Mengapa bunga Pansy disebut?

Dari mana asalnya nama ini dan mengapa sebenarnya Pansies, dan bukan Olina, Katina atau MaryIvanna? )))

Ada satu legenda. Suatu ketika dahulu ada seorang gadis bernama Anyuta. Dia sangat jatuh cinta dengan lelaki itu. Tetapi dia harus pergi untuk mempertahankan perbatasan tanah airnya. Gadis itu sangat menunggu kekasihnya di pinggir jalan, dan terus-menerus mengintip ke kejauhan, sama ada kekasihnya sedang berjalan. Tetapi kekasihnya tidak ditakdirkan untuk pulang. Di tempat gadis itu menitiskan air matanya, bunga tiga warna tumbuh. Dan mereka tumbuh dengan warna tiga warna, sejak gadis itu Anyuta mengalami tiga perasaan: harapan untuk timbal balik, kejutan dari kebencian yang tidak adil dan kesedihan akibat kehilangan orang yang dicintai. Mereka mula dipanggil - "Pansies".

Legenda yang sangat menyedihkan, dan nama bunga itu indah.

Sebenarnya, pansies adalah violet warna-warni, bunga kebun yang paling biasa, bersaiz kecil, tetapi sangat cantik. Dipercayai bahawa bunga-bunga ini melambangkan pemikiran manusia, seperti menyerupai orang yang berfikir. Mengapa mereka mula disebut pansies sukar disebutkan, walaupun menurut salah satu legenda yang paling terkenal, bunga-bunga berwarna seperti itu tumbuh di kubur seorang gadis bernama Anyuta, yang mati tanpa menunggu kekasihnya. Dan setiap warna melambangkan perasaan terpisah yang dialami gadis itu - kesedihan dari cinta, harapan untuk timbal balik dan kejutan dari pengkhianatan. Lagipun, pemuda yang mana Anyuta jatuh cinta adalah seorang penggoda sederhana dan sengaja meninggalkannya.

Bunga banci. Penerangan, ciri, jenis dan penjagaan pansies

Mustahil untuk melewati bunga banci acuh tak acuh. Sama ada mereka di balkoni, berbunga. Beberapa perasaan segera diliputi: kelembutan, percintaan.

Semua jenis sangat serupa antara satu sama lain dan pada masa yang sama berbeza. Aroma halus dan warna kelopak yang ceria tidak dapat melupakan mata.

Penerangan dan ciri pansies

Pansies dipanggil tricolor viola, yang terkenal dengan nama Ivan da Marya. Mereka tergolong dalam keluarga violet. Tumbuhan wujud sebagai tahunan, dwitahunan dan tahunan.

Bunga dibahagikan kepada musim bunga dan musim panas mekar. Mungkin, inilah keunikan mereka, bahawa mana-mana varieti sesuai untuk memilih waktu berbunga..

Semuanya bergantung pada masa pendaratan. Akar coklat dalam bentuk batang dengan dahan kecil.

Batangnya memanjang dari 10 hingga 30 cm. Di dalamnya berongga, segitiga, tegak atau bercabang. Tunas tunggal dengan lima kelopak duduk di peduncles segitiga dengan dua bracts berhampiran bunga.

Kelopak bunga berbeza dari segi ukuran. Dua daripadanya lebih besar daripada yang lain. Warna kelopak memiliki rentang warna yang berbeza, hingga hitam. Terdapat bintik-bintik di tengah tunas, dan gambar muncul, seperti moncong.

Nama puitis untuk pansy telah menimbulkan banyak legenda. Banyak negara dan bahkan wilayah mempunyai jawapan mereka sendiri tentang mengapa pansies dipanggil:

Menurut legenda kuno, bunga itu mendapat namanya untuk menghormati gadis Anyuta, yang tidak tahan dengan pemisahan dan ketidakadilan terhadap dirinya sendiri dan meninggal.

Dan semuanya bermula seperti kisah dongeng, lelaki itu jatuh cinta dengan gadis itu, dia membalasnya. Pemikat itu hilang selama-lamanya.

Setelah kematiannya, bunga-bunga dengan pelbagai warna terbentang di kubur, seolah-olah mengkhianati perasaannya: harapan, kebencian, kesedihan.

Orang Rom menceritakan bahawa lelaki yang memata-matai dewi cinta itu berubah menjadi bunga dengan mata.

Di Rusia, menurut legenda, seorang gadis dan lelaki saling mencintai. Ibu bapa mereka memisahkan mereka dan mengahwini lelaki dengan gadis kaya. Anya mati kerana pilu.

Legenda lain, gadis itu, tidak mendapat lelaki itu, mati kerana melankolis. Bunga tumbuh di pinggir jalan, seolah-olah mereka masih menunggu orang yang disayangi.

Menanam dan membiakkan pansies

Pansi luar ditanam di tempat yang cerah dengan sedikit teduh. Penumbra juga berjaya, tetapi ada sedikit perbezaan di peringkat akhir.

Bunga dalam cahaya tumbuh di tunas yang lebih besar daripada di bawah naungan. Tetapi tempoh berbunga di tempat teduh lebih lama. Pansi darat lebih suka ringan, berkhasiat, dikeringkan.

Sebelum menanam anak benih, tanah digali dan tepu dengan humus, bahan tambahan mineral. Anda boleh menanam pansies dengan cara penanaman benih, kaedah benih dan keratan.

Bahan penanaman disemai pada bulan Jun di tanah terbuka di tempat tidur khas. Tuangkan lapisan tanah di atas dan padatkan bumi sedikit.

Sebaik sahaja dua daun nyata muncul, pilihlah. Memendekkan akar sebelum menanam pansies. Ini akan memungkinkan untuk mengembangkan sistem akar dengan baik..

Langkah antara anak benih adalah dari 10 hingga 25 cm, semuanya bergantung pada ragamnya. Untuk musim sejuk, tutup anak benih dengan ranting cemara dan buat penghalang untuk menahan salji. Pansi dari biji akan mekar pada musim bunga.

Tumbuh pansies dari biji

Substrat disediakan dan benih disemai pada bulan Mac. Ditaburkan dengan tanah, ditutup dengan kaca. Bekas disimpan di tempat yang gelap hingga percambahan.

Semburkan dan ventilasikan bekas secara berkala agar bumi tidak reput. Sebaik sahaja anak benih muncul, bekas diletakkan di tempat yang terang..

Apabila dua daun sejati muncul, anak benih menyelam ke dalam pot bunga yang terpisah. Anak benih diajar secara beransur-ansur untuk berjalan-jalan di luar rumah. Untuk melakukan ini, bawa mereka ke balkoni atau teres..

Anak benih pansy ditanam di tanah terbuka setelah cuaca stabil tanpa embun beku.

Walaupun tanaman itu dianggap tanaman tahan lasak, anak benihnya boleh membeku. Pembungaan dapat dijangkakan sebulan setelah menanam di tanah terbuka.

Anak benih bunga banci

Pucuk hijau dipotong dari semak ibu pada bulan Jun. Keratan ditanam secara langsung di tanah terbuka berdekatan antara satu sama lain. Dalam kes ini, pilih tempat yang berlorek, misalnya, di bawah pokok.

Tutupi budaya dengan balang untuk menghasilkan iklim mikro yang baik. Sebaik sahaja daun baru mulai muncul, tanaman itu telah berakar..

Menjelang musim gugur, keratan akan semakin kuat, kemudian ditanam di tempat yang tetap. Anda boleh menanam pansi di rumah dengan cara yang sama..

Hanya tempat pendaratan yang harus berada di balkoni terbuka. Sekiranya anda ingin menanamnya di ambang tingkap, anda harus sentiasa membuka tingkap..

Penjagaan Pansy

Tumbuhan ini menyukai ruang yang cerah ketika suhunya antara 10 hingga 25 darjah C. Bunga tidak kehilangan kesan hiasannya walaupun pada suhu 3-5 darjah C..

