinggi. Beri bertolak ansur dengan pengangkutan dengan memuaskan. Buah-buahan segar dapat diawetkan tanpa kerosakan selama 6 hingga 12 bulan. Ragamnya tidak bersahaja dengan keadaan pemeliharaan dan tanah. Menahan beku dari -30 ° C ke bawah.

"Darkie"

Ini adalah pelbagai murbei putih. Ini adalah pohon besar yang lebat dengan mahkota yang lebat dan merebak. Hasilnya sangat tinggi. Buahnya hampir hitam, panjangnya 3.5 cm dan diameter 1.2 cm, manis, berair, masak pada bulan Jun atau Julai. Pengangkutan diterima dengan baik. Pelbagai ini tahan kemarau, tahan fros, tidak bersahaja.

Mulberry hitam "Istanbul"

Ini adalah salah satu jenis murbei yang menghasilkan buah yang besar. Pokok ini setinggi 7 m, tinggi. Mahkota berbentuk bulat, padat. Buah-buahan hanya selama 4 tahun. Mulberry ini mempunyai bunga kecil, dikumpulkan dalam perbungaan dalam bentuk spikelet.

Daun pokok mempunyai bentuk telur. Ia mekar pada hari-hari terakhir bulan April. Buah masak hampir berwarna hitam, panjangnya, hingga 3 cm. Tempoh pematangannya panjang: dari pertengahan Julai hingga akhir Ogos. Varietas tahan beku hingga -30 ° C, tidak bersahaja dengan keadaan pemeliharaan dan tanah.

"Putih madu"

Ini adalah salah satu jenis yang paling terkenal di Rusia. Diperolehi oleh penternak kami dengan menyeberangi beberapa jenis mulberry putih. Pokoknya tidak tinggi, mahkota agak lebat, mempunyai bentuk piramidal. Buah-buahan berwarna putih memanjang kira-kira 3 cm. Mereka mempunyai rasa yang indah, manis, dengan rasa madu.

Buah mulberry ini lembut dan memerlukan penjagaan tambahan semasa pengangkutan. Varietas tahan suhu rendah dan secara konsisten memberikan hasil yang sangat baik.

"Smolensk pink"

Ini adalah pilihan terbaik untuk tukang kebun. Kilang ini mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran dan tidak bersahaja dalam penjagaan. Pelbagai ini dibezakan oleh ketahanan fros yang sangat baik. Buah muncul pada tahun pertama selepas penanaman.

Beri parameter sederhana, mempunyai warna merah atau merah jambu. Manis dan beraroma. Daun pokok mempunyai bentuk yang indah, sehingga sering digunakan sebagai hiasan pegangan tanah yang menakjubkan.

"Buah-1"

Adakah anda telah mengkaji semua gambar beri murbei? Pokoknya luar biasa. Apakah jenis "buah-1"? Ini adalah jenis pematangan awal yang menghasilkan buah-buahan berair dan besar. Penuaian sudah dapat dilakukan pada bulan Jun. Kelebihan yang paling penting adalah rasa cerah dan berbuah jangka panjang..

Buah mulberry ini manis dengan keasidan yang menarik. Mereka mempunyai konsistensi yang padat dan tidak berkerut semasa pengangkutan. Kualiti yang khas - dalam cuaca hujan, batang putih berubah menjadi merah jambu. Anda tidak perlu takut - tidak mengapa.

Shelley

Pelbagai ini tidak asing bagi banyak tukang kebun. Berkelayakan sebagai hiasan yang sangat tinggi. Menghasilkan buah-buahan yang besar hingga panjang 5.5 cm. Buahnya panjang, gelap, dengan ciri khas. Mereka mempunyai rasa pencuci mulut. Pokok ini mula berbuah pada akhir bulan Jun.

Buah beri mempunyai konsistensi yang padat, sehingga buah ini dapat diangkut dalam jumlah besar tanpa kehilangan. Sekiranya anda ingin menanam pokok mulberi untuk dijual semula, pilih jenis ini..

"Putera Hitam"

Satu lagi sampel unik. Nampaknya hanya terdiri dari kebajikan. Tahan terhadap kemarau, penyakit dan fros, senang dibersihkan. Ia dihargai kerana beri yang berkilat dan besar yang indah, mencapai panjang 5 cm. Mereka dicat hitam dan mempunyai madu, rasa tidak biasa.

Perlu diperhatikan bahawa buahnya sangat berair, tetapi tidak berkerut semasa pengangkutan dan disimpan dalam jangka masa yang lama..

"Hartut"

Peminat wain sutera disarankan menanam varieti ini di dacha mereka. Dia mula membuahkan hasil pada tahun ketiga kehidupan. Hasil stabil dan tinggi. Buah pokok seperti itu besar (hingga 5.5 cm), berwarna hitam.

Jus pekat yang diperoleh dari mereka menyerupai rasa Cahors. Varieti ini digunakan secara aktif dalam masakan dan pembuatan anggur. Ia mudah tumbuh dan tahan penyakit.

Di atas adalah jenis yang dimaksudkan untuk penggunaan manusia. Namun, terdapat banyak lagi variasi hiasan yang dapat menghiasi ruang sekitarnya. Ini termasuk murbei emas, Tatar, tangisan, sfera, piramidal. Terdapat varieti yang ditanam di dalam pasu atau bekas kecil. Pemilihan varieti akan bergantung pada tujuan apa yang anda capai..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Mulberry mengandungi sejumlah besar kalium, kekurangannya dalam badan boleh menyebabkan glisemia. Oleh itu, doktor menetapkan ekstrak murbei apabila gangguan metabolisme kalium muncul..

Mulberry juga patut dimakan bagi mereka yang mempunyai edema kronik yang berkaitan dengan gangguan jantung (kecacatan keparahan yang berbeza-beza, distrofi miokard) dan buah pinggang. Sekiranya ia dimakan secara teratur, sesak nafas, sakit di jantung akan berkurang dan iramanya akan menormalkan..

Sekiranya terdapat anemia dan gangguan metabolik, anda perlu makan mulberi selama dua minggu dalam jumlah yang banyak sehingga "matanya tidak dapat melihat lagi.".

Campuran murbei putih (1 kg) dan madu putih (200 g) akan membantu menghilangkan prostatitis dan memulihkan kekuatan lelaki. Kisar komponen dengan teliti. Campuran harus disimpan di dalam peti sejuk di dalam bekas tertutup rapat. Anda perlu minum sekali sehari sebelum tidur, satu sudu pencuci mulut..