Tetapi suhu yang lebih tinggi akan memberi kesan buruk kepada tanaman. Belukar hanya akan terbakar, dan yang tinggal akan berhenti berbunga dan akan kembali berbunga hanya pada musim luruh..

Oleh itu, dalam situasi seperti ini, anda harus mempertimbangkan untuk menebang semak, misalnya, dengan bahan bukan tenunan. Di rumah, anda tidak boleh memilih balkoni barat dan selatan. Bahagian yang paling optimum adalah sebelah timur.

Penyiraman sederhana. Jangan mengisi tanah secara berlebihan atau keringkan. Tanah yang terendam air dapat tumbuh busuk, yang akan menyebabkan penyakit blackleg dan merosakkan bunga.

Semasa menjaga pansies, jangan lupa memberi makan. Di kebun, beri makan semak sebulan sekali. Contoh di balkoni memerlukan persenyawaan yang lebih kerap, iaitu setiap minggu.

Pemberian makanan pertama boleh dilakukan dua minggu selepas penanaman. Tumbuhan ini bertindak balas dengan baik terhadap baja mineral yang kompleks.

Semasa memperkenalkannya, anda mesti berhati-hati untuk tidak mengikat daun, tuangkan hanya pada akar. Untuk mengecualikan baja segar, tanaman tidak bertoleransi. Longgarkan tanah selepas menyiram. Buang rumpai.

Meremajakan tanaman abadi selepas 3 tahun. Ini akan memberi dorongan untuk berbunga subur. Pertahankan hiasan bunga dengan membuang tunas pudar secara berkala.

Untuk musim sejuk, tutup bunga dengan ranting cemara dan bebaskan dari bunga itu pada awal musim bunga supaya tidak busuk.

Hantarkan spesimen balkoni ke ruangan dengan suhu 5-15 darjah C. Jika ada taman, anda boleh menanamnya di tanah sebelum embun beku 21 hari lebih awal.

Jenis dan jenis pansies

Di antara pelbagai spesies dan jenis, spesimen yang paling popular.

Pansies berbunga kecil

Dalam foto tersebut terdapat Flamenco pansies. Bunga, beralun dalam pelbagai warna. Di tengahnya terdapat kelopak dengan warna kuning kabur dan merah terang..

Jumlah perbungaan hingga 5 cm. Belukar membentang hingga 23 cm. Dalam reka bentuk lanskap, ia digunakan untuk menghias tempat tidur bunga, sempadan, tempat tidur bunga.

Bunganya tahan fros, oleh kerana itu mereka dapat dengan mudah menahan iklim sejuk di wilayah utara Rusia. Flamenco dibezakan dengan berbunga panjang, dari April hingga akhir musim luruh..

Tumbuh dalam naungan separa, tetapi berasa lebih baik di kawasan yang cerah. Sekiranya anda menanam benih flamenco pada bulan Jun, maka pada bulan Ogos mereka dapat dipindahkan dengan selamat dari tempat pengedaran ke tempat tetap. Bunga akan menggembirakan anda dengan mekar yang subur pada musim bunga akan datang.

Pansies Flamenco

Rococo. Tumbuhan padat membentang hingga 20 cm. Kelopak beralun lipat, dikumpulkan dalam sejambak, kelihatan seperti dua kali lipat.

Rococo di katil bunga kelihatan seperti tumbuhan eksotik. Terdapat satu kelemahan, rococo dengan rintangan fros yang lemah.

Bunga bancuhan Rococo

Di antara rumah tangga, F1 Angel dapat dibezakan. Pucuk miniatur berdiameter hingga 4 cm boleh berbeza warna.

Malaikat kelas Pansies

Penerangan mengenai pansies berbunga sederhana

Quedlinburger Riesen. Jumlah perbungaan hingga 7,5 cm. Bulu berwarna putih, biru, kuning, merah dengan mata kuning di tengah kelopak dan bintik hitam berhampiran pangkal.

Pansies Quedlinburger Riesen

Pemula Giant F1. Tunas berwarna kuning cerah dengan bintik kelopak coklat lebih dekat ke pangkal. Di antara rakan-rakannya, ia dianggap sebagai spesimen paling tahan musim sejuk..

Pansies Giant Forrunner

Pansies jenis bunga besar

Shalon Tertinggi. Perbungaan hingga 8,5 cm. Kelopak bunga yang berwarna ungu pucat dengan nuansa cahaya. Tempat di tengah salah satu kelopak dengan tepi krim.

Pansies Shalon Supreme

Dinamit. Putik putih salji digabungkan dengan nada merah yang berair di kelopak bawah. Apa yang menjadikan pelbagai asli dan popular. Dalam diameter perbungaan hingga 8.5 cm diameter.

Pansy Flowers Dynamite

Magnum F1. Varieti ini dibiakkan baru-baru ini. Putiknya berdiameter lebih dari 9 cm. Kelopak berwarna biru dengan bintik kebiruan.

Pansy magnum

Penyakit Pansy

Bunga banci rentan terhadap penyakit berikut:

Mozek timun. Serangga adalah pembawa virus. Daun bunga dibungkus dalam gulungan, koyak. Tunas kelihatan tidak sedap dipandang.

Penyakit dapat dicegah dengan memusnahkan kutu daun. Tumbuhan yang dijangkiti tidak dapat diselamatkan, ia hanya dicabut dan dibakar.

Kerosakan bunga oleh mozek timun

Akar busuk. Penyakit ini bermula dari akar dan merebak ke seluruh tanaman. Warna daun berubah, dan akarnya berubah menjadi coklat.

Perjuangan: perhatikan komposisi dan keasidan tanah, atur penyiraman, rawat dengan racun kulat.

Penyakit reput akar bunga

Titik bakteria. Cuaca sejuk dan lembap adalah persekitaran yang baik. Akarnya terlalu sejuk, bintik-bintik muncul di daun.

Perjuangan: rawat semak dengan oksiklorida tembaga, setelah hujan lebat, kumpulkan dan bakar kawasan yang dijangkiti.

Kerosakan tanaman oleh penyakit bakteria

Hilang kebiasaan lewat. Batang berhampiran pangkal terjejas. Daun berubah menjadi kuning, kemudian biru. Sekiranya kilang di balkoni, letakkan tanaman dan bakarlah. Buang bumi.

Hilang lebat pada daun

Cendawan serbuk. Tanda pertama pada daun adalah mekar putih, yang akhirnya merebak ke tunas..

Pada peringkat pertama penyakit ini, ini hanyalah bintik-bintik. Mereka mudah dicuci, tetapi kemudian ukurannya bertambah, memperoleh struktur yang lebih padat.

Warnanya bertukar menjadi kelabu. Baja nitrogen adalah risiko pencemaran utama. Berjuang: untuk tujuan pencegahan, semburkan semak dengan susu whey. Sekiranya sakit, rawat bunga dengan racun kulat, misalnya Topaz.

Cendawan serbuk

Perosak Pansy

Tungau labah-labah. Belukar diselimuti jaring laba-laba kecil, dan titik-titik muncul di daun. Pada peringkat awal jangkitan, rawat bunga dengan minyak mineral, cecair sabun, infus tembakau. Sekiranya tidak membantu, sapukan Ditox, Fitoverm, Kungfu.

Dalam foto itu, hama tanaman hama labah-labah

Aphid. Daunnya cacat, daun berubah menjadi kuning, ciri-ciri bunga melekit muncul. Lesi kecil dibasuh dengan larutan air dan sabun, ditanam di atas bunga burung kepik. Dalam kes yang lebih teruk, rawat dengan Akarin, Antiilin, Bison.

Dalam foto aphid

Siput. Perosak menggerogoti daun bunga. Perlu memerangi mereka sebelum menanam anak benih. Gali di kawasan itu, tuangkan bahan yang sukar bagi slug untuk bergerak: kulit telur, runtuhan, dll..

Dalam slug foto

Menyebarkan abu berhampiran semak. Anda boleh menyediakan perangkap dan menuai pada waktu pagi. Sejak slug menyerang pada waktu malam. Semasa melawan siput, potong air dan lakukan hanya pada waktu pagi..

Mengapa bunga dipanggil pansies

Kandungan artikel

  • Mengapa bunga dipanggil pansies
  • Cara menanam pansies
  • Mengapa bunga padang rumput disebut buttercup

asal nama

"Pansies" adalah tanaman abadi dengan ketinggian 10 hingga 30 cm. Bunga ini sangat mirip dengan warna ungu, sehingga mereka sering keliru.

Terdapat banyak legenda yang dikaitkan dengan nama tanaman yang menarik. Tetapi dari mana asalnya tidak diketahui dengan pasti..

Menurut salah satu legenda, bunga itu menggambarkan tiga tempoh kehidupan gadis Anyuta. Gadis itu mempunyai hati yang baik, jadi dia mendapat alasan untuk semua tindakannya. Tetapi suatu hari dia bertemu dengan seorang lelaki dan jatuh cinta padanya. Malangnya, pemuda itu tidak menghargai perasaannya dan pergi, mengatakan bahawa dia akan kembali. Kekasihnya sudah lama menunggunya, tetapi dia tidak pernah datang. Dan ketika dia meninggal, bunga-bunga indah dengan kelopak warna-warni muncul di kuburnya. Setiap kelopak dipercayai melambangkan harapan, kesedihan dan cinta..

Pilihan lain diciptakan oleh orang Yunani, yang menyebut bunga itu bunga Musytari. Suatu hari, Thunderer bosan dan memutuskan untuk turun ke bumi untuk mencari hiburan untuk dirinya sendiri. Selepas beberapa ketika, dia bertemu dengan seorang gadis dan menjadi sangat tertarik padanya. Tetapi isteri Jupiter Juno mendapat tahu mengenai hubungan ini. Dia terpaksa mengubah gadis itu menjadi lembu putih untuk menyelamatkan kekasihnya. Untuk mengurangkan nasibnya, Musytari memerintahkan bumi untuk memberinya makanan yang menyenangkan untuknya. Ini adalah bunga-bunga Musytari, yang sejak itu secara simbolik menggambarkan keanggunan gadis..

Pada Zaman Pertengahan, "Pansies" menerima nama bunga Holy Trinity. Kilang ini memperoleh nama ini kerana keunikan warnanya. Sekiranya anda melihat dengan teliti, di tengah-tengah bunga, warnanya menyerupai segitiga, yang dibandingkan dengan orang Kristian dengan mata semua orang, dan perceraian di sekitarnya adalah cahaya yang berasal dari itu. Pada pendapat mereka, segitiga itu melambangkan tiga wajah Holy Trinity..

Apa yang dilambangkan oleh bunga itu

Menurut banyak kepercayaan, tanaman itu dianggap sebagai simbol kematian. Bahkan ada gambar bunga tertentu dengan kepala mati di tengahnya. Keseluruhan gambar ini dikelilingi oleh tulisan "memento mori", yang dari bahasa Latin bermaksud "ingat kematian".

Dalam budaya lain, bunga itu dianggap sebagai simbol kesetiaan. Itu ditenun menjadi karangan bunga dan dijadikan karangan bunga.

Di England "Pansies" melambangkan cinta dan kegembiraan yang tulus, oleh itu mereka adalah sifat utama Hari Valentine.

Anda boleh bercakap mengenai tanaman ini untuk masa yang lama. Setiap legenda mempunyai sejarah dan asalnya tersendiri.

Pansies

ANUTINE MATA (lat.Viola tricolor). "Viola" diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia bermaksud "biru". Nama popular: anyutka, saudara-saudari, saudara liar, rama-rama, separuh warna, tricolor, dll. Mereka melambangkan kesetiaan, pengabdian dan kebijaksanaan. Dan mereka juga merupakan simbol musim bunga. salah satu yang pertama mekar di padang rumput setelah salji mencair.

Terdapat banyak legenda mengenai asal usul nama mereka. Menurut kepercayaan lama, gadis Anyuta itu berubah menjadi bunga kerana terlalu ingin tahu tentang kehidupan orang lain. Dan dalam mitologi Rom, para dewa menjadikan manusia menjadi pansi yang secara diam-diam mengintai dewi cinta yang sedang mandi - Venus.

Di Rusia, dalam berbagai variasi, ada legenda bahawa gadis Anyuta berubah menjadi bunga ini kerana cinta. Menurut satu versi, dia jatuh cinta dengan seorang pemuda, dan dia membalasnya. Tetapi ibu bapanya memaksanya untuk mengahwini gadis kaya. Pada hari perkahwinan mereka, Anyuta tidak tahan dan mati kerana kesedihan dan cinta yang kuat.

Menurut legenda lain, Anyuta berubah menjadi bunga setelah bertahun-tahun menunggu pengantin lelaki, yang pergi berperang, tetapi tidak pernah kembali. Inilah pansies di tepi jalan, semoga "mengintip" ke kejauhan.

Terdapat juga pilihan yang lebih menyedihkan. Di satu kampung tinggal seorang yang baik dan mempercayai Anyuta. Malangnya baginya, seorang lelaki tampan muda datang ke kampung ini, dengan siapa dia jatuh cinta. Dan dia ternyata menjadi penipu. Dia berjanji akan kembali ke Anyuta, tetapi dia pergi dan melupakannya. Dia menunggu, dia menunggu kekasihnya, dan dia layu kerana rindu dan mati. Di kuburnya, untuk mengenang cintanya yang kuat, bunga-bunga indah mekar, serupa dengan matanya yang biru. Kelopak tiga warna mencerminkan keseluruhan kisah hidup pendek gadis itu. Putih adalah harapan untuk saling mengasihi, kuning menyatakan kejutan atas perbuatan orang yang disayangi, dan ungu adalah kesedihan dan harapan yang meruntuhkan untuk kebahagiaan. Dipanggil bunga pansies itu.

Namanya sama dalam semua varian. Dapat dilihat bahawa kisah yang serupa benar-benar berlaku sekali dan sangat mengejutkan orang-orang sehingga ingatannya terpelihara selama berabad-abad atas nama bunga itu.

Bagi orang Kristian abad pertengahan, pansies adalah bunga Holy Trinity. Titik gelap di tengah-tengah mempersonifikasikan mata Tuhan Bapa, dan sinar yang menyimpang - cahaya yang terpancar darinya. Bahagian atas segitiga melambangkan tiga wajah Holy Trinity.

Di Belarus dan Ukraine, pansies disebut saudara. Terdapat beberapa legenda mengenai asal usul nama tersebut, serupa dalam plot..

Belorusskaya menceritakan tentang seorang lelaki dan seorang gadis yang jatuh cinta, tidak mengetahui bahawa mereka adalah saudara dan saudari. Ketika para kekasih mengetahui tentang hal ini, maka, merasa ngeri dengan apa yang telah terjadi, tetapi tidak dapat berpisah, mereka memutuskan untuk mati, tidak mahu hidup dalam dosa. Mereka masuk ke hutan lebat, tetapi binatang-binatang itu tidak menyentuhnya, dan tanah itu tidak menerimanya. Kemudian mereka berubah menjadi bunga yang tidak biasa yang mekar pada warna biru dan kuning pada masa yang sama. Orang memanggil bunga itu "saudara".

Tetapi legenda Ukraine. Suatu ketika dahulu, saudara Ivanko dan saudari Maryanka tinggal. Keluarga itu bahagia dan ramah. Tetapi musibah yang tidak disangka-sangka datang - ayah saya pergi untuk mempertahankan tanah asalnya dari musuh, dan tidak kembali. Dan tidak lama kemudian, kerana merindui suaminya, ibunya juga meninggal dunia. Anak-anak kecil menjadi anak yatim. Tetapi ada orang baik. Pertama, jiran membawa mereka sendiri, dan kemudian saudara perempuan yang sudah berkahwin membawa mereka ke kampung lain dan menjadi ibu bapa mereka.

Walaupun Ivanko dan Maryanka tinggal dalam keluarga yang berbeza, mereka selalu bersama: rumah saudara perempuan berdekatan. Lama kelamaan, cinta datang kepada mereka. Ibu bapa angkat mengunjungi perkara ini dan melarang mereka berjumpa. Tetapi di mana, para kekasih tidak dapat hidup satu jam tanpa satu sama lain. Untuk mengatasi larangan itu, mereka membuat "abjad" rahsia - untuk menggantung tambalan berwarna di atas tingkap Maryanka.

Sekiranya berkulit putih, Ivanko tahu: “Saya ada di rumah, tetapi ibu bapa saya marah. Jangan datang hari ini. Saya akan berjumpa dengan anda di willow lama pada waktu petang. " Sekiranya berwarna kuning, maka: "Perkara benar-benar buruk. Jangan tunjukkan diri anda kepada ibu bapa anda! Kami akan bertemu esok di krinitsa. " Berita baik dilaporkan oleh tampalan biru: “Tidak ada orang di rumah! Mari, saya tunggu! "

Tetapi tidak lama kemudian ibu bapa mengetahui isyarat rahsia mereka dan, setelah berunding, memberitahu mereka yang sebenarnya. Bahawa mereka bukan anak mereka sendiri, tetapi anak lelaki dan perempuan itu sendiri adalah saudara dan saudari, dan oleh itu mereka tidak dapat disayangi. Tetapi mereka bahkan tidak dapat memikirkan untuk berpisah, dan, merebut saat ini, melarikan diri ke kampung jiran dan secara diam-diam menikah di sana. Dan agar tidak ada yang dapat memisahkan mereka, mereka berubah menjadi bunga yang indah dengan kelopak berwarna. Oleh itu, mereka diajar oleh penyihir lama, yang mereka rahsiakan.

Mari kita pergi, kakak, dengan benang, berselerak dengan bunga.

Oh, anda akan berwarna biru dan saya akan berwarna kuning.

Orang akan memetik bunga, mereka akan menghapus dosa dari kita

dinyanyikan dalam lagu lama Ukraine. Tetapi dia tidak mengajar penyihir bagaimana menjadi orang lagi. Mereka selamanya menjadi bunga yang indah, yang oleh orang-orang, sebagai kenangan cinta yang kuat, disebut saudara.

Dan satu lagi legenda mengenai topik yang sama. Orang-orang Turki menyerang tanah asal mereka, penduduk kampung bertempur untuk waktu yang lama, tetapi pasukannya tidak sama. Tangkap bassoorman penuh besar. Di antara tahanan, seorang gadis berkulit hitam pergi ke negeri asing, menyiram jejaknya dengan air mata. Seorang janissary muda menunggang kuda di dekatnya dan tidak mengalihkan pandangannya, tidak dapat berhenti mengagumi kecantikannya, kadang-kadang, dia secara diam-diam melemparkan makanan kepadanya. Dan dia membezakannya di antara gerombolan liar, dan mengapa, dia sendiri tidak tahu, hatinya entah bagaimana tenggelam.

Kami berhenti untuk malam. Dan sebelum ini dia bercakap dengan gadis Janissary dalam bahasa asalnya. Dia memujuknya untuk melarikan diri, berjanji untuk mencintai dan menikah selamanya jika mereka cukup bernasib baik untuk kembali ke Ukraine, dan dia setuju. Ketika, bosan dengan jalan, orang-orang Basurman, seperti domba jantan itu, tertidur sambil menuruni, Janissary melemparkan pakaian Turki pada gadis itu, dan mereka dengan senang hati keluar dari kem.

Mereka berlari sekuat tenaga, mengetuk kaki mereka berdarah, tetapi keinginan untuk memberi mereka kekuatan. Takut dikejar, mereka bersembunyi di kawasan tebal. Keletihan mendorong mereka ke mimpi manis. Janisari memeluk kecantikan, menciumnya. Dia tidak keberatan dan menjadi gadis yang menjadi isteri Janissary.

Mereka saling memberitahu tentang diri mereka. The Janissary memberitahunya bahawa orang-orang Turki telah menangkapnya sebagai seorang kanak-kanak, teringat bagaimana kampung asalnya, seperti sebuah pondok di sungai yang cepat, pir tinggi di pintu gerbang, seorang pandai besi. Gadis itu mendengarkannya, terisak-isak: “Kami telah melakukan dosa yang paling dahsyat dengan kamu. Awak adalah kakak saya. Biarkan musuh yang terkutuk mati, kerana mereka semua ini. Biarkan langit membakar jiwa kita yang berdosa. " Dan mereka berubah menjadi bunga yang indah, yang disebut orang sebagai saudara.

Perlu diingat bahawa legenda serupa di beberapa tempat menceritakan tentang bunga lain - Ivan da Marya, yang juga disebut saudara di sana..

Terdapat banyak kepercayaan yang berkaitan dengan pansies. Dulu dianggap tidak sesuai untuk tempat tidur bunga, kerana mereka adalah "bunga orang mati", dan sekarang mereka sering ditanam di kubur.

Sejak zaman kuno, harta cinta yang mempesona telah dikaitkan dengan pansies. Menurut salah satu kepercayaan, seseorang hanya perlu memercikkan jusnya di kelopak mata orang yang diinginkan dan menunggunya untuk bangun dan melihatmu terlebih dahulu - cinta abadi dijamin. Betul, tidak begitu mudah untuk memenuhi syarat-syarat ini..

Gadis itu, yang dikasihi adalah pelaut, ketika dia melakukan perjalanan panjang, menguburkan pasir laut di dalam bunga dengan panci dan menyiramnya hingga matahari terbit. Kemudian, menurut legenda, dia akan selalu memikirkannya di laut.

Pansies luar biasa bukan hanya kerana kecantikannya. Mereka tergolong dalam kumpulan tanaman yang agak tidak biasa yang disebut ballistas (dari bahasa Yunani "ballo" - "to throw"). Kotak panci masak, serupa dengan tanglung, naik dan terbentang dalam bentuk tiga kapal. Daun kering dan memerah biji, seolah-olah mereka ditembak, membuangnya seperti proyektil kecil. Mereka terbang pada jarak yang jauh lebih besar daripada ukuran bunga itu sendiri.

Esei mengenai topik pansies mengapa mereka dipanggil itu!
Tulis pzh berikan 15 mata

Jawapan

Sebuah legenda kuno memberitahu - suatu ketika dahulu ada seorang wanita cantik, Anyuta. Dia jatuh cinta dengan pemikat berdarah dinginnya dengan segenap jiwanya. Pemuda itu menghancurkan hati gadis yang mempercayai itu, dan dia mati kerana kesedihan dan kerinduan. Violet, dicat dalam tiga warna, tumbuh di kubur Anyuta yang miskin. Masing-masing dari mereka mempersonifikasikan tiga perasaan yang dia alami: harapan untuk timbal balik, kejutan pada kebencian yang tidak adil, dan kesedihan pada cinta yang tidak berbalas..

Bagi orang Yunani kuno, tiga warna pansies adalah simbol segitiga cinta. Menurut legenda, Zeus menyukai puteri raja Argos Io. Namun, isteri Zeus Hera mengubah gadis itu menjadi lembu. Hanya setelah sekian lama mengembara, Io mendapatkan kembali bentuk kemanusiaannya. Untuk menggembirakan kekasihnya, Thunderer telah menanam violet warna-warni untuknya. Dalam mitologi Rom, bunga-bunga ini dikaitkan dengan gambaran Venus..

Orang Rom percaya bahawa dewa-dewa itu menjadikan manusia menjadi pansi yang diam-diam mengintai dewi cinta yang sedang mandi. Sejak zaman kuno, pansies telah melambangkan kesetiaan dalam cinta. Banyak orang mempunyai adat yang berkaitan dengan bunga ini. Contohnya, gadis Poland memberi pansi kesayangan mereka jika dia pergi lama. Ini melambangkan pemeliharaan kesetiaan dan cinta pemberi. Bukan kebetulan bahawa di Perancis violet tricolor disebut "bunga untuk kenangan". Di England, mereka "menggembirakan hati", mereka dipersembahkan oleh kekasih pada 14 Februari - Hari Valentine.

Dalam budaya Kristian, pansies kadang-kadang dikaitkan dengan Holy Trinity. Namun, sejarah juga mengetahui penentang perbandingan seperti itu. Contohnya, ketika di jamu abad XVI. Pansies telah disebut "ramuan Holy Trinity", dan ini telah menarik kritikan keras dari para pejabat gereja. Ulama menentang membandingkan kebesaran Tuhan dengan "bunga asas".

Yang pertama menanam ungu tricolor adalah penanam bunga Inggeris pada abad ke-16. Kemudian dari England violet datang ke Perancis, Jerman, dan kemudian ke Rusia.

Mengapa pansies disebut

p, blokquote 1,0,0,0,0 ->

Ahli botani memanggil bunga ini sebagai viola tricolor atau tricolor violet. Ini adalah tanaman kecil yang rendah hati yang tumbuh di tempat terbuka..

p, blokquote 2,0,0,0,0 ->

p, blokquote 3,0,1,0,0 ->

Bunga-bunga sederhana ini diperkenalkan ke dalam budaya lebih dari seratus tahun yang lalu di England. Mereka berhutang ini kepada tukang kebun Thompson, yang melacak dan membawa kembali pelbagai jenis violet. Violet tricolor (Viola tricolor) disilang dengan violet kuning (V. lutea), Altai violet (U. altaica) dan violet bertanduk (V. cornuta), akibatnya banyak varietas dan kacukan baru diperoleh. Tumbuhan ini sangat berbeza dengan spesies asli sehingga menjadi mustahak untuk mengasingkannya menjadi spesies baru yang dihasilkan secara buatan - Vittrokk violet (Viola x wittrokkiana). Nama itu diberikan untuk menghormati ahli botani Sweden Veit Wittrock (1839-1914), yang mengabdikan seluruh hidupnya untuk mempelajari tanaman ini.

p, blokquote 4,0,0,0,0 ->

Di England, pansies masih dianggap sebagai salah satu tanaman yang paling digemari. Walaupun berangkat ke negara lain, Inggeris berusaha menanam bunga-bunga ceria ini di taman depan baru mereka sebagai kenangan tanah air mereka. Violet berhijrah dari England ke Perancis, Jerman, dan kemudian ke Rusia.

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

Menurut legenda mengenai ungu (mengenai pansies): tiga tempoh kehidupan gadis Anyuta dengan hati yang baik dan mata yang amanah tercermin pada kelopak bunga berwarna tiga warna. Dia tinggal di kampung, mempercayai setiap perkataan, mencari alasan untuk setiap perbuatannya. Dia bertemu dengan penipu yang menipu, atas kemalangannya, dan mencintainya dengan sepenuh hati. Dan pemuda itu takut akan cintanya dan bergegas pergi ke jalan raya, meyakinkannya bahawa dia akan segera kembali. Untuk masa yang lama Anyuta memandang ke jalan, secara senyap-senyap memudar dari melankolis. Dan ketika dia meninggal, bunga-bunga muncul di tempat penguburannya, di dalam kelopak warna-warni yang harapan, kejutan dan kesedihannya tercermin. Ini adalah legenda Rusia mengenai bunga.

p, blokquote 6,1,0,0,0 ->

Orang Yunani kuno mengaitkan penampilan bunga-bunga ini dengan puteri raja Argos Io, yang jatuh cinta dengan Zeus, yang mana isterinya Pahlawan telah berubah menjadi lembu. Entah bagaimana untuk mencerahkan kehidupan kekasihnya, Zeus menumbuhkan pansies untuknya, yang melambangkan segitiga cinta.

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

Setelah dewa matahari Apollo mengejar salah satu anak perempuan Atlas yang cantik dengan sinarnya yang terbakar, gadis malang itu berpaling ke Zeus dengan permohonan untuk berlindung dan melindunginya. Oleh itu, petir yang hebat, mengindahkan permintaannya, mengubahnya menjadi ungu yang indah dan menutupinya di bawah naungan semak-semaknya, di mana dia telah mekar setiap musim bunga sejak itu dan memenuhi hutan surgawi dengan haruman.

p, blokquote 8,0,0,0,0 ->

Mungkin di sini, bunga yang menggemaskan ini akan kekal selamanya dan tidak akan pernah datang ke bumi kita, tetapi kebetulan Proserpine, anak perempuan Zeus dan Ceres, pergi ke hutan untuk mendapatkan bunga, diculik oleh Pluto, yang tiba-tiba muncul, pada waktu itu semasa dia mencabut violet. Dengan ketakutan, dia menjatuhkan bunga yang telah dipetik dari tangannya ke tanah, yang berfungsi sebagai nenek moyang dari violet yang masih tumbuh di negara kita..

p, blokquote 9,0,0,1,0 ->

Dan inilah yang diceritakan oleh legenda lain: Suatu ketika, pada hari yang panas, Venus memutuskan untuk berenang di gua paling jauh sehingga tidak ada yang dapat mengintipnya. Dewi Venus mandi lama dan dengan senang hati dan tiba-tiba terdengar bunyi gemerisik. Dia menoleh dan melihat beberapa manusia menatapnya. Dewi itu marah dan memutuskan untuk menghukum mereka yang terlalu ingin tahu. Venus meminta Zeus menghukum mereka yang bertanggungjawab. Tentu saja Zeus menanggapi permintaan dewi cantik itu dan memutuskan untuk menghukum mereka, tetapi kemudian mengalah dan mengubahnya menjadi banci yang menyatakan rasa ingin tahu dan terkejut.

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

Di Jerman, bunga ini disebut ibu tiri, menjelaskan namanya seperti berikut. Kelopak bawah, terbesar dan paling indah adalah ibu tiri yang berpakaian. Dua kelopak berwarna yang lebih tinggi dan tidak cantik adalah anak perempuannya yang berpakaian cantik. Dan dua kelopak putih paling atas, seolah-olah pudar, dengan warna kelopak ungu, adalah anak tirinya yang berpakaian buruk. Legenda mengatakan bahawa sebelum ibu tiri berada di tingkat atas, dan anak tiri yang miskin di tingkat bawah, tetapi Tuhan mengasihani gadis-gadis yang miskin, tertindas dan terbengkalai dan mengubah bunga itu, sementara ibu tiri yang jahat mendapat tunjang yang mengganggunya, dan anak perempuannya sendiri mendapat kumis yang mereka benci.

p, blockquote 11,0,0,0,0 -> p, blockquote 12,0,0,0,1 ->

Ada yang melihat di bunga ini wajah wanita, menyatakan rasa ingin tahu. Dikatakan bahawa wajah ini milik seorang wanita yang berubah menjadi bunga kerana ingin tahu di mana dia dilarang untuk melihat..

Kenapa pansies

tekanan
suhu 23... 25 С, tekanan 759... 761 mm Hg, angin Utara, 4 m / s

  • Mariupol
    • Ukraine
    • Mariupol
    • Luhansk
    • Krimea
    • Kherson
    • Odessa
    • Nikolaev
    • Zaporizhzhia
    • Dnipropetrovsk
    • Kharkiv
    • Sumy
    • Chernihiv
    • Zhitomir
    • Kiev
    • Lutsk
    • Lviv
    • Poltava
    • Cherkasy
    • Kirovograd
    • Chernivtsi
    • Ternopil
    • Khmelnitsky
    • Vinnytsia
    • Uzhgorod
    • Ivano-Frankivsk
    • Lancar
    • Sevastopol
  • berita
  • Blog
  • Foto
  • Ensiklopedia
  • Peta
  • Poster
  • Syarikat
  • Pekerjaan
  • Harta
  • Peraduan
  • Forum
  • Lebih banyak lagi
  • Lebih banyak lagi
  • Peringkat institusi
  • Program
  • iklan
  • Permainan kilat
  • mengenai projek itu
  • Berita Mariupol
  • Kejadian
  • Ukraine
  • Dunia
  • Ekonomi dan kewangan
  • Berita politik
  • berita sukan
  • suapan berita

Idea Majlis Penasihat Donbass ditolak

4 Jun 2020, 12:27

Timbalan Perdana Menteri Ukraine Oleksiy Reznikov mengkritik idea untuk mewujudkan Majlis Penasihat dengan pemisah Donbass sebagai sebahagian daripada Kumpulan Hubungan Trilateral. Seperti yang dikatakan pegawai dalam wawancara dengan Ukrinform, isu ini harus dianggap tidak sesuai.

Kementerian Luar Negeri Ukraine bermaksud membubarkan kuasi-republik Donbass

Pemisah "LPR" dan "DPR" di wilayah pendudukan Donbass akan dilikuidasi setelah Ukraine memperoleh kembali kawalan perlembagaan ke atas mereka. Kini pihak berkuasa Ukraine sedang mempertimbangkan dua keputusan mengenai Donbass, termasuk kedua-dua akhir perang dan pengembalian wilayah CADLO di bawah kawalan Ukraine..

3 28 Mei 2020, 15:29

Girkin mengungkap kebenaran mengenai kumpulan bersenjata haram Donbass

Intervensi pengganas dan ketenteraan Rusia Igor Strelkov mengatakan bahawa para pemimpin kuasi-republik separatis "LPR" dan "DPR" sama sekali tidak bertanggungjawab terhadap kepemimpinan formasi bersenjata haram Donbass. Komandan lapangan pemisah yakin bahawa pemimpin ORDLO tidak ada kaitan dengan kumpulan bersenjata haram.

0 22 Mei 2020, 20:59

Di Amerika Syarikat disebut syarat pilihan raya di Donbass

Satu-satunya cara untuk mengakhiri konflik bersenjata di Donbass harus dipertimbangkan pelaksanaan sepenuhnya Perjanjian Minsk, yang telah dilanggar oleh Rusia sejak hari pertama. Pendapat ini dinyatakan oleh Timbalan Penolong Setiausaha Negara AS George Kent. Pilihan raya boleh berlaku apabila api berhenti dan pasukan pendudukan ditarik.

2 7 Mei 2020, 14:47

Kremlin menuntut rundingan antara Ukraine dan CADLO

Kremlin sekali lagi mengumumkan bahawa Ukraine harus mengadakan rundingan langsung dengan pemisah Donbass, sejak Minsk-2 ditandatangani. Menurut setiausaha akhbar presiden Rusia Dmitry Peskov, perjanjian Minsk ditandatangani oleh Ukraine dan wakil-wakil ORDLO, dan Persekutuan Rusia didakwa bukan pihak yang terlibat dalam konflik.

3 30 April 2020, 15:46

Konferensi video akan diadakan pada "format Normandia"

Ketua-ketua Kementerian Luar Negeri Normandia Empat akan mengadakan pertemuan melalui konferensi video. Menurut maklumat awal, perjumpaan video itu akan berlangsung minggu depan. Ketua beberapa kementerian asing akan berusaha memberi dorongan baru kepada perjanjian pada bulan Disember.

Pansies

Hampir semua kita sejak kecil mengenal warna ungu tricolor, yang juga dikenali sebagai "pansies".

Setiap bangsa mempunyai legenda tersendiri mengenai asal usul bunga..

Menurut salah satu legenda Yunani kuno, penampilan violet dikaitkan dengan kisah cinta dewa tertinggi Zeus dan puteri Raja Argos Io. Setelah Zeus, yang bosan dengan Olympus, mengambil bentuk seorang gembala miskin dengan domba putih salji dan turun ke bumi. Berjalan, dia sampai di kuil dewi Juno, di mana dia melihat salah satu keindahan terbesar Io, puteri Raja Inoch. Zeus tidak dapat menahan kecantikannya dan mengakui perasaannya. Io yang sampai sekarang tidak dapat didekati menjawabnya, dan para kekasih mula saling melihat. Namun, tidak ada yang dapat bersembunyi dari Juno, dan untuk menyelamatkan Io dari kemarahannya, Zeus mengubahnya menjadi lembu putih salji yang indah. Seperti yang diceritakan oleh mitos, Io, merasa ngeri dengan nasibnya, berkeliaran di istana dan meraung dengan sedih, tetapi tidak ada yang mengenalinya, bahkan ayahnya sendiri. Suatu ketika, ketika ayahnya memberinya makan, dia mula menggambar surat-surat di tanah dengan kuku. Ini menarik perhatian Inoch dan dia mengetahui tentang nasib anak perempuannya. Sudah bersama-sama mereka menderita dengan sengit dan dewi bumi Gaia, atas perintah Zeus, kerana Io menumbuhkan bunga yang cantik, yang melambangkan ungu dengan kelopaknya.

Legenda lain mengenai asal-usul bunga mengatakan bahawa dewa matahari Apollo jatuh cinta dengan salah satu anak perempuan Atlas dan mengejarnya dengan sinarnya yang membakar. Gadis itu berdoa kepada Zeus dengan permintaan untuk menyelamatkannya, dan petir mengubahnya menjadi ungu, menyembunyikannya di padang gurun di mana dia berbunga. Oleh itu, tidak ada seorangpun yang akan melihat violet jika suatu hari Hades, yang diserang cinta kepada Proserpine, anak perempuan Zeus dan Demeter, tidak menculiknya pada saat dia sedang mengumpulkan sejambak bunga. Bunga jatuh dari tangannya ke tanah dan kemudian tumbuh di mana-mana..

Kesamaan kelopak ungu dengan mata juga menjelaskan adanya legenda lain. Pada suatu hari yang gerah, dewi cantik Venus memutuskan untuk berenang di takungan terlindung, di mana tidak ada yang akan melihatnya. Namun, ketika berenang, dia, melihat kembali suara itu, melihat orang memandangnya dengan gembira. Venus menuntut agar Zeus menghukum mereka, tetapi, dalam suasana hati yang baik, Zeus hanya mengubah penasaran menjadi pansi.

Tetapi masih, bagaimana bunga itu dihubungkan dengan Anyuta? Di Rusia terdapat legenda bahawa kelopak ungu tricolor melambangkan 3 saat dalam kehidupan gadis cantik Anyuta. Anyuta terkenal dengan hati baiknya dan kepercayaan yang tidak terbatas pada orang. Sekali dia jatuh cinta dengan seorang pemuda yang, ketakutan oleh perasaan tulus seperti itu, cepat-cepat menghilang, meyakinkan bahawa dia akan kembali dalam waktu dekat. Anyuta, mempercayainya, melihat ke kejauhan jalan dan menunggu, secara beransur-ansur memudar dari kesedihan. Selepas kematiannya, bunga-bunga menakjubkan ini tumbuh di kubur Anyuta, yang melambangkan harapan, kejutan dan kesedihan..

Orang Jerman memanggil ungu "ibu tiri", dan mereka mempunyai legenda mereka sendiri mengenai perkara ini. Kelopak bawah yang besar melambangkan ibu tiri yang sombong dan sombong; kelopak lebih tinggi daripada anak perempuannya, dan kelopak atas dan pudar anak tirinya yang diseksa. Sebelumnya, ada ibu tiri di puncak, tetapi suatu hari Tuhan mengasihani gadis-gadis yang dilupakan dan membalikkan bunga itu ke belakang. Ibu tiri yang tidak dikasihi juga mendapat taji sebagai hukuman, dan anak perempuannya berkumis.

Sejak zaman purba, kanak-kanak perempuan percaya bahawa pansies mampu menyihir orang yang disayangi. Untuk melakukan ini, perlu menaburkan jus violet di kelopak mata orang yang sedang tidur, dan pada waktu pagi muncul di hadapannya sebaik sahaja dia bangun.

Pada musim bunga, violet dapat dilihat di banyak kelab dan tempat tidur bunga, mereka sangat popular di kalangan tukang kebun sebagai tanaman berbunga yang cantik dan awal..

Mengapa bunga banci dianggap bunga untuk si mati, bukan untuk yang hidup?

Bunga cantik seperti itu, dan. atas sebab tertentu - untuk si mati? Sejak bila menjadi kebiasaan menanamnya di kubur?

JAWAPAN TERBAIK

Kami menanamnya seperti bunga aster.
Pansies atau tricolor violet (lat. Víola trícolor), bunga yang dianggap tidak sesuai untuk kebun, kerana takhayul menghubungkan bunga-bunga halus dan berwarna-warni ini dengan akhirat - mereka dipanggil "bunga untuk orang mati." Di Rusia Tengah, pansies secara tradisional ditanam di kubur.

Di England, ada tanda bahawa jika anda merobek pansies pada hari yang cerah, ia akan segera turun hujan. Oleh kerana hampir di semua sistem mitologi hujan (dan juga cuaca pada umumnya) "berkuasa" dari nenek moyang yang sudah meninggal, "takhayul Inggeris, yang melihat hubungan antara pansies dan hujan, dan kepercayaan Rusia, yang memanggil mereka" bunga orang mati ", berada dalam hubungan pelengkap dalam "ruang" satu kompleks representasi mitos-puitis ".

Dalam bahasa Inggeris, pansies disebut "pansy" dan melambangkan "pemikiran", kerana nama Perancis untuk bunga - "pensée", sebelumnya digunakan sebagai "panse" atau "pansée" bermaksud "pemikiran".

Menurut legenda mengenai ungu (mengenai pansies): tiga tempoh kehidupan gadis Anyuta dengan hati yang baik dan mata yang amanah tercermin pada kelopak bunga berwarna tiga warna. Dia tinggal di kampung, mempercayai setiap perkataan, mencari alasan untuk setiap perbuatannya. Dia bertemu dengan penipu yang menipu, atas kemalangannya, dan mencintainya dengan sepenuh hati. Dan pemuda itu takut akan cintanya dan bergegas pergi ke jalan raya, meyakinkannya bahawa dia akan segera kembali. Untuk masa yang lama Anyuta memandang ke jalan, secara senyap-senyap memudar dari melankolis. Dan ketika dia meninggal, bunga-bunga muncul di tempat penguburannya, di dalam kelopak warna-warni yang harapan, kejutan dan kesedihannya tercermin. Ini adalah legenda Rusia mengenai bunga.


Orang Yunani kuno mengaitkan penampilan bunga-bunga ini dengan puteri raja Argos Io, yang jatuh cinta dengan Zeus, yang mana isterinya Pahlawan telah berubah menjadi lembu. Entah bagaimana untuk mencerahkan kehidupan kekasihnya, Zeus menumbuhkan pansies untuknya, yang melambangkan segitiga cinta.


Sekali pada hari yang panas, legenda lain memberitahu, Venus memutuskan untuk berenang di gua paling jauh sehingga tidak ada yang dapat mengintip. Dewi Venus mandi lama dan dengan senang hati dan tiba-tiba terdengar bunyi gemerisik. Dia menoleh dan melihat beberapa manusia menatapnya. Dewi itu marah dan memutuskan untuk menghukum mereka yang terlalu ingin tahu. Venus meminta Zeus menghukum mereka yang bertanggungjawab. Tentu saja Zeus menanggapi permintaan dewi cantik itu dan memutuskan untuk menghukum mereka, tetapi kemudian mengalah dan mengubahnya menjadi banci yang menyatakan rasa ingin tahu dan terkejut.

Di Jerman, bunga ini disebut ibu tiri, menjelaskan namanya seperti berikut. Kelopak bawah, terbesar dan paling indah adalah ibu tiri yang berpakaian. Dua kelopak berwarna yang lebih tinggi dan tidak cantik adalah anak perempuannya yang berpakaian cantik. Dan dua kelopak putih paling atas, seolah-olah pudar, dengan naungan kelopak ungu adalah anak tirinya yang berpakaian buruk. Tradisi mengatakan bahawa sebelum ibu tiri berada di tingkat atas, dan anak tiri yang miskin di tingkat bawah, tetapi Tuhan mengasihani gadis-gadis yang miskin, tertindas dan terbengkalai dan mengubah bunga itu, sementara ibu tiri yang jahat mendapat tunjang yang membimbangkannya, dan anak perempuannya sendiri mendapat kumis yang mereka benci.

Tricolor violet kadang-kadang dipanggil Ivan da Marya, walaupun ini adalah nama untuk tumbuh-tumbuhan dan beberapa spesies lain - contohnya, Mariannik oak, Geneva yang kuat, bijak padang rumput dan periwinkle. Kenapa? Mereka juga mempunyai dua warna yang berbeza (untuk warna ungu, yang ketiga, putih, tidak diambil kira).
Terdapat banyak legenda yang berkaitan dengan Ivan da Marya. Biasanya nama ini dijelaskan oleh kisah legenda tentang saudara dan saudari Ivan dan Marya, di mana ada konflik yang tidak dapat larut tertentu, untuk penyelesaian yang mereka memutuskan untuk menjadi bunga, dicat dengan warna yang berbeza. Menurut satu versi, saudara dan saudari itu tidak mengetahui tentang hubungan darah mereka dan menikah, kerana melanggar adat mereka bertukar oleh Tuhan menjadi bunga. Sebaliknya, transformasi itu berlaku dengan persetujuan para kekasih yang tidak dapat mengatasi semangat mereka dan tidak mahu berpisah. Versi legenda paling keras mengatakan bahawa saudari itu ingin menggoda saudaranya, dan dia membunuhnya kerana ini. Sebagai kehendak mati, gadis itu meminta menanam bunga ini di kubur.
Pansies

Yang terbaik dari tahunan yang boleh ditanam di kubur:

- pansies (viola tricolor), terang, elegan dan pada masa yang sama menyentuh;
- bunga aster (bellis) dengan kecantikan sederhana mereka;
- lupa-saya-not-not (myosotis) dengan kecerahan dan keindahan yang menggigil, simbolik dan menyentuh;
- marigolds (tagetes), tumbuhan simbolik yang menghiasi kubur pada akhir musim panas dan musim luruh;
- anyaman kebun (dianthus caryophyllus), termasuk carnation herba (dianthus deltoids), yang membiak dengan baik dengan pembibitan sendiri;
- eschscholzia dengan piring bunga yang cerah dan hijau asik dengan warna sejuk;
- gomphrena dengan penyebaran sentuhan perbungaan ceri sfera dan bunga kering yang lain.

Ingin mengetahui semua tentang pansies? Penerangan terperinci mengenai bunga dengan foto

Pansies adalah tumbuhan yang indah dengan pelbagai warna. Tidak mungkin dilalui oleh mereka, begitu sahaja, tanpa mengagumi. Bunga-bunga ini sangat popular di kalangan tukang kebun..

Semua varietas sangat serupa antara satu sama lain, hanya berbeza warnanya. Hari ini kita akan bercakap tentang yang paling indah dari mereka. Anda juga boleh menonton video yang berguna mengenai topik ini..

Penerangan botani

Violet tricolor adalah bunga dengan batang tegak, bercabang, nipis, tinggi 15-20 sentimeter. Daun disusun secara bergantian. Bentuknya sedikit bulat dan berbentuk hati. Mereka bersebelahan dengan stipula berbentuk lyre yang besar. Daun pada batangnya sessile, dan bahagian bawahnya adalah petiolar.

Bunganya agak besar, tunggal, bentuknya tidak teratur, bunga itu terbuka pada becak memanjang. Mereka mencapai diameter 3-4 sentimeter. Corolla membentuk lima kelopak yang tidak serupa bentuknya. Kelopak bawah berwarna kuning atau putih. Dia lebih besar daripada yang lain. Dua kelopak atas berwarna ungu-biru atau ungu tua. Dan bahagian sisinya berwarna ungu muda..

Tanaman mana: tahunan atau perennials?

Pansies adalah tanaman abadi. Selalunya, tukang kebun amatur membeli bunga satu tahun atau dua tahun di kedai. Persoalan timbul mengapa mereka tidak mengambil violet abadi. Masalahnya adalah bahawa dari masa ke masa, bunga yang indah kehilangan keindahannya. Selepas tiga tahun, tanaman itu semakin tua. Tunas menjadi kecil, dan kemudian tidak terbentuk sama sekali.

Kisah asal

Tidak diketahui dengan tepat kapan dan dalam keadaan apa keadaan pansies muncul. Seluruh legenda telah diciptakan mengenai asal usul violet tricolor, tetapi mana yang benar dan mana yang tidak, juga tidak jelas. Inilah salah satu legenda seperti itu:

Suatu ketika, dewi Venus ingin berenang jauh dari mata manusia. Dia menjumpai sudut rahsia di gua yang jauh. Semasa mandi, dewi itu tiba-tiba mendengar bunyi gemerisik. Berbalik, Venus melihat beberapa mata manusia yang ingin tahu. Dia menjadi sangat marah dan memutuskan untuk menghukum orang-orang ini kerana kurang ajar itu. Tetapi Venus tidak dapat menghukum orang yang ingin tahu, jadi dia berpaling ke Zeus, yang mengubah pansies mereka.

Kami mengesyorkan menonton video mengenai legenda asal Pansies:

Seperti apa rupa viola?

Pansies mempunyai batang nipis dengan daun bulat dan bunga tunggal. Batangnya boleh mencapai ketinggian hingga 30 sentimeter. Di dalamnya, ia berbentuk segitiga, bercabang, berongga atau tegak. Kadang-kadang, beberapa batang menjalar memanjang dari satu akar.

Tunas tunggal dengan lima kelopak, yang pada gilirannya terletak di peduncle segitiga dengan dua bracts berhampiran bunga itu sendiri. Sepal di bawah lebih besar daripada yang atas. Warna dominan dalam warna adalah biru, ungu dan pelbagai warna dari warna-warna ini. Kilang ini mempunyai lima stamen yang ditekan pada pistil. Mereka bersentuhan dengan aneter dengan filamen benang pendek..

Daun pansies berbintik-bintik, berbulu atau berbulu jarang di sepanjang urat. Daun bawah berbentuk ovoid. Petioles memanjang. Daun atas kelihatan berbeza. Bentuk mereka berbentuk bulat panjang. Petioles di atasnya kecil. Setiap daun mempunyai dua ketentuan.

Akar bunga nipis, dengan batang dan dahan kecil. Ia berwarna coklat. Ia memasuki tanah hampir secara menegak.

Varieti yang paling popular dengan foto

Terdapat dua kategori varieti banci:

  1. berbunga besar;
  2. berbunga kecil.

Selalunya, penanam pemula membeli Pansies berbunga besar, sehingga membuat kesalahan, kerana bunga kecil lebih tahan lasak dan lebih kuat. Mereka tidak takut hujan dan perubahan suhu secara tiba-tiba.

Terdapat tiga jenis tanaman:

  1. tricolor violet;
  2. kuning ungu;
  3. Altai violet.

Penternak telah mencipta banyak jenis berdasarkan jenis yang disenaraikan di atas..

Panas petang

Pelbagai ini mempunyai bunga yang besar dan indah. Mereka mencapai diameter 5-6 sentimeter. Mereka tumbuh di peduncle panjang yang mencapai 10 sentimeter. Bunga itu sendiri tidak terlalu terang, dengan tepi bergelombang. Belukar tumbuh setinggi 15 sentimeter.

Raja ais

Tingginya hingga 20 sentimeter. Semasa tempoh berbunga, bunga putih dengan warna hijau mekar. Kelopak bawah mempunyai bintik ungu yang khas.

Varieti ini mempunyai ukuran yang besar berbanding yang lain. Ia mencapai ketinggian 25 sentimeter. Bunganya berdiameter 6-7 sentimeter dengan tepi bergelombang. Warna - putih dengan pusat kuning.

Mata Harimau

Bunga itu mempunyai warna yang tidak biasa yang kelihatan seperti harimau. Belukarnya cukup padat, tingginya hingga 20 sentimeter. Ia tumbuh menjadi permaidani yang subur. Bunganya berwarna kuning dengan jalur hitam. Diameternya tidak melebihi 3-4 sentimeter. Varieti ini tumbuh subur di hampir semua tanah, dengan saliran yang baik..

Adonis

Tumbuhan yang dibezakan oleh pertumbuhannya yang cepat dan berbunga panjang. Adonis agak kecil, tingginya hanya sekitar 15 sentimeter. Bunganya besar. Dua kelopak teratas berwarna biru muda, dan tiga bagian bawah mempunyai bintik putih-ungu. Di tempat tidur bunga, ia digunakan secara berkumpulan. Ragamnya tahan musim sejuk.

Ciri penyembuhan tricolor violet

Tricolor Violet mempunyai sifat perubatan, kerana komposisinya luar biasa. Ia mengandungi asid salisilik, asid askorbik, minyak pati, tanin, dan banyak lagi. Sebilangan besar bahan berkesan menghilangkan penyakit..

Tindakan pada tubuh manusia:

  • Diuretik.
  • Ekspektoran.
  • Anti-radang.
  • Diaforetik.
  • Menyembuhkan luka.
  • Melegakan gatal dan kerengsaan.
  • Menyucikan darah.
  • Menenangkan.

Titisan yang dibuat dari tanaman bahkan dapat menyembuhkan sinusitis. Tricolor Violet mengatasi gatal-gatal setelah gigitan nyamuk pada anak kecil.

Kami mengesyorkan menonton video mengenai sifat perubatan Pansies (tricolor violet):

Apa yang melambangkan?

Pansies melambangkan kesetiaan, kebijaksanaan, dedikasi. Mereka juga melambangkan kedatangan musim bunga, kerana mereka adalah yang pertama mekar setelah salji mencair..

Legenda Bunga

Terdapat banyak legenda mengenai bunga dan asalnya. Salah satu legenda mengatakan bahawa sekali gadis Anyuta menunjukkan rasa ingin tahu yang berlebihan. Dia menjadi tertarik dengan perincian kehidupan orang asing. Dan sebagai hukuman mereka mengubahnya menjadi tanaman.

Rusia kuno mempunyai kepercayaan tersendiri mengenai Pansies. Mereka mengatakan bahawa kerana cinta, gadis Anyuta berubah menjadi bunga. Dia jatuh cinta dengan seorang pemuda yang membalas. Tetapi kerana pemuda itu berasal dari keluarga kaya, ibu bapanya berkeras agar dia berkahwin lain, lebih baik. Anyuta tidak tahan dengan pengkhianatan dan mati.

Ada legenda lain. Seorang gadis bernama Anyuta tinggal di kampung. Dia mudah tertipu dan baik. Suatu hari, seorang pemuda yang kelihatan cantik datang ke kampungnya. Anyuta tidak dapat menolak dan mempercayainya, dan dia menipunya. Lelaki itu mengatakan bahawa dia akan kembali untuknya, tetapi dia tidak pernah datang lagi. Gadis itu segera mati kerana melankolis, dan bunga-bunga indah mekar di kuburnya yang kelihatan seperti matanya yang cantik.

Di Jerman, Pansies digelar ibu tiri. Dan nama ini tidak diciptakan secara kebetulan. Kelopak bawah adalah yang terbesar dan paling indah. Kelopak melambangkan ibu tiri yang berpakaian. Kelopak yang sedikit lebih tinggi adalah anak perempuan yang berpakaian. Kedua-dua kelopak yang tinggal melambangkan anak perempuan tiri dengan jubah yang buruk.

Kesimpulannya

Pansies adalah bunga yang indah, di mana legenda dan tradisi dibuat. Dia tidak hanya memiliki tunas yang tidak biasa dengan bintik-bintik berwarna, bergantung pada ragamnya. Dia adalah penolong sebenar dalam penyakit apabila perubatan tradisional kurang berkesan.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